http://www.elsevier.nl/we(...)n-zonder-IDkaart.htmquote:Een orthodox-joodse man die vorig jaar in Rijswijk een boete kreeg voor het niet bij zich dragen van identiteitspapieren, hoeft de boete niet te betalen.
Dat heeft de kantonrechter in Den Haag besloten. In eerste instantie had de man van agenten een boete gekregen van 150 euro.
Van zijn geloof mag de man op de Sabbat (zaterdag) buiten de deur niets bij zich dragen. De rechter vindt dat de staat niet mag treden in het diepste geweten van deze man.
Big Brother
'Het lijkt de omgekeerde wereld,' reageert GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi. 'Elke religie is begrensd door de wet en de wet wordt niet begrensd door religieuze overtuigingen.'
'God boven de wet? Nee!' twittert Boris van der Ham (D66). Sommige twitteraars vragen zich of eerwraak dan ook maar moet worden toegestaan.
Anderen vinden dat er overtrokken wordt gereageerd. 'Alsof eerwraak en mishandeling hetzelfde zijn als je "niet kunnen identificeren",' nuanceert een twitteraar. 'Gelukkig zijn er nog rechten die zwaarder wegen dan Big Brother.'
Wat doe je er aan?quote:Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld, religie mag nooit, maar dan ook nooit boven de wet staan.
In het geval van een overtreding, neem ik toch aan van niet?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:31 schreef Boze_Appel het volgende:
De oplossing is natuurlijk de identificatieplicht afschaffen.
Nee op grond van idiote politieke spinselsquote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:33 schreef mlg het volgende:
[..]
In het geval van een overtreding, neem ik toch aan van niet?
De oplossing is natuurlijk religie afschffen.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:31 schreef Boze_Appel het volgende:
De oplossing is natuurlijk de identificatieplicht afschaffen.
Niet Wilders. De man was immers een jood geen moslim.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:38 schreef Maitje het volgende:
Idd.. maar hier zullen vast wel kamer vragen over komen..
Wilders?
Die zit in een lastig parket. De man is joods, dus Wilders zal zijn waffel wel houden. Als het een boerkadrager was geweest had je hem al gehoord.quote:
De beste man is naakt aangehouden dan?quote:Van zijn geloof mag de man op de Sabbat (zaterdag) buiten de deur niets bij zich dragen.
Jep, vandaar dat ie geen zak (pun intended) had om zijn ID-kaart in te doen.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:47 schreef Spouwerranger het volgende:
De beste man is naakt aangehouden dan?
Je bent Moslim?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 18:41 schreef PiRANiA het volgende:
Wat een FUCKING achterlijkheid. In wat voor land leven we?
Zoals http://godvoordommen.nl al schreef: "Nou dat is makkelijk. En van mijn geloof mag ik geen belasting betalen."
We leven in een land waar elke klapmongool z'n achterlijke mening mag uiten. Niggaplz lees je eerst eens ff in voordat je als een klapjosti op internet loopt te blaten.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 18:41 schreef PiRANiA het volgende:
Wat een FUCKING achterlijkheid. In wat voor land leven we?
Zoals http://godvoordommen.nl al schreef: "Nou dat is makkelijk. En van mijn geloof mag ik geen belasting betalen."
Hoeveel is er 'in te lezen'?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 18:45 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
We leven in een land waar elke klapmongool z'n achterlijke mening mag uiten. Niggaplz lees je eerst eens ff in voordat je als een klapjosti op internet loopt te blaten.
Welk geloof bepaalt dan dat je geen belasting hoeft te betalen?quote:
Wat ik vele malen interessanter vind is waarom de man om zijn ID gevraagd is.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 18:56 schreef Argento het volgende:
Heeft iemand misschien een linkje naar de uitspraak zelf? Wat om nou blind af te gaan op zon Elsevier artikeltje....
Helaas is het in Nederland de normaalste zaak van de wereld dat we voor gelovigen uitzonderingen maken op de wetten die verder wel gelden voor alle andere Nederlanders.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:27 schreef Holograph het volgende:
Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld, religie mag nooit, maar dan ook nooit boven de wet staan.
Hij liep naakt over straat.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 18:57 schreef Nembrionic het volgende:
Wat ik vele malen interessanter vind is waarom de man om zijn ID gevraagd is.
Was dat willekeur(dan mogen ze uberhaupt niet om zijn ID vragen) of was er iets aan de hand?
Mijn geloofquote:Op zaterdag 18 februari 2012 18:57 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Welk geloof bepaalt dan dat je geen belasting hoeft te betalen?
Wat moslims betreft gaat het om rente trouwens, niet belasting.
Nu nog erkend zien te krijgen!quote:
Oh rlly? Wist ik niet..quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:39 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Niet Wilders. De man was immers een jood geen moslim.
De heilige geest?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:09 schreef CafeRoker het volgende:
Ik ben echt erg nieuwsgierig wat er nu precies door die rechter heen ging.
Dat is wel erg rigoureus. Een betere oplossing is om gewoon af te spreken dat een wet ook werkelijk voor ALLE Nederlanders geldt en dat er geen uitzonderingen op wetten gemaakt worden vanwege religie.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:38 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
De oplossing is natuurlijk religie afschffen.
Die wet bestaat ook gewoon. Deze rechter heeft echter besloten dat bepaalde mensen zich er kennelijk niet aan hoeven te houden.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:21 schreef Nielsch het volgende:
Dat is wel erg rigoureus. Een betere oplossing is om gewoon af te spreken dat een wet ook werkelijk voor ALLE Nederlanders geldt en dat er geen uitzonderingen op wetten gemaakt worden vanwege religie.
OF dat dergelijke uitzonderingen ook gemaakt kunnen worden om moreel-filosofische of principiele redenen die niet religieus van aard zijn.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:21 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat is wel erg rigoureus. Een betere oplossing is om gewoon af te spreken dat een wet ook werkelijk voor ALLE Nederlanders geldt en dat er geen uitzonderingen op wetten gemaakt worden vanwege religie.
Detail: Joden en Christenen mogen strikt gesproken ook geen rente betalen of ontvangen. Maar dat negeren ze een beetje.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 18:57 schreef Nembrionic het volgende:
Wat moslims betreft gaat het om rente trouwens, niet belasting.
Pardon? Moet dat? En hoe?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:05 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Nu nog erkend zien te krijgen!
Dat levert met name op het vlak van privacy nog interessante situaties opquote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:29 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
OF dat dergelijke uitzonderingen ook gemaakt kunnen worden om moreel-filosofische of principiele redenen die niet religieus van aard zijn.
Maar of je wil leven in een maatschappij waar mensen regels naast zich kunnen neerleggen "omdat dat heel belangrijk voor ze is"... tsja.
Welke debiele rechter gaat zich nou om laten kopen in een zaak over 150 euro?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 20:34 schreef Comp_Lex het volgende:
Zou het een stukje corruptie kunnen zijn? Zou die rechter omgekocht kunnen zijn?
In dit geval heb je hoogstwaarschijnlijk gelijkquote:Op zaterdag 18 februari 2012 20:43 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Welke debiele rechter gaat zich nou om laten kopen in een zaak over 150 euro?
Mijns inziens ben je een beetje achterdochtigquote:Op zaterdag 18 februari 2012 20:53 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
In dit geval heb je hoogstwaarschijnlijk gelijk
Mijn inziens gebeurt er achter de schermen misschien nog het één en ander.
Ik wil de motivering van het vonnis wel zien. Ik neem aan dat de openbare orde voor de geloofsovertuiging gaat.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:09 schreef CafeRoker het volgende:
Ik ben echt erg nieuwsgierig wat er nu precies door die rechter heen ging.
Maar dat staat nu niet ter discussie natuurlijk.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:04 schreef mark211175 het volgende:
Laten we gewoon voorop stellen dat het te idioot voor woorden is dat we ons uberhaupt moeten legitimeren. Elke Nederlander wordt bijvoorbaat al gezien als een crimineel in spe.
En blijkbaar is dit heel, heel, HEEL erg vinden voldoende om je van de legitimatieplicht ontslaan.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:04 schreef mark211175 het volgende:
Laten we gewoon voorop stellen dat het te idioot voor woorden is dat we ons uberhaupt moeten legitimeren. Elke Nederlander wordt bijvoorbaat al gezien als een crimineel in spe.
Rare, ongefundeerde conclusie die je daar trekt.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:13 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En blijkbaar is dit heel, heel, HEEL erg vinden voldoende om je van de legitimatieplicht ontslaan.
Volgens deze rechter dan.
Waarom ? Het artikel suggereert dat de man gerechtigd was om geen legitimatiebewijs bij zich te hebben "omdat dat tegen zijn diepste geweten in zou gaan".quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:15 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Rare, ongefundeerde conclusie die je daar trekt.
Dat ook inderdaad. Alleen had de meneer in kwestie ook de keuze niet de straat op te gaan als hij zo ontzettend nodig geen dingen mee mocht nemen op de sabbat. Dat is een risico dat je neemt als je dat toch doet. Die factor heeft de rechter nu alleen ledig verklaard. Raar.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:04 schreef mark211175 het volgende:
Volgens het artikel is dat gebaseerd op de geloofsovertuiging van de man. Niet op het algemene "heel heel erg vinden dat je een ID bij je moet hebben". Snap je?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:19 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Waarom ? Het artikel suggereert dat de man gerechtigd was om geen legitimatiebewijs bij zich te hebben "omdat dat tegen zijn diepste geweten in zou gaan".
Ofwel: als jij overtuigend kan aantonen dat de legitimatieplicht in strijd is met jouw diepste geweten hoef je je er niet aan te houden volgens deze rechter.
Nee. Je doet nu net alsof principes en gewetensbezwaren op niet-religieuze grondslag minderwaardig zijn aan principes en gewetensbezwaren op religieuze gronden. Dat is natuurlijk een verwerpelijke en zeer discriminerende houding.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:25 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Volgens het artikel is dat gebaseerd op de geloofsovertuiging van de man. Niet op het algemene "heel heel erg vinden dat je een ID bij je moet hebben". Snap je?
Kennelijk is het hier heel normaal om verontwaardigd te gaan lopen doen om een uitspraak zonder ook maar een woord van die uitspraak gelezen te hebben.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 21:15 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Ik wil de motivering van het vonnis wel zien. Ik neem aan dat de openbare orde voor de geloofsovertuiging gaat.
Niemand hoeft zich zomaar te legitimeren. Er is altijd wel een aanleiding.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:04 schreef mark211175 het volgende:
Hoe kom je daar nou bij? IK doe helemaal niets. Je moet het constateren van feiten niet verwarren met mijn mening; die ik niet gegeven heb.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:27 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Nee. Je doet nu net alsof principes en gewetensbezwaren op niet-religieuze grondslag minderwaardig zijn aan principes en gewetensbezwaren op religieuze gronden. Dat is natuurlijk een verwerpelijke en zeer discriminerende houding.
Je bedoelt: er is altijd wel een aanleiding te verzinnen?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:47 schreef Argento het volgende:
[..]
Niemand hoeft zich zomaar te legitimeren. Er is altijd wel een aanleiding.
verbalisanten gaan heus niet voor hun lol iemand om een ID vragen. Zo interessant zijn mensen die geen aanleiding geven nou eenmaal niet.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:48 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Je bedoelt: er is altijd wel een aanleiding te verzinnen?
Ik vraag me serieus af hoeveel mensen hun ID hebben moeten laten zien maar waarvan dat niet in het nieuws is geweest. Het zal vast voorgekomen zijn.
haha, grapjas. Ik denk dat 99,9% van de gevallen niet in het nieuws is geweest. Waarom zou het nieuwswaardig zijn dat een agent iemand om zn ID vraagt. Stel je niet zo aan joh.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:48 schreef Nembrionic het volgende:
Ik vraag me serieus af hoeveel mensen hun ID hebben moeten laten zien maar waarvan dat niet in het nieuws is geweest. Het zal vast voorgekomen zijn.
Omdat 95% van Nederland bestaat uit SBS paupervolk en dat dus wereldnieuws vinden. Henk en Ingrid liggen er wakker van.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 23:01 schreef Argento het volgende:
[..]
haha, grapjas. Ik denk dat 99,9% van de gevallen niet in het nieuws is geweest. Waarom zou het nieuwswaardig zijn dat een agent iemand om zn ID vraagt.
Ik stel me helemaal niet aan lief flapdrolletje, ik vroeg het me gewoon af. Je weet iemand dat mensen van muggen graag olifanten maken.quote:Stel je niet zo aan joh.
Jij wil dus beweren dat 100% van de gevallen een ID 100% terecht wordt verzocht? Agenten zijn onfeilbaar en houden zich aan alle regeltjes?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:55 schreef Argento het volgende:
[..]
verbalisanten gaan heus niet voor hun lol iemand om een ID vragen. Zo interessant zijn mensen die geen aanleiding geven nou eenmaal niet.
Er is enerzijds handhaving, maar ook een stukje coulance, of misschien service. Er wordt wel rekening gehouden met de geloofsovertuigingen (los van de vraag of een boerka überhaupt zou moeten mogen op straat. Daar heb ik zo m'n bedenkingen bij). Dan zou het binnen in elk geval de huidige wet passen om ook deze joodse man niet te streng aan te pakken.quote:Gezichtsverhullende sluier bij identificatie
Als u gezichtsverhullende kleding zoals een boerka draagt, moet u toch voldoen aan de identificatieplicht. U bent dus verplicht uw gezicht te laten zien als de politie u vraagt om identificatie. Wanneer u hiertegen grote bezwaren heeft, moet u mee naar het politiebureau. Op het bureau doet een vrouwelijke politieagente de controle bij vrouwen. U mag niet met gezichtsverhullende kleding op een paspoortfoto of op een vreemdelingendocument staan.
...die Oom Agent natuurlijk ter plekke uit zn dikke duim zuigt als hij zo 1-2-3 niets weet te vinden. Of anders hanteert men het dogmatische zinnetje "wij hebben zojuist een tip van Meld Misdaad Anoniem ontvangen" wel weer.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:47 schreef Argento het volgende:
Nee, de uitspraak staat nog niet online, helaas. Wel was er naar aanleiding van het Telegraaf artikel een stuk op joop.nl waarbij ze ook het stuk quoten dat niet online maar in de papieren versie stond.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 18:56 schreef Argento het volgende:
Heeft iemand misschien een linkje naar de uitspraak zelf? Wat om nou blind af te gaan op zon Elsevier artikeltje....
quote:Professor Jit Peters, die over het spanningsveld tussen religieuze vrijheid en recht tal van publicaties op zijn naam heeft, denkt dat het zo’n vaart niet zal lopen. „De rechter moet overwegen of het belang van de man is geschonden door de plicht je te identificeren. Kennelijk oordeelde de rechter dat het feit niet zo erg is. Met de boerka ligt dat volledig anders, daar heeft een heldere afweging plaatsgevonden over de religieuze vrijheid.”
Gematigde moslimorganisaties hopen dat het OM de uitspraak van de kantonrechter ‘niet over zijn kant zal laten gaan’, omdat het de integratie zal belemmeren. De organisaties verwachten dat ‘het slippertje’ van de kantonrechter door een hogere rechter ongedaan zal worden gemaakt. Het OM wist gisteren nog niet of er beroep zal worden aangetekend.
Uitzondering
Het gebeurt in Nederland steeds vaker dat religieuze groeperingen met de hand op de vrijheid van godsdienst een uitzondering op de wet willen maken. Zo stapte eerder een islamitische vader naar de rechter omdat hij het niet goed vond dat zijn kind aan gemengd schoolzwemmen meedeed. De rechter oordeelde hierin dat de vader niet kon aantonen dat gemengd zwemmen door de koran is verboden.
Overigens was minister Donner in 2005 toen de identificatieplicht van kracht werd, al op de hoogte van mogelijke problemen met orthodoxe joden op sabbat. Hij stelde toen voor dat er in de uitvoeringspraktijk rekening mee moest worden gehouden.
Ik denk dat je eerst de motivatie van de rechter moet lezen. Het is ook heel wel mogelijk dat er op deze manier voorgesorteerd wordt op een hoger beroep waardoor er duidelijkheid verschaft kan worden die een kantonrechter niet kan geven.quote:Op zondag 19 februari 2012 03:02 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
Te bizar voor woorden dat religie boven de wet wordt geplaatst. Met recht heeft dit helemaal niks te maken, met bizarre gedachtenkronkels van incapabele rechters des te meer.
Dit is weer zo'n voorbeeld waar de rechten van niet-gelovigen worden achtergesteld bij die van gelovigen. Zeer, zeer, kwalijk.
Helaas lijkt de Kamer zijn taak niet meer serieus te nemen. De Kamer moet er zelf zorg voor dragen dat minderheden beschermd worden tegen de wil van de meerderheid al was het maar omdat er in Nederland geen grondwettelijk hof is. Maar kijkende naar bijvoorbeeld het verbod op ritueel slachten neemt de Kamer die taak absoluut niet serieus en dus kan ik mij wel vinden in het oordeel van de rechter.quote:'Het lijkt de omgekeerde wereld,' reageert GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi. 'Elke religie is begrensd door de wet en de wet wordt niet begrensd door religieuze overtuigingen.'
Wat wil je ook met kleuters in de politiek zoals Tofik Dibi, Jesse Klaver, Farshad Bashir en Lea Bouwmeester. Opgehypte Twitternietsnutten zijn het.quote:Op zondag 19 februari 2012 03:13 schreef Dagonet het volgende:
De Kamer is alleen maar bezig met de volgende verkiezing.
De oppositie is sowieso compleet afwezig.
Volstrekt terecht natuurlijk, samenleven vergt dat er ruimte wordt gelaten voor andermans gebruiken en opvattingen.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:01 schreef Nielsch het volgende:
Helaas is het in Nederland de normaalste zaak van de wereld dat we voor gelovigen uitzonderingen maken op de wetten die verder wel gelden voor alle andere Nederlanders.
Onzin. Op die manier kan iedereen wel een sprookjesfiguur in the sky gaan claimen en op die manier wetten omzeilen. Dat moeten we niet willen.quote:Op zondag 19 februari 2012 03:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volstrekt terecht natuurlijk, samenleven vergt dat er ruimte wordt gelaten voor andermans gebruiken en opvattingen.
Dat wil jij niet, bedoel je.quote:Op zondag 19 februari 2012 08:21 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Onzin. Op die manier kan iedereen wel een sprookjesfiguur in the sky gaan claimen en op die manier wetten omzeilen. Dat moeten we niet willen.
Dat denk ik ook wel ja, maar hij is nogal selectief als het om regelgeving mbt afkomst gaat.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:40 schreef Ulx het volgende:
[..]
Die zit in een lastig parket. De man is joods, dus Wilders zal zijn waffel wel houden. Als het een boerkadrager was geweest had je hem al gehoord.
Waarom horen we alleen maar de helft van het verhaal?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:47 schreef Argento het volgende:
[..]
Een uitsmijter die een paar heren met een kleurtje niet binnenlaat wegens een 'besloten feestje' heeft ook een uitstekende aanleiding. Of bedoelde je dat niet?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:47 schreef Argento het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |