abonnement Unibet Coolblue
  maandag 19 september 2011 @ 12:26:10 #1
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_102135001
Start van de werken: juni 2010, volledig zelfbouw (op een paar heel kleine zaken na), 90% is af zo ongeveer.
Voor het hele verhaal: zie vorige topics
MMach verhuist
MMach en Laurette renoveren een huis (deel 2)
MMach en Laurette herbouwen een huis (deel 3)
MMach & Laurette herbouwen een huisje deel 4

En voor de rest een fotoreportage dan maar :P








Slaapkamer+dressing boven:






















Hal:






Badkamer:








Keuken/woonkamer/eetkamer:
















  maandag 19 september 2011 @ 12:26:22 #2
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_102135005
Zoals in het vorige topic gezegd: ik moet nog een maand wachten op bouwmateriaal, dus kan ik intussen niet veel doen.

Wel al begonnen met het uittekenen van de keuken in Solidworks, zodat ik kan plannen hoe ik de keuken zelf moet gaan bouwen. Let wel: kan nog wijzigen van uitzicht, maar het principe ligt vast.

Afmetingen: kastenwand naast de achterdeur: 2m60 hoog, 2m40 breed, spoeleiland 2m40 op 1m20, dat tooggeval tussen keuken en eetkamer 2m op 60-80cm.

Geen zitplaatsen voorzien, zou een beetje overbodig zijn omdat er 2m verder een grote eettafel staat.







Is de keuken jouw stijl niet, hou je niet van bordeaux, van bruin, van messing, dat kan allemaal zijn, maar denk er eens over na of het nu de moeite is om dat te gaan posten. Wij doen toch geheel onze eigen zin omdat het naar onze smaak is. Hou je er niet van: maak jouw keuken anders en maak er ook een topic over=iedereen tevree :)
@Hieronder: dat is een van de zaken die nog zal gaan veranderen (vermoedelijk). Toch zit er iets van 1m20 tussen het fornuis en die hoek.

[ Bericht 52% gewijzigd door MMach op 19-09-2011 12:41:41 ]
  Moderator maandag 19 september 2011 @ 12:38:08 #3
155227 crew  Guppy
dus
pi_102135334
Ik vraag me wel oprecht af of het schuine fornuis icm de hoek van het kookeiland handig is? Ben heel benieuwd hoe het gaat uitpakken!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_102135398
Geweldig leuk om te zien wat jullie er van maken en wat een mooie slaapkamer! (bed en behangpapier)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_102136538
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 12:38 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik vraag me wel oprecht af of het schuine fornuis icm de hoek van het kookeiland handig is? Ben heel benieuwd hoe het gaat uitpakken!
Ik ook! Mmach, kennende zal het heel mooi worden! Waar ik nog steeds benieuwd naar ben: waar komt dat prachtige bed van jullie vandaan?
  Moderator maandag 19 september 2011 @ 15:42:34 #6
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_102140479
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:27 schreef MMach het volgende:

PS: als ik van 10 verschillende fokkers een PM krijg dat ze het wel eens willen zien (vergeet niet: regio Brugge), dan wil ik wel een housewarming organiseren, of misschien direct een K&W meet :P
aanbod staat nog steeds :)
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_102143993
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 12:26 schreef MMach het volgende:
Geen zitplaatsen voorzien, zou een beetje overbodig zijn omdat er 2m verder een grote eettafel staat.
Voor te eten wellicht wel, maar mischien zijn 1 of 2 krukken bij het kook eiland niet verkeerd. Zo kan er bijgeklets worden tijdens het koken. Was een van de zaken die me in het Ronald mc Donald huis tijdens ons verblijf opviel, dat ze daar krukken hadden staan en deze ook goed gebruikt werden.
live your fears, fear your live
  maandag 19 september 2011 @ 17:21:56 #8
148689 Muis006
Unrustle thy jimmies, wench!
pi_102144483
Mmach, ik vind dat bordeaux prachtig en ik weet zeker dat dat heel mooi gaat staan icm de kleuren van de woon- en eetkamer :Y
Op zaterdag 4 juni 2016 21:46 schreef KaBuf het volgende:
Ik word graag nog #viezerdik voor jou.
pi_102148482
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 15:42 schreef Geckoo het volgende:

[..]

aanbod staat nog steeds :)
Ik denk dat Mmach onderschat hoeveel mensen dat knap staaltje kluswerk willen zien. :Y
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_102150670
echt een gave keuken met het fornuis zo in die hoek, ziet er super uit.
en krukken bij een kookeiland heeft weinig zin als de hoogte maar rond de 90 cm is
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_102156923
Misschien is dit handig (of een betere versie) om de deurtjes in vast te klemmen na het lijmen.

http://lumberjocks.com/projects/25821
pi_102157621
en ik ben al trots op mnzelf omdat ik nu eindelijk na 2 jaar de kozijnen en radiatoren + leidingen heb geverfd in mn keuken.. ok het is een eerste stap om al het houtwerk in dit huis te doen.. en aangezien het jaren 20 woning is, snap je wel wat voor werk het is :)

Maar goed, stil niet in verhouding met het werk wat jij verzet mmach ! respect :)
pi_102208645
Ben benieuwd naar de keuken :D
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_102215482
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 17:10 schreef refro het volgende:

[..]

Voor te eten wellicht wel, maar mischien zijn 1 of 2 krukken bij het kook eiland niet verkeerd. Zo kan er bijgeklets worden tijdens het koken. Was een van de zaken die me in het Ronald mc Donald huis tijdens ons verblijf opviel, dat ze daar krukken hadden staan en deze ook goed gebruikt werden.
dit..
wij hebben ook krukken bij ons fornuis
en het is vooral tijdens feestjes of etentjes een lekker plekkie om je gasten te hebben zitten.
ook al sataat de tafel (ook hier) 2 meter verder op, je hebt gewoon net even wat meer contact tijdens het koken.. wat errug leuk is! :Y :D

maar je doet toch lekker wat je wilt ;) :6
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  woensdag 21 september 2011 @ 21:45:52 #15
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_102238943
Het wordt echt heel mooi, leuke fotoreeks MMach
pi_102267150
Het wordt echt figuurlijk smullen in huize MMach, en dat in de buurt van mijn favoriete Belgische stad Brugge O+
Ben onwijs benieuwd naar de keuken en ik denk dat ook die weer een "jaloers-modus-moment" gaat worden jou kennende.
Succes ^O^
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  donderdag 22 september 2011 @ 18:52:50 #17
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_102268643
Er komt echt geen zitgedeelte, maar niets houdt ons tegen om er later wat barkrukken naast te zetten. Intussen heb ik al een beetje van mijn materiaal.
Het hout voor het keukencorpus is toegekomen:


Dat ziet er ruw zo uit:

Dus aan elkaar gelijmde vuren balkjes, afmetingen 240x60cm.
Als je dus een kastdeurtje zal open doen zal je geen witte spaanderplaat zien, maar dit. Die worden geolied aan de binnenkant en zijn dan super duurzaam.

Nog een kleine wijziging voor het werkblad: dat wordt uiteindelijk toch merbau (zelfde halfsteens verband als eerder vermeld) om toch wat continuiteit te verkrijgen in het materiaalgebruik

Nog terzijde: de voordeur ziet er nu zo uit:




Versus dit


* MMach houdt van voor en na foto's :P

[ Bericht 14% gewijzigd door MMach op 22-09-2011 19:02:47 ]
  donderdag 22 september 2011 @ 19:43:19 #18
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_102270962
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 18:52 schreef MMach het volgende:


* MMach houdt van voor en na foto's :P
Je bent niet de enige. ;) Keep 'm coming!
... ♥ ik mis je ♥
pi_102314339
Ik volg weer trouw! Superfoto's en ik ben erg benieuwd naar de keuken. Erg gaaf dat je dit zelf gaat maken.
  vrijdag 23 september 2011 @ 23:24:44 #20
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_102319331
Het valt me nu eigenlijk pas op dat er bij de ingang helemaal geen hal is maar dat je rechtstreeks in de woonkamer binnenkomt. Ga je daar in de winter geen spijt van krijgen?
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
pi_102320015
hoe vaak gebruik jij je voordeur als je makkelijker via de achterdeur kan?
  zaterdag 24 september 2011 @ 00:00:18 #22
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_102320918
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 23:38 schreef loecje het volgende:
hoe vaak gebruik jij je voordeur als je makkelijker via de achterdeur kan?
Als het mooi/droog weer is is dat natuurlijk geen probleem. Maar als er 10 cm. sneeuw ligt, rij jij dan je niet-sneeuwvrije tuin in? Vooral bij een joekel van een tuin zoals MMach heeft lijkt me dat geen pretje, dan parkeer ik mijn auto liever aan de voorkant van het huis.
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
pi_102330954
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 00:00 schreef Blue-eyes het volgende:

[..]

Als het mooi/droog weer is is dat natuurlijk geen probleem. Maar als er 10 cm. sneeuw ligt, rij jij dan je niet-sneeuwvrije tuin in? Vooral bij een joekel van een tuin zoals MMach heeft lijkt me dat geen pretje, dan parkeer ik mijn auto liever aan de voorkant van het huis.
Hoe vaak sneeuwt het? Beetje sneeuwruimen is ook zo gebeurd en een mat leg je er makkelijk neer.

Bij m'n ouders moet je helemaal omlopen voor de achterdeur, toch wordt de voordeur nooit gebruikt.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  zondag 25 september 2011 @ 17:50:28 #24
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_102366972
Elk topic vraagt iemand of het de bedoeling is dat er geen hal is, elk topic zeg ik ja :P Een hal beperkt het ruimtegevoel en de achterdeur wordt hier meer gebruikt.

En eindelijk ben ik kunnen beginnen aan de keuken. Het zal een zeer traag proces zijn omdat ik nu niet meteen voor de makkelijkste vorm heb gekozen. Met een frontframe en inliggende deuren is het veel meer werk dan de standaard keuken zonder frame en opliggende deurtjes. Het grootste probleem is precisie. Met het materiaal dat ik heb kan ik hoogstens op de mm precies werken, terwijl ik op tienden zou moeten kunnen werken. Ah well, vroeger konden ze het ook.
Te beginnen met de kastenwand:
-eerst het corpus, dat niet zo heel erg precies moet zijn:



En dan het frontframe uit ayouse, dat al veel preciezer moet zijn (passingen voor de frontframpjes)




pi_102370609
Best dikke platen? 4cm oid?
komt er goed uit te zien
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 25 september 2011 @ 20:33:50 #26
351977 suya
*walk to your own beat*
pi_102373432
MMach,

in de afgelopen paar maanden heb ik al je topics gevolgd, ( en ben teruggegaan naar het begin :) en wilde nu toch eindelijk wel een keertje wat neerschrijven..

Wauw.

Ik kan niet anders zeggen dan wat een begifted klusser je bent! Vanaf een paar jaar geleden toen je nog maar een hummeltje was en toen al ah verbouwen, met je passie die je in in je ouderlijk huis gestopt hebt en al wat daar bij kwam kijken...chapeau!!

Geweldig dat je al die tijd bent doorgegaan en nu weer zo een waanzinnig project aan het tackelen bent.
Ow ,en btw, al die haters die iets niet mooi vinden, het is jullie stijl, jullie gaan er inleven dus lekker je ding blijven doen.. en vooral blijven posten! :D

Zonder al te heavy willen doen, je bent echt een inspiration, en dat naast die drukke ( interessante!) baan van je.

Ik hoop dat alles een beetje vlekkeloos verloopt en je voor de winter van een heerlijk kerstmaal kunt gaan genieten in de nieuwe keuken.. zelfgemaakt!! insane. :)

M&L, super!

grtjs, A'dam
pi_102373525
Wow ik vind het nog snel gaan!
Het geraamte staat al :o

Die hoek kan inderdaad wel eens niet handig zijn. Zelf bemerk ik dat ik niet aan de hoek van het eiland ga staan werken is echt een rotpunt en je wilt er zeker niet tegenaan lopen. Aan de andere kant heb je naast het fornuis ook genoeg opp op het eea te snijden enz.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 25 september 2011 @ 23:03:29 #28
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_102382605
Nog steeds prachtig! En wat ben je kundig O+

Ik blijf het hier weer even volgen :Y
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  maandag 26 september 2011 @ 08:41:08 #29
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_102389004
Die voor en na van de voordeur! :D _O_

Keuken ziet er veelbelovend uit! :Y ^O^
***
  maandag 26 september 2011 @ 10:46:04 #30
353699 D4Skunk
Enjoying it = Living it
pi_102391204
Denk je niet dat het interessanter zou kunnen zijn om als eiland een symmetrisch trapezium te gebruiken waarbij je kortste zijde parallel loopt aan die van je fornuis en de schuine zijden parallel met je kastenwanden? Zo is er meer ruimte voor circulatie rond het fornuis.

Eventueel zou je dan van de langste zijde nog een kwartrond kunnen maken ipv een rechte, et voila, je hebt meer werkplaats, een conversatieruimte waar kan gezeten worden, en daarnaast gebruik je ook nog meer van de beschikbare ruimte...

Edit:
Ik heb eventjes mijn L337 paint skills losgelaten om het idee te verduidelijken:


[ Bericht 17% gewijzigd door D4Skunk op 26-09-2011 10:58:37 (Added pic) ]
pi_102417898
Goh, het wordt meteen al echt een keuken met die kasten!
  dinsdag 27 september 2011 @ 07:32:32 #32
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_102426476
@DS4-Skunk: dat zou andere mindere gevolgen hebben (denk maar aan een aanslag op kastenruimte). Ook al vind ik dat wel een vette vorm, in een zeer rechthoekige ruimte zou dat minder staan. Trouwens: ons idee is dat de hele benedenverdieping 1 ruimte is met meerdere functies. Ik wil dus bv geen conversatieruimte of zitruimte in de keuken (anders had ik even goed een muur tussen keuken en zitkamer kunnen steken), juist omdat dat al voorzien is. Zie de ruimte beneden als 1 grote keuken, met de keukenkasten in de hoek en een zetel in de andere hoek :P

Ik ben ook begonnen aan het profiel voor de frontjes:
Eerst de profielen frezen


en dan met de hand (de machine is niet precies genoeg, 45 graden is soms eens 46 of 47, dus onvoldoende nauwkeurig te doen) verstek zagen. Let wel, rondom de kastfrontjes wil ik een brede kier, die is hier nog niet te zien.



Daarna komt de slag er in frezen voor het front zelf, lamellen frezen op de hoeken, kader lijmen, front in plakken en nagelen, verhoogje in het front verlijmen, scharnieren infrezen, en dan is zo'n deurtje klaar om te schilderen... En dat dan maal 20, en dan nog de rest van de meubels maken
  Milf dinsdag 27 september 2011 @ 09:23:14 #33
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_102427978
Vakmanschap MMach! Daar kunnen sommige leerlingen op de vakschool nog wat van leren!
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  dinsdag 27 september 2011 @ 09:48:20 #34
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_102428642
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 september 2011 09:23 schreef nikky het volgende:
Vakmanschap MMach! Daar kunnen sommige leerlingen op de vakschool nog wat van leren!
Hell yeah :Y

Prachtig! Het idee dat iemand met de hand een hoek van 45 graden kan uitzagen :o Ik kan in zo'n smal latje nog niet eens een rechte streep zagen, laat staan dat ie 45 graden zal zijn :D Echt super ^O^

Ik zie eigenlijk maar één nadeeltje aan de plaats van het eiland en dat is de punt ervan in je rug als je de apparatuur onder de kookplaat wilt gebruiken. Maar dat zal wel een kwestie van wennen zijn.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  dinsdag 27 september 2011 @ 09:51:14 #35
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_102428714
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 09:48 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Hell yeah :Y

Prachtig! Het idee dat iemand met de hand een hoek van 45 graden kan uitzagen :o Ik kan in zo'n smal latje nog niet eens een rechte streep zagen, laat staan dat ie 45 graden zal zijn :D Echt super ^O^

Ik zie eigenlijk maar één nadeeltje aan de plaats van het eiland en dat is de punt ervan in je rug als je de apparatuur onder de kookplaat wilt gebruiken. Maar dat zal wel een kwestie van wennen zijn.
Psst: ergens wat eerder heb ik gezegd dat ik die hoek ging afstompen. Het zal een rechthoek zijn met 1 afgestompte hoek :) Maar daarnaast zit er meer dan een meter (1m30, zo uit het hoofd) tussen het fornuis en die hoek, dus dat risico lijkt me klein.

@ reactie hieronder: ik ervaar dat ook niet als kritiek hoor, en zelfs al was het kritiek, dat mag ook :P

[ Bericht 5% gewijzigd door MMach op 27-09-2011 10:51:18 ]
  dinsdag 27 september 2011 @ 10:14:53 #36
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_102429297
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 09:51 schreef MMach het volgende:
Psst: ergens wat eerder heb ik gezegd dat ik die hoek ging afstompen. Het zal een rechthoek zijn met 1 afgestompte hoek :) Maar daarnaast zit er meer dan een meter (1m30, zo uit het hoofd) tussen het fornuis en die hoek, dus dat risico lijkt me klein
Het was geen kritiek hoor; je zult er - jou kennende - heel goed over nagedacht hebben.

Wij hadden het vroeger thuis ongeveer zo, en als je dan op je hurken voor de (open) ovendeur zat, dan moest je uitkijken dat je van achteren niet een punt in je rug kreeg. Maar dat was wellicht geen doorgang van 1.30m; kweenie.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  dinsdag 27 september 2011 @ 12:15:26 #37
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_102432611
Wat voor een zaag gebruik je voor die profielen? Die kapzaag op de foto?
Siesta & Fiesta!
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 14:08:37 #38
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_102582162
Idd met de kapzaag, maar niet de kapzaag van op de foto's :)

Intussen:
Zo ziet een deurrandprofieletje er uit. Bovenaan een sierrandje aangefreesd, onderaan een slag en op de kop een lamelsleuf.


Randjes aan elkaar zetten met lamellen en het frontframe eringelijmd. Hier een detail van een buitenhoek, voorkant:

en aan de binnenkant:

(het wordt niet artisanaler dan dit denk ik :P)

Daarna shimmen om overal een gelijke 'panelgap' te krijgen, waar nodig verzagen zodat het front rondomrond een gelijke speling heeft in het frontframe van de kast.


Zover zit ik nu:



Wat moet daar nog aan gebeuren van constructie?
- verhoogd stukje plakken op het frontplaatje van de deurtjes
-scharnieren
-handgreepjes
-schilderen van de buitenkant en beitsen van de binnenkant.

Gelukkig blijken de deurtjes stijf genoeg (ik had even gevreesd dat het zo'n beetje flimsy deurtjes zouden worden, maar dat is niet het geval).
  Moderator zaterdag 1 oktober 2011 @ 14:12:48 #39
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_102582261
Fucking nice _O_
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_102582266
erg mooi, ik ben verbijsterd
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_102586352
Heb je er al koffie uit gehad? :9

Blijven die speakertjes daar zo staan trouwens?
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 19:43:10 #42
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_102589035
Nog geen koffie uit gehad (nog een beetje stoffig :P)
Normaal gezien komen de speakers idd daar, maar dan met een zwart frontje. Achter de speakers -en dus boven de kast- moet de muur nog vervolledigd worden.

Verhoogde inserts zitten er in (randen worden wel nog afgeschuind en geschuurd)


Normaal gezien zou ik de standaard onzichtbare inbouwscharnieren gebruiken, maar toen viel m'n oog op de paumellescharnieren die vroeger werden gebruikt om kastdeuren te maken. Ik vind zoiets een meerwaarde omdat het de keuken vanzelf een oudere uitstraling geeft en er dan toch iets meer te zien is dan kale deurtjes. Ik ben er nog geen 100% zeker van, maar het scheelt niet veel. Dat betekent wel iets meer werk (moeten ingefreesd worden) en nagenoeg geen afstelmogelijkheden.


En buiten is nu het verjaardagsfeestje van m'n vriendin aan de gang, dus if you'll excuse me :*


Edit: voor wie zich afvraagt waarom ik MDF heb gebruikt voor de frontjes in de deurtjes: er is bijna geen ander alternatief. Echt hout bestaat bijna niet in die afmetingen en die minieme diktes. Je zou bv triplex kunnen gebruiken, maar dat is niet zo heel goed af te werken aan de randen en heeft een te grove tekening. Eens alles geschilderd is zou dat verschil tussen echt hout en mdf wat moeten verminderen. Ik zal proberen met borstelstrepen te schilderen zodat er toch een illusie van wat diepte ontstaat op de vlakke fronten.
  Moderator zaterdag 1 oktober 2011 @ 19:55:54 #43
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_102589444
In één woord wauw ! _O_

Dat vind ik nou echt heel knap ! gewoon weg je eigen keuken kunnen maken ! _O_
Daar heb ik nou respect voor Benoit, niks anders dan respect :s)
pi_102589956
Even een vraagje over je plinten. Ik vind ze er mooi maar hoe heb je dat opgelost bij de deurkozijnen? Zie ik nou dat ze gewoon doorlopen rond de kozijnen? Heb je daar ook een betere foto van?
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 21:14:07 #45
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_102591815
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 19:43 schreef MMach het volgende:
En buiten is nu het verjaardagsfeestje van m'n vriendin aan de gang, dus if you'll excuse me :*
Gefeliciteerd ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 2 oktober 2011 @ 14:38:25 #46
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_102610669
@Hierboven: je kan verschillende manieren gebruiken om een plint en een deuromkasting te combineren. Bij mij loopt de plint gewoon door (niet over het deurblad zelf natuurlijk, hoewel dat soms ook zo is, zie de slaapkamer) en staat de omlijsting van de deur gewoon op de plint. Soms doet men dat omgekeerd, soms voorziet men een verdikt blokje, etc.

De verhoogde frontjes bestaan uit volverlijmd 3mm MDF bovenop de 6mm MDF die het echte front is. Daarvan heb ik de randen recht verzaagd, hoewel ik afgeschuinde kanten wil op dat stuk. Als ik dat schuin verzaag is het allemaal wel perfect, maar te perfect. Dus gebruik ik MDF vuller om van de rechte zaagsnede een scheve te maken. Daarna ga ik er met de handschaaf over om het iets vlakker te krijgen. Het effect is precies wat ik zocht. Niet te perfect, wat bultjes en putjes in elk deurtje, duidelijke houttekening door de verf, heel tof vind ik.






Een frontje even in de grondverf gezet. Uitzicht zal niet veel wijzigen, de kleur wel. Ik ga de frontjes ook niet verder plamuren (bv met lakplamuur) omdat de houttekening dan wegvalt.
pi_102615008
wederom indrukwekkend, en wat een tempo
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_102623416
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 14:38 schreef MMach het volgende:
De verhoogde frontjes bestaan uit volverlijmd 3mm MDF bovenop de 6mm MDF die het echte front is. Daarvan heb ik de randen recht verzaagd, hoewel ik afgeschuinde kanten wil op dat stuk. Als ik dat schuin verzaag is het allemaal wel perfect, maar te perfect. Dus gebruik ik MDF vuller om van de rechte zaagsnede een scheve te maken. Daarna ga ik er met de handschaaf over om het iets vlakker te krijgen. Het effect is precies wat ik zocht. Niet te perfect, wat bultjes en putjes in elk deurtje, duidelijke houttekening door de verf, heel tof vind ik.
Heb echt bewondering voor hoe alles in elkaar zit. Een andere manier om deurtjes eenvoudig te maken is van 12 mm mdf. Hierin zaag je het vierkant uit met een tafelzaag, hoekjes even met de handzaag. Frees daarna het randje er in. Plak daarna 6 mm mdf aan de achterzijde. Zorg ervoor dat je overlengte houd rondom. Als alles aan elkaar zit zaag je rondom het deurtje op de zuivere maat. Even een paneeltje in de midden plakken en klaar.

Voordeel geen moeilijke 45 graden verbindingen en zijn veel vormvaster. Nadeel met de paumelle scharnieren krijg je in het kops mdf schroeven. Ronde hoekjes van het frezen met de bovenfrees in de hoekjes. niet strak in verstek.

Verlijmen kan je doen met een vacuumzak, die verkopen ze om kleding op te bergen. Dat gaat redelijk goed. De panelen voordat je ze in de zak doet even met wat plakband op hun plek vast plakken. Je kan ook het verhoogde binnenpaneel gelijk mee plakken. De hele boel even inpakken in rijstpapier en of iets van verhuispapier. Zo blijft de zak redelijk schoon en kan je deze keer op keer gebruiken.

Kwestie van try and error en veel proefdraaien.
Jeroentje.
pi_102625200
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 14:38 schreef MMach het volgende:
@Hierboven: je kan verschillende manieren gebruiken om een plint en een deuromkasting te combineren. Bij mij loopt de plint gewoon door (niet over het deurblad zelf natuurlijk, hoewel dat soms ook zo is, zie de slaapkamer) en staat de omlijsting van de deur gewoon op de plint. Soms doet men dat omgekeerd, soms voorziet men een verdikt blokje, etc.

-knip-
Ah zo. Zo'n verdikt blokje vind ik persoonlijk niet zo mooi maar ik vind het wel mooi dat bij jullie het kozijn net iets minder diep is dan de plint. Maar hoe zit dat als je de hoek om gaat? (dus onder de deur) Ik neem aan dat de plint daar wel op de zelfde diepte zit als het kozijn? (anders zou je een hoekje uit de deur moeten zagen of er kier er tussen moeten laten toch?). Dat gaat voor mij in mijn (waarschijnlijk) toekomstige huisje niet werken omdat er al kozijnen in zitten en je dan een kier gaat krijgen tussen de vloer en het kozijn. Maar goed, dan moet ik die kier maar gewoon met kit opvullen ivm met een plint wegwerken, dat stukje zit toch onder de deur als hij dicht zit. En dan aan de voorkant wel de plint voor het kozijn langs met een stuk aan de achterkant er uit. Dan krijg je toch wel ongeveer hetzelfde uiterlijk als bij jullie? Stukje uit het kozijn halen gaat niet, het is een huurhuis.

Even een plaatje ter verduidelijking zoals ik het bij mij zou kunnen oplossen. Het groene is dan de kit:



Is het erg lastig als ik om een foto vraag van bij het kozijn zoals jij het hebt opgelost? :@

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_102631008
meestal zaag je dan je frame gewoon in en leg je je vloer ONDER je kozijn.
pi_102631237
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 22:13 schreef _VoiD_ het volgende:
meestal zaag je dan je frame gewoon in en leg je je vloer ONDER je kozijn.
Ja dat snap ik, maar in mijn geval gaat het om een huurhuis dus probeer ik een alternatief te verzinnen.
pi_102637890
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 22:17 schreef Miendientje het volgende:

[..]

Ja dat snap ik, maar in mijn geval gaat het om een huurhuis dus probeer ik een alternatief te verzinnen.
Heeft dar huurhuis houten kozijnen of polynorm kozijnen?? In het laatste ge al kun je ze waarschijnlijk omhoog stellen met een imbus onder die dopjes
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_102656941
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2011 00:43 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Heeft dar huurhuis houten kozijnen of polynorm kozijnen?? In het laatste ge al kun je ze waarschijnlijk omhoog stellen met een imbus onder die dopjes
Ik woon er nog niet, maar waarschijnlijk houten. Het huis is namelijk van voor 1900. Maar goed misschien kan ik beter naar een oplossing zoeken als ik de sleutel heb.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 08:47:33 #54
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_102677463
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 14:08 schreef MMach het volgende:
Idd met de kapzaag, maar niet de kapzaag van op de foto's :)

Dat dacht ik al... Anders kwam ik even op zaagles.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:16:34 #55
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_102742108
@Miendientje: veel is daar niet aan te zien, dat wordt gedaan zoals Void zegt. Je kort je frame op de plaats van de vloer gewoon wat in en de vloer loopt er onder door.

@Bramito: als kapzaag gebruik ik een Bahco Prizecut, de gele kapzaag is er eentje uit de Aldi, dat lukt er ook wel mee, maar daarvan zijn de tanden iets te grof.

Voor de rest van de keuken hebben we gisteren on the fly wat zitten bepalen van uitzicht. Ik wou dat langs beide zijden van het fornuis iets symmetrisch was (want in het 3D model stoorde het stuk me rechts van het fornuis). Het is nu zo geworden: 3 gelijke dubbele kastdeurtjes, waarvan het middenste op 146° tov de andere staat. Het spoeleiland krijgt eenzelfde afgestompte hoek. Op een of andere manier voelt de keuken veel ruimer met die setup.
(op de foto zie je alleen de frontframes van het meubel, het uiteindelijke meubel krijgt onderaan nog een plint en staat niet op de grond zoals nu het geval is).






Voor wie het nog niet ziet: don't worry, het komt allemaal nog samen althans, dat is het plan :P)
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:56:31 #56
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_102743318
Je kan alles in 3D nog zo mooi uittekenen maar hoe het echt wordt zie je pas als 't staat. Lekker als je dan nog wat kan schuiven.
pi_102743871
Geweldig resultaat, maar wat een chaos om dat te bereiken :D
pi_102743922
Het blijft een genoegen om te zien met hoeveel aandacht, liefde en vakmanschap je jullie huis aan het bouwen bent.
Maar na deze pluim de onvermijdelijke vraag: waarom eigenlijk een spoeleiland? Zou je er niet liever een kookeiland van maken, zodat je je met je gezin of gasten kunt onderhouden terwijl je staat te kokkerellen, en niet met je rug naar hen toe staat? Een ander nadeel lijkt me, dat vieze vaat de neiging heeft om zich rond de spoelbak op te hopen, en op zo'n eiland staat het dan wel erg in de kijkert (of je moet 2 vaatwassers nemen, zodat er altijd één leeg is waar je meteen de vuile vaat in kwijt kunt). En: heb je op het aanrecht langs de wand voldoende ruimte en stopcontacten voorzien voor alle gadgets die jullie als aankomend yuppenpaar nog gaan kopen (expresso, toaster, grill, frituur, waterkoker, keukenmachine, pizzaoven, sapcentrifuge etc)?
pi_102757857
met 1 vaatwasser is er toch ook altijd 1 om de vuile vaat in te gooien?
in de loop van de dag de vaatwasser vullen, snachts ding aan sochtends uitpakken en dan begint het vullen weer. waarvoor is die 2e?
pi_102758950
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 00:03 schreef loecje het volgende:
met 1 vaatwasser is er toch ook altijd 1 om de vuile vaat in te gooien?
in de loop van de dag de vaatwasser vullen, snachts ding aan sochtends uitpakken en dan begint het vullen weer. waarvoor is die 2e?
Met 2 vaatwassers heb je eigenlijk geen kastjes meer nodig. In a zit de schone vaat, daar pakje een kopje uit en zet je vuil terug in b. Op een gegeven moment is a leeg en b vol, die zet je dan aan en doe je precies hetzelfde maar dan van b naar a, dit zie je vaak in bedrijfs kantines :) erg handig
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_102759688
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 00:03 schreef loecje het volgende:
met 1 vaatwasser is er toch ook altijd 1 om de vuile vaat in te gooien?
in de loop van de dag de vaatwasser vullen, snachts ding aan sochtends uitpakken en dan begint het vullen weer.
Ja, als je een ordentelijk en gedisciplineerd huishouden voert.. O-)

Als je twee vaatwassers hebt, kun je er één als 'vieze' en één als 'schone' gebruiken. Je bent dan in principe van het gesleep tussen vaatwasser en keukenkastjes af. Wanneer je gaat eten pak je je bestek, borden en glaswerk gewoon uit de schone en stopt het na gebruik in de vieze. Zodra de vieze vol is zet je die aan, en dan is dat even later weer de schone en begint het verhaal opnieuw. Het enige probleem met dit systeem is dat de schone op dat moment meestal nog niet helemaal leeg is. Dan moet je de resterende schone vaat daaruit dus alsnog netjes opbergen, of even improvisorisch in de nieuwe schone gooien, of, als je echt lui bent (en niet begaan met het milieu), gewoon de nieuwe vieze vaat erbij zetten en daarna dus een halfschone vaat afwassen.

Het zou voor mij (lui maar druk-druk-druk) ideaal zijn, want ik laat de mijne slechts 2 á 3 keer per week draaien, en in plaats van hem meteen leeg te ruimen haal ik er steeds alleen de benodigde schone bordjes of glaasjes uit terwijl de vieze vaat zich op het aanrecht alweer ophoopt, wachtend tot er genoeg van staat om een nieuwe afwas te rechtvaardigen. En dán pas haal ik de resterende schone vaat uit het apparaat en doe ik de vieze erin. Zodoende is mijn aanrecht maar 2 á 3 keer per week heel eventjes helemaal leeg, en de rest van de tijd een zooitje.
pi_102761125
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 01:19 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja, als je een ordentelijk en gedisciplineerd huishouden voert.. O-)

Als je twee vaatwassers hebt, kun je er één als 'vieze' en één als 'schone' gebruiken. Je bent dan in principe van het gesleep tussen vaatwasser en keukenkastjes af. Wanneer je gaat eten pak je je bestek, borden en glaswerk gewoon uit de schone en stopt het na gebruik in de vieze. Zodra de vieze vol is zet je die aan, en dan is dat even later weer de schone en begint het verhaal opnieuw. Het enige probleem met dit systeem is dat de schone op dat moment meestal nog niet helemaal leeg is. Dan moet je de resterende schone vaat daaruit dus alsnog netjes opbergen, of even improvisorisch in de nieuwe schone gooien, of, als je echt lui bent (en niet begaan met het milieu), gewoon de nieuwe vieze vaat erbij zetten en daarna dus een halfschone vaat afwassen.

Het zou voor mij (lui maar druk-druk-druk) ideaal zijn, want ik laat de mijne slechts 2 á 3 keer per week draaien, en in plaats van hem meteen leeg te ruimen haal ik er steeds alleen de benodigde schone bordjes of glaasjes uit terwijl de vieze vaat zich op het aanrecht alweer ophoopt, wachtend tot er genoeg van staat om een nieuwe afwas te rechtvaardigen. En dán pas haal ik de resterende schone vaat uit het apparaat en doe ik de vieze erin. Zodoende is mijn aanrecht maar 2 á 3 keer per week heel eventjes helemaal leeg, en de rest van de tijd een zooitje.
Je kan ook een setje extra rekken bestellen bij je vaatwasser. Kastje ernaast zo maken dat de rekken er in passen. Wasje gedaan rekken in het kastje.
Jeroentje.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 08:02:01 #63
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_102761644
*open mond... echt man, wat kan jij toch secuur werken en dan alsnog met een snelheid waar je U tegen zegt! :Y _O_

Zo mooi die keuken! Damn, ik wou dat ik daar het geduld en het talent voor had! :Y

En idd wat Nikky zegt, daar kan menig vakman echt een puntje aan zuigen!
***
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 12:57:34 #64
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_102804693
2 Vaatwassers, verwende nesten :D

Kan best zijn dat er afwas zichtbaar gaat staan, dat kan me (ons) nu weinig schelen. We hebben toch al amper tijd om deftig eten te maken. Vuile bordjes in de vaatwasser en dat dan een weekje laten gisten :P

Wat dan iemand zei van waarom geen kookeiland? In de setup nu sta je tijdens het koken met je gezicht naar de eetkamer, living. Ook al staat het fornuis in de hoek. Achter het fornuis wou ik perse een spatwand (gaat niet met een kookeiland) en ik wil ook geen dampkap in het midden van mijn plafond (dat zie je nu ook heel vaak en dat kan ik echt niet begrijpen. Je zet dan een kookeiland en dan een gigantische lompe bak in het midden van je plafond om toch maar die dampkap weg te krijgen. Nu zal er bij ons ook wel een lompe bak te zien zijn, maar dan toch in de hoek en niet in het midden van het plafond).

Werkbladruimte zal er voldoende zijn: 4a5m²

PS: ik weet dat het een chaotische werkplaats is, maar zo werk ik eigenlijk wel altijd. Zo snel mogelijk en ik laat de dingen liggen waar ik ze het laatste heb gebruikt. Als ik na m'n werk nog een paar uurtjes werk is het al te laat geworden om op te ruimen. Als ik dan toch opruim ligt het de volgende dag weer vol stof en machines en zo blijf je maar bezig. Ik ruim op als ik begin te struikelen over gerief of als er een deur niet meer open gaat omdat er teveel machines voor staan :P
pi_102831244
_O- de klusser hier in huis zou je de bouw afmikken ;)

Jij hebt tijd zat om deftig te eten straks, tijd te over!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 16:52:36 #66
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_102846915
De klusser in huis zal goed mogen proberen... Ikzelf sta er ook altijd op dat m'n ploegen hun werven zo netjes mogelijk achter laten (het is tenslotte niet hun eigen huis). Maar wat ik zelf doe op m'n eigen werven is eigenlijk mijn zaak. Ik denk dat iedereen zo voor zichzelf maar moet beslissen welke prioriteiten er zijn in het klussen. Voor mij is dat snelheid, precisie en netheid, in die volgorde :P Als er vrienden op bezoek komen hoor ik het genoeg dat ik werk als een zwijn, maar ik vind dat irrelevant gezien dat in het eindresultaat helemaal niet te zien is. Voor mij is dat geordende chaos en ik weet precies waar alles ligt.

Intussen al wat verder met het 2de stuk van de keuken. Het frontframe is gemaakt en alle kastdeurframpjes ook. De panelen aan de zijkant en achterkant (kant die zichtbaar is vanuit de eetkamer) krijgen geen speling want zijn vaste stukken, maar hebben dezelfde look als de deurtjes. Enige uitzondering is het paneel helemaal rechts. Dat krijgt een mm speling omdat dat een uitklikbaar paneel zal zijn. Daarachter zit de nis voor de gasfles (voor wie het vergeten was: wij willen koken op gas, maar geen gasaansluiting in deze regio, dus werken we met gasflessen).






Een klein detail van de bovenkant van het zichtbare frame. Daar heb ik een slag in gefreesd zodat er tussen het werkblad en het frame zelf een kleine naad komt, gewoon voor het optische effect. Op de foto zie je ook hoe het werkblad zal opgebouwd worden: een timmerpaneel en daarop de massieve merbaublokjes op gelijmd (op foto is het wel gerookte eik). Dat verlijmen van de blokjes zal heel wat tijd kosten, maar het proefstuk is al goed gelukt dus verwacht ik geen problemen.



Aandachtige kijkers zien dat ik nu een andere volgorde volg dan bij de kastenwand. Nl eerst het front en dan pas het corpus. Dat is omdat het ook voor mij de eerste keer is dat ik een keuken maak en dus even kijk wat de beste methode is. Op de manier die ik nu gebruik kan ik een hogere precisie halen, maar het corpus maken zal moeilijker zijn.

Let op: nog geen plinten onder het meubel, dat komt nog.
pi_102847058
wauw, wat een vooruitgang weer.

komen in de knik hele diepe kasten, of aan de achterkant ook deurtjes
en de merbau blokjes laat je die zagen?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_102847112
Erg mooi, de detailfoto's van de frames. Het lijkt me wel enigszins saai werk, tig meters van die latjes zagen, frezen, schuren. Maar, toegegeven, het resultaat mag er zijn ^O^
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 17:24:48 #69
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_102847728
In die knik komt een kast met gewone diepte, de extra beschikbare diepte wordt gebruikt voor de gasflessen (zal nog wel duidelijk worden). Merbau blokjes heb ik idd laten verzagen uit grote planken, maar ze zijn er nog niet.

En saai vind ik het zeker niet, elk kastje en deurtje is sowieso anders van maat en het is wel een uitdaging om dat zo goed mogelijk te maken. Ik vind het plezant om met zulk goed hout te werken, ik zou zelfs bijna durven zeggen dat dit de leukste job is in de hele verbouwing, zelfs al zal/zou het eindresultaat zich niet kunnen meten met de keuken van een echte schrijnwerker, hij heeft tenminste een verhaal en zal 10x goedkoper zijn (laatste prijs die ik heb gehad om deze keuken te laten maken zat rond de 40k), ook al is er exotisch hout gebruikt.
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 17:26:34 #70
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_102847757
Volgens mij ben je gewoon een eigen huis en tuin klusser.
Het ziet er allemaal erg makkelijk uit, het gaat in een noodtempo maar dat leger aan timmermannen en bouwvakkers dat meehelpt blijft net buiten beeld :P .
pi_102847797
die merbau lijkt me erg mooi.
en nu begrijp ik ook het losse frontje, en de gas fles.

mooie klus hoor
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_102867186
Loopt je vloer nou zo af??



Ik meen te zien dat de onderlat achter tegen de muur op de vloer rust, maar dat je vooraan toch flink wat wigjes eronder heb staan om de boel waterpas te hebben.
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
pi_102867658
quote:
5s.gif Op zondag 9 oktober 2011 09:54 schreef Adolecens het volgende:
Loopt je vloer nou zo af??

[ afbeelding ]

Ik meen te zien dat de onderlat achter tegen de muur op de vloer rust, maar dat je vooraan toch flink wat wigjes eronder heb staan om de boel waterpas te hebben.
bij de kapzaag ligt er ook een blokje onder
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_102883929
die vloer ligt behoorlijk pas hoor, is wss optisch effect.
  zondag 9 oktober 2011 @ 23:37:11 #75
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_102900907
Er lag toevallig een blokje onder. De vloer is een gietvloer en dus echt 100% pas.

Dit weekend eigenlijk niet zo heel veel kunnen doen, maar er is toch al een stukje vooruitgang.










  zondag 9 oktober 2011 @ 23:43:12 #76
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_102901110
Kijk, dat zijn de verschillen :D

Mooi hoor, dat hoekje zo in je keuken.
Ik vind je fornuis overigens erg mooi, alleen de rest van e huis is veel moderner en strakker, of veranderd dat als jullie straks gaan inrichten? Weet niet helemaal wat jullie beider stijl is qua meubels en al dan geen frutsels.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 11:16:41 #77
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_102947839
Echt supermodern is het huis niet te noemen toch? Mocht ik alleen mijn ideëen gebruiken, dan zou deze renovatie uitgedraaid zijn op ultrastrak, veel wit, gietepoxyvloeren, domotica en hoogglans strakke keuken. Mijn vriendin daarentegen is veel klassieker van smaak, een beetje rustiek. Dus de marriage van die 2 smaken bepaalt het uitzicht. Nu moet ik wel zeggen dat ik strakke huizen mooi vind, maar veel te kil om in te leven. Hoe meer ik rondloop in de stijl die we nu hebben, hoe meer ik vind dat dat ook mijn stijl aan het worden is.
Modern en rustiek zijn moeilijk te combineren, maar moeilijk is niet onmogelijk. De keuken bv. Die is ook een kruising van beide stijlen. Zeker de layout is iets waar je mee weg zou komen bij een strakke keuken, en de frontjes van de kasten hebben dan wel profiel en franjes, maar niet zoveel franjes als een rustieke keuken. Het leunt eigenlijk aan tegen de Hampton stijl (denk maar aan de hoge plinten, klassieke keukens, veel houten vloeren, houten gevelbekleding (die er nog niet is, maar wordt potdeksel), maar dan iets strakker. Vooral dan omdat een full blown Hampton achtige stijl niet goed door te voeren is in een huis met een bescheiden omvang.

De enige stijlen die we nu voelen botsen is het contrast tussen de stijl van de voorgevel en binnen. Die 2 zijn totaal tegenovergesteld. Maar eigenlijk is dat het effect dat we wilden. Iedereen die ooit langs de voordeur naar binnen gekomen is, was altijd uit het lood geslagen omdat het vanbinnen zo groot en afgewerkt is, wat de gevel absoluut niet doet vermoeden. Nog wat gordijnen hangen en de illusie is compleet (want nu kan je de binnenkant gewoon zien door de ramen natuurlijk). Achteraan is een ander verhaal, dat is voor ons alleen, dat zal dus meer in lijn liggen van de binnenkant. Zeker de aanbouw, daar ga ik mijn fantasie laten werken. Het woonhuis is redelijk conservatief, bijna doorsnee van indeling en opbouw, wat wij ook wilden. Voor mij is dit een huis met enorm potentieel. Afhankelijk van onze continu veranderende wensen & budget kunnen wij steeds meer aanpakken. Al hetgeen er staat mag opnieuw worden gebouwd en door het gebrek aan inkijk van buren en straatpassanten heb je bijna een garantie dat je bouwvergunning daar niet aan zal blijven hangen. Ons doel tot nu toe was: hoofdhuis leefbaar maken, slaapkamer en keuken ok, alles binnen een zeer beperkt budget (geen van ons beiden heeft immers ooit in een volledig afgewerkt proper huis gewoond, dus voor ons is een standaard woonhuis al hemel op aarde). De rest van het huis blijft nog buiten beschouwing. Eens dat het hoofdhuis af is (binnen luttele momenten) is dat doel bereikt. Daarna beginnen we pas met de rest. Willen we 2 kinderen, dan hebben we nog maar 2 slaapkamers nodig, terwijl er plaats is voor zeker 15. Voor de rest is alles wat meer is luxe. Hoe het nu zit: we willen kinderen, neem er 2.5 :P (ik wil er maar 2, zij wil er 3), dus in de aanbouw het dichtst bij het huis komen een gepast aantal kinderkamers. Alles tussen het woonhuis en de loods achteraan wil ik in 1 fase aanpakken, dat gaat over een langwerpig stuk van 20m lang waarvan de breedte varieert tussen 4 en 5m. 2 kamers van 40m² is overdreven, een grote kinderkamer is in mijn ogen onnodig omdat de leefruimte zelf al zo groot is. Op hun kamer mogen ze alleen studeren en slapen, de rest doen ze maar in een ruimte die daarvoor gemaakt is. Dus wat wordt de rest dan? Gaan we spelen met nutteloze ruimte omdat het kan (denk maar aan onze hal, daar was plaats genoeg voor dus die is ook veel onpraktischer dan nodig) of gaan we daar zaken insteken met een andere bestemming? 2 kinderkamers back to back met een gedeelde badkamer? Hoe meer geld we sparen, hoe specialer we kunnen doen. En er is geen haast om geld te verzamelen, want de eerste 3 jaar hebben kinderen toch nog geen kinderkamer nodig. Onze dressing kan immers in een mum van tijd getransformeerd worden tot veilige babyroom. Kunnen we niet veel sparen, dan wordt het een aanbouw van niks die ons ook niet veel zal kosten en bovenal praktisch is. Gaan de zaken goed, dan kan ik een paar ideeen verwezelijken. Gaan de zaken zeer goed, dan is er ook nog de locatie van de loods op het einde van de tuin die mag bebouwd worden (en dat is al de grootte van een eensgezinswoning). Dat is nu eens het speciale aan dit huis wat het voor ons zo geschikt maakte. Je kan je huis extreem aanpassen aan jouw noden, aan jouw budget. Dat op zich is een luxe die je niet kan bereiken met puur nieuwbouw of een bestaand huis dat het bebouwbare oppervlak al heeft benut. Onze enige bouwkundige grens is dat de totale inhoud de 1000m³ niet mag overstijgen en we binnen de grenzen van de bestaande bebouwing moeten blijven.

Intussen heb ik mijn merbau voor de werkbladen, ze zijn eigenlijk niet supervlak gezaagd en geschaafd, dus om dat enigszins werkbladwaardig te krijgen zal ik er nog veel (schuur)werk moeten in steken. Voor zij die nog denken aan het gebruik van (zichtbaar, dus hoge kwaliteit) merbau: beslis nu, want deze houtsoort is op dit moment (en dan spreek ik echt van de laatste weken) zeer schaars aan het worden van aanbod. Ik merk dat al aan de levertermijn van mijn vloerdelen, maar ook in mijn dayjob valt het op dat we steeds moeilijker aan goede afmetingen kunnen raken.

Edit: ik heb 4pm's ontvangen voor de housewarming, dat is minder dan 10, dus dat zal niet doorgaan. Maar als iemand eens wil passeren eens het af is, bv op doortocht naar Brugge, dan zijn die eigenlijk wel welkom :)

[ Bericht 19% gewijzigd door MMach op 11-10-2011 12:59:00 ]
  Moderator dinsdag 11 oktober 2011 @ 14:57:57 #78
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_102954882
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 11:16 schreef MMach het volgende:
Edit: ik heb 4pm's ontvangen voor de housewarming, dat is minder dan 10, dus dat zal niet doorgaan. Maar als iemand eens wil passeren eens het af is, bv op doortocht naar Brugge, dan zijn die eigenlijk wel welkom :)
Echt? had ik niet verwacht... dacht dat er drommen mensen voor de deur zouden staan...
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
  Milf dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:08:46 #79
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_102955286
Ik zou graag willen kijken, maar ik woon in het noorden van Duitsland. Is mij net even te ver rijden :P
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_102955344
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 14:57 schreef Geckoo het volgende:

[..]

Echt? had ik niet verwacht... dacht dat er drommen mensen voor de deur zouden staan...
Ik lurk alleen maar, dus vond het niet echt gepast om te PM-en. Maar zou het wel tof vinden om eens een keer te zien hoe het er uit ziet _O_
pi_102965861
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 11:16 schreef MMach het volgende:
De enige stijlen die we nu voelen botsen is het contrast tussen de stijl van de voorgevel en binnen.
Inderdaad, ik zou er een mooi strak mineraal verfje op aanbrengen, dat zou het optisch toch meer één geheel maken, zowel de gevel als het huis.

In je lofzang op de veelzijdigheid van het huis vergat je de tuin nog! Daar is ook iets prachtigs van te maken, en als de aanbouw eenmaal af is zou dat er ook toe bijdragen dat het één groot geheel wordt.

quote:
Gaan de zaken zeer goed, dan is er ook nog de locatie van de loods op het einde van de tuin die mag bebouwd worden (en dat is al de grootte van een eensgezinswoning)
En gaan de zaken krankzinnig goed, dan is er misschien nog het hoekhuis van de buren..? })
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 11:51:47 #82
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103069936
Verder met de keuken op het gemakje. Even getest welke kleur we willen op de deurtjes. Bovenaan zit er eentje in de kleur tussen geel en wit, onderaan een van ons favoriete kleuren (dat blauw), maar dat gaat teveel clashen met al die andere kleuren. Ik wil een extra matte finish, dus misschien gaat er nog een matte vernis over. Dat satijn is zelfs nog te bling bling.


En dat stuk gaat dit weekend bijna af zijn:


Het kookeiland zal ik waarschijnlijk in de andere richting bouwen (zoals nu op deze foto's). Maakt beter gebruik van de ruimte.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 11:57:36 #83
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_103070138
Ik vind het witte (de grondverf) er nu frisser uitzien dan het wit/gele. Maar ik kan me voorstellen dat bij de rest van de kleuren het wit/gele straks heel mooi combineert als alles geschilderd is.

Heb je ook al matte verf geprobeerd ipv satijn? Wat mij verder is opgevallen is dat verf op waterbasis (zat hier overal op omdat het nieuwbouw is) ook matter oogt dan op terpentinebasis terwijl het allebei satijn was. Misschien kun je daar ook nog wat mee.

Ben heel benieuwd hoe het er na het weekend uitziet.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 12:17:39 #84
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_103070867
Niet normaal. Ben echt benieuwd naar het hele plaatje.
pi_103073257
Sehr schön!
Worden alle deurtjes gesloten, of komen er ook vitrinedeurtjes (al dan niet met verlichting) ?
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:20:06 #86
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103074716
Geen vitrinedeurtjes want ik zie niet graag wat in de kast zit. Ook geen bovenkastjes, wel een dampkapkast, messenstrip en misschien een kruidenplankje. Maar dat kan allemaal wijzigen on the fly. Boven is er ook al een hele switch doorgevoerd. We hadden nood aan een studeerkamer omdat vriendinlief toch vrij veel moet studeren en ik ook geregeld savonds nog wat werk voor mijn werk. Het bed is verhuisd naar de dressing, de ex slaapkamer wordt een extra salon/homecinema/studeerruimte/kinderkamer(wanneer dat aan de orde is) op die manier kan beneden ook een salon komen, maar zonder tv, zoals ik vind dat het moet zijn. Ook eetkamer en leefkamer gaan omwisselen van plaats, het benedensalon zal dan naast de keuken staan. Want je zit veel makkelijker te wachten op de volgende gang in een zetel naast de keuken dan aan een ongemakkelijkere tafel. Eens die veranderingen helemaal zijn doorgevoerd neem ik er wel fotos van :)
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 00:35:50 #87
193595 Nint
I'll bite your legs off
pi_103102729
maar waar komt die studeerkamer nu :? of lees ik er dwars overheen?
pi_103112764
In de slaapkamer begreep ik...
pi_103113605
vergeet je niet de afzuigkap?
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 19:22:44 #90
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103121171
Studeerkamer is veel gezegd, er zal gewoon een bureau zijn in de ex-slaapkamer waar er gewerkt kan worden. Om een idee te geven: de layout is nu tijdelijk zo. Nog een beetje kaal, maar ik ben bezig aan de keuken :P





(tegen de verste wand zou ik een bureau maken)

@Eelcotje: De afzuigkap zit klaar achter de muur, alsook de stopcontacten boven het aanrecht. Gewoon even doorboren en aansluiten dus.

Intussen in de keuken:








Na het lijmen komt drogen, ruw schaven, fijn schaven, ruw schuren, fijn schuren, opstoppen (mengsel van witte houtlijm en het schuurstof) en dan waxen of vernissen ofzo.

Een probeersel op een stukje aanrecht:






  Moderator zaterdag 15 oktober 2011 @ 19:24:53 #91
155227 crew  Guppy
dus
pi_103121248
Je T-shirt :D

En die poes O+

Oh kut, daar ging het topic niet eens over. Uiteraard ook, dat aanrechtblad _O_ een soort Ministecken voor gevorderden (zeg maar gerust experts!)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_103121255
wow Benoit dat ziet er schitterend uit. en wat een mooi tshirt van Jupiler
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_103121323
Oh wow, dat is echt zeker vakwerk. Zeer mooi!
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_103121626
Dat ziet er echt netjes uit _O_
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 20:23:34 #95
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103123619
Thnx :) Het is vooral de kostprijs die me in die richting heeft geduwd. Nu ga ik voor alle werkbladen samen nog geen 500¤ uitgegeven hebben. De look kan rivaliseren met de beste laminaat werkbladen die -op maat gemaakt- veel meer kosten, om maar te zwijgen van de echte massieve bladen die voor ons onbetaalbaar zijn. Van werkuren valt dat eigenlijk nog best mee. Hoe de duurzaamheid zal zijn, dat weet ik pas over enkele jaren. Maar in elk geval beter dan een laminaatblad, gezien dit werkblad beenhard is en een massieve laag van 8mm heeft (goed voor schuren tot in de eeuwigheid)
pi_103131068
Moooooi dat keukenblad!! gevoelsmatig lijkt het me een risico om het zoals jij maakt te verlijmen, maar als je logisch nadenkt moet het juist heel stevig en waterbestendig zijn... denk ik tenminste!

Wat ik me wel afvraag: heb je al die blokjes zelf gezaagd of toch maar zo besteld?
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:42:23 #97
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_103132481
Heb je nu serieus in een dag tijd een werkblad gemaakt van hardhouten blokjes EN ze helemaal level geschaafd met een elcheapo? (er vanuit gaande dat je niet 200 euro over hebt voor een Lie Nielsen of Veritas bankschaaf) 4/5 inch schaaf zonder enige timmermans achtergrond? Nondeju... Doe ik je niet na.
Heb zelf gepoogd als hobbyist een zachthout werkblad te schaven met een rijschaaf maar dat was echt een kutklus en met niet echt een perfect 100% recht resultaat...
Waar doe je al deze skills op? Of zijn ze aangeboren ;) :P ?

Het blokje wat je trouwens daar aan het inlijmen bent gaat niet passen denk ik :P . Is net te lang (schat zo een halve cm te lang). Ik vraag mij ook af waarom je ergens op de helft gaat proberen een latje erin te lijmen. Is het niet handiger om het gewoon trapsgewijs te lijmen? (Retorische vraag, I know). Verder ben ik wel benieuwd of je niet bang bent dat al die latjes uit je werkblad springen als de vochtigheid van de omgeving veranderd. Hout werkt nu eenmaal, en zo op een plaat verlijmen... Ik zou het zelf niet aandurven...

[ Bericht 11% gewijzigd door bleiblei op 15-10-2011 23:48:47 ]
  zondag 16 oktober 2011 @ 00:17:29 #98
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_103133836
Hardhouten blokjes gaan toch niet zo werken?

Ik zou wel goed uitkijken welke toplaag qua vernis ofzo je gebruikt. Je legt nog al snel een boterham of andere eetbare dingen op een werkblad (of eventuele kids in de toekomst). Dit i.p.v. giftige stoffen in verf, lijm en vernis enzo.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  zondag 16 oktober 2011 @ 00:47:20 #99
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_103135073
Elk hout werkt. Al werkt hardhout minder dan zachthout vanwege de hogere dichtheid van de vezels.
pi_103136196
Ik zie geen klemmen oid. Betekent dit dat je het hout helemaal niet geklemd hebt? Gaat dat wel een sterke verbinding opleveren?

Verder, hoe heb je ervoor gezorgd dat de zijkanten volledig verlijmd zijn om het waterbestendig te maken?
pi_103136404
@ MMach, oke, gelukkig dat er aan de afzuigkap is gedacht.. soms kan iemand vrij ver opgaan in zijn werk en zoiets misschien vergeten (?)

Wat een super leuk werk lijkt me dat werkblad... Zal je wel naar uitgekeken hebben (?)
  zondag 16 oktober 2011 @ 09:46:24 #102
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103140577
Ik zal eens proberen antwoorden op alle vragen :)
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 23:07 schreef aloe_vera het volgende:
Moooooi dat keukenblad!! gevoelsmatig lijkt het me een risico om het zoals jij maakt te verlijmen, maar als je logisch nadenkt moet het juist heel stevig en waterbestendig zijn... denk ik tenminste!

Wat ik me wel afvraag: heb je al die blokjes zelf gezaagd of toch maar zo besteld?
Merbau is langdurig waterbestendig (er worden ook ramen van gemaakt). Als voorbeeld: deze plank komt van onze merbauvloer in de badkamer en staat intussen al zo'n 3 maanden gewoon buiten, half in een emmer water:

Geen enkele vervorming, geen zwelling, geen maatafwijking, geen rotting. Doe dat eens met je standaard gelamineerde spaanderplaat. Ook het frontframe van de keuken is geselecteerd op vormvastheid, ayouse trekt bijna niet en is zeer zacht, wat ik nodig had om zulke frontjes te kunnen maken

De blokjes zijn de blokjes die je kent van blokjesparketten. Kleiner dan visgraat, van afmetingen lijkt dat op de multiplex onderparketblokken die ze onder normaal parket leggen (2,5x15cm). Hoe kleiner de afmetingen, hoe groter de verhouding tussen breedte en dikte->hoe minder kans op schotelen. Deze heb ik niet zelf verzaagd in blokjes, maar mijn houthandel heeft die uit bredere en dikkere oude merbauplanken verzaagd. Oude planken omdat die meestal beter gedroogd zijn.

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 23:42 schreef bleiblei het volgende:
Heb je nu serieus in een dag tijd een werkblad gemaakt van hardhouten blokjes EN ze helemaal level geschaafd met een elcheapo? (er vanuit gaande dat je niet 200 euro over hebt voor een Lie Nielsen of Veritas bankschaaf) 4/5 inch schaaf zonder enige timmermans achtergrond? Nondeju... Doe ik je niet na.
Heb zelf gepoogd als hobbyist een zachthout werkblad te schaven met een rijschaaf maar dat was echt een kutklus en met niet echt een perfect 100% recht resultaat...
Waar doe je al deze skills op? Of zijn ze aangeboren ;) :P ?

Het blokje wat je trouwens daar aan het inlijmen bent gaat niet passen denk ik :P . Is net te lang (schat zo een halve cm te lang). Ik vraag mij ook af waarom je ergens op de helft gaat proberen een latje erin te lijmen. Is het niet handiger om het gewoon trapsgewijs te lijmen? (Retorische vraag, I know). Verder ben ik wel benieuwd of je niet bang bent dat al die latjes uit je werkblad springen als de vochtigheid van de omgeving veranderd. Hout werkt nu eenmaal, en zo op een plaat verlijmen... Ik zou het zelf niet aandurven...
Het werkblad is nog lang niet compleet, ik denk er zo'n week werk aan te hebben in totaal. De closups die je ziet zijn nog maar een klein stukje van het blad (waar de kat op zit).
Goedkoop materiaal (ik heb een klein schaafje van stanley, maar ook een handgemaakte blokschaaf van 1m lang die ik van een meubelmaker heb gekregen-die ik wel bijna nooit gebruik en nog in het ouderlijke huis staat :p)werkt vaak even goed als een dure. Je merkt wel dat goedkopere merken vaak minder doordacht zijn dan de echte merken. Ik heb 2 zaagtafels, eentje van bosch en eentje van metabo die ik zeer vaak gebruik en onmisbaar zouden zijn in dit project. Maar toch kan die geleiding niet precies op 45° zagen, iets wat mijn verstekzaag uit de Aldi bijvoorbeeld wel feilloos kan. Goekoop gerief is geen slecht gerief, het vereist een andere manier van werken. Daarnaast zou ik zonder twijfelen 200¤ neerleggen voor een schaaf, maar ik ben al tevreden met mijn eigen schaaf dus doe ik het niet. In deze verbouwing is er enorm veel van het budget naar gereedschap gegaan (tussen de 6 en 10 000¤, wat ook allemaal was ingepland in het originele verbouwingsbudget).

Zachthout schaven is moeilijker dan hardhout schaven (maar wel veel sneller). De truuk is gewoon wat oefenen op iets anders en vooral zo weinig mogelijk in 1 gang afnemen. Oefening baart kunst, en dat heb ik mezelf geleerd. Een meubelmaker zal zeker beter kunnen schaven, maar ik streef ook niet naar perfectie voor deze keuken. (Stel u voor dat je de perfect afgewerkte keuken hebt en er valt eens een mes in je werkblad= hartverscheurend). Een keuken is om te gebruiken, niet om naar te kijken.

Het blokje paste wel gewoon trouwens ;) Soms moest ik eens een blokje van een andere lengte tussen steken om elders goed uit te komen. Vandaar:


quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 00:17 schreef BBQ-kip het volgende:
Hardhouten blokjes gaan toch niet zo werken?

Ik zou wel goed uitkijken welke toplaag qua vernis ofzo je gebruikt. Je legt nog al snel een boterham of andere eetbare dingen op een werkblad (of eventuele kids in de toekomst). Dit i.p.v. giftige stoffen in verf, lijm en vernis enzo.
Zoals eerder gezegd: merbau is bijzonder duurzaam, vormvast en werkt nagenoeg niet. Er is een reden waarom dat zoveel gebruikt wordt in de schrijnwerkerij.
Voor de behandeling: net zoals elk ander werkblad, zeker van hout is er niet zoiets als 1 afwerking die goed is voor alles. Een houten werkblad is niet geschikt om warme pannen op te zetten,niet geschikt om langdurig water op te laten liggen, niet geschikt om te gebruiken als snijplank. Laat u niets wijsmaken, er is bijna geen enkel blad die die combinatie schadeloos overleeft.

Dan wat betreft de verlijming, het gebrek aan klemmen: Het is uiteindelijk niet meer dan een parketvloer, dat leg je ook niet met klemmen. Ze zijn perfect recht (wel ongelijk van dikte), dus je hoeft ook niets tegen elkaar aan te trekken. Je moet gewoon veel teveel lijm gebruiken dat het overal zit. Moderne lijmen zijn veel sterker dan -zelfs het nog sterkere merbau- hout. Getuige hiervan:
Het proefplankje dat ik eens heb gemaakt om de opbouw van het blad te testen (wel uit het zachtere eik):

Dat blokje is tientallen keren loodrecht en schuin gehamerd met een bolkophamer (zie de putten bovenaan) tot het brak. En wat breekt er? Zowel de toplaag als de onderlaag van het werkblad, maar de lijmverbinding is intact.

Die manier van werken heeft natuurlijk als gevolg dat er kleine kieren kunnen ontstaan tussen de plankjes. Maar aangezien je soms eens nagelt heb je toch al putjes om op te vullen. Hier noemt men dat 'opstoppen' waarbij je de kieren vult met houtlijm en stof. De lijm droogt transparant, het stof heeft dezelfde kleur als het hout-> naden zijn bijna onmogelijk te zien. En dat maakt het blad ook waterdicht.

quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 01:29 schreef Eelcotje84 het volgende:
@ MMach, oke, gelukkig dat er aan de afzuigkap is gedacht.. soms kan iemand vrij ver opgaan in zijn werk en zoiets misschien vergeten (?)

Wat een super leuk werk lijkt me dat werkblad... Zal je wel naar uitgekeken hebben (?)
[quote]0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 00:17 schreef BBQ-kip het volgende:

De dampkap zit al klaar van deze fase (maart 2011) :P

Die passeert achter de isolatie in de verste wand, en komt uit linksonder de linkse velux aan de achterkant, met een paddestoel.


Hier zie je waar ze beneden ergens zit:


Ik ben echt niemand die zomaar even wat dingen ineenflanst zonder de zaken goed te overdenken. Dat wil uiteraard niet zeggen dat ik geen zaken kan vergeten, of geen fouten kan maken, maar fouten maken mag, je doet het tenslotte zelf.

En heb ik naar het bouwen van de keuken uitgekeken? Ja & nee. Ja omdat het de 2de keer is dat ik een keuken wil bouwen (zie vroegere topics van het ouderlijke huis), maar de eerste heb ik niet kunnen beginnen door omstanigheden. Ja, omdat de keuken zoals hij in mijn hoofd zit, een goede keuken zou zijn en ik dat graag wil bouwen voor mijn vriendin, omdat zij graag kookt (ik sta zelden in de keuken, of het zou moeten zijn om een ijscremeke uit de diepvries te halen :P). Nee omdat er zoveel mee kan fout gaan. Het is nog steeds mogelijk dat ik iets aflever dat slecht is, of niet goed ineen zit. Dan gaan jullie denken: zie je wel, een keuken bouwen is specialistenwerk waar je zelf niet aan moet beginnen. Terwijl ik wil tonen dat een keuken bouwen wel doenbaar is en dat je er ontzettend op kan besparen. Een moderne keuken bouwen zou nog makkelijker zijn. Het enige dat je nodig hebt is een paneelzaag en wat schroeven.
En dan nog een nee: ik sta de laatste tijd heel vaak met bewondering naar oude kasten te kijken. Nu kan ik pas apprecieren hoeveel tijd, hoeveel kunde er in dat soort kasten zit. Dat is iets dat in de hedendaagse schrijnwerkerij steeds minder voorkomt. De keuken die ik bouw kan je in 1 dag frezen met een CNC machine. Alles zal perfect passen, elk kastdeurtje zal perfect zijn. Maar waarom zou je iets maken dat lijkt op het resultaat van een machine? Ik wil een deurtje waar je kan zien: aha, hier lag de verf iets te dik, daar is het profiel wat minder goed geschaafd, daar zit er een putje in het werkblad. Dat maakt het menselijk,dat maakt het mooier voor ons

[ Bericht 7% gewijzigd door MMach op 16-10-2011 10:01:06 ]
  zondag 16 oktober 2011 @ 10:16:11 #103
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_103140952
Ik vind het leuk wat je doet MMach. Ik denk ook dat 't wel gaat lukken met dat werkblad. Als afwerking zou ik olie pakken, en dan ieder jaar even nabehandelen. Het is dapper om het allemaal zelf aan te pakken, en ook niet zonder risico op blunders. Maar voor zover ik van de foto's en verhalen kan beoordelen, kijk je overal rustig naar en doe je dingen niet te vlug. :P
  zondag 16 oktober 2011 @ 13:38:42 #104
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103145240
De frontjes zijn ook al gedaan, bijna tijd voor het spoeleiland! Plamuur en schilderwerken is voor als alles van constructie gedaan is.


pi_103145732
Het voordeel van zelf je keuken maken is natuurlijk ook dat je makkelijker iets zelf kan herstellen.... dat gaat een stuk moeilijker met een stuk geplastificeerd spaanplaat. Mocht er dus echt een onoverkomelijke fout inzitten, dan kun je daar zelf ook weer wat aan doen. Stel dat je werkblad over 5 jaar losgaat zitten van de onderlaag, dan is dat iets om van te balen natuurlijk, maar dan kun je alsnog een houten blad op maat bestellen.

Niet dat ik ooit zelf mijn keuken zal gaan bouwen, daar heb ik de vaardigheden niet echt voor. Maar als je het idee hebt dat je bekwaam genoeg bent: waarom niet? De meeste keukens zijn echt niets meer dan spaanplaat kubussen en deurtjes, de jouwe is bij voorbaat beter gemaakt!

[ Bericht 4% gewijzigd door aloe_vera op 16-10-2011 14:01:48 ]
pi_103145948
Ik volg dat topic intensief al post ik hier bijna niet, maar met die keuken- daar moet gewoon een opmerking over gemaakt worden. Ik vind het ZO waanzinnig gaaf met welk een vakmanschap je dit in elkaar zet!!! Je hoeft echt niet onzeker te zijn dat wij je bekritiseren op foutjes, ik denk dat minder dan 1 procent van de fokkers uberhaupt dit niveau kan evenaren, laat staan nog beter!
De keuken is niet mijn stijl, hoewel ik het werkblad prachtig vind, maar de manier waarop je het met zoveel liefde en zorg in elkaar zet is gewoon bewonderingswaardig, zoals alles in het huis eigenlijk. Een nieuw huis dat vol staat met ikea-meubels, zoals hier, is ook heerlijk als het af is, maar als je om je heen kijkt en kunt beseffen dat je het zélf gemaakt hebt, moet het een nog veel waardevollere ervaring zijn. Zet 'm op :)
I had a signature once. It was awful.
  zondag 16 oktober 2011 @ 16:12:20 #107
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103150035
Allez, nog een laatste update voor vandaag, een paar details van het werkblad:kopse kanten, langse kanten,buitenhoek. Let wel: nog niet fijngeschuurd en nog niet opgestopt (kieren verdwijnen nog)








Voor hij/zij die de vorige keer vroeg om voldoende detailfoto's te tonen: zijn het er genoeg ? :p
pi_103150578
wederom indrukwekkend ^O^, op de foto's ziet het eruit of dit je 50ste blad is.
wat ik persoonlijk wel mooi vind is een kleine cm overstek van het aanrechtblad. maar dit heeft ook zeker wel iets _O_
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_103154921
Nice! _O_ Zit toch nu al behoorlijk strak en glad in elkaar lijkt het op de foto''s. Wat ik me altijd afvraag met scherpe hoeken opschuren tot een wat afgeronde hoek: hoe doe je dat op zo''n manier dat het overal hetzelfde is? Voor een radiatorombouw heb ik het weleens gedaan, maar dat is niet zo''n lang stuk als je keukenblad. Zit er speciale schaven voor of geleiders of is dat echt een beetje natte vingerwerk? (Ik heb geen idee)

Trouwens: In NL worden de 2 eurocentmuntjes niet meer gebruikt, ik ben helemaal gebrainwashed dat je een 5 eurocentmuntje gebruikte. Nu is je werkblad wel opeens ene stuk dunner geworden :P
pi_103155047
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 18:20 schreef aloe_vera het volgende:
Nice! _O_ Zit toch nu al behoorlijk strak en glad in elkaar lijkt het op de foto''s. Wat ik me altijd afvraag met scherpe hoeken opschuren tot een wat afgeronde hoek: hoe doe je dat op zo''n manier dat het overal hetzelfde is? Voor een radiatorombouw heb ik het weleens gedaan, maar dat is niet zo''n lang stuk als je keukenblad. Zit er speciale schaven voor of geleiders of is dat echt een beetje natte vingerwerk? (Ik heb geen idee)

Trouwens: In NL worden de 2 eurocentmuntjes niet meer gebruikt, ik ben helemaal gebrainwashed dat je een 5 eurocentmuntje gebruikte. Nu is je werkblad wel opeens ene stuk dunner geworden :P
heel belangrijke om in 1 keer door te schaven, dan pakt de schaaf overal evenveel weg en is je hoek overal hetzelfde
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_103155156
Heb dit alles nog eens zitten door lezen/kijken...en kan niet anders zeggen diep onder de indruk MMach. ^O^ (dit was ik al uit eerdere topics) geweldig om te zien!!! w/

Kan niet wachten op de volgende nieuwe post.. _O_
  zondag 16 oktober 2011 @ 18:31:23 #112
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_103155349
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 18:20 schreef aloe_vera het volgende:
Trouwens: In NL worden de 2 eurocentmuntjes niet meer gebruikt, ik ben helemaal gebrainwashed dat je een 5 eurocentmuntje gebruikte. Nu is je werkblad wel opeens ene stuk dunner geworden :P
In NL worden de prijzen meestal afgerond op 5ct ja, maar het is nog steeds een wettig betaalmiddel en je kan het dus ook gewoon als wisselgeld krijgen!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_103161346
mss dat je een mooier effect verkrijgt als je niet schuurt, maar een schraapstaal gebruikt. Kzal eens kijken of ik volgende week kan langskomen om er enkele te brengen
  maandag 17 oktober 2011 @ 08:29:41 #114
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103178135
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 18:20 schreef aloe_vera het volgende:
Nice! _O_ Zit toch nu al behoorlijk strak en glad in elkaar lijkt het op de foto''s. Wat ik me altijd afvraag met scherpe hoeken opschuren tot een wat afgeronde hoek: hoe doe je dat op zo''n manier dat het overal hetzelfde is? Voor een radiatorombouw heb ik het weleens gedaan, maar dat is niet zo''n lang stuk als je keukenblad. Zit er speciale schaven voor of geleiders of is dat echt een beetje natte vingerwerk? (Ik heb geen idee)

Trouwens: In NL worden de 2 eurocentmuntjes niet meer gebruikt, ik ben helemaal gebrainwashed dat je een 5 eurocentmuntje gebruikte. Nu is je werkblad wel opeens ene stuk dunner geworden :P
Als je een afrondingsradius wil die overal hetzelfde is:
-wil je een chamfer (een hoek die recht afgeschuind is), dan gaat dat met een handschaafje (gleufje in het midden op de hoek zetten en afschaven), wel in keer af te nemen. Geeft een wat moderner effect.
-wil je een afgeronde hoek, dan zet je eerst die chamfer en breek je dan de scherpe randen zodat die min of meer rond is.

In dit geval wil ik geen scherpe randen en ook geen perfecte randen, dus bij dit werkblad doe ik dat gewoo met de hand en een schuurpapiertje. Eerst grof en dan fijner. De hoek is dan niet overal gelijk, dat is het effect dat ik wou. Naar de hoeken van het werkblad wordt de afronding veel groter. Je krijgt dan ongeveer hetzelfde effect als je ziet bij oude kapblokken.

Kan je alleen toepassen bij een massieve toplaag van voldoende dikte. Het vergroot de illusie van een massief blad, ook al is het zichtbaar van dichtbij dat het niet massief is.

@Archont: ik heb idd ook zitten denken aan een schraapstaal, maar de oppervlakte lijkt me wel wat groot voor zoiets.

@densmee: ik heb ook zitten twijfelen voor een oversteek of niet. Je ziet maar zelden een blad zonder oversteek (gewoon omdat het makkelijker te maken is met een oversteek. Niemand die ziet of het blad nu ergens 2.3cm uitsteekt ipv 2cm), dus heb ik daarvoor gekozen, oldschool als het ware :) Ik vind het best mooi staan. Een nadeel zou kunnen zijn dat als er water ofzo van het aanrecht loopt, het dan over de kastdeurtjes loopt.

[ Bericht 9% gewijzigd door MMach op 17-10-2011 08:41:13 ]
pi_103179571
Wat een vakwerk, ongelovelijk!

Ik vind een huis zelf zo aanpakken het mooiste wat er is.

Hulde!
pi_103190545
Echt ongelooflijk hoe netjes en vakkundig je alles uitvoert. Je zou denken dat hier iemand bezig is van 50+ met meer dan 30 jaar ervaring in de bouw maar dan zie je foto's van jou aan het werk en dan zie je een nog heel jong iemand met heel veel kennis en passie aan het werk aan z'n eigen huis. Ga zo door!
  maandag 17 oktober 2011 @ 14:38:13 #117
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_103190608
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 08:29 schreef MMach het volgende:
@densmee: ik heb ook zitten twijfelen voor een oversteek of niet. Je ziet maar zelden een blad zonder oversteek (gewoon omdat het makkelijker te maken is met een oversteek. Niemand die ziet of het blad nu ergens 2.3cm uitsteekt ipv 2cm), dus heb ik daarvoor gekozen, oldschool als het ware :) Ik vind het best mooi staan. Een nadeel zou kunnen zijn dat als er water ofzo van het aanrecht loopt, het dan over de kastdeurtjes loopt.
Iets van je aanrecht afvegen is dan wel makkelijker, dan kan je je hand er tenminste onder houden!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  maandag 17 oktober 2011 @ 18:36:18 #118
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_103200469
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 14:38 schreef qu63 het volgende:

Iets van je aanrecht afvegen is dan wel makkelijker, dan kan je je hand er tenminste onder houden!
Meestal veeg je het toch de spoelbak in. Als die maar in- of onderbouw is.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:13:33 #119
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103229071
Van het aanrecht vegen gaat ook zonder oversteek hoor, moet je maar eens proberen :P

Verder 2 beslissingen die ik zo ga uitvoeren, maar waarvan ik voor anderen het tegengestelde aanraad:
-werkblad zal ik vernissen om eenzelfde effect te krijgen als de vloer. Voordeel: bikkelharde toplaag, maar minder resistent tegen slijten dan waxen/oliën. Eigenlijk is vernissen dus de slechtste keuze. Over een aantal jaar zal ik die toplaag dus opnieuw moeten doen, en het gehele werkblad opnieuw moeten schuren- waar bij olieën beschadigingen plaatselijk te herstellen zijn.
Tenzij ik olie vind met dezelfde look als de vernis
-de spoelbak zal hoger zitten dan het werkblad. Praktischer is natuurlijk dat je gewoon zaken vanop het werkblad kan vegen in een spoelbak die lager zit dan het aanrecht. Maar wij vinden het mooier dan een diepliggende spoelbak. We zullen dan later iets meer de schotelvod ter hand moeten nemen. Dus ook hier de slechtste keuze.
Ik kies zelden eens voor form before function, maar dat moet soms eens kunnen.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:25:29 #120
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_103229526
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 12:13 schreef MMach het volgende:
Ik kies zelden eens voor form before function, maar dat moet soms eens kunnen.
Denk je niet dat dat juist in de keuken een erg slecht idee is? Zeker die spoelbak, ik vermoed dat je (of je vriendin :P) die keuze later veelvuldig zult vervloeken.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:26:03 #121
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_103229549
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 12:13 schreef MMach het volgende:
Van het aanrecht vegen gaat ook zonder oversteek hoor, moet je maar eens proberen :P
Ik vind het zelf wat minder makkelijk :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_103230290
Keukenbladen met overstek worden eigenlijk alleen maar gedaan omdat je dan kleine verschillen in de plaatsing van de onderkastjes kan wegwerken. Zonder overstek is natuurlijk mooier.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:49:51 #123
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103232427
quote:
5s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 12:25 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Denk je niet dat dat juist in de keuken een erg slecht idee is? Zeker die spoelbak, ik vermoed dat je (of je vriendin :P) die keuze later veelvuldig zult vervloeken.
Kijk eens naar de standaard toepassing van zo'n spoelbak:


Ik vind dat niet mooi, ik vind het mooier als de spoelbak dus uit het eiland steekt, in alle richtingen.
Zo dus:


De eerste variant wordt meer toegepast, maar de 2de variant is ook niet zo raar. Als je even nadenkt in welk geval dat nuttig zou kunnen zijn dat je spoelbak verdiept is: als er water op je aanrecht ligt. In elk ander geval mag je het toch niet in de gootsteen kieperen. Veel water gaat er bij ons niet liggen, want de afwas doen we er niet. En voor die paar keren dat je eens morst is een schotelvod pakken niet zo heel veel extra werk.

@hieronder:
Nog een reden om toch te kiezen voor een opstand: een waterafvoer dient om vuil water af te voeren. Groentenresten,broodkruimels doorspoelen is vragen om verstoppingen op lange termijn.
Zelfs als de spoelbak lager zou zitten, dan nog zouden wij dat niet gewoon de gootsteen in mikken. Het is tenslotte nog altijd een gootsteen en geen vuilnisbak.

[ Bericht 6% gewijzigd door MMach op 18-10-2011 14:42:32 ]
pi_103233000
In de praktijk liggen er kruimels op je aanrecht als je brood hebt gesmeerd. Als je groente klein maakt om mee te gaan koken liggen er ook kleine restjes op het aanrecht. Dat alles gaat hier hoppa de gootsteen in en zo het riool in. Dan is het toch wel fijn als er geen opstaand randje is rondom je spoelbak.
pi_103239608
Ik vind je keuze alleen al gerechtvaardigd vanwege het woord 'schotelvod', Mmach! :D

Keep up the good work, ik volg je met veel belangstelling en bewondering.
Eeuwig vijfentwintig
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:32:15 #126
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_103246126
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 14:07 schreef Puala het volgende:
In de praktijk liggen er kruimels op je aanrecht als je brood hebt gesmeerd. Als je groente klein maakt om mee te gaan koken liggen er ook kleine restjes op het aanrecht. Dat alles gaat hier hoppa de gootsteen in en zo het riool in. Dan is het toch wel fijn als er geen opstaand randje is rondom je spoelbak.
Mijn idee, ik heb een opbouwspoelbak in mijn volkstuinhuis, ik vind het een crime. :{w
pi_103248214
van zo'n opstaande rand heb ik nog nooit iets nadeligs gemerkt. Is waarschijnlijk meer een kwestie van gewoonte dan iets anders
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 21:14:04 #128
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_103252736
Tja, wij hebben ook een vrij traditionele keuken besteld, en we hebben nog flink getwijfeld over zo een ouderwetse witte opbouw spoelbak. Ik weet even niet meer of dat nou emaille of porselein is.

Ook een spoelbak met van die kleine tegeltjes vind ik schitterend om te zien, maar o zo onpraktisch; je kan er nooit een pan kokend water in afgieten. Een keuken moet niet alleen een lust zijn voor het oog, je moet er dagelijks je voedsel in bereiden. Makkelijk om schoon te houden en praktisch in gebruik staan wat mij betreft op nummer 1, en esthetische aspecten op 2.
pi_103273061
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 13:49 schreef MMach het volgende:
@hieronder:
Nog een reden om toch te kiezen voor een opstand: een waterafvoer dient om vuil water af te voeren. Groentenresten,broodkruimels doorspoelen is vragen om verstoppingen op lange termijn.
Zelfs als de spoelbak lager zou zitten, dan nog zouden wij dat niet gewoon de gootsteen in mikken. Het is tenslotte nog altijd een gootsteen en geen vuilnisbak.
Wel een klein kitrandje tussen aanrechtblad en opstaande spoelbak he, anders vul je die kier vanzelf met kruimels :)

ik vind het stukje zelfbescherming wat je zo inbouwt wel slim, ik sta nog veel te vaak de laatste rijstkorrels uit de pan door de gootsteen te prakken. Zelf hou ik als stelregel aan: als het door de gaatjes van het zeefje past, dan mag het!
Gewoon een paar keer in het jaar preventief een fles gootsteenontstopper erdoorheen gooien :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 19 oktober 2011 @ 12:01:17 #130
277627 Seven.
We are Borg.
pi_103273461
In welke kleur ga je de keuken eigenlijk schilderen?
Resistance is futile.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 12:10:27 #131
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103273863
Het is inderdaad ook een stuk zelfbescherming ( ik weet wie de verstopte afvoer zal mogen fixen ten huize Mmach :p). En ik weet wel zeker dat dat voor ons geen meerwerk zal zijn. In het spoeleiland ga ik een afvalshute met deksel wegwerken in het werkblad, zoals je soms eens ziet in industriele keukens. Dekseltje eraf en alles in het gat vegen,waaronder de vuilnisbak staat. Je moet dan wel rekening houden met stankafsluiting enzo, maar dat zal ik wel documenteren met fotos als ik aan dat stuk zit.

@hierboven: in de kleur van het bovenste geschilderde deurtje ( zie vorige pagina denk ik)
  Milf donderdag 20 oktober 2011 @ 13:18:14 #132
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_103322373
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 21:14 schreef kaasplankje het volgende:
Tja, wij hebben ook een vrij traditionele keuken besteld, en we hebben nog flink getwijfeld over zo een ouderwetse witte opbouw spoelbak. Ik weet even niet meer of dat nou emaille of porselein is.

Ook een spoelbak met van die kleine tegeltjes vind ik schitterend om te zien, maar o zo onpraktisch; je kan er nooit een pan kokend water in afgieten. Een keuken moet niet alleen een lust zijn voor het oog, je moet er dagelijks je voedsel in bereiden. Makkelijk om schoon te houden en praktisch in gebruik staan wat mij betreft op nummer 1, en esthetische aspecten op 2.
Waarom kan dit niet?
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_103352854
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 12:10 schreef MMach het volgende:
Het is inderdaad ook een stuk zelfbescherming ( ik weet wie de verstopte afvoer zal mogen fixen ten huize Mmach :p). En ik weet wel zeker dat dat voor ons geen meerwerk zal zijn. In het spoeleiland ga ik een afvalshute met deksel wegwerken in het werkblad, zoals je soms eens ziet in industriele keukens. Dekseltje eraf en alles in het gat vegen,waaronder de vuilnisbak staat. Je moet dan wel rekening houden met stankafsluiting enzo, maar dat zal ik wel documenteren met fotos als ik aan dat stuk zit.

@hierboven: in de kleur van het bovenste geschilderde deurtje ( zie vorige pagina denk ik)
Zo'n afvalbakje met deksel in je werblad is ideaal. Hebben mijn ouders ook, in hun 20jr oude keuken voor groenteafval voor op de composthoop. Stinkt niet als je de bak gewoon niet te lang laat staan, ik geloof dat er wat rubber rond de afsluitrand zit (mogelijk zat ;) ) maar dat is denk ik niet eens echt nodig
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:36:18 #134
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103363558
@Nikky: Misschien kan de tegellijm daar niet goed tegen ofzo? In elk geval mag je dat eigenlijk bij geen enkele afvoer doen, er gewoon kokend water in kieperen. Zo'n afvoer kan langdurig tegen 90° en maar tegen pieken van 110 ofzo. Als er kokend water staat te broebelen in de sifon lijkt me dat dus geen goed idee. (Kan je je voorstellen hoe mijn vriendin moet leven met mj? :P "Nee dat niet in de afvoer, en zeker dat niet, en zorg dragen voor het aanrecht, etc.")

Intussen gaat de keuken met minipasjes vooruit. Bij de kastenwand zijn de onderste (dat de bovenste nog scheef staan is dus normaal) deuren voorzien van scharnieren. Dat zijn zichtbare scharnieren ipv de gewone onzichtbare die normaal worden gebruikt. Voordeel van dat soort scharnieren is de combinatie van 180° openingshoek en de mogelijkheid om inliggend te werken+deuren zijn gewoon direct uitneembaar. Er zijn ook onzichtbare die hetzelfde kunnen, maar die nemen veel plaats in in de kast. Daarbij hoort het gewoon ook bij zo'n type keuken om zichtbare scharnieren te gebruiken. Een gigantisch nadeel is uiteraard dat zulke scharnieren niet nastelbaar zijn. Dat is dan ook de reden waarom ik zoveel tijd heb gestoken in het maken dat de panelgaps overal zo goed mogelijk zijn voor de scharnieren geplaatst werden. Met de handschaaf nog wat finetunen en de naden gaan overal gelijkaardig zijn.






Ik weet wel dat die keuken niet ieder zijn meug zal zijn, maar tracht daar een beetje langs te kijken :) De kleur is trouwens nog een beetje aangepast, iets minder geel, naar een champagnetint.
pi_103367880
Ik zou zelf inderdaad een ander model kiezen kwa deuren.
Maar dat is een kwestie van smaak. De uitvoering en de afwerking ziet er op de foto erg goed uit, daar valt niets over te zeggen!

Ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:26:53 #136
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_103370117
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 13:18 schreef nikky het volgende:

[..]

Waarom kan dit niet?
Dan barsten ze.

Mooi MMach! ^O^
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:30:17 #137
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_103370281
Je kan btw best het blad gaan vernissen met blanke lak. Dan zou ik wel 6-8 lagen jachtenlak nemen oid. Het nadeel er van is dat als je een beschadiging in je laklaag hebt en er water onder geraakt dit heel lelijke vlekken onder je laklaag geeft. Daar moet je goed voor waken.
pi_103414514
Strakke scharnieren hoor! Dat lijkt mij de lastigste klus om die perfect te krijgen.
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 18:37:12 #139
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103423309
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:36 schreef MMach het volgende:
@Nikky: Misschien kan de tegellijm daar niet goed tegen ofzo? In elk geval mag je dat eigenlijk bij geen enkele afvoer doen, er gewoon kokend water in kieperen. Zo'n afvoer kan langdurig tegen 90° en maar tegen pieken van 110 ofzo. Als er kokend water staat te broebelen in de sifon lijkt me dat dus geen goed idee. (Kan je je voorstellen hoe mijn vriendin moet leven met mj? :P "Nee dat niet in de afvoer, en zeker dat niet, en zorg dragen voor het aanrecht, etc.")

Intussen gaat de keuken met minipasjes vooruit. Bij de kastenwand zijn de onderste (dat de bovenste nog scheef staan is dus normaal) deuren voorzien van scharnieren. Dat zijn zichtbare scharnieren ipv de gewone onzichtbare die normaal worden gebruikt. Voordeel van dat soort scharnieren is de combinatie van 180° openingshoek en de mogelijkheid om inliggend te werken+deuren zijn gewoon direct uitneembaar. Er zijn ook onzichtbare die hetzelfde kunnen, maar die nemen veel plaats in in de kast. Daarbij hoort het gewoon ook bij zo'n type keuken om zichtbare scharnieren te gebruiken. Een gigantisch nadeel is uiteraard dat zulke scharnieren niet nastelbaar zijn. Dat is dan ook de reden waarom ik zoveel tijd heb gestoken in het maken dat de panelgaps overal zo goed mogelijk zijn voor de scharnieren geplaatst werden. Met de handschaaf nog wat finetunen en de naden gaan overal gelijkaardig zijn.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik weet wel dat die keuken niet ieder zijn meug zal zijn, maar tracht daar een beetje langs te kijken :) De kleur is trouwens nog een beetje aangepast, iets minder geel, naar een champagnetint.
Mooie zelfbouw! De hoogte van je werkblad lijkt aan de vrij lage kant.
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:15:32 #140
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103424477
Het werkblad is met 95,4cm hoog nochtans niet laag te noemen. De hoogte is de gulden middenweg tussen de grootte van m'n vriendin en ikzelf. Ik ben groot (naar NL normen wss wel klein met 1m83 :P). Met die werkhoogte kunnen we beiden ons vlakke hand leggen op de bodem van de spoelbak=ideale werkhoogte.

Hier de sokkel van het spoeleiland. Goed verankerd aan de vloer zodat er zeker niets kan verschuiven en behoorlijk robuust. De uiteindelijke plinten worden aan de sokkel gelijmd (onder de plint komt de uitzettingsvoeg voor het parket) De uiteindelijke diepte van de plinten ten opzichte van het kastfront is dan 13,5cm. Dat is vrij diep in vergelijking met een standaardkeuken, maar ik heb dan ook geen overstekend blad. Op die manier kunnen (wij dan) met ons middel direct tegen het werkblad staan zonder de voeten te moeten verdraaien.

(De finale keukenkleur is nu ook te zien: de kastdeur van de frigo is gedeeltelijk in die kleur gezet om te kijken naar de combinatie met andere kleuren).

Voor wie zou vinden dat het allemaal maar traag gaat: dit zijn een paar foto's van exact 1 jaar geleden :) :






En een zichtje van de keuken, al een maand later:


Ik kan het bijna zelf niet geloven
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:24:44 #141
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_103424819
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 19:15 schreef MMach het volgende:
Voor wie zou vinden dat het allemaal maar traag gaat: dit zijn een paar foto's van exact 1 jaar geleden :)
Ik denk niet dat je die mensen hier gaat vinden hoor :+
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 21:29:01 #142
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103429601
@InTrePidlvity: Soms hoor ik eens wat anders van me vrienden... :P

En de helft van het corpus van het keukeneiland staat er, de layout wordt stilaan duidelijk denk ik.


Heel wat loopruimte op deze manier (1m65 tussen toog en eiland):


Het eiland krijgt dezelfde afgestompte hoek als de toog
pi_103430167
Jeeeee, wat ruim allemaal! Super om ook eens dat eiland te zien
pi_103432066
Mooie vooruitgang weer Mmach!
Gaat weer erg hard als altijd.
  zondag 23 oktober 2011 @ 10:19:17 #145
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103444322
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 19:15 schreef MMach het volgende:
Het werkblad is met 95,4cm hoog nochtans niet laag te noemen. De hoogte is de gulden middenweg tussen de grootte van m'n vriendin en ikzelf. Ik ben groot (naar NL normen wss wel klein met 1m83 :P). Met die werkhoogte kunnen we beiden ons vlakke hand leggen op de bodem van de spoelbak=ideale werkhoogte.
^O^ Het leek lager. Hier hebben we de keuken op 98 gezet. Allebei geen kromme rug :)
  zondag 23 oktober 2011 @ 10:22:30 #146
149959 SQ
snelle trees
pi_103444364
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 13:26 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Dan barsten ze.

Mooi MMach! ^O^
wat een onzin, ik heb al drie jaar zo'n spoelbak en er zijn echt gallons aan kokend water en chemische zooi doorheen gegaan, en die is nog perfect :')
disclaimer
pi_103445999
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 13:30 schreef kaasplankje het volgende:
Je kan btw best het blad gaan vernissen met blanke lak. Dan zou ik wel 6-8 lagen jachtenlak nemen oid. Het nadeel er van is dat als je een beschadiging in je laklaag hebt en er water onder geraakt dit heel lelijke vlekken onder je laklaag geeft. Daar moet je goed voor waken.
Heb jij daar ervaring mee? Want ik heb dat toegepast in mijn badkamer (blad onder de wasbak) en ik krijg ook zonder beschadigingen, lelijke plekken. Met name van gemorste zeep, badschuim e.d. Ik kan me voorstellen dat dat in een keuken alleen maar erger wordt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 23 oktober 2011 @ 12:36:53 #148
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_103447685
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 19:15 schreef MMach het volgende:
Voor wie zou vinden dat het allemaal maar traag gaat: dit zijn een paar foto's van exact 1 jaar geleden :) :
MMach en traag :D _O-
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_103448784
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 16:12 schreef MMach het volgende:
Voor hij/zij die de vorige keer vroeg om voldoende detailfoto's te tonen: zijn het er genoeg ? :p
Volgens mij was ik dat. :) En ja, zeker een goed begin en nooit genoeg! Erg leuk om te zien dat je ook genoeg aandacht schenkt aan details. Precies naar wens en op maat, daar kan je alleen maar veel plezier van hebben de komende jaren.

N.B. De werkplaats is op de laatste foto's wel weer te netjes, leest je vriendin ook mee hier? :P
  zondag 23 oktober 2011 @ 17:50:51 #150
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103460999
En het corpus is bijna af, nog een beetje legplankjes en dat is ook gedaan.
LET OP: nog niet de finale kraan, dit is een tijdelijke werfkraan om het systeem te testen.

Mijn schoonfamilie was op bezoek, dus voor zij die de afmetingen niet goed kunnen inschatten is dat ideaal.
Afmetingen van het spoeleiland: 2m45 x 1m45, redelijk dicht bij de 1.6 verhouding, wat geen toeval is. Langs alle kanten is er genoeg plaats rond het eiland. Aan de 'achterkant' is een groot werkblad met daaronder de vaatwasser, naast de vaatwasser alle leidingen, stopcontacten etc, zodat die niet te zien zijn in de kast onder de spoelbak, én veel beter bereikbaar.

















Handig werken daar voor de loods trouwens (klussers-dream),


overzichtje:




Hier nog een toffe voor en na




[ Bericht 4% gewijzigd door MMach op 23-10-2011 18:32:54 ]
pi_103462366
_O_
Klussen deel 1 en 2
  zondag 23 oktober 2011 @ 18:58:51 #152
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_103463654
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 11:38 schreef stavromulabeta het volgende:

Heb jij daar ervaring mee? Want ik heb dat toegepast in mijn badkamer (blad onder de wasbak) en ik krijg ook zonder beschadigingen, lelijke plekken. Met name van gemorste zeep, badschuim e.d. Ik kan me voorstellen dat dat in een keuken alleen maar erger wordt.
Niet persoonlijk maar ik heb wel natte ruimtes gezien waar het hout lelijk geworden is door watervlekken. :P
  zondag 23 oktober 2011 @ 19:18:15 #153
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103464368
En als weekendafsluiter Ik ben in een voor en na bui vandaag:


(Ja het ligt er overal stoffig bij, ook al wordt het dagelijks gestofzuigd. Een verbouwing=stof)
pi_103464690
Indrukwekkend! :o
Met zo'n filmpje wordt de ruimte toch net wat duidelijker. Heerlijk ruim, de keuken en woonkamer ^O^.
Het switchen van de slaapkamer, kom je daar nog van terug? De origineel als slaapkamer bedoelde ruimte lijkt me veel meer een rustige, ruime slaapkamer dan het ogenschijnlijk krappere stuk waar het bed nu staat.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_103468410
Wat meeega gaaf! Wat zit er nu ookweer apart in de muur naast de gang, tegenover de keuken? Het wordt echt fantastisch mooi, ook al is het helemaal niet mijn stijl, de liefde waarmee dit gemaakt wordt is gewoon top!!!
I had a signature once. It was awful.
pi_103488330
Leuk die filmpjes!!
  maandag 24 oktober 2011 @ 12:04:15 #157
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103491626
@WheeleE, na een aantal dagen in deze setup te hebben geslapen is dat veel beter dan de vorige setup. Vergis u niet in de afmetingen van de ruimtes boven, die zijn bijna even groot als beneden. Dat er weinig plaats is naast het bed is maar een optische illusie. Het is een groot bed, het zijn zeer grote veluxen (en toevallig lag daar een heel grote catalogus naast het bed op dat muurtje :P). De nauwste kant staat ongeveer 1m30 van de kast, aan het voeteinde van het bed is er nog 2m, enz. Die slaapkamer meet rond de 7x6m, niet alsof je je daar beklemd voelt.
Ik vind het leuker om daar te slapen dan in die kamer ernaast, een soort lofty feel en het staat wat voller dan zo'n volledig lege kamer.
De structuur boven is al afgewerkt tot en met de plintjes, de inrichting, daar ben ik nog maar deels aan begonnen. Wait and see.

@zoeperzazke: dat is het audiosysteem/+keukeninternet (om receptjes op te zoeken enzo). Het grote scherm is een touchscreen (vetbestendig), dat ding er rechts van is de volumeknop en de instellingen voor de audio, de blauwverlichtte knopjes eronder zijn de aan-uit knop van de pc en de resetknop. De PC zelf staat in de kast onder de trap, de subwoofer ook.
Dat systeem kan in de keuken spelen, of in de keuken en de eetkamer. In het filmpje kan je het misschien al horen (het is de muziek beneden die aan het spelen is), maar de geluidskwaliteit is perfect naar onze eisen. Laatst was ik in een superluxe keuken waarbij de radio ook ingebouwd was. Dat was zo'n NIKO inbouwradio (dubbel afdekplaatje met zo'n miniboxje er naast) en andere boxen in het plafond. Resultaat: makkelijk te bedienen, redelijk mooi ingebouwd, maar de geluidskwaliteit was verschrikkelijk. Geen mid of lage tonen, echt zo'n typisch metalen radiogeluid.
Ik denk dat ik iets van een 900¤in totaal heb gespendeerd aan alle componenten (pc, geluidskaart, tv kaart, touchscreen, boxen, etc). In return krijg je een uniek systeem. Volledig geintegreerd, volledig te verbergen, goede geluidskwaliteit (3 boxen in de keuken, 2 in de eetkamer, 1 grote sub in de keuken) zonder dat er gigantische boxen in de weg staan, met internet, met tv, en op termijn zal dat ook geintegreerd worden in het custom alarmsysteem (wordt niet uitgelegd in het topic, en dat is ook de bedoeling :) ).

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 24-10-2011 12:09:31 ]
pi_103495960
Zo'n walkaround geeft toch een heel ander beeld moet ik zeggen. Heb een groot deel van je topics teruggelezen en ik moet zeggen: chapeau! Als je van zo'n krot - mag ik denk ik wel stellen!? - zo'n huis kunt maken, daar zijn eigenlijk geen worden voor. Je hebt de komende tijd nog wel wat te klussen gezien wat er aan bijgebouwen etc. staat, maar dat is voor jouw natuurlijk helemaal niet erg.
pi_103607668
Heb net een filmpje bekeken maar dat ziet er sjiek uit hoor.
Kan me goed voorstellen dat je op de nieuwe slaapkamer veel beter zal slapen, dat loft gevoel is wel erg mooi met dat open stuk bij de trap en het lage muurtje.

He enige minpuntje vind ik de wc die nu ipv in de naastgelegen kamer direct in de slaapkamer zit.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 06:43:19 #160
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103613031
@Jdel: idd een minpunt in vergelijking met wat normaal is misschien. Langs de andere kant, mocht er een ensuite badkamer voorzien zijn (het plan helemaal in het begin), was dat ook zo. En zolang geen van ons beiden explosieve stoelgang heeft, is er niet echt geluids en/of geurhinder (is toch nog redelijk afgeschermd en heeft zijn eigen afzuiging.

En met dat muurtje achter het bed, dat is het idd ook wel tof. Als je de halverlichting aansteekt is de kamer gezellig verlicht en geeft dat ook nog eens extra ruimtegevoel.
pi_103613047
Zie dit topic NU pas... DAMN! SJIEK!

alleen geen tijd, gotta go to work... Dus gewoon een ranzige TVP..

Super!
  donderdag 27 oktober 2011 @ 07:43:35 #162
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_103613307
Damn wat wordt het toch gruwelijk mooi! :Y O+ _O_
***
pi_103616222
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 06:43 schreef MMach het volgende:
@Jdel: idd een minpunt in vergelijking met wat normaal is misschien. Langs de andere kant, mocht er een ensuite badkamer voorzien zijn (het plan helemaal in het begin), was dat ook zo. En zolang geen van ons beiden explosieve stoelgang heeft, is er niet echt geluids en/of geurhinder (is toch nog redelijk afgeschermd en heeft zijn eigen afzuiging.

En met dat muurtje achter het bed, dat is het idd ook wel tof. Als je de halverlichting aansteekt is de kamer gezellig verlicht en geeft dat ook nog eens extra ruimtegevoel.
Explosieve stoelgang, dat klinkt wel erg dramatisch, maar ik zou zelf liever een afgesloten ruimte hebben als wc. Komt misschien ook omdat ik al gauw 15min. op de wc zit :)

De slaapkamer met de verlichting in de hal aan lijkt me geweldig.

Post daar maar eens een fototje van, dat zou ik graag zien.

Wonen jullie er al fulltime nu, of alleen tijdens het klussen? Heb ondertussen al de topics van de verbouwing en je zolderverbouwing gelezen de afgelopen anderhalve week (heeft aardig wat uren gekost) en weet het nu niet meer helemaal.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:32:57 #164
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103621915
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 10:41 schreef jdel het volgende:

[..]

Explosieve stoelgang, dat klinkt wel erg dramatisch, maar ik zou zelf liever een afgesloten ruimte hebben als wc. Komt misschien ook omdat ik al gauw 15min. op de wc zit :)

De slaapkamer met de verlichting in de hal aan lijkt me geweldig.

Post daar maar eens een fototje van, dat zou ik graag zien.

Wonen jullie er al fulltime nu, of alleen tijdens het klussen? Heb ondertussen al de topics van de verbouwing en je zolderverbouwing gelezen de afgelopen anderhalve week (heeft aardig wat uren gekost) en weet het nu niet meer helemaal.
Wat aan elkaar geplakte fotootjes om het er op te krijgen:

In het echt is het natuurlijk wel wat warmer

Voor wie in alle rust wil vertoeven op de wc is er beneden ook nog eentje (niet zo heel ver, gewoon de trap af lopen). Ons stoort dat eigenlijk niet, zoals eerder gezegd.

We wonen er al sinds juli fulltime :Y Op het stof na heel comfortabel trouwens :) Voor wie ooit iets gelijkaardigs zou doen: het verwarmingssysteem zoals ik het heb gedaan (allemaal radiatoren, bijna dubbel zo veel vermogen als nodig, enkel beneden): dat werkt zeer goed. Doordat de radiatoren te groot zijn voor het benodigde vermogen kan ik mijn cvketel op een lagere temperatuur laten draaien (hij draait nu op 40% vermogen). We hebben een aantal zeer koude dagen gehad (met vriestemperatuur 's nachts) en we konden het gehele huis heel gemakkelijk en snel op 20-22°C krijgen. Het volledige huis is overal even warm (op een graadje na misschien dan) en ook het verbruik dan is zeer goed. Als we niet thuis zijn staat de verwarming uit, maar als we thuiskomen is het toch nog 19.6° (zonder dat er dus verwarming is, buitentemp +-10-13°C). Na een half uurtje is alles lekker warm en blijft het warm. De eerste keer voor ons allebei dat we wonen in een huis waar het overal warm kan zijn en waar er ook gewoon warm water uit de kraan komt. :Y) Verder ook geen tocht ofzo, dus ik vermoed dat de isolatie dik oke is. De zwakke punten in mijn isolatieschil zijn de 2 koepels (2.68W/m²K (versus 1.1 van HR++ glas), ook al zijn die oppervlaktes ivgl niet zo groot), daar ga ik dan ook misschien nog een glas in steken (ook omdat ik het niet mooi vind om te kijken tegen het plastic van die koepel.)

[ Bericht 5% gewijzigd door MMach op 27-10-2011 19:07:20 ]
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:42:21 #165
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_103622237
Het wordt steeds gekker. Ik vind het fantastisch. Zeer benieuwd naar het eindresultaat.
pi_103623449
Wat een paleis w/

Een fraai resultaat van je harde werken. ^)
pi_103623740
Suske en Wiske op het toilet :D
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 17:13:49 #168
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103711558
Weinig echt grootschalige werken vandaag. Meer enkele details die goed moeten uitgevoerd worden.
Een beetje details van de afvalchute die in het aanrecht komt, zo onzichtbaar mogelijk.
Dat stuk van het aanrecht is gemaakt uit marine multiplex. Daarna merbau op lijmen, klemmen en affrezen. Dit is nog verre van af, dus als iets niet duidelijk is: dat komt wel.










Ook: onze allereerste vaatwas-was :)


Voor wie de keuken nog niet ziet samenkomen: een stuk van de toog: het werkblad zit een ministukje in de vernis, de kleur die je ziet is de finale kleur van de keuken, en een stukje van de vloer van de keuken ligt er ook.

Ik vind dat in elk geval niet ongelofelijk ouderwets.
pi_103711682
quote:
Ik vind dat in elk geval niet ongelofelijk ouderwets.
Nou die kopjes in de vaatwasser herken ik wel...oranje bloemen. *O* dat is dus weer modern?

Goed bezig ^)
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 19:21:46 #170
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_103715104
Die keuken blijft echt waanzinnig _O_ Hoe heb je dat rondje zo mooi uitgezaagd?

De slaapkamer ben ik stukken minder weg van, je ziet duidelijk dat dat een oplossing is die later is verzonnen. In tegenstelling tot de rest van het huis, waar elk detail vooraf gepland lijkt te zijn (en dat ook daadwerkelijk is). Ik kan me voorstellen dat dit door praktische overwegingen is ingegeven, maar stiekem hoop ik dat jullie alsnog de grote master bedroom zullen betrekken :Y
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 20:09:13 #171
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103716876
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 19:21 schreef InTrePidIvity het volgende:
Die keuken blijft echt waanzinnig _O_ Hoe heb je dat rondje zo mooi uitgezaagd?

De slaapkamer ben ik stukken minder weg van, je ziet duidelijk dat dat een oplossing is die later is verzonnen. In tegenstelling tot de rest van het huis, waar elk detail vooraf gepland lijkt te zijn (en dat ook daadwerkelijk is). Ik kan me voorstellen dat dit door praktische overwegingen is ingegeven, maar stiekem hoop ik dat jullie alsnog de grote master bedroom zullen betrekken :Y
Uitgezaagd met de frees (zie de ronde gaten van de zolder)

Wat de andere kamer betreft, daar ben ik het zeker niet mee eens. Je kan moeilijk een inrichting beoordelen die nog niet af is. Vind ik dan. Jij weet dat het achteraf verzonnen is omdat je het gezien hebt. Bijna iedereen die hier geweest is nu de kamer geswitched is, vind het beter. Het bed past er wel minder, dat is waar.

@anneX: dat servies is (nog) niet in :P Het is een origineel Royal Boch servies (1968). Binnen enkele jaren wordt dat wel weer herontdekt :)
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 20:17:17 #172
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_103717129
Ik zie dat jij 3 jaartjes jonger bent dan ik, mijn oma had dit servies en voor mij doet het denken aan goeie oude tijden.
Heb jij het van huis uit meegekregen/genomen nadat je ouders overleden waren?

Ik vind je keuken érg mooi worden, liefde voor hout, dat zie je, prachtig!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_103718095
*Jaloers op afvalchute*

Ik kan bijna niet geloven dat ik zoiets zeg :P

En de combinatie vloer, kastje en werkblad ziet er super uit! :9~
pi_103718654
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 12:04 schreef MMach het volgende:
Het grote scherm is een touchscreen (vetbestendig)
Is dat er een specifiek voor in de keuken?
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 22:18:26 #175
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103721521
@Ophelia: niet speciaal voor keukens, is een scherm dat gebruikt wordt in de industrie, het design is dan ook simpel, maar de voordelen wegen daartegen op.

@BBQ-kip: idd en servies van mijn ouders, maar waar zij het vandaan hebben gehaald of van wie het exact was, god mag het weten en ik kan het aan niemand vragen...

En voor vandaag stop ik hier.

Voor liefhebbers van details: Ik wou een afvalchute, mijn vriendin was daar neutraal over, dus dat ging door. Omdat ik weet dat mijn vriendin er zich aan zou irriteren aan het feit dat de lijnen in het deksel niet zouden doorlopen in het aanrecht heb ik een heel klein -bijna onzichtbaar- hoekje in het deksel voorzien dat zal aansluiten op het aanrecht. Op die manier zal alles altijd in lijn lopen. Ik had natuurlijk ook gewoon een vierkant deksel kunnen nemen, maar een rond is moeilijker en er moet tenslotte wat uitdaging aan zijn.
pi_103721966
De afvalcute is geweldig.
Had ik wel gewild, was alleen een duur gaatje geworden in het graniet.

En hahah ik zat goed ! Met de oranje bloemen.
1968 flower power !
Toch zou ik er zuinig op zijn en het niet zo gauw in de vaatwasser stoppen dan.
pi_103724485
Leuk, dat licht autistische hoekje uit de chute zodat het helemaal klopt O+. Zo zou ik het ook willen namelijk.
pi_103725171
Wij stoppen bijna alles in de vaatwasser, maar ik zou hier inderdaad voorzichtig mee zijn. In eerste instantie lijkt er niets aan de hand, maar na verloop van tijd zal de beschildering toch worden aangetast (vager worden).
  zondag 30 oktober 2011 @ 16:06:13 #179
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_103746479
Ga je nog een handvat op je afvalchute deksel plaatsen? Of hoe ga je dat op een elegante manier oplossen?
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  zondag 30 oktober 2011 @ 16:55:14 #180
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_103748531
damn! volgens mij moet je voor jezelf beginnen en voor anderen ook gaan ontwerpen en maken! Ziet er strak uit allemaal!
pi_103760116
Hier past enkel totale stilte in geheel blinde bewondering. Held :*
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  zondag 30 oktober 2011 @ 22:10:07 #182
151515 verita
Happy days
pi_103764615
* verita kin opraapt

Tsjonge, wat ben je toch een ongelofelijke vakman. Laurette is een enorme boffert :Y
Fijn dat alles zo mooi wordt en goed lukt.
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  Moderator zondag 30 oktober 2011 @ 22:10:30 #183
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_103764645
Benoit, Je blijft een echte vakman ! _O_

Wat een oog voor details ! Ben gewoonweg verbijsterd !

Heb je er nooit aan gedacht om van je hobby echt je werk te maken ? Je zou als kleine zelfstandige best wel meubels kunnen gaan maken oid. :@
pi_103766204
Denk dat dat heel leuk is als hij eens klaar is met carriere maken ;)
Ben wel benieuwd naar de verdere constructie...hoe ga je hem legen bijv.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_103766520
Hoi M
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 22:33 schreef Ml-etje het volgende:
Denk dat dat heel leuk is als hij eens klaar is met carriere maken ;)
Ben wel benieuwd naar de verdere constructie...hoe ga je hem legen bijv.
Die is noooooooit klaar met carriere maken en als dit huis perfect is gaat hij vast weer ergens een ander huis perfectioneren (welk een bofhuizen), kortom, het zit in zijn handen en in zijn bloed, Benoit rust nimmer. Al hoop ik van wel, genieten mag Benoit. :Y
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  maandag 31 oktober 2011 @ 16:36:01 #186
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103790508
@hierboven: Heb er wel aan gedacht om ooit eens voor mezelf te beginnen. Maar nu niet. Ik doe het werk dat ik wil, ik verdien wat ik wil, en dat verbouwen is eens een hobby waar je iets aan hebt. Ik ga niet zeggen dat elk stuk van die keuken leuk is om te maken, maar ik vind het meestal bijna ontspannend om zo'n beetje op het gemak me wat hout te werken. En ik begin stilaan tevreden te worden van het resultaat.





Vandaag en morgen verlof, want het is een feestdag in Be

[ Bericht 6% gewijzigd door MMach op 31-10-2011 17:36:23 ]
pi_103790976
Ow... Ik dacht eigenlijk dat je een soortgelijk iets voor je werk deed :O Of dat je in iedere geval een relevante cursus/opleiding gedaan hebt. Het is echt gaaf dat je dit allemaal kunt als het "gewoon" een hobby is en je dus het grootste deel van je tijd ergens anders mee bezig bent.
Klussen deel 1 en 2
  maandag 31 oktober 2011 @ 17:10:51 #188
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103792161
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 16:46 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Ow... Ik dacht eigenlijk dat je een soortgelijk iets voor je werk deed :O Of dat je in iedere geval een relevante cursus/opleiding gedaan hebt. Het is echt gaaf dat je dit allemaal kunt als het "gewoon" een hobby is en je dus het grootste deel van je tijd ergens anders mee bezig bent.
Idd niet, verbouwen heeft voor mij altijd los gestaan van mijn dagtaak. Vroeger was mijn dagtaak studeren, nu is dat werken. Ik ben dus het grootste deel (ik vertrek naar m'n werk om 6u30 en ben meestal thuis rond 18u30) van de dag met iets anders bezig. Ik heb ook geen opleiding gehad tot klusser ofzo. Als ik iets wil maken, dan denk ik na over hoe ik dat ineen zou steken en ,dan doe ik dat en lukt het meestal. Ik kan het redelijk moeilijk uitleggen, maar ik zie een beeld in mijn hoofd van hoe iets ineen zit, of hoe het ineen moet steken. Het enige dat je dan nog moet uitvissen is de juiste volgorde. Ik ben het wel gewoon om met 3D programma's te werken, misschien dat ik daardoor ook op die manier denk. Toch denk ik dat iedereen wel kan klussen, mits wat moeite.
  dinsdag 1 november 2011 @ 19:14:00 #189
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103842370
Weer een beetje verder. Ter info: ik zit nog steeds onder de 7000¤ die ik geresereerd had voor de keuken (incl. alle toestellen). Ik ben nu zo'n 5 weken verder dacht ik, dus ik vind het ook vlot gaan.



Het front van de vaatwasser is dubbel uitgevoerd om sterk genoeg te zijn en om voldoende houvast te hebben voor alle stukken van het frontframe
















(veel foto's, maar er zijn ook nieuwe zichten bijgekomen c_/ )
pi_103842810
Kwijl... Ruimte - licht- kasten - je kont kunnen keren ( met zijn 2-en) ...

En opgeruimd w/
  zaterdag 5 november 2011 @ 14:29:03 #191
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_103996114
De achterkant van het eiland is nu ook af.


Wat de binnenkant van de keuken betreft:
Alles krijgt eerst een grijze tint, daarna 2x geolied met werkbladolie voor weerstand tegen vlekken,water en om gemakkelijk schoonmaakbaar te zijn:




En hoe zou de binnenkant er dan uitzien van een niet-zelfgemaakte keuken van hetzelfde budget?




Om nog maar te zwijgen over het tactiele verschil, koud hard plastic versus de warmte en oppervlakteruwheid van echt hout.

* MMach kijkt uit naar de kleurencombinatie met frontjes en werkblad :)
pi_103999609
Lurker meldt zich.

Alle lof en complimenten voor je vakmanschap en doorzettingsvermogen. Ik volg je topics al sinds het begin en vind het prachtig om te zien hoe je schijnbaar moeiteloos zo'n enorm project aanpakt. Heb je op de kastdeuren een plaat triplex of MDF geplakt, of kijk ik verkeerd? Het geeft wel een mooi ruimtelijk effect op de deuren.
all the women tear their blouses off
and the men they dance on the polka-dots
and it's partner found, it's partner lost
and it's hell to pay when the fiddler stops
  zaterdag 5 november 2011 @ 16:48:33 #193
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104000229
quote:
5s.gif Op zaterdag 5 november 2011 16:31 schreef FleshWound het volgende:
Lurker meldt zich.

Alle lof en complimenten voor je vakmanschap en doorzettingsvermogen. Ik volg je topics al sinds het begin en vind het prachtig om te zien hoe je schijnbaar moeiteloos zo'n enorm project aanpakt. Heb je op de kastdeuren een plaat triplex of MDF geplakt, of kijk ik verkeerd? Het geeft wel een mooi ruimtelijk effect op de deuren.
TY :)
En idd, ik verlijm een plaat mdf op de voorkant (triplex en derivaten hebben veel teveel afwerking nodig aan de randen). Hier een nog ongeschuurd deurtje, dan zie je het extra plaatje zitten, en wat verder zie je dan het ruimtelijke effect eens alles dezelfde kleur heeft.
pi_104007437
Die oven :o. Wat een mooie! Heb je daar een betere foto van toevallig?
pi_104009088
quote:
11s.gif Op zaterdag 5 november 2011 20:01 schreef clumsy_clown het volgende:
Die oven :o. Wat een mooie! Heb je daar een betere foto van toevallig?
Tada: MMach & Laurette herbouwen een huisje deel 4
pi_104009354
quote:
Ha, dank je wel. Itt de algemene consensus bij de lurkers vind ik 'm fan-tas-tisch.
  zondag 6 november 2011 @ 12:05:57 #197
343836 SplashO
Sneller dan.
pi_104025400
Respect voor het vele werk dat je er in steekt, het ziet er echt goed uit!!
  zondag 6 november 2011 @ 14:12:16 #198
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104031131
Een keuken gaat lang mee, dus zelfs als ik er maanden mee bezig zou zijn is het al de moeite waard geweest.

Weer een stukje werkblad in progress.




Dat zal nog wel even duren...
pi_104032119
Wow!!! Het wordt echt heel fraai.
Het mdf verlijmen heb ik genoteerd, wist al niet hoe we dat gingen doen maar het is eignlijk heel simpel (en doordacht!).
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_104032448
Wow, zo geverfd en met een stukje werkblad ziet je keuken er nog beter uit! Ziet er super uit, en je hebt bovendien iets unieks!
  zondag 6 november 2011 @ 17:09:25 #201
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104039347
Nog veel werk aan, maar het is toch eens een ander zicht:





Het begint er al iets meer uit te zien als een geheel.

[ Bericht 16% gewijzigd door MMach op 06-11-2011 20:15:13 ]
  zondag 6 november 2011 @ 17:14:27 #202
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_104039576
Respect! U, Meneer, heeft gouden handjes! :o
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
  Moderator zondag 6 november 2011 @ 17:14:35 #203
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_104039583
*vliefd
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_104039689
Het wordt en is inderdaad echt mooi-mooi O+.
pi_104039830
* Archont likes it
  zondag 6 november 2011 @ 18:27:10 #206
240439 samsuus
Twijfelgeval
pi_104042322
WOW!
Count your smiles instead of your tears & count your courage instead of your fears...
Don't be afraid of letting go, you may lose out on something good, but you might gain something even better.
pi_104045653
O+
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 6 november 2011 @ 20:05:56 #208
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_104046321
Al dat werkoppervlak in de keuken, hoe heerlijk is dat. :D
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
  zondag 6 november 2011 @ 20:07:30 #209
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_104046415
Wat ben je eigenlijk van plan qua afzuigkap/afzuiging?

Daarnaast, het wordt met elke foto indrukwekkender. Prachtige keuken.
  zondag 6 november 2011 @ 20:14:58 #210
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104046854
quote:
2s.gif Op zondag 6 november 2011 20:07 schreef ShaoliN het volgende:
Wat ben je eigenlijk van plan qua afzuigkap/afzuiging?

Daarnaast, het wordt met elke foto indrukwekkender. Prachtige keuken.
En daar raak je even een heikel punt aan, want dat weten we nog niet... Laten we zeggen dat dat nog in de tekenfase zit.


Maargoed, we zullen er wel uitraken






[ Bericht 6% gewijzigd door MMach op 06-11-2011 20:20:30 ]
pi_104046982
wat ga je allemaal in die kastjes stoppen??
* Barretje80 zou niet genoeg servies/pannen en andere zooi hebben voor al die kastjes!

maar wat zou ik graag zoooo veel kast ruimte hebben O+

Vrouwen weten dondersgoed wanneer mannen buitenspel staan...
A kiss is a lovely trick, designed by nature, to stop words when speech becomes superfluous
pi_104047257
Wat een heerlijke hoeveelheid werkblad zo! :o
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  zondag 6 november 2011 @ 20:26:51 #213
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_104047671
Een schouw zal inderdaad het mooiste passen bij de kookplaat/oven.
pi_104049534
MMach heeft genoeg werkmateriaal om in kasten te steken :D
  zondag 6 november 2011 @ 20:57:46 #215
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_104049822
Mooi om te zien prima werk....MAAR:


:( :( :( :(
  zondag 6 november 2011 @ 21:20:16 #216
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_104051335
Er ligt toch een papiertje onder :P
Ik vind dat het best kan, het is immers een werkblad 8-)
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  zondag 6 november 2011 @ 21:27:55 #217
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_104051844
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 21:20 schreef BBQ-kip het volgende:
Er ligt toch een papiertje onder :P
Ik vind dat het best kan, het is immers een werkblad 8-)
Het gaat niet om het blad. ;) ;) Het gaat om de schaaf.
  zondag 6 november 2011 @ 21:31:45 #218
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_104052126
Dat de schaaf op het werkblad staat bedoel je toch??
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_104052228
Ik denk dat hij bedoelt dat het geen Lie Nielsen schaaf van 300 ( :') )euro is
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 6 november 2011 @ 21:35:32 #220
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_104052371
Aangezien het resultaat prachtig is zal dat MMach waarschijnlijk aan zijn bips corroderen *O*
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_104052541
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 21:35 schreef BBQ-kip het volgende:
Aangezien het resultaat prachtig is zal dat MMach waarschijnlijk aan zijn bips corroderen *O*
inderdaad, zeker voor eigen gebruik is elke schaaf voldoende
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_104052790
Wow. Prachtig!
  zondag 6 november 2011 @ 21:52:56 #223
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_104053533
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 21:31 schreef BBQ-kip het volgende:
Dat de schaaf op het werkblad staat bedoel je toch??
Dat het werkblad beschadigt is een bijzaak. Het gaat om de schaafbeitel.

quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 21:33 schreef densmee het volgende:
Ik denk dat hij bedoelt dat het geen Lie Nielsen schaaf van 300 ( :') )euro is
Nee hoor. Het gereedschap en de kosten die daaraan zijn verbonden maken de vakman niet, dat bewijst dit topic wel. :P :P
  zondag 6 november 2011 @ 21:58:53 #224
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_104053920
Wat voor schaafbeitel had je liever gezien dan?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  zondag 6 november 2011 @ 22:02:55 #225
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_104054170
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 21:58 schreef BBQ-kip het volgende:
Wat voor schaafbeitel had je liever gezien dan?
Ik denk dat ie als eerste bedoelde dat de schaaf op z'n zijkant neergelegd had moeten worden, gewoon ter bescherming van de schaaf, ongeacht de prijs er van!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 6 november 2011 @ 22:03:43 #226
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_104054210
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 21:58 schreef BBQ-kip het volgende:
Wat voor schaafbeitel had je liever gezien dan?
Eentje die op zijn zijkant lag.

quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 22:02 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ik denk dat ie als eerste bedoelde dat de schaaf op z'n zijkant neergelegd had moeten worden, gewoon ter bescherming van de schaaf, ongeacht de prijs er van!
*O* *O* *O*
  zondag 6 november 2011 @ 22:05:56 #227
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_104054382
Wauw, wauw, wauw! _O_ O+
***
  zondag 6 november 2011 @ 22:07:08 #228
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104054471
Of je draait het mes gewoon terug naar binnen :o
  zondag 6 november 2011 @ 22:16:42 #229
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_104055123
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 22:07 schreef MMach het volgende:
Of je draait het mes gewoon terug naar binnen :o
Zoals iemand anders ook al zei, je weet verdomd goed hoe je met je materiaal om moet gaan ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 6 november 2011 @ 22:24:30 #230
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_104055568
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 22:07 schreef MMach het volgende:
Of je draait het mes gewoon terug naar binnen :o
Ik val je niet af hoor. Heb wel respect voor je werk.

Die doodzonde viel me gewoon op. :@
pi_104064959
Dat ziet er weer prachtig uit!
  maandag 7 november 2011 @ 15:23:07 #232
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104076598
Dank,dank, en hij is nog niet eens af ;)

Mijn vriendin wou veel werkbladruimte, dus kreeg ze er ongeveer 5m² en vooral veel kastruimte. Dus kreeg ze 32 kastjes. :)
Ik wou soms dat de moderne smaak wat meer aandacht besteedde aan het (h)erkennen van de klassieke keukenstijl. Dat gaat niet over het design van de kastfronten ofzo, maar herkennen dat de klassieke stijl in moderne keukens het origineel echt geen eer aan doet. Je kent ze allemaal uit de keukens van bv ikea (welke degelijke/ degelijk genoeg keukens zijn, daar niet van), maar dit:


Is essentieel anders dan dit:


Ook al pretenderen ze een interpretatie van hetzelfde te zijn. De eerste is machinaal gemaakt, in alle opzichten perfect afgewerkt. Maar vergelijk de kastdeurtjes niet met elkaar. De deurtjes die je in je leven al hebt gezien en aangeraakt zijn bijna allemaal gefreesde MDF. Je zou eens een handgemaakte maatkeuken moeten beleven (daarmee bedoel ik de mijne niet). Dat is volledig anders van emotie. Dan zie je dat het design van de frontjes niet gemaakt is om klassiek te ogen en dat niet te zijn, maar dat er werkelijk iemand met een zaag en spijkertjes en lijm die dingen in elkaar heeft gezet. Dat verschil is zo enorm groot van emotie en belevenis, dat ik het dus jammer vind dat de klassieke keukenstijl nu het mindere broertje is, juist omdat iedereen de klassieke stijl kent van nieuwe keukens, gemaakt met nieuwe technieken en nieuwe materialen. De allerstrakste moderne keuken kan zelfs nog niet tippen aan een kleine keuken van 50jaar oud, volledig doorleefd in een oud Frans huisje. Dat is ook een verschil. Onze keuken zal er direct nadat hij af is voor ons nog niet mooi zijn. Alles van die keuken is gericht op slijtage. Er is geen laminaatlaag die kan afslijten, het is hout, door en door. En ook dat aspect van hout is de moderne stijl vergeten: versleten hout is mooier dan nieuw hout.

Enfin, maar om te zeggen dat je dat niet maar mag bestempelen als 'een klassieke keuken'. Voor ons moet de keuken een leefplek zijn, moet gezellig zijn, je moet er uren kunnen doorbrengen, warme tinten, donker te verlichten op sommige momenten.

In elk geval: wat de spatwand/dampkap betreft: ik wil niet dat dat een zware, volle bedoeling wordt. Het valt misschien niet zo hard op met de kakafonie van kleuren, maar eigenlijk zijn de meubels zeer eenvoudig van totale vorm, zeker het eiland is gewoon een zwevende blok in dezelfde kleur. Dat simpele moet doorgetrokken worden in de dampkapombouw.

De dampkap zelf is een telescopische Zanussi, zelf dus bijna onzichtbaar. Het grote probleem is nog de spatwand.
Ons beider droom waren Zellige tegels, die zeker vroeger (eeuwen vroeger) gemeengoed waren. Nu zijn dat dure exclusieve tegels geworden (volledig ten onrechte want dat zijn -vanuit het tegelaspect- echt slechte ongebakken geglazuurde terracotta )


Dus heb ik bij een goede tegelboer een batch bordeaux tegels opzij laten zetten. Helaas zit er teveel kleurverschil op waardoor het meer neigt naar rood-roze. Volgens mij gaat dat het effect geven van 'willen maar niet kunnen'. Er zal wel 1 tegel in zitten die dezelfde kleur als het fornuis heeft, maar het merendeel dan niet. Wat mij betreft out of the window, zeker aangezien ze niet duurzaam zijn en gewoon afbrokkelen bij zwaar gebruik.

Aangezien we in België wonen, wat gekend staat voor Belgische Blauwe hardsteen, denk ik er nu aan om het in blauwe hardsteen uit te voeren. Dat is echter weer een andere kleur introduceren en dat kan teveel zijn. Ik zou in dat geval ofwel bij een lokale steenboer de platen in 1 stuk laten zagen en het oppervlak laten scharreren. Voordeel: de keuken zou er mee wegraken volgens mij: nadeel: er gaan vetvlekken op komen (wat misschien gewenst is).

(maar dan dus een gescharreerde versie)
Alternatief is keramische tegels met hardsteenlook. Die zijn bestendig tegen alles wat een keuken ertegen kan gooien, maar die zou ik dan in stroken toepassen, op maat van het fornuis.
  maandag 7 november 2011 @ 15:40:31 #233
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_104077231
Die tegeltjesdiscussie hebben we hier ook gehad, Uiteindelijk maar schrob-water-en-chemicaliën-bestendige latex op kleur laten mengen en erop geschilderd. (Op de muur dan, we hebben geen tegels gebruikt :)
[_] <- Sign here
pi_104078652
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 15:40 schreef Xiphos het volgende:
Die tegeltjesdiscussie hebben we hier ook gehad, Uiteindelijk maar schrob-water-en-chemicaliën-bestendige latex op kleur laten mengen en erop geschilderd. (Op de muur dan, we hebben geen tegels gebruikt :)
Dat inderdaad, wij konden ook geen tegels kiezen voor in de keuken, dus dan maar afneembare verf. gata best goed qua spetters en schoonmaken. En een glas/rvs - plaat achter het fornuis zal waarschijnlijk te modern zijn voor deze keuken Mmach?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  maandag 7 november 2011 @ 16:20:22 #235
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_104078795
Gezien het donkere werkblad en de bruine meer zou ik tegels zoals in de authentieke keuken die je net post ook wel mooi vinden denk ik. Ik houd persoonlijk wel wat van wat contrast. En dan natuurlijk het liefst zo ongeveer in die champagne tint van de rest van de keuken..
Is het niet mogelijk om een groot vel papier er te plakken zodat je ziet hoe het eruit ziet. Is natuurlijk nog steeds niet helemaal echt maar lijkt me altijd nog makkelijker oordelen omdat je lichtval dan wel klopt dat krijt je op een computer nooit exact denk ik.

Ach ik lul ook een eind weg, zolang het maar makkelijk te poetsen is ;)
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
  maandag 7 november 2011 @ 16:28:15 #236
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_104079187
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 15:23 schreef MMach het volgende:
Dank,dank, en hij is nog niet eens af ;)

Mijn vriendin wou veel werkbladruimte, dus kreeg ze er ongeveer 5m² en vooral veel kastruimte. Dus kreeg ze 32 kastjes. :)
Ik wou soms dat de moderne smaak wat meer aandacht besteedde aan het (h)erkennen van de klassieke keukenstijl. Dat gaat niet over het design van de kastfronten ofzo, maar herkennen dat de klassieke stijl in moderne keukens het origineel echt geen eer aan doet. Je kent ze allemaal uit de keukens van bv ikea (welke degelijke/ degelijk genoeg keukens zijn, daar niet van), maar dit:
[ afbeelding ]

Is essentieel anders dan dit:
[ afbeelding ]

Ook al pretenderen ze een interpretatie van hetzelfde te zijn. De eerste is machinaal gemaakt, in alle opzichten perfect afgewerkt. Maar vergelijk de kastdeurtjes niet met elkaar. De deurtjes die je in je leven al hebt gezien en aangeraakt zijn bijna allemaal gefreesde MDF. Je zou eens een handgemaakte maatkeuken moeten beleven (daarmee bedoel ik de mijne niet). Dat is volledig anders van emotie. Dan zie je dat het design van de frontjes niet gemaakt is om klassiek te ogen en dat niet te zijn, maar dat er werkelijk iemand met een zaag en spijkertjes en lijm die dingen in elkaar heeft gezet. Dat verschil is zo enorm groot van emotie en belevenis, dat ik het dus jammer vind dat de klassieke keukenstijl nu het mindere broertje is, juist omdat iedereen de klassieke stijl kent van nieuwe keukens, gemaakt met nieuwe technieken en nieuwe materialen. De allerstrakste moderne keuken kan zelfs nog niet tippen aan een kleine keuken van 50jaar oud, volledig doorleefd in een oud Frans huisje. Dat is ook een verschil. Onze keuken zal er direct nadat hij af is voor ons nog niet mooi zijn. Alles van die keuken is gericht op slijtage. Er is geen laminaatlaag die kan afslijten, het is hout, door en door. En ook dat aspect van hout is de moderne stijl vergeten: versleten hout is mooier dan nieuw hout.

Enfin, maar om te zeggen dat je dat niet maar mag bestempelen als 'een klassieke keuken'. Voor ons moet de keuken een leefplek zijn, moet gezellig zijn, je moet er uren kunnen doorbrengen, warme tinten, donker te verlichten op sommige momenten.

In elk geval: wat de spatwand/dampkap betreft: ik wil niet dat dat een zware, volle bedoeling wordt. Het valt misschien niet zo hard op met de kakafonie van kleuren, maar eigenlijk zijn de meubels zeer eenvoudig van totale vorm, zeker het eiland is gewoon een zwevende blok in dezelfde kleur. Dat simpele moet doorgetrokken worden in de dampkapombouw.

De dampkap zelf is een telescopische Zanussi, zelf dus bijna onzichtbaar. Het grote probleem is nog de spatwand.
Ons beider droom waren Zellige tegels, die zeker vroeger (eeuwen vroeger) gemeengoed waren. Nu zijn dat dure exclusieve tegels geworden (volledig ten onrechte want dat zijn -vanuit het tegelaspect- echt slechte ongebakken geglazuurde terracotta )
[ afbeelding ]

Dus heb ik bij een goede tegelboer een batch bordeaux tegels opzij laten zetten. Helaas zit er teveel kleurverschil op waardoor het meer neigt naar rood-roze. Volgens mij gaat dat het effect geven van 'willen maar niet kunnen'. Er zal wel 1 tegel in zitten die dezelfde kleur als het fornuis heeft, maar het merendeel dan niet. Wat mij betreft out of the window, zeker aangezien ze niet duurzaam zijn en gewoon afbrokkelen bij zwaar gebruik.

Aangezien we in België wonen, wat gekend staat voor Belgische Blauwe hardsteen, denk ik er nu aan om het in blauwe hardsteen uit te voeren. Dat is echter weer een andere kleur introduceren en dat kan teveel zijn. Ik zou in dat geval ofwel bij een lokale steenboer de platen in 1 stuk laten zagen en het oppervlak laten scharreren. Voordeel: de keuken zou er mee wegraken volgens mij: nadeel: er gaan vetvlekken op komen (wat misschien gewenst is).
[ afbeelding ]
(maar dan dus een gescharreerde versie)
Alternatief is keramische tegels met hardsteenlook. Die zijn bestendig tegen alles wat een keuken ertegen kan gooien, maar die zou ik dan in stroken toepassen, op maat van het fornuis.
Toen ik de eerste foto zag dacht ik dat je plots klaar was :')
Was al verschoten :P
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  maandag 7 november 2011 @ 16:39:40 #237
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_104079680
Wat die keuken betreft....

Een moderne keuken met een oude look heeft altijd van die opdekdeurtjes en laatjes.

Vroeger hadden ze nog van die keukens waarbij alles in het frame verdween. Het verschil tussen een opdek deur en een stompe deur zeg maar.

Het enige doel van de opdek deur is om snel een deur te kunnen plaatsen en verbergen dat het soms allemaal niet zo goed past.

Neem je een deurtje of een la die in het frame verdwijnt, dan moet de maker vakwerk afleveren. De naden moeten allemaal gelijk zijn anders valt het direct op.

Dat laatste is ook zoveel mooier.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_104082800
Wat tegeltjes betreft: zijn (oud) hollandse witjes misschien een optie?
pi_104083127
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 15:23 schreef MMach het volgende:
Aangezien we in België wonen, wat gekend staat voor Belgische Blauwe hardsteen, denk ik er nu aan om het in blauwe hardsteen uit te voeren.
Wat dacht je van vlaamse haardtegels? Die zijn misschien ook in bordeaux-achtige tinten te vinden. Dit komt al in de buurt en de maker kan ook maatwerk leveren: http://www.aanhuisgebakke(...)ge.php?album=9&pos=4

Ik ben ook benieuwd wat er voor beslag op de deurtjes en laden komt, dat kan een enorm verschil maken in het karakter van de keuken.
  maandag 7 november 2011 @ 18:32:54 #240
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104084383
Ik zal bovenstaande suggesties eens bekijken.

@dvr: als ik nu het beslag uit de doeken doe, dan komt die hele walginggolf weer op gang en staan er 15 berichten over hoezeer het beslag niet past :P Dat is dus eentje voor post 298 van dit topic.

Met kraan


(en de katten zullen niet meer op het aanrecht mogen als de keuken af is...)
  maandag 7 november 2011 @ 18:38:56 #241
148689 Muis006
Unrustle thy jimmies, wench!
pi_104084597
Zijn je katten nou zo klein of je aanrecht nou zo groot?

Ik ben verliefd op die wasbak O+
Op zaterdag 4 juni 2016 21:46 schreef KaBuf het volgende:
Ik word graag nog #viezerdik voor jou.
  maandag 7 november 2011 @ 18:41:49 #242
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_104084706
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 18:32 schreef MMach het volgende:
Ik zal bovenstaande suggesties eens bekijken.

@dvr: als ik nu het beslag uit de doeken doe, dan komt die hele walginggolf weer op gang en staan er 15 berichten over hoezeer het beslag niet past :P Dat is dus eentje voor post 298 van dit topic.

Met kraan
[ afbeelding ]

(en de katten zullen niet meer op het aanrecht mogen als de keuken af is...)
Ach, wat kan jou dat schelen. Je moet er zelf in wonen en niemand anders. :+
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het beslag. Ik vind de handgemaakte corpus en fronten erg fraai en origineel.

Zelf ben ik blij dat we met onze verbouwing een complete keuken hebben gekocht; we hebben al zoveel te doen in huis en ik zou 't er niet graag ook nog bij hebben om de keuken ook zelf te maken. Dit is een semi- landelijke keuken met massief eiken fronten. Uit de fabriek weliswaar.

Met de katten regels aanleren zou ik nu vast beginnen. :D
  maandag 7 november 2011 @ 19:19:56 #243
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_104086697
O+ Die katjes O+
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_104088017
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 18:32 schreef MMach het volgende:
als ik nu het beslag uit de doeken doe, dan komt die hele walginggolf weer op gang en staan er 15 berichten over hoezeer het beslag niet past :P
Oh jee! :) Dat doet wel een bepaald vermoeden rijzen.

Die katten krijg je er natuurlijk nooit meer vanaf. Dat blok biedt perfect uitzicht op de voor- en achterdeuren, de trap, de voedselbereidingsplaats en de voorraadkasten. Het heeft precies de juiste hoogte om eventuele feline en canine indringers met geslepen nagels te bespringen. Uit de spoelbak en kraan kan water opgelikt worden en het werkligblad wordt regelmatig opgewarmd door de vaatwasser. Kortom, je hebt daar voor Pilchard en Gaston een stukje cat heaven gecreëerd.
  dinsdag 8 november 2011 @ 00:27:57 #245
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104107045
@dvr: nog net niet zo erg, maar toch. Deze worden het. Een variant van de deurknoppen. Ze moesten vooral leuk zijn om aan te komen :)



Ik weet zeker dat de keuken met die knopjes 'onvolwassener' zal overkomen, Maar dat is dan weer goed voor het kind in mij.
pi_104107165
Hoera de schaaf ligt op zn zijkant! Je hebt vrede in het topic gebracht
  dinsdag 8 november 2011 @ 02:29:59 #247
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_104108849
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 november 2011 00:32 schreef Maisnon het volgende:
Hoera de schaaf ligt op zn zijkant! Je hebt vrede in het topic gebracht
Op z'n kant, op een papiertje en het mes naar binnen gedraaid ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_104108929
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 00:27 schreef MMach het volgende:
@dvr: nog net niet zo erg, maar toch. Deze worden het. Een variant van de deurknoppen. Ze moesten vooral leuk zijn om aan te komen :)
Oei! Godnondeju. Pontificaal op het werkblad staat 'ie daar, De Deurknop. Confronterend en assertief, gelijk de brutale pion E5 uit het Siciliaanse openingsspel..

Enfin waarde Mmach, zoals een kleine imperfectie vaak de schoonheid van al het andere accentueert, zo zullen deze speelse champignonnetjes de anders zo stoere keuken vast een ondeugende, haast wulpse charme verlenen. O+
Ik moet bekennen dat het even slikken was; hier boven de rivieren moet alles nu eenmaal strak, sober en functioneel zijn omdat het leven hier een serieuze aangelegenheid is. De Calvinistische mentaliteit maakt het lastig om in zulk frivool opbollend deurbeslag (gelukkig is het niet roze!) de klassieke schoonheid te herkennen die er weldegelijk in schuilgaat. En als die hindernis eenmaal genomen is, is er nog dat gouden kraagje (messing manchetje?) waarmee het zo ongegeneerd de aandacht op zich vestigt, en dat hier naar ik vrees inderdaad het nodige affront zal ontmoeten..

Om de door jou voorziene 15 berichten met spot en hoongelach te voorkomen, lijkt het me het beste als we het er nu alvast op houden, dat het een 'gewaagde keuze' is. En dat het jouw keuken is. Die bovendien nog helemaal niet af is, en dat als straks alles strak in de lak staat, we nog wel eens zullen zien hoe mooi die porseleinen paddestoeltjes staan en wat voor een puike deurknop dat wel niet is. Hatsekidee! :P
pi_104108960
Katten weghouden op dingen etc gaat niet lukken hoor, vooral snachts gaan ze er gewoon opliggen en afijn laat ze lekker joh :)

Ben wel benieuwd wat kost het totale grapje nu en wat voor werk doe je in hemelsnaam om dit te kunnen betalen?

Wel heel veel mooie dingen in jullie huis gezien!
  dinsdag 8 november 2011 @ 08:06:08 #250
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_104109885
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 00:27 schreef MMach het volgende:

[ afbeelding ]

*O* *O*
pi_104110071
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 00:27 schreef MMach het volgende:
@dvr: nog net niet zo erg, maar toch. Deze worden het. Een variant van de deurknoppen. Ze moesten vooral leuk zijn om aan te komen :)
[ afbeelding ]

Ik weet zeker dat de keuken met die knopjes 'onvolwassener' zal overkomen, Maar dat is dan weer goed voor het kind in mij.
Dat zijn ze ook!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_104110222
Ik vind ze niet eens zo heel verkeerd als dat ik verwachtte.
Al had ik zelf iets anders gekozen, maar het is jullie keuken en ik hoop dat het prachtig zal staan met die 'champignon' knopjes.
  dinsdag 8 november 2011 @ 11:01:20 #253
325863 Krisp
Like.no.other
pi_104113342
Wat ik zo gaaf vind aan deze verbouwing is dat het niet alleen een verbouwing is, maar ook een filosofieles over (ver)bouwen. Je doorleeft de begrippen duurzaam en kwaliteit en durft daar ook keuzes in te maken. Heel tof. :)
  dinsdag 8 november 2011 @ 12:57:36 #254
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104117066
@dvr: ik zit altijd te gniffelen bij jouw reacties :)

Wat de reactie over de kosten betreft:heb het al eens uitgelegd
-knip, voor de lurkers-
Voor de enkelingen die een opstoot van jaloezie ervaren: bekijk het in zijn context.
Ik ben noodgedwongen volwassen moeten worden op mijn 13 jaar, in de jaren daarvoor was het al lastig en regeerde mijn vader (volledig terecht) met ijzeren hand. Ik heb tot mijn 18 zonder ook maar iets van comfort moeten leven (geen verwarming, geen gezelligheid,geen keuken, zelfs geen wc met spoelbak, zie vroegere topics). De jeugd bepaalt hoe je wordt als mens, dat is bij mij niet anders. Als ik op 12 jarige leeftijd naar huis kwam als 1ste van de klas met 90 %, dan was de reactie: dat kan nog 10% beter. Niet lang daarna werd het voor mij (en broer en zussen) bittere ernst en hebben wij gevochten om te overleven. Het is ook in die tijd dat ik zelf mijn karakter heb bijgestuurd. Wij hadden niemand om raad te vragen (gezien die penibele en ongebruikelijke thuissituatie), dus deden we dat allemaal zelf. Voor mij maar 1 doel: dat mijn kinderen dat niet moeten meemaken. Al de rest van mijn keuzes werd daardoor bepaald. Ik heb toen ook geleerd dat de enige vaste waarde in je eigen leven jezelf is. Ik wou dat ik op mezelf kon rekenen en dat mijn gezin later op mij zou kunnen steunen. Ook mijn opleiding heb ik zo gekozen. Ik wou later nooit moeten vrezen voor werkgelegenheid en heb alles gekozen zodat ik eigenschappen kon ontwikkelen die mijn plaats op de arbeidmarkt konden verzekeren (zonder werk is het levensdoel onhaalbaar). Ik ben nu Master of Science, maar ook viertalig, autonoom en sociaal genoeg voor de meeste jobs. Eigenschappen die ik nu dagelijks nodig heb. Dat verbouwen is erbij gekomen. In de eerste plaats om van een kuthuis een thuis te maken, later om mijn studies te betalen, nu ben ik er op een andere manier elke dag mee bezig.

Ik heb in mijn leven meer zaken meegemaakt dan de meeste mensen op veel oudere leeftijd. Dat maakt dan ook dat ik eigenlijk niet goed overeen kom/kwam met leeftijdsgenoten omdat zij altijd met andere zaken bezig waren dan ik. Die paar mensen die me toen wel begrepen zijn nu mijn beste vrienden en vriendinnen. Omdat ik zelf zo veeleisend en druk ben, ben ik dat helaas ook voor mijn omgeving, iets waar niet iedereen tegen kan. Dat mijn vriendin nu zo goed met mij kan samenleven is dus vooral aan haar te danken :)
Even hard als ik werk, even hard wil ik kunnen ontspannen. Vandaar dat ons huis zo wordt ingericht: voor ons is gezelligheid en warmte het hoogste goed. Laten we dus zeggen dat het me geen reet kan schelen of ons huis nu naar andere mensen hun smaak is of niet, ik bouw het voor ons. Op mijn werk zijn onze bureaus ondergebracht in een nieuwbouw in de stijl van de woning van ds4. Veel glas,ultrastrak, tot de blokdeuren zonder omkasting toe. En dat is een stijl die nu enorm in is, maar voor mij (ons) lijnrecht staat tegenover het effect dat wij willen. Donc, if you don't like it, je suis desole.


-gelieve deze reactie niet te quoten- :)

[ Bericht 5% gewijzigd door MMach op 08-11-2011 20:21:18 ]
pi_104119495
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2011 12:57 schreef MMach het volgende:
-gelieve deze reactie niet te quoten- :)
Hé, ik wilde net dat je suis desolé in mn sig zetten ;)

Het is je al vaker verteld, maar: ik vind het geweldig tof dat je op een anoniem forum zoveel van jezelf durft te laten zien. En dan bedoel ik niet alleen maar je handigheid in het klussen maar ook en vooral een inkijkje in hoe jij je leven inricht en wat je drijft.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_104121506
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 november 2011 14:13 schreef Gripper het volgende:

Het is je al vaker verteld, maar: ik vind het geweldig tof dat je op een anoniem forum zoveel van jezelf durft te laten zien. En dan bedoel ik niet alleen maar je handigheid in het klussen maar ook en vooral een inkijkje in hoe jij je leven inricht en wat je drijft.
En dan vooral dat laatste, een kijkje in iemands leven en drijfveren is bijzonder boeiend om te lezen. En daar is moed voor nodig om dat zo op een openbaar forum neer te zetten.
  dinsdag 8 november 2011 @ 15:19:55 #257
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_104122214
Mmach, alle _O_ voor jou, want evenzogoed had je een heel ander pad in kunnen slaan.
Dat je bent waar je bent heb je idd puur en alleen aan jezelf te danken, reden te meer om dat wat jij (en je vriendin wil) uiteraard te allen tijden voorop te laten staan. :Y
Jij hebt de les 'dat je alleen verantwoordelijk bent voor je eigen geluk' op de harde manier moeten leren, maar tegelijkertijd ben je een voorbeeld voor anderen. :Y
***
  dinsdag 8 november 2011 @ 16:12:10 #258
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104124449
Ik heb altijd gevonden dat mijn leven leek op een naturalistische roman, ik zou dat ook wel willen lezen van andere mensen, vandaar. :P Alle gekheid op een stokje: nu vind ik dat niet erg om te vertellen, vroeger was dat anders. In de tijd dat wij daar met zijn vijven in die stal van een huis zaten, werkten wij en zwegen wij. Tot 2006 ofzo heeft geen enkele outsider een voet in dat huis gezet, zelfs mijn buren,mijn vrienden van school wisten niet dat het zo was. Dat was om te voorkomen dat iemand ons zou willen helpen (ohnee,zo erg, dat die arme weesjes zo moeten leven). De kinderbescherming, gezondheidsinspectie zou ons direct uit dat huis hebben getrokken,weg van elkaar. Terwijl dat net hetgene is waardoor wij allemaal zo gedreven zijn geworden (mijn oudste broer die nu naast full time werken nu bijna gedaan heeft met zijn opleiding tot lijnpiloot, mijn oudste zus die overal in de wereld heeft gezeten,op kaderfuncties bij een paar grote internationale namen, mijn middelste zus die 2 jobs combineert, alleen mn kleine zus haar verhaal is nog niet helemaal gestart). Kinderen in extreme situaties kunnen veel bereiken als je ze de kans geeft. Dat mag ook eens gezegd worden, in een maatschappij die kinderen pampert en tegen alles beschermt. Niet dat ik het iemand toewens,maar dat lijkt te weinig te worden beseft. En ook nu ben ik zeker dat er iemand van dezelfde leeftijd dit per toeval zal lezen en denken van ' hoe belachelijk om op die leeftijd te denken aan huisje tuintje boompje, en alleen maar werken' Hopelijk krijgt hij/zij de les op een makkelijkere manier, maar uiteindelijk draait het daarom en niet op oeverloze fun zonder gevolgen, geld, macht en status. Bereik je dat niet, dan zal je er niet gelukkiger om worden op jouw sterfbed. En vergeet niet: uw tijd op aarde is beperkt en over 3 generaties kent niemand je nog. Ook niet hoe je was, of je veel geld had en of je fornuis bordeaux of wit was. Mensen zijn biologische machines die willen voortbestaan. Huisje tuintje boompje is het mechanisme, en dat zit in uw genen ingebakken. Wanneer het tot uiting komt is de vraag.

Werken is dan weer het mechanisme om dat zo goed mogelijk te onderbouwen. Veel werken is trouwens niet erg als je het met plezier doet.

Pass the genes on the left hand side. Zo is het wel genoeg met woongerelateerd filosoferen denk ik :P
pi_104125341
We hebben het er wel over gehad, maar de herkenning in jouw posts blijft leuk. Het leest inderdaad weg als een roman, en ik wed dat je wel eens hebt gedacht 'als ik alles wat gebeurd is opschrijf denkt iemand dat ik goede verhalen kan verzinnen'.
  dinsdag 8 november 2011 @ 16:39:56 #260
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_104125589
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 02:51 schreef RiftNL het volgende:
Katten weghouden op dingen etc gaat niet lukken hoor, vooral snachts gaan ze er gewoon opliggen en afijn laat ze lekker joh :)

Ben wel benieuwd wat kost het totale grapje nu en wat voor werk doe je in hemelsnaam om dit te kunnen betalen?

Wel heel veel mooie dingen in jullie huis gezien!
Moet je al zijn topics even teruglezen ^O^
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 8 november 2011 @ 18:10:58 #261
78498 classpc
I don't like change
pi_104129364
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2011 16:12 schreef MMach het volgende:
Zo is het wel genoeg met woongerelateerd filosoferen denk ik :P
Ik kan niet genoeg krijgen van jouw posts dus van mij mag je nog wel even doorgaan :D .
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_104129870
Wil alleen even zeggen MMach, voor het topic vol is; je bent absoluut een voorbeeld voor mij. Ik volg je projecten al sinds je je eigen kamer ging verbouwen, en je bent uberhaubt een van de grootste inspiratiebronnen die ik heb. En je leert me dat het inderdaad vooral zelf hard werken is, maar dat als je doelen durft te stellen je er ook kunt komen.

Anyways genoeg veren in je reet! :D
  vrijdag 11 november 2011 @ 13:24:39 #263
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_104243461
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 18:25 schreef Bot13 het volgende:
Anyways genoeg veren in je reet! :D
Plumeaux gegeten?

@Mmach:
Respect _O_ , dat je je zo bloot durft te geven. Het verklaard inderdaad jouw gedrevenheid. Commentaar zal je altijd krijgen, zeker op een openbaar forum. Maar het is zaak iemands smaak eruit te filteren en de serieuzere opmerkingen te wegen naar uw eigen mening. Veelal is het niet slecht bedoelt, al komt dat niet altijd zo over.

Verder vind ik dat je prachtwerk aflevert, sta je achter je (jullie) keuze en kies je voor kwaliteit, originaliteit en degelijkheid.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  vrijdag 11 november 2011 @ 19:58:55 #264
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104259848
Thnx aan allen, zeker diegene die ik inspireer, dat vind ik een complement :) De dagen dat ik me schaam voor m'n verleden zijn al een tijdje voorbij, vandaar dat ik er geen moeite mee heb om 'open' te zijn. Al is open op een forum maar het topje van de ijsberg, zoals u allen wel weet.

In elk geval:
Het spoeleiland geschaafd:

(Veel van de nagelgaten heb ik gewoon laten zitten omdat dat een goed effect geeft. De gaten vullen zich met vernis)

Daarna geschuurd en geschraapt, zodat ik het stof kon opvangen, mengen met houtlijm en poriën dichten. Daarna nog eens schuren en nog eens een poriënvuller er op. (zoals nu op de foto's. Daarna komt de vernis/olie. De foto's doen de kleuren geen eer aan, maar ik denk dat het toch al duidelijker is waarom we een bordeaux fornuis hebben. Merbau heeft zeer diepe rode tinten die er goed bij gaan. Ook op de foto's: de eerste laklaag van het spoeleiland en het begin van de afwerking boven de kastenwand.








Nog steeds niet af, maar het werkblad en het spoeleiland zitten zeer dicht tegen de finale afwerking, zeker qua kleur









[ Bericht 3% gewijzigd door MMach op 11-11-2011 20:04:02 ]
pi_104260539
Het werkblad ziet er prachtig uit en het is heel fraai om de kastjes in een egale tint te zien. Het wordt erg mooi, alleen die spoelbak vind ik drie keer niks maar da's het leuke van smaak, ik hoef het ook helemaal niet mooi te vinden :P Maar de rest van de keuken is super aan het worden!!
I had a signature once. It was awful.
  vrijdag 11 november 2011 @ 20:46:21 #266
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_104262259
Ik vind het prachtig! O+
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 11 november 2011 @ 21:34:47 #267
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_104265024
In een woord; wauw..

Je hebt echt heel veel werk in gestoken.. Prachtig dat je alles zelf maakt.

Het inspireert me wel, al vraag ik me af of ik überhaupt alles zelf kan gaan maken. Had je hiervoor al enige ervaring met houtbewerken?
  vrijdag 11 november 2011 @ 21:40:51 #268
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_104265357
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 20:46 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik vind het prachtig! O+
***
  vrijdag 11 november 2011 @ 22:13:29 #269
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104267352
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 21:34 schreef Frozen-assassin het volgende:
In een woord; wauw..

Je hebt echt heel veel werk in gestoken.. Prachtig dat je alles zelf maakt.

Het inspireert me wel, al vraag ik me af of ik überhaupt alles zelf kan gaan maken. Had je hiervoor al enige ervaring met houtbewerken?
Met echt hout niet nee (met MDF wel genoeg). Het is gemakkelijker dan je denkt, alleen moet je je goed inlezen over de eigenschappen van een bepaald soort hout. Er zijn tientallen soorten, tientallen eigenschappen. Als je die leert kennen, ken je ook de manier waarop je ze moet bewerken en gebruiken. Ik heb echt wel een voorliefde voor hout dus dat speelt wel een rol.
pi_104270283
MMach..
het wordt steeds mooier..
zelfs als ik denk dat het niet meer mooier kan :P

je had het over de link die er tussen de keuken en de eetkamer is.. nou heb ik door de OP gescrolled, maar een echte 9platte) plattegrond van de begane verdieping ( incl maten) kan iker niet in ontdekken..
heb je die nog ergens en kan/wil je die nog eens posten?
ik ben benieuwd naar de maat verhoudingen etc :)

Vrouwen weten dondersgoed wanneer mannen buitenspel staan...
A kiss is a lovely trick, designed by nature, to stop words when speech becomes superfluous
  vrijdag 11 november 2011 @ 23:24:28 #271
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104271307
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 november 2011 23:06 schreef Barretje80 het volgende:
MMach..
het wordt steeds mooier..
zelfs als ik denk dat het niet meer mooier kan :P

je had het over de link die er tussen de keuken en de eetkamer is.. nou heb ik door de OP gescrolled, maar een echte 9platte) plattegrond van de begane verdieping ( incl maten) kan iker niet in ontdekken..
heb je die nog ergens en kan/wil je die nog eens posten?
ik ben benieuwd naar de maat verhoudingen etc :)
Bij. Deze.

Het gehele perceel, in het echt:

In 2&3D:






In helikoptervlucht :P

Het woonhuis waar ik nu mee bezig ben.
2D

3D



Nog meer inzicht kan ik niet geven
  zaterdag 12 november 2011 @ 00:55:32 #272
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_104275343
Wat is er eigenlijk mis met de knopjes?
Wij hebben zoiets ook gezocht voor de ensuite maar zijn bij iets anders uitgekomen.
Ik vind het in ieder geval niet vreselijk ofzo. Hoort bij de keuken.
Moet zeggen dat ik mijzelf al een tijdje in zit te houden omdat ik mij irriteer aan je snelheid. Je zal ons topic waarschijnlijk niet volgen, maar ik ben nu 2 jaar (met tussenpozen) bezig met een kamer ensuite, en tja... Jij stampt ff een keuken uit de grond in een maand tijd :') .

Maar goed dus... Wel een gigantisch gaaf huis met veel verbouwpotentie voor velen jaren plezier. Alleen jammer dat het in Belgie staat ;) .
  zaterdag 12 november 2011 @ 02:09:18 #273
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104277076
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 00:55 schreef bleiblei het volgende:
Wat is er eigenlijk mis met de knopjes?
Wij hebben zoiets ook gezocht voor de ensuite maar zijn bij iets anders uitgekomen.
Ik vind het in ieder geval niet vreselijk ofzo. Hoort bij de keuken.
Moet zeggen dat ik mijzelf al een tijdje in zit te houden omdat ik mij irriteer aan je snelheid. Je zal ons topic waarschijnlijk niet volgen, maar ik ben nu 2 jaar (met tussenpozen) bezig met een kamer ensuite, en tja... Jij stampt ff een keuken uit de grond in een maand tijd :') .

Maar goed dus... Wel een gigantisch gaaf huis met veel verbouwpotentie voor velen jaren plezier. Alleen jammer dat het in Belgie staat ;) .
Ik volg het topic wel, met die glas in lood deurtjes enzo, i even like it :)
pi_104285370
TnX MMach

dus als ik het goed begrijp:
keuken 4,5 x 4 (ong, een engineer rond graag af ;) )
eetkamer 5,5 x 5,5
woonkamer 4,5 x 5,5

op papier lijkt het zo klein , maar in het echt lijkt het veul groter.. mooi hoor! :Y
en begrijp ik het goed als jullie via de eetkamer (vooringang) en de keuken (achteringang) binnen kunnen komen??

Vrouwen weten dondersgoed wanneer mannen buitenspel staan...
A kiss is a lovely trick, designed by nature, to stop words when speech becomes superfluous
  zaterdag 12 november 2011 @ 15:11:33 #275
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104286252
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 november 2011 14:31 schreef Barretje80 het volgende:
TnX MMach

dus als ik het goed begrijp:
keuken 4,5 x 4 (ong, een engineer rond graag af ;) )
eetkamer 5,5 x 5,5
woonkamer 4,5 x 5,5

op papier lijkt het zo klein , maar in het echt lijkt het veul groter.. mooi hoor! :Y
en begrijp ik het goed als jullie via de eetkamer (vooringang) en de keuken (achteringang) binnen kunnen komen??
Ik heb even de digitale meter bovengehaald:
De woonkamer:
4,54x5.94m=26.96m²
Eetkamer
4,56x4,8m=21.89m²
Keuken:
5.14x4.95m=25.443m²
Maar eigenlijk zijn die afmetingen irrelevant, want het is een ruimte uit een stuk. Dus een L met het lange beentje 10.7m en het korte beentje 9.1m en een totale opp van 74.29m². Dat is zelfs op papier niet zo heel klein vind ik.

Verder op de benedenverdieping:
De hal:
4.730x1.869=8.84m²
Badkamer:
2.1x4.715=9,9m²
Boven:
Slaapkamer 1:
6.24x5.214=32.5m² (nuttige ruimte dan)
Slaapkamer 2:
4.16x5,206=21.65m²

In totaal dus ongeveer 150m² (afhankelijk of je al of niet de hal meerekent, maar in dit geval is het een hal die doorloopt in de ruimtes) en zonder de bijgebouwen die nog niet meegenomen zijn in de berekening natuurlijk. In vergelijking met de standaard in België:
quote:
De directie Statistiek van de Federale Overheidsdienst Economie publiceerde een overzicht van de uitgereikte bouwvergunningen tijdens de voorbije tien jaar, namelijk van 1996 tot en met 2005. Dit overzicht staaft met harde cijfers dat we alsmaar kleiner wonen en steeds meer ons heil zoeken in een appartement.

Terwijl de gemiddelde bewoonbare oppervlakte van een nieuwbouwwoning voor heel België in 1996 nog 129,1 m² bedroeg, was die in 2005 geslonken tot 103,7 m². Vooral Brussel en Vlaanderen boetten in aan woonoppervlakte. In Brussel viel de woonoppervlakte in die tien jaar terug van 121,6 m² naar 85,9 m²; de gemiddelde Vlaamse woning kromp van 134,3 naar 105,4 m². Wallonië kende een minder sterke terugval van 116,3 naar 102,4 m².

Valt dus allemaal wel mee met de kleinheid.

Het werkblad in de eerste laag olie:

Zou in het geheel mat moeten worden, of licht glanzend.

Met de deurknopjes, en de kastjes geschuurd tussen de verflagen door.


In het echt zien de knopjes er wel leuker uit dan op de foto.



Voor wie eens andere knopjes zou willen zien:


En de afvalshute krijgt gewoon een knopje dat beter past in tinten. In messing, neh.


[ Bericht 5% gewijzigd door MMach op 12-11-2011 17:38:17 ]
  zaterdag 12 november 2011 @ 16:56:23 #276
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_104288847
Leuk MMach, de knopjes ook. Ik moet zeggen dat ik de zwarte knop ook wel fraai vind.

[ Bericht 51% gewijzigd door kaasplankje op 12-11-2011 18:56:36 ]
pi_104289561
Ik zeg enkel maar _O_ _O_ en O+
Mmach, keikanjer ben je, ik ken jouw achtergrond uit je verhalen al jaren, herken mezlef daar een klein beetje in maar mán, wat een vent ben je . Diep respect en echt, als ik een keer richting Brugge kom kom ik je een dik vet NL boeket bloemen brengen :Y
(én een megavette knuffel)
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_104331384
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 november 2011 16:56 schreef kaasplankje het volgende:
Leuk MMach, de knopjes ook. Ik moet zeggen dat ik de zwarte knop ook wel fraai vind.
Jep, ik zou ook de zwarte kiezen. :Y
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_104340502
Ik vond dit wel een gave link met veel keukenideeen die je bij een zelfbouw ook kunt doen, zoals een dienblad verwerkt in je kastjes enzo :9~ Ik weet niet of je al te ver bent, maar zoveel toffe ideeen....
http://www.desiretoinspir(...)hen-inspiration.html of http://www.dovetailkitchens.com



pi_104342962
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 00:50 schreef aloe_vera het volgende:
Ik vond dit wel een gave link met veel keukenideeen die je bij een zelfbouw ook kunt doen, zoals een dienblad verwerkt in je kastjes enzo :9~ Ik weet niet of je al te ver bent, maar zoveel toffe ideeen....
[ afbeelding ]
Messen horen in een la, of op een magnetische strip. Niet in een messenblok, of sleuven in het aanrecht waar al je kruimeltjes en etensresten in blijven zitten ;)

(De meeste andere ideeën op die site vind ik wel heel goed hoor)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  maandag 14 november 2011 @ 17:00:06 #281
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_104357321
De messen is niet echt een slimme idee... Ik kan me nu al voorstellen hoe smerig het wel niet zal zijn na verloop van tijd. Schoonmaken is ook al niet mogelijk
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  maandag 14 november 2011 @ 17:33:02 #282
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_104358836
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 17:00 schreef ASSpirine het volgende:
De messen is niet echt een slimme idee... Ik kan me nu al voorstellen hoe smerig het wel niet zal zijn na verloop van tijd. Schoonmaken is ook al niet mogelijk
Het zou natuurlijk kunnen dat het geen massief stuk is waar ze in zitten, maar een uitsparing waar ze in hangen. Anders heb je een aanrechtblad van 20+ cm dik.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_104372752
quote:
5s.gif Op maandag 14 november 2011 17:33 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Het zou natuurlijk kunnen dat het geen massief stuk is waar ze in zitten, maar een uitsparing waar ze in hangen. Anders heb je een aanrechtblad van 20+ cm dik.
Nee, dan is het nog slimmer! Grijp je in een kastje om een pan te pakken, rats, polsslagader doormidden :P
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  maandag 14 november 2011 @ 21:27:25 #284
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_104372813
Dat is vast wel slimmer opgelost.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 14 november 2011 @ 21:28:20 #285
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_104372873
quote:
14s.gif Op maandag 14 november 2011 21:26 schreef Gripper het volgende:

[..]

Nee, dan is het nog slimmer! Grijp je in een kastje om een pan te pakken, rats, polsslagader doormidden :P
Daar moest ik ook al denken ja :D Of dat je even bukt om iets te pakken en dat je dan een mes uit je schedel hebt steken :+ Maar inderdaad,

quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 21:27 schreef Lienekien het volgende:
Dat is vast wel slimmer opgelost.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_104373394
He, ik vond het er gewoon tof uitzien, had echt het hele idee van messen in je werkblad niet tot in detail doorgedacht :{w

*Wel mooi, die spontane fantasieen over spuitende slagaders enzo* :D

[ Bericht 29% gewijzigd door aloe_vera op 16-11-2011 21:00:45 ]
  woensdag 16 november 2011 @ 12:34:36 #287
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_104431930
Wauw, wat een mooie keuken. Dat is veel mooier dan zo'n sfeer- en greeploze hoogglans keuken.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_104437662
Mooi project heb je, ik heb vandaag pas dit topic gevonden en moet zeggen dat je wel echt een topper bent in het verbouwen. Ben toch wel een beetje jaloers (ik heb twee linker handen) :@ Vanaf nu ga ik voortgang ook volgen.
Voor 14,99 kan hier jouw opmerking staan!
Of je kan het heel lief vragen.
pi_104439023
Bedankt voor de desire to inspire link, heb ik direct ff in m'n Googe Reader gegooid :)

Mooie keuken man!
  donderdag 17 november 2011 @ 19:54:38 #290
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104487194
Ty, Niet zo heel veel gedaan deze week (zeer druk), maar toch al wat verandering.
Het blad in de zoveelste laag olie (satijnglans, maar op foto nog nat) en het stuk boven de kastenwand verder afgewerkt. Daar zitten dan ook de boxen dan ook in
  donderdag 17 november 2011 @ 19:58:01 #291
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_104487391
Wauw, ziet er goed uit :) .
Staat het eiland ook al in de lak?
pi_104487738
erg netjes mmach, verhoudingen zijn ook mooi. Eiland is niet te groot
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_104487940
Als ik alleen al dat kookeiland zou hebben... was ik een gelukkig mens O+. Mooi hoor!
Chique uitstraling krijgt het allemaal.
pi_104502110
quote:
14s.gif Op donderdag 17 november 2011 20:08 schreef Anne het volgende:
Als ik alleen al dat kookeiland zou hebben... was ik een gelukkig mens O+. Mooi hoor!
Chique uitstraling krijgt het allemaal.
Het is geen kookeiland hè? In de spoelbak kun je niet koken. ;)
  vrijdag 18 november 2011 @ 09:46:59 #295
85962 ioko
I Appear Missing
pi_104504439
Mmach, wat ga je met de vloer doen? Zul je vast al hebben aangegeven, maar nu de keuken bijna af is wordt ik wel nieuwsgieriger.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  vrijdag 18 november 2011 @ 10:29:25 #296
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104505387
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 09:46 schreef ioko het volgende:
Mmach, wat ga je met de vloer doen? Zul je vast al hebben aangegeven, maar nu de keuken bijna af is wordt ik wel nieuwsgieriger.
Dat wordt een massieve merbauvloer (zoals badkamer en hal). Dat zou zo moeten zijn, maar er zijn serieuze leverproblemen. De vloer is besteld in augustus en zeker al 4 keer uitgesteld door de houthandel (zoals ik al eerder heb gezegd is merbau op dit moment schaars qua aanbod en dat zorgt voor leverproblemen). Nu zou ik hem ten vroegste half december hebben.

Het spoeleiland zit in de laatste laag lak, satijnglas (omdat je op hoogglans en mat direct vette vingers kan zien). Dat is dus de finale kleur, maar de foto doet de kleur geen eer aan, in het echt is dat mooier. Het is een champagenekleur

Trouwens, voor diegene die vond dat de slaapkamer maar aan de krappe kant was. Ik heb nog eens een foto uit de oude doos bovengehaald toen de vloer er nog niet in lag.

Misschien wat duidelijker als grootte referentie.
pi_104505457
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 november 2011 04:03 schreef swollywood het volgende:

[..]

Het is geen kookeiland hè? In de spoelbak kun je niet koken. ;)
Ik refereerde eigenlijk ook alleen naar de grootte :P.
pi_104514001
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 10:29 schreef MMach het volgende:

[..]
Trouwens, voor diegene die vond dat de slaapkamer maar aan de krappe kant was. Ik heb nog eens een foto uit de oude doos bovengehaald toen de vloer er nog niet in lag.
[ afbeelding ]
Misschien wat duidelijker als grootte referentie.
Dat was ik :). De foto verduidelijkt inderdaad een hoop. Blijkt een ruime slaapruimte te zijn, chique!
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_104528690
Wat ik vreemd vind, is dat je eerst de keuken plaatst, en pas achteraf zult vloeren ?
pi_104529870
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 21:07 schreef frgh het volgende:
Wat ik vreemd vind, is dat je eerst de keuken plaatst, en pas achteraf zult vloeren ?
wat wil jij dan. je keuken op de vloer zetten?
  vrijdag 18 november 2011 @ 21:43:23 #301
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104530797
En dan verfplekken maken op de vloer, met al het scherpe materiaal erop, het stof in de voegen,... Toch liever niet. Bij het bouwen van de keuken is rekening gehouden met dit feit. De plinten die je nu kan zien, dat zijn achterplinten. De echte plinten komen daar boven op, waardoor de uitzettingsvoegen onder de plint zullen zitten -zoals normaal-.
Wordt de keuken later ooit vervangen, dan zijn er stukken niet meegevloerd. Maar goed, ik denk niet dat ik een keuken waar ik zoveel moeite in heb gestoken, zomaar even ga vervangen. En dan nog, dan is het een kleine moeite om een nieuwe, andere vloer te leggen.

Et voila, deel 5 ist geschlossen :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')