abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112807569
Daar zijn we dan ook heel eerlijk in grapjas. :P Het is niet voor niets dat geen enkele econoom hier fulltime mee bezig is, omdat groei precies voorspellen nou eenmaal niet mogelijk is.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 21:28:20 #127
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112808165
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 21:19 schreef Kaas- het volgende:
Daar zijn we dan ook heel eerlijk in grapjas. :P Het is niet voor niets dat geen enkele econoom hier fulltime mee bezig is, omdat groei precies voorspellen nou eenmaal niet mogelijk is.
Kijk.... ik ben geen econoom... maar zelfs ik kan voorspellen dat bankiers maar 1 wapen hebben om hun Ponzi spel aan de gang te houden en dat is de geldpers. Ik denk dat daarom goud en zilver de komende tijd interessant gaat worden voor een nog grotere groep mensen. Ik denk dat steeds meer mensen vraagtekens beginnen te zetten bij het huidige beleid van 'failliete landen die een bail out geven aan andere failliete landen'.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_112808170
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 12:24 schreef ComplexConjugate het volgende:

Trouwens.... wat zijn dat allemaal voor enge verhalen dat 'deflatie' verwoestend is voor de economie? Alsof hyperinflatie niet net zo verwoestend zou zijn :')
Hyperinfatie is niet het tegenovergestelde van deflatie en het is geen 'sterkere vorm' van inflatie. Het enige waarin het met inflatie overeenkomt is dat de maatschappelijke geldhoeveelheid sterk toeneemt en dat prijzen sterk stijgen.

Maar het onderliggende proces is totaal anders. Hyperinflatie ontstaat wanneer het vertrouwen in geld en het geldstelsel wegvalt. De obligatiemarkt stort in, beleggers verplaatsen hun vermogen naar grondstoffen en edelmetalen, cash wordt zo snel mogelijk opgenomen en uitgegeven, men gaat hamsteren, prijzen van consumptiegoederen en lonen en uitkeringen rijzen de pan uit. Spaartegoeden en schulden daarentegen smelten als sneeuw voor de zon, en vastgoed, aandelen e.d. kelderen door de rush naar cash. Maar de basiseconomie blijft draaien, veel mensen blijven werken, de productiemiddelen en infrastructuur blijven intact en wanneer de overheid adequaat optreedt (door rantsoenering en distributie van voedsel, brandstof en zorg indien nodig) hoeft niemand honger of gebrek te lijden. Het is een kortdurend fenomeen dat eindigt met een sisser; iedereen is blut maar heeft ook veel minder schulden, er wordt een nieuwe munt ingevoerd en we beginnen vanaf 0 met het kapitaal (productiemiddelen en infrastructuur) dat er nog is. Maar dat nu in handen is van degenen die zo verstandig waren om hun geld, voordat het niets meer waard werd, in dingen te steken die tijdens hyperinflatie juist méér waard worden (grondstoffen en edelmetalen), en die daar vastgoed en aandelen van hebben gekocht nadat die goed ingestort waren.

Deflatie is onder normale economische omstandigheden geen probleem. Het hoort tot de normale golfbeweging van de conjunctuur dat om de zoveel tijd zwakke bedrijven inklappen en dat hun werknemers op straat komen te staan en hun koopkracht verliezen. In dat proces dalen aanvankelijk de prijzen en lonen, maar dan gaan spaarders op koopjesjacht en doen investeringen, en de overheden nemen wat extra schuld op zich om de economie te stimuleren. Zo trekt de economie en de werkgelegenheid weer aan en maken we ons op voor de volgende golf.

Maar dit herstel veronderstelt wel, dat de klap niet te hard was, dat er spaargeld was en dat de overheid leencapaciteit had! Dat is nu helaas niet meer het geval. Per saldo staan huishoudens, bedrijven en overheden momenteel zo diep in de min, en lopen de verliezen en rentelasten zo hoog op, en is er door de voorgaande 15 jaar van bubble-hoogconjunctuur nog zoveel valse lucht (overcapaciteit) in de economie, dat er nu een ongekende deflatoire potentie is opgebouwd terwijl er nauwelijks buffers meer zijn. En dat kan inderdaad desastreus uitpakken, want deflatie werkt als een spiraal die zichzelf voedt en die steeds breder om zich heen grijpt: bedrijven gaan failliet en slepen hun leveranciers mee, de werkloosheid loopt op, de koopkracht en de belastinginkomsten dalen. Elk van deze gevolgen zorgt voor een volgende, grotere ronde van faillissementen, werkloosheid en begrotingstekorten. Zo'n deflatieproces kan theoretisch doorlopen totdat een heel land naar de Filistijnen is, en waaruit ook heel moeilijk weer een weg omhoog gevonden kan worden, want gedurende dat proces heeft niemand meer geinvesteerd in het noodzakelijke onderhoud van de infrastructuur en de productiemiddelen, die immers met de dag alleen maar minder benut werden terwijl er bovendien aan alle kanten bezuinigd moest worden. Daardoor gaat er in deflatie niet alleen geld, maar ook kapitaal (gebouwen, productielijnen, transportmiddelen, etc) verloren.

En dat is waarom deflatie zoveel desastreuzer is dan hyperinflatie, en waarom overheden en monetaire autoriteiten er altijd alles aan zullen doen om te voorkomen dat die deflatie kan aangrijpen -- zelfs wanneer die maatregelen het vertrouwen in geld zodanig ondermijnen, dat het vroeg of laat in hyperinflatie moet eindigen.
pi_112808185
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 21:19 schreef Kaas- het volgende:
De weerman voorspelt het ook niet "precies", maar hij voorspelt dan ook niet enkel zonnig weer. Net zoals het na 2008 wachten is op de tweede klap :)

..hoeveel "groei" voorspel jij voor de Nederlandse economie dit jaar? Of ga ik dan tever off-topic?
pi_112808484
Economische onderzoeksbureau's voorspellen ook niet constant zonnig weer natuurlijk. Voor komend jaar is de voorspelling voor Nederland bijvoorbeeld negatief geloof ik. Eigenlijk is 2008 de enige keer dat forecasters er echt flink naast zaten, maar dat is omdat de mens onvoorspelbaar is en je niet uit kunt rekenen op welke dag men de bubble zou laten knappen.

Een voorspelling van mij zou overigens uit mijn duim gezogen zijn, want ik heb niet toegang tot de data om zoiets te kunnen doen.

Vind het wel een leuke discussie hoor, maar inderdaad gaan we alweer teveel offtopic (zelf ook schuldig aan). ;)
pi_112808584
dvr
pi_112808990
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 21:32 schreef Kaas- het volgende:
Een voorspelling van mij zou overigens uit mijn duim gezogen zijn, want ik heb niet toegang tot de data om zoiets te kunnen doen.
Correct, daarvoor zou je in de hoofden van de Griekse kiezer moeten kunnen kijken.

Vijf dagen nog.
pi_112811182
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 19:28 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Ach ja, als iets op ZeroHedge, in conspiracy filmpjes op youtube of in de telegeraaf staat dan is het altijd 100% waarheid.
Maar zodra een daadwerkelijke econoom iets vertelt of als het in de economie boeken staat is het propaganda. :')
Welnee; we zijn het hoogstens zat dat Keynes de hoofdrol speelt. Als het naar het Angelsaksisch kapitalisme ruikt, dan wordt het als zodanig betiteld.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 22:13:22 #134
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112811242
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 21:28 schreef dvr het volgende:

Hyperinfatie is niet het tegenovergestelde van deflatie en het is geen 'sterkere vorm' van inflatie. Het enige waarin het met inflatie overeenkomt is dat de maatschappelijke geldhoeveelheid sterk toeneemt en dat prijzen sterk stijgen.

Bij inflatie neemt de koopkracht van je geld af, bij deflatie neemt de koopkracht toe. Inflatie is leuk voor degene met schulden, deflatie is leuk voor degene met spaargeld.

quote:
Maar het onderliggende proces is totaal anders. Hyperinflatie ontstaat wanneer het vertrouwen in geld en het geldstelsel wegvalt. De obligatiemarkt stort in, beleggers verplaatsen hun vermogen naar grondstoffen en edelmetalen, cash wordt zo snel mogelijk opgenomen en uitgegeven, men gaat hamsteren, prijzen van consumptiegoederen en lonen en uitkeringen rijzen de pan uit. Spaartegoeden en schulden daarentegen smelten als sneeuw voor de zon, en vastgoed, aandelen e.d. kelderen door de rush naar cash. Maar de basiseconomie blijft draaien, veel mensen blijven werken, de productiemiddelen en infrastructuur blijven intact en wanneer de overheid adequaat optreedt (door rantsoenering en distributie van voedsel, brandstof en zorg indien nodig) hoeft niemand honger of gebrek te lijden. Het is een kortdurend fenomeen dat eindigt met een sisser; iedereen is blut maar heeft ook veel minder schulden, er wordt een nieuwe munt ingevoerd en we beginnen vanaf 0 met het kapitaal (productiemiddelen en infrastructuur) dat er nog is.
In een deflatoir scenario verdwijnen schulden uiteindelijk ook, echter gaat dat gepaard met een faillissement. Prima toch... dan zijn we ook 'blut'. Ik zie niet in waarom productiemiddelen en de infrastructuur zou verdwijnen in een deflatoir scenario.... waarom? De meeste goederen die we consumeren hebben we ook nodig in een deflatoir scenario, we vinden gewoon een nieuwe balans van uitgaven en inkomen. Het zijn vooral de banken die zwaar getroffen raken in een deflatoir scenario omdat veel van hun schuldenaren niet meer kunnen betalen en daardoor failliet gaan. Leg mij eens uit waarom dat slechter is dan dat je koopkracht verdampt d.m.v. inflatie? Beide processen leiden uiteindelijk tot een nieuwe balans in de beprijzing van arbeid en goederen.

quote:
En dat is waarom deflatie zoveel desastreuzer is dan hyperinflatie, en waarom overheden en monetaire autoriteiten er altijd alles aan zullen doen om te voorkomen dat die deflatie kan aangrijpen -- zelfs wanneer die maatregelen het vertrouwen in geld zodanig ondermijnen, dat het vroeg of laat in hyperinflatie moet eindigen.
Je moet je afvragen wat de oorzaak van inflatie en deflatie is, je zult dan kunnen constateren dat beiden het gevolg zijn van monetair beleid.

Is er deflatie omdat mensen minder willen consumeren? Of omdat ze minder kunnen consumeren? Ik denk dat het laatste veel eerder het geval is. Door teveel geld in het systeem te pompen (om het Ponzi spel draaiende te houden), devalueert men de waarde van het geld, hierdoor is er steeds meer geld nodig (immers goederen worden duurder door de grotere vraag). Geen probleem zolang de salarissen maar direct evenredig meegroeien. Helaas zit daar een groot probleem, immers stijgende lonen maken producten direct weer duurder, de cirkel is rond. Het devalueren van geld leidt dus tot het oppompen van de schuldenlast, wat uiteindelijk leid tot een lagere geldgroei omdat mensen geen nieuwe leningen meer aan kunnen gaan. Immers moeten ze eerst lopende leningen + rente afbetalen.

Deflatie is simpelweg het gevolg van inflatie en als de banken ervoor kiezen om af te boeken zal het systeem vanzelf weer in evenwicht komen. Helaas leert de geschiedenis ons dat de heersende klasse liever de hele wereld in de ellende stort in een verwoede poging om haar machtsbasis te handhaven.
Daarom propageren zij het 'uitstrooien van geld', simpelweg om hun kaartenhuis in stand te houden, immers zij hebben de macht over de geldpers, een faillissement betekend het einde van de heersende elite. Vandaar dat jullie economen geleerd word dat deflatie slecht is en inflatie goed. Inflatie is immers hen enige 'effectieve wapen' van de valsmunters.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  dinsdag 12 juni 2012 @ 22:20:17 #135
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112811745
En als QE deeltje 10 niet meer werkt begin je gewoon een grote oorlog, reken maar dat het geldvolume dan flink gaat groeien. Ik noem dat de ultieme destructieve kracht van inflatie :X

Als je het papier zat bent kun je altijd met een 'schone lei' beginnen, gewoon door een paar ounces zilver en goud te kopen :)
pi_112811933
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 22:12 schreef NoBank het volgende:

[..]

Welnee; we zijn het hoogstens zat dat Keynes de hoofdrol speelt. Als het naar het Angelsaksisch kapitalisme ruikt, dan wordt het als zodanig betiteld.
Keynes is vooral erg populair in linksere hoeken, waar rechtere politici graag Friedman lezen. Benadrukt alleen maar weer hoeveel onenigheid er nog is op dit soort vlakken en de grote mate waarin ideologie er bij komt te kijken i.p.v. strict rationele analyses die vaak inderdaad erg lastig zo niet onmogelijk zijn. ;)
  dinsdag 12 juni 2012 @ 22:27:17 #137
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_112812220
Milton Friedman staat bij mijn People who inspire you op FaceBook.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_112812635
Heb je ook wat van hem gelezen toevallig? Vind hem wel interessant en leerzaam, maar ben het regelmatig ook zwaar oneens met de beste man.

Klassiekere teksten zijn ook heerlijk. Onlangs heel wat van Thomas Malthus gelezen, dat is naar de maatstaven van nu echt verschrikkelijk (meer vanuit moreel standpunt dan economisch) maar toentertijd best logisch. Binnenkort Adam Smith, omdat ik wel eens wat meer van hem wil weten dan alleen die 2 of 3 bekende quotes. :P
  dinsdag 12 juni 2012 @ 22:36:30 #139
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112812969
Milton Friedman: "the task of the government is to protect the drugs cartel" ^O^

dinsdag 12 juni 2012 @ 22:50:24 #140
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_112814075
Milton Friedman is een van de weinigen die, wanneer hij iets zegt ik denk "Dit klopt gewoon, waarom dacht ik niet eerder zo! _O_ " Vrijwel alles wat die man zegt klinkt logisch.

Warren Buffet is ook zo iemand die alleen maar dingen zegt die 100% kloppen. (maar dat is mijn mening natuurlijk. ;))

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 22:36 schreef ComplexConjugate het volgende:
Milton Friedman: "the task of the government is to protect the drugs cartel" ^O^

I do not think it is moral, to impose heavy cost on other people, to protect people from their own choices. _O_

Edit:

1.55-3.00, waarom bailouts schandelijk zijn in het kapitalistische systeem. ^O^ Ik kan wel uren luisteren naar deze man.

[ Bericht 30% gewijzigd door monkyyy op 12-06-2012 23:07:56 ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_112816615
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 22:13 schreef ComplexConjugate het volgende:

Ik zie niet in waarom productiemiddelen en de infrastructuur zou verdwijnen in een deflatoir scenario.... waarom? [..]

Het zijn vooral de banken die zwaar getroffen raken in een deflatoir scenario omdat veel van hun schuldenaren niet meer kunnen betalen en daardoor failliet gaan. Leg mij eens uit waarom dat slechter is dan dat je koopkracht verdampt d.m.v. inflatie? [..]

Je moet je afvragen wat de oorzaak van inflatie en deflatie is, [..]
Doe me een lol en lees dat bericht nou even goed voordat je reageert en overbodige vragen stelt.

En probeer eens wat kritischer naar dat "99%"-gedachtegoed van je te kijken. Banken worden in Europa niet overeindgehouden om de bankiers te plezieren, maar omdat we ¤49.000 miljard euro (i.e. vrijwel al ons geld) aan ze toevertrouwd hebben. Dat gaat verloren als ze omvallen en dan zitten we een paar dagen later tulpenbollen te vreten.

quote:
[..] je zult dan kunnen constateren dat beiden het gevolg zijn van monetair beleid.
Dat hoeft helemaal niet. Je kunt alle conjuncturele verschijnselen wel op monetair beleid afschuiven, maar dan vergeet je fiscaal beleid, toezicht/naleving, technologische ontwikkelingen, enzovoort.

quote:
Is er deflatie omdat mensen minder willen consumeren? Of omdat ze minder kunnen consumeren?
Dat laatste: men is al tot de nek gefinancierd en heeft simpelweg geen verdere assets of 'overwaarde' meer over waarop nog verder geleend en geconsumeerd kan worden. Zodoende daalt de koopkracht, treedt er vraaguitval op en dalen de onderliggende assets (voornamelijk huizen) in waarde, zodat er nóg minder geleend kan worden en er nog meer vraaguitval optreedt, etc.

quote:
Door teveel geld in het systeem te pompen (om het Ponzi spel draaiende te houden), devalueert men de waarde van het geld, hierdoor is er steeds meer geld nodig (immers goederen worden duurder door de grotere vraag).
Wat ik hierboven schetste is normaal economisch gedrag dat de deflatie verklaart. Ideeën als 'door de vergrote geldhoeveelheid daalde de waarde van het geld' zijn abstracties, geen verklaringen.

De monetaire oorzaak van de crisis ligt hier nog een stap vóór, namelijk daar waar de FED en ECB moedwillig een onverantwoord lage-rentebeleid gevoerd hebben, om de economie ook na het instorten van de internetbubbel weer verder op te jagen - en dat dan in combinatie met frauduleus handelen van banken en het falen van politiek en toezichthouders.

quote:
Deflatie is simpelweg het gevolg van inflatie en als de banken ervoor kiezen om af te boeken zal het systeem vanzelf weer in evenwicht komen.
Nee, als de banken daadwerkelijk zouden afboeken op hun opgeblazen assets zijn ze failliet. En zijn wij onze banktegoeden kwijt (want nee, de overheden staan daar niet voor garant, kunnen dat niet staan, ook niet tot 100.000).

quote:
Helaas leert de geschiedenis ons dat de heersende klasse liever de hele wereld in de ellende stort in een verwoede poging om haar machtsbasis te handhaven.
Wat de geschiedenis leert, is juist dat dat soort machthebbers onder de guillotine eindigt of met een houten staak in zijn reet op CNN geëtaleerd wordt. Wat gekozen machthebbers over het algemeen proberen te handhaven is niet zozeer hun eigen macht alswel de status-quo; de continuiteit van de staatsinrichting en van de economie, juist wetende dat hun spel uit is als ze een significant deel van de bevolking, van de bestuurders en ambtenaren, of van het bedrijfsleven tegen zich in het harnas jagen.

quote:
Vandaar dat jullie economen geleerd word dat deflatie slecht is en inflatie goed.
Wie economen?
pi_112817672
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 22:50 schreef monkyyy het volgende:
Milton Friedman is een van de weinigen die, wanneer hij iets zegt ik denk "Dit klopt gewoon, waarom dacht ik niet eerder zo! _O_ " Vrijwel alles wat die man zegt klinkt logisch.
Dat dacht Nixon ook, toen Friedman hem in '73 in 't oor fluisterde dat hij het goudloket moest dichtgooien.

Als je nou één iemand moet aanwijzen die deze crisis op zijn geweten heeft, dan is het wel Milton Friedman. Door de dollar los te koppelen van goud heeft hij Amerika niet alleen in staat gesteld om grof op het buitenland te parasiteren, maar ook zulke financiële bubbels te blazen dat we nu met een crisis zitten die de welvaart en het welzijn van de hele mensheid voor de komende twintig jaar bedreigt.

Maar, verder idd een aardige baas met interessante ideeën.
  woensdag 13 juni 2012 @ 10:33:49 #143
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_112826296
Ik laat de economen die menselijke leepheid, hebzucht en overige duistere emoties altijd buiten beschouwing lijken te laten maar voor wat ze zijn, ga weer on topic en heb intussen wat fysiek goud bijgekocht. How'sthat?

[ Bericht 2% gewijzigd door RobbieD op 13-06-2012 12:07:28 (verbeterde omschrijving) ]
In Gold we trust
pi_112827884
Same here, ik ben ook begonnen met een collectie precious metals. Vorige week Silver Eagles en gisteren wat kleine plakjes goud en Silver Maple Leaf's besteld.
  woensdag 13 juni 2012 @ 11:52:28 #145
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112829394
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 23:28 schreef dvr het volgende:

Doe me een lol en lees dat bericht nou even goed voordat je reageert en overbodige vragen stelt.

En probeer eens wat kritischer naar dat "99%"-gedachtegoed van je te kijken. Banken worden in Europa niet overeindgehouden om de bankiers te plezieren, maar omdat we ¤49.000 miljard euro (i.e. vrijwel al ons geld) aan ze toevertrouwd hebben. Dat gaat verloren als ze omvallen en dan zitten we een paar dagen later tulpenbollen te vreten.

Doe niet zo dramatisch man.... tulpenbollen... best leuk gevonden aangezien de tulpenbollen grote parallellen vertoont met onze huidige 'digits'.

Het systeem valt niet abrupt maar het zal zeker niet stabiliseren door het gevoerde beleid. Daarnaast is het helemaal niet "99%" gedachtegoed, het is gewoon het kapitalistische gedachtegoed waarbij je partijen failliet laat gaan. Het is juist "99%" gedachtegoed om de banken in leven te laten.

quote:
Dat hoeft helemaal niet. Je kunt alle conjuncturele verschijnselen wel op monetair beleid afschuiven, maar dan vergeet je fiscaal beleid, toezicht/naleving, technologische ontwikkelingen, enzovoort.

Monetair beleid heeft een enorme invloed op de door jouw genoemde gebieden, je moest een weten hoe destructief het huidige monetaire beleid is op o.a. de technologische ontwikkeling.

quote:
Dat laatste: men is al tot de nek gefinancierd en heeft simpelweg geen verdere assets of 'overwaarde' meer over waarop nog verder geleend en geconsumeerd kan worden. Zodoende daalt de koopkracht, treedt er vraaguitval op en dalen de onderliggende assets (voornamelijk huizen) in waarde, zodat er nóg minder geleend kan worden en er nog meer vraaguitval optreedt, etc.

Dat zeg ik... door geld uit het niets te scheppen en dit in de markt te pompen (inflatie), creëer je vanzelf deflatie.

quote:
Wat ik hierboven schetste is normaal economisch gedrag dat de deflatie verklaart. Ideeën als 'door de vergrote geldhoeveelheid daalde de waarde van het geld' zijn abstracties, geen verklaringen.
Ik geef duidelijk een verband tussen oorzaak en gevolg en jij pakt daar iets tussen uit en noemt dat een abstractie?

quote:
De monetaire oorzaak van de crisis ligt hier nog een stap vóór, namelijk daar waar de FED en ECB moedwillig een onverantwoord lage-rentebeleid gevoerd hebben, om de economie ook na het instorten van de internetbubbel weer verder op te jagen - en dat dan in combinatie met frauduleus handelen van banken en het falen van politiek en toezichthouders.

Inderdaad... de lage rente was noodzakelijk om de geldvoorraad te laten groeien, immers als men moest afschrijven zou de economie krimpen. Wat dat betreft is er momenteel niet zo heel erg veel veranderd. Ook toen moest de rente laag blijven om deflatie en faillissementen te bestrijden. De bankiers hebben maar 1 wapen, het constant devalueren van de waarde van papier.

quote:
Nee, als de banken daadwerkelijk zouden afboeken op hun opgeblazen assets zijn ze failliet. En zijn wij onze banktegoeden kwijt (want nee, de overheden staan daar niet voor garant, kunnen dat niet staan, ook niet tot 100.000).

Ja dus.... wat heb je er aan als je bank tegoeden hebt die je toch niet kan innen? Als iedereen zijn geld wil opnemen blijkt dat dit niet mogelijk is 8)7
Het is een boekhoudkundig verhaal, feit is namelijk dat de schuldverplichtingen niet allemaal tegen de huidige waardering nagekomen kunnen worden. Dit omdat er meer schuldbelofte is dan er daadwerkelijke waarde tegenover staat. De oplossing van de banksters is om deze belofte dan maar langzaam uit te wissen.

quote:
Wat de geschiedenis leert, is juist dat dat soort machthebbers onder de guillotine eindigt of met een houten staak in zijn reet op CNN geëtaleerd wordt. Wat gekozen machthebbers over het algemeen proberen te handhaven is niet zozeer hun eigen macht alswel de status-quo; de continuiteit van de staatsinrichting en van de economie, juist wetende dat hun spel uit is als ze een significant deel van de bevolking, van de bestuurders en ambtenaren, of van het bedrijfsleven tegen zich in het harnas jagen.

Uiteraard proberen ze hun eigen belang voorop te stellen, als op een gegeven moment het belang van de massa ook hun belang wordt dan zijn ze flexibel genoeg om daar gebruik van te maken.

quote:
Wie economen?
my bad, never mind... :)
  woensdag 13 juni 2012 @ 11:53:23 #146
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112829418
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 11:14 schreef mrbrown87 het volgende:
Same here, ik ben ook begonnen met een collectie precious metals. Vorige week Silver Eagles en gisteren wat kleine plakjes goud en Silver Maple Leaf's besteld.
Kleine plakjes goud? Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
pi_112832589
Gewoon goudstaafjes van 5 en 10 gram, als je ze ooit weer wil verkopen hoef je zo niet al je goud ineens te liquideren. Premie is wel iets hoger maar dat neem ik erbij.
  woensdag 13 juni 2012 @ 13:15:42 #148
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112832842
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 13:10 schreef mrbrown87 het volgende:
Gewoon goudstaafjes van 5 en 10 gram, als je ze ooit weer wil verkopen hoef je zo niet al je goud ineens te liquideren. Premie is wel iets hoger maar dat neem ik erbij.
Ach.... het premium op goud valt wel mee in verhouding tot het premium op zilver, helaas heb ik geen geld om goud te kopen. Ik koop zo af en toe wat zilveren maple's. Voordeel van zilver is dat je nog het idee hebt dat je wat in je handen hebt, zo'n 'lullig' 10 gram goud plaatje stelt echt niets voor ;)
pi_112832902
True, dat goud is dan ook maar om "iets" te hebben, ik ben ook meer in zilver geinteresseerd :)
  woensdag 13 juni 2012 @ 13:26:10 #150
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112833305
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 13:17 schreef mrbrown87 het volgende:
True, dat goud is dan ook maar om "iets" te hebben, ik ben ook meer in zilver geinteresseerd :)
Ik weet dat dit een goudtopic is maar toch is het wel interessant om je te realiseren dat zilver best eens interessant kan zijn als hedge tegen de implosie van het fiat geld.

Immers... zilver is beter betaalbaar, momenteel 'laag' geprijsd. Zodra het 'grote publiek' zijn toevlucht gaat zoeken in tastbare bezittingen zou zilver wel eens 'schaars' kunnen worden.

Wat vinden jullie van zilver?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')