Maar hoe doe ik dat precies? Waar kruid ik het precies mee? (we hebben nitrietzout, insmeren? En dan afspoelen of niet? Welke kruiden gebruik je nog meer?) Hoe moet zoiets rijpen? Moet dat in een droogkast? (die hebben we niet) of kan het ook 'gewoon' op een redelijk warme, droge plek worden opgehangen? Of in de koelkast? En wat doe je er mee als het klaar is, rauw eten of bakken? En heeft iemand misschien een goed recept voor de andere helft van de kinnebak? De Hollandse dingen die ik tegenkwam (koken en er met gelatine een terrine van maken) lijken me echt niet lekker. Iemand een betere suggestie?quote:Dit oeroude Italiaanse spekproduct wordt gemaakt van de kinnebak (wang) van het varken. Het spek wordt in wijn gewassen en met peper, chilipeper en diverse aroma's bestrooid. Vaak wordt ook kwistig van knoflook gebruik gemaakt. Daarna wordt het spek gedurende een maand te rijpen gelegd. De smaak van de kruiden wordt hierdoor versterkt. bron: http://www.mijnslager.inf(...)_speksoorten_ww.html
quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:13 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Mijn vader liet ooit een varken slachten zonder staart, toen kregen we het vlees terug zat er een krulstaart bij
Ik heb geen ideequote:Op woensdag 9 mei 2012 23:18 schreef Apuleius het volgende:
[..]Ik ben ook benieuwd wat zo'n half varken kost.
http://www.oleel.nl/index(...)ote-verloting-ol-eelquote:Op woensdag 9 mei 2012 23:18 schreef Apuleius het volgende:
[..]Ik ben ook benieuwd wat zo'n half varken kost.
Ah, thanks!quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:24 schreef JerryLee het volgende:
[..]
http://www.oleel.nl/index(...)ote-verloting-ol-eel
Mijn ouders kopen elk jaar een middelgrote schaap voor het slachtfeest. Een schaap van deze formaat hebben wij voor ongeveer ¤ 500 op de kop getikt. Een varken in zijn geheel kost ¤ 1000 als ik het linkje mag geloven. Maar varkens hebben doorgaans ook wel wat meer vet in de kuip. En het betreft het vlees van 'The Duke of Berkshire'. Daar zal het wel aan liggen.quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:24 schreef JerryLee het volgende:
[..]
http://www.oleel.nl/index(...)ote-verloting-ol-eel
Bij een slachterij inkopen is veel goedkoper dan bij de super. En je krijgt er betere kwaliteit voor terug. Hoewel ik geen ervaring heb met varkensvlees.quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:47 schreef TwenteFC het volgende:
Wij krijg ook 1x per jaar 2 grote witte bakken met vleesch, ideaal en goedkoop.
Nou, over ongeveer twee maand hebben we een paar speenvarkens beschikbaar, daarna in november/december worden er oudere biggen (6/7 maand) geslachtquote:Op donderdag 10 mei 2012 13:11 schreef Gesplit het volgende:
Ik zou in de toekomst ook wel zn halve varken willen!
Het ziet er niet uit en je kunt er nauwelijks plakken van snijden, dus vandaar dat slagers het vooral voor de worst gebruiken.quote:Op donderdag 10 mei 2012 15:59 schreef RobinOok het volgende:
Ik dacht dat kinnebak eigenlijk alleen/vooral goed is voor in de worst. ;-)
Nouja, we hadden van het hele varken in totaal al 12 kilo worst (van onze helft alleen al 92 saucijsjes), op een gegeven moment heb je daar ook wel genoeg vanquote:Op donderdag 10 mei 2012 15:59 schreef RobinOok het volgende:
Ik dacht dat kinnebak eigenlijk alleen/vooral goed is voor in de worst. ;-)
Hebben jullie een boerderij, Miss Isis. Lijkt me zooooo leuk om 2 varkens rond het huis te hebben.
Nee, het zijn inderdaad niet zulke kleine stukjes als in jouw foto's, het is gewoon een hele wang. Ik heb helaas nog steeds geen idee dus hoe ik er mee verder moet... Volgende keer misschien toch maar door de worst of zoquote:Op donderdag 10 mei 2012 17:46 schreef RobinOok het volgende:
Ja, daar zit misschien een wangetje in verstopt. Maar ik noem dat geen wang hoor!
quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:32 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar het is toch geen wang? Wang is mooi stoofvlees:
[ link | afbeelding ]
Pork Cheeks by FotoosVanRobin, on Flickr
[ link | afbeelding ]
Pig's Cheek in red wine by FotoosVanRobin, on Flickr
Dat ziet er toch heel anders uit dat dat stuk kinnebak hoor.
Varkenswang is idd vreselijk lekker stoofvleesquote:Op donderdag 10 mei 2012 17:32 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar het is toch geen wang? Wang is mooi stoofvlees:
[ link | afbeelding ]
Pork Cheeks by FotoosVanRobin, on Flickr
[ link | afbeelding ]
Pig's Cheek in red wine by FotoosVanRobin, on Flickr
Dat ziet er toch heel anders uit dat dat stuk kinnebak hoor.
Mijn opa maakte dat vroeger regelmatig klaarquote:Op donderdag 10 mei 2012 19:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Varkenswang is idd vreselijk lekker stoofvlees
Ik maak het ook af en toe, met zeekraalquote:Op donderdag 10 mei 2012 19:50 schreef Muck het volgende:
[..]
Mijn opa maakte dat vroeger regelmatig klaar
Hoe pak je zoiets aan dan Piet? Ik wil van één helft graag guanciale proberen te maken maar voor de andere helft zoek ik nog tips. Kan ik het vlees zoals op de foto te zien stoven? Is dat niet te vet? Het lijkt namelijk niet echt op de varkenswangetjes in Robin's recept. Wat zou jij er mee doen als je twee van die hompen in de koeling had liggen?quote:Op donderdag 10 mei 2012 19:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik maak het ook af en toe, met zeekraal
ik ben een tijd geleden bij een workshop 'hoe verwerk ik een half varken' van een slager hier geweest, maar heb me niet beseft dat er zo vreselijk vlees van af komt!quote:
Wat een leuk idee, zo'n workshop! Wat leer je daar zoal? En heb je toevallig op die workshop ook tips gekregen over hoe een kinnebak te verwerken?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 00:08 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ik ben een tijd geleden bij een workshop 'hoe verwerk ik een half varken' van een slager hier geweest, maar heb me niet beseft dat er zo vreselijk vlees van af komt!
nje kunt er alle vragen stellen die je wil, en alles wordt gedemonstreerdquote:Op vrijdag 11 mei 2012 13:44 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Wat een leuk idee, zo'n workshop! Wat leer je daar zoal? En heb je toevallig op die workshop ook tips gekregen over hoe een kinnebak te verwerken?
Dit halve varken is trouwens ook wel iets groter dan gemiddeld hoorHeeft te maken met haar ras en lichaamsbouw (lang, dus wat meer karbonades) en met het feit dat ze 'al' een jaar oud was. De meeste slachtvarkens worden maar een maand of 6/7/8 oud. Ze was ook dubbel zo zwaar als het gewone varken dat naast haar op de foto hing, 190 kilo tegenover 80-90 kilo. Hier onder een foto met de slager (ongeveer 1.85m. gok ik) ernaast, daar is goed te zien hoe groot ze eigenlijk was:
[ afbeelding ]
De slager doet het daadwerkelijke moorden, wij geven slechts opdracht.quote:
-edit: niet doen-quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:36 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
De slager doet het daadwerkelijke moorden, wij geven slechts opdracht.
Maar goed, heb je toevallig nog een tip mbt de bereiding van een achterpoot? Of belangstelling voor een half varken?
Godverdomme, wat fijn.quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Achterpoot met zwoerd bereiden tot een knapperzwoerdbraadstuk
[ afbeelding ]
Paar uur in de oven en dan
[ afbeelding ]
Maar dan niet eerst voorkoken? Dan moet het denk ik wel heel lang in de oven (10 kilo met bot)? Zoiets als op de foto met krokant zwoerd hebben we trouwens al wel eens gedaan met een ribroast (dus karbonades aan een stuk), dat was erg lekkerquote:Op zaterdag 29 november 2014 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Geen idee of dat lukt met voorkoken, en ja, moet dan lang in de oven.quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:51 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Maar dan niet eerst voorkoken? Dan moet het denk ik wel heel lang in de oven (10 kilo met bot)? Zoiets als op de foto met krokant zwoerd hebben we trouwens al wel eens gedaan met een ribroast (dus karbonades aan een stuk), dat was erg lekker![]()
Maar voor deze poot willen we denk ik meer iets zoals een beenham, met een laklaag/beetje zoetig laagje of zo, met een beetje Kerstige uitstraling. Misschien dat we dan het zwoerd er af moeten snijden (of afzonderlijk krokant bereiden)? Het is voor de hele familie namelijk (incl ooms/tantes), en niet iedereen is zo'n fan van zwoerd en zo, vrees ik... (één tante wil zelfs sowieso eigenlijk geen vlees eten van dieren die ze 'gekend' heeft
![]()
)
Ja, die in de OP was een flinke iddquote:Op zaterdag 29 november 2014 17:58 schreef Sangha het volgende:
Dat zou ik ook echt niet kunnen (en willen) een dier opeten dat ik heb verzorgd. Ik zou me er enorm aan hechten.Overigens komt er nog een hoop vlees vanaf zeg. Maar goed; het was een flinke dame.
neem een kat.quote:Op zaterdag 29 november 2014 21:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oh, wat ziet dat er fantastisch uit zeg.
Ik schiet hier wel lichtelijk van in de stress trouwens. Wij hebben ook plannen om elk jaar 2 varkens te laten opgroeien en slachten. Maar ik vraag me ineens heel erg af wat ik elk jaar met twee keer zoveel vlees (want 2 normale varkens) als uit de OP moet? We zijn maar met 2 personen en ik eet nauwelijks varkensvlees![]()
Goed, dat zijn allemaal zorgen voor later.
Koop een vrieskist.quote:Op zaterdag 29 november 2014 21:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik schiet hier wel lichtelijk van in de stress trouwens. Wij hebben ook plannen om elk jaar 2 varkens te laten opgroeien en slachten. Maar ik vraag me ineens heel erg af wat ik elk jaar met twee keer zoveel vlees (want 2 normale varkens) als uit de OP moet? We zijn maar met 2 personen en ik eet nauwelijks varkensvlees![]()
Noooooh wat verleidelijkquote:Op zaterdag 29 november 2014 17:33 schreef Miss_Isis het volgende:
Even een enorme rotschop...
We zijn al weer 2,5 jaar en enkele geslachte varkens verder, en mijn ouders hebben onlangs een workshop 'varken' gevolgd (bij Meneer Wateetons) om ideeën op te doen. De guanciale die ik wilde maken was helaas niet zo goed gelukt, de kinnebakken gaan tegenwoordig door de worst. Maar we hebben wel onder andere porchetta en buikspek-aan-een-stuk uit de oven gemaakt, een ribroast en een beenham. Ook kruiden en drogen we zelf hele lekkere rauwe ham.
Met Kerstmis staat er een hele achterpoot op het menu, hij is ingespoten met pekel door de slager en hij moet nog worden gekookt en dan de oven in. Heeft iemand daar nog goede tips of ideeën voor, toevallig? We willen graag zo'n laagje over de ham, wat voor laklaag is lekker? Is voorkoken nodig/lekker of kan het ook nog anders/beter? De ham is wel behoorlijk groot, het is de hele bil van het varken, met (deels) zwoerd en aan het bot, in totaal bijna 10 kilo. Dus het zal sowieso wel even duren voor het gaar is.
En er is nog een reden waarom ik dit topic kick... 15 december gaan er 2 biggen (niet zo groot als het varken in de OP, meer een standaard formaatje, kilo of 100 p/s) naar de slager. En voor een halve zoeken we nog een goed huisIk dacht dat er in CUL wellicht wel liefhebbers zouden zitten, vandaar dat ik het graag even onder de aandacht wil brengen. Dus... als er iemand belangstelling heeft hoor ik het graag
![]()
Als gezelschap, om op te eten of om het varkensvlees aan te voerenquote:
nou 2 hele varkens elk jaar - da's wel echt veel lijkt mequote:Op zaterdag 29 november 2014 22:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Als gezelschap, om op te eten of om het varkensvlees aan te voeren
We hebben al een kat voor de gezelligheid, die we niet gaan opeten en die niets anders lust dan brokjes en bliktonijn. Ik dreig overigens wel eens om carpaccio van haar staart te maken![]()
Maar varkentjes dus. Isis, maken jullie ook zelf worsten? Of blijft het bij de rookworsten en saucijzen uit de OP?
Ook het varken kon de foto's op prijs stellen. Hij vond dat ie er smakelijk opstond.quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:41 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Leuk dat je daar foto's van hebt gemaakt! Zal vast lekker zijn.
is een continue proces niet mogelijk? Beginnen met 2, 1 naar de slacht, 1 nieuwe erbij. Als de voorraad op dreigt te raken, de oudste van 2 naar de slacht. En weer 1 nieuwe erbij enz.quote:Op zaterdag 29 november 2014 21:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
Geen idee, voorlopig hebben we een klein huis in een arbeiderswijk met 5m2 tuin. Voor een woning met plaats voor varkens wordt hard gespaardquote:Op zondag 30 november 2014 11:10 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
is een continue proces niet mogelijk? Beginnen met 2, 1 naar de slacht, 1 nieuwe erbij. Als de voorraad op dreigt te raken, de oudste van 2 naar de slacht. En weer 1 nieuwe erbij enz.
2 varkens is idd wel het minimum, één alleen is zielig, en een doorloop-idee is niet aan te raden; de meeste varkens vinden het niet zo tof om ineens hun vriendje/vriendinnetje te verliezen en een indringer in hun territorium te hebben. Ze gaan dan vaak ruzie maken, en een jonge big gaat dat natuurlijk verliezen. De stress die dat oplevert is ook niet goed voor de smaak en groei, en jonge biggen kunnen daar letterlijk ziek van worden en als het echt uit de hand loopt er aan dood gaan. En met zo'n systeem zit je het hele jaar doorlopend met varkens, ook in de winter, en dat is extra lastig (denk aan een beter hok dat je dan nodig hebt, meer voer, extra strooisel, slecht weer, en een weilandje dat nooit tijd heeft te herstellen). Dat zou ik dus beslist niet aanraden.quote:Op zaterdag 29 november 2014 21:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nee, we maken zelf (nog) geen worsten. Er is al wel een worstenmolen en een boek (Over Worst) aangeschaft maar daar blijft het wegens chronisch tijdgebrek voorlopig nog bij. De slager maakt voor ons rookworst en saucijzen en laatst leverworst. Zelf drogen we wel hele lekkere hamquote:Maar varkentjes dus. Isis, maken jullie ook zelf worsten? Of blijft het bij de rookworsten en saucijzen uit de OP?
Het zijn zeugjes, en misschien kun je met iemand samen doen?quote:Op zaterdag 29 november 2014 22:09 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Noooooh wat verleidelijkJammer dat ik nu geen geld/ruimte heb (hoeveel kost een half varken?
)
Zijn het zeugjes of beertjes?
Snel de vriezer leegeten danquote:Op zondag 30 november 2014 13:49 schreef Oceanonix het volgende:
IK heb op zich wel interesse alleen zijn onze vriezers nog heel erg vol.
koop een 'canner', je kunt dan pastei enzo 'wecken'. blijft heel lang goed en het kost je geen ruimte in de vriezer. en leuk als kadootje enzo.quote:
Wij hebben zelf vriezerruimte genoeg gelukkig, we hebben 2 grote horeca-kwaliteit vrieskasten van 500+ liter inhoud. En ik denk dat je wel heel wat blikjes paté kunt maken van één varken voor je een significante hoeveelheid vriezerruimte bespaartquote:Op zondag 30 november 2014 14:31 schreef SuperFood het volgende:
[..]
koop een 'canner', je kunt dan pastei enzo 'wecken'. blijft heel lang goed en het kost je geen ruimte in de vriezer. en leuk als kadootje enzo.
we kunnen 4 laden vrijmaken. Dat is bij elkaar 1 vriezer van 100 liter. Zou het genoeg zijn???quote:
Ter aanvulling:quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat zou wel voldoende moeten zijn voor een kwart varken (kilo of 25). Zeker als het (grotendeels) in een beetje makkelijk in te pakken stukken is gesneden (een hele beenham of een ribroast bv is wat lastiger in te pakken dan een net stapeltje schnitzels of karbonades oid).quote:Op zondag 30 november 2014 17:51 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
we kunnen 4 laden vrijmaken. Dat is bij elkaar 1 vriezer van 100 liter. Zou het genoeg zijn???
hoezo? het gaat alleen over groot inslaan. En juist bij het kopen van een heel/ half beest moet je nadenken over datgene wat je eet. Je kunt niet alleen de "lekkere" delen eten.quote:
quote:Op zondag 30 november 2014 17:33 schreef RolandArthur het volgende:
Beste Isis,
Hiervoor heb ik even een profiel aangemaakt. Enigszins teleurgesteld met de kwaliteit van het vlees uit de supermarkt koop ik vlees tegenwoordig liever in bij leveranciers waarbij ik het vertrouwen heb dat het dier wat ik eet gezond en redelijk netjes is grootgebracht, zoals koopeenkoe of de poelier. Je biedt nog een half varken aan: Voor een half varken heb ik echter geen ruimte in de vriezer. Ik kan nog ongeveer 15 kg kwijt. Een aantal andere forumleden hebben aangegeven interesse te hebben, bestaat er een mogelijkheid om het halve varken te verdelen onder de forumleden? Als je een lijst kan maken van de onderdelen van het dier kunnen forumleden deze inkopen? Vanzelfsprekend ga ik er van uit dat de duurdere stukken wat meer kosten dan 7,5 en de goedkopere delen wat minder, ik wil graag wat van beiden.
Is het een idee dat er een lijst komt met onderdelen en dat we hier met een aantal leden een verdeling maken?
Vriendelijke groet, Roland
Ik ben eigenlijk een beetje huiverig met het verkopen van kleinere stukken dan een helft, of eventueel een kwart. Het is namelijk lastig om een kwart of minder eerlijk te verdelen, daarom vinden wij het het fijnst als 2 paar kopers samen in onderling overleg een helft verdelen. Een helft netjes in twee kwarten verdelen is nog wel te doen (al zal de één vaak wel iets meer van het één en minder van het ander krijgen), maar kleinere hoeveelheden wordt echt lastig. Zo zit er bv maar één varkenshaas aan een half varken, en een beperkt (vaak oneven) aantal rib/schouder/nek karbonades. En het wordt nog lastiger als mensen een groot stuk willen hebben zoals een ribroast of beenham oid, want een half varken heeft maar één achterpoot. Ik zou niet willen dat iemand anders dan tekort komt, namelijk.quote:Op zondag 30 november 2014 17:54 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb ook interesse in een kilo of 10 mits je niet al te ver weg woont.
Tja. Als je echt zou nadenken over wat je eet zou je geen "beest" willen eten. Maar met deze boodschap zit ik w.s. in het verkeerde topic.quote:Op zondag 30 november 2014 18:56 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
hoezo? het gaat alleen over groot inslaan. En juist bij het kopen van een heel/ half beest moet je nadenken over datgene wat je eet. Je kunt niet alleen de "lekkere" delen eten.
Koe kopen wij ook altijd groot in en we eten niet meer als 125 g pp. Dat is minder als de meeste vleeseters.
ja dat heb je goed. Je zit verkeerd.quote:Op zondag 30 november 2014 19:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tja. Als je zou nadenken over wat je eet zou je geen "beest" willen eten. Maar met deze boodschap zit ik w.s. in het verkeerde topic.
joh als je zonodig tegen vlees wilt ageren doe het dan in ieder geval niet hier - dit topic gaat over 1 van de meest diervriendelijke manieren van vlees produceren die er in nederland te vinden isquote:Op zondag 30 november 2014 19:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tja. Als je echt zou nadenken over wat je eet zou je geen "beest" willen eten. Maar met deze boodschap zit ik w.s. in het verkeerde topic.
Dat nou ook weer niet. Sowieso "diervriendelijke manieren van vlees produceren"... Het varken staat er ook bij te juichen zeker. Met zijn feestmuts op. De hoogmoed.quote:Op zondag 30 november 2014 19:23 schreef SuperFood het volgende:
[..]
blij dat je je vergissing inziet
super.quote:Op zondag 30 november 2014 19:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat nou ook weer niet. Sowieso "diervriendelijke manieren van vlees produceren"... Het varken staat er ook bij te juichen zeker. De hoogmoed.
Maar als jij niet meer reageert houd ik ook mijn mond.
ik zie dat bericht niet, dus dat is lastig beoordelen.quote:Op zondag 30 november 2014 19:24 schreef RolandArthur het volgende:
Beste Isis, Oceanoix,
Zou je aan kunnen geven hoe het halve varken verdeeld kan worden? Oceanoix, ik wil graag het gedeelte uit mijn vorige bericht, indien mogelijk. Daarnaast ben ik wel geinteresseerd naar wat spek (gerookt zou echtzijn). Karbonades vind ik ook lekker mits ze niet met een zaag verdeeld zijn en vol met splinters zitten. Welke gedeelten vind jij interessant?
Vriendelijke groet,
Roland
Beste Oceanix,quote:Op zondag 30 november 2014 19:36 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
ik zie dat bericht niet, dus dat is lastig beoordelen.
Ik ben geinteresseerd in de helft van een helft. Dat is de eerlijkste verdeling. Beide evenveel courante en incourante delen.
Maandag 15 december gaan ze naar de slager, dan zijn ze meestal de woensdag erna (dus 17-12) weer terug en kunnen ze die middag/avond hier afgehaald worden. Er kan ook verse worst gemaakt worden van restvlees als je dat wilt (dat doet de slager meestal woensdag ochtend). Maar mocht je iets willen laten roken/koken/drogen dan duurt het langer voor dat gedeelte klaar is en zul je het later af moeten halen (of als je creatief bent doe je dat thuis zelf, natuurlijkquote:Op zondag 30 november 2014 19:06 schreef Oceanonix het volgende:
wanneer gaat de slacht plaatsvinden? Ik vind het ook prima om met iemand een halve te delen.
Ik denk dat het deel van die foto (was een plaatje van Pietverdriet geloof ik?) misschien een achterpoot is of zo. Dat is dus lastig te verdelen, aangezien een half varken maar één achterpoot heeftquote:Op zondag 30 november 2014 19:24 schreef RolandArthur het volgende:
Beste Isis, Oceanoix,
Zou je aan kunnen geven hoe het halve varken verdeeld kan worden? Oceanoix, ik wil graag het gedeelte uit mijn vorige bericht, indien mogelijk. Daarnaast ben ik wel geinteresseerd naar wat spek (gerookt zou echtzijn). Karbonades vind ik ook lekker mits ze niet met een zaag verdeeld zijn en vol met splinters zitten. Welke gedeelten vind jij interessant?
Vriendelijke groet,
Roland
Nou, stoppen is een groot woord maar we gaan wel minderen jaquote:Op zondag 30 november 2014 19:27 schreef tombolafan het volgende:
Ik laat deze even overgaan, hoop dat Roland en Oceanoix er samen uit komen (twente is net ff te ver ook voor nu) ik spaar liever even zodat ik een half varken kan overnemen
Hoewel ik ergens dacht gelezen te hebben dat je met varkens stopt?![]()
dat deel kunnen we dat uitruilen. Wij willen graag de procureur (nek). Jij de kont, ik de kop...quote:Op zondag 30 november 2014 19:47 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Beste Oceanix,
Het gedeelte dat ik graag wil hebben is van het gerecht dat Piet heeft geplaatst, dat stuk van de bil met zwoerd. Ik ben niet bekend met de courante en incourante delen, daarom heb ik aan Isis gevraagd een lijst te maken. Als zij dat wil doen dan kunnen we onderling een afweging maken wie wat krijgt en wie wat betaald. Een kwart komt neer op ongeveer 25 kilo, voor mij is dat nog wat veel. Ik heb mijn familie even ingelicht, we komen er wel uit als we weten wie wat wil.
Vriendelijke groet,
Roland
die woensdagavond hebben we uiteraard al weer een afspraak. Is ophalen bij de slager een probleem (donderdag) ik neem aan dat jouw koeling niet zo groot is dat je het nog een dag langer kunt laten liggen?quote:Op zondag 30 november 2014 19:51 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Maandag 15 december gaan ze naar de slager, dan zijn ze meestal de woensdag erna (dus 17-12) weer terug en kunnen ze die middag/avond hier afgehaald worden. Er kan ook verse worst gemaakt worden van restvlees als je dat wilt (dat doet de slager meestal woensdag ochtend). Maar mocht je iets willen laten roken/koken/drogen dan duurt het langer voor dat gedeelte klaar is en zul je het later af moeten halen (of als je creatief bent doe je dat thuis zelf, natuurlijk).
[..]
Ik denk dat het deel van die foto (was een plaatje van Pietverdriet geloof ik?) misschien een achterpoot is of zo. Dat is dus lastig te verdelen, aangezien een half varken maar één achterpoot heeftJe kan op een vergelijkbare manier ook buikspek in de oven klaar maken met knapperig zwoert, dat is makkelijker want dan kun je de hoeveelheid buikspek van het varken gewoon door 2 delen.
Over het algemeen wordt een halve die daarna nog in 2 kwarten moet in wat handzamere stukken verdeeld. De achterpoot wordt dan bv een aantal stukken ham, wat schnitzeltjes en varkenslapjes, hamschijven (bv voor snert) en restjes vlees gaan dan bv door de worst. Buikspek kan in speklapjes, maar ook voor de helft in speklapjes en de andere helft aan één stuk, bv voor in de oven, als de koper dat graag wil. Met karbonades kan ook zoiets, de helft van de ribkarbonades kan aan één stuk als braadstuk en de andere helft kan als losse karbonades.
quote:Op zondag 30 november 2014 19:47 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Beste Oceanix,
Het gedeelte dat ik graag wil hebben is van het gerecht dat Piet heeft geplaatst, dat stuk van de bil met zwoerd. Ik ben niet bekend met de courante en incourante delen, daarom heb ik aan Isis gevraagd een lijst te maken. Als zij dat wil doen dan kunnen we onderling een afweging maken wie wat krijgt en wie wat betaald. Een kwart komt neer op ongeveer 25 kilo, voor mij is dat nog wat veel. Ik heb mijn familie even ingelicht, we komen er wel uit als we weten wie wat wil.
Vriendelijke groet,
Roland
Haha, als jullie het zo willen verdelen is dat prima natuurlijkquote:Op zondag 30 november 2014 19:59 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
dat deel kunnen we dat uitruilen. Wij willen graag de procureur (nek). Jij de kont, ik de kop...
Donderdag ophalen moet wel lukken, wel 's avonds dan. We kunnen het wel in een koelkast kwijt of bepaalde delen vast in de vriezer. Of we laten één helft bij de slager hangen zo lang, dan heeft hij donderdag nog om het te versnijden en worst te maken. Dan halen wij het 's avonds op en kun je het hier afhalen en verdelen (alles verdelen bij de slager is lastig namelijk, daar heeft hij denk ik niet de tijd voor).quote:Op zondag 30 november 2014 20:01 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
die woensdagavond hebben we uiteraard al weer een afspraak. Is ophalen bij de slager een probleem (donderdag) ik neem aan dat jouw koeling niet zo groot is dat je het nog een dag langer kunt laten liggen?
Dat vind ik ook, daarom is het lastiger als iemand bijzondere stukken wil hebben. En precies daarom delen we dus meestal niet kleiner dan helften/kwartenquote:Een helft van de helft blijft het eerlijkst. En dan heeeft een ander ook mooie en minder mooie stukken vlees.
Als de ene de bovenste helft neemt en de andere de onderste? Of is dat veel te simpelquote:Op zondag 30 november 2014 20:18 schreef Oceanonix het volgende:
Een helft van de helft blijft het eerlijkst. En dan heeeft een ander ook mooie en minder mooie stukken vlees.
Duidelijk verhaal. Dan is versnijden inderdaad handiger. Jij hebt ervaring en wij echt niet. Vriendlief is die donderdag vrij en kan dus ook overdag langs komen.quote:Op zondag 30 november 2014 20:23 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Donderdag ophalen moet wel lukken, wel 's avonds dan. We kunnen het wel in een koelkast kwijt of bepaalde delen vast in de vriezer. Of we laten één helft bij de slager hangen zo lang, dan heeft hij donderdag nog om het te versnijden en worst te maken. Dan halen wij het 's avonds op en kun je het hier afhalen en verdelen (alles verdelen bij de slager is lastig namelijk, daar heeft hij denk ik niet de tijd voor).
Alle onderdelen zonder bot aan één stuk laten is niet zo handig als er worst gemaakt moet worden, want dan zit je als je zelf gaat snijden straks met vrij veel restvlees. Dus een aantal stukken snijd de slager meestal al. Maar het merendeel heel laten doet de slager vaak wel (dan heb je fricandeau, stukken ham, procureur, etc.). De lever mag je hebben, wij hebben nog bergen leverworst in de vriezer.
daar heb je nou net het prijsverschil zitten. De ene helft is meer waard als de andere.quote:Op zondag 30 november 2014 20:24 schreef computergirl het volgende:
[..]
Als de ene de bovenste helft neemt en de andere de onderste? Of is dat veel te simpel
Dat lijkt mij ook een goed plan. Verdelen met Oceanonix wil ik ook best doen maar zoals jij aangeeft is het dan wel handig als jij aangeeft wat elk gedeelte weegt en kost per kilo. Volgens mij zijn wij daar een beetje naief in. De lastige gedeelten verwerken in worst ben ik een voorstander voor, doen we 50/50. Is die ham nog op te delen of gaat die in zijn geheel?quote:Op zondag 30 november 2014 20:15 schreef Miss_Isis het volgende:
Roland, we kunnen het wat mij betreft ook wel zo doen dat jij een paar losse onderdelen kunt kopen, zoals een achterpoot, van een andere helft? Dus dat Oceanonix met iemand anders (als die zich aandient) samen een helft kan verdelen (en anders gewoon alleen een kwart koopt)?
Ik heb wel meer ervaring maar weet ook niet precies wat er mogelijk is, morgen kom ik er op terug!quote:Op zondag 30 november 2014 20:26 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook een goed plan. Verdelen met Oceanonix wil ik ook best doen maar zoals jij aangeeft is het dan wel handig als jij aangeeft wat elk gedeelte weegt en kost per kilo. Volgens mij zijn wij daar een beetje naief in. De lastige gedeelten verwerken in worst ben ik een voorstander voor, doen we 50/50. Is die ham nog op te delen of gaat die in zijn geheel?
Vriendelijke groet,
Roland
Oh yay! Ik ga me eens inlezen/voorbereiden want een half of kwart varken wil ik denk ik wel dan!quote:Op zondag 30 november 2014 19:54 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Nou, stoppen is een groot woord maar we gaan wel minderen ja
Deze lichting is nog zelf gefokt, voor volgend jaar hebben we er nog een paar van deze lichting die halverwege dat jaar geslacht kunnen worden. En vanaf 2016 willen we alleen nog elk jaar 2 biggen kopen en aan het eind vh jaar slachten. Dus dan hebben we alsnog 1 heel varken 'over' om te verdelen aan belangstellenden
iedereen proeft dat toch. en het is niet te vreten iddquote:Op zondag 30 november 2014 21:36 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Oh yay! Ik ga me eens inlezen/voorbereiden want een half of kwart varken wil ik denk ik wel dan!
Ik hou echt van varkensvlees, maar ben helaas genetisch belast, en proef het als vlees berig is![]()
![]()
Dus gegarandeerd zeugvlees is een uitkomst
Nee helaas! Lang niet iedereen, de rest van mn familie verklaarde mn moeder en mij altijd voor gek als we bijna liepen te kotsenquote:Op zondag 30 november 2014 21:38 schreef SuperFood het volgende:
[..]
iedereen proeft dat toch. en het is niet te vreten idd
ik ga het echt niet eten. ik koop tegenwoordig dan ook geen varkensvlees meer nadat ik een keer speklapjes had gekocht en erachter kwam dat ze dit walgelijk smakende vlees opeens zonder waarschuwing of wat dan ook mogen verkopenquote:Op zondag 30 november 2014 21:41 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Nee helaas! Lang niet iedereen, de rest van mn familie verklaarde mn moeder en mij altijd voor gek als we bijna liepen te kotsen![]()
Nou ja het grootste deel van de mensheid proeft het niet, en dan is er niets aan de hand natuurlijk. Probleem is volgens mij dat ze niet meer onverdoofd mogen castreren dus laten ze ze ongecastreerd en dan ga je het proevenquote:Op zondag 30 november 2014 21:42 schreef SuperFood het volgende:
[..]
ik ga het echt niet eten. ik koop tegenwoordig dan ook geen varkensvlees meer nadat ik een keer speklapjes had gekocht en erachter kwam dat ze dit walgelijk smakende vlees opeens zonder waarschuwing of wat dan ook mogen verkopen![]()
![]()
nee niet iedereen kan die geur waarnemen. Vrouwen vaker als mannen.quote:Op zondag 30 november 2014 21:38 schreef SuperFood het volgende:
[..]
iedereen proeft dat toch. en het is niet te vreten idd
nou ik kan het ruiken en proeven en het is niet te eten. echt zet er een stickertje op. ik koop het niet meer iigquote:Op zondag 30 november 2014 21:52 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
nee niet iedereen kan die geur waarnemen. Vrouwen vaker als mannen.
Wij houden normaal gesproken alleen maar zeugjes, en de beertjes worden meestal gecastreerd (en dan verkocht). Als we straks niet meer zelf fokken willen we ook alleen zeugjes hebben.quote:Op zondag 30 november 2014 21:36 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Oh yay! Ik ga me eens inlezen/voorbereiden want een half of kwart varken wil ik denk ik wel dan!
Ik hou echt van varkensvlees, maar ben helaas genetisch belast, en proef het als vlees berig is![]()
![]()
Dus gegarandeerd zeugvlees is een uitkomst
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
Dat ze niet meer onverdoofd mogen castreren lijkt me goed toch?quote:Op zondag 30 november 2014 21:52 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Nou ja het grootste deel van de mensheid proeft het niet, en dan is er niets aan de hand natuurlijk. Probleem is volgens mij dat ze niet meer onverdoofd mogen castreren dus laten ze ze ongecastreerd en dan ga je het proeven
Hahahaha dat hoop ik niet, zou wel kunnen hoorquote:Op maandag 1 december 2014 12:19 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Wij houden normaal gesproken alleen maar zeugjes, en de beertjes worden meestal gecastreerd (en dan verkocht). Als we straks niet meer zelf fokken willen we ook alleen zeugjes hebben.
Ik begreep trouwens altijd dat écht beers vlees door iedereen te ruiken zou zijn? Of proef jij gewoon verschil tussen vlees van een beertje of een zeugje?
Ja hoor, alleen zou het fijn zijn als ze dan verdoofd zouden castreren zodat het vlees niet berig wordtquote:Op maandag 1 december 2014 12:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat ze niet meer onverdoofd mogen castreren lijkt me goed toch?
Welk varkensvlees is berig dan??quote:Op maandag 1 december 2014 14:15 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Ja hoor, alleen zou het fijn zijn als ze dan verdoofd zouden castreren zodat het vlees niet berig wordt
of, als miss_isis gelijk heeft, ik heb sowieso pech qua mannenvarkensvlees
ja, als ik het van te voren wist zou het niet zo erg zijnquote:Op maandag 1 december 2014 15:04 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Welk varkensvlees is berig dan??
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
quote:Op maandag 1 december 2014 16:01 schreef tombolafan het volgende:
[..]
ja, als ik het van te voren wist zou het niet zo erg zijn![]()
Zoals ik het begreep is het vlees van beertjes die niet gecastreerd zijn maar wel volwassen
Maar als Miss_isis gelijk heeft dan proef ik het bij al het berenvarkensvlees.
En als je wilt weten hoe dat smaakt/ruikt:Waar de fuck koop jij je varkensvlees dan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Slager, supermarkt, overalquote:Op maandag 1 december 2014 16:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waar de fuck koop jij je varkensvlees dan?
Mijn varkensvlees is niet berig.quote:Op maandag 1 december 2014 16:04 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Slager, supermarkt, overal
Dat jij niet kan proeven of varkensvlees berig is (kennelijk) maakt niet dat ik mijn vlees op een rare plek ofzo haal hoor
Nou pleur maar weg danquote:
Ik heb het even nagezocht en ben er uit hoe het werktquote:Op maandag 1 december 2014 14:14 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Hahahaha dat hoop ik niet, zou wel kunnen hoorMaar dan is het percentage vlees dat ik niet mot nog hoger
Helaas een kwart varken is me iets te veel. Als je eventueel nog vet spek over hebt hou ik me wel aanbevolen want m'n reuzel is op.quote:Op zondag 30 november 2014 18:59 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
[..]
Ik ben eigenlijk een beetje huiverig met het verkopen van kleinere stukken dan een helft, of eventueel een kwart. Het is namelijk lastig om een kwart of minder eerlijk te verdelen, daarom vinden wij het het fijnst als 2 paar kopers samen in onderling overleg een helft verdelen. Een helft netjes in twee kwarten verdelen is nog wel te doen (al zal de één vaak wel iets meer van het één en minder van het ander krijgen), maar kleinere hoeveelheden wordt echt lastig. Zo zit er bv maar één varkenshaas aan een half varken, en een beperkt (vaak oneven) aantal rib/schouder/nek karbonades. En het wordt nog lastiger als mensen een groot stuk willen hebben zoals een ribroast of beenham oid, want een half varken heeft maar één achterpoot. Ik zou niet willen dat iemand anders dan tekort komt, namelijk.
Anyway, om scheve blikken te voorkomen hebben wij dus graag dat mensen het onderling in goed overleg regelen als ze minder dan een helft willen hebben. Stel dat meerdere Fokkers graag een helft willen verdelen dan lijkt me dat prima, iedereen is van harte welkom om hun deel hier (hier = regio Twente, voor geïnteresseerden) op te halen, maar ik zou het prettiger vinden als belangstellenden het samen verdelen.
Ik zit nu heel hard na te denken hoe ik het zou kunnen regelen, en wat ik nu bedacht heb is als volgt:
- 1 halve kan in twee kwarten worden verdeeld voor belangstellende Fokkers; bv Oceanonix en nog iemand (Lonaa? Tombola? ik noem maar iemand)
- we hebben dan nog 1 halve over waar we zelf wel wat van willen houden, maar niet alles. Dus daar zouden we in principe (tegen een aangepast tarief) grotere en kleinere stukken van kunnen verkopen, zoals een braadstuk van het één of ander, en andere stukken zoals worst en spek e.d. Maar dan zouden mensen die een klein beetje of een apart stuk willen moeten intekenen op stukken oid.
Is er serieus belangstelling voor om het op die manier te doen?
Voorlopig moet ik even afhaken. Ik heb te maken gekregen met een logistiek probleem: De persoon waarmee ik de bestelling wilde ophalen kwakkelt en beetje en maakt de lange rit vanuit het westen van het land liever niet. Versturen met de overnachtdienst van de post durven we niet aan.quote:Op maandag 1 december 2014 12:47 schreef Miss_Isis het volgende:
Mijn laptop doet even niet precies wat ik wil helaas. Oceanonix en Roland (en eventuele andere serieus geïnteresseerden natuurlijk), misschien is het handig als jullie mij mailen voor meer info:
Echte reuzel maak je van niervet natuurlijk hequote:Op dinsdag 2 december 2014 17:17 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Helaas een kwart varken is me iets te veel. Als je eventueel nog vet spek over hebt hou ik me wel aanbevolen want m'n reuzel is op.
Wie weet meldt er zich nog iemand hier, zou mooi zijn als het toch nog door kon gaan. En anders een volgende keer misschienquote:Op dinsdag 2 december 2014 17:19 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Voorlopig moet ik even afhaken. Ik heb te maken gekregen met een logistiek probleem: De persoon waarmee ik de bestelling wilde ophalen kwakkelt en beetje en maakt de lange rit vanuit het westen van het land liever niet. Versturen met de overnachtdienst van de post durven we niet aan.
Als het varken nog niet helemaal verdwenen is, hierbij even een schaamteloze oproep:
Mocht er iemand zijn meer in het (noord)westen van het land die geïntereseerd is in een (dan) inmiddels kwart van een kwart varken (of in die grootorde) misschien wil die dan samen die kant op gaan. Ik heb ruimte voor 10 tot 15 kg. Om mensen warm te maken:
Biologisch varken van bijvoorbeeld koopeenvarken.nl kost per 25 kg. 318,25 Euro
Biologisch varken van Isis (indien 7,50/kg) kost per 25 kg 187,50
En die van koopeenvarken.nl hebben misschien niet eens walnoten in hun dieet gehad
Reiskosten delen, dan is het geen slechte deal lijkt mij.
Ik houdt mij, voor zover nog mogelijk, aanbevolen mocht iemand zich geroepen voelen.
Het Perfecte Varken, toevallig?quote:Op dinsdag 2 december 2014 18:05 schreef Oceanonix het volgende:
* Oceanonix wacht nu op bestelling van bol.com![]()
Mezelf maar even een kookboekcadeau gegeven nav dit topic..
De boer waar wij de oma van deze biggen vandaan hebben gehaald staat daar ook in met een stukje over zijn varkens (Duke of Berkshires). Daar hebben wij er 2 van gekocht, en één van beide gekruist met een Bonte Bentheimer beer. Een zeugje uit die combinatie hebben we weer gekruist met een Berkshire beer en daar zijn deze biggen uit gekomenquote:
De keren erop hebben we de kinnebak ook maar gewoon door de worst laten draaien idd. We waren toen ik de OP schreef nog van plan er één of ander culinair hoogstandje mee te maken (een deel drogen en een deel braden of zo) dus specifiek verzocht de kinnebak heel te laten. Maar dat pakte helaas niet zo geweldig uitquote:Op woensdag 3 december 2014 00:14 schreef Targaryen het volgende:
Wauw! Dat ziet er echt heerlijk uit, heb zelf een bijbaan in een slagerij, echt lekker spul heb je daar allemaal!
Ik begrijp alleen niet waarom de slager de kinnebakken niet voor het grootste gedeelte verwerkt heeft in de rookworst die hij heeft gemaakt. Dat maakt de worst iets vetter, wat erg lekker kan zijn. Moet je er wel van houden natuurlijk.
Prima!quote:Op woensdag 3 december 2014 11:58 schreef Lonaa het volgende:
Daar heb ik dan misschien wel interesse in.
Ik zal het ook m'n ouders even vertellen. Misschien dat ze dan kunnen proberen te sparen.quote:Op woensdag 3 december 2014 12:04 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Prima!![]()
Roland had ook aangegeven veel interesse te hebben en graag op de hoogte te blijven. Als hij in het voorjaar (misschien ergens in maart?) vervoer kan regelen zouden we misschien samen wat af kunnen spreken.
Hehe, daar heb ik zelf ook wel eens last vanquote:Op woensdag 3 december 2014 12:06 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik zal het ook m'n ouders even vertellen. Misschien dat ze dan kunnen proberen te sparen.(Ze zijn daar nog slechter in dan ik.
weet ik wel gelijk van wie ik het heb.)
Ik moet op dit moment de vriezer wel leegeten.quote:Op woensdag 3 december 2014 12:16 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Hehe, daar heb ik zelf ook wel eens last vanMaar wie weet kan er bezuinigd worden door vast de vriezer helemaal leeg te eten
![]()
Even voor de zekerheid, een halve of een kwart is dan wel zwaarder (en dus wat duurder) dan nu natuurlijk, hoe later we slachten hoe zwaarder de big inmiddels is. In mei zijn ze een jaar, en dan zitten ze toch al zo'n beetje op de 160 kg (heel) gok ik. Dus wat mij betreft slachten we al in maart (of nog eerder, als dat lukt) om het gewicht (en de prijs) voor de kopers nog een beetje binnen de perken te houden.
Ik ben even wat mensen op mijn werk enthousiast aan het maken. Dat lukt best aardig en vervoer wordt dan ook wat makkelijker, dan zijn er meer opties. In het voorjaar is de vriezer bij de mensen met een moestuin ook wat leger. Er van uit gaande dat een half varken tegen die tijd 80 kilo weegt is het denk ik wel handig als we tijdig afspraken maken wie welk deel wil. Ik vermoed dat het over wat meer mensen verdeeld moet worden. Eén collega van mij wil i.i.g. graag (een deel van de) de spareribs.quote:Op woensdag 3 december 2014 12:04 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Prima!![]()
Roland had ook aangegeven veel interesse te hebben en graag op de hoogte te blijven. Als hij in het voorjaar (misschien ergens in maart?) vervoer kan regelen zouden we misschien samen wat af kunnen spreken.
Het overheerlijke Iberico varkentje leeft over het algemeen van gewoon varkensvoer en staat in een stal. Denk niet dat ze allemaal lekker rondhuppelen en eikeltjes zoeken.quote:Op woensdag 3 december 2014 16:40 schreef Targaryen het volgende:
Leuk dat jullie dit doen overigens, is weer wat anders dan het meeste bio-varken wat hier uit Nederland uit Duitsland overkomt. Het juiste voer maakt zoveel verschil bij varken. Kijk maar naar het overheerlijke Iberico varkentje uit Spanje.![]()
Wij zelf importeren biologisch varkensvlees uit België wat ook een groot verschil maakt.
Vanwaar die aanname?quote:Op woensdag 3 december 2014 18:16 schreef Bramito het volgende:
[..]
Het overheerlijke Iberico varkentje leeft over het algemeen van gewoon varkensvoer en staat in een stal. Denk niet dat ze allemaal lekker rondhuppelen en eikeltjes zoeken.
Een halve is pas rond een jaar oud zo'n 80 kg hoor, wat mij betreft wordt er eerder geslacht en dan zijn ze nog niet zo zwaar. En hoe later je slacht hoe steviger het vlees wordt natuurlijk, als een varken (veel) ouder is dan een jaar dan wordt het vlees duidelijk minder mals.quote:Op woensdag 3 december 2014 18:14 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Ik ben even wat mensen op mijn werk enthousiast aan het maken. Dat lukt best aardig en vervoer wordt dan ook wat makkelijker, dan zijn er meer opties. In het voorjaar is de vriezer bij de mensen met een moestuin ook wat leger. Er van uit gaande dat een half varken tegen die tijd 80 kilo weegt is het denk ik wel handig als we tijdig afspraken maken wie welk deel wil. Ik vermoed dat het over wat meer mensen verdeeld moet worden. Eén collega van mij wil i.i.g. graag (een deel van de) de spareribs.
Als het een beetje duidelijk is wanneer het biggetje geslacht gaat worden wil ik graag meedoen.
Ik begreep altijd dat dat samen hangt met het label of de naam oid. Iberico is een ras, maar de subsoort 'pata negra' is geloof ik van die eikel-varkentjes. En dan heb je nog 2 goedkopere soorten die deels scharrel of fulltime ophok-varken zijn. Dacht ik.quote:Op woensdag 3 december 2014 18:16 schreef Bramito het volgende:
[..]
Het overheerlijke Iberico varkentje leeft over het algemeen van gewoon varkensvoer en staat in een stal. Denk niet dat ze allemaal lekker rondhuppelen en eikeltjes zoeken.
Dat is lastig en iets waar we samen uit moeten komen. Voorlopig heb ik nog niemand op mijn werk horen roepen om karbonades, als een andere koper daar wel een voorkeur voor heeft wordt het kiezen. Mijn kennis op dit vlak is helaas zeer beperkt dus dat maakt het wat lastiger om daar wat zinnigs over te zeggen. Een slager die ik om advies kan vragen heb ik niet voorhanden maar ik ga even kijken op Youtube of daar wat te vinden valt om mijzelf in te lezen.quote:Op woensdag 3 december 2014 18:29 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
En als je met je collega's samen gaat delen bedenk dan wel: als er spareribs gemaakt worden dan zijn er geen (of veel minder) karbonades. Dat gaat namelijk van hetzelfde onderdeel af.
Droge worst kan onze slager wel maken, maar dan is het niet tegelijk leverbaar met de rest. Dus dan zul je terug moeten komen om het op te halen. Zelfde geldt voor alle andere gerookte, gedroogde of gekookte spullen (bv rookworst, leverworst, bloedworst, gerookte ham, etc.). Verse worst (of saucijsjes) is wel tegelijk klaar, dat doet de slager in één ruk door. Je kan natuurlijk wel zelf worst maken (misschien een leuk teamuitje met je collega's?quote:Op woensdag 3 december 2014 18:44 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Dat is lastig en iets waar we samen uit moeten komen. Voorlopig heb ik nog niemand op mijn werk horen roepen om karbonades, als een andere koper daar wel een voorkeur voor heeft wordt het kiezen. Mijn kennis op dit vlak is helaas zeer beperkt dus dat maakt het wat lastiger om daar wat zinnigs over te zeggen. Een slager die ik om advies kan vragen heb ik niet voorhanden maar ik ga even kijken op Youtube of daar wat te vinden valt om mijzelf in te lezen.
Ik kan mij wel voorstellen dat met lastigere stukken er meer restvlees overblijft. Dan denk ik aan meer worst maar is droge worst dan een optie? Ik ben daar een liefhebber van maar ik vermoed dat dat een logistieke nachtmerrie is. Graag jullie mening!
De foto´s en verhalen over het leven van jouw biggetjes zijn uitgelekt :p Dierenliefhebbers willen liever varkens bij jou dan in de bio industrie.quote:Op woensdag 3 december 2014 19:34 schreef Miss_Isis het volgende:
Zojuist nog een telefoontje gehad van iemand die ook graag een half varken wil... We hebben hem moeten teleurstellen maar nu wil hij in maart graag een halve. We hebben gewoon varkens tekort straks!
Haha, ja ik denk hetquote:Op woensdag 3 december 2014 19:40 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
De foto´s en verhalen over het leven van jouw biggetjes zijn uitgelekt :p Dierenliefhebbers willen liever varkens bij jou dan in de bio industrie.
Willen doe ik wel, kunnen ben ik nog aan het regelen. Wel wil ik graag graag enige tijd van te voren weten wanneer de slacht is en heb ik de voorkeur voor vervoer in het weekend. Aangezien je al een afnemer hebt voor half een varken ga ik er van uit dat Lonaa met mij, mijn collega´s en andere afnemers voor een half varken gaan dus ik wil wel graag dat de voorkeuren bekend zijn. Bij mijn collega´s heb ik aangegeven dat er in maart ruimte moet zijn, als dat eerder is wil ik dat graag weten.quote:Op woensdag 3 december 2014 19:51 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Haha, ja ik denk hetEn net nu we van plan zijn drastisch te gaan minderen en niet meer zelf te fokken, natuurlijk
![]()
Dat wordt nog knokken straks, deze meneer wil sowieso een halve en zo snel mogelijk. Dus nog even kijken wanneer we gaan slachten (maart, of misschien wel nog eerder) en of jij en/of Lonaa dan ook nog willen en kunnen.
Ik wil en kan nog en krijg dat halve varken wel weg denk ik zo.quote:Op woensdag 3 december 2014 19:51 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Haha, ja ik denk hetEn net nu we van plan zijn drastisch te gaan minderen en niet meer zelf te fokken, natuurlijk
![]()
Dat wordt nog knokken straks, deze meneer wil sowieso een halve en zo snel mogelijk. Dus nog even kijken wanneer we gaan slachten (maart, of misschien wel nog eerder) en of jij en/of Lonaa dan ook nog willen en kunnen.
Dat is gewoon een feit. Het overgrote deel van de productie is gewoon kwaliteit "Cebo" wat gewoon normale varkenshouderij is.quote:
Wiki is fout. Cebo is voeren met varkensvoer op basis van vooral graan en peulvruchten op een minimale ruimte van 2m2 per varken.quote:Op woensdag 3 december 2014 18:29 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Een halve is pas rond een jaar oud zo'n 80 kg hoor, wat mij betreft wordt er eerder geslacht en dan zijn ze nog niet zo zwaar. En hoe later je slacht hoe steviger het vlees wordt natuurlijk, als een varken (veel) ouder is dan een jaar dan wordt het vlees duidelijk minder mals.
En als je met je collega's samen gaat delen bedenk dan wel: als er spareribs gemaakt worden dan zijn er geen (of veel minder) karbonades. Dat gaat namelijk van hetzelfde onderdeel af. Daar moet je als je met zoveel mensen gaat delen wel rekening mee houden, dat iedereen een eerlijk deel krijgt wat hij/zij graag wil, en er niemand tekort komt. Ik kan jou ook het boek 'Het Perfecte Varken' aanraden (of een goed gesprek met een slager) zodat je even kunt kijken wat je graag wilt hebben en waar alle stukken precies zitten (wat dus samen gaat en wat niet)
[..]
Ik begreep altijd dat dat samen hangt met het label of de naam oid. Iberico is een ras, maar de subsoort 'pata negra' is geloof ik van die eikel-varkentjes. En dan heb je nog 2 goedkopere soorten die deels scharrel of fulltime ophok-varken zijn. Dacht ik.
Edit: het zit iets anders volgens wiki, dit zijn de verschillende termen die ze gebruiken (zijn allemaal Iberico varkens):
Bellota: vrije uitloop op gronden met heel veel kurkeiken en maximale voeding met de eikels van deze bomen.
Recebo: vrije uitloop op gronden met weinig kurkeiken, hierdoor minder voeding met eikels en minder uitgesproken smaak.
Cebo de Campo: beperkte uitloop in omheind land en voeding afkomstig van eikels en andere noten, qua smaak net onder de Bellota en voor de Recebo.
Cebo: beperkte uitloop in omheind land en voeding afhankelijk van het aanbod van de markt, laagst in ranking qua smaak.
Dat heeft toch weing te doen met deze topic? De omstandigheden waarin de biggetjes van Isis leven zijn door haar zelf op het forum vastgelegd. Het is juist daarom dat wij bij haar willen kopen.quote:Op woensdag 3 december 2014 22:34 schreef Bramito het volgende:
[..]
Dat is gewoon een feit. Het overgrote deel van de productie is gewoon kwaliteit "Cebo" wat gewoon normale varkenshouderij is.
Neuh maar dat verschil proef je wel wat voor iberico varkentje het is. Als je in Spanje bij de juiste tentjes gaat eten weet je het welquote:Op woensdag 3 december 2014 18:16 schreef Bramito het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 3 december 2014 20:15 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik wil en kan nog en krijg dat halve varken wel weg denk ik zo.Of een deel.
![]()
We gaan straks nog ten onder aan ons eigen succes met al die belangstellingquote:Op woensdag 3 december 2014 23:56 schreef tombolafan het volgende:
Zeg! Zo kan ik sparen tot ik een ons weeg zeker!![]()
Ga je verder in t jaar ook nog iets slachten miss_isis?![]()
(Hoe langer hoe meer spaarmogelijkheid hoor, een kwart varken zal zo'n 250-300 euro kosten gok ik?)
Ophalen in het weekend is helaas niet te doen, onze slager slacht alleen op maandag en dan moeten we woensdagmiddag of uiterlijk donderdag het vlees ophalen. We kunnen het dan niet zelf nog tot zaterdag of zondag bewaren, zoveel koelruimte hebben we niet. Het moet dus sowieso op woensdag (na de middag) of eventueel donderdag (avond) worden opgehaald.quote:Op woensdag 3 december 2014 20:12 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Willen doe ik wel, kunnen ben ik nog aan het regelen. Wel wil ik graag graag enige tijd van te voren weten wanneer de slacht is en heb ik de voorkeur voor vervoer in het weekend. Aangezien je al een afnemer hebt voor half een varken ga ik er van uit dat Lonaa met mij, mijn collega's en andere afnemers voor een half varken gaan dus ik wil wel graag dat de voorkeuren bekend zijn. Bij mijn collega's heb ik aangegeven dat er in maart ruimte moet zijn, als dat eerder is wil ik dat graag weten.
Kinnebakspek of keelspek komt van de keel, zit tussen de borst en de kop. Het is de uitloper van buikspek maar veel vetter. Er zitten veel klieren rond die niet voor consumptie geschikt zijn. Het is vooral vet met een streepje spier in.quote:@ LeeHarveyOswald: wij noemen het kinnebak, weet niet zeker of dat de goede term is, maar het is dus eigenlijk inderdaad de wang en/of onderkin van het varken, niet het dijbeen (dat is gewoon ham). Guanciale wordt volgens mij niet gemaakt van de ham/dijbeen maar echt van dit vlees, de wang of onderkin. Het is erg gemarmerd vlees met veel vet, zou het niet te vet zijn om te stoven? Hoe maak jij het klaar als je het eet?
Goede voeding en zo weinig mogelijk stress is zeker belangrijk (misschien wel het belangrijkst) voor de smaak.quote:Op donderdag 4 december 2014 13:08 schreef sprinklerke het volgende:
[..]
Kinnebakspek of keelspek komt van de keel, zit tussen de borst en de kop. Het is de uitloper van buikspek maar veel vetter. Er zitten veel klieren rond die niet voor consumptie geschikt zijn. Het is vooral vet met een streepje spier in.
Het wangetje komt letterlijk van de wang, de kaak, onder de oogkas. Het is een mager stukje vlees waar veel pezen in zitten. Moet minder lang gestoofd worden dan stoofvlees en is uitzonderlijk mals. Voor de chefkoks het weer tot een bekend en dus duur stukje vlees maakten vloog het gewoon mee in het hoofdvlees, een gelei bereiding van het vlees, zwoerd en vet dat aan de kop hangt. Die wordt gemaakt door de kop op zijn geheel enkele uren te koken met kruiden en pekelzout, alles ervan te plukken, door te malen en vervolgens met het kookvocht te mengen dat uitzichzelf opstijft door de gelatine uit de beenderen.
In België wordt keel- of kinnebakspek gebruikt in charcuterie voor het vet, vooral in paté's. Sommige beenhouwers, zeker de discounters, draaien het in gehakt en worst, de meeste gebruiken hiervoor het duurdere buikspek van een vet zwijntje. In sommige streken eten ze het gekookt op hun boterham.
Overigens is de varkensprijs in België ongeveer ¤2/kilo. Levend, dus ongeslacht, met ingewanden. (Deelstukken zoals de rug met been, schouder kosten amper meer dan die ¤2. De duurdere stukken zoals wangetjes en haasjes rond de ¤8-9. Tussenin heb je buik en hesp. Deze prijzen hebben alles met vraag en aanbod te maken. Op zich is geen enkel stuk meer waard dan een ander) Dankzij massaproductie, subsidies, goedkope importvoeding en andere absurde wetten die als gevolg spotgoedkoop, ongezond en onnatuurlijk vlees hebben. Die speciale varkensrassen hebben zeker goede kwaliteiten, maar volgens mij zijn de leefomstandigheden en voeding van een veel doorslaggevender belang mbt. kwaliteit. Geef mij maar een piétrain of gelijk welk commercieel productievarken dat natte voeding krijgt(gekookte aardappelen, groenteresten, in plaats van zuivere granen en mais ed.), ziektevrij en zonder stress kan wroeten in de buitenlucht boven gelijk welk varkensras dat een mindere kwaliteit van leven heeft!
Het thuisslachten klinkt misschien ideaal en brengt denk ik wel zo weinig mogelijk stress met zich mee voor dieren, maar ik vind het niet erg dat het niet (meer) mag. Onze varkens gaan niet naar een slachthuis (wat mij zeer stressvol en onaangenaam voor ze lijkt) maar gewoon naar de slager in ons dorp 2 kilometer verder op. Ze worden daar maandag ochtend heen gebracht in een karretje met lekker dik stro, daar uitgeladen, staan dan even met z'n tweeën (of met eventueel nog een ander varken of een koe ernaast) buiten in een omheining, worden gekeurd, en dan vrijwel direct geslacht. Geen traumatisch geduw, gejaag en getrek, geen doodsangst van andere dieren, en zo weinig mogelijk stress. Ze worden gewoon ter plekke afgemaakt en daarna de daadwerkelijke slagerij 10 meter verderop in vervoerd en verder schoongemaakt (en opnieuw gekeurd).quote:Vroeger waren thuisslachtingen zeer populair, onder het mom van voedselveiligheid is dat nu verboden en moet je via een slachthuis gaan. Veel boeren laten echter nog nu en dan een beenhouwer komen om hun eigen vriezertje aan te vullen. Prijzen gaan dan van een ¤50-75 voor een varken te slachten, versnijden en verwerken. Als je dit echter door een slachthuis laat doen en volgens de wetgevingen aangegeven bij een beenhouwer etc kom je natuurlijk een pak duurder uit. Boeven zijn het...
Ik woon niet al te ver weg in de Achterhoek maar op de motor kan ik niet zoveel meenemen.quote:Op dinsdag 2 december 2014 18:03 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Echte reuzel maak je van niervet natuurlijk heWij hebben het bij het vorige varken toevallig voor het eerst gemaakt
Ik weet niet waar je woont, maar wie weet kun je met Roland (zie hier boven) iets afspreken qua vervoer en dat jij dan van hem wat stukken spek (of niervet) e.d. kunt krijgen?
Een volgende keer misschien dan, inmiddels is voor deze ronde alles al besproken. En voor de eerstvolgende big die naar de slager gaat (ergens begin volgend jaar) zijn er ook al de nodige belangstellenden!quote:Op donderdag 4 december 2014 20:42 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ik woon niet al te ver weg in de Achterhoek maar op de motor kan ik niet zoveel meenemen.
Als je wilt kunnen we misschien met wat fokkers een varken vanaf big af aan verdelen?quote:Op donderdag 4 december 2014 21:14 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Een volgende keer misschien dan, inmiddels is voor deze ronde alles al besproken. En voor de eerstvolgende big die naar de slager gaat (ergens begin volgend jaar) zijn er ook al de nodige belangstellenden!
Dat zou misschien wel een leuk idee zijn, een FOK-varkentjequote:Op donderdag 4 december 2014 21:27 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Als je wilt kunnen we misschien met wat fokkers een varken vanaf big af aan verdelen?
En dan heb jij extra kosten neem ik aan?quote:Op donderdag 4 december 2014 21:41 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Dat zou misschien wel een leuk idee zijn, een FOK-varkentje![]()
We zijn alleen aan het minderen met de varkens, we willen sowieso niet zelf meer fokken. We kopen in plaats daar van vanaf het voorjaar van 2016 alleen nog jaarlijks twee biggen om op te fokken en in het najaar voor eigen gebruik te slachten. Daar zal dan waarschijnlijk wel een halve of misschien zelfs een hele van verkocht kunnen worden, maar we hebben in onze eigen omgeving waarschijnlijk wel voldoende belangstelling om die kwijt te raken.
Mocht er hier echt serieuze, langdurige belangstelling zijn dan is het misschien wel een mogelijkheid om een extra big te kopen, op te fokken en te slachten en verdelen onder Fokkers. Maar verdelen in kleiner dan kwarten is nog best lastig om eerlijk te doen, hoe meer mensen mee willen delen hoe lastiger het wordt. Dus daar zouden dan goede afspraken over gemaakt moeten worden onder de Fokkers die mee willen doen. En het is een langdurig iets natuurlijk, een big wordt gekocht in april oid en pas geslacht in november/december. Mensen moeten daar wel op willen en kunnen wachten
Ik neem aan dat verdeling en betaling gebeuren zodra de big in de wei staat.quote:Op donderdag 4 december 2014 22:00 schreef tombolafan het volgende:
[..]
En dan heb jij extra kosten neem ik aan?
Fijn voor jullie dat jullie zoveel belangstellenden hebben!
Dit lijkt mij geen slecht idee.quote:Op donderdag 4 december 2014 21:41 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Dat zou misschien wel een leuk idee zijn, een FOK-varkentje![]()
[...]
Ja dat zal wel extra kosten verwacht ik ja. Sowieso de aanschaf, en daarna extra voer, stro, etc. En stront om te scheppen en troep om op te ruimenquote:Op donderdag 4 december 2014 22:00 schreef tombolafan het volgende:
[..]
En dan heb jij extra kosten neem ik aan?
Fijn voor jullie dat jullie zoveel belangstellenden hebben!
Dat zou op zich kunnen, maar heeft wel de nodige haken en ogen. Wat bijvoorbeeld als de big ziek wordt en antibiotica of andere medicatie moet hebben? Of als hij minder snel groeit dan gedacht? Wie betaald eventuele DA kosten? En wie beslist over wel of geen medicatie? En wat als er een x-bedrag is ingelegd, maar de big blijkt een kleintje zodat er (veel) minder vlees te verdelen valt? Of stel dat hij dood gaat? Tot nu toe is dat nog nooit gebeurd, maar het kan altijd natuurlijk. En wat dan met het geld dat al is betaald? Alles terugbetalen? Maar er zijn wel (veel) kosten al gemaakt dan, die wij anders niet gehad zouden hebben. En daar staat dan niets tegenover aan vlees, want van een ziek of overleden varken kun je niet eten.quote:Op donderdag 4 december 2014 22:04 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ik neem aan dat verdeling en betaling gebeuren zodra de big in de wei staat.
Week 1 en 2 gaan niet lukken, want dan heeft onze slager vakantie. Het kan sowieso pas achter in januari of begin februari, zodra hij terug is en ruimte heeft om een varken te slachten. We zullen dit weekend eens even bij hem informeren wanneer hij nog plek heeft in het nieuwe jaar.quote:Op donderdag 4 december 2014 22:53 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Dit lijkt mij geen slecht idee.
Het liefst koop ik een deel van het varken dat je begin volgend jaar laat slachten. Week 1 en 2 van het nieuwe jaar zitten we in de winterstop en hebben medegegadigden ruimte om tijd vrij te maken om het vlees op te halen. Het is dan wel kort dag en mogelijk ga ik geen collega bereid krijgen de rit te maken.Doordeweeks ophalen wordt daarna wat lastiger. Dit heeft wel mijn voorkeur.
Een Fok varkentje is best een leuk idee. Als een aantal gegadigden op voorhand een paar euro´s ter beschikking stellen is dit voor Isis misschien wel wel te doen.
Met vriendelijke groet,
Roland
Bij mijn collega´s heb ik eerder aangegeven dat het waarschijnlijk maart wordt dus later slachten is alleen maar gunstig. Eén van de collega´s wil binnenkort een stuk lokaal opgegroeide Limousin kopen dus we hoeven geen honger te lijden als we niet mee kunnen doen aan dit varken.quote:Op vrijdag 5 december 2014 16:53 schreef Miss_Isis het volgende:
Week 1 en 2 gaan niet lukken, want dan heeft onze slager vakantie. Het kan sowieso pas achter in januari of begin februari, zodra hij terug is en ruimte heeft om een varken te slachten. We zullen dit weekend eens even bij hem informeren wanneer hij nog plek heeft in het nieuwe jaar.
Oh, en voor één van de biggen die straks geslacht gaat worden ga ik proberen precies op te schrijven hoe veel van alles (speklapjes, karbonades, worst...) er aan zit, zowel in kilo's als in aantallen. Dan kan ik een wat betere schatting geven van hoeveel een normaal (heel, half of kwart) varken precies is aan vlees. Dat zou ook handiger moeten zijn bij de verdeling.
Ja dat leek mij ook wel leuk iddquote:Op vrijdag 5 december 2014 22:50 schreef tombolafan het volgende:
Ik zou juist eerder voor optie 1 gaan
Om Miss_isis te dekken als er wat gebeurt etcEn superleuk ook, je eigen speklap op zien groeien
liep er een bruine beer rond in het dorp?quote:Op woensdag 17 december 2014 11:00 schreef Miss_Isis het volgende:
toen bleek dat de slager vandaag onverwacht moest jagen
Jaloers!quote:Op vrijdag 19 december 2014 15:39 schreef Oceanonix het volgende:
[ afbeelding ]
de rookworsten
ze hebben 4 uur in de rook gehangen bij 25-30C. Voordat we ze kunnen eten moeten ze nog 20 min gekookt worden. Dat doen we op de dag van eten. Binnenkort boerenkool met worst.
Ik denk het jaquote:Op vrijdag 19 december 2014 15:02 schreef computergirl het volgende:
[..]
liep er een bruine beer rond in het dorp?
Mijn eerste meet met een mede fokker en dan loop ik je -nota bene in m'n eigen huis- toch nog mis hequote:Op vrijdag 19 december 2014 14:59 schreef Oceanonix het volgende:
Was gisteren iets te moe om hier nog te reageren.
Het kwart varken is opgehaald. Alle losse onderdelen zijn in vacuumzakken gegaan en gelabeld de vriezer ingegaan. Dit was een behoorlijke klus.
Vanochtend is om 11:00 uur de rookton aangegaan om de niet gerookte rookworsten te roken. Gisteravond zijn die te drogen gehangen. En nu hangen ze al een paar uur in de rook.
Zodra ze gerookt zijn zal ik er een foto van maken.
Zo meteen start de verwerking van een stuk van de lever en crepinette tot cranberrypate.
de pate is gebakken maar moet nu 24 uur rusten met gewichten erop. Kortom mag daar alleen aan snuffelen.quote:Op vrijdag 19 december 2014 19:20 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ik denk het jaof misschien ergens een varken ontsnapt of zo
Volgens mij had het te maken met de vogelgriep en dat de jacht pas nu weer opengesteld was, en hij voor de feestdagen er nog even uit wilde
[..]
Mijn eerste meet met een mede fokker en dan loop ik je -nota bene in m'n eigen huis- toch nog mis he![]()
Maar mooi dat jullie alles in de vriezer hebben. Hier is dat ook altijd wel even werk, alles sorteren, labelen en inpakken. De rookworst ziet er trouwens super goed gelukt uit! Ben heel benieuwd naar hoe je paté wordt. En naar jullie review als je echt wat van het vlees geproefd hebt natuurlijk
quote:Op vrijdag 19 december 2014 15:39 schreef Oceanonix het volgende:
[ afbeelding ]
de rookworsten
ze hebben 4 uur in de rook gehangen bij 25-30C. Voordat we ze kunnen eten moeten ze nog 20 min gekookt worden. Dat doen we op de dag van eten. Binnenkort boerenkool met worst.
ik vond het zo wel handig. Ik wil alles in vacuum in de vriezer hebben liggen en dan zou het twee keer verpakt moeten worden. Bovendien kon ik nu porties maken zoals ik dat wil.quote:Op zaterdag 20 december 2014 07:04 schreef sigme het volgende:
Miss_Isis, ik laat mijn slager tegenwoordig de boel op schaaltjes leggen én invriezen. Kan jouw slager dat niet? Het is echt oneindig veel handiger bij het verdelen in kleinere porties. Ten eerste hoeft het niet op een specifieke dag opgehaald te worden, want diepgevroren. Ten tweede is de boel gewoon makkelijk tel- en weegbaar.
Dat horen we vaker, dat mensen die zo lekker vindenquote:Op vrijdag 19 december 2014 21:05 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
de pate is gebakken maar moet nu 24 uur rusten met gewichten erop. Kortom mag daar alleen aan snuffelen.
Vandaag hadden we een saucijs. Die zijn erg lekker, fijn kruidenmengsel gebruikt de slager.
Goed voornemen voor 2015quote:Op vrijdag 19 december 2014 21:52 schreef tombolafan het volgende:
Oooooooh nu wil ik helemaaaaaallllllll ook!
Ik ga serieus een spaarvarken () neerzetten en geld opzij zetten voor zeugjesvlees
Op dit moment hebben we helaas echt helemaal niets over. We komen eigenlijk bijna tekort, we overwegen zelfs om het varken dat in januari geslacht wordt voor de helft zelf te houden ipv helemaal te verkopen. Misschien dat je tzt iets met Tombolafan af kan spreken of zo, en van haar wat over kan kopenquote:Op vrijdag 19 december 2014 22:32 schreef Klaploper het volgende:
Je zit ergens in Twente, dat is wel te doen voor mij, want kom er vaak, maar een half of kwart varken is te veel voor mij op dit moment.
Ben je ook bereid een kilo of wat te verkopen? Dan wil ik natuurlijk best wat meer betalen dan de prijs per kilo voor een heel varken.
Ik vind het gewoon zo leuk, en meer betrouwbaar dan een zogenaamde biologische hamlap.
Ik denk dat hij dat misschien wel wil doen, maar dat zal hem ongetwijfeld extra tijd en dientengevolge, ons extra geld kostenquote:Op zaterdag 20 december 2014 07:04 schreef sigme het volgende:
Miss_Isis, ik laat mijn slager tegenwoordig de boel op schaaltjes leggen én invriezen. Kan jouw slager dat niet? Het is echt oneindig veel handiger bij het verdelen in kleinere porties. Ten eerste hoeft het niet op een specifieke dag opgehaald te worden, want diepgevroren. Ten tweede is de boel gewoon makkelijk tel- en weegbaar.
Damn...quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:17 schreef Oceanonix het volgende:
vandaag het een stukje van het buikspek klaar gemaakt met char siu mix van de toko. De buikspek eerst ingesneden tot op de huid. Daarna marineren en tenslotte bbq-en (waarbij de marinade met honing over de buikspek is aangebracht).
Het spek was boterzacht na afloop. Heerlijk.
[ afbeelding ]
deel 1
[ afbeelding ]
deel 2
[ afbeelding ]
deel 3
[ afbeelding ]
deel 4
[ afbeelding ]
deel 5
Zo, dat ziet er niet verkeerd uit!quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:17 schreef Oceanonix het volgende:
vandaag het een stukje van het buikspek klaar gemaakt met char siu mix van de toko. De buikspek eerst ingesneden tot op de huid. Daarna marineren en tenslotte bbq-en (waarbij de marinade met honing over de buikspek is aangebracht).
Het spek was boterzacht na afloop. Heerlijk.
[ afbeelding ]
deel 1
[ afbeelding ]
deel 2
[ afbeelding ]
deel 3
[ afbeelding ]
deel 4
[ afbeelding ]
deel 5
Mooi dat je toch nog wat hebt kunnen regelen met je collega'squote:Op maandag 19 januari 2015 22:13 schreef RolandArthur het volgende:
Logistiek was het helaas niet mogelijk om op korte termijn mee te doen aan de actie van Isis. Inmiddels hebben we wel via Koopeenvarken een aantal stukjes big binnenHet vlees is afkomstig van een Heldervarken, opgegroeid nabij Winterswijk, niet ver van Isis. De smaak is goed en het geld waard. Nadeel is dat er niet gekozen kan worden welke stukken je wilt en dat de prijs aanzienlijk hoger is dan die van Isis. Voordeel is dat de stukken netjes vacuum verpakt in een nette doos naar je toegestuurd worden. Dat is ook wat waard. Binnenkort komt er weer een pakket binnen van Koopeenkoe, voorgaande is uitstekend bevallen
Als er nog mensen geïnteresseerd zijn in een Fok-varken; Ik ben nog steeds een voorstander van dit idee. @Isis, zou je aan kunnen geven aan welke voorwaarden dit moet voldoen en of je hier nog aan mee wilt werken? Ik zou je dankbaar zijn. Indien de big niet te oud en te zwaar geworden is kan ik met collega´s en vrienden en familie tot een halve big afnemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |