abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:04:00 #151
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_100207801
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 20:53 schreef Arcee het volgende:

[..]

Waarom zou je het überhaupt iets willen noemen?

We hebben toch ook geen naam voor het niet geloven in kabouters, Sinterklaas of hobbits?
Het gaat zelfs verder dan dat. Ik ga er namelijk vanuit dat de gemiddelde gelovige niet gelooft in goden die worden gepostuleerd door andere religies.

Als dus het "niet geloven in" gelijk staat aan geloof, dan heeft een gemiddelde gelovige toch wel absurde hoeveelheid geloven, dacht ik zo. ;)
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:10:04 #152
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100208098
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 20:52 schreef R-Mon het volgende:
1. Over deze uitspraken:

[..]

[..]

Ik vind dit aparte uitspraken voor een gelovige. Stel ik maak er het volgende van door stroming door geloof (algemeen) te vervangen:

[..]

[..]

Dit zijn standpunten die je aan ongelovigen kan toeschrijven. Waarom gelden ze dan opeens niet meer voor jou?

2. Verder heb je enkele definities gegeven van je 'stromingsloze' geloof:
- de oorsprong van de aarde en het leven, een groot issue voor veel gelovigen, interesseert je niet en heb je geen standpunt over
- je accepteert homoseksuelen en God ook (een ander groot issue), ze zijn niet ziek maar je kan ze wel genezen
- je gelooft "dat zijn wil voor jou overeen komt met jouw wil voor jou"
- je mening blijft veranderen zodat het nu weer met deze stroming overeen komt, dan weer met deze
- al je zonden zijn al afgekocht

Als je je geloof en de standpunten die je uit je geloof haalt zo losjes definieert als dit, waar heb je God dan nog voor nodig?

3. Ook wil ik uitwijzen dat als je aanneemt dat God niet wil dat mensen homoseksueel zijn (zoals jij gelooft), je aanneemt dat God mensen schept (wat ik je nog niet heb zien zeggen maar waar ik wel vanuit ga), en constateert dat er homoseksuele mensen zijn, God een van deze dingen is:
- Niet almachtig, aangezien hij niet hetgeen kan doen wat hij wil (alleen heteroseksuele mensen scheppen). In dit geval is het niet zeker dat hij alles beter weet dan jij. Kan hij wél doen wat hij wil, maar wil hij dat niet (alleen heteroseksuele mensen scheppen, maar hij schept ook homoseksuelen wat hij dus niet wil) dan is hij
- Niet welwillend, omdat hij mensen schept waar zijn 'normale' schepsels van denken dat ze 'geneesbaar' zijn. In dit geval is het verwaand om aan te nemen dat hij het, volgens jouw eigen interpretatie, wel goed met jou voorheeft.

Wat blijft er over van een God die niet almachtig of niet welwillend is dat waard is om naar te luisteren en te volgen?
1. een stroming is een richting binnen een geloof. ik heb nog geen stroming gevonden binnen mijn geloof waar ik me bij wil aansluiten. wie weet creeer ik mn eigen stroming en blijf ik enigst lid.

2. waarom zeg je dat ik het losjes defineer? ik pluk deze dingen niet uit het luchtledige. ik studeer bijbel, stel vragen, zoek. zo kom ik aan mn geloof. maar het kan goed zijn dat ik een vorige conclusie door verdere studie rectificeer. en ik heb God nodig boven alles nodig en voor alles nodig.

3.je vergeet de duivel. God maakt niet ziek. er is een andere kant, er zijn kwade krachten. entiteiten die je ziek willen hebben, willen dat je afstand neemt van God op welke manier ook. waarom God hen toelaat weet ik echt niet.
waarom het zo'n strijd moet zijn om tot God te komen weet ik niet.
ja ik kan boos op Hem zijn af en toe, dat ik er geen reet van snap en waarom t allemaal zo moeilijk en pijnlijk moet zijn.

beantwoord dat je vragen een beetje?
pi_100208165
Aan wie stel je vragen en waar zoek je zoal?
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:11:43 #154
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100208192
quote:
10s.gif Op maandag 1 augustus 2011 21:04 schreef Semisane het volgende:

[..]

Het gaat zelfs verder dan dat. Ik ga er namelijk vanuit dat de gemiddelde gelovige niet gelooft in goden die worden gepostuleerd door andere religies.

Als dus het "niet geloven in" gelijk staat aan geloof, dan heeft een gemiddelde gelovige toch wel absurde hoeveelheid geloven, dacht ik zo. ;)
waarom is t zo belangrijk voor jou om niet in de categorie 'geloof' te vallen? zie je jezelf dan naast de christenen staan?
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:12:43 #155
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100208235
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 21:11 schreef Modus het volgende:
Aan wie stel je vragen en waar zoek je zoal?
God uiteraard, vrienden, boeken, seminars, bijbel, gelovigen met meer ervaring dan ikzelf
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 1 augustus 2011 @ 21:14:39 #156
862 Arcee
Look closer
pi_100208343
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 21:11 schreef Daskaar het volgende:
waarom is t zo belangrijk voor jou om niet in de categorie 'geloof' te vallen? zie je jezelf dan naast de christenen staan?
Waar maak je uit op dat het 'zo belangrijk' voor hem is?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:15:57 #157
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100208412
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 21:14 schreef Arcee het volgende:

[..]

Waar maak je uit op dat het 'zo belangrijk' voor hem is?
interesse.
tis gewoon dat als ik zo'n afkeer tegenkom er een onderliggend gevoel onder zit, meestal angst.
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:17:39 #158
29605 Faceoff
Sapperdedosiejo
pi_100208498
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 21:12 schreef Daskaar het volgende:

[..]

God uiteraard, vrienden, boeken, seminars, bijbel, gelovigen met meer ervaring dan ikzelf
Doe eens avontuurlijk en stel ook eens vragen buiten de bijbel.
En als jij zegt gelovigen met meer ervaring, kun je dat als niet gelovige ook opvatten als iemand die je er verder in sleept. Bijvoorbeeld mensen die eventueel in geesten geloven door programma's van die gast die met dooien praat (ogilvie ofzo) "overtuigd" raken dat het is.

Kortom elke vraag die jij beledigend vind zou uit jezelf niet in je opkomen omdat het niet in je beeld past wat je al lang zelf gevormd heb.

Zou je uit jezelf ooit twijfelen aan het bestaan van een god?
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:20:05 #159
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_100208618
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 21:11 schreef Daskaar het volgende:

[..]

Het zal mij een rotzorg zijn eerlijkheids halve, ik vind enkel de opmerking "niet geloven in god is ook een geloof" een erg komisch argument en probeer elke keer dat ik het tegenkom de meest geinige varianten er op te vinden...het is een soort spelletje. Kies de meest komische uit de vele (on)logische mogelijkheden die voortvoeien uit het bovenstaande argument. :P

Verder, als gelovigen mij willen labelen als ook een gelovige enkel omdat ik aan geef dat ik atheïst ben, dan moeten ze dat vooral lekker zelf weten. Het maakt toch geen bal uit.

Het zorgt er niet voor dat we op het zelfde niveau zitten, daarvoor liggen de uitgangspunten van een gelovige en een atheïst te ver uit elkaar. :) En niveau moet niet worden gezien als waarde oordeel, dat is het zeker niet.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:21:20 #160
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100208678
quote:
6s.gif Op maandag 1 augustus 2011 21:17 schreef Faceoff het volgende:

[..]

Doe eens avontuurlijk en stel ook eens vragen buiten de bijbel.
En als jij zegt gelovigen met meer ervaring, kun je dat als niet gelovige ook opvatten als iemand die je er verder in sleept. Bijvoorbeeld mensen die eventueel in geesten geloven door programma's van die gast die met dooien praat (ogilvie ofzo) "overtuigd" raken dat het is.

Kortom elke vraag die jij beledigend vind zou uit jezelf niet in je opkomen omdat het niet in je beeld past wat je al lang zelf gevormd heb.

Zou je uit jezelf ooit twijfelen aan het bestaan van een god?
het verschil tussen onze visies zit em er volgens mij in dat jij geloof iets slechts vind en ik niet.
je moet begrijpen dat ik de eerste 26 jaar van mn leven onvoorstelbaar anti God was, dus ik ken alle vragen en gevoelens die daarbij komen kijken.

Ik wil verder het geloof in, maar niet zozeer een kerk of stroming in, ik wil dichter bij god, ik geen tweedehands gelovige zijn, ik wil t uit de bron.
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:22:24 #161
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_100208729
En nee, het is geen angst. :D Daarvoor zijn dingen zoals religie, geloof of godsvraag te weinig van belang voor mij. (Met alle respect natuurlijk)
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:24:20 #162
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100208823
quote:
7s.gif Op maandag 1 augustus 2011 21:20 schreef Semisane het volgende:

[..]

Het zal mij een rotzorg zijn eerlijkheids halve, ik vind enkel de opmerking "niet geloven in god is ook een geloof" een erg komisch argument en probeer elke keer dat ik het tegenkom de meest geinige varianten er op te vinden...het is een soort spelletje. Kies de meest komische uit de vele (on)logische mogelijkheden die voortvoeien uit het bovenstaande argument. :P

Verder, als gelovigen mij willen labelen als ook een gelovige enkel omdat ik aan geef dat ik atheïst ben, dan moeten ze dat vooral lekker zelf weten. Het maakt toch geen bal uit.

Het zorgt er niet voor dat we op het zelfde niveau zitten, daarvoor liggen de uitgangspunten van een gelovige en een atheïst te ver uit elkaar. :) En niveau moet niet worden gezien als waarde oordeel, dat is het zeker niet.
ja dat vind ik ook, het maakt ook geen reet uit hoe je t noemt, tenzij die benaming iets voor jou betekend. dan noem ik jou gelovig van nu af aan. ;)
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:24:25 #163
29605 Faceoff
Sapperdedosiejo
pi_100208828
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 21:21 schreef Daskaar het volgende:

[..]

het verschil tussen onze visies zit em er volgens mij in dat jij geloof iets slechts vind en ik niet.
je moet begrijpen dat ik de eerste 26 jaar van mn leven onvoorstelbaar anti God was, dus ik ken alle vragen en gevoelens die daarbij komen kijken.

Ik wil verder het geloof in, maar niet zozeer een kerk of stroming in, ik wil dichter bij god, ik geen tweedehands gelovige zijn, ik wil t uit de bron.
Nope ik ben totaal niet anti-geloof, zet mezelf nog het dichtst bij een agnost en ben zelf extreem logisch ingesteld.

Ik zal dus niet het ontkennen van een god bestaan, ik kan er wel heel veel vraagtekens bij zetten.
Zo veel dat ik puur uit logica heb besloten dat het geen zin heeft om naar een god/geloof te leven.

Als ik sterf en er blijkt een god te zijn (Ik denk dat ik als ik dood ga het simpelweg voorbij is) dan zal ik dat dan wel merken en ben ik me terdege bewust dat ik verkeerd gegokt heb.

[edit]
mocht ik beledigend overkomen; sorry, in mijn wereld heb ik respect voor alle geloven, zolang ze me niet opgerdongen worden
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:24:26 #164
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_100208831
A) Atheisme is niet "geloven dat er geen god is" maar "Niet geloven dat er een god is". essentieel verschil. Atheisme is dus geen geloof. net zoals het feit dat jij niet in de kerstman gelooft geen geloof is, maar het gebrek eraan.

B) waarom mensen proberen andere mensen voor hun standpunt te winnen? goeie vraag. Een logische denkwijze is dat mensen verwachten dan mensen met dezelfde "waarheden" dezelfde doelen hebben en keuzes maken; ik als atheist zou het heerlijk vinden als iedereen atheist was, dan hoefde ik niet meer te betalen voor subsidies aan allerlei religieuze clubjes, wetenschap zou weer een prominentere plek in de maatschappij innemen en ik kan me zo voorstellen dat mensen in belfast (katholieken Vs: protestanten) voormalig joegoslavie (christenen versus moslims), cashmir (idem) irak (moslims onderling) en god weet hoeveel andere plekken waar gelovigen elkaar de harses inslaan er ook een stuk beter voor zouden staan.

met andere woorden: ik denk dat een wereld waarin we het geloof in opperwezens eindelijk achter ons kunnen laten en ons richten op het maken van de best mogelijke plek om met z'n allen ons korte bestaan door te brengen, een betere wereld is dan we nu hebben. hoe meer mensen ik hiervan kan overtuigen, hoe beter.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:25:58 #165
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100208899
quote:
7s.gif Op maandag 1 augustus 2011 21:22 schreef Semisane het volgende:
En nee, het is geen angst. :D Daarvoor zijn dingen zoals religie, geloof of godsvraag te weinig van belang voor mij. (Met alle respect natuurlijk)
kan ik me voorstellen.
ik dacht dat wellicht de optie van God een bedreiging vormt voor je gevoel van zekerheid.
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:27:04 #166
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_100208952
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 21:21 schreef Daskaar het volgende:

[..]

Zie, dat begrijp ik nou niet zo goed. Ik kom opmerkingen als "ik was anti god" wel vaker tegen, maar persoonlijk snap ik die niet zo goed. Waarom anti-god? Als je ergens niet in gelooft, hoe kan je er in vredesnaam nou anti tegen zijn? Hoe werkt dat?

Je kan volgens mij enkel "anti-iets" zijn, als je uberhaupt al in "iets" gelooft. Dat zou ook verklaren waarom je nu nog steeds gelooft.

Anti zijn tegen iets waarvan je overtuigt bent dat het niet bestaat is raar en ik zou zo'n iemand toch wel adviseren om even bij een psycholoog langs te gaan. Zo ben ik namelijk ook wel weer, ik heb altijd wel een advies klaar liggen. ;)
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:28:02 #167
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_100208999
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 21:24 schreef Daskaar het volgende:

[..]

ja dat vind ik ook, het maakt ook geen reet uit hoe je t noemt, tenzij die benaming iets voor jou betekend. dan noem ik jou gelovig van nu af aan. ;)
Is goed joh. :)
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:30:11 #168
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100209088
quote:
6s.gif Op maandag 1 augustus 2011 21:24 schreef Faceoff het volgende:

[..]

Nope ik ben totaal niet anti-geloof, zet mezelf nog het dichtst bij een agnost en ben zelf extreem logisch ingesteld.

Ik zal dus niet het ontkennen van een god bestaan, ik kan er wel heel veel vraagtekens bij zetten.
Zo veel dat ik puur uit logica heb besloten dat het geen zin heeft om naar een god/geloof te leven.

Als ik sterf en er blijkt een god te zijn (Ik denk dat ik als ik dood ga het simpelweg voorbij is) dan zal ik dat dan wel merken en ben ik me terdege bewust dat ik verkeerd gegokt heb.

[edit]
mocht ik beledigend overkomen; sorry, in mijn wereld heb ik respect voor alle geloven, zolang ze me niet opgerdongen worden
:) oeh wat is iedereen beleefd opeens.. I like!
ik vraag me nu wel es af hoe een persoon kan geloven dat er niks is na de dood.
als je kijkt naar hoe belachelijk veel de mens kan, het feit alleen al dat we de vraag kunnen stellen van waarom zijn we hier?
doet dat je niet juist geloven dat er meer is?
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:32:32 #169
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100209193
quote:
2s.gif Op maandag 1 augustus 2011 21:27 schreef Semisane het volgende:

[..]

Zie, dat begrijp ik nou niet zo goed. Ik kom opmerkingen als "ik was anti god" wel vaker tegen, maar persoonlijk snap ik die niet zo goed. Waarom anti-god? Als je ergens niet in gelooft, hoe kan je er in vredesnaam nou anti tegen zijn? Hoe werkt dat?

Je kan volgens mij enkel "anti-iets" zijn, als je uberhaupt al in "iets" gelooft. Dat zou ook verklaren waarom je nu nog steeds gelooft.

Anti zijn tegen iets waarvan je overtuigt bent dat het niet bestaat is raar en ik zou zo'n iemand toch wel adviseren om even bij een psycholoog langs te gaan. Zo ben ik namelijk ook wel weer, ik heb altijd wel een advies klaar liggen. ;)
haha!
shit goed punt, zou zo maar kunnen..
(en dat bezoek aan de psycholoog is al lang achter de rug)
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:32:53 #170
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_100209206
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 21:25 schreef Daskaar het volgende:

[..]

kan ik me voorstellen.
ik dacht dat wellicht de optie van God een bedreiging vormt voor je gevoel van zekerheid.
Neuh, de optie god is zo oneindig klein dat ik daar geen rekening mee houd.

De kans dat ik morgen van mijn fiets wordt geplukt door een condor, die mij daarna naar haar nest meeneemt en mij aan haar jongen voer is vele factoren groter dan het bestaan van een god, ondanks dat er geen Condors voorkomen in Nederland. Maar geen haar op mijn hoofd die er ook maar over nadenkt om met die Condor rekening te houden.

En ondanks dat ik mijn punt weer in een nodeloos onzinnig voorbeeld giet, ben ik bloedserieus over de kansfactor.
pi_100209223
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 21:30 schreef Daskaar het volgende:
als je kijkt naar hoe belachelijk veel de mens kan, het feit alleen al dat we de vraag kunnen stellen van waarom zijn we hier?
Belachelijk veel afgemeten aan wat? Er is geen referentiekader voor zoiets. Daarmee geef je het een bepaalde waarde op een schaal, waarbij je helemaal niet weet wat begin- en eindwaarden van die schaal zijn.
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:35:34 #172
29605 Faceoff
Sapperdedosiejo
pi_100209327
Die vraag stel ik me andersom eigenlijk, de reden denk ik dat er altijd zoveel gezeik komt meestal bij zulke discussies.

Ik zie niet in hoe iemand anders niet kan geloven dat wij enorm geevolueerde (ook al een lastige kwestie vaak) biologische wondertjes zijn.

Dat is iets wat ik accepteer, om nou te geloven dat er iets wat nog beter, slimmer, sterker is gaat er bij mij gewoon simpelweg niet in. Science baby :P
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:35:49 #173
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_100209335
Er is een spanning tussen twee ideeen:
1. Het idee van godsdienstvrijheid en het recht op je eigen levensbeschouwing.
2. Het idee van objectiviteit zodat er maar één 'ware' versie is.

Op grond van het eerste idee is je levensovertuiging niet meer dan een persoonlijke voorkeur (in de ogen van anderen). Op grond van het tweede idee denkt een ieder dat zijn levensovertuiging geen persoonlijke voorkeur is, maar de waarheid (ook waar voor anderen, ook al geloven ze er niet in).
The view from nowhere.
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:36:08 #174
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100209355
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 21:33 schreef Modus het volgende:

[..]

Belachelijk veel afgemeten aan wat? Er is geen referentiekader voor zoiets. Daarmee geef je het een bepaalde waarde op een schaal, waarbij je helemaal niet weet wat begin- en eindwaarden van die schaal zijn.
ja blablabla!
noem es 1 ander wezen dat zn eigen bankrekening heeft..
  maandag 1 augustus 2011 @ 21:36:37 #175
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_100209386
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 21:30 schreef Daskaar het volgende:

[..]

Ik zie niet in wat het ene met het ander te maken heeft. Dat we toevallig intelligent genoeg zijn om bepaalde vragen te stellen maakt de kans dat er iets is na de dood niet bepaald groter. Laat staan dat alles gedirigeerd wordt door een almachtige, alwetende en alomvattende entiteit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')