abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zaterdag 26 januari 2013 @ 12:37:30 #241
34726 Fratz
Max
pi_122065621
quote:
7s.gif Op woensdag 23 januari 2013 16:56 schreef kklone het volgende:
Dank jullie, Gia en Fratz. Het heeft geholpen, ik kreeg goed nieuws te horen: geen enkele twijfel, geen afwijkingen op de foto.
Wow! Super goed nieuws! Ik ben blij voor je!!
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_122273826
Ah, fijn dat hier een topic over is.

Wij hebben een paar uur geleden te horen gekregen dat mijn schoonvader nog een maand of 6, 7 te leven heeft. Hij had in 2011 longkanker waar ze heel vroeg bij waren. In februari 2012 heeft hij zijn laatste chemo gehad, hij heeft totaal nergens last van gehad. Hij had 'gewoon ook nog even kanker gehad.'

Afgelopen oktober kreeg hij veel pijn in zijn arm. Geen enkele arts dacht dat het iets met kanker te maken had. Twee weken geleden kreeg hij een herseninfarct, toen is er vaart in het onderzoek naar zijn arm gekomen. Na de mri van afgelopen vrijdag moest hij meteen in het ziekenhuis blijven omdat er een tumor op een van zijn eerste nekwervels zit. Er wordt een zenuw afgekneld en daardoor heeft hij last van zijn arm.
Gisteren werd er een familieberaad aangekondigd voor vanmiddag en genezing is geen optie. Er zijn ook weer plekken in zijn longen gevonden, die zaten er in december nog niet.

Hij wordt eerst bestraald in de hoop dat de tumor in zijn nek slinkt zodat de kans op een dwarslaesie kleiner wordt. De levensverwachting is daarna 10 weken... We hebben besloten om dit met 5 a 6 maanden (gemiddeld) te verlengen met chemo.
Spoilers!
  woensdag 30 januari 2013 @ 21:28:25 #243
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_122274073
Sterkte MarMar en Lucky_Strike! Het is zo'n enorme schrik als je zo'n bericht krijgt over iemand die je dierbaar is.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_122274432
Dank je MaLo en jij ook sterkte Lucky Strike.

Pa is nu weer thuis, wat dan weer een heel dubbel beeld geeft, want hij ziet er stukken beter uit dan vorige week.
Volgende week heeft hij een gesprek met de oncoloog, dan komt er volgens mij daarvoor nog een CT scan en dan horen/besluiten hoe het verder gaat..
pi_122304523
5 feb controle.. schildlklier doet een beetje pijn maar denk niet dat het iets ernstigs zal zijn.
  † In Memoriam † donderdag 31 januari 2013 @ 16:56:10 #246
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_122304558
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 16:55 schreef TC_Artemis het volgende:
5 feb controle.. schildlklier doet een beetje pijn maar denk niet dat het iets ernstigs zal zijn.
Succes alvast (en sterkte, want zelfs controles zijn spannend).
pi_122304612
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 16:56 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Succes alvast (en sterkte, want zelfs controles zijn spannend).
Ik ben echt hyperalert, elke dag check ik al mn klieren en bij elk pijntje word ik echt para :') . Kost echt megaveel energie man.
Ben wel weer begonnen met werken :D nieuwe werkgever, superleuk. Hoefde van de bedrijfsarts niet te werken t/m april maar kan echt niet zolang stilzitten hoor.
pi_122307134
Zolang je maar een beetje op jezelf past TC! Als je je prima voelt, geen reden om je thuis te zitten vervelen idd ;)

Sterkte de 5e! :*
pi_122309198
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 17:58 schreef MarMar het volgende:
Zolang je maar een beetje op jezelf past TC! Als je je prima voelt, geen reden om je thuis te zitten vervelen idd ;)

Sterkte de 5e! :*
Ja ik werk maar 3 dagen 6 uurtjes nu hoor, merk dat het vermoeiend is maar goed te doen :) . Kom ook weer een beetje onder de mensen zo :P .
pi_122565509
Pa heeft het gesprek met de oncoloog vandaag gehad.. hij is nu uberhaupt nog te zwak om de chemo in te gaan.
Als ze het wel doen, dan gaat de chemo 6 maanden duren, maar levensverlengend zal het niet zijn.
Het zou dan puur gaan om de kwaliteit van leven iets te verbeteren.
Ik vraag me af hoe een chemokuur dat kan doen eigenlijk, gezien hoe ziek je daarvan kan worden ;(
  † In Memoriam † woensdag 6 februari 2013 @ 20:14:35 #251
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_122565709
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 20:11 schreef MarMar het volgende:
Pa heeft het gesprek met de oncoloog vandaag gehad.. hij is nu uberhaupt nog te zwak om de chemo in te gaan.
Als ze het wel doen, dan gaat de chemo 6 maanden duren, maar levensverlengend zal het niet zijn.
Ik vraag me af hoe een chemokuur dat kan doen eigenlijk, gezien hoe ziek je daarvan kan worden ;(
Dat lijkt mij een vraag voor de arts.
Sterkte in ieder geval.
pi_122565917
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 11:17 schreef Gia het volgende:
Ik had 14 mei de laatste kuur en eind augustus een marinekapsel, stekeltjes, dus.
Net voor de kerst kon ik het in model laten knippen.
Dus, het duurt wel even.
Het eerste haar is net babydons, zo zacht, maar na een paar keer knippen en/of een kleurspoelinkje wordt het weer normaler.

Wens je vader maar veel sterkte, en jij ook, natuurlijk.
Marinekapsel, is wel baas. *)
  woensdag 6 februari 2013 @ 20:50:17 #253
3542 Gia
User under construction
pi_122568143
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 20:17 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Marinekapsel, is wel baas. *)
Och, het lijkt nu op Julie Andrews in 'the sound of music', maar dan donker mahonie.
Nog even doorsparen, haha.
pi_122568217
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2013 20:50 schreef Gia het volgende:

[..]

Och, het lijkt nu op Julie Andrews in 'the sound of music', maar dan donker mahonie.
Nog even doorsparen, haha.
_O-
pi_122568338
Is dit topic, echt enkel en alleen bedoeld om ernstige verhalen met elkaar te delen, of kan een beetje relativeren geen kwaad?
  woensdag 6 februari 2013 @ 21:14:28 #256
3542 Gia
User under construction
pi_122569985
Er is niet veel te relativeren aan kanker. Je hebt het ineens en dan moet je door die hel.
Sommigen overleven, anderen sterven. Soms na verloop van tijd, soms heel snel, zoals bij Loedertje. Het blijft een beladen onderwerp.
pi_122584446
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 20:11 schreef MarMar het volgende:
Key word: kan.. niet iedereen wordt heel ziek van de chemo, hoewel 't allemaal wel bijwerkingen heeft, wisselen die heel erg, een hoop hangt af van de soort chemo (we praten vaak over 'chemotherapie' alsof het 1 behandeling is, maar er zijn heel veel middelen) en zelfs als je dezelfde middelen geeft reageerd lang biet iedereen er hetzelfde op. Als het de kanker op een vitaal punt kan terugdringen, zou je vader er mogelijk langer mee uit de voeten kunnen, bijvoorbeeld minder pijn kunnen hebben of nog een tijd langer goed kunnen eten ofzo... maar dat zijn zomaar voorbeelden die ik bedenk als algemene uitleg, ik weet niet wat hier het geval is. Ik zou het zeker aan de arts vragen, wat de verwachtingen zijn met en zonder behandeling.

Vaak is het ook moeilijk voor de patient om alles goed te horen, het viel mij op bij mijn moeder die toch echt gewoon intelligent was en zelfs arts was, hoewel geen oncologe, dat ze toch maar de helft door vertelde als ze na afloop van een gesprek met de arts een vriendin belde, de rest was ze kwijt... de hele situatie is toch zo stressvol, moeilijk dan alles goed te horen en onthouden. Je schreef dat je niet veel contact met je vader hebt gehad, gaat er wel iemand met hem mee naar de oncoloog, en ook echt naar binnen in de behandelkamer, niet alleen in de wachtkamer blijven?

Sterkte in ieder geval, voor jouw en je vader.
pi_122585792
Ik heb echt gemerkt dat het veel handiger is als er iemand meegaat met gesprekken met artsen. Mijn schoonvader is tegen iedereen aan het beweren dat hij nog 2-3 jaar te leven heeft. Wij hebben de arts toch echt vorige week horen zeggen dat het 7-8 maanden is. Er komt natuurlijk een hoop wishful thinking bij en je slaat gewoon niet alles op tijdens zulke heftige gesprekken. Ik heb ook net als in de collegebanken vroeger aantekeningen zitten maken. Ik had ook een lijst met vragen bij me. Als ik nu ergens over twijfel, kijk ik gewoon in mijn aantekeningen.

Over chemo gesproken... Mijn schoonvader heeft afgelopen week bestraling gehad, daardoor was zijn levensverwachting 10 weken. Met chemo komt daar nog een maand of 5-6 bij. Omdat hij 1,5 jaar terug totaal geen last (behalve haaruitval en op het laatst wat vermoeidheid) heeft gehad van de chemo, gaat hij er vanuit dat hij er nu ook geen last van heeft. Terwijl hij nu vele malen ongezonder is. Hij is nu een reis naar de VS aan het plannen na de chemo. Hij is dan al ruim over de helft van zijn levensverwachting heen en waarschijnlijk hondsberoerd... Erg lastig, niemand wil hem uit de waan halen.
Spoilers!
  † In Memoriam † donderdag 7 februari 2013 @ 09:24:55 #259
34726 Fratz
Max
pi_122586198
Ik heb zelf nu al meer dan vijftien chemokuren gehad en ik moet zeggen (even afkloppen!) dat de bijwerkingen mij behoorlijk meevielen. Ik had me voorbereid op wekenlang me kotsmisselijk voelen etc. Maar uiteindelijk was dat gelukkig niet het geval. Wel ben ik snel moe. Van de laatste chemo viel mijn haar niet eens uit (en vandaag begint de bestraling van mijn hoofd en valt het alsnog weer uit, oh the irony!).
Chemo valt echt bij iedereen anders uit, er zijn zo veel verschillende middelen. Een vriendin van mijn moeder kon er bijvoorbeeld helemaal niet tegen, ze werd zo zwak, misselijk, geen eetlust, diarree etc. Totaal anders dan bij mij.

Mijn oncoloog wil nooit iets over mijn levensverwachting zeggen (zegt altijd dat ze geen glazen bol heeft). Dat is aan de ene kant heel vervelend, aan de andere kant vind ik het heel fijn. Ik weet zelf wel dat ze niet gedacht hadden dat ik afgelopen jaar vol zou maken en dat de hoop nu weer hoger is. Tja.
Kanker is een rotziekte en ook bij iedereen anders. Dat maakt het ook weer zo lastig.

Een :* voor iedereen hier die er mee te maken heeft!

En voor degene ergens hierboven die kanker wilde relativeren: ruilen?
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_122586259
Het is bij mijn vader in elk geval duidelijk dat de chemo niets met de levensverwachting doet.
Wat ik zelf weet is dat de kuur die ze voor hem voor ogen hebben inderdaad onder het mom van pijnbestrijding gaat. Hij heeft alleen geen pijn, zelfs niet van de operatie.
Nah jah.. sowieso eerst kijken of zijn conditie goed genoeg wordt en de boel laten bezinken, volgende week heeft hij weer een gesprek met de oncoloog.
Hij gaat ook niet alleen, maar dat wishfull thinking speelt inderdaad wel een grote rol bij hem en zijn vrouw merk ik..
Mijn broers en ik stonden er al wat realistischer in, maar toch blijft het kut als je dat dan bevestigd krijgt.
pi_122586337
Hopelijk blijft het zo voor je Fratz :*

En Lucky, uit de waan halen.. zou dat uberhaupt kunnen of moeten? Misschien is dat wel het enige waar hij zich nu aan vast houdt.. soms hebben mensen een waan nodig om zelfs dat stukje wat ze nog wel hebben vol te kunnen houden denk ik.
  donderdag 7 februari 2013 @ 11:25:57 #262
3542 Gia
User under construction
pi_122589242
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar als ik voor de keuze kwam te staan van weer dezelfde chemokuren voor 6 maanden extra, dan denk ik dat ik pas.

Maar goed, daar sta ik nu niet voor, dus kan best zijn dat ik dan ook denk: misschien ontdekken ze in die 6 maanden wel net HET geneesmiddel, en doe ik het toch.

Ik vond het vreselijk. Ben nog steeds niet de oude qua energie en kracht.
pi_122590263
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 09:32 schreef MarMar het volgende:
Hopelijk blijft het zo voor je Fratz :*

En Lucky, uit de waan halen.. zou dat uberhaupt kunnen of moeten? Misschien is dat wel het enige waar hij zich nu aan vast houdt.. soms hebben mensen een waan nodig om zelfs dat stukje wat ze nog wel hebben vol te kunnen houden denk ik.
Dat hoop ik ook voor Fratz!

Tja, uit de waan halen... Ik weet niet precies hoe ik het moet zeggen. Ik vind het zo sneu als hij plannen aan het maken voor ooit en nu dus alles uitstelt tot na de chemo terwijl de kans heel groot is dat hij nergens meer aan toe komt en dat hij beter nu alvast in actie kan komen.
Maar goed, het nieuws is net een week oud. We zien wel hoe het loopt. In mijn schoonfamilie gaat zo'n beetje alles compleet anders dan hoe ik het gewend ben dus dat dit nu zo loopt zou me eigenlijk niets moeten verbazen ;)
Spoilers!
  donderdag 7 februari 2013 @ 18:14:21 #264
3542 Gia
User under construction
pi_122604089
Ik zou iemand die terminaal is, en allerlei plannen maakt, niet uit die waan halen.
Maar uiteraard wel opletten dat het geen geld gaat kosten. Iets boeken wat niet te annuleren is.
En anders zorgen dat er in elk geval een annuleringsverzekering is. Dan heeft hij in elk geval iets om naar uit te kijken. Ook dat geeft kracht om vol te houden.
pi_122606612
Ja, dat had ik ook maar besloten inderdaad. Maar ik was net even bij mijn schoonouders en mijn schoonvaderlag te slapen. Schoonma had hem gisteren tegen iemand horen zeggen dat hij waarschijnlijk het eind van het jaar niet haalt...
Spoilers!
pi_122616801
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 11:25 schreef Gia het volgende:
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar als ik voor de keuze kwam te staan van weer dezelfde chemokuren voor 6 maanden extra, dan denk ik dat ik pas.

Maar goed, daar sta ik nu niet voor, dus kan best zijn dat ik dan ook denk: misschien ontdekken ze in die 6 maanden wel net HET geneesmiddel, en doe ik het toch.

Ik vond het vreselijk. Ben nog steeds niet de oude qua energie en kracht.
Via mijn werk kom ik ook veel in aanraking met oncologische patienten en dit is iets wat me altijd verbaast. Van alle mensen die ik spreek kiest zeker 90% voor een levensverlengende behandeling maar bijna niemand doet dit echt voor zichzelf maar in veel gevallen voor bijv de kinderen. Ik snap dit heel goed maar aan de andere kant (en hierin kan ik alleen voor mezelf spreken) vind ik dit ook egoistisch vanuit de kinderen. In sommige gevallen vraag ik het me werkelijk af of het nog erger kan buiten dat zijn er ook verschillende mensen voor wie het zelf ook echt niet meer hoeft.

Persoonlijk vind ik dat er een verschil is tussen vechten en vechten waarin je af moet wegen, ook als familie wat nog wel en niet menselijk is om door te maken. Weet uit ervaring dat dit de moeilijkste keus is die men kan maken voor een dierbare
pi_122616954
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:14 schreef Gia het volgende:
Er is niet veel te relativeren aan kanker. Je hebt het ineens en dan moet je door die hel.
Sommigen overleven, anderen sterven. Soms na verloop van tijd, soms heel snel, zoals bij Loedertje. Het blijft een beladen onderwerp.
Er valt altijd iets te relativeren, zoals wij net deden met je marine kapsel.
pi_122617524
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 22:04 schreef ArteSuave het volgende:

[..]

Via mijn werk kom ik ook veel in aanraking met oncologische patienten en dit is iets wat me altijd verbaast. Van alle mensen die ik spreek kiest zeker 90% voor een levensverlengende behandeling maar bijna niemand doet dit echt voor zichzelf maar in veel gevallen voor bijv de kinderen. Ik snap dit heel goed maar aan de andere kant (en hierin kan ik alleen voor mezelf spreken) vind ik dit ook egoistisch vanuit de kinderen. In sommige gevallen vraag ik het me werkelijk af of het nog erger kan buiten dat zijn er ook verschillende mensen voor wie het zelf ook echt niet meer hoeft.

Persoonlijk vind ik dat er een verschil is tussen vechten en vechten waarin je af moet wegen, ook als familie wat nog wel en niet menselijk is om door te maken. Weet uit ervaring dat dit de moeilijkste keus is die men kan maken voor een dierbare
Dat ben ik het met je eens, om te willen dat iemand langer lijdt, zodat jij diegene langer bij je kan houden, is behoorlijk egoistisch.
Ik snap het aan de andere kant wel zoals Gia beschrijft dat je ergens nog een sprankje hoop hebt dat er in die maanden die je langer hebt toch iets verandert, of dat je een van die 0.0000001 procent bent waarbij het toch veel beter gaat dan men ooit verwachtte..
Ik vind niet dat je die keus kan maken voor een dierbare eigenlijk.. heb er ook meerdere malen dichtbij gestaan en het enige wat ik kan zeggen dat ik achter de beslissing van nu mijn vader zelf sta, wat die ook mag zijn, als het maar écht zijn eigen beslissing is.
Wanneer mensen kwaliteit van leven, een stukje geluk wellicht, halen uit het hebben van hoop, begrijp ik dat ook wel, zelfs al weet je heel goed dat die hoop niet terecht is.
pi_122617569
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 22:07 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Er valt altijd iets te relativeren, zoals wij net deden met je marine kapsel.
Dat is dan wel aan de mensen zelf.
pi_122617612
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 22:17 schreef MarMar het volgende:

[..]

Dat is dan wel aan de mensen zelf.
Dat spreekt voor zich, ik kan niet voor iemand dingen relativeren.

Dat moet diegene zelf doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')