abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147254916
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:16 schreef Bramito het volgende:

[..]

Het overheerlijke Iberico varkentje leeft over het algemeen van gewoon varkensvoer en staat in een stal. Denk niet dat ze allemaal lekker rondhuppelen en eikeltjes zoeken.
Vanwaar die aanname?
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_147255033
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:14 schreef RolandArthur het volgende:

[..]

Ik ben even wat mensen op mijn werk enthousiast aan het maken. Dat lukt best aardig en vervoer wordt dan ook wat makkelijker, dan zijn er meer opties. In het voorjaar is de vriezer bij de mensen met een moestuin ook wat leger. Er van uit gaande dat een half varken tegen die tijd 80 kilo weegt is het denk ik wel handig als we tijdig afspraken maken wie welk deel wil. Ik vermoed dat het over wat meer mensen verdeeld moet worden. Eén collega van mij wil i.i.g. graag (een deel van de) de spareribs.

Als het een beetje duidelijk is wanneer het biggetje geslacht gaat worden wil ik graag meedoen. :9
Een halve is pas rond een jaar oud zo'n 80 kg hoor, wat mij betreft wordt er eerder geslacht en dan zijn ze nog niet zo zwaar. En hoe later je slacht hoe steviger het vlees wordt natuurlijk, als een varken (veel) ouder is dan een jaar dan wordt het vlees duidelijk minder mals.

En als je met je collega's samen gaat delen bedenk dan wel: als er spareribs gemaakt worden dan zijn er geen (of veel minder) karbonades. Dat gaat namelijk van hetzelfde onderdeel af. Daar moet je als je met zoveel mensen gaat delen wel rekening mee houden, dat iedereen een eerlijk deel krijgt wat hij/zij graag wil, en er niemand tekort komt. Ik kan jou ook het boek 'Het Perfecte Varken' aanraden (of een goed gesprek met een slager ;) ) zodat je even kunt kijken wat je graag wilt hebben en waar alle stukken precies zitten (wat dus samen gaat en wat niet) :)

quote:

[..]

Het overheerlijke Iberico varkentje leeft over het algemeen van gewoon varkensvoer en staat in een stal. Denk niet dat ze allemaal lekker rondhuppelen en eikeltjes zoeken.
Ik begreep altijd dat dat samen hangt met het label of de naam oid. Iberico is een ras, maar de subsoort 'pata negra' is geloof ik van die eikel-varkentjes. En dan heb je nog 2 goedkopere soorten die deels scharrel of fulltime ophok-varken zijn. Dacht ik.

Edit: het zit iets anders volgens wiki, dit zijn de verschillende termen die ze gebruiken (zijn allemaal Iberico varkens):

Bellota: vrije uitloop op gronden met heel veel kurkeiken en maximale voeding met de eikels van deze bomen.

Recebo: vrije uitloop op gronden met weinig kurkeiken, hierdoor minder voeding met eikels en minder uitgesproken smaak.

Cebo de Campo: beperkte uitloop in omheind land en voeding afkomstig van eikels en andere noten, qua smaak net onder de Bellota en voor de Recebo.

Cebo: beperkte uitloop in omheind land en voeding afhankelijk van het aanbod van de markt, laagst in ranking qua smaak.

[ Bericht 13% gewijzigd door Miss_Isis op 03-12-2014 18:35:51 ]
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_147255456
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:29 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

En als je met je collega's samen gaat delen bedenk dan wel: als er spareribs gemaakt worden dan zijn er geen (of veel minder) karbonades. Dat gaat namelijk van hetzelfde onderdeel af.
Dat is lastig en iets waar we samen uit moeten komen. Voorlopig heb ik nog niemand op mijn werk horen roepen om karbonades, als een andere koper daar wel een voorkeur voor heeft wordt het kiezen. Mijn kennis op dit vlak is helaas zeer beperkt dus dat maakt het wat lastiger om daar wat zinnigs over te zeggen. Een slager die ik om advies kan vragen heb ik niet voorhanden maar ik ga even kijken op Youtube of daar wat te vinden valt om mijzelf in te lezen.

Ik kan mij wel voorstellen dat met lastigere stukken er meer restvlees overblijft. Dan denk ik aan meer worst maar is droge worst dan een optie? Ik ben daar een liefhebber van maar ik vermoed dat dat een logistieke nachtmerrie is. Graag jullie mening!
pi_147255942
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:44 schreef RolandArthur het volgende:

[..]

Dat is lastig en iets waar we samen uit moeten komen. Voorlopig heb ik nog niemand op mijn werk horen roepen om karbonades, als een andere koper daar wel een voorkeur voor heeft wordt het kiezen. Mijn kennis op dit vlak is helaas zeer beperkt dus dat maakt het wat lastiger om daar wat zinnigs over te zeggen. Een slager die ik om advies kan vragen heb ik niet voorhanden maar ik ga even kijken op Youtube of daar wat te vinden valt om mijzelf in te lezen.

Ik kan mij wel voorstellen dat met lastigere stukken er meer restvlees overblijft. Dan denk ik aan meer worst maar is droge worst dan een optie? Ik ben daar een liefhebber van maar ik vermoed dat dat een logistieke nachtmerrie is. Graag jullie mening!
Droge worst kan onze slager wel maken, maar dan is het niet tegelijk leverbaar met de rest. Dus dan zul je terug moeten komen om het op te halen. Zelfde geldt voor alle andere gerookte, gedroogde of gekookte spullen (bv rookworst, leverworst, bloedworst, gerookte ham, etc.). Verse worst (of saucijsjes) is wel tegelijk klaar, dat doet de slager in één ruk door. Je kan natuurlijk wel zelf worst maken (misschien een leuk teamuitje met je collega's? :P )

Leestip: Het Perfecte Varken, en/of Over Worst (zie ook www.wateetons.com). Staan leuke dingen in/op :Y
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_147256691
Mijn moeder maakt wel eens verse worst, zij kan bij de slager schoongemaakte darm krijgen en draait daar heerlijke worstjes in. Droge worst maken gaat mij niet lukken. Het was een idee om wat meer mogelijkheden te scheppen maar daar zitten zo te zien niet veel voordelen aan.

[ Bericht 1% gewijzigd door RolandArthur op 03-12-2014 19:27:00 ]
pi_147257261
Zojuist nog een telefoontje gehad van iemand die ook graag een half varken wil... We hebben hem moeten teleurstellen maar nu wil hij in maart graag een halve. We hebben gewoon varkens tekort straks! :o
pi_147257535
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 19:34 schreef Miss_Isis het volgende:
Zojuist nog een telefoontje gehad van iemand die ook graag een half varken wil... We hebben hem moeten teleurstellen maar nu wil hij in maart graag een halve. We hebben gewoon varkens tekort straks! :o
De foto´s en verhalen over het leven van jouw biggetjes zijn uitgelekt :p Dierenliefhebbers willen liever varkens bij jou dan in de bio industrie. *O*

[ Bericht 2% gewijzigd door RolandArthur op 03-12-2014 19:47:44 ]
pi_147257997
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 19:40 schreef RolandArthur het volgende:

[..]

De foto´s en verhalen over het leven van jouw biggetjes zijn uitgelekt :p Dierenliefhebbers willen liever varkens bij jou dan in de bio industrie. *O*
Haha, ja ik denk het :P En net nu we van plan zijn drastisch te gaan minderen en niet meer zelf te fokken, natuurlijk :')

Dat wordt nog knokken straks, deze meneer wil sowieso een halve en zo snel mogelijk. Dus nog even kijken wanneer we gaan slachten (maart, of misschien wel nog eerder) en of jij en/of Lonaa dan ook nog willen en kunnen.
pi_147258786
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 19:51 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Haha, ja ik denk het :P En net nu we van plan zijn drastisch te gaan minderen en niet meer zelf te fokken, natuurlijk :')

Dat wordt nog knokken straks, deze meneer wil sowieso een halve en zo snel mogelijk. Dus nog even kijken wanneer we gaan slachten (maart, of misschien wel nog eerder) en of jij en/of Lonaa dan ook nog willen en kunnen.
Willen doe ik wel, kunnen ben ik nog aan het regelen. Wel wil ik graag graag enige tijd van te voren weten wanneer de slacht is en heb ik de voorkeur voor vervoer in het weekend. Aangezien je al een afnemer hebt voor half een varken ga ik er van uit dat Lonaa met mij, mijn collega´s en andere afnemers voor een half varken gaan dus ik wil wel graag dat de voorkeuren bekend zijn. Bij mijn collega´s heb ik aangegeven dat er in maart ruimte moet zijn, als dat eerder is wil ik dat graag weten.
pi_147258878
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 19:51 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ik wil en kan nog en krijg dat halve varken wel weg denk ik zo. :9 Of een deel. :9
Sterkheidsbaas van alles.
  woensdag 3 december 2014 @ 22:34:56 #161
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_147264339
quote:
2s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:25 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Vanwaar die aanname?
Dat is gewoon een feit. Het overgrote deel van de productie is gewoon kwaliteit "Cebo" wat gewoon normale varkenshouderij is.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 3 december 2014 @ 22:41:39 #162
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_147264610
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:29 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Een halve is pas rond een jaar oud zo'n 80 kg hoor, wat mij betreft wordt er eerder geslacht en dan zijn ze nog niet zo zwaar. En hoe later je slacht hoe steviger het vlees wordt natuurlijk, als een varken (veel) ouder is dan een jaar dan wordt het vlees duidelijk minder mals.

En als je met je collega's samen gaat delen bedenk dan wel: als er spareribs gemaakt worden dan zijn er geen (of veel minder) karbonades. Dat gaat namelijk van hetzelfde onderdeel af. Daar moet je als je met zoveel mensen gaat delen wel rekening mee houden, dat iedereen een eerlijk deel krijgt wat hij/zij graag wil, en er niemand tekort komt. Ik kan jou ook het boek 'Het Perfecte Varken' aanraden (of een goed gesprek met een slager ;) ) zodat je even kunt kijken wat je graag wilt hebben en waar alle stukken precies zitten (wat dus samen gaat en wat niet) :)

[..]

Ik begreep altijd dat dat samen hangt met het label of de naam oid. Iberico is een ras, maar de subsoort 'pata negra' is geloof ik van die eikel-varkentjes. En dan heb je nog 2 goedkopere soorten die deels scharrel of fulltime ophok-varken zijn. Dacht ik.

Edit: het zit iets anders volgens wiki, dit zijn de verschillende termen die ze gebruiken (zijn allemaal Iberico varkens):

Bellota: vrije uitloop op gronden met heel veel kurkeiken en maximale voeding met de eikels van deze bomen.

Recebo: vrije uitloop op gronden met weinig kurkeiken, hierdoor minder voeding met eikels en minder uitgesproken smaak.

Cebo de Campo: beperkte uitloop in omheind land en voeding afkomstig van eikels en andere noten, qua smaak net onder de Bellota en voor de Recebo.

Cebo: beperkte uitloop in omheind land en voeding afhankelijk van het aanbod van de markt, laagst in ranking qua smaak.

Wiki is fout. Cebo is voeren met varkensvoer op basis van vooral graan en peulvruchten op een minimale ruimte van 2m2 per varken.
Siesta & Fiesta!
pi_147264638
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 22:34 schreef Bramito het volgende:

[..]

Dat is gewoon een feit. Het overgrote deel van de productie is gewoon kwaliteit "Cebo" wat gewoon normale varkenshouderij is.
Dat heeft toch weing te doen met deze topic? De omstandigheden waarin de biggetjes van Isis leven zijn door haar zelf op het forum vastgelegd. Het is juist daarom dat wij bij haar willen kopen.
  woensdag 3 december 2014 @ 22:54:29 #164
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_147265065
Ik probeer slechts iemand voor een foute aanname te behoeden.
Siesta & Fiesta!
pi_147265921
quote:

[..]

Neuh maar dat verschil proef je wel wat voor iberico varkentje het is. Als je in Spanje bij de juiste tentjes gaat eten weet je het wel ;)
pi_147266980
Zeg! Zo kan ik sparen tot ik een ons weeg zeker! :D

Ga je verder in t jaar ook nog iets slachten miss_isis? _O-

(Hoe langer hoe meer spaarmogelijkheid hoor, een kwart varken zal zo'n 250-300 euro kosten gok ik?)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_147276460
quote:
2s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:15 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik wil en kan nog en krijg dat halve varken wel weg denk ik zo. :9 Of een deel. :9

quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 23:56 schreef tombolafan het volgende:
Zeg! Zo kan ik sparen tot ik een ons weeg zeker! :D

Ga je verder in t jaar ook nog iets slachten miss_isis? _O-

(Hoe langer hoe meer spaarmogelijkheid hoor, een kwart varken zal zo'n 250-300 euro kosten gok ik?)
We gaan straks nog ten onder aan ons eigen succes met al die belangstelling :') :P

We gaan dus zsm een extra varken slachten, dat dan hopelijk niet meer dan een kilo of 130 zal wegen (gokje). En ergens in de zomer gaan we voor eigen gebruik de laatste twee slachten. Wanneer we dat gaan doen weet ik nog niet; we moeten zelf dan ruimte hebben in de vriezers want we willen er 1,5 houden. En we willen ook nog gaan verbouwen, dus de slacht moet daar nog even omheen gepland worden. Maar dan zou er eventueel nog een halve beschikbaar zijn (tegen die tijd weegt een hele waarschijnlijk zo'n 170kg).

Nadeel: ze zijn dan al wat ouder dan een jaar, en dientengevolge wat minder mals. En (relevant voor Tombo) meer kans op de afzetting van skatool in het vet vanwege de leeftijd (al zal dat met 1 jaar denk ik nog wel meevallen). Maar goed, het zou wel heel erg zonde zijn natuurlijk als je een half of kwart varken koopt waarvan je dan vervolgens niet kunt eten, dus ik wil het wel even benoemen :P De kiloprijs blijft wel gelijk verder (7,50 p/kg) dus een halve zal in de zomer dan zo'n 640 euro zijn, een kwart 320. Kan ook zijn dat het meevalt, we houden natuurlijk de kleinsten verder aan nu (de grootsten worden het eerst geslacht) en dan kan het zijn dat die de 170 kg niet redden in de zomer.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:12 schreef RolandArthur het volgende:

[..]

Willen doe ik wel, kunnen ben ik nog aan het regelen. Wel wil ik graag graag enige tijd van te voren weten wanneer de slacht is en heb ik de voorkeur voor vervoer in het weekend. Aangezien je al een afnemer hebt voor half een varken ga ik er van uit dat Lonaa met mij, mijn collega's en andere afnemers voor een half varken gaan dus ik wil wel graag dat de voorkeuren bekend zijn. Bij mijn collega's heb ik aangegeven dat er in maart ruimte moet zijn, als dat eerder is wil ik dat graag weten.
Ophalen in het weekend is helaas niet te doen, onze slager slacht alleen op maandag en dan moeten we woensdagmiddag of uiterlijk donderdag het vlees ophalen. We kunnen het dan niet zelf nog tot zaterdag of zondag bewaren, zoveel koelruimte hebben we niet. Het moet dus sowieso op woensdag (na de middag) of eventueel donderdag (avond) worden opgehaald.

Over het wanneer: we hebben het er hier thuis over gehad en we willen nu de kogel door de kerk is dat we er nog één gaan slachten en er iemand is die zsm een halve wil, het liefst zo snel mogelijk dat extra varken laten slachten. Dit jaar gaat dat niet meer lukken omdat de slager helemaal vol is gepland, en in januari zal het waarschijnlijk ook niet snel lukken want de eerste twee of drie weken heeft de slager vakantie. Maar elke week die we eerder slachten scheelt ons geld aan voer en stro Zo'n big wordt natuurlijk steeds groter en eet dan ook steeds meer :P En in de winter hebben ze sowieso meer stro (en voer) nodig omdat ze niet in een verwarmde stal zitten.

Het heeft dus onze grote voorkeur om dan maar zo snel mogelijk te slachten, liefst nog eind januari als de slager dan tijd heeft. Ik denk dat we maar gewoon een 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' principe moeten gaan hanteren nu we vrij veel belangstellenden voor een beperkte hoeveelheid vlees hebben. Dus wie als eerste kan (qua financiën, vervoer, lege vriezer) heeft geluk. We hebben vrees ik niet genoeg vlees om iedereen tevreden te stellen, en aangezien het ons ook geld kost lijkt ons dit de beste manier.
pi_147276476
quote:
@ LeeHarveyOswald: wij noemen het kinnebak, weet niet zeker of dat de goede term is, maar het is dus eigenlijk inderdaad de wang en/of onderkin van het varken, niet het dijbeen (dat is gewoon ham). Guanciale wordt volgens mij niet gemaakt van de ham/dijbeen maar echt van dit vlees, de wang of onderkin. Het is erg gemarmerd vlees met veel vet, zou het niet te vet zijn om te stoven? Hoe maak jij het klaar als je het eet?
Kinnebakspek of keelspek komt van de keel, zit tussen de borst en de kop. Het is de uitloper van buikspek maar veel vetter. Er zitten veel klieren rond die niet voor consumptie geschikt zijn. Het is vooral vet met een streepje spier in.
Het wangetje komt letterlijk van de wang, de kaak, onder de oogkas. Het is een mager stukje vlees waar veel pezen in zitten. Moet minder lang gestoofd worden dan stoofvlees en is uitzonderlijk mals. Voor de chefkoks het weer tot een bekend en dus duur stukje vlees maakten vloog het gewoon mee in het hoofdvlees, een gelei bereiding van het vlees, zwoerd en vet dat aan de kop hangt. Die wordt gemaakt door de kop op zijn geheel enkele uren te koken met kruiden en pekelzout, alles ervan te plukken, door te malen en vervolgens met het kookvocht te mengen dat uitzichzelf opstijft door de gelatine uit de beenderen.
In België wordt keel- of kinnebakspek gebruikt in charcuterie voor het vet, vooral in paté's. Sommige beenhouwers, zeker de discounters, draaien het in gehakt en worst, de meeste gebruiken hiervoor het duurdere buikspek van een vet zwijntje. In sommige streken eten ze het gekookt op hun boterham.

Overigens is de varkensprijs in België ongeveer ¤2/kilo. Levend, dus ongeslacht, met ingewanden. (Deelstukken zoals de rug met been, schouder kosten amper meer dan die ¤2. De duurdere stukken zoals wangetjes en haasjes rond de ¤8-9. Tussenin heb je buik en hesp. Deze prijzen hebben alles met vraag en aanbod te maken. Op zich is geen enkel stuk meer waard dan een ander) Dankzij massaproductie, subsidies, goedkope importvoeding en andere absurde wetten die als gevolg spotgoedkoop, ongezond en onnatuurlijk vlees hebben. Die speciale varkensrassen hebben zeker goede kwaliteiten, maar volgens mij zijn de leefomstandigheden en voeding van een veel doorslaggevender belang mbt. kwaliteit. Geef mij maar een piétrain of gelijk welk commercieel productievarken dat natte voeding krijgt(gekookte aardappelen, groenteresten, in plaats van zuivere granen en mais ed.), ziektevrij en zonder stress kan wroeten in de buitenlucht boven gelijk welk varkensras dat een mindere kwaliteit van leven heeft!

Vroeger waren thuisslachtingen zeer populair, onder het mom van voedselveiligheid is dat nu verboden en moet je via een slachthuis gaan. Veel boeren laten echter nog nu en dan een beenhouwer komen om hun eigen vriezertje aan te vullen. Prijzen gaan dan van een ¤50-75 voor een varken te slachten, versnijden en verwerken. Als je dit echter door een slachthuis laat doen en volgens de wetgevingen aangegeven bij een beenhouwer etc kom je natuurlijk een pak duurder uit. Boeven zijn het...

[ Bericht 6% gewijzigd door sprinklerke op 04-12-2014 13:16:54 ]
pi_147280506
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 13:08 schreef sprinklerke het volgende:

[..]

Kinnebakspek of keelspek komt van de keel, zit tussen de borst en de kop. Het is de uitloper van buikspek maar veel vetter. Er zitten veel klieren rond die niet voor consumptie geschikt zijn. Het is vooral vet met een streepje spier in.
Het wangetje komt letterlijk van de wang, de kaak, onder de oogkas. Het is een mager stukje vlees waar veel pezen in zitten. Moet minder lang gestoofd worden dan stoofvlees en is uitzonderlijk mals. Voor de chefkoks het weer tot een bekend en dus duur stukje vlees maakten vloog het gewoon mee in het hoofdvlees, een gelei bereiding van het vlees, zwoerd en vet dat aan de kop hangt. Die wordt gemaakt door de kop op zijn geheel enkele uren te koken met kruiden en pekelzout, alles ervan te plukken, door te malen en vervolgens met het kookvocht te mengen dat uitzichzelf opstijft door de gelatine uit de beenderen.
In België wordt keel- of kinnebakspek gebruikt in charcuterie voor het vet, vooral in paté's. Sommige beenhouwers, zeker de discounters, draaien het in gehakt en worst, de meeste gebruiken hiervoor het duurdere buikspek van een vet zwijntje. In sommige streken eten ze het gekookt op hun boterham.

Overigens is de varkensprijs in België ongeveer ¤2/kilo. Levend, dus ongeslacht, met ingewanden. (Deelstukken zoals de rug met been, schouder kosten amper meer dan die ¤2. De duurdere stukken zoals wangetjes en haasjes rond de ¤8-9. Tussenin heb je buik en hesp. Deze prijzen hebben alles met vraag en aanbod te maken. Op zich is geen enkel stuk meer waard dan een ander) Dankzij massaproductie, subsidies, goedkope importvoeding en andere absurde wetten die als gevolg spotgoedkoop, ongezond en onnatuurlijk vlees hebben. Die speciale varkensrassen hebben zeker goede kwaliteiten, maar volgens mij zijn de leefomstandigheden en voeding van een veel doorslaggevender belang mbt. kwaliteit. Geef mij maar een piétrain of gelijk welk commercieel productievarken dat natte voeding krijgt(gekookte aardappelen, groenteresten, in plaats van zuivere granen en mais ed.), ziektevrij en zonder stress kan wroeten in de buitenlucht boven gelijk welk varkensras dat een mindere kwaliteit van leven heeft!
Goede voeding en zo weinig mogelijk stress is zeker belangrijk (misschien wel het belangrijkst) voor de smaak.

Maar de verschillen tussen een 'standaard' varken (meestal een kruising met een Pietrain beer) en veel oudere rassen (zoals de onze) zitten hem met name in de lichaamsbouw en het vet. De Pietrain bv staat er om bekend een zeer mager ras te zijn, fokberen worden zelfs geselecteerd op zo weinig mogelijk vet en zo veel mogelijk spier. Een beetje de bodybuilders onder de varkens dus. Dit is omdat veel mensen vet vies/naar/ongezond vinden en er dus zo weinig mogelijk van in en aan het vlees willen hebben.

Tegenwoordig wordt die afkeer van vet echter iets minder en weten steeds meer mensen dat vet juist smaak geeft aan vlees, en dat een vetrandje aan het vlees niet acuut tot dichtgeslibde aderen en massaal hartfalen zal leiden. Sterker nog, als de varkens lekker buiten hebben gelopen zit er bv zelfs vitamine D in het vet. Best nuttig dus.

Maar goed, de Pietrain heeft dus heel weinig vet, maar veel oudere rassen zoals bv Berkshires en Bonte Bentheimers hebben juist wel vrij veel vetaanzet. En ook intramusculair vet, wat zorgt voor gemarmerd vlees. Dat is misschien wel het grootste verschil tussen het soort vlees van supermarktvarkens en varkens zoals de onze :)

quote:
Vroeger waren thuisslachtingen zeer populair, onder het mom van voedselveiligheid is dat nu verboden en moet je via een slachthuis gaan. Veel boeren laten echter nog nu en dan een beenhouwer komen om hun eigen vriezertje aan te vullen. Prijzen gaan dan van een ¤50-75 voor een varken te slachten, versnijden en verwerken. Als je dit echter door een slachthuis laat doen en volgens de wetgevingen aangegeven bij een beenhouwer etc kom je natuurlijk een pak duurder uit. Boeven zijn het...
Het thuisslachten klinkt misschien ideaal en brengt denk ik wel zo weinig mogelijk stress met zich mee voor dieren, maar ik vind het niet erg dat het niet (meer) mag. Onze varkens gaan niet naar een slachthuis (wat mij zeer stressvol en onaangenaam voor ze lijkt) maar gewoon naar de slager in ons dorp 2 kilometer verder op. Ze worden daar maandag ochtend heen gebracht in een karretje met lekker dik stro, daar uitgeladen, staan dan even met z'n tweeën (of met eventueel nog een ander varken of een koe ernaast) buiten in een omheining, worden gekeurd, en dan vrijwel direct geslacht. Geen traumatisch geduw, gejaag en getrek, geen doodsangst van andere dieren, en zo weinig mogelijk stress. Ze worden gewoon ter plekke afgemaakt en daarna de daadwerkelijke slagerij 10 meter verderop in vervoerd en verder schoongemaakt (en opnieuw gekeurd).

Het gaat allemaal heel snel en stressvrij en dat vind ik prima zo. En het grote voordeel ten opzichte van thuis slachten is dat je niet met de troep zit, de slager al zijn gereedschap bij de hand heeft en alles daar hygiënisch, gekoeld, en makkelijk schoon te maken is. En we kunnen 2 dagen later het vlees keurig versneden en in kratten verpakt ophalen. Wat mij betreft ideaal.
pi_147281174
Dat klopt zeker, die oude rassen hebben meer vet. Toch heeft de voeding en levenswijze ook een grote impact op de hoeveelheid vet, dieren die enkel krachtvoer krijgen en op stal staan zullen veel minder vet hebben. Zo eet ik soms limousin vlees, een oorspronkelijk frans runderras dat daar buiten staat en zonder ingrepen van de mens gezond in kudde leeft. Dan is het mooi dooraderd en genoeg vet. Dit wordt nu in België gekweekt en ik vermoed dat ze vooral op stal staan en krachtvoer krijgen itt buiten grazen want het vlees ziet er bijna even mager uit kwa vet als onze witblauw runderen. Oftewel zijn ze gekruist en is het niet het pure ras meer, kan ook natuurlijk. Duke of berkshire dat we in België hebben zijn ook enkel kruisingen met pietrain. Wagyu dat hier gekweekt wordt en voor enorme prijzen verkocht wordt betreft ook een kruising.
Zo zouden die bodybuilder beren bij een natuurlijkere levenswijze misschien ook meer vet hebben? Dat veronderstel ik toch. Ze zullen nooit zo vet zijn als een goed gekweekte duke natuurlijk.
Veel runderen zijn zo mager dat het serieuze afbreuk doet aan de kwaliteit. Te weinig vet zorgt voor een slechte afrijping en taai, smakeloos vlees. Maar ja, owee als er een stukje vet zichtbaar is hohoo... Terwijl we in massa kunstmatige transvetten naar binnen werken in allerlei gefrabriceerd voedsel :-D

In België mag een slager zelf niet meer slachten. Alles moet naar het slachthuis... In de EU zijn er zelfs maar een land of 5 meer waar rundsvlees ('k weet niet van varkens) in karkas in een beenhouwerij mag toekomen. Waar gaat dat naartoe... Geprint voedsel natuurlijk :-s
  donderdag 4 december 2014 @ 20:42:44 #171
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_147289385
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 18:03 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Echte reuzel maak je van niervet natuurlijk he :9 Wij hebben het bij het vorige varken toevallig voor het eerst gemaakt :)

Ik weet niet waar je woont, maar wie weet kun je met Roland (zie hier boven) iets afspreken qua vervoer en dat jij dan van hem wat stukken spek (of niervet) e.d. kunt krijgen? O-)
Ik woon niet al te ver weg in de Achterhoek maar op de motor kan ik niet zoveel meenemen.
pi_147290440
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 20:42 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik woon niet al te ver weg in de Achterhoek maar op de motor kan ik niet zoveel meenemen.
Een volgende keer misschien dan, inmiddels is voor deze ronde alles al besproken. En voor de eerstvolgende big die naar de slager gaat (ergens begin volgend jaar) zijn er ook al de nodige belangstellenden! :)
  donderdag 4 december 2014 @ 21:27:17 #173
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_147290873
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:14 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Een volgende keer misschien dan, inmiddels is voor deze ronde alles al besproken. En voor de eerstvolgende big die naar de slager gaat (ergens begin volgend jaar) zijn er ook al de nodige belangstellenden! :)
Als je wilt kunnen we misschien met wat fokkers een varken vanaf big af aan verdelen?
pi_147291419
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:27 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Als je wilt kunnen we misschien met wat fokkers een varken vanaf big af aan verdelen?
Dat zou misschien wel een leuk idee zijn, een FOK-varkentje :P

We zijn alleen aan het minderen met de varkens, we willen sowieso niet zelf meer fokken. We kopen in plaats daar van vanaf het voorjaar van 2016 alleen nog jaarlijks twee biggen om op te fokken en in het najaar voor eigen gebruik te slachten. Daar zal dan waarschijnlijk wel een halve of misschien zelfs een hele van verkocht kunnen worden, maar we hebben in onze eigen omgeving waarschijnlijk wel voldoende belangstelling om die kwijt te raken.

Mocht er hier echt serieuze, langdurige belangstelling zijn dan is het misschien wel een mogelijkheid om een extra big te kopen, op te fokken en te slachten en verdelen onder Fokkers. Maar verdelen in kleiner dan kwarten is nog best lastig om eerlijk te doen, hoe meer mensen mee willen delen hoe lastiger het wordt. Dus daar zouden dan goede afspraken over gemaakt moeten worden onder de Fokkers die mee willen doen. En het is een langdurig iets natuurlijk, een big wordt gekocht in april oid en pas geslacht in november/december. Mensen moeten daar wel op willen en kunnen wachten :)
pi_147292082
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:41 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

We zijn alleen aan het minderen met de varkens, we willen sowieso niet zelf meer fokken. We kopen in plaats daar van vanaf het voorjaar van 2016 alleen nog jaarlijks twee biggen om op te fokken en in het najaar voor eigen gebruik te slachten. Daar zal dan waarschijnlijk wel een halve of misschien zelfs een hele van verkocht kunnen worden, maar we hebben in onze eigen omgeving waarschijnlijk wel voldoende belangstelling om die kwijt te raken.

Mocht er hier echt serieuze, langdurige belangstelling zijn dan is het misschien wel een mogelijkheid om een extra big te kopen, op te fokken en te slachten en verdelen onder Fokkers. Maar verdelen in kleiner dan kwarten is nog best lastig om eerlijk te doen, hoe meer mensen mee willen delen hoe lastiger het wordt. Dus daar zouden dan goede afspraken over gemaakt moeten worden onder de Fokkers die mee willen doen. En het is een langdurig iets natuurlijk, een big wordt gekocht in april oid en pas geslacht in november/december. Mensen moeten daar wel op willen en kunnen wachten :)
En dan heb jij extra kosten neem ik aan? :o

Fijn voor jullie dat jullie zoveel belangstellenden hebben! O+
  donderdag 4 december 2014 @ 22:04:38 #176
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_147292201
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:00 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Ik neem aan dat verdeling en betaling gebeuren zodra de big in de wei staat.
pi_147294255
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:41 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

[...]
Dit lijkt mij geen slecht idee.

Het liefst koop ik een deel van het varken dat je begin volgend jaar laat slachten. Week 1 en 2 van het nieuwe jaar zitten we in de winterstop en hebben medegegadigden ruimte om tijd vrij te maken om het vlees op te halen. Het is dan wel kort dag en mogelijk ga ik geen collega bereid krijgen de rit te maken.Doordeweeks ophalen wordt daarna wat lastiger. Dit heeft wel mijn voorkeur.

Een Fok varkentje is best een leuk idee. Als een aantal gegadigden op voorhand een paar euro´s ter beschikking stellen is dit voor Isis misschien wel wel te doen.

Met vriendelijke groet,

Roland

[ Bericht 1% gewijzigd door RolandArthur op 04-12-2014 23:02:12 ]
pi_147311493
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:00 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Ja dat zal wel extra kosten verwacht ik ja. Sowieso de aanschaf, en daarna extra voer, stro, etc. En stront om te scheppen en troep om op te ruimen :P

quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:04 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik neem aan dat verdeling en betaling gebeuren zodra de big in de wei staat.
Dat zou op zich kunnen, maar heeft wel de nodige haken en ogen. Wat bijvoorbeeld als de big ziek wordt en antibiotica of andere medicatie moet hebben? Of als hij minder snel groeit dan gedacht? Wie betaald eventuele DA kosten? En wie beslist over wel of geen medicatie? En wat als er een x-bedrag is ingelegd, maar de big blijkt een kleintje zodat er (veel) minder vlees te verdelen valt? Of stel dat hij dood gaat? Tot nu toe is dat nog nooit gebeurd, maar het kan altijd natuurlijk. En wat dan met het geld dat al is betaald? Alles terugbetalen? Maar er zijn wel (veel) kosten al gemaakt dan, die wij anders niet gehad zouden hebben. En daar staat dan niets tegenover aan vlees, want van een ziek of overleden varken kun je niet eten.

Het veiligst voor de koper is om te betalen als het beest geslacht en wel op te halen is. Maar daar tegenover staat dat het ons natuurlijk wel geld kost. De aanschaf kost geld (ik verwacht tussen de 100 en 150 euro voor een zeugje van een week of 8) en daarna het voer en stro (en eventuele dierenarts kosten). En we stoppen er natuurlijk ook tijd en werk in. En dan lopen we nog het risico dat we een extra big aanschaffen, daar in investeren en dat uiteindelijk als er geslacht moet worden er niet voldoende belangstelling zou zijn voor het vlees. Kortom, niet zo simpel :P

Ik zie persoonlijk twee mogelijkheden:

1- de geïnteresseerde Fokkers worden eigenaars van het varkentje, en betalen alles. Waarbij het varken alleen door ons opgehaald en verzorgd wordt, en wij alle kosten rechtstreeks doorberekenen aan de eigenaars (die uiteraard af en toe op bezoek kunnen komen als ze dat willen, en zelf voer aan kunnen leveren als ze dat willen, beslissen wat het dier moet eten, etc. etc.). Wij zouden dan een kleine vergoeding kunnen krijgen voor de zorg en tussenpersoon kunnen zijn voor de slager, voer ophalen, uitmesten, voeren etc. Maar alle verdere de kosten zouden dan gedragen worden door de mensen die ook het vlees krijgen (is duur, maar wel heel leerzaam denk ik, zou een mooi topic kunnen worden met wekelijks een foto en een verslagje van alle kosten etc. Een soort crowdfunding van één big, waarbij Fokkers wat in kunnen leggen en een vleespakketje kunnen kopen ofzo. Kweekt wel een stukje begrip voor de kosten van diervriendelijk vlees :P )

2- wij kopen, voeren, zorgen en regelen alles en geïnteresseerden doen een (kleine) symbolische aanbetaling, zodat wij zeker weten dat er afnemers zijn. Die afnemers zouden dan onderling de verdeling moeten regelen en na de slacht het vlees kunnen ophalen en de rest kunnen betalen (makkelijker, maar minder interessant en interactief dan optie 1 waarbij men echt (mede-)eigenaar is van een varkentje. En wij lopen meer risico als er iets mis zou gaan, Fokkers zouden dan alleen hun aanbetaling kwijt zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:53 schreef RolandArthur het volgende:

[..]

Dit lijkt mij geen slecht idee.

Het liefst koop ik een deel van het varken dat je begin volgend jaar laat slachten. Week 1 en 2 van het nieuwe jaar zitten we in de winterstop en hebben medegegadigden ruimte om tijd vrij te maken om het vlees op te halen. Het is dan wel kort dag en mogelijk ga ik geen collega bereid krijgen de rit te maken.Doordeweeks ophalen wordt daarna wat lastiger. Dit heeft wel mijn voorkeur.

Een Fok varkentje is best een leuk idee. Als een aantal gegadigden op voorhand een paar euro´s ter beschikking stellen is dit voor Isis misschien wel wel te doen.

Met vriendelijke groet,

Roland
Week 1 en 2 gaan niet lukken, want dan heeft onze slager vakantie. Het kan sowieso pas achter in januari of begin februari, zodra hij terug is en ruimte heeft om een varken te slachten. We zullen dit weekend eens even bij hem informeren wanneer hij nog plek heeft in het nieuwe jaar.

Oh, en voor één van de biggen die straks geslacht gaat worden ga ik proberen precies op te schrijven hoe veel van alles (speklapjes, karbonades, worst...) er aan zit, zowel in kilo's als in aantallen. Dan kan ik een wat betere schatting geven van hoeveel een normaal (heel, half of kwart) varken precies is aan vlees. Dat zou ook handiger moeten zijn bij de verdeling.
pi_147313811
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 16:53 schreef Miss_Isis het volgende:
Week 1 en 2 gaan niet lukken, want dan heeft onze slager vakantie. Het kan sowieso pas achter in januari of begin februari, zodra hij terug is en ruimte heeft om een varken te slachten. We zullen dit weekend eens even bij hem informeren wanneer hij nog plek heeft in het nieuwe jaar.

Oh, en voor één van de biggen die straks geslacht gaat worden ga ik proberen precies op te schrijven hoe veel van alles (speklapjes, karbonades, worst...) er aan zit, zowel in kilo's als in aantallen. Dan kan ik een wat betere schatting geven van hoeveel een normaal (heel, half of kwart) varken precies is aan vlees. Dat zou ook handiger moeten zijn bij de verdeling.
Bij mijn collega´s heb ik eerder aangegeven dat het waarschijnlijk maart wordt dus later slachten is alleen maar gunstig. Eén van de collega´s wil binnenkort een stuk lokaal opgegroeide Limousin kopen dus we hoeven geen honger te lijden als we niet mee kunnen doen aan dit varken.

Meedoen aan een Fok! biggetje lijkt mij leuk. Optie 2 lijkt me het meest gunstig. Misschien kun je jouw en ons risico een beetje afdekken door dit te doen als er meer dan 1 big te verdelen valt zodat het risico van het wegvallen van een big gedeeld wordt? Niet dat we daar van uit gaan natuurlijk. Optie 1 lijkt mij te bewerkelijk, het verdelen van het vlees valt waarschijnlijk nog wel te doen maar ik denk niet dat we op het forum moeten beslissen over het voer en eventuele DA kosten voor het varken. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat degene die daadwerkelijk voor het biggetje zorgt weet wat er moet gebeuren en niet gehinderd moet worden in eventueel lastige keuzes.
pi_147320089
Ik ben ondertussen diep in mijn huiswerk gedoken. Het boek het perfecte varken is inmiddels binnen.
Aanrader voor een ieder die varkensvlees eet. *O*
pi_147322843
Ik zou juist eerder voor optie 1 gaan :@
Om Miss_isis te dekken als er wat gebeurt etc :) En superleuk ook, je eigen speklap op zien groeien :+
pi_147426393
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 22:50 schreef tombolafan het volgende:
Ik zou juist eerder voor optie 1 gaan :@
Om Miss_isis te dekken als er wat gebeurt etc :) En superleuk ook, je eigen speklap op zien groeien :+
Ja dat leek mij ook wel leuk idd :Y Maar wel een boel geregel om zoiets netjes en in goed overleg te doen. Gelukkig hebben we nog even voordat zo'n project eventueel van de grond hoeft te komen :P

Inmiddels heb ik gehoord dat de slager vanaf 19 januari 2015 weer gaat slachten, en dan heeft hij om de week ruimte voor een varken. Roland, zouden jij en je collega's (en/of Lonaa, misschien?) eventueel die week kunnen? 19-01 slachten betekent 21-01 of 22-01 (woensdag kan na de middag of 's avonds, donderdag alleen 's avonds) ophalen. Zou dat kunnen? Of anders 2 februari (en dan 4 of 5 feb. ophalen)? Dan overleggen wij ook even met de andere gegadigde.
pi_147664292
Afgelopen maandag zijn er twee biggen naar de slager gegaan. Vanmiddag halen we het vlees op, en dan wordt het hier weer afgehaald door de kopers. 1 helft verpakt de slager apart in twee kwarten; één kwart daarvan houden wij nog een dag in de koelkast, dat wordt morgenavond opgehaald door Oceanonix. Hopelijk gaat het haar goed bevallen! :)

Pff, vanmiddag zou al het vlees worden opgehaald, maar toen bleek dat de slager vandaag onverwacht moest jagen en nu is nog maar de helft klaar :') De andere helft maakt hij morgen klaar, maar het stomme is dat de helft die eigenlijk morgen past klaar moest zijn (o.a. voor Oceanonix) vandaag al wel klaar was. En wat er vandaag opgehaald zou worden hangt dus allemaal nog bij de slager. Lullig wel voor de kennis die nu voor niets 1,5 uur hier naartoe is gereden :')

[ Bericht 43% gewijzigd door Miss_Isis op 17-12-2014 16:21:22 ]
pi_147742754
Was gisteren iets te moe om hier nog te reageren.

Het kwart varken is opgehaald. Alle losse onderdelen zijn in vacuumzakken gegaan en gelabeld de vriezer ingegaan. Dit was een behoorlijke klus.
Vanochtend is om 11:00 uur de rookton aangegaan om de niet gerookte rookworsten te roken. Gisteravond zijn die te drogen gehangen. En nu hangen ze al een paar uur in de rook.
Zodra ze gerookt zijn zal ik er een foto van maken.

Zo meteen start de verwerking van een stuk van de lever en crepinette tot cranberrypate.
pi_147742846
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 11:00 schreef Miss_Isis het volgende:
toen bleek dat de slager vandaag onverwacht moest jagen
liep er een bruine beer rond in het dorp? :D
pi_147744040

de rookworsten

ze hebben 4 uur in de rook gehangen bij 25-30C. Voordat we ze kunnen eten moeten ze nog 20 min gekookt worden. Dat doen we op de dag van eten. Binnenkort boerenkool met worst. *O*
  vrijdag 19 december 2014 @ 16:58:39 #187
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_147746363
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 15:39 schreef Oceanonix het volgende:
[ afbeelding ]
de rookworsten

ze hebben 4 uur in de rook gehangen bij 25-30C. Voordat we ze kunnen eten moeten ze nog 20 min gekookt worden. Dat doen we op de dag van eten. Binnenkort boerenkool met worst. *O*
Jaloers!
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_147748676
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2014 16:58 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Jaloers!
Ik ook!
Spoilers!
pi_147750949
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 15:02 schreef computergirl het volgende:

[..]

liep er een bruine beer rond in het dorp? :D
Ik denk het ja :+ of misschien ergens een varken ontsnapt of zo :P

Volgens mij had het te maken met de vogelgriep en dat de jacht pas nu weer opengesteld was, en hij voor de feestdagen er nog even uit wilde ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 14:59 schreef Oceanonix het volgende:
Was gisteren iets te moe om hier nog te reageren.

Het kwart varken is opgehaald. Alle losse onderdelen zijn in vacuumzakken gegaan en gelabeld de vriezer ingegaan. Dit was een behoorlijke klus.
Vanochtend is om 11:00 uur de rookton aangegaan om de niet gerookte rookworsten te roken. Gisteravond zijn die te drogen gehangen. En nu hangen ze al een paar uur in de rook.
Zodra ze gerookt zijn zal ik er een foto van maken.

Zo meteen start de verwerking van een stuk van de lever en crepinette tot cranberrypate.
Mijn eerste meet met een mede fokker en dan loop ik je -nota bene in m'n eigen huis- toch nog mis he :') :+

Maar mooi dat jullie alles in de vriezer hebben. Hier is dat ook altijd wel even werk, alles sorteren, labelen en inpakken. De rookworst ziet er trouwens super goed gelukt uit! Ben heel benieuwd naar hoe je paté wordt. En naar jullie review als je echt wat van het vlees geproefd hebt natuurlijk ;)
pi_147755217
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 19:20 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ik denk het ja :+ of misschien ergens een varken ontsnapt of zo :P

Volgens mij had het te maken met de vogelgriep en dat de jacht pas nu weer opengesteld was, en hij voor de feestdagen er nog even uit wilde ;)

[..]

Mijn eerste meet met een mede fokker en dan loop ik je -nota bene in m'n eigen huis- toch nog mis he :') :+

Maar mooi dat jullie alles in de vriezer hebben. Hier is dat ook altijd wel even werk, alles sorteren, labelen en inpakken. De rookworst ziet er trouwens super goed gelukt uit! Ben heel benieuwd naar hoe je paté wordt. En naar jullie review als je echt wat van het vlees geproefd hebt natuurlijk ;)
de pate is gebakken maar moet nu 24 uur rusten met gewichten erop. Kortom mag daar alleen aan snuffelen.
Vandaag hadden we een saucijs. Die zijn erg lekker, fijn kruidenmengsel gebruikt de slager.
pi_147757694
Oooooooh nu wil ik helemaaaaaallllllll ook! :o

Ik ga serieus een spaarvarken ( *) ) neerzetten en geld opzij zetten voor zeugjesvlees :Y)
  vrijdag 19 december 2014 @ 22:32:34 #192
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_147760005
Je zit ergens in Twente, dat is wel te doen voor mij, want kom er vaak, maar een half of kwart varken is te veel voor mij op dit moment.
Ben je ook bereid een kilo of wat te verkopen? Dan wil ik natuurlijk best wat meer betalen dan de prijs per kilo voor een heel varken.

Ik vind het gewoon zo leuk, en meer betrouwbaar dan een zogenaamde biologische hamlap.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_147766888
Miss_Isis, ik laat mijn slager tegenwoordig de boel op schaaltjes leggen én invriezen. Kan jouw slager dat niet? Het is echt oneindig veel handiger bij het verdelen in kleinere porties. Ten eerste hoeft het niet op een specifieke dag opgehaald te worden, want diepgevroren. Ten tweede is de boel gewoon makkelijk tel- en weegbaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_147767187
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 15:39 schreef Oceanonix het volgende:
[ afbeelding ]
de rookworsten

_O_
pi_147768127
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 december 2014 07:04 schreef sigme het volgende:
Miss_Isis, ik laat mijn slager tegenwoordig de boel op schaaltjes leggen én invriezen. Kan jouw slager dat niet? Het is echt oneindig veel handiger bij het verdelen in kleinere porties. Ten eerste hoeft het niet op een specifieke dag opgehaald te worden, want diepgevroren. Ten tweede is de boel gewoon makkelijk tel- en weegbaar.
ik vond het zo wel handig. Ik wil alles in vacuum in de vriezer hebben liggen en dan zou het twee keer verpakt moeten worden. Bovendien kon ik nu porties maken zoals ik dat wil.
pi_147775989
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 21:05 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

de pate is gebakken maar moet nu 24 uur rusten met gewichten erop. Kortom mag daar alleen aan snuffelen.
Vandaag hadden we een saucijs. Die zijn erg lekker, fijn kruidenmengsel gebruikt de slager.
Dat horen we vaker, dat mensen die zo lekker vinden :Y Onze buren (die hadden het andere kwart) waren er zo enthousiast over de vorige keer dat ze deze keer extra veel worstjes wilden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 21:52 schreef tombolafan het volgende:
Oooooooh nu wil ik helemaaaaaallllllll ook! :o

Ik ga serieus een spaarvarken ( *) ) neerzetten en geld opzij zetten voor zeugjesvlees :Y)
Goed voornemen voor 2015 ;)

quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2014 22:32 schreef Klaploper het volgende:
Je zit ergens in Twente, dat is wel te doen voor mij, want kom er vaak, maar een half of kwart varken is te veel voor mij op dit moment.
Ben je ook bereid een kilo of wat te verkopen? Dan wil ik natuurlijk best wat meer betalen dan de prijs per kilo voor een heel varken.

Ik vind het gewoon zo leuk, en meer betrouwbaar dan een zogenaamde biologische hamlap.
Op dit moment hebben we helaas echt helemaal niets over. We komen eigenlijk bijna tekort, we overwegen zelfs om het varken dat in januari geslacht wordt voor de helft zelf te houden ipv helemaal te verkopen. Misschien dat je tzt iets met Tombolafan af kan spreken of zo, en van haar wat over kan kopen ;)

quote:
7s.gif Op zaterdag 20 december 2014 07:04 schreef sigme het volgende:
Ik denk dat hij dat misschien wel wil doen, maar dat zal hem ongetwijfeld extra tijd en dientengevolge, ons extra geld kosten :P

Het is ook wel handig om zelf in te kunnen pakken, dan kunnen we de porties naar eigen inzicht indelen. En de grotere stukken vlees bv moeten we eerst schoonmaken en ontvliezen en dan in stukjes snijden en invriezen. Daarnaast vind ik het wel een prettig idee om het varken heel (of half) aangeleverd te krijgen, dan is het duidelijker dat het echt ons eigen varken is en weet je precies wat je hebt. Alleen bij het verkopen is het soms onhandig voor mensen, omdat het op woensdag of donderdag opgehaald moet worden. Maar omdat we in principe toch willen gaan minderen, maakt dat niet zo veel meer uit :)
pi_148289327
vandaag het een stukje van het buikspek klaar gemaakt met char siu mix van de toko. De buikspek eerst ingesneden tot op de huid. Daarna marineren en tenslotte bbq-en (waarbij de marinade met honing over de buikspek is aangebracht).
Het spek was boterzacht na afloop. Heerlijk.

deel 1

deel 2

deel 3

deel 4

deel 5
pi_148296851
Oh, dat ziet er heerlijk uit zeg! Complimenten.
Make my day!
pi_148301305
_O_
  zondag 4 januari 2015 @ 12:34:05 #200
168739 Red_85
'echt wel'
pi_148312814
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:17 schreef Oceanonix het volgende:
vandaag het een stukje van het buikspek klaar gemaakt met char siu mix van de toko. De buikspek eerst ingesneden tot op de huid. Daarna marineren en tenslotte bbq-en (waarbij de marinade met honing over de buikspek is aangebracht).
Het spek was boterzacht na afloop. Heerlijk.

[ afbeelding ]
deel 1

[ afbeelding ]
deel 2

[ afbeelding ]
deel 3

[ afbeelding ]
deel 4

[ afbeelding ]
deel 5
Damn...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'