abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99277750
Samenwonen

Ik ben 30+ en heb een huis. Ik heb sinds een jaar een vriendin en zij huurt een klein flatje. Het ziet er naar uit dat we gaan samenwonen in mijn huis.

We gaan niet trouwen en ik heb het standpunt: ieders eigendom blijft ieders eigendom. Ook heb ik als uitgangspunt dat we allebei prima voor onszelf kunnen zorgen als een van ons overlijdt, of de relatie wordt beëindigd.

Er zijn een aantal aandachtspunten voor mij, en ik kom langzaam tot de conclusie dat er eigenlijk bar weinig hoeft te worden vastgelegd.

Huis. Stel, we gaan uit elkaar. Geen probleem zo denk ik, zij zoekt dan een te huren appartement voor zichzelf. Stel, ik kom te overlijden. Ook geen probleem, het huis wordt dan geërfd door mijn ouders en zij zoekt een te huren appartement.

Pensioen. Stel, een van ons komt te overlijden. Geen probleem, want ieder heeft bij ABP zijn eigen pensioen opgebouwd.

Samenwonen. Ik wil aan haar vragen, om de helft van gas/water/licht te betalen, helft van gemeentebelasting en helft van hypotheekrente. Aflossingen breng ik zelf op.

Zit in bovenstaande denkfouten? Tips?
Tout comprendre ce n'est pas tout pardonner.
pi_99277826
Jij komt te overlijden en zij moet dan verkassen?
Noot noot.
  zondag 10 juli 2011 @ 14:48:15 #3
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_99277852
Moet kunnen, er is geen goed of fout, het is maar waar je samen zin in hebt :)
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_99278022
Bart, als ze met jouw voorstellen akkoord gaat lach ik me de ballen uit de broek :D
pi_99278059
Jij komt te overlijden, zij zit in een rouwproces en kan gelijktijdig op zoek naar een nieuw onderkomen?

Daar de kans klein is dat je plotsklaps overlijdt lijkt me dit alsnog geen ideale situatie.

En een gezamenlijke rekening kan ook best praktisch zijn. ;)
pi_99278114
Ze moet wel hypotheekrente mee betalen maar uit eindelijk houd ze niets van het huis over???
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_99278190
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 14:53 schreef Chinless het volgende:
Ze moet wel hypotheekrente mee betalen maar uit eindelijk houd ze niets van het huis over???
Een huis huren kost ook geld, dus die bijdrage is niet vreemd.
Ik kan me echter voorstellen dat zodra zij kapitaalkrachtiger wordt (promotie e.d.) ze ook zal willen investeren in iets als een huis.
  Milf zondag 10 juli 2011 @ 14:56:23 #8
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_99278241
Waarom heb je de voorkeur dat je ouders je huis erven en niet dat je geliefde erin blijft wonen?

Je houdt echt van der he? *;

:{
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  zondag 10 juli 2011 @ 14:58:39 #9
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_99278337
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 14:56 schreef nikky het volgende:
Waarom heb je de voorkeur dat je ouders je huis erven en niet dat je geliefde erin blijft wonen?
Motief.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_99278369
Serieuze vraag: hou je wel van dr? Je komt ietwat harteloos over.
  zondag 10 juli 2011 @ 15:06:21 #11
347717 Greenfolk
Keep on walking
pi_99278670
Hahaha geweldig! Zakenman! Ik hou er wel van.
  zondag 10 juli 2011 @ 15:06:36 #12
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_99278681
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 14:59 schreef Document1 het volgende:
Hoezo harteloos!?? Beredeneer het eens van de andere kant => zijn geld en materiele zaken van belang voor haar!?? Gaat het om zijn geld!?? Of gaat het om liefde!?? Als het laatste het geval is, dan zou er geen enkel probleem moeten zijn.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_99278756
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 15:06 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Hoezo harteloos!?? Beredeneer het eens van de andere kant => zijn geld en materiele zaken van belang voor haar!?? Gaat het om zijn geld!?? Of gaat het om liefde!?? Als het laatste het geval is, dan zou er geen enkel probleem moeten zijn.
Degene waarmee je lief en leed gaat delen het huis uittrappen als jij komt te overlijden vind ik behoorlijk harteloos ja.
  zondag 10 juli 2011 @ 15:08:50 #14
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_99278805
Simpeler:

"Hij is harteloos en houdt niet van haar, want zij krijgt niet 'al' zijn geld"
pi_99278889
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 14:55 schreef opa_sigaar het volgende:

[..]

Een huis huren kost ook geld, dus die bijdrage is niet vreemd.
Ik kan me echter voorstellen dat zodra zij kapitaalkrachtiger wordt (promotie e.d.) ze ook zal willen investeren in iets als een huis.
Zij betaalt de facto mee aan jouw aflossing, ook al laat je alleen de rente meebetalen. Niet eerlijk dus.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_99278909
Zij zou dus meebetalen aan je hypotheek, maar geen officieel schuldenaar of eigenaar worden ?

Misschien even nadrukkelijk vastleggen dat ze geen huurrechten heeft ;)
  zondag 10 juli 2011 @ 15:12:21 #17
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_99278985
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2011 15:07 schreef Document1 het volgende:

[..]

Degene waarmee je lief en leed gaat delen het huis uittrappen als jij komt te overlijden vind ik behoorlijk harteloos ja.
Je moet als man (als vrouw niet natuurlijk) dus na net 1 jaar relatie, terwijl je pas 30 bent, al een heel huis (waar je je hele leven voor krom mag liggen) als bruidschat geven aan een vrouw!!??? Werkelijk... ik ga over mijn nek :r
  zondag 10 juli 2011 @ 15:12:32 #18
347717 Greenfolk
Keep on walking
pi_99278990
Krijgt ze trouwens ook de wettelijke proeftijd van een maand? ^O^
pi_99279002
quote:
18s.gif Op zondag 10 juli 2011 15:08 schreef Puntenjager het volgende:
Simpeler:

"Hij is harteloos en houdt niet van haar, want zij krijgt niet 'al' zijn geld"
Het gaat niet om het geld, het gaat om het feit dat zodra TS overlijd zijn partner wat betreft TS dood kan vallen.
pi_99279015
Wat ben jij fantastisch om mee samen te wonen zeg. Wel hypotheekrente betalen mAr moeten verkassen als jij dood gaat.

Topvent!!!
pi_99279096
En wat doe je als zij sterft ? :')
Interessant he ?
pi_99279123
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 15:14 schreef Zwolsboy het volgende:
Begrafenis niet betalen? :')
  zondag 10 juli 2011 @ 15:16:25 #23
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_99279209
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 15:14 schreef Zwolsboy het volgende:
Al haar shit toeëigenen natuurlijk, want dat is liefde :')
  Moderator zondag 10 juli 2011 @ 15:16:39 #24
9859 crew  Karina
Woman
pi_99279218
quote:
Stel, we gaan uit elkaar. Geen probleem zo denk ik, zij zoekt dan een te huren appartement voor zichzelf
Ik weet niet in welke stad je woont, maar dat lijkt me niet zo makkelijk.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_99279249
TS kan beter een samenlevings contract afsluiten en daarin duidelijk maken wat wel van haar is en wat niet van haar is.

Toch heb ik gevoel dat TS schulden heeft en graag een extra inkomen erbij wil voor zijn rente.
Ze moet wel mee betalen aan de rente maar niet aan de aflossing :?

Als je wilt samenwonen ga je toch niet zo per direct erbij nadenken van ooh en als het uitgaat wat dan...dan lijkt me je relatie niet sterk genoeg gewoon appart van elkaar blijven wonen :)
Is niks mis mee ;)
Interessant he ?
  zondag 10 juli 2011 @ 15:17:29 #26
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_99279251
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2011 15:12 schreef Document1 het volgende:

[..]

Het gaat niet om het geld, het gaat om het feit dat zodra TS overlijd zijn partner wat betreft TS dood kan vallen.
Er staat nergens dat ze bij zijn overlijden op stel en sprong uit dat huis moet. En wat is het alternatief!?? Juist, dat hij WEL zijn huis aan haar geeft. Het gaat dus WEL om geld (voor de vrouw)
Als je een relatie aangaat met een vrouw ben je dus per definitie de helft van je geld kwijt. Hoezo het gaat niet om geld!!???
  zondag 10 juli 2011 @ 15:18:24 #27
333464 T.O.P
De enigste ekte
pi_99279306
Wel vreemd dat ze voor JOUW LENING moet gaan betalen, maar verder uiteindelijk niks aan over kan houden.
:-)
  zondag 10 juli 2011 @ 15:18:43 #28
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_99279319
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2011 14:45 schreef bart1977 het volgende:
...
Samenwonen. Ik wil aan haar vragen, om de helft van gas/water/licht te betalen, helft van gemeentebelasting en helft van hypotheekrente. Aflossingen breng ik zelf op.

En de hypotheekrenteaftrek steek je in eigen (en erfgenamens=ouders') zak?
Prettig geregeld man. :')
En ze mag nog verkassen naar een huurhuis ook als je sterft.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_99279389
quote:
99s.gif Op zondag 10 juli 2011 15:16 schreef Karina het volgende:

[..]

Ik weet niet in welke stad je woont, maar dat lijkt me niet zo makkelijk.
Gelul. Vrije sector is zo te regelen. Gezeur altijd, heb ik zelf ook vaak zat gedaan.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  zondag 10 juli 2011 @ 15:22:40 #30
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_99279525
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 14:53 schreef Chinless het volgende:
Hypotheekrente != aflossing
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_99279575
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2011 15:22 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Hypotheekrente != aflossing
Onlosmakelijk met elkaar verbonden.
pi_99279854
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 15:17 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Er staat nergens dat ze bij zijn overlijden op stel en sprong uit dat huis moet. En wat is het alternatief!?? Juist, dat hij WEL zijn huis aan haar geeft. Het gaat dus WEL om geld (voor de vrouw)
Als je een relatie aangaat met een vrouw ben je dus per definitie de helft van je geld kwijt. Hoezo het gaat niet om geld!!???
nee, alleen als je, tijdens de relatie, eerder overlijd dan je vrouw/vriendin.
wat heb je dan aan een huis? een urn is dan groot genoeg voor mij.
en de ouders? die hebben al een huis ,en zijn hopelijk tegen die tijd al niet meer in leven.
pi_99280597
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 15:17 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Ze heeft sowieso het wettelijk recht om na zijn overlijden nog 6 maanden te kunnen blijven wonen in de woning.
  Milf zondag 10 juli 2011 @ 15:43:39 #34
16000 nikky
pi_99280630
Wat een hoop geblaat hier zeg... met de vrouw wil de helft en bladiebla, zij krijgt niet de helft, zij krijgt niet al zijn geld... etc. Ik heb zelf ook een koophuis, maar wanneer ik ga samenwonen is dat van ons samen. Anders is het net of hij te gast is en niet werkelijk ook zijn stekkie.

Je kunt toch afspreken dat bij verlaten de helft van de overwaarde meekrijgt die in de periode is ontstaan waarin zij ook in het huis woonachtig was?
Voorbeeld:
Tien jaar samengewoond. Huis 15.000 in waarde gestegen in die tien jaar van samenwonen, de helft is 7.500 en dit is dan voor de wederhelft.
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_99280708
Is ts al overleden?
  zondag 10 juli 2011 @ 15:52:40 #36
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_99281060
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 15:18 schreef T.O.P het volgende:
Wel vreemd dat ze voor JOUW LENING moet gaan betalen, maar verder uiteindelijk niks aan over kan houden.
En geen verlies kan lijden.
pi_99281091
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 15:43 schreef nikky het volgende:
Wat een hoop geblaat hier zeg... met de vrouw wil de helft en bladiebla, zij krijgt niet de helft, zij krijgt niet al zijn geld... etc. Ik heb zelf ook een koophuis, maar wanneer ik ga samenwonen is dat van ons samen. Anders is het net of hij te gast is en niet werkelijk ook zijn stekkie.

Je kunt toch afspreken dat bij verlaten de helft van de overwaarde meekrijgt die in de periode is ontstaan waarin zij ook in het huis woonachtig was?
Voorbeeld:
Tien jaar samengewoond. Huis 15.000 in waarde gestegen in die tien jaar van samenwonen, de helft is 7.500 en dit is dan voor de wederhelft.
Dit of maak een andere constructie waarbij ze wel haar steentje bijdraagt maar niet jou rente hoeft te betalen.
Bijvoorbeeld jij draagt zorg voor de hypotheek lasten en zij betaald de boodschappen/gas, wat licht/ whatever jullie samen eerlijk vinden.

Maar je kunt denk ik niet verwachten dat zij de heft van jou hypotheekrente betaald terwijl ze zelf niets aflost dat is niet fair.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
  zondag 10 juli 2011 @ 16:06:00 #38
189961 ex
aperture science
pi_99281537
lol, ik snap je wel hoor. Het is misschien wat hard voor sommige vrouwen maar ik ken genoeg situaties waarin iemand niet nadenkt over dit soort dingen en daarna gruwelijk genaaid wordt als het uitgaat.

Als ze niet volgens die afspraken bij je wilt komen wonen, komt ze toch lekker niet?
Ik heb het zelf anders geregeld: Ik betaal alle huur, ze betaalt wel de helft van het internet & andere rekeningen. Verder doet zij alle boodschappen. Als het dus mis gaat blijft het mijn huur huisje, en moet ze er gewoon uit.
The cake is a lie!
pi_99281828
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 16:06 schreef ex het volgende:
lol, ik snap je wel hoor. Het is misschien wat hard voor sommige vrouwen maar ik ken genoeg situaties waarin iemand niet nadenkt over dit soort dingen en daarna gruwelijk genaaid wordt als het uitgaat.

Als ze niet volgens die afspraken bij je wilt komen wonen, komt ze toch lekker niet?
Ik heb het zelf anders geregeld: Ik betaal alle huur, ze betaalt wel de helft van het internet & andere rekeningen. Verder doet zij alle boodschappen. Als het dus mis gaat blijft het mijn huur huisje, en moet ze er gewoon uit.
Ja dat is toch ook prima, de kosten zijn zo goed als eerlijk verdeeld. En je hebt duidelijke afspraken over wat als het uitgaat.
Alleen wat ts wil is dat zijn vriendin mee gaat betalen aan zijn aflossing, en dat is gewoon oneerlijk want daar ziet ze niets voor terug maar ts lost wel lekker af.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
  zondag 10 juli 2011 @ 16:16:29 #40
165633 eriksd
The grand facade...
pi_99281996
Fiscaal partnerschap zit er dan niet in.
Tenzij je een geregistreerd partnerschap aangaat.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_99282354
Wat is het probleem van het betalen van de helft van de rente? Ze had anders ook huur moeten betalen en daarnaast profiteert ze van de aflossingen omdat de rente daardoor daalt. Ik snap het gezeur niet zo.

Kan me verder voorstellen dat je niet meteen je hele huis wilt weggeven, maar kan me voorstellen dat je de hele erfenis over een aantal jaar toch naar haar gaat overzetten als het allemaal wat zekerder is.
Eerst denken, dan typen
  zondag 10 juli 2011 @ 16:30:11 #42
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_99282481
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 15:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Zij betaalt de facto mee aan jouw aflossing, ook al laat je alleen de rente meebetalen. Niet eerlijk dus.
maar zij woont dan ook in zijn huis. Voor dat dak boven dr hoofd draagt ze dus bij in de kosten.
Ook hoi !
  zondag 10 juli 2011 @ 16:42:04 #43
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_99282945
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 15:23 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Neehoor. Rente staat los van aflossing. Hypotheekrente betaal je altijd. Dat is namelijk de rente op de lening. Daarnaast kan je aflossen en/of sparen of beleggen.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_99283344
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2011 15:07 schreef Document1 het volgende:

[..]

Nou, ik denk dat het voor haar heel lastig wordt om de hypotheek op te brengen. Ik wil haar goed achterlaten, maar het nalaten van het huis is volgens mij geen optie.

Ik zou wel een testament kunnen laten opmaken dat ik al mijn spaargeld aan haar achterlaat, want dan kan ze nog even in het huis blijven.

Kijk jongens, ik ben niet harteloos. Ik zie alleen niet in waarom ze er bij een relatie financieel op vooruit hoeft te gaan. Het is een pittige tante en bijzonder zelfstandig. Maar meteen verhuizen na een plotseling overlijden is inderdaad geen goed idee.

Dus die neem ik mee.

[ Bericht 26% gewijzigd door bart1977 op 10-07-2011 16:57:40 ]
pi_99283377
Je hebt toch een verzekering?
als je sterft dat je hele huis in 1 klap wordt afgelost ?
Interessant he ?
pi_99283719
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 16:53 schreef Zwolsboy het volgende:
Je hebt toch een verzekering?
als je sterft dat je hele huis in 1 klap wordt afgelost ?
Nee, er wordt iets van 20.000 afgelost, die risicoverzekering heb ik echt minimaal gehouden. Die zou ik natuurlijk wel kunnen verhogen, dat is een mogelijke optie.
  zondag 10 juli 2011 @ 17:09:04 #47
189961 ex
aperture science
pi_99284274
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 16:11 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]

Ja dat is toch ook prima, de kosten zijn zo goed als eerlijk verdeeld. En je hebt duidelijke afspraken over wat als het uitgaat.
Alleen wat ts wil is dat zijn vriendin mee gaat betalen aan zijn aflossing, en dat is gewoon oneerlijk want daar ziet ze niets voor terug maar ts lost wel lekker af.
Ik snap inderdaad dat er een groot verschil is tussen huur/koop. Kan je het niet proberen in "balans" te brengen door haar alle boodschappen te laten doen, en de helft van alle andere rekeningen. Dan kom je toch wel in de buurt van de helft van de hypotheek?

Blijft een lastig verhaal :P.
The cake is a lie!
pi_99284366
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 16:11 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]
Nee, ik wil dat ze de helft van de RENTE betaald, niet van de aflossing. Dat zou niet fair zijn.
pi_99284438
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 17:09 schreef ex het volgende:

[..]

Ik snap inderdaad dat er een groot verschil is tussen huur/koop. Kan je het niet proberen in "balans" te brengen door haar alle boodschappen te laten doen, en de helft van alle andere rekeningen. Dan kom je toch wel in de buurt van de helft van de hypotheek?

Blijft een lastig verhaal :P.
Nah, ik trek het op dit moment prima met mijn salaris.

Boodschappen, helft van alle andere rekeningen kunnen naar rato van inkomen. Ik verdien meer dan zij, dan vind ik het logisch dat ik ook meer betaal.

Ze hoeft niet de helft van de hypotheek te betalen, gewoon de helft van de rente.
  zondag 10 juli 2011 @ 17:22:23 #50
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_99284874
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2011 16:58 schreef bart1977 het volgende:

[..]

Nee, er wordt iets van 20.000 afgelost, die risicoverzekering heb ik echt minimaal gehouden. Die zou ik natuurlijk wel kunnen verhogen, dat is een mogelijke optie.
Sluit een verzekering voor de hypotheeksom (of het deel dat ze zal 'moeten' aflossen om de kosten wel zelf op te brengen) en laat haar die betalen (in verband met erfbelasting wel zo slim).
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_99285067
Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten en ik kan je vertellen dat dit een gevoelig onderwerp is, wat een relatie op een gegeven moment kan doen stuklopen (wat bij mij ook is gebeurd).

Nou moet ik zeggen, dat er uiterard veel meer dingen speelde, maar vaak als er een discussie was over geld kwam dit toch weer boven.

Mijn advies is om een jaar te gaan samenwonen om te kijken hoe het bevalt en daarna toch echt met zijn tweeen een huis te kopen.

Waarbij je dit eerste jaar de hypotheek alleen betaald (dat deed je daarvoor immers ook al!) want dat haalt toch een stukje 'afknappende' krenterigheid bij je weg. De gas/water/elektra splitsen voor 50% kan wel prima. Verder salarissen gewoon op eigen rekeningen laten storten.

En wanneer jullie wat zekerder van elkaar zijn, dus misschien de stap wagen 'volwaardig' te gaan samenwonen.
pi_99285370
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 17:22 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Sluit een verzekering voor de hypotheeksom (of het deel dat ze zal 'moeten' aflossen om de kosten wel zelf op te brengen) en laat haar die betalen (in verband met erfbelasting wel zo slim).
Okay, dat is wel slim. Dus effe een rekensom maken voor haar salaris.

Impliciet zit hierin, dat ik een testament laat opmaken, dat het huis van haar wordt, klopt mijn denkwijze?
pi_99285437
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 17:27 schreef Moogwai10 het volgende:
Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten en ik kan je vertellen dat dit een gevoelig onderwerp is
Ja klopt. Ze vindt het heel vervelend om hierover te praten. Het heeft gek genoeg ook nauwelijks haar interesse.
quote:
Waarbij je dit eerste jaar de hypotheek alleen betaald (dat deed je daarvoor immers ook al!) want dat haalt toch een stukje 'afknappende' krenterigheid bij je weg. De gas/water/elektra splitsen voor 50% kan wel prima. Verder salarissen gewoon op eigen rekeningen laten storten.

En wanneer jullie wat zekerder van elkaar zijn, dus misschien de stap wagen 'volwaardig' te gaan samenwonen.
Beide opmerkingen heel goed idee, dat ga ik zeker mee nemen.
pi_99285527
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 15:43 schreef nikky het volgende:

Voorbeeld:
Wij hebben geprobeert dit in ons samsnlevingscontract op te nemen, echter dit kon niet zij de notaris: meedelen in de meerwaarde kan alleen als mijn vriendin medeeigenaar zou worden, wat had betekend, overdragsbelasting betalen....
Alternatief: dit niet opnemen in contract, maar in los document dat jullie zelf bewaren, en ervanuit gaan dat de meerwaarde beperkt is waardoor het bedrag, mocht het hiervan komen, niet opvalt bij de belastingdienst.

Wij hebben uiteindelijk samen een andere woning gekocht en mijn appartement verkocht, dus ik heb verder geen advies en crea oplossingen, behalve dat je beter nu, in alle begrip en toegeeflijkheid voor elkaar goede afspraken kunt maken, dan op het moment dat je elkaars bloed kan drinken een oplossing te moeten vinden....
pi_99286827
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2011 17:39 schreef winterapfel het volgende:

[..]

Wij hebben uiteindelijk samen een andere woning gekocht en mijn appartement verkocht, dus ik heb verder geen advies en crea oplossingen, behalve dat je beter nu, in alle begrip en toegeeflijkheid voor elkaar goede afspraken kunt maken, dan op het moment dat je elkaars bloed kan drinken een oplossing te moeten vinden....
Dit! Nu is allemaal koek en ei en gunnen jullie elkaar de wereld, maar je zult niet het eerste stel zijn dat elkaar het leven zuur maakt nadat jullie uit elkaar gaan.
  Milf zondag 10 juli 2011 @ 18:11:42 #56
16000 nikky
pi_99286854
Maar nog even, is het niet zo dat bij beëindiging van de relatie na zoveel dat de andere partij sowieso een gedeelte kan 'opeisen'? Hoe wordt dat berekend dan? Ik neem aan dat een rechter niet willekeurig een bedrag toekent aan een partij. Persoonlijk lijkt het mij dan verstandiger om dit van te voren vast te leggen dan pas uit te vechten voor de rechter oid.
  Milf zondag 10 juli 2011 @ 18:13:14 #57
16000 nikky
pi_99286902
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 18:10 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]

Dit! Nu is allemaal koek en ei en gunnen jullie elkaar de wereld, maar je zult niet het eerste stel zijn dat elkaar het leven zuur maakt nadat jullie uit elkaar gaan.
Psies.

Mijn huis blijft dan ook van mij. Ten alle tijde, maar ik zal niet zeggen dat mijn partner (die heb ik trouwens niet :') ) het huis moet verlaten omdat mijn dochter het huis erft wanneer ik overlijd. En ook niet na 20 jaar samenwonen pak je koffertje maar en dat is alles wat je bezit. Zou ik nogal vreemd vinden.
pi_99287467
jij lijkt me echt zo1tje met kort blond haar en een zwart ''trendy'' brilletje :')
  zondag 10 juli 2011 @ 18:32:03 #59
165633 eriksd
The grand facade...
pi_99287546
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 18:11 schreef nikky het volgende:
Maar nog even, is het niet zo dat bij beëindiging van de relatie na zoveel dat de andere partij sowieso een gedeelte kan 'opeisen'? Hoe wordt dat berekend dan? Ik neem aan dat een rechter niet willekeurig een bedrag toekent aan een partij. Persoonlijk lijkt het mij dan verstandiger om dit van te voren vast te leggen dan pas uit te vechten voor de rechter oid.
Heh?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  Milf zondag 10 juli 2011 @ 18:33:19 #60
16000 nikky
pi_99287589
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 18:32 schreef eriksd het volgende:

[..]

Heh?
Geen ervaring hoor :P. Iets wat je el eens hoort via via, maar nooit weet of het waar is ;).
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 18:29 schreef Gulmez het volgende:
jij lijkt me echt zo1tje met kort blond haar en een zwart ''trendy'' brilletje :')
Nee.
pi_99288073
Maar gaan jullie kinderen nemen in de toekomst? En moeten die kinderen dan ook een huurflatje gaan zoeken?
  zondag 10 juli 2011 @ 18:55:05 #62
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_99288198
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 18:50 schreef Troeta het volgende:
Maar gaan jullie kinderen nemen in de toekomst? En moeten die kinderen dan ook een huurflatje gaan zoeken?
Dan erven de kinderen, niet de ouders van de erflater.
pi_99297694
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 18:50 schreef Troeta het volgende:
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 18:13 schreef nikky het volgende:
Mijn huis blijft dan ook van mij. Ten alle tijde, maar ik zal niet zeggen dat mijn partner (die heb ik trouwens niet :') ) het huis moet verlaten omdat mijn dochter het huis erft wanneer ik overlijd.
Nee, dat had ik over het hoofd gezien, dat kunnen we dichttimmeren als er kinderen in het spel zijn.

quote:
En ook niet na 20 jaar samenwonen pak je koffertje maar en dat is alles wat je bezit. Zou ik nogal vreemd vinden.
Nou ja, als je niks spaart, dan heb je ook niets. Ik denk daarom dat het het beste is, als zij de helft van mijn hypotheekrente betaalt, en van wat zij overhoudt, ze spaart of belegt voor later.
pi_99297827
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 14:59 schreef Document1 het volgende:
Wat een onzin. Zo hebben wij het ook gedaan. Alleen ben ik bij mijn huidige vrouw ingetrokken. Hebben exact dezelfde constructie gehanteerd. Inmiddels hebben we samen een huis en getoruwd ed. Je mag best rationeel nadenken over dit soort zaken, want als het mis gaat kun je er donder op zeggen dat het wat minder vriendelijk gaat dan bij elkaar intrekken.

Het beste is meteen een samenlevingscontract opstellen, waarin eea gergeeld wordt. De notaris betaal je er wel wat voor, maar het zorgt wel voor duidelijkheid als je uit elkaar gaat.
Whatever...
pi_99300879
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 22:18 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Het beste is meteen een samenlevingscontract opstellen, waarin eea gergeeld wordt. De notaris betaal je er wel wat voor, maar het zorgt wel voor duidelijkheid als je uit elkaar gaat.
Met mijn vorige vriendin had ik een samenlevingscontract. Toen we uit elkaar gingen, stond er echter geen letter in het contract dat ons hielp. Het ging alleen maar over de zorgplicht naar elkaar toe.

Dus je tip is aardig, maar dan nog: wat moet er dan in staan? Als ik de bovenstaande discussie voor mezelf zou moeten samenvatten, zou ik zeggen: testament laten opmaken.
pi_99301779
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 14:51 schreef jochem8 het volgende:
Bart, als ze met jouw voorstellen akkoord gaat lach ik me de ballen uit de broek :D
:P
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zondag 10 juli 2011 @ 23:45:50 #67
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_99302556
Je klinkt echt alsof je binnenkort dood gaat met je gepraat over overlijden en het testament.
All she wants and needs is just a little taste..
  maandag 11 juli 2011 @ 00:15:20 #68
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_99303979
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2011 23:45 schreef Luxuria het volgende:
Je klinkt echt alsof je binnenkort dood gaat met je gepraat over overlijden en het testament.
Er zijn ook veel mensen van overtuigd dat het niet gebeurt, die niks regelen en dan komen te overlijden. Dan is het allicht beter om er wel over na te denken en e.e.a. te regelen.
pi_99310709
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 23:14 schreef bart1977 het volgende:

[..]

Met mijn vorige vriendin had ik een samenlevingscontract. Toen we uit elkaar gingen, stond er echter geen letter in het contract dat ons hielp. Het ging alleen maar over de zorgplicht naar elkaar toe.

Dus je tip is aardig, maar dan nog: wat moet er dan in staan? Als ik de bovenstaande discussie voor mezelf zou moeten samenvatten, zou ik zeggen: testament laten opmaken.
Testament regelt alleen maar wat bij dood. Ook interessant, maar voorlopig is beëindiging van de relatie vermoedelijk een groter risico. Als zij bij jou woont en ze wordt enorm vals bij beëindiging van de relatie, heb je een probleem. Als ze bij beëindiging realtie gewoon een normaal mens blijft, dan kan het allemaal ongeveer zoals je in de OP voorstelt.
Daartussenin kom je volgens mij toch bij een samenlevingscontract uit waarbij je precies de punten uit je OP probeert vast te leggen.

Haar laten meebetalen aan het wonen lijkt me heel redelijk. Of je dat nu benoemt als deel van de rente of de aflossing maakt volgens mij niet echt uit - het mag een reëel bedrag zijn bij wijze van uitgespaarde huur maar niet zoveel dat ze eigenlijk een koophuis betaalt dat ze niet opstrijkt.

En je kan de regeling over een tijd weer veranderen he, je hoeft niet nu een levenslange relatie te overzien.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 11 juli 2011 @ 09:17:17 #70
324665 meth77
to do or not to do
pi_99310738
quote:
19s.gif Op zondag 10 juli 2011 14:47 schreef Jojoortje het volgende:
Ja dat vind ik ook een tikkie asociaal, je maakt toch een samenlevingsovereenkomst op
  maandag 11 juli 2011 @ 09:59:33 #71
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_99311444
Mijn vriendin is ook bij mij ingetrokken toen we gingen samenwonen. Aangezien we allebei ongeveer evenveel verdienen, betalen we gewoon allebei de helft van alle kosten. Zij heeft echter niet de helft van de hypotheek gekregen (dus geen eigenaar). Dit hebben we met name zo gelaten, omdat we toch over een tijdje gaan verhuizen. Als we permanent in mijn appartement zouden blijven wonen, zou ik dit wel anders gaan regelen.

Maar goed, ik snap best dat je niet nu al gelijk je halve huis weg wilt geven. Daar is de relatie nog te kort voor. Hoe je het dan moet regelen is inderdaad lastig, maar het belangrijkste punt is dat je er samen uit komt.

Het is misschien wel allemaal heel zakelijk om hier zo over te praten en ik snap ook wel dat je vriendin daar geen behoefte aan heeft. Die wil gewoon lekker bij haar vriend wonen en samen op de bank zitten *; Dat had mijn vriendin ook. Maar het is wel verstandig om de liefde even te parkeren en dit goed door te spreken. Het is niet leuk om na te denken over wat er gebeurd als een van beiden overlijdt of als de relatie stukloopt, maar helaas gebeurt het allemaal veel te vaak om het maar te negeren en te denken dat het alleen bij anderen gebeurt.
  maandag 11 juli 2011 @ 10:59:32 #72
324665 meth77
to do or not to do
pi_99312805
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 14:52 schreef opa_sigaar het volgende:
Jij komt te overlijden, zij zit in een rouwproces en kan gelijktijdig op zoek naar een nieuw onderkomen?

Daar de kans klein is dat je plotsklaps overlijdt lijkt me dit alsnog geen ideale situatie.
_O- :W
  maandag 11 juli 2011 @ 11:14:29 #73
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_99313239
Heeft ts al geinformeerd hoeveel centjes schoonpaps heeft :?
Dan zou een huwelijk in gemeenschap vam goederen wel eens de oplossing kunnen zijn voor deze centenneuker :D
pi_99313748
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 11:14 schreef ikweethetookniet het volgende:
Heeft ts al geinformeerd hoeveel centjes schoonpaps heeft :?
Dan zou een huwelijk in gemeenschap vam goederen wel eens de oplossing kunnen zijn voor deze centenneuker :D
Ik begrijp ts wel, hij heeft de woning zelf gekocht en de woning overzetten of verkopen kost veel geld. Ik zou alleen niet akkoord gaan met het bijleggen van de rente als ik er zelf niets aan overhoudt. Wel aan gwl, boodschappen, auto etc. Als ze slim is opent ze een spaarrekening, dan kunnen ze in de toekomst samen groter gaan wonen.
pi_99313882
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 11:34 schreef muhahaha het volgende:

[..]

Ik begrijp ts wel, hij heeft de woning zelf gekocht en de woning overzetten of verkopen kost veel geld. Ik zou alleen niet akkoord gaan met het bijleggen van de rente als ik er zelf niets aan overhoudt.
...
Hoezo niet? Hoe is dit anders dan huur?
pi_99313998
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 11:38 schreef DonJames het volgende:

[..]

Hoezo niet? Hoe is dit anders dan huur?
Nergens recht op, risico dat ze op straat komt te staan. Bij huur heb je rechten wanneer je netjes de huur betaald.
pi_99314582
De vriendin van TS zou eigenlijk natuurlijk helemaal niets hoeven betalen, het huis is en blijft immers van TS. Wanneer TS van mening is dat op geen enkel moment de vriendin van TS aanspraak op het huis zou mogen maken, dan zou TS natuurlijk ook zo flink moeten zijn om de kosten allemaal zelf te betalen. Geen rechten van vriendin van TS, maar dan ook geen verplichtingen waar ze verder niets aan heeft.
Dat vriendin verder wel de kosten van energie, boodschappen, etc deelt, lijkt me dan wel weer logisch...
pi_99315713
quote:
7s.gif Op maandag 11 juli 2011 11:59 schreef PaarsBeestje het volgende:
De vriendin van TS zou eigenlijk natuurlijk helemaal niets hoeven betalen, het huis is en blijft immers van TS. Wanneer TS van mening is dat op geen enkel moment de vriendin van TS aanspraak op het huis zou mogen maken, dan zou TS natuurlijk ook zo flink moeten zijn om de kosten allemaal zelf te betalen. Geen rechten van vriendin van TS, maar dan ook geen verplichtingen waar ze verder niets aan heeft.
Dat vriendin verder wel de kosten van energie, boodschappen, etc deelt, lijkt me dan wel weer logisch...
Dit.

Als vriendin meebetaalt aan huis, zonder daarvoor enig recht op (een deel van) het huis te krijgen lijkt me niet reëel.

Als de relatie goed blijft gaan, willen jullie misschien wel ooit een ander huis, dat kan je dan samen kopen.
pi_99316497
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 11:41 schreef muhahaha het volgende:

[..]

Nergens recht op, risico dat ze op straat komt te staan. Bij huur heb je rechten wanneer je netjes de huur betaald.
Vergelijk het met de situatie waarbij TS hoofdhuurder is en zij erbij komt wonen. Wie gaat er dan weg als de relatie uit gaat? Precies, zij. Situatie is alleen anders bij overlijden. Dus okee, dan hoeft ze niet de helft van de rente te betalen, maar (ik zeg maar wat) 45%.

quote:
7s.gif Op maandag 11 juli 2011 11:59 schreef PaarsBeestje het volgende:
Wat een onzin, ze woont toch in dat huis?
quote:
Want? Betaal jij in je huurwoning ook alleen maar energie, boodschappen etc, of toch ook nog huur? En wat denk je, is die huur alleen maar een risicopremie voor jouw recht om daar te mogen blijven wonen, of zal dat ook iets van een vergoeding zijn voor het gebruik van het huis (woongenot)?

quote:
3s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:34 schreef Zolena het volgende:

[..]

Dit.

Als vriendin meebetaalt aan huis, zonder daarvoor enig recht op (een deel van) het huis te krijgen lijkt me niet reëel.

Als de relatie goed blijft gaan, willen jullie misschien wel ooit een ander huis, dat kan je dan samen kopen.
Golddiggers! >:)
pi_99316665
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:58 schreef DonJames het volgende:

[..]

Vergelijk het met de situatie waarbij TS hoofdhuurder is en zij erbij komt wonen. Wie gaat er dan weg als de relatie uit gaat? Precies, zij. Situatie is alleen anders bij overlijden. Dus okee, dan hoeft ze niet de helft van de rente te betalen, maar (ik zeg maar wat) 45%.

[..]

Wat een onzin, ze woont toch in dat huis?

[..]

Want? Betaal jij in je huurwoning ook alleen maar energie, boodschappen etc, of toch ook nog huur? En wat denk je, is die huur alleen maar een risicopremie voor jouw recht om daar te mogen blijven wonen, of zal dat ook iets van een vergoeding zijn voor het gebruik van het huis (woongenot)?

[..]

Golddiggers! >:)
Maar bij huur kun je gewoon in je huis blijven wonen als er iets gebeurt, dat is hier nog niet eens het geval. Zodra er iets mis gaat, moet ze wegwezen (en snel ook een beetje als ik de reacties van TS lees). Niets mis mee, dat is iets wat ze zelf samen moeten weten. Niet helemaal eerlijk is dan dat ze voor dat huis moet betalen. Het is geen gunst hè dat ze daar mag wonen? Ik neem toch aan dat TS toch ook wel graag met haar in één huis wil gaan wonen. Als dat niet het geval is, moet hij er uberhaupt niet aan beginnen.
pi_99316975
quote:
7s.gif Op maandag 11 juli 2011 13:03 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]

Maar bij huur kun je gewoon in je huis blijven wonen als er iets gebeurt, dat is hier nog niet eens het geval. Zodra er iets mis gaat, moet ze wegwezen (en snel ook een beetje als ik de reacties van TS lees). Niets mis mee, dat is iets wat ze zelf samen moeten weten.
En dan hoeft ze daarom dus helemaal geen huur te betalen volgens jou? Lees nogmaals mijn reactie, waaruit denk jij dat de huurprijs bestaat? Betaal je voor het recht om er te blijven wonen (tegen betaling) als er iets misgaat, of betaal je (ook) voor het gebruik van de woning?

Het is écht niet logisch dat ze helemaal niets mee hoeft te betalen aan het rentedeel van de hypotheek.
quote:
Niet helemaal eerlijk is dan dat ze voor dat huis moet betalen. Het is geen gunst hè dat ze daar mag wonen? Ik neem toch aan dat TS toch ook wel graag met haar in één huis wil gaan wonen. Als dat niet het geval is, moet hij er uberhaupt niet aan beginnen.
Dus, wat jullie eigenlijk zeggen is dat zij alleen maar de extra kosten moet betalen die TS niet zou hebben als zij niet bij hem in zou trekken. Dat is een beetje als een "vriend" die overal met je mee wil rijden maar nooit iets betaalt voor de benzine, onder het mom van "zonder mij zou je ook met de auto zijn gegaan dus het kost je niks extra". :') ik hoef je niet te vertellen dat dat soort vriendschappen niet lang stand houden
pi_99318548
Gooi alletwee een maandelijks bedrag op een gezamelijke rekening.

Jij 2x zoveel als je vriendin.

Betaal daar alles van.

Sluit een levensverzekering af met haar als begunstigde, stop die verzekering als jullie uit elkaar gaan.

Klaar.
  maandag 11 juli 2011 @ 14:24:35 #83
286575 Roces18
Chef de party
pi_99319372
Toch niet meer dan normaal dat TS zijn vriendin een deel van de rente betaald. Zie het als huur, TS is toch geen suikeroompje van haar. ;)
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_99319698
Het gaat er niet zozeer om dat TS haar moet sponsoren, het gaat erom dat ze wel mee betaald en geen rechten krijgt mbt de betalingen. Als jij je huis onderverhuurt krijgt de huurder rechten wat oa betekend dat je de huurder er niet zomaar uit mag gooien (tenzij daar voor getekend is).

Dan zou ik voorstellen dat ze 33% van het netto bedrag maandelijks betaald en TS 67%.

50-50 zonder enig vorm van recht zou ik imo niet voor willen tekenen tenzij het huis op mijn naam zou staan...
  maandag 11 juli 2011 @ 14:38:04 #85
286575 Roces18
Chef de party
pi_99319877
Zonder pics kan ik niet verder...
pi_99319938
Mooi mokkel = gratis

Regelmatige McDonalds bezoekster = 50%?

Zoiets Roces18? :')
  maandag 11 juli 2011 @ 14:44:14 #87
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_99320140
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2011 16:52 schreef bart1977 het volgende:
Nou, ik denk dat het voor haar heel lastig wordt om de hypotheek op te brengen. Ik wil haar goed
Ze kan die toko dan toch verkopen?
Of sluit een overlijdensrisicoverzekering af.

quote:
Kijk jongens, ik ben niet harteloos. Ik zie alleen niet in waarom ze er bij een relatie financieel op vooruit hoeft
Raar, dat je een hoer je vriendin noemt?

En de helft van de rente betalen? Je hebt wel een erg naief chickie gescoord! _O-
Haters everywhere but I don't really care.
  maandag 11 juli 2011 @ 14:50:33 #88
28167 matthijst
pi_99320401
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 22:15 schreef bart1977 het volgende:
Nou ja, als je niks spaart, dan heb je ook niets. Ik denk daarom dat het het beste is, als zij de helft van mijn hypotheekrente betaalt, en van wat zij overhoudt, ze spaart of belegt voor later.
Dus jij je hypotheekrente lekker aftrekken, en zij jou lekker aftrekken.
Goed geregeld!
  maandag 11 juli 2011 @ 14:57:53 #89
324665 meth77
to do or not to do
pi_99320688
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 14:50 schreef matthijst het volgende:

[..]

Dus jij je hypotheekrente lekker aftrekken, en zij jou lekker aftrekken.
Goed geregeld!
lekker als je partner zich voortdurend belazerd voelt, ik zou maar niet samengaan wonen
  maandag 11 juli 2011 @ 14:58:53 #90
324665 meth77
to do or not to do
pi_99320725
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 13:58 schreef HansvD het volgende:
Gooi alletwee een maandelijks bedrag op een gezamelijke rekening.

Jij 2x zoveel als je vriendin.

Betaal daar alles van.

Sluit een levensverzekering af met haar als begunstigde, stop die verzekering als jullie uit elkaar gaan.

Klaar.
dat dus
  maandag 11 juli 2011 @ 15:03:51 #91
286575 Roces18
Chef de party
pi_99320912
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 14:39 schreef muhahaha het volgende:
Mooi mokkel = gratis

Regelmatige McDonalds bezoekster = 50%?

Zoiets Roces18? :')
Nee.
Want die regelmatige McDonalds bezoeker kan misschien wel een snelle metabolisme hebben. Waardoor ze ook erg dun is. Maar dun is niet per se knap.
  maandag 11 juli 2011 @ 15:10:56 #92
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_99321191
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 11:34 schreef muhahaha het volgende:
Als ze slim is opent ze een spaarrekening, dan kunnen ze in de toekomst samen groter gaan wonen.
:N als ze echt slim is rent ze zo hard mogelijk weg van deze centenneuker ;)
En belt ze de notaristelefoon hoe een samenevingscontract eruit ziet :Y
:W Bart :r
  maandag 11 juli 2011 @ 15:34:25 #93
286575 Roces18
Chef de party
pi_99322073
quote:
6s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:10 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

:N als ze echt slim is rent ze zo hard mogelijk weg van deze centenneuker ;
Hoezo centenneuker? Beter dan zo naïef zijn en denken dat iedereen het beste met je voort hebt.
pi_99322482
quote:
6s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:10 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

:N als ze echt slim is rent ze zo hard mogelijk weg van deze centenneuker ;)
En belt ze de notaristelefoon hoe een samenevingscontract eruit ziet :Y
:W Bart :r
Leer deze maar vast uit je hoofd:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 11 juli 2011 @ 15:51:09 #95
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_99322711
Bart kan beter een pools wijf in huis halen dan weet hij zeker dat ze alleen om de ¤ te doen is :6
pi_99323052
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:51 schreef ikweethetookniet het volgende:
Bart kan beter een pools wijf in huis halen dan weet hij zeker dat ze alleen om de ¤ te doen is :6
Jij weet het dus ook niet.
Eerst denken, dan typen
pi_99323362
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 16:00 schreef Piger het volgende:

[..]

Jij weet het dus ook niet.
Waarschijnlijk gebruikt zijn eega dezelfde redenatie als de lieftallige dames eerder in dit topic: "Als je écht van me houdt betaal je de hypotheekrente".

waarbij "hypotheekrente" natuurlijk regelmatig wordt vervangen door "potje zalf van 200 euro", "weekendje weg met vriendinnen", "Louis Vuitton-handtas", "nieuwe fiat 500" of "etentje met een ex-vriend (maar hij is homo tegenwoordig hoor!)" :')
pi_99323428
Ik zou een gezamenlijke rekening openen en dat beide bijvoorbeeld 50% van zijn/haar nettosalaris inlegt en daar alle kosten van betalen.

En stel je betaal 600 euri per maand aan rente. Je krijg aan HRA bijvb. 200 euri per maand. Dus zijn de totale rentekosten 400 euri. Die 400 euri wordt dan ook vanuit de gezamenlijke rekening maandelijks naar jouw rekening gestort, ervan uitgaande dat vanuit jouw betaalrekening de hypotheek betaald wordt.
pi_99329137
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 16:06 schreef ex het volgende:
Dont fall for the pussytrap
  maandag 11 juli 2011 @ 19:05:19 #100
286575 Roces18
Chef de party
pi_99330557
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:34 schreef Kickstart het volgende:

[..]

Dont fall for the pussytrap
money before bitches is de welbekende variant op bro's before ho's
pi_99331969
ze mag wel de aflossing van de hypotheek betalen maar verder nergens recht op hebben?
lijkt me een beetje raar.

of ze betaald mee en heeft rechten of ze betaald niet mee en heeft geen rechten.
  maandag 11 juli 2011 @ 19:35:31 #102
286575 Roces18
Chef de party
pi_99332197
ze mag hem batsen in ruil voor cash
  Moderator maandag 11 juli 2011 @ 19:45:16 #103
236264 crew  capricia
pi_99332686
Als jullie samen zouden huren, dan kan ze medehuurder worden.
Met een koopwoning kan dat niet, ze zal nooit dezelfde woonrechten hebben als de eigenaar. Gaat er iets mis, dan moet ze er gewoon uit.

Daarom is deze situatie niet te vergelijken met een huurwoning. Ik zou als vriendin dus ook niet de helft van de rente betalen (alla huur).
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_99335302
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:35 schreef Roces18 het volgende:
ze mag hem batsen in ruil voor cash
Hoort zij er dan niet geld bij te krijgen? :')
pi_99336515
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 20:30 schreef muhahaha het volgende:

[..]

Hoort zij er dan niet geld bij te krijgen? :')
Hallo, zij mag al in dat huis wonen ja, vind je dat niet genoeg? :(
pi_99340328
quote:
10s.gif Op maandag 11 juli 2011 20:49 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]

Hallo, zij mag al in dat huis wonen ja, vind je dat niet genoeg? :(
Nouja dat ligt eraan hoevaak ts wil dan... :D
  maandag 11 juli 2011 @ 21:54:18 #107
28167 matthijst
pi_99340965
Moet ze als ze nu bij je langskomt ook haar eigen drinken meenemen?
  Moderator maandag 11 juli 2011 @ 23:10:45 #108
236264 crew  capricia
pi_99345217
Ik zou als vrouw deze regeling nooit accepteren.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_99346539
Als je niet wil dat zij aanspraak kan maken op het huis of een gedeelte er van, dan is het niet fair dat ze mee betaalt aan de hypotheek.

Stel dat jij bij haar zou intrekken en jij betaalt mee aan de huur,dan wil jij toch ook medehuurder zijn?

Hoe kom je eigenlijk op de constructie die jij hebt bedacht? :?
Ik schijt ermee uit. Doei , bedankt voor het fokken.
  Milf maandag 11 juli 2011 @ 23:56:01 #110
16000 nikky
pi_99347524
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 23:10 schreef capricia het volgende:
Ik zou als vrouw deze regeling nooit accepteren.
Ook als man ben je een idioot.
pi_99347992
Waarom laat je niet wat tekenen, dat al deze eisen pas van kragt gaan als jullie scheiden (hopelijk niet)
  dinsdag 12 juli 2011 @ 09:43:49 #112
324665 meth77
to do or not to do
pi_99356694
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 00:04 schreef Santello het volgende:
Waarom laat je niet wat tekenen, dat al deze eisen pas van kragt gaan als jullie scheiden (hopelijk niet)
van kragt ?
  dinsdag 12 juli 2011 @ 09:44:56 #113
324665 meth77
to do or not to do
pi_99356727
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 21:54 schreef matthijst het volgende:
Moet ze als ze nu bij je langskomt ook haar eigen drinken meenemen?
Ze kan toch in natura betalen, per wip een tientje of zo?
En als aanvulling dan koken en schoonmaken voor je

Vind het wel logisch dat ze het huis uit moet als jij dood gaat, de hond moet ook naar het asiel dan
  dinsdag 12 juli 2011 @ 09:52:51 #114
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_99356908
Ze betaalt niet mee aan de hypotheek, ze betaalt mee aan de rente als vergoeding voor woongenot.

Dit is niet ongebruikelijk als je kijkt naar standaardsamenlevingscontracten en dan de clausule als het huis van een van beiden is.

Zoiets:

quote:
A. Regeling indien één partij eigenaar is:
Als de gemeenschappelijk bewoonde woning in eigendom toebehoort aan één van de
partijen, is de andere partij verplicht een in onderling overleg vast te stellen
vergoeding voor het woongenot te betalen. Voor zover de inkomens- en
vermogenspositie van de andere partij ontoereikend is, vervalt deze verplichting. Uit
deze regeling kan niet te enigen tijd door één van de partijen het bestaan van een
huurverhouding worden afgeleid.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator dinsdag 12 juli 2011 @ 09:56:44 #115
236264 crew  capricia
pi_99357000
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 09:52 schreef Lienekien het volgende:
Ze betaalt niet mee aan de hypotheek, ze betaalt mee aan de rente als vergoeding voor woongenot.

Dit is niet ongebruikelijk als je kijkt naar standaardsamenlevingscontracten en dan de clausule als het huis van een van beiden is.

Zoiets:

[..]

Als er een samenlevingscontract is, dan ben ik het met je eens.

Maar afgaand op de OP is er geen samenlevingscontract en kan hij zijn partner ieder moment de deur uit kicken. Mevrouw heeft 0,0 rechten what so ever. Nog minder dan een huurder.
De helft van de rente betalen lijkt me dan ook wat veel.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 12 juli 2011 @ 09:59:06 #116
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_99357046
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 09:56 schreef capricia het volgende:

[..]

Als er een samenlevingscontract is, dan ben ik het met je eens.

Maar afgaand op de OP is er geen samenlevingscontract en kan hij zijn partner ieder moment de deur uit kicken. Mevrouw heeft 0,0 rechten what so ever. Nog minder dan een huurder.
De helft van de rente betalen lijkt me dan ook wat veel.
Ook met samenlevingscontract kan hij haar er volgens mij ieder moment uitschoppen, dus dat maakt niet zoveel uit.

En het hoeft dus niet per se de helft te zijn, het is wat zij in redelijkheid vaststellen, afhankelijk van haar inkomen.
  Moderator dinsdag 12 juli 2011 @ 10:01:18 #117
236264 crew  capricia
pi_99357107
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 09:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ook met samenlevingscontract kan hij haar er volgens mij ieder moment uitschoppen, dus dat maakt niet zoveel uit.

En het hoeft dus niet per se de helft te zijn, het is wat zij in redelijkheid vaststellen, afhankelijk van haar inkomen.
Euh, dat ligt eraan wat je in dat contract opneemt. :)
Vaak benoem je wel een aantal maanden waarin die andere persoon de tijd heeft om een andere woning te zoeken. Dus niet van vandaag op morgen op straat.

Maar los daarvan: Ze heeft minder rechten dan een huurder. Zou voor mij een no go zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 12 juli 2011 @ 10:05:22 #118
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_99357209
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 10:01 schreef capricia het volgende:

[..]

Euh, dat ligt eraan wat je in dat contract opneemt. :)
Vaak benoem je wel een aantal maanden waarin die andere persoon de tijd heeft om een andere woning te zoeken. Dus niet van vandaag op morgen op straat.

Maar los daarvan: Ze heeft minder rechten dan een huurder. Zou voor mij een no go zijn.
Je kunt van alles opnemen in een samenlevingscontract, dus dat is mooi. Je kunt dus afspreken wat je maar wil. Moet je het alleen wel eerst eens worden.

En ja, ze heeft minder rechten dan een huurder. Maar ik vind dat in principe niet onredelijk. Ik geloof dat het al eerder in dit topic is genoemd: naarmate de relatie vordert, kun je de afspraken aanpassen. Als je nog maar net samenwoont, zou ik het ook onredelijk vinden als degene die erbij in is gekomen direct al rechten kan doen gelden. Als de relatie vordert en het samenwonen lijkt iets langdurigs te worden, dan wordt het tijd voor een volgende stap.
  Moderator dinsdag 12 juli 2011 @ 10:10:31 #119
236264 crew  capricia
pi_99357334
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 10:05 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je kunt van alles opnemen in een samenlevingscontract, dus dat is mooi. Je kunt dus afspreken wat je maar wil. Moet je het alleen wel eerst eens worden.

En ja, ze heeft minder rechten dan een huurder. Maar ik vind dat in principe niet onredelijk. Ik geloof dat het al eerder in dit topic is genoemd: naarmate de relatie vordert, kun je de afspraken aanpassen. Als je nog maar net samenwoont, zou ik het ook onredelijk vinden als degene die erbij in is gekomen direct al rechten kan doen gelden. Als de relatie vordert en het samenwonen lijkt iets langdurigs te worden, dan wordt het tijd voor een volgende stap.
Dat ben ik op zich wel met je eens. Maar toch zou ik er als niet-eigenaar moeite mee hebben om zo te gaan samenwonen. Ik zou het niet doen. Je bent altijd de mindere partij.
Wellicht scheelt het ook of het over een 20-jarige gaat of over iemand die 30 is.

En ik ken ook een voorbeeld van een kennis waarbij het bijv. niet geregeld is. De dame in kwestie werd zwanger en ging minder werken toen het kindje er was (lees financieel wat minder onafhankelijk) en mijnheer kan doen en laten wat hij wil. Het is immers zijn huis.
Voor zo'n situatie zou ik heel erg uitkijken.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 12 juli 2011 @ 10:14:36 #120
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_99357424
Tja, je moet het wél regelen. Zeker als er een kind bij komt. Daarom baart het me wel een beetje zorgen te lezen dat de vriendin van TS het er eigenlijk niet over wil hebben.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 10:19:35 #121
28167 matthijst
pi_99357544
Ik zou d'r gewoon niet aan beginnen.
Schijnbaar is TS nog er nog niet klaar voor om samen te wonen, of in ieder geval niet zeker genoeg van z'n relatie.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 10:20:54 #122
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99357585
Hoe is de verhouding aflossing/rente eigenlijk?
Want als TS vrijwel niet aflost maar voornamelijk rente betaalt dan lijkt het me zeker niet reëel dat zij de helft betaalt zonder zelfs rechten op te bouwen als hij overlijdt.

Verder lijkt een standaard 50/50 verdeling me ook niet reëel als er een flink inkomensverschil is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  † In Memoriam † dinsdag 12 juli 2011 @ 10:44:43 #123
43556 miss_dynastie
pi_99358186
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 22:15 schreef bart1977 het volgende:
Dit klinkt toch echt alsof dit niet een tijdelijke regeling is, maar je voor altijd de touwtjes in handen wil hebben. Ik kan me voorstellen dat je vriendin daarom huiverig is hier met je over te communiceren, omdat het helemaal niet leuk is om iemand van zo'n kant te zien.

Kijk, laten we wel wezen, dat je niet gelijk je koophuis na een jaar al stort in een gezamenlijke boedel, heeft iedereen wel begrip voor, sterker nog, mensen die het wel doen worden doorgaans wat meewarig aangekeken, alleen maar prima dus. Maar in jouw geval klinkt het echt alsof jij voor altijd de financiële baas wil blijven in de relatie en boven, in plaats van naast, haar wil staan. Zodra jij zegt 'het is over', kan ze gaan. En zoals ik het nu lees, geldt dat ook over 20 jaar. Ik vind het niet reeel om dat van een ander te verwachten. Als je huurt bouw je tenminste nog rechten op... als ik haar was zou ik er niet over piekeren bij je in te trekken.
pi_99359162
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 09:43 schreef meth77 het volgende:

[..]

van kragt ?
van kracht
  dinsdag 12 juli 2011 @ 12:27:17 #125
28167 matthijst
pi_99361604
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 10:44 schreef miss_dynastie het volgende:Maar in jouw geval klinkt het echt alsof jij voor altijd de financiële baas wil blijven in de relatie en boven, in plaats van naast, haar wil staan. Zodra jij zegt 'het is over', kan ze gaan. En zoals ik het nu lees, geldt dat ook over 20 jaar.
Voor TS win/win: hij zit goedkoper in zijn huis, hoeft nog maar de helft van het huishoudelijke werk te doen en heeft ook nog een vriendin te beschikking voor...
pi_99373844
fijn zo'n relatie waarin je het goed voor elkaar geregeld hebt ^O^

Zie je er geen toekomst in ofzo dat je alles zo los vast laat en niets voor elkaar wil regelen ?
pi_99374002
o en overigens

wij hebben het omgekeerd gedaan.. hij trok bij mij in.. en we hebben keurig vastgelegd wat ik ingebracht heb vwb het huis en bij scheiding of wat dan ook is dat deel en de opbrengst van dat deel naar rato voor mij.. Later hebben we samen een huis gekocht en is de overwaarde van huis 1 vastgelegd in een apart deel ..

verder hebben we netjes ORV op het huis op beide namen etc. en testament.. intussen zijn we getrouwd en hebben we kinderen dus is het meeste natuurlijk via de wet geregeld maar dat stukje overwaarde is apart vastgelegd. Vond hij wel zo netjes.. hij wilde niet mijn ingelegde deel toe eigenen.. dus zo kan het ook..
pi_99456318
quote:
19s.gif Opzondag 10 juli 2011 14:47 schreef Jojoortje het volgende:
en ze mag ook nog eens mee de hypotheekrente betalen... best een trieste denkwijze.
  donderdag 14 juli 2011 @ 14:34:18 #129
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_99456418
Best opvallend dat TS helemaal niet meer reageert. Wil hij zijn vingers er niet meer aan branden?
pi_99456483
Onze situatie: Ik werk, zij studeerd nog momenteel

Ik heb al gekocht betaal ongeveer 500 euro hypotheek. Zij betaald elke maand 250 euro aan mij als soort "huur". Ik neem alle kosten van gas, water, elektriciteit en internet op mij (ik schat 90 euro per maand).
  † In Memoriam † donderdag 14 juli 2011 @ 14:38:25 #131
43556 miss_dynastie
pi_99456620
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 14:35 schreef Emu het volgende:
Onze situatie: Ik werk, zij studeerd nog momenteel

Ik heb al gekocht betaal ongeveer 500 euro hypotheek. Zij betaald elke maand 250 euro aan mij als soort "huur". Ik neem alle kosten van gas, water, elektriciteit en internet op mij (ik schat 90 euro per maand).
Betekent dat dat ze ook rechten heeft, dus jij haar er niet zomaar uit kunt zetten?
  donderdag 14 juli 2011 @ 14:41:46 #132
324665 meth77
to do or not to do
pi_99456801
quote:
11s.gif Op donderdag 14 juli 2011 14:34 schreef Lienekien het volgende:
Best opvallend dat TS helemaal niet meer reageert. Wil hij zijn vingers er niet meer aan branden?
Die is een werkhuis voor savonds voor zijn vriendin aan het zoeken zodat ze in haar vrije tijd ook nog wat oplevert
  donderdag 14 juli 2011 @ 15:32:41 #133
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_99459505
Wat wordt TS afgefakkeld zeg, vaak door mensen die niet eens goed lezen. Het is best te begrijpen dat hij niet bij het eerste samenwonen alles wil regelen alsof ze in gemeenschap van goederen getrouwd zijn. De punten die terecht aangekaart worden, zoals direct moeten verhuizen bij overlijden, neemt hij welwillend op.

Edit: Het zou wat anders zijn als zijn partner niet meer gaat werken om voor kinderen te zorgen of het huishouden te doen ofzo.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_99460785
quote:
13s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:32 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Wat wordt TS afgefakkeld zeg, vaak door mensen die niet eens goed lezen. Het is best te begrijpen dat hij niet bij het eerste samenwonen alles wil regelen alsof ze in gemeenschap van goederen getrouwd zijn. De punten die terecht aangekaart worden, zoals direct moeten verhuizen bij overlijden, neemt hij welwillend op.

Edit: Het zou wat anders zijn als zijn partner niet meer gaat werken om voor kinderen te zorgen of het huishouden te doen ofzo.
Legio vrouwen trekken zo bij een man in "het wordt wel een keer geregeld.
30 jaar later worden ze ingeruild en staan ze met lege handen.
Dat is zo'n beetje de samenvatting ;)
  † In Memoriam † donderdag 14 juli 2011 @ 15:55:17 #135
43556 miss_dynastie
pi_99460826
quote:
13s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:32 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

Volgens mij lees jij zelf niet goed. Ik lees alle begrip voor het feit dat TS zijn koophuis niet direct gemeenschappelijk maakt, maar het wekt wel weerstand op dat hij de financiele meerdere van zijn partner wil zijn én blijven en haar rechteloos wil laten.
  donderdag 14 juli 2011 @ 16:06:02 #136
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_99461391
Ik lees nergens dat hij de meerdere zou willen zijn. En er zit nogal een groot gebied tussen rechteloos en recht op alles.

En met niet lezen doel ik vooral op de mensen die beweren dat zij mee moet betalen aan de aflossingen, terwijl duidelijk in de OP staat dat dat niet zo is.
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  † In Memoriam † donderdag 14 juli 2011 @ 16:19:52 #137
43556 miss_dynastie
pi_99462130
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 16:06 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ik lees nergens dat hij de meerdere zou willen zijn. En er zit nogal een groot gebied tussen rechteloos en recht op alles.
Tuurlijk zit daar een groot verschil in, maar voor TS niet echt. Het is zijn huis, zij betaalt mee aan de rente en de helft van de kosten, maar als hij zegt 'je kan opsodemieteren', dan kan ze gaan, als hij het loodje legt, mag ze na ingrijpen van hier ietsje langer blijven, maar het gaat allemaal naar papa en mama uiteindelijk. Dat klinkt niet heel liefdevol, maar vooral ook niet toekomstgericht en een partner zou een sukkel zijn als hij/zij hierin trapt.
  donderdag 14 juli 2011 @ 17:09:50 #138
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_99464673
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2011 14:45 schreef bart1977 het volgende:
Samenwonen

Ik ben 30+ en heb een huis. Ik heb sinds een jaar een vriendin en zij huurt een klein flatje. Het ziet er naar uit dat we gaan samenwonen in mijn huis.

We gaan niet trouwen en ik heb het standpunt: ieders eigendom blijft ieders eigendom. Ook heb ik als uitgangspunt dat we allebei prima voor onszelf kunnen zorgen als een van ons overlijdt, of de relatie wordt beëindigd.

Er zijn een aantal aandachtspunten voor mij, en ik kom langzaam tot de conclusie dat er eigenlijk bar weinig hoeft te worden vastgelegd.

Huis. Stel, we gaan uit elkaar. Geen probleem zo denk ik, zij zoekt dan een te huren appartement voor zichzelf. Stel, ik kom te overlijden. Ook geen probleem, het huis wordt dan geërfd door mijn ouders en zij zoekt een te huren appartement.

Pensioen. Stel, een van ons komt te overlijden. Geen probleem, want ieder heeft bij ABP zijn eigen pensioen opgebouwd.

Wij hebben PRECIES dezelfde afspraken. We wonen nu een maand of 8 samen. Probleemloos. Het is maar hoe je het met elkaar wilt afspreken. Ik vind het mooi transparant en het werkt.

Het is ook een keuze (die wij ook gemaakt hebben): ik zie het alsof zij huur aan mij betaalt. Zij vindt dat prima. Als er stront aan de knikker is en het dak gaat lekken, dan betaal ik dat 100%. Dat zijn de consequenties. Maar wel transparant.

Ik zeg: doen!
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_99465779
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 17:09 schreef JeOma het volgende:
Als er stront aan de knikker is en het dak gaat lekken, dan betaal ik dat 100%. Dat zijn de consequenties. Maar wel transparant.
Heb ik nou zo'n romantisch idee van dat je een gezamenlijk inkomen hebt in een relatie als je samen in een huis woont? Zij draagt toch ook bij aan het huishouden? Dat jij het overmaakt vanaf jouw rekening maakt niet zo veel uit als zij de boodschappen betaalt hè, indirect betaalt ze gewoon mee.

Of is het jouw dak, en huurt zij dat van jou?

[ Bericht 1% gewijzigd door lezzer op 14-07-2011 18:21:08 ]
  donderdag 14 juli 2011 @ 19:03:14 #140
28167 matthijst
pi_99469891
Yes, ze huurt zijn dak.... Als ze nou een keer flink moet poepen en de plee raakt verstopt. Moet zij dan betalen, of jij, omdat het jouw plee is?
  donderdag 14 juli 2011 @ 21:57:07 #141
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99478861
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 16:19 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Tuurlijk zit daar een groot verschil in, maar voor TS niet echt. Het is zijn huis, zij betaalt mee aan de rente en de helft van de kosten, maar als hij zegt 'je kan opsodemieteren', dan kan ze gaan, als hij het loodje legt, mag ze na ingrijpen van hier ietsje langer blijven, maar het gaat allemaal naar papa en mama uiteindelijk. Dat klinkt niet heel liefdevol, maar vooral ook niet toekomstgericht en een partner zou een sukkel zijn als hij/zij hierin trapt.
Persoonlijk vind ik "de helft van de kosten" zelfs bijna onredelijk als het inkomensverschil erg groot is, en dat is het kennelijk want TS weet nu al dat als hij doodgaat, dat zij dan niet genoeg verdient om de hypotheek te kunnen betalen....
Dan zit er niet alleen een heel flink verschil in de inkomens, maar dan ziet het er zelfs naar uit dat ze de komende jaren niet zo'n inkomen zal hebben dat ze de hypotheek wel zou kunnen betalen.

De vraag is dan maar of het werkelijk redelijk is dat ze de helft van alle kosten (die hij nu ook alleen draagt, maar die iets zullen toenemen als zij bij hem intrekt) betaalt, het zou redelijker zijn als de kosten die zij betaalt naar inkomen zouden zijn; Hij 3000 netto per maand, zij 2000? Dan betaalt hij ook de helft meer.

Daarbij ben ik nog steeds benieuwd hoeveel hij nou werkelijk aflost, want het staat wel leuk "ik betaal de aflossing, en zij mag de helft van de rente betalen" maar als hij vrijwel niet aflost dan betaalt zij dus nog bijna de helft van alle woonlasten.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_99481679
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 15:52 schreef eleusis het volgende:

[..]

En geen verlies kan lijden.
Waarschijnlijk zit er NHG op het huis, dus verlies leiden is dan sowieso geen optie.
PWBF
  Moderator vrijdag 15 juli 2011 @ 01:35:23 #143
236264 crew  capricia
pi_99488659
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 17:09 schreef JeOma het volgende:

[..]

Wij hebben PRECIES dezelfde afspraken. We wonen nu een maand of 8 samen. Probleemloos. Het is maar hoe je het met elkaar wilt afspreken. Ik vind het mooi transparant en het werkt.

Het is ook een keuze (die wij ook gemaakt hebben): ik zie het alsof zij huur aan mij betaalt. Zij vindt dat prima. Als er stront aan de knikker is en het dak gaat lekken, dan betaal ik dat 100%. Dat zijn de consequenties. Maar wel transparant.

Ik zeg: doen!
Dus het is alsof ze huur aan je betaalt? En aan het einde van de relatie of bij overlijden van jou heeft ze nergens aanspraak op?
Das dan dus minder dan als je gewoon zou gaan huren dus.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 15 juli 2011 @ 01:36:09 #144
236264 crew  capricia
pi_99488679
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:54 schreef lezzer het volgende:

[..]

Legio vrouwen trekken zo bij een man in "het wordt wel een keer geregeld.
30 jaar later worden ze ingeruild en staan ze met lege handen.
Dat is zo'n beetje de samenvatting ;)
Dat dus. Ik zie dat vaak genoeg om me heen gebeuren.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_99491124
De meeste vrouwen zijn domme volgzame schapen, dus die zullen het prima vinden om huur aan hun partner te betalen. Vrouwen met een beetje verstand van zaken, toekomst en investeringen zullen hier nooit akkoord mee gaan.
PWBF
  vrijdag 15 juli 2011 @ 08:31:46 #146
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99491590
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 07:33 schreef Nielsch het volgende:
De meeste vrouwen zijn domme volgzame schapen, dus die zullen het prima vinden om huur aan hun partner te betalen. Vrouwen met een beetje verstand van zaken, toekomst en investeringen zullen hier nooit akkoord mee gaan.
Ja, en degenen die niet zo dom en volgzaam zijn worden gelijk voor gold digger uitgemaakt...
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 15 juli 2011 @ 08:49:08 #147
324665 meth77
to do or not to do
pi_99491801
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 07:33 schreef Nielsch het volgende:
wel mee accoord gaan, omdat dit wordt mdegedeld als ze al vast zitten, maar ze zullen een uitweg gaan zoeken, dus geen constructief geheel voor de toekomst
pi_99491892
Als je pas een jaar samen bent en gaat samenwonen snap ik best dat je alles een beetje gescheiden wilt houden. Een jaar is maar kort en er zijn veel stellen die toch uit elkaar gaan wanneer ze gaan samenwonen.

Maar TS komt wel erg zakelijk over alsof er geen sprake van liefde is.
Ik vind het vreselijk om te horen dat TS zelfs als hij dood gaat zijn partner op zoek moet naar een flatje.

Dus ook al ben je in 2025, 15 jaar samen dan nog gun jij je ouder het huis meer dan de liefde van je leven?
pi_99492012
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 08:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, en degenen die niet zo dom en volgzaam zijn worden gelijk voor gold digger uitgemaakt...
Onzin. Niet door mij. Ik zou ze voor verstandig uitmaken.
PWBF
pi_99493036
Ik zou dat ook niet onmiddelijk doen. Beetje lullig als je na een half jaar uit elkaar gaat en ook meteen je huis kunt verkopen.Laat die vriendin (t.z.t.) gewoon voor een deel de hypotheek meebetalen . Is ze ook deels eigenaar van het huis. Kan of wil ze dat niet, maar wil ze wel "rechten" hebben voor "als we straks uit elkaar gaan" kan ze opdonderen. Liefdeloos he?
  vrijdag 15 juli 2011 @ 10:04:58 #151
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99493217
Dat ze erfgenaam is als hij overlijdt wil niet zeggen dat het huis ook gelijk onderdeel van een gezamenlijke boedel is, en zij dus na een half jaar bijdragen in de kosten ook recht heeft op het huis of de overwaarde.
Dat hoeft zelfs bij een huwelijk op huwelijkse voorwaarden niet zo te zijn, in dat geval hoogstens op de helft van de overwaarde opgebouwd gedurende het huwelijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 15 juli 2011 @ 10:15:16 #152
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_99493444
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 08:55 schreef covie het volgende:
Als je pas een jaar samen bent en gaat samenwonen snap ik best dat je alles een beetje gescheiden wilt houden. Een jaar is maar kort en er zijn veel stellen die toch uit elkaar gaan wanneer ze gaan samenwonen.

Maar TS komt wel erg zakelijk over alsof er geen sprake van liefde is.
Ik snap niets van die instelling, waarom zou je liefdevol over moeten komen in een forum over Werk, Geldzaken en Recht? Het gaat hier om de zakelijke kant. De liefde van TS en zijn partner hebben wij niets mee te maken.
quote:
Ik vind het vreselijk om te horen dat TS zelfs als hij dood gaat zijn partner op zoek moet naar een flatje.
Het is toch niet zo vreemd dat in een prille relatie, als TS dood gaat, het niet betekent dat zijn partner in een te groot te duur huis blijft wonen? Verhuizen is geen doodvonnis hoor.

quote:
Dus ook al ben je in 2025, 15 jaar samen dan nog gun jij je ouder het huis meer dan de liefde van je leven?
Aannames, daar heeft TS niets over gezegd. Misschien gaan ze ooit wel verhuizen en kopen ze dan wel samen een huis. Of trouwen. Of wat dan ook. Je valt een hypothetisch spookbeeld aan.
pi_99493498
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 14:56 schreef nikky het volgende:

Je houdt echt van der he? *;

:{
Lol.
Terrorism is the poor mans war, war is the rich mans terrorism.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 16:13:29 #154
233420 Offtrack
Omdat het kan...
pi_99667151
Niet normaal hoe TS hier afgebrand wordt...

Ik heb ook een huis en mijn vriendin woont bij mij, volgens ongeveer hetzelfde principe.
Ik betaal de aflossing en spaardeel van hypotheek. De rest gaat 50/50, of naar rato als de inkomsten meer gaan afwijken.

Ik snap niets van al die mensen roepen dat degene die bij iemand met een huis intrekt 'nog minder rechten dan een huurder heeft'.

Als alles goed gaat, kopen we straks samen een huis probleem opgelost.

Gaat het niet goed, gaan we uit elkaar of ga ik dood... dan zal ze een andere plek moeten zoeken om te wonen. Dat risico kunnen wij als kinderloze twintigers echt wel nemen.

Wat heb je aan 'huurders' rechten als je relatie over is? Lekker nog een paar maanden in hetzelfde huis blijven wonen, omdat je dat recht nou eenmaal hebt?

Daarnaast snap ik die mensen die moord en brand schreeuwen over dat de inwonende partij rente zou betalen, maar geen recht heeft op een deel van het huis ook niet.
Ze betaald toch gewoon voor het woongenot.
De eigenaar loopt wel al het risico, zeker in tijden van crisis. Willen die roeptoeters ook meebetalen aan de 'onderwaarde' door dalende huizenprijzen?
pi_99667509
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 16:13 schreef Offtrack het volgende:
Willen die roeptoeters ook meebetalen aan de 'onderwaarde' door dalende huizenprijzen?
Sterker nog, dat doe ik al jaren.
Natuurlijk wil je dat dan. Het gaat helemaal niet om risico, het gaat om het eigenaar zijn.
  † In Memoriam † dinsdag 19 juli 2011 @ 16:25:58 #156
43556 miss_dynastie
pi_99667739
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 16:13 schreef Offtrack het volgende:
Als alles goed gaat, kopen we straks samen een huis probleem opgelost.
En als je TS hebt gelezen, is hij niet genegen straks samen te kopen.

quote:
Wat heb je aan 'huurders' rechten als je relatie over is? Lekker nog een paar maanden in hetzelfde huis blijven wonen, omdat je dat recht nou eenmaal hebt?
Nou eh, ik weet niet waar jij woont, maar hier is het onmogelijk binnen een dag een woning te vinden, laat staan voor een redelijke prijs. Door zo'n clausule kun je in ieder geval zoeken naar een woning zonder met je spullen op straat te staan. Zo gek is dat toch niet?
pi_99667959
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 16:27 schreef Piger het volgende:
Wat is het probleem van het betalen van de helft van de rente? Ze had anders ook huur moeten betalen en daarnaast profiteert ze van de aflossingen omdat de rente daardoor daalt. Ik snap het gezeur niet zo.

Kan me verder voorstellen dat je niet meteen je hele huis wilt weggeven, maar kan me voorstellen dat je de hele erfenis over een aantal jaar toch naar haar gaat overzetten als het allemaal wat zekerder is.
Dit vind ik altijd zo'n rare redenatie. Als je gaat samenwonen, ga je er toch vanuit dat je bij elkaar blijft? Dat is toch geen lichte beslissing die je zomaar even neemt? Ik ben gaan samenwonen met mijn vriend (inmiddels zo'n 3 jaar geleden) met de gedachte dat we samen oud zouden worden. We hebben dan ook direct een testament opgesteld waarin we alles aan elkaar nalaten (dit om te voorkomen dat bij een eventueel overlijden zijn ouders mij niets meer geven/gunnen of andersom, helaas hebben we hier voorbeelden van gezien in onze omgeving).

That being said, je moet natuurlijk wel verstandig blijven. We hebben dus wel een samenlevingscontract opgesteld - maar gewoon een simpele 'mochten we uit elkaar gaan, dan gaan alle bezittingen netjes door twee, inclusief spaargeld e.d.'.

Maar goed, ik begrijp mensen ook al niet goed die bijvoorbeeld geen gezamenlijke (spaar)rekeningen hebben.. het doel is toch SAMEN te wonen - dat is toch echt iets anders dan 'toevallig in hetzelfde huis wonen maar je eigen gang blijven gaan'.

Dus, tips voor ts:
- Stel wel een samenlevingscontract op - gewoon zodat alles geregeld is, mochten jullie nog eens uit elkaar gaan (ook al denk je nu dat jullie dat volwassen kunnen regelen, je weet maar nooit hoe iemand zich gedraagt in zo'n situatie).
- Regel in een testament in ieder geval wat je wilt dat er gebeurt met het huis, je geld en je bezittingen na je overlijden. Beetje sneu als álles naar je ouders gaat na je dood. Nogmaals, dit hebben wij zien gebeuren bij kennissen van ons - zij dachten: 'ach, we gaan volgend jaar trouwen, dan is alles vanzelf geregeld'. Helaas kwam hij te overlijden voor hun huwelijk, waarna de ouders werkelijk álles van hem (zelfs zijn kleren, playstationspelletjes e.d.!) hebben ingenomen, en haar de boodschap gaven: 'we hebben het huis verkocht, je moet eruit'. Punt. Zorg in ieder geval dat je vriendin datgene krijgt wat je haar wilt nalaten.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 16:32:46 #158
233420 Offtrack
Omdat het kan...
pi_99668020
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 16:25 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

En als je TS hebt gelezen, is hij niet genegen straks samen te kopen.

Okee, ik weet niet voor hoelang TS van plan is de situatie zo te laten, maar voor jonge mensen zonder kinderen kan deze situatie prima voor een paar jaar lijkt me.

quote:
Nou eh, ik weet niet waar jij woont, maar hier is het onmogelijk binnen een dag een woning te vinden, laat staan voor een redelijke prijs. Door zo'n clausule kun je in ieder geval zoeken naar een woning zonder met je spullen op straat te staan. Zo gek is dat toch niet?
Nee okee, maar je kunt niet alle onzekerheden in het leven afdekken. Misschien ga je explosief uit elkaar en gaat ze direct weg "alles liever dan nog 1 seconde bij mij te zijn :P"
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat als je op een gegeven moment uit elkaar gaat, dat toch nooit zo loopt als je ooit hebt gepland...
  dinsdag 19 juli 2011 @ 16:35:41 #159
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_99668181
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 16:31 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Dit vind ik altijd zo'n rare redenatie. Als je gaat samenwonen, ga je er toch vanuit dat je bij elkaar blijft? Dat is toch geen lichte beslissing die je zomaar even neemt? [...]
Grotendeels wel eens met de rest van je betoog, maar niet per se met bovenstaande. Ik denk dat echt niet iedereen gaat samenwonen met dat idee van 'we blijven altijd samen'. Ik denk dat genoeg stellen eraan beginnen uit praktische overwegingen en/of met het idee 'we gaan eens kijken hoe ons dat bevalt'.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 16:35:55 #160
233420 Offtrack
Omdat het kan...
pi_99668197
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 16:31 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

....Helaas kwam hij te overlijden voor hun huwelijk, waarna de ouders werkelijk álles van hem (zelfs zijn kleren, playstationspelletjes e.d.!) hebben ingenomen, en haar de boodschap gaven: 'we hebben het huis verkocht, je moet eruit'. Punt....
Ik heb genoeg vertrouwen in mijn ouders wat dit betreft. Ik heb ze ook gevraagd ervoor te zorgen dat ze op een normale manier aan d'r nieuwe trieste (zonder mij..:() leven kan beginnen.
pi_99668328
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 16:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Grotendeels wel eens met de rest van je betoog, maar niet per se met bovenstaande. Ik denk dat echt niet iedereen gaat samenwonen met dat idee van 'we blijven altijd samen'. Ik denk dat genoeg stellen eraan beginnen uit praktische overwegingen en/of met het idee 'we gaan eens kijken hoe ons dat bevalt'.
Nee, ik formuleerde het verkeerd - ik snap dus niet dat mensen op basis van de door jou genoemde redenen gaan samenwonen. Ik weet wel dat er mensen zijn die dat doen, maar dat begrijp ik dus niet ;).
pi_99668353
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 16:35 schreef Offtrack het volgende:

[..]

Ik heb genoeg vertrouwen in mijn ouders wat dit betreft. Ik heb ze ook gevraagd ervoor te zorgen dat ze op een normale manier aan d'r nieuwe trieste (zonder mij..:() leven kan beginnen.
Ik heb dat vertrouwen ook in mijn ouders, maar mensen die verblind zijn door verdriet, doen nogal eens rare dingen..

En daarbij: heb je dat vertrouwen ook in haar ouders, mocht zij komen te overlijden en de situatie andersom zijn?
  dinsdag 19 juli 2011 @ 16:40:27 #163
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_99668386
quote:

[..]

Onverstandig besluit. Zoiets kun je beter goed zelf regelen. Zou het als vriendin ook niet willen.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 16:41:39 #164
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_99668442
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 16:38 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Nee, ik formuleerde het verkeerd - ik snap dus niet dat mensen op basis van de door jou genoemde redenen gaan samenwonen. Ik weet wel dat er mensen zijn die dat doen, maar dat begrijp ik dus niet ;).
Aan de andere kant kun je gaan samenwonen met het idee: 'dit is voor altijd' en na een jaar gillend weglopen omdat het zo tegenvalt.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 16:56:34 #165
233420 Offtrack
Omdat het kan...
pi_99669142
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 16:39 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Ik heb dat vertrouwen ook in mijn ouders, maar mensen die verblind zijn door verdriet, doen nogal eens rare dingen..

En daarbij: heb je dat vertrouwen ook in haar ouders, mocht zij komen te overlijden en de situatie andersom zijn?
Ik zie deze 'makkelijke' manier van samenwonen als iets tijdelijks. En het vertrouwen dat het goed komt met haar is voor mij (en voor haar) voorlopig genoeg.

Als de situatie andersom was zou ik niet graag afhankelijk zijn van haar ouders. Maar dat zou ik dan ook niet zijn. Ik pak gewoon mijn spullen en alles van haar wat ze me gunnen en ga uithuilen en opnieuw beginnen. Maar dat is niet de situatie.

Ik ga sowieso voorlopig niet dood statistisch gezien, dus heb ik dit nu nog kleine risico wat mij betreft afdoende afgedekt. Als we ouder zouden zijn en er zouden meer belangen spelen... tsja.. dan regel je het anders.
Voorlopig voldoet dit.
  Moderator dinsdag 19 juli 2011 @ 17:00:18 #166
236264 crew  capricia
pi_99669304
quote:

[..]

Het gaat niet om hoe lief je ouders wel niet zijn.
Als je het niet regelt, klopt de fiscus gewoon bij je ouders aan. En dan mogen ze afrekenen, ook als zijn ze heel lief.
Erfbelasting voor je ouders : 30 tot 40 % (en kunnen ze dat contant betalen? zo niet, dan moeten ze het huis verkopen...)
Erfbelasting voor je partner: Vrijstelling tot 6 ton.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_99669614
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 16:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Aan de andere kant kun je gaan samenwonen met het idee: 'dit is voor altijd' en na een jaar gillend weglopen omdat het zo tegenvalt.
Tuurlijk, dat is ook zo. We zijn ook daarom zo verstandig geweest om alles dus wél te regelen ;). Maar het ging mij om de instelling waarmee je gaat samenwonen. Naar mijn idee moet je dat gewoon alleen doen als je echt denkt dat je samen oud gaat worden.
  † In Memoriam † dinsdag 19 juli 2011 @ 17:10:34 #168
43556 miss_dynastie
pi_99669707
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 16:32 schreef Offtrack het volgende:
Nee okee, maar je kunt niet alle onzekerheden in het leven afdekken. Misschien ga je explosief uit elkaar en gaat ze direct weg "alles liever dan nog 1 seconde bij mij te zijn :P"
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat als je op een gegeven moment uit elkaar gaat, dat toch nooit zo loopt als je ooit hebt gepland...
Nee, niet alle onzekerheden, dat klopt, maar een dak boven je hoofd is toch wel zo'n zekerheid die je op een relatief simpele manier af kan dekken. En het kan dat de partner wegrent met een 'ik wil je nooit meer zien of horen', maar da's dan eigen keus en toch iets anders dan zonder rechten op straat worden gegooid.
pi_99719110
Ik hoop dat er sprake is van liefde...en OK, van liefde kun je niet leven, bovenal moet alles fair zijn voor beide partijen; de vraag is: wat is fair voor beiden?
Ik heb het nooit geweten..
Ikzelf ben eigenaar van een huis (ttz de bank) en en heb 2 jaren geleden een

gescheiden man leren kennen . Heb nooit een bijdrage gevraagd !
Tot 6 maanden geleden; ik vond het tijd om te bespreken..."hij was gene prater" zei hij.
Uiteindelijk krijg ik 2 maanden geleden te zien dat mijn vriend 300 euro gestort heeft op mijn rekening. Ik heb hierover willen praten; wat dit alles inhield? of dit bedrag vast lag?...
Meneer kon niet praten...na een hevige discussie is hij vertrokken, zomaar....niks meer van gehoord.
Hij heeft hier 2 jaren kost en inwoon(wasplas,strijk, eten,..) GRATIS gehad....en moet ik nu aannemen dat liefde belangrijker is dan hier over te zeveren? Ik noem dit misbruik van de goedheid van een mens en spelen met het leven..van mijn kinderen.
EEN SCHANDE
  woensdag 20 juli 2011 @ 20:11:26 #170
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_99719348
quote:
17s.gif Op woensdag 20 juli 2011 20:06 schreef lochness het volgende:
Ik hoop dat er sprake is van liefde...en OK, van liefde kun je niet leven, bovenal moet alles fair zijn voor beide partijen; de vraag is: wat is fair voor beiden?

Tot 6 maanden geleden; ik vond het tijd om te bespreken..."hij was gene prater" zei hij.
Uiteindelijk krijg ik 2 maanden geleden te zien dat mijn vriend 300 euro gestort heeft op mijn rekening. Ik heb hierover willen praten; wat dit alles inhield? of dit bedrag vast lag?...
Meneer kon niet praten...na een hevige discussie is hij vertrokken, zomaar....niks meer van gehoord.
Hij heeft hier 2 jaren kost en inwoon(wasplas,strijk, eten,..) GRATIS gehad....en moet ik nu aannemen dat liefde belangrijker is dan hier over te zeveren? Ik noem dit misbruik van de goedheid van een mens en spelen met het leven..van mijn kinderen.
EEN SCHANDE
Dus je kwam er pas achter dat je een uitvreter in huis had genomen toen het al te laat was? Geen prater maar hij was wel lief?
  woensdag 20 juli 2011 @ 20:12:47 #171
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_99719408
quote:
3s.gif Op zondag 10 juli 2011 15:10 schreef MisterSqueaky het volgende:
Zij zou dus meebetalen aan je hypotheek, maar geen officieel schuldenaar of eigenaar worden ?

Misschien even nadrukkelijk vastleggen dat ze geen huurrechten heeft ;)
bijdragen in huishouden = gezamenlijk eigendom verwerven, ook van een huis dat niet op haar naam staat; ook als ze de boodschappen betaalt en hij de hypotheek.

jurisprudentie ten overvloede hierover.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  woensdag 20 juli 2011 @ 20:17:57 #172
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_99719644
quote:
7s.gif Op woensdag 20 juli 2011 20:12 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

bijdragen in huishouden = gezamenlijk eigendom verwerven, ook van een huis dat niet op haar naam staat; ook als ze de boodschappen betaalt en hij de hypotheek.

Ik heb het mensen wel vaker zien beweren hier op het forum, maar nog nooit een bron gezien.
pi_99719680
JA!!
hééééél lief en via mijn kideren de weg naar binnen vinden; en ik "stom", niet durven in het begin. Misschien ook omdat ik eerst dacht dat het niet nodig was. Maar je kent dat; ze blijven 1 dag per week slapen. Na een maand komen ze met hunne vuile was binnen. Nadien zie je dat hij reeds een huissleutel heeft toegeeigend,..
Zo dikwijls willen praten, NOOIT de mogelijkheid gekregen!
Dedjuu toch; en nu zit ik nog met een schuldgevoel. Net voor hij vertrok zei hij dat ik meer op zijn geld uit was dan zijn liefde?!?!
Begrijpe wie begrijpe kan???
  woensdag 20 juli 2011 @ 20:20:02 #174
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_99719770
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 20:18 schreef lochness het volgende:
JA!!
hééééél lief en via mijn kideren de weg naar binnen vinden; en ik "stom", niet durven in het begin. Misschien ook omdat ik eerst dacht dat het niet nodig was. Maar je kent dat; ze blijven 1 dag per week slapen. Na een maand komen ze met hunne vuile was binnen. Nadien zie je dat hij reeds een huissleutel heeft toegeeigend,..
Zo dikwijls willen praten, NOOIT de mogelijkheid gekregen!
Dedjuu toch; en nu zit ik nog met een schuldgevoel. Net voor hij vertrok zei hij dat ik meer op zijn geld uit was dan zijn liefde?!?!
Begrijpe wie begrijpe kan???
Nee, ik ken dat niet.

Maar misschien kun je er een topic over openen in R&P?
pi_99719842
Ik ben nieuw, wat is R&P??
  woensdag 20 juli 2011 @ 20:23:48 #176
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_99719958
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 20:21 schreef lochness het volgende:
Ik ben nieuw, wat is R&P??
Relaties & Psychologie

En als je alleen maar wilt klagen, is er de klaagbaak: Klaagbaak
pi_99720033
hahahahahahaa, goeie
als je iets meemaakt mag je klagen ;-)
bedankt voor de tip
  woensdag 20 juli 2011 @ 21:27:44 #178
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_99723200
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 20:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik heb het mensen wel vaker zien beweren hier op het forum, maar nog nooit een bron gezien.
http://zoeken.rechtspraak.nl/default.aspx

kun je ook zoeken op trefwoorden.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  donderdag 21 juli 2011 @ 07:43:54 #179
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_99737888
quote:
3s.gif Op woensdag 20 juli 2011 21:27 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

http://zoeken.rechtspraak.nl/default.aspx

kun je ook zoeken op trefwoorden.
Op 'ex-samenwoners' en 'koopwoning' vind ik er één, maar die is niet van toepassing op deze situatie.

Heb ik nou slecht gezocht of heb jij ongelijk?
  donderdag 21 juli 2011 @ 07:56:10 #180
254545 lichtekooi
niet zwaar dus.
pi_99737955
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 07:43 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Op 'ex-samenwoners' en 'koopwoning' vind ik er één, maar die is niet van toepassing op deze situatie.

Heb ik nou slecht gezocht of heb jij ongelijk?
vriendin kreeg van haar advocaat hetzelfde te horen.

+ dat ze recht had op een deel van de voorwaarde van het huis na meer dan 5 jaar samenwonen.
Ze heeft met allebei niets gedaan omdat ze geen gedoe wilde, maar dat is gewoon dom van haar geweest als dat waar is.
Overigens heb ik t nooit opgezocht ofzo. ;)
Een lichtekooi is een wat oudere benaming voor een vrouw van lichte zeden, oftewel een prostituee.
  donderdag 21 juli 2011 @ 08:04:10 #181
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_99738018
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 17:11 schreef bart1977 het volgende:

[..]

Nee, ik wil dat ze de helft van de RENTE betaald, niet van de aflossing. Dat zou niet fair zijn.
Bij mijn hypotheek is de aflossing een SCHIJNTJE tov de rente. 1100 rente tegen 250 aflossing. Laat haar ook wat aflossen dan of wil je zo graag dat zei het huis niet krijgt. :P

Op het huis zit ook een overlijdensrisico verzekering. Mocht ik (of zei) dood gaan, hoeft de ander het huis niet hals over kop te verkopen om nog te kunnen eten daarna.

Dat is liefde toch? O+
pi_99740694
quote:

EEN SCHANDE
2 jaar bij je in wonen zonder bijdrage? Ja, daar zou ik ook niet meer over willen praten 8)7

Zie het als leergeld en zorg dat het wél bespreekbaar is met je partner. Iemand die daar niet over wil praten zou ik niet mee samen willen wonen.
  † In Memoriam † donderdag 21 juli 2011 @ 10:53:59 #183
43556 miss_dynastie
pi_99741138
quote:
EEN SCHANDE
Ik ben echt niet vies van een beetje drama hoor, maar hoezo, spelen met het leven van jouw kinderen? Heb je brood uit hun mond gespaard om hem te voeden of zo?
pi_99741294
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 10:53 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ik ben echt niet vies van een beetje drama hoor, maar hoezo, spelen met het leven van jouw kinderen? Heb je brood uit hun mond gespaard om hem te voeden of zo?
Of hij speelde mét de kinderen, weet jij veel. Ze klinkt behoorlijk gefrustreerd :P
  † In Memoriam † donderdag 21 juli 2011 @ 10:59:53 #185
43556 miss_dynastie
pi_99741342
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 10:58 schreef muhahaha het volgende:

[..]

Of hij speelde mét de kinderen, weet jij veel. Ze klinkt behoorlijk gefrustreerd :P
Dat zou kunnen, maar het lijkt me dat ze hem er dan wel zelf uitgekieperd had én geen bijdrage in de huishoudkosten wel de laatste van je zorgen is :P
  donderdag 21 juli 2011 @ 11:05:37 #186
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99741507
Hij had zichzelf ook al via de kinderen naar binnengewerkt...

Als er een ding zou zijn waar ik me als alleenstaande moeder zorgen op zou maken dan zou het wel het soort mannen zijn dat m'n kinderen probeert te gebruiken om bij ons gezin te komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_99800263
Antwoord

Ik heb de nuttige reacties samengevat en met vriendin-lief besproken. Kennelijk was het taboe er af, want het was een heel leuk gesprek.

Inkopen in de hypotheek ziet ze voorlopig niet zitten omdat haar carrière erg in beweging is op dit moment. Ze zal een deel can de hypotheekrente betalen, hoeveel dat berekenen we nog wel, waarbij we haar huidige huur en draagkracht als uitgangspunt nemen. Misschien koopt ze zich in de toekomst in.

We willen niet dat als ik kom te overlijden, dat zij dan met niks zit. De overlijdens-risico verzekering vindt ze niet nodig, maar een soortgelijk bedrag zal ze gaan sparen.

Ik zal een testament laten opmaken waarbij ik het huis aan haar nalaat, in eerste instantie een onderhandse.

Als er kinderen mochten komen, dan denken we aan een geregistreerd partnerschap met voorwaarden. Dan is de zorgplicht naar elkaar toe geregeld.

Netelige kwestie is dat zij geen woning heeft als het uit mocht gaan. We hebben als idee dat we een spaarrekening openen op haar naam waarin we gezamelijk 5000 euro storten die op haar naam staat. Dit vind ik persoonlijk een mooie buffer. Met de helft van dat bedrag heb ik het in het verleden ook gered toen een vorige relatie op de klippen liep.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 16:27:57 #188
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99800795
Fijn dat jullie de gulden middenweg hebben weten te vinden ^O^
Veel geluk samen :Y
Wullie bin KOEL © Soneal
  Milf vrijdag 22 juli 2011 @ 20:50:52 #189
16000 nikky
pi_99812517
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 16:18 schreef bart1977 het volgende:
Antwoord

Ik heb de nuttige reacties samengevat en met vriendin-lief besproken. Kennelijk was het taboe er af, want het was een heel leuk gesprek.

Inkopen in de hypotheek ziet ze voorlopig niet zitten omdat haar carrière erg in beweging is op dit moment. Ze zal een deel can de hypotheekrente betalen, hoeveel dat berekenen we nog wel, waarbij we haar huidige huur en draagkracht als uitgangspunt nemen. Misschien koopt ze zich in de toekomst in.

We willen niet dat als ik kom te overlijden, dat zij dan met niks zit. De overlijdens-risico verzekering vindt ze niet nodig, maar een soortgelijk bedrag zal ze gaan sparen.

Ik zal een testament laten opmaken waarbij ik het huis aan haar nalaat, in eerste instantie een onderhandse.

Als er kinderen mochten komen, dan denken we aan een geregistreerd partnerschap met voorwaarden. Dan is de zorgplicht naar elkaar toe geregeld.

Netelige kwestie is dat zij geen woning heeft als het uit mocht gaan. We hebben als idee dat we een spaarrekening openen op haar naam waarin we gezamelijk 5000 euro storten die op haar naam staat. Dit vind ik persoonlijk een mooie buffer. Met de helft van dat bedrag heb ik het in het verleden ook gered toen een vorige relatie op de klippen liep.
Ziet er netjes uit :Y.

Veel plezier en geluk gewenst.
pi_99813259
quote:
7s.gif Op woensdag 20 juli 2011 20:12 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

Kom maar op met die jurisprudentie! Geloof er niets van.
pi_99841749
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 21:04 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Precies, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Eigendom is eigendom.
  Moderator zaterdag 23 juli 2011 @ 17:13:19 #192
236264 crew  capricia
pi_99843436
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 21:04 schreef Wokkel het volgende:

[..]

+1
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_100151805
Ik heb gezocht op "samenwonen overwaarde" op rechtspraak.nl

Ik heb een aardige zaak gevonden wat dit betreft:
beëindiging ongehuwde samenwoning; vordering van de vrouw tot vergoeding van helft van waardestijging van de woning die al voor de samenwoning eigendom was van de man -- de man hoeft niets te betalen

Maar... het betreft allemaal wat complexere zaken, en deze is er 1 waarbij geld over- en weer is geschoven. Nergens kan ik iets vinden dat simpelweg zegt; "bijdragen in huishouden = gezamenlijk eigendom verwerven" zoals Dr. Dunno zegt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')