[/quote]quote:[quote]Op zaterdag 12 mei 2012 19:40 schreef fedsingularity het volgende:
From Bloomberg: IMF, EU, ECB Open to Changes in Greek Aid Deal, Real News Says
The so-called troika of the European Union, the International Monetary Fund and the European Central Bank is willing to make six important changes to Greeces financial aid agreement if a pro-European government is formed in the country, Real News said.
The Troika is willing to extend by one year to end 2015 the time for Greece to cut its budget deficit as well as to proceed with a restructuring of loans, the Athens-based newspaper reported in its Sunday edition preleased today, citing well informed sources at the European Commission.
The Troika is also willing to maintain the force of collective labor agreements, to alleviate the level of pension cuts or restore certain pensions to previous levels and to keep wage levels in the private sector and reduce the average tax burden on employees, the newspaper said.
Als de Trojka op zo'n manier de Griekse verkiezingen probeert te beïnvloeden zou dat wel een hele dubieuze inmenging zijn!quote:
Circa 3 miljard ging daar in om. In totaal.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 20:57 schreef michaelmoore het volgende:
ik denk niet dat men Griekenland failliet laat gaan , dan gaan de CDO's in werking
officieel danquote:Op zaterdag 12 mei 2012 20:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Circa 3 miljard ging daar in om. In totaal.
Geen idee. Naar analogie: hoe paranoide ben jij vandaag??quote:Op zaterdag 12 mei 2012 20:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
officieel dan
Wat voor trucjes heeft GS dit keer geflikt ??
Vind ik wel. Voor 1000 Duitse euro's krijgen ze keurig 1000 Griekse euro's. Dat is een stuk minder ingrijpend dan van de ene op de andere dag het leeuwendeel van hun hele balans in drachmes omzetten, wat uiteindelijk zal gebeuren als het land maar blijft aanfucken met zijn financiën en met de belangen van zijn europartners. Dus laat die bank maar lekker bij zijn eigen overheid gaan lobbyen, want alleen die eigen overheid kan er voor zorgen dat die 1000 Griekse euro's hun waarde zullen behouden.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 20:56 schreef LXIV het volgende:
Als die bank zo verstandig is geweest om Duitse obligaties te kopen ipv Griekse, kun je toch niet zomaar zeggen "omruilen maar"!!
Griekse Euro's? Duitse Euro's? En die obligaties noteren toch helemaal niet meer op de nominale waarde? Wat jij wil is pure willekeur, waarbij uitgerekend diegenen die verstandig gehandeld hebben de klos zijn!quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:03 schreef dvr het volgende:
[..]
Vind ik wel. Voor 1000 Duitse euro's krijgen ze keurig 1000 Griekse euro's. Dat is een stuk minder ingrijpend dan van de ene op de andere dag het leeuwendeel van hun hele balans in drachmes omzetten, wat uiteindelijk zal gebeuren als het land maar blijft aanfucken met zijn financiën en met de belangen van zijn europartners. Dus laat die bank maar lekker bij zijn eigen overheid gaan lobbyen, want alleen die eigen overheid kan er voor zorgen dat die 1000 Griekse euro's hun waarde zullen behouden.
In een communistische staat zou dit wellicht werken maar helaas niet in een westerse democratie. Als confiscatie van privaat bezit een wettig middel zou zijn dan kun je dit net zo goed doortrekken naar particulier bezit. Beide zijn geenszins een structurele oplossing maar kunnen de schuldencrisis wel binnen een paar maanden oplossen. De vraag is wie daar op zit te wachten.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:03 schreef dvr het volgende:
Vind ik wel. Voor 1000 Duitse euro's krijgen ze keurig 1000 Griekse euro's. Dat is een stuk minder ingrijpend dan van de ene op de andere dag het leeuwendeel van hun hele balans in drachmes omzetten, wat uiteindelijk zal gebeuren als het land maar blijft aanfucken met zijn financiën en met de belangen van zijn europartners. Dus laat die bank maar lekker bij zijn eigen overheid gaan lobbyen, want alleen die eigen overheid kan er voor zorgen dat die 1000 Griekse euro's hun waarde zullen behouden.
Inderdaad. Als we het eigendomsrecht niet meer gaan respecteren, waar blijven we dan?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:12 schreef Arkai het volgende:
[..]
In een communistische staat zou dit wellicht werken maar helaas niet in een westerse democratie. Als confiscatie van privaat bezit een wettig middel zou zijn dan kun je dit net zo goed doortrekken naar particulier bezit. Beide zijn geenszins een structurele oplossing maar kunnen de schuldencrisis wel binnen een paar maanden oplossen. De vraag is wie daar op zit te wachten.
Het werkt ook praktisch wel om meer redenen niet, want die 1000 euro staat natuurlijk nimmer nooit op naam van een Griekse entiteit. Wel op naam van Griekse Bank Stalling B.V. Als ze drie drachmes verstand hebben, natuurlijkquote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Inderdaad. Als we het eigendomsrecht niet meer gaan respecteren, waar blijven we dan?
Verder vind ik trouwens wel dat Griekenland gestraft moet worden. Tegen een zo aantrekkelijk mogelijke prijs. Alleen is dat nog niet zo eenvoudig. Al snel kost dat meer dan dat het oplevert.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het werkt ook praktisch wel om meer redenen niet, want die 1000 euro staat natuurlijk nimmer nooit op naam van een Griekse entiteit. Wel op naam van Griekse Bank Stalling B.V. Als ze drie drachmes verstand hebben, natuurlijk
Je zou een eventueel handelsboycot kunnen instellen nadat Griekenland uit de euro is gezet als straf voor de problemen die ze veroorzaakt hebben. Maar waarschijnlijk zal dat niet nodig zijn, aangezien de druiven voor de Grieken sowieso al aardig zuur beginnen te worden.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Verder vind ik trouwens wel dat Griekenland gestraft moet worden. Tegen een zo aantrekkelijk mogelijke prijs. Alleen is dat nog niet zo eenvoudig. Al snel kost dat meer dan dat het oplevert.
Uit de Euro gooien, verlies nemen? Maar dan denk ik dat we -verbazend-! zullen zien dat Griekenland onverwacht gaat boomen na drie jaar. Ze zijn flexibel met hun eigen munt, kunnen goedkoop toerisme aanbieden, zijn schuldenvrij dus kunnen weer lenen, kunnen Europa de schuld niet geven dus zullen zelf maatregelen nemen. Dat is het dus niet.
Ik denk dat dat nog best wel mee kan vallen dus. Iedereen roept dat wel, maar met een reden.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Je zou een eventueel handelsboycot kunnen instellen nadat Griekenland uit de euro is gezet als straf voor de problemen die ze veroorzaakt hebben. Maar waarschijnlijk zal dat niet nodig zijn, aangezien de druiven voor de Grieken sowieso al aardig zuur beginnen te worden.
Ik begrijp 'schuldenvrij' niet zo goed? Die schuld blijft toch gewoon? Lenen? Misschien over een jaar of tien, wie gaat z'n fikken daaraan branden? Griekenland zal toch financieel gebrandmerkt zijn voor een groot aantal jaren.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Verder vind ik trouwens wel dat Griekenland gestraft moet worden. Tegen een zo aantrekkelijk mogelijke prijs. Alleen is dat nog niet zo eenvoudig. Al snel kost dat meer dan dat het oplevert.
Uit de Euro gooien, verlies nemen? Maar dan denk ik dat we -verbazend-! zullen zien dat Griekenland onverwacht gaat boomen na drie jaar. Ze zijn flexibel met hun eigen munt, kunnen goedkoop toerisme aanbieden, zijn schuldenvrij dus kunnen weer lenen, kunnen Europa de schuld niet geven dus zullen zelf maatregelen nemen. Dat is het dus niet.
Ik zou het verkopen aan de Turken. Waarom jezelf vermoeien?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat dat nog best wel mee kan vallen dus. Iedereen roept dat wel, maar met een reden.
Een handelsboycot geloof ik niet zo in. Zoiets duurt op de eerste plaats veel te lang en is ook vaak weinig effectief. Hoelang duurt de handelsboycot van de VS tegen Cuba nu al? Dat is een gebed zonder einde. Ook krijgen we op die manier ons geld niet terug.
Ik zou ze gewoon militair dwingen hun schulden af te betalen (minus de 100 miljard die ze al gehad hebben en tegen de waarde waarvoor de ECB ze gekocht heeft). Dat is te doen. Doen ze het niet, dan dus millitaire druk uitvoeren.
Er is denk ik ook genoeg geld. Het zwarte circuit is daar veel groter. Daarom is die staatsschuld tov het totale BNP ook kleiner.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik begrijp 'schuldenvrij' niet zo goed? Die schuld blijft toch gewoon? Lenen? Misschien over een jaar of tien, wie gaat z'n fikken daaraan branden? Griekenland zal toch financieel gebrandmerkt zijn voor een groot aantal jaren.
Maar goed, verdienkracht hebben ze iig wel. Kijk maar naar Lex&Max. Misschien kunnen de Grieken een wet maken dat wie een woning in Griekenland bezit, belastingplichtig is voor hun hele vermogenDesnoods onder verrekening van de belasting die ze in de woonstaat betalen (zijnde: nihil)
Ik wil maar zeggen dat twintig goede belastingambtenaren het probleem een stuk kleiner kunnen maken. Volgens mij is er genoeg Grieks geld in het officieuze circuit.
Griekenland trekt iig dubieus geld aan
Wat zouden de Grieken die daar wonen er van vinden?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik zou het verkopen aan de Turken. Waarom jezelf vermoeien?
Er wordt feitelijk niks geconfisceerd - ze krijgen gewoon schuldpapier met dezelfde nominale waarde, zelfde munteenheid en looptijd terug. Zij het dat die uitgegeven is door hun eigen onbetrouwbare overheid en niet door een integer land.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:12 schreef Arkai het volgende:
In een communistische staat zou dit wellicht werken maar helaas niet in een westerse democratie. Als confiscatie van privaat bezit een wettig middel zou zijn dan kun je dit net zo goed doortrekken naar particulier bezit.
Geen idee, hun feestje. Maar als militair ingrijpen een optie zou zijn, denk ik dat het efficienter is om de Turken hun marine erop af te sturen ipv de Nederlandse.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat zouden de Grieken die daar wonen er van vinden?
Ik ben geen HiZ hoor, maar dan moet je een precedent in je locale wetten scheppen. Ik denk niet dat je er dat voor over hebt.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:41 schreef dvr het volgende:
En nee HiZ, onderbrengen in een buitenlands BV'tje zou vanzelfsprekend niet helpen, want de aandelen daarvan zijn al dan niet rechtstreeks nog steeds in Griekse handen. Dat soort zaken regel je in de kleine lettertjes.
Leeg opleveren?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:34 schreef LXIV het volgende:
Daarom is zelfs de optie van het bijvoorbeeld overdragen van Kreta aan Duitsland eigenlijk gewoon niks. Dan zit Duitsland daar op een eiland vol met Grieken. Dat is een probleem erbij ipv een probleem eraf.
De Turken hebben toch een heel ander belang daar!! En dan nog, de Ottomanen weer op de Balkan loslaten is werkelijk ongehoord. Dan is het middel erger dan de kwaal.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Geen idee, hun feestje. Maar als militair ingrijpen een optie zou zijn, denk ik dat het efficienter is om de Turken hun marine erop af te sturen ipv de Nederlandse.
niet dat ik onze jongens geen verzetje gun hoor
Hmm, is er dan toch een alternatief belang om Griekenland in de EU en euro te houden......? Zijjn die deutschers toch zo gek nog niet?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Turken hebben toch een heel ander belang daar!! En dan nog, de Ottomanen weer op de Balkan loslaten is werkelijk ongehoord. Dan is het middel erger dan de kwaal.
Dus feitelijk gedwongen deportaties? Dat is toch ondenkbaar.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Leeg opleveren?
ik weet ook niet hoe je realistisch Griekenland zou moeten 'uitwinnen', hoor
Naief als ik ben denk ik dat 'gedwongen deportatie' welhaast nog realistischer is dan 'uitschakelen van de Griekse luchtmacht en luchtverdedelingscapaciteit'? Gradueel dan, he.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dus feitelijk gedwongen deportaties? Dat is toch ondenkbaar.
Een realistisch scenario voor zoiets is een blokkade van de Griekse zeewegen en het uitschakelen van de Griekse luchtmacht en luchtverdedigingscapaciteit. En vervolgens op je gemak wat doelen uitschakelen. Enkel met als doel om de druk op te verhogen, zodat ze moeten schikken. Een beetje het Servië-scenario.
Het land binnenvallen is het laatste wat je wil. Dat gaat meestal fout en is extreem duur. Wat je moet begrijpen is dat zo'n militaire actie alleen maar een extra middel is als de overige politieke middelen gefaald hebben. Dat doe je geleidelijk, en je houdt het doel altijd voor ogen (onderwerping van de Griekse regering aan de EU). Als ze gaan betalen stop je meteen.
Nee, deportatie, hoe gradueel dan ook, is ondenkbaar. Bovendien: als je daar eenmaal zit zul je tot in lengte van dagen je positie daar moeten verdedigen (niet enkel militair). Je krijgt dan last van VN-resoluties, etc etc.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Naief als ik ben denk ik dat 'gedwongen deportatie' welhaast nog realistischer is dan 'uitschakelen van de Griekse luchtmacht en luchtverdedelingscapaciteit'? Gradueel dan, he.
Beide gaat natuurlijk nooit gebeuren. Slikken en doorgaan als volwassen mensen, dat wel.
Je kan ze natuurlijk nog altijd tanks en Apaches verkopen in de tussentijd, en zo je centen terugbeuren als Nederland zijnde...!quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, deportatie, hoe gradueel dan ook, is ondenkbaar. Bovendien: als je daar eenmaal zit zul je tot in lengte van dagen je positie daar moeten verdedigen (niet enkel militair). Je krijgt dan last van VN-resoluties, etc etc.
Als de politiek geen oplossing meer vind dan vind ik een militaire optie helemaal niet onrealistisch. Daar is het leger nu juist bij uitstek voor bedoeld. Politiek met andere middelen. En als de Grieken weer bereid zijn aan de onderhandelingstafel te zitten kun je daar weer mee stoppen.
In de Gouden Eeuw verkochten we ook gewoon wapens aan de vijand. Handel is handel.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Je kan ze natuurlijk nog altijd tanks en Apaches verkopen in de tussentijd, en zo je centen terugbeuren als Nederland zijnde...!
Hollandquote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
In de Gouden Eeuw verkochten we ook gewoon wapens aan de vijand. Handel is handel.
Zou een heel slecht voorbeeld zijn. Niet vanwege het geld zozeer, maar vooral omdat landen die geen grote mond hebben en wel gewoon proberen te bezuinigen en af te lossen dus de hond in de pot vinden.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:37 schreef HiZ het volgende:
Zucht, het gaat er inderdaad op lijken dat ze Griekenland willen 'redden', ongeacht de prijs.
Griekenland valt niet te redden, het is alleen maar uitstel van executie. Wij betalen wel, en iedereen kan rustig alles uit griekenland weghalen,en dan laten ze griekenland voor wat het is en gaan ze uit de euro. Zo'n gevoel heb ik.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:37 schreef HiZ het volgende:
Zucht, het gaat er inderdaad op lijken dat ze Griekenland willen 'redden', ongeacht de prijs.
Ik ben het helemaal met je eens, maar nog geen 24 uur nadat die Grieken de wacht aangezegd hebben gekregen krijgen ze van alle kanten de boodschap dat er misschien nog wel wat te ritselen is.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zou een heel slecht voorbeeld zijn. Niet vanwege het geld zozeer, maar vooral omdat landen die geen grote mond hebben en wel gewoon proberen te bezuinigen en af te lossen dus de hond in de pot vinden.
Ik scheld nog liever Ierland zijn schulden kwijt dan Griekenland
Het enge is dat onze zakken diep genoeg zijn om Griekenland te redden. En zoals het nu gaat is het vooral ons geld dat gaat betalen voor de Griekse tekorten.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:41 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Griekenland valt niet te redden, het is alleen maar uitstel van executie. Wij betalen wel, en iedereen kan rustig alles uit griekenland weghalen,en dan laten ze griekenland voor wat het is en gaan ze uit de euro. Zo'n gevoel heb ik.
Ze hebben al écht veel geritseld.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens, maar nog geen 24 uur nadat die Grieken de wacht aangezegd hebben gekregen krijgen ze van alle kanten de boodschap dat er misschien nog wel wat te ritselen is.
Ze hebben al veel te veel geritseld, en naast de economische schade is er gewoon de politieke schade. Het hele systeem wordt op deze manier echt volledig in diskrediet gebracht. Zelfs ik begin eraan te twijfelen of het wel verstandig is om door de gaan met een euro waarbij van landen zelfs niet het minste beetje verantwoordelijkheidsgevoel wordt gevraagd.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ze hebben al écht veel geritseld.
Het probleem is dat ze ons ook in de tang hebben. Want het ook de EU wil niet dat Griekenland failliet gaat of eruit stapt. Omdat dit ook schadelijk is voor ons.
Maar misschien is het toch wijzer om dat verlies dan maar te nemen.
5 mrd in de portemonnaie, werkt voor mijquote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Dat de verkiezingen gemanipuleerd worden om maar een pro-Europese regering te krijgen in Griekenland vind ik een behoorlijk schokkende inmenging in de binnenlandse politiek. Je moet je voorstellen dat de EU straks bij onze verkiezingen zegt , "als jullie een VVD en CDA regering kiezen krijgen jullie 5 miljard korting op de EU bijdrage"
Die verschuiving in gevoelens is ook logisch gezien het feit dat er een 180 graden draai heeft plaatsgevonden, weg van hoe de euro oorspronkelijk was bedoeld. Er was een expliciete anti-bailout clausule en een onafhankelijke centrale bank. Beiden zijn binnen een tijdsbestek van slechts enkele maanden opgeofferd. Dus ieder consequent mens dat oorspronkelijk positief was over de euro zou daar nu negatief over moeten zijn.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:54 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ze hebben al veel te veel geritseld, en naast de economische schade is er gewoon de politieke schade. Het hele systeem wordt op deze manier echt volledig in diskrediet gebracht. Zelfs ik begin eraan te twijfelen of het wel verstandig is om door de gaan met een euro waarbij van landen zelfs niet het minste beetje verantwoordelijkheidsgevoel wordt gevraagd.
En dat is een landverschuiving in mijn gevoelens over de euro.
De volgorde was verkeerd , eerst had men een enkele landen moeten samenvoegen en dan toetreden tot een munt, nu gaan landen niet meer samengevoegd worden, de schade is al gedaanquote:Op zondag 13 mei 2012 08:28 schreef SeLang het volgende:
Dus ieder consequent mens dat oorspronkelijk positief was over de euro zou daar nu negatief over moeten zijn.
Ik denk het ook, het herstel kon wel eens verbazingwekkend snel gaanquote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:20 schreef LXIV het volgende:
Maar dan denk ik dat we -verbazend-! zullen zien dat Griekenland onverwacht gaat boomen na drie jaar. Ze zijn flexibel met hun eigen munt, kunnen goedkoop toerisme aanbieden, zijn schuldenvrij dus kunnen weer lenen,
Jouw volgorde is onmogelijk(!). Een gezamenlijke munt is nog wel te verkopen, het zomaar samenvoegen van landen absoluut niet.quote:Op zondag 13 mei 2012 09:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De volgorde was verkeerd , eerst had men een enkele landen moeten samenvoegen en dan toetreden tot een munt, nu gaan landen niet meer samengevoegd worden, de schade is al gedaan
Dan had er ook NOOIT een gezamenlijke munt mogen komenquote:Op zondag 13 mei 2012 13:52 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Jouw volgorde is onmogelijk(!). Een gezamenlijke munt is nog wel te verkopen, het zomaar samenvoegen van landen absoluut niet.
Dan doe je wel de veronderstelling dat de rest van Europa dat zomaar gaat laten gebeuren. Lijkt me uitgesloten. Niemand zal Griekenland als goed voorbeeld voor het verlaten van de euro op het podium willen hebben, want dan volgen er meer. Men zal dus import bemoeilijken en de wisselkoers manipuleren. Mogelijk dat Griekenland wat hulp zou krijgen van de VS (die Europa liever verdeeld zien volgens de aloude strategie), maar ik betwijfel of ze zouden boomen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:20 schreef LXIV het volgende:
Dit is een volstrekt lege oneliner. Je voorstel voor het eerst samenvoegen van landen is van elke realiteitszin gespeend en daarmee geen houdbare vergelijking. Ook niet om dit soort oneliners aan op te hangen.quote:Op zondag 13 mei 2012 13:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan had er ook NOOIT een gezamenlijke munt mogen komen
Een valutakoers van een munt is onlosmakelijk verbonden met het vertrouwen in die economie en het fiscale stelsel
Het Zuiden van Europa heeft nu een veel te dure munt en het Noorden van Europa een te goedkope munt en die divergentie zal jaarlijks exponentieel toenemen
Dan gaat ieder Spanjaard halsoverkop maar Duitsland en zakt het BNP van Spanje, Griekenland, Portugal en Italië helemaal in elkaarquote:Op zondag 13 mei 2012 13:59 schreef GoedeVraag het volgende:
Wat de dure munt van het Zuiden betreft: dat gaat over de lonen. Als we nog wat verder inflateren zal men de lonen in het Noorden wel laten stijgen (daar wordt in Duitsland al wat over gepraat), terwijl in het Zuiden de boel bevroren zal blijven.
Dan moet hij wel een baan krijgen in DE...quote:Op zondag 13 mei 2012 14:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan gaat ieder Spanjaard halsoverkop maar Duitsland en zakt het BNP van Spanje, Griekenland, Portugal en Italië helemaal in elkaar
En nog vijf failliete landen
Wie zegt dat een nieuwe Griekse munt minder waard is.??quote:Op zondag 13 mei 2012 14:08 schreef GoedeVraag het volgende:
Een devaluatie in Drachme maakt zijn loon immers ook aanzienlijk lager ten opzichte van dat in DE.
Ja en waarom niet??quote:Dan moet hij wel een baan krijgen in DE...
Ik denk dat je dat anders moet zien. Inmenging in de binnenlandse politiek om bepaalde besluiten te forceren. Dat die besluiten nou toevallig worden genomen door vvd of cda.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Dat de verkiezingen gemanipuleerd worden om maar een pro-Europese regering te krijgen in Griekenland vind ik een behoorlijk schokkende inmenging in de binnenlandse politiek. Je moet je voorstellen dat de EU straks bij onze verkiezingen zegt , "als jullie een VVD en CDA regering kiezen krijgen jullie 5 miljard korting op de EU bijdrage"
Bezuinigen is nu ook het domste wat je doen kuntquote:Op zondag 13 mei 2012 14:43 schreef Zombiehoofd het volgende:
eren. Dat die besluiten nou toevallig worden genomen door vvd of cda.
Je zou dan nu ook kunnen zeggen dat Brussel zich tegen de PVV heeft uitgesproken (want die willen niet bezuinigen).
De EU is een EEG met een waterhoofd.quote:Op zondag 13 mei 2012 15:25 schreef Synthercell het volgende:
Als Griekenland uit de Euro stapt, zal de EU vanaf de Turkse grens beginnen te krimpen, daarna zou het zomaar Spanje kunnen worden die uit de Euro stapt, Spanje grenst (met stukje Middenlandsezee ertussen) aan Marokko. Die landen nationaliseren (en opkomst socialisme en nationalisme)
Waarom is dit allemaal gaande als het al eens eerder in de geschiedenis heeft plaatsgevonden in Europa, Rome en NS Duitsland waren imperiums. Het lijkt alsof een imperium (EU) instort, maar dit is bedrog (de EU is nooit een echt hard imperium geweest zoals Rome en Duitsland), want er ontstaat hetzelfde nationalisme waardoor Duitsland een imperium werd.
rtlzquote:Het toonaangevende Duitse blad Der Spiegel roept openlijk op tot een vertrek van Griekenland uit de eurozone. Het invloedrijke tijdschrift kopt deze week: Akropolis Adieu! Waarom Griekenland nu de eurozone moet verlaten.
De cover van het blad toont een versplinterde euromunt rond een eeuwenoude Griekse ruïne in de avondschemering. Volgens Der Spiegel is een vertrek nu de beste optie na de uitslag van de Griekse verkiezingen. ,,Ondanks alle scepsis hebben onze redacteuren tot dusver altijd gezegd dat Athene in de euro moet blijven. Maar sinds de verkiezingen begin mei zijn ze van gedachten veranderd.''
Volgens Der Spiegel is het nu duidelijk dat een vertrek in het belang van de Grieken zelf is. ,,Alleen een vertrek van Griekenland uit de euro biedt het land de kans om op lange termijn weer op eigen benen te kunnen staan.'' Het blad stelt dat Griekenland eigenlijk nooit klaar was om aan de muntunie deel te nemen en dat nog steeds niet is. ,,De poging om het land duurzaam gezond te maken door hervormingen is mislukt.''
De gedachten in Europa worden inmiddels rijp gemaakt voor een Grieks vertrek uit de euro. De president van de Duitse centrale bank, Jens Weidmann, stuurde zaterdag een waarschuwing richting Griekenland. ,,Als Athene geen woord houdt, valt de grondslag voor verdere financiële hulp weg.''
Voorzitter José Manuel Barroso van de Europese Commissie zei zaterdag dat Griekenland uit de euro moet stappen als het land de afspraken niet nakomt. ,,Indien de akkoorden niet worden gerespecteerd, betekent dat dat de voorwaarden er niet zijn om verder te gaan met een land dat zijn beloftes niet nakomt.''
De Griekse president houdt zondag crisisberaad met de leiders van de drie grootste partijen. Afgelopen week mislukten drie pogingen om tot een coalitie te komen. De gesprekken worden als een laatste poging gezien voor er nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven.
Eens.quote:Op zondag 13 mei 2012 15:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De EU is een EEG met een waterhoofd.
De EU is geen land , de EU is helemaal niks dan een enorme bak burocraten, die zich gedragen als een politburo in een planeconomie
Dat kan niet, en ik denk dat de grieken dat ook niet doen, zelfs niet als ze failliet gaanquote:Op zondag 13 mei 2012 21:30 schreef merry77 het volgende:
trap die Grieken er nu toch uit. Ze hebben al te lang geprofiteerd.
Dat geld meneer de Jager ..
<oude jaars conference zangtoon>
"ZIEN WE NOOIT MEER TERUG."
Eens. Vooral de leeghoofden die Griekenland bij de Eurozone hebben toegelaten moeten eens bij zichzelf te rade gaan.quote:Op zondag 13 mei 2012 21:01 schreef HiZ het volgende:
Zucht, het leven is wel erg zwaar als leeghoofden gelijk denken te hebben.
Dan moet er ergens een adder onder het gras zitten, want volgens mij is een groot deel van de schulden allang afgeschreven. Ik heb eerder het idee dat sommige politici weigeren te accepteren dat het project euro incl Griekenland is mislukt.quote:Op zondag 13 mei 2012 22:00 schreef Stereotomy het volgende:
Dat Griekenland binnen de Euro wordt gehouden is niet omdat wij zo barmhartig zijn naar de Grieken, maar omdat het ons gaat kosten als het blijkt dat er landen uit de Euro moeten.
Links of rechtsom, het gaat duur worden.
Het zijn denk ik voornamelijk de indirecte kosten die dreigen. Ratings die naar beneden gaan omdat de geloofwaardigheid van de eurozone slinkt, als Griekenland eruit wordt gewipt, bijvoorbeeld.quote:Op zondag 13 mei 2012 22:26 schreef bascross het volgende:
[..]
Dan moet er ergens een adder onder het gras zitten, want volgens mij is een groot deel van de schulden allang afgeschreven. Ik heb eerder het idee dat sommige politici weigeren te accepteren dat het project euro incl Griekenland is mislukt.
Terwijl de ratings zonder Griekenland objectief juist zouden moeten verbeterenquote:Op zondag 13 mei 2012 22:30 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Het zijn denk ik voornamelijk de indirecte kosten die dreigen. Ratings die naar beneden gaan omdat de geloofwaardigheid van de eurozone slinkt, als Griekenland eruit wordt gewipt, bijvoorbeeld.
Dat gaat kosten...
Nouja, juist omdat blijkt dat die hele Euro vangnet niet onaantastbaar is.quote:Op zondag 13 mei 2012 22:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Terwijl de ratings zonder Griekenland objectief juist zouden moeten verbeteren
Ik zie niet hoe zonder de zwakste broeder de situatie slechter zou kunnen zijn - vanuit ratingsoogpunt dan.
Hoe kan de rating van stabiele landen slechter worden als minder vermogen naar de instabiele broeders moeten overdragen? Juist de niet-onaantastbaarheid van financiele vangnetten zou voor de eerste categorie juist rating ondersteunend moeten zijn.quote:Op zondag 13 mei 2012 22:42 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Nouja, juist omdat blijkt dat die hele Euro vangnet niet onaantastbaar is.
Stel je voor dat we iemand uit de NAVO kiepen als die aangevallen wordt, terwijl het hele NAVO-verdrag juist om ging dat er zekerheid zou zijn dat dat niet gebeurde...
Die is al rap stijgende en de desintegrerende eurozone zal dat nog verergeren.quote:Op maandag 14 mei 2012 01:15 schreef Zombiehoofd het volgende:
Ok wij hebben geen groot handelstekort, maar als Spanje en Italie erbij komen, dan zal de Duitse en Nederlandse staatsschuld ook ontploffen.
Klinkt al stukken beter dan de euro. Lekker hard en geen gezeur met hangmathobbyisten in Zuid-Europa.quote:Op maandag 14 mei 2012 09:24 schreef HD9 het volgende:
[..]
afspreken hoeveel ze blijven printen, maar ik denk dat Duitsland dan het bijltje erbij neergooit en op de Neumark overgaat
o?quote:Op maandag 14 mei 2012 08:54 schreef HD9 het volgende:
[..]
kan niet, er kan geen enkel land gedwongen worden uit de euro te treden , de Grieken kunnen gewoon Euro's blijven printen
IDD, als Griekenland op eigen houtje euro's print, is dat niks meer of minder dan monopolygeld, hooguit geschikt om in Griekenland een ouzootje te bestellen.quote:Op maandag 14 mei 2012 09:30 schreef RM-rf het volgende:
[..]
o?
dus volgens jou kunnen de grieken gewoon zoveel euro's drukken als ze willen?
dat zou leuk zijn, maar is gewoon bullshit...
de grieken hebben nu juist helemaal niks te zeggen over hoeveel euro's er gedrukt worden en al helemaal niet kunnen ze euro's bijdrukken om hun betalingsproblemen op te lossen... als dat zo zou zijn, zouden ze nu juist niet enorm afhankelijk zijn van door andere europese landen beschikbaar gestelde hulpkredieten.
Dit zegt allemaal niet zoveel, want houdt geen rekening met zowel inflatie (100 euro schuld 100 jaar geleden is nu een veel hogere schuld natuurlijk) en met een stijging van het BBP. Je zou dan ook hier naar moeten kijken:quote:Op maandag 14 mei 2012 07:40 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Die is al rap stijgende en de desintegrerende eurozone zal dat nog verergeren.
[ afbeelding ]
Tja er zijn mi maar 2 mogelijkheden uit deze shit:quote:Op maandag 14 mei 2012 09:26 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Klinkt al stukken beter dan de euro. Lekker hard en geen gezeur met hangmathobbyisten in Zuid-Europa.
die Euries kunnen ze toch gewoon hier uitgevenquote:Op maandag 14 mei 2012 09:38 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
IDD, als Griekenland op eigen houtje euro's print, is dat niks meer of minder dan monopolygeld, hooguit geschikt om in Griekenland een ouzootje te bestellen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |