Allereerst gecondoleerd. Mijn schoonmoeder (borst) en mijn vader (lip) hebben ook kanker gehad. Beiden zijn er volledig van hersteld, vandaar het dikgedrukte in de quote. Het is wel een heftige periode vol onzekerheid. Sterkte.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 11:44 schreef vandermar het volgende:
Iedereen kent deze slopende ziekte wel, je kunt er niet van genezen en ik moet even mijn ei kwijt in het kort.
Mijn oma is vanacht aan deze slopende ziekte gestorven op de leeftijd van 67 jaar. Anderhalf jaar terug werd de kanker ontdekt bij mijn oma en nu is ze er dus aan gestorven. Ik vind het echt vreselijk, ik kon altijd bij mijn oma terecht wanneer ik ergens mee zat maar dat kan nu dus niet meer. Ik huil bijna nu ik dit type
Ik heb eerder iemand meegemaakt met kanker maar dit was in mijn jongere jaren toen ik 7 jaar was en heb ik dus niet bewust meegemaakt.
Hebben jullie ook mensen uit jullie buurt met deze ziekte of die zijn gestorven aan de ziekte?
Ik moet gewoon even mijn ei kwijt en wist niet goed waar dit te plaatsen.
Helaas kan je het wel zo stellen en heb het zelf ook zo ervaren. Het is meer uitstel van executie.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 11:57 schreef Pikkebaas het volgende:
Ik heb weleens iemand horen zeggen dat je van kanker niet kunt genezen, je overleeft alleen de behandeling.
Bij mijn oma was precies hetzelfde, met een operatie was het weggehaald en daarna met bestraling leek er niets meer te zijn (Februari 2011) In Augustus ging ze voor de maandelijkse controle terug en er was weer heel veel met uitzaaiingen en sindsdien ging het heel erg snel vergafwaarts. De laatste maanden dronk en at ze bijna niet.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:01 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Helaas kan je het wel zo stellen en heb het zelf ook zo ervaren. Het is meer uitstel van executie.
Mijn moeder was in april 2011 "schoon" verklaard, maar in juli was het nog erger teruggekomen.
Je moet een beetje geluk hebben met kankerquote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:03 schreef Lienekien het volgende:
TS, gecondoleerd.
Verder vind ik jullie wel erg somber over kanker. Ik ken er genoeg die het hebben gehad in een inmiddels ver verleden. Het hoeft niet terug te komen.
Sterkte met je broer. (Ik heb ook schildklierkanker gehad.)quote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:07 schreef Anne het volgende:
Gecondoleerd TS.
Ik heb best wat mensen om mij heen gehad (buurman, tante, oma's en opa's en goeie kennissen) die kanker hebben en er van genezen zijn of er helaas door zijn overleden, maar het meest dichtbij is toch wel mijn broertje:
Mijn broertje heeft helaas (schildklier-) kanker. Hij heeft inmiddels 2 operaties achter de rug en een jodiumslok achter de kiezen, maar het is helaas nog niet weg. Op dit moment is het te klein om te opereren, en aangezien je zo'n slok maar een aantal keer in je leven mag nemen en mijn broer nog behoorlijk jong is, willen ze nu gaan wachten tot de kanker weer gaat groeien zodat het wel operatief te verwijderen is.
Hij heeft toevallig deze week weer een scan van zijn nek. Ben benieuwd!
De bloedwaardes zagen er in ieder geval 'goed' uit. Ook zijn ze nog wat aan het experimenteren met de hormonen en kalktabletten, om dit mooi in evenwicht te krijgen. Daar wordt ie af en toe ook nog wel een beetje ziek van.
Sterkte!quote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:07 schreef Anne het volgende:
Gecondoleerd TS.
Ik heb best wat mensen om mij heen gehad (buurman, tante, oma's en opa's en goeie kennissen) die kanker hebben en er van genezen zijn of er helaas door zijn overleden, maar het meest dichtbij is toch wel mijn broertje:
Mijn broertje heeft helaas (schildklier-) kanker. Hij heeft inmiddels 2 operaties achter de rug en een jodiumslok achter de kiezen, maar het is helaas nog niet weg. Op dit moment is het te klein om te opereren, en aangezien je zo'n slok maar een aantal keer in je leven mag nemen en mijn broer nog behoorlijk jong is, willen ze nu gaan wachten tot de kanker weer gaat groeien zodat het wel operatief te verwijderen is.
De bloedwaardes zagen er in ieder geval 'goed' uit. Ook zijn ze nog wat aan het experimenteren met de hormonen en kalktabletten, om dit mooi in evenwicht te krijgen. Daar wordt ie af en toe ook nog wel een beetje ziek van.
Dankjequote:
Dankje! En je bent daar compleet van genezen? Middels een operatie? Ik neem aan dat jij ook nog medicijnen slikt? Gaat dat een beetje goed of heb je daar bijwerkingen van?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Sterkte met je broer. (Ik heb ook schildklierkanker gehad.)
Ik stuur je even een PM.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:13 schreef Anne het volgende:
[..]
Dankje! En je bent daar compleet van genezen? Middels een operatie? Ik neem aan dat jij ook nog medicijnen slikt? Gaat dat een beetje goed of heb je daar bijwerkingen van?
Als je geen behoefte hebt om op die vragen antwoord te geven, snap ik dat trouwens ook.
Mijn moeder heeft tot twee keer toe borstkanker gehad en is nu 'gewoon' genezen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:01 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Helaas kan je het wel zo stellen en heb het zelf ook zo ervaren. Het is meer uitstel van executie.
Mijn moeder was in april 2011 "schoon" verklaard, maar in juli was het nog erger teruggekomen.
Sterkte, en uiteraard ook voor TS.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:07 schreef Anne het volgende:
Gecondoleerd TS.
Soms ben je er inderdaad "blij"mee als je zo de verhalen leest van andere users.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 13:36 schreef Swiffer het volgende:
Veel sterkte allemaal, 'gelukkig' zitten er bij ons in de familie meer hersenbloedingen en hart/vaat ziekten.
Damn, hoeveel kan je lichaam aan denk ik dan. Maar respect _Joy_ !quote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:11 schreef _Joy_ het volgende:
Ex kanker patiënt meldt! Ik vond het al een beetje vreemd dat er geen topic voor mensen met kanker hebben, behalve de msmmapoli, of misschien heb ik niet goed gezocht.
Enfin mijn ervaringen:
2001 baarmoederhalskanker, operatie en serie bestralingen.
2002 uitzaaiing ontdekt, chemo kuur en serie bestralingen.
2005 melanoom, operatie.
2011 2012 schildklierkanker, 2 operaties en jodiumslok.
Tot nu toe alles overleefd. Maar spannende en onzekere tijden!
Je hebt al veel te verduren gehad zo te lezen, echt diep respect voor mensen die al die bestralingen en behandelingen doormaken. Mijn oma werd medicijnen gegeven maar het leek er meer op dat ze juist daardoor achteruit ging.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:11 schreef _Joy_ het volgende:
Ex kanker patiënt meldt! Ik vond het al een beetje vreemd dat er geen topic voor mensen met kanker hebben, behalve de msmmapoli, of misschien heb ik niet goed gezocht.
Enfin mijn ervaringen:
2001 baarmoederhalskanker, operatie en serie bestralingen.
2002 uitzaaiing ontdekt, chemo kuur en serie bestralingen.
2005 melanoom, operatie.
2011 2012 schildklierkanker, 2 operaties en jodiumslok.
Tot nu toe alles overleefd. Maar spannende en onzekere tijden!
Gecondoleerd en sterkte met het verlies. Een begrafenis is altijd ingrijpend, 28 december 2011 is mijn vader overleden aan alvleesklierkanker. vanaf de diagnose tot aan het overlijden zaten slechts 3 weken.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:26 schreef vandermar het volgende:
[..]
Je hebt al veel te verduren gehad zo te lezen, echt diep respect voor mensen die al die bestralingen en behandelingen doormaken. Mijn oma werd medicijnen gegeven maar het leek er meer op dat ze juist daardoor achteruit ging.
Vrijdag op begrafenisniet de eerste keer een begrafenis maar ik vind het altijd erg vervelend, ik voel mij totaal niet op mijn gemak.
Oei fratz, klinkt heel akelig! Hoe zijn ze je aan het behandelen? Veel sterkte.quote:Op donderdag 3 mei 2012 19:46 schreef Fratz het volgende:
Gecondoleerd met je verlies.
Heb zelf borstkanker met uitzaaiingen naar de botten en de longen.
Ik kan het me goed voorstellen dat het heel moeilijk voor je is. Sterkte!
Dank jequote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:27 schreef _Joy_ het volgende:
[..]
Oei fratz, klinkt heel akelig! Hoe zijn ze je aan het behandelen? Veel sterkte.
Aardig dat je het vraagtquote:
1990, zo jong.quote:Op donderdag 3 mei 2012 09:55 schreef Bubbles90. het volgende:
Ts, gecondoleerd en sterkte morgen![]()
Ik heb zelf kanker gehad, verder niemand in mijn omgeving gelukkig
Dacht dat de I-131 slok wel herhaald mag worden, als het lichaam (bloed) weer hersteld is. Nadelen zijn er op lang termijn hoegenaamd niet aan die I-131 slok.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:07 schreef Anne het volgende:
Hier wou ik nog even op terugkomen. Ik denk dat de meeste mensen die overleven het er niett graag over hebben, en dat het langzaam naar de achtergrond verdwijnt. Mensen die overleden zijn aan kanker blijven natuurlijk voor eeuwig in je geheugen gegrift. Dat vertekend ook wel.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:03 schreef Lienekien het volgende:
TS, gecondoleerd.
Verder vind ik jullie wel erg somber over kanker. Ik ken er genoeg die het hebben gehad in een inmiddels ver verleden. Het hoeft niet terug te komen.
Ik vind het zelf geen probleem om het erover te hebben, maar de aanleiding moet er wel zijn. En niet iedereen die ik later heb leren kennen, weet het van me. Al heb ik een goed zichtbaar litteken. Mensen vragen daar zelden naar.quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:54 schreef fh101 het volgende:
Sterkte TS, en alle anderen in dit topic
[..]
Hier wou ik nog even op terugkomen. Ik denk dat de meeste mensen die overleven het er niett graag over hebben, en dat het langzaam naar de achtergrond verdwijnt. Mensen die overleden zijn aan kanker blijven natuurlijk voor eeuwig in je geheugen gegrift. Dat vertekend ook wel.
Omdat het niet echt zo zeer een ziekte is als wel een storing in de celdeling zelf.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:37 schreef EilandjeOnline het volgende:
belachlijk dat er voor deze ziekte nog steeds geen geneesmiddel is uitgevonden
"Deze ziekte" bestaat niet echt. Kanker is een verzamelnaam voor een hele verscheidenheid aan symptomen die vrijwel allemaal idd terug te voeren zijn op de celdeling. Maar ook die deling wordt door verschillende oorzaken getriggerd: chemicaliën, ioniserende straling, virussen, erfelijke factoren.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:37 schreef EilandjeOnline het volgende:
belachlijk dat er voor deze ziekte nog steeds geen geneesmiddel is uitgevonden met alle technologie van nu
quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:35 schreef IrCute het volgende:
Mijn vader is overleden aan maagkanker toen ik 8 jaar oud was. 3 jaar later was er borstkanker geconstateerd bij mijn moeder + uitzaaiingen in de lymfeklieren, geopereerd, chemo en bestraling gehad en genezen verklaard.
En nu 1 januari 2011 te horen gekregen dat het terug is en nu helemaal uitgezaaid in haar buikholte etc, tumor in de dunne darm verwijderd en gelijk een paar maanden chemo, toen dat niet meer aansloeg hormoontherapie en nu sinds kort weer chemotherapie, maar het is dus niet te genezen en de laatste tijd gaat het niet erg goedVeel pijn en kortademig omdat er vocht achter de longen zit..
Hè gotver _Joy_.. Dat is echt shit. Ik kan me dat goed voorstellen, dingen waarvan je weet dat het er aan zit te komen, maar toch wil je er eigenlijk niks van weten. Zo weet ik ook wel dat ik van mijn chemo mijn haar weer ga kwijtraken, maar toch hield ik hoop dat het niet zou gebeuren. Maar nu valt het toch uit, langzaam, maar het gaat toch.quote:Op dinsdag 4 september 2012 22:52 schreef _Joy_ het volgende:
Vorige week te horen gekregen dat ik in oktober weer een radio actieve slok ga krijgen... Vanaf morgen stoppen met de schildklier medicijnen, dat houdt dus in dat ik me niet zo fijn zal gaan voelen.
De slok moet herhaald worden omdat de vorige slok 1 jaar geleden is. Ondanks dat ik wist dat het eraan zat te komen baal ik wel. Ik voelde me net weer een beetje de oude, alles liep gesmeerd, nou dit weer :-(
Hè gatver ja, dat vond ik toen ook niet leuk! Laat je het scheren? Dat heb ik toen wel gedaan. Iedere keer plukken haar vinden leek mij erg confronterend, dan alles maar ineens eraf.quote:Op dinsdag 4 september 2012 23:11 schreef Fratz het volgende:
[..]
Hè gotver _Joy_.. Dat is echt shit. Ik kan me dat goed voorstellen, dingen waarvan je weet dat het er aan zit te komen, maar toch wil je er eigenlijk niks van weten. Zo weet ik ook wel dat ik van mijn chemo mijn haar weer ga kwijtraken, maar toch hield ik hoop dat het niet zou gebeuren. Maar nu valt het toch uit, langzaam, maar het gaat toch.
Nee ik scheer het dit keer (nog) niet af. Het gaat lang zo snel niet als de vorige keer, ook niet met echte plukken en zo. En gelukkig ben ik niet zo ziek van de chemo. Ik mag wel afkloppen! Ik heb een hele map meegekregen met de bijwerkingen er in van deze chemo en tot nu toe valt het prima te doen. Volgende week heb ik wel een hartfunctie onderzoek dan zal blijken of ik last heb van die chemo. Naar mijn gevoel niet.quote:Op dinsdag 4 september 2012 23:18 schreef _Joy_ het volgende:
[..]
Hè gatver ja, dat vond ik toen ook niet leuk! Laat je het scheren? Dat heb ik toen wel gedaan. Iedere keer plukken haar vinden leek mij erg confronterend, dan alles maar ineens eraf.
Ben je erg ziek van de chemo?
Ik post niet veel maar heb wel het een en ander over jouw situatie mee gekregen, ik vind het zo erg voor jou en je omgeving! Ik heb er geen woorden voor...
Precies hetzelfde hier. Ik ben 21 en kwam er afgelopen maart achter. Ik ben net klaar met mijn chemo's en begin over 2 weken met bestralingen. Ben er nou wel klaar mee maar heb weinig keuze.quote:Op dinsdag 4 september 2012 15:35 schreef kklone het volgende:
Ik kom (als kloon) uit de kast: een jaar geleden werd lymfklierkanker bij mij vastgesteld. Niet iets wat je verwacht, als "gezonde" twintiger zonder spectaculaire medische voorgeschiedenis. De huisarts verwachtte het kennelijk ook niet, ik had het gewoon benauwd door een allergie, dus moest de tumor eerst 20cm groot worden (in de ruimte die voor m'n longen was gereserveerd) voordat het in het ziekenhuis toevallig werd ontdekt bij een bloedtestje
Ondertussen heb ik een aantal stevige chemokuren achter de rug, en vijftien bestralingen. Dat heeft geholpen, na de chemokuren was er niets meer van de tumor te zien, de bestralingen zijn voor de zekerheid geweest. M'n haar (incl. wenkbrauwen en de hele bende) is weer terug, ik heb m'n studie afgerond en de zon schijnt. Zekerheid dat het weg is krijg je niet, de controles blijven spannend maar het ziet er allemaal goed uit.
Mijn boodschap: je celdeling is een loterij waar je iedere dag ongewild aan meedoet, als je langer meespeelt maak je een grotere kans, maar het kan ook beginners zomaar overkomen. Natuurlijk ga je als jonkie niet stilstaan bij alle mogelijke ellende die je met een verwaarloosbaar kleine kans zou kunnen overkomen, dat heb ik ook nooit gedaan. Maar al het onderzoek begint wel ergens toe te leiden, denk daar aan als er deze week iemand met een collectebus op de stoep staat. Ik ben in ieder geval iedereen dankbaar die bijgedragen heeft aan mijn behandeling, al kan ik ze nooit allemaal persoonlijk bedanken.
ik vind dat ook zo raar dat men dat doet. vooral in grote steden is het heel normaal om dat woord als werkwoord, zelfstandig naamwoord, bijvoegelijknaamwoord etc te gebruiken, WHY!?quote:Op woensdag 5 september 2012 07:27 schreef Black-beauty-babe het volgende:
Zelf kan ik ook zeer slecht tegen als iemand met kanker scheld.
Het was niet bedoeld uit disrespect, maar het was mijn mening over chemische geneesmiddelen, en over natuurlijke remedies. Sorry voor het gezwam.quote:Op woensdag 5 september 2012 08:09 schreef Mylene het volgende:
EpicKnife, een vriendelijk doch dringend verzoek om dit topic niet kapen met jouw mening over genezen kanker. Zoals gezegd, is meer geschikt voor BNW. Open daar een topic.
Met dat laatste ben ik het wel eens, ik leef liever iets minder lang, maar met redelijke levenskwaliteit. In ieder geval de basis behoeften zelf kunnen uitvoeren, zoals naar de wc gaan, eten enz.quote:Op woensdag 5 september 2012 13:56 schreef vrouwtje-theelepel het volgende:
ik heb 2 opa's (prostaat en buikvlieskanker) mijn oma (ouderdoms leukemie) 2 tante's van 34 en 42 jaar(hersentumor en borst, eierstok baarmoeder kanker) en 1 oom van 51 jaar(kaaktumor) verloren aan kanker. Een aantal weken terug mijn schoonmoeder van 62 verloren aan uitgezaaide longkanker. Je leeft een beetje tussen hoop en vrees in. Ik zit gelukkig zelf niet in deze situatie maar ik heb veel mensen erg ziek zien worden door levens rekkende behandelingen. Ze leefden misschien wel langer maar op welke manier. Hele dagen op bed liggen, pijn, misselijk. Hoe ik er nu in sta zou ik liever korter leven met nog iets kwaliteit. Maar dat is makkelijk praten als gezond persoon.
Dexa is raar.. Dat spul zorgde ervoor dat ik na mn chemo naar de burger king ging, een groot menu wegwerkte en extra misselijk wasquote:Op woensdag 5 september 2012 12:19 schreef Fratz het volgende:
Motorbloempje, de vermoeidheid die je schoonmoeder heeft, ik herken het zo! Het is zoooo irritant als je wel dingen wilt doen, maar dat het gewoon niet lukt omdat je lichaam niet meewerkt. Ik probeer ook altijd positief te blijven, het lukt aardig (niet altijd natuurlijk). Ik snap dat ook heel goed, dat ze bij jouw diploma uitreiking wil zijn. Je leeft daar gewoon naartoe. Vraagje, krijgt ze ook medicijnen om haar wat meer energie te geven?
Ik ben dit jaar getrouwd bijvoorbeeld en heb daarom ook dexamethason gekregen. Toegegeven, het is wel een paardenmiddel, maar het is wel heel erg fijn om je weer eens een beetje "normaal" te voelen.
Ze zou het eens aan haar dokter kunnen vragen?
De rest van de mensen: allemaal veel sterkte!
Sterkte man. Als ik zo vrij mag zijn te vragen: wat voor soort is het, en waar zit/zat het? Ik vond de bestralingen erg meevallen, ik merkte er niets van, het idee is hooguit onprettig. M'n huid werd na een tijd roder, en m'n slokdarm gevoelig bij het eten, maar dat was alles. Ik heb er 15 gehad, trouwens.quote:Op dinsdag 4 september 2012 23:53 schreef TC_Artemis het volgende:
Precies hetzelfde hier. Ik ben 21 en kwam er afgelopen maart achter. Ik ben net klaar met mijn chemo's en begin over 2 weken met bestralingen. Ben er nou wel klaar mee maar heb weinig keuze.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 7 september 2012 23:20 schreef Fratz het volgende:
Klopt Joy, ik ben net 37 geworden.
Off topic: minstens tien kaarten, tenminste daar had mijn vader het over!
Hoe fijn dat natuurlijk ook zou zijn voor alle zieken vanaf dat moment ga ik er zeker weten toch wat zure gevoelens aa over houden omdat dat dan voor mijn lieve man 'net' te laat is gekomen (vorig jaar overleden, 38 jaar, dikke darmkanker)quote:Op vrijdag 7 september 2012 18:35 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Hier goed nieuws over de bestrijding van kanker. Er worden meerdere nieuwe behandelmethodes besproken die erg succesvol zijn.
En met de recente doorbraken in technologie en de exponentieel groeiende computerkracht, is het niet ondenkbaar dat we alle vormen van kanker binnen 20 jaar kunnen genezen. Ik zou er niet raar van opkijken als we dat over 10 jaar al kunnen.
Tegenwoordig weten we zo veel, dat we nu voor het eerst in de menselijke geschiedenis geneesmethodes kunnen ontwerpen op basis van hoe een ziekte werkt. Vroeger was het altijd "hit & miss". Dus gewoon dingen proberen en kijken wat het effect is. Tegenwoordig kunnen we ziektes in 3D modelleren mbv nanotechnologie en kunnen we op die manier oplossingen ontwerpen.
Vergelijk het met een deur die op slot zit en open moet. Vroeger probeerden we allerlei zaken die enigszins op een sleutel leken en probeerden deze in het slot te steken. Dit ging met wisselend succes uiteraard. Tegenwoordig kunnen we het slot dat open moet eerst modelleren om dan daar vervolgens een sleutel voor te ontwerpen. De komende 20 jaar zullen er echte doorbraken zijn
Ik snap dat volkomen, ik kan dat soort dingen niet eens lezen, komt voor mij toch ook te laat.quote:Op zondag 9 september 2012 11:45 schreef bianca en michael het volgende:
[..]
Hoe fijn dat natuurlijk ook zou zijn voor alle zieken vanaf dat moment ga ik er zeker weten toch wat zure gevoelens aa over houden omdat dat dan voor mijn lieve man 'net' te laat is gekomen (vorig jaar overleden, 38 jaar, dikke darmkanker)
Het leek de 15 maanden van zijn ziek zijn wel of er elke week een brekend nieuwsbericht was 'doorbraak kankeronderzoek' 'oplossing nabij' om dan vervolgens te lezen dat over 10 jaar... tja. Ellende.quote:Op zondag 9 september 2012 12:32 schreef Fratz het volgende:
[..]
Ik snap dat volkomen, ik kan dat soort dingen niet eens lezen, komt voor mij toch ook te laat.
Yup is hier ook precies hetzelfde! Nou ja, aan de andere kant word ik wel weer blij van de gedachte dat er wellicht in de toekomst niet meer mensen zo hoeven te lijden. Al lees ik bijna nooit wat over uitgezaaide kanker.quote:Op zondag 9 september 2012 12:51 schreef bianca en michael het volgende:
[..]
Het leek de 15 maanden van zijn ziek zijn wel of er elke week een brekend nieuwsbericht was 'doorbraak kankeronderzoek' 'oplossing nabij' om dan vervolgens te lezen dat over 10 jaar... tja. Ellende.
Ja begrijpelijk. Ik moet ook zeggen dat ik eigenlijk alleen de OP had gelezen en er daarna pas achterkwam dat er veel recente persoonlijke verhalen in dit topic stonden. Toen had ik het gevoel dat mijn post misschien niet helemaal gepast was.quote:Op zondag 9 september 2012 11:45 schreef bianca en michael het volgende:
[..]
Hoe fijn dat natuurlijk ook zou zijn voor alle zieken vanaf dat moment ga ik er zeker weten toch wat zure gevoelens aa over houden omdat dat dan voor mijn lieve man 'net' te laat is gekomen (vorig jaar overleden, 38 jaar, dikke darmkanker)
Jouw waarheid is geen algemene waarheid dus ik heb liever niet dat je die gaat verkondigen in een topic waar mensen worstelen met kanker.quote:Op zondag 16 september 2012 01:30 schreef Doedelzak77 het volgende:
Wat niet doen..? Mogen er geen linken meer in berichten of liever de waarheid niet...?
Natuurlijk niet! Ik denk dat het voor iedereen fijn is om op zijn tijd wat van zich af te schrijven, zeker bij zo'n heftig onderwerp.quote:Op donderdag 20 september 2012 00:11 schreef msacras het volgende:
Als ik zo de verhalen van andere mensen hier lees komt dit misschien aanstellerig over maar ik wou het gewoon even kwijt. Hoe gaat het verder met iedereen hier die nu met behandelingen bezig is?
quote:Op zondag 16 september 2012 11:22 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Jouw waarheid is geen algemene waarheid dus ik heb liever niet dat je die gaat verkondigen in een topic waar mensen worstelen met kanker.
quote:Op zondag 23 september 2012 08:45 schreef _Joy_ het volgende:
Jezus computergirl Mevr Paddington wat heftig! Ik herken het in zoverre dat ik tijdens mijn hele kankerperiode ook wel eens woedend ben geweest. Waarom overkomt mij dit?! En dat reageerde ik dan af op de mensen waarvan ik weet dat ze het me vergeven: mijn ouders en mijn man.
Ik wil er wel bij vermelden dat ik me niet zo gedroeg als je vader, laat ik dat vooropstellen.
Het was meer dat ik soms chagrijnig deed tegen hun. Niet dat schelden en zo.
Ik bedoel te zeggen: ik denk dat veel patiënten soms woede voelen. Maar iedereen uit dat anders. Jouw vader uit dat op zijn zachtst gezegd nogal heftig.
Dus de woede, ja die herken ik. Hoe hij ermee omgaat herken ik niet!! En hoe jullie met hem om moeten gaan? Moeilijk, maar ik zou het wel proberen te bespreken. Hoe oud ben je? Is je moeder in staat om met je vader te praten?
Sterkte! Hoe gaat het verder?quote:Op zondag 23 september 2012 09:01 schreef TC_Artemis het volgende:
Godverdomme keelpijn van die kut beatralingen :/
Laatste chemo (8) in februari, laatste bestraling (15) eind maart. Ik hoop 't beste voor je.quote:Op vrijdag 21 september 2012 17:28 schreef Bubbles90. het volgende:
Fijn!wanneer had je de behandelingen ook al weer afgerond?
![]()
Ik krijg maandag de uitslag van thorax en bloed, ben echt retezenuwachtigterwijl ik dat de voorgaande keren pas in de wachtruimte had.
Hou je haaks man! Als je keel net zo snel herstelt als m'n slokdarm deed ben je er zo vanaf, als de bestralingen over zijn. En vergeet niet welk doel ze hebbenquote:Op zondag 23 september 2012 09:01 schreef TC_Artemis het volgende:
Godverdomme keelpijn van die kut beatralingen :/
Sorry dat ik jouw naam in mijn vorige post verkeerd schreef...quote:Op maandag 24 september 2012 01:45 schreef Mevr.Paddington het volgende:
_Joy_, ik snap dat jij (en waarschijnlijk mijn vader) daar moeite mee hebben en het soms in woedde uiten, en wat je zegt over mensen die je dat vergeven, dat is dus een van de problemen die ik ermee heb, ik zou zo iemand voor mijn vader moeten zijn. mijn instelling zou ook vergevingsgezind moeten zijn en ik zou er begrip voor moeten tonen, het erge is dus dat ik dat juist niet heb, en er juist een lichte vorm van haat ontstaat richting mijn vader, en ik wil eigenlijk weten of jullie dat abnormaal vinden?
verder heeft mijn moeder er veel last van, maar zij weet zich makkelijker te beheersen en heeft eigenlijk nooit tegen mijn vader in durven gaan (hij is niet altijd de makkelijkste geweest), mijn zusje is 13 dus zij kan al helemaal weinig doen, dus op hulp binnen mijn gezin hoef ik niet echt te rekenen. Ik ben zelf bijna 20, misschien ook een lastige leeftijd, alhoewel ik niet vind dat ik nog in mijn puberjaren zit (maar mijn vader zegt van wel) dus vind het moeilijk om te zeggen dat het aan de levensfase ligt waarin ik verkeer, maar zou er wellicht mee te maken kunnen hebben?
Omdat je er geen speciaal kamertje voor hebt?quote:Op maandag 24 september 2012 16:44 schreef Bubbles90. het volgende:
Het voelt wel echt heerlijk jaVoel me vooral heel erg opgelucht. Blij ook wel, maar ik ben niet echt van het juichen
Haha, dat ook! Staat zo voor paal, al juichend en springend door het ziekenhuis huppelenquote:Op maandag 24 september 2012 17:06 schreef _Joy_ het volgende:
[..]
Omdat je er geen speciaal kamertje voor hebt?
Been therequote:Op maandag 24 september 2012 19:15 schreef Bubbles90. het volgende:
[..]
Haha, dat ook! Staat zo voor paal, al juichend en springend door het ziekenhuis huppelen
Ik hou me in maar na goed nieuws loop ik met een smile van oor tot oor! Dat is voor mij echt het beste gevoel van de wereld.quote:Op maandag 24 september 2012 22:22 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Been theremensen kunnen raar kijken maar dat is gewoon hun probleem.
Waar word je precies bestraald? Sterkte ermee, heb er zelf ook last van gehad (in 2002 in hals bestraald ivm uitzaaiing baarmoederhalskanker) en het was echt een ellende.quote:Op dinsdag 25 september 2012 11:30 schreef TC_Artemis het volgende:
Ja gewoon de hele dag door, slikken doet pijn en eten ook. Volgende week maandag de laatste
Gelukkig nog maar even doorbijten dus. Ik weet niet meer of het nou bij chemo of bestraling was maar het ging een stuk beter als ik maar regelmatig bleef drinken. Hoe langer je niet drinkt, hoe pijnlijker het wordt. Sterkte!quote:Op dinsdag 25 september 2012 11:30 schreef TC_Artemis het volgende:
Ja gewoon de hele dag door, slikken doet pijn en eten ook. Volgende week maandag de laatste
Gefeliciteerd!!quote:Op maandag 24 september 2012 14:45 schreef Bubbles90. het volgende:
Mn controle was weer primaer waren een paar waarden licht verhoogd, maar dat is niet spannend genoeg om nu verder te gaan onderzoeken. Dus ik ben weer helemaal blij en rustig
Ja, klopt. Eerste controle vond ik nauwelijks spannend, ik dacht: "er kan toch nog niets zichtbaar gegroeid zijn in zo'n korte tijd, zelfs als de boel niet grondig is uitgeroeid krijg ik nog een positieve uitslag". Deze controle des te meer, het voelde als de eerste echte controle.quote:Op zondag 23 september 2012 21:56 schreef Bubbles90. het volgende:
Kklone, dat is nog vrij recent allemaal! Nu 2e controle gehad na de laatste behandelingen?
Beenmergpunctie heb ik inderdaad ook twee keer gehad (1 voor en 1 na behandeling). Ik vond hem de eerste keer wel meevallen eigenlijk, de tweede keer is niet gelukt omdat ze niet door het bot heen kwamenquote:Op donderdag 27 september 2012 21:45 schreef TC_Artemis het volgende:
Hebben jullie ook zo'n afschuwelijke beenmergpunctie gehad? Ik heb echt gejankt als een klein meisjeterwijl het qua pijn wel meeviel opzich.
Ik ken letterlijk niemand in mijn omgeving, maar dan ben ik bang dat ik dus niet weet wat de symptomen zijn en hoe je weet of je kanker hebtquote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:10 schreef kwiwi het volgende:
Ik denk dat iedereen wel mensen in zijn/haar directe omgeving kent met kanker.. Gelukkig hebben de meeste mensen in mijn omgeving het overleefd omdat ze er erg op tijd bij waren.
Helaas heeft ze het niet gered. Ze waren al wel onderweg, maar halverwege ging het niet helemaal goed en toen moesten ze weer terugquote:Op woensdag 5 september 2012 11:00 schreef Bubbles90. het volgende:
Moblo, wat leuk dat ze waarschijnlijk naar je uitreiking komt
quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:09 schreef _Joy_ het volgende:
En de medische mallemolen is weer begonnen...![]()
Sinds 1 oktober volg ik een jodiumvrij dieet, gisteren naar het ziekenhuis voor een kleine radioactieve slok en om bloed te laten prikken.
Vandaag scan van mijn hals gehad, daarna gesprek met de arts.
De scan is goed, er was niks op te zien. In de uitslag van het bloed zagen ze dat er nog schildkliercellen ergens in mijn lichaam zitten. Die kunnen goed- of kwaadaardig zijn, dat is niet bekend.
Om die reden moet ik volgende week een dag of 2 opgenomen worden en in quarantaine en dan krijg ik een grote radioactieve slok, net zoals ik vorig jaar heb gehad. Shit, ik hoopte echt dat alle cellen weg waren maar helaas...
Nouja, vorig jaar viel het ook wel mee dus hopelijk dit jaar ook. En ik hoop nog veel harder dat ik hierna nooit meer hoef!!
Nog even voor alle duidelijkheid: mijn vooruitzichten zijn gewoon hartstikke goed! Deze behandeling zal de cellen doden en dan moet het klaar zijn.
Klaar met alles, momenteel heel moe maar wel klachtenvrij. Kan alleen niet stilzitten en wil heel veel dingen doenquote:Op donderdag 25 oktober 2012 21:39 schreef _Joy_ het volgende:
Zo, de jodiumslok achter de rug, eerste uitslagen van de scan zijn goed!
Maar wat voel ik me beroerd![]()
Daar had ik bij de vorige slok, vorig jaar, minder last van. Ik voel me moe koud bibberig depressief en had van de week koorts.
Ik heb het ziekenhuis gebeld, volgens de arts klinkt het als een 'gewone' griep en is het toeval. Even uitzieken dan maar...
Hoe is het met de rest van de mensen in het topic?
Oh wat kut, Motorbloempje! Bij mijn moeder gaat het ook heel hard -vandaar dat ik tijdelijk uit 't topic hardlopen ben verdwenen, ik zit nu elke dag bij haar, alleen 'snachts is er nachtzorg. Ik begrijp uit dit stukje dat 't bij je schoonmoeder nu ook in de hersenen zit? Bij mijn moeder ging haar verstand heel snel achteruit nadat de uitzaaiingen in de hersenen waren gevonden, gelukkig heeft ze nog geen epileptische aanvallen. Gelukkig hebben we in de eerste paar weken nog heel veel herinneringen opgehaald enzo, daar hadden we nog wel tijd voor.quote:Op woensdag 14 november 2012 19:32 schreef motorbloempje het volgende:
Bij schoonmams gaan ze stoppen met chemo. Doet meer kwaad dan goed nu nog. Ze gaat ook best hard achteruit. Ze maken als het kán nog de sessie bestralingen af waar ze nu mee bezig zijn (om plekken die op de hersenen drukken die korte termijngeheugen verslechteren en epileptische aanvallen triggeren) en dan is 't schluss. Definitief wel. Hoe 't daarna gaat verlopen kan niemand ons (natuurlijk) nog vertellen.. maar dat is 't dan dus.
Vreemd genoeg voelt het bijna 'goed' (naast natuurlijk ontzettend klote), omdat je niet wilt dat kwantiteit over gaat nemen van kwaliteit... Hopen dat we op z'n minst nog een fijne kerst hebben..
Och ja, dat was ik gisteravond weer even kwijt, jij zit hier niet in NL... als ik zie hoe snel 't kan gaan, vooral het verstand en het kunnen praten/zich goed uitdrukken, zou ik zeggen, GAAN! Kerst is ver voor hersen-metastasen, ze zal er misschien nog wel zijn maar als jullie nog betekenisvolle dingen willen zeggen en willen delen, doe het dan zo snel mogelijk. Zolang je niet echt erdoor ontslagen wordt, is een sjacherijnige baas vanwege een moeilijke vervanging, of collega die moet invallen wel weer op te lossen, met je schoonmoeder krijg je geen nieuwe kansen meer.quote:Op donderdag 15 november 2012 13:21 schreef motorbloempje het volgende:
Mooi geschreven Sheriam!
En ja, ze heeft plekken in de hersenen. Op wel meerdere plekken, overigens, maar waar precies weet ik niet en dat doet er ook niet zoveel toe..
Fijn dat je wel veel tijd met haar door kan brengen. Dat kan mijn man/kunnen wij niet omdat we 'zo ver weg' wonen. Het is dan wel niet Zuid-Amerika of Nieuw Zeeland ofzo, maar toch is het (samen met de gewone werk- en studieverplichtingen) niet makkelijk om 'even' naar Nederland te komen. We zijn er sowieso dus met kerst, maar gaan proberen om ook eind deze maand nog een keer heen en weer te vliegen voor 'n paar dagen; probeer nu vrij te vragen op 't werk hiervoor voor één zaterdagochtend.
Dit moest ik nog beantwoorden geloof ik. Ik log niet dagelijks in onder deze clone, en da's wel een goed teken.quote:Op donderdag 27 september 2012 21:22 schreef Bubbles90. het volgende:
Thanks![]()
Fijn dat je bij de eerste controle niet zenuwachtig was, scheelt toch weeren over 4 maanden dus weer?
Raar is dat, ofniet? Terugdenken aan vorig jaar, en dan bedenken dat je nog van niks afwist.. Terwijl je nu zo'n verhaal hebt.
Leuk dat je het hebt gelezenRuim de helft van m'n haar is uitgevallen, maar gelukkig had ik vrij veel en dik haar. Het was wel erg dun voor mijn doen, maar niet opvallend ofzo. M'n chemohaar is nu zo'n 15cm lang, en het valt niet meer op
Jij bent dus wel alles kwijtgeraakt? Of gewoon een gedeelte?
Ik kreeg wel erg veel rare blikken bij zowel de chemo als bij de bestralingen, want dan zit je daar als 21-jarige tussen mensen van in de 60.
Maar je zag er blijkbaar niet slecht uit, als je bijna werd weggestuurd
Dat is inderdaad alleen maar goed! Herkenbaar dat je alleen de controles met foto spannend vindtquote:Op vrijdag 7 december 2012 23:45 schreef kklone het volgende:
[..]
Dit moest ik nog beantwoorden geloof ik. Ik log niet dagelijks in onder deze clone, en da's wel een goed teken.
Ik ben bij twee ziekenhuis onder controle; het streekziekenhuis van de diagnose en chemo, en het academisch ziekenhuis waar ik bestraald ben. Alleen de controles in het streekziekenhuis zijn spannend, daar worden foto's e.d. gemaakt. Ik mag in januari weer.
Van m'n hoofdhaar was nog 1% over, m'n wenkbrauwen en wimpers waren sterk uitgedund en ik ben vrijwel ieder haartje op de rest van m'n lichaam kwijtgeraakt. Op een deel van m'n scheenbenen zat nog wat. Ik heb nu weer een heel fatsoenlijke coup. Ik ben donkerblond, en m'n haar werd altijd wel wat lichter van de zon, maar het leek alsof m'n chemohaar extreem gevoelig daarvoor was. Wel vet.
Tijdens m'n bestralingen ben ik een keer een jonge kerel tegengekomen. Maar ik durfde hem niet te vragen wat hij had.
Ik zag pas een foto van toen ik behandeld werd, en schrok me kapot. Op het moment had ik dat helemaal niet door hoe ik veranderd was, het gaat toch zo ongemerkt langzaam. Niet per se die kale kop, maar de rare dikke wangetjes (van de prednison?), m'n verdwenen wenkbrauwen, etc. Blij dat dat hersteld is. Het enige wat ik nog niet weet of het hersteld is, is of m'n vermogen om kindertjes te maken zonder rietjes uit de diepvries te gebruiken nog aanwezig is
Ze is de 23e overleden dus. Vlak voordat wij er waren. We waren op dat moment in Frankrijk, net van de boot af. 12.15uur. 17.00uur waren we er (al hebben we wel wat rustiger aan gedaan nadat we het nieuws gehoord hadden).quote:
Gecondoleerd Motorbloempje! Jammer dat jullie haar gemist hebben, maar inderdaad is haar (en jullie als naasten!) ook een langzame moeilijke weg bespaard gebleven. Hoe dubbel zoiets is!quote:Op maandag 10 december 2012 13:00 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ze is de 23e overleden dus. Vlak voordat wij er waren. We waren op dat moment in Frankrijk, net van de boot af. 12.15uur. 17.00uur waren we er (al hebben we wel wat rustiger aan gedaan nadat we het nieuws gehoord hadden).
het is zó ongelofelijk snel gegaan. Gelukkig maar voor haar wel, dat zo'n aflopend ziekbed geen weken of maanden heeft geduurd, gewoon een week en pats-boem-over.
Ze wordt gemist, maar we zijn wel 'blij' met het idee dat verder lijden bespaard is gebleven. De uitvaart was mooi, de week naar de uitvaart toe vermoeiend en energieslurpend. Maar wel mooi ook, om het als familie te regelen en te zien hoe iedereen zijn/haar steentje bij droeg.
Weet ik niet. Ik durf het ook nog niet te vragen, en ik heb sowieso geen ambities om me op korte termijn te gaan vermenigvuldigen. Er werd gesproken over "kan onvruchtbaar worden", niet "zal onvruchtbaar worden". Die voorzorgsmaatregelen waren ze in het ziekenhuis sowieso vergeten, ik moest er zelf mee komen. Kan het ze ook niet kwalijk nemen, voor de doorsnee (grijze) patiënt speelt dat niet. Maar wat de kans is, geen idee. De rietjes die ik gevuld heb waren van fabuleuze kwaliteit, ik had in ieder geval wat reservecapaciteitquote:Op maandag 10 december 2012 12:31 schreef Bubbles90. het volgende:
Ik kan me voorstellen dat je benieuwd bent of je nog zonder rietjes () kinderen kunt maken, dat kan toch een groot iets zijn. Is die kans aanwezig dan?
quote:
Heel veel sterkte! Voor zowel, jou, je vader, en mensen om jullie heen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 17:39 schreef Ellatjuh het volgende:
mijn vader kreeg 3 jaar terug de diagnose prostaatkanker.
is geopereerd eraan, prostaat eruit maar helaas waren er al uitzaaiingen in de lymfeklieren.
dus de snijvlakken waren niet schoon, dat betekende dat de kanker niet weg geopereerd was..
hij heeft toen rond maart oid 2010 hormoon therapie gehad, kreeg geen mannelijke hormonen meer.
want die laten de kanker groeien en als dat niet meer kan blijft de psa gelijk of gaat zelfs naar beneden.
maar omdat het al in de lymfeklieren zit kunnen ze hem niet beter maken en gaat hij eraan dood.
omdat de psa toch omhoog bleef gaan zijn ze gestopt met die medicijnen en ging hij mee doen aan een project met een nieuw soort medicijn.
2 groepen hebben ze, de ene groep krijg het medicijn en de andere groep niet en niemand weet wie het medicijn krijgt.
dat was afgelopen jaar allemaal maar het deed niet voldoende allemaal en omdat ie meedeed aan het onderzoek mocht ie vaker door de scanner en begin 2012 waren de uitzaaiingen(prostaatkanker uitzaaiingen gaan vaak op de botten zitten) op zn rug en hoofd te tellen op 1 hand.
nu zitten er veel kleine uitzaaiingen en is het niet meer te tellen en de psa gaat maar omhoog.
ik moet wel zeggen dta mn vader er zelf weinig last van heeft, hij voelt zich prima en werkt nog gewoon(hij is pas 58) maar omdat die psa blijft stijgen stoppen ze met dat project en heeft hij donderdag zijn eerste chemo gehad.
elke 3 weken krijgt ie weer een chemo en dan zien we wle hoe dat gaat.
ook nu voelt ie zich nog goed.
op de opvliegers en dingen die hij door de hormonen heeft gekregen na.
maar niet misselijk of anders ziek dus zolang het goed gaat is het ok.
hopelijk gaat het nog lang goed en als hij echt pijn gaan krijgen van de kanker is er goede bestrijding gelukkig.
maarja we leven per dag en nu gaat het goed dus dat is fijn en er komt vanzelf nog wel een tijd dta het minder goed gaat en hij later dood gaat maar dat zien we dan wel
Geen uitzaaiingenquote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:53 schreef MaLo het volgende:
Sterkte allemaal
Bij mijn vader is dus ook een paar weken geleden prostaatkanker geconstateerd. Komende week krijgen we uitslag of hij uitzaaiingen heeft of niet... Zijn er geen uitzaaiingen, dan zijn de vooruitzichten eigenlijk wel goed te noemen. Zijn die er wel, dan wordt het een heel ander verhaal. Duimen jullie mee voor het beste?
Ja, heel herkenbaar.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 18:21 schreef kklone het volgende:
Ik had ook zacht donshaar, op een gegeven moment zat iemand me te aaien alsof ik een kat was
Veel sterkte gewenst voor jou en je familie.quote:Op maandag 21 januari 2013 03:04 schreef rapensteel het volgende:
Mijn oom is vorige week aan kanker overleden, hij kon niet meer worden genezen, is heel snel gegaan... Het begon al in 2011 en dat bleek eerst goed te gaan zeiden de artsen, had darmkanker, dan werd verholpen. heeft een jaar geduurd, in 2012 werden er uitzaaiingen gevonden en is het uitgezaaid naar de lever en de maag, allemaal chemokuren gehad en bestralingen, het leek even goed te gaan, maar in november 2012 kwam er toch berichten dat hij niet meer beter konde worden en dat de bestralingen en alles niet geholpen hadden. sinds dien is het alleen maar slechter gegaan met hem... hij was verward en vorige week maandag is hij dus naar het hospice gebracht omdat hij 24 uurs zorg nodig had... helaas heeft dat neit mogen baten. dinsdag erna overleed hij... afgelopen zaterdag begrafenis gehad..
quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:56 schreef kklone het volgende:
Dank jullie, Gia en Fratz. Het heeft geholpen, ik kreeg goed nieuws te horen: geen enkele twijfel, geen afwijkingen op de foto.
Geweldig, wat een goed nieuws!quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:56 schreef kklone het volgende:
Dank jullie, Gia en Fratz. Het heeft geholpen, ik kreeg goed nieuws te horen: geen enkele twijfel, geen afwijkingen op de foto.
Wow! Super goed nieuws! Ik ben blij voor je!!quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:56 schreef kklone het volgende:
Succes alvast (en sterkte, want zelfs controles zijn spannend).quote:Op donderdag 31 januari 2013 16:55 schreef TC_Artemis het volgende:
5 feb controle.. schildlklier doet een beetje pijn maar denk niet dat het iets ernstigs zal zijn.
Ik ben echt hyperalert, elke dag check ik al mn klieren en bij elk pijntje word ik echt paraquote:Op donderdag 31 januari 2013 16:56 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Succes alvast (en sterkte, want zelfs controles zijn spannend).
Ja ik werk maar 3 dagen 6 uurtjes nu hoor, merk dat het vermoeiend is maar goed te doenquote:Op donderdag 31 januari 2013 17:58 schreef MarMar het volgende:
Zolang je maar een beetje op jezelf past TC! Als je je prima voelt, geen reden om je thuis te zitten vervelen idd
Sterkte de 5e!
Dat lijkt mij een vraag voor de arts.quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:11 schreef MarMar het volgende:
Pa heeft het gesprek met de oncoloog vandaag gehad.. hij is nu uberhaupt nog te zwak om de chemo in te gaan.
Als ze het wel doen, dan gaat de chemo 6 maanden duren, maar levensverlengend zal het niet zijn.
Het zou dan puur gaan om de kwaliteit van leven iets te verbeteren.
Ik vraag me af hoe een chemokuur dat kan doen eigenlijk, gezien hoe ziek je daarvan kan worden
Marinekapsel, is wel baas.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:17 schreef Gia het volgende:
Ik had 14 mei de laatste kuur en eind augustus een marinekapsel, stekeltjes, dus.
Net voor de kerst kon ik het in model laten knippen.
Dus, het duurt wel even.
Het eerste haar is net babydons, zo zacht, maar na een paar keer knippen en/of een kleurspoelinkje wordt het weer normaler.
Wens je vader maar veel sterkte, en jij ook, natuurlijk.
Och, het lijkt nu op Julie Andrews in 'the sound of music', maar dan donker mahonie.quote:
quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Och, het lijkt nu op Julie Andrews in 'the sound of music', maar dan donker mahonie.
Nog even doorsparen, haha.
Key word: kan.. niet iedereen wordt heel ziek van de chemo, hoewel 't allemaal wel bijwerkingen heeft, wisselen die heel erg, een hoop hangt af van de soort chemo (we praten vaak over 'chemotherapie' alsof het 1 behandeling is, maar er zijn heel veel middelen) en zelfs als je dezelfde middelen geeft reageerd lang biet iedereen er hetzelfde op. Als het de kanker op een vitaal punt kan terugdringen, zou je vader er mogelijk langer mee uit de voeten kunnen, bijvoorbeeld minder pijn kunnen hebben of nog een tijd langer goed kunnen eten ofzo... maar dat zijn zomaar voorbeelden die ik bedenk als algemene uitleg, ik weet niet wat hier het geval is. Ik zou het zeker aan de arts vragen, wat de verwachtingen zijn met en zonder behandeling.quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:11 schreef MarMar het volgende:
Pa heeft het gesprek met de oncoloog vandaag gehad.. hij is nu uberhaupt nog te zwak om de chemo in te gaan.
Als ze het wel doen, dan gaat de chemo 6 maanden duren, maar levensverlengend zal het niet zijn.
Het zou dan puur gaan om de kwaliteit van leven iets te verbeteren.
Ik vraag me af hoe een chemokuur dat kan doen eigenlijk, gezien hoe ziek je daarvan kan worden
Dat hoop ik ook voor Fratz!quote:Op donderdag 7 februari 2013 09:32 schreef MarMar het volgende:
Hopelijk blijft het zo voor je Fratz![]()
En Lucky, uit de waan halen.. zou dat uberhaupt kunnen of moeten? Misschien is dat wel het enige waar hij zich nu aan vast houdt.. soms hebben mensen een waan nodig om zelfs dat stukje wat ze nog wel hebben vol te kunnen houden denk ik.
Via mijn werk kom ik ook veel in aanraking met oncologische patienten en dit is iets wat me altijd verbaast. Van alle mensen die ik spreek kiest zeker 90% voor een levensverlengende behandeling maar bijna niemand doet dit echt voor zichzelf maar in veel gevallen voor bijv de kinderen. Ik snap dit heel goed maar aan de andere kant (en hierin kan ik alleen voor mezelf spreken) vind ik dit ook egoistisch vanuit de kinderen. In sommige gevallen vraag ik het me werkelijk af of het nog erger kan buiten dat zijn er ook verschillende mensen voor wie het zelf ook echt niet meer hoeft.quote:Op donderdag 7 februari 2013 11:25 schreef Gia het volgende:
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar als ik voor de keuze kwam te staan van weer dezelfde chemokuren voor 6 maanden extra, dan denk ik dat ik pas.
Maar goed, daar sta ik nu niet voor, dus kan best zijn dat ik dan ook denk: misschien ontdekken ze in die 6 maanden wel net HET geneesmiddel, en doe ik het toch.
Ik vond het vreselijk. Ben nog steeds niet de oude qua energie en kracht.
Er valt altijd iets te relativeren, zoals wij net deden met je marine kapsel.quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:14 schreef Gia het volgende:
Er is niet veel te relativeren aan kanker. Je hebt het ineens en dan moet je door die hel.
Sommigen overleven, anderen sterven. Soms na verloop van tijd, soms heel snel, zoals bij Loedertje. Het blijft een beladen onderwerp.
Dat ben ik het met je eens, om te willen dat iemand langer lijdt, zodat jij diegene langer bij je kan houden, is behoorlijk egoistisch.quote:Op donderdag 7 februari 2013 22:04 schreef ArteSuave het volgende:
[..]
Via mijn werk kom ik ook veel in aanraking met oncologische patienten en dit is iets wat me altijd verbaast. Van alle mensen die ik spreek kiest zeker 90% voor een levensverlengende behandeling maar bijna niemand doet dit echt voor zichzelf maar in veel gevallen voor bijv de kinderen. Ik snap dit heel goed maar aan de andere kant (en hierin kan ik alleen voor mezelf spreken) vind ik dit ook egoistisch vanuit de kinderen. In sommige gevallen vraag ik het me werkelijk af of het nog erger kan buiten dat zijn er ook verschillende mensen voor wie het zelf ook echt niet meer hoeft.
Persoonlijk vind ik dat er een verschil is tussen vechten en vechten waarin je af moet wegen, ook als familie wat nog wel en niet menselijk is om door te maken. Weet uit ervaring dat dit de moeilijkste keus is die men kan maken voor een dierbare
Dat is dan wel aan de mensen zelf.quote:Op donderdag 7 februari 2013 22:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Er valt altijd iets te relativeren, zoals wij net deden met je marine kapsel.
Dat spreekt voor zich, ik kan niet voor iemand dingen relativeren.quote:Op donderdag 7 februari 2013 22:17 schreef MarMar het volgende:
[..]
Dat is dan wel aan de mensen zelf.
Helemaal met je eens!quote:Op donderdag 7 februari 2013 22:16 schreef MarMar het volgende:
[..]
Dat ben ik het met je eens, om te willen dat iemand langer lijdt, zodat jij diegene langer bij je kan houden, is behoorlijk egoistisch.
Ik snap het aan de andere kant wel zoals Gia beschrijft dat je ergens nog een sprankje hoop hebt dat er in die maanden die je langer hebt toch iets verandert, of dat je een van die 0.0000001 procent bent waarbij het toch veel beter gaat dan men ooit verwachtte..
Ik vind niet dat je die keus kan maken voor een dierbare eigenlijk.. heb er ook meerdere malen dichtbij gestaan en het enige wat ik kan zeggen dat ik achter de beslissing van nu mijn vader zelf sta, wat die ook mag zijn, als het maar écht zijn eigen beslissing is.
Wanneer mensen kwaliteit van leven, een stukje geluk wellicht, halen uit het hebben van hoop, begrijp ik dat ook wel, zelfs al weet je heel goed dat die hoop niet terecht is.
Been there, een dierbare vriendin, nu bijna 7 jaar geleden..quote:Op donderdag 7 februari 2013 22:57 schreef De_Kardinaal het volgende:
Nu lijkt het alsof het een keuze is tussen een levensverlengende behandeling versus het weigeren ervan. Maar wat als men eerder wil sterven gewoon, omdat het leed ondraaglijk is en de vooruitzichten nog erger zijn? Hoe ziet men dat hier?
Dan lijkt me dat een keus die ook geaccepteerd moet worden al zitten hier wel heel veel ethische haken en ogen aan. Maar stel men heeft voldoende geprobeerd en de kwaliteit van leven is zo slecht met geen hoop op veel beter dan heeft iedereen wat mij betreft de zegen om er op eigen keus uit te mogen stappen.quote:Op donderdag 7 februari 2013 22:57 schreef De_Kardinaal het volgende:
Nu lijkt het alsof het een keuze is tussen een levensverlengende behandeling versus het weigeren ervan. Maar wat als men eerder wil sterven gewoon, omdat het leed ondraaglijk is en de vooruitzichten nog erger zijn? Hoe ziet men dat hier?
Wat mij betreft, als het maar je eigen keuze is. Als je er genoeg van hebt zou je er gewoon uit mogen stappen.quote:Op donderdag 7 februari 2013 22:57 schreef De_Kardinaal het volgende:
Toch is dit een gevaarlijke uitspraak vandaar dat ik ook zei ethische haken en ogen. Stel iemand is depressief en ziet het echt niet meer zitten kan die er dan ook uit stappen? Zal niet teveel off-topic gaan maar het is erg lastig om te bepalen wanneer het wel en niet kan zonder daarbij jezelf af te vragen wanneer er nu een goede keus word gemaakt zeker als arts zijnde die hier op afgerekend kan worden zijn dit niet altijd even de makkelijkste keuzes om te maken.quote:Op donderdag 7 februari 2013 23:08 schreef Fratz het volgende:
[..]
Wat mij betreft, als het maar je eigen keuze is. Als je er genoeg van hebt zou je er gewoon uit mogen stappen.
Dat kun je aangeven maar elke arts zal zich moeten houden aan de euthanasiewet dus zal ook niet elke vraag gehonoreerd worden.quote:Op donderdag 7 februari 2013 23:12 schreef De_Kardinaal het volgende:
Daarmee ben ik het eens. Maar hier zitten veel zieke mensen. Ik vroeg mij af of die al euthanasie met de arts besproken hebben. Niet van dat wil ik nu of meteen, maar meer in de zin als (eigen voorwaarden) dan wil ik niet meer leven?
Ik heb zelf mijn euthanasie met mijn huisarts besproken. Het is een vreselijk moeilijk gesprek maar het gaf wel heel veel duidelijkheid. Het is in ieder geval fijn om te weten dat mijn huisarts mij er bij wil helpen (want dat is lang niet altijd zo).quote:Op donderdag 7 februari 2013 23:12 schreef De_Kardinaal het volgende:
Daarmee ben ik het eens. Maar hier zitten veel zieke mensen. Ik vroeg mij af of die al euthanasie met de arts besproken hebben. Niet van dat wil ik nu of meteen, maar meer in de zin als (eigen voorwaarden) dan wil ik niet meer leven?
Dat is mij ook teveel off-topic. Totaal niet relevant voor mijn vraagstelling ook.quote:Op donderdag 7 februari 2013 23:14 schreef ArteSuave het volgende:
[..]
Toch is dit een gevaarlijke uitspraak vandaar dat ik ook zei ethische haken en ogen. Stel iemand is depressief en ziet het echt niet meer zitten kan die er dan ook uit stappen? Zal niet teveel off-topic gaan maar het is erg lastig om te bepalen wanneer het wel en niet kan zonder daarbij jezelf af te vragen wanneer er nu een goede keus word gemaakt zeker als arts zijnde die hier op afgerekend kan worden zijn dit niet altijd even de makkelijkste keuzes om te maken.
Wat vond je moeilijker beslissen dat het tijd was om het te bespreken of het daadwerkelijk bespreken met de arts? Naderhand toch opgelucht dat je de stap gezet hebt? Nee, maar de arts heeft het recht om zelf te kiezen. Altijd moeilijk voor zo iemand of het antwoord bevestigend is of afwijzend.quote:Op donderdag 7 februari 2013 23:21 schreef Fratz het volgende:
[..]
Ik heb zelf mijn euthanasie met mijn huisarts besproken. Het is een vreselijk moeilijk gesprek maar het gaf wel heel veel duidelijkheid. Het is in ieder geval fijn om te weten dat mijn huisarts mij er bij wil helpen (want dat is lang niet altijd zo).
En, hmm. Ja het is natuurlijk zo dat <iedereen> zou moeten kunnen beslissen etc. misschien wat genuanceerder zou moeten, daar heb je absoluut gelijk in hoor.
Ik heb expres niet gevraagd naar de inhoud van het gesprek. Dat vind ik iets tussen arts en patiënt. Fijn dat je huisarts er zoveel van weet.quote:Op donderdag 7 februari 2013 23:56 schreef Fratz het volgende:
Het daadwerkelijke bespreken was moeilijker dan de beslissing dat ik het over euthanasie wilde hebben met mijn huisarts. Met mijn man de boel bespreken was bijvoorbeeld helemaal niet moeilijk. We willen allebei geen 'kasplantje' zijn (mijn man heeft ooit een ernstig ongeluk gehad en heeft daarbij wen aantal dagen in coma gelegen, dit zet je aan het denken).
En ja, waar heb je het over in zo'n gesprek? Allereerst natuurlijk of je huisarts er aan mee wil werken. Het is voor hun uiteraard geen verplichting! En ze heeft heel duidelijk uitgelegd hoe alles in z'n werk gaat, hoe het met toestemming zit, dat er nog een arts gezocht moet worden, hoe het zit met wilsonbekwaamheid etc. Ik vond het gesprek vooral moeilijk omdat je in bijzijn van je man over je eigen dood zit te praten. Maar het stelde me enorm gerust hoe mijn huisarts er mee om ging. Ze was zo enorm goed voorbereid, legde alles uit, stelde vragen aan ons, dat was gewoon fijn. Als het in de toekomst zover komt dan weet ik gewoon dat alles goed geregeld wordt.
Heel herkenbaar, Fratz, dat liegen over hoe je je voelt. Nog nooit zoveel gelogen in mijn leven. Alleen zeg ik nog steeds: wel reanimeren. Ik wil nog niet dood.quote:Op donderdag 7 februari 2013 22:50 schreef Fratz het volgende:
Toen ik vorig jaar in het ziekenhuis lag ging het heel slecht met me. Op het moment zelf realiseerde ik me dat niet echt trouwens. Mijn oncoloog zat aan mijn bed en vroeg me wat ik wilde als ik in het ziekenhuis een hartstilstand zou krijgen. Ze vertelde er ook bij dat iemand die gereanimeerd op de IC terecht komt geen chemo of zoiets krijgt. En dat je als patiënt er dan niet te best aan toe bent. Ik heb toen de keus gemaakt dat ik niet gereanimeerd wil worden. Een hele rationele keus. Vooral ook omdat ik geen kasplant wil worden. Maar eigenlijk verzet elke vezel in je lichaam zich tegen die beslissing. Want je wilt leven. Leven!
Ik denk dat dat bij veel mensen zo is. Je kiest (tegen beter weten in) voor die levensrekkende behandeling. Voor je partner, je kinderen, je geliefden. Voor die mensen heb je heel wat over hoor.
Ik lieg wel eens als ik pijn heb bijvoorbeeld. Dat het wel meevalt. Ook al springen de tranen in mijn ogen. Je wilt gewoon niet dat mensen zich constant zorgen om je maken.
Dat is inderdaad wel erg verneukt aan de ziekte: als je het overwonnen hebt kan het qua verder plannen van je leven alsnog nog grote consequenties met zich meedragen.quote:Op donderdag 14 februari 2013 21:50 schreef MarMar het volgende:
Ah, google helpt, het gaat met name om het afsluiten van een levensverzekering bij een hypotheek.
Die heb ik overigens al.
En dan is het ook nog zo dat er een "vragengrens" is, dwz, pas bij een hoge dekking mag de verzekering vragen naar erfelijke aanleg, onder die dekkingsgrens mogen ze het niet vragen en hoef je het niet te vermelden.
Verder zie ik veel over ex-kankerpatienten die geen verzekering of een belachelijk dure verzekering kunnen krijgen ivm verhoogd risico op het opnieuw krijgen van kanker.
Prachtig nieuws. Ondanks dat de eerste post van het topic ook mijn laatste was tot nu, lees ik altijd mee en leef ik ook mee met jullie. Ik weet niet echt goed wat ik allemaal moet zeggen dus ik houd het maar bij: veel sterkte iedereen die met deze ziekte te maken heeft.quote:Op donderdag 21 februari 2013 01:57 schreef TC_Artemis het volgende:
Controle was weer goed
[ afbeelding ]
deze boy om het te vieren
Mooi zo!quote:Op donderdag 21 februari 2013 01:57 schreef TC_Artemis het volgende:
Controle was weer goed
[ afbeelding ]
deze boy om het te vieren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |