Maar hoe doe ik dat precies? Waar kruid ik het precies mee? (we hebben nitrietzout, insmeren? En dan afspoelen of niet? Welke kruiden gebruik je nog meer?) Hoe moet zoiets rijpen? Moet dat in een droogkast? (die hebben we niet) of kan het ook 'gewoon' op een redelijk warme, droge plek worden opgehangen? Of in de koelkast? En wat doe je er mee als het klaar is, rauw eten of bakken? En heeft iemand misschien een goed recept voor de andere helft van de kinnebak? De Hollandse dingen die ik tegenkwam (koken en er met gelatine een terrine van maken) lijken me echt niet lekker. Iemand een betere suggestie?quote:Dit oeroude Italiaanse spekproduct wordt gemaakt van de kinnebak (wang) van het varken. Het spek wordt in wijn gewassen en met peper, chilipeper en diverse aroma's bestrooid. Vaak wordt ook kwistig van knoflook gebruik gemaakt. Daarna wordt het spek gedurende een maand te rijpen gelegd. De smaak van de kruiden wordt hierdoor versterkt. bron: http://www.mijnslager.inf(...)_speksoorten_ww.html
quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:13 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Mijn vader liet ooit een varken slachten zonder staart, toen kregen we het vlees terug zat er een krulstaart bij
Ik heb geen ideequote:Op woensdag 9 mei 2012 23:18 schreef Apuleius het volgende:
[..]Ik ben ook benieuwd wat zo'n half varken kost.
http://www.oleel.nl/index(...)ote-verloting-ol-eelquote:Op woensdag 9 mei 2012 23:18 schreef Apuleius het volgende:
[..]Ik ben ook benieuwd wat zo'n half varken kost.
Ah, thanks!quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:24 schreef JerryLee het volgende:
[..]
http://www.oleel.nl/index(...)ote-verloting-ol-eel
Mijn ouders kopen elk jaar een middelgrote schaap voor het slachtfeest. Een schaap van deze formaat hebben wij voor ongeveer ¤ 500 op de kop getikt. Een varken in zijn geheel kost ¤ 1000 als ik het linkje mag geloven. Maar varkens hebben doorgaans ook wel wat meer vet in de kuip. En het betreft het vlees van 'The Duke of Berkshire'. Daar zal het wel aan liggen.quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:24 schreef JerryLee het volgende:
[..]
http://www.oleel.nl/index(...)ote-verloting-ol-eel
Bij een slachterij inkopen is veel goedkoper dan bij de super. En je krijgt er betere kwaliteit voor terug. Hoewel ik geen ervaring heb met varkensvlees.quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:47 schreef TwenteFC het volgende:
Wij krijg ook 1x per jaar 2 grote witte bakken met vleesch, ideaal en goedkoop.
Nou, over ongeveer twee maand hebben we een paar speenvarkens beschikbaar, daarna in november/december worden er oudere biggen (6/7 maand) geslachtquote:Op donderdag 10 mei 2012 13:11 schreef Gesplit het volgende:
Ik zou in de toekomst ook wel zn halve varken willen!
Het ziet er niet uit en je kunt er nauwelijks plakken van snijden, dus vandaar dat slagers het vooral voor de worst gebruiken.quote:Op donderdag 10 mei 2012 15:59 schreef RobinOok het volgende:
Ik dacht dat kinnebak eigenlijk alleen/vooral goed is voor in de worst. ;-)
Nouja, we hadden van het hele varken in totaal al 12 kilo worst (van onze helft alleen al 92 saucijsjes), op een gegeven moment heb je daar ook wel genoeg vanquote:Op donderdag 10 mei 2012 15:59 schreef RobinOok het volgende:
Ik dacht dat kinnebak eigenlijk alleen/vooral goed is voor in de worst. ;-)
Hebben jullie een boerderij, Miss Isis. Lijkt me zooooo leuk om 2 varkens rond het huis te hebben.
Nee, het zijn inderdaad niet zulke kleine stukjes als in jouw foto's, het is gewoon een hele wang. Ik heb helaas nog steeds geen idee dus hoe ik er mee verder moet... Volgende keer misschien toch maar door de worst of zoquote:Op donderdag 10 mei 2012 17:46 schreef RobinOok het volgende:
Ja, daar zit misschien een wangetje in verstopt. Maar ik noem dat geen wang hoor!
quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:32 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar het is toch geen wang? Wang is mooi stoofvlees:
[ link | afbeelding ]
Pork Cheeks by FotoosVanRobin, on Flickr
[ link | afbeelding ]
Pig's Cheek in red wine by FotoosVanRobin, on Flickr
Dat ziet er toch heel anders uit dat dat stuk kinnebak hoor.
Varkenswang is idd vreselijk lekker stoofvleesquote:Op donderdag 10 mei 2012 17:32 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar het is toch geen wang? Wang is mooi stoofvlees:
[ link | afbeelding ]
Pork Cheeks by FotoosVanRobin, on Flickr
[ link | afbeelding ]
Pig's Cheek in red wine by FotoosVanRobin, on Flickr
Dat ziet er toch heel anders uit dat dat stuk kinnebak hoor.
Mijn opa maakte dat vroeger regelmatig klaarquote:Op donderdag 10 mei 2012 19:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Varkenswang is idd vreselijk lekker stoofvlees
Ik maak het ook af en toe, met zeekraalquote:Op donderdag 10 mei 2012 19:50 schreef Muck het volgende:
[..]
Mijn opa maakte dat vroeger regelmatig klaar
Hoe pak je zoiets aan dan Piet? Ik wil van één helft graag guanciale proberen te maken maar voor de andere helft zoek ik nog tips. Kan ik het vlees zoals op de foto te zien stoven? Is dat niet te vet? Het lijkt namelijk niet echt op de varkenswangetjes in Robin's recept. Wat zou jij er mee doen als je twee van die hompen in de koeling had liggen?quote:Op donderdag 10 mei 2012 19:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik maak het ook af en toe, met zeekraal
ik ben een tijd geleden bij een workshop 'hoe verwerk ik een half varken' van een slager hier geweest, maar heb me niet beseft dat er zo vreselijk vlees van af komt!quote:
Wat een leuk idee, zo'n workshop! Wat leer je daar zoal? En heb je toevallig op die workshop ook tips gekregen over hoe een kinnebak te verwerken?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 00:08 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ik ben een tijd geleden bij een workshop 'hoe verwerk ik een half varken' van een slager hier geweest, maar heb me niet beseft dat er zo vreselijk vlees van af komt!
nje kunt er alle vragen stellen die je wil, en alles wordt gedemonstreerdquote:Op vrijdag 11 mei 2012 13:44 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Wat een leuk idee, zo'n workshop! Wat leer je daar zoal? En heb je toevallig op die workshop ook tips gekregen over hoe een kinnebak te verwerken?
Dit halve varken is trouwens ook wel iets groter dan gemiddeld hoorHeeft te maken met haar ras en lichaamsbouw (lang, dus wat meer karbonades) en met het feit dat ze 'al' een jaar oud was. De meeste slachtvarkens worden maar een maand of 6/7/8 oud. Ze was ook dubbel zo zwaar als het gewone varken dat naast haar op de foto hing, 190 kilo tegenover 80-90 kilo. Hier onder een foto met de slager (ongeveer 1.85m. gok ik) ernaast, daar is goed te zien hoe groot ze eigenlijk was:
[ afbeelding ]
De slager doet het daadwerkelijke moorden, wij geven slechts opdracht.quote:
-edit: niet doen-quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:36 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
De slager doet het daadwerkelijke moorden, wij geven slechts opdracht.
Maar goed, heb je toevallig nog een tip mbt de bereiding van een achterpoot? Of belangstelling voor een half varken?
Godverdomme, wat fijn.quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Achterpoot met zwoerd bereiden tot een knapperzwoerdbraadstuk
[ afbeelding ]
Paar uur in de oven en dan
[ afbeelding ]
Maar dan niet eerst voorkoken? Dan moet het denk ik wel heel lang in de oven (10 kilo met bot)? Zoiets als op de foto met krokant zwoerd hebben we trouwens al wel eens gedaan met een ribroast (dus karbonades aan een stuk), dat was erg lekkerquote:Op zaterdag 29 november 2014 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Geen idee of dat lukt met voorkoken, en ja, moet dan lang in de oven.quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:51 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Maar dan niet eerst voorkoken? Dan moet het denk ik wel heel lang in de oven (10 kilo met bot)? Zoiets als op de foto met krokant zwoerd hebben we trouwens al wel eens gedaan met een ribroast (dus karbonades aan een stuk), dat was erg lekker![]()
Maar voor deze poot willen we denk ik meer iets zoals een beenham, met een laklaag/beetje zoetig laagje of zo, met een beetje Kerstige uitstraling. Misschien dat we dan het zwoerd er af moeten snijden (of afzonderlijk krokant bereiden)? Het is voor de hele familie namelijk (incl ooms/tantes), en niet iedereen is zo'n fan van zwoerd en zo, vrees ik... (één tante wil zelfs sowieso eigenlijk geen vlees eten van dieren die ze 'gekend' heeft
![]()
)
Ja, die in de OP was een flinke iddquote:Op zaterdag 29 november 2014 17:58 schreef Sangha het volgende:
Dat zou ik ook echt niet kunnen (en willen) een dier opeten dat ik heb verzorgd. Ik zou me er enorm aan hechten.Overigens komt er nog een hoop vlees vanaf zeg. Maar goed; het was een flinke dame.
neem een kat.quote:Op zaterdag 29 november 2014 21:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oh, wat ziet dat er fantastisch uit zeg.
Ik schiet hier wel lichtelijk van in de stress trouwens. Wij hebben ook plannen om elk jaar 2 varkens te laten opgroeien en slachten. Maar ik vraag me ineens heel erg af wat ik elk jaar met twee keer zoveel vlees (want 2 normale varkens) als uit de OP moet? We zijn maar met 2 personen en ik eet nauwelijks varkensvlees![]()
Goed, dat zijn allemaal zorgen voor later.
Koop een vrieskist.quote:Op zaterdag 29 november 2014 21:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik schiet hier wel lichtelijk van in de stress trouwens. Wij hebben ook plannen om elk jaar 2 varkens te laten opgroeien en slachten. Maar ik vraag me ineens heel erg af wat ik elk jaar met twee keer zoveel vlees (want 2 normale varkens) als uit de OP moet? We zijn maar met 2 personen en ik eet nauwelijks varkensvlees![]()
Noooooh wat verleidelijkquote:Op zaterdag 29 november 2014 17:33 schreef Miss_Isis het volgende:
Even een enorme rotschop...
We zijn al weer 2,5 jaar en enkele geslachte varkens verder, en mijn ouders hebben onlangs een workshop 'varken' gevolgd (bij Meneer Wateetons) om ideeën op te doen. De guanciale die ik wilde maken was helaas niet zo goed gelukt, de kinnebakken gaan tegenwoordig door de worst. Maar we hebben wel onder andere porchetta en buikspek-aan-een-stuk uit de oven gemaakt, een ribroast en een beenham. Ook kruiden en drogen we zelf hele lekkere rauwe ham.
Met Kerstmis staat er een hele achterpoot op het menu, hij is ingespoten met pekel door de slager en hij moet nog worden gekookt en dan de oven in. Heeft iemand daar nog goede tips of ideeën voor, toevallig? We willen graag zo'n laagje over de ham, wat voor laklaag is lekker? Is voorkoken nodig/lekker of kan het ook nog anders/beter? De ham is wel behoorlijk groot, het is de hele bil van het varken, met (deels) zwoerd en aan het bot, in totaal bijna 10 kilo. Dus het zal sowieso wel even duren voor het gaar is.
En er is nog een reden waarom ik dit topic kick... 15 december gaan er 2 biggen (niet zo groot als het varken in de OP, meer een standaard formaatje, kilo of 100 p/s) naar de slager. En voor een halve zoeken we nog een goed huisIk dacht dat er in CUL wellicht wel liefhebbers zouden zitten, vandaar dat ik het graag even onder de aandacht wil brengen. Dus... als er iemand belangstelling heeft hoor ik het graag
![]()
Als gezelschap, om op te eten of om het varkensvlees aan te voerenquote:
nou 2 hele varkens elk jaar - da's wel echt veel lijkt mequote:Op zaterdag 29 november 2014 22:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Als gezelschap, om op te eten of om het varkensvlees aan te voeren
We hebben al een kat voor de gezelligheid, die we niet gaan opeten en die niets anders lust dan brokjes en bliktonijn. Ik dreig overigens wel eens om carpaccio van haar staart te maken![]()
Maar varkentjes dus. Isis, maken jullie ook zelf worsten? Of blijft het bij de rookworsten en saucijzen uit de OP?
Ook het varken kon de foto's op prijs stellen. Hij vond dat ie er smakelijk opstond.quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:41 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Leuk dat je daar foto's van hebt gemaakt! Zal vast lekker zijn.
is een continue proces niet mogelijk? Beginnen met 2, 1 naar de slacht, 1 nieuwe erbij. Als de voorraad op dreigt te raken, de oudste van 2 naar de slacht. En weer 1 nieuwe erbij enz.quote:Op zaterdag 29 november 2014 21:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
Geen idee, voorlopig hebben we een klein huis in een arbeiderswijk met 5m2 tuin. Voor een woning met plaats voor varkens wordt hard gespaardquote:Op zondag 30 november 2014 11:10 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
is een continue proces niet mogelijk? Beginnen met 2, 1 naar de slacht, 1 nieuwe erbij. Als de voorraad op dreigt te raken, de oudste van 2 naar de slacht. En weer 1 nieuwe erbij enz.
2 varkens is idd wel het minimum, één alleen is zielig, en een doorloop-idee is niet aan te raden; de meeste varkens vinden het niet zo tof om ineens hun vriendje/vriendinnetje te verliezen en een indringer in hun territorium te hebben. Ze gaan dan vaak ruzie maken, en een jonge big gaat dat natuurlijk verliezen. De stress die dat oplevert is ook niet goed voor de smaak en groei, en jonge biggen kunnen daar letterlijk ziek van worden en als het echt uit de hand loopt er aan dood gaan. En met zo'n systeem zit je het hele jaar doorlopend met varkens, ook in de winter, en dat is extra lastig (denk aan een beter hok dat je dan nodig hebt, meer voer, extra strooisel, slecht weer, en een weilandje dat nooit tijd heeft te herstellen). Dat zou ik dus beslist niet aanraden.quote:Op zaterdag 29 november 2014 21:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nee, we maken zelf (nog) geen worsten. Er is al wel een worstenmolen en een boek (Over Worst) aangeschaft maar daar blijft het wegens chronisch tijdgebrek voorlopig nog bij. De slager maakt voor ons rookworst en saucijzen en laatst leverworst. Zelf drogen we wel hele lekkere hamquote:Maar varkentjes dus. Isis, maken jullie ook zelf worsten? Of blijft het bij de rookworsten en saucijzen uit de OP?
Het zijn zeugjes, en misschien kun je met iemand samen doen?quote:Op zaterdag 29 november 2014 22:09 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Noooooh wat verleidelijkJammer dat ik nu geen geld/ruimte heb (hoeveel kost een half varken?
)
Zijn het zeugjes of beertjes?
Snel de vriezer leegeten danquote:Op zondag 30 november 2014 13:49 schreef Oceanonix het volgende:
IK heb op zich wel interesse alleen zijn onze vriezers nog heel erg vol.
koop een 'canner', je kunt dan pastei enzo 'wecken'. blijft heel lang goed en het kost je geen ruimte in de vriezer. en leuk als kadootje enzo.quote:
Wij hebben zelf vriezerruimte genoeg gelukkig, we hebben 2 grote horeca-kwaliteit vrieskasten van 500+ liter inhoud. En ik denk dat je wel heel wat blikjes paté kunt maken van één varken voor je een significante hoeveelheid vriezerruimte bespaartquote:Op zondag 30 november 2014 14:31 schreef SuperFood het volgende:
[..]
koop een 'canner', je kunt dan pastei enzo 'wecken'. blijft heel lang goed en het kost je geen ruimte in de vriezer. en leuk als kadootje enzo.
we kunnen 4 laden vrijmaken. Dat is bij elkaar 1 vriezer van 100 liter. Zou het genoeg zijn???quote:
Ter aanvulling:quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat zou wel voldoende moeten zijn voor een kwart varken (kilo of 25). Zeker als het (grotendeels) in een beetje makkelijk in te pakken stukken is gesneden (een hele beenham of een ribroast bv is wat lastiger in te pakken dan een net stapeltje schnitzels of karbonades oid).quote:Op zondag 30 november 2014 17:51 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
we kunnen 4 laden vrijmaken. Dat is bij elkaar 1 vriezer van 100 liter. Zou het genoeg zijn???
hoezo? het gaat alleen over groot inslaan. En juist bij het kopen van een heel/ half beest moet je nadenken over datgene wat je eet. Je kunt niet alleen de "lekkere" delen eten.quote:
quote:Op zondag 30 november 2014 17:33 schreef RolandArthur het volgende:
Beste Isis,
Hiervoor heb ik even een profiel aangemaakt. Enigszins teleurgesteld met de kwaliteit van het vlees uit de supermarkt koop ik vlees tegenwoordig liever in bij leveranciers waarbij ik het vertrouwen heb dat het dier wat ik eet gezond en redelijk netjes is grootgebracht, zoals koopeenkoe of de poelier. Je biedt nog een half varken aan: Voor een half varken heb ik echter geen ruimte in de vriezer. Ik kan nog ongeveer 15 kg kwijt. Een aantal andere forumleden hebben aangegeven interesse te hebben, bestaat er een mogelijkheid om het halve varken te verdelen onder de forumleden? Als je een lijst kan maken van de onderdelen van het dier kunnen forumleden deze inkopen? Vanzelfsprekend ga ik er van uit dat de duurdere stukken wat meer kosten dan 7,5 en de goedkopere delen wat minder, ik wil graag wat van beiden.
Is het een idee dat er een lijst komt met onderdelen en dat we hier met een aantal leden een verdeling maken?
Vriendelijke groet, Roland
Ik ben eigenlijk een beetje huiverig met het verkopen van kleinere stukken dan een helft, of eventueel een kwart. Het is namelijk lastig om een kwart of minder eerlijk te verdelen, daarom vinden wij het het fijnst als 2 paar kopers samen in onderling overleg een helft verdelen. Een helft netjes in twee kwarten verdelen is nog wel te doen (al zal de één vaak wel iets meer van het één en minder van het ander krijgen), maar kleinere hoeveelheden wordt echt lastig. Zo zit er bv maar één varkenshaas aan een half varken, en een beperkt (vaak oneven) aantal rib/schouder/nek karbonades. En het wordt nog lastiger als mensen een groot stuk willen hebben zoals een ribroast of beenham oid, want een half varken heeft maar één achterpoot. Ik zou niet willen dat iemand anders dan tekort komt, namelijk.quote:Op zondag 30 november 2014 17:54 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb ook interesse in een kilo of 10 mits je niet al te ver weg woont.
Tja. Als je echt zou nadenken over wat je eet zou je geen "beest" willen eten. Maar met deze boodschap zit ik w.s. in het verkeerde topic.quote:Op zondag 30 november 2014 18:56 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
hoezo? het gaat alleen over groot inslaan. En juist bij het kopen van een heel/ half beest moet je nadenken over datgene wat je eet. Je kunt niet alleen de "lekkere" delen eten.
Koe kopen wij ook altijd groot in en we eten niet meer als 125 g pp. Dat is minder als de meeste vleeseters.
ja dat heb je goed. Je zit verkeerd.quote:Op zondag 30 november 2014 19:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tja. Als je zou nadenken over wat je eet zou je geen "beest" willen eten. Maar met deze boodschap zit ik w.s. in het verkeerde topic.
joh als je zonodig tegen vlees wilt ageren doe het dan in ieder geval niet hier - dit topic gaat over 1 van de meest diervriendelijke manieren van vlees produceren die er in nederland te vinden isquote:Op zondag 30 november 2014 19:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tja. Als je echt zou nadenken over wat je eet zou je geen "beest" willen eten. Maar met deze boodschap zit ik w.s. in het verkeerde topic.
Dat nou ook weer niet. Sowieso "diervriendelijke manieren van vlees produceren"... Het varken staat er ook bij te juichen zeker. Met zijn feestmuts op. De hoogmoed.quote:Op zondag 30 november 2014 19:23 schreef SuperFood het volgende:
[..]
blij dat je je vergissing inziet
super.quote:Op zondag 30 november 2014 19:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat nou ook weer niet. Sowieso "diervriendelijke manieren van vlees produceren"... Het varken staat er ook bij te juichen zeker. De hoogmoed.
Maar als jij niet meer reageert houd ik ook mijn mond.
ik zie dat bericht niet, dus dat is lastig beoordelen.quote:Op zondag 30 november 2014 19:24 schreef RolandArthur het volgende:
Beste Isis, Oceanoix,
Zou je aan kunnen geven hoe het halve varken verdeeld kan worden? Oceanoix, ik wil graag het gedeelte uit mijn vorige bericht, indien mogelijk. Daarnaast ben ik wel geinteresseerd naar wat spek (gerookt zou echtzijn). Karbonades vind ik ook lekker mits ze niet met een zaag verdeeld zijn en vol met splinters zitten. Welke gedeelten vind jij interessant?
Vriendelijke groet,
Roland
Beste Oceanix,quote:Op zondag 30 november 2014 19:36 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
ik zie dat bericht niet, dus dat is lastig beoordelen.
Ik ben geinteresseerd in de helft van een helft. Dat is de eerlijkste verdeling. Beide evenveel courante en incourante delen.
Maandag 15 december gaan ze naar de slager, dan zijn ze meestal de woensdag erna (dus 17-12) weer terug en kunnen ze die middag/avond hier afgehaald worden. Er kan ook verse worst gemaakt worden van restvlees als je dat wilt (dat doet de slager meestal woensdag ochtend). Maar mocht je iets willen laten roken/koken/drogen dan duurt het langer voor dat gedeelte klaar is en zul je het later af moeten halen (of als je creatief bent doe je dat thuis zelf, natuurlijkquote:Op zondag 30 november 2014 19:06 schreef Oceanonix het volgende:
wanneer gaat de slacht plaatsvinden? Ik vind het ook prima om met iemand een halve te delen.
Ik denk dat het deel van die foto (was een plaatje van Pietverdriet geloof ik?) misschien een achterpoot is of zo. Dat is dus lastig te verdelen, aangezien een half varken maar één achterpoot heeftquote:Op zondag 30 november 2014 19:24 schreef RolandArthur het volgende:
Beste Isis, Oceanoix,
Zou je aan kunnen geven hoe het halve varken verdeeld kan worden? Oceanoix, ik wil graag het gedeelte uit mijn vorige bericht, indien mogelijk. Daarnaast ben ik wel geinteresseerd naar wat spek (gerookt zou echtzijn). Karbonades vind ik ook lekker mits ze niet met een zaag verdeeld zijn en vol met splinters zitten. Welke gedeelten vind jij interessant?
Vriendelijke groet,
Roland
Nou, stoppen is een groot woord maar we gaan wel minderen jaquote:Op zondag 30 november 2014 19:27 schreef tombolafan het volgende:
Ik laat deze even overgaan, hoop dat Roland en Oceanoix er samen uit komen (twente is net ff te ver ook voor nu) ik spaar liever even zodat ik een half varken kan overnemen
Hoewel ik ergens dacht gelezen te hebben dat je met varkens stopt?![]()
dat deel kunnen we dat uitruilen. Wij willen graag de procureur (nek). Jij de kont, ik de kop...quote:Op zondag 30 november 2014 19:47 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Beste Oceanix,
Het gedeelte dat ik graag wil hebben is van het gerecht dat Piet heeft geplaatst, dat stuk van de bil met zwoerd. Ik ben niet bekend met de courante en incourante delen, daarom heb ik aan Isis gevraagd een lijst te maken. Als zij dat wil doen dan kunnen we onderling een afweging maken wie wat krijgt en wie wat betaald. Een kwart komt neer op ongeveer 25 kilo, voor mij is dat nog wat veel. Ik heb mijn familie even ingelicht, we komen er wel uit als we weten wie wat wil.
Vriendelijke groet,
Roland
die woensdagavond hebben we uiteraard al weer een afspraak. Is ophalen bij de slager een probleem (donderdag) ik neem aan dat jouw koeling niet zo groot is dat je het nog een dag langer kunt laten liggen?quote:Op zondag 30 november 2014 19:51 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Maandag 15 december gaan ze naar de slager, dan zijn ze meestal de woensdag erna (dus 17-12) weer terug en kunnen ze die middag/avond hier afgehaald worden. Er kan ook verse worst gemaakt worden van restvlees als je dat wilt (dat doet de slager meestal woensdag ochtend). Maar mocht je iets willen laten roken/koken/drogen dan duurt het langer voor dat gedeelte klaar is en zul je het later af moeten halen (of als je creatief bent doe je dat thuis zelf, natuurlijk).
[..]
Ik denk dat het deel van die foto (was een plaatje van Pietverdriet geloof ik?) misschien een achterpoot is of zo. Dat is dus lastig te verdelen, aangezien een half varken maar één achterpoot heeftJe kan op een vergelijkbare manier ook buikspek in de oven klaar maken met knapperig zwoert, dat is makkelijker want dan kun je de hoeveelheid buikspek van het varken gewoon door 2 delen.
Over het algemeen wordt een halve die daarna nog in 2 kwarten moet in wat handzamere stukken verdeeld. De achterpoot wordt dan bv een aantal stukken ham, wat schnitzeltjes en varkenslapjes, hamschijven (bv voor snert) en restjes vlees gaan dan bv door de worst. Buikspek kan in speklapjes, maar ook voor de helft in speklapjes en de andere helft aan één stuk, bv voor in de oven, als de koper dat graag wil. Met karbonades kan ook zoiets, de helft van de ribkarbonades kan aan één stuk als braadstuk en de andere helft kan als losse karbonades.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |