De wet komt voort uit de moraal en de moraal uit de religie. Wat Tofuck Dibi zegt is dus al onzin.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:27 schreef Holograph het volgende:
[..]
http://www.elsevier.nl/we(...)n-zonder-IDkaart.htm
Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld, religie mag nooit, maar dan ook nooit boven de wet staan.
Waar dan?quote:Op maandag 4 maart 2013 16:57 schreef Sjeenkske het volgende:
Volgens mij maakt de rechter toch verschil met andere religies.
Het ging er niet zozeer om dat 'ie Joods was.quote:Waarom zou een jood geen ID-kaart geen laten zien, dat is positieve discriminatie.
quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:41 schreef Argento het volgende:
[..]
En daarom is de rechtsgeleerdheid geen MBO-studie. De ID-plicht houdt primair in dat je je identificeert zodra dat van je wordt gevorderd. Dat betekent de facto dat je je identiteitsbewijs bij je dient te hebben, maar je bent dus niet strafbaar omdat je dat bewijs niet bij je hebt, je bent strafbaar omdat je je -daardoor- niet kunt identificeren. Onze Joodse vriend is dus niet gevrijwaard van de primaire plicht. Aan die plicht heeft hij immers ook voldaan. Dat je kunt twijfelen of hij daarmee voldoende heeft voldaan, blijkt wel uit het feit dat hij tóch een boete heeft gekregen.
Enfin, dan is het uiteindelijk aan de rechter om alle feiten in ogenschouw te nemen en het recht toe te passen. Feiten en toepasselijk recht zijn in principe helder, maar het venijn zit hem dus in de betrokkenheid van een strenge religieuze overtuiging. Dan worden mensen al gauw nerveus, maar er is niks mis mee om een strenge religieuze overtuiging te erkennen als één van de aspecten die in het beoordelen van het concrete geschil van belang kunnen zijn. Deze rechter is daar gelukkig niet bang voor. Deze rechter erkent bovendien tegelijkertijd dat dit aspect op zichzelf NIET voldoende is om onder een straf uit te komen. De rechter hecht er immers ook belang aan dat de verdachte op korte termijn alsnog aan zn wettelijke (!) plicht heeft voldaan, dat het geen misdrijf betrof maar een overtreding én dat aan deze situatie uitdrukkelijk aandacht is besteed in de totstandkoming van de wet en dat het dus in de uitleg van de wet besloten ligt dat de uitvoeringspraktijk op deze manier uiting kan geven aan dat aspect van de strenge religieuze overtuiging.
Daar kun je overigens heel veel van vinden. Je kunt het er prima mee oneens zijn, maar kreten als ´religie staat boven de wet´ en ´de rechter discrimineert´ slaan de plank mis en getuigen van oppervlakkige kijk op recht in zijn algemeenheid en deze zaak in het bijzonder.
Die vraag staat bij mij ook open.quote:Op maandag 4 maart 2013 17:28 schreef Ulx het volgende:
Waarom moest de man eigenlijk zijn papieren laten zien? Waarvan werd hij verdacht?
quote:Op woensdag 6 maart 2013 11:07 schreef k3vil het volgende:
[..]
Die vraag staat bij mij ook open.
Wie weet dit ?
Mishandeling is een goede reden. Daarvoor is die identificatieplicht ook ingevoerd.quote:Op 8 oktober 2010 is de verdachte door een politieambtenaar gevraagd zijn identiteitsbewijs ter inzage aan te bieden, na staandehouding ter zake van verdenking van mishandeling. De verdachte heeft daarop aangegeven dat hij om religieuze redenen tijdens de sjabbat niets anders draagt dan zijn kleding en dat hij derhalve zijn identiteitsbewijs niet kan tonen.
Op het politiebureau heeft de verdachte de politieambtenaren voorgesteld zijn huissleutel op te halen bij zijn buurvrouw en daarmee, met zijn toestemming, zijn woning te betreden om daar zijn identiteitsbewijs op te halen. De politieambtenaren hebben dit ook gedaan
Stel dat ik geen papiertje (ID-bewijs, paspoort, rijbewijs) bij heb maar ik heb wel mijn laptop bij, ik log in op de online leeromgeving waarop mijn pasfoto staat, dan zou ik dus niet strafbaar zijn (enkel voor deze wet uiteraard) aangezien dit een waterdichte identificatie is? Als het inderdaad louter gaat om het wel of niet kunnen identificeren en het dus niet gaat om het voldoen van een van de voorwaarden die zij stellen op basis waarvan je je kan identificeren.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:41 schreef Argento het volgende:
De ID-plicht houdt primair in dat je je identificeert zodra dat van je wordt gevorderd. Dat betekent de facto dat je je identiteitsbewijs bij je dient te hebben, maar je bent dus niet strafbaar omdat je dat bewijs niet bij je hebt, je bent strafbaar omdat je je -daardoor- niet kunt identificeren.
Nee, de man is niet verplicht een advocaat te nemen. Daarnaast is hoger beroep, net als de rechtbank in eerste aanleg, in dergelijke gevallen gratis.quote:Op woensdag 6 maart 2013 17:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vraagje over dat hoger beroep. Moet die man nu verplicht een advocaat gebruiken in het hoger beroep? Wegen de kosten dan nog op tegen de mogelijke straf?
Dat lijkt me geen waterdichte identificatie. De mogelijkheid om de boel te flessen is veel te groot.quote:Op woensdag 6 maart 2013 16:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Stel dat ik geen papiertje (ID-bewijs, paspoort, rijbewijs) bij heb maar ik heb wel mijn laptop bij, ik log in op de online leeromgeving waarop mijn pasfoto staat, dan zou ik dus niet strafbaar zijn (enkel voor deze wet uiteraard) aangezien dit een waterdichte identificatie is? Als het inderdaad louter gaat om het wel of niet kunnen identificeren en het dus niet gaat om het voldoen van een van de voorwaarden die zij stellen op basis waarvan je je kan identificeren.
Wat jij nu zegt is ook niet bijster intelligent trouwens.quote:Op maandag 4 maart 2013 20:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
De wet komt voort uit de moraal en de moraal uit de religie. Wat Tofuck Dibi zegt is dus al onzin.
zonder god waren we allemaal moordenaars!quote:Op woensdag 6 maart 2013 19:33 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Wat jij nu zegt is ook niet bijster intelligent trouwens.
Alsof moraal niet kan bestaan zonder religie.
Nee hoor, dat is waterdicht zolang de politiefunctionaris zich ervan vergewist dat de website wordt bezocht en geen screenshot wordt geladen die bewerkt kan zijn. Van een politiefunctionaris mag verwacht worden dat hij niet dermate dom is dat hij hier niet toe in staat is.quote:Op woensdag 6 maart 2013 19:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat lijkt me geen waterdichte identificatie. De mogelijkheid om de boel te flessen is veel te groot.
No offence, je mist het punt. Hij stelde dat je bestraft wordt wegens de nalatigheid om je te identificeren en niet omwille van iets anders, concreet het niet bij hebben van papiertje X of papiertje Y. Mijn vraag aan hem is dus of dat je dan inderdaad niet strafbaar bent als je er wel in slaagt om je te identificeren, ook al is het op een minder conventionele manier. Ik wacht in spanning zijn antwoord af.quote:Er zal wel een wetsartikel zijn die alleen bepaalde documenten (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart van de overheid) goedkeurt als middel.
Dat kan gewoon. Hangt van diegene af aan wie je het voorstelt.quote:Op donderdag 7 maart 2013 01:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is waterdicht zolang de politiefunctionaris zich ervan vergewist dat de website wordt bezocht en geen screenshot wordt geladen die bewerkt kan zijn. Van een politiefunctionaris mag verwacht worden dat hij niet dermate dom is dat hij hier niet toe in staat is.
[..]
No offence, je mist het punt. Hij stelde dat je bestraft wordt wegens de nalatigheid om je te identificeren en niet omwille van iets anders, concreet het niet bij hebben van papiertje X of papiertje Y. Mijn vraag aan hem is dus of dat je dan inderdaad niet strafbaar bent als je er wel in slaagt om je te identificeren, ook al is het op een minder conventionele manier. Ik wacht in spanning zijn antwoord af.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |