abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111469648

Welkom in het Eurocrisis topic!
Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

10-yr yields

Griekenland (l) en Ierland 9-yr (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Italie (l) en Spanje (r)

ECB Securities Market Program (opkopen PIIGS bonds)

In de media:

Vorige delen:
Topicreeks AEX Eurocrisis

Game on!

[ Bericht 0% gewijzigd door Kaas- op 15-05-2012 12:12:21 ]
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  zaterdag 12 mei 2012 @ 20:24:39 #2
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111470025
quote:
[quote]0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 19:40 schreef fedsingularity het volgende:
From Bloomberg: IMF, EU, ECB Open to Changes in Greek Aid Deal, Real News Says

The so-called troika of the European Union, the International Monetary Fund and the European Central Bank is willing to make six important changes to Greeces financial aid agreement if a pro-European government is formed in the country, Real News said.

The Troika is willing to extend by one year to end 2015 the time for Greece to cut its budget deficit as well as to proceed with a restructuring of loans, the Athens-based newspaper reported in its Sunday edition preleased today, citing well informed sources at the European Commission.

The Troika is also willing to maintain the force of collective labor agreements, to alleviate the level of pension cuts or restore certain pensions to previous levels and to keep wage levels in the private sector and reduce the average tax burden on employees, the newspaper said.
[/quote]

Als de Trojka op zo'n manier de Griekse verkiezingen probeert te beïnvloeden zou dat wel een hele dubieuze inmenging zijn!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 12 mei 2012 @ 20:55:31 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111471540
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 20:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Als de Trojka op zo'n manier de Griekse verkiezingen probeert te beïnvloeden zou dat wel een hele dubieuze inmenging zijn!
[/quote]

Krijgen die Grieken wel hun zin! Als je de kont tegen de krib gooit dan komt het geld blijkbaar vanzelf.

Het zou véél eerlijker zijn om dan maar Europa-brede stimulerende maatregelen te nemen. Dan kan iedereen daarvan profiteren.
Frauduleus en onverantwoordelijk zijn loont blijkbaar. En als het fout is wordt je eerst 100 miljard kwijtgescholden, en als je dan nog gaat zeuren, dan gaan we eens kijken of we nog meer kunnen geven.

Het slechte hiervan is dat landen als Ierland, die wel bezuinigen, niet staken en hard blijven werken, uiteindelijk gewoon zelf hun probleem mogen oplossen. Waarom zouden andere landen dan niet op extreme partijen gaan stemmen?
The End Times are wild
pi_111471554
Wanneer een eurozone-land diep in penarie zit, zoals Griekenland, dan zou het verplicht moeten worden om alle buitenlandse EU-schuldpapieren die het bezit (zowel zijn banken, verzekeraars, pensioenfondsen als particulieren) 1:1 om te ruilen voor eigen schuld die nu nog in buitenlandse handen is. Dus als een Griekse bank Duitse bunds heeft, moet hij die verplicht omruilen voor Griekse obligaties die nu misschien nog in Franse of Portugese handen zijn.

• Dit ten eerste om dat land zoveel mogelijk de consequenties van zijn eigen beleid ook zelf te laten ondervinden, zodat het er belang bij heeft om het puin op te ruimen.
• Ten tweede om de andere landen zoveel mogelijk te beschermen tegen (systeem-)risico uit dat schuldenland.
• En ten derde omdat wanneer dat land toch nog uit de Euro stapt, die gerepatrieerde obligaties relatief pijnloos in de eigen valuta omgezet kunnen worden, waar ze (in dat land zelf) meer koopkracht zullen behouden dan wanneer ze nog in buitenlandse handen waren. Dit omdat het binnenlandse prijspeil van consumptiegoederen (in euro's uitgedrukt) er na een exit ook sterk zal dalen.

Kortom, het verbaast me dat repatriëring van 'eigen schuld' nog geen standaardonderdeel is van alle bail-outmaatregelen.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 20:56:54 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111471592
Die Griekse bank is gewoon particulier bezit. Als die bank zo verstandig is geweest om Duitse obligaties te kopen ipv Griekse, kun je toch niet zomaar zeggen "omruilen maar"!! Met een staatsbank zou dat eventueel nog kunnen.
The End Times are wild
  zaterdag 12 mei 2012 @ 20:57:32 #6
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_111471620
ik denk niet dat men Griekenland failliet laat gaan , dan gaan de CDO's in werking
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_111471651
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 20:57 schreef michaelmoore het volgende:
ik denk niet dat men Griekenland failliet laat gaan , dan gaan de CDO's in werking
Circa 3 miljard ging daar in om. In totaal. :O
  zaterdag 12 mei 2012 @ 20:59:05 #8
323876 michaelmoore
pi_111471672
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 20:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Circa 3 miljard ging daar in om. In totaal. :O
officieel dan
Wat voor trucjes heeft GS dit keer geflikt ??
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_111471740
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 20:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

officieel dan
Wat voor trucjes heeft GS dit keer geflikt ??
Geen idee. Naar analogie: hoe paranoide ben jij vandaag??
pi_111471851
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 20:56 schreef LXIV het volgende:
Als die bank zo verstandig is geweest om Duitse obligaties te kopen ipv Griekse, kun je toch niet zomaar zeggen "omruilen maar"!!
Vind ik wel. Voor 1000 Duitse euro's krijgen ze keurig 1000 Griekse euro's. Dat is een stuk minder ingrijpend dan van de ene op de andere dag het leeuwendeel van hun hele balans in drachmes omzetten, wat uiteindelijk zal gebeuren als het land maar blijft aanfucken met zijn financiën en met de belangen van zijn europartners. Dus laat die bank maar lekker bij zijn eigen overheid gaan lobbyen, want alleen die eigen overheid kan er voor zorgen dat die 1000 Griekse euro's hun waarde zullen behouden.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 21:11:37 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111472166
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:03 schreef dvr het volgende:

[..]

Vind ik wel. Voor 1000 Duitse euro's krijgen ze keurig 1000 Griekse euro's. Dat is een stuk minder ingrijpend dan van de ene op de andere dag het leeuwendeel van hun hele balans in drachmes omzetten, wat uiteindelijk zal gebeuren als het land maar blijft aanfucken met zijn financiën en met de belangen van zijn europartners. Dus laat die bank maar lekker bij zijn eigen overheid gaan lobbyen, want alleen die eigen overheid kan er voor zorgen dat die 1000 Griekse euro's hun waarde zullen behouden.
Griekse Euro's? Duitse Euro's? En die obligaties noteren toch helemaal niet meer op de nominale waarde? Wat jij wil is pure willekeur, waarbij uitgerekend diegenen die verstandig gehandeld hebben de klos zijn!

Als we van Griekenland af willen, dan zullen we gewoon de pijn moeten slikken. Net als bij iedere scheiding. Dat is wel behapbaar denk ik, zo groot is die Griekse economie ook weer niet. Misschien nog wel goedkoper dan blijven aanmodderen. En als de Grieken uit de Euro gaan zijn hun schulden nog altijd niet kwijtgescholden! Waarom zou dat zo zijn?

Wat ik wel redelijk zou vinden is die Griekse schulden kwijt te schelden tot op het niveau waarop de ECB ze gekocht heeft (50% ofzo). Dat verlies is allang genomen door de verkoper (banken) en de ECB hoeft er nu ook weer niet op te verdienen. De rest kunnen ze dan gewoon betalen.

Als ze dan nog niet willen betalen komen de militaire opties in zicht. Oorlog is immers niets anders dan een voortzetting van de politiek met andere middelen (Clausewitz). Dan is er ook geen incentive voor andere landen om uit de euro te stappen om zo gesaneerd te worden.
The End Times are wild
pi_111472187
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:03 schreef dvr het volgende:
In een communistische staat zou dit wellicht werken maar helaas niet in een westerse democratie. Als confiscatie van privaat bezit een wettig middel zou zijn dan kun je dit net zo goed doortrekken naar particulier bezit. Beide zijn geenszins een structurele oplossing maar kunnen de schuldencrisis wel binnen een paar maanden oplossen. De vraag is wie daar op zit te wachten.
One man's trash, another man's treasure.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 21:13:03 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111472216
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:12 schreef Arkai het volgende:

[..]

In een communistische staat zou dit wellicht werken maar helaas niet in een westerse democratie. Als confiscatie van privaat bezit een wettig middel zou zijn dan kun je dit net zo goed doortrekken naar particulier bezit. Beide zijn geenszins een structurele oplossing maar kunnen de schuldencrisis wel binnen een paar maanden oplossen. De vraag is wie daar op zit te wachten.
Inderdaad. Als we het eigendomsrecht niet meer gaan respecteren, waar blijven we dan?
The End Times are wild
pi_111472347
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Inderdaad. Als we het eigendomsrecht niet meer gaan respecteren, waar blijven we dan?
Het werkt ook praktisch wel om meer redenen niet, want die 1000 euro staat natuurlijk nimmer nooit op naam van een Griekse entiteit. Wel op naam van Griekse Bank Stalling B.V. Als ze drie drachmes verstand hebben, natuurlijk :)
  zaterdag 12 mei 2012 @ 21:20:42 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111472475
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Het werkt ook praktisch wel om meer redenen niet, want die 1000 euro staat natuurlijk nimmer nooit op naam van een Griekse entiteit. Wel op naam van Griekse Bank Stalling B.V. Als ze drie drachmes verstand hebben, natuurlijk :)
Verder vind ik trouwens wel dat Griekenland gestraft moet worden. Tegen een zo aantrekkelijk mogelijke prijs. Alleen is dat nog niet zo eenvoudig. Al snel kost dat meer dan dat het oplevert.

Uit de Euro gooien, verlies nemen? Maar dan denk ik dat we -verbazend-! zullen zien dat Griekenland onverwacht gaat boomen na drie jaar. Ze zijn flexibel met hun eigen munt, kunnen goedkoop toerisme aanbieden, zijn schuldenvrij dus kunnen weer lenen, kunnen Europa de schuld niet geven dus zullen zelf maatregelen nemen. Dat is het dus niet.
The End Times are wild
  zaterdag 12 mei 2012 @ 21:24:35 #16
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111472609
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

Verder vind ik trouwens wel dat Griekenland gestraft moet worden. Tegen een zo aantrekkelijk mogelijke prijs. Alleen is dat nog niet zo eenvoudig. Al snel kost dat meer dan dat het oplevert.

Uit de Euro gooien, verlies nemen? Maar dan denk ik dat we -verbazend-! zullen zien dat Griekenland onverwacht gaat boomen na drie jaar. Ze zijn flexibel met hun eigen munt, kunnen goedkoop toerisme aanbieden, zijn schuldenvrij dus kunnen weer lenen, kunnen Europa de schuld niet geven dus zullen zelf maatregelen nemen. Dat is het dus niet.
Je zou een eventueel handelsboycot kunnen instellen nadat Griekenland uit de euro is gezet als straf voor de problemen die ze veroorzaakt hebben. Maar waarschijnlijk zal dat niet nodig zijn, aangezien de druiven voor de Grieken sowieso al aardig zuur beginnen te worden.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 12 mei 2012 @ 21:27:24 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111472695
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Je zou een eventueel handelsboycot kunnen instellen nadat Griekenland uit de euro is gezet als straf voor de problemen die ze veroorzaakt hebben. Maar waarschijnlijk zal dat niet nodig zijn, aangezien de druiven voor de Grieken sowieso al aardig zuur beginnen te worden.
Ik denk dat dat nog best wel mee kan vallen dus. Iedereen roept dat wel, maar met een reden.

Een handelsboycot geloof ik niet zo in. Zoiets duurt op de eerste plaats veel te lang en is ook vaak weinig effectief. Hoelang duurt de handelsboycot van de VS tegen Cuba nu al? Dat is een gebed zonder einde. Ook krijgen we op die manier ons geld niet terug.

Ik zou ze gewoon militair dwingen hun schulden af te betalen (minus de 100 miljard die ze al gehad hebben en tegen de waarde waarvoor de ECB ze gekocht heeft). Dat is te doen. Doen ze het niet, dan dus millitaire druk uitvoeren.
The End Times are wild
pi_111472736
quote:

[..]

Ik begrijp 'schuldenvrij' niet zo goed? Die schuld blijft toch gewoon? Lenen? Misschien over een jaar of tien, wie gaat z'n fikken daaraan branden? Griekenland zal toch financieel gebrandmerkt zijn voor een groot aantal jaren.

Maar goed, verdienkracht hebben ze iig wel. Kijk maar naar Lex&Max. Misschien kunnen de Grieken een wet maken dat wie een woning in Griekenland bezit, belastingplichtig is voor hun hele vermogen ;) Desnoods onder verrekening van de belasting die ze in de woonstaat betalen (zijnde: nihil) ;)

Ik wil maar zeggen dat twintig goede belastingambtenaren het probleem een stuk kleiner kunnen maken. Volgens mij is er genoeg Grieks geld in het officieuze circuit.

Griekenland trekt iig dubieus geld aan ;)
pi_111472755
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk dat dat nog best wel mee kan vallen dus. Iedereen roept dat wel, maar met een reden.

Een handelsboycot geloof ik niet zo in. Zoiets duurt op de eerste plaats veel te lang en is ook vaak weinig effectief. Hoelang duurt de handelsboycot van de VS tegen Cuba nu al? Dat is een gebed zonder einde. Ook krijgen we op die manier ons geld niet terug.

Ik zou ze gewoon militair dwingen hun schulden af te betalen (minus de 100 miljard die ze al gehad hebben en tegen de waarde waarvoor de ECB ze gekocht heeft). Dat is te doen. Doen ze het niet, dan dus millitaire druk uitvoeren.
Ik zou het verkopen aan de Turken. Waarom jezelf vermoeien? :)
  zaterdag 12 mei 2012 @ 21:34:24 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111472912
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik begrijp 'schuldenvrij' niet zo goed? Die schuld blijft toch gewoon? Lenen? Misschien over een jaar of tien, wie gaat z'n fikken daaraan branden? Griekenland zal toch financieel gebrandmerkt zijn voor een groot aantal jaren.

Maar goed, verdienkracht hebben ze iig wel. Kijk maar naar Lex&Max. Misschien kunnen de Grieken een wet maken dat wie een woning in Griekenland bezit, belastingplichtig is voor hun hele vermogen ;) Desnoods onder verrekening van de belasting die ze in de woonstaat betalen (zijnde: nihil) ;)

Ik wil maar zeggen dat twintig goede belastingambtenaren het probleem een stuk kleiner kunnen maken. Volgens mij is er genoeg Grieks geld in het officieuze circuit.

Griekenland trekt iig dubieus geld aan ;)
Er is denk ik ook genoeg geld. Het zwarte circuit is daar veel groter. Daarom is die staatsschuld tov het totale BNP ook kleiner.

Die schuld moeten ze idd betalen. Dat vind ik ook. Maar een heel deel betalen ze al niet. Wat als ze zichzelf saneren en gewoon 2/3 van de schulden ongeldig verklaren?

We kunnen de wieg van de Europese beschaving natuurlijk niet ten prooi geven aan de Ottomanen, dat zou ondenkbaar zijn. Bovendien is dat helemaal het recept voor jarenlange ellende. Want die Grieken blijven daar gewoon wonen, die Turken willen er de baas spelen, Palestijnse toestanden.

Daarom is zelfs de optie van het bijvoorbeeld overdragen van Kreta aan Duitsland eigenlijk gewoon niks. Dan zit Duitsland daar op een eiland vol met Grieken. Dat is een probleem erbij ipv een probleem eraf.
The End Times are wild
  zaterdag 12 mei 2012 @ 21:34:56 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111472924
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik zou het verkopen aan de Turken. Waarom jezelf vermoeien? :)
Wat zouden de Grieken die daar wonen er van vinden?
The End Times are wild
pi_111473139
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:12 schreef Arkai het volgende:

In een communistische staat zou dit wellicht werken maar helaas niet in een westerse democratie. Als confiscatie van privaat bezit een wettig middel zou zijn dan kun je dit net zo goed doortrekken naar particulier bezit.
Er wordt feitelijk niks geconfisceerd - ze krijgen gewoon schuldpapier met dezelfde nominale waarde, zelfde munteenheid en looptijd terug. Zij het dat die uitgegeven is door hun eigen onbetrouwbare overheid en niet door een integer land.

Waarom zouden overheden, burgers en bedrijven van een euroland ten koste van anderen moeten mogen profiteren van de fraude, onwil en onvermogen van hun eigen zelfverkozen bestuurders?? Laat ze de consequenties van hun eigen handelen maar zelf ondervinden. Des te groter de kans dat ze hun problemen serieus gaan aanpakken.

En nee HiZ, onderbrengen in een buitenlands BV'tje zou vanzelfsprekend niet helpen, want de aandelen daarvan zijn al dan niet rechtstreeks nog steeds in Griekse handen. Dat soort zaken regel je in de kleine lettertjes.
pi_111473147
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat zouden de Grieken die daar wonen er van vinden?
Geen idee, hun feestje. Maar als militair ingrijpen een optie zou zijn, denk ik dat het efficienter is om de Turken hun marine erop af te sturen ipv de Nederlandse.

niet dat ik onze jongens geen verzetje gun hoor
pi_111473196
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:41 schreef dvr het volgende:

En nee HiZ, onderbrengen in een buitenlands BV'tje zou vanzelfsprekend niet helpen, want de aandelen daarvan zijn al dan niet rechtstreeks nog steeds in Griekse handen. Dat soort zaken regel je in de kleine lettertjes.
Ik ben geen HiZ hoor, maar dan moet je een precedent in je locale wetten scheppen. Ik denk niet dat je er dat voor over hebt.
pi_111473247
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:34 schreef LXIV het volgende:

Daarom is zelfs de optie van het bijvoorbeeld overdragen van Kreta aan Duitsland eigenlijk gewoon niks. Dan zit Duitsland daar op een eiland vol met Grieken. Dat is een probleem erbij ipv een probleem eraf.
Leeg opleveren?

ik weet ook niet hoe je realistisch Griekenland zou moeten 'uitwinnen', hoor
  zaterdag 12 mei 2012 @ 21:47:54 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111473367
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Geen idee, hun feestje. Maar als militair ingrijpen een optie zou zijn, denk ik dat het efficienter is om de Turken hun marine erop af te sturen ipv de Nederlandse.

niet dat ik onze jongens geen verzetje gun hoor
De Turken hebben toch een heel ander belang daar!! En dan nog, de Ottomanen weer op de Balkan loslaten is werkelijk ongehoord. Dan is het middel erger dan de kwaal.
The End Times are wild
pi_111473473
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

De Turken hebben toch een heel ander belang daar!! En dan nog, de Ottomanen weer op de Balkan loslaten is werkelijk ongehoord. Dan is het middel erger dan de kwaal.
Hmm, is er dan toch een alternatief belang om Griekenland in de EU en euro te houden......? Zijjn die deutschers toch zo gek nog niet?
  zaterdag 12 mei 2012 @ 21:51:40 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111473485
quote:
11s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Leeg opleveren?

ik weet ook niet hoe je realistisch Griekenland zou moeten 'uitwinnen', hoor
Dus feitelijk gedwongen deportaties? Dat is toch ondenkbaar.

Een realistisch scenario voor zoiets is een blokkade van de Griekse zeewegen en het uitschakelen van de Griekse luchtmacht en luchtverdedigingscapaciteit. En vervolgens op je gemak wat doelen uitschakelen. Enkel met als doel om de druk op te verhogen, zodat ze moeten schikken. Een beetje het Servië-scenario.

Het land binnenvallen is het laatste wat je wil. Dat gaat meestal fout en is extreem duur. Wat je moet begrijpen is dat zo'n militaire actie alleen maar een extra middel is als de overige politieke middelen gefaald hebben. Dat doe je geleidelijk, en je houdt het doel altijd voor ogen (onderwerping van de Griekse regering aan de EU). Als ze gaan betalen stop je meteen.
The End Times are wild
pi_111473589
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dus feitelijk gedwongen deportaties? Dat is toch ondenkbaar.

Een realistisch scenario voor zoiets is een blokkade van de Griekse zeewegen en het uitschakelen van de Griekse luchtmacht en luchtverdedigingscapaciteit. En vervolgens op je gemak wat doelen uitschakelen. Enkel met als doel om de druk op te verhogen, zodat ze moeten schikken. Een beetje het Servië-scenario.

Het land binnenvallen is het laatste wat je wil. Dat gaat meestal fout en is extreem duur. Wat je moet begrijpen is dat zo'n militaire actie alleen maar een extra middel is als de overige politieke middelen gefaald hebben. Dat doe je geleidelijk, en je houdt het doel altijd voor ogen (onderwerping van de Griekse regering aan de EU). Als ze gaan betalen stop je meteen.
Naief als ik ben denk ik dat 'gedwongen deportatie' welhaast nog realistischer is dan 'uitschakelen van de Griekse luchtmacht en luchtverdedelingscapaciteit'? Gradueel dan, he.

Beide gaat natuurlijk nooit gebeuren. Slikken en doorgaan als volwassen mensen, dat wel.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 22:00:19 #30
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111473774
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Naief als ik ben denk ik dat 'gedwongen deportatie' welhaast nog realistischer is dan 'uitschakelen van de Griekse luchtmacht en luchtverdedelingscapaciteit'? Gradueel dan, he.

Beide gaat natuurlijk nooit gebeuren. Slikken en doorgaan als volwassen mensen, dat wel.
Nee, deportatie, hoe gradueel dan ook, is ondenkbaar. Bovendien: als je daar eenmaal zit zul je tot in lengte van dagen je positie daar moeten verdedigen (niet enkel militair). Je krijgt dan last van VN-resoluties, etc etc.

Als de politiek geen oplossing meer vind dan vind ik een militaire optie helemaal niet onrealistisch. Daar is het leger nu juist bij uitstek voor bedoeld. Politiek met andere middelen. En als de Grieken weer bereid zijn aan de onderhandelingstafel te zitten kun je daar weer mee stoppen.
The End Times are wild
pi_111474110
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 22:00 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, deportatie, hoe gradueel dan ook, is ondenkbaar. Bovendien: als je daar eenmaal zit zul je tot in lengte van dagen je positie daar moeten verdedigen (niet enkel militair). Je krijgt dan last van VN-resoluties, etc etc.

Als de politiek geen oplossing meer vind dan vind ik een militaire optie helemaal niet onrealistisch. Daar is het leger nu juist bij uitstek voor bedoeld. Politiek met andere middelen. En als de Grieken weer bereid zijn aan de onderhandelingstafel te zitten kun je daar weer mee stoppen.
Je kan ze natuurlijk nog altijd tanks en Apaches verkopen in de tussentijd, en zo je centen terugbeuren als Nederland zijnde...!
  zaterdag 12 mei 2012 @ 22:10:54 #32
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111474125
quote:
11s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 22:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Je kan ze natuurlijk nog altijd tanks en Apaches verkopen in de tussentijd, en zo je centen terugbeuren als Nederland zijnde...!
In de Gouden Eeuw verkochten we ook gewoon wapens aan de vijand. Handel is handel.
The End Times are wild
pi_111474204
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 22:10 schreef LXIV het volgende:

[..]

In de Gouden Eeuw verkochten we ook gewoon wapens aan de vijand. Handel is handel.
Holland O+

En geen koersrisico ;)
pi_111474992
Zucht, het gaat er inderdaad op lijken dat ze Griekenland willen 'redden', ongeacht de prijs.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 22:41:28 #35
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111475144
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 22:37 schreef HiZ het volgende:
Zucht, het gaat er inderdaad op lijken dat ze Griekenland willen 'redden', ongeacht de prijs.
Zou een heel slecht voorbeeld zijn. Niet vanwege het geld zozeer, maar vooral omdat landen die geen grote mond hebben en wel gewoon proberen te bezuinigen en af te lossen dus de hond in de pot vinden.
Ik scheld nog liever Ierland zijn schulden kwijt dan Griekenland
The End Times are wild
  zaterdag 12 mei 2012 @ 22:41:35 #36
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_111475148
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 22:37 schreef HiZ het volgende:
Griekenland valt niet te redden, het is alleen maar uitstel van executie. Wij betalen wel, en iedereen kan rustig alles uit griekenland weghalen,en dan laten ze griekenland voor wat het is en gaan ze uit de euro. Zo'n gevoel heb ik.
Paardelul !!!
pi_111475213
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 22:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zou een heel slecht voorbeeld zijn. Niet vanwege het geld zozeer, maar vooral omdat landen die geen grote mond hebben en wel gewoon proberen te bezuinigen en af te lossen dus de hond in de pot vinden.
Ik scheld nog liever Ierland zijn schulden kwijt dan Griekenland
Ik ben het helemaal met je eens, maar nog geen 24 uur nadat die Grieken de wacht aangezegd hebben gekregen krijgen ze van alle kanten de boodschap dat er misschien nog wel wat te ritselen is.
pi_111475252
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 22:41 schreef Anno2012 het volgende:

[..]

Griekenland valt niet te redden, het is alleen maar uitstel van executie. Wij betalen wel, en iedereen kan rustig alles uit griekenland weghalen,en dan laten ze griekenland voor wat het is en gaan ze uit de euro. Zo'n gevoel heb ik.
Het enge is dat onze zakken diep genoeg zijn om Griekenland te redden. En zoals het nu gaat is het vooral ons geld dat gaat betalen voor de Griekse tekorten.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 22:46:19 #39
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111475315
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 22:43 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens, maar nog geen 24 uur nadat die Grieken de wacht aangezegd hebben gekregen krijgen ze van alle kanten de boodschap dat er misschien nog wel wat te ritselen is.
Ze hebben al écht veel geritseld.

Het probleem is dat ze ons ook in de tang hebben. Want het ook de EU wil niet dat Griekenland failliet gaat of eruit stapt. Omdat dit ook schadelijk is voor ons.

Maar misschien is het toch wijzer om dat verlies dan maar te nemen.
The End Times are wild
pi_111475614
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 22:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ze hebben al écht veel geritseld.

Het probleem is dat ze ons ook in de tang hebben. Want het ook de EU wil niet dat Griekenland failliet gaat of eruit stapt. Omdat dit ook schadelijk is voor ons.

Maar misschien is het toch wijzer om dat verlies dan maar te nemen.
Ze hebben al veel te veel geritseld, en naast de economische schade is er gewoon de politieke schade. Het hele systeem wordt op deze manier echt volledig in diskrediet gebracht. Zelfs ik begin eraan te twijfelen of het wel verstandig is om door de gaan met een euro waarbij van landen zelfs niet het minste beetje verantwoordelijkheidsgevoel wordt gevraagd.

En dat is een landverschuiving in mijn gevoelens over de euro.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 22:56:36 #41
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111475703
Dat de verkiezingen gemanipuleerd worden om maar een pro-Europese regering te krijgen in Griekenland vind ik een behoorlijk schokkende inmenging in de binnenlandse politiek. Je moet je voorstellen dat de EU straks bij onze verkiezingen zegt , "als jullie een VVD en CDA regering kiezen krijgen jullie 5 miljard korting op de EU bijdrage"
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_111475750
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 22:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Dat de verkiezingen gemanipuleerd worden om maar een pro-Europese regering te krijgen in Griekenland vind ik een behoorlijk schokkende inmenging in de binnenlandse politiek. Je moet je voorstellen dat de EU straks bij onze verkiezingen zegt , "als jullie een VVD en CDA regering kiezen krijgen jullie 5 miljard korting op de EU bijdrage"
5 mrd in de portemonnaie, werkt voor mij :) @praktisch
  zondag 13 mei 2012 @ 08:28:19 #43
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111483414
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 22:54 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ze hebben al veel te veel geritseld, en naast de economische schade is er gewoon de politieke schade. Het hele systeem wordt op deze manier echt volledig in diskrediet gebracht. Zelfs ik begin eraan te twijfelen of het wel verstandig is om door de gaan met een euro waarbij van landen zelfs niet het minste beetje verantwoordelijkheidsgevoel wordt gevraagd.

En dat is een landverschuiving in mijn gevoelens over de euro.
Die verschuiving in gevoelens is ook logisch gezien het feit dat er een 180 graden draai heeft plaatsgevonden, weg van hoe de euro oorspronkelijk was bedoeld. Er was een expliciete anti-bailout clausule en een onafhankelijke centrale bank. Beiden zijn binnen een tijdsbestek van slechts enkele maanden opgeofferd. Dus ieder consequent mens dat oorspronkelijk positief was over de euro zou daar nu negatief over moeten zijn.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 13 mei 2012 @ 08:57:48 #44
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111483545
Overigens, om die dramatische werkloosheid in een aantal van die PIIGS landen in perspectief te zetten is het wel nuttig om ook even te kijken naar de werkloosheid in de periode voor de euro. Vooral in Ierland en Spanje had je voor de euro ook al een enorme werkloosheid. Deze is slechts tijdelijk onderbroken geweest door de bubble.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 13 mei 2012 @ 09:01:58 #45
323876 michaelmoore
pi_111483575
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 08:28 schreef SeLang het volgende:
Dus ieder consequent mens dat oorspronkelijk positief was over de euro zou daar nu negatief over moeten zijn.
De volgorde was verkeerd , eerst had men een enkele landen moeten samenvoegen en dan toetreden tot een munt, nu gaan landen niet meer samengevoegd worden, de schade is al gedaan

De wederzijdse weerzin neemt steeds mee toe
Men wilde te graag een soort dollar creëren zonder eerst een fundament te bouwen

Duitsland, Engeland en Nederland hadden eerst volledig samen moeten gaan, met het engels als voertaal
  zondag 13 mei 2012 @ 09:08:36 #46
323876 michaelmoore
pi_111483619
quote:

Maar dan denk ik dat we -verbazend-! zullen zien dat Griekenland onverwacht gaat boomen na drie jaar. Ze zijn flexibel met hun eigen munt, kunnen goedkoop toerisme aanbieden, zijn schuldenvrij dus kunnen weer lenen,
Ik denk het ook, het herstel kon wel eens verbazingwekkend snel gaan
  zondag 13 mei 2012 @ 12:54:45 #47
323876 michaelmoore
pi_111487873
geweldig, eindelijk een verstandig mens op TV, die niet geïndoctrineerd is door D66, of Barosso en zijn kliek, een verademing na al die kortzichtig dromende Eurofielen

Cees Nooteboom in Buitenhof
En Charlie Aptroot kijkt een beetje zuur op de achtergrond

[ Bericht 17% gewijzigd door michaelmoore op 13-05-2012 13:07:02 ]
  zondag 13 mei 2012 @ 13:52:05 #48
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_111489770
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 09:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De volgorde was verkeerd , eerst had men een enkele landen moeten samenvoegen en dan toetreden tot een munt, nu gaan landen niet meer samengevoegd worden, de schade is al gedaan
Jouw volgorde is onmogelijk(!). Een gezamenlijke munt is nog wel te verkopen, het zomaar samenvoegen van landen absoluut niet.
  zondag 13 mei 2012 @ 13:55:22 #49
323876 michaelmoore
pi_111489886
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 13:52 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Jouw volgorde is onmogelijk(!). Een gezamenlijke munt is nog wel te verkopen, het zomaar samenvoegen van landen absoluut niet.
Dan had er ook NOOIT een gezamenlijke munt mogen komen

Een valutakoers van een munt is onlosmakelijk verbonden met het vertrouwen in die economie en het fiscale stelsel
Het Zuiden van Europa heeft nu een veel te dure munt en het Noorden van Europa een te goedkope munt en die divergentie zal jaarlijks exponentieel toenemen
  zondag 13 mei 2012 @ 13:55:58 #50
371032 GoedeVraag
pi_111489911
quote:

Dan doe je wel de veronderstelling dat de rest van Europa dat zomaar gaat laten gebeuren. Lijkt me uitgesloten. Niemand zal Griekenland als goed voorbeeld voor het verlaten van de euro op het podium willen hebben, want dan volgen er meer. Men zal dus import bemoeilijken en de wisselkoers manipuleren. Mogelijk dat Griekenland wat hulp zou krijgen van de VS (die Europa liever verdeeld zien volgens de aloude strategie), maar ik betwijfel of ze zouden boomen.
  zondag 13 mei 2012 @ 13:59:09 #51
371032 GoedeVraag
pi_111490013
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 13:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dan had er ook NOOIT een gezamenlijke munt mogen komen

Een valutakoers van een munt is onlosmakelijk verbonden met het vertrouwen in die economie en het fiscale stelsel
Het Zuiden van Europa heeft nu een veel te dure munt en het Noorden van Europa een te goedkope munt en die divergentie zal jaarlijks exponentieel toenemen
Dit is een volstrekt lege oneliner. Je voorstel voor het eerst samenvoegen van landen is van elke realiteitszin gespeend en daarmee geen houdbare vergelijking. Ook niet om dit soort oneliners aan op te hangen.

Overigens werd hetzelfde tien jaar geleden ook uit volle borst geroepen, maar is de euro er nog steeds.

Een valutakoers is overigens ook verbonden met doelbewuste interventies (vanuit bijvoorbeeld de VS) die samenhangen met politiek. Een vrije markt bestaat op dat vlak niet.

Wat de dure munt van het Zuiden betreft: dat gaat over de lonen. Als we nog wat verder inflateren zal men de lonen in het Noorden wel laten stijgen (daar wordt in Duitsland al wat over gepraat), terwijl in het Zuiden de boel bevroren zal blijven.
  zondag 13 mei 2012 @ 14:04:03 #52
323876 michaelmoore
pi_111490206
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 13:59 schreef GoedeVraag het volgende:

Wat de dure munt van het Zuiden betreft: dat gaat over de lonen. Als we nog wat verder inflateren zal men de lonen in het Noorden wel laten stijgen (daar wordt in Duitsland al wat over gepraat), terwijl in het Zuiden de boel bevroren zal blijven.
Dan gaat ieder Spanjaard halsoverkop maar Duitsland en zakt het BNP van Spanje, Griekenland, Portugal en Italië helemaal in elkaar
En nog vijf failliete landen
  zondag 13 mei 2012 @ 14:08:13 #53
371032 GoedeVraag
pi_111490342
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 14:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dan gaat ieder Spanjaard halsoverkop maar Duitsland en zakt het BNP van Spanje, Griekenland, Portugal en Italië helemaal in elkaar
En nog vijf failliete landen
Dan moet hij wel een baan krijgen in DE...

Waarom zou een Griek bij uittreding trouwens wel in eigen land blijven en niet ook naar Duitsland vluchten? Een devaluatie in Drachme maakt zijn loon immers ook aanzienlijk lager ten opzichte van dat in DE.
  zondag 13 mei 2012 @ 14:18:22 #54
323876 michaelmoore
pi_111490702
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 14:08 schreef GoedeVraag het volgende:

Een devaluatie in Drachme maakt zijn loon immers ook aanzienlijk lager ten opzichte van dat in DE.

Wie zegt dat een nieuwe Griekse munt minder waard is.??

De kans dat de rijke reders terug komen met hun miljarden dure Euro's en Zwitserse Franken en zelf baas worden lijkt me niet ondenkbaar, er is een goede kans dat Griekenland veel beter af is dan nu

quote:
Dan moet hij wel een baan krijgen in DE...
Ja en waarom niet??
Is een hoogopgeleide Griek, Italiaan of Spanjaard niet in staat om een baan te krijgen ???
Hun diploma;s zijn hier ook geldig he

Het EU politburo moet niet denken dat ze alles kunnen sturen

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 13-05-2012 16:38:29 ]
  zondag 13 mei 2012 @ 14:43:18 #55
326094 Zombiehoofd
Nam nam nam
pi_111491643
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 22:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik denk dat je dat anders moet zien. Inmenging in de binnenlandse politiek om bepaalde besluiten te forceren. Dat die besluiten nou toevallig worden genomen door vvd of cda.

Je zou dan nu ook kunnen zeggen dat Brussel zich tegen de PVV heeft uitgesproken (want die willen niet bezuinigen).
  zondag 13 mei 2012 @ 15:14:18 #56
323876 michaelmoore
pi_111492766
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 14:43 schreef Zombiehoofd het volgende:
eren. Dat die besluiten nou toevallig worden genomen door vvd of cda.

Je zou dan nu ook kunnen zeggen dat Brussel zich tegen de PVV heeft uitgesproken (want die willen niet bezuinigen).
Bezuinigen is nu ook het domste wat je doen kunt
pi_111493169
Als Griekenland uit de Euro stapt, zal de EU vanaf de Turkse grens beginnen te krimpen, daarna zou het zomaar Spanje kunnen worden die uit de Euro stapt, Spanje grenst (met stukje Middenlandsezee ertussen) aan Marokko. Die landen nationaliseren (en opkomst socialisme en nationalisme)
Waarom is dit allemaal gaande als het al eens eerder in de geschiedenis heeft plaatsgevonden in Europa, Rome en NS Duitsland waren imperiums. Het lijkt alsof een imperium (EU) instort, maar dit is bedrog (de EU is nooit een echt hard imperium geweest zoals Rome en Duitsland), want er ontstaat hetzelfde nationalisme waardoor Duitsland een imperium werd.
  zondag 13 mei 2012 @ 15:27:10 #58
323876 michaelmoore
pi_111493236
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 15:25 schreef Synthercell het volgende:
Als Griekenland uit de Euro stapt, zal de EU vanaf de Turkse grens beginnen te krimpen, daarna zou het zomaar Spanje kunnen worden die uit de Euro stapt, Spanje grenst (met stukje Middenlandsezee ertussen) aan Marokko. Die landen nationaliseren (en opkomst socialisme en nationalisme)
Waarom is dit allemaal gaande als het al eens eerder in de geschiedenis heeft plaatsgevonden in Europa, Rome en NS Duitsland waren imperiums. Het lijkt alsof een imperium (EU) instort, maar dit is bedrog (de EU is nooit een echt hard imperium geweest zoals Rome en Duitsland), want er ontstaat hetzelfde nationalisme waardoor Duitsland een imperium werd.
De EU is een EEG met een waterhoofd.
De EU is geen land , de EU is helemaal niks dan een enorme bak burocraten, die zich gedragen als een politburo in een planeconomie
pi_111499928

quote:
Het toonaangevende Duitse blad Der Spiegel roept openlijk op tot een vertrek van Griekenland uit de eurozone. Het invloedrijke tijdschrift kopt deze week: Akropolis Adieu! Waarom Griekenland nu de eurozone moet verlaten.

De cover van het blad toont een versplinterde euromunt rond een eeuwenoude Griekse ruïne in de avondschemering. Volgens Der Spiegel is een vertrek nu de beste optie na de uitslag van de Griekse verkiezingen. ,,Ondanks alle scepsis hebben onze redacteuren tot dusver altijd gezegd dat Athene in de euro moet blijven. Maar sinds de verkiezingen begin mei zijn ze van gedachten veranderd.''

Volgens Der Spiegel is het nu duidelijk dat een vertrek in het belang van de Grieken zelf is. ,,Alleen een vertrek van Griekenland uit de euro biedt het land de kans om op lange termijn weer op eigen benen te kunnen staan.'' Het blad stelt dat Griekenland eigenlijk nooit klaar was om aan de muntunie deel te nemen en dat nog steeds niet is. ,,De poging om het land duurzaam gezond te maken door hervormingen is mislukt.''

De gedachten in Europa worden inmiddels rijp gemaakt voor een Grieks vertrek uit de euro. De president van de Duitse centrale bank, Jens Weidmann, stuurde zaterdag een waarschuwing richting Griekenland. ,,Als Athene geen woord houdt, valt de grondslag voor verdere financiële hulp weg.''

Voorzitter José Manuel Barroso van de Europese Commissie zei zaterdag dat Griekenland uit de euro moet stappen als het land de afspraken niet nakomt. ,,Indien de akkoorden niet worden gerespecteerd, betekent dat dat de voorwaarden er niet zijn om verder te gaan met een land dat zijn beloftes niet nakomt.''

De Griekse president houdt zondag crisisberaad met de leiders van de drie grootste partijen. Afgelopen week mislukten drie pogingen om tot een coalitie te komen. De gesprekken worden als een laatste poging gezien voor er nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven.
rtlz
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_111507938
Zucht, het leven is wel erg zwaar als leeghoofden gelijk denken te hebben.
  zondag 13 mei 2012 @ 21:04:03 #61
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111508085
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 15:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De EU is een EEG met een waterhoofd.
De EU is geen land , de EU is helemaal niks dan een enorme bak burocraten, die zich gedragen als een politburo in een planeconomie
Eens.
The End Times are wild
pi_111509985
trap die Grieken er nu toch uit. Ze hebben al te lang geprofiteerd.
Dat geld meneer de Jager ..

<oude jaars conference zangtoon>

"ZIEN WE NOOIT MEER TERUG."
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  zondag 13 mei 2012 @ 21:51:06 #63
323876 michaelmoore
pi_111511343
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 21:30 schreef merry77 het volgende:
trap die Grieken er nu toch uit. Ze hebben al te lang geprofiteerd.
Dat geld meneer de Jager ..

<oude jaars conference zangtoon>

"ZIEN WE NOOIT MEER TERUG."
Dat kan niet, en ik denk dat de grieken dat ook niet doen, zelfs niet als ze failliet gaan
Ze gaan gewoon Euro's printen

Ongeveer hetzelfde als een shopverslaafde vrouw kwijt zien te raken zonder levenslange alimentatie te moeten betalen
  zondag 13 mei 2012 @ 21:57:03 #64
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_111511739
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 21:01 schreef HiZ het volgende:
Zucht, het leven is wel erg zwaar als leeghoofden gelijk denken te hebben.
Eens. Vooral de leeghoofden die Griekenland bij de Eurozone hebben toegelaten moeten eens bij zichzelf te rade gaan.
Bedankt Hans.
  zondag 13 mei 2012 @ 22:00:27 #65
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_111511966
Dat Griekenland binnen de Euro wordt gehouden is niet omdat wij zo barmhartig zijn naar de Grieken, maar omdat het ons gaat kosten als het blijkt dat er landen uit de Euro moeten.

Links of rechtsom, het gaat duur worden.
Confidence through competence
  zondag 13 mei 2012 @ 22:26:55 #66
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_111513765
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 22:00 schreef Stereotomy het volgende:
Dat Griekenland binnen de Euro wordt gehouden is niet omdat wij zo barmhartig zijn naar de Grieken, maar omdat het ons gaat kosten als het blijkt dat er landen uit de Euro moeten.

Links of rechtsom, het gaat duur worden.
Dan moet er ergens een adder onder het gras zitten, want volgens mij is een groot deel van de schulden allang afgeschreven. Ik heb eerder het idee dat sommige politici weigeren te accepteren dat het project euro incl Griekenland is mislukt.
Bedankt Hans.
  zondag 13 mei 2012 @ 22:30:34 #67
55709 Stereotomy
pi_111513999
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 22:26 schreef bascross het volgende:

[..]

Dan moet er ergens een adder onder het gras zitten, want volgens mij is een groot deel van de schulden allang afgeschreven. Ik heb eerder het idee dat sommige politici weigeren te accepteren dat het project euro incl Griekenland is mislukt.
Het zijn denk ik voornamelijk de indirecte kosten die dreigen. Ratings die naar beneden gaan omdat de geloofwaardigheid van de eurozone slinkt, als Griekenland eruit wordt gewipt, bijvoorbeeld.

Dat gaat kosten...
pi_111514501
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 22:30 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Het zijn denk ik voornamelijk de indirecte kosten die dreigen. Ratings die naar beneden gaan omdat de geloofwaardigheid van de eurozone slinkt, als Griekenland eruit wordt gewipt, bijvoorbeeld.

Dat gaat kosten...
Terwijl de ratings zonder Griekenland objectief juist zouden moeten verbeteren :)
Ik zie niet hoe zonder de zwakste broeder de situatie slechter zou kunnen zijn - vanuit ratingsoogpunt dan.
  zondag 13 mei 2012 @ 22:42:50 #69
55709 Stereotomy
pi_111514788
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 22:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Terwijl de ratings zonder Griekenland objectief juist zouden moeten verbeteren :)
Ik zie niet hoe zonder de zwakste broeder de situatie slechter zou kunnen zijn - vanuit ratingsoogpunt dan.
Nouja, juist omdat blijkt dat die hele Euro vangnet niet onaantastbaar is.

Stel je voor dat we iemand uit de NAVO kiepen als die aangevallen wordt, terwijl het hele NAVO-verdrag juist om ging dat er zekerheid zou zijn dat dat niet gebeurde...
pi_111518987
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 22:42 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Nouja, juist omdat blijkt dat die hele Euro vangnet niet onaantastbaar is.

Stel je voor dat we iemand uit de NAVO kiepen als die aangevallen wordt, terwijl het hele NAVO-verdrag juist om ging dat er zekerheid zou zijn dat dat niet gebeurde...
Hoe kan de rating van stabiele landen slechter worden als minder vermogen naar de instabiele broeders moeten overdragen? Juist de niet-onaantastbaarheid van financiele vangnetten zou voor de eerste categorie juist rating ondersteunend moeten zijn.

En dat het vangnet niet onaantastbaar is, is al realiteit en allang ingeprijsd. Anders hadden alle euro-landen dezelfde rating, en dezelfde kostenvoet qua lenen?
pi_111520595
Tot heel lang werd hier op dit forum nog geopperd dat de schuldenproblematiek in Europa zeker niet erger zijn, misschien eigenlijk wel een stuk minder dan aan de overkant van de plas in de VS. Dat wil zeggen de totale schuldenlast. Is dat nou nog echt zo? Ook al zouden wij loyaal zijn voor onze "zwakkere Europese broeders".
Ok wij hebben geen groot handelstekort, maar als Spanje en Italie erbij komen, dan zal de Duitse en Nederlandse staatsschuld ook ontploffen.
pi_111522332
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 01:15 schreef Zombiehoofd het volgende:

Ok wij hebben geen groot handelstekort, maar als Spanje en Italie erbij komen, dan zal de Duitse en Nederlandse staatsschuld ook ontploffen.
Die is al rap stijgende en de desintegrerende eurozone zal dat nog verergeren.

maandag 14 mei 2012 @ 08:32:27 #73
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111522823
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_111523465
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_111523626
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 09:24 schreef HD9 het volgende:

[..]

afspreken hoeveel ze blijven printen, maar ik denk dat Duitsland dan het bijltje erbij neergooit en op de Neumark overgaat
Klinkt al stukken beter dan de euro. Lekker hard en geen gezeur met hangmathobbyisten in Zuid-Europa. :)
  maandag 14 mei 2012 @ 09:30:59 #76
33189 RM-rf
1/998001
pi_111523704
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 08:54 schreef HD9 het volgende:

[..]

kan niet, er kan geen enkel land gedwongen worden uit de euro te treden , de Grieken kunnen gewoon Euro's blijven printen
o?

dus volgens jou kunnen de grieken gewoon zoveel euro's drukken als ze willen?
dat zou leuk zijn, maar is gewoon bullshit...

de grieken hebben nu juist helemaal niks te zeggen over hoeveel euro's er gedrukt worden en al helemaal niet kunnen ze euro's bijdrukken om hun betalingsproblemen op te lossen... als dat zo zou zijn, zouden ze nu juist niet enorm afhankelijk zijn van door andere europese landen beschikbaar gestelde hulpkredieten.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_111523871
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 09:30 schreef RM-rf het volgende:

[..]

o?

dus volgens jou kunnen de grieken gewoon zoveel euro's drukken als ze willen?
dat zou leuk zijn, maar is gewoon bullshit...

de grieken hebben nu juist helemaal niks te zeggen over hoeveel euro's er gedrukt worden en al helemaal niet kunnen ze euro's bijdrukken om hun betalingsproblemen op te lossen... als dat zo zou zijn, zouden ze nu juist niet enorm afhankelijk zijn van door andere europese landen beschikbaar gestelde hulpkredieten.
IDD, als Griekenland op eigen houtje euro's print, is dat niks meer of minder dan monopolygeld, hooguit geschikt om in Griekenland een ouzootje te bestellen.
pi_111523874
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 07:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Die is al rap stijgende en de desintegrerende eurozone zal dat nog verergeren.

[ afbeelding ]
Dit zegt allemaal niet zoveel, want houdt geen rekening met zowel inflatie (100 euro schuld 100 jaar geleden is nu een veel hogere schuld natuurlijk) en met een stijging van het BBP. Je zou dan ook hier naar moeten kijken:

pi_111523917
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 09:26 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Klinkt al stukken beter dan de euro. Lekker hard en geen gezeur met hangmathobbyisten in Zuid-Europa. :)
Tja er zijn mi maar 2 mogelijkheden uit deze shit:

1. Eurobonds, maar dat is de facto het overhevelen van heel veel geld van noord naar zuid-europa op een structurele basis. Duitsland is hier mordicus tegen.
2. Exit euro.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  maandag 14 mei 2012 @ 09:42:17 #80
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111523937
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 09:38 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

IDD, als Griekenland op eigen houtje euro's print, is dat niks meer of minder dan monopolygeld, hooguit geschikt om in Griekenland een ouzootje te bestellen.
die Euries kunnen ze toch gewoon hier uitgeven

[ Bericht 0% gewijzigd door HD9 op 14-05-2012 10:37:32 ]
  maandag 14 mei 2012 @ 10:52:46 #81
33189 RM-rf
1/998001
pi_111525634
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 09:42 schreef HD9 het volgende:

[..]

die Euries kunnen ze toch gewoon hier uitgeven
welke euro's ...?

nogmaals, jij lijkt te denken dat de grieken euro's kunnen drukken, dat is natuurlijk onzin, dat kunnen de grieken nu net niet en is het grote verschil tov vroeger, voor de intrede van de euro voor zulke landen...
ze kunnen hun financiele problemen niet oplossen door domweg geld bij te drukken...
Als ze bv niet genoeg middelen hebben hun salarissen te betalen, moeten ze dit lenen: ze hebben niks te zeggen over hoeveel euro's er gedrukt worden
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_111527725
Griekenland heeft weinig te verhandelen. Het land importeert meer dan het exporteert dus je kunt je afvragen wie je straft met een dergelijk boycot. Afijn, om die smerige feta-zooi uit de winkels te houden is het natuurlijk wel een goed idee ;)
  maandag 14 mei 2012 @ 12:14:54 #83
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111528262
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 11:58 schreef Budapestenaar het volgende:
Afijn, om die smerige feta-zooi uit de winkels te houden is het natuurlijk wel een goed idee ;)
nou ik koop het veel , maar meestal apetina want dat is goedkoper
lekker in de sla, zomers met verse tomaten en olijven , tonijn of zalm en slamix :9
  maandag 14 mei 2012 @ 12:21:04 #84
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111528488
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 11:58 schreef Budapestenaar het volgende:
Griekenland heeft weinig te verhandelen. Het land importeert meer dan het exporteert dus je kunt je afvragen wie je straft met een dergelijk boycot. Afijn, om die smerige feta-zooi uit de winkels te houden is het natuurlijk wel een goed idee ;)
Griekenland verdient het meest met international shipping
http://www.dewereldmorgen(...)-werelden-met-elkaar

quote:
De Griekse reders hebben de grootste handelsvloot ter wereld in handen: samen ruim 4100 schepen, goed voor 16 procent van de wereldhandelsvloot.
Dat is meer dan de Japanners of de Chinezen.
De Griekse rederijen verdienen meer dan de hele toeristische sector.
In 2010 zagen de grote reders hun inkomsten stijgen tot 15,4 miljard euro. Het toerisme genereerde 9 miljard euro inkomsten. Toch vloeit van die rederij-miljarden haast geen cent naar de staat.
De reders genieten sinds jaar en dag, via een netwerk van fiscale maatregelen, feitelijk een belastingvrijstelling.
De fiscus kijkt hun rekeningen niet in. Elke Griekse miljonairsfamilie met aandelen in een rederij of in een maritiem consortium samen zon duizend families is op die manier vrijgesteld.
Een goed geolied fiscaal paradijs. De reders bewaren hun geld in Zwitserland of in Cyprus, in Liechtenstein of in Londen.
De allerrijkste is Spiros Latsis, de zoon van de oude scheepsmagnaat John Latsis. De familie Latsis is ook actief in de scheepsbouw en de bankwereld. Zoon Spiros is bovendien de grootste aandeelhouder van Hellenic Petroleum. Op de lijst van de multimiljardairs in de wereld staat hij op nummer 68. Hij studeerde aan de London School of Economics, samen met ene José Manuel Barroso. In juni 2004 wordt Barroso voorzitter van de Europese Commissie. Twee maanden later, in augustus, is hij uitgenodigd voor een weekje vakantie op een pronkerig plezierjacht van de familie Latsis.
Latsis heeft net PrivatSea opgestart, een exclusieve jachtclub die haar leden een buitengewone ervaring aan boord van s werelds spectaculairste jachten belooft. Inclusief de Alexandria, die met haar lengte van 400 voet het op drie na grootste jacht ter wereld is.
Daar waar Aegaeus zich in zee stortte, trekken Barroso en Spiros Latsis samen de zwembroek aan op het dek van misschien wel het meest luxueuze jacht op aarde.

Een maand later keurt de Europese Commissie 10,3 miljoen euro subsidie van de Griekse staat aan de scheepswerven van de familie Latsis goed. Toeval? Of ons kent ons, wie doet ons wat?

maandag 14 mei 2012 @ 14:33:01 #85
55709 Stereotomy
pi_111532757
Dus Griekenland *zou* het meest kunnen verdienen met shipping, 't is alleen dat ze massaal alle belastingen ontduiken.

Oost-Europese praktijken in Griekenland. :P
  maandag 14 mei 2012 @ 14:42:51 #86
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111533092
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 14:33 schreef Stereotomy het volgende:
Dus Griekenland *zou* het meest kunnen verdienen met shipping, 't is alleen dat ze massaal alle belastingen ontduiken.

Oost-Europese praktijken in Griekenland. :P
\En Barosso zou daar dan kunne gaan helpen
Samen met Onassis en Niarchos
  maandag 14 mei 2012 @ 14:57:28 #87
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111533648
"President" Barosso meende het niet zo hoor
http://www.telegraaf.nl/d(...)ozone_blijven__.html

quote:
ma 14 mei 2012, 13:00
EU: Griekenland moet in eurozone blijven
BRUSSEL (AFN) - Griekenland moet in de eurozone blijven.
Voor de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, blijft dit kristal helder. De zegsvrouwe van voorzitter José Manuel Barrosoherhaalde maandag dat het voor de toekomst van het land en de Grieken van belang is om de euro te houden en zich te houden aan de gemaakte afspraken.

De speculaties over een vertrek van Griekenland uit de eurozone werden afgelopen weekeinde sterk aangewakkerd. Zo zei Barroso dat ,,als een clublid de regels van de club niet naleeft, het beter zou zijn als deze de club zou verlaten''. Volgens zijn woordvoerder was die opmerking niet specifiek gericht op de situatie in Griekenland, maar een algemeen commentaar.
  maandag 14 mei 2012 @ 15:06:28 #88
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_111533934
tja, Barroso vindt dat de Grieken in de Euro moeten blijven, maar zegt dat ze er desnoods maar uit moeten...

Lijkt mij een signaal dat een Griekse redding niet ten koste van alles zal worden doorgezet en dat er allang draaiboeken klaar liggen voor een gecontroleerde exit van Griekenland uit de euro (die zelfs nog wel eens zouden kunnen zijn met Griekse autoriteiten).

Sterker nog... er is maar weinig complotdenken voor nodig om te veronderstellen dat de ontwerpen voor de nieuwe drachme al klaar ligt om gedrukt te worden... (en dat het tot het moment van gereed komen voor implementatie vooral tijdrekken is).

Maar... zeggen dat de Grieken er uit gaan komt er de facto op neer dat het al gebeurd is, dus wordt er (ook) een signaal afgegeven dat de EU het liefst ziet dat Griekenland erin blijft (niet verwonderlijk).

Zelf denk ik dat de Grieken uit de euro gaan... Wat er dan van de euro overblijft is de vraag. Misschien vanavond maar even boodschappen in huis halen... dit topic geeft in ieder geval voldoende inspiratie... :')
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_111534341
Zou dit misschien niet beter een algemeen eurocrisis topic worden? Dan hoef je niet elke keer dat het over iets anders dan Griekenland gaat een nieuw topic te openen. Deze topicreeks ging bovendien vroegaah ook helemaal niet over Griekenland alleen. Feedback mag hier (graag zelfs). ;)
pi_111534634
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 15:17 schreef Kaas- het volgende:
Zou dit misschien niet beter een algemeen eurocrisis topic worden? Dan hoef je niet elke keer dat het over iets anders dan Griekenland gaat een nieuw topic te openen. Deze topicreeks ging bovendien vroegaah ook helemaal niet over Griekenland alleen. Feedback mag hier (graag zelfs). ;)
Idd, heb reeds eerder gezegd dat Griekenland peanuts is vergeleken met de problemen die nog boven ons hoofd hangen (Spanje, Frankrijk, Portugal).
Het lijkt erop dat de Eurocraten de discussie over Griekenland gebruiken om de werkelijke problemen niet te hoeven adresseren.
Bij Griekenland gaat het over 100den miljarden, of ze nu wel of niet in de Euro blijven, maar bij Spanje hebben we het al over 1000den miljarden, dat kunnen we niet meer trekken.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 14 mei 2012 @ 15:29:24 #91
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111534755
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 15:17 schreef Kaas- het volgende:
lijkt me dat we in dit topic vrolijk verder kunnen over Spanje over een aantal weken

http://www.forbes.com/lists/2006/10/QX6W.html
pi_111534885
Met steeds duidelijker speldenprikjes vanuit de verschillende Europese geledingen worden we (en de financiële markten) langzaam klaargestoomd voor een Griekse exit, zoveel is wel duidelijk. Leuke testcase. :N
pi_111543372
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 15:32 schreef Budapestenaar het volgende:
Met steeds duidelijker speldenprikjes vanuit de verschillende Europese geledingen worden we (en de financiële markten) langzaam klaargestoomd voor een Griekse exit, zoveel is wel duidelijk. Leuke testcase. :N
Tegelijkertijd kun je zeggen dat onder genoeg druk alles vloeibaar wordt, zelfs onwrikbare Griekse politici. Kun je je nog herinneren hoe die oplichter Samaras nooit zijn handtekening zou zetten? Tot ie 'm zette natuurlijk :D
pi_111543869
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 18:54 schreef HiZ het volgende:

[..]

Tegelijkertijd kun je zeggen dat onder genoeg druk alles vloeibaar wordt, zelfs onwrikbare Griekse politici. Kun je je nog herinneren hoe die oplichter Samaras nooit zijn handtekening zou zetten? Tot ie 'm zette natuurlijk :D
weet je nog dat rutte zei dat ie niet aan de hypotheekrenteaftrek ging komen?
pi_111544101
Griekenland gaat er dit jaar nog uit. Kan ook niet anders.
  maandag 14 mei 2012 @ 19:42:33 #96
323876 michaelmoore
pi_111546206
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:06 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Griekenland gaat er dit jaar nog uit. Kan ook niet anders.
ik geloof er niets van
pi_111546640
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ik geloof er niets van
Ik weet het niet als dat extreem linkse clubje aan de macht komt kan het bijna niet anders..
Maar je zal zien dat er toch een pro-europese regering komt.
  maandag 14 mei 2012 @ 19:55:07 #98
323876 michaelmoore
pi_111546920
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:50 schreef Bombshell het volgende:

[..]

Ik weet het niet als dat extreem linkse clubje aan de macht komt kan het bijna niet anders..
Maar je zal zien dat er toch een pro-europese regering komt.
al komt er geen pro-Europese regering dan blijven ze toch in de euro
pi_111547405
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Waarom denk je dat?
pi_111550945
quote:
President Papoulias van Griekenland wil een zakenkabinet dat de economische crisis het hoofd biedt. Hij praat daarover morgen verder met alle politieke partijen, met uitzondering van de extreem-rechtse Gouden Dageraad.

De president zat vanavond anderhalf uur om de tafel met de onderhandelaars van de meeste partijen. Dat leidde nog niet tot concrete plannen of afspraken over het vormen van een coalitie.
Democratie..... :')
pi_111551296
Aah een zakenkabinet met een ex Goldman Sachs aan het hoofd.
pi_111551431
Zakenkabinet met een stel technocraten zou een fantastische oplossing zijn, even geen partijpolitiek gezeik maar gewoon rationele oplossingen!

Dat een van die personen toevallig ex-GS is zegt niet zoveel; die zakenbank trekt nou eenmaal de brightest minds out there aan dus is het niet zo gek dat er hier en daar ook iemand een topfunctie bereikt buiten dat bedrijf zelf.
pi_111551533
Wederom een niet gekozen iemand die een land gaat besturen. Chaos creeren en dan iemand ondemocratisch plaatsen. Hoe kan je dat nou prima vinden
  maandag 14 mei 2012 @ 21:15:42 #104
181126 MouzurX
Misschien?
pi_111551819
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 21:08 schreef Kaas- het volgende:
Zakenkabinet met een stel technocraten zou een fantastische oplossing zijn, even geen partijpolitiek gezeik maar gewoon rationele oplossingen!

Dat een van die personen toevallig ex-GS is zegt niet zoveel; die zakenbank trekt nou eenmaal de brightest minds out there aan dus is het niet zo gek dat er hier en daar ook iemand een topfunctie bereikt buiten dat bedrijf zelf.
Hoe kan je dat nou prima vinden?

De overheid heeft samen met een stelletje bankiers deze problemen veroorzaakt .. en nu zouden diezelfde mensen het moeten oplossen?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  maandag 14 mei 2012 @ 21:17:05 #105
323876 michaelmoore
pi_111551896
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 21:08 schreef Kaas- het volgende:

nee, democratie of oorlog, maar geen stelletje wijsneuzen die doen wat hen goeddunkt

Jammer Kaas, je zakt nu tien punten in mijn achting, vervang nooit democratie door een zelfbenoemd regenten-bewind, nooit , nooit

Je ziet wat er in Rusland gebeurd, in Syrië, in Iran, Noord-Korea, Cuba en Egypte en hoeveel moeite het kost om in landen als Myanmar een schijntje van democratie terug te krijgen

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 14-05-2012 22:00:05 ]
pi_111552005
Als er een zakenkabinet komt in Griekenland dan is Spanje de volgende. Daarna Nederland als het hier een rommel blijft en lastig wordt met formeren. En dan leven we in een dicatuur.
pi_111552266
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ze kunnen er niet inblijven omdat hun schuld in euros niet te financieren is.
  maandag 14 mei 2012 @ 21:24:10 #108
323876 michaelmoore
pi_111552376
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 21:22 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ze kunnen er niet inblijven omdat hun schuld in euros niet te financieren is.
De vraag is of men die schuld wel terugbetalen wil
pi_111552536
Echt he. Zakenkabinet :'). Waarom zijn er überhaupt verkiezingen geweest? Om de schijn van een democratie hoog te houden? Die EU is echt gevaarlijk aan het worden (zijn ze al eigenlijk), en niemand, op een enkeling na, die het ziet.
  maandag 14 mei 2012 @ 22:05:52 #110
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111555299
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 21:26 schreef Scrummie het volgende:
Echt he. Zakenkabinet :'). Waarom zijn er überhaupt verkiezingen geweest? Om de schijn van een democratie hoog te houden? Die EU is echt gevaarlijk aan het worden (zijn ze al eigenlijk), en niemand, op een enkeling na, die het ziet.
dat zou toch echt het failliet van de democratie zijn. En maar met de vinger wijzen naar landen als Wit-Rusland, terwijl de EU gewoon open en bloot dictaturen installeert binnen europa.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 14 mei 2012 @ 22:33:36 #111
323876 michaelmoore
pi_111557452
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 22:05 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

dat zou toch echt het failliet van de democratie zijn. En maar met de vinger wijzen naar landen als Wit-Rusland, terwijl de EU gewoon open en bloot dictaturen installeert binnen europa.
Terwijl de oorzaak van het falen van de EU gewoon ligt in het verplicht opleggen van een eenheidsmunt en het veronachtzamen van referenda en de democratische gegeven mening van het volk, terwijl Europa geen eenheid is en nooit zal worden
  maandag 14 mei 2012 @ 22:38:57 #112
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111557772
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 22:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Terwijl de oorzaak van het falen van de EU gewoon ligt in het verplicht opleggen van een eenheidsmunt en het veronachtzamen van referenda en de democratische gegeven mening van het volk, terwijl Europa geen eenheid is en nooit zal worden
ik ga er vanuit dat alle verliezen wat betreft Griekenland nu wel zorgvuldig zijn ingecalculeerd en dat men in Europa toch eieren voor z'n geld gaat kiezen en de Grieken eruit gaan.. Ik zou mn vakantie naar Chersonissos nog maar even uitstellen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_111559629
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 22:05 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Hoezo? De Grieken hebben er toch zelf voor gekozen? En ze kunnen ook uit de euro stappen, dan kan die halve gare communist gewoon zelf een regering vormen.
pi_111560189
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 23:09 schreef HiZ het volgende:

[..]

Hoezo? De Grieken hebben er toch zelf voor gekozen? En ze kunnen ook uit de euro stappen, dan kan die halve gare communist gewoon zelf een regering vormen.
De Grieken kiezen niet voor een zakenkabinet
  maandag 14 mei 2012 @ 23:18:59 #115
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_111560249
Heeft de EUR reeds de USD vervangen als belangrijkste munt? Eindelijk af van die jarenlange onzin. :/
pi_111560846
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 23:17 schreef Bombshell het volgende:

[..]

De Grieken kiezen niet voor een zakenkabinet
Kennelijk wel, want ze kiezen voor 5 partijen die het niet eens kunnen worden met elkaar.

Overigens heeft Merkel nu ook gezegd dat de Grieken moeten bezuinigen of zelf voor hun budget moeten gaan betalen.
  maandag 14 mei 2012 @ 23:33:09 #117
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_111561027
Griekenland heeft wel extreem veel "bargaining power". Als ze zomaar uit de EUR stappen dan heeft de EU een groter probleem dan Griekenland. Dus het rondpompen van geld gaat nog wel door.
pi_111561041
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 23:29 schreef HiZ het volgende:

[..]

Kennelijk wel, want ze kiezen voor 5 partijen die het niet eens kunnen worden met elkaar.

Overigens heeft Merkel nu ook gezegd dat de Grieken moeten bezuinigen of zelf voor hun budget moeten gaan betalen.
Ja de grieken hebben hun stemmen zo doelbewust afgestemd dat er 5 partijen uit kwamen die er niet met elkaar uitkwamen.. wat is dat voor onzin.
pi_111561101
Nout Wellink op Ned 1 zit de EU weer ferm te verdedigen. Hij doet het zo dat je er gewoon echt geen woord van geloofd en gewoon vol blijven houden. Mooi filmpje van een paar maanden geleden dat hij vol vertrouwen zegt dat de grieken met rente terug betalen.
pi_111561251
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 23:33 schreef Bombshell het volgende:

[..]

Ja de grieken hebben hun stemmen zo doelbewust afgestemd dat er 5 partijen uit kwamen die er niet met elkaar uitkwamen.. wat is dat voor onzin.
Is dat ons probleem? Zij willen geld van ons en ze willen niet uit de euro. Dat kan, maar niet op hun voorwaarden.
pi_111561290
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 23:34 schreef Bombshell het volgende:
Nout Wellink op Ned 1 zit de EU weer ferm te verdedigen. Hij doet het zo dat je er gewoon echt geen woord van geloofd en gewoon vol blijven houden. Mooi filmpje van een paar maanden geleden dat hij vol vertrouwen zegt dat de grieken met rente terug betalen.
En jij weet precies wat die Grieken gaan doen?
pi_111561299
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 23:37 schreef HiZ het volgende:

[..]

Is dat ons probleem? Zij willen geld van ons en ze willen niet uit de euro. Dat kan, maar niet op hun voorwaarden.
Daar heb ik het helemaal niet over
pi_111561360
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 23:37 schreef HiZ het volgende:

[..]

En jij weet precies wat die Grieken gaan doen?
Nee maar Nout Wellink ook niet en hij is/was voorzitter van de Nederlandse Bank. Die mag worden afgerekend op zijn uitspraken
pi_111561532
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 23:37 schreef Bombshell het volgende:

[..]

Daar heb ik het helemaal niet over
Maar daar gaat het wel over. Dus als jij het over wat anders wil hebben moet je een nieuw topic starten. Ik heb het al vele malen eerder gezegd; democratie betekent niet dat de Grieken mogen beslissen wat de Duitsers en Nederlanders met hun geld doen.
pi_111561579
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 23:38 schreef Bombshell het volgende:

[..]

Nee maar Nout Wellink ook niet en hij is/was voorzitter van de Nederlandse Bank. Die mag worden afgerekend op zijn uitspraken
Aangezien de uitspraken afhangen van in welke mate de Grieken hun beloftes nakomen is het nogal absurd om Wellink alleen af te willen rekenen op wat hij zegt.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 06:34:42 #126
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111567102
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 23:42 schreef HiZ het volgende:

[..]

Aangezien de uitspraken afhangen van in welke mate de Grieken hun beloftes nakomen is het nogal absurd om Wellink alleen af te willen rekenen op wat hij zegt.
Nout had zich wel wat minder naïef mogen opstellen, het land heeft zich nog nooit aan een afspraak gehouden, dus waarom nu ineens wel. Natuurlijk heeft hij ook een rol de meningen een beetje te duwen in de gewenste richting, maar in de situatie van Griekenland kun je hem dat natuurlijk wel kwalijk nemen. \

Hij kan op zijn minst ruiterlijk toegeven dat hij gelogen heeft, omdat hij afgesproken had met zijn europese collea's tijd te kopen ,omdat het op dat moment laten vallen van de Grieken te grote gevolgen voor de rest van de eurozone zou hebben.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_111567691
quote:
'Griekse exit onbespreekbaar'
Laatste update: 15 mei 2012 06:08 infoBekijk op de kaart.

BRUSSEL - Een vertrek van Griekenland uit de eurozone is geen onderwerp van discussie. Alles zal in het werk worden gesteld om het land binnen de club te houden........
Dus de rest van de EU moeten maar hun portemonnee trekken.

En beloftes nakomen, moeten we de grieken op hun donker bruine ogen blijven vertrouwen, nee afspraken die gemaakt worden zijn onherroepbaar, of er moeten sancties op afgesprokeen worden, maar daar zijn onze bestuurders blijkbaar niet eens toe in staat. :')
pi_111567872
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 08:06 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus de rest van de EU moeten maar hun portemonnee trekken.

En beloftes nakomen, moeten we de grieken op hun donker bruine ogen blijven vertrouwen, nee afspraken die gemaakt worden zijn onherroepbaar, of er moeten sancties op afgesprokeen worden, maar daar zijn onze bestuurders blijkbaar niet eens toe in staat. :')
God zeg, de licht-debiele brigade over de politiek. Natuurlijk spreken ze nog niet over een vertrek van Griekenland in dat forum. De druk op Griekenland is al hoog genoeg doordat individuele ministers het er steeds over hebben. Maar als ze erover gaan vergaderen en dat toegeven dan is het per direct afgelopen met het lidmaatschap van de Grieken.
pi_111567963
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 08:23 schreef HiZ het volgende:

[..]

God zeg, de licht-debiele brigade over de politiek. Natuurlijk spreken ze nog niet over een vertrek van Griekenland in dat forum. De druk op Griekenland is al hoog genoeg doordat individuele ministers het er steeds over hebben. Maar als ze erover gaan vergaderen en dat toegeven dan is het per direct afgelopen met het lidmaatschap van de Grieken.
De zichzelf tot god verheven bestuurder die hier al vanaf het begin doet alsof griekenland nog te redden was. Komop op zeg hoe serieus moeten wij jou nog nemen vooral als je mensen hier als licht debiel gaat weg zetten goed bezig, om burgers nog meer wantrouwen in bestuurders te geven. ^O^
pi_111568086
Het pro euuro kamp zal nooit en te nimmer willen toegeven dat de euro gedoemd te mislukken was. Dat is hun eer te na. Eerst moeten we allemaal financieel aan de grond zitten.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_111568232
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 08:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De zichzelf tot god verheven bestuurder die hier al vanaf het begin doet alsof griekenland nog te redden was. Komop op zeg hoe serieus moeten wij jou nog nemen vooral als je mensen hier als licht debiel gaat weg zetten goed bezig, om burgers nog meer wantrouwen in bestuurders te geven. ^O^
Gezond verstand hebben heeft niks te maken met bestuurder zijn. Jouw soort is echter te beperkt om te bedenken dat als de Eurofin groep plannen gaat maken voor een Griekse uittreding betekent dat Griekenland gewoon per direct uit de euro wordt gedrongen door de reacties van de markt. Er zal dan geen euro blijven liggen bij Griekse banken, die dan meteen instorten terwijl de Grieken geen geld (euro's) hebben om daar wat aan te doen.
pi_111568245
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 08:38 schreef Boris_Karloff het volgende:
Het pro euuro kamp zal nooit en te nimmer willen toegeven dat de euro gedoemd te mislukken was. Dat is hun eer te na. Eerst moeten we allemaal financieel aan de grond zitten.
Voorlopig is het nog niet mislukt, en Griekenland kost ons 11 miljard of zo als het helemaal fout gaat. Jammer, maar failliet gaan we er niet van.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 08:49:46 #133
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111568252
quote:
Dat denk ik ook, daarom zal men honderden miljarden blijven schenken om de Grieken in de Euro te houden
pi_111568268
quote:
Dat lijkt aardig te gaan lukken.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 08:52:25 #135
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_111568290
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 21:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De vraag is of men die schuld wel terugbetalen wil
Als ze in de euro willen blijven moeten ze wel. Daarom is die exit onvermijdelijk. En hoe langer het duurt , hoe pijnlijker het wordt.
pi_111568293
Geboekte vakanties naar Griekenland kunnen schijnbaar beter uitgesteld worden, terwijl je zou denken dat ze blij zijn met elke euro die het land extra binnenkomt:
quote:
Nederlander mishandeld in Griekenland
Monemvasia - De 78-jarige Adriano van der Burg is zondagochtend mishandeld door twee Grieken in badplaats Monemvasia op de Peloponnesos. Hij zou zijn aangevallen omdat hij Nederlander is.

De man hield aan de aanval een gebroken kaak en neus over, melden Griekse media.

Van der Burg woont al sinds 1990 in het dorp. Zondagochtend liet hij zijn honden uit op het strand. Volgens getuigen vroegen twee mannen van 45 en 48 hem daar of hij soms Duitser was.

Toen de gepensioneerde man zei dat hij Nederlands was, werd hij tegen de grond gesmeten en begonnen de kerels hem te slaan. "Duits of Nederlands, dat maakt niets uit! Wat denken jullie Griekenland te kunnen maken?!", riepen ze daarbij volgens de getuigen. Na hem nog een aantal keren geslagen te hebben, gingen ze ervandoor in een auto.

De buren van Van der Burg hadden het kenteken genoteerd, waardoor de twee snel konden worden aangehouden. Tegenover de politie hebben ze verklaard dronken te zijn geweest.
http://www.telegraaf.nl/b(...)r_Griekenland__.html
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_111568294
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 08:49 schreef HiZ het volgende:

[..]

Voorlopig is het nog niet mislukt, en Griekenland kost ons 11 miljard of zo als het helemaal fout gaat. Jammer, maar failliet gaan we er niet van.
Alleen jammer dat er nog een zwikkie landen is dat dezelfde weg dreigt te gaan.
pi_111568318
quote:
Na de verkiezingen in juni in Griekenland zal heronderhandeld worden met de linkse regering door EU en IMF. Er zal voor een langer tijdpad gekozen worden en Griekenland zal nog veel meer subsidies krijgen. De moral hazard die dit gaat veroorzaken zal ervoor zorgen dat ook andere landen gaan heronderhandelen meer subsidies willen enz. Dit zal de desintegratie van de euro inluiden en de door de duitsers zo gevreesde ¨Transfer Union¨ zal een feit zijn.
pi_111568329
quote:

[..]

:') het is al mislukt sinds Frankrijk en Duitsland hun reet af veegden met het stabiliteitspact amper 2 jaar na invoering
  dinsdag 15 mei 2012 @ 08:56:00 #140
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_111568345
quote:

[..]

11 miljard op de 16 miljard die we al te kort komen is al een kleine ramp. Voor Spanje en de andere zuid Europese ontwikkelingslanden is het een megaramp, wat er indirect weer voor gaat zorgen dat die 11 miljard maar een klein deel is van wat het ons daadwerkelijk gaat kosten.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 08:56:59 #141
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_111568364
quote:
En dan, bijltjesdag?
  dinsdag 15 mei 2012 @ 08:58:39 #142
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111568395
:@

quote:
Toen de gepensioneerde man zei dat hij Nederlands was, werd hij tegen de grond gesmeten en begonnen de kerels hem te slaan. "Duits of Nederlands, dat maakt niets uit! Wat denken jullie Griekenland te kunnen maken?
-O-
  dinsdag 15 mei 2012 @ 09:02:14 #143
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_111568475
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 08:58 schreef HD9 het volgende:
:@

[..]

-O-
Ach idioten hou je altijd.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 09:03:06 #144
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111568490
http://www.telegraaf.nl/d(...)rekening_komt__.html

Ben benieuwd wat de beurzen van daag gaan doen

quote:
di 15 mei 2012, 08:38
Dag van afrekening komt
AMSTERDAM - De Europese beurzen zullen voorzichtig openen na de zeer forse daling van gisteren.
Het sentiment blijft worden beheerst door onzekerheid en toenemende angst over een mogelijke exit van Griekenland uit de eurozone en verdere verdieping van de schuldencrisis in Spanje.

Het gaat de Europese burger fors geld kosten als Griekenland failliet gaat en de euro verlaat. Griekenland heeft nog honderden miljarden aan schulden. En die blijven dan onbetaald!
Volgens ingewijden kost het de Duitse bevolking euro 88 miljard en wordt Nederland opgezadeld met een rekening van rond de euro 15 miljard.
Daar waar we eerst spraken van leningen, geld wat in de toekomst zou worden terugbetaald door de Grieken, moeten we bij een failliet van Griekenland spreken van het afschrijven van schulden. En deze rekening komt hoe dan ook in de tijd terug bij de Europese burgers.

De nationale schulden zullen acuut worden verhoogd met de verliezen op de Griekse schulden en de rekening hiervoor zal bij de Europese burgers terecht gaan komen. De dag van afrekening komt zienderogen naderbij. De effectenmarkten zijn mijn inziens pas nu nog maar net begonnen met het in prijzen van een Griekse exit.

In Brussel wil men er niets van weten en vindt men het propaganda dat de effectenmarkten er steeds nadrukkelijker rekening mee houden dat een exit van Griekenland uit de eurozone voor eind van de zomer realiteit zal blijken te zijn. Er resteert een enorme financiële strop en vooral veel reputatieschade voor de EU/ECB/IMF.

Het schijnt dat 80 procent van de Grieken in de eurozone willen blijven maar dat ditzelfde percentage het gesloten bail out pact open wil breken en op een veel mildere manier in de praktijk wil doorvoeren. Maar ja, dat is niet mogelijk. Griekenland is alleen en volledig afhankelijk van het geldinfuus van de trojka.

Alle pogingen in Griekenland om een eurogezinde regering te vormen zijn tot op vanochtend gestrand. Het laatste voorstel van de president van Griekenland is nu om een regering van technocraten in te stellen, zoals in Italië, en de politieke partijen op het tweede plan mee te laten kijken.

Dit plan stuit echter op breed verzet in politiek Griekenland want daarmee wordt aan de keuze van de kiezers van afgelopen 6 mei geen recht gedaan want die kozen voor de anti bail out partijen. De anti bail out partijen konden echter tot nu toe nog geen meerderheid in het parlement realiseren.

Maar zoals algemeen bekend kan de links radicale Syriza partij met haar leider Alexis Tsipras, bij nieuwe verkiezingen rekenen op minimaal 20 procent van de stemmen waardoor zij in het Griekse parlement 50 bonuszetels zouden verkrijgen waardoor dan wel een meerderheid voor de Griekse anti bail out partijen zou ontstaan. Vandaar dat Syriza elke poging tot samenwerken uitsluit.

De verdiepende Spaanse schuldencrisis, waarbij de Spaanse commerciële banken steeds grotere bedragen aan kapitaalbuffers moeten aanhouden voor de vastgoedbubbel, heeft gisteren geleid tot een forse stijging van de Spaanse 10jarige benchmark rente tot over de 6,3 procent.

Een stand waartegen het voor de Spaanse overheid onhoudbaar wordt om zichzelf in de toekomst te kunnen blijven financieren. De gisteren gehouden Spaanse staatsobligatieveilingen vonden pas interesse tegen de hoogste rentestanden sinds december vorig jaar. Een acuut verdere acceleratie van de Spaanse rente zal tot paniek op de Europese effectenmarkten kunnen leiden.

Een Griekse exit uit de eurozone kan met veel pijn en moeite nog worden verdisconteerd maar het echt grote geld moet pas op tafel komen indien Spanje aanspraak zal gaan maken op steungelden uit het EFSF of ESM. Hé, het ESM, wanneer wordt dat nu eens gevuld met de toegezegde bedragen uit de aangesloten landen? Euro 500 miljard om mee te beginnen en snel ook aub! Weer meer staatsleningen in diverse landen.

De S&P500 is gisteren gesloten op 1338, het laagste niveau sinds begin februari. Technisch een neerwaartse doorbraak onder een zeer belangrijke steun. Een tweede slot vandaag onder de 1338 impliceert de mogelijkheid van een korte termijn scherpe verkoopgolf.

De volatiliteitindex VIX is gisteren gesloten op een viermaands hoogtepunt van 21,87. Dit impliceert grotere en vaak negatieve koersuitslagen. Indien de Amerikaanse beurzen pas nu echt in de correctiefase gaan, krijgen we in het toch al zeer zwakke Europa een dreun te verwerken. De S&P500 zou bij een echte negatieve doorbraak 5 tot 8 procent kunnen corrigeren.

pi_111568498
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 08:48 schreef HiZ het volgende:

Gezond verstand hebben heeft niks te maken met bestuurder zijn. Jouw soort is echter te beperkt om te bedenken dat als de Eurofin groep plannen gaat maken voor een Griekse uittreding betekent dat Griekenland gewoon per direct uit de euro wordt gedrongen door de reacties van de markt. Er zal dan geen euro blijven liggen bij Griekse banken, die dan meteen instorten terwijl de Grieken geen geld (euro's) hebben om daar wat aan te doen.
Mijn soort :')

Hoe stupide begint hier de discussie te worden. :+

Het gaat erom dat we onze bestuurders met hun leugen en bedrog te lang geloofd hebben. Ik hoop dat er meer van mijn soort zijn en op den duur het bij de bestuurders weer duidelijk wordt dat ze er voor ons zitten, en niet om hun eigen parade paardjes door te drukken.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 09:04:02 #146
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_111568503
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:03 schreef HD9 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)rekening_komt__.html

Ben benieuwd wat de beurzen van daag gaan doen

[..]

Heb je ook betere bronnen dan de Telegraaf?
pi_111568504
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 08:56 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

11 miljard op de 16 miljard die we al te kort komen is al een kleine ramp. Voor Spanje en de andere zuid Europese ontwikkelingslanden is het een megaramp, wat er indirect weer voor gaat zorgen dat die 11 miljard maar een klein deel is van wat het ons daadwerkelijk gaat kosten.
:) Als Spanje gaat hoeven we ons helemaal geen zorgen meer te maken over hoeveel het ons kost, dan gaan we gewoon naar een monetaire reset.
pi_111568535
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:04 schreef HiZ het volgende:

[..]

:) Als Spanje gaat hoeven we ons helemaal geen zorgen meer te maken over hoeveel het ons kost, dan gaan we gewoon naar een monetaire reset.
Hè gezellig! Toch nog iets om naar uit te kijken!

:{
pi_111568548
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 08:54 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

:') het is al mislukt sinds Frankrijk en Duitsland hun reet af veegden met het stabiliteitspact amper 2 jaar na invoering
Veel en veel erger dan dat gerotzooi met die normen is dat bankiers deden alsof alle staatsobligaties in euro, eurobonds waren. Dat is waar we nu voor betalen. Als het alleen maar ging om die begrotingsregels dan waren we nooit in dit probleem gekomen; verschillende landen hadden verschillende rentes moeten betalen voor hun leningen en waren door de markt gedisciplineerd.

Het vreemdste voor mij van deze hele crisis is dat de markt op geen enkele manier corrigerend heeft opgetreden tot het te laat was.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 09:07:10 #150
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_111568558
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:04 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Gaat niet gezellig worden, maar je gaat je zo langzamerhand afvragen of we het onvermijdelijke niet aan het uitstellen zijn.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 09:07:54 #151
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111568570
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:04 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Heb je ook betere bronnen dan de Telegraaf?
quote:
Een Griekse exit uit de eurozone kan met veel pijn en moeite nog worden verdisconteerd maar het echt grote geld moet pas op tafel komen indien Spanje aanspraak zal gaan maken op steungelden uit het EFSF of ESM.
Hé, het ESM, wanneer wordt dat nu eens gevuld met de toegezegde bedragen uit de aangesloten landen?
:?
pi_111568581
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 08:56 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

En dan, bijltjesdag?
Nee hoor, gewoon weer een ouderwetse portie haat en nijd in Europa en landen die elkaars bloed wel kunnen drinken. Eigenlijk niets nieuws dus.
pi_111568582
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:07 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Gaat niet gezellig worden, maar je gaat je zo langzamerhand afvragen of we het onvermijdelijke niet aan het uitstellen zijn.
Achter de schermen noodscenario's aan het schrijven wellicht?
pi_111568586
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:05 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Hè gezellig! Toch nog iets om naar uit te kijken!

:{
Tja, leuk is anders, maar ik overleef het wel. Voor mij is het wel komisch om te zien hoe mensen die veel harder dan ik gaan lijden onder een ineenstorting van de eurozone er het gretigst op zitten te wachten.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 09:09:34 #155
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111568592
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:06 schreef HiZ het volgende:

Het vreemdste voor mij van deze hele crisis is dat de markt op geen enkele manier corrigerend heeft opgetreden tot het te laat was.
Omdat men ( de banken) meenden dat het eurobonds waren, terwijl op een gegeven moment dat toch niet zo bleek te zijn, toen kwam er ook opeens die enorme variatie in rentetarieven
  dinsdag 15 mei 2012 @ 09:10:18 #156
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_111568605
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:08 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Ja dat hoorde ik gisteren ook zeggen. We hebben tijd gekocht. Dan kan je inderdaad wel stellen dat tijd kostbaar is. :P
pi_111568609
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:08 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Het is niet voor niets dat politici liever hebben dat de Grieken in de euro blijven. Maar ze begrijpen ook wel dat hun kiezers daar wat anders over denken.
pi_111568625
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:09 schreef HD9 het volgende:

[..]

Omdat men ( de banken) meenden dat het eurobonds waren, terwijl op een gegeven moment dat toch niet zo bleek te zijn, toen kwam er ook opeens die enorme variatie in rentetarieven
Wat alweer een onlogische reactie was, omdat er inmiddels meer over en weer wordt gegarandeerd dan in de oude situatie waar het verdrag van Lissabon eigenlijk garanties verbood :)
pi_111568634
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:09 schreef HiZ het volgende:

[..]

Tja, leuk is anders, maar ik overleef het wel. Voor mij is het wel komisch om te zien hoe mensen die veel harder dan ik gaan lijden onder een ineenstorting van de eurozone er het gretigst op zitten te wachten.
Die ineenstorting van de eurozone geloof ik verder wel, maar ik ben een beetje bang voor de sociale gevolgen en internationale spanningen die er uit voortvloeien. Noem me conservatief, maar het kalme, vreedzame en welvarende (West-)Europa beviel me altijd wel...
pi_111568654
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:09 schreef HiZ het volgende:

[..]

Komisch man. Echt grappig.

En het gaat niet om gretig ergens op wachten, het gaat om vrijheid en democratie. Maar dat besef lijk jij al verloren te zijn, of niet nodig te zijn.
pi_111568672
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:12 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Die ineenstorting van de eurozone geloof ik verder wel, maar ik ben een beetje bang voor de sociale gevolgen en internationale spanningen die er uit voortvloeien. Noem me conservatief, maar het kalme, vreedzame en welvarende (West-)Europa beviel me altijd wel...
Het europa voor de euro met samenwerkings verbanden beviel me zeer goed, maar denken dat een munteenheid gaat werken met verschillende economien was het meest stupide idee wat de bestuurders en banken samen bedacht hebben.
pi_111568674
quote:

[..]

Ik denk dat het een stukje minder gezellig gaat worden als het financiele stelsel inelkaar stort.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 09:14:25 #163
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_111568681
quote:

[..]

Een echte man, zorgt dat die met een wapen omgaan kan. Dat is de enige manier om je eigen veiligheid te garanderen als alles naar de kloten gaat.
pi_111568695
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het europa voor de euro met samenwerkings verbanden beviel me zeer goed, maar denken dat een munteenheid gaat werken met verschillende economien was het meest stupide idee wat de bestuurders en banken samen bedacht hebben.
Los van de euro zelf; het europa van voor de tijd dat de euro er was werkte extreem belabberd. Het was een zeer gemankeerde douane unie met legio non-tariff barrieres.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 09:15:43 #165
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111568706
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:14 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik denk dat het een stukje minder gezellig gaat worden als het financiele stelsel inelkaar stort.
ook dat overleven we wel
pi_111568711
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:14 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Een echte man, zorgt dat die met een wapen omgaan kan. Dat is de enige manier om je eigen veiligheid te garanderen als alles naar de kloten gaat.
Ik ben nooit verder gekomen dan een klappertjespistool. Ben ik nu geen echte man? Hè verdorie. -O-
  dinsdag 15 mei 2012 @ 09:16:25 #167
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_111568719
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:15 schreef HD9 het volgende:

[..]

ook dat overleven we wel
De laatste keer heeft het ons wel 50 miljoen doden en een verwoest Europa gekost.
pi_111568725
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:15 schreef HD9 het volgende:

[..]

ook dat overleven we wel
Lege supermarkten zijn erg ongemakkelijk in een verstedelijkt land als Nederland.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 09:16:59 #169
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111568729
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:15 schreef HiZ het volgende:

[..]

Los van de euro zelf; het europa van voor de tijd dat de euro er was werkte extreem belabberd. Het was een zeer gemankeerde douane unie met legio non-tariff barrieres.
overdreven he dit
De EEG werkte prima en als internationale handels munt / waardering werd de dollar gebruikt
pi_111568730
quote:

[..]

Ik heb toch een zeer gelukkige jeugd gehad in die zeer gemankeerde douane unie..
pi_111568740
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:16 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

De laatste keer heeft het ons wel 50 miljoen doden en een verwoest Europa gekost.
Waarna we bedachten 'dit nooit meer' en een verenigd Europa als ideaalbeeld voor ogen hadden... De ironie.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  dinsdag 15 mei 2012 @ 09:17:38 #172
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111568744
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:16 schreef HiZ het volgende:

[..]

Lege supermarkten zijn erg ongemakkelijk in een verstedelijkt land als Nederland.
en het licht gaat uit he, dat ook
Ja het was pure armoe vroeger
pi_111568747
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:16 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

He, je mag niet herinneren aan de geschiedenis, dan ben je meteen schuldig aan bangmakerij
  dinsdag 15 mei 2012 @ 09:19:17 #174
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111568776
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:17 schreef Jarno het volgende:

[..]

Waarna we bedachten 'dit nooit meer' en een verenigd Europa als ideaalbeeld voor ogen hadden... De ironie.
De Grieken hebben gevochten tegen de Duitsers en nu moeten ze alsnog bloeden, de Ironie
pi_111568778
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:17 schreef HD9 het volgende:

[..]

en het licht gaat uit he, dat ook
Ja het was pure armoe vroeger
'Vroeger' was er geen ingestort financiëel systeem. Dat heb je wel als de euro verdwijnt uit Nederland. We boffen dat we heel veel olie in Rotterdam opgeslagen hebben. Maar we moeten waarschijnlijk wel wat mensen boos maken omdat we het gratis gaan gebruiken.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 09:20:01 #176
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_111568793
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:17 schreef HiZ het volgende:

[..]

He, je mag niet herinneren aan de geschiedenis, dan ben je meteen schuldig aan bangmakerij
Behalve dan als het de Europese zaak dient:

pi_111568795
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:19 schreef HD9 het volgende:

[..]

De Grieken hebben gevochten tegen de Duitsers en nu moeten ze alsnog bloeden, de Ironie
Oh daar gaan we weer, de Duitsers zijn nog steeds nazi's en de Grieken weerloze slachtoffers die gedwongen zijn om 10 jaar boven hun stand te leven.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 09:20:20 #178
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_111568800
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:19 schreef HD9 het volgende:

[..]

Mwah, de Duitsers hebben genoeg "Wiedergutmachung" die kant op gestuurd.
pi_111568803
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:19 schreef HiZ het volgende:

[..]

'Vroeger' was er geen ingestort financiëel systeem. Dat heb je wel als de euro verdwijnt uit Nederland. We boffen dat we heel veel olie in Rotterdam opgeslagen hebben. Maar we moeten waarschijnlijk wel wat mensen boos maken omdat we het gratis gaan gebruiken.
Dat 'heel veel' is heel relatief.
pi_111568817
quote:

[..]

Dan hadden we daar aan moeten werken maar daarvoor had er dus niet een muntunie doorgevoerd hoeven te worden. Verklap ons wat het causaal verband tussen een muntunie en de rest van de maatregelen zijn.
pi_111568822
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:20 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Behalve dan als het de Europese zaak dient:

Ja natuurlijk :) euro-haters mogen de EU vergelijken met het Derde Rijk en de USSR, maar als je herinnert over hoe dat soort dingen in werkelijkheid waren doe je aan 'bangmakerij'. Selectieve logica geloof ik is de norm.
pi_111568841
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan hadden we daar aan moeten werken maar daarvoor had er dus niet een muntunie doorgevoerd hoeven te worden. Verklap ons wat het causaal verband tussen een muntunie en de rest van de maatregelen zijn.
Dat is er niet, en die muntunie is ondertussen nog steeds niet mislukt he.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 09:22:44 #183
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111568850
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan hadden we daar aan moeten werken maar daarvoor had er dus niet een muntunie doorgevoerd hoeven te worden.
De muntunie is een persoonlijke hobby van mensen die niets van economie begrijpen of willen begrijpen
pi_111568857
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:22 schreef HiZ het volgende:

[..]

Scheelt niet veel.
pi_111568860
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:22 schreef HD9 het volgende:

[..]

De muntunie is een persoonlijke hobby van mensen die niets van economie begrijpen of willen begrijpen
:) domste commentaar van vandaag.
pi_111568876
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:23 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Scheelt niet veel.
Ik weet het niet, vorige keer zou die Samaras absoluut onder geen enkele voorwaarde een handtekening zetten. En toen zette hij hem toch.
pi_111568919
quote:

[..]

De muntunie is op dit moment een groot succes wil je zeggen. :+

Ja voor noordelijk landen is het fijn dat we een relatief goedkope munt hebben hierdoor houden we nog onze export naar de rest van de wereld op niveau. Dat de zuidelijk landen onze producten straks niet meer kunnen betalen maakt niet uit. Het merendeel van de economische activeit binnen europa vind plaats op het continent, dit gaat alleen een heel stuk verminderen.
pi_111568928
Of iemand een handtekening zet, zegt toch niks over het functioneren van een systeem? Meer over de politieke druk die wordt uitgeoefend.
pi_111568932
Ach persoonlijk geloof ik niet zo in die total-collapse doemscenario's. De mens heeft toch iets in zich om dit soort zaken linksom of rechtsom 'goed' (of met beperkte schade) af te laten lopen. Slechts een paar keer in de geschiedenis is het echt goed fout gegaan maar historisch gezien is de kans groter op een sisser denk ik. Daarmee zeg ik niet dat het onmogelijk is dat de situatie gierend uit de klauw loopt, en ik zeg er gelijk bij dat ik absoluut geen econoom ben of er verstand van heb maar anders hadden we elkaar al 10.000x uitgemoord in de afgelopen 2000 jaar.

En er wordt natuurlijk al jaaaaaren geroepen dat er van alles gaat instorten... En we zijn er nog steeds ;). En als het er straks naar uit ziet dat Griekenland het niet gaat worden, dan is het opeens Spanje, of Portugal, of Italie... Tsja.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_111568953
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De muntunie is op dit moment een groot succes wil je zeggen. :+

Ja voor noordelijk landen is het fijn dat we een relatief goedkope munt hebben hierdoor houden we nog onze export naar de rest van de wereld op niveau. Dat de zuidelijk landen onze producten straks niet meer kunnen betalen maakt niet uit. Het merendeel van de economische activeit binnen europa vind plaats op het continent, dit gaat alleen een heel stuk verminderen.
Ik stel een feit vast. De eurozone was vanochtend nog even groot als hij gisteren was.
pi_111568972
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:25 schreef Budapestenaar het volgende:
Of iemand een handtekening zet, zegt toch niks over het functioneren van een systeem? Meer over de politieke druk die wordt uitgeoefend.
Het zegt wel wat of je doorgaat met het systeem of dat je het loslaat. Er is dus een fundamenteel verschil.
pi_111568974
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:26 schreef Jarno het volgende:
maar anders hadden we elkaar al 10.000x uitgemoord in de afgelopen 2000 jaar.

Nou, dat is ook precies wat we hebben gedaan, op kleinere schaal, toen de wereld nog geen global village was.
pi_111569017
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:27 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Nou, dat is ook precies wat we hebben gedaan, op kleinere schaal, toen de wereld nog geen global village was.
Hoeveel écht grote oorlogen zijn er geweest dan? Ik geloof dat de wereld de afgelopen decennia het dichtst bij totale chaos en vernietiging was tijdens de bay of pigs crisis maar zelfs toen heeft het positieve gewonnen van de doemdenkers die er ábsoluut van overtuigd waren dat we elkaar van deze planeet af zouden nuken.
pi_111569030
quote:
Ach persoonlijk geloof ik niet zo in die total-collapse doemscenario's. De mens heeft toch iets in zich om dit soort zaken linksom of rechtsom 'goed' (of met beperkte schade) af te laten lopen. Slechts een paar keer in de geschiedenis is het echt goed fout gegaan maar historisch gezien is de kans groter op een sisser denk ik. Daarmee zeg ik niet dat het onmogelijk is dat de situatie gierend uit de klauw loopt, en ik zeg er gelijk bij dat ik absoluut geen econoom ben of er verstand van heb maar anders hadden we elkaar al 10.000x uitgemoord in de afgelopen 2000 jaar.

En er wordt natuurlijk al jaaaaaren geroepen dat er van alles gaat instorten... En we zijn er nog steeds ;). En als het er straks naar uit ziet dat Griekenland het niet gaat worden, dan is het opeens Spanje, of Portugal, of Italie... Tsja.
Fijn dat jij zo optimistisch bent. Overigens is de kans op oorlog historisch gezien aanzienlijk veel groter dan een 'sisser'. Geschiedenis is niet zo'n heel goed middel om te bewijzen dat vrede de standaard situatie is in Europa. Integendeel zelfs, de laatste 60 jaar in West-Europa is hoogst ongebruikelijk. En echte 'vrede' hebben we pas sinds het verdwijnen van de Sowjet-Unie.
pi_111569046
quote:

Griekenland gaat eruit, de kans is echt iets van 90% en Spanje is de facto al failliet. Het grootste probleem verder is dat de democratische regeringen niet de macht hebben te doen wat gedaan moet worden en het middel dat die regeringen vroeger hadden, nml. devaluatie, niet meer mogelijk is. Ze kunnen de boel alleen maar kapot bezuinigen en dat maakt de boel alleen maar erger. Er zijn maar 2 oplossingen hieruit: eurobonds (en dat betekent op structurele basis heel, heel veel geld oversluizen van Noord naar Zuid-Europa en dat houdt Duitsland terecht tegen) of een exit. Er zijn geen andere, realistische keuzes.
pi_111569070
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:29 schreef Jarno het volgende:

[..]

Hoeveel écht grote oorlogen zijn er geweest dan? Ik geloof dat de wereld de afgelopen decennia het dichtst bij totale chaos en vernietiging was tijdens de bay of pigs crisis maar zelfs toen heeft het positieve gewonnen van de doemdenkers die er ábsoluut van overtuigd waren dat we elkaar van deze planeet af zouden nuken.
Aangezien MAD niet speelt binnen het Europese theater is het nogal kortzichtig om dat te gaan gebruiken als model voor hoe de vrede verstoord kan worden tussen Europese landen. De Balkan is een veel realistischer voorbeeld. En wanneer hebben we ook al weer Servië gebombardeerd?
pi_111569077
quote:

[..]

De geschiedenis is een aaneenschakeling van veldslagen waarbij soldaten tot aan hun knieën in het bloed stonden. Dat wordt later fraai verpakt in een heldhaftig verhaaltje over stoere koningen en koene ridders, maar fraai was het niet. Maar, zoals ik al zei, het vond op wat kleinere schaal plaats dan in pak'm beet, de laatste 100 jaar.
pi_111569083
quote:

[..]

Nu ja, dat was ook meer geluk dan wijsheid.
pi_111569086
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:30 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Griekenland gaat eruit, de kans is echt iets van 90% en Spanje is de facto al failliet. Het grootste probleem verder is dat de democratische regeringen niet de macht hebben te doen wat gedaan moet worden en het middel dat die regeringen vroeger hadden, nml. devaluatie, niet meer mogelijk is. Ze kunnen de boel alleen maar kapot bezuinigen en dat maakt de boel alleen maar erger. Er zijn maar 2 oplossingen hieruit: eurobonds (en dat betekent op structurele basis heel, heel veel geld oversluizen van Noord naar Zuid-Europa en dat houdt Duitsland terecht tegen) of een exit. Er zijn geen andere, realistische keuzes.
Spanje is helemaal niet failliet.
pi_111569130
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:32 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dat zijn ze wel. Bij de huidige rentestand is hun schuld niet meer te financieren. En de vooruitzichten zijn heel, heel slecht voor Spanje. Enorme huizenbubbel die aan het klappen is, banken die het niet kunnen opvangen, enorme werkeloosheid en geen mogelijkheid om de boel aan te laten trekken.
pi_111569212
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Dat zijn ze wel. Bij de huidige rentestand is hun schuld niet meer te financieren. En de vooruitzichten zijn heel, heel slecht voor Spanje. Enorme huizenbubbel die aan het klappen is, banken die het niet kunnen opvangen, enorme werkeloosheid en geen mogelijkheid om de boel aan te laten trekken.
De Spaanse schuldpositie is niet veel slechter dan die van Nederland. En voor het verbeteren van hun economische positie is het vooral nodig dat ze allerlei belemmeringen voor de economie verwijderen. Je hebt geen 20 miljard nodig om een soepeler ontslagrecht in te voeren.
pi_111569329
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:38 schreef HiZ het volgende:

[..]

De Spaanse schuldpositie is niet veel slechter dan die van Nederland. En voor het verbeteren van hun economische positie is het vooral nodig dat ze allerlei belemmeringen voor de economie verwijderen. Je hebt geen 20 miljard nodig om een soepeler ontslagrecht in te voeren.
En een soepeler ontslagrecht gaat meteen meer banen creeren? Wat zijn dat toch voor dogma's van neoliberalen die maar nagepraat worden. In de VS heeft men een werkeloosheid die ook boven de 8% zit en een soepel ontslagrecht, hier in NL hebben we een iets minder soepel onstlagrecht en zitten we toch op een veel lager percentage werkelozen.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 09:44:06 #203
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_111569334
quote:

Een financiele reset is waarschijnlijk wel nodig. Wat de consequenties zullen zijn weet niemand.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 09:45:02 #204
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_111569351
quote:

[..]

Maar hoe helpt dat dan? 25% is werkloos, bij een soepel ontslagrecht kunnen ze misschien naar de 35% En dan? Dan weet je zeker dat de huizen bubbel definitief klapt.
pi_111569355
quote:

[..]

Tegenover het starre ontslagrecht staat dat er in Spanje nauwelijks sprake is van een vangnet. Jij vraagt dus van mensen die bijna nergens op kunnen terugvallen dat ze ¨eventjes¨ van die laatste houvast afstand doen.
pi_111569431
quote:

[..]

De schuldpositie is niet veel slechter in termen van schuld vh BNP, maar de vooruitzichten om die schuld ook daadwerkelijk te kunnen betalen zijn veel, veel slechter.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 09:48:42 #207
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_111569432
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:45 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Maar hoe helpt dat dan? 25% is werkloos, bij een soepel ontslagrecht kunnen ze misschien naar de 35% En dan? Dan weet je zeker dat de huizen bubbel definitief klapt.
Het idee is natuurlijk dat werkgevers eerder mensen aannemen als ze weten dat ze ze ook weer makkelijk kunnen ontslaan.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 09:49:05 #208
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111569442
maar het licht gaat niet uit zonder gezamelijke munt, het licht gaat wel uit als we door gaan met die muntunie

Met de voor hen te dure \Euro zullen zuidelijke landen nooit meer economische zelfstandig zijn en is de superkrimpregio een feit
Soort Friesland en Groningen in het zuiden van Europa
pi_111569493
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Tegenover het starre ontslagrecht staat dat er in Spanje nauwelijks sprake is van een vangnet. Jij vraagt dus van mensen die bijna nergens op kunnen terugvallen dat ze ¨eventjes¨ van die laatste houvast afstand doen.
Yep, in Turkije heeft liberalisering van de economie veel meer welvaart gebracht. Overigens ook nog met teveel krediet, maar zelfs als je dat in aanmerking neemt is het land er behoorlijk op vooruit gegaan door het wegnemen van socialistische en statistische wetgeving.

Overigens, Spanje heeft net zoals Nederland een WW en een WAO.
pi_111569526
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:48 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

De schuldpositie is niet veel slechter in termen van schuld vh BNP, maar de vooruitzichten om die schuld ook daadwerkelijk te kunnen betalen zijn veel, veel slechter.
Haha, echt waar? Zullen we even verder praten als de euro in elkaar gestort is en wij moeten nadenken over hoe we onze bankensector gaan behandelen? Of hoe al die te hoge hypotheken te behappen zijn?
pi_111569586
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:49 schreef HD9 het volgende:
maar het licht gaat niet uit zonder gezamelijke munt, het licht gaat wel uit als we door gaan met die muntunie

Met de voor hen te dure \Euro zullen zuidelijke landen nooit meer economische zelfstandig zijn en is de superkrimpregio een feit
Soort Friesland en Groningen in het zuiden van Europa
Bullshit, de euro is - als het niks anders is - een ideaal breekijzer gebleken om vastgeroeste systemen in beweging te krijgen. Nederland heeft zich moeten aanpassen, Duitsland is een paar jaar geleden overstag gegaan en nu is gewoon het zuiden van Europa aan de beurt. Ik kan het alleen maar toejuichen dat een failed state als Griekenland wordt gedwongen in de richting van iets dat functioneert zonder de economie in de weg te zitten.
pi_111569589
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:52 schreef HiZ het volgende:

[..]

Haha, echt waar? Zullen we even verder praten als de euro in elkaar gestort is en wij moeten nadenken over hoe we onze bankensector gaan behandelen? Of hoe al die te hoge hypotheken te behappen zijn?
Ten opzichte van al die hypotheken staat ook heel veel spaargeld, wat velen alleen aanhouden om fiscaal beter af te zijn.

En dan hebben we het nog niet over een van de best gevulde pensioen potten ter wereld welke ook echt assests bevat ipv verplichtingen in de toekomst waarvan we weten dat sommige landen deze nooit kunnen gaan voldoen.
pi_111569619
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:52 schreef HiZ het volgende:

[..]

Oh we gaan nu opeens van de huidige situatie van Spanje naar de situatie als de boel in elkaar geklapt is?
pi_111569641
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]En dan hebben we het nog niet over een van de best gevulde pensioen potten ter wereld welke ook echt assests bevat ipv verplichtingen in de toekomst waarvan we weten dat sommige landen deze nooit kunnen gaan voldoen.
Oh ja dat is het volgende verhaal nog van Spanje, Italie en Frankrijk: massale pensioenverplichtingen waar tegenover geen stuiver gespaard is :X
pi_111569676
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ten opzichte van al die hypotheken staat ook heel veel spaargeld, wat velen alleen aanhouden om fiscaal beter af te zijn.

En dan hebben we het nog niet over een van de best gevulde pensioen potten ter wereld welke ook echt assests bevat ipv verplichtingen in de toekomst waarvan we weten dat sommige landen deze nooit kunnen gaan voldoen.
Oh ja, dat spaargeld ligt veilig in de bankkluizen en hoeft niet gegarandeerd te worden he? En die pensioenbeleggingen zitten allemaal veilig in Nederlandse staatsobligaties :) Ga je zo ook nog zeggen dat er tegenover die hypotheken ook huizen staan die niet in waarde naar beneden kunnen ?
pi_111569700
Om het even samen te vatten: we're doomed, doomed! >:)
pi_111569732
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:57 schreef HiZ het volgende:

[..]

Oh ja, dat spaargeld ligt veilig in de bankkluizen en hoeft niet gegarandeerd te worden he? En die pensioenbeleggingen zitten allemaal veilig in Nederlandse staatsobligaties :) Ga je zo ook nog zeggen dat er tegenover die hypotheken ook huizen staan die niet in waarde naar beneden kunnen ?
Nu ja goed, als dat allemaal klapt, dan maakt het ook geen ene ruk meer uit. Dan is alles failliet, weg en kan de anarchie beginnen.
pi_111569743
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:59 schreef Budapestenaar het volgende:
Om het even samen te vatten: we're doomed, doomed! >:)
:D of niet, soms is doormodderen niet zo'n slechte optie. Ik maak me wel vrolijk over de anti-euro crowd hier die loopt te juichen over hoe geweldig de wereld wel niet gaat worden voor ons als die satanische munt maar verdwijnt.
pi_111569746
Tijd voor een Stunde Null.
pi_111569778
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:00 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Nu ja goed, als dat allemaal klapt, dan maakt het ook geen ene ruk meer uit. Dan is alles failliet, weg en kan de anarchie beginnen.
Als het gebeurt dan gebeurt het, ik ga niet zitten juichen dat het gebeurt zoals sommige dumbo's hier.
pi_111569779
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:57 schreef HiZ het volgende:

[..]

Jij wilt mij woorden in mijn mond leggen die ik niet wil zeggen. :W

Hoeveel krijg je nu eigenlijk betaald als stroman van regenten om het volk leugens te blijven verkondigen. (ons "soort") :')

Lees eens het boek de schuldenberg van jaap van duin en daarin zul je zien dat het allemaal wel meevalt. En dat spaargeld boeit mij voor geen meter waar dat ligt, de schulden zijn ook geen oneingidge gaten in bankkluizen.
pi_111569816
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:00 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Tijd voor een Stunde Null.
Op zich zijn spaargelden niet meer dan schulden die op het punt staan te gebeuren. Zei Smith niet dat je nooit geld zou moeten uitlenen of lenen? Lijkt mij een eerlijk systeem voor de latere generaties, dat je ze niet belast met jouw onvermogen de tering naar de nering te zetten.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 10:03:19 #223
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111569823
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:00 schreef HiZ het volgende:

[..]

:D of niet, soms is doormodderen niet zo'n slechte optie. Ik maak me wel vrolijk over de anti-euro crowd hier die loopt te juichen over hoe geweldig de wereld wel niet gaat worden voor ons als die satanische munt maar verdwijnt.
nee hoeveel ellende en bezuinigingen er nog komt als ie blijft
pi_111569829
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:01 schreef HiZ het volgende:

[..]

Als het gebeurt dan gebeurt het, ik ga niet zitten juichen dat het gebeurt zoals sommige dumbo's hier.
Ja je ziet dat we echt hier staan te juigen. maar zolang de eurosceptici maar in een zo slecht mogelijk daglicht gezet worden dan denkt de rest van ons "soort" misschien wel dat ze gek zijn. :D
pi_111569853
quote:

[..]

Nou ik ook niet hoor, maar ik heb er exact 0,0 invloed op dus wat kan ik doen? Nakko.
pi_111569886
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Jij wilt mij woorden in mijn mond leggen die ik niet wil zeggen. :W

Hoeveel krijg je nu eigenlijk betaald als stroman van regenten om het volk leugens te blijven verkondigen. (ons "soort") :')

Lees eens het boek de schuldenberg van jaap van duin en daarin zul je zien dat het allemaal wel meevalt. En dat spaargeld boeit mij voor geen meter waar dat ligt, de schulden zijn ook geen oneingidge gaten in bankkluizen.
leuk om weer eens beschuldigd te worden van betaald worden door de 'regenten'. Dat is me al een tijdje niet meer gebeurd :D

Overigens, als dat spaargeld van jou niet in een bankkluis ligt op het moment dat het zaakje gaat schuiven, dan verdwijnt het wel degelijk in een groot zwart gat van verliezen van je bank :) Tenzij de overheid het allemaal gaat 'garanderen' in een munt die dan alleen daardoor al zwaar aan waarde zal verliezen :)
pi_111569934
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:04 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Nou ik ook niet hoor, maar ik heb er exact 0,0 invloed op dus wat kan ik doen? Nakko.
Blikken soep kopen :)
pi_111569951
Nou ik denk dat NL er redelijk uit zal komen HiZ. Vele malen beter dan landen als Griekenland en Spanje.

NL zal wel aanhaken bij Duitsland, misschien niet eens met dezelfde munt maar wel met de Gulden vastgekoppeld aan de Mark.
pi_111570022
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:07 schreef HiZ het volgende:

[..]

Blikken soep kopen :)
En knakworst! :9.
pi_111570111
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:05 schreef HiZ het volgende:

[..]

leuk om weer eens beschuldigd te worden van betaald worden door de 'regenten'. Dat is me al een tijdje niet meer gebeurd :D

Overigens, als dat spaargeld van jou niet in een bankkluis ligt op het moment dat het zaakje gaat schuiven, dan verdwijnt het wel degelijk in een groot zwart gat van verliezen van je bank :) Tenzij de overheid het allemaal gaat 'garanderen' in een munt die dan alleen daardoor al zwaar aan waarde zal verliezen :)
Mijn spaargeld staat op de bank waar ook nog een stuk hypotheek tegen over staat, dus ik neem aan dat dat eerst verdisconteerd wordt. 8-)

Overheden zijn ook totaal onbetrouwbaar, dat ze zomaar bij het icesave drama de garanstelling met een factor 5 verhoogd hebben. :')
pi_111570144
quote:

[..]

door middel van de nodige kunstgrepen en afspraken die in de prullenbak beland zijn. Je kunt je serieus afvragen of je dat echt geslaagd kan noemen.
pi_111570168
Er is toch ook zo'n TEOTWAWKI topic? Met tips over hoe je zo'n anarchie overleeft? Doen jullie dat ook?
  dinsdag 15 mei 2012 @ 10:19:34 #233
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111570291
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:07 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Nou ik denk dat NL er redelijk uit zal komen HiZ. Vele malen beter dan landen als Griekenland en Spanje.

NL zal wel aanhaken bij Duitsland, misschien niet eens met dezelfde munt maar wel met de Gulden vastgekoppeld aan de Mark.
dat verwacht ik ook , de vorige mislukking van een europese muntunie bleef ook duitsland en denemarken en nederland over

http://europa.eu/legislat(...)spects/l25007_nl.htm
quote:
In maart 1972 proberen de Zes de monetaire integratie weer vlot te krijgen door de slang in de tunnel te creëren: de valuta's zweven gemeenschappelijk (de slang) binnen nauwe fluctuatiemarges ten opzichte van de dollar (de tunnel).
Gedestabiliseerd door de achtereenvolgende oliecrises, de zwakheid van de dollar en de verschillen tussen het economisch beleid van de lidstaten, verliest de "slang" in minder dan twee jaar de meeste van zijn leden en wordt hij uiteindelijk teruggebracht tot een "markzone" waarvan Duitsland, de Benelux en Denemarken deel uitmaken.
pi_111570316
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:15 schreef Jarno het volgende:
Er is toch ook zo'n TEOTWAWKI topic? Met tips over hoe je zo'n anarchie overleeft? Doen jullie dat ook?
Ik verwacht, zelfs bij een totale reset van het geld, geen echte anarchie in NL. Het betalingsverkeer zal tijdelijk stopgelegd worden, er wordt een nieuwe munt ingevoerd en misschien wordt er tijdelijk met dingen als voedselbonnen gewerkt, maar we zijn een vlijtig volkje dat gehoorzaamheid en orde er diep in hebben zitten. Zie de jaren na de oorlog.
pi_111570334
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:32 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ze staan op het randje van de afgrond, het lichtste briesje is reeds voldoende om ze voorover de afgrond in te storten.
Het gaat nog een interessant jaar worden
pi_111570347
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:20 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ik verwacht, zelfs bij een totale reset van het geld, geen echte anarchie in NL. Het betalingsverkeer zal tijdelijk stopgelegd worden, er wordt een nieuwe munt ingevoerd en misschien wordt er tijdelijk met dingen als voedselbonnen gewerkt, maar we zijn een vlijtig volkje dat gehoorzaamheid en orde er diep in hebben zitten. Zie de jaren na de oorlog.
Nouja een voorraad knakworsten en lang houdbaar blikbier is nooit weg natuurlijk.
pi_111570393
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:21 schreef Jarno het volgende:

[..]

Nouja een voorraad knakworsten en lang houdbaar blikbier is nooit weg natuurlijk.
Krijg er bijna een vakantiegevoel bij :Y)
pi_111570588
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:56 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Oh ja dat is het volgende verhaal nog van Spanje, Italie en Frankrijk: massale pensioenverplichtingen waar tegenover geen stuiver gespaard is :X
Ach dan kan de geldkraan vanuit noord naar zuid extra open gaan.
pi_111570779
quote:

[..]

Ik ga niet zitten juichen, maar ik zal wel voldaan zijn dat ik alsnog het gelijk aan mijn kant krijg. De euro had nooit in zijn huidige vorm en met zoveel landen tegelijk mogen worden ingevoerd. De euro zonder politieke Unie was al bij voorbaat gedoemd te mislukken vanwege de verschillende economieën en belangen in de huidige euro-zone. Maar we zullen waarschijnlijk gaan zien dat Europa vergaande macht naar zich toe zal trekken en zo krijgen de pro europa mensen via de achterdeur wat ze via de voordeur nooit gelukt zou zijn, verregaande integratie van Europa waar de meeste Europeanen helemaal niet op zitten te wachten, maar die onder het dreigement van totale financiële meltdown toch over hun heen gestort zal worden. Ik vraag me soms wel af of dat nooit de werkelijke opzet is geweest.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 10:38:01 #240
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111570829
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:36 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Ik ga niet zitten juichen, maar ik zal wel voldaan zijn dat ik alsnog het gelijk aan mijn kant krijg. De euro had nooit in zijn huidige vorm en met zoveel landen tegelijk mogen worden ingevoerd. De euro zonder politieke Unie was al bij voorbaat gedoemd te mislukken vanwege de verschillende economieën en belangen in de huidige euro-zone. Maar we zullen waarschijnlijk gaan zien dat Europa vergaande macht naar zich toe zal trekken en zo krijgen de pro europa mensen via de achterdeur wat ze via de voordeur nooit gelukt zou zijn, verregaande integratie van Europa waar de meeste Europeanen helemaal niet op zitten te wachten, maar die onder het dreigement van totale financiële meltdown toch over hun heen gestort zal worden. Ik vraag me soms wel af of dat nooit de werkelijke opzet is geweest.
gelukkig hebben we democratie, maar hoe lang nog ??
pi_111570889
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:29 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Ach dan kan de geldkraan vanuit noord naar zuid extra open gaan.
Alsof die noordelijke lidstaten al geen torenhoge schulden en tekorten hebben.
En zelf geld niet beter kunnen besteden.
Oberhausen, Die Lage ist mittlerweile katastrophal
pi_111570892
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:38 schreef HD9 het volgende:

[..]

gelukkig hebben we democratie, maar hoe lang nog ??
Als je kijkt naar Italië en de pogingen nu in Griekenland, zijn ze de de poten al langzaam aan het in zagen
pi_111570917
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:40 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Als je kijkt naar Italië en de pogingen nu in Griekenland, zijn ze de de poten al aan het afzagen
Misschien zie je straks wel overal 'zakenkabinetten' opduiken met al die onwerkbare verkiezingsuitslagen die je om de oren vliegen...
  dinsdag 15 mei 2012 @ 10:54:08 #244
141482 Q.
JurassiQ
pi_111571377
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:21 schreef Jarno het volgende:

[..]

Mijn voorraadkast is al een tijdje voorzien van lang houdbaar voedsel.
For great justice!
pi_111571415
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:54 schreef Q. het volgende:

[..]

Mijn voorraadkast is al een tijdje voorzien van lang houdbaar voedsel.
Hoe lang is een gemiddeld blik soep houdbaar dan? Moet je dat nog gaan bijhouden ook voor als de crisis niet op tijd komt!
pi_111571426
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:40 schreef Jarno het volgende:

[..]

Misschien zie je straks wel overal 'zakenkabinetten' opduiken met al die onwerkbare verkiezingsuitslagen die je om de oren vliegen...
Die onwerkbare uitslagen geldt natuurlijk alleen als je pro Europa bent, en ja dan moet je een andere oplossing bedenken om je zin door te drijven, dan is zo'n democratie maar knap lastig.
pi_111571455
quote:
11s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:55 schreef Jarno het volgende:

[..]

Hoe lang is een gemiddeld blik soep houdbaar dan? Moet je dat nog gaan bijhouden ook voor als de crisis niet op tijd komt!
En hoe groot is je voorraadkast?
pi_111571701
Ik ga binnenkort toch eens een wapen aanschaffen voor als het echt misgaat, dan kom ik bij jullie wel wat blikken halen :)
pi_111572784
quote:
7s.gif Op maandag 14 mei 2012 21:15 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Hoe kan je dat nou prima vinden?

De overheid heeft samen met een stelletje bankiers deze problemen veroorzaakt .. en nu zouden diezelfde mensen het moeten oplossen?
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 21:10 schreef Bombshell het volgende:
Wederom een niet gekozen iemand die een land gaat besturen. Chaos creeren en dan iemand ondemocratisch plaatsen. Hoe kan je dat nou prima vinden
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 21:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee, democratie of oorlog, maar geen stelletje wijsneuzen die doen wat hen goeddunkt

Jammer Kaas, je zakt nu tien punten in mijn achting, vervang nooit democratie door een zelfbenoemd regenten-bewind, nooit , nooit

Je ziet wat er in Rusland gebeurd, in Syrië, in Iran, Noord-Korea, Cuba en Egypte en hoeveel moeite het kost om in landen als Myanmar een schijntje van democratie terug te krijgen
Nou, nou, nou. De huidige omstandigheden zijn toch het bewijs van dat dat nodig is? Kijk naar Italie. Dat was een gigantische puinhoop met incompetente politici die de crisis niet het hoofd konden bieden. Sinds daar nu een zakenkabinet zit gaat het stukken beter, komen er eindelijk bezuinigingen doorheen die ook werken i.p.v. al dat partijpolitieke gezeik, wordt belastingontduiking flink aangepakt en wordt die economie eens flink hervormd. Het zou een geschenk voor Griekenland zijn om er weer bovenop te komen na tientallen jaren mismanagement van die democratie. Dat hoef je allemaal niet te verwachten hoor van die neonazi's die in Griekenland nu heel democratisch zijn gekozen. :')

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:54 schreef HiZ het volgende:

[..]

Bullshit, de euro is - als het niks anders is - een ideaal breekijzer gebleken om vastgeroeste systemen in beweging te krijgen. Nederland heeft zich moeten aanpassen, Duitsland is een paar jaar geleden overstag gegaan en nu is gewoon het zuiden van Europa aan de beurt. Ik kan het alleen maar toejuichen dat een failed state als Griekenland wordt gedwongen in de richting van iets dat functioneert zonder de economie in de weg te zitten.
^O^ .

[ Bericht 8% gewijzigd door Kaas- op 15-05-2012 11:43:29 ]
  dinsdag 15 mei 2012 @ 11:33:42 #250
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111572797
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:55 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Die onwerkbare uitslagen geldt natuurlijk alleen als je pro Europa bent, en ja dan moet je een andere oplossing bedenken om je zin door te drijven, dan is zo'n democratie maar knap lastig.
het werkt zo verslavend he, dat opzij zetten van democratie, vraag maar aan Poetin en Berlusconi
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:07:22 #251
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_111574253
quote:

[..]

11 miljard jammer, maar helaas. Zo denken wij er tegenwoordig over. Prachtig. Eind jaren 90 werd de FED helemaal gek van een paar miljard. _O_
Bedankt Hans.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:15:07 #252
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_111574577
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 09:19 schreef HiZ het volgende:

[..]

We gaan allemaal kapot zonder euro. Wat ben je toch voorspelbaar.
Bedankt Hans.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:18:31 #253
37248 BertV
Klei indiaan
pi_111574704
Nederland had het prima gered zonder de Euro omdat de Gulden al tijden een "Fancy-label" van de Duitse Mark was.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_111574930
quote:

[..]

Nee, er is immers nog zat geld te halen bij studenten, chronisch zieken en werkenden.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:27:13 #255
55709 Stereotomy
pi_111575023
Valt voor beide argumenten wel wat ze zeggen.

Maar is het niet zo dat technocratische regeringen, behalve zogenaamde 'competente mensen' het juist zo goed doen doordat de mensen die er zitten NIET partijafhankelijk werken, en NIET 'herverkiesbaar' zijn?

De reden waarom politici zich als draaikonten en ratten gedragen vaak, is doordat ze een tweede termijn willen, of doordat ze zich aan partijdogma willen houden.

Technocratische regeringen kunnen veel pragmatischer opereren.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:27:29 #256
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_111575035
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja je ziet dat we echt hier staan te juigen. maar zolang de eurosceptici maar in een zo slecht mogelijk daglicht gezet worden dan denkt de rest van ons "soort" misschien wel dat ze gek zijn. :D
Hilarisch he? Iedere keer weer genieten als ik die bagger van HiZ op het scherm zie verschijnen. _O_ Misschien staat niet iedereen te juichen voor de euro, omdat er enkele ''kleine'' probleempjes zijn, maar juichen dat de euro wegmoet? Dat valt best mee, het is maar net wat je wilt zien.
Bedankt Hans.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:32:02 #257
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_111575182
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 11:33 schreef Kaas- het volgende:

[..]

[..]

[..]

Nou, nou, nou. De huidige omstandigheden zijn toch het bewijs van dat dat nodig is? Kijk naar Italie. Dat was een gigantische puinhoop met incompetente politici die de crisis niet het hoofd konden bieden. Sinds daar nu een zakenkabinet zit gaat het stukken beter, komen er eindelijk bezuinigingen doorheen die ook werken i.p.v. al dat partijpolitieke gezeik, wordt belastingontduiking flink aangepakt en wordt die economie eens flink hervormd. Het zou een geschenk voor Griekenland zijn om er weer bovenop te komen na tientallen jaren mismanagement van die democratie. Dat hoef je allemaal niet te verwachten hoor van die neonazi's die in Griekenland nu heel democratisch zijn gekozen. :')

[..]

^O^ .
Voor wie zou dat dan een geschenk zijn? Het interesseert mij eerlijk gezegd geen reet wat er in Griekenland gebeurt. Of moeten wij ook blij zijn als bijvoorbeeld Zimbabwe de zaken op de rails heeft? Couldn't care less. ^O^
Bedankt Hans.
  † In Memoriam † dinsdag 15 mei 2012 @ 13:16:46 #258
230491 Zith
pls tip
pi_111576586
quote:
11s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:55 schreef Jarno het volgende:

[..]

Soep is geen efficiente keuze door de lage caloric density. Beter neem je chocolade (550+cals per 100gr), noten/ pindakaas (700 cals per 100gr), eiwitpoeder (400 cals per 100gr, maar vooral om de eiwitten) en eventueel nog tonijn in blik met olie, gedroogd fruit (banaan!), rijst of pasta en een rits vitamine pillen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zith op 15-05-2012 13:23:56 ]
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  dinsdag 15 mei 2012 @ 13:29:49 #259
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_111577062
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:27 schreef Stereotomy het volgende:
Valt voor beide argumenten wel wat ze zeggen.

Maar is het niet zo dat technocratische regeringen, behalve zogenaamde 'competente mensen' het juist zo goed doen doordat de mensen die er zitten NIET partijafhankelijk werken, en NIET 'herverkiesbaar' zijn?

De reden waarom politici zich als draaikonten en ratten gedragen vaak, is doordat ze een tweede termijn willen, of doordat ze zich aan partijdogma willen houden.

Technocratische regeringen kunnen veel pragmatischer opereren.
Voor wat betreft het doen van voorstellen voor bezuinigingen / hervormingen e.d. heb je een punt: een technocratische regering kán dan met pragmatische voorstellen komen. Dit is vooral voor de langere termijn plannen handig (stelselherzieningen e.d.) Echter... Een zakenkabinet met technocraten heeft evengoed zo zijn tegens. Immers:

Technocraten zijn net zo goed mensen met stokpaardjes, meningen etc. Menig hoogleraar of CEO heeft een ego dat net zo groot (zo niet groter) is als dat van een beroepspoliticus. Mooi voorbeeld in Nederland was de clash tussen Herman Heinsbroek (ondernemer, minister van economische zaken in Balkenende-I) en Eduard Bomhof (hoogleraar economie, minister van VWS in Balkenende-I) die beiden voor de LPF uitkwamen en al na een paar weken de grootst mogelijke ruzie hadden, hetgeen de reden was waarom het kabinet viel...

In landen als de onze doet de regering een voorstel, maar... dat voorstel wordt pas wet als het door de volksvertegenwoordiging is goedgekeurd. Ofwel: als er té ingrijpende plannen worden gepresenteerd dan kan het parlement de plannen afwijzen. Een zakenkabinet zonder politici heeft wat dat betreft zelfs een nadeel: men kan niet standaard rekenen op een meerderheid... Het doen van haalbare voorstellen kan daarom nog wel eens lastiger zijn voor een zakenkabinet dan voor een politiek kabinet.

Kortom: reken je niet rijk met een zakenkabinet, ook die moet met haalbare voorstellen komen die door het parlement worden goedgekeurd.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_111577455
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:15 schreef bascross het volgende:

[..]

We gaan allemaal kapot zonder euro. Wat ben je toch voorspelbaar.
Het verschil is dat jij met oogkleppen rondloopt en denkt dat het alleen maar om de euro gaat. Mensen die hun hersenen wel gebruiken weten dat de euro het tapijt onder het europese financiële stelsel is. Als je dat plotseling wegtrekt krijg je heel erg veel brokken. De euro is geen speeltje dat je in de kast weg kunt zetten als je het niet meer wilt zonder dat dat gevolgen heeft.
pi_111577584
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:07 schreef bascross het volgende:

[..]

11 miljard jammer, maar helaas. Zo denken wij er tegenwoordig over. Prachtig. Eind jaren 90 werd de FED helemaal gek van een paar miljard. _O_
Wat is het alternatief? As over het hoofd en de kleren scheuren? Komt daar dat geld van terug?
pi_111577730
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:07 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

Ik weet het niet, we leunen hier sterk op een financiële en dienstensector. Misschien is het niet helemaal hopeloos zoals in Griekenland, maar ik denk dat wij hardere klappen gaan krijgen dan de autobouwers in het oosten. Ik twijfel er ook een beetje aan of de Duitsers na de euro uberhaupt wel in een munt-unie willen. Maar zoals gezegd, als de blokken vallen, dan vallen ze zoals ze vallen.
pi_111577832
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Mijn spaargeld staat op de bank waar ook nog een stuk hypotheek tegen over staat, dus ik neem aan dat dat eerst verdisconteerd wordt. 8-)

Overheden zijn ook totaal onbetrouwbaar, dat ze zomaar bij het icesave drama de garanstelling met een factor 5 verhoogd hebben. :')
:) En jij weet zeker dat die hypotheek nog echt zit bij je bank en niet verhakselt is in een of ander flitsend beleggingsproduct? Gefeliciteerd trouwens als je meer spaargeld hebt dan je aan hypotheek hebt. Ben je dan ook mooi ingestonken, dat maximale belastingvoordeel :)
  dinsdag 15 mei 2012 @ 13:59:33 #264
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111578305
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:44 schreef HiZ het volgende:
. Ik twijfel er ook een beetje aan of de Duitsers na de euro uberhaupt wel in een munt-unie willen. Maar zoals gezegd, als de blokken vallen, dan vallen ze zoals ze vallen.
Als wij het parlement overdragen aaan Duitsland net als Oost-Duitsland dan zullen de Duitsers dat best wel doen , dan zijn we een land net als de USA , wat de Eurofielen zo graag willen
  dinsdag 15 mei 2012 @ 14:00:40 #265
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111578352
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:24 schreef Asgard het volgende:

[..]

Nee, er is immers nog zat geld te halen bij studenten, chronisch zieken en werkenden.
en AOW ers en werkenden kunen net als in Azie zonder minimumloon werken
pi_111578375
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:46 schreef HiZ het volgende:

[..]

:) En jij weet zeker dat die hypotheek nog echt zit bij je bank en niet verhakselt is in een of ander flitsend beleggingsproduct? Gefeliciteerd trouwens als je meer spaargeld hebt dan je aan hypotheek hebt. Ben je dan ook mooi ingestonken, dat maximale belastingvoordeel :)
Ik geef nergens aan dat ik meer spaargeld heb als mijn hypotheek, geef alleen aan dat ik verwacht dat dit met elkaar verrekend zal worden bij het vallen van die bank.

Dan heb ik wel eenmaal opeens 20% afgelost , ipv de jaarlijkse 10% die ik boetevrij mag doen. :D

Dat maximale belastingvoordeel is gewoon een leuk bankierspraatje omdat een van hun voornaamste winstmethode is, zoveel mogelijk andere partijen met schulden op te zadelen.
pi_111578433
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:38 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het verschil is dat jij met oogkleppen rondloopt en denkt dat het alleen maar om de euro gaat. Mensen die hun hersenen wel gebruiken weten dat de euro het tapijt onder het europese financiële stelsel is. Als je dat plotseling wegtrekt krijg je heel erg veel brokken. De euro is geen speeltje dat je in de kast weg kunt zetten als je het niet meer wilt zonder dat dat gevolgen heeft.
Hij is via broddelwerk gekomen met de nodige kosten en via broddelwerk zal hij ook met de nodige kosten verdwijnen. Ik kan me er niet zo druk om maken, ik heb namelijk 0,0 invloed op het hele circus en er gebeurt nagenoeg precies wat ik altijd al verwacht had, een splitsing van noord en zuid. We hadden Europa gewoon moeten verdelen in een Germaans deel en een Romaans deel. Die passen vanuit de historie ook veel beter bij elkaar.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 14:04:04 #268
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111578493
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 14:02 schreef Boris_Karloff het volgende:
We hadden Europa gewoon moeten verdelen in een Germaans deel en een Romaans deel. Die passen vanuit de historie ook veel beter bij elkaar.
Dan nog kan dat alleen als landen volledig samen willen gaan dus een land vormen en een parlement, die bereidheid ontbreekt volledig en totaal
pi_111578535
http://www.economist.com/blogs/charlemagne/2012/05/euro-crisis-0

quote:
Mr Juncker, who is also Luxembourg's prime minister, was having none of this. Speaking at the official press conference at the end of a five-hour meeting of euro-zone finance ministers (the "euro group"), he let rip:

"I made it perfectly clear that nobody was mentioning an exit of Greece from the euro area. I am strongly against. We are 17 member-states being co-owners of our common currency. I don't envisage, not even for one second, Greece leaving the euro area. This is nonsense, this is propaganda."
Prachtig staaltje propaganda van Juncker! ^O^
  dinsdag 15 mei 2012 @ 14:06:04 #270
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111578581
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 14:05 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

dus hebben de Griekse socialisten gelijk met hun afwijzing van verdere bezuinigingen
pi_111579670
Oh ik had kennelijk even gemist dat Juncker de baas van Europa is. Hij kan de Duitse, Nederlandse belastingbetaler verplichten geld te geven aan de Griekse staat.
pi_111579713
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 14:05 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Je moet maar zo denken: hoe harder er door vooraanstaande politici geschreeuwd wordt dat iets absoluut uitgesloten is en het idee alleen al belachelijk is, hoe waarschijnlijker dat het binnenkort wél gebeurt. :P
pi_111580267
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 14:31 schreef Igen het volgende:

[..]

Je moet maar zo denken: hoe harder er door vooraanstaande politici geschreeuwd wordt dat iets absoluut uitgesloten is en het idee alleen al belachelijk is, hoe waarschijnlijker dat het binnenkort wél gebeurt. :P
Overigens heeft Griekenland een stapje terug gedaan van de afgrond. De obligaties die vandaag afliepen (ging om een bedrag van ca 450mln) worden betaald. We kunnen dus weer een paar weken verder zonder deadlines.
pi_111580688
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 14:31 schreef Igen het volgende:

[..]

Precies! :Y
pi_111581349
Volgens RTLZ zijn onderhandelingen over een zakenkabinet vastgelopen en komen er dus toch nieuwe verkiezingen.
pi_111581357
Alles is mislukt in Griekenland, nieuwe verkiezingen. Beurzen duiken in het rood sinds een kwartiertje, euro krijgt harde klappen. Spannend.

Hier te zien: http://one.iex.nl/monitor

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 15-05-2012 15:15:00 ]
  dinsdag 15 mei 2012 @ 15:21:03 #277
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_111581612
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 15:14 schreef Scrummie het volgende:
Alles is mislukt in Griekenland, nieuwe verkiezingen. Beurzen duiken in het rood sinds een kwartiertje, euro krijgt harde klappen. Spannend.

Verwacht je niet.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 15:25:28 #278
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_111581773
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:41 schreef HiZ het volgende:

[..]

Wat is het alternatief? As over het hoofd en de kleren scheuren? Komt daar dat geld van terug?
Nee, ik vind de veranderde perceptie gewoon grappig.
Bedankt Hans.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 15:25:43 #279
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_111581783
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 15:14 schreef Scrummie het volgende:

Waarom zouden de beurzen daar van in het rood schieten? Het stond toch al dagen vast dat dit ging gebeuren?
  dinsdag 15 mei 2012 @ 15:27:13 #280
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_111581827
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 15:25 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Waarom zouden de beurzen daar van in het rood schieten? Het stond toch al dagen vast dat dit ging gebeuren?
Zo opportunistisch zijn de beurzen toch?
  dinsdag 15 mei 2012 @ 15:28:28 #281
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111581870
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 15:25 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Angst , Angst

De beurs gaat pas weer omhoog als er een oplossing is
dat is Griekenland eruit of een akkoord dat nederland en duitsland jaarlijks 100 miljard storten gaan
pi_111582089
Wedden dat de beurzen straks weer omhoog gaan door mensen die denken nu slim laag te kunnen inkopen?
  dinsdag 15 mei 2012 @ 15:39:01 #283
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_111582265
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 15:28 schreef HD9 het volgende:

[..]

Angst , Angst

De beurs gaat pas weer omhoog als er een oplossing is
dat is Griekenland eruit of een akkoord dat nederland en duitsland jaarlijks 100 miljard storten gaan
Maar waarom nu pas? Als ik aandelen zou verkopen omdat er geen griekse regering komt, had ik dat dagen geleden al gedaan. Dachten die handelaren dan echt dat ze eruit zouden komen?
pi_111582281
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 15:34 schreef Igen het volgende:
Wedden dat de beurzen straks weer omhoog gaan door mensen die denken nu slim laag te kunnen inkopen?
Ja misschien hebben die mensen wel gelijk.
Eigenlijk is het allemaal niets nieuws, dat die Grieken onbetrouwbaar zijn.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_111582320
Totdat de grieken zo ver gaan dat niemand ze meer geld wil lenen. Dan zullen ze wel moeten bezuinigen.

Meer geld uitgeven dan je hebt kan immers alleen als er iemand zo gek is om je dat extra geld te lenen....
  dinsdag 15 mei 2012 @ 15:44:28 #286
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_111582484
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 15:40 schreef HansvD het volgende:
Dan zullen ze wel moeten bezuinigen.
Wat denk je dat ze aan het doen zijn?
Paardelul !!!
pi_111582551
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 15:44 schreef Anno2012 het volgende:

[..]

Voorlopig zijn ze flink aan het cashen. :)
pi_111582709
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 15:44 schreef Anno2012 het volgende:

[..]

Echt bezuinigen is een begrotingstekort van 0%. Als de geldverstrekkers niet meer geld willen uitlenen aan de Grieken hebben ze geen keuze, dan kunnen ze nog 100 keer verkiezingen houden maar bezuinigen zul je dan moeten. Meer uitgeven dan je binnenkrijgt zonder geld te lenen lijkt me onmogelijk....
pi_111582942
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 15:50 schreef HansvD het volgende:

[..]

Echt bezuinigen is een begrotingstekort van 0%. Als de geldverstrekkers niet meer geld willen uitlenen aan de Grieken hebben ze geen keuze, dan kunnen ze nog 100 keer verkiezingen houden maar bezuinigen zul je dan moeten. Meer uitgeven dan je binnenkrijgt zonder geld te lenen lijkt me onmogelijk....
Echt bezuinigen is een begrotingsoverschot waarmee je je leningen ook een keer kunt gaan afbouwen. Maar in economieen waarbij we dogma's leren dat schulden goed zijn is dat natuurlijk niet logisch.
pi_111583109
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 15:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Echt bezuinigen is een begrotingsoverschot waarmee je je leningen ook een keer kunt gaan afbouwen. Maar in economieen waarbij we dogma's leren dat schulden goed zijn is dat natuurlijk niet logisch.
Tuurlijk, dat is waar maar dan kun je nog je middelvinger opsteken en niks meer terug betalen.

Nieuwe schulden aangaan is daarna echter niet zo makkelijk meer omdat niemand je meer geld wil lenen en dus moet je dan naar de 0%, of je nu wil of niet.
pi_111583142
Nou tis weer klaar in Griekenland he? Ze mogen opnieuw gaan stemmen.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 16:00:16 #292
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111583150
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 15:34 schreef Igen het volgende:
wat is laag he
zoals de EU er nu voorstaat gaan we een hele diepe put in
pi_111583294
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 16:00 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Nou tis weer klaar in Griekenland he? Ze mogen opnieuw gaan stemmen.
Het begint steeds grappiger te worden, deze Griekse tragedie
  dinsdag 15 mei 2012 @ 16:05:05 #294
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_111583374
Van de 300 miljoen Europeanen willen alleen de politici dat ze er bij blijven
Zo'n tegenstelling zou toch niet mogen bestaan. De hele EU slaat nergens op, flikker toch op met je euro en europa
We trappen die kut Grieken NU er uit of anders heb ik het er mee gehad en stem ik PVV
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_111583463
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 16:05 schreef Outlined het volgende:
Van de 300 miljoen Europeanen willen alleen de politici dat ze er bij blijven
Zo'n tegenstelling zou toch niet mogen bestaan. De hele EU slaat nergens op, flikker toch op met je euro en europa
We trappen die kut Grieken NU er uit of anders heb ik het er mee gehad en stem ik PVV
Je moet ook politicus zijn om dat te snappen, voor de rest zijn die andere 300 miljoen Europeanen gewoon te dom om het echt te begrijpen ;)
pi_111583472
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 16:05 schreef Outlined het volgende:
En de PVV gaat dat allemaal regelen in welke regering?
  dinsdag 15 mei 2012 @ 16:08:07 #297
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111583525
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 16:06 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Je moet ook politicus zijn om dat te snappen, voor de rest zijn die andere 300 miljoen Europeanen gewoon te dom om het echt te begrijpen ;)
juist, kiezers zijn dom en EU regenten zijn verstandig
pi_111583546
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 16:08 schreef HD9 het volgende:

[..]

juist, kiezers zijn dom en EU regenten zijn verstandig
Meestal wel, kijk maar naar PVV/SP stemmers
Beneath the gold, the bitter steel
  dinsdag 15 mei 2012 @ 16:09:26 #299
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111583587
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 16:08 schreef Kirov het volgende:

[..]

Meestal wel, kijk maar naar PVV/SP stemmers
o en jij stemt Groen Rechts of Geen Democratie66 en weet het beter
  dinsdag 15 mei 2012 @ 16:14:18 #300
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111583777
Overigens hebben de Grieken gelijk, de EU blijft toch doormodderen en blijven dokken tot sint juttemis
  dinsdag 15 mei 2012 @ 16:15:01 #301
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111583810
vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')