http://www.elsevier.nl/we(...)n-zonder-IDkaart.htmquote:Een orthodox-joodse man die vorig jaar in Rijswijk een boete kreeg voor het niet bij zich dragen van identiteitspapieren, hoeft de boete niet te betalen.
Dat heeft de kantonrechter in Den Haag besloten. In eerste instantie had de man van agenten een boete gekregen van 150 euro.
Van zijn geloof mag de man op de Sabbat (zaterdag) buiten de deur niets bij zich dragen. De rechter vindt dat de staat niet mag treden in het diepste geweten van deze man.
Big Brother
'Het lijkt de omgekeerde wereld,' reageert GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi. 'Elke religie is begrensd door de wet en de wet wordt niet begrensd door religieuze overtuigingen.'
'God boven de wet? Nee!' twittert Boris van der Ham (D66). Sommige twitteraars vragen zich of eerwraak dan ook maar moet worden toegestaan.
Anderen vinden dat er overtrokken wordt gereageerd. 'Alsof eerwraak en mishandeling hetzelfde zijn als je "niet kunnen identificeren",' nuanceert een twitteraar. 'Gelukkig zijn er nog rechten die zwaarder wegen dan Big Brother.'
Wat doe je er aan?quote:Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld, religie mag nooit, maar dan ook nooit boven de wet staan.
In het geval van een overtreding, neem ik toch aan van niet?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:31 schreef Boze_Appel het volgende:
De oplossing is natuurlijk de identificatieplicht afschaffen.
Nee op grond van idiote politieke spinselsquote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:33 schreef mlg het volgende:
[..]
In het geval van een overtreding, neem ik toch aan van niet?
De oplossing is natuurlijk religie afschffen.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:31 schreef Boze_Appel het volgende:
De oplossing is natuurlijk de identificatieplicht afschaffen.
Niet Wilders. De man was immers een jood geen moslim.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:38 schreef Maitje het volgende:
Idd.. maar hier zullen vast wel kamer vragen over komen..
Wilders?
Die zit in een lastig parket. De man is joods, dus Wilders zal zijn waffel wel houden. Als het een boerkadrager was geweest had je hem al gehoord.quote:
De beste man is naakt aangehouden dan?quote:Van zijn geloof mag de man op de Sabbat (zaterdag) buiten de deur niets bij zich dragen.
Jep, vandaar dat ie geen zak (pun intended) had om zijn ID-kaart in te doen.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:47 schreef Spouwerranger het volgende:
De beste man is naakt aangehouden dan?
Je bent Moslim?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 18:41 schreef PiRANiA het volgende:
Wat een FUCKING achterlijkheid. In wat voor land leven we?
Zoals http://godvoordommen.nl al schreef: "Nou dat is makkelijk. En van mijn geloof mag ik geen belasting betalen."
We leven in een land waar elke klapmongool z'n achterlijke mening mag uiten. Niggaplz lees je eerst eens ff in voordat je als een klapjosti op internet loopt te blaten.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 18:41 schreef PiRANiA het volgende:
Wat een FUCKING achterlijkheid. In wat voor land leven we?
Zoals http://godvoordommen.nl al schreef: "Nou dat is makkelijk. En van mijn geloof mag ik geen belasting betalen."
Hoeveel is er 'in te lezen'?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 18:45 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
We leven in een land waar elke klapmongool z'n achterlijke mening mag uiten. Niggaplz lees je eerst eens ff in voordat je als een klapjosti op internet loopt te blaten.
Welk geloof bepaalt dan dat je geen belasting hoeft te betalen?quote:
Wat ik vele malen interessanter vind is waarom de man om zijn ID gevraagd is.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 18:56 schreef Argento het volgende:
Heeft iemand misschien een linkje naar de uitspraak zelf? Wat om nou blind af te gaan op zon Elsevier artikeltje....
Helaas is het in Nederland de normaalste zaak van de wereld dat we voor gelovigen uitzonderingen maken op de wetten die verder wel gelden voor alle andere Nederlanders.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:27 schreef Holograph het volgende:
Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld, religie mag nooit, maar dan ook nooit boven de wet staan.
Hij liep naakt over straat.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 18:57 schreef Nembrionic het volgende:
Wat ik vele malen interessanter vind is waarom de man om zijn ID gevraagd is.
Was dat willekeur(dan mogen ze uberhaupt niet om zijn ID vragen) of was er iets aan de hand?
Mijn geloofquote:Op zaterdag 18 februari 2012 18:57 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Welk geloof bepaalt dan dat je geen belasting hoeft te betalen?
Wat moslims betreft gaat het om rente trouwens, niet belasting.
Nu nog erkend zien te krijgen!quote:
Oh rlly? Wist ik niet..quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:39 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Niet Wilders. De man was immers een jood geen moslim.
De heilige geest?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:09 schreef CafeRoker het volgende:
Ik ben echt erg nieuwsgierig wat er nu precies door die rechter heen ging.
Dat is wel erg rigoureus. Een betere oplossing is om gewoon af te spreken dat een wet ook werkelijk voor ALLE Nederlanders geldt en dat er geen uitzonderingen op wetten gemaakt worden vanwege religie.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:38 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
De oplossing is natuurlijk religie afschffen.
Die wet bestaat ook gewoon. Deze rechter heeft echter besloten dat bepaalde mensen zich er kennelijk niet aan hoeven te houden.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:21 schreef Nielsch het volgende:
Dat is wel erg rigoureus. Een betere oplossing is om gewoon af te spreken dat een wet ook werkelijk voor ALLE Nederlanders geldt en dat er geen uitzonderingen op wetten gemaakt worden vanwege religie.
OF dat dergelijke uitzonderingen ook gemaakt kunnen worden om moreel-filosofische of principiele redenen die niet religieus van aard zijn.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:21 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat is wel erg rigoureus. Een betere oplossing is om gewoon af te spreken dat een wet ook werkelijk voor ALLE Nederlanders geldt en dat er geen uitzonderingen op wetten gemaakt worden vanwege religie.
Detail: Joden en Christenen mogen strikt gesproken ook geen rente betalen of ontvangen. Maar dat negeren ze een beetje.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 18:57 schreef Nembrionic het volgende:
Wat moslims betreft gaat het om rente trouwens, niet belasting.
Pardon? Moet dat? En hoe?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:05 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Nu nog erkend zien te krijgen!
Dat levert met name op het vlak van privacy nog interessante situaties opquote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:29 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
OF dat dergelijke uitzonderingen ook gemaakt kunnen worden om moreel-filosofische of principiele redenen die niet religieus van aard zijn.
Maar of je wil leven in een maatschappij waar mensen regels naast zich kunnen neerleggen "omdat dat heel belangrijk voor ze is"... tsja.
Welke debiele rechter gaat zich nou om laten kopen in een zaak over 150 euro?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 20:34 schreef Comp_Lex het volgende:
Zou het een stukje corruptie kunnen zijn? Zou die rechter omgekocht kunnen zijn?
In dit geval heb je hoogstwaarschijnlijk gelijkquote:Op zaterdag 18 februari 2012 20:43 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Welke debiele rechter gaat zich nou om laten kopen in een zaak over 150 euro?
Mijns inziens ben je een beetje achterdochtigquote:Op zaterdag 18 februari 2012 20:53 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
In dit geval heb je hoogstwaarschijnlijk gelijk
Mijn inziens gebeurt er achter de schermen misschien nog het één en ander.
Ik wil de motivering van het vonnis wel zien. Ik neem aan dat de openbare orde voor de geloofsovertuiging gaat.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:09 schreef CafeRoker het volgende:
Ik ben echt erg nieuwsgierig wat er nu precies door die rechter heen ging.
Maar dat staat nu niet ter discussie natuurlijk.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:04 schreef mark211175 het volgende:
Laten we gewoon voorop stellen dat het te idioot voor woorden is dat we ons uberhaupt moeten legitimeren. Elke Nederlander wordt bijvoorbaat al gezien als een crimineel in spe.
En blijkbaar is dit heel, heel, HEEL erg vinden voldoende om je van de legitimatieplicht ontslaan.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:04 schreef mark211175 het volgende:
Laten we gewoon voorop stellen dat het te idioot voor woorden is dat we ons uberhaupt moeten legitimeren. Elke Nederlander wordt bijvoorbaat al gezien als een crimineel in spe.
Rare, ongefundeerde conclusie die je daar trekt.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:13 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En blijkbaar is dit heel, heel, HEEL erg vinden voldoende om je van de legitimatieplicht ontslaan.
Volgens deze rechter dan.
Waarom ? Het artikel suggereert dat de man gerechtigd was om geen legitimatiebewijs bij zich te hebben "omdat dat tegen zijn diepste geweten in zou gaan".quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:15 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Rare, ongefundeerde conclusie die je daar trekt.
Dat ook inderdaad. Alleen had de meneer in kwestie ook de keuze niet de straat op te gaan als hij zo ontzettend nodig geen dingen mee mocht nemen op de sabbat. Dat is een risico dat je neemt als je dat toch doet. Die factor heeft de rechter nu alleen ledig verklaard. Raar.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:04 schreef mark211175 het volgende:
Volgens het artikel is dat gebaseerd op de geloofsovertuiging van de man. Niet op het algemene "heel heel erg vinden dat je een ID bij je moet hebben". Snap je?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:19 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Waarom ? Het artikel suggereert dat de man gerechtigd was om geen legitimatiebewijs bij zich te hebben "omdat dat tegen zijn diepste geweten in zou gaan".
Ofwel: als jij overtuigend kan aantonen dat de legitimatieplicht in strijd is met jouw diepste geweten hoef je je er niet aan te houden volgens deze rechter.
Nee. Je doet nu net alsof principes en gewetensbezwaren op niet-religieuze grondslag minderwaardig zijn aan principes en gewetensbezwaren op religieuze gronden. Dat is natuurlijk een verwerpelijke en zeer discriminerende houding.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:25 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Volgens het artikel is dat gebaseerd op de geloofsovertuiging van de man. Niet op het algemene "heel heel erg vinden dat je een ID bij je moet hebben". Snap je?
Kennelijk is het hier heel normaal om verontwaardigd te gaan lopen doen om een uitspraak zonder ook maar een woord van die uitspraak gelezen te hebben.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 21:15 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Ik wil de motivering van het vonnis wel zien. Ik neem aan dat de openbare orde voor de geloofsovertuiging gaat.
Niemand hoeft zich zomaar te legitimeren. Er is altijd wel een aanleiding.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:04 schreef mark211175 het volgende:
Hoe kom je daar nou bij? IK doe helemaal niets. Je moet het constateren van feiten niet verwarren met mijn mening; die ik niet gegeven heb.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:27 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Nee. Je doet nu net alsof principes en gewetensbezwaren op niet-religieuze grondslag minderwaardig zijn aan principes en gewetensbezwaren op religieuze gronden. Dat is natuurlijk een verwerpelijke en zeer discriminerende houding.
Je bedoelt: er is altijd wel een aanleiding te verzinnen?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:47 schreef Argento het volgende:
[..]
Niemand hoeft zich zomaar te legitimeren. Er is altijd wel een aanleiding.
verbalisanten gaan heus niet voor hun lol iemand om een ID vragen. Zo interessant zijn mensen die geen aanleiding geven nou eenmaal niet.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:48 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Je bedoelt: er is altijd wel een aanleiding te verzinnen?
Ik vraag me serieus af hoeveel mensen hun ID hebben moeten laten zien maar waarvan dat niet in het nieuws is geweest. Het zal vast voorgekomen zijn.
haha, grapjas. Ik denk dat 99,9% van de gevallen niet in het nieuws is geweest. Waarom zou het nieuwswaardig zijn dat een agent iemand om zn ID vraagt. Stel je niet zo aan joh.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:48 schreef Nembrionic het volgende:
Ik vraag me serieus af hoeveel mensen hun ID hebben moeten laten zien maar waarvan dat niet in het nieuws is geweest. Het zal vast voorgekomen zijn.
Omdat 95% van Nederland bestaat uit SBS paupervolk en dat dus wereldnieuws vinden. Henk en Ingrid liggen er wakker van.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 23:01 schreef Argento het volgende:
[..]
haha, grapjas. Ik denk dat 99,9% van de gevallen niet in het nieuws is geweest. Waarom zou het nieuwswaardig zijn dat een agent iemand om zn ID vraagt.
Ik stel me helemaal niet aan lief flapdrolletje, ik vroeg het me gewoon af. Je weet iemand dat mensen van muggen graag olifanten maken.quote:Stel je niet zo aan joh.
Jij wil dus beweren dat 100% van de gevallen een ID 100% terecht wordt verzocht? Agenten zijn onfeilbaar en houden zich aan alle regeltjes?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:55 schreef Argento het volgende:
[..]
verbalisanten gaan heus niet voor hun lol iemand om een ID vragen. Zo interessant zijn mensen die geen aanleiding geven nou eenmaal niet.
Er is enerzijds handhaving, maar ook een stukje coulance, of misschien service. Er wordt wel rekening gehouden met de geloofsovertuigingen (los van de vraag of een boerka überhaupt zou moeten mogen op straat. Daar heb ik zo m'n bedenkingen bij). Dan zou het binnen in elk geval de huidige wet passen om ook deze joodse man niet te streng aan te pakken.quote:Gezichtsverhullende sluier bij identificatie
Als u gezichtsverhullende kleding zoals een boerka draagt, moet u toch voldoen aan de identificatieplicht. U bent dus verplicht uw gezicht te laten zien als de politie u vraagt om identificatie. Wanneer u hiertegen grote bezwaren heeft, moet u mee naar het politiebureau. Op het bureau doet een vrouwelijke politieagente de controle bij vrouwen. U mag niet met gezichtsverhullende kleding op een paspoortfoto of op een vreemdelingendocument staan.
...die Oom Agent natuurlijk ter plekke uit zn dikke duim zuigt als hij zo 1-2-3 niets weet te vinden. Of anders hanteert men het dogmatische zinnetje "wij hebben zojuist een tip van Meld Misdaad Anoniem ontvangen" wel weer.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:47 schreef Argento het volgende:
Nee, de uitspraak staat nog niet online, helaas. Wel was er naar aanleiding van het Telegraaf artikel een stuk op joop.nl waarbij ze ook het stuk quoten dat niet online maar in de papieren versie stond.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 18:56 schreef Argento het volgende:
Heeft iemand misschien een linkje naar de uitspraak zelf? Wat om nou blind af te gaan op zon Elsevier artikeltje....
quote:Professor Jit Peters, die over het spanningsveld tussen religieuze vrijheid en recht tal van publicaties op zijn naam heeft, denkt dat het zo’n vaart niet zal lopen. „De rechter moet overwegen of het belang van de man is geschonden door de plicht je te identificeren. Kennelijk oordeelde de rechter dat het feit niet zo erg is. Met de boerka ligt dat volledig anders, daar heeft een heldere afweging plaatsgevonden over de religieuze vrijheid.”
Gematigde moslimorganisaties hopen dat het OM de uitspraak van de kantonrechter ‘niet over zijn kant zal laten gaan’, omdat het de integratie zal belemmeren. De organisaties verwachten dat ‘het slippertje’ van de kantonrechter door een hogere rechter ongedaan zal worden gemaakt. Het OM wist gisteren nog niet of er beroep zal worden aangetekend.
Uitzondering
Het gebeurt in Nederland steeds vaker dat religieuze groeperingen met de hand op de vrijheid van godsdienst een uitzondering op de wet willen maken. Zo stapte eerder een islamitische vader naar de rechter omdat hij het niet goed vond dat zijn kind aan gemengd schoolzwemmen meedeed. De rechter oordeelde hierin dat de vader niet kon aantonen dat gemengd zwemmen door de koran is verboden.
Overigens was minister Donner in 2005 toen de identificatieplicht van kracht werd, al op de hoogte van mogelijke problemen met orthodoxe joden op sabbat. Hij stelde toen voor dat er in de uitvoeringspraktijk rekening mee moest worden gehouden.
Ik denk dat je eerst de motivatie van de rechter moet lezen. Het is ook heel wel mogelijk dat er op deze manier voorgesorteerd wordt op een hoger beroep waardoor er duidelijkheid verschaft kan worden die een kantonrechter niet kan geven.quote:Op zondag 19 februari 2012 03:02 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
Te bizar voor woorden dat religie boven de wet wordt geplaatst. Met recht heeft dit helemaal niks te maken, met bizarre gedachtenkronkels van incapabele rechters des te meer.
Dit is weer zo'n voorbeeld waar de rechten van niet-gelovigen worden achtergesteld bij die van gelovigen. Zeer, zeer, kwalijk.
Helaas lijkt de Kamer zijn taak niet meer serieus te nemen. De Kamer moet er zelf zorg voor dragen dat minderheden beschermd worden tegen de wil van de meerderheid al was het maar omdat er in Nederland geen grondwettelijk hof is. Maar kijkende naar bijvoorbeeld het verbod op ritueel slachten neemt de Kamer die taak absoluut niet serieus en dus kan ik mij wel vinden in het oordeel van de rechter.quote:'Het lijkt de omgekeerde wereld,' reageert GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi. 'Elke religie is begrensd door de wet en de wet wordt niet begrensd door religieuze overtuigingen.'
Wat wil je ook met kleuters in de politiek zoals Tofik Dibi, Jesse Klaver, Farshad Bashir en Lea Bouwmeester. Opgehypte Twitternietsnutten zijn het.quote:Op zondag 19 februari 2012 03:13 schreef Dagonet het volgende:
De Kamer is alleen maar bezig met de volgende verkiezing.
De oppositie is sowieso compleet afwezig.
Volstrekt terecht natuurlijk, samenleven vergt dat er ruimte wordt gelaten voor andermans gebruiken en opvattingen.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:01 schreef Nielsch het volgende:
Helaas is het in Nederland de normaalste zaak van de wereld dat we voor gelovigen uitzonderingen maken op de wetten die verder wel gelden voor alle andere Nederlanders.
Onzin. Op die manier kan iedereen wel een sprookjesfiguur in the sky gaan claimen en op die manier wetten omzeilen. Dat moeten we niet willen.quote:Op zondag 19 februari 2012 03:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volstrekt terecht natuurlijk, samenleven vergt dat er ruimte wordt gelaten voor andermans gebruiken en opvattingen.
Dat wil jij niet, bedoel je.quote:Op zondag 19 februari 2012 08:21 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Onzin. Op die manier kan iedereen wel een sprookjesfiguur in the sky gaan claimen en op die manier wetten omzeilen. Dat moeten we niet willen.
Dat denk ik ook wel ja, maar hij is nogal selectief als het om regelgeving mbt afkomst gaat.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:40 schreef Ulx het volgende:
[..]
Die zit in een lastig parket. De man is joods, dus Wilders zal zijn waffel wel houden. Als het een boerkadrager was geweest had je hem al gehoord.
Waarom horen we alleen maar de helft van het verhaal?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:47 schreef Argento het volgende:
[..]
Een uitsmijter die een paar heren met een kleurtje niet binnenlaat wegens een 'besloten feestje' heeft ook een uitstekende aanleiding. Of bedoelde je dat niet?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:47 schreef Argento het volgende:
[..]
Daar heb je helemaal gelijk in, maar zelfs als een wet onzin is, dan nog moet deze zolang hij bestaat gelden voor alle Nederlanders zonder dat er uitzonderingen worden gemaakt voor gelovigen.quote:Op zondag 19 februari 2012 08:28 schreef MaGNeT het volgende:
Sowieso is die hele identificatieplicht niets anders dan een reactie op angst.
Ik loop 360 dagen per jaar rond met m'n ID-kaart en soms ook niet omdat ik m'n portemonnee per ongeluk wel eens op m'n nachtkastje laat liggen als ik 's ochtends haast heb. Erg vervelend, omdat ik dan ook geen geld bij me heb om te tanken of boodschappen te halen.
Als ik dan staande word gehouden bij een controle, zou het betekenen dat ik mee moet naar het bureau waar men mijn identiteit gaat vaststellen en waar ik een dikke boete krijg.
De discussie gaat dan ook niet over de zin of onzin van de identificatieplicht.
In wat voor land leven we dan? Een land van angst...
Zijn bij een besloten feest naar binnen willen en op straat lopen hetzelfde?quote:Op zondag 19 februari 2012 09:25 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Een uitsmijter die een paar heren met een kleurtje niet binnenlaat wegens een 'besloten feestje' heeft ook een uitstekende aanleiding. Of bedoelde je dat niet?
Eens. Wat is het nut van regels als je er een uitzondering voor kan krijgen vanwege je verzonnen godje?quote:Op zondag 19 februari 2012 08:21 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Onzin. Op die manier kan iedereen wel een sprookjesfiguur in the sky gaan claimen en op die manier wetten omzeilen. Dat moeten we niet willen.
Ach, zoals ik al aangaf: de grondwet stelt religie en levensovertuigingen (ook individuele) gelijk. Dus als je de uitzondering op grond van religie mag maken moet dat ook mogen op grond van je niet-religieuze levensovertuiging - je hebt het als ongelovige (of aanhanger van een obscure religie) alleen wat moeilijker dan een aanhanger van een grote godsdienst om aan te tonen dat het werkelijk je levensovertuiging is en niet een goedkoop trucje om je niet aan de regels te houden.quote:Op zondag 19 februari 2012 09:53 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Eens. Wat is het nut van regels als je er een uitzondering voor kan krijgen vanwege je verzonnen godje?
Niet geloven is ook een overtuiging en je legitimatie niet willen laten zien kan dat ook zijn.quote:Op zondag 19 februari 2012 10:20 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Ach, zoals ik al aangaf: de grondwet stelt religie en levensovertuigingen (ook individuele) gelijk. Dus als je de uitzondering op grond van religie mag maken moet dat ook mogen op grond van je niet-religieuze levensovertuiging - je hebt het als ongelovige (of aanhanger van een obscure religie) alleen wat moeilijker dan een aanhanger van een grote godsdienst om aan te tonen dat het werkelijk je levensovertuiging is en niet een goedkoop trucje om je niet aan de regels te houden.
quote:Uitspraak kantonrechter in zaak over identificatieplicht
Den Haag , 20-2-2012
Vrijdag 17 februari 2012 heeft een Haagse kantonrechter in een mondeling vonnis een verdachte die terecht stond wegens het niet voldoen aan de identificatieplicht, ontslagen van alle rechtsvervolging.
De betreffende verdachte is een religieuze jood die leeft conform de orthodox-joodse voorschriften. Eén van die leefregels is dat het hem op de Joodse rustdag, de Sjabbat, niet is toegestaan andere dingen bij zich te dragen dan de kledingstukken die hij aan heeft.
Identiteit
De verdachte werd op een vrijdagavond na zonsondergang gevraagd zijn identiteitsbewijs te tonen. Hij deelde de betreffende agent meteen mee dat hij, omdat het Sjabbat was, geen ID-bewijs bij zich had en gaf de politie toestemming zijn rijbewijs op te halen in zijn huis om zo zijn identiteit vast te stellen.
De politie heeft dit gedaan en inderdaad het rijbewijs van de verdachte in zijn huis aangetroffen en daarvan een fotokopie gemaakt. Daarmee stond de identiteit van de verdachte vast. Vervolgens kreeg de verdachte een transactievoorstel van ¤ 60 van de officier van justitie. De man heeft hiertegen gemotiveerd bezwaar gemaakt. De officier van justitie heeft dit bezwaar niet gehonoreerd en daarom stond verdachte vrijdag jl. terecht bij de kantonrechter.
Probleem
Tijdens de zitting is namens verdachte onder meer aangevoerd dat bij de totstandkoming van de Wet op de identificatieplicht reeds gewezen is op het probleem dat het orthodoxe Joden verboden is op de Sjabbat een identiteitsbewijs bij zich te dragen. De toenmalige Minister van Justitie, mr. J.P.H. Donner, heeft bij die gelegenheid gezegd zich bewust te zijn van deze problematiek en gezegd ervan uit te gaan dat de politie hiermee in de uitvoeringspraktijk wel rekening zou houden.
Overtreding
De kantonrechter heeft de verdachte ontslagen van alle rechtsvervolging omdat hij van oordeel is dat in deze zaak van de verdachte niet gevraagd kon worden dat hij tegen zijn religieuze verplichting in een identiteitsbewijs bij zich zou dragen. De kantonrechter heeft vastgesteld dat verdachte leeft conform de orthodox-Joodse voorschiften en dat één van die voorschriften hem het dragen van een ID-bewijs op Sjabbat verbiedt. Van belang hierbij is uiteraard ook dat het wettelijk voorschrift dat de verdachte heeft overtreden slechts een overtreding betreft (dus geen misdrijf) en dat de identiteit van de verdachte op zijn aanwijzing op gemakkelijke wijze binnen een uur kon worden vastgesteld.
Een rechter die het gore lef heeft om op deze manier religie boven de wet te plaatsen, mag wat mij betreft zelf worden vervolgd.quote:"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."
Wetten zijn er om te worden nageleefd. Identiteitspapieren hoor je bij je te dragen. Als ik ga autorijden zonder rijbewijs op zak en de politie houdt mij aan, dan krijg ik een bekeuring. Ook al gebeurt dat op 500 meter van mijn eigen huis en toon ik de bereidheid om even naar binnen te lopen om mijn rijbewijs alsnog op te halen.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:00 schreef Argento het volgende:
De soep wordt dus niet zo heet gegeten. Religie staat niet boven de wet. De verdachte is immers wel degelijk strafbaar, maar van verdere rechtsvervolging ontslagen. Dat heeft een aantal redenen. Ten eerste is het een overtreding, geen misdrijf. Ten tweede werkte hij eraan mee dat zijn identiteit vrij eenvoudig via andere wegen kon worden vastgesteld en ten derde ligt het in de totstandkomingsgeschiedenis van de wet besloten dat in gevallen als deze wordt vertrouwd op het vinden van een oplossing in de uitvoeringspraktijk.
Je weet dat de algemene wet gelijke behandeling Artikel 1 van de grondwet nader uitwerkt en gebruikt wordt om te kijken wanneer gelijke gevallen precies gelijk zijn en dat in die AWGB ook staat dat er ruimte gegeven mag worden aan religieuze zaken?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:09 schreef Elfletterig het volgende:
Loepzuivere discriminatie; een uitspraak die direct in strijd is met artikel 1 van onze Grondwet.
Dat zijn twee verschillende zaken. Als je rijdt dien je een bewijs van rijvaardigheid te kunnen overhandigen. Dat dit daarnaast ook dienst doet in bepaalde gevallen als een identificatiebewijs doet daar niet aan af. Als jij gaat rijden zonder rijbewijs maar met paspoort krijg je gewoon een boete, ook al ben je 500 meter van je huis.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:14 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wetten zijn er om te worden nageleefd. Identiteitspapieren hoor je bij je te dragen. Als ik ga autorijden zonder rijbewijs op zak en de politie houdt mij aan, dan krijg ik een bekeuring. Ook al gebeurt dat op 500 meter van mijn eigen huis en toon ik de bereidheid om even naar binnen te lopen om mijn rijbewijs alsnog op te halen.
Deze zin is niet minder belangrijk en discriminerend:quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:02 schreef Dagonet het volgende:
De laatste zin is dus het belangrijkst:
Het ging om een overtreding en de verdachte droeg weliswaar geen ID bij zich maar werkte wel mee aan het tonen van zijn ID in een korte tijd.
quote:De kantonrechter heeft de verdachte ontslagen van alle rechtsvervolging omdat hij van oordeel is dat in deze zaak van de verdachte niet gevraagd kon worden dat hij tegen zijn religieuze verplichting in een identiteitsbewijs bij zich zou dragen.
Ik ook wel eigenlijk.quote:Nu ben ik alleen nog benieuwd waarom hem om z'n ID werd gevraagd.
Deze uitspraak lijkt me ook gewoon heel netjes, de politie heeft zijn identiteit ook gewoon kunnen vaststellen. Ze hadden daarmee de zaak gewoon moeten afhandelen ipv daarna dat transactie voorstel te sturen. Dat was, imho, eigenlijk wel een beetje onnodig.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:02 schreef Dagonet het volgende:
De laatste zin is dus het belangrijkst:
Het ging om een overtreding en de verdachte droeg weliswaar geen ID bij zich maar werkte wel mee aan het tonen van zijn ID in een korte tijd.
Dat hele religie staat boven de wet is zoals ik al dacht compleet uit de lucht gegrepen.
Men vergeet in dit land weleens dat de rechter niet iets langs de lat van de wet legt en alles afknipt wat niet past, rechtspraak is maatwerk.
Op Sjabbat? Lijkt me niet toch?quote:Had deze man een overval gepleegd, of iemand lichamelijk letsel toegediend, dan was hij er natuurlijk niet mee weggekomen door te zeggen dat hij een orthodoxe jood was en het moest van zijn geloof.
Dat was ook mijn bezwaar tegen de TT.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:02 schreef Dagonet het volgende:
Dat hele religie staat boven de wet is zoals ik al dacht compleet uit de lucht gegrepen.
Wetten behoren uiteindelijk de bevolking te dienen en niet anders om.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:14 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wetten zijn er om te worden nageleefd.
En daarom is de rechtsgeleerdheid geen MBO-studie. De ID-plicht houdt primair in dat je je identificeert zodra dat van je wordt gevorderd. Dat betekent de facto dat je je identiteitsbewijs bij je dient te hebben, maar je bent dus niet strafbaar omdat je dat bewijs niet bij je hebt, je bent strafbaar omdat je je -daardoor- niet kunt identificeren. Onze Joodse vriend is dus niet gevrijwaard van de primaire plicht. Aan die plicht heeft hij immers ook voldaan. Dat je kunt twijfelen of hij daarmee voldoende heeft voldaan, blijkt wel uit het feit dat hij tóch een boete heeft gekregen.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:14 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wetten zijn er om te worden nageleefd. Identiteitspapieren hoor je bij je te dragen. Als ik ga autorijden zonder rijbewijs op zak en de politie houdt mij aan, dan krijg ik een bekeuring. Ook al gebeurt dat op 500 meter van mijn eigen huis en toon ik de bereidheid om even naar binnen te lopen om mijn rijbewijs alsnog op te halen.
Wel degelijk wordt hier religie boven de wet geplaatst. De wet is dat mensen zich ter plekke moeten kunnen legitimeren, NIET dat ze bereid moeten zijn om medewerking te verlenen. De religieuze opvatting van de man - namelijk dat hij niks bij zich mag dragen op Sabbat, wordt als plausibele reden gezien om hem te ontslaan van rechtsvervolging. Daarmee wordt een religieuze opvatting dus boven de wet geplaatst. Ik snap niet dat mensen dat hier proberen te ontkennen.
wel probleemquote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:36 schreef Semisane het volgende:
In deze is de identiteit van de man binnen het uur vast gesteld, geen probleem verder.
Misschien was er gewoon iemand thuis die open kon doen? Weet ik veel, ga kijken wat wel en niet op de sabbat mag.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:32 schreef Bluesdude het volgende:
De politie moest zijn huis betreden ? Hoe deden ze dat ? Droeg de verdachte een sleutel bij zich die hij afgaf.? Hij mocht toch niks meedragen ? En mag hij dan wel autosleutels en een auto meedragen en besturen volgens zijn principes? (meedragen= werk op de sabbat, autobesturen= werk op de sabbat)
quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:41 schreef Argento het volgende:
[..]
En daarom is de rechtsgeleerdheid geen MBO-studie. De ID-plicht houdt primair in dat je je identificeert zodra dat van je wordt gevorderd. Dat betekent de facto dat je je identiteitsbewijs bij je dient te hebben, maar je bent dus niet strafbaar omdat je dat bewijs niet bij je hebt, je bent strafbaar omdat je je -daardoor- niet kunt identificeren. Onze Joodse vriend is dus niet gevrijwaard van de primaire plicht. Aan die plicht heeft hij immers ook voldaan. Dat je kunt twijfelen of hij daarmee voldoende heeft voldaan, blijkt wel uit het feit dat hij tóch een boete heeft gekregen.
Enfin, dan is het uiteindelijk aan de rechter om alle feiten in ogenschouw te nemen en het recht toe te passen. Feiten en toepasselijk recht zijn in principe helder, maar het venijn zit hem dus in de betrokkenheid van een strenge religieuze overtuiging. Dan worden mensen al gauw nerveus, maar er is niks mis mee om een strenge religieuze overtuiging te erkennen als één van de aspecten die in het beoordelen van het concrete geschil van belang kunnen zijn. Deze rechter is daar gelukkig niet bang voor. Deze rechter erkent bovendien tegelijkertijd dat dit aspect op zichzelf NIET voldoende is om onder een straf uit te komen. De rechter hecht er immers ook belang aan dat de verdachte op korte termijn alsnog aan zn wettelijke (!) plicht heeft voldaan, dat het geen misdrijf betrof maar een overtreding én dat aan deze situatie uitdrukkelijk aandacht is besteed in de totstandkoming van de wet en dat het dus in de uitleg van de wet besloten ligt dat de uitvoeringspraktijk op deze manier uiting kan geven aan dat aspect van de strenge religieuze overtuiging.
Daar kun je overigens heel veel van vinden. Je kunt het er prima mee oneens zijn, maar kreten als ´religie staat boven de wet´ en ´de rechter discrimineert´ slaan de plank mis en getuigen van oppervlakkige kijk op recht in zijn algemeenheid en deze zaak in het bijzonder.
Was dit tegen mij gericht? Ik heb er geen probleem mee dat de rechter heb heeft ontslagen van rechtsvervolging.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:39 schreef Dagonet het volgende:
Grappig dat veel mensen willen dat de id-verplichting zou worden afgeschaft en dat de politie er vaak misbruik van maakt maar dat wanneer de rechter het geval bekijkt, de verschillende zaken tegen elkaar afweegt, dat het dan verschrikkelijk is dat hij het wegens de ruimte die de AWGB hem biedt ontslaat van rechtsvervolging.
Tja, de totstandkomingsgeschiedenis van de wet behoort bij de uitleg van de wet betrokken te worden en maakt in zoverre dus deel uit van de norm die door die wet in het leven wordt geroepen. Uit die geschiedenis volgt dat in gevallen als deze in de uitvoeringspraktijk een oplossing moet worden gezocht (zoals hier is gebeurd). Als je het daar niet mee eens bent, dan ben je het niet eens met de inhoud van de wettelijke norm. De rechter zelf doet hier niks verkeerd. Maar ja, met die wettelijke norm kan de rechter ook niet zoveel. Ook niet al zou dat in strijd met de grondwet zijn, want formele wetten worden nou eenmaal niet aan de grondwet getoetst. Daar kan de rechter niet zoveel aan doen.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:41 schreef Bluesdude het volgende:
ongelijke behandeling van niet-orthodoxe joden, in strijd met artikel 1 van de grondwet
Extra kosten? Serieus? Daar wil je het toch niet op gooien niet?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
wel probleem
extra kosten voor de staat
overtreding door de rechter van artikel 6 van de grondwet
ongelijke behandeling van niet-orthodoxe joden, in strijd met artikel 1 van de grondwet
Waar zit hier de oppervlakkigheid precies?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:41 schreef Argento het volgende:
kunt het er prima mee oneens zijn, maar kreten als ´religie staat boven de wet´ en ´de rechter discrimineert´ slaan de plank mis en getuigen van oppervlakkige kijk op recht in zijn algemeenheid en deze zaak in het bijzonder.
quote:Overtreding
De kantonrechter heeft de verdachte ontslagen van alle rechtsvervolging omdat hij van oordeel is dat in deze zaak van de verdachte niet gevraagd kon worden dat hij tegen zijn religieuze verplichting in een identiteitsbewijs bij zich zou dragen.
Allemaal leuk en aardig en het stelt niet zo veel voor, maar hier staat toch letterlijk dat deze man een uitzondering op de wet krijgt vanwege zijn geloof.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 10:57 schreef Argento het volgende:
De kantonrechter heeft de verdachte ontslagen van alle rechtsvervolging omdat hij van oordeel is dat in deze zaak van de verdachte niet gevraagd kon worden dat hij tegen zijn religieuze verplichting in een identiteitsbewijs bij zich zou dragen. De kantonrechter heeft vastgesteld dat verdachte leeft conform de orthodox-Joodse voorschiften en dat één van die voorschriften hem het dragen van een ID-bewijs op Sjabbat verbiedt.
Argento kijkt helemaal niet naar de praktijk, hij kijkt alleen of de door hunzelf opgelegde regeltjes gevolgd worden. Het is alsof je tegen een auto-ontwerper lult die aangeeft dat zijn auto echt goed is want zuiger A drijft tandwiel B drijft nokkenas C aan en dus heeft hij het goed gedaan want zo staat het geschreven.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:51 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Waar zit hier de oppervlakkigheid precies?
[..]
Je bazelt.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 13:14 schreef Nielsch het volgende:
Wel prima trouwens, ik mag van de God NoLight van het Dohonkeere geloof geen kunstmatige lichtbronnen gebruiken op het moment dat het donker is. Volgende keer dat ik een boete krijg voor rijden zonder licht hoef ik me dus geen zorgen te maken.
Dan laat je het voor de rechter komen en mooi dat hij je laat gaan zonder boete. Natuurlijk laat hij je geen boete betalen, je was immers van zins om mensen in nood te helpen en in staat om binnen redelijke tijd je identificatie te tonen.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 13:16 schreef Gia het volgende:
Als hier recht voor de deur een ongeluk gebeurt en ik ren naar buiten om te kijken of ik kan helpen, zonder portemonnee, dus zonder ID op zak, wat dan?
Komt de politie en vraagt mijn legitimatiebewijs. Zeg ik: "die ligt binnen, want ik ben naar buiten gerend zonder eerst mijn portemonnee te pakken."
Mooi niet dat ik dan onder een boete uitkom als de politie die op wil leggen.
Wat een onzinquote:Op dinsdag 21 februari 2012 13:16 schreef Gia het volgende:
Als hier recht voor de deur een ongeluk gebeurt en ik ren naar buiten om te kijken of ik kan helpen, zonder portemonnee, dus zonder ID op zak, wat dan?
Komt de politie en vraagt mijn legitimatiebewijs. Zeg ik: "die ligt binnen, want ik ben naar buiten gerend zonder eerst mijn portemonnee te pakken."
Mooi niet dat ik dan onder een boete uitkom als de politie die op wil leggen.
Onzin, ik gun iedereen gewoon een gelijke behandeling wanneer het aankomt op de heersende wetgeving.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:46 schreef Dagonet het volgende:
Men gunt elkaar trouwens steeds minder in dit land.
Dit. 100x dit. Ik gun de beste man het best dat hij onder de boete is uitgekomen. Maar recht gaat niet over mensen iets gunnen of niet.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 13:20 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Onzin, ik gun iedereen gewoon een gelijke behandeling wanneer het aankomt op de heersende wetgeving.
Blijkbaar gaat het om mensen tegen te zitten...quote:Op dinsdag 21 februari 2012 13:22 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Dit. 100x dit. Ik gun de beste man het best dat hij onder de boete is uitgekomen. Maar recht gaat niet over mensen iets gunnen of niet.
Ach uiteindelijk is deze man niet enkel ontslagen van rechtsvervolging op religieuze redenen, maar ook omdat hij binnen redelijke tijd zich wel kon identificeren.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 13:22 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Dit. 100x dit. Ik gun de beste man het best dat hij onder de boete is uitgekomen. Maar recht gaat niet over mensen iets gunnen of niet.
Binnen de wet is deze man prima behandelt. Zint je dat niet dan zal je bijvoorbeeld de algemene wet gelijke behandeling op de schop moeten gooien, die wet is namelijk het kader waarbinnen artikel 1 van de grondwet gezien moet worden.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 13:20 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Onzin, ik gun iedereen gewoon een gelijke behandeling wanneer het aankomt op de heersende wetgeving.
Daar geef je het zelf al aan; omdat dit iets is dat voor iedereen geldt zou dit eigenlijk de enige onderbouwing mogen zijn van het vonnis. Het religieuze gedeelte had helemaal geen enkele rol moeten spelen.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 13:28 schreef Semisane het volgende:
Persoonlijk kan ik me er niet druk om maken juist omdat een deel van de uitleg was dat de man zich heeft geïdentificeerd binnen een redelijke tijd. Dat deel van de uitspraak vind ik belangrijker, juist omdat dit ook voor mij kan gelden.
Speculatie. We moeten het doen met deze uitspraak:quote:Op dinsdag 21 februari 2012 13:28 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het zou heel goed kunnen dat een vergelijkbare uitspraak was gedaan voor jou en mij.
En deze uitspraak van de persrechter (volgens de Telegraaf)quote:Overtreding
De kantonrechter heeft de verdachte ontslagen van alle rechtsvervolging omdat hij van oordeel is dat in deze zaak van de verdachte niet gevraagd kon worden dat hij tegen zijn religieuze verplichting in een identiteitsbewijs bij zich zou dragen. De kantonrechter heeft vastgesteld dat verdachte leeft conform de orthodox-Joodse voorschiften en dat één van die voorschriften hem het dragen van een ID-bewijs op Sjabbat verbiedt. Van belang hierbij is uiteraard ook dat het wettelijk voorschrift dat de verdachte heeft overtreden slechts een overtreding betreft (dus geen misdrijf) en dat de identiteit van de verdachte op zijn aanwijzing op gemakkelijke wijze binnen een uur kon worden vastgesteld.
Als jij en ik een vergelijkbare uitspraak gekregen zouden hebben, waarom dan nog de hele religieuze verplichtingen behandelen?quote:De religieuze plicht weegt zwaarder dan de plicht om te voldoen aan de wettelijke voorschriften in Nederland.
Niets meer of minder dan dat je van de grote boze Jaweh geen ID-kaart bij je mag hebben op de zaterdag....quote:
In principe mag je in vacatures geen andere eisen stellen dan op het gebied van ervaring, opleiding, passende competenties. Je mag geen eisen stellen aan geslacht, ras, seksuele geaardheid, enzovoort.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:18 schreef Dagonet het volgende:
Je weet dat de algemene wet gelijke behandeling Artikel 1 van de grondwet nader uitwerkt en gebruikt wordt om te kijken wanneer gelijke gevallen precies gelijk zijn en dat in die AWGB ook staat dat er ruimte gegeven mag worden aan religieuze zaken?
Als jij je namelijk strikt wil houden aan alleen de tekst uit de grondwet dan mag je geen eisen stellen in vacatures.
Nee, het is het exact, maar dan ook exact hetzelfde. Jij bent nu bezig om rechtsongelijkheid weg te redeneren.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:19 schreef Dagonet het volgende:
Dat zijn twee verschillende zaken. Als je rijdt dien je een bewijs van rijvaardigheid te kunnen overhandigen. Dat dit daarnaast ook dienst doet in bepaalde gevallen als een identificatiebewijs doet daar niet aan af. Als jij gaat rijden zonder rijbewijs maar met paspoort krijg je gewoon een boete, ook al ben je 500 meter van je huis.
Het gaat niet om de vraag of de wet terecht bestaat en of de uitvoering van die wet deugt. De wet is van kracht en dat is simpelweg een feit, wat je er ook van vindt. Het punt is dat de man (terecht) is beboet, maar dat de rechter die boete kwijtscheldt op grond van religie. Als jij degene was die was beboet, was jou die boete NIET kwijtgescholden.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:36 schreef Semisane het volgende:
Wetten behoren uiteindelijk de bevolking te dienen en niet anders om.
In deze is de identiteit van de man binnen het uur vast gesteld, geen probleem verder.
Het is heel goed als wetten aan de dagelijkse praktijk worden getoetst, in deze lijkt het er op dat de identificatieplicht niet goed op gesteld, dan zal de wet veranderd moeten worden. (of liever nog afgeschaft in dit geval, imho)
En toch blijf ik onverkort bij mijn mening. De kern: je hoort een identificatiebewijs op zak te hebben, omdat je je moet kunnen legitimeren. Dat kon deze man niet en hij kreeg dan ook terecht een boete.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:41 schreef Argento het volgende:
En daarom is de rechtsgeleerdheid geen MBO-studie. De ID-plicht houdt primair in dat je je identificeert zodra dat van je wordt gevorderd. Dat betekent de facto dat je je identiteitsbewijs bij je dient te hebben, maar je bent dus niet strafbaar omdat je dat bewijs niet bij je hebt, je bent strafbaar omdat je je -daardoor- niet kunt identificeren. Onze Joodse vriend is dus niet gevrijwaard van de primaire plicht. Aan die plicht heeft hij immers ook voldaan. Dat je kunt twijfelen of hij daarmee voldoende heeft voldaan, blijkt wel uit het feit dat hij tóch een boete heeft gekregen.
Enfin, dan is het uiteindelijk aan de rechter om alle feiten in ogenschouw te nemen en het recht toe te passen. Feiten en toepasselijk recht zijn in principe helder, maar het venijn zit hem dus in de betrokkenheid van een strenge religieuze overtuiging. Dan worden mensen al gauw nerveus, maar er is niks mis mee om een strenge religieuze overtuiging te erkennen als één van de aspecten die in het beoordelen van het concrete geschil van belang kunnen zijn. Deze rechter is daar gelukkig niet bang voor. Deze rechter erkent bovendien tegelijkertijd dat dit aspect op zichzelf NIET voldoende is om onder een straf uit te komen. De rechter hecht er immers ook belang aan dat de verdachte op korte termijn alsnog aan zn wettelijke (!) plicht heeft voldaan, dat het geen misdrijf betrof maar een overtreding én dat aan deze situatie uitdrukkelijk aandacht is besteed in de totstandkoming van de wet en dat het dus in de uitleg van de wet besloten ligt dat de uitvoeringspraktijk op deze manier uiting kan geven aan dat aspect van de strenge religieuze overtuiging.
Daar kun je overigens heel veel van vinden. Je kunt het er prima mee oneens zijn, maar kreten als ´religie staat boven de wet´ en ´de rechter discrimineert´ slaan de plank mis en getuigen van oppervlakkige kijk op recht in zijn algemeenheid en deze zaak in het bijzonder.
Nee, die plicht is er gewoon nog steeds. Kunnen ze dat niet dan riskeren ze een boete. Menen ze dat het voor hen onterecht of niet billijk is om die boete te betalen dan laten ze het voorkomen zoals in dit geval. Dan kijkt de rechter, op individuele basis, of de boete, al dan niet verhoogd, in rekening zal worden gebracht.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:10 schreef Elfletterig het volgende:
Doordat hem die boete wél is kwijtgescholden, vervalt daarmee effectief de plicht voor Joodse gelovigen om zich op Sabbat te houden aan de wet, die stelt dat je je moet kunnen identificeren. Ze komen er namelijk mee weg.
Stel dat ik homo ben en met mijn vriend wil trouwen, dan is deze orthodox-joodse man zo'n beetje de eerste die mij dat misgunt of mij dat recht wil ontzeggen.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:46 schreef Dagonet het volgende:
Men gunt elkaar trouwens steeds minder in dit land.
Nee, het is echt exact, maar dan ook exact hetzelfde. Dat jij het afdoet als "bazelen", is subjectief, omdat je het jodendom wenst te erkennen als religie, terwijl je de God NoLight van het Dohonkheere-geloof niet erkent. Rechtsongelijkheid in optima forma.quote:
Mensen voelen zich zo persoonlijk benadeeld hierdoor.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:16 schreef Elfletterig het volgende:
Zou hetzelfde mij overkomen, dan kan ik me NIET op een religieuze overtuiging beroepen en mag ik WEL gewoon de boete betalen.
Maar daar vergelijk je appels met peren. De laatste situatie is iets dat iedereen kan overkomen, ongeacht geloof. De eerste situatie is puur voordelig voor gelovigen en oneerlijk voor bijvoorbeeld atheisten.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:21 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee, die plicht is er gewoon nog steeds. Kunnen ze dat niet dan riskeren ze een boete. Menen ze dat het voor hen onterecht of niet billijk is om die boete te betalen dan laten ze het voorkomen zoals in dit geval. Dan kijkt de rechter, op individuele basis, of de boete, al dan niet verhoogd, in rekening zal worden gebracht.
Als jij veel te hard rijd omdat je iemand naar het ziekenhuis moet brengen en je laat de boete voorkomen en de rechter stelt je in het gelijk wil dat niet zeggen dat iedereen dan maar kan gaan jakkeren wat ze willen.
wederom appels en peren...quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:25 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Mensen voelen zich zo persoonlijk benadeeld hierdoor..
Prima, jij je zin, het is niet eerlijk en er is onredelijk gehandeld naar jouw oordeel. Dan ga je lekker de politiek in met als doel de algemene wet gelijke behandeling af te schaffen aangezien die wet hier ruimte toe biedt.
Dat is trouwens ook de wet die het mogelijk maakt om in vacatures om een goede beheersing van de Nederlandse taal te vragen, want anders valt dat ook onder een schending van artikel 1.
Hij bazelt omdat hij stelt dat door rood licht rijden, en daarbij een gevaarlijke situatie met risico op lichamelijk letsel of dodelijke slachtoffers creëerend gelijk staat aan het niet bijdragen, maar wel kunnen, en willen tonen van identificatiepapieren.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:24 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nee, het is echt exact, maar dan ook exact hetzelfde. Dat jij het afdoet als "bazelen", is subjectief, omdat je het jodendom wenst te erkennen als religie, terwijl je de God NoLight van het Dohonkheere-geloof niet erkent. Rechtsongelijkheid in optima forma.
Ja, en dat is dan jammer. De wet biedt daar expliciet ruimte voor. Dan kan je nog zo gaan janken dat het niet eerlijk is.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:25 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Maar daar vergelijk je appels met peren. De laatste situatie is iets dat iedereen kan overkomen, ongeacht geloof. De eerste situatie is puur voordelig voor gelovigen en oneerlijk voor bijvoorbeeld atheisten.
Nee, maar dit hier? Dit is wel gejank. Boehoe, een gelovige man moest z'n id laten zien, kon het niet en hij hoefde niet eens de boete te betalen!quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:32 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
De wet biedt ruimte voor wel meer ongewenste bevoordeling van gelovigen. Dat bekent niet dat je kritiek daarop makkelijk kunt wegzetten als "janken".
Nee, er wordt een boete ingetrokken omdat de man gelovig is.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:34 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee, maar dit hier? Dit is wel gejank. Boehoe, een gelovige man moest z'n id laten zien, kon het niet en hij hoefde niet eens de boete te betalen!
De tering zeg, waar hebben we het over. En dan ook niet willen inzien dat het op een individuele basis is en dat deze uitspraak geen precedent schept voor andere gevallen, nee natuurlijk niet. Met deze uitspraak in de hand mag je op basis van wat je maar wil verzinnen ook wat je maar wil doen, immers er mocht een joodse man zonder identificatie rondlopen ZONDER de boete te betalen!
Je maakt hier een zeer grove redenatiefout. Je vergelijkt een persoonlijke omstandigheid, een noodsituatie waarin een individu kan verkeren, met een bewuste, weloverwogen keuze waarop de persoon in kwestie zich ook nog eens uitdrukkelijk beroept.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:21 schreef Dagonet het volgende:
Nee, die plicht is er gewoon nog steeds. Kunnen ze dat niet dan riskeren ze een boete. Menen ze dat het voor hen onterecht of niet billijk is om die boete te betalen dan laten ze het voorkomen zoals in dit geval. Dan kijkt de rechter, op individuele basis, of de boete, al dan niet verhoogd, in rekening zal worden gebracht.
Als jij veel te hard rijd omdat je iemand naar het ziekenhuis moet brengen en je laat de boete voorkomen en de rechter stelt je in het gelijk wil dat niet zeggen dat iedereen dan maar kan gaan jakkeren wat ze willen.
Indirect word ik als aanhanger van Vliegend Spaghettimonster (en Nielsch als aanhanger van het Dohonkheere-geloof) wel degelijk benadeeld. Als wij in de schoenen van deze Joodse man hadden gestaan, was ons de boete NIET kwijtgescholden.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:25 schreef Dagonet het volgende:
Prima, jij je zin, het is niet eerlijk en er is onredelijk gehandeld naar jouw oordeel. Dan ga je lekker de politiek in met als doel de algemene wet gelijke behandeling af te schaffen aangezien die wet hier ruimte toe biedt.
Dat is trouwens ook de wet die het mogelijk maakt om in vacatures om een goede beheersing van de Nederlandse taal te vragen, want anders valt dat ook onder een schending van artikel 1.
Jouw tekortkoming is dat je de gevolgen van de overtreding met elkaar vergelijkt, terwijl het gaat om de vraag of iemand een (terecht) opgelegde boete kan ontlopen door zich op een religie te beroepen. Dat is de kern, de rest is gelegenheidsargumentatie. Ik had van jou echt beter verwacht.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:27 schreef Dagonet het volgende:
Hij bazelt omdat hij stelt dat door rood licht rijden, en daarbij een gevaarlijke situatie met risico op lichamelijk letsel of dodelijke slachtoffers creëerend gelijk staat aan het niet bijdragen, maar wel kunnen, en willen tonen van identificatiepapieren.
Daarom bazelt hij. Als deze man door rood licht had gereden was er geen rechter in Nederland die hem van vervolging had ontslagen en dat weet je zelf ook wel.
Tsja, waar hebben we het over? In ieder geval over andere zaken. Jij kan blijkbaar niet verder kijken dan dit specifieke voorbeeld van de gelovige man en zijn ID kaart, terwijl de rest het toch vooral over het overheersende principe van uitzonderingen op geldende wetten maken voor gelovigen heeft.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:34 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee, maar dit hier? Dit is wel gejank. Boehoe, een gelovige man moest z'n id laten zien, kon het niet en hij hoefde niet eens de boete te betalen!
De tering zeg, waar hebben we het over.
... dus is er rechtsongelijkheid. Fijn dat je het (kennelijk) eindelijk inziet. En niet-gelovigen, of zij die geloven in die oppergod van Nielsch mogen daar best tegen ageren...quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:28 schreef Dagonet het volgende:
Ja, en dat is dan jammer. De wet biedt daar expliciet ruimte voor. Dan kan je nog zo gaan janken dat het niet eerlijk is.
Ja, natuurlijk kijk ik naar de gevolgen, dat is immers wat een rechter ook doet: hij kijkt naar wat er is gebeurt en laat daar een eventuele strafmaat van afhangen. Hij kijkt naar het geheel en niet alleen maar naar de letter van de wet. En dat is ook precies wat hij moet doen.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:38 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Jouw tekortkoming is dat je de gevolgen van de overtreding met elkaar vergelijkt, terwijl het gaat om de vraag of iemand een (terecht) opgelegde boete kan ontlopen door zich op een religie te beroepen. Dat is de kern, de rest is gelegenheidsargumentatie. Ik had van jou echt beter verwacht.
De rechter heeft de boete mede kwijtgescholden omdat de man zich binnen een redelijk tijd wel kon identificeren. Dat lijkt me een vrij belangrijke voorwaarde.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:10 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het gaat niet om de vraag of de wet terecht bestaat en of de uitvoering van die wet deugt. De wet is van kracht en dat is simpelweg een feit, wat je er ook van vindt. Het punt is dat de man (terecht) is beboet, maar dat de rechter die boete kwijtscheldt op grond van religie. Als jij degene was die was beboet, was jou die boete NIET kwijtgescholden.
Doordat hem die boete wél is kwijtgescholden, vervalt daarmee effectief de plicht voor Joodse gelovigen om zich op Sabbat te houden aan de wet, die stelt dat je je moet kunnen identificeren. Ze komen er namelijk mee weg.
Tja, dan kom je dus uiteindelijk uit op het punt wat ik al aangaf.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:40 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
... dus is er rechtsongelijkheid. Fijn dat je het (kennelijk) eindelijk inziet. En niet-gelovigen, of zij die geloven in die oppergod van Nielsch mogen daar best tegen ageren...
Ik zal dat ook altijd blijven doen, al is het alleen maar om mede-niet-gelovigen ervan bewust te maken dat er, zelfs in het beschaafde, seculiere Nederland nog steeds volop sprake is van rechtsongelijkheid.
De gevolgen van het niet-kunnen-tonen van legitimatie zijn per definitie nihil. Waar het om gaat, is dat de persoon in kwestie zich niet aan de wet heeft gehouden. We hebben in Nederland nu eenmaal democratisch bepaald dat mensen van 14 jaar en ouder zich moeten kunnen legitimeren.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:49 schreef Dagonet het volgende:
Ja, natuurlijk kijk ik naar de gevolgen, dat is immers wat een rechter ook doet: hij kijkt naar wat er is gebeurt en laat daar een eventuele strafmaat van afhangen. Hij kijkt naar het geheel en niet alleen maar naar de letter van de wet. En dat is ook precies wat hij moet doen.
Artikel 1 heeft geen ruk te maken daarmee. Grondwet je weetz.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:25 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nou, het OM "jankt" vrolijk mee over principes. Benieuwd wat er in hoger beroep uitkomt.quote:Beroep tegen joodse man 'zonder' ID-kaart
Laatste update: 21 februari 2012 17:16 info
DEN HAAG - Het Openbaar Ministerie (OM) wil dat een hogere rechter zich buigt over de vraag of een joodse man een boete mag weigeren te betalen, omdat hij van zijn geloof op sabbat geen ID-kaart op zak mag hebben.
Justitie is daarom in hoger beroep gegaan tegen een uitspraak van de kantonrechter in Den Haag, zo heeft een woordvoerster dinsdag desgevraagd gezegd.
De man weigerde de boete te betalen omdat zijn geloof voorschrijft dat hij op sabbat (zaterdag) buiten de deur niets bij zich mag dragen. De kantonrechter vond dat de religieuze plicht zwaarder weegt dan de plicht om te voldoen aan de wettelijke voorschriften in Nederland. De man had voor de overtreding een boete van 150 euro gekregen.
Principe
''Dit gaat om een principiële juridische kwestie'', motiveerde de woordvoerster van het OM het hoger beroep. ''We willen dat mensen weten waar ze aan toe zijn.''
De zaak kreeg ook de aandacht van Tweede Kamerlid Tofik Dibi (GroenLinks), die opheldering vroeg. ''Het lijkt de omgekeerde wereld. Elke religie is begrensd door de wet en de wet wordt niet begrensd door religieuze overtuigingen.'' D66'er Boris van der Ham twitterde onder andere: ''God boven de wet. Nee''.
Lijkt me prima dat het OM in hoger beroep gaat, vooral om duidelijkheid te krijgen...beetje jammer dat de politiek die onduidelijkheid niet gewoon van te voren heeft voorkomen.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 17:29 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)zonder-id-kaart.html
[..]
Nou, het OM "jankt" vrolijk mee over principes. Benieuwd wat er in hoger beroep uitkomt.
Dit is toch wel de vaagste verdediging in een dergelijke discussie. je zegt gewoon, "dat is de wet, als je het daar neit mee eens bent meot je de wet maar veranderen". Daar gaat het toch juist om...quote:Op dinsdag 21 februari 2012 13:28 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Binnen de wet is deze man prima behandelt. Zint je dat niet dan zal je bijvoorbeeld de algemene wet gelijke behandeling op de schop moeten gooien, die wet is namelijk het kader waarbinnen artikel 1 van de grondwet gezien moet worden.
Mensen zeggen dat het gewoonweg niet mag, maar er is blijkbaar in de wet ruimte voor dit soort zaken. En als dát je niet bevalt, ja dan moet je de wet aanpassen.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 17:47 schreef kingmob het volgende:
[..]
Dit is toch wel de vaagste verdediging in een dergelijke discussie. je zegt gewoon, "dat is de wet, als je het daar neit mee eens bent meot je de wet maar veranderen". Daar gaat het toch juist om...
Maar je draait in je reacties voortdurend om het feit dat het hier wel degelijk om rechtsongelijkheid gaat. Dat dit mogelijk is, is juist het probleem. Er wordt over hele verschillende zaken gesproken door jou dan door de anderen, niemand ontkent dat die ruimte er is.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 17:52 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Mensen zeggen dat het gewoonweg niet mag, maar er is blijkbaar in de wet ruimte voor dit soort zaken. En als dát je niet bevalt, ja dan moet je de wet aanpassen.
Het OM gaat in beroep, en dat is goed. Het gaat ze natuurlijk niet om dit specifieke geval maar omdat ze het tot op de bodem uitgezocht willen hebben om zo rust te brengen, er is nogal wat maatschappelijke opheft ontstaan omdat de media er paniekerig over berichtten.
Het is kwalijk dat de wet die ruimte biedt, omdat die ruimte specifiek wordt geboden aan religieuze mensen en niet aan niet-religieuze mensen.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 17:52 schreef Dagonet het volgende:
Mensen zeggen dat het gewoonweg niet mag, maar er is blijkbaar in de wet ruimte voor dit soort zaken. En als dát je niet bevalt, ja dan moet je de wet aanpassen.
Het OM gaat in beroep, en dat is goed. Het gaat ze natuurlijk niet om dit specifieke geval maar omdat ze het tot op de bodem uitgezocht willen hebben om zo rust te brengen, er is nogal wat maatschappelijke opheft ontstaan omdat de media er paniekerig over berichtten.
ik vind ook dat de rechter verkeerde oordeelde en bovendien niet in de geest van artikel 1 en 6 van de grondwet.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 17:57 schreef kingmob het volgende:
Ik ben blij dat hier eindelijk eens aandacht voor is, is nog altijd 1 van de grootste problemen in onze huidige wetgeving als je het mij vraagt. Het legitimiseert bovendien de cultuur waar religieuzen dergelijke voorrechten als vanzelfsprekend zien.
Hier interpreteer je de uitspraak fout. Dit vonnis geeft geen uitzondering aan alle gelovigen.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 19:17 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Het is kwalijk dat de wet die ruimte biedt, omdat die ruimte specifiek wordt geboden aan religieuze mensen en niet aan niet-religieuze mensen.
Dat het OM in beroep gaat, is uitstekend. Dat de media er ophef over maken, is ook uitstekend. Het zou pas kwalijk zijn als deze gang van zaken - ben je gelovig? vooruit, dan hoef je de boete niet te betalen - in Nederland gewoon wordt.
Die fundi-joden zijn gekker dan gek. Zo mogen ze niets bij zich dragen (en dus ook geen sleutels) en maar een beperkt aantal voetstappen zetten. Tenzij men een gezellig touwtje aan een paal spant, dan mag het weer wel http://nl.wikipedia.org/wiki/Eroewquote:Op dinsdag 21 februari 2012 19:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hier interpreteer je de uitspraak fout. Dit vonnis geeft geen uitzondering aan alle gelovigen.
Slechts aan diegene die zich beroept op een traditionele sabbatsrustplicht. Deze denkwijze is al millennia jaren oud. En hoe meer de samenleving veranderde , hoe potsierlijker die plicht werd 'aangepast'
Blijkbaar is de norm voor sommigen nu zo:
* een rijbewijs meedragen van het kastje thuis naar het dashboardkastje van de auto is 'arbeid' en slecht voor 'het rusten' en vooral is het door god verboden.
En hoe zit het met autosleutels en huissleutels ?
Hoezo vind jij dat frappant? Ik vind het vooral heel voorspelbaar van Wilders. Dat is dezelfde man die dit soort joodse religieuze tradities in onze grondwet wil opnemen.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 19:56 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Terecht dat het OM het als principiële zaak ziet.
Verder is het wel frappant dat Wilders nu muisstil is, als het om een moslim tijdens de ramadan of zo was gegaan had hij gelijk moord en brand gescheeld.
Stond wilders voor rechtsgelijkheid? Ik kan zijn standpunten niet echt verenigen met dit onderwerp, do tell?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 19:56 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Terecht dat het OM het als principiële zaak ziet.
Verder is het wel frappant dat Wilders nu muisstil is, als het om een moslim tijdens de ramadan of zo was gegaan had hij gelijk moord en brand gescheeld.
Heel terecht.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 17:29 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)zonder-id-kaart.html
[..]
Nou, het OM "jankt" vrolijk mee over principes. Benieuwd wat er in hoger beroep uitkomt.
Powned berichtte er ook over:quote:Principe
''Dit gaat om een principiële juridische kwestie'', motiveerde de woordvoerster van het OM het hoger beroep. ''We willen dat mensen weten waar ze aan toe zijn.''
De zaak kreeg ook de aandacht van Tweede Kamerlid Tofik Dibi (GroenLinks), die opheldering vroeg. ''Het lijkt de omgekeerde wereld. Elke religie is begrensd door de wet en de wet wordt niet begrensd door religieuze overtuigingen.'' D66'er Boris van der Ham twitterde onder andere: ''God boven de wet. Nee''.
http://www.powned.tv/nieu(...)_jood_zonder_id.htmlquote:Het Openbaar Ministerie (OM) wil een hogere rechter zich laten buigen over de vraag of een joodse man een boete mag weigeren te betalen omdat hij van zijn geloof op sabbat geen ID-kaart bij zich mag hebben.
Ik snap niet dat mensen hier rechtsongelijkheid in zien. Er zou sprake zijn van rechtsongelijkheid indien deze meneer vanwege zijn Joodse geloof zou zijn ontheven van de ID-plicht. Maar dat is hij niet. Hij is nog steeds verplicht zich op vordering van een bevoegde ambtenaar te identificeren. Daar helpt geen enkele religie tegen. Het is juist een teken van beschaving dat je in de uitvoeringspraktijk (enige mate van) ruimte creeert voor de omstandigheden die betrekking hebben op iemands religieuze overtuiging, maar nogmaals, die ruimte gaat niet zo ver dat je kunt zeggen dat de wet in dat geval in zijn geheel niet geldt.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 17:57 schreef kingmob het volgende:
[..]
Maar je draait in je reacties voortdurend om het feit dat het hier wel degelijk om rechtsongelijkheid gaat. Dat dit mogelijk is, is juist het probleem. Er wordt over hele verschillende zaken gesproken door jou dan door de anderen, niemand ontkent dat die ruimte er is.
Ik ben blij dat hier eindelijk eens aandacht voor is, is nog altijd 1 van de grootste problemen in onze huidige wetgeving als je het mij vraagt. Het legitimiseert bovendien de cultuur waar religieuzen dergelijke voorrechten als vanzelfsprekend zien.
Zoals eerder gezegd gaat dit over de plicht om je op eerste vordering te identificeren. De wet houdt slechts zijdelings in dat je een ID-document bij je draagt, maar dat is meer een praktische omstandigheid. Nou, dan heb ik er geen problemen mee dat indien iemand vanwege een religieuze overtuiging zon document niet bij zich draagt maar anderszins wel in staat is om op betrekkelijk korte termijn dat ID te tonen en daartoe ook bereid is, daarvoor ook de gelegenheid krijgt. Een boete is dan niet op zijn plek.quote:Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.
Maar hij hoeft zijn legitimatie vanwege zijn geloof niet bij zich te dragen.quote:Op woensdag 22 februari 2012 09:10 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik snap niet dat mensen hier rechtsongelijkheid in zien. Er zou sprake zijn van rechtsongelijkheid indien deze meneer vanwege zijn Joodse geloof zou zijn ontheven van de ID-plicht. Maar dat is hij niet. Hij is nog steeds verplicht zich op vordering van een bevoegde ambtenaar te identificeren.
Nog maar een keer:quote:Op dinsdag 21 februari 2012 20:01 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Die fundi-joden zijn gekker dan gek. Zo mogen ze niets bij zich dragen (en dus ook geen sleutels) en maar een beperkt aantal voetstappen zetten. Tenzij men een gezellig touwtje aan een paal spant, dan mag het weer wel http://nl.wikipedia.org/wiki/Eroew
En dit moet je als wetgever (en als mens trouwens) serieus nemen?
Waarom maak je geen onderscheid tussen de plicht je op eerste vordering van een ambtenaar te identificeren en de plicht om een ID-document bij je te dragen? Je ziet het verschil toch wel, of niet?quote:Op woensdag 22 februari 2012 09:14 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Maar hij hoeft zijn legitimatie vanwege zijn geloof niet bij zich te dragen.
Ja ik zie het verschil.quote:Op woensdag 22 februari 2012 09:21 schreef Argento het volgende:
[..]
Waarom maak je geen onderscheid tussen de plicht je op eerste vordering van een ambtenaar te identificeren en de plicht om een ID-document bij je te dragen? Je ziet het verschil toch wel, of niet?
Je maakt een forse redenatiefout: dat die ruimte wordt geboden *is* niet een teken van beschaving, maar jij *vindt dat* een teken van beschaving. Wat je stelt, is op geen enkele manier een feit, maar puur een (subjectieve) mening. Ik vind het een teken van beschaving dat iedereen gelijk wordt behandeld, ongeacht religie, afkomst, ras, geslacht, etc.quote:Op woensdag 22 februari 2012 09:10 schreef Argento het volgende:
Ik snap niet dat mensen hier rechtsongelijkheid in zien. Er zou sprake zijn van rechtsongelijkheid indien deze meneer vanwege zijn Joodse geloof zou zijn ontheven van de ID-plicht. Maar dat is hij niet. Hij is nog steeds verplicht zich op vordering van een bevoegde ambtenaar te identificeren. Daar helpt geen enkele religie tegen. Het is juist een teken van beschaving dat je in de uitvoeringspraktijk (enige mate van) ruimte creeert voor de omstandigheden die betrekking hebben op iemands religieuze overtuiging, maar nogmaals, die ruimte gaat niet zo ver dat je kunt zeggen dat de wet in dat geval in zijn geheel niet geldt.
Je betoog wordt er niet sterker op. Eerst snap je niet dat mensen rechtsongelijkheid zien in deze situatie, om vervolgens zelf toch ook vast te stellen dat er rechtsongelijkheid optreedt in de uitvoering van de wet. Volgens mij is de uitvoering, cq. handhaving van wetten een integraal onderdeel van een rechtsstaat.quote:Op woensdag 22 februari 2012 09:10 schreef Argento het volgende:
Zoals eerder gezegd gaat dit over de plicht om je op eerste vordering te identificeren. De wet houdt slechts zijdelings in dat je een ID-document bij je draagt, maar dat is meer een praktische omstandigheid. Nou, dan heb ik er geen problemen mee dat indien iemand vanwege een religieuze overtuiging zon document niet bij zich draagt maar anderszins wel in staat is om op betrekkelijk korte termijn dat ID te tonen en daartoe ook bereid is, daarvoor ook de gelegenheid krijgt. Een boete is dan niet op zijn plek.
Van rechtsongelijkheid is dan ook geen sprake. Hooguit in de uitvoering van de wet. Maar ja, als we daar zo nerveus van worden, dan moeten we ook in de hoogste boom klimmen als oom agent een keer met zijn hand over zijn hart strijkt als een oud vrouwtje vanwege haar beperkte loopvermogen heel even verkeerd geparkeerd staat. Gelukkig zijn we nog niet zo ver maar als ik sommige reacties hier lees, zou dat wel de bedoeling moeten zijn.
Men ziet in deze ongelijkheid omdat men aanneemt (zonder dat dat is bewezen) dat de uitspraak in het geval van andere religies, danwel een levensovertuiging op niet religieuze grondslag, anders zou zijn geweest: namelijk dat de man gewoon had moeten betalen.quote:Op woensdag 22 februari 2012 09:10 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik snap niet dat mensen hier rechtsongelijkheid in zien. Er zou sprake zijn van rechtsongelijkheid indien deze meneer vanwege zijn Joodse geloof zou zijn ontheven van de ID-plicht. Maar dat is hij niet. Hij is nog steeds verplicht zich op vordering van een bevoegde ambtenaar te identificeren. Daar helpt geen enkele religie tegen. Het is juist een teken van beschaving dat je in de uitvoeringspraktijk (enige mate van) ruimte creeert voor de omstandigheden die betrekking hebben op iemands religieuze overtuiging, maar nogmaals, die ruimte gaat niet zo ver dat je kunt zeggen dat de wet in dat geval in zijn geheel niet geldt.
http://www.volkskrant.nl/(...)bbat-zonder-ID.dhtmlquote:Boete voor sabbat zonder ID
Bewerkt door: redactie − 26/02/13, 10:21 − bron: ANP
Een 42-jarige orthodox-joodse man die tijdens de sabbat geen identiteitsbewijs kon laten zien, heeft daarvoor in hoger beroep een boete gekregen van 60 euro. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag dinsdag laten weten. Het hof bepaalde dat iedereen zich moet kunnen legitimeren. .
De man draagt als orthodoxe jood om religieuze redenen tijdens de sabbat (zaterdag) niets anders dan zijn kleding. Eerder oordeelde de kantonrechter dat de man vanwege zijn geloof geen ID bij zich hoefde te hebben. Dat leidde tot politieke commotie. GroenLinks en D66 vroegen zich af hoe het kon dat religie boven de wet stond.
Het Openbaar Ministerie ging tegen die uitspraak in hoger beroep. De legitimatieplicht zou geen inbreuk zijn op de godsdienstvrijheid. In hoger beroep voerde de man aan dat hij geen weerstand kon bieden aan het strikt naleven van zijn geloof. Het hof oordeelde echter dat de wet voorgaat
Ja dat kan ook niet anders natuurlijk. Voor de wet is iedereen gelijk.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 20:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)bbat-zonder-ID.dhtml
quote:Op dinsdag 26 februari 2013 20:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)bbat-zonder-ID.dhtml
Goed lezen.quote:Op woensdag 27 februari 2013 02:05 schreef trancethrust het volgende:
Blijkt dat je alleen Joods hoeft te worden om die idiote identificatieplicht te ontlopen. Op zaterdagen. Misschien ook maar eens een nieuw geloof starten dat het alle dagen verbiedt.
Jammer. Dan blijft het bij emigreren.quote:Op woensdag 27 februari 2013 02:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Goed lezen.
Het blijkt dus NIET...
Vaak toch wel hoor. Zie christenen die hun kinderen niet naar school sturen, omdat nergens in de bijbel staat dat christenen naar school hoeven. Of al die joden en moslims die het recht op marteling hebben weten te behouden met een enorme lobby. Allemaal gewoon in Nederland.quote:Op woensdag 27 februari 2013 10:24 schreef Elfletterig het volgende:
Uitstekend dat het gerechtshof alsnog komt tot het enig juiste vonnis in deze zaak. Religie staat in Nederland gelukkig niet boven de wet. En zo hoort het ook te zijn.
Mooie gezegd en toont andermaal aan dat sommigen gewoon hun Geloof erbij halen om de eigen onwil door te drukken en zichzelf een uitzonderingspositie te claimen op grond van.... niks.quote:Op woensdag 27 februari 2013 10:28 schreef k3vil het volgende:
Als de joodse man voor de Sjabbat de ID-kaart in zijn zak had gedaan, dan was er niets mis volgens de joodse religie. De man heeft dit niet gedaan en loopt vervolgens buiten en kan niet voldoen aan het tonen van zijn ID-kaart tijdens de Sjabbat. (wat zijn de gronden dat hij deze heeft moeten tonen by the way?)
Tijdens de Sjabbat mag je niet buiten de stadsmuren komen, indien de stad geen muren heeft, dan mag je niet meer dan 2000 amah (+ eventueel 200 amah; amah is eenheid zoals we de meter kennen) van je huis komen. De man is door de politie meegenomen? Dan is hij hoogstwaarschijnlijk verder gegaan dan de 2000 amah. Echter is hier ook geen sprake van het breken van de Sjabbat, hij heeft zich immers zelf niet zover verplaatst.
Dagje in de keuken van de Joodse religie
Wat mij betreft moet de man de boete betalen, maar dat conflicteert niet met zijn religie. De boete is namelijk voor hem van toepassing op het moment dat hij voor de Sjabbat zijn ID-kaart niet in zijn zak had gedaan.
Samengevat:quote:Rabbis reminded of Nazi laws by Dutch legislation
Conference of European Rabbis laments law forcing observant Jews to carry identity documents on Shabbat.
ID CARDS must be carried by all Dutch citizens at all times. Photo: Courtesy voorst.nl
The Conference of European Rabbis on Thursday compared a Dutch law that requires citizens to carry their identity cards at all times to restrictions placed on Jews by the Nazi regime in Germany.
The current controversy stems from a decision by an appeals court in The Hague which ruled this week that there is no religious exemption for Orthodox Jews that would allow them to refrain from carrying their identity documents on Shabbat, when transporting objects outdoors is prohibited under Halacha (Jewish law).
Related:
Polish Jewish cemetery, Russian center vandalized
Rabbis allow Sabbath invites for non-religious Jews
The case focused on an unidentified Dutch Jew who was ultimately fined 60 euros for being unable to produce his documentation when approached by police.
The loss of his appeal means that Dutch Jews who are observant will be forced to choose between allegiance to secular law and their religious principles.
The legal requirement to carry documentation came into effect in the beginning of 2005 and marked the first time since the end of German rule during World War II that such legislation was implemented in the Netherlands.
While many Orthodox Jews allow the use of an eruv , (wire and poles used to create an almost invisible fence around a public space, thus earning it the designation of a private area, where there is no prohibition of carrying) not every community boasts such a structure and some are stringent in avoiding their use.
Rabbi Pinchas Goldschmidt, president of the Conference of European Rabbis, told The Jerusalem Post on Thursday that “the current halachic question of whether or not a Jew may carry his ID on Shabbat had to be addressed by poskim, legal scholars, in Nazi Germany.”
“We encourage and support the Jewish community of the Netherlands and hope that the religious rights of Dutch Jews will be respected and upheld by Dutch authorities,” Goldschmidt said.
Ruben Vis, secretary of the central committee of the Nederlands-Israelitisch Kerkgenootschap, Dutch Jewry’s representative body, told the Post that his organization is searching for an appropriate solution to the issue within the strictures of Jewish law.
“The case of the identification requirements has implications,” he said. “Someone who adheres to the laws of the Sabbath may unintentionally end up in a situation where the police or any other official may ask him to identify himself. The NIK has committed itself to ensuring that a halachic solution to this problem will be formulated.”
bron:
http://www.jpost.com/Jewi(...)ticle.aspx?id=304972
Volgens welk geloofs'artikel'?quote:Van zijn geloof mag de man op de Sabbat (zaterdag) buiten de deur niets bij zich dragen.
Ow dus als je identiteit snel en makkelijk vast te stellen is hoef je je ID-kaart niet bij te hebben? Dan mag de politie wanneer ik geen ID kaart bij me heb, wel eventjes naar mijn mama bellen om te controleren of ik echt zo heet als ik beweer.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:32 schreef Semisane het volgende:
[..]
Deze uitspraak lijkt me ook gewoon heel netjes, de politie heeft zijn identiteit ook gewoon kunnen vaststellen. Ze hadden daarmee de zaak gewoon moeten afhandelen ipv daarna dat transactie voorstel te sturen. Dat was, imho, eigenlijk wel een beetje onnodig.
[..]
Op Sjabbat? Lijkt me niet toch?
Werkt prima kennelijk, want die man heeft kennelijk zijn identiteit kunnen bewijzen kort nadat de politie er om vroeg. Wat precies werkt daar niet aan?quote:Op zondag 3 maart 2013 21:38 schreef probeer het volgende:
[..]
Ow dus als je identiteit snel en makkelijk vast te stellen is hoef je je ID-kaart niet bij te hebben? Dan mag de politie wanneer ik geen ID kaart bij me heb, wel eventjes naar mijn mama bellen om te controleren of ik echt zo heet als ik beweer.
Maarja, dat zal vast niet werken he ..
Als jij met een pistool voor de neus van een agent staat en hij vraagt je om je ID, dan sta je daar toch wel even te zweten.quote:Op maandag 4 maart 2013 11:07 schreef Semisane het volgende:
[..]
Werkt prima kennelijk, want die man heeft kennelijk zijn identiteit kunnen bewijzen kort nadat de politie er om vroeg. Wat precies werkt daar niet aan?
Overigens ben ik niet zo'n enorm voorstander van de ID-plicht. Tot nu toe is me het nou niet bepaald duidelijk hoe dat bijdraagt aan veiligheid. Gelukkig heeft de minister dan justitie dat ook nooit kunnen aantonen.
Wat is je punt? Als een agent een pistool trekt bij het vragen naar mijn ID, lijkt dat mij een redelijke aanwijzing dat de ID-plicht nou niet bepaald bijdraagt aan mijn veiligheid.quote:Op maandag 4 maart 2013 12:03 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als jij met een pistool voor de neus van een agent staat en hij vraagt je om je ID, dan sta je daar toch wel even te zweten.
Ik hoop/denk dat 'ie sarcastisch was.quote:Op maandag 4 maart 2013 12:35 schreef Semisane het volgende:
[..]
Wat is je punt? Als een agent een pistool trekt bij het vragen naar mijn ID, lijkt dat mij een redelijke aanwijzing dat de ID-plicht nou niet bepaald bijdraagt aan mijn veiligheid.
Zou zo kunnen zijn, ik denk dat ik hem verkeerd begreep nu ik die zin nogmaals lees.quote:Op maandag 4 maart 2013 12:36 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ik hoop/denk dat 'ie sarcastisch was.
quote:Op maandag 4 maart 2013 12:36 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ik hoop/denk dat 'ie sarcastisch was.
quote:Op maandag 4 maart 2013 12:35 schreef Semisane het volgende:
[..]
Wat is je punt? Als een agent een pistool trekt bij het vragen naar mijn ID, lijkt dat mij een redelijke aanwijzing dat de ID-plicht nou niet bepaald bijdraagt aan mijn veiligheid.
Stomme is alleen dat je dat nog steeds kan. Het heeft echt 0 nut.quote:Op maandag 4 maart 2013 14:12 schreef Beathoven het volgende:
[..]
[..]
..
Veiligheid is het verkoopargument, het is gewoon om je te kunnen legitimeren bij een overtreding, zodat je geen valse naam kunt opgeven. Blijkbaar was men bij de politie dat geklier met het opgeven van een andere naam een beetje zat.
...
Als er om je ID wordt gevraagd?quote:Op maandag 4 maart 2013 15:45 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Stomme is alleen dat je dat nog steeds kan. Het heeft echt 0 nut.
Jazeker. Dat gaat zo van:quote:
Bonus is ook nog dat hiet niet bij je hebben van je ID steeds voordeliger wordt naarmate je criminele activiteit ernstiger wordt.quote:`Mag ik je ID'
-`Heb ik niet bij me'
`Dat is illegaal'
-`OK, geef me maar een extra boete'
`Dat is dan 50 euro (+extra voor waar je eigenlijk bent aangehouden). Mag ik je naam?'
-`Ja hoor, dat is Ludwig van Beathoven'
ah, handigquote:Op maandag 4 maart 2013 16:50 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Jazeker. Dat gaat zo van:
[..]
Bonus is ook nog dat hiet niet bij je hebben van je ID steeds voordeliger wordt naarmate je criminele activiteit ernstiger wordt.
Dat is recht.. en als de tegenpartij er niet mee eens is gaat hij in hoger beroep, dat is ook recht. En tegen 't einde is 't altijd wel een beetje recht.quote:Op maandag 4 maart 2013 16:57 schreef Sjeenkske het volgende:
Volgens mij maakt de rechter toch verschil met andere religies.
Waarom zou een jood geen ID-kaart geen laten zien, dat is positieve discriminatie.
De wet komt voort uit de moraal en de moraal uit de religie. Wat Tofuck Dibi zegt is dus al onzin.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:27 schreef Holograph het volgende:
[..]
http://www.elsevier.nl/we(...)n-zonder-IDkaart.htm
Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld, religie mag nooit, maar dan ook nooit boven de wet staan.
Waar dan?quote:Op maandag 4 maart 2013 16:57 schreef Sjeenkske het volgende:
Volgens mij maakt de rechter toch verschil met andere religies.
Het ging er niet zozeer om dat 'ie Joods was.quote:Waarom zou een jood geen ID-kaart geen laten zien, dat is positieve discriminatie.
quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:41 schreef Argento het volgende:
[..]
Die vraag staat bij mij ook open.quote:Op maandag 4 maart 2013 17:28 schreef Ulx het volgende:
Waarom moest de man eigenlijk zijn papieren laten zien? Waarvan werd hij verdacht?
quote:Op woensdag 6 maart 2013 11:07 schreef k3vil het volgende:
[..]
Die vraag staat bij mij ook open.
Wie weet dit ?
Mishandeling is een goede reden. Daarvoor is die identificatieplicht ook ingevoerd.quote:Op 8 oktober 2010 is de verdachte door een politieambtenaar gevraagd zijn identiteitsbewijs ter inzage aan te bieden, na staandehouding ter zake van verdenking van mishandeling. De verdachte heeft daarop aangegeven dat hij om religieuze redenen tijdens de sjabbat niets anders draagt dan zijn kleding en dat hij derhalve zijn identiteitsbewijs niet kan tonen.
Op het politiebureau heeft de verdachte de politieambtenaren voorgesteld zijn huissleutel op te halen bij zijn buurvrouw en daarmee, met zijn toestemming, zijn woning te betreden om daar zijn identiteitsbewijs op te halen. De politieambtenaren hebben dit ook gedaan
Stel dat ik geen papiertje (ID-bewijs, paspoort, rijbewijs) bij heb maar ik heb wel mijn laptop bij, ik log in op de online leeromgeving waarop mijn pasfoto staat, dan zou ik dus niet strafbaar zijn (enkel voor deze wet uiteraard) aangezien dit een waterdichte identificatie is? Als het inderdaad louter gaat om het wel of niet kunnen identificeren en het dus niet gaat om het voldoen van een van de voorwaarden die zij stellen op basis waarvan je je kan identificeren.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:41 schreef Argento het volgende:
De ID-plicht houdt primair in dat je je identificeert zodra dat van je wordt gevorderd. Dat betekent de facto dat je je identiteitsbewijs bij je dient te hebben, maar je bent dus niet strafbaar omdat je dat bewijs niet bij je hebt, je bent strafbaar omdat je je -daardoor- niet kunt identificeren.
Nee, de man is niet verplicht een advocaat te nemen. Daarnaast is hoger beroep, net als de rechtbank in eerste aanleg, in dergelijke gevallen gratis.quote:Op woensdag 6 maart 2013 17:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vraagje over dat hoger beroep. Moet die man nu verplicht een advocaat gebruiken in het hoger beroep? Wegen de kosten dan nog op tegen de mogelijke straf?
Dat lijkt me geen waterdichte identificatie. De mogelijkheid om de boel te flessen is veel te groot.quote:Op woensdag 6 maart 2013 16:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Stel dat ik geen papiertje (ID-bewijs, paspoort, rijbewijs) bij heb maar ik heb wel mijn laptop bij, ik log in op de online leeromgeving waarop mijn pasfoto staat, dan zou ik dus niet strafbaar zijn (enkel voor deze wet uiteraard) aangezien dit een waterdichte identificatie is? Als het inderdaad louter gaat om het wel of niet kunnen identificeren en het dus niet gaat om het voldoen van een van de voorwaarden die zij stellen op basis waarvan je je kan identificeren.
Wat jij nu zegt is ook niet bijster intelligent trouwens.quote:Op maandag 4 maart 2013 20:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
De wet komt voort uit de moraal en de moraal uit de religie. Wat Tofuck Dibi zegt is dus al onzin.
zonder god waren we allemaal moordenaars!quote:Op woensdag 6 maart 2013 19:33 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Wat jij nu zegt is ook niet bijster intelligent trouwens.
Alsof moraal niet kan bestaan zonder religie.
Nee hoor, dat is waterdicht zolang de politiefunctionaris zich ervan vergewist dat de website wordt bezocht en geen screenshot wordt geladen die bewerkt kan zijn. Van een politiefunctionaris mag verwacht worden dat hij niet dermate dom is dat hij hier niet toe in staat is.quote:Op woensdag 6 maart 2013 19:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat lijkt me geen waterdichte identificatie. De mogelijkheid om de boel te flessen is veel te groot.
No offence, je mist het punt. Hij stelde dat je bestraft wordt wegens de nalatigheid om je te identificeren en niet omwille van iets anders, concreet het niet bij hebben van papiertje X of papiertje Y. Mijn vraag aan hem is dus of dat je dan inderdaad niet strafbaar bent als je er wel in slaagt om je te identificeren, ook al is het op een minder conventionele manier. Ik wacht in spanning zijn antwoord af.quote:Er zal wel een wetsartikel zijn die alleen bepaalde documenten (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart van de overheid) goedkeurt als middel.
Dat kan gewoon. Hangt van diegene af aan wie je het voorstelt.quote:Op donderdag 7 maart 2013 01:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is waterdicht zolang de politiefunctionaris zich ervan vergewist dat de website wordt bezocht en geen screenshot wordt geladen die bewerkt kan zijn. Van een politiefunctionaris mag verwacht worden dat hij niet dermate dom is dat hij hier niet toe in staat is.
[..]
No offence, je mist het punt. Hij stelde dat je bestraft wordt wegens de nalatigheid om je te identificeren en niet omwille van iets anders, concreet het niet bij hebben van papiertje X of papiertje Y. Mijn vraag aan hem is dus of dat je dan inderdaad niet strafbaar bent als je er wel in slaagt om je te identificeren, ook al is het op een minder conventionele manier. Ik wacht in spanning zijn antwoord af.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |