abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147154757
Onbeschaamd carnivorisme hier.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 30 november 2014 @ 18:18:07 #77
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_147155036
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 18:09 schreef Bart2002 het volgende:
Helemaal niet ik eet er netjes groentes bij.
pi_147155535
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 17:51 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

we kunnen 4 laden vrijmaken. Dat is bij elkaar 1 vriezer van 100 liter. Zou het genoeg zijn???
Dat zou wel voldoende moeten zijn voor een kwart varken (kilo of 25). Zeker als het (grotendeels) in een beetje makkelijk in te pakken stukken is gesneden (een hele beenham of een ribroast bv is wat lastiger in te pakken dan een net stapeltje schnitzels of karbonades oid).

Dus dan zou je idealiter samen met iemand anders een halve kunnen verdelen, bv met vrienden/familie of misschien met een andere Fokker? :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_147156219
quote:
hoezo? het gaat alleen over groot inslaan. En juist bij het kopen van een heel/ half beest moet je nadenken over datgene wat je eet. Je kunt niet alleen de "lekkere" delen eten.
Koe kopen wij ook altijd groot in en we eten niet meer als 125 g pp. Dat is minder als de meeste vleeseters.
pi_147156324
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 17:33 schreef RolandArthur het volgende:
Beste Isis,

Hiervoor heb ik even een profiel aangemaakt. Enigszins teleurgesteld met de kwaliteit van het vlees uit de supermarkt koop ik vlees tegenwoordig liever in bij leveranciers waarbij ik het vertrouwen heb dat het dier wat ik eet gezond en redelijk netjes is grootgebracht, zoals koopeenkoe of de poelier. Je biedt nog een half varken aan: Voor een half varken heb ik echter geen ruimte in de vriezer. Ik kan nog ongeveer 15 kg kwijt. Een aantal andere forumleden hebben aangegeven interesse te hebben, bestaat er een mogelijkheid om het halve varken te verdelen onder de forumleden? Als je een lijst kan maken van de onderdelen van het dier kunnen forumleden deze inkopen? Vanzelfsprekend ga ik er van uit dat de duurdere stukken wat meer kosten dan 7,5 en de goedkopere delen wat minder, ik wil graag wat van beiden.

Is het een idee dat er een lijst komt met onderdelen en dat we hier met een aantal leden een verdeling maken?

Vriendelijke groet, Roland
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 17:54 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb ook interesse in een kilo of 10 mits je niet al te ver weg woont.
Ik ben eigenlijk een beetje huiverig met het verkopen van kleinere stukken dan een helft, of eventueel een kwart. Het is namelijk lastig om een kwart of minder eerlijk te verdelen, daarom vinden wij het het fijnst als 2 paar kopers samen in onderling overleg een helft verdelen. Een helft netjes in twee kwarten verdelen is nog wel te doen (al zal de één vaak wel iets meer van het één en minder van het ander krijgen), maar kleinere hoeveelheden wordt echt lastig. Zo zit er bv maar één varkenshaas aan een half varken, en een beperkt (vaak oneven) aantal rib/schouder/nek karbonades. En het wordt nog lastiger als mensen een groot stuk willen hebben zoals een ribroast of beenham oid, want een half varken heeft maar één achterpoot. Ik zou niet willen dat iemand anders dan tekort komt, namelijk.

Anyway, om scheve blikken te voorkomen hebben wij dus graag dat mensen het onderling in goed overleg regelen als ze minder dan een helft willen hebben. Stel dat meerdere Fokkers graag een helft willen verdelen dan lijkt me dat prima, iedereen is van harte welkom om hun deel hier (hier = regio Twente, voor geïnteresseerden) op te halen, maar ik zou het prettiger vinden als belangstellenden het samen verdelen.

Ik zit nu heel hard na te denken hoe ik het zou kunnen regelen, en wat ik nu bedacht heb is als volgt:

- 1 halve kan in twee kwarten worden verdeeld voor belangstellende Fokkers; bv Oceanonix en nog iemand (Lonaa? Tombola? ik noem maar iemand :+ )

- we hebben dan nog 1 halve over waar we zelf wel wat van willen houden, maar niet alles. Dus daar zouden we in principe (tegen een aangepast tarief) grotere en kleinere stukken van kunnen verkopen, zoals een braadstuk van het één of ander, en andere stukken zoals worst en spek e.d. Maar dan zouden mensen die een klein beetje of een apart stuk willen moeten intekenen op stukken oid.

Is er serieus belangstelling voor om het op die manier te doen?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_147156623
wanneer gaat de slacht plaatsvinden? Ik vind het ook prima om met iemand een halve te delen.
pi_147156831
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 18:56 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

hoezo? het gaat alleen over groot inslaan. En juist bij het kopen van een heel/ half beest moet je nadenken over datgene wat je eet. Je kunt niet alleen de "lekkere" delen eten.
Koe kopen wij ook altijd groot in en we eten niet meer als 125 g pp. Dat is minder als de meeste vleeseters.
Tja. Als je echt zou nadenken over wat je eet zou je geen "beest" willen eten. Maar met deze boodschap zit ik w.s. in het verkeerde topic.
pi_147156875
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 19:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Tja. Als je zou nadenken over wat je eet zou je geen "beest" willen eten. Maar met deze boodschap zit ik w.s. in het verkeerde topic.
ja dat heb je goed. Je zit verkeerd.
pi_147156959
Dan zal ik je niet langer lastigvallen. :{
pi_147157039
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 19:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Tja. Als je echt zou nadenken over wat je eet zou je geen "beest" willen eten. Maar met deze boodschap zit ik w.s. in het verkeerde topic.
joh als je zonodig tegen vlees wilt ageren doe het dan in ieder geval niet hier - dit topic gaat over 1 van de meest diervriendelijke manieren van vlees produceren die er in nederland te vinden is :') hoe sad ben je als je dat niet inziet.
pi_147157247
Ik was al weg hoor.
pi_147157410
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 19:19 schreef Bart2002 het volgende:
Ik was al weg hoor.
blij dat je je vergissing inziet ^O^
pi_147157485
Beste Isis, Oceanoix,

Zou je aan kunnen geven hoe het halve varken verdeeld kan worden? Oceanoix, ik wil graag het gedeelte uit mijn vorige bericht, indien mogelijk. Daarnaast ben ik wel geinteresseerd naar wat spek (gerookt zou echt :) zijn). Karbonades vind ik ook lekker mits ze niet met een zaag verdeeld zijn en vol met splinters zitten. Welke gedeelten vind jij interessant?

Vriendelijke groet,

Roland
pi_147157614
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 19:23 schreef SuperFood het volgende:

[..]

blij dat je je vergissing inziet ^O^
Dat nou ook weer niet. Sowieso "diervriendelijke manieren van vlees produceren"... Het varken staat er ook bij te juichen zeker. Met zijn feestmuts op. De hoogmoed.
Maar als jij niet meer reageert houd ik ook mijn mond.
pi_147157633
Ik laat deze even overgaan, hoop dat Roland en Oceanoix er samen uit komen (twente is net ff te ver ook voor nu) ik spaar liever even zodat ik een half varken kan overnemen :9

Hoewel ik ergens dacht gelezen te hebben dat je met varkens stopt? ;( ;)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_147157715
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 19:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat nou ook weer niet. Sowieso "diervriendelijke manieren van vlees produceren"... Het varken staat er ook bij te juichen zeker. De hoogmoed.
Maar als jij niet meer reageert houd ik ook mijn mond.
super.
  zondag 30 november 2014 @ 19:31:08 #92
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147157793
quote:
Heerlijk toch
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_147157984
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 19:24 schreef RolandArthur het volgende:
Beste Isis, Oceanoix,

Zou je aan kunnen geven hoe het halve varken verdeeld kan worden? Oceanoix, ik wil graag het gedeelte uit mijn vorige bericht, indien mogelijk. Daarnaast ben ik wel geinteresseerd naar wat spek (gerookt zou echt :) zijn). Karbonades vind ik ook lekker mits ze niet met een zaag verdeeld zijn en vol met splinters zitten. Welke gedeelten vind jij interessant?

Vriendelijke groet,

Roland
ik zie dat bericht niet, dus dat is lastig beoordelen.
Ik ben geinteresseerd in de helft van een helft. Dat is de eerlijkste verdeling. Beide evenveel courante en incourante delen.
pi_147158426
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 19:36 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

ik zie dat bericht niet, dus dat is lastig beoordelen.
Ik ben geinteresseerd in de helft van een helft. Dat is de eerlijkste verdeling. Beide evenveel courante en incourante delen.
Beste Oceanix,

Het gedeelte dat ik graag wil hebben is van het gerecht dat Piet heeft geplaatst, dat stuk van de bil met zwoerd. Ik ben niet bekend met de courante en incourante delen, daarom heb ik aan Isis gevraagd een lijst te maken. Als zij dat wil doen dan kunnen we onderling een afweging maken wie wat krijgt en wie wat betaald. Een kwart komt neer op ongeveer 25 kilo, voor mij is dat nog wat veel. Ik heb mijn familie even ingelicht, we komen er wel uit als we weten wie wat wil.

Vriendelijke groet,

Roland
pi_147158631
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 19:06 schreef Oceanonix het volgende:
wanneer gaat de slacht plaatsvinden? Ik vind het ook prima om met iemand een halve te delen.
Maandag 15 december gaan ze naar de slager, dan zijn ze meestal de woensdag erna (dus 17-12) weer terug en kunnen ze die middag/avond hier afgehaald worden. Er kan ook verse worst gemaakt worden van restvlees als je dat wilt (dat doet de slager meestal woensdag ochtend). Maar mocht je iets willen laten roken/koken/drogen dan duurt het langer voor dat gedeelte klaar is en zul je het later af moeten halen (of als je creatief bent doe je dat thuis zelf, natuurlijk ;) ).

quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 19:24 schreef RolandArthur het volgende:
Beste Isis, Oceanoix,

Vriendelijke groet,

Roland
Ik denk dat het deel van die foto (was een plaatje van Pietverdriet geloof ik?) misschien een achterpoot is of zo. Dat is dus lastig te verdelen, aangezien een half varken maar één achterpoot heeft ;) Je kan op een vergelijkbare manier ook buikspek in de oven klaar maken met knapperig zwoert, dat is makkelijker want dan kun je de hoeveelheid buikspek van het varken gewoon door 2 delen.

Over het algemeen wordt een halve die daarna nog in 2 kwarten moet in wat handzamere stukken verdeeld. De achterpoot wordt dan bv een aantal stukken ham, wat schnitzeltjes en varkenslapjes, hamschijven (bv voor snert) en restjes vlees gaan dan bv door de worst. Buikspek kan in speklapjes, maar ook voor de helft in speklapjes en de andere helft aan één stuk, bv voor in de oven, als de koper dat graag wil. Met karbonades kan ook zoiets, de helft van de ribkarbonades kan aan één stuk als braadstuk en de andere helft kan als losse karbonades.
pi_147158769
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 19:27 schreef tombolafan het volgende:
Ik laat deze even overgaan, hoop dat Roland en Oceanoix er samen uit komen (twente is net ff te ver ook voor nu) ik spaar liever even zodat ik een half varken kan overnemen :9

Hoewel ik ergens dacht gelezen te hebben dat je met varkens stopt? ;( ;)
Nou, stoppen is een groot woord maar we gaan wel minderen ja :P

Deze lichting is nog zelf gefokt, voor volgend jaar hebben we er nog een paar van deze lichting die halverwege dat jaar geslacht kunnen worden. En vanaf 2016 willen we alleen nog elk jaar 2 biggen kopen en aan het eind vh jaar slachten. Dus dan hebben we alsnog 1 heel varken 'over' om te verdelen aan belangstellenden ;)
pi_147158918
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 19:47 schreef RolandArthur het volgende:

[..]

Beste Oceanix,

Het gedeelte dat ik graag wil hebben is van het gerecht dat Piet heeft geplaatst, dat stuk van de bil met zwoerd. Ik ben niet bekend met de courante en incourante delen, daarom heb ik aan Isis gevraagd een lijst te maken. Als zij dat wil doen dan kunnen we onderling een afweging maken wie wat krijgt en wie wat betaald. Een kwart komt neer op ongeveer 25 kilo, voor mij is dat nog wat veel. Ik heb mijn familie even ingelicht, we komen er wel uit als we weten wie wat wil.

Vriendelijke groet,

Roland
dat deel kunnen we dat uitruilen. Wij willen graag de procureur (nek). Jij de kont, ik de kop... :D
pi_147158986
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 19:51 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Maandag 15 december gaan ze naar de slager, dan zijn ze meestal de woensdag erna (dus 17-12) weer terug en kunnen ze die middag/avond hier afgehaald worden. Er kan ook verse worst gemaakt worden van restvlees als je dat wilt (dat doet de slager meestal woensdag ochtend). Maar mocht je iets willen laten roken/koken/drogen dan duurt het langer voor dat gedeelte klaar is en zul je het later af moeten halen (of als je creatief bent doe je dat thuis zelf, natuurlijk ;) ).

[..]

Ik denk dat het deel van die foto (was een plaatje van Pietverdriet geloof ik?) misschien een achterpoot is of zo. Dat is dus lastig te verdelen, aangezien een half varken maar één achterpoot heeft ;) Je kan op een vergelijkbare manier ook buikspek in de oven klaar maken met knapperig zwoert, dat is makkelijker want dan kun je de hoeveelheid buikspek van het varken gewoon door 2 delen.

Over het algemeen wordt een halve die daarna nog in 2 kwarten moet in wat handzamere stukken verdeeld. De achterpoot wordt dan bv een aantal stukken ham, wat schnitzeltjes en varkenslapjes, hamschijven (bv voor snert) en restjes vlees gaan dan bv door de worst. Buikspek kan in speklapjes, maar ook voor de helft in speklapjes en de andere helft aan één stuk, bv voor in de oven, als de koper dat graag wil. Met karbonades kan ook zoiets, de helft van de ribkarbonades kan aan één stuk als braadstuk en de andere helft kan als losse karbonades.
die woensdagavond hebben we uiteraard al weer een afspraak. Is ophalen bij de slager een probleem (donderdag) ik neem aan dat jouw koeling niet zo groot is dat je het nog een dag langer kunt laten liggen?
pi_147159111
De delen waar geen bot inzit mogen wat mij betreft zoveel mogelijk aan 1 stuk (waar mogelijk) die snij ikzelf wel.
Worst laten maken is handig want zover was ik zelf niet.

Had je al een bestemming voor de lever of een deel ervan?
pi_147159308
Nou, ziet er mooi uit. Mooie rode fricandeau, dat zie je meestal niet. Kun je mooie schnitzeltjes van slaan...
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')