staat dat in me boekje?quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:29 schreef Nembrionic het volgende:
A) omdat het moet(staat in je boekje)
B) omdat het voor veel gelovigen geen geloof is maar een "weten" en als je iets weet, dan heb je nou eenmaal de neiging dat te verspreiden.
C) voor atheisten is het ook een geloven dat er niets is(en dus ook een "weten") dus -> B.
quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:20 schreef Spouwerranger het volgende:
Die discussie heeft nooit diepgang gehad en zal het ook niet krijgen. Ook deze poging zal mislukken. Laat iedereen gewoon lekker geloven wat hij of zij wil en boei je met je eigen zaken.
graag delen zeg je. uit blijdschap?quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:31 schreef Stokstaart het volgende:
Je eigen overtuiging op willen leggen aan anderen schuilt hem in de definitie overtuiging.
Wat jij beschouwt als zijnde waarheid deel je nu eenmaal graag met anderen.
bedankt, das net zo nutteloos als de eerste keer. vind je t gek dat iets geen diepgang krijgt als dit het enige is dat je zegt?quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:32 schreef Spouwerranger het volgende:
Nou, dan quote ik gewoon weer wat ik in jouw vorige topic heb gepost over PRECIES hetzelfde onderwerp.
[..]
Nu beschuldig je mij van jouw eigen fout.quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:34 schreef Daskaar het volgende:
[..]
bedankt, das net zo nutteloos als de eerste keer. vind je t gek dat iets geen diepgang krijgt als dit het enige is dat je zegt?
Nee op basis van overtuiging.quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:33 schreef Daskaar het volgende:
[..]
graag delen zeg je. uit blijdschap?
wat is er mis met mensen die niet geloven in Jezus? Tering, waar te beginnen?!quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:33 schreef Angel-Joy het volgende:
Ik ben ook niet gelovig, maar ieder zijn eigen dingMaar mensen ompraten vind ik wel een beetje zielig, prima dat jij er in gelooft, maar ik hoef dat gezeik niet te horen als ik lkkr tv zit te kijken ofzo, en een van die chistenen belt aan om een verhaal te lullen over Jezus en wat er mis is met mensen die niet gelovig zijn
ok best, bedankt!quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:35 schreef Spouwerranger het volgende:
[..]
Nu beschuldig je mij van jouw eigen fout.Verder ga ik niet in op deze discussie, meer omdat deze discussie compleet nutteloos is. Niemand neemt iets van iemand anders aan en iedereen valt altijd in herhaling.
Iets met gewoon oprotten met je geloof en nee is nee?quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:37 schreef Daskaar het volgende:
[..]
wat is er mis met mensen die niet geloven in Jezus? Tering, waar te beginnen?!
maar ik vind praten over geloof heel interessant, ook of misschien wel meer nog met ongelovigen of mensen met een ander geloof dan ikzelf, dan met christenen.
Mijn broer zegt dat ook wel, hij's niet gelovig, 'ik hoef dat gezeik niet te horen', mijn vraag is dan, waarom niet? heb je t gewoon al een keer overwogen en dacht je nee, dit is t niet voor mij, of komt er een gevoel bij kijken?
wauw..tering zeg dan gewoon niks.quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:38 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Iets met gewoon oprotten met je geloof en nee is nee?
we hebben een winnaarquote:Op maandag 1 augustus 2011 17:38 schreef Evenveel het volgende:
Omdat we elkaar niet begrijpen en niet willen begrijpen. Waarom zou je toegeven dat waarin jij gelooft voor de ander niet hoeft te werken? Waarom zou je "toestaan" dat een ander iets anders gelooft dan dat jij doet... Als je namelijk écht begrijpt waarom een ander iets anders gelooft dan jijzelf, dan moet je je afvragen waarom jij nog gelooft in hetgeen jij gelooft.
omgquote:Op maandag 1 augustus 2011 17:41 schreef Angel-Joy het volgende:
Holy shit, ts, houd je bek maar weer, als ik gelovig wil zijn, dan ga ik allang naar de kerkAltijd gezeik over hoe goed Jezus is en van zulke bullshit, ik geloof er niet in, punt. Fijn dat jij er wel in gelooft, moet je ook zelf wtn, maar mensen proberen te overtuigen en hersenspoelen gaat me weer iets te ver! En ik geloof niks wat er in de bijbel staat! Lkkr seks voor 't huwlijk
Je bent toch Christen?quote:
IEDEREEN komt zichzelf tegen in zulke situaties. En ik probeer me er tegenwoordig niet meer in te bevinden want het is heel simpel: het is geen gesprek waarin je elkaar kunt overtuigen aan de hand van argumenten want een geloof maakt je blind wat dat betreft. Het is dus een oneindige discussie die ook nog een scheef en ongelijk is.quote:maar dan gaat t me nu juist om "dan heb je nou eenmaal de neiging dat te verspreiden."
wat is dat? waarom? Hoe zit dat bij jou bijvoorbeeld, kom jij jezelf wel es tegen in dat soort discussies? waarom ga je die aan?
En dit dus.quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:42 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Omdat je je eigen bemoeizucht niet onder controle hebt.
mijn hemel, hoe oud ben jij?quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:41 schreef Angel-Joy het volgende:
Holy shit, ts, houd je bek maar weer, als ik gelovig wil zijn, dan ga ik allang naar de kerkAltijd gezeik over hoe goed Jezus is en van zulke bullshit, ik geloof er niet in, punt. Fijn dat jij er wel in gelooft, moet je ook zelf wtn, maar mensen proberen te overtuigen en hersenspoelen gaat me weer iets te ver! En ik geloof niks wat er in de bijbel staat! Lkkr seks voor 't huwlijk
helemaal waar, maar toch doen mensen het, toch willen we erover praten met anderen, en toch veranderd het mensen.quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:43 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Je bent toch Christen?
[..]
IEDEREEN komt zichzelf tegen in zulke situaties. En ik probeer me er tegenwoordig niet meer in te bevinden want het is heel simpel: het is geen gesprek waarin je elkaar kunt overtuigen aan de hand van argumenten want een geloof maakt je blind wat dat betreft. Het is dus een oneindige discussie die ook nog een scheef en ongelijk is.
mee eensquote:Op maandag 1 augustus 2011 17:43 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
En dit dus.
Als iemand te kennen geeft geen interesse te hebben in jouw CAO-geloof moet je gewoon niet doordrammen.
Dat is A) Irritant en B) onbeschaafd.
meh, het gaat niet om bemoeizucht, want ik denk niet dat t gaat om wat de ander gelooft het gaat om mijn geloof, daarom ga ik t gesprek aan.quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:42 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Omdat je je eigen bemoeizucht niet onder controle hebt.
quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:43 schreef gelestipjes het volgende:
als je ergens zelf heel zeker van bent lijkt het me niet heel vreemd dat je anderen daar ook van wilt overtuigen. Het zit nu eenmaal toch een beetje in mensen om graag gelijk te willen hebben.
Overigens heb ik er geen enkel probleem mee om dingen over het geloof aan te horen, ik sta Jehovah's getuigen en zo ook altijd wel te woord, alleen moeten ze dan uiteindelijk wel gewoon accepteren dat ik de dingen anders zie.En daar gaat het vaak mis.
-Gelovigen claimen de waarheid terwijl de argumenten die ze voor die waarheid hebben al 100en jaren ontkracht zijn en met de vorderingen van de wetenschap wordt steeds duidelijker dat er geen enkele aanwijzing is dat er een scheppende god is/is geweest of dat er uberaupt een god is. (laat staan ook nog eens de christelijke god)quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:28 schreef Daskaar het volgende:
Ik ben Christen, en als ik met een persoon in gesprek ga over onze levensvisies en hij mij verteld dat hij ongelovig is dan dringt bij mij al heel gauw de neiging op om zijn ongeloof te doen wankelen en hem mijn kant op te krijgen.
Zieltjes winnen? Misschien, maar ik geloof niet dat ik het voor God doe, of voor deze persoon.
Het valt me op dat hier op Fok mensen dezelfde neiging hebben, maar dan vanuit het geloof van de meerderheid van de posters hier namelijk atheisme of hoe je het geloof in geen God ook wil noemen.
Vaak neemt het lelijke vormen aan, alle ongelovigen klieken een beetje samen en gaan de gelovige bestoken met vragen en wat niet.
De veroordeling druipt er al snel vanaf, zo ook in een topic dat ik dit weekend opende en gesloten kreeg.
Vanaf dat moment is er ook geen gesprek meer mogelijk, want niemand luistert nog naar elkaar, de groepen zijn gevormd en nu gaat t alleen nog om wie het hardst kan schreeuwen.
Een interessante vraag zou zijn hoe deze mensen zich zouden voelen als ze een gelovige wisten te overtuigen.
Zouden ze zich voelen als ik me zou voelen wanneer ik iemand overhaal tot t Christendom?
Ik wil in dit topic graag de aloude welles/nietes discussie vermijden.
verbaasd me niks. maar zo'n soort gesprek is het dus NIET, als je op de originele vraag wil ingaan doe dat, maar zo niet dan zijn er vast nog genoeg andere topics om je woede te spuien.quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:48 schreef Angel-Joy het volgende:
16!!! O nee, ik ga later naar de helGaat God mij wel vergeven?btw: het staat nog geen eens in de bijbel dat je geen seks mag hebben!! Mag je van God wel een computer hebben?
Zet een christenen en moslim tegen over elkaar en laat ze een discussie houden over welk geloof beter is. Dan wordt het erg.quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:53 schreef kingmob het volgende:
Verder hoeven gelovigen en ongelovigen niet naar elkaar te luisteren, ze hebben het vaak niet eens over hetzelfde. Een discussie over geloof is volledig oninteressant want niet gebaseerd op feiten, slechts een innerlijke belevenis. Het is leuk om over te praten met vrienden soms; als in "dus jij gelooft echt in een hemel!?"; of "dus jij denkt dat er niets is als je dood gaat, maar dat is toch deprimerend?" zoals een vriend van mij het subtiel zei
niet geloven is ook een soort geloven net als niet fietsen ook een soort fietsen isquote:Op maandag 1 augustus 2011 17:29 schreef Nembrionic het volgende:
A) omdat het moet(staat in je boekje)
B) omdat het voor veel gelovigen geen geloof is maar een "weten" en als je iets weet, dan heb je nou eenmaal de neiging dat te verspreiden.
C) voor atheisten is het ook een geloven dat er niets is(en dus ook een "weten") dus -> B.
jij denkt dat gelovigen geen vragen stellen? das niet waar. al mijn vrienden snappen er geen reet van en ikzelf ookniet, maar ik kan tegelijkertijd God niet ontkennen.quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:49 schreef TerryStone het volgende:
[..]
-Gelovigen claimen de waarheid terwijl de argumenten die ze voor die waarheid hebben al 100en jaren ontkracht zijn en met de vorderingen van de wetenschap wordt steeds duidelijker dat er geen enkele aanwijzing is dat er een scheppende god is/is geweest of dat er uberaupt een god is. (laat staan ook nog eens de christelijke god)
-Ongelovigen stellen vragen omdat er zat vragen te stellen zijn die door gelovigen continu genegeerd worden, verdraaid worden en wanneer er wel op ingegaan wordt is het niet ongebruikelijk om te liegen en te quote minen, Dat jij dat beschouwt alszijnde een gecoordineerde aanval zegt meer over jezelf en de vooringenomen houding die je laat zien en is niet meer dan een onterechte calimerohouding.
De waarheid is hard of niet.quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:56 schreef Daskaar het volgende:
[..]
jij denkt dat gelovigen geen vragen stellen? das niet waar. al mijn vrienden snappen er geen reet van en ikzelf ookniet, maar ik kan tegelijkertijd God niet ontkennen.
maar nu zitten we dus alweer meteen in de discussie die ik niet wil hebben.
en die laatste zin van je is echt een kutstreek.
nee die is te makkelijk, niemand die ik ken noemt een ongelovige een heiden, behalve voor de gein.quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:52 schreef HSG het volgende:
Omdat mensen die een religie aanhangen zichzelf beter vinden dan anderen en dat ze altijd gelijk hebben. Christenen noemen niet-christenen heidenen, moslims noemen niet-moslims "ongelovige honden" ect ect. En zolang dat bestaat blijft er veel ellende bestaan.
Hmm, dit is beter verwoord wat ik bedoelde. Een ander geloof (of de afwezigheid daarvan) echt accepteren als gelovige betekend min of meer het einde van je geloof.quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:38 schreef Evenveel het volgende:
Omdat we elkaar niet begrijpen en niet willen begrijpen. Waarom zou je toegeven dat waarin jij gelooft voor de ander niet hoeft te werken? Waarom zou je "toestaan" dat een ander iets anders gelooft dan dat jij doet... Als je namelijk écht begrijpt waarom een ander iets anders gelooft dan jijzelf, dan moet je je afvragen waarom jij nog gelooft in hetgeen jij gelooft.
Hangt erg van het geloof af.quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:58 schreef kingmob het volgende:
[..]
Hmm, dit is beter verwoord wat ik bedoelde. Een ander geloof (of de afwezigheid daarvan) echt accepteren als gelovige betekend min of meer het einde van je geloof.
"dan dringt bij mij al heel gauw de neiging op om zijn ongeloof te doen wankelen" hoe is dat geen vooringenomen houding?quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:59 schreef Daskaar het volgende:
[..]
nee, dat is oneerlijk, en mijn woorden verdraaien.
Jij bent een heks. En volgens ieder ander geloof heb je dan geen recht van spreken. Het enige recht dat je hebt is de brandstapel.quote:
Dat kan wel zijn, maar hij heeft wel gelijk.quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:56 schreef Daskaar het volgende:
[..]
en die laatste zin van je is echt een kutstreek.
maar ik denk niet dat dit verschilt met veel gelovigen van mijn generatie, ook wij zijn kritisch, en stellen vragen.quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:58 schreef Molurus het volgende:
Ongelovigen, in elk geval een deel ervan, stellen kritische vragen ten aanzien van het geloof (in het christendom, de islam of welke religie dan ook van toepassing is). Deze kritische houding kun je echter niet uitleggen als een poging om gelovigen te overtuigen van 'het geloof' van atheisten: atheisme an sich is helemaal geen geloof maar slechts een kritische houding ten aanzien van religieuze overtuigingen.
Dat heeft niets met geloof te maken. Dat heb je dan ook met politiek discussies, of wat nou het lekkerstje chipje is.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:01 schreef TimMer1981 het volgende:
Meestal is het een tegenreactie; ik word ook vaak fel als de ander fel is.
Nee, eigenlijk niet. Vanuit de definitie volgt dat je een waarheid aanneemt die niet te bewijzen is. Dat onderkennen gaat nog prima. Om vervolgens echter te onderkennen dat jouw waarheid wellicht niet waar is, of anders, betekend automatisch dat het voor je niet meer de waarheid is. Het is een mogelijkheid geworden. Zendingsdrang volgt uit de overtuiging dat jij met de waarheid van doen hebt en dat de ander zijn idee fout is. De enige weg hieruit is geen waarheid aannemen, maar dan ben je dus niet meer religieus.quote:
Enkele uitzonderingen daargelaten ben ik het daar wel mee oneens. Ook in het topic dat ik eerder sloot werden tal van kritische vragen aan je gesteld. Dat jij je daardoor aangevallen voelt doet daar niets aan af.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:04 schreef Daskaar het volgende:
[..]
maar ik denk niet dat dit verschilt met veel gelovigen van mijn generatie, ook wij zijn kritisch, en stellen vragen.
toch kom ik hier vaak, heel vaak een anti reactie tegen wanneer t om geloof gaat. mensen vallen aan, stellen geen vragen om meer te weten te komen of de ander te begrijpen, ze willen hakkietrappen. daar kan je het niet mee oneens zijn, toch?
het laat zien dat beide partijen een vooringenomen houding hebben.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:00 schreef TerryStone het volgende:
[..]
"dan dringt bij mij al heel gauw de neiging op om zijn ongeloof te doen wankelen" hoe is dat geen vooringenomen houding?
"Vaak neemt het lelijke vormen aan, alle ongelovigen klieken een beetje samen en gaan de gelovige bestoken met vragen en wat niet." "De veroordeling druipt er al snel vanaf" hoe is dat niet een calimero houding?
oh ik wel! vooral bij chips.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:05 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Dat heeft niets met geloof te maken. Dat heb je dan ook met politiek discussies, of wat nou het lekkerstje chipje is.
het gaat mij niet om de vragen per se, alhoewel een hele serie me wat ver gaat, maar mij stoort me dan vooral de manier waarop de vragen gestelt worden, de houding.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Enkele uitzonderingen daargelaten ben ik het daar wel mee oneens. Ook in het topic dat ik eerder sloot werden tal van kritische vragen aan je gesteld. Dat jij je daardoor aangevallen voelt doet daar niets aan af.
Huh? Het slaat werkelijk nergens op wat je daar schrijft. Waar reageer je nou op?quote:
Het klinkt leuk, maar het is niet waar. Je liegt tegen jezelf denk ik, je stelt helemaal geen kritische vragen, want je geloof legt een duidelijke grens af. Je weet dat god bestaat en stelt geen kritische vragen waarom je dat mag aannemen bijvoorbeeld. Vragen stellen is niet hetzelfde als kritische vragen stellen, bij kritische vragen valt jouw geloof per definitie om, omdat die ze niet beantwoorden. Religie is per definitie een afbakening van je wereldbeeld, jij vraagt je bijvoorbeeld niet meer af hoe ons universum is ontstaan, god is afdoende. Het is het einde van de kritiek, de antithese bijna.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:04 schreef Daskaar het volgende:
[..]
maar ik denk niet dat dit verschilt met veel gelovigen van mijn generatie, ook wij zijn kritisch, en stellen vragen.
toch kom ik hier vaak, heel vaak een anti reactie tegen wanneer t om geloof gaat. mensen vallen aan, stellen geen vragen om meer te weten te komen of de ander te begrijpen, ze willen hakkietrappen. daar kan je het niet mee oneens zijn, toch?
Sja, om Daniel Dennett te quoten:quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:09 schreef Daskaar het volgende:
[..]
het gaat mij niet om de vragen per se, alhoewel een hele serie me wat ver gaat, maar mij stoort me dan vooral de manier waarop de vragen gestelt worden, de houding.
Ik denk niet dat het mogelijk is om kritische vragen te stellen met betrekking tot het geloof zonder dat mensen zoals jij zich daardoor aangevallen voelen.quote:There is no polite way of saying “Excuse me, but have you ever considered the possibility that you’ve devoted your life to a fantasy, and blinded yourself to the moral dubiety of your allegiance to an institution that does more harm than good? ”
quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:10 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Huh? Het slaat werkelijk nergens op wat je daar schrijft. Waar reageer je nou op?
Amen. Je zegt: "schiet maar" en gaat dan klagen dat mensen schieten.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, om Daniel Dennett te quoten:
[..]
Ik denk niet dat het mogelijk is om kritische vragen te stellen met betrekking tot het geloof zonder dat mensen zoals jij zich daardoor aangevallen voelen.
Dat was *mijn* punt niet. Denk dat je de verkeerde gequote hebt. "Oh, ik wel!" pas niet als reactie op mijn post.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:12 schreef Daskaar het volgende:
[..]dude ik reageer op wat je net tikt.
je hebt n goed punt, als 1 persoon in een discussie verhit raakt, wordt de ander dit meestal ook.
Nee, het laat zien dat je het niet bestaan van god, of het bestaan van een andere god dan de christelijke niet eens als optie ziet en er dus eigenlijk niet over te praten valt.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:07 schreef Daskaar het volgende:
[..]
het laat zien dat beide partijen een vooringenomen houding hebben.
ik ben hier vaak in de minderheid als het dit soort discussies betreft en dan kom ik een erg kleinerende houding tegen van de ongelovigen. ga jij mij nu vertellen dat ik dit verkeerd heb?
daarnaast is de benaming calimero-houding een erg neerbuigende term en dit irriteert me...nogal!
Niet volgens ieder geloof, vooral volgens de abrahamistische gelovenquote:Op maandag 1 augustus 2011 18:00 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Jij bent een heks. En volgens ieder ander geloof heb je dan geen recht van spreken. Het enige recht dat je hebt is de brandstapel.
nee meneer dennett maakt zich er daar te makkelijk mee af, je kan zeker op een beschaafde manier hele kritische vragen stellen. alleen kan het bij mensen als ik wel zijn dat ze moeilijk te slikken zijn. het is niet niks als je hele wereldbeeld aan het schudden wordt gebracht, snap je?quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, om Daniel Dennett te quoten:
[..]
Ik denk niet dat het mogelijk is om kritische vragen te stellen met betrekking tot het geloof zonder dat mensen zoals jij zich daardoor aangevallen voelen.
Bedoel je met beschaafde kritische vragen de vragen die niet meteen te maken hebben met het wel of niet bestaan van? want dan zijn dat naar mijn mening geen kritische vragen...quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:17 schreef Daskaar het volgende:
[..]
nee meneer dennett maakt zich er daar te makkelijk mee af, je kan zeker op een beschaafde manier hele kritische vragen stellen. alleen kan het bij mensen als ik wel zijn dat ze moeilijk te slikken zijn. het is niet niks als je hele wereldbeeld aan het schudden wordt gebracht, snap je?
Dat is juist precies zijn punt, omdat je wereldbeeld aan het schudden wordt gebracht zal je ook een beschaafde vraag al snel als een onterechte aanval beschouwen.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:17 schreef Daskaar het volgende:
[..]
nee meneer dennett maakt zich er daar te makkelijk mee af, je kan zeker op een beschaafde manier hele kritische vragen stellen. alleen kan het bij mensen als ik wel zijn dat ze moeilijk te slikken zijn. het is niet niks als je hele wereldbeeld aan het schudden wordt gebracht, snap je?
Maar in mijn vorm van geloven hoort een voortschrijdend inzicht, 1 van de universele wetten is verandering, ook dat hoort bij mijn vorm van geloven.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:06 schreef kingmob het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk niet. Vanuit de definitie volgt dat je een waarheid aanneemt die niet te bewijzen is. Dat onderkennen gaat nog prima. Om vervolgens echter te onderkennen dat jouw waarheid wellicht niet waar is, of anders, betekend automatisch dat het voor je niet meer de waarheid is. Het is een mogelijkheid geworden. Zendingsdrang volgt uit de overtuiging dat jij met de waarheid van doen hebt en dat de ander zijn idee fout is. De enige weg hieruit is geen waarheid aannemen, maar dan ben je dus niet meer religieus.
wat? ik kan hier echt niet tegen, jij vult mijn gedachtes maar lekker in zoals je wilt. en wat ik ook zeg t maakt niet uit, want jij weet wel beter, toch?quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:14 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Nee, het laat zien dat je het niet bestaan van god, of het bestaan van een andere god dan de christelijke niet eens als optie ziet en er dus eigenlijk niet over te praten valt.
Je ziet het al snel als kleineren terwijl er over het algemeen vrij simpele doch kritische vragen gesteld worden, die zijn uiteraard vervelend als je er geen antwoord op hebt.
Dus ja je hebt het verkeerd en de benaming calimerohouding is dan ook niet meer dan treffend hoe irritant je dat ook vindt.
*edit* en wat Molurus zegt.![]()
daarom moet je houding ook goed zijn bij het stellen van zo'n vraag, er moet respect zijn, het is alsof ik ga kritische vragen stel over je geliefden zonder respect(ik heb even geen beter voorbeeld).quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:19 schreef Alfje het volgende:
[..]
Dat is juist precies zijn punt, omdat je wereldbeeld aan het schudden wordt gebracht zal je ook een beschaafde vraag al snel als een onterechte aanval beschouwen.
Iedereen heeft het bij het verkeerde einde is het niet?quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:21 schreef Daskaar het volgende:
[..]
wat? ik kan hier echt niet tegen, jij vult mijn gedachtes maar lekker in zoals je wilt. en wat ik ook zeg t maakt niet uit, want jij weet wel beter, toch?
quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:23 schreef Daskaar het volgende:
[..]
daarom moet je houding ook goed zijn bij het stellen van zo'n vraag, er moet respect zijn, het is alsof ik ga kritische vragen stel over je geliefden zonder respect(ik heb even geen beter voorbeeld).
maar als je vooraf al zegt dat er geen beschaafde manier is, tja dan hoef je t nieteens te proberen
gast ik ben er klaar mee, ik ga niet een kwartier besteden aan dit soort gelul.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:23 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Iedereen heeft het bij het verkeerde einde is het niet?
Ik vul niks in, ik onderbouw mijn bewering met je eigen woorden notabene, dat je daar niet zo goed tegen kan doet daar niks aan af.
eens, ook van mijn kant.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:25 schreef Tchock het volgende:
Het is jammer dat iedere discussie over geloof strand in ofwel een ja/nee-discussie ofwel een (gedeeld) gebrek aan begrip van een of meerdere partijen.
leuke strip, maar dit bedoel ik. zo kijk jij naar mij. ik kan lullen wat ik wil, maar jij hebt je beeld al klaar.quote:
De hele essentie van een discussie is dat twee (of meer) mensen die van mening verschillen elkaar proberen te overtuigen met behulp van argumenten. En "men stelt de vragen niet beschaafd genoeg" of "jij hebt je beeld toch al klaar" zijn niet bepaald de sterkste argumenten.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:29 schreef Daskaar het volgende:
[..]
leuke strip, maar dit bedoel ik. zo kijk jij naar mij. ik kan lullen wat ik wil, maar jij hebt je beeld al klaar.
Klopt. Ik merk dat ik het zelf ook doe als ik online in een dergelijke discussie verzeild raak.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:28 schreef Daskaar het volgende:
[..]
eens, ook van mijn kant.
maar in t echte leven is dat wel anders, hier op internet willen mensen gewoon schreeuwen en schoppen, face 2 face doen ze dat niet.
God leest mee he!quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:26 schreef Daskaar het volgende:
gast ik ben er klaar mee, ik ga niet een kwartier besteden aan dit soort gelul.
kloptquote:Op maandag 1 augustus 2011 18:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
De hele essentie van een discussie is dat twee (of meer) mensen die van mening verschillen elkaar proberen te overtuigen met behulp van argumenten. En "men stelt de vragen niet beschaafd genoeg" of "jij hebt je beeld toch al klaar" zijn niet bepaald de sterkste argumenten.
Katholiek? (niet vervelend bedoeldquote:Op maandag 1 augustus 2011 18:39 schreef Daskaar het volgende:
[..]
klopt, maar ik ben vergeven voor al mijn zonden dus tis ok.
Oké dan doe ik toch serieus mee: hoe sta jij, als gelovige, tegenover het idee dat je je zonden kunt afkopen door geld aan de kerk zelf te geven? Ik kan niet meer op het woord komen.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:39 schreef Daskaar het volgende:
[..]
Ik probeer het satanisme ook altijd aan de man te brengen. Is gewoon logisch, daar waar je hart ligt wil je het over hebben, en anderen laten zien hoe en waarom het satanisme het enige echt zuivere geloof is.quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:28 schreef Daskaar het volgende:
Ik ben Christen, en als ik met een persoon in gesprek ga over onze levensvisies en hij mij verteld dat hij ongelovig is dan dringt bij mij al heel gauw de neiging op om zijn ongeloof te doen wankelen en hem mijn kant op te krijgen.
Zieltjes winnen? Misschien, maar ik geloof niet dat ik het voor God doe, of voor deze persoon.
Het valt me op dat hier op Fok mensen dezelfde neiging hebben, maar dan vanuit het geloof van de meerderheid van de posters hier namelijk atheisme of hoe je het geloof in geen God ook wil noemen.
Vaak neemt het lelijke vormen aan, alle ongelovigen klieken een beetje samen en gaan de gelovige bestoken met vragen en wat niet.
De veroordeling druipt er al snel vanaf, zo ook in een topic dat ik dit weekend opende en gesloten kreeg.
Vanaf dat moment is er ook geen gesprek meer mogelijk, want niemand luistert nog naar elkaar, de groepen zijn gevormd en nu gaat t alleen nog om wie het hardst kan schreeuwen.
Een interessante vraag zou zijn hoe deze mensen zich zouden voelen als ze een gelovige wisten te overtuigen.
Zouden ze zich voelen als ik me zou voelen wanneer ik iemand overhaal tot t Christendom?
nee ik behoor tot geen stroming, snap al dat geneuzel niet zo.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Katholiek? (niet vervelend bedoeld)
ik snap dit VOLLEDIG!quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:44 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Ik probeer het satanisme ook altijd aan de man te brengen. Is gewoon logisch, daar waar je hart ligt wil je het over hebben, en anderen laten zien hoe en waarom het satanisme het enige echt zuivere geloof is.
Hoe weet je dat?quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:39 schreef Daskaar het volgende:
Ondanks dat er maar 1 Bijbel is is er nu eenmaal heel veel variatie in de geloofsovertuigingen van christenen. Christenen die de Bijbel letterlijk nemen, christenen die vinden dat de Paus degene is die bepaalt hoe de Bijbel moet worden uitgelegd, christenen die vinden dat alleen de gelovige zelf de juiste interpretatie kan afleiden, etc, etc.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:44 schreef Daskaar het volgende:
[..]
nee ik behoor tot geen stroming, snap al dat geneuzel niet zo.
shit je gelooft in jezus of niet, de bijbel is in elke taal hetzelfde, waarom dan die stromingen?
onzin. je zonden zijn 1 keer afgekocht door jezus aan het kruis, dat was het. al die kerken die gesticht zijn is niet gedaan uit opdracht van God of jezus, maar uit machtslust. God heeft vele malen tegen zijn volk gezegd dat hij geen gebedshuis wil, en jezus heeft het over samenkomen, niet over kerkstichtenquote:Op maandag 1 augustus 2011 18:42 schreef Tchock het volgende:
[..]
Oké dan doe ik toch serieus mee: hoe sta jij, als gelovige, tegenover het idee dat je je zonden kunt afkopen door geld aan de kerk zelf te geven? Ik kan niet meer op het woord komen.
Aflaten!
omdat ik dit geloof, ik weet het niet.quote:
Dus jij gelooft wel dat je zo veel zonden mag maken als je wilt, omdat Jezus Christus er al boete voor heeft gedaan?quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:48 schreef Daskaar het volgende:
[..]
onzin. je zonden zijn 1 keer afgekocht door jezus aan het kruis, dat was het. al die kerken die gesticht zijn is niet gedaan uit opdracht van God of jezus, maar uit machtslust. God heeft vele malen tegen zijn volk gezegd dat hij geen gebedshuis wil, en jezus heeft het over samenkomen, niet over kerkstichten
Die vraag kwam inderdaad ook al in me op.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:50 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dus jij gelooft wel dat je zo veel zonden mag maken als je wilt, omdat Jezus Christus er al boete voor heeft gedaan?
ja de christenen die zich aansluiten bij een stromingquote:Op maandag 1 augustus 2011 18:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zelfs als je beweert dat je tot geen enkele stroming behoort zijn er ongetwijfeld christenen waarmee jij het oneens bent.
Laten we er een eenvoudig voorbeeld bij halen dan. Hoe oud denk jij, als stromingsloze, dat de aarde en het leven daarop zijn?quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:51 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja de christenen die zich aansluiten bij een stroming
ja daar komt het in feite op neer, ik kan het niet meer verkloten tussen God en mij. maar het is niet de bedoeling dak nu maar in het wilde weg paarden ga neukenquote:Op maandag 1 augustus 2011 18:50 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dus jij gelooft wel dat je zo veel zonden mag maken als je wilt, omdat Jezus Christus er al boete voor heeft gedaan?
dat interesseert me niet, waarom is dat van belang in mijn leven?quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laten we er een eenvoudig voorbeeld bij halen dan. Hoe oud denk jij, als stromingsloze, dat de aarde en het leven daarop zijn?
Waarom niet? En geloof je dan ook dat er geen Hel is, omdat dit voor alle gelovigen geld? :\quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:52 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja daar komt het in feite op neer, ik kan het niet meer verkloten tussen God en mij. maar het is niet de bedoeling dak nu maar in het wilde weg paarden ga neuken
ja precies, dat was eigenlijk de insteek toen ik dit topic begon, ik kom vaak een superieure houding tegen(wat ook mijn invulling kan zijn) vanuit ongelovigen, maar waarom vallen ze me dan allemaal aan als ik zo dom ben volgens hun? uit onzekerheid.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:52 schreef starla het volgende:
Mensen willen andere mensen overtuigen van hun geloof (wat voor geloof dan ook, ook geloven in geen god) omdat ze niet zeker zijn. Als je zeker bent, waarom dan iemand anders overtuigen?
De oorsprong van het leven lijkt mij nou buitengewoon interessant, en het is een interesse die in mijn ervaring veel christenen delen. Goed, je hoeft wat dat betreft geen standpunt in te nemen, want zoals je zegt... het heeft geen noemenswaardige invloed op je leven.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:54 schreef Daskaar het volgende:
[..]
dat interesseert me niet, waarom is dat van belang in mijn leven?
waarom ik niet moet gaan kloten? omdat het me geen leven brengt dat goed voor me is en dus niet Gods wil voor mijn leven is. Ik geloof dat God het beste voor mij wil, ookal denk ik zelf het soms beter te weten dan Hij en mn eigen gang te gaan, meestal pakt dit niet goed uit.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:54 schreef Tchock het volgende:
[..]
Waarom niet? En geloof je dan ook dat er geen Hel is, omdat dit voor alle gelovigen geld? :\
haha, relaxed!quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
De oorsprong van het leven lijkt mij nou buitengewoon interessant, en het is een interesse die in mijn ervaring veel christenen delen. Goed, je hoeft wat dat betreft geen standpunt in te nemen, want zoals je zegt... het heeft geen noemenswaardige invloed op je leven.
Ander voorbeeld: homoseksualiteit. Stel je hebt een zoon (ik weet niet of je er 1 hebt), en op een goede dag vertelt hij jou dat hij homoseksueel is. Wat doe je? Keur je het af? Steun je hem? Dit voorbeeld kun je in elk geval niet afdoen met "dat interesseert me niet", je moet op zo'n moment een standpunt hebben.
Maar vanavond natuurlijk wel weer even langs Xhamster.com.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:58 schreef Daskaar het volgende:
waarom ik niet moet gaan kloten? omdat het me geen leven brengt dat goed voor me is en dus niet Gods wil voor mijn leven is. Ik geloof dat God het beste voor mij wil, ookal denk ik zelf het soms beter te weten dan Hij en mn eigen gang te gaan, meestal pakt dit niet goed uit.
Daar schrijf je nou precies iets wat voor mij nogal moeilijk te verkroppen is, dat ik zou moeten leven naar god zijn wil. En dus niet mijn eigen weg mag kiezen.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:58 schreef Daskaar het volgende:
[..]
waarom ik niet moet gaan kloten? omdat het me geen leven brengt dat goed voor me is en dus niet Gods wil voor mijn leven is. Ik geloof dat God het beste voor mij wil, ookal denk ik zelf het soms beter te weten dan Hij en mn eigen gang te gaan, meestal pakt dit niet goed uit.
Ik juist wel! Ik geloof niet in het bestaan van een god, maar als ik dat wel deed lijkt me niet verwonderlijk dat een almachtige macht alle minderwaardige schepsels zo veel mogelijk naar zijn hand zet.quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:05 schreef Faceoff het volgende:
[..]
Daar schrijf je nou precies iets wat voor mij nogal moeilijk te verkroppen is, dat ik zou moeten leven naar god zijn wil. En dus niet mijn eigen weg mag kiezen.
Ik kan me niet voorstellen dat als er een god zou zijn dat die zou willen dat iedereen leeft zoals hij dat wil. En je straft als je het niet doet. In dat geval zou een eventuele god best wel een arrogante eikel zijn toch?
...waar is die smiley met blozende wangen...even zoeken..quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:04 schreef Modus het volgende:
[..]
Maar vanavond natuurlijk wel weer even langs Xhamster.com. [ afbeelding ].
Nu even los van de vraag of jouw standpunt HET christelijke standpunt is, ik kan me voorstellen dat er "stromingsloze" christenen zijn die dit geheel met jou oneens zijn. Is er dan niet acuut sprake van twee stromingen binnen wat jij stromingsloos christendom noemt?quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:04 schreef Daskaar het volgende:
[..]
haha, relaxed!
maar homoseksualiteit is een punt idd.
ik geloof idd niet dat het Gods wil is, ik geloof zelfs dat je er van genezen kan worden.
nu klinkt dit ernstig, ik besef me dit.
Het klinkt alsof homo zijn een ziekte is, slecht is en het klinkt veroordelend.
Ik geloof dat we iedereen moeten accepteren en liefhebben, boven alles!
je zou een zieke ook niet je huis uitzetten.
als het om mijn zoon zou gaan zou ik hem uitleggen wat ik geloof en het aan hem laten daar wel of niet iets mee te doen als ik hem wijs genoeg acht daar een beslissing over te nemen.
uiteraard na een serie uiterst geweldadige afranselingen
Ik meen ergens gelezen te hebben dat jij een 'gelovige zonder bijbel' was, maar je maakt mij niet wijs dat een zinnig denkend mens die niks met de bijbel heeft tot dit soort treurige uitspraken komt. Anders:quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:04 schreef Daskaar het volgende:
maar homoseksualiteit is een punt idd.
ik geloof idd niet dat het Gods wil is, ik geloof zelfs dat je er van genezen kan worden.
nu klinkt dit ernstig, ik besef me dit.
Het klinkt alsof homo zijn een ziekte is, slecht is en het klinkt veroordelend.
Ik geloof dat we iedereen moeten accepteren en liefhebben, boven alles!
je zou een zieke ook niet je huis uitzetten.
als het om mijn zoon zou gaan zou ik hem uitleggen wat ik geloof en het aan hem laten daar wel of niet iets mee te doen als ik hem wijs genoeg acht daar een beslissing over te nemen.
ik denk dat er een heleboel misverstanden bestaan over wat God doet en wat Hij voor je wil.quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:05 schreef Faceoff het volgende:
[..]
Daar schrijf je nou precies iets wat voor mij nogal moeilijk te verkroppen is, dat ik zou moeten leven naar god zijn wil. En dus niet mijn eigen weg mag kiezen.
Ik kan me niet voorstellen dat als er een god zou zijn dat die zou willen dat iedereen leeft zoals hij dat wil. En je straft als je het niet doet. In dat geval zou een eventuele god best wel een arrogante eikel zijn toch?
wat is er zo treurig aan?quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:11 schreef Modus het volgende:
[..]
Ik meen ergens gelezen te hebben dat jij een 'gelovige zonder bijbel' was, maar je maakt mij niet wijs dat een zinnig denkend mens die niks met de bijbel heeft tot dit soort treurige uitspraken komt. Anders:
Homoseksualiteit is een volstrekt natuurlijk verschijnsel dat bij veel diersoorten voorkomt en genetisch bepaald is. Je kind vertellen dat God hem niet wil en tenminste suggereren dat hij ziek is door te zeggen dat hij genezen kan worden vind ik ook wel redelijk treurig.quote:
leuke theoretische vraag, maar wederom interesseert t me niet.quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nu even los van de vraag of jouw standpunt HET christelijke standpunt is, ik kan me voorstellen dat er "stromingsloze" christenen zijn die dit geheel met jou oneens zijn. Is er dan niet acuut sprake van twee stromingen binnen wat jij stromingsloos christendom noemt?
Wat ik hierin lees is dat je wel degelijk tot een stroming behoort maar jezelf de vrijheid gunt om van stroming te veranderen.quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:16 schreef Daskaar het volgende:
[..]
leuke theoretische vraag, maar wederom interesseert t me niet.
ik zie christenen zo, we zijn allemaal aan het leren. meerdere malen in ons leven zullen we van elk standpunt wel van gedachte veranderen. dan valt mijn overtuiging over dit onderwerp weer onder de stroming katholiek, dan weer onder protestant.
maar het is juist belangrijk om je niet te binden aan een stroming, want dan kan je geen vragen meer stellen omdat je alle antwoorden al gekozen hebt.
Dus je zal homofilie nog een keer wčl accepteren in dit leven?quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:16 schreef Daskaar het volgende:
leuke theoretische vraag, maar wederom interesseert t me niet.
ik zie christenen zo, we zijn allemaal aan het leren. meerdere malen in ons leven zullen we van elk standpunt wel van gedachte veranderen. dan valt mijn overtuiging over dit onderwerp weer onder de stroming katholiek, dan weer onder protestant.
maar het is juist belangrijk om je niet te binden aan een stroming, want dan kan je geen vragen meer stellen omdat je alle antwoorden al gekozen hebt.
hoho, waar zeg ik dat God hem niet wil? Dat nooit!quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Homoseksualiteit is een volstrekt natuurlijk verschijnsel dat bij veel diersoorten voorkomt en genetisch bepaald is. Je kind vertellen dat God hem niet wil en tenminste suggereren dat hij ziek is door te zeggen dat hij genezen kan worden vind ik ook wel redelijk treurig.
Hoe dan ook, als jij dat wil geloven... ga je gang. Wat ik interessanter vind is de vraag hoe je met dit standpunt kunt volhouden dat je een stromingsloos christen bent.
Omdat het zo ontzettend op niks gebaseerd is. Je uitspraken zijn evenveel waard als een Indiër die dergelijke claims maakt over aan Ganesh onttrokken levenswijsheden. Wie heeft er dan gelijk?quote:
meh, misschien, maar ik heb teveel vragen om me aan te sluiten bij een stroming. te argwanend(?) om al hun antwoorden op mijn vragen te accepterenquote:Op maandag 1 augustus 2011 19:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat ik hierin lees is dat je wel degelijk tot een stroming behoort maar jezelf de vrijheid gunt om van stroming te veranderen.
ik!quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:21 schreef Modus het volgende:
[..]
Omdat het zo ontzettend op niks gebaseerd is. Je uitspraken zijn evenveel waard als een Indiër die dergelijke claims maakt over aan Ganesh onttrokken levenswijsheden. Wie heeft er dan gelijk?
Ik ga vanavond naar God bidden dat hij je 3 negers laat tegenkomen.quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:19 schreef Daskaar het volgende:
hoho, waar zeg ik dat God hem niet wil? Dat nooit!
maar ik snap hoe het klinkt, als je homoseksualiteit een ziekte noemt, ik snap het!
daarom is die liefde en onveroordelening zo verschrikkelijk belangrijk.
Ik laat mijn zoon kiezen hoe hij wil leven op dit gebied, helemaal omdat ikzelf geen ervaring heb met homoseksualiteit.
volgens mij heb ik duidelijk gezegd dat acceptatie belangrijk is.quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:19 schreef Modus het volgende:
[..]
Dus je zal homofilie nog een keer wčl accepteren in dit leven?
Dat is wat ik hieruit lees:quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:19 schreef Daskaar het volgende:
[..]
hoho, waar zeg ik dat God hem niet wil? Dat nooit!
quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:04 schreef Daskaar het volgende:
<...>
Je eerdere uitspraken doen vermoeden dat je wel degelijk zijn homoseksualiteit zou veroordelen. Dat is iets heel anders dan je zoon de vrijheid geven om te leven zoals hij dat wil.quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:19 schreef Daskaar het volgende:
maar ik snap hoe het klinkt, als je homoseksualiteit een ziekte noemt, ik snap het!
daarom is die liefde en onveroordelening zo verschrikkelijk belangrijk.
Ik laat mijn zoon kiezen hoe hij wil leven op dit gebied, helemaal omdat ikzelf geen ervaring heb met homoseksualiteit.
cool! en dan?quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:22 schreef Modus het volgende:
[..]
Ik ga vanavond naar God bidden dat hij je 3 negers laat tegenkomen..
Als je het als ziekte bestempelt en mogelijkheden ziet tot 'genezing' lijkt me daar bar weinig sprake van acceptatie.quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:23 schreef Daskaar het volgende:
volgens mij heb ik duidelijk gezegd dat acceptatie belangrijk is.
ik weet dat je niks van me wil aannemen, maar laten we redelijk blijven, kerel.
Dat toont in elk geval een zekere bereidheid en vermogen om je eigen (christelijke) standpunten kritisch te beschouwen, en dat juich ik toe!quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:21 schreef Daskaar het volgende:
[..]
meh, misschien, maar ik heb teveel vragen om me aan te sluiten bij een stroming. te argwanend(?) om al hun antwoorden op mijn vragen te accepteren
Wat wil JIJ met dit gesprek bereiken?quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:24 schreef Daskaar het volgende:
cool! en dan?
wat wil je, modus? wat wil je met dit gesprek bereiken? wat wil je tegen me zeggen, wat wil je dat ik zeg? is er iets dat je van me wil horen? zeg het me!
Als claimen dat homofilie een ziekte is en dat je ervan genezen kunt acceptatie is dan is mijn claim dat jij een achterlijke mongool bent maar dat ik respect voor je heb ook valide.quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:23 schreef Daskaar het volgende:
[..]
volgens mij heb ik duidelijk gezegd dat acceptatie belangrijk is.
ik weet dat je niks van me wil aannemen, maar laten we redelijk blijven, kerel.
dat van die afranselingen vatte je hopelijk wel op als grapje toch?quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is wat ik hieruit lees:
[..]
[..]
Je eerdere uitspraken doen vermoeden dat je wel degelijk zijn homoseksualiteit zou veroordelen. Dat is iets heel anders dan je zoon de vrijheid geven om te leven zoals hij dat wil.
hoezo, ik kan mijn tante's kanker toch ook accepteren?quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:25 schreef Modus het volgende:
[..]
Als je het als ziekte bestempelt en mogelijkheden ziet tot 'genezing' lijkt me daar bar weinig sprake van acceptatie.
praten, leren, maar jouw houding zegt me genoeg, mijn beste. je staat op me in te hameren met al je kracht.quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:26 schreef Modus het volgende:
[..]
Wat wil JIJ met dit gesprek bereiken?
Och, hetzelfde argument werkt andersom ook: er zijn ongetwijfeld zogenaamde 'stromingslozen' die de homoseksualiteit van hun kind wel zouden veroordelen. Dit mes snijdt aan twee kanten. Linksom of rechtsom is er geen sprake van "1 bijbel, 1 christendom".quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:27 schreef Daskaar het volgende:
maar nee, nergens zou ik mijn zoon veroordelen om zijn homoseksualiteit, nooit! En God accepteert hem net zo goed! Maar tegelijk geloof ik dat God hem ervan kan genezen. Klinkt maf, i know.
en daarom zou ik hem daar ook niet toe pushen, omdat ik zelf nooit homo ben geweest, hij moet dit zelf willen.
ok..tof dat je achterlijke mongolen respecteert.quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:26 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Als claimen dat homofilie een ziekte is en dat je ervan genezen kunt acceptatie is dan is mijn claim dat jij een achterlijke mongool bent maar dat ik respect voor je heb ook valide.
wat is jouw beef met het feit dat ik geen stroming heb?quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Och, hetzelfde argument werkt andersom ook: er zijn ongetwijfeld zogenaamde 'stromingslozen' die de homoseksualiteit van hun kind wel zouden veroordelen. Dit mes snijdt aan twee kanten. Linksom of rechtsom is er geen sprake van "1 bijbel, 1 christendom".
Ik probeer je duidelijk te maken dat wat ook jouw uitleg van het christendom is het geen neutrale uitleg is. En daarmee beantwoord ik volgens mij je eerdere vraag:quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:32 schreef Daskaar het volgende:
[..]
wat is jouw beef met het feit dat ik geen stroming heb?
Daarom dus.quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:44 schreef Daskaar het volgende:
shit je gelooft in jezus of niet, de bijbel is in elke taal hetzelfde, waarom dan die stromingen?
Gelovigen kunnen nooit genoeg gebashed worden.quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:29 schreef Daskaar het volgende:
praten, leren, maar jouw houding zegt me genoeg, mijn beste. je staat op me in te hameren met al je kracht.
En wederom draai je om de essentie van een vraag heen, maar ga je op de man spelen.quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:31 schreef Daskaar het volgende:
ok..tof dat je achterlijke mongolen respecteert.
je zou best een lul zijn als je dat niet deed, die mensen kunnen er ook niks aan doen.
maar je claim klopt niet trouwens, mijn huisarts kan je aantonen dat ik geen achterlijke mongool ben!
oooooohhhhw!quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik probeer je duidelijk te maken dat wat ook jouw uitleg van het christendom is het geen neutrale uitleg is. En daarmee beantwoord ik volgens mij je eerdere vraag:
[..]
Daarom dus.
ok ik hap. leg es uit.quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:36 schreef Modus het volgende:
[..]
En wederom draai je om de essentie van een vraag heen, maar ga je op de man spelen.
Het gaat al een stuk beter dan het vorige topic.quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:35 schreef Daskaar het volgende:
ik moet trouwens even zeggen dat de manier waarop we met elkaar praten momenteel ik erg leuk vind!
quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het gaat al een stuk beter dan het vorige topic.En goed dat je de wat hardere minder genuanceerde opmerkingen negeert en je richt op de inhoud. Keep up the good work!
quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:16 schreef Daskaar het volgende:
Ik vind dit aparte uitspraken voor een gelovige. Stel ik maak er het volgende van door stroming door geloof (algemeen) te vervangen:quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:21 schreef Daskaar het volgende:
meh, misschien, maar ik heb teveel vragen om me aan te sluiten bij een stroming. te argwanend(?) om al hun antwoorden op mijn vragen te accepteren
quote:maar het is juist belangrijk om je niet te binden aan geloof, want dan kan je geen vragen meer stellen omdat je alle antwoorden al gekozen hebt. (want God, want de Bijbel)
Dit zijn standpunten die je aan ongelovigen kan toeschrijven. Waarom gelden ze dan opeens niet meer voor jou?quote:meh, misschien, maar ik heb teveel vragen om me aan te sluiten bij een geloof. te argwanend(?) om al hun antwoorden op mijn vragen te accepteren (want God, want de Bijbel)
Waarom zou je het überhaupt iets willen noemen?quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:28 schreef Daskaar het volgende:
atheisme of hoe je het geloof in geen God ook wil noemen.
Het gaat zelfs verder dan dat. Ik ga er namelijk vanuit dat de gemiddelde gelovige niet gelooft in goden die worden gepostuleerd door andere religies.quote:Op maandag 1 augustus 2011 20:53 schreef Arcee het volgende:
[..]
Waarom zou je het überhaupt iets willen noemen?
We hebben toch ook geen naam voor het niet geloven in kabouters, Sinterklaas of hobbits?
1. een stroming is een richting binnen een geloof. ik heb nog geen stroming gevonden binnen mijn geloof waar ik me bij wil aansluiten. wie weet creeer ik mn eigen stroming en blijf ik enigst lid.quote:Op maandag 1 augustus 2011 20:52 schreef R-Mon het volgende:
1. Over deze uitspraken:
[..]
[..]
Ik vind dit aparte uitspraken voor een gelovige. Stel ik maak er het volgende van door stroming door geloof (algemeen) te vervangen:
[..]
[..]
Dit zijn standpunten die je aan ongelovigen kan toeschrijven. Waarom gelden ze dan opeens niet meer voor jou?
2. Verder heb je enkele definities gegeven van je 'stromingsloze' geloof:
- de oorsprong van de aarde en het leven, een groot issue voor veel gelovigen, interesseert je niet en heb je geen standpunt over
- je accepteert homoseksuelen en God ook (een ander groot issue), ze zijn niet ziek maar je kan ze wel genezen
- je gelooft "dat zijn wil voor jou overeen komt met jouw wil voor jou"
- je mening blijft veranderen zodat het nu weer met deze stroming overeen komt, dan weer met deze
- al je zonden zijn al afgekocht
Als je je geloof en de standpunten die je uit je geloof haalt zo losjes definieert als dit, waar heb je God dan nog voor nodig?
3. Ook wil ik uitwijzen dat als je aanneemt dat God niet wil dat mensen homoseksueel zijn (zoals jij gelooft), je aanneemt dat God mensen schept (wat ik je nog niet heb zien zeggen maar waar ik wel vanuit ga), en constateert dat er homoseksuele mensen zijn, God een van deze dingen is:
- Niet almachtig, aangezien hij niet hetgeen kan doen wat hij wil (alleen heteroseksuele mensen scheppen). In dit geval is het niet zeker dat hij alles beter weet dan jij. Kan hij wél doen wat hij wil, maar wil hij dat niet (alleen heteroseksuele mensen scheppen, maar hij schept ook homoseksuelen wat hij dus niet wil) dan is hij
- Niet welwillend, omdat hij mensen schept waar zijn 'normale' schepsels van denken dat ze 'geneesbaar' zijn. In dit geval is het verwaand om aan te nemen dat hij het, volgens jouw eigen interpretatie, wel goed met jou voorheeft.
Wat blijft er over van een God die niet almachtig of niet welwillend is dat waard is om naar te luisteren en te volgen?
waarom is t zo belangrijk voor jou om niet in de categorie 'geloof' te vallen? zie je jezelf dan naast de christenen staan?quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:04 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het gaat zelfs verder dan dat. Ik ga er namelijk vanuit dat de gemiddelde gelovige niet gelooft in goden die worden gepostuleerd door andere religies.
Als dus het "niet geloven in" gelijk staat aan geloof, dan heeft een gemiddelde gelovige toch wel absurde hoeveelheid geloven, dacht ik zo.
God uiteraard, vrienden, boeken, seminars, bijbel, gelovigen met meer ervaring dan ikzelfquote:Op maandag 1 augustus 2011 21:11 schreef Modus het volgende:
Aan wie stel je vragen en waar zoek je zoal?
Waar maak je uit op dat het 'zo belangrijk' voor hem is?quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:11 schreef Daskaar het volgende:
waarom is t zo belangrijk voor jou om niet in de categorie 'geloof' te vallen? zie je jezelf dan naast de christenen staan?
interesse.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:14 schreef Arcee het volgende:
[..]
Waar maak je uit op dat het 'zo belangrijk' voor hem is?
Doe eens avontuurlijk en stel ook eens vragen buiten de bijbel.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:12 schreef Daskaar het volgende:
[..]
God uiteraard, vrienden, boeken, seminars, bijbel, gelovigen met meer ervaring dan ikzelf
Het zal mij een rotzorg zijn eerlijkheids halve, ik vind enkel de opmerking "niet geloven in god is ook een geloof" een erg komisch argument en probeer elke keer dat ik het tegenkom de meest geinige varianten er op te vinden...het is een soort spelletje. Kies de meest komische uit de vele (on)logische mogelijkheden die voortvoeien uit het bovenstaande argument.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:11 schreef Daskaar het volgende:
[..]
waarom is t zo belangrijk voor jou om niet in de categorie 'geloof' te vallen? zie je jezelf dan naast de christenen staan?
het verschil tussen onze visies zit em er volgens mij in dat jij geloof iets slechts vind en ik niet.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:17 schreef Faceoff het volgende:
[..]
Doe eens avontuurlijk en stel ook eens vragen buiten de bijbel.
En als jij zegt gelovigen met meer ervaring, kun je dat als niet gelovige ook opvatten als iemand die je er verder in sleept. Bijvoorbeeld mensen die eventueel in geesten geloven door programma's van die gast die met dooien praat (ogilvie ofzo) "overtuigd" raken dat het is.
Kortom elke vraag die jij beledigend vind zou uit jezelf niet in je opkomen omdat het niet in je beeld past wat je al lang zelf gevormd heb.
Zou je uit jezelf ooit twijfelen aan het bestaan van een god?
ja dat vind ik ook, het maakt ook geen reet uit hoe je t noemt, tenzij die benaming iets voor jou betekend. dan noem ik jou gelovig van nu af aan.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:20 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het zal mij een rotzorg zijn eerlijkheids halve, ik vind enkel de opmerking "niet geloven in god is ook een geloof" een erg komisch argument en probeer elke keer dat ik het tegenkom de meest geinige varianten er op te vinden...het is een soort spelletje. Kies de meest komische uit de vele (on)logische mogelijkheden die voortvoeien uit het bovenstaande argument.
Verder, als gelovigen mij willen labelen als ook een gelovige enkel omdat ik aan geef dat ik atheďst ben, dan moeten ze dat vooral lekker zelf weten. Het maakt toch geen bal uit.
Het zorgt er niet voor dat we op het zelfde niveau zitten, daarvoor liggen de uitgangspunten van een gelovige en een atheďst te ver uit elkaar.En niveau moet niet worden gezien als waarde oordeel, dat is het zeker niet.
Nope ik ben totaal niet anti-geloof, zet mezelf nog het dichtst bij een agnost en ben zelf extreem logisch ingesteld.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:21 schreef Daskaar het volgende:
[..]
het verschil tussen onze visies zit em er volgens mij in dat jij geloof iets slechts vind en ik niet.
je moet begrijpen dat ik de eerste 26 jaar van mn leven onvoorstelbaar anti God was, dus ik ken alle vragen en gevoelens die daarbij komen kijken.
Ik wil verder het geloof in, maar niet zozeer een kerk of stroming in, ik wil dichter bij god, ik geen tweedehands gelovige zijn, ik wil t uit de bron.
kan ik me voorstellen.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:22 schreef Semisane het volgende:
En nee, het is geen angst.Daarvoor zijn dingen zoals religie, geloof of godsvraag te weinig van belang voor mij. (Met alle respect natuurlijk)
Zie, dat begrijp ik nou niet zo goed. Ik kom opmerkingen als "ik was anti god" wel vaker tegen, maar persoonlijk snap ik die niet zo goed. Waarom anti-god? Als je ergens niet in gelooft, hoe kan je er in vredesnaam nou anti tegen zijn? Hoe werkt dat?quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:21 schreef Daskaar het volgende:
[..]
het verschil tussen onze visies zit em er volgens mij in dat jij geloof iets slechts vind en ik niet.
je moet begrijpen dat ik de eerste 26 jaar van mn leven onvoorstelbaar anti God was, dus ik ken alle vragen en gevoelens die daarbij komen kijken.
Ik wil verder het geloof in, maar niet zozeer een kerk of stroming in, ik wil dichter bij god, ik geen tweedehands gelovige zijn, ik wil t uit de bron.
Is goed joh.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:24 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja dat vind ik ook, het maakt ook geen reet uit hoe je t noemt, tenzij die benaming iets voor jou betekend. dan noem ik jou gelovig van nu af aan.
quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:24 schreef Faceoff het volgende:
[..]
Nope ik ben totaal niet anti-geloof, zet mezelf nog het dichtst bij een agnost en ben zelf extreem logisch ingesteld.
Ik zal dus niet het ontkennen van een god bestaan, ik kan er wel heel veel vraagtekens bij zetten.
Zo veel dat ik puur uit logica heb besloten dat het geen zin heeft om naar een god/geloof te leven.
Als ik sterf en er blijkt een god te zijn (Ik denk dat ik als ik dood ga het simpelweg voorbij is) dan zal ik dat dan wel merken en ben ik me terdege bewust dat ik verkeerd gegokt heb.
[edit]
mocht ik beledigend overkomen; sorry, in mijn wereld heb ik respect voor alle geloven, zolang ze me niet opgerdongen worden
haha!quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:27 schreef Semisane het volgende:
[..]
Zie, dat begrijp ik nou niet zo goed. Ik kom opmerkingen als "ik was anti god" wel vaker tegen, maar persoonlijk snap ik die niet zo goed. Waarom anti-god? Als je ergens niet in gelooft, hoe kan je er in vredesnaam nou anti tegen zijn? Hoe werkt dat?
Je kan volgens mij enkel "anti-iets" zijn, als je uberhaupt al in "iets" gelooft. Dat zou ook verklaren waarom je nu nog steeds gelooft.
Anti zijn tegen iets waarvan je overtuigt bent dat het niet bestaat is raar en ik zou zo'n iemand toch wel adviseren om even bij een psycholoog langs te gaan. Zo ben ik namelijk ook wel weer, ik heb altijd wel een advies klaar liggen.
Neuh, de optie god is zo oneindig klein dat ik daar geen rekening mee houd.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:25 schreef Daskaar het volgende:
[..]
kan ik me voorstellen.
ik dacht dat wellicht de optie van God een bedreiging vormt voor je gevoel van zekerheid.
Belachelijk veel afgemeten aan wat? Er is geen referentiekader voor zoiets. Daarmee geef je het een bepaalde waarde op een schaal, waarbij je helemaal niet weet wat begin- en eindwaarden van die schaal zijn.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:30 schreef Daskaar het volgende:
oeh wat is iedereen beleefd opeens.. I like!
ik vraag me nu wel es af hoe een persoon kan geloven dat er niks is na de dood.
als je kijkt naar hoe belachelijk veel de mens kan, het feit alleen al dat we de vraag kunnen stellen van waarom zijn we hier?
doet dat je niet juist geloven dat er meer is?
ja blablabla!quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:33 schreef Modus het volgende:
[..]
Belachelijk veel afgemeten aan wat? Er is geen referentiekader voor zoiets. Daarmee geef je het een bepaalde waarde op een schaal, waarbij je helemaal niet weet wat begin- en eindwaarden van die schaal zijn.
Ik zie niet in wat het ene met het ander te maken heeft. Dat we toevallig intelligent genoeg zijn om bepaalde vragen te stellen maakt de kans dat er iets is na de dood niet bepaald groter. Laat staan dat alles gedirigeerd wordt door een almachtige, alwetende en alomvattende entiteit.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:30 schreef Daskaar het volgende:
[..]oeh wat is iedereen beleefd opeens.. I like!
als je kijkt naar hoe belachelijk veel de mens kan, het feit alleen al dat we de vraag kunnen stellen van waarom zijn we hier?
enorm geevolueerde biologische wondertjes...hoe groot was de kans dat dit ooit zou gebeuren uit het niets, en hoe groot was die kans als het gecreeert werd door een andere levensvorm?quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:35 schreef Faceoff het volgende:
Die vraag stel ik me andersom eigenlijk, de reden denk ik dat er altijd zoveel gezeik komt meestal bij zulke discussies.
Ik zie niet in hoe iemand anders niet kan geloven dat wij enorm geevolueerde (ook al een lastige kwestie vaak) biologische wondertjes zijn.
Dat is iets wat ik accepteer, om nou te geloven dat er iets wat nog beter, slimmer, sterker is gaat er bij mij gewoon simpelweg niet in. Science baby
Irrelevant! Een bankrekening bestaat omdat er bepaalde omstandigheden zijn waarbij er zoiets als een bank is gecreeerd in de menselijke cultuur. Dat heeft verder niks te maken met een natuurlijke behoefte. (Laat staan dat het een voorwaarde is voor andere organismes om te overleven.)quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:36 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja blablabla!
noem es 1 ander wezen dat zn eigen bankrekening heeft..
Sorry maar ik heb toch echt het idee dat de vragen je hier serieus een beetje boven je pet gaan, of je wilt gewoon niet. Maakt niet uit, maar kom dan niet met blablabla als je nog serieus genomen wilt worden.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:36 schreef Daskaar het volgende:
ja blablabla!
nee?quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:36 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik zie niet in wat het ene met het ander te maken heeft. Dat we toevallig intelligent genoeg zijn om bepaalde vragen te stellen maakt de kans dat er iets is na de dood niet bepaald groter. Laat staan dat alles gedirigeerd wordt door een almachtige, alwetende en alomvattende entiteit.
Evolutie doet niet aan kans, en in mijn idee bestaat de wereld al miljoenen jaren.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:38 schreef Daskaar het volgende:
[..]
enorm geevolueerde biologische wondertjes...hoe groot was de kans dat dit ooit zou gebeuren uit het niets, en hoe groot was die kans als het gecreeert werd door een andere levensvorm?
Vrij groot, er zijn namelijk erg veel biologische wondertjes op de Aarde te vinden. Het is idee dat de mens de enige biologisch wonder is, is een schromelijke onderschatting van de rest van de biodiversiteit en een belachelijke overschatting van de eigenschappen van de mens.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:38 schreef Daskaar het volgende:
[..]
enorm geevolueerde biologische wondertjes...hoe groot was de kans dat dit ooit zou gebeuren uit het niets,
Ook vrij groot, op het moment dat een levensvorm/soort eenmaal hun brein te ontwikkelen begint te ontwikkelen en de omstandigheden dusdanig zijn dat een groter brein en meer intelligentie voordelig blijken, dan is het praktisch onvermijdelijk dat er uiteindelijk een soort is evolueerd dat nog intelligenter is.quote:en hoe groot was die kans als het gecreeert werd door een andere levensvorm?
joh, dino's zijn al 65 miljoen jaar uitgestorven, denk je nou echt dak ga beweren dat de aarde 10.000 jaar bestaat?quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:43 schreef Faceoff het volgende:
[..]
Evolutie doet niet aan kans, en in mijn idee bestaat de wereld al miljoenen jaren.
In die jaren heeft evolutie misschien wel meer blunders gemaakt dan goeie oplossingen.
Maar na al die mislukkingen (neanderthalers bijvoorbeeld zijn uitgestorven), moet er eens een keer iets goeds uitkomen. Oftewel alles op deze aardkloot zoals we het nu kennen, de mens heeft gewoon de beste ontwikkeling doorgemaakt. Survival of the fittest
En hier begeven we ons op omgekeerd terrein, nu is de vraag of jij wel 'gelooft' in evolutie en dat de aarde al langer dan ruwweg 2011 jaar (sorry ben geen bijbelkenner) bestaat
Neuh niet echt, enkel wat intelligentie en handen betreft. Alle andere eigenschappen zijn redelijk matig vergeleken met andere dier soorten en van intelligentie moet nog maar blijken of het echt zo uitzonderlijk is.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:40 schreef Daskaar het volgende:
[..]
nee?
we zijn nogal uitschieters als je ons vergelijkt met de rest van de biologische wereld, niet?
Maar is de wens niet gewoon die vader van jouw gedachten? Als het enkel iets is in je hoofd? Kan het dan niet gewoon zijn dat jouw eigen intelligentie je voor de gek houd?quote:ik zie God zelf niet als dirigent, maar meer de vader die je altijd wil onderwijzen en helpen. hij zit meer in ons hoofd dan dat zijn handen op de aarde werken.
1. Deze beantwoord je niet. Een stroming is een richting binnen een geloof. Geloven binnen een stroming is geloven. Geloven zonder stroming is geloven.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:10 schreef Daskaar het volgende:
[..]
1. een stroming is een richting binnen een geloof. ik heb nog geen stroming gevonden binnen mijn geloof waar ik me bij wil aansluiten. wie weet creeer ik mn eigen stroming en blijf ik enigst lid.
2. waarom zeg je dat ik het losjes defineer? ik pluk deze dingen niet uit het luchtledige. ik studeer bijbel, stel vragen, zoek. zo kom ik aan mn geloof. maar het kan goed zijn dat ik een vorige conclusie door verdere studie rectificeer. en ik heb God nodig boven alles nodig en voor alles nodig.
3.je vergeet de duivel. God maakt niet ziek. er is een andere kant, er zijn kwade krachten. entiteiten die je ziek willen hebben, willen dat je afstand neemt van God op welke manier ook. waarom God hen toelaat weet ik echt niet.
waarom het zo'n strijd moet zijn om tot God te komen weet ik niet.
ja ik kan boos op Hem zijn af en toe, dat ik er geen reet van snap en waarom t allemaal zo moeilijk en pijnlijk moet zijn.
beantwoord dat je vragen een beetje?
En ik altijd maar denken dat geloven in god en evolutie tegelijkertijd niet altijd strookt?quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:47 schreef Daskaar het volgende:
[..]
joh, dino's zijn al 65 miljoen jaar uitgestorven, denk je nou echt dak ga beweren dat de aarde 10.000 jaar bestaat?
geloof ik in evolutie? het lijkt erop dat het bestaat idd.
hoe moet ik dat ooit zeker weten?quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:47 schreef Semisane het volgende:
[..]
Neuh niet echt, enkel wat intelligentie en handen betreft. Alle andere eigenschappen zijn redelijk matig vergeleken met andere dier soorten en van intelligentie moet nog maar blijken of het echt zo uitzonderlijk is.
[..]
Maar is de wens niet gewoon die vader van jouw gedachten? Als het enkel iets is in je hoofd? Kan het dan niet gewoon zijn dat jouw eigen intelligentie je voor de gek houd?
En dat laatste bedoel ik niet kwaad, de mens wordt namelijk constant voor de gek gehouden door z'n/haar eigen brein.
Onzin! Dat is namelijk totaal subjectief en daarbij geef je nu iets als intelligentie wellicht veels te veel waarde.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:43 schreef Faceoff het volgende:
[..]
Evolutie doet niet aan kans, en in mijn idee bestaat de wereld al miljoenen jaren.
In die jaren heeft evolutie misschien wel meer blunders gemaakt dan goeie oplossingen.
Maar na al die mislukkingen (neanderthalers bijvoorbeeld zijn uitgestorven), moet er eens een keer iets goeds uitkomen. Oftewel alles op deze aardkloot zoals we het nu kennen, de mens heeft gewoon de beste ontwikkeling doorgemaakt. Survival of the fittest
kerel, je trekt dingen veel te ver door, als je dieper wil ingaan op dit soort vragen moet je zelf ook wel wat kennis hebben van het christelijk geloof, of wanneer je iets niet zeker weet het ook zo formuleren.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:51 schreef R-Mon het volgende:
[..]
1. Deze beantwoord je niet. Een stroming is een richting binnen een geloof. Geloven binnen een stroming is geloven. Geloven zonder stroming is geloven.
Ik vraag me af waarom je de argwaan voor de antwoorden die stromingen je geven niet doortrekt naar de antwoorden die geloof, ongeacht de stroming, geven, aangezien ze in de basis van hetzelfde uitgaan (God en de Bijbel) en de onduidelijkheid over hetgeen waar ze van uitgaan de oorzaak is van het bestaan van de stromingen en het bestaan van stromingsloosheid.
2. Ik zeg dat je het losjes definieert omdat wat je aangeeft uit de Bijbel te halen naar mijn mening afwijkt van de mainstream christelijke religies, die over het algemeen antwoorden en sturing zoeken in de Bijbel.
De oorsprong van de aarde interesseert je niet dus Genesis (een antwoord op een van de grote levensvragen) zul je weinig waarde aan hechten. Homo's vindt God wel ok dus wat mensen in de slaapkamer doen kan hem weinig schelen (geen "morele" sturing). Je zonden zijn afgekocht dus wat je doet maakt niet veel uit (weer geen sturing), Gods wil komt overeen met jouw wil (antwoorden noch sturing).
Je zegt dat je God nodig hebt. Als je hem niet voor deze dingen nodig hebt, dan vraag ik me af, waarvoor wel?
3. In andere woorden: Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. En daarmee is alles wel gezegd in elke discussie over geloof.
Simpel gezegd: ja. Mensen zijn met recht de slimste wezens op aarde, maar ze bezitten in essentie geen vaardigheden die je bij geen enkel ander dier terugvindt. We zijn in veel dingen beter (en in weer andere dingen slechter), maar op geen enkel punt echt uniek.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:43 schreef Daskaar het volgende:
sorry gaan jullie nu echt beweren dat wij mensen niet meer kunnen dan elk ander biologisch wezen hier op aarde?
ok ok, got me there. Maar wat ik ook vooral wou zeggen met mijn (slechte) voorbeeld is dat kans er niks mee te maken heeft in het grote evolutie-plaatje.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:55 schreef Semisane het volgende:
[..]
Onzin! Dat is namelijk totaal subjectief en daarbij geef je nu iets als intelligentie wellicht veels te veel waarde.
Elke diersoort dat nu, op dit moment, op de Aarde leeft is in feite de "beste ontwikkeling" van de vele soorten die voor hun zijn gekomen. De mens is niet meer of minder ontwikkeld dan de huidige soorten mieren wat dat betreft, alle huidige soorten zijn namelijk het "hoogtepunt" van hun eigen evolutionaire tak.
Wat beterft intelligentie moet je je afvragen of het wel zo'n succes formule is binnen de evolutie. Je kan zeggen dat dit het geval is omdat we aan de "top of the foodchain" staan, maar aan de andere kant is intelligentie als eigenschap maar vrij zeldzaam in het dierenrijk. Vele malen meer voorkoment zijn organismes die uit maar één of enkele cellen bestaan. Van mieren weten we dat het totale gewicht in biomassa van alle mieren gelijk is aan dat van mensen, het is dus maar net wat je kwantificeerd als "succes".
Ik wil graag van je horen wat ik te ver doortrek, wat ik blijkbaar niet zeker weet, waar ik fout zit over het christelijk geloof. Zijn mijn vragen zo onredelijk?quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:55 schreef Daskaar het volgende:
[..]
kerel, je trekt dingen veel te ver door, als je dieper wil ingaan op dit soort vragen moet je zelf ook wel wat kennis hebben van het christelijk geloof, of wanneer je iets niet zeker weet het ook zo formuleren.
jij stuurt mij een kant op die ik niet op wil gaan, wat me doet geloven dat je iets van me wil horen.
Door het te testen, dat is wat wetenschappers doen namelijk en daardoor weten we ook dat de hersenen in staat zijn ons volledig omver te foppen.quote:
Mijn vertrouwen in de "natuur"/wetenschap/natuurwetten etc is dus danig dat ik ten alle tijde altijd eerst ga zoeken naar natuurlijk redenen. En mocht de wetenschap het echt niet weten, dan ben ik niet bang om te zeggen dat we het nog niet weten, met nadruk op nog. Zeker als het om "menselijke ervaringen" gaat. Het wordt de wetenschap steeds duidelijker namelijk in hoeverre onze hersenen onze ervaringen beinvloeden en zelfs invult.quote:wat wel interessant is is dat elke ervaring die ik heb gehad en zou kunnen delen, hoe mooi en geweldig ook, waarschijnlijk zou je eerder kijken naar welke natuurlijke redenen tot deze ervaring konden leiden dan welke bovennatuurlijke. klopt dat?
Neuh, ik zie het bovennatuurlijke als niet bestaand. De natuurwetten en wat daaruit kan ontstaan zijn krachtig genoeg om wat er is te verklaren. Bovennatuurlijk is dus geen optie voor mij, maar goed ik gaf al aan dat we op twee volledig andere niveau zitten wat betreft geloof.quote:of is het bovennattuurlijke nog een optie voor je? en zo ja, waar zou de grens liggen dat je gaat twijfelen?
ok even voor de duidelijkheid, ik snap wat je zegt, ok? ik snap het, goeie en slechte eigenschappen.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Simpel gezegd: ja. Mensen zijn met recht de slimste wezens op aarde, maar ze bezitten in essentie geen vaardigheden die je bij geen enkel ander dier terugvindt. We zijn in veel dingen beter (en in weer andere dingen slechter), maar op geen enkel punt echt uniek.
Overigens kun je je afvragen waarom mensen zichzelf zo graag willen onderscheiden van dieren.
nee dat zijn ze niet. maar ik zit nu achter de pc sinds 5 uur, en ga er zo een eind aan maken.quote:Op maandag 1 augustus 2011 22:02 schreef R-Mon het volgende:
[..]
Ik wil graag van je horen wat ik te ver doortrek, wat ik blijkbaar niet zeker weet, waar ik fout zit over het christelijk geloof. Zijn mijn vragen zo onredelijk?
Ik ben benieuwd, aangezien ik voornamelijk quotes van jou uit dit topic gebruik.quote:Op maandag 1 augustus 2011 22:05 schreef Daskaar het volgende:
[..]
nee dat zijn ze niet. maar ik zit nu achter de pc sinds 5 uur, en ga er zo een eind aan maken.
wellicht dak een volgende keer er wel zin in heb.
het is gewoon n hoop werk weetje, je zit echt overal fout namelijk
hm, goeie antwoorden, nu is me wat meer duidelijk wat je bedoelde met andere niveaus, het zou onmogelijk zijn voor ons om elkaar proberen te overtuigen van elkaars geloof.quote:Op maandag 1 augustus 2011 22:03 schreef Semisane het volgende:
[..]
Door het te testen, dat is wat wetenschappers doen namelijk en daardoor weten we ook dat de hersenen in staat zijn ons volledig omver te foppen.
[..]
Mijn vertrouwen in de "natuur"/wetenschap/natuurwetten etc is dus danig dat ik ten alle tijde altijd eerst ga zoeken naar natuurlijk redenen. En mocht de wetenschap het echt niet weten, dan ben ik niet bang om te zeggen dat we het nog niet weten, met nadruk op nog. Zeker als het om "menselijke ervaringen" gaat. Het wordt de wetenschap steeds duidelijker namelijk in hoeverre onze hersenen onze ervaringen beinvloeden en zelfs invult.
Bijvoorbeeld; je wilt niet weten hoeveel van de visuele input die via je ogen naar je hersenen gaat wordt genegeerd door diezelfde hersenen, waarbij deze doodleuk een groot deel van wat je ziet loopt "in te vullen".
Er zijn echt hele leuke testjes om dat duidelijk te maken.
[..]
Neuh, ik zie het bovennatuurlijke als niet bestaand. De natuurwetten en wat daaruit kan ontstaan zijn krachtig genoeg om wat er is te verklaren. Bovennatuurlijk is dus geen optie voor mij, maar goed ik gaf al aan dat we op twee volledig andere niveau zitten wat betreft geloof.
Voor geďnteresseerden: Monkeys understand moneyquote:Op maandag 1 augustus 2011 21:36 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja blablabla!
Je moet in de biologie proberen geen waarde oordeel te geven over biologische eigenschappen, er bestaat niet zo iets als een slechte of goede eigenschap. Eerder succesvol vs. niet succesvol.quote:Op maandag 1 augustus 2011 22:04 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ok even voor de duidelijkheid, ik snap wat je zegt, ok? ik snap het, goeie en slechte eigenschappen.
Nee, dat zijn we niet, ik snap wel dat het erg verleidelijk om de mens te zien als een soort toppunt van evolutie, maar dat is echt niet zo. Dat zou suggereren namelijk dat de evolutie een bepaald doel heeft, maar evolutie is vooruitgang noch achteruitgang, het is "gang".quote:maar als ik dit soort teksten hoor heb ik echt t gevoel dat je teveel in de boeken zit, zet de tv es aan, alles dat je daar ziet onderscheid ons van welk ander organisme dan ook.
we zijn het toppunt van de natuur.
quote:leven we op een gezonde manier in harmonie met de natuur, absoluut niet.
Je ziet toch al het leven om je heen doodgaan? Biologisch gezien volkomen logisch. Er is niks na dood. Per definitie niet. Dood is dood. Jammer, maar helaas.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:30 schreef Daskaar het volgende:
Nee, totaal niet. En waarom zijn we hier? Gewoon, door toeval. En natuurlijke selectie. Het heeft geen enkel nut verder dat we hier zijn.quote:als je kijkt naar hoe belachelijk veel de mens kan, het feit alleen al dat we de vraag kunnen stellen van waarom zijn we hier?
Zoals gezegd, ik snap die drang om ons te onderscheiden van dieren, om ons superieur te voelen niet zo.quote:Op maandag 1 augustus 2011 22:04 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ok even voor de duidelijkheid, ik snap wat je zegt, ok? ik snap het, goeie en slechte eigenschappen.
maar als ik dit soort teksten hoor heb ik echt t gevoel dat je teveel in de boeken zit, zet de tv es aan, alles dat je daar ziet onderscheid ons van welk ander organisme dan ook.
we zijn het toppunt van de natuur.
Mwah:quote:
Dat was ik ook totaal niet van plan, ik geef enkel aan hoe ik het zie. Wat je met die informatie doet is aan jou.quote:Op maandag 1 augustus 2011 22:11 schreef Daskaar het volgende:
[..]
hm, goeie antwoorden, nu is me wat meer duidelijk wat je bedoelde met andere niveaus, het zou onmogelijk zijn voor ons om elkaar proberen te overtuigen van elkaars geloof.
Tja en ik zie niet in waarom er iets anders zou bij bedacht moet worden. Denken dat de natuurwetten een soort van beperking is, is een grove onderschatting van wat er mogelijk is imho.quote:alhoewel ik geloof in natuur en natuurwetten, ik geloof niet dat het alles is.
Ach ja, het is me een waar genoegen hoor.quote:leuk je gesproken te hebben, ik ga mn pc afsluiten voor vandaag.
speak u later!
Ook het denken dat mensen het eindpunt of nog erger het einddoel van evolutie zijn, is zo fout.quote:Op maandag 1 augustus 2011 22:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals gezegd, ik snap die drang om ons te onderscheiden van dieren, om ons superieur te voelen niet zo.
Maar als ik de tv aanzet denk ik nou juist heel vaak "aapjes". (Niet op een negatieve manier trouwens, waarom zou dat negatief zijn?)
Atheďsten zijn wereldwijd verreweg in de minderheid. En na 2000 jaar van christelijke dominantie, mogen wij ook eens?!quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:28 schreef Daskaar het volgende:
Dat komt omdat alle godsdiensten door mensen zijn verzonnen en van andere godsdienst(en) zijn afgeleid.quote:Vaak neemt het lelijke vormen aan, alle ongelovigen klieken een beetje samen en gaan de gelovige bestoken met vragen en wat niet.
lang leve de seks! Go Angel!quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:48 schreef Angel-Joy het volgende:
16!!! O nee, ik ga later naar de helGaat God mij wel vergeven?btw: het staat nog geen eens in de bijbel dat je geen seks mag hebben!! Mag je van God wel een computer hebben?
De meesten schoppen helemaal niet, maar zeggen gewoon: " maar hij heeft helemaal geen kleren aan!" (naar: de nieuwe kleren van de keizer, ' hij' is het geloof)quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:28 schreef Daskaar het volgende:
[..]
eens, ook van mijn kant.
maar in t echte leven is dat wel anders, hier op internet willen mensen gewoon schreeuwen en schoppen, face 2 face doen ze dat niet.
Visa en Mastercard hebben de betreffende diertjes al een gratis creditcard opgestuurd.quote:Op maandag 1 augustus 2011 22:13 schreef R-Mon het volgende:
[..]
Voor geďnteresseerden: Monkeys understand money
geloof in god draait niet alleen om woorden. het draait om handelingen. lopen in geloof. als ik geen contact zou zoeken met God en ik alleen mijn waarheid moet halen uit de boeken dan zou wat je me zojuist verteld mn geloof doen wankelen.quote:Op maandag 1 augustus 2011 23:02 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ook het denken dat mensen het eindpunt of nog erger het einddoel van evolutie zijn, is zo fout.
Mensen zijn slechts een oogknippering op de schaal van de evolutionaire klok.
[..]
Atheďsten zijn wereldwijd verreweg in de minderheid. En na 2000 jaar van christelijke dominantie, mogen wij ook eens?!
[..]
Dat komt omdat alle godsdiensten door mensen zijn verzonnen en van andere godsdienst(en) zijn afgeleid.
Jij wilde in het andere topic niet onthullen maar nu dus wel, je bent dus christen.
Over de bijbel valt een heleboel schokkends te zeggen.
Het oude testament is ergens rond 622 BCE geschreven in babylonië waarbij verhalen uit zowel de babylonische akkadische, Sumirische en Egyptische godsdienst zijn over genomen.
Het nieuwe testament is al helemaal niet wat het ons doet geloven. Uiteindelijk ruim 300 jaar na christus is het nt vastgesteld. De evangelien zijn al helemaal niet wat ze lijken. Ze zijn aller eerst niet geschreven door mattheus, markus, lucas en johannes. De brieven van paulus zijn ouder dan de evangelien. En eigenlijk zijn die brieven van paulus de enige waarvan we een beetje zeker weten wie ze geschreven hebben. Ongeveer de helft van de brieven van paulus zijn door anderen geschreven. En dan kunnen we nog uren debatteren over de verschillen tussen de historische jezus en de mythische jezus uit de bijbel. etc etc etc.
Dan zijn er nog verschillende filosofische problemen met het fenomeen "schepper god". En dat maakt de discussies met gelovigen voor mij altijd erg interessant.
Ik vraag me altijd af of iemand gewoon geloofd en verder niets onderzoekt of dat men onderzoekt en zijn ogen sluit voor alles wat niet helemaal past.
Maar over de hele wereld zoeken mensen naar dat soort dingen, op dezelfde manier als jij, en ieder vindt op zijn manier een god die bv. die van jou uitsluit. Die kunnen dus niet allemaal waar zijn.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 07:09 schreef Daskaar het volgende:
[..]
geloof in god draait niet alleen om woorden. het draait om handelingen. lopen in geloof. als ik geen contact zou zoeken met God en ik alleen mijn waarheid moet halen uit de boeken dan zou wat je me zojuist verteld mn geloof doen wankelen.
van mijn part spreekt God door de harry potter boeken, interesseert me niet, zolang hij maar spreekt.
M.a.w. maakt niet uit, zolang ik mezelf dit kan wijs maken dat ik een baasje heb dat voor me zorgt.quote:geloof in god draait niet alleen om woorden. het draait om handelingen. lopen in geloof. als ik geen contact zou zoeken met God en ik alleen mijn waarheid moet halen uit de boeken dan zou wat je me zojuist verteld mn geloof doen wankelen.
van mijn part spreekt God door de harry potter boeken, interesseert me niet, zolang hij maar spreekt.
Vind ik altijd een mooi plaatje.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 08:03 schreef Molurus het volgende:
De evolutie in vogelvlucht:
[ afbeelding ]
Maar denk jij dat die handelingen nu echt significant anders zijn dan toen je, zoals je zelf aangaf, anti-god was?quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 07:09 schreef Daskaar het volgende:
[..]
geloof in god draait niet alleen om woorden. het draait om handelingen. lopen in geloof. als ik geen contact zou zoeken met God en ik alleen mijn waarheid moet halen uit de boeken dan zou wat je me zojuist verteld mn geloof doen wankelen.
Een aantal vrienden hebben God gevonden, en ik kan zeker zeggen dat ze daadwerkelijk zijn veranderd. Ze leven anders, hebben een totaal ander waardesysteem, e.d.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 09:32 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik hoor/lees wel vaker mensen zeggen/schrijven dat voor dat ze god " vonden" of god hen vond men totaal anders leefde, maar als je doorvraagt gaat het meestal om vrij oppervlakkige zaken als drank of drugs. Men is uit eindelijk toch essensieel dezelfde persoon gebleven, heb ik altijd het idee.
Hoe dan precies?quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 09:35 schreef Murvgeslagen het volgende:
Een aantal vrienden hebben God gevonden, en ik kan zeker zeggen dat ze daadwerkelijk zijn veranderd. Ze leven anders, hebben een totaal ander waardesysteem, e.d.
Waar hoor jij dit soort onzin? Van de pastoor?quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 07:03 schreef Daskaar het volgende:
ik heb eens gehoord dat evolutie alleen dingen afneemt, niet toevoegt.
klopt dat?
Ze moeten niks, sterker nog ik denk zelf dat mensen helemaal niet zo veranderen. Dat de geconstateerde verandering vrij oppervlakkig is.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 09:35 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Een aantal vrienden hebben God gevonden, en ik kan zeker zeggen dat ze daadwerkelijk zijn veranderd. Ze leven anders, hebben een totaal ander waardesysteem, e.d.
Op welke manier zouden mensen volgens jou dan moeten veranderen?
Ik vind dit niet moeilijk voor te stellen. Zoals de OP al aangeeft gaat geloven om het DOEN en niet om de boekenwijsheid. Het christendom heeft dan ook nog eens de zondigheid van de gelovige als belangrijk thema, en die zondigheid uit zich in gedrag.quote:
Nou ik kan me de verwarring wel voorstellen hoor. Het klopt dat mechanismen zoals natuurlijke of sexuele selectie of genetic drift eigenschappen wegnemen. Dat geeft het idee dat evolutie de pool van eigenschappen steeds kleiner maakt, maar wat men niet snapt of vergeet is dat die pool van eigenschappen telkens wordt bijgevult of vergroot door mutatie.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 10:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waar hoor jij dit soort onzin? Van de pastoor?
Maar het valt toch eigenlijk moeilijk te ontkennen dat die zaken vrij oppervlakkig zijn? Het zijn kleine details waar je leven nou niet echt radicaal van veranderd, imho.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 10:07 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ik vind dit niet moeilijk voor te stellen. Zoals de OP al aangeeft gaat geloven om het DOEN en niet om de boekenwijsheid. Het christendom heeft dan ook nog eens de zondigheid van de gelovige als belangrijk thema, en die zondigheid uit zich in gedrag.
Het lijkt me dus aannemelijk dat er verandering in dat gedrag op treedt (bv houding tov seks)
Maar dit soort gedragsveranderingen kan natuurlijk ook prima optreden bij ongelovigen
Een eekhoornquote:Op maandag 1 augustus 2011 21:36 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja blablabla!
Ik heb die neiging absoluut niet, eerlijk gezegd...quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:28 schreef Daskaar het volgende:
Ach joh, van de positieve kant, hij noemt wel de bijbel en harry potter in dezelfde zin.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 09:17 schreef ATON het volgende:
Daskaar:
[..]
M.a.w. maakt niet uit, zolang ik mezelf dit kan wijs maken dat ik een baasje heb dat voor me zorgt.
( of iets van die strekking )
Ja en daar gaat het fout met gelovigen helaas. Onderzoek eens wat verder, lees eens wat boeken van evolutiebiologen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 07:03 schreef Daskaar het volgende:
ik heb eens gehoord dat evolutie alleen dingen afneemt, niet toevoegt.
klopt dat?
ja dat is zo, geen idee wie er uiteindelijk gelijk heeft. daar komen we later wel achter.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 08:56 schreef Modus het volgende:
[..]
Maar over de hele wereld zoeken mensen naar dat soort dingen, op dezelfde manier als jij, en ieder vindt op zijn manier een god die bv. die van jou uitsluit. Die kunnen dus niet allemaal waar zijn.
Alleen de argumenten die jij voor jóuw uitkomst gebruikt zijn van eenzelfde soort en van evenveel waarde als N'Goegoe op Papoea Nieuw Guinea. Wie heeft er dan gelijk?
ja, zolang ik mezelf maar voor de gek kan houden ben ik tevreden.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 09:17 schreef ATON het volgende:
Daskaar:
[..]
M.a.w. maakt niet uit, zolang ik mezelf dit kan wijs maken dat ik een baasje heb dat voor me zorgt.
( of iets van die strekking )
sowieso geloof ik dat iedereen dezelfde morele dna heeft, we hebben allemaal dezelfde regels met een paar uitzonderingen daar gelaten. stelen is slecht, moord is slecht, vreemdgaan is slecht. is er ooit een maatschappij geweest die dat beloonde? nee.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 09:32 schreef Semisane het volgende:
[..]
Maar denk jij dat die handelingen nu echt significant anders zijn dan toen je, zoals je zelf aangaf, anti-god was?
Tuurlijk zullen er details anders zijn, maar de basis toch niet? Of liep je toen stelend en moordend rond. of iets dergelijks? Je basis gedrag en waardes zullen toch niet heel erg verschillen, als je er even over nadenkt?
Want dat kan ik me nooit zo goed voorstellen, namelijk.
Ik hoor/lees wel vaker mensen zeggen/schrijven dat voor dat ze god " vonden" of god hen vond men totaal anders leefde, maar als je doorvraagt gaat het meestal om vrij oppervlakkige zaken als drank of drugs. Men is uit eindelijk toch essensieel dezelfde persoon gebleven, heb ik altijd het idee.
Het probleem zit hem in het feit dat er maar 1 concept is dat min of meer voor waar wordt aangenomen zonder bewijs en dat is religie. Des te vreemder wanneer je weet dat ook gelovigen het idee van geen-bewijs=waarschijnlijk-niet-bestaan voor de rest in de praktijk gewoon toepassen (bv. t.o.v. andere religies), net zoals nietgelovigen dat doen t.o.v. jouw religie en die paar honderd andere.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:23 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja dat is zo, geen idee wie er uiteindelijk gelijk heeft. daar komen we later wel achter.
wie weet allebei..
maar het enge aan geloof is dat je kennis of 'weten' moet loslaten soms om verder te groeien, soms moet je je twijfel loslaten en gewoon op Gods woord geloven en doorlopen. is moeilijk, eng. en misschien ga je op je bek, maar anders kom je geen stap verder.
ik denk dat dat een ding is wat botst bij een aantal mensen hier, de onzekerheid accepteren. een gok durven nemen. sommige hier zoeken zekerheid in kennis en wetenschap, ik in God.
en ik zal niet zeggen dat t geen pijn doet als God je niet opvangt als je valt, want dat doet t wel. maar zoals met alles is het vallen en opstaan.
tja, als ik eerlijk ben durf ikzelf niet heel erg te vertrouwen op dat soort verhalen in de bijbel en gaat het me meer om de betekenis van het verhaal.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 11:23 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja en daar gaat het fout met gelovigen helaas. Onderzoek eens wat verder, lees eens wat boeken van evolutiebiologen.
Maar over de bijbel en harry potter, daar even op terugkomend. Ik hoorde je wel ergens roepen dat de zondvloed is gebeurd en zelfs die totale nonsens (geeft nix hoor ik ben er vroeger ook mee groot gebracht) dat de ark de ideale vormen voor een schip had die nu nog voor olietankers wordt gebruikt.
De oorsprong van dat verhaal ligt hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gilgamesj-epos
Maargoed, dat is dus al zo'n verhaal wat aantoonbaar niet klopt. Hoe ga je er dan mee om?
Zolang je dat gewoon voor jezelf houdt is daar niks mee. Maar in de praktijk gebeurt dat niet. En dan krijg je bv. een CDA. Die willen zondagsrust vanwege god. Een nietbewezen god.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:25 schreef Daskaar het volgende:
ja, zolang ik mezelf maar voor de gek kan houden ben ik tevreden.
kom op gast!
maar wat vind je er zo erg aan dat iemand zichzelf voor de gek zou houden?
ik denk simpelweg om dat het geloof heet, niet bewijs.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:38 schreef Modus het volgende:
[..]
Het probleem zit hem in het feit dat er maar 1 concept is dat min of meer voor waar wordt aangenomen zonder bewijs en dat is religie. Des te vreemder wanneer je weet dat ook gelovigen het idee van geen-bewijs=waarschijnlijk-niet-bestaan voor de rest in de praktijk gewoon toepassen (bv. t.o.v. andere religies), net zoals nietgelovigen dat doen t.o.v. jouw religie en die paar honderd andere.
Waarom zou religie die uitzonderingspositie moeten hebben?
in alle eerlijkheid, wat is jouw probleem met een rustdag?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:41 schreef Modus het volgende:
[..]
Zolang je dat gewoon voor jezelf houdt is daar niks mee. Maar in de praktijk gebeurt dat niet. En dan krijg je bv. een CDA. Die willen zondagsrust vanwege god. Een nietbewezen god.
En die zouden maandagrust die opgelegd wordt door Ganesha doodleuk afwijzen, 'want die bestaat natuurlijk niet'.
Als het alleen maar daarom zou gaan, waarom dat gezeik van gelovigen t.o.v. bv. de evolutietheorie (wetenschap)?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:46 schreef Daskaar het volgende:
ik denk simpelweg om dat het geloof heet, niet bewijs.
wetenschap heeft in feite niks te maken met hoe ik mijn leven leid, geloof gaat daar juist om. wetenschap gaat om bewijzen wat is, is geweest en waarschijnlijk zal zijn. geloof schept een toekomst los van het verleden of logica.
geloof gaat om liefde en hoop.
Dat die dit hier nog komt vertellen ook ! Dát is pas oele .quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:25 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja, zolang ik mezelf maar voor de gek kan houden ben ik tevreden.
kom op gast!
maar wat vind je er zo erg aan dat iemand zichzelf voor de gek zou houden?
kerel, ik was sarcastisch.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat die dit hier nog komt vertellen ook ! Dát is pas oele .
Als god bestaat, deze wereld gemaakt heeft en kan ingrijpen wanneer hij wil (en dat ook gedaan heeft) dan moet dat aan te tonen zijn dus dat argument is en blijft valide.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:50 schreef Daskaar het volgende:
[..]
en god bewijzen zal NOOIT lukken. dus dat argument mag je niet meer gebruiken
ik: mijn slaapkamerdeur heeft het universum, onze wereld en alles daarop geschapenquote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:46 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ik denk simpelweg om dat het geloof heet, niet bewijs.
wetenschap heeft in feite niks te maken met hoe ik mijn leven leid, geloof gaat daar juist om. wetenschap gaat om bewijzen wat is, is geweest en waarschijnlijk zal zijn. geloof schept een toekomst los van het verleden of logica.
geloof gaat om liefde en hoop.
Voor jou! betekenisloos voor jou! niet voor mij.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 17:15 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Als god bestaat, deze wereld gemaakt heeft en kan ingrijpen wanneer hij wil (en dat ook gedaan heeft) dan moet dat aan te tonen zijn dus dat argument is en blijft valide.
Als je gelooft op basis van gevoel en daarnaast logica, rede en bewijs niet meeneemt in je overweging dan kan je overal wel in geloven en zijn uitspraken die je vervolgens doet over dat geloof en in dit geval het wel/niet bestaan van god betekenisloos.
deze vraag ?:quote:Op woensdag 3 augustus 2011 17:15 schreef Daskaar het volgende:
[..]
kerel, ik was sarcastisch.
maar geef es antwoord op mn vraag als je wil.
of leg es uit wat je tegen geloof hebt
Helemaal niet zo erg hoor, de goden moeten van ieder hun aantal hebben.quote:maar wat vind je er zo erg aan dat iemand zichzelf voor de gek zou houden?
Als het alleen voor jou betekenis heeft waarom moet je dan zo nodig dat geloof, wat op niks anders dan emotie gebaseerd is, met anderen delen en proberen anderen daarvan te overtuigen?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 17:26 schreef Daskaar het volgende:
[..]
Voor jou! betekenisloos voor jou! niet voor mij.
geloof kan je nooit bewijzen, daarom heet t geloof.
je zal ook nooit n ander kunnen overtuigen van jouw geloof, hij zal zijn eigen geloof ontwikkelen.
wetenschap is in feite jouw geloof, heeft bij jou de hoogste prioriteit, zolang iets niet bewezen kan worden volgens de wetten van de wetenschap dan geloof jij er niet in. en das best.
maar er is meer dan alleen die wetten.
en als iets niet is te bewijzen door die wetten, betekend t dan dat het niet bestaat? ik geloof van niet.
voel jij wetenschap in je hart? wat wel? liefde, emoties, gevoel van recht/onrecht, passie, afkeer. als je moet kiezen tussen wetenschap en je hart, wat zou je kiezen denk je?
Je kan God niet vergelijken met een gedefineert voorwerp waarvan we de grenzen kennen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 17:26 schreef TerryStone het volgende:
[..]
ik: mijn slaapkamerdeur heeft het universum, onze wereld en alles daarop geschapen
jij: huh? dat geloof je toch zelf niet? hoe weet je dat?
ik: mijn slaapkamerdeur heeft me dat verteld
jij: maar slaapkamerdeuren kunnen toch niet praten?
ik: de mijne wel, maar alleen ik kan hem horen
jij: ik denk dat je een beetje kierewiet bent
ik: dat denk jij, ik weet wel beter want ik voel dat het waar is en het geeft mij liefde en hoop
jij: oh in dat geval zal het inderdaad wel waar zijn dan.
Mijn deur is heel speciaal, hij was er altijd al en heeft alleen maar de vorm van een deur, hij is almachtig, heeft alles gemaakt en overstijgt alles, bewijs maar dat het niet zo is.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 17:42 schreef Daskaar het volgende:
[..]
Je kan God niet vergelijken met een gedefineert voorwerp waarvan we de grenzen kennen.
een spaghettimonster bestaat niet, dit weten we, een deur praat niet, dit weten we.
waarom weten we dit? omdat we allemaal weten waar deuren uit bestaan en wat ze kunnen, omdat we eeuwen hebben gezocht naar monsters en er nog nooit 1 zijn tegengekomen.
maar een almachtig wezen, dat alles gemaakt heeft, alles weet en alles overstijgt. wie gaat mij bewijzen dat dat niet bestaat?
en hoe? met aardse natuurwetten? wie zegt je dat die van toepassing zijn op iets zo ongrijpbaars als God?
er zit een enorm verschil tussen Gods wil en de kerk. mensen hebben een drang om anderen idd wetten op te leggen en dingen te verbieden die God hen niet verboden heeft.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 17:27 schreef ATON het volgende:
[..]
deze vraag ?:
[..]
Helemaal niet zo erg hoor, de goden moeten van ieder hun aantal hebben.
En dan de vraag wat ik tegen geloof heb ?
Zolang dat het Sinterklaas of de kerstman betreft, niks op tegen. Maar als vowassenen met goden komen aanzetten wél. Waarom ? Omdat dit reeds teveel doden heeft gekost en dat dit het individu ook nog eens zijn vrijheid van denken en handelen ontneemt. Daarom!
Maja, als de betekenis niet af te leiden is uit de werkelijkheid dan is het dus maar net welke betekenis je daar dan zelf aan geeft. Zonder waarheidscriterium had je inderdaad net zo goed Harry Potter kunnen lezen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:40 schreef Daskaar het volgende:
[..]
tja, als ik eerlijk ben durf ikzelf niet heel erg te vertrouwen op dat soort verhalen in de bijbel en gaat het me meer om de betekenis van het verhaal.
hoe moet ik ooit bewijzen dat die ark echt heeft bestaan? geen idee, en zodra ik me ga bemoeien met dat soort wetenschappelijke vragen gaat mn aandacht af van God.
nee kijk, jij denkt nu mijn redelijke argumenten omver te kunnen werpen door iets willekeurigs te gaan verzinnen waarvan we nu al allebei weten dat je het verzint. dus we zitten nu al niet op hetzelfde niveau, ik praat over een almachtige God waarvan ik niet kan bewijzen dat ie bestaat en jij over een doelbewuste leugen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 17:46 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Mijn deur is heel speciaal, hij was er altijd al en heeft alleen maar de vorm van een deur, hij is almachtig, heeft alles gemaakt en overstijgt alles, bewijs maar dat het niet zo is.
Wie zegt dat het niet kan, wie zegt dat aardse natuurwetten van toepassing zijn op zoiets ongrijpbaars als mijn deur?
Waarom niet? God is blijkbaar soort van definitieloos maar dat an sich is al een definitie. Maar wŕt is god dan precies wel volgens jou?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 17:42 schreef Daskaar het volgende:
Je kan God niet vergelijken met een gedefineert voorwerp waarvan we de grenzen kennen.
Dit weten we niet. Daarom bestaat die analogie ook. Je kan niet bewijzen dat deze něet bestaat. Met dat gegeven neem je bij het monster dan uit pragmatische overwegingen maar aan dat het ook echt niet bestaat of dat je er i.i.g. geen rekening mee hoeft te houden, maar bij een god laat je die aanpak om onduidelijke redenen los en gaat dat dan zeggen 'dat ik niet kan bewijzen dat ie niet bestaat wil niet zeggen dat ie ook echt niet bestaat he'. Dat is niet heel consequent. Maar wel te verklaren. Omdat je om wat voor reden dan ook god al een andere 'waarde' hebt gegeven dan het monster en dus benader je ze verschillend. Maar er is juist geen aanleiding om god een andere waarde te geven.quote:een spaghettimonster bestaat niet, dit weten we,
En omdat dat tot op zekere hoogte wetenschappelijk vast te stellen is.quote:een deur praat niet, dit weten we. waarom weten we dit? omdat we allemaal weten waar deuren uit bestaan en wat ze kunnen,
Niet naar dit monster, maar goed. Naar god zoeken we ook al eeuwen en die zijn we ook nog nooit tegengekomen. Nou ja, iedereen vindt vooral zijn eigen god, kun je eik wel zeggen. En dat gegeven is weer in tegenspraak met het idee dat er maar 1 is.quote:omdat we eeuwen hebben gezocht naar monsters en er nog nooit 1 zijn tegengekomen.
Zoals hierboven in deze post al aangegeven, definieer nu eerst eens wat god is, dan kunnen die eigenschappen stuk voor stuk wel bekeken worden. Net claimde je nog dat je god niet binnen kaders kan vastleggen en 4 zinnen later zeg je doodleuk dat god dit is en dat is.quote:maar een almachtig wezen, dat alles gemaakt heeft, alles weet en alles overstijgt. wie gaat mij bewijzen dat dat niet bestaat?
Ah die kaart weer. God is ongrijpbaar. Behalve wanneer je bidt voor een proefwerk omdat je niet geleerd hebt omdat je de avond ervoor was wezen zuipen. Dan is god ineens niet ongrijpbaar maar zeer benaderbaar, concreet en heeft (nogal menselijke) eigenschappen.quote:en hoe? met aardse natuurwetten? wie zegt je dat die van toepassing zijn op iets zo ongrijpbaars als God?
tja wat kan ik zeggen, mijn waarheidscriterium is mijn hart, mijn gevoel(niet te verwarren met emoties). ik hecht echt geen waarde aan het bestaan van de ark of dergelijke dingen. ik weet dat God bestaat, dat jezus leeft omdat ik dit ervaar.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 17:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maja, als de betekenis niet af te leiden is uit de werkelijkheid dan is het dus maar net welke betekenis je daar dan zelf aan geeft. Zonder waarheidscriterium had je inderdaad net zo goed Harry Potter kunnen lezen.
Je neemt aan dat het een leugen is (een redelijke aanname) maar dat geldt ook voor jouw claim over god, het is een lege claim en imo onwaar (een leugen)quote:Op woensdag 3 augustus 2011 17:58 schreef Daskaar het volgende:
[..]
nee kijk, jij denkt nu mijn redelijke argumenten omver te kunnen werpen door iets willekeurigs te gaan verzinnen waarvan we nu al allebei weten dat je het verzint. dus we zitten nu al niet op hetzelfde niveau, ik praat over een almachtige God waarvan ik niet kan bewijzen dat ie bestaat en jij over een doelbewuste leugen.
het gaat erom dat jij God niet kan aanraken, of bewijzen dat hij niet bestaat, maar ik wel kan bewijzen dat je deur niet almachtig is en jij liegt. dit zou geen uitdaging zijn.
Het probleem in deze conversatie tussen jou en TerryStone (en in dit topic) is dat jij bij voorbaat al (op basis van geen enkel bewijs) de begrippen 'deur' en 'god' een ander 'waardeniveau' (kan even geen betere benaming vinden) toekent. Maar de argumenten die over en weer gaan bepalen juist of die zienswijze terecht is of niet. Jij echter trekt eerst een conclusie en gaat op basis daarvan daar naartoe argumenteren.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 17:58 schreef Daskaar het volgende:
nee kijk, jij denkt nu mijn redelijke argumenten omver te kunnen werpen door iets willekeurigs te gaan verzinnen waarvan we nu al allebei weten dat je het verzint. dus we zitten nu al niet op hetzelfde niveau, ik praat over een almachtige God waarvan ik niet kan bewijzen dat ie bestaat en jij over een doelbewuste leugen.
Bewijs maar dat het niet zo is dan. Je houdt altijd een soort van onzekerheidsfactor over. Ik weet ook niet of de zon morgen weer opgaat. Waarschijnlijk wel. De kans dat het niet gebeurt is zo onwaarschijnlijk klein dat ik daar in principe geen rekening mee hoef te houden.quote:het gaat erom dat jij God niet kan aanraken, of bewijzen dat hij niet bestaat, maar ik wel kan bewijzen dat je deur niet almachtig is en jij liegt. dit zou geen uitdaging zijn.
En heeft God je dat allemaal zelf komen vertellen, of hoe weet je dat wat God wil ???quote:Op woensdag 3 augustus 2011 17:53 schreef Daskaar het volgende:
[..]
er zit een enorm verschil tussen Gods wil en de kerk. mensen hebben een drang om anderen idd wetten op te leggen en dingen te verbieden die God hen niet verboden heeft.
als God je iets verbied dan zou je het niet kunnen doen, en van God mag je alles doen, alleen zijn er een paar dingen die Hij je wil besparen en afraad te doen omdat het niet goed voor jou of je omgeving is.
En hoe weet je wat zijn wil is ? Uit eerste hand of hoe dan wel ?quote:Hij laat t aan jou om Zijn wil te volgen.
Ben jij soms een orakel dat je dit allemaal weet zonder dat een zekere religie daar achter zit ?quote:maar mensen en de kerk denken vreemd genoeg Gods wil te doen door je vrije wil te beperken, en in mijn mening heeft dat slechts te maken met onzekerheid.
En tot zover volg ik je. Wat ik mij afvraag is: wat is dan uberhaupt de waarde van de bijbel?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:06 schreef Daskaar het volgende:
[..]
tja wat kan ik zeggen, mijn waarheidscriterium is mijn hart, mijn gevoel(niet te verwarren met emoties). ik hecht echt geen waarde aan het bestaan van de ark of dergelijke dingen. ik weet dat God bestaat, dat jezus leeft omdat ik dit ervaar.
ik ken een paar eigenschappen van Hem, zijn alwetendheid, alomtegenwoordigheid, Zijn liefde, dat soort dingenquote:Op woensdag 3 augustus 2011 17:59 schreef Modus het volgende:
[..]
Waarom niet? God is blijkbaar soort van definitieloos maar dat an sich is al een definitie. Maar wŕt is god dan precies wel volgens jou?
je begrijpt dat die vergelijking glashard aangeeft dat men niet kan bewijzen dat God niet bestaat?quote:Dit weten we niet. Daarom bestaat die analogie ook. Je kan niet bewijzen dat deze něet bestaat. Met dat gegeven neem je bij het monster dan uit pragmatische overwegingen maar aan dat het ook echt niet bestaat of dat je er i.i.g. geen rekening mee hoeft te houden, maar bij een god laat je die aanpak om onduidelijke redenen los en gaat dat dan zeggen 'dat ik niet kan bewijzen dat ie niet bestaat wil niet zeggen dat ie ook echt niet bestaat he'. Dat is niet heel consequent. Maar wel te verklaren. Omdat je om wat voor reden dan ook god al een andere 'waarde' hebt gegeven dan het monster en dus benader je ze verschillend. Maar er is juist geen aanleiding om god een andere waarde te geven.
juistquote:En omdat dat tot op zekere hoogte wetenschappelijk vast te stellen is.
moet ik echt gaan uitleggen waarom het spaghettimonster niet bestaat of snap je het zelf wel?quote:Niet naar dit monster, maar goed. Naar god zoeken we ook al eeuwen en die zijn we ook nog nooit tegengekomen. Nou ja, iedereen vindt vooral zijn eigen god, kun je eik wel zeggen. En dat gegeven is weer in tegenspraak met het idee dat er maar 1 is.
zie bovenquote:Zoals hierboven in deze post al aangegeven, definieer nu eerst eens wat god is, dan kunnen die eigenschappen stuk voor stuk wel bekeken worden. Net claimde je nog dat je god niet binnen kaders kan vastleggen en 4 zinnen later zeg je doodleuk dat god dit is en dat is.
ongrijpbaar om te bewijzen en defineren ja, maar altijd benaderbaar, alhoewel ik betwijfel of Hij je gaat helpen valsspelenquote:Ah die kaart weer. God is ongrijpbaar. Behalve wanneer je bidt voor een proefwerk omdat je niet geleerd hebt omdat je de avond ervoor was wezen zuipen. Dan is god ineens niet ongrijpbaar maar zeer benaderbaar, concreet en heeft (nogal menselijke) eigenschappen.
En nog even meer in het algemeen: als god/religie dan ook echt niks meer is dan geloof en hoop wat geen bewijs behoeft, waarom komen alle christenen dan telkens met allerlei 'feiten' om hun levensvisie te 'bewijzen'?
nee, oneens. snap je wat ik daarnet zei? het is niet onredelijk nl.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:07 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Je neemt aan dat het een leugen is (een redelijke aanname) maar dat geldt ook voor jouw claim over god, het is een lege claim en imo onwaar (een leugen)
Het gaat erom dat je over vanalles dit soort claims kunt maken met dezelfde redenatie(s) en dat het argument dat je maar moet bewijzen dat het niet bestaat niet valide is en onzinnig is.
Kijk, daar heb je plots wel wéér een kerk nodig: ' Jezus leeft '. Die leeft helemaal niet. Dat is een uitvindsel van de Roomse kerk. Wat zal het nu zijn, God zonder kerk of toch maar met kerk. En dit sprookje heeft al té veel menselijk leed bezorgd dan goed is, dus: weg ermee.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:06 schreef Daskaar het volgende:
[..]
tja wat kan ik zeggen, mijn waarheidscriterium is mijn hart, mijn gevoel(niet te verwarren met emoties). ik hecht echt geen waarde aan het bestaan van de ark of dergelijke dingen. ik weet dat God bestaat, dat jezus leeft omdat ik dit ervaar.
de waarde is dat God spreekt door de bijbel en niet door Harry Potter.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
En tot zover volg ik je. Wat ik mij afvraag is: wat is dan uberhaupt de waarde van de bijbel?
Nou ja prima, maar op basis van diezelfde kenbron komen miljoenen mensen tot hele andere conclusies dan jij. Die elkaar in principe tegenspreken.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:06 schreef Daskaar het volgende:
En verder:quote:De ooggetuigen in het Oude Testament hebben het geopenbaarde van ‘horen zeggen’ en zijn „dus onbetrouwbaar”. Als een gelovige alleen zijn ‘eigen openbaring’ als betrouwbaar beschouwt, dan geeft hij volgens Philipse toe dat openbaringen „in het algemeen geen betrouwbare kernbron zijn”.
Als openbaringen de enige bron voor moraal zouden zijn, dan kan je die dus niet naar het zo uitkomt wel of niet accepteren. Dan ga je dus je eigen moraal hanteren, maar die kan geen waarde hebben, want die is niet geopenbaard.quote:Bovendien zijn sommige geopenbaarde normen volgens Philipse „volstrekt immoreel”. Deuteronomium 21, bijvoorbeeld, waarin ouders opgeroepen worden hun ongehoorzame zonen buiten de stadspoorten te sluiten en te laten stenigen. „Wij worden niet verplicht onze zonen te stenigen”, werpt Van den Brink tegen. „Dat is absurd.” Hij wijst erop dat God „in sommige specifieke historische omstandigheden aan sommige mensen concrete geboden gaf”. Maar dat maakt die daad niet automatisch moreel goed, relativeert Van den Brink. Dat hoorde bij het Oude Oosten.
Op dit punt is het Philipse die enige Bijbelvastheid verlangt. „Ik zou niet weten hoe je van die passages iets anders moet bakken. Het staat er gewoon heel letterlijk. Als je de Bijbel gaat interpreteren en zegt: ja, wij weten welke morele regels wel goed zijn en welke niet, dan gebruikt u in feite uw eigen morele regels.”
ik wil weten wat jij echt tegen het geloof hebt, dit menselijk leed verhaal is onzin, met alle respect.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Kijk, daar heb je plots wel wéér een kerk nodig: ' Jezus leeft '. Die leeft helemaal niet. Dat is een uitvindsel van de Roomse kerk. Wat zal het nu zijn, God zonder kerk of toch maar met kerk. En dit sprookje heeft al té veel menselijk leed bezorgd dan goed is, dus: weg ermee.
Mijn punt is dat je een selectie maakt uit de bijbel op basis van bepaalde criteria. En waar je die criteria ook vandaan haalt, je haalt ze niet uit de bijbel zelf.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:19 schreef Daskaar het volgende:
[..]
de waarde is dat God spreekt door de bijbel en niet door Harry Potter.
Het feit dat ik me niet teveel ga bezighouden met de feiten rondom elk detail in de bijbel betekend niet dat het allemaal onwaar is. Bij bepaalde evenementen zet ik mijn vraagtekens en anderen kan ik makkelijk aannemen voor waarheid.
Een soort menu bij de afhaalchinees dan.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:19 schreef Daskaar het volgende:
[..]
de waarde is dat God spreekt door de bijbel en niet door Harry Potter.
Het feit dat ik me niet teveel ga bezighouden met de feiten rondom elk detail in de bijbel betekend niet dat het allemaal onwaar is. Bij bepaalde evenementen zet ik mijn vraagtekens en anderen kan ik makkelijk aannemen voor waarheid.
Jij bent degene die het niet snapt.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:17 schreef Daskaar het volgende:
[..]
nee, oneens. snap je wat ik daarnet zei? het is niet onredelijk nl.
Oh for fucks sake.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:23 schreef Daskaar het volgende:
wat wel opvallend is is dat ik al een paar keer heb gevraagd om bewijs van jullie kant dat God niet bestaat, maar hier geen antwoord op krijg.
toch pogen jullie mijn geloof te doen wankelen, vanwaar jullie geloof in zijn onbestaan?
ik laat me leiden door wat ik ervaar als waarheid, en goed en God. ik probeer zo eerlijk mogelijk te zijn naar mezelf God en jullie nu. maar zonder twijfel maak ik fouten daarin.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mijn punt is dat je een selectie maakt uit de bijbel op basis van bepaalde criteria. En waar je die criteria ook vandaan haalt, je haalt ze niet uit de bijbel zelf.
En dan kun je je afvragen of je je nou laat leiden door de bijbel of de criteria die je hanteert in je kieskeurigheid.
oneens. ik heb net bewezen dat het spaghetti monster niet bestaat, nu jij.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:24 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Oh for fucks sake.
Ongeloof is geen geloof en bewijzen dat iets niet bestaat is onmogelijk.
De bewijslast ligt bij degene die de positieve claim doet, dat ben jij in dit verhaal.
Dus bewijs nou eens dat god bestaat.
Hehe, dat is wel een klassiek omkeren van de bewijslast. Ook als je daar geen bewijs voor hebt is het alleszins redelijk om aan te nemen dat er geen kabouters rondlopen in mijn achtertuin. Of zoals Christopher Hitchens zegt: "That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence."quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:23 schreef Daskaar het volgende:
wat wel opvallend is is dat ik al een paar keer heb gevraagd om bewijs van jullie kant dat God niet bestaat, maar hier geen antwoord op krijg.
toch pogen jullie mijn geloof te doen wankelen, vanwaar jullie geloof in zijn onbestaan?
Onzin ??? Ben je wel van deze wereld ? Nooit geschiedenisles gehad in het basisondrwijs ? Lees jij nooit een krant, hoor nooit nieuws op de radio of kijk jij nooit naar het journaal ??? Ik boos? Waarom denk je dat ?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:20 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ik wil weten wat jij echt tegen het geloof hebt, dit menselijk leed verhaal is onzin, met alle respect.
je bent boos. ga es na waarom dat is.
Dat die consistentie er niet was concludeerden we al eerder. Wat ik er nu aan zou willen toevoegen is dat het geloof op geen enkele manier uit de bijbel komt als je zelf bepaalt wat je daaruit serieus neemt en wat niet en wat voor betekenis je daar aan geeft. Als je jezelf zoveel vrijheid permitteert in de interpretatie van de bijbel dan had je willekeurig welk boek ook voor hetzelfde doel kunnen gebruiken.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:27 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ik laat me leiden door wat ik ervaar als waarheid, en goed en God. ik probeer zo eerlijk mogelijk te zijn naar mezelf God en jullie nu. maar zonder twijfel maak ik fouten daarin.
die honderd procent zekerheid en consistentie is er niet in geloof.
Nee dat heb je helemaal niet bewezen, je claimt dat het spaghettimonster niet bestaat, dat is heel wat anders.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:29 schreef Daskaar het volgende:
[..]
oneens. ik heb net bewezen dat het spaghetti monster niet bestaat, nu jij.
en als jij het niet kan bewijzen, dan moeten er andere redenen zijn voor jouw ronduit zekere houding tegenover het onbestaan van God. tell me
ik vind onbestaan een mooi woord, is ie nieuw? heb ik m net verzonnen?
En waar blijven jou antwoorden op mijn vragen ? Te moeilijk ?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:27 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ik laat me leiden door wat ik ervaar als waarheid, en goed en God. ik probeer zo eerlijk mogelijk te zijn naar mezelf God en jullie nu. maar zonder twijfel maak ik fouten daarin.
die honderd procent zekerheid en consistentie is er niet in geloof.
Zijn allemaal vooraannames, geen bewijzen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:15 schreef Daskaar het volgende:
ik ken een paar eigenschappen van Hem, zijn alwetendheid, alomtegenwoordigheid, Zijn liefde, dat soort dingen
Dat klopt. Maar bewijzen kan ik het niet. Maar dat kan jij ook niet met god (bewijzen dat ie niet bestaat). Dat maakt het echter dus geen reden voor wel-bestaan. Als die logica voor het monster zou gelden, waarom dan voor god niet? Alleen maar omdat je al begonnen bent met je conclusie.quote:je begrijpt dat die vergelijking glashard aangeeft dat men niet kan bewijzen dat God niet bestaat?
Overigens vind ik het geen juiste vergelijking want iedereen weet dat er niet zo iets is als een spaghetti monster, als jij zegt dat je dat niet zeker weet, dan ben je een beetje gek, of niet?
Neequote:maar kan je met zekerheid zeggen dat er geen entiteit bestaat als God?
Nogmaals, dat zijn allemaal alleen maar aannames en die zijn net zo letterlijk waardeloos als dat TerryStone die uit het niks aan die deur koppelt.quote:met als enkele karaktereigenschappen zijn scheppingskracht en alwetendheid?
Ik begin niet weer over die hongernegertjes of laten we zeggen die 6 miljoen van WO2.quote:ongrijpbaar om te bewijzen en defineren ja, maar altijd benaderbaar,
begin niet over het wereldleed, ok!quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:31 schreef ATON het volgende:
[..]
Onzin ??? Ben je wel van deze wereld ? Nooit geschiedenisles gehad in het basisondrwijs ? Lees jij nooit een krant, hoor nooit nieuws op de radio of kijk jij nooit naar het journaal ??? Ik boos? Waarom denk je dat ?
Zucht.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:40 schreef Daskaar het volgende:
jongens hoe vaak moet ik nog zeggen dat je het bestaan van God niet kan bewijzen door wetenschap?
Hij zit in je hart, je hoofd.
we kunnen doorgaan met deze circlejerk, maar t is een gebed zonder eind, hoor.
want in feite ben ik het met jullie eens, Zijn bestaan is niet te bewijzen met de wetten van de wetenschap, maar wie zegt mij dat die wetten wel alles omvatten?
tja dat omkeren van het bewijslast, ik weet t niet, beide partijen claimen hier iets, ik zie niet waarom het aan mij is om het te bewijzen, want laten we wel wezen dit is geen rechtzaak, dit is gewoon het leven. jij gelooft iets, ik geloof iets. leg gewoon es uit waarom jij niet gelooft wat ik geloof.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hehe, dat is wel een klassiek omkeren van de bewijslast. Ook als je daar geen bewijs voor hebt is het alleszins redelijk om aan te nemen dat er geen kabouters rondlopen in mijn achtertuin. Of zoals Christopher Hitchens zegt: "That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence."
quote:
ik kan niet duidelijker zijn of redelijker.quote:
Wel met betrekking tot religie.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:37 schreef Daskaar het volgende:
[..]
begin niet over het wereldleed, ok!
OK, wat zal het wezen 1- ik geloof niet in God. 2- ik ben boos op God.quote:hou jezelf niet zo voor de gek, dat is niet waarom je niet geloofd in God of zelfs boos bent op Hem.
Nee, hoe weet je dát ? Toch een orakel ?quote:Jij ligt niet jankend in je bed elke nacht vanwege de hongersnood in afrika of de doden van 9/11.
Ahaa, het begint te dagen... en die gebeuren nog steeds, eu.. 9/11 ? Geen religieus sprookje, moet men een ander excuse verzinnen. Toch al één excuse minder.quote:er zijn idd verschrikkelijke dingen gebeurt met God als excuus,
Ho, weer het orakel dat spreekt. Hoe kun je het weten ! Vergeten water in de koffiezet te doen. Shit !!quote:ik zal dit niet ontkennen, maar daarom ben jij niet boos, er is iets anders.
Toch maar even laten nakijken. Kan je gezondheid schaden.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:40 schreef Daskaar het volgende:
jongens hoe vaak moet ik nog zeggen dat je het bestaan van God niet kan bewijzen door wetenschap?
Hij zit in je hart, je hoofd.
beste, ik ben niet dom ok. je hoeft geen orakel te zijn om te merken dat iemand boos is, of te weten dat hij niet boos is vanwege wereldleed. het heet kennis, ik ken mezelf en daarom ken ik ook een beetje van jou. we werken allemaal heltzelfde.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:57 schreef ATON het volgende:
[..]
Wel met betrekking tot religie.
[..]
OK, wat zal het wezen 1- ik geloof niet in God. 2- ik ben boos op God.
[..]
Nee, hoe weet je dát ? Toch een orakel ?
[..]
Ahaa, het begint te dagen... en die gebeuren nog steeds, eu.. 9/11 ? Geen religieus sprookje, moet men een ander excuse verzinnen. Toch al één excuse minder.
[..]
Ho, weer het orakel dat spreekt. Hoe kun je het weten ! Vergeten water in de koffiezet te doen. Shit !!
Ter informatie; dit is nog steeds een discussieforum en géén sofa bij de zieleknijper. Toch maar eens nakijken.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 19:01 schreef Daskaar het volgende:
[..]
beste, ik ben niet dom ok. je hoeft geen orakel te zijn om te merken dat iemand boos is, of te weten dat hij niet boos is vanwege wereldleed. het heet kennis, ik ken mezelf en daarom ken ik ook een beetje van jou. we werken allemaal heltzelfde.
verder ben ik niet bereid door te gaan met dit gesprek als je jezelf niet kwetsbaar wil opstellen.
want het leidt nergens toe.
ik heb mn antwoord. later!quote:Op woensdag 3 augustus 2011 19:04 schreef ATON het volgende:
[..]
Ter informatie; dit is nog steeds een discussieforum en géén sofa bij de zieleknijper. Toch maar eens nakijken.
Voor de 800e keer: degene die de positieve claim maakt moet bewijzen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:53 schreef Daskaar het volgende:
tja dat omkeren van het bewijslast, ik weet t niet, beide partijen claimen hier iets, ik zie niet waarom het aan mij is om het te bewijzen,
Je snapt het echt niet he? Om precies dezelfde reden als dat ik niet in het monster geloof, namelijk dat er geen reden is om wčl te geloven.quote:want laten we wel wezen dit is geen rechtzaak, dit is gewoon het leven. jij gelooft iets, ik geloof iets. leg gewoon es uit waarom jij niet gelooft wat ik geloof.
Waarom niet? Je kan NIET bewijzen dat kabouters NIET bestaan...quote:maar 'alleszins redelijk', goed dat je dat zegt.
kabouters, sinterklaas, monsters van spaghetti, dit zijn geen claims die alleszins redelijk zijn.
Zolang er geen bewijzen te vinden zijn, ja.quote:maar een bewustzijn dat alles gecreeerd heeft ons onderwijst en alomtegenwoordig is, is dat echt onredelijk?
Ja, omdat er geen reden is om aan te nemen dat het wel bestaat.quote:is er reden om aan te nemen dat dit niet bestaat?
Ja.quote:Een bewustzijn als dat raakt de kern van ons bestaan, waarom zijn we hier, wat is goed en slecht, onze drang naar kennis en wijsheid, liefde en hoop.
is dat echt te vergelijken met een kabouter? is dat een eerlijke vergelijking?
Ik ben met alle plezier bereid mijn eigen overtuigingen te verdedigen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:53 schreef Daskaar het volgende:
[..]
tja dat omkeren van het bewijslast, ik weet t niet, beide partijen claimen hier iets, ik zie niet waarom het aan mij is om het te bewijzen, want laten we wel wezen dit is geen rechtzaak, dit is gewoon het leven. jij gelooft iets, ik geloof iets. leg gewoon es uit waarom jij niet gelooft wat ik geloof.
Als jij het laatste redelijker vindt dan het eerste dan is het ieg aan jou om dat standpunt te onderbouwen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:53 schreef Daskaar het volgende:
maar 'alleszins redelijk', goed dat je dat zegt.
kabouters, sinterklaas, monsters van spaghetti, dit zijn geen claims die alleszins redelijk zijn.
maar een bewustzijn dat alles gecreeerd heeft ons onderwijst en alomtegenwoordig is, is dat echt onredelijk?
is er reden om aan te nemen dat dit niet bestaat?
Dat jij het een romantischer vindt dan het andere (en daar zou ik je gelijk in kunnen geven) is geen enkel argument voor het bestaan ervan.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:53 schreef Daskaar het volgende:
Een bewustzijn als dat raakt de kern van ons bestaan, waarom zijn we hier, wat is goed en slecht, onze drang naar kennis en wijsheid, liefde en hoop.
is dat echt te vergelijken met een kabouter? is dat een eerlijke vergelijking?
Zoals het door mij genoemde openbaringen-argument.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 19:22 schreef ATON het volgende:
AntwoorDEN op eerder vragen ook, als het kan.
we hebben het over alleszins redelijk he?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 19:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ben met alle plezier bereid mijn eigen overtuigingen te verdedigen.
[..]
Als jij het laatste redelijker vindt dan het eerste dan is het ieg aan jou om dat standpunt te onderbouwen.
[..]
Dat jij het een romantischer vindt dan het andere (en daar zou ik je gelijk in kunnen geven) is geen enkel argument voor het bestaan ervan.
quote:He who desires but acts not, breeds pestilence.
William Blake
Nee het is niet redelijk... opgelost. (want lezen doe je blijkbaar toch niet)quote:Op woensdag 3 augustus 2011 19:43 schreef Daskaar het volgende:
[..]
we hebben het over alleszins redelijk he?
want alleszins redelijk weten we zeker dat kabouters niet bestaan, en daar twijfelen we niet aan er is geen reden aan te nemen dat ze bestaan.
alleszins redelijk weten echter niet zeker dat God niet bestaat, sowieso omdat het idee van een God niet onredelijk is, een wezen sterker en wijzer dan ons, een wezen dat ons gemaakt heeft is niet onredelijk omdat we niet weten wat het leven gemaakt heeft.
en daarnaast zijn er de duizenden en duizenden getuigenissen van mensen. en het is niet te bewijzen of wat die mensen hebben ervaren oprecht was, maar het maakt het al een stuk redelijker dat er een God is.
Ho jazeker ! Ik heb er enkele in mijn tuin. Hebben nog deze week aan mijn sla gezeten.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 19:43 schreef Daskaar het volgende:
[..]
we hebben het over alleszins redelijk he?
want alleszins redelijk weten we zeker dat kabouters niet bestaan, en daar twijfelen we niet aan er is geen reden aan te nemen dat ze bestaan.
Dat hebben de kaboutertjes gedaan. Zeker weten.quote:alleszins redelijk weten echter niet zeker dat God niet bestaat, sowieso omdat het idee van een God niet onredelijk is, een wezen sterker en wijzer dan ons, een wezen dat ons gemaakt heeft is niet onredelijk omdat we niet weten wat het leven gemaakt heeft.
Zijn dat de befaamde Godspotters of bedoel je de Jehova's getuigen? Weet je hoeveel UFO-meldingen er per jaar zijn ? Misschien was dit God wel in zijn skymobil.quote:en daarnaast zijn er de duizenden en duizenden getuigenissen van mensen. en het is niet te bewijzen of wat die mensen hebben ervaren oprecht was, maar het maakt het al een stuk redelijker dat er een God is.
quote:Op woensdag 3 augustus 2011 20:23 schreef Daskaar het volgende:
jullie zijn bang voor onzekerheid, denk ik.
maar weet dat de eerste stap naar wijsheid is het erkennen dat je niks zeker weet.
jullie zijn bang het te bekijken van een andere kant dan die van de wetenschap.
kan iemand me trouwens vertellen wat er voor de oerknal was?
of buiten de oerknal?
wie zegt me dat God niet de oerknal heeft aangestoken?
geen enkel wetenschappelijk feit zal God ontkrachten want als God bestaat dan heeft hij de wetten zelf geschapen.
ik zie het zo, jullie zitten qua geloof in God nu op het absolute nulpunt, er is geen lager, het kan alleen maar omhoog.
Onzin... slotjequote:Op woensdag 3 augustus 2011 20:23 schreef Daskaar het volgende:
jullie zijn bang voor onzekerheid, denk ik.
bang het te bekijken van een andere kant dan die van de wetenschap.
kan iemand me trouwens vertellen wat er voor de oerknal was?
of buiten de oerknal?
wie zegt me dat God niet de oerknal heeft aangestoken?
geen enkel wetenschappelijk feit zal God ontkrachten want als God bestaat dan heeft hij de wetten zelf geschapen.
ik zie het zo, jullie zitten qua geloof in God nu op het absolute nulpunt, er is geen lager, het kan alleen maar omhoog.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |