Hoeveel procent van de bevolking moest ook al weer afgeschoten worden?quote:Op woensdag 4 januari 2012 19:29 schreef GSbrder het volgende:
Moeilijk spel, maar ik doe wél mee.
Jullie kennen mijn standpunten.
Gaan we elkaar nu gelijk aanvallen? Dat was niet helemaal de opzet.quote:Op woensdag 4 januari 2012 19:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoeveel procent van de bevolking moest ook al weer afgeschoten worden?
14%?
Hoezo zou dat een aanval zijn? Ik hou helemaal niet van aanvallen... ik ben linksch(sort of).quote:Op woensdag 4 januari 2012 20:07 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Gaan we elkaar nu gelijk aanvallen? Dat was niet helemaal de opzet.
@GS Misschien moeten we even wachten op mee animo.
Dan had ik het niet goed begrepen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 20:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoezo zou dat een aanval zijn? Ik hou helemaal niet van aanvallen... ik ben linksch(sort of)..
Ik vraag gewoon --- heel erg --- beleefd hoeveel % van de bevolking volgens hem ook weer afgeschoten moest worden, was toch een geniaal topic, iedereen ging er toch op in, werd er zelfs een beetje warm van toch? Als je een partner van die persoon wil zijn --- omdat je wel weet wat zijn standpunten zijn --- dan moet je toch ook precies weten hoeveel % het ook al weer was, om er vervolgens een compromis over te sluiten?.
Niet te amechtig worden hier hoor, wat gezegd is, is gezegd, lijkt me.
Goede vraag, misschien is er wel een SGP'er die mee wilt doe. Iedereen heeft wel een tegenpool.quote:Op woensdag 4 januari 2012 21:23 schreef Hexagon het volgende:
Hoe zit het met mensen die precies in het midden zitten. Kunnen die net zoveel punten krijgen als een communist die met een libertarier in de regeringsschuit stapt?
Leuk misschien dit topic, maar er zijn hier te veel extremen op POL. Het is gewoon geen haalbare kaart.quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:28 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Goede vraag, misschien is er wel een SGP'er die mee wilt doe. Iedereen heeft wel een tegenpool.
Misschien kan de landelijke politiek nog wel iets van ons leren.quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Leuk misschien dit topic, maar er zijn hier te veel extremen op POL. Het is gewoon geen haalbare kaart.
Ach, natuurlijk wel.quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Leuk misschien dit topic, maar er zijn hier te veel extremen op POL. Het is gewoon geen haalbare kaart.
Waarom zou je eigenlijk een kabinet willen vormen met totaal verschillende opvattingen?quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:00 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Ach, natuurlijk wel.
Hallo, ik ben een milieuradicale, socialistische, atheïstische democraat. Wie wil er met mij een kabinet vormen?Genoeg mensen in ieder geval met twee van de drie eigenschappen helemaal niets hebben.
Joh, zelfs in de landelijke politiek tegenwoordig zijn ze niet zo extreem als hier hoor.quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien kan de landelijke politiek nog wel iets van ons leren.
Ja, jij bent een redelijk jong mens idd, maar dan heb je dus maar een gering aantal users gehad hoor, met dezelfde insteek...quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:00 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Ach, natuurlijk wel.
Hallo, ik ben een milieuradicale, socialistische, atheïstische democraat. Wie wil er met mij een kabinet vormen?Genoeg mensen in ieder geval met twee van de drie eigenschappen helemaal niets hebben.
Ik moet toch echt je standpunten weten alvorens ik weet of ik een hekel heb aan je standpunten.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:00 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Ach, natuurlijk wel.
Hallo, ik ben een milieuradicale, socialistische, atheïstische democraat. Wie wil er met mij een kabinet vormen?Genoeg mensen in ieder geval met twee van de drie eigenschappen helemaal niets hebben.
Om te kijken over wat het resultaat zou kunnen zijn. Alle uitersten hebben wel hebben wel dingen met elkaar gemeen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:01 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Waarom zou je eigenlijk een kabinet willen vormen met totaal verschillende opvattingen?
Edoch, met jou zou ik best aan de onderhandelingstafel willen zitten m'n beste.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Joh, zelfs in de landelijke politiek tegenwoordig zijn ze niet zo extreem als hier hoor.
Ben je misschien nieuw hier? Je moet je hier in POL een weg banen tussen de zogenaamde rechtsliberalen, libertariërs die zoveel % van de bevolking willen afschieten als gedachte-experiment en users die een voorliefde hebben voor het dragen van vuurwapens en net zo hard als mogelijk willen rijden op de autosnelwegen....
Leeftijden laat ik nog maar buiten beschouwing, dit keer..
Dat levert aardige coalities op, denk je niet?
Ik vrees dat dat toch miniem is, in ieder geval te miniem om een fatsoenlijk bestuur of beleid op te zetten.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:06 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Om te kijken over wat het resultaat zou kunnen zijn. Alle uitersten hebben wel hebben wel dingen met elkaar gemeen.
Ik ben de gasten die Vlaanderen willen "herenigen" met Holland nog vergeten in dit kleine overzicht...quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:07 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Edoch, met jou zou ik best aan de onderhandelingstafel willen zitten m'n beste.
Weet je, het valt allemaal wel mee. In de politiek zul je ook wel wat libertariërs hebben, die pragmatisch gewoon meer liberaal zijn.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Joh, zelfs in de landelijke politiek tegenwoordig zijn ze niet zo extreem als hier hoor.
Ben je misschien nieuw hier? Je moet je hier in POL een weg banen tussen de zogenaamde rechtsliberalen, libertariërs die zoveel % van de bevolking willen afschieten als gedachte-experiment en users die een voorliefde hebben voor het dragen van vuurwapens en net zo hard als mogelijk willen rijden op de autosnelwegen....
Leeftijden laat ik nog maar buiten beschouwing, dit keer..
Dat levert aardige coalities op, denk je niet?
Willen is een groot woord, maar als de heren Vlamingen daar belang bij hebben dan zal 't mij eerlijk gezegd een zorg zijn, van mij mag het. Moet er wel bij vermelden dat 't voor mij nogal een non-issue is, of ze er nou bij komen of niet zal me aan m'n kont roesten.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik ben de gasten die Vlaanderen willen "herenigen" met Holland nog vergeten in dit kleine overzicht....
Kop op, zo ernstig is het nou ook weer niet.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:10 schreef Ryan3 het volgende:
In NWS zijn de users dus maw nog zinniger dan hier in POL, Zeeland, daar komt het ongeveer wel op neer, ook al heb je daar zoalshetis, Dr. Nikita en Gia...
Het is een beetje onmogelijk om nu al mijn opvattingen op tafel te gaan leggen. De meesten kennen hier elkaar een beetje, dus voor velen zal het geen probleem zijn. Ik denk als jij een stroming noemt waarmee je jezelf verbonden voelt dat iedereen wel (ongeveer) weet wie je tegenpolen zijn.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:05 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ik moet toch echt je standpunten weten alvorens ik weet of ik een hekel heb aan je standpunten.
Het is hier een stuk ideologischer hè.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:12 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Kop op, zo ernstig is het nou ook weer niet.
Dr. Nikita en Gia heb ik hier nog niet gezien, dus daar zullen we geen last van hebben. Er zijn best mensen in POL die bereid zijn tot consesies, zoals Robin007Bond het ook verwoorde.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:10 schreef Ryan3 het volgende:
In NWS zijn de users dus maw nog zinniger dan hier in POL, Zeeland, daar komt het ongeveer wel op neer, ook al heb je daar zoalshetis, Dr. Nikita en Gia...
An sich niks verkeerds mee, het probleem is meer de wil om te luisteren naar anderen of je te verdiepen in zaken.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is hier een stuk ideologischer hè.
NWS is vooral een stuk meer onderbuik, zo ver ik er kom.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is hier een stuk ideologischer hè.
NWS is gewoon ONZ voor mensen die niet willen lachen of kankeren om internet trends maar om wereldse dingen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:18 schreef robin007bond het volgende:
[..]
NWS is vooral een stuk meer onderbuik, zo ver ik er kom.
Ideologie betekent wat mij betreft de dood aan de empirie. Ideologie neemt het Idee aan als hoogste goed, ongeacht wat blijkt uit de empirie.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:17 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
An sich niks verkeerds mee, het probleem is meer de wil om te luisteren naar anderen of je te verdiepen in zaken.
Noem epistemologie maar geneuzel?quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:20 schreef du_ke het volgende:
Ryan, kan het ook een keer zonder al dat geneuzel? Doe dat maar in de SC oid. Zeeland heeft een leuk topic bedacht en dat gaat niet op deze manier verkloot worden.
Ik ben helemaal niet aan het neuzelen en heb dat nooit gedaan.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:23 schreef du_ke het volgende:
Je was gewoon aan het neuzelen.
Terug on topic en ouwehoeren over mogelijke coalities aub.
Mwah, goed beleid begint natuurlijk bij een idee.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:21 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ideologie betekent wat mij betreft de dood aan de empirie. Ideologie neemt het Idee aan als hoogste goed, ongeacht wat blijkt uit de empirie.
Juist de empirie kan ons redden uit allerlei vormen van extremisme.
Door de empirie te koesteren als kennisbron kun je vrij vaak allerlei Ideeën verwijzen naar de mestvaalt. Toch? Of denk je van niet? Denk je dat ideeën het primaat verdienen?
Het is helemaal geen geneuzel.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:28 schreef du_ke het volgende:
Je bent gewoon aan het neuzelen. Probeer je gewoon aan het topic idee van Zeeland te houden of ik gooi het geneuzel gewoon weg.
Dit moest eigen een edit zijn i.p.v. een quote.quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:02 schreef Zeeland het volgende:
Fokcoalitie spel
[ afbeelding ]
Op fok staat één ding vast, namelijk dat we het nooit met elkaar eens zijn. Elkaar zien we als De POL-dictators waar niet mee te onderhandelen valt. Onszelf zien we als pragmatische personen, de anderen als doorgeslagen ideologische gekken.
Uiteraard zijn wij niet allemaal doorgedraaide ideologen. Waarom zouden we niet eens kunnen kijken of we het een keertje wel met elkaar eens kunnen worden en een gezamenlijk standpunt te uiten. Met als inzet hoe verder de twee personen ideologisch van elkaar afstaan hoe meer punten er verdient kunnen worden.
Op meerdere manieren kan tot een akkoord worden gekomen. Ten eerste door een aantal punten te noemen waarin ze het wel met elkaar eens zijn (kan zijn dat de analyse compleet anders is, maar dat ze wel tot hetzelfde beleid komen). De tweede mogelijkheid is standpunten uit te wisselen, geven en nemen. Hoe ingewikkelder/gepolariseerder de onderwerper is hoe meer punten verdient kunnen worden.
Spelregels
• Deelnemende groepjes bestaan uit 2 of meer personen die ideologisch ver van elkaar afstaan.
• Iedereen mag een akkoord beoordelen met een cijfer tussen de 0 en 10.
• Een stem op je eigen akkoord telt niet.
• Het team met de hoogste gemiddelde beoordeling wint.
TS begint:
Error, coalitiepartner vereist.
Oja, wie wil?
Team 1: Robin007Bond + Zeeland
Je begint met een idee, maar dat moet je toetsen, en als de werkelijk vele malen grijzer ligt dan je idee, kun je niet vast houden aan je idee. En dus ligt het primaat bij de empirie. Veel dingen die mensen zeggen, ik weet niet of je het door hebt, die kloppen gewoon niet afgemeten aan de emipirie, de ervaring etc.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:31 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Mwah, goed beleid begint natuurlijk bij een idee.
De uitwerking is wat er toe doet.
Daarom zeg ik, het is een proces.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je begint met een idee, maar dat moet je toetsen, en als de werkelijk vele malen grijzer ligt dan je idee, kun je niet vast houden aan je idee. En dus ligt het primaat bij de empirie. Veel dingen die mensen zeggen, ik weet niet of je het door hebt, die kloppen gewoon niet afgemeten aan de emipirie, de ervaring etc.
Maar dat zie je toch juist heel vaak, juist hier in POL: heel jonge mensen die vast houden aan een ideologie? Dat is toch methodologisch een fuik? Juist in POL, minder in NWS.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:35 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Daarom zeg ik, het is een proces.
Ik denk dat het beste een synergie van beiden is, daarom vind ik ideologie ook geen probleem. Het eraan vastklingen tot je dood is echter een ander verhaal, maar dat valt meer een persoon aan te rekenen dan daadwerkelijk het begrip ideologie.
Je zegt het zelf al.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar dat zie je toch juist heel vaak, juist hier in POL: heel jonge mensen die vast houden aan een ideologie? Dat is toch methodologisch een fuik? Juist in POL, minder in NWS.
Waarom zie je zoveel beren op de weg? Probeer het gewoon. Als je denkt dat je er met niemand uit kan komen kun je beter weg blijven (een soort SP).quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is helemaal geen geneuzel.
Je probeert hier een beetje de lieve vrede te behouden, want als mensen ergens kritiek op hebben trek je dat niet, blijkbaar.
Want het is jouw forumpje toch?
Je valt me zwaar tegen als mod, uiteindelijk. Niet zo erg als hoe heet ze sigme, maar toch. Ik hou sws niet van authoritarisme.
Dat mag wel eens gezegd worden, lijkt me.
Op economie mag jij het meeste binnen halen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:36 schreef robin007bond het volgende:
Ben benieuwd wat voor plannen er omtrent duurzaamheid gaan komen
Ja, klopt. Oudere mensen hadden 40 jaar geleden heel veel kritiek op jongere mensen, maar dat is achteraf beschouwd ook wel begrijpelijk. Alleen die jongere generatie toen heeft ons wel ietsje verder gebracht op menselijk gebied.quote:
Ach de jeugd van toen zit ook niet meer bij ieder conflictje op een woodstock op de klippen en pleit ook niet meer constant voor vrijheid blijheid alles moet maar mogen en kunnen. Ik voorzie eenzelfde ontwikkeling voor de huidige jeugd. Pragmatisch denken komt vanzelf wel, het is een proces.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, klopt. Oudere mensen hadden 40 jaar geleden heel veel kritiek op jongere mensen, maar dat is achteraf beschouwd ook wel begrijpelijk. Alleen die jongere generatie toen heeft ons wel ietsje verder gebracht op menselijk gebied.
Echter als ik de ideeën van jongere mensen nu beschouw...
Kan, ik hoopt het, maar het kan niet kwaad om op een forum als dit die ideeën alvast af te remmen en een lans te breken voor idd pragmatisme.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:41 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ach de jeugd van toen zit ook niet meer bij ieder conflictje op een woodstock op de klippen en pleit ook niet meer constant voor vrijheid blijheid alles moet maar mogen en kunnen. Ik voorzie eenzelfde ontwikkeling voor de huidige jeugd. Pragmatisch denken komt vanzelf wel, het is een proces.
Op punten als immigratie kunnen we het denk ik ook wel vinden.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:39 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Op economie mag jij het meeste binnen halen.
Je bent gewoon weer uit op persoonlijk geneuzel. En verder geneuzel en gezeur in het FB topic aub. Hier gaat het weg.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is helemaal geen geneuzel.
Je probeert hier een beetje de lieve vrede te behouden, want als mensen ergens kritiek op hebben trek je dat niet, blijkbaar.
Want het is jouw forumpje toch?
Je valt me zwaar tegen als mod, uiteindelijk. Niet zo erg als hoe heet ze sigme, maar toch. Ik hou sws niet van authoritarisme.
Dat mag wel eens gezegd worden, lijkt me.
Niet allemaal, het overgrote deel echter wel centrum-links, centrum of centrum-rechts inderdaad. Ik zal persoonlijk niet al te snel afzwakken denk ik richting het centrum, maar ik zal mezelf daarentegen ook niet snel portretteren als iemand die niet wil luisteren naar andere inbreng.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Kan, ik hoopt het, maar het kan niet kwaad om op een forum als dit die ideeën alvast af te remmen en een lans te breken voor idd pragmatisme.
Wat weer betekent dat we allemaal naar het centrum van het politiek spectrum evolueren...
Nieuwe bouwen is niet verstandigquote:Op woensdag 4 januari 2012 23:44 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Op punten als immigratie kunnen we het denk ik ook wel vinden.![]()
Valt op zich allemaal best mee eigenlijk.
Ik zal veel concessies moeten doen als het gaat om duurzaamheid. Verder gaan met kernenergie of niet?
Ja, je bent nog vrij jong hè, kom je nog tegen over 25 jaar.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:47 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Niet allemaal, het overgrote deel echter wel centrum-links, centrum of centrum-rechts inderdaad. Ik zal persoonlijk niet al te snel afzwakken denk ik richting het centrum, maar ik zal mezelf daarentegen ook niet snel portretteren als iemand die niet wil luisteren naar andere inbreng.
Och vrij jong kan dan wel wezen, maar ik acht mezelf nog niet compleet achterlijk. Dat hormonen plaatje klopt wel, is zelfs wetenschappelijk bewezen geloof ik.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, je bent nog vrij jong hè, kom je nog tegen over 25 jaar..
Zit ook altijd veel mannelijke hormonen verstrengeld in politiek hè.
Het is net stierenvechten...
Ja, en dan over 25 jaar ben je net zo gematigd als ik als 50-jarige...quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:53 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Och vrij jong kan dan wel wezen, maar ik acht mezelf nog niet compleet achterlijk. Dat hormonen plaatje klopt wel, is zelfs wetenschappelijk bewezen geloof ik.
Hm ik mag toch hopen dat ik nog enigszins wat van m'n idealisme overhoudt, maar wie weet.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en dan over 25 jaar ben je net zo gematigd als ik als 50-jarige....
Daar kan ik het mee vinden. Energie kunnen we namelijk ook uit het buitenland halen en een kerncentrale is een enorme investering.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:49 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Nieuwe bouwen is niet verstandig
Borssele wel langer open laten is mijn voorkeur.
Voorstellen als een vleestaks, vettaks en dergelijke zal ik laten vallen. Wel wil ik naar een duurzame energievoorziening toewerken.
Wat is jouw idealisme dan precies?quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:55 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Hm ik mag toch hopen dat ik nog enigszins wat van m'n idealisme overhoudt, maar wie weet.
Ik zou graag een wat meer Thatcherism samenleving zien.quote:
Zie je niet dat dat juist één van de oorzaken van de huidige crisis is geweest; iedereen huizeneigenaar en aandelen-eigenaar, inclusief de supply-side economics?quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik zou graag een wat meer Thatcherism samenleving zien.
Ik stel voor dat, en misschien vind je dat niet leuk, om als eerste recycling te stimuleren. Op die manier vervuilen we minder en gebruiken minder grondstoffen. De straffen voor vervuiling wil jij verhogen? Ik geloof dat die al behoorlijk hoog zijn, zeker als je kijkt naar afvalwaterlozing. We kunnen het natuurlijk wel verhogen om een signaal af te geven.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:57 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Daar kan ik het mee vinden. Energie kunnen we namelijk ook uit het buitenland halen en een kerncentrale is een enorme investering.
Wat voor plannen zie jij zitten als het om duurzaamheid gaat? Ik ben wel bereid om concessies te doen met het straffen van disproportioneel de boel vervuilen, terwijl het ook anders zou kunnen. Het gaat hier dan voornamelijk over bedrijven. Milieubewust beleid zou ik ook niet zo erg vinden: genoeg voorlichting, maar niet mensen proberen te veranderen in modelburgertjes
Dat is meer de Amerikaanse versie, iedereen per se huiseigenaar is in Engeland nooit zozeer een punt geweest. In Amerika was er vanaf Reagan tot aan Bush de notie dat iedereen (hoe arm ook) een eigen huis moet hebben. In Engeland is het meer dat iedereen de kans moet hebben op, dat is een andere insteek die wat meer ruimte laat voor zelfregulatie bij de banken.quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zie je niet dat dat juist één van de oorzaken van de huidige crisis is geweest; iedereen huizeneigenaar en aandelen-eigenaar, inclusief de supply-side economics?
Toen is deze gekte toch begonnen?
De overheid heeft daar ook een grote rol in gespeeld, door het extra aantrekkelijk te maken voor banken. Natuurlijk is het ook de schuld van de banken, zij verstrekken immers de leningen, maar de overheid en de burger die boven zijn stand hebben geleefd ook.quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zie je niet dat dat juist één van de oorzaken van de huidige crisis is geweest; iedereen huizeneigenaar en aandelen-eigenaar, inclusief de supply-side economics?
Toen is deze gekte toch begonnen?
Lees Hans Achterhuis, dan weet je dat mensen dat nooit in zullen zien.quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zie je niet dat dat juist één van de oorzaken van de huidige crisis is geweest; iedereen huizeneigenaar en aandelen-eigenaar, inclusief de supply-side economics?
Toen is deze gekte toch begonnen?
Die moet ik nog even uitlezen, we gaan morgen paar dagen weg, kan ik hem mooi uitlezen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Lees Hans Achterhuis, dan weet je dat mensen dat nooit in zullen zien.
Het extra aantrekkelijk maken van banken?quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:07 schreef robin007bond het volgende:
[..]
De overheid heeft daar ook een grote rol in gespeeld, door het extra aantrekkelijk te maken voor banken. Natuurlijk is het ook de schuld van de banken, zij verstrekken immers de leningen, maar de overheid en de burger die boven zijn stand hebben geleefd ook.
Laat het nou net Thatcher zijn, die er een strak monetair beleid op na heeft gehouden.
Ah, en jij bent geen mens of hoe moet ik dit zien?quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Lees Hans Achterhuis, dan weet je dat mensen dat nooit in zullen zien.
Goed boek. Vertelt de lezer alles over de ideologie van Ayn Rand zonder per se bevooroordeeld over te komen. Ge-wel-dig-.quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die moet ik nog even uitlezen, we gaan morgen paar dagen weg, kan ik hem mooi uitlezen.
Komt er meer op neer dat mensen zoals Rand en Greenspan utopisten waren.quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:11 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ah, en jij bent geen mens of hoe moet ik dit zien?
Lastig.quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:08 schreef Zeeland het volgende:
Robin, gaan we banken die too big to fail zijn in stukjes knippen?
Ja dat was Marx ook, en nu?quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Komt er meer op neer dat mensen zoals Rand en Greenspan utopisten waren.
Fannie zegt je niks?quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het extra aantrekkelijk maken van banken?
Klopt. Maar Marx' ideologie wordt niet massaal aanbeden in het westen. Men heeft ingezien dat Marx een prachtig doch onrealistisch, utopisch verhaal afstak. Terwijl er nog steeds mensen bestaan die denken dat Utopia naderbij komt als je de vrije markt laat gaan.quote:
Je mag ook gewoon zeggen wat je vind hoor. Je hooft niet gelijk met een compromis te komen, ik gooi alleen een vraagje op. Hoe wil je ze krimpen?quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:13 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Lastig.
Weet je, ik kan wel principieel blijven doen, maar we kunnen ze het beste laten inkrimpen en niet failliet laten gaan. Anders krijg je een boos volk en een hoop onrust.
Ik ben bang dat de gevolgen enorm zullen zijn als we ING, Rabobank of ABN Ambro laten vallen. Zo'n grote bank kun je toch niet laten vallen.quote:We kunnen er vervolgens wel voor zorgen, dat als ze het de volgende keer verpesten, dat er dan geen genade wordt getoond.
Deal.quote:Als we ze niet oversubsidiëren zullen ze hopelijk ook niet zo groot meer worden.
Och, ventje toch. Het is zo makkelijk om te wijzen naar door de overheid gesteunde instanties om je eigen idiote ideologie in leven te houden. Zo schattig. Word wakker en lees wat meer boeken dan enkel dat ene apparaat dat je tot dusver hebt gelezen op aanraden van GS. Sorry, maar je denkt dat je de wijsheid in pacht hebt omdat je Economy in one lesson hebt gelezen, het is vooral lachwekkend.quote:
Daar wordt niks gezegd over Fannie hoorquote:Op donderdag 5 januari 2012 00:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Och, ventje toch. Het is zo makkelijk om te wijzen naar door de overheid gesteunde instanties om je eigen idiote ideologie in leven te houden. Zo schattig. Word wakker en lees wat meer boeken dan enkel dat ene apparaat dat je tot dusver hebt gelezen op aanraden van GS. Sorry, maar je denkt dat je de wijsheid in pacht hebt omdat je Economy in one lesson hebt gelezen, het is vooral lachwekkend.
De grote banken die er om bekend staan te doen aan riskante leningen kunnen we splitsen in een veilig gedeelte en in een riskant gedeelte. De meeste mensen zullen in de veilige zone blijven en waarschijnlijk gaat de riskante tak failliet.quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:17 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Je mag ook gewoon zeggen wat je vind hoor. Je hooft niet gelijk met een compromis te komen, ik gooi alleen een vraagje op. Hoe wil je ze krimpen?
[..]
Ik ben bang dat de gevolgen enorm zullen zijn als we ING, Rabobank of ABN Ambro laten vallen. Zo'n grote bank kun je toch niet laten vallen.
[..]
Deal.
Nou, wat dan allemaal? Je bent 16 man. Hoogstwaarschijnlijk heb je enkel een of twee boekjes in je eigen straatje gelezen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:19 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Daar wordt niks gezegd over Fannie hoor![]()
Daarnaast heb ik wel meer boeken gelezen dan die ene hoor
Een Utopia najagen is ook niet het punt, ja voor sommigen wellicht, maar eenieder weet volgens mij wel dat het paradijs niet bestaat, nooit bestaan heeft en nooit zal bestaan.quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt. Maar Marx' ideologie wordt niet massaal aanbeden in het westen. Men heeft ingezien dat Marx een prachtig doch onrealistisch, utopisch verhaal afstak. Terwijl er nog steeds mensen bestaan die denken dat Utopia naderbij komt als je de vrije markt laat gaan.
Ik vind je een lieve user. Ik deel je meningen vaak niet maar je bent nooit haatdragend of vervelend.quote:
Mensen die zoals Greenspan en die Rand aanhangen jagen wel degelijk utopia na. Misschien niet in jouw ogen, maar dat is zeker wel het geval.quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:24 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Een Utopia najagen is ook niet het punt, ja voor sommigen wellicht, maar eenieder weet volgens mij wel dat het paradijs niet bestaat, nooit bestaan heeft en nooit zal bestaan.
Maar dat is het punt dat ik al eerder trachtte te maken tegenover Ryan, een idee is tot daaraantoe maar dat wil niet zeggen dat een idee de waarheid is of de enige oplossing. Ik ben ook geen overtuigde "Ryanaan" of hoe je het ook noemen wilt, maar het boek staat me meer aan dan Marx z'n literaire gespui. Wil echter nog niet zeggen dat je het boek als leidraad moet nemen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mensen die zoals Greenspan en die Rand aanhangen jagen wel degelijk utopia na. Misschien niet in jouw ogen, maar dat is zeker wel het geval.
Insgelijks hoor, maar dat lijkt me ook de meest gezonde manier om met elkaar om te gaan.quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:25 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik vind je een lieve user. Ik deel je meningen vaak niet maar je bent nooit haatdragend of vervelend.
Ooit aan gedacht om je horizon te verbreden? Persoonlijk heb ik Von Hayek gelezen en tal van artikelen en scripties van mensen die een andere filosofie dan ikzelf aanhangen. Al deze schrijvers vertellen precies wat je wilt horen. Plus dat het louter economen zijn.quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:28 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Economy In One Lesson, Economic Depressions and their Cause, Wat heeft de overheid met ons geld gedaan?, The Road to Serfdom en ben momenteel An Introduction to the Theory of Value aan het proberen.
Daarnaast is economie gewoon een interesse, dus is het logisch dat ik me daar meer over inlees.
Heb je dat überhaupt gelezen joh.quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:28 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Economy In One Lesson, Economic Depressions and their Cause, Wat heeft de overheid met ons geld gedaan?, The Road to Serfdom en ben momenteel An Introduction to the Theory of Value aan het proberen.
Daarnaast is economie gewoon een interesse, dus is het logisch dat ik me daar meer over inlees.
Maar ik wil eerst zo veel mogelijk hier over weten, voordat ik me horizon verbreed. Daarnaast lees ik niet zo veel boeken, dus besteed ik mijn tijd vooral ook aan andere dingen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ooit aan gedacht om je horizon te verbreden? Persoonlijk heb ik Von Hayek gelezen en tal van artikelen en scripties van mensen die een andere filosofie dan ikzelf aanhangen. Al deze schrijvers vertellen precies wat je wilt horen. Plus dat het louter economen zijn.
Maar desalniettemin denk je wel dat je anderen de les kunt lezen met de economische theorieën die jij aanhangt? Ik beweer niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar je bent wel erg overtuigd van je eigen wijsheid voor een 16-jarige.quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:35 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Maar ik wil eerst zo veel mogelijk hier over weten, voordat ik me horizon verbreed. Daarnaast lees ik niet zo veel boeken, dus besteed ik mijn tijd vooral ook aan andere dingen.
Laat je niet zo leiden door wie de persoon is achter Robin007Bond. Ja, hij is een 16 jarige jongen. Lekker boeiend, misschien raakt het eens tijd om plaats te maken voor de jeugd. Uiteindelijk is Fok opgezet als een jongeren forum.quote:Op donderdag 5 januari 2012 01:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
php vond ik meer te pruimen nog dan robin hoor.... toch.
Jij kan nooit in een kabinet zitten, in Nederland, dude...quote:Op donderdag 5 januari 2012 01:27 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Geen probleem.
Wederzijds respect is de basis.
Dat is de bedoeling.quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:01 schreef KoosVogels het volgende:
Ik maak binnenkort een coalitie met GS. Als dat althans de bedoeling is.
Ik hou daar ook niet van, en dat weet-ie wel.quote:Op donderdag 5 januari 2012 01:51 schreef GSbrder het volgende:
du_ke houdt niet van libertarische prietpraat.
Begin daar eens over, misschien worden jullie nog eens maatjes.
Hij heeft de meest prachtige oneliners.
Maar Zeeland, jij ziet af van jouw investeringen in het OV als ik toegeef van de rijkssnelwegen geen tolwegen te willen makenquote:
Ik heb geen probleem met tolwegen. Liefst wel zonder poortjes en dergelijke. Je wil de wegen privatiseren? Ik ga erover nadenken.quote:Op donderdag 5 januari 2012 02:03 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar Zeeland, jij ziet af van jouw investeringen in het OV als ik toegeef van de rijkssnelwegen geen tolwegen te willen maken?
Oh wat ben ik zielig. Ik kan totaal niet voor mezelf opkomen. Maak je jezelf maar geen zorgen over mij.quote:Op donderdag 5 januari 2012 02:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Lachwekkende is dat iemand jou wrs niet aan je verstand te peuteren valt dat dit soort gasten jou weg zullen duwen. Jij bent echt zo'n naïef linksje.
En het OV?quote:Op donderdag 5 januari 2012 02:08 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Ik heb geen probleem met tolwegen. Liefst wel zonder poortjes en dergelijke. Je wil de wegen privatiseren? Ik ga erover nadenken.
Verder moeten de womningcorporaties meer vrijheid krijgen om te opereren. Zij worden nu beteugeld door tal van overheidsregels met betrekking tot de verhoging van de huren en de bouwcapaciteit. We laten de teugels vieren. Corporaties behoren niet vanuit winstoogmerk te handelen en zij weten dat. Het gevaar lijkt wellicht te bestaan dat corporaties onverantwoorde risico's gaan nemen, maar dat is niet het geval. Indien zij in de financiele problemen komen, helpt de CFV deze corporaties om te bezuinigen. Er gaat dus geen gemeenschapsgeld verloren.quote:Op donderdag 5 januari 2012 01:44 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat is de bedoeling.
Stap 1: terugtrekking van de overheid in de woningmarkt.
Concessies:
Huurtoeslag verlagen (i.c.m. toeslagenpakket terugdringen) in ruil voor verlaging van de schijven en een deelse opname c.q. afwenteling van deze lastenverzwaringen in hogere uitkeringen en laagste schijven. Eveneens de taak van corporaties herdefinieren, dus vasthouden aan een verkleining van het takenpakket door een nadrukkelijker focus op de kerngroep. Transformatie van functies (werken/wonen/winkelen) bestuurlijk vereenvoudigen en het bestemmingsplan bij leegstand niet langer bindend maken voor monofunctionele gebieden die met (gedeeltelijke) transformatie opgenomen kunnen worden door de markt.
HRA op termijn afschaffen, over de gehele linie, ook dit gecombineerd met een verlaagde IB over de hogere schijven, het binnen afzienbare tijd corrigeren van het toekennen van HRA aan aflossingsvrije hyptheken en het aanmoedigen van aflossen van de hypothecaire schuldenberg door dit fiscaal aantrekkelijker te maken. Tevens overdrachtsbelasting verlagen naar 0% en het BTW-tarief voor bouwwerkzaamheden, gerelateerd aan de woningmarkt, op 6% in plaats van 19%.
Ik schud zo maar wat ideetjes uit mijn mouw, haak maar in Koos.
Niet dat ik mij ergens mee wil bemoeien, maar heb jij enige idee hoe onflexibel een trolleybus is en wat het kost om de infrastructuur daarvoor aan te leggen? Afgezien daarvan, wat denk je dat het effect van de productie van de infrastructuur op het milieu is?quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:27 schreef Zeeland het volgende:
@robin007bond
11. De trolleybus word weer geïntroduceerd in de Nederlandse steden. Dit is goedkoper en milieuvriendelijker dan de huidige op diesel of op aardgas rijdende bussen.
het grote 'milieuprobleem' bij stadsbussen in binnensteden zit vaak in fijnstofuitstoot die daar al hoog is. Daartegen helpen trolleybussen wel aardig maar elektrisch of op aardgas kan ook prima en dat is een stuk flexibeler.quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:36 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Niet dat ik mij ergens mee wil bemoeien, maar heb jij enige idee hoe onflexibel een trolleybus is en wat het kost om de infrastructuur daarvoor aan te leggen? Afgezien daarvan, wat denk je dat het effect van de productie van de infrastructuur op het milieu is?
Het aanleggen van een tolley-lijn is een stuk duurder in aanleg dan een normale buslijn. Echter zijn de energiekosten een stuk lager bij Trolleybussen (de onderhoudskosten ook). Je hebt gelijk dat Trolleybussen een stuk minder flexibel zijn, maar toch zullen er veel locaties zijn waar het wel kan. Op plaatsen waar dit lastiger is kan je denken aan hybride systemen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:36 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Niet dat ik mij ergens mee wil bemoeien, maar heb jij enige idee hoe onflexibel een trolleybus is en wat het kost om de infrastructuur daarvoor aan te leggen? Afgezien daarvan, wat denk je dat het effect van de productie van de infrastructuur op het milieu is?
Trolleybussen zijn weer een stuk flexibeler dan trams, die kun je dus ook op veel meer plaatsen toepassen. Je hebt ook hybride trolleybussen, die kunnen nagenoeg overal. Die zijn natuurlijk wel weer een stukje duurder, dat dan weer wel.quote:Op donderdag 5 januari 2012 18:14 schreef GSbrder het volgende:
Op plekken waar het kan, zijn vaak al trams.
Dus dat woordje “goedkoper”, hoe raakt die daar precies verzeildquote:Op donderdag 5 januari 2012 18:19 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Trolleybussen zijn weer een stuk flexibeler dan trams, die kun je dus ook op veel meer plaatsen toepassen. Je hebt ook hybride trolleybussen, die kunnen nagenoeg overal. Die zijn natuurlijk wel weer een stukje duurder, dat dan weer wel.
Oeh, lastig lastig. Op defensie mag er bezuinigd worden, want net als alle andere sectoren ontkomen ze er gewoon niet aan. Meer samenwerken met andere EU-lidstaten vind ik een goed idee, ze hebben toch heel vaak dezelfde belangen als het gaat om defensie.quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:27 schreef Zeeland het volgende:
@robin007bond
Hier een aantal voorstellen:
1. Bezuinigen op defensie, takenpakket fors inkrimpen, meer samenwerken met andere EU-lidstaten, meer specialisatie op marine, minder land- en luchtmacht, niet Nederlandse EU-leden worden ook toegelaten tot de strijdkrachten.
Mee eens, van mij mag het zelfs omhoog naar 26 weken, of zelfs de burger zelf laten kiezen. Dus tijdens heel de zwangerschap mag de burger zelf kiezen geniet mijn voorkeur.quote:2. Abortus blijft toegestaan tot 24 weken. De norm kan eventueel worden versoepeld, maar niet aangescherpt.
Minder belasting op arbeid ben ik zeer zeker voor. Meer op grondstoffen en vervuiling hoeft niet anders dan hoe het nu is. We kunnen ook maatschappelijk verantwoord beleid stimuleren met belastingvoordelen.quote:3. Minder belasting op arbeid, echter meer op grondstoffen en vervuiling.
Helemaal mee eensquote:4. Op termijn afschaffen van de HRA.
Mee eens, maar economische immigrant heeft de eerste 5 jaar van verblijf geen recht op bijstand.quote:5. Een soepel een barmhartig immigratiebeleid, vanwege vergrijzing hebben we in de toekomst juist extra mensen nodig.
Is bespreekbaar, mits de kosten binnen de perken blijven.quote:6. De Oosterscheldekering is een vergissing geweest en had nooit gebouwd moeten worden. Na afschrijving van de Oosterscheldekering wordt deze niet herbouwd, maar zal de Oosterschelde weer een open estuarium zijn. Extra geld moet worden uitgetrokken voor het op deltapijl brengen van de zeeweringen rondom de Oosterschelde en onderzoek naar de gevolgen op de omgeving rondom de Oosterschelde.
Verdere uitdieping van de Westerschelde hoeft van mij ook niet.quote:7. In oogschouw nemende dat Antwerpen voor de lange termijn geen goede locatie is voor een haven in verband met de veiligheid op de Westerschelde wordt de Westerschelde niet meer verder uitgediept, waardoor geen verdere natuurcompensatie nodig is. Natuur compensatie voor eerdere uitdiepingen (Hedwige polder) moeten wel worden uitgevoerd.
Een goed idee, maar we moeten zeker kijken hoe we in overeenstemming komen met de particuliere markt. Europe Container Terminals is ook privaat en doet prima zaken.quote:8. Het Sloegebied is een zeer geschikte locatie voor een containerhaven. Een Westerschelde Container Terminal is goed voor de werkgelegenheid. Een eventuele ontwikkelaar moet de ruimte krijgen, eventueel is een verbreding van de A58 tot 6 rijstroken gewenst.
Helemaal mee eens, maar dit onderwerp ligt bij het volk best gevoelig. De provincie is vaak toch een deeltje identiteit.quote:9. Om te bezuinigen op bestuurskosten worden het aantal provincies verminderd, tevens gaan de taken van de waterschappen naar de provincie.
Ik ken toevallig een bedrijf die in elektrische auto's gespecialiseerd is, dus we moeten de markt zo veel mogelijk kansen geven om zelf tot een dergelijk initiatief komen. Mocht er geen initiatief komen, dan kan de overheid in het ergste geval van nood instappen.quote:10. Aanleg van een infrastructuur om elektrische auto’s op te laden om zo elektrische auto’s te stimuleren, ter bevordering van de luchtkwaliteit en de onafhankelijkheid van corrupte staten.
In crisistijden misschien niet een goed plan, omdat er flink bezuinigd moet worden, ook op andere posten. Veel mensen zullen dit dan als geldverspilling zien. Mocht de bezuinigingsronde over zijn, dan mag dit best ingevoerd worden, want op de lange termijn zijn het minder kosten.quote:11. De trolleybus word weer geïntroduceerd in de Nederlandse steden. Dit is goedkoper en milieuvriendelijker dan de huidige op diesel of op aardgas rijdende bussen.
Dat lijkt me best dubieus. Mensen kunnen zonder stimulering van de overheid prima bepalen waar ze zelf wonen. Waarschijnlijk omdat de vraag naar woningen in het hogere gronden niet zo denderend is, zullen de prijzen vanzelf wel naar beneden gaan om het voor mensen aantrekkelijker te maken. Kortom, er zit al een voordeel aan, namelijk de goedkopere huizenprijzen.quote:12. Alle mensen die vanaf 2015 in diepe polders gaan wonen betalen in hogere mate mee aan de kustveiligheid dan mensen op hoge gronden. Dit om te stimuleren dat mensen op hogere gronden gaan wonen.
Het stoppen van subsidies naar de KNVB en indirecht aan bepaalde voetbalclubs (PSV) lijkt me een veel strakker planquote:13. Voetbalclub AFC Ajax zal niet langer uitkomen in de Eredivisie maar in de Ligat Ha’Al.
Zullen wij dan coalitie 3 vormen? Ik denk dat wij op behoorlijk wat punten het nog met elkaar eens kunnen worden.quote:Op donderdag 5 januari 2012 18:26 schreef remlof het volgende:
Ik wil wel een coalitie proberen te smeden met von_Preussen of 3-voud. Xenofoben als Schlafstadtgruppe sluit ik op voorhand uit.
Dat is prima, Pruisische kameraad.quote:Op donderdag 5 januari 2012 18:32 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Zullen wij dan coalitie 3 vormen? Ik denk dat wij op behoorlijk wat punten het nog met elkaar eens kunnen worden.
Zullen wij dan eerst maar eens een lijst opstellen met onderwerpen waarover wij gaan onderhandelen? Ik zal beginnen en dan kan jij nog een aantal onderwerpen toevoegen, als we dat lijstje dan compleet hebben kunnen we ieders m.b.t. het onderwerp een voorstel of plan posten.quote:Op donderdag 5 januari 2012 18:35 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is prima, Pruisische kameraad.
Ik wil daar in ieder geval aan toevoegen:quote:Op donderdag 5 januari 2012 18:43 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Zullen wij dan eerst maar eens een lijst opstellen met onderwerpen waarover wij gaan onderhandelen? Ik zal beginnen en dan kan jij nog een aantal onderwerpen toevoegen, als we dat lijstje dan compleet hebben kunnen we ieders m.b.t. het onderwerp een voorstel of plan posten.
- Openbaar vervoer & infrastructuur
- Defensie
- Europa
- Arbeidsmarkt
- Belastingstelsel (eventueel gekoppeld aan de HRA)
- Bezuinigingen
- Milieu
- Energievoorziening (toekomst)
- ....... (heb jij nog ideeën?)
Trolleybuslijnen (in de stad) zijn een stuk goedkoper dan gewone buslijnen. Hoe dat zit bij hybride tolleybuslijnen weet ik niet exact.quote:Op donderdag 5 januari 2012 18:23 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dus dat woordje “goedkoper”, hoe raakt die daar precies verzeild?
Ik ookquote:Op donderdag 5 januari 2012 19:01 schreef Zeeland het volgende:
Team 3 toegevoegd aan de OP.
Ben benieuwd naar de uitkomst op defensie.
Technisch gezien, wellicht.quote:Op donderdag 5 januari 2012 19:17 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Trolleybuslijnen (in de stad) zijn een stuk goedkoper dan gewone buslijnen. Hoe dat zit bij hybride tolleybuslijnen weet ik niet exact.
Bron: http://www.lowtechmagazin(...)n-trolleytrucks.html
Deal!quote:Op donderdag 5 januari 2012 21:23 schreef Zeeland het volgende:
@robin007bond
Dan passen we deze aan:
8. Het Sloegebied is een zeer geschikte locatie voor een containerhaven. Een Westerschelde Container Terminal is goed voor de werkgelegenheid. Een eventuele particuliere investeerder moet de ruimte krijgen.
Naarmate benzine schaarser wordt, zullen de prijzen ook flink stijgen. Ik denk dat er nog niet zo veel vraag is naar elektrische auto's, omdat benzine nog niet schaars genoeg is. De overheid mag wat mij betreft wel voorlichting geven over de voordelen van elektrisch autorijden en de consument laten zien dat het op lange termijn goedkoper is.quote:____________________________________________________________________________________________
Deze zijn we nog niet uit.
10. Aanleg van een infrastructuur om elektrische auto’s op te laden om zo elektrische auto’s te stimuleren, ter bevordering van de luchtkwaliteit en de onafhankelijkheid van corrupte staten.
Jij: Ik ken toevallig een bedrijf die in elektrische auto's gespecialiseerd is, dus we moeten de markt zo veel mogelijk kansen geven om zelf tot een dergelijk initiatief komen. Mocht er geen initiatief komen, dan kan de overheid in het ergste geval van nood instappen.
Ik had het vooral over de infrastructuur om te tanken. De aanleg hiervan moeten we (vind ik) stimuleren, want nu zitten we gevangen in een cirkel. 1. Niemand koop zo'n auto, want er zijn geen laadstations en 2. Niemand maakt een laadstation, want er zijn geen auto's.![]()
Ik vind dat we niet moeten afwachten, maar ik wacht op jouw reactie.
Kunnen we dit niet beter aan de gemeenten zelf overlaten?quote:____________________________________________________________________________________________
11. De trolleybus word weer geïntroduceerd in de Nederlandse steden. Dit is goedkoper en milieuvriendelijker dan de huidige op diesel of op aardgas rijdende bussen.
Jij: In crisistijden misschien niet een goed plan, omdat er flink bezuinigd moet worden, ook op andere posten. Veel mensen zullen dit dan als geldverspilling zien. Mocht de bezuinigingsronde over zijn, dan mag dit best ingevoerd worden, want op de lange termijn zijn het minder kosten.
We hoeven het niet in één keer uitrollen over het gehele land. We kunnen op kleine schaal beginnen met een aantal steden. Ik snap dat we moeten bezuinigen, maar we hebben het hier over een investering doe op de lange termijn voordelig is. Kunnen we dat niet beter juist nu doen, de rente is laag en we helpen bedrijven de crisis door.
Even die links lezen hoorquote:____________________________________________________________________________________________
Jij: Het stoppen van subsidies naar de KNVB en indirecht aan bepaalde voetbalclubs (PSV) lijkt me een veel strakker plan
Goed idee! Dan wordt het:
13. Profvoetbalclubs moeten op eigen benen kunnen staan zonder overheidsgeld.
Oké, nummer 12 schrappen we.
Wat vind je van deze dingen?
Daglonensysteem voor geldboetes
Voedsel hoort uit een fabriek te komen.
Dat iedereen gaat onderhandelen met zijn partner om tot een akkoord te komen, als ik het goed heb.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 09:34 schreef KoosVogels het volgende:
Wat is nou precies de bedoeling? Dat ik de tientallen posts van Robin en Zeeland doorlees om vervolgens een oordeel uit te spreken?
Nee, er zit geen competitief element in.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 09:34 schreef KoosVogels het volgende:
Wat is nou precies de bedoeling? Dat ik de tientallen posts van Robin en Zeeland doorlees om vervolgens een oordeel uit te spreken?
- Openbaar vervoer & infrastructuurquote:Op donderdag 5 januari 2012 18:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik wil daar in ieder geval aan toevoegen:
Maar misschien nog meer, moet ik even dieper over nadenken.
Daarom heb ik hem ook bijna bovenaan gezet, tis voor mij niet simpel een kwestie van punten "ruilen", maar proberen om uiteindelijk een gezamelijk plan te bedenken. Gaat dus een interessante discussie opleveren.quote:
Je hoeft niet het hele onderhandelingsproces te volgen, alleen het uiteindelijke akkoord is voldoende.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 09:34 schreef KoosVogels het volgende:
Wat is nou precies de bedoeling? Dat ik de tientallen posts van Robin en Zeeland doorlees om vervolgens een oordeel uit te spreken?
Toch denk ik dat het een succes zou kunnen zijn, maar het is sowieso meer een lokale dan een landelijke aangelegenheid. Niet echt is voor in een regeerakkoord.quote:Op donderdag 5 januari 2012 21:31 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Technisch gezien, wellicht.
Hoe dat zit met de exploitatie en de dynamiek die een dergelijk stelsel met zich meebrengt, durf ik niet te zeggen. Trolleys worden vergeleken met metro’s en trams, een busstelsel aanpassen naar trolleybussen stoot nogal wat concurrentie uit de markt en is de facto vergelijkbaar met het plan treinen te vervangen voor monorails; wellicht per rijdende kilometer goedkoper, maar zoals jij en in dat artikel ook al benoemen, zijn trolleys vormen van vervoer die op verzet stuiten door esthetische kenmerken, zijn ze lastig aan te passen bij wegwerkzaamheden, kunnen ze niet inhalen en moet er een behoorlijk ingenieus bovenlijn-netwerk worden aangelegd, een duurdere investering dan bussen op biogas.
Handig voor planmatige steden en een handvol lijnen die permanent zijn en blijven, maar bij dynamische modellen weet ik niet of ik voor het statische trolleysysteem zou kiezen.
Het mist nog wat achtergrond. Wat hebben beide partijen te verliezen, zetelhalvering als de coalitie mislukt, of populistisch zeteltjes vergaren over de rug van de ander om zo meer stemmen te krijgen bij de herverkiezingen?quote:Op vrijdag 6 januari 2012 10:56 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee, er zit geen competitief element in.
Het is polderen om het polderen, zodat je weet hoever andere users in willen schikken om met jou in een coalitie te zitten.
Ik zal er morgen punt voor punt op ingaan, dan gaan we kijken of we tot een regeerakkoord kunnen komenquote:Op vrijdag 6 januari 2012 11:02 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
- Openbaar vervoer & infrastructuur
- Defensie
- Europa
- Arbeidsmarkt
- Belastingstelsel (eventueel gekoppeld aan de HRA)
- Bezuinigingen
- Milieu
- Energievoorziening (toekomst)
- Zorg (met name mbt de stijgende kosten ivm vergrijzing)
- Onderwijs
- Innovatie
Zo, hebben we dan een complete lijst met punten waar wij het over gaan hebben? Dan ga ik eens leuk broeden op plannen m.b.t. deze punten en kijk er naar uit om jouw ideeën te vernemen!
[..]
Daarom heb ik hem ook bijna bovenaan gezet, tis voor mij niet simpel een kwestie van punten "ruilen", maar proberen om uiteindelijk een gezamelijk plan te bedenken. Gaat dus een interessante discussie opleveren.
Ben pas weer morgenavond thuis, maar ben benieuwd, heb al wel enige ideeën om je een voor ons beiden acceptabele oplossing te komen op de punten waar wij het hardste gaan botsen.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 21:58 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik zal er morgen punt voor punt op ingaan, dan gaan we kijken of we tot een regeerakkoord kunnen komen
Het gebruik van het openbaar vervoer moet gestimuleerd worden. Het kabinet Rutte-1 heeft genoeg gedaan voor het private vervoer per auto. We trekken daar nu een streep. De 130km/u kan gehandhaafd blijven op trajecten waar er geen bezwaar van omwonenden is en waar er geen aantoonbare gevolgen zijn voor de omliggende natuur.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 11:02 schreef von_Preussen het volgende:
- Openbaar vervoer & infrastructuur
We gaan aandringen op verdergaande militaire samenwerking binnen de EU waarbij elke lidstaat zich concentreert op één of maximaal twee van de drie strijdmacht onderdelen (landmacht/luchtmacht/marine). Nederland gaat zich concentreren op de marine en begint met de volledige uitfasering van land- en luchtmacht. Onderdelen van die laatste twee worden zoveel mogelijk ondergebracht bij het korps mariniers en de marine luchtvaartdienst.quote:- Defensie
We streven naar een politieke Europese Unie, waarbij alle grensoverschrijdende besluiten door het Europees Parlement in Brussel worden genomen. Ook het buitenlands beleid en defensie zal volledig aan een Europese Regering worden overgedragen. Er moeten directe verkiezingen komen voor het EP en aan de hand van de samenstelling daarvan zal die Europese Regering worden samengesteld. De EU moet een federale staat worden naar voorbeeld van de Bondsrepubliek Duitsland.quote:- Europa
Iedereen die kan werken wordt geacht zelf in zijn levensonderhoud te voorzien. Er moet een Europees minimumloon komen. Iedere burger uit elke lidstaat is vrij om te werken waar dan ook binnen de EU. Migranten van buiten de EU worden alleen toegelaten indien zij kunnen aantonen in hun eigen levensonderhoud te voorzien, hetzij doordat ze een arbeidscontract van een Europees bedrijf hebben hetzij doordat zij zelf over genoeg kapitaal beschikken.quote:- Arbeidsmarkt
Er moet gestreefd worden naar het innen van alle belastingen door de centrale overheid in Brussel, die het dan weer distribueert naar de deelstaten en gemeenten. Op die manier kan er overzicht worden gehouden van alle inkomsten.quote:- Belastingstelsel (eventueel gekoppeld aan de HRA)
Hier valt veel winst te behalen met verdergaande Europese integratie zoals de voornoemde integratie van de Europese strijdmachten en het overdragen van veel bevoegdheden van de parlementen van de deelstaten naar de regering in Brussel. Het invoeren van een vlaktax op basis van een percentage van het bruto inkomen dient overwogen te worden, met daaraan gekoppeld een onderdrempel gelijk aan wat nu het netto minimum inkomen is. Maar ook dit zal in Europees verband moeten gebeuren.quote:- Bezuinigingen
De ridicule plannen van minister Bleker met betrekking tot de natuurgebieden worden meteen teruggedraaid omdat deze in strijd zijn met het Natura 2000 beleid van de EU. Dat laatste wordt weer de leidraad met betrekking tot de omgang met de natuurgebieden in Nederland.quote:- Milieu
Het gebruik van duurzame energie moet gestimuleerd worden en het gebruik van niet duurzame energie moet meer belast gaan worden.quote:- Energievoorziening (toekomst)
Zorg voor ouderen moet weer meer op een lokaal niveau geregeld gaan worden, de wijkverpleegster moet terug. Verregaande concurrentie tussen zorginstellingen zoals die nu bestaat moet ongedaan worden gemaakt, door privatiseringen ongedaan te maken en de zorg voor de zorg weer terug te geven aan lokale overheden (deelstaat/gemeente).quote:- Zorg (met name mbt de stijgende kosten ivm vergrijzing)
De schaalvergroting in het onderwijs moet worden teruggedraaid. gedacht kan worden aan een maximaal aantal leerlingen per onderwijsinstelling waarbij scholen die over die grens gaan in tweeën worden gesplitst. Het VMBO wordt vervangen door onderwijs gelijk aan de LTS en MAVO uit de 20e eeuw, waarbij er dus eerder een keuze kan worden gemaakt door de leerling voor praktijk- of theorie-gericht onderwijs.quote:- Onderwijs
Het innovatieplatform wordt nieuw leven ingeblazen en met name op het gebied van duurzame energie zal de overheid stimuleren dat bedrijven onderzoek doen naar nieuwe mogelijkheden.quote:- Innovatie
Is prima, ben benieuwd.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 20:47 schreef von_Preussen het volgende:
Dank remlof, dat is één en ander waarover ik moet nadenken. Ik zal er maandagavond (maandag tentamen, dus er moet nog even geleerd worden + morgen werken) op terugkomen. Dus mijn reactie komt er zeker aan!
quote:Op zaterdag 7 januari 2012 19:44 schreef remlof het volgende:
[..]
Het gebruik van het openbaar vervoer moet gestimuleerd worden. Het kabinet Rutte-1 heeft genoeg gedaan voor het private vervoer per auto. We trekken daar nu een streep. De 130km/u kan gehandhaafd blijven op trajecten waar er geen bezwaar van omwonenden is en waar er geen aantoonbare gevolgen zijn voor de omliggende natuur.
De wegenbelasting wordt afgeschaft en vervangen door een GPS-systeem waarbij per afgelegde kilometer wordt betaald met verschillende tarieven voor verschillende trajecten om zo verkeersstromen te kunnen sturen.
De Zuiderzeelijn moet er alsnog komen om de reistijd tussen de Randstad en Groningen te bekorten.
[..]
We gaan aandringen op verdergaande militaire samenwerking binnen de EU waarbij elke lidstaat zich concentreert op één of maximaal twee van de drie strijdmacht onderdelen (landmacht/luchtmacht/marine). Nederland gaat zich concentreren op de marine en begint met de volledige uitfasering van land- en luchtmacht. Onderdelen van die laatste twee worden zoveel mogelijk ondergebracht bij het korps mariniers en de marine luchtvaartdienst.
We gaan de JSF niet aanschaffen maar zullen voortaan alle wapens aanschaffen bij fabrikanten binnen de EU. Mochten benodigde systemen niet beschikbaar zijn van fabrikanten binnen de EU dan zal er geld van het innovatiebudget worden vrijgemaakt om in samenwerking met wapenfabrikanten te komen tot de kennis en middelen om die systemen zelf te fabriceren.
[..]
We streven naar een politieke Europese Unie, waarbij alle grensoverschrijdende besluiten door het Europees Parlement in Brussel worden genomen. Ook het buitenlands beleid en defensie zal volledig aan een Europese Regering worden overgedragen. Er moeten directe verkiezingen komen voor het EP en aan de hand van de samenstelling daarvan zal die Europese Regering worden samengesteld. De EU moet een federale staat worden naar voorbeeld van de Bondsrepubliek Duitsland.
Het Europees Parlement moet permanent in Brussel worden gevestigd.
[..]
Iedereen die kan werken wordt geacht zelf in zijn levensonderhoud te voorzien. Er moet een Europees minimumloon komen. Iedere burger uit elke lidstaat is vrij om te werken waar dan ook binnen de EU. Migranten van buiten de EU worden alleen toegelaten indien zij kunnen aantonen in hun eigen levensonderhoud te voorzien, hetzij doordat ze een arbeidscontract van een Europees bedrijf hebben hetzij doordat zij zelf over genoeg kapitaal beschikken.
Thuiswerken wordt aangemoedigd.
Iedereen die langer dan één jaar voor een bedrijf werkt moet een arbeidscontract van dat bedrijf zonder tussenkomst van mediators als uitzendbureau's aangeboden krijgen.
Er moet gecontroleerd worden of bedrijven na dat jaar niet iemand anders via een uitzendbureau aannemen voor dezelfde functie om voornoemde te ontlopen.
[..]
Er moet gestreefd worden naar het innen van alle belastingen door de centrale overheid in Brussel, die het dan weer distribueert naar de deelstaten en gemeenten. Op die manier kan er overzicht worden gehouden van alle inkomsten.
De HRA wordt geleidelijk maar binnen maximaal 30 jaar volledig afgeschaft.
[..]
Hier valt veel winst te behalen met verdergaande Europese integratie zoals de voornoemde integratie van de Europese strijdmachten en het overdragen van veel bevoegdheden van de parlementen van de deelstaten naar de regering in Brussel. Het invoeren van een vlaktax op basis van een percentage van het bruto inkomen dient overwogen te worden, met daaraan gekoppeld een onderdrempel gelijk aan wat nu het netto minimum inkomen is. Maar ook dit zal in Europees verband moeten gebeuren.
[..]
De ridicule plannen van minister Bleker met betrekking tot de natuurgebieden worden meteen teruggedraaid omdat deze in strijd zijn met het Natura 2000 beleid van de EU. Dat laatste wordt weer de leidraad met betrekking tot de omgang met de natuurgebieden in Nederland.
We gaan ons sterk maken om de uitstoot van CO2 zoveel mogelijk te beperken en ons te houden aan de beperkingen opgelegd binnen het Kyoto-protocol.
De handelsbetrekkingen met landen die zich niet houden aan dat Kyoto-protocol dienen te worden herzien.
[..]
Het gebruik van duurzame energie moet gestimuleerd worden en het gebruik van niet duurzame energie moet meer belast gaan worden.
De overheden van de Europese deelstaten moeten onderzoeken in hoeverre zij zich qua energiebronnen zoveel mogelijk afhankelijk kunnen maken van duurzame bronnen. In het geval van Nederland betekend dat dat er naast windenergie onderzocht moet worden of er energie kan worden gewonnen uit de getijdenstromingen.
Er komen geen nieuwe nucleaire elektriciteitscentrales en de bouw van zgn kolencentrales wordt zoveel mogelijk beperkt.
[..]
Zorg voor ouderen moet weer meer op een lokaal niveau geregeld gaan worden, de wijkverpleegster moet terug. Verregaande concurrentie tussen zorginstellingen zoals die nu bestaat moet ongedaan worden gemaakt, door privatiseringen ongedaan te maken en de zorg voor de zorg weer terug te geven aan lokale overheden (deelstaat/gemeente).
Om dit te bereiken moet het ziekenfonds weer terugkomen voor mensen onder een bepaalde inkomensgrens.
[..]
De schaalvergroting in het onderwijs moet worden teruggedraaid. gedacht kan worden aan een maximaal aantal leerlingen per onderwijsinstelling waarbij scholen die over die grens gaan in tweeën worden gesplitst. Het VMBO wordt vervangen door onderwijs gelijk aan de LTS en MAVO uit de 20e eeuw, waarbij er dus eerder een keuze kan worden gemaakt door de leerling voor praktijk- of theorie-gericht onderwijs.
Engels wordt een verplicht vak vanaf groep 3 van de basisschool en het hoger onderwijs wordt voortaan alleen nog in het Engels onderwezen.
De talen Chinees en Spaans moeten beschikbaar zijn voor alle leerlingen die daarin onderwezen willen worden.
[..]
Het innovatieplatform wordt nieuw leven ingeblazen en met name op het gebied van duurzame energie zal de overheid stimuleren dat bedrijven onderzoek doen naar nieuwe mogelijkheden.
We moeten ervoor zorgen dat alle technologie die wereldwijd bestaat ook beschikbaar is binnen de EU.
De volgende deelnemers zijn nog vrij:quote:Op zondag 8 januari 2012 19:11 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Ik ben het voor het grootste deel met je eens, Remlof! Maar dat had ik al een keer geconcludeerd volgens mij.
En ook even om reclame voor mijzelf te maken om met iemand te gaan onderhandelen en om gelijk aan te tonen waar ik sta
Ok, dan pas ik dat aan.quote:Op zondag 8 januari 2012 20:12 schreef GSbrder het volgende:
Ik geloof dat er al een VS, GS, Koos-coalitie was. Ik heb economische raakvlakken met VS en ethische overeenkomsten met Koos, dus dat lijkt me prima.
quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:02 schreef Zeeland het volgende:
Fokcoalitie spel
[ afbeelding ]
Op fok staat één ding vast, namelijk dat we het nooit met elkaar eens zijn. Elkaar zien we als De POL-dictators waar niet mee te onderhandelen valt. Onszelf zien we als pragmatische personen, de anderen als doorgeslagen ideologische gekken.
Uiteraard zijn wij niet allemaal doorgedraaide ideologen. Waarom zouden we niet eens kunnen kijken of we het een keertje wel met elkaar eens kunnen worden en een gezamenlijk standpunt te uiten. Met als inzet hoe verder de twee personen ideologisch van elkaar afstaan hoe meer punten er verdient kunnen worden.
Op meerdere manieren kan tot een akkoord worden gekomen. Ten eerste door een aantal punten te noemen waarin ze het wel met elkaar eens zijn (kan zijn dat de analyse compleet anders is, maar dat ze wel tot hetzelfde beleid komen). De tweede mogelijkheid is standpunten uit te wisselen, geven en nemen. Hoe ingewikkelder/gepolariseerder de onderwerper is hoe meer punten verdient kunnen worden.
Spelregels
• Deelnemende groepjes bestaan uit 2 of meer personen die ideologisch ver van elkaar afstaan.
• Iedereen mag een akkoord beoordelen met een cijfer tussen de 0 en 10.
• Een stem op je eigen akkoord telt niet.
• Het team met de hoogste gemiddelde beoordeling wint.
TS begint:
Error, coalitiepartner vereist.
Oja, wie wil?
Team 1: Robin007Bond + Zeeland
Team 2: KoosVogels + GSBrder + Voorschrift
Team 3: von_Preussen + Remlof
Geen slecht voorstel, maar wat vinden Hexagon en Maarten-Pieter ervan?quote:Op zondag 8 januari 2012 20:14 schreef Zeeland het volgende:
Misschien dat dit de vierde coalitie kan worden?
Coalitie 4: Hexagon + Maarten-Pieter + IkeDubaku99
Dat is afwachten.quote:Op zondag 8 januari 2012 20:21 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Geen slecht voorstel, maar wat vinden Hexagon en Maarten-Pieter ervan?
Hexagon is D66'er, dus wellicht te makkelijk. IkeDubaku99 weet ik niet, maar dat kun je het best aan hem vragen. Heel veel keuze is er helaas niet.quote:Op zondag 8 januari 2012 22:04 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Wat zijn de denkbeelden van de anderen? Ik ben zelf redelijk sociaalliberaal, en ik wil het niet te makkelijk maken
De 130km/h heeft voor mij geen prioriteit, maar als die er eenmaal is zie ik geen reden om deze weer af te schaffen (en wederom kosten te maken), dus deze blijft gewoon gehandhaafd. Echter zullen er geen nieuwe trajecten worden aangepast naar 130km/h, omdat iedereen in praktijk toch al deze snelheid rijdt en er onevenredig grote kosten mee gemoeid gaan.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 19:44 schreef remlof het volgende:
Het gebruik van het openbaar vervoer moet gestimuleerd worden. Het kabinet Rutte-1 heeft genoeg gedaan voor het private vervoer per auto. We trekken daar nu een streep. De 130km/u kan gehandhaafd blijven op trajecten waar er geen bezwaar van omwonenden is en waar er geen aantoonbare gevolgen zijn voor de omliggende natuur.
De wegenbelasting wordt afgeschaft en vervangen door een GPS-systeem waarbij per afgelegde kilometer wordt betaald met verschillende tarieven voor verschillende trajecten om zo verkeersstromen te kunnen sturen.
De Zuiderzeelijn moet er alsnog komen om de reistijd tussen de Randstad en Groningen te bekorten.
Een Europees leger is ver verwijderd van de politieke realiteit, Europese landen zullen niet hun soevereiniteit over hun leger willen opgeven. Daarnaast is het ook zeer onpraktisch aangezien de EU juridisch niet kan beslissen over het inzetten van nationale legers. Aangezien de nationale politieke belangen onderling nog verschillen zou een verregaande integratie tot problemen kunnen leiden bij de inzet van dergelijke eenheden, omdat specifieke elementen dan zouden kunnen missen omdat het land wat deze beheert ze niet zou willen uitzenden.quote:We gaan aandringen op verdergaande militaire samenwerking binnen de EU waarbij elke lidstaat zich concentreert op één of maximaal twee van de drie strijdmacht onderdelen (landmacht/luchtmacht/marine). Nederland gaat zich concentreren op de marine en begint met de volledige uitfasering van land- en luchtmacht. Onderdelen van die laatste twee worden zoveel mogelijk ondergebracht bij het korps mariniers en de marine luchtvaartdienst.
We gaan de JSF niet aanschaffen maar zullen voortaan alle wapens aanschaffen bij fabrikanten binnen de EU. Mochten benodigde systemen niet beschikbaar zijn van fabrikanten binnen de EU dan zal er geld van het innovatiebudget worden vrijgemaakt om in samenwerking met wapenfabrikanten te komen tot de kennis en middelen om die systemen zelf te fabriceren.
Zou ik mogen vragen wanneer u verwacht dat die trend in zal zetten?quote:Op maandag 9 januari 2012 21:49 schreef von_Preussen het volgende:
...
Mijn uitgangspunt is dat met de bevolkingstoename
Het is een doorlopende trend.quote:Op maandag 9 januari 2012 23:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zou ik mogen vragen wanneer u verwacht dat die trend in zal zetten?
Ik weet niet of dat in 2035 nog het geval is.quote:
Dat zou best kunnen, maar dat is geen reden om de infrastructuur nu te verwaarlozen teneinde de economie in de wielen te rijden.quote:Op maandag 9 januari 2012 23:54 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat in 2035 nog het geval is.
Ik weet zeker niet of Nederland nog net zo mobiel als nu is in 2035.
Daar pleit ik ook niet voor, maar de infrastructuur voor de komende honderd jaar dient niet enkel geprepareerd te worden voor een periode van mogelijke groei, maar ook een tijd van krimp, van afname van de asfaltconsumptie van de gemiddelde Nederlander die niet meer de brandstof kan betalen, die andere wijzen van vervoer moet gaan gebruiken en die niet langer kan forensen.quote:Op maandag 9 januari 2012 23:56 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat zou best kunnen, maar dat is geen reden om de infrastructuur nu te verwaarlozen teneinde de economie in de wielen te rijden.
Dezelfde ouderen die als enige de schaarse stukjes grond kunnen betalen die er beschikbaar is in de Randstad? Dezelfde ouderen en 65+-ers die nog zo’n 24 jaar te leven hebben, met riante pensioenen en uitkeringen, waarbij zij prima hun huisje in de Randstad kunnen opeten en hun kinderen met onverkoopbare aflossingsvrije koopwoningen achter blijven, in hartje Randstad?quote:Overigens is dat wel een goed plan, aangezien ruimte in de Randstad schaars is worden ouderen gestimuleerd om naar Drenthe en Limburg te vertrekken, aangezien ze in het westen toch niet meer nodig zijn.
Het probleem wat een dergelijk verregaande Europese integratie met zich meebrengt is dat verschillende landen verschillende belangen hebben. Worden die nu nog op nationaal niveau uitgevochten, bij een Europese regering zullen deze nationale belangen in het Europees parlement worden uitgevochten. Daardoor onstaat een politiek stelsel waarin het lastig is om tot een compromis te komen (naast ideologische verschillen ook nog nationale belangen) waardoor een onredelijk lange besluitvorming ontstaat.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 19:44 schreef remlof het volgende:
We streven naar een politieke Europese Unie, waarbij alle grensoverschrijdende besluiten door het Europees Parlement in Brussel worden genomen. Ook het buitenlands beleid en defensie zal volledig aan een Europese Regering worden overgedragen. Er moeten directe verkiezingen komen voor het EP en aan de hand van de samenstelling daarvan zal die Europese Regering worden samengesteld. De EU moet een federale staat worden naar voorbeeld van de Bondsrepubliek Duitsland.
Het Europees Parlement moet permanent in Brussel worden gevestigd.
Wat betreft de vrijheid van vestiging en uitoefenen van een beroep binnen de EU ben ik het met je eens, dat recht zou iedereen moeten hebben. Tevens zijn migranten van buiten de EU een waardevolle aanvulling op onze beroepsbevolking, mits ze kwaliteiten of vakmanschap beheersen die aansluiten op de behoefte van onze economie.quote:Iedereen die kan werken wordt geacht zelf in zijn levensonderhoud te voorzien. Er moet een Europees minimumloon komen. Iedere burger uit elke lidstaat is vrij om te werken waar dan ook binnen de EU. Migranten van buiten de EU worden alleen toegelaten indien zij kunnen aantonen in hun eigen levensonderhoud te voorzien, hetzij doordat ze een arbeidscontract van een Europees bedrijf hebben hetzij doordat zij zelf over genoeg kapitaal beschikken.
Thuiswerken wordt aangemoedigd.
Iedereen die langer dan één jaar voor een bedrijf werkt moet een arbeidscontract van dat bedrijf zonder tussenkomst van mediators als uitzendbureau's aangeboden krijgen.
Er moet gecontroleerd worden of bedrijven na dat jaar niet iemand anders via een uitzendbureau aannemen voor dezelfde functie om voornoemde te ontlopen.
quote:Er moet gestreefd worden naar het innen van alle belastingen door de centrale overheid in Brussel, die het dan weer distribueert naar de deelstaten en gemeenten. Op die manier kan er overzicht worden gehouden van alle inkomsten.
De HRA wordt geleidelijk maar binnen maximaal 30 jaar volledig afgeschaft.
Wederom hier dezelfde argumentatie, Europa bestaat uit minimaal 3 verschillende soorten economiën (Noord-West, Zuid en Oost), hierdoor is het niet mogelijk om uniform belastingstelsel in te stellen. Een Europese belastingorganisatie die het geld zou innen en weer zou verdelen zou een extra bureaucratische laag vormen waarbij de verdeling van het geld t.o.v. De nationale belastingorganisaties veel trager zou gaan en langzamer zou duren. Verder zou het voor nationale overheden onevenredig moeilijker worden om bepaalde fiscale maatregelen door te voeren (bijv. het stimuleren van schone auto's) omdat deze eerst door de Europese belastingorganisatie moeten worden goedgekeurd en geimplementeerd.quote:Hier valt veel winst te behalen met verdergaande Europese integratie zoals de voornoemde integratie van de Europese strijdmachten en het overdragen van veel bevoegdheden van de parlementen van de deelstaten naar de regering in Brussel. Het invoeren van een vlaktax op basis van een percentage van het bruto inkomen dient overwogen te worden, met daaraan gekoppeld een onderdrempel gelijk aan wat nu het netto minimum inkomen is. Maar ook dit zal in Europees verband moeten gebeuren.
Omdat momenteel het geld erg krap zit wil ik geen dure maatregelen meer nemen om natuur te “maken”. Echter vind ik het wel belangrijk om belangrijke natuurgebieden te beschermen en deze ook gewoon tot natuur te laten verworden, door er niet meer actief in te grijpen maar de natuur z'n werk te laten doen.quote:De ridicule plannen van minister Bleker met betrekking tot de natuurgebieden worden meteen teruggedraaid omdat deze in strijd zijn met het Natura 2000 beleid van de EU. Dat laatste wordt weer de leidraad met betrekking tot de omgang met de natuurgebieden in Nederland.
We gaan ons sterk maken om de uitstoot van CO2 zoveel mogelijk te beperken en ons te houden aan de beperkingen opgelegd binnen het Kyoto-protocol.
De handelsbetrekkingen met landen die zich niet houden aan dat Kyoto-protocol dienen te worden herzien.
Wat betreft de energievoorziening wil ik graag een gezonde economische mix van leveranciers. Helaas zijn duurzame energiebronnen momenteel niet afdoende om aan onze energiebehoefte te voldoen, daarom zijn ook fossiele of nucleaire centrales momenteel noodzakelijk. Omdat we geheel afhankelijk kunnen zijn in de toekomst van duurzame bronnen is het belangrijk ook de andere manieren van energieopwekking te blijven moderniseren, zodat wij de zekerheid hebben ook in de toekomst in onze energiebehoefte te kunnen voorzien.quote:Het gebruik van duurzame energie moet gestimuleerd worden en het gebruik van niet duurzame energie moet meer belast gaan worden.
De overheden van de Europese deelstaten moeten onderzoeken in hoeverre zij zich qua energiebronnen zoveel mogelijk afhankelijk kunnen maken van duurzame bronnen. In het geval van Nederland betekend dat dat er naast windenergie onderzocht moet worden of er energie kan worden gewonnen uit de getijdenstromingen.
Er komen geen nieuwe nucleaire elektriciteitscentrales en de bouw van zgn kolencentrales wordt zoveel mogelijk beperkt.
In het verleden hebben we gezien dat de overheidsgeregelde zorg inefficient werkt, door het nu weer in publieke handen te geven loop je het gevaar een kostenmonster op te tuigen dat zich niet in de hand laat houden. Daarom is het een illusie om te denken dat de overheid dit goedkoper en / of kwalitatief beter kan regelen.quote:Zorg voor ouderen moet weer meer op een lokaal niveau geregeld gaan worden, de wijkverpleegster moet terug. Verregaande concurrentie tussen zorginstellingen zoals die nu bestaat moet ongedaan worden gemaakt, door privatiseringen ongedaan te maken en de zorg voor de zorg weer terug te geven aan lokale overheden (deelstaat/gemeente).
Om dit te bereiken moet het ziekenfonds weer terugkomen voor mensen onder een bepaalde inkomensgrens.
Alleen het verkleinen van klassen en reorganiseren van de niveau's zal de kwaliteit van onderwijs niet ten goede komen, in mijn optiek is het belangrijk dat het inhoudelijk ook beter gaat worden. Dus dat vakken op een hoger niveau gegeven worden, eventueel ook met meer uren, en dat daarvoor ook de moeilijkheidsgraad van de examens omhoog kan. Hierdoor stijgt ook de kwaliteit van het onderwijs, de kosmetische ingrepen zijn eerder van belang op organisatorisch niveau.quote:De schaalvergroting in het onderwijs moet worden teruggedraaid. gedacht kan worden aan een maximaal aantal leerlingen per onderwijsinstelling waarbij scholen die over die grens gaan in tweeën worden gesplitst. Het VMBO wordt vervangen door onderwijs gelijk aan de LTS en MAVO uit de 20e eeuw, waarbij er dus eerder een keuze kan worden gemaakt door de leerling voor praktijk- of theorie-gericht onderwijs.
Engels wordt een verplicht vak vanaf groep 3 van de basisschool en het hoger onderwijs wordt voortaan alleen nog in het Engels onderwezen.
De talen Chinees en Spaans moeten beschikbaar zijn voor alle leerlingen die daarin onderwezen willen worden.
Dit plan ondersteun ik zonder meer, innovatie staat aan de wieg van economische groei. Niet alleen op punten van duurzame energie, ook bij het ontwikkelen en produceren van hoogwaardige industriegoederen (denk aan het eerder genoemde defensiecomplex) kan het innovatieplatform een grote rol spelen.quote:Het innovatieplatform wordt nieuw leven ingeblazen en met name op het gebied van duurzame energie zal de overheid stimuleren dat bedrijven onderzoek doen naar nieuwe mogelijkheden.
We moeten ervoor zorgen dat alle technologie die wereldwijd bestaat ook beschikbaar is binnen de EU.
Het idee van de natuur zijn werk te laten gaan vind ik heel goed, maar het is zeker niet overal toepasbaar. In Nederland hebben wij ons ten doel gesteld om bepaalde soorten te beschermen (Vogel- en habitatrichlijnen). Veel aangelegde natuur is zo aangelegd dat het een leefomgeving bied voor trekvogels of dat een bepaalde soort er kan leven. Een voorbeeld zijn wetlands voor trekvogels. Deze moeten niet gaan dichtgroeien, want dan verliezen ze hun functie. Ze zullen dus beheerd moeten worden d.m.v. maaien of begrazing.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 12:04 schreef von_Preussen het volgende:
En de laatste punten:
[..]
Omdat momenteel het geld erg krap zit wil ik geen dure maatregelen meer nemen om natuur te “maken”. Echter vind ik het wel belangrijk om belangrijke natuurgebieden te beschermen en deze ook gewoon tot natuur te laten verworden, door er niet meer actief in te grijpen maar de natuur z'n werk te laten doen.
Ok, dan zijn we het op dit punt eens.quote:Op maandag 9 januari 2012 21:49 schreef von_Preussen het volgende:
Hier zijn de eerste twee punten, de overige werk ik nog aan.
[..]
De 130km/h heeft voor mij geen prioriteit, maar als die er eenmaal is zie ik geen reden om deze weer af te schaffen (en wederom kosten te maken), dus deze blijft gewoon gehandhaafd. Echter zullen er geen nieuwe trajecten worden aangepast naar 130km/h, omdat iedereen in praktijk toch al deze snelheid rijdt en er onevenredig grote kosten mee gemoeid gaan.
Ben ik ook met je eens, maar feit is dat ook de snelwegen binnen de Randstad al door dit kabinet worden verbreed.quote:Mijn uitgangspunt is dat met de bevolkingstoename ook er meer vraag naar mobiliteit is, daarop dient ook de infrastructuur te worden afgestemd. Ik wil dus niet eenzijdig in OV of wegen gaan investeren, maar juist proberen te verkeersstromen zoveel mogelijk te faciliteren, het is namelijk een illusie om te denken dat één vervoersmodaliteit de toekomstige groei kan opvangen. Omdat in de Randstad een goed OV-netwerk is zou het doel moeten zijn om verplaatsingen binnen de Randstad te stimuleren om met het OV te gaan terwijl verplaatsingen van en naar de Randstad ook alle ruimte op de wegen moeten krijgen.
Ok, een GPS-systeem hoeft ook niet persé voor kilometerheffing, maar ik vind wel dat het gebruik van drukke wegen ontmoedigd moet worden. Dat kan ook met automatische tolpoortjes.quote:Een GPS-systeem heeft echter mijn bezwaar, en wel vanwege de volgende redenen. Niet alleen kunnen grote vraagtekens worden geplaatst bij de privacygevoeligheid omtrent een dergelijk onderwerp, ook zal de implementatie ervan onevenredig grote kosten met zich meebrengen. En dat terwijl men in Nederland toch al een systeem van kilometerbeprijzing kent, d.m.v. de accijnzen op brandstof. Weliswaar is het dan niet mogelijk om ook het tijdstip in de kilometerbeprijzing mee te nemen, echter kan dit op andere manieren wél worden gedaan (er zijn al proeven om mensen die tijdens de spits NIET over een bepaald wegvak rijden geld terug te geven).
De Zuiderzeelijn kan inderdaad nog even uitgesteld worden, maar op termijn wil ik ook een spoorlijn over de Afsluitdijk.quote:Ook vind het de kosten die een nieuwe spoorweg tussen Groningen en de Randstad niet in verhouding staan tot eventuele baten, aangezien de economische activiteiten en de tijdswinst beperkt zijn, mede omdat de Hanzelijn al een verbetering voor het vervoer naar het Noorden is.
Daarom moet het eerste doel van onze regering ook zijn om tot een Politieke Europese Unie te komen. En wij kunnen het goede voorbeeld geven door alvast de land- en luchtmacht te ontbinden en onder te brengen bij de Marine.quote:[..]
Een Europees leger is ver verwijderd van de politieke realiteit, Europese landen zullen niet hun soevereiniteit over hun leger willen opgeven. Daarnaast is het ook zeer onpraktisch aangezien de EU juridisch niet kan beslissen over het inzetten van nationale legers. Aangezien de nationale politieke belangen onderling nog verschillen zou een verregaande integratie tot problemen kunnen leiden bij de inzet van dergelijke eenheden, omdat specifieke elementen dan zouden kunnen missen omdat het land wat deze beheert ze niet zou willen uitzenden.
Nee, dat is je reinste geldverspilling, daarin gaan jaarlijks miljarden down the drain en het komt het verdedigen van de belangen van de EU helemaal niet ten goede.quote:Hieruit volgt dat ieder land zijn eigen legereenheden dient te hebben en te onderhouden, zodat deze algelang de nationale politiek kunnen worden ingezet. Echter is het wel een optie om bepaalde synergievoordelen te onderzoeken:
Mee ens, maar als begin van totale Europese integratie op het gebied van defensie.quote:– Op het gebied van gezamelijke aanschaf van wapensystemen
– Op het gebied van gezamenlijk onderhoud van dezelfde wapensystemen
– Op het gebied van gezamelijke opleidingen van dezelfde wapensystemen
Verder wil ik voorstellen de grote wapensystemen, daarbij valt te denken aan transportvliegtuigen, transport- en bevoorradingsschepen, eventueel ook logistieke eenheden wél op Europees gebied integreren. Het model hiervoor is de Awacs-eenheid van de NAVO, die al sinds bijna 30 jaar gezamenlijk door NATO-landen worden onderhouden, betaald en operationeel gehouden. Het voordeel hierbij is dat men met personeel kan schuiven, zodat voor bepaalde missies altijd personeel van alleen de deelnemende landen aanwezig is. Dit kan zich echter niet bij grote eenheden laten realiseren, omdat elk land anders een te grote reserve achter de hand moet houden.
Datzelfde is gebeurd met de F-104 en nu met de F-35, die aangeschaft moesten worden puur omdat het Amerikaanse toestellen waren (en in het geval van de Starfighter omdat Benno er z'n zakken mee kon vullen).quote:Wat betreft het aanschaffen van Europese wapensystemen, ik ben van mening dat voor elke aanschaf een analyse naar behoeften en prijs moet worden gemaakt en wapens moeten worden aangeschaft zonder aanzien van de nationaliteit. Dit omdat we in het verleden wapens met de Europese gedachte hebben aangeschaft die achteraf niet bleken te voldoen, waardoor veel extra kosten zijn ontstaan.
Je moet groter denken dan de nationale economie. De Europese economie moet floreren, het is mijns inziens een beetje onzinnig om Duitse helikopters in Rotterdam te gaan bouwen als je onze werknemers ook naar het Ruhrgebiet kan sturen.quote:Wél kan ik mij een nationaal defensiecomplex voorstellen waar verschillende bedrijven hun kennis over wapens (maritiem, luchtmacht, landmacht) bundelen, eventueel met geld uit het door jouw bepleite “innovatiebudget”. Dit complex kan bij de aanschaf van buitenlandse wapens vervolgens deze in licentie in het eigen land produceren, zodoende ook technologisch veeleisende werkgelegenheid in Nederland verschaffen. In het verleden is dit al gebeurd, de M109 en YPR-765 (Amerikaans) werden bij Wilton-Fijenoord gebouwd, terwijl de F16 bij Fokker op Schiphol is gebouwd. Op deze manier kan men wél de meest geschikte wapens aankopen terwijl de nationale economie er toch van profiteert.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |