Mijn varkensvlees is niet berig.quote:Op maandag 1 december 2014 16:04 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Slager, supermarkt, overal
Dat jij niet kan proeven of varkensvlees berig is (kennelijk) maakt niet dat ik mijn vlees op een rare plek ofzo haal hoor
Nou pleur maar weg danquote:
Ik heb het even nagezocht en ben er uit hoe het werktquote:Op maandag 1 december 2014 14:14 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Hahahaha dat hoop ik niet, zou wel kunnen hoorMaar dan is het percentage vlees dat ik niet mot nog hoger
Helaas een kwart varken is me iets te veel. Als je eventueel nog vet spek over hebt hou ik me wel aanbevolen want m'n reuzel is op.quote:Op zondag 30 november 2014 18:59 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
[..]
Ik ben eigenlijk een beetje huiverig met het verkopen van kleinere stukken dan een helft, of eventueel een kwart. Het is namelijk lastig om een kwart of minder eerlijk te verdelen, daarom vinden wij het het fijnst als 2 paar kopers samen in onderling overleg een helft verdelen. Een helft netjes in twee kwarten verdelen is nog wel te doen (al zal de één vaak wel iets meer van het één en minder van het ander krijgen), maar kleinere hoeveelheden wordt echt lastig. Zo zit er bv maar één varkenshaas aan een half varken, en een beperkt (vaak oneven) aantal rib/schouder/nek karbonades. En het wordt nog lastiger als mensen een groot stuk willen hebben zoals een ribroast of beenham oid, want een half varken heeft maar één achterpoot. Ik zou niet willen dat iemand anders dan tekort komt, namelijk.
Anyway, om scheve blikken te voorkomen hebben wij dus graag dat mensen het onderling in goed overleg regelen als ze minder dan een helft willen hebben. Stel dat meerdere Fokkers graag een helft willen verdelen dan lijkt me dat prima, iedereen is van harte welkom om hun deel hier (hier = regio Twente, voor geïnteresseerden) op te halen, maar ik zou het prettiger vinden als belangstellenden het samen verdelen.
Ik zit nu heel hard na te denken hoe ik het zou kunnen regelen, en wat ik nu bedacht heb is als volgt:
- 1 halve kan in twee kwarten worden verdeeld voor belangstellende Fokkers; bv Oceanonix en nog iemand (Lonaa? Tombola? ik noem maar iemand)
- we hebben dan nog 1 halve over waar we zelf wel wat van willen houden, maar niet alles. Dus daar zouden we in principe (tegen een aangepast tarief) grotere en kleinere stukken van kunnen verkopen, zoals een braadstuk van het één of ander, en andere stukken zoals worst en spek e.d. Maar dan zouden mensen die een klein beetje of een apart stuk willen moeten intekenen op stukken oid.
Is er serieus belangstelling voor om het op die manier te doen?
Voorlopig moet ik even afhaken. Ik heb te maken gekregen met een logistiek probleem: De persoon waarmee ik de bestelling wilde ophalen kwakkelt en beetje en maakt de lange rit vanuit het westen van het land liever niet. Versturen met de overnachtdienst van de post durven we niet aan.quote:Op maandag 1 december 2014 12:47 schreef Miss_Isis het volgende:
Mijn laptop doet even niet precies wat ik wil helaas. Oceanonix en Roland (en eventuele andere serieus geïnteresseerden natuurlijk), misschien is het handig als jullie mij mailen voor meer info:
Echte reuzel maak je van niervet natuurlijk hequote:Op dinsdag 2 december 2014 17:17 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Helaas een kwart varken is me iets te veel. Als je eventueel nog vet spek over hebt hou ik me wel aanbevolen want m'n reuzel is op.
Wie weet meldt er zich nog iemand hier, zou mooi zijn als het toch nog door kon gaan. En anders een volgende keer misschienquote:Op dinsdag 2 december 2014 17:19 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Voorlopig moet ik even afhaken. Ik heb te maken gekregen met een logistiek probleem: De persoon waarmee ik de bestelling wilde ophalen kwakkelt en beetje en maakt de lange rit vanuit het westen van het land liever niet. Versturen met de overnachtdienst van de post durven we niet aan.
Als het varken nog niet helemaal verdwenen is, hierbij even een schaamteloze oproep:
Mocht er iemand zijn meer in het (noord)westen van het land die geïntereseerd is in een (dan) inmiddels kwart van een kwart varken (of in die grootorde) misschien wil die dan samen die kant op gaan. Ik heb ruimte voor 10 tot 15 kg. Om mensen warm te maken:
Biologisch varken van bijvoorbeeld koopeenvarken.nl kost per 25 kg. 318,25 Euro
Biologisch varken van Isis (indien 7,50/kg) kost per 25 kg 187,50
En die van koopeenvarken.nl hebben misschien niet eens walnoten in hun dieet gehad
Reiskosten delen, dan is het geen slechte deal lijkt mij.
Ik houdt mij, voor zover nog mogelijk, aanbevolen mocht iemand zich geroepen voelen.
Het Perfecte Varken, toevallig?quote:Op dinsdag 2 december 2014 18:05 schreef Oceanonix het volgende:
* Oceanonix wacht nu op bestelling van bol.com![]()
Mezelf maar even een kookboekcadeau gegeven nav dit topic..
De boer waar wij de oma van deze biggen vandaan hebben gehaald staat daar ook in met een stukje over zijn varkens (Duke of Berkshires). Daar hebben wij er 2 van gekocht, en één van beide gekruist met een Bonte Bentheimer beer. Een zeugje uit die combinatie hebben we weer gekruist met een Berkshire beer en daar zijn deze biggen uit gekomenquote:
De keren erop hebben we de kinnebak ook maar gewoon door de worst laten draaien idd. We waren toen ik de OP schreef nog van plan er één of ander culinair hoogstandje mee te maken (een deel drogen en een deel braden of zo) dus specifiek verzocht de kinnebak heel te laten. Maar dat pakte helaas niet zo geweldig uitquote:Op woensdag 3 december 2014 00:14 schreef Targaryen het volgende:
Wauw! Dat ziet er echt heerlijk uit, heb zelf een bijbaan in een slagerij, echt lekker spul heb je daar allemaal!
Ik begrijp alleen niet waarom de slager de kinnebakken niet voor het grootste gedeelte verwerkt heeft in de rookworst die hij heeft gemaakt. Dat maakt de worst iets vetter, wat erg lekker kan zijn. Moet je er wel van houden natuurlijk.
Prima!quote:Op woensdag 3 december 2014 11:58 schreef Lonaa het volgende:
Daar heb ik dan misschien wel interesse in.
Ik zal het ook m'n ouders even vertellen. Misschien dat ze dan kunnen proberen te sparen.quote:Op woensdag 3 december 2014 12:04 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Prima!![]()
Roland had ook aangegeven veel interesse te hebben en graag op de hoogte te blijven. Als hij in het voorjaar (misschien ergens in maart?) vervoer kan regelen zouden we misschien samen wat af kunnen spreken.
Hehe, daar heb ik zelf ook wel eens last vanquote:Op woensdag 3 december 2014 12:06 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik zal het ook m'n ouders even vertellen. Misschien dat ze dan kunnen proberen te sparen.(Ze zijn daar nog slechter in dan ik.
weet ik wel gelijk van wie ik het heb.)
Ik moet op dit moment de vriezer wel leegeten.quote:Op woensdag 3 december 2014 12:16 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Hehe, daar heb ik zelf ook wel eens last vanMaar wie weet kan er bezuinigd worden door vast de vriezer helemaal leeg te eten
![]()
Even voor de zekerheid, een halve of een kwart is dan wel zwaarder (en dus wat duurder) dan nu natuurlijk, hoe later we slachten hoe zwaarder de big inmiddels is. In mei zijn ze een jaar, en dan zitten ze toch al zo'n beetje op de 160 kg (heel) gok ik. Dus wat mij betreft slachten we al in maart (of nog eerder, als dat lukt) om het gewicht (en de prijs) voor de kopers nog een beetje binnen de perken te houden.
Ik ben even wat mensen op mijn werk enthousiast aan het maken. Dat lukt best aardig en vervoer wordt dan ook wat makkelijker, dan zijn er meer opties. In het voorjaar is de vriezer bij de mensen met een moestuin ook wat leger. Er van uit gaande dat een half varken tegen die tijd 80 kilo weegt is het denk ik wel handig als we tijdig afspraken maken wie welk deel wil. Ik vermoed dat het over wat meer mensen verdeeld moet worden. Eén collega van mij wil i.i.g. graag (een deel van de) de spareribs.quote:Op woensdag 3 december 2014 12:04 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Prima!![]()
Roland had ook aangegeven veel interesse te hebben en graag op de hoogte te blijven. Als hij in het voorjaar (misschien ergens in maart?) vervoer kan regelen zouden we misschien samen wat af kunnen spreken.
Het overheerlijke Iberico varkentje leeft over het algemeen van gewoon varkensvoer en staat in een stal. Denk niet dat ze allemaal lekker rondhuppelen en eikeltjes zoeken.quote:Op woensdag 3 december 2014 16:40 schreef Targaryen het volgende:
Leuk dat jullie dit doen overigens, is weer wat anders dan het meeste bio-varken wat hier uit Nederland uit Duitsland overkomt. Het juiste voer maakt zoveel verschil bij varken. Kijk maar naar het overheerlijke Iberico varkentje uit Spanje.![]()
Wij zelf importeren biologisch varkensvlees uit België wat ook een groot verschil maakt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |