Ik denk dat ze elk moment als goed moment zien.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 14:47 schreef monkyyy het volgende:
Ik vraag me af: Zien de zilver bugs dit als een goed moment om extra bij te kopen?
Gezien de koers van de afgelopen jaren is zilver flink aan de prijs, anderzijds is ze na de recente piek ook weer fors gedaald. Dit kan dus een 'buy the dip' momentje zijn.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 14:47 schreef monkyyy het volgende:
Ik vraag me af: Zien de zilver bugs dit als een goed moment om extra bij te kopen?
Zilver of goud? Het blijft een interessante vraag, is zilver onder gewaardeerd of goud over gewaardeerd? In ieder geval heb je nog wel iets tastbaars in bezit na het klappen van het fiat geld systeem.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 15:00 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik denk dat ze elk moment als goed moment zien.
Als je de verhouding zilver-goudprijs ziet zou ik zeggen dat zilver ondergewaardeerd is. Toch is de koers nog behoorlijk hoog, al zakt ie nu met de dag.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 15:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
Zilver of goud? Het blijft een interessante vraag, is zilver onder gewaardeerd of goud over gewaardeerd? In ieder geval heb je nog wel iets tastbaars in bezit na het klappen van het fiat geld systeem.
Hij schommelt, vorige week was zilver goedkoper.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 19:56 schreef Ludd het volgende:
[..]
Als je de verhouding zilver-goudprijs ziet zou ik zeggen dat zilver ondergewaardeerd is. Toch is de koers nog behoorlijk hoog, al zakt ie nu met de dag.
Ik heb wel eens gedacht een paar baartjes palladium te kopen maar kon eigenlijk geen goede leverancier vinden. Palladium is sinds die tijd ook weer behoorlijk terug gevallen. Misschien dat de prijs explodeert als blijkt dat het koude kernfusie verhaal toch op waarheid berustquote:Zijn hier ook mensen die fysiek palladium kopen?
Ja, of zijn beide prijzen goed? Of is zilver overgewaardeerd en goud ondergewaardeerd?quote:Op dinsdag 29 mei 2012 15:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
Zilver of goud? Het blijft een interessante vraag, is zilver onder gewaardeerd of goud over gewaardeerd? In ieder geval heb je nog wel iets tastbaars in bezit na het klappen van het fiat geld systeem.
Dingen veranderen altijd dat zal niemand ontkennen, de vraag die mensen meestal bezighoud is welke richting de verandering uitgaat en wat de exacte uitkomst is over en bepaalde periode.quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:28 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ja, of zijn beide prijzen goed? Of is zilver overgewaardeerd en goud ondergewaardeerd?
Wie vertelt ons dat er per se een verband tussen de twee moet zijn dat altijd maar hetzelfde blijft? Je zou - om maar eens met Buddha te spreken - denken dat dingen soms veranderen...
Zilver zit vandaag in de lift...quote:Op vrijdag 1 juni 2012 16:07 schreef Baltazar69 het volgende:
Ziet er wel bearish uit die edelmetalen, zal ik mijn zilver nog aanhouden of verkopen?
Manie fase is aangebroken? Snel.... nog even wat van het glimmende goudgele goedje inslaanquote:Op vrijdag 1 juni 2012 16:50 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Wow goud gaat up. Wat is er aan de hand
heb al. ik gok dat het nog wel even duurt, maar wat dit nu opeens triggert...quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Manie fase is aangebroken? Snel.... nog even wat van het glimmende goudgele goedje inslaan
Gewoon..... 'cash-ual friday'quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:03 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
heb al. ik gok dat het nog wel even duurt, maar wat dit nu opeens triggert...
Slecht job-cijfers in usa = wereld vergaat = iedereen wil goud hebben.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:03 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
heb al. ik gok dat het nog wel even duurt, maar wat dit nu opeens triggert...
Serieus? Omdat het wat slechter gaat dan verwacht?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:07 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Slecht job-cijfers in usa = wereld vergaat = iedereen wil goud hebben.
nou. goede zaak. als je goud hebt dan. enfin.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:07 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Slecht job-cijfers in usa = wereld vergaat = iedereen wil goud hebben.
Als je goud hebt wil je het toch houden? Dat is toch het hele idee achter stacken?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:09 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
nou. goede zaak. als je goud hebt dan. enfin.
http://www.usatoday.com/m(...)nt-report/55325614/1quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:08 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Serieus? Omdat het wat slechter gaat dan verwacht?
quote:The nation's unemployment rate rose to 8.2% from 8.1%
in spanje is het 50% onder jongerenquote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:10 schreef monkyyy het volgende:
[..]
http://www.usatoday.com/m(...)nt-report/55325614/1
[..]
1% slechter dan verwacht.... big deal 8,1% of 8,2%. Als dat al reden is om je zorgen over te maken...quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:10 schreef monkyyy het volgende:
[..]
http://www.usatoday.com/m(...)nt-report/55325614/1
[..]
nou ja de hele toestand is genoeg om je zorgen te maken. maar om je nu opeens op dit cijfer zoveel extra zorgen te maken lijkt me nogal sterk.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:11 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
1% slechter dan verwacht.... big deal 8,1% of 8,2%. Als dat al reden is om je zorgen over te maken...
My point....quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:14 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
nou ja de hele toestand is genoeg om je zorgen te maken. maar om je nu opeens op dit cijfer zoveel extra zorgen te maken lijkt me nogal sterk.
Mensen zijn dan van nature dan ook irrationeel, en vooral als het om beleggen en investeren gaat. Dat werkeloosheid stijgt met 0,1% zorgt ervoor dat de Amerikaanse beurzen vandaag 2% dalen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:14 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
nou ja de hele toestand is genoeg om je zorgen te maken. maar om je nu opeens op dit cijfer zoveel extra zorgen te maken lijkt me nogal sterk.
- niet nodig -quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:16 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Mensen zijn dan van nature dan ook irrationeel, en vooral als het om beleggen en investeren gaat. Dat werkeloosheid stijgt met 0,1% zorgt ervoor dat de Amerikaanse beurzen vandaag 2% dalen.
Het is niet ongewoon dat er zo heftig wordt gereageerd op werkeloosheidscijfers though.
Op naar $6000,- per ounce, de vraag is echter wat de waarde van de dollar dan nog is.... ik schrok laatst van de prijs van toiletpapierquote:
Duidelijk, maar enig idee waarom platina nu goedkoper is dan goud?quote:Op dinsdag 29 mei 2012 20:34 schreef dvr het volgende:
Palladium en platina zijn geen echte safe havens en hun prijzen worden vooral door de industriële vraag bepaald. Als je niet heel goed ingevoerd bent in die markten zou ik er niet aan beginnen. Zeker niet in fysieke vorm want opkopers zijn veel te schaars.
Zoals ik al aangaf: 'Palladium en platina zijn geen echte safe havens en hun prijzen worden vooral door de industriële vraag bepaald'. De vraag naar platina uit de auto- en sieradenindustrie zal nu lager ligger dan voor de crisis. Goud daarentegen is gestegen omdat het als safe haven fungeert voor spaarders en beleggers die hun vertrouwen in geld en obligaties verliezen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:51 schreef Lyrebird het volgende:
Duidelijk, maar enig idee waarom platina nu goedkoper is dan goud?
Goudmijnen betalen hun dividend toch gewoon in papier?quote:Op dinsdag 5 juni 2012 19:46 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Goudmijnen zijn nog steeds zwaar ondergewaardeerd t.o.v. goud, al herstelt het de laatste tijd wel iets.
Daarnaast zit het spul nog in de grond, alleen fysiek is interessant.quote:Op woensdag 6 juni 2012 13:57 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Goudmijnen betalen hun dividend toch gewoon in papier?
In de grond betekent dat het van de overheid is als het 'moet'. Dat is met olie ook regelmatig gebeurd.quote:Op woensdag 6 juni 2012 14:13 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Daarnaast zit het spul nog in de grond, alleen fysiek is interessant.
Tja... als het de overheid uitkomt 'nationaliseert' ze ook het goud en zilver dat in bezit is van de burger.quote:Op woensdag 6 juni 2012 14:17 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
In de grond betekent dat het van de overheid is als het 'moet'. Dat is met olie ook regelmatig gebeurd.
europa heeft nog een veel grotere dip.quote:Op donderdag 7 juni 2012 19:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
Wow.... goud en zilver zitten weer in een flinke dip.... 'buy the dip' mensen
Die verkopen we gewoon aan de markten.quote:Op donderdag 7 juni 2012 19:50 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
europa heeft nog een veel grotere dip.
ik moest even huilen. omdat. waar.quote:Op donderdag 7 juni 2012 19:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Die verkopen we gewoon aan de markten.
ja maar dat is juist het issue. gaten worden met nieuwe gaten opgevuld. dat kan niet oneindig doorgaan zonder negatieve gevolgen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 20:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik geloof nog steeds in fiat ondanks dat ik het boek 'goud, geld en zilver' net heb gelezen. Werkelijk interessant om te lezen hoe vaak fiat geldsystemen in het verleden zijn geklapt. Heel grappig om te lezen dat de overheden en banksters vroeger exact dezelfde spelletjes speelden als nu. Het enige wat nog ontbreekt is de hyperinflatie. Ik denk dat dit komt omdat mensen door de loop der tijd vervreemd zijn van edelmetaal. Geld is papier en muntjes die uitgegeven zijn door de centrale banken en gebaseerd op schuld. Zolang wij nog fiat blijven accepteren en haar waarde blijven erkennen is fiat the way to go.
Zolang Henk en Ingrid denken dat euro's wat waard zijn gaat dat gewoon goed.quote:Op donderdag 7 juni 2012 20:08 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ja maar dat is juist het issue. gaten worden met nieuwe gaten opgevuld. dat kan niet oneindig doorgaan zonder negatieve gevolgen.
Kijk dan maar uit voor hongerige gold bugsquote:Op donderdag 7 juni 2012 20:30 schreef Dientje12 het volgende:
Hoi, ik heb een gouden tand, hoor ik er nu ook bij?
Wat dan?quote:Op donderdag 7 juni 2012 21:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kijk dan maar uit voor hongerige gold bugs
Ooh niks.... maar als je er eentje ziet lopen met een flesje chloroform en een combinatietang weet je dat het tijd is om te gaanquote:
Ik denk dat een grote voorhamer een effectieve twee-in-één isquote:Op vrijdag 8 juni 2012 09:10 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ooh niks.... maar als je er eentje ziet lopen met een flesje chloroform en een combinatietang weet je dat het tijd is om te gaan
Een beetje grof.... maar het klaart wel de klusquote:Op vrijdag 8 juni 2012 09:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik denk dat een grote voorhamer een effectieve twee-in-één is
Ik zou wel weten hoe ik daar gebruik van kan maken.quote:Op donderdag 7 juni 2012 20:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
Het enige wat nog ontbreekt is de hyperinflatie.
wat ga je doen als het wel gebeurtquote:Op vrijdag 8 juni 2012 15:26 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik zou wel weten hoe ik daar gebruik van kan maken.Helaas komt die niet.
Ik ben niet voorbereid op iets wat een zeer kleine kans heeft om te gebeuren. Dat is net zoiets als vragen: "Wat ga je doen als er een meteoriet op Nederland komt?"quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:27 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
wat ga je doen als het wel gebeurt
Hyperinflatie is vrij gebruikelijk na een periode waarin machthebbers en banksters hun macht om geld te drukken misbruikt hebben. Het lijkt erop dat zelfs onder zeer gunstige omstandigheden de banksters er slechts 40 jaar voor nodig gehad hebben om ons in een ernstige monetaire crisis te manoeuvreren. Nu de groei van de westerse wereld afneemt word direct pijnlijk duidelijk hoe een geldsysteem wat drijft op continue groei inhoud.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:43 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik ben niet voorbereid op iets wat een zeer kleine kans heeft om te gebeuren. Dat is net zoiets als vragen: "Wat ga je doen als er een meteoriet op Nederland komt?"
Antwoord: "Daar heb ik me niet op voorbereid, daar hou ik geen rekening mee, de kans dat dat gebeurt in mijn leven is ultra-klein en ik zou teveel opgeven, als ik heel mijn hele leven hieromheen zou bouwen, als "hedge" tegen een meteoriet."
Begrijp me niet verkeerd, een hoop dingen die mensen zeggen als "Hyper-inflatie zal komen" en "Wacht maar tot de dollar/euro naar 0 gaat" zitten een kern van waarheid in en dat zal ook vastwel gebeuren ooit in de geschiedenis van de mensheid. Maar dat zoiets gebeurt in mijn leven, is en blijft gewoon zeer onwaarschijnlijk.
Ik geloof zelf veel meer in het vasthouden van inkomen producerende assets zoals vastgoed, bluechip stocks of low-cost index fondsen, in verschillende currency's, die ten alle tijden tegen aantrekkelijke prijzen aangeschaft dienen te worden.
Mocht ik inside info hebben dat bijvoorbeeld volgend jaar de hyperinflatie plotseling er is, dan zou ik nu per direct een zo groot mogelijke hypotheek proberen te krijgen, de rente erop vastzetten en een sick penthouse kopen. En wachten tot ik mijn hypotheek met een brood terug kan betalen.
Hier gaat het verkeerd. Geld printen was noodzakelijk, niet machtsmisbruik. Er is geld geprint om deflatie tegen te houden. Iets wat in de jaren 30 tijdens The Great Depression helemaal verkeerd ging omdat de Fed toen wel faalde.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:07 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Hyperinflatie is vrij gebruikelijk na een periode waarin machthebbers en banksters hun macht om geld te drukken misbruikt hebben.
Voor alsnog wordt er dus met man en macht aan gewerkt om deflatie tegen te houden, deflatie is als een totaal verwoestende orkaan voor een economie. Case study: USA jaren "30.quote:Het lijkt erop dat zelfs onder zeer gunstige omstandigheden de banksters er slechts 40 jaar voor nodig gehad hebben om ons in een ernstige monetaire crisis te manoeuvreren. Nu de groei van de westerse wereld afneemt word direct pijnlijk duidelijk hoe een geldsysteem wat drijft op continue groei inhoud.
Ga er maar vanuit dat we na een periode van deflatie een forse inflatie gaan meemaken en het niet onwaarschijnlijk is dat de huidige valuta hun waarde tot nul gereduceerd zullen zien.
De kans dat er iets heel raars gaat gebeuren in jouw levenstijd is daarentegen heel erg groot. Ga de afgelopen 5 eeuwen maar terug, iedere 70 jaar gebeurt er wel een bizarre ramp of crisis.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:43 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik ben niet voorbereid op iets wat een zeer kleine kans heeft om te gebeuren. Dat is net zoiets als vragen: "Wat ga je doen als er een meteoriet op Nederland komt?"
Antwoord: "Daar heb ik me niet op voorbereid, daar hou ik geen rekening mee, de kans dat dat gebeurt in mijn leven is ultra-klein en ik zou teveel opgeven, als ik heel mijn hele leven hieromheen zou bouwen, als "hedge" tegen een meteoriet."
Begrijp me niet verkeerd, een hoop dingen die mensen zeggen als "Hyper-inflatie zal komen" en "Wacht maar tot de dollar/euro naar 0 gaat" zitten een kern van waarheid in en dat zal ook vastwel gebeuren ooit in de geschiedenis van de mensheid. Maar dat zoiets gebeurt in mijn leven, is en blijft gewoon zeer onwaarschijnlijk.
Ik geloof zelf veel meer in het vasthouden van inkomen producerende assets zoals vastgoed, bluechip stocks of low-cost index fondsen, in verschillende currency's, die ten alle tijden tegen aantrekkelijke prijzen aangeschaft dienen te worden.
Mocht ik inside info hebben dat bijvoorbeeld volgend jaar de hyperinflatie plotseling er is, dan zou ik nu per direct een zo groot mogelijke hypotheek proberen te krijgen, de rente erop vastzetten en een sick penthouse kopen. En wachten tot ik mijn hypotheek met een brood terug kan betalen.
Dat vertrouwen in onze leiders siert je, maar monetaire en politieke autoriteiten kunnen hier helemaal niet zoveel aan doen, behalve de val nog wat uitstellen en het leed eerlijk verdelen. Zowel in de VS als in Europa (en Japan, Australië, etc) zitten de overheden nu al aan hun tax qua staatsschuld en begrotingstekorten en de centrale banken hebben het grootste deel van hun trucendoos uitgespeeld, terwijl het financiële systeem nog tot de nok vol zit met kredieten die nooit meer afbetaald kunnen worden maar waarop nog nauwelijks afgeschreven is, een situatie die met de dag verslechtert. De enige remedie om hier uit te komen zou een autonome -niet door geldcreatie veroorzaakte- economische groei van zo'n 10% per jaar zijn, en dat is uitgesloten.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:32 schreef monkyyy het volgende:
Ook zijn gewoon teveel belangen gemoeid, teveel mensen zullen in armoede komen als er hyperinflatie komt en een munt die door honderden miljoenen mensen gebruikt wordt 0 waard wordt. Ik verwacht dat bankieren en regeringen zullen alles eraan doen om die twee tegen te houden.
Eens even mezelf rijk rekenen...quote:Op vrijdag 8 juni 2012 23:14 schreef dvr het volgende:
4) historisch is steeds zo'n 20% van 's werelds waarde in goud opgeslagen geweest, nu is dat nog geen 1%.
Ben ik niet met je eens. In omnia paratus is een utopie, maar het is gewoon een kwestie van risico's afdekken, en een basale prepardness. Natuurlijk kan je niet overal tegen indekken, maar als je op bepaalde dingen voorbereid loop minder risico/heb je een voorsprong op de mensen die of denken dat het allemaal wel los zal lopen, of mensen die denk dat het geen zin heeft om je voor te bereiden.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 23:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
De kans dat er iets heel raars gaat gebeuren in jouw levenstijd is daarentegen heel erg groot. Ga de afgelopen 5 eeuwen maar terug, iedere 70 jaar gebeurt er wel een bizarre ramp of crisis.
Maar dat is iedere keer weer heel anders, en vooral net iets anders dan iedereen verwacht. Mensen die nu zich indekken tegen hyperinflatie krijgen te maken met een virusepidemie. Mensen die zich ingraven tegen een kernoorlog worden getroffen door een Tsunami etc.
Zinloos dus en jammer van de moeite/het geld om je daarom te druk te maken.
Dat zie ik enkel gebeuren als we teruggaan naar een goudstandaard of een vorm daarvan en dat lijkt me onwaarschijnlijk. Vergeet niet dat je aangehaalde 20% historisch gemiddelde grotendeels bestaat uit cash gedekt door goud ten tijden van een goudstandaard.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 00:06 schreef dvr het volgende:
Als goud daarvan weer 20% moet gaan representeren, omdat obligaties en andere geldinstrumenten verdampen en de waarde verhuist (vlucht) naar goud, dan is dat $240.000 miljard. Terwijl er maar 160.000 ton goud bestaat, oftewel 160 miljard gram. Eén gram zou dan dus $240.000/160 = $1500 waard moeten zijn in hedendaagse dollars. Terwijl het nu slechts $50 waard is, een factor 30 minder! (dat ligt ook redelijk in de buurt van die 1:20 verhouding uit mijn quote). Het zal dus nog flink gaan stijgen de komende jaren! Jeuj!
In huidig geld? Zo'n 15 euro per gram, de kostprijs om goud uit de natuur te winnen. Maar dat kan alleen gebeuren als de wereldeconomie een nooit eerder vertoonde groei doormaakt en de rente sterk aantrekt (een situatie die zich eigenlijk alleen kan voortdoen als er eerst een enorme crash plaatsvindt, die juist weer heel positief zou zijn voor goud).quote:Op zaterdag 9 juni 2012 10:22 schreef Ludd het volgende:
Ik lees veel minder over hoe ver de goudprijs zal zakken als deze instort. Het blijft koffiedik kijken natuurlijk, maar wat denken jullie dat de laagst mogelijk goudprijs binnen nu en 5 jaar kan zijn?
Dat maakt niet uit. Wanneer geld (cash en obligaties) verdampt heb je per definitie een soort goudstandaard omdat centrale banken dan alleen nog goud in hun valutareserves hebben (ik ga er dan even vanuit dat dollar en euro gezamenlijk onderuitgaan). Sommige landen zullen erin slagen om door middel van ruilhandel (twee tankers olie tegen vijf tankers graan) in een deel van hun behoeften te voorzien, maar de rest van de internationale handelstransacties kan dan practisch alleen in goud vereffend worden.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:28 schreef piepeloi55 het volgende:
Dat zie ik enkel gebeuren als we teruggaan naar een goudstandaard of een vorm daarvan en dat lijkt me onwaarschijnlijk. Vergeet niet dat je aangehaalde 20% historisch gemiddelde grotendeels bestaat uit cash gedekt door goud ten tijden van een goudstandaard.
Ah, dat zou betekenen dat je goud altijd minimaal een derde van de huidige aanschafprijs waard blijft.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 22:25 schreef dvr het volgende:
[..]
In huidig geld? Zo'n 15 euro per gram, de kostprijs om goud uit de natuur te winnen.
Ja, al hangt het natuurlijk ook van de marktomstandigheden af. In Nederland is het vrijwel uitgesloten dat je ooit met goud zult moeten betalen, simpelweg omdat we een ordentelijke overheid hebben die ons die zorg uit handen kan nemen door noodgeld uit te geven of de gulden opnieuw in te voeren als de euro niet meer werkt. Mocht je toch ooit met zilveren guldens en gouden tientjes moeten betalen, dan is daar voldoende vraag naar om er een faire prijs voor te krijgen. Maar als jij je ergens in de sahara uitgeput door het brandende zand sleept, met als enig bezit een gouden oorring van 20 gram, en je komt een kereltje tegen dat een blikje cola t.w.v. ¤ 0,80 heeft, dan ligt de goudprijs ineens op een bedroevende ¤0,04 per gram (maar het redt wel je leven, en mede daarom hadden piraten vroeger gouden oorringen).quote:Op zaterdag 9 juni 2012 23:40 schreef Ludd het volgende:
Ah, dat zou betekenen dat je goud altijd minimaal een derde van de huidige aanschafprijs waard blijft.
Dat is aanzienlijk meer dan wanneer de euro crasht.
Dus een goudstandaard gezien je laatste zin en dan gaat je redenatie ook op zoals ik al zei. Ik geloof alleen niet in hyperinflatie, eerder het tegenovergestelde (deflatie) zoals je weet. Anders lagen ook mijn eieren in een ander mandje.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 22:40 schreef dvr het volgende:
Dat maakt niet uit. Wanneer geld (cash en obligaties) verdampt heb je per definitie een soort goudstandaard omdat centrale banken dan alleen nog goud in hun valutareserves hebben (ik ga er dan even vanuit dat dollar en euro gezamenlijk onderuitgaan). Sommige landen zullen erin slagen om door middel van ruilhandel (twee tankers olie tegen vijf tankers graan) in een deel van hun behoeften te voorzien, maar de rest van de internationale handelstransacties kan dan practisch alleen in goud vereffend worden.
De nieuwe munten (nieuwe dollar, nieuwe euro) die na hyperinflatie opstaan zijn in eerste instantie alleen binnenlands te gebruiken, maar ook daarbij zal de acceptatie en waardebepaling heel moeilijk verlopen als ze in aanvang niet door een bepaalde hoeveelheid goud of zilver gedekt worden. Voordat een munt breed geaccepteerd wordt (en zeker direct nadat een natie net zijn vorige munt in de rook van hyperinflatie heeft zien opgaan) heb je een ijkpunt nodig aan de hand waarvan mensen de waarde van producten, diensten (en dus van geld zelf) kunnen bepalen. Het is ook daarom waarschijnlijk dat men zelfs nu in de 21e eeuw weer op goud en/of zilver zal terugvallen om geld mee te dekken.
Zilverbugs posten vaak een plaatje van de koopracht van 1 dollar door de jaren heen. Het ironische is dat de koopkracht van x zilver ook enorm is gedaald in diezelfde periode, terwijl goud op lange termijn rond zijn inflatiegecorrigeerd gemiddelde schommelt. In werkelijkheid had je voor die 1 dollar jarenlang rente op rente ontvangen (en daarmee fors meer als de inflatie verdiend) terwijl x zilver altijd x zilver is gebleven.quote:Op zondag 10 juni 2012 09:51 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Interessante discussie! En hoe zie jij/zien jullie bovenstaande als je het woord 'goud' vervangt voor 'zilver'?
Ik overweeg mede om dat soort redenen ook om combibaren te kopen.quote:Op zondag 10 juni 2012 00:08 schreef dvr het volgende:
Maar als jij je ergens in de sahara uitgeput door het brandende zand sleept, met als enig bezit een gouden oorring van 20 gram, en je komt een kereltje tegen dat een blikje cola t.w.v. ¤ 0,80 heeft, dan ligt de goudprijs ineens op een bedroevende ¤0,04 per gram (maar het redt wel je leven, en mede daarom hadden piraten vroeger gouden oorringen).
Nu of nooit? Hoe bedoel je dat? Ik ben niet bedreven in het lezen van dergelijke tabellen. Zo laag staat het zilver niet, en zilver is volatieler dan goud toch? Waarom is het dan nu of nooit?quote:Op zondag 10 juni 2012 17:30 schreef 0108daniel het volgende:
Het is nu of nooit voor zilver:
[ afbeelding ]
De prijs van zilver word toch kunstmatig laag gehouden door het enorme aanbod van 'papieren zilver'?quote:Op zondag 10 juni 2012 19:43 schreef 0108daniel het volgende:
Kijk naar de onderste lijn grafiek, dan zie je dat half juni, okt, nov en januari de weerstand groot genoeg is om niet verder te kunnen dalen.
Sinds mei dit jaar blijft ie ook hangen.
Dus wat gaat ie doen, nu of nooit/omhoog omlaag.
Deflatie een veel waarschijnlijkere gebeurtenis dan hyperinflatie. Daarom moet daar meer voor gevreesd worden.quote:Op maandag 11 juni 2012 12:24 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Trouwens.... wat zijn dat allemaal voor enge verhalen dat 'deflatie' verwoestend is voor de economie? Alsof hyperinflatie niet net zo verwoestend zou zijn![]()
Je denkt niet ver genoeg door.quote:Bij deflatie kan er ook gewoon geproduceerd blijven worden, echter niet meer tegen de oude vertrouwde prijs. In ieder geval worden grondstoffen, arbeid en energie goedkoper, als de beloning van arbeid hierop wordt afgestemd is er niets aan de hand. Het probleem ligt hem natuurlijk in de uitstaande schulden..... nou... dan boeken de banksters toch gewoon eventjes lekker af
Deflatie komt eerst... daarna gaat men uit angst voor de deflatie de geldpers op standje 'confetti' zetten. Het probleem is niet deflatie of inflatie, het probleem is te veel schuld en te veel zeepbellen.quote:Op maandag 11 juni 2012 12:59 schreef monkyyy het volgende:
Deflatie een veel waarschijnlijkere gebeurtenis dan hyperinflatie. Daarom moet daar meer voor gevreesd worden.
Als je een product nodig hebt, dan heb je het nodig. Probleem is dat onze economie niet gebaseerd is op hetgeen we nodig hebben maar op hetgeen we willen hebben en ervoor kunnen lenen.quote:Je denkt niet ver genoeg door.
Prijzen dalen, waarom zou je een auto vandaag kopen, als hij volgende week goed koper is. Daardoor gaan mensen stoppen geld uit te geven, hierdoor auto bedrijven maken minder winst. Maar bedrijf X heeft nog wel zijn leningen te betalen, die zijn fixed en worden niet minder.
Een belangrijke les die we waar uit kunnen trekken... zorg dat je spaart i.p.v. leent. Eerst eten dan pas schijten.quote:Gevolg: Bedrijven kunnen makkelijker failliet gaan. Of ze gaan in de kosten snijden door mensen te ontslaan, de werkloosheid stijgt en ze gaan lonen verminderen. Maar die mensen hadden ook leningen, hypotheken, creditcards, studie etc. Die worden niet plotseling minder. Dus die zijn screwed.
En bij inflatie blijven die systemen wel allemaal goed werken? Waarom zou ik als arbeider nog netjes mijn werk blijven doen indien ik aan het eind van de maand niks meer van mijn salaris kan kopen?quote:De overheid moet ook zijn leningen afbetalen, dus wat gaat die doen? Die gaat kosten verminderen, minder aan gezondheidszorg geven, minder aan onderwijs, uitkeringen verlagen, etc.
Bij inflatie verdampen spaartegoeden toch ook? Banken kunnen wel degelijk afboeken, sterker nog...van een kale kip kan je niet plukken, dus heel erg veel keuze hebben ze niet... ongeacht wat er in het contract staat. Momenteel zijn er een hoop mensen die hun hypotheeklasten niet langer kunnen betalen, toch zetten de banksters deze mensen niet massaal op straat. De reden hiervoor lijkt mij heel duidelijk, als er maar genoeg wanbetalers zijn in een markt met dalende vastgoedprijzen is mensen uitzetten totaal zinloos, want wie wil er immers nog geld uitgeven aan over gewaardeerd vastgoed?quote:Nu kan je wel zeggen "dan boeken de banksters toch gewoon eventjes lekker af", maar dat staat niet in het contract dat je ondertekend hebt toen je je hypotheek afsloot. En vergeet neit dat niet alleen bankieren uitleners zijn, maar ook particulieren kopen obligaties van bedrijven/de overheid. Dus die zijn ook screwed als bedrijf X failliet gaat. Of moeten die ook allemaal even afboeken?
Kijk eens naar de Weimar republiek... spaargeld was er niet meer, buitenlanders kochten hele straten op, arbeiders wilde meerder malen per dag uitbetaald worden. Als je een kop koffie dronk moest je voor je tweede kop het dubbele betalen.... De enigen die het wel prima vonden waren fabrikanten van drukpersen, papier en kruiwagensquote:Kijk naar de jaren 30 in Amerika. 25% werkloosheid, de geldhoeveelheid ging met 1/3 omlaag, 1/3 van alle banken daar failliet. Allemaal het werk van deflatie.
Hij is al wat ouder maar het is nog steeds heel actueel.quote:Op maandag 11 juni 2012 17:44 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
100 miljard voor spanje. ik zeg, tandje dichter bij confetti printenwant als spanje gered wordt dan ook italie. en portugal. en en en ...
lolquote:Op maandag 11 juni 2012 19:01 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Hij is al wat ouder maar het is nog steeds heel actueel.
Doen!!!quote:Op maandag 11 juni 2012 22:33 schreef monkyyy het volgende:
Oh, nou goud shorten dan maar en mee doen met the Government.
Je bent stokoud?quote:Begrijp me niet verkeerd, een hoop dingen die mensen zeggen als "Hyper-inflatie zal komen" en "Wacht maar tot de dollar/euro naar 0 gaat" zitten een kern van waarheid in en dat zal ook vastwel gebeuren ooit in de geschiedenis van de mensheid. Maar dat zoiets gebeurt in mijn leven, is en blijft gewoon zeer onwaarschijnlijk.
Omdat de gemiddelde mens een auto vandaag nodig heeft, en zijn aankopen niet als een handelaar een week kan uitstellen om zo te profiteren van een betere koers.quote:Op maandag 11 juni 2012 12:59 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Prijzen dalen, waarom zou je een auto vandaag kopen, als hij volgende week goed koper is.
Dit soort nonsense heb ik genoeg gehoord tijdens de economie-lessen; het gros van de mensen heeft een laag vrij besteedbaar inkomen, en een berg aan vaste uitgaven.quote:Daardoor gaan mensen stoppen geld uit te geven,
Whehe, aight; als je geld uitleent, dan is het je eigen verantwoording om te controleren of de lenende partij dat geld kan terugbetalen - je krijgt een rentevergoeding voor het risico. Zonder dat risico is er geen reden om uberhaupt rente te betalen. Vandaar dat we dan ook over "investeringen" en "risico's" praten.quote:Nu kan je wel zeggen "dan boeken de banksters toch gewoon eventjes lekker af", maar dat staat niet in het contract dat je ondertekend hebt toen je je hypotheek afsloot.
Ja, dat is het logisch gevolg ervan als je niet je huiswerk doet als financial; Spaanse banken kopen Spaanse staatsleningen zodat Spanje overeind blijft, vervolgens gaan de Spaanse banken onderuit.quote:En vergeet neit dat niet alleen bankieren uitleners zijn, maar ook particulieren kopen obligaties van bedrijven/de overheid. Dus die zijn ook screwed als bedrijf X failliet gaat. Of moeten die ook allemaal even afboeken?
Stop dat deflatiemonster even terug in je horror-kast; de crisis van de jaren 30 kun je niet zomaar afschuiven op de deflatie. In die tijd was, net zoals nu, het vertrouwen in het financiele systeem nihil.quote:Kijk naar de jaren 30 in Amerika. 25% werkloosheid, de geldhoeveelheid ging met 1/3 omlaag, 1/3 van alle banken daar failliet. Allemaal het werk van deflatie.
Oekoenoemen zijn getraind om te denken binnen het kader van het systeem waar inflatie de norm is. In een markt waar geld niet gebaseerd is op 'IOY's maar op een solide basis van edelmetaal en andere schaarse onderpanden zijn deflatie en inflatie sterk gecorreleerd aan de vraag van goederen en diensten.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 13:18 schreef monkyyy het volgende:
De mensen die menen dat deflatie niet erg is en niet waarschijnlijk is moeten een economie course volgen. Of een geschiedenis course. Serieus.
Ik vind goud niet bepaald goedkoop of zou het gewoon zo zijn dat de koopkracht van mijn fiat zo laag ligtquote:Op dinsdag 12 juni 2012 12:42 schreef NoBank het volgende:
OT; Goud is niet "overgewaardeerd" ten opzichte van Zilver; Goud is nog steeds "goedkoop", en Zilver is "belachelijk goedkoop". Dat Goud nog steeds goedkoop is, zal ik waarschijnlijk niet hoeven uit te leggen.
Oh.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 13:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Oekoenoemen zijn getraind om te denken binnen het kader van het systeem waar inflatie de norm is. In een markt waar geld niet gebaseerd is op 'IOY's maar op een solide basis van edelmetaal en andere schaarse onderpanden zijn deflatie en inflatie sterk gecorreleerd aan de vraag van goederen en diensten.
Inflatie in ons huidige systeem is NOODZAKELIJK om het piramidespel van de banksters in stand te houden. Vandaar dat economen propageren dat deflatie zo destructief is. Ze gaan voorbij aan het feit dat het niet de deflatie is die het systeem kapot maakt maar de rente die de banksters incasseren voor het vervalsen van geld. Immers de inflatie is feitelijk niets anders dan de onttrekking van waarde aan het geld als vergoeding voor deze valsmunterij. De banken zelf produceren immers geen enkele vorm van welvaart.
Aah.... (aait monkyyy over haar bolquote:
Niet vergeten om kritische vragen te stellen hè.... aanhoren of luisteren zijn nl. twee verschillende dingenquote:Ik ga naar college, 2 uur lang de propaganda van een ex-hedgefund manager aanhoren.
Hier op fok is het gratis (wel je adblocker uitschakelenquote:Op dinsdag 12 juni 2012 13:59 schreef Kaas- het volgende:
Ik denk dat ik ook maar stop met college volgen bij professoren economie, aangezien de meeste profiterende uitkeringstrekkers zonder opleiding tegenwoordig beweren er veel meer van te weten.
Klopt. In een razende storm helpt geen enkel kompas.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 13:59 schreef Kaas- het volgende:
Ik denk dat ik ook maar stop met college volgen bij professoren economie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |