quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:04 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Heb je ook betere bronnen dan de Telegraaf?
quote:Een Griekse exit uit de eurozone kan met veel pijn en moeite nog worden verdisconteerd maar het echt grote geld moet pas op tafel komen indien Spanje aanspraak zal gaan maken op steungelden uit het EFSF of ESM.
Hé, het ESM, wanneer wordt dat nu eens gevuld met de toegezegde bedragen uit de aangesloten landen?

Nee hoor, gewoon weer een ouderwetse portie haat en nijd in Europa en landen die elkaars bloed wel kunnen drinken. Eigenlijk niets nieuws dus.quote:

Achter de schermen noodscenario's aan het schrijven wellicht?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:07 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Gaat niet gezellig worden, maar je gaat je zo langzamerhand afvragen of we het onvermijdelijke niet aan het uitstellen zijn.

Tja, leuk is anders, maar ik overleef het wel. Voor mij is het wel komisch om te zien hoe mensen die veel harder dan ik gaan lijden onder een ineenstorting van de eurozone er het gretigst op zitten te wachten.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:05 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Hč gezellig! Toch nog iets om naar uit te kijken!

Omdat men ( de banken) meenden dat het eurobonds waren, terwijl op een gegeven moment dat toch niet zo bleek te zijn, toen kwam er ook opeens die enorme variatie in rentetarievenquote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:06 schreef HiZ het volgende:
Het vreemdste voor mij van deze hele crisis is dat de markt op geen enkele manier corrigerend heeft opgetreden tot het te laat was.

Ja dat hoorde ik gisteren ook zeggen. We hebben tijd gekocht. Dan kan je inderdaad wel stellen dat tijd kostbaar is.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:08 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Achter de schermen noodscenario's aan het schrijven wellicht?

Het is niet voor niets dat politici liever hebben dat de Grieken in de euro blijven. Maar ze begrijpen ook wel dat hun kiezers daar wat anders over denken.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:08 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Achter de schermen noodscenario's aan het schrijven wellicht?

Wat alweer een onlogische reactie was, omdat er inmiddels meer over en weer wordt gegarandeerd dan in de oude situatie waar het verdrag van Lissabon eigenlijk garanties verboodquote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:09 schreef HD9 het volgende:
[..]
Omdat men ( de banken) meenden dat het eurobonds waren, terwijl op een gegeven moment dat toch niet zo bleek te zijn, toen kwam er ook opeens die enorme variatie in rentetarieven

Die ineenstorting van de eurozone geloof ik verder wel, maar ik ben een beetje bang voor de sociale gevolgen en internationale spanningen die er uit voortvloeien. Noem me conservatief, maar het kalme, vreedzame en welvarende (West-)Europa beviel me altijd wel...quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:09 schreef HiZ het volgende:
[..]
Tja, leuk is anders, maar ik overleef het wel. Voor mij is het wel komisch om te zien hoe mensen die veel harder dan ik gaan lijden onder een ineenstorting van de eurozone er het gretigst op zitten te wachten.

Komisch man. Echt grappig.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:09 schreef HiZ het volgende:
[..]
Tja, leuk is anders, maar ik overleef het wel. Voor mij is het wel komisch om te zien hoe mensen die veel harder dan ik gaan lijden onder een ineenstorting van de eurozone er het gretigst op zitten te wachten.

Het europa voor de euro met samenwerkings verbanden beviel me zeer goed, maar denken dat een munteenheid gaat werken met verschillende economien was het meest stupide idee wat de bestuurders en banken samen bedacht hebben.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:12 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Die ineenstorting van de eurozone geloof ik verder wel, maar ik ben een beetje bang voor de sociale gevolgen en internationale spanningen die er uit voortvloeien. Noem me conservatief, maar het kalme, vreedzame en welvarende (West-)Europa beviel me altijd wel...

Ik denk dat het een stukje minder gezellig gaat worden als het financiele stelsel inelkaar stort.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:12 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Die ineenstorting van de eurozone geloof ik verder wel, maar ik ben een beetje bang voor de sociale gevolgen en internationale spanningen die er uit voortvloeien. Noem me conservatief, maar het kalme, vreedzame en welvarende (West-)Europa beviel me altijd wel...

Een echte man, zorgt dat die met een wapen omgaan kan. Dat is de enige manier om je eigen veiligheid te garanderen als alles naar de kloten gaat.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:12 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]

Los van de euro zelf; het europa van voor de tijd dat de euro er was werkte extreem belabberd. Het was een zeer gemankeerde douane unie met legio non-tariff barrieres.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het europa voor de euro met samenwerkings verbanden beviel me zeer goed, maar denken dat een munteenheid gaat werken met verschillende economien was het meest stupide idee wat de bestuurders en banken samen bedacht hebben.

ook dat overleven we welquote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:14 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik denk dat het een stukje minder gezellig gaat worden als het financiele stelsel inelkaar stort.

Ik ben nooit verder gekomen dan een klappertjespistool. Ben ik nu geen echte man? Hč verdorie.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:14 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Een echte man, zorgt dat die met een wapen omgaan kan. Dat is de enige manier om je eigen veiligheid te garanderen als alles naar de kloten gaat.

overdreven he ditquote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
Los van de euro zelf; het europa van voor de tijd dat de euro er was werkte extreem belabberd. Het was een zeer gemankeerde douane unie met legio non-tariff barrieres.

Ik heb toch een zeer gelukkige jeugd gehad in die zeer gemankeerde douane unie..quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
Los van de euro zelf; het europa van voor de tijd dat de euro er was werkte extreem belabberd. Het was een zeer gemankeerde douane unie met legio non-tariff barrieres.

Waarna we bedachten 'dit nooit meer' en een verenigd Europa als ideaalbeeld voor ogen hadden... De ironie.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:16 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
De laatste keer heeft het ons wel 50 miljoen doden en een verwoest Europa gekost.

en het licht gaat uit he, dat ookquote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:16 schreef HiZ het volgende:
[..]
Lege supermarkten zijn erg ongemakkelijk in een verstedelijkt land als Nederland.

He, je mag niet herinneren aan de geschiedenis, dan ben je meteen schuldig aan bangmakerijquote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:16 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
De laatste keer heeft het ons wel 50 miljoen doden en een verwoest Europa gekost.

De Grieken hebben gevochten tegen de Duitsers en nu moeten ze alsnog bloeden, de Ironiequote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:17 schreef Jarno het volgende:
[..]
Waarna we bedachten 'dit nooit meer' en een verenigd Europa als ideaalbeeld voor ogen hadden... De ironie.

'Vroeger' was er geen ingestort financiëel systeem. Dat heb je wel als de euro verdwijnt uit Nederland. We boffen dat we heel veel olie in Rotterdam opgeslagen hebben. Maar we moeten waarschijnlijk wel wat mensen boos maken omdat we het gratis gaan gebruiken.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:17 schreef HD9 het volgende:
[..]
en het licht gaat uit he, dat ook
Ja het was pure armoe vroeger

Behalve dan als het de Europese zaak dient:quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:17 schreef HiZ het volgende:
[..]
He, je mag niet herinneren aan de geschiedenis, dan ben je meteen schuldig aan bangmakerij

Oh daar gaan we weer, de Duitsers zijn nog steeds nazi's en de Grieken weerloze slachtoffers die gedwongen zijn om 10 jaar boven hun stand te leven.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:19 schreef HD9 het volgende:
[..]
De Grieken hebben gevochten tegen de Duitsers en nu moeten ze alsnog bloeden, de Ironie

Mwah, de Duitsers hebben genoeg "Wiedergutmachung" die kant op gestuurd.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:19 schreef HD9 het volgende:
[..]
De Grieken hebben gevochten tegen de Duitsers en nu moeten ze alsnog bloeden, de Ironie

Dat 'heel veel' is heel relatief.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:19 schreef HiZ het volgende:
[..]
'Vroeger' was er geen ingestort financiëel systeem. Dat heb je wel als de euro verdwijnt uit Nederland. We boffen dat we heel veel olie in Rotterdam opgeslagen hebben. Maar we moeten waarschijnlijk wel wat mensen boos maken omdat we het gratis gaan gebruiken.

Dan hadden we daar aan moeten werken maar daarvoor had er dus niet een muntunie doorgevoerd hoeven te worden. Verklap ons wat het causaal verband tussen een muntunie en de rest van de maatregelen zijn.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:15 schreef HiZ het volgende:
[..]

Ja natuurlijkquote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:20 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Behalve dan als het de Europese zaak dient:

Dat is er niet, en die muntunie is ondertussen nog steeds niet mislukt he.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan hadden we daar aan moeten werken maar daarvoor had er dus niet een muntunie doorgevoerd hoeven te worden. Verklap ons wat het causaal verband tussen een muntunie en de rest van de maatregelen zijn.

De muntunie is een persoonlijke hobby van mensen die niets van economie begrijpen of willen begrijpenquote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan hadden we daar aan moeten werken maar daarvoor had er dus niet een muntunie doorgevoerd hoeven te worden.

Scheelt niet veel.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:22 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat is er niet, en die muntunie is ondertussen nog steeds niet mislukt he.

quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:22 schreef HD9 het volgende:
[..]
De muntunie is een persoonlijke hobby van mensen die niets van economie begrijpen of willen begrijpen

Ik weet het niet, vorige keer zou die Samaras absoluut onder geen enkele voorwaarde een handtekening zetten. En toen zette hij hem toch.quote:

De muntunie is op dit moment een groot succes wil je zeggen.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:22 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat is er niet, en die muntunie is ondertussen nog steeds niet mislukt he.

Ik stel een feit vast. De eurozone was vanochtend nog even groot als hij gisteren was.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De muntunie is op dit moment een groot succes wil je zeggen.![]()
Ja voor noordelijk landen is het fijn dat we een relatief goedkope munt hebben hierdoor houden we nog onze export naar de rest van de wereld op niveau. Dat de zuidelijk landen onze producten straks niet meer kunnen betalen maakt niet uit. Het merendeel van de economische activeit binnen europa vind plaats op het continent, dit gaat alleen een heel stuk verminderen.

Het zegt wel wat of je doorgaat met het systeem of dat je het loslaat. Er is dus een fundamenteel verschil.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:25 schreef Budapestenaar het volgende:
Of iemand een handtekening zet, zegt toch niks over het functioneren van een systeem? Meer over de politieke druk die wordt uitgeoefend.

Nou, dat is ook precies wat we hebben gedaan, op kleinere schaal, toen de wereld nog geen global village was.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:26 schreef Jarno het volgende:
maar anders hadden we elkaar al 10.000x uitgemoord in de afgelopen 2000 jaar.

Hoeveel écht grote oorlogen zijn er geweest dan? Ik geloof dat de wereld de afgelopen decennia het dichtst bij totale chaos en vernietiging was tijdens de bay of pigs crisis maar zelfs toen heeft het positieve gewonnen van de doemdenkers die er ábsoluut van overtuigd waren dat we elkaar van deze planeet af zouden nuken.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:27 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Nou, dat is ook precies wat we hebben gedaan, op kleinere schaal, toen de wereld nog geen global village was.

Fijn dat jij zo optimistisch bent. Overigens is de kans op oorlog historisch gezien aanzienlijk veel groter dan een 'sisser'. Geschiedenis is niet zo'n heel goed middel om te bewijzen dat vrede de standaard situatie is in Europa. Integendeel zelfs, de laatste 60 jaar in West-Europa is hoogst ongebruikelijk. En echte 'vrede' hebben we pas sinds het verdwijnen van de Sowjet-Unie.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:26 schreef Jarno het volgende:
Ach persoonlijk geloof ik niet zo in die total-collapse doemscenario's. De mens heeft toch iets in zich om dit soort zaken linksom of rechtsom 'goed' (of met beperkte schade) af te laten lopen. Slechts een paar keer in de geschiedenis is het echt goed fout gegaan maar historisch gezien is de kans groter op een sisser denk ik. Daarmee zeg ik niet dat het onmogelijk is dat de situatie gierend uit de klauw loopt, en ik zeg er gelijk bij dat ik absoluut geen econoom ben of er verstand van heb maar anders hadden we elkaar al 10.000x uitgemoord in de afgelopen 2000 jaar.
En er wordt natuurlijk al jaaaaaren geroepen dat er van alles gaat instorten... En we zijn er nog steeds. En als het er straks naar uit ziet dat Griekenland het niet gaat worden, dan is het opeens Spanje, of Portugal, of Italie... Tsja.

Griekenland gaat eruit, de kans is echt iets van 90% en Spanje is de facto al failliet. Het grootste probleem verder is dat de democratische regeringen niet de macht hebben te doen wat gedaan moet worden en het middel dat die regeringen vroeger hadden, nml. devaluatie, niet meer mogelijk is. Ze kunnen de boel alleen maar kapot bezuinigen en dat maakt de boel alleen maar erger. Er zijn maar 2 oplossingen hieruit: eurobonds (en dat betekent op structurele basis heel, heel veel geld oversluizen van Noord naar Zuid-Europa en dat houdt Duitsland terecht tegen) of een exit. Er zijn geen andere, realistische keuzes.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:26 schreef Jarno het volgende:
Ach persoonlijk geloof ik niet zo in die total-collapse doemscenario's. De mens heeft toch iets in zich om dit soort zaken linksom of rechtsom 'goed' (of met beperkte schade) af te laten lopen. Slechts een paar keer in de geschiedenis is het echt goed fout gegaan maar historisch gezien is de kans groter op een sisser denk ik. Daarmee zeg ik niet dat het onmogelijk is dat de situatie gierend uit de klauw loopt, en ik zeg er gelijk bij dat ik absoluut geen econoom ben of er verstand van heb maar anders hadden we elkaar al 10.000x uitgemoord in de afgelopen 2000 jaar.
En er wordt natuurlijk al jaaaaaren geroepen dat er van alles gaat instorten... En we zijn er nog steeds. En als het er straks naar uit ziet dat Griekenland het niet gaat worden, dan is het opeens Spanje, of Portugal, of Italie... Tsja.

Aangezien MAD niet speelt binnen het Europese theater is het nogal kortzichtig om dat te gaan gebruiken als model voor hoe de vrede verstoord kan worden tussen Europese landen. De Balkan is een veel realistischer voorbeeld. En wanneer hebben we ook al weer Servië gebombardeerd?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:29 schreef Jarno het volgende:
[..]
Hoeveel écht grote oorlogen zijn er geweest dan? Ik geloof dat de wereld de afgelopen decennia het dichtst bij totale chaos en vernietiging was tijdens de bay of pigs crisis maar zelfs toen heeft het positieve gewonnen van de doemdenkers die er ábsoluut van overtuigd waren dat we elkaar van deze planeet af zouden nuken.

De geschiedenis is een aaneenschakeling van veldslagen waarbij soldaten tot aan hun knieën in het bloed stonden. Dat wordt later fraai verpakt in een heldhaftig verhaaltje over stoere koningen en koene ridders, maar fraai was het niet. Maar, zoals ik al zei, het vond op wat kleinere schaal plaats dan in pak'm beet, de laatste 100 jaar.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:29 schreef Jarno het volgende:
[..]
Hoeveel écht grote oorlogen zijn er geweest dan? Ik geloof dat de wereld de afgelopen decennia het dichtst bij totale chaos en vernietiging was tijdens de bay of pigs crisis maar zelfs toen heeft het positieve gewonnen van de doemdenkers die er ábsoluut van overtuigd waren dat we elkaar van deze planeet af zouden nuken.

Nu ja, dat was ook meer geluk dan wijsheid.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:29 schreef Jarno het volgende:
[..]

Spanje is helemaal niet failliet.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:30 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Griekenland gaat eruit, de kans is echt iets van 90% en Spanje is de facto al failliet. Het grootste probleem verder is dat de democratische regeringen niet de macht hebben te doen wat gedaan moet worden en het middel dat die regeringen vroeger hadden, nml. devaluatie, niet meer mogelijk is. Ze kunnen de boel alleen maar kapot bezuinigen en dat maakt de boel alleen maar erger. Er zijn maar 2 oplossingen hieruit: eurobonds (en dat betekent op structurele basis heel, heel veel geld oversluizen van Noord naar Zuid-Europa en dat houdt Duitsland terecht tegen) of een exit. Er zijn geen andere, realistische keuzes.

Dat zijn ze wel. Bij de huidige rentestand is hun schuld niet meer te financieren. En de vooruitzichten zijn heel, heel slecht voor Spanje. Enorme huizenbubbel die aan het klappen is, banken die het niet kunnen opvangen, enorme werkeloosheid en geen mogelijkheid om de boel aan te laten trekken.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |