abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113556802
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 09:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Dat zou een grote blunder zijn. Je hoeft er maar enige historische grafiek bij te halen en kunt concluderen dat goud een bijzonder grillig waardeverloop heeft (al dan niet door sentiment gedreven). Om dat risicovrij te benoemen in relatie tot dekking van verplichtingen die je hebt, zou nogal een gotspe zijn.
Dat is nogal relatief. De trend is dat de assetklasse die nu het grootste deel van bankenkapitaal uitmaakt, overheidsobligaties, in waarde daalt en dat de komende jaren zeker zal blijven doen door o.a. de diverse reddingsoperaties, vergrijzing, achterblijvende belastinginkomsten, etc. De waardering van goud beweegt meestal contrair daaraan. Voor de stabiliteit van de banken (en overheden, die ze overeind moeten houden) lijkt het mij dus juist een goed idee om in deze tijden wat goud op de balans te zetten.

Het is zinloos om de goudprijsgrafiek te interpreteren zoals die van andere assetklassen. Goud is een middel tot waardebehoud, met name in tijden dat andere conservatieve assets zoals cash en staatsschuld onderuit gaan. Zulke perioden komen erg weinig voor, zeker op wereldschaal, zodat je ze in de grafiek van de wereldgoudprijs niet terugvindt. Kijk je echter naar de prijsontwikkeling tijdens de Weimar-hyperinflatie (z. bv.onderaan http://inflation.us/charts.html) dan komt die eigenschap duidelijk tot uitdrukking.
pi_113557026
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 14:12 schreef dvr het volgende:

[..]

Dat is nogal relatief. De trend is dat de assetklasse die nu het grootste deel van bankenkapitaal uitmaakt, overheidsobligaties, in waarde daalt en dat de komende jaren zeker zal blijven doen door o.a. de diverse reddingsoperaties, vergrijzing, achterblijvende belastinginkomsten, etc. De waardering van goud beweegt meestal contrair daaraan. Voor de stabiliteit van de banken (en overheden, die ze overeind moeten houden) lijkt het mij dus juist een goed idee om in deze tijden wat goud op de balans te zetten.

Het is zinloos om de goudprijsgrafiek te interpreteren zoals die van andere assetklassen. Goud is een middel tot waardebehoud, met name in tijden dat andere conservatieve assets zoals cash en staatsschuld onderuit gaan. Zulke perioden komen erg weinig voor, zeker op wereldschaal, zodat je ze in de grafiek van de wereldgoudprijs niet terugvindt. Kijk je echter naar de prijsontwikkeling tijdens de Weimar-hyperinflatie (z. bv.onderaan http://inflation.us/charts.html) dan komt die eigenschap duidelijk tot uitdrukking.
Dat kan allemaal, maar risicovrij is het zeker niet :)
Dus ze zouden het ook niet als zodanig moeten wegen, imho.
pi_113559284
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 14:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Dat kan allemaal, maar risicovrij is het zeker niet :)
Dus ze zouden het ook niet als zodanig moeten wegen, imho.
Zoals gezegd, het is relatief en het kapitaal moet toch ergens in zitten. Vind je Griekse obligaties wel risicovrij? Of Amerikaanse, Engelse, Spaanse, Japanse etc? Vergeleken daarmee kon goud zeker op de korte-middellange termijn wel eens een stuk stabieler zijn. En het blijft in ieder geval 'iets' waard, wat van papieren assets niet gezegd kan worden.

Het leuke en verrassende aan deze ontwikkeling is dat alleen fysiek goud voor deze toepassing geschikt is, en dat het onttrekken daarvan aan de markt tot een velen malen grotere afname van het (geleveragede, papieren) aanbod kan leiden, en dus tot buitenproportionele prijsstijgingen. En tot het bankroet van de aanbieders van papiergoud, waaronder enkele grote commerciële banken (Barclays, ScotiaMocatta, Deutsche Bank, HSBC, JPMorgan Chase, UBS. Bij welke werkte jij ook weer? :P), die immers veel meer 'goud' in de verkoop hebben dan ze daadwerkelijk kunnen leveren.
pi_113560063
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 15:08 schreef dvr het volgende:

[..]

Zoals gezegd, het is relatief en het kapitaal moet toch ergens in zitten. Vind je Griekse obligaties wel risicovrij? Of Amerikaanse, Engelse, Spaanse, Japanse etc? Vergeleken daarmee kon goud zeker op de korte-middellange termijn wel eens een stuk stabieler zijn. En het blijft in ieder geval 'iets' waard, wat van papieren assets niet gezegd kan worden.

Het leuke en verrassende aan deze ontwikkeling is dat alleen fysiek goud voor deze toepassing geschikt is, en dat het onttrekken daarvan aan de markt tot een velen malen grotere afname van het (geleveragede, papieren) aanbod kan leiden, en dus tot buitenproportionele prijsstijgingen. En tot het bankroet van de aanbieders van papiergoud, waaronder enkele grote commerciële banken (Barclays, ScotiaMocatta, Deutsche Bank, HSBC, JPMorgan Chase, UBS. Bij welke werkte jij ook weer? :P), die immers veel meer 'goud' in de verkoop hebben dan ze daadwerkelijk kunnen leveren.
Geen. Noch werken, noch bij een bank. :)

Maar volgens mij geef je zelf al de praktische reden aan waarom dat dan nooit gaat gebeuren :)
pi_113564770
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 05:03 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja. Allicht zou het dus helpen als je eens ophoudt met het redeloos ophemelen van zilver..! :N
Noted, will do.

Tandarts gevonden :)
  donderdag 12 juli 2012 @ 15:54:46 #281
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_114112107
De media beginnen langzaam gek te worden. Laatst al met die leugens over de gemanipuleerde LIBOR, en nu zou ook het goud ten prooi gevallen zijn.

http://blogs.telegraph.co(...)andalous-than-libor/

Dat hier gelogen wordt moge duidelijk zijn. Manipulatie is niet mogelijk want dan zou 'de markt' dat direct afstraffen, en bovendien heeft 'de markt' altijd gelijk - ook als er gemanipuleerd zou worden (wat dus eigenlijk pertinent onmogelijk is).

Wat goud betreft moeten die krantenleugenaars eerst maar eens uitzoeken of je goud kan eten (nee) en of het iets produceert (nee), voordat ze over prijsmanipulatie beginnen...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 12 juli 2012 @ 16:01:28 #282
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_114112456
Goud kun je inderdaad niet eten, verder heb je er ook niet zo heel erg veel aan, om die reden beweren sommige mensen dat het een ideaal monetair materiaal is... juist vanwege zijn gebrek aan zinvolle toepassingen.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  maandag 16 juli 2012 @ 11:12:53 #283
371032 GoedeVraag
pi_114264346
quote:
Kort gezegd: China heeft via Hong-Kong de belangrijkste beurs voor fysiek goud ter wereld gekocht (tegen een gigantische prijs, die doet vermoeden dat het China niet zozeer om de beurs zelf gaat, maar om de dominante strategische positie in de wereldwijde goudhandel).

Ben heel benieuwd wat dit op termijn met de goudprijs gaat doen. Na de verkoop van meer dan de halve Britse goudvoorraad tegen dumpprijzen door Gordon Brown, wordt dit iets waar de UK heel erg spijt van gaat krijgen.
  maandag 16 juli 2012 @ 12:30:32 #285
371032 GoedeVraag
pi_114264762
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 12:18 schreef dvr het volgende:

[..]

Kort gezegd: China heeft via Hong-Kong de belangrijkste beurs voor fysiek goud ter wereld gekocht (tegen een gigantische prijs, die doet vermoeden dat het China niet zozeer om de beurs zelf gaat, maar om de dominante strategische positie in de wereldwijde goudhandel).
Die Chinezen zijn gek. Ze weten zeker niet dat je goud niet kunt eten :')
  maandag 16 juli 2012 @ 12:43:51 #286
371032 GoedeVraag
pi_114265269
Nou zou de olieprijs ook al gemanipuleerd zijn...
http://www.telegraph.co.u(...)rice-rigged-too.html
  maandag 16 juli 2012 @ 15:46:49 #287
371032 GoedeVraag
pi_114272993
China promoot de Yuan als reservemunt in Afrika.

http://www.chinadaily.com.cn/cndy/2012-07/14/content_15579858.htm
  dinsdag 17 juli 2012 @ 09:46:49 #288
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_114306148
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 15:46 schreef GoedeVraag het volgende:
China promoot de Yuan als reservemunt in Afrika.

http://www.chinadaily.com.cn/cndy/2012-07/14/content_15579858.htm
LOL... China... de nieuwe VS, over 50 jaar is Afrika het rijkste continent ter wereld :D
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  woensdag 1 augustus 2012 @ 13:31:40 #289
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_114944341
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 14:47 schreef monkyyy het volgende:
Ik vraag me af: Zien de zilver bugs dit als een goed moment om extra bij te kopen?
Wordt als maar goedkoper.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_115013128
quote:
2s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 13:31 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Wordt als maar goedkoper.
Levertijden lopen op.
pi_115013263
europa gaat vet veel geld bijdrukken en de euro 'redden'. avond before doomsday. ;(
  donderdag 2 augustus 2012 @ 20:44:48 #292
344884 monkyyy
pi_115015432
Misschien een idee om mooi zilver servies te kopen om me te hedgen voor wanneer alles instort, en als dat niet gebeurt heb ik toch nog iets moois om naar te kijken. O+
pi_115015472
quote:
6s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 20:44 schreef monkyyy het volgende:
Misschien een idee om mooi zilver servies te kopen om me te hedgen voor wanneer alles instort, en als dat niet gebeurt heb ik toch nog iets moois om naar te kijken. O+
en te poetsen ^O^
  donderdag 2 augustus 2012 @ 20:51:33 #294
344884 monkyyy
pi_115015825
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 20:45 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

en te poetsen ^O^
http://www.zilver.nl/b7/tafelzilver.html

Wel mooi hoor. :9~
  donderdag 2 augustus 2012 @ 21:24:42 #295
371032 GoedeVraag
pi_115017816
quote:
1s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 20:02 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Levertijden lopen op.
Dat zegt meestal vooral iets over capaciteit van de smelters, niet over schaarste aan zilver. Zolang je in een restaurant nog een zilveren bestekkie krijgt zal het allemaal wel los lopen.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 21:26:15 #296
371032 GoedeVraag
pi_115017924
quote:
6s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 20:44 schreef monkyyy het volgende:
Ik vraag me af of men - als 'alles instort' - veel waarde zal hechten aan de esthetische aspecten van zo'n serviesje.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 21:37:36 #297
344884 monkyyy
pi_115018717
Maar wat nou als alles instort, wat ga jij dan, midden in de chaos, met je gouden munten/baren doen?
  donderdag 2 augustus 2012 @ 22:55:38 #298
371032 GoedeVraag
pi_115024428
quote:
2s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 21:37 schreef monkyyy het volgende:
Maar wat nou als alles instort, wat ga jij dan, midden in de chaos, met je gouden munten/baren doen?
Geen idee. Ik zal ze best ergens voor kunnen ruilen. Ik ben daar niet zo mee bezig eigenlijk.
pi_115128844
quote:
2s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 21:37 schreef monkyyy het volgende:
"Betalen".

..een van de redenen dat goud en zilver zo gewild waren, is het feit dat ze nogal eenvoudig te verhandelen zijn. In de hongerwinter zijn er nogal wat gouden ringen geruild tegen eieren. Feit dat goud dan "niets" waard is gemeten in het fiat is dan niet relevant; het is een asset, en zal iets eenvoudiger te ruilen zijn voor eten dan je huis.

Nee, zover zal het niet komen; als de munt het vertrouwen verliest, dan zal er redelijk snel een alternatief zijn.

:)
pi_115140279
Ik vind zilver maar niks.

Het word alleen maar goedkoper =/ (dacht dat als goud steeg meestal zilver dat ook deed, maar ik zie in de koersen in verhouding toch duidelijk een daling, waar goud min of meer op en neer hobbelt z'n weg omhoog)

Anyway goud ftw.
Nee je kan het niet eten maar daar gaat het dan ook helemaal niet om.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')