Ik snap je punt. Maar we moeten ook realistisch zijn dat een politieke Europese Unie er nu niet inzit. Dan is het eigenlijk toch absurd dat we een monetaire unie met uiteenlopende landen erin hebben gecreeerd?quote:Op zondag 13 mei 2012 19:15 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Laat ik eerlijk zijn en toegeven dat ik mijn idealen moeilijk buiten deze discussie kan houden.
Een volledig federale politieke unie kan problemen zoals die in Griekenland via zijn systeem kanaliseren, zoals in de VS ook gebeurt. De VS ging immers ook van een confederatie (een halfbakken vorm die de EU nu ook in een aparte vorm kent) naar een federatie. Nu zijn er zoveel verschillende economische (maar ook politieke!) situaties en belangen die nog steeds in nationale termen worden bezien die niet verenigbaar zijn. Een volledig politieke unie is simpelweg niet haalbaar vanwege het feit dat er geen "Europeaan" is. Hoewel Amerika ook immens divers is identificeert iedereen zich daar als "Amerikaan". Dit is dus een gebrek aan fundament (het idee "ik ben Europeaan") en draagvlak, wat mede geuit wordt in breed gedeelde anti-EU standpunten.
Achteraf bezien zeker. Ik weet onvoldoende van de situatie bij invoering om te kunnen oordelen of het met de kennis van toen 'voorkomen' had kunnen worden. En of het realistisch was dat deze kennis zich zou laten vertalen in beleid.quote:Op zondag 13 mei 2012 19:17 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik snap je punt. Maar we moeten ook realistisch zijn dat een politieke Europese Unie er nu niet inzit. Dan is het eigenlijk toch absurd dat we een monetaire unie met uiteenlopende landen erin hebben gecreeerd?
Sja, Amerikaans leedvermaak omtrent de eurocrisisquote:Op zondag 13 mei 2012 22:39 schreef Asphias het volgende:
hoe bedoel je suggestief? ze hebben slechts 12 landen met de M genomen van de 25+ die er zijn. ze laten in de grafiek de eurozone als "slechtste" zien. ga nu eens álle logische geografische combinaties af, en ook een eerlijk aantal random samengegooide landen, en kijk of de euro dan objectief een slecht idee is, en niet selectief alléén de "betere" combinaties in je grafiek zetten.
want wie zegt mij dat het Eurogebied niet van alle duizenden mogelijke combinaties op de 11e plaats staat? en dat de 10 voorbeelden hier gegeven de énige betere mogelijkheden zijn?
is het waarschijnlijk? nee. maar het geeft wel aan wat voor bagger onderzoek dit is.
tuurlijk kan je kritiek geven, maar doe dit dan objectief, en niet met zo'n bagger sensatietopic als dit.
Daarover bericht het artikel ook. Forbes linkt naar documenten die in handen van Der Spiegel zijn.quote:Op zondag 13 mei 2012 21:15 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Achteraf bezien zeker. Ik weet onvoldoende van de situatie bij invoering om te kunnen oordelen of het met de kennis van toen 'voorkomen' had kunnen worden. En of het realistisch was dat deze kennis zich zou laten vertalen in beleid.
Schandalig eigenlijk.quote:“Many of the euro’s problems can be traced to its birth defects. For political reasons, countries were included that weren’t ready at the time. Furthermore, a common currency cannot survive on the long term if it is not backed by a political union. Even as the euro was being born, many experts warned that currency union members didn’t belong together.
Pushing Ahead Regardless
But it wasn’t just the experts. Documents from the Kohl administration, kept confidential until now, indicate that the euro’s founding fathers were well aware of its deficits. And that they pushed ahead with the project regardless.
En in eigen land had de SP er destijds voor gewaarschuwdquote:The documents prove what was only assumed until now: Italy should never have been accepted into the common currency zone. The decision to invite Rome to join was based almost exclusively on political considerations at the expense of economic criteria. It also created a precedent for a much bigger mistake two years later, namely Greece's acceptance into the euro zone.
http://www.spiegel.de/int(...)rrency-a-831842.html
Ik wil het eigenlijk niet gelovenquote:Op zondag 13 mei 2012 23:03 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Daarover bericht het artikel ook. Forbes linkt naar documenten die in handen van Der Spiegel zijn.
[..]
Schandalig eigenlijk.
En bijvoorbeeld:
[..]
En in eigen land had de SP er destijds voor gewaarschuwd
ja die landen zijn zo enorm verschillend dat het wel lijkt of niemand daar nooit vooraf over heeft nagedacht, ze zagen allemaal die leuke baantjesquote:Op maandag 14 mei 2012 01:43 schreef PKRChamp het volgende:
En Professor Hankel die het nog even haarfijn uitlegt waarom het niet werkt en waarom het huidige systeem faalt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |