Maar hoe doe ik dat precies? Waar kruid ik het precies mee? (we hebben nitrietzout, insmeren? En dan afspoelen of niet? Welke kruiden gebruik je nog meer?) Hoe moet zoiets rijpen? Moet dat in een droogkast? (die hebben we niet) of kan het ook 'gewoon' op een redelijk warme, droge plek worden opgehangen? Of in de koelkast? En wat doe je er mee als het klaar is, rauw eten of bakken? En heeft iemand misschien een goed recept voor de andere helft van de kinnebak? De Hollandse dingen die ik tegenkwam (koken en er met gelatine een terrine van maken) lijken me echt niet lekker. Iemand een betere suggestie?quote:Dit oeroude Italiaanse spekproduct wordt gemaakt van de kinnebak (wang) van het varken. Het spek wordt in wijn gewassen en met peper, chilipeper en diverse aroma's bestrooid. Vaak wordt ook kwistig van knoflook gebruik gemaakt. Daarna wordt het spek gedurende een maand te rijpen gelegd. De smaak van de kruiden wordt hierdoor versterkt. bron: http://www.mijnslager.inf(...)_speksoorten_ww.html
quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:13 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Mijn vader liet ooit een varken slachten zonder staart, toen kregen we het vlees terug zat er een krulstaart bij
Ik heb geen ideequote:Op woensdag 9 mei 2012 23:18 schreef Apuleius het volgende:
[..]Ik ben ook benieuwd wat zo'n half varken kost.
http://www.oleel.nl/index(...)ote-verloting-ol-eelquote:Op woensdag 9 mei 2012 23:18 schreef Apuleius het volgende:
[..]Ik ben ook benieuwd wat zo'n half varken kost.
Ah, thanks!quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:24 schreef JerryLee het volgende:
[..]
http://www.oleel.nl/index(...)ote-verloting-ol-eel
Mijn ouders kopen elk jaar een middelgrote schaap voor het slachtfeest. Een schaap van deze formaat hebben wij voor ongeveer ¤ 500 op de kop getikt. Een varken in zijn geheel kost ¤ 1000 als ik het linkje mag geloven. Maar varkens hebben doorgaans ook wel wat meer vet in de kuip. En het betreft het vlees van 'The Duke of Berkshire'. Daar zal het wel aan liggen.quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:24 schreef JerryLee het volgende:
[..]
http://www.oleel.nl/index(...)ote-verloting-ol-eel
Bij een slachterij inkopen is veel goedkoper dan bij de super. En je krijgt er betere kwaliteit voor terug. Hoewel ik geen ervaring heb met varkensvlees.quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:47 schreef TwenteFC het volgende:
Wij krijg ook 1x per jaar 2 grote witte bakken met vleesch, ideaal en goedkoop.
Nou, over ongeveer twee maand hebben we een paar speenvarkens beschikbaar, daarna in november/december worden er oudere biggen (6/7 maand) geslachtquote:Op donderdag 10 mei 2012 13:11 schreef Gesplit het volgende:
Ik zou in de toekomst ook wel zn halve varken willen!
Het ziet er niet uit en je kunt er nauwelijks plakken van snijden, dus vandaar dat slagers het vooral voor de worst gebruiken.quote:Op donderdag 10 mei 2012 15:59 schreef RobinOok het volgende:
Ik dacht dat kinnebak eigenlijk alleen/vooral goed is voor in de worst. ;-)
Nouja, we hadden van het hele varken in totaal al 12 kilo worst (van onze helft alleen al 92 saucijsjes), op een gegeven moment heb je daar ook wel genoeg vanquote:Op donderdag 10 mei 2012 15:59 schreef RobinOok het volgende:
Ik dacht dat kinnebak eigenlijk alleen/vooral goed is voor in de worst. ;-)
Hebben jullie een boerderij, Miss Isis. Lijkt me zooooo leuk om 2 varkens rond het huis te hebben.
Nee, het zijn inderdaad niet zulke kleine stukjes als in jouw foto's, het is gewoon een hele wang. Ik heb helaas nog steeds geen idee dus hoe ik er mee verder moet... Volgende keer misschien toch maar door de worst of zoquote:Op donderdag 10 mei 2012 17:46 schreef RobinOok het volgende:
Ja, daar zit misschien een wangetje in verstopt. Maar ik noem dat geen wang hoor!
quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:32 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar het is toch geen wang? Wang is mooi stoofvlees:
[ link | afbeelding ]
Pork Cheeks by FotoosVanRobin, on Flickr
[ link | afbeelding ]
Pig's Cheek in red wine by FotoosVanRobin, on Flickr
Dat ziet er toch heel anders uit dat dat stuk kinnebak hoor.
Varkenswang is idd vreselijk lekker stoofvleesquote:Op donderdag 10 mei 2012 17:32 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar het is toch geen wang? Wang is mooi stoofvlees:
[ link | afbeelding ]
Pork Cheeks by FotoosVanRobin, on Flickr
[ link | afbeelding ]
Pig's Cheek in red wine by FotoosVanRobin, on Flickr
Dat ziet er toch heel anders uit dat dat stuk kinnebak hoor.
Mijn opa maakte dat vroeger regelmatig klaarquote:Op donderdag 10 mei 2012 19:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Varkenswang is idd vreselijk lekker stoofvlees
Ik maak het ook af en toe, met zeekraalquote:Op donderdag 10 mei 2012 19:50 schreef Muck het volgende:
[..]
Mijn opa maakte dat vroeger regelmatig klaar
Hoe pak je zoiets aan dan Piet? Ik wil van één helft graag guanciale proberen te maken maar voor de andere helft zoek ik nog tips. Kan ik het vlees zoals op de foto te zien stoven? Is dat niet te vet? Het lijkt namelijk niet echt op de varkenswangetjes in Robin's recept. Wat zou jij er mee doen als je twee van die hompen in de koeling had liggen?quote:Op donderdag 10 mei 2012 19:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik maak het ook af en toe, met zeekraal
ik ben een tijd geleden bij een workshop 'hoe verwerk ik een half varken' van een slager hier geweest, maar heb me niet beseft dat er zo vreselijk vlees van af komt!quote:
Wat een leuk idee, zo'n workshop! Wat leer je daar zoal? En heb je toevallig op die workshop ook tips gekregen over hoe een kinnebak te verwerken?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 00:08 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ik ben een tijd geleden bij een workshop 'hoe verwerk ik een half varken' van een slager hier geweest, maar heb me niet beseft dat er zo vreselijk vlees van af komt!
nje kunt er alle vragen stellen die je wil, en alles wordt gedemonstreerdquote:Op vrijdag 11 mei 2012 13:44 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Wat een leuk idee, zo'n workshop! Wat leer je daar zoal? En heb je toevallig op die workshop ook tips gekregen over hoe een kinnebak te verwerken?
Dit halve varken is trouwens ook wel iets groter dan gemiddeld hoorHeeft te maken met haar ras en lichaamsbouw (lang, dus wat meer karbonades) en met het feit dat ze 'al' een jaar oud was. De meeste slachtvarkens worden maar een maand of 6/7/8 oud. Ze was ook dubbel zo zwaar als het gewone varken dat naast haar op de foto hing, 190 kilo tegenover 80-90 kilo. Hier onder een foto met de slager (ongeveer 1.85m. gok ik) ernaast, daar is goed te zien hoe groot ze eigenlijk was:
[ afbeelding ]
De slager doet het daadwerkelijke moorden, wij geven slechts opdracht.quote:
-edit: niet doen-quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:36 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
De slager doet het daadwerkelijke moorden, wij geven slechts opdracht.
Maar goed, heb je toevallig nog een tip mbt de bereiding van een achterpoot? Of belangstelling voor een half varken?
Godverdomme, wat fijn.quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Achterpoot met zwoerd bereiden tot een knapperzwoerdbraadstuk
[ afbeelding ]
Paar uur in de oven en dan
[ afbeelding ]
Maar dan niet eerst voorkoken? Dan moet het denk ik wel heel lang in de oven (10 kilo met bot)? Zoiets als op de foto met krokant zwoerd hebben we trouwens al wel eens gedaan met een ribroast (dus karbonades aan een stuk), dat was erg lekkerquote:Op zaterdag 29 november 2014 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Achterpoot met zwoerd bereiden tot een knapperzwoerdbraadstuk
[ afbeelding ]
Paar uur in de oven en dan
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |