Je moet in de biologie proberen geen waarde oordeel te geven over biologische eigenschappen, er bestaat niet zo iets als een slechte of goede eigenschap. Eerder succesvol vs. niet succesvol.quote:Op maandag 1 augustus 2011 22:04 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ok even voor de duidelijkheid, ik snap wat je zegt, ok? ik snap het, goeie en slechte eigenschappen.
Nee, dat zijn we niet, ik snap wel dat het erg verleidelijk om de mens te zien als een soort toppunt van evolutie, maar dat is echt niet zo. Dat zou suggereren namelijk dat de evolutie een bepaald doel heeft, maar evolutie is vooruitgang noch achteruitgang, het is "gang".quote:maar als ik dit soort teksten hoor heb ik echt t gevoel dat je teveel in de boeken zit, zet de tv es aan, alles dat je daar ziet onderscheid ons van welk ander organisme dan ook.
we zijn het toppunt van de natuur.
quote:leven we op een gezonde manier in harmonie met de natuur, absoluut niet.
Je ziet toch al het leven om je heen doodgaan? Biologisch gezien volkomen logisch. Er is niks na dood. Per definitie niet. Dood is dood. Jammer, maar helaas.quote:Op maandag 1 augustus 2011 21:30 schreef Daskaar het volgende:
ik vraag me nu wel es af hoe een persoon kan geloven dat er niks is na de dood.
Nee, totaal niet. En waarom zijn we hier? Gewoon, door toeval. En natuurlijke selectie. Het heeft geen enkel nut verder dat we hier zijn.quote:als je kijkt naar hoe belachelijk veel de mens kan, het feit alleen al dat we de vraag kunnen stellen van waarom zijn we hier?
doet dat je niet juist geloven dat er meer is?
Zoals gezegd, ik snap die drang om ons te onderscheiden van dieren, om ons superieur te voelen niet zo.quote:Op maandag 1 augustus 2011 22:04 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ok even voor de duidelijkheid, ik snap wat je zegt, ok? ik snap het, goeie en slechte eigenschappen.
maar als ik dit soort teksten hoor heb ik echt t gevoel dat je teveel in de boeken zit, zet de tv es aan, alles dat je daar ziet onderscheid ons van welk ander organisme dan ook.
we zijn het toppunt van de natuur.
Mwah:quote:
Dat was ik ook totaal niet van plan, ik geef enkel aan hoe ik het zie. Wat je met die informatie doet is aan jou.quote:Op maandag 1 augustus 2011 22:11 schreef Daskaar het volgende:
[..]
hm, goeie antwoorden, nu is me wat meer duidelijk wat je bedoelde met andere niveaus, het zou onmogelijk zijn voor ons om elkaar proberen te overtuigen van elkaars geloof.
Tja en ik zie niet in waarom er iets anders zou bij bedacht moet worden. Denken dat de natuurwetten een soort van beperking is, is een grove onderschatting van wat er mogelijk is imho.quote:alhoewel ik geloof in natuur en natuurwetten, ik geloof niet dat het alles is.
Ach ja, het is me een waar genoegen hoor.quote:leuk je gesproken te hebben, ik ga mn pc afsluiten voor vandaag.
speak u later!
Ook het denken dat mensen het eindpunt of nog erger het einddoel van evolutie zijn, is zo fout.quote:Op maandag 1 augustus 2011 22:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals gezegd, ik snap die drang om ons te onderscheiden van dieren, om ons superieur te voelen niet zo.
Maar als ik de tv aanzet denk ik nou juist heel vaak "aapjes". (Niet op een negatieve manier trouwens, waarom zou dat negatief zijn?)
Atheïsten zijn wereldwijd verreweg in de minderheid. En na 2000 jaar van christelijke dominantie, mogen wij ook eens?!quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:28 schreef Daskaar het volgende:
Ik ben Christen, en als ik met een persoon in gesprek ga over onze levensvisies en hij mij verteld dat hij ongelovig is dan dringt bij mij al heel gauw de neiging op om zijn ongeloof te doen wankelen en hem mijn kant op te krijgen.
Zieltjes winnen? Misschien, maar ik geloof niet dat ik het voor God doe, of voor deze persoon.
Het valt me op dat hier op Fok mensen dezelfde neiging hebben, maar dan vanuit het geloof van de meerderheid van de posters hier namelijk atheisme of hoe je het geloof in geen God ook wil noemen.
Dat komt omdat alle godsdiensten door mensen zijn verzonnen en van andere godsdienst(en) zijn afgeleid.quote:Vaak neemt het lelijke vormen aan, alle ongelovigen klieken een beetje samen en gaan de gelovige bestoken met vragen en wat niet.
De veroordeling druipt er al snel vanaf, zo ook in een topic dat ik dit weekend opende en gesloten kreeg.
lang leve de seks! Go Angel!quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:48 schreef Angel-Joy het volgende:
16!!! O nee, ik ga later naar de helGaat God mij wel vergeven?btw: het staat nog geen eens in de bijbel dat je geen seks mag hebben!! Mag je van God wel een computer hebben?
De meesten schoppen helemaal niet, maar zeggen gewoon: " maar hij heeft helemaal geen kleren aan!" (naar: de nieuwe kleren van de keizer, ' hij' is het geloof)quote:Op maandag 1 augustus 2011 18:28 schreef Daskaar het volgende:
[..]
eens, ook van mijn kant.
maar in t echte leven is dat wel anders, hier op internet willen mensen gewoon schreeuwen en schoppen, face 2 face doen ze dat niet.
Visa en Mastercard hebben de betreffende diertjes al een gratis creditcard opgestuurd.quote:Op maandag 1 augustus 2011 22:13 schreef R-Mon het volgende:
[..]
Voor geïnteresseerden: Monkeys understand money
geloof in god draait niet alleen om woorden. het draait om handelingen. lopen in geloof. als ik geen contact zou zoeken met God en ik alleen mijn waarheid moet halen uit de boeken dan zou wat je me zojuist verteld mn geloof doen wankelen.quote:Op maandag 1 augustus 2011 23:02 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ook het denken dat mensen het eindpunt of nog erger het einddoel van evolutie zijn, is zo fout.
Mensen zijn slechts een oogknippering op de schaal van de evolutionaire klok.
[..]
Atheïsten zijn wereldwijd verreweg in de minderheid. En na 2000 jaar van christelijke dominantie, mogen wij ook eens?!
[..]
Dat komt omdat alle godsdiensten door mensen zijn verzonnen en van andere godsdienst(en) zijn afgeleid.
Jij wilde in het andere topic niet onthullen maar nu dus wel, je bent dus christen.
Over de bijbel valt een heleboel schokkends te zeggen.
Het oude testament is ergens rond 622 BCE geschreven in babylonië waarbij verhalen uit zowel de babylonische akkadische, Sumirische en Egyptische godsdienst zijn over genomen.
Het nieuwe testament is al helemaal niet wat het ons doet geloven. Uiteindelijk ruim 300 jaar na christus is het nt vastgesteld. De evangelien zijn al helemaal niet wat ze lijken. Ze zijn aller eerst niet geschreven door mattheus, markus, lucas en johannes. De brieven van paulus zijn ouder dan de evangelien. En eigenlijk zijn die brieven van paulus de enige waarvan we een beetje zeker weten wie ze geschreven hebben. Ongeveer de helft van de brieven van paulus zijn door anderen geschreven. En dan kunnen we nog uren debatteren over de verschillen tussen de historische jezus en de mythische jezus uit de bijbel. etc etc etc.
Dan zijn er nog verschillende filosofische problemen met het fenomeen "schepper god". En dat maakt de discussies met gelovigen voor mij altijd erg interessant.
Ik vraag me altijd af of iemand gewoon geloofd en verder niets onderzoekt of dat men onderzoekt en zijn ogen sluit voor alles wat niet helemaal past.
Maar over de hele wereld zoeken mensen naar dat soort dingen, op dezelfde manier als jij, en ieder vindt op zijn manier een god die bv. die van jou uitsluit. Die kunnen dus niet allemaal waar zijn.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 07:09 schreef Daskaar het volgende:
[..]
geloof in god draait niet alleen om woorden. het draait om handelingen. lopen in geloof. als ik geen contact zou zoeken met God en ik alleen mijn waarheid moet halen uit de boeken dan zou wat je me zojuist verteld mn geloof doen wankelen.
van mijn part spreekt God door de harry potter boeken, interesseert me niet, zolang hij maar spreekt.
M.a.w. maakt niet uit, zolang ik mezelf dit kan wijs maken dat ik een baasje heb dat voor me zorgt.quote:geloof in god draait niet alleen om woorden. het draait om handelingen. lopen in geloof. als ik geen contact zou zoeken met God en ik alleen mijn waarheid moet halen uit de boeken dan zou wat je me zojuist verteld mn geloof doen wankelen.
van mijn part spreekt God door de harry potter boeken, interesseert me niet, zolang hij maar spreekt.
Vind ik altijd een mooi plaatje.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 08:03 schreef Molurus het volgende:
De evolutie in vogelvlucht:
[ afbeelding ]
Maar denk jij dat die handelingen nu echt significant anders zijn dan toen je, zoals je zelf aangaf, anti-god was?quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 07:09 schreef Daskaar het volgende:
[..]
geloof in god draait niet alleen om woorden. het draait om handelingen. lopen in geloof. als ik geen contact zou zoeken met God en ik alleen mijn waarheid moet halen uit de boeken dan zou wat je me zojuist verteld mn geloof doen wankelen.
Een aantal vrienden hebben God gevonden, en ik kan zeker zeggen dat ze daadwerkelijk zijn veranderd. Ze leven anders, hebben een totaal ander waardesysteem, e.d.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 09:32 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik hoor/lees wel vaker mensen zeggen/schrijven dat voor dat ze god " vonden" of god hen vond men totaal anders leefde, maar als je doorvraagt gaat het meestal om vrij oppervlakkige zaken als drank of drugs. Men is uit eindelijk toch essensieel dezelfde persoon gebleven, heb ik altijd het idee.
Hoe dan precies?quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 09:35 schreef Murvgeslagen het volgende:
Een aantal vrienden hebben God gevonden, en ik kan zeker zeggen dat ze daadwerkelijk zijn veranderd. Ze leven anders, hebben een totaal ander waardesysteem, e.d.
Waar hoor jij dit soort onzin? Van de pastoor?quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 07:03 schreef Daskaar het volgende:
ik heb eens gehoord dat evolutie alleen dingen afneemt, niet toevoegt.
klopt dat?
Ze moeten niks, sterker nog ik denk zelf dat mensen helemaal niet zo veranderen. Dat de geconstateerde verandering vrij oppervlakkig is.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 09:35 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Een aantal vrienden hebben God gevonden, en ik kan zeker zeggen dat ze daadwerkelijk zijn veranderd. Ze leven anders, hebben een totaal ander waardesysteem, e.d.
Op welke manier zouden mensen volgens jou dan moeten veranderen?
Ik vind dit niet moeilijk voor te stellen. Zoals de OP al aangeeft gaat geloven om het DOEN en niet om de boekenwijsheid. Het christendom heeft dan ook nog eens de zondigheid van de gelovige als belangrijk thema, en die zondigheid uit zich in gedrag.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |