Het Ottomaanse Rijk was geschikter voor een monetaire unie dan de eurozone nu:quote:[Forbes)
The best way I know of to compare countries is via the World Economic Forum Global Competitiveness Report. This compilation rates 142 countries on over 100 factors related to labor and goods market efficiency; government institutions (property rights, corruption); macroeconomic soundness (debt, deficits); health and education; business sophistication (local supplier quality/quantity); and capacity for innovation (quality of scientific research institutions, R&D spend, patent grants).
Argumenten welke landen in een monetaire unie zouden zitten:quote:(Forbes)
The Eurozone is less suitable as a single currency than the Ottoman Empire of 1800. Don’t forget, that would put Greece in monetary union with Tunisia, Israel and Saudi Arabia. No wonder we’re having problems as Greece is instead in a monetary union with Germany.
The UK and the English speaking offshoots: the US, Canada, Oz and NZ, would make up a more sensible single currency than the euro. And, just to show how quite insane the original plan was, all countries starting with the letter M would be more sensible than what the politicians of Brussels cobbled together.
Het artikel sluit als volgt af met een bijzondere quote in de laatste alinea:quote:(Forbes)
The basic arguments about whether countries should have a monetary union were laid out by Robert Mundel back in the 1960s. The whole field is the study of optimum currency areas. The above chart is drawing on the insights of that study and attempting to measure the relative sensibleness of different possibly monetary unions.
Dat ben ik niet van plan. Dit is om aan te geven dat die optie meer voor de hand zou liggen dan de landen die nu in de eurozone zitten, zie de grafiek in de OP.quote:Op zondag 13 mei 2012 16:32 schreef BrandX het volgende:
Lol, inclusief mozambique dus, een van de 10 armste landen ter wereld
Succes
Maar dan nog, deze 13 landen die louter met de letter M beginnen passen beter bij elkaar in een monetaire unie dan de landen die nu in de eurozone zitten ... ?quote:and another union comprised of the 13 countries on Earth whose names start with the letter “M”. Even these groupings exhibited less dispersion than the EMU
http://www.valuewalk.com/(...)-ratio-analysis-jpm/
mjah, wel een dramatisch arme monetaire unie dan. Om over de corruptheid nog maar niet te sprekenquote:Op zondag 13 mei 2012 16:34 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat ben ik niet van plan. Dit is om aan te geven dat die optie meer voor de hand zou liggen dan de landen die nu in de eurozone zitten, zie de grafiek in de OP.
De cultuurverschillen tussen Nederland, Duitsland enerzijds vs. Griekenland anders zijn anders ook niet aan de lage kantquote:Op zondag 13 mei 2012 16:42 schreef BrandX het volgende:
Overigens zullen de culturele verschillen wel een aardig stuk groter zijn.
Ze hebben verschillende blokken van landen vergeleken met die van de eurozone. Dus niet alleen 13 landen die met de M beginnen, maar ook bijvoorbeeld:quote:Op zondag 13 mei 2012 16:41 schreef Dven het volgende:
Vermoed dat die verschillen in Europa wel snel kleiner worden, juist door de EU. En dat van de landen met een M staat natuurlijk leuk maar zal dan toevallig een lucky shot zijn. Pak je een andere letter dan zijn de verschillen weer een stuk groter. Beetje sensatie
En het gaat toch juist om de onderlinge verschillen? De exporterende, innovatie economieeen van Nederland en Duitsland enerzijds en de relatief importerende, corrupte economie van Griekeland anderszijds?quote:Op zondag 13 mei 2012 16:41 schreef BrandX het volgende:
[..]
mjah, wel een dramatisch arme monetaire unie dan. Om over de corruptheid nog maar niet te spreken.
maar ok, de onderlinge verschillen zullen vast minder groot zijn.
Ik kan lezen ja. Ik doelde slechts op het stukje sensatiezoekerij. Verder ontgaat mij het belang waarom landen op bijvoorbeeld cultureel vlak gelijk zouden moeten zijnquote:Op zondag 13 mei 2012 16:45 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ze hebben verschillende blokken van landen vergeleken met die van de eurozone. Dus niet alleen 13 landen die met de M beginnen, maar ook bijvoorbeeld:
- De markteconomieen van Latijns-Amerika
- De Golfstaten
- Engeland en haar offshoots (VS, Canada, Australie, Nieuw-Zeeland)
- Het Ottomaanse Rijk van 1800
- etc. etc.
.... al deze landen zouden beter bij elkaar passen dan de landen die nu in de eurzone zitten. Zie de betreffende monetaire blokken in de grafiek in de OP.
Je vindt de corrupte Griek geen groot probleem?quote:Op zondag 13 mei 2012 16:48 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik kan lezen ja. Ik doelde slechts op het stukje sensatiezoekerij. Verder ontgaat mij het belang waarom landen op bijvoorbeeld cultureel vlak gelijk zouden moeten zijn
mi zijn er grotere problemen ja. De oorzaak van al het gefaal dat er momenteel gaande is in de Eurozone ligt niet bij de Grieken dus al zeker niet bij de wat hogere corruptie in dat land. Daarbij gaat het jaarlijks om iets van een half miljard euro. Er zijn inderdaad dagen dat ik het niet op de rekening heb staan en het moet inderdaad zo snel mogelijk minder worden maar zoveel is een vijfhonderd miljoen Europees gezien ook weer niet.quote:Op zondag 13 mei 2012 16:58 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Je vindt de corrupte Griek geen groot probleem?
eh, er is nog een veel groter verschil tussen de M landen hoorquote:Op zondag 13 mei 2012 16:42 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
De cultuurverschillen tussen Nederland, Duitsland enerzijds vs. Griekenland anders zijn anders ook niet aan de lage kant
Dat zeker, maar als je economische, sociale en politieke factoren als maatstaf neemt, nietquote:Op zondag 13 mei 2012 17:12 schreef BrandX het volgende:
[..]
eh, er is nog een veel groter verschil tussen de M landen hoor
Welnee joh. Monaco en Myanmar. Als je er rondloopt zou je niet eens door hebben dat het twee verschillende landen zijn.quote:Op zondag 13 mei 2012 17:12 schreef BrandX het volgende:
[..]
eh, er is nog een veel groter verschil tussen de M landen hoor
Nee, het ligt niet bij de Grieken?quote:Op zondag 13 mei 2012 17:10 schreef Dven het volgende:
[..]
mi zijn er grotere problemen ja. De oorzaak van al het gefaal dat er momenteel gaande is in de Eurozone ligt niet bij de Grieken dus al zeker niet bij de wat hogere corruptie in dat land. Daarbij gaat het jaarlijks om iets van een half miljard euro. Er zijn inderdaad dagen dat ik het niet op de rekening heb staan en het moet inderdaad zo snel mogelijk minder worden maar zoveel is een vijfhonderd miljoen Europees gezien ook weer niet.
quote:Op zondag 13 mei 2012 17:16 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Nee, het ligt niet bij de Grieken?
Het ligt aan de Grieken en het hele zooitje wat tot de eurozone is gebombardeerd. De vraag is of het mogelijk is om zoveel landen, die op economisch, sociaal en politiek gebied zoveel van elkaar verschillen, op de lange termijn zonder al te grote problemen in één monetaire unie te houden.
In het verleden al veel vaker gelukt op kleinere schaal. Uiteindelijk zal er zelfs een globale munt komen.quote:Op zondag 13 mei 2012 17:16 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Nee, het ligt niet bij de Grieken?
Het ligt aan de Grieken en het hele zooitje wat tot de eurozone is gebombardeerd. De vraag is of het mogelijk is om zoveel landen, die op economisch, sociaal en politiek gebied zoveel van elkaar verschillen, op de lange termijn zonder al te grote problemen in één monetaire unie te houden.
Het artikel in de Forbes onderschrijft je conclusie eveneens: geen monetaire unie zonder politieke unie:quote:Op zondag 13 mei 2012 18:51 schreef finsdefis het volgende:
Wat een onzinargumentEr is sowieso een waarschijnlijkheid dat er bij minstens één letter van het alfabet wel zoiets voor zou komen. De parallel naar de landen van het Ottomaanse Rijk is ook volkomen irrelevant.
Politieke haalbaarheid en cohesie op internationaal en interstatelijk niveau is een cruciaal onderdeel van een economische unie. Vertrouwen is de lijm van de economie en dat vertrouwen zal er natuurlijk niet zomaar zijn in andere gevallen, zoals de Golfstaten en Latijns-Amerika. Het feit dat deze landen een logischere/natuurlijkere monetaire unie zouden kunnen zijn is volkomen irrelevant, de politieke werkelijkheid en haalbaarheid is anders. Hetzelfde geldt voor de Angelsaksische landen, daar spelen politieke belangen een rol als hindermacht. Geen economische unie zonder politieke unie, of ten minste cohesie.
Dit om even aan te tonen dat de vergelijkingen irrelevant zijn. Doet er verder niets aan af dat er inderdaad grote verschillen blijven groeien tussen de verschilende landen. Maargoed, het verschil in BNP per capita van Eurozone-landen is nauwelijks groter dan dat van de verschillende Amerikaanse staten, ter vergelijking. In een federaal systeem met een level playing field (dus geen pensioen op je 55e) zou dit eventueel te managen zijn. Maargoed, ook dat is in principe een irrelevante vergelijking/hersenspinsel.
Pleit je nou dus voor een Europese politieke unie? Hoe haalbaar is dat? Wil het volk het ook?quote:Many of the euros problems can be traced to its birth defects. For political reasons, countries were included that werent ready at the time. Furthermore, a common currency cannot survive on the long term if it is not backed by a political union. Even as the euro was being born, many experts warned that currency union members didnt belong together.
Laat ik eerlijk zijn en toegeven dat ik mijn idealen moeilijk buiten deze discussie kan houden.quote:Op zondag 13 mei 2012 18:59 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het artikel in de Forbes onderschrijft je conclusie eveneens: geen monetaire unie zonder politieke unie:
[..]
Pleit je nou dus voor een Europese politieke unie? Hoe haalbaar is dat? Wil het volk het ook?
Ik snap je punt. Maar we moeten ook realistisch zijn dat een politieke Europese Unie er nu niet inzit. Dan is het eigenlijk toch absurd dat we een monetaire unie met uiteenlopende landen erin hebben gecreeerd?quote:Op zondag 13 mei 2012 19:15 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Laat ik eerlijk zijn en toegeven dat ik mijn idealen moeilijk buiten deze discussie kan houden.
Een volledig federale politieke unie kan problemen zoals die in Griekenland via zijn systeem kanaliseren, zoals in de VS ook gebeurt. De VS ging immers ook van een confederatie (een halfbakken vorm die de EU nu ook in een aparte vorm kent) naar een federatie. Nu zijn er zoveel verschillende economische (maar ook politieke!) situaties en belangen die nog steeds in nationale termen worden bezien die niet verenigbaar zijn. Een volledig politieke unie is simpelweg niet haalbaar vanwege het feit dat er geen "Europeaan" is. Hoewel Amerika ook immens divers is identificeert iedereen zich daar als "Amerikaan". Dit is dus een gebrek aan fundament (het idee "ik ben Europeaan") en draagvlak, wat mede geuit wordt in breed gedeelde anti-EU standpunten.
Achteraf bezien zeker. Ik weet onvoldoende van de situatie bij invoering om te kunnen oordelen of het met de kennis van toen 'voorkomen' had kunnen worden. En of het realistisch was dat deze kennis zich zou laten vertalen in beleid.quote:Op zondag 13 mei 2012 19:17 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik snap je punt. Maar we moeten ook realistisch zijn dat een politieke Europese Unie er nu niet inzit. Dan is het eigenlijk toch absurd dat we een monetaire unie met uiteenlopende landen erin hebben gecreeerd?
Sja, Amerikaans leedvermaak omtrent de eurocrisisquote:Op zondag 13 mei 2012 22:39 schreef Asphias het volgende:
hoe bedoel je suggestief? ze hebben slechts 12 landen met de M genomen van de 25+ die er zijn. ze laten in de grafiek de eurozone als "slechtste" zien. ga nu eens álle logische geografische combinaties af, en ook een eerlijk aantal random samengegooide landen, en kijk of de euro dan objectief een slecht idee is, en niet selectief alléén de "betere" combinaties in je grafiek zetten.
want wie zegt mij dat het Eurogebied niet van alle duizenden mogelijke combinaties op de 11e plaats staat? en dat de 10 voorbeelden hier gegeven de énige betere mogelijkheden zijn?
is het waarschijnlijk? nee. maar het geeft wel aan wat voor bagger onderzoek dit is.
tuurlijk kan je kritiek geven, maar doe dit dan objectief, en niet met zo'n bagger sensatietopic als dit.
Daarover bericht het artikel ook. Forbes linkt naar documenten die in handen van Der Spiegel zijn.quote:Op zondag 13 mei 2012 21:15 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Achteraf bezien zeker. Ik weet onvoldoende van de situatie bij invoering om te kunnen oordelen of het met de kennis van toen 'voorkomen' had kunnen worden. En of het realistisch was dat deze kennis zich zou laten vertalen in beleid.
Schandalig eigenlijk.quote:“Many of the euro’s problems can be traced to its birth defects. For political reasons, countries were included that weren’t ready at the time. Furthermore, a common currency cannot survive on the long term if it is not backed by a political union. Even as the euro was being born, many experts warned that currency union members didn’t belong together.
Pushing Ahead Regardless
But it wasn’t just the experts. Documents from the Kohl administration, kept confidential until now, indicate that the euro’s founding fathers were well aware of its deficits. And that they pushed ahead with the project regardless.
En in eigen land had de SP er destijds voor gewaarschuwdquote:The documents prove what was only assumed until now: Italy should never have been accepted into the common currency zone. The decision to invite Rome to join was based almost exclusively on political considerations at the expense of economic criteria. It also created a precedent for a much bigger mistake two years later, namely Greece's acceptance into the euro zone.
http://www.spiegel.de/int(...)rrency-a-831842.html
Ik wil het eigenlijk niet gelovenquote:Op zondag 13 mei 2012 23:03 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Daarover bericht het artikel ook. Forbes linkt naar documenten die in handen van Der Spiegel zijn.
[..]
Schandalig eigenlijk.
En bijvoorbeeld:
[..]
En in eigen land had de SP er destijds voor gewaarschuwd
ja die landen zijn zo enorm verschillend dat het wel lijkt of niemand daar nooit vooraf over heeft nagedacht, ze zagen allemaal die leuke baantjesquote:Op maandag 14 mei 2012 01:43 schreef PKRChamp het volgende:
En Professor Hankel die het nog even haarfijn uitlegt waarom het niet werkt en waarom het huidige systeem faalt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |