Maar kan die ridicule gedachte samengevoegd worden met evolutie?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:45 schreef Noway666 het volgende:
Wetenschap vanuit een vooringenomen stelling dat er 1 god is geweest die alles gemaakt of beïnvloed heeft is geen wetenschap.
En creationisme is ook een ridicule gedachte.
Waarom niet? Heeft Darwin gedefiniëerd dat evolutie blind moet zijn?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:45 schreef SeculasStatius het volgende:
Het is een van de 2.
Als een 'god' het speelveld heeft gecreëerd voor evolutie, dan is het geen evolutie.
Ja. Er zit willekeur in. Een opperwezen met een Masterplan is niet willekeurig.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:50 schreef Johannes_VIII het volgende:
Waarom niet? Heeft Darwin gedefiniëerd dat evolutie blind moet zijn?
Willekeur bestaat niet. Alles heeft een oorzaak en gevolg.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:03 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Ja. Er zit willekeur in. Een opperwezen met een Masterplan is niet willekeurig.
Als alles een oorzaak en gevolg heeft kan willekeur nog perfect bestaan hoor.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:08 schreef gamezz het volgende:
[..]
Willekeur bestaat niet. Alles heeft een oorzaak en gevolg.
Toch bestaat het niet. Noem een voorbeeld dan?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:08 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als alles een oorzaak en gevolg heeft kan willekeur nog perfect bestaan hoor.
Evolutie is hét voorbeeld. miljoenen mutaties en sommige zetten door en andere niet. Complete willekeur if you ask me.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:09 schreef gamezz het volgende:
[..]
Toch bestaat het niet. Noem een voorbeeld dan?
Wat is het willekeurige aspect daarvan dan? Dat sommige doorzetten en andere niet heeft een andere reden.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:10 schreef Tchock het volgende:
[..]
Evolutie is hét voorbeeld. miljoenen mutaties en sommige zetten door en andere niet. Complete willekeur if you ask me.
Nee het doorzetten is niet willekeurig. Wat precies de mutatie is echter wel!quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:12 schreef gamezz het volgende:
[..]
Wat is het willekeurige aspect daarvan dan? Dat sommige doorzetten en andere niet heeft een andere reden.
Dat kan willekeurig lijken, maar dat is het niet. Resultaat van natuurwetten en de sterkste die overleeft.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:12 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nee het doorzetten is niet willekeurig. Wat precies de mutatie is echter wel!
Nu heb je het weer over het doorzetten en overleven van organismen. Ik bedoel specifiek welke basenparen in het DNA niet/fout gekopieerd worden, zodat er in een cel een mutatie optreedt.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:13 schreef gamezz het volgende:
[..]
Dat kan willekeurig lijken, maar dat is het niet. Resultaat van natuurwetten en de sterkste die overleeft.
Nee, over beide. Dit heeft ook een bepaalde oorzaak die ervoor zorgt dat het DNA anders gekopieerd wordt.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nu heb je het weer over het doorzetten en overleven van organismen. Ik bedoel specifiek welke basenparen in het DNA niet/fout gekopieerd worden, zodat er in een cel een mutatie optreedt.
Beter lezen. De mutatie heeft wel een oorzaak, maar wát precies de mutatie is niet.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:15 schreef gamezz het volgende:
[..]
Nee, over beide. Dit heeft ook een bepaalde oorzaak die ervoor zorgt dat het DNA anders gekopieerd wordt.
Natuurlijk wel, het kan willekeurig lijken maar het zijn scheikundige en natuurkundige processen die er uiteindelijk voor zorgen hoe het DNA wordt gekopieerd.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:16 schreef Tchock het volgende:
[..]
Beter lezen. De mutatie heeft wel een oorzaak, maar wát precies de mutatie is niet.
Beter. Lezen. Ik heb het niet over het muteren zelf, daar zijn inderdaad oorzaken voor. Welk exacte triplet in de genetische code muteert dus niet!quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:17 schreef gamezz het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, het kan willekeurig lijken maar het zijn scheikundige en natuurkundige processen die er uiteindelijk voor zorgen hoe het DNA wordt gekopieerd.
Daar heb ik het ook over. Dat wordt ook aangestuurd door bepaalde factoren.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:19 schreef Tchock het volgende:
[..]
Beter. Lezen. Ik heb het niet over het muteren zelf, daar zijn inderdaad oorzaken voor. Welk exacte triplet in de genetische code muteert dus niet!
Oke oke ik gooi het over een andere boeg. Als ik een getal in gedachten neem tussen de 8 en de 34.657 en ik laat iemand anders een willekeurig getal opschrijven, wat is dan de reden dat die persoon binnen 5 pogingen raadde dat het 864 was?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:20 schreef gamezz het volgende:
[..]
Daar heb ik het ook over. Dat wordt ook aangestuurd door bepaalde factoren.
Theoretisch vraagstuk, heeft met kans te maken en heeft geen duidelijke oorzaak. Ik doel op een praktisch willekeurig proces.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:21 schreef Tchock het volgende:
[..]
Oke oke ik gooi het over een andere boeg. Als ik een getal in gedachten neem tussen de 8 en de 34.657 en ik laat iemand anders een willekeurig getal opschrijven, wat is dan de reden dat die persoon binnen 5 pogingen raadde dat het 864 was?
Ergo, willekeur bestaat. Nu hou ik op en ga ik weer OT.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:28 schreef gamezz het volgende:
[..]
Theoretisch vraagstuk, heeft met kans te maken en heeft geen duidelijke oorzaak. Ik doel op een praktisch willekeurig proces.
Het verval van een atoom lijkt compleet willekeurig, omdat wij er totaal geen verband in kunnen ontdekken. Er zal echter wel degelijk een bepaald systeem in zitten wat wij niet kunnen bevatten.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:28 schreef Asphias het volgende:
zucht, jullie praten over verschillende dingen.
willekeur als in onvoorspelbaar en oogschijnlijk zonder duidelijk oorzaak bestaat
willekeur als in "zomaar een deeltje wat zonder oorzaak beweegt" bestaat niet volgens de newtoniaanse mechanica. echter, wanneer een atoom vervalt is wel weer compleet willekeurig, als ook verschillende quantummechanische processen. het is ook mogelijk dat deze niet willekeurig zijn(misschien zit god er wel achter? :p ) maar voor zover bekend binnen de wetenschap is het willekeurig.
kunnen we dan nu weer ontopic?
Nee, onjuiste conclusie.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:29 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ergo, willekeur bestaat. Nu hou ik op en ga ik weer OT.
Je geeft net zelf toe dat het geen oorzaak heeft dus is het willekeurig. Vervallende atomen is inderdaad ook een goed voorbeeld; de kwantumfisica-voorbeelden waag ik me niet aan omdat ik die niet goed genoeg kan uitleggen. I wish.quote:
waarom "zal dit wel degelijk"? welke argumenten heb jij ervoor dat het waarschijnlijker is dat er een bepaald systeem in zit dan dat er géén systeem in zit?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:31 schreef gamezz het volgende:
Er zal echter wel degelijk een bepaald systeem in zitten wat wij niet kunnen bevatten.
Geen duidelijke oorzaak zei ik. En over het verval van atomen, zie mijn vorige post daarover.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:35 schreef Tchock het volgende:
[..]
Je geeft net zelf toe dat het geen oorzaak heeft dus is het willekeurig. Vervallende atomen is inderdaad ook een goed voorbeeld; de kwantumfisica-voorbeelden waag ik me niet aan omdat ik die niet goed genoeg kan uitleggen. I wish.
Hoezo zit er per se willekeur in? Ik dacht dat mutatie, variatie en erfelijkheid de enige principes van evolutie waren. Hoe mutaties ontstaan, doet er verder niet toe.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:03 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Ja. Er zit willekeur in. Een opperwezen met een Masterplan is niet willekeurig.
Waar maak je uit op dat ik een christen ben? Ik zou mezelf eerder als deïstische agnost of agnostische deïst omschrijven. Ik geloof met vlagen wel in een God die actief ingrijpt. Ik heb alleen niets met Jezus. Ook geloof ik niet dat mensen uitverkoren zijn.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:12 schreef JustRocking het volgende:
Johannes_VIII, je geeft aan christen te zijn. Waarom kies je er dan toch voor om eerder Gods Woord in twijfel te trekken dan de wetenschap?
klopt. zonder willekeur kan er net zo goed evolutie zijn.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:39 schreef Johannes_VIII het volgende:
[..]
Hoezo zit er per se willekeur in? Ik dacht dat mutatie, variatie en erfelijkheid de enige principes van evolutie waren. Hoe mutaties ontstaan, doet er verder niet toe.
De mutatie en overerving zijn willekeurige processen. Geloof ik dan, hoewel dat een gevaarlijk woord is in een discussie als deze.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:39 schreef Johannes_VIII het volgende:
[..]
Hoezo zit er per se willekeur in? Ik dacht dat mutatie, variatie en erfelijkheid de enige principes van evolutie waren. Hoe mutaties ontstaan, doet er verder niet toe.
Dat kan maar dan heb je het duidelijk niet over de Abrahamistische God.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:38 schreef Schonedal het volgende:
Evolutie en creationisme ontmoeten elkaar in de volgende stelling:
God heeft de evolutie geschapen.
het zijn in zoverre willekeurige processen als in dat ze door zoveel zaken worden beinvloed(erving: welke spermacel komt eerst en door welke biochemische processen kreeg deze cel precies die genen mee? mutatie: welke biochemische processen gaan op welke moment fout, bijvoorbeeld door straling die toevallig op dat punt langs kwam, etc.), dat onmogelijk te achterhalen is wat precies de oorzaak is, en als je weer nog dieper kijkt en op kwantumniveau uit komt, dan is het inderdaad weer willekeur.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:45 schreef Tchock het volgende:
[..]
De mutatie en overerving zijn willekeurige processen. Geloof ik dan, hoewel dat een gevaarlijk woord is in een discussie als deze.
Ja, ik geloof niet dat dat helemaal willekeurig is (al zou het natuurlijk kunnen). Mogelijk heeft het veel met vrije wil te maken, wat dat ook mag zijn. Er zijn theorieën over een zogeheten quantumbewustzijn.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:28 schreef Asphias het volgende:
zucht, jullie praten over verschillende dingen.
willekeur als in onvoorspelbaar en oogschijnlijk zonder duidelijk oorzaak bestaat
willekeur als in "zomaar een deeltje wat zonder oorzaak beweegt" bestaat niet volgens de newtoniaanse mechanica. echter, wanneer een atoom vervalt is wel weer compleet willekeurig, als ook verschillende quantummechanische processen. het is ook mogelijk dat deze niet willekeurig zijn(misschien zit god er wel achter? :p ) maar voor zover bekend binnen de wetenschap is het willekeurig.
kunnen we dan nu weer ontopic?
Daar was ik wel in geïnteresseerd, maar aangezien ik daar zelf ook in geloof was ik meer geïnteresseerd in het verenigen van evolutie en creationisme. Wat ik nog wel vaag vind is het verschil tussen micro-evolutie en macro-evolutie. Impliceert micro-evolutie geen macro-evolutie met voldoende tijd?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:43 schreef Asphias het volgende:
[..]
klopt. zonder willekeur kan er net zo goed evolutie zijn.
by the way, johannes, was jij nog geinteresseerd in waarom ik denk dat evolutietheorie toch echt waar is, of was dat niet waarom je dit topic wou openen? leek namelijk wel even zo vanwege het deel van mijn post wat je quote in dat andere topic
tenzei je de bijbel niet voor 100% waar aanneemt, maar meer als een 'gids' die geschreven is door mensen, en vertaalt, waardoor het woord van god niet perfect 1 op 1 overgebracht is via de bijbel. ik ken genoeg christenen die toch in de evolutietheorie geloven. ik ken bijna geen christenen die elke letter van de bijbel voor waar aannemen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:48 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Dat kan maar dan heb je het duidelijk niet over de Abrahamistische God.
Maar stel dat het niet willekeurig is, maar schijnbaar willekeurig omdat wij er geen orde in kunnen zien maar er wel een verborgen orde is? Noem jij het dan nog steeds evolutie?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:45 schreef Tchock het volgende:
[..]
De mutatie en overerving zijn willekeurige processen. Geloof ik dan, hoewel dat een gevaarlijk woord is in een discussie als deze.
Met God bedoel ik niet alleen de Abrahimistische God, maar ik ben wel erg benieuwd naar hoe die met evolutie verenigd zou kunnen worden of hoe het onmogelijk is om ze te verenigen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:48 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Dat kan maar dan heb je het duidelijk niet over de Abrahamistische God.
Ik kende wel een christen die elk woord voor waar aannam, maar tegelijkertijd toch in de evolutie geloofde.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:55 schreef Asphias het volgende:
[..]
tenzei je de bijbel niet voor 100% waar aanneemt, maar meer als een 'gids' die geschreven is door mensen, en vertaalt, waardoor het woord van god niet perfect 1 op 1 overgebracht is via de bijbel. ik ken genoeg christenen die toch in de evolutietheorie geloven. ik ken bijna geen christenen die elke letter van de bijbel voor waar aannemen.
tja, dat is inderdaad een moeilijke kwestie. vaak wordt simpelweg gezegd dat micro- en macro- evolutie slechts termen zijn die bedacht zijn door creationisten om de evolutie te ontkrachten.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:55 schreef Johannes_VIII het volgende:
Daar was ik wel in geïnteresseerd, maar aangezien ik daar zelf ook in geloof was ik meer geïnteresseerd in het verenigen van evolutie en creationisme. Wat ik nog wel vaag vind is het verschil tussen micro-evolutie en macro-evolutie. Impliceert micro-evolutie geen macro-evolutie met voldoende tijd?
geen zorgen, ik vindt een discussie als deze sowieso erg leuk, maar vroeg me gewoon af of je nog met die vraag zatquote:Verder geloof ik net als jij ook dat het enige dat je met zekerheid kunt zeggen is dat je überhaupt bent en dat evolutie slechts een door God gecreëerde illusie kan zijn om wellicht ons geloof in hem te testen.
Het spijt me als ik jou het idee heb gegeven dat je overbodig bent. Dat ben je zeker niet.
Goed punt, toeval leek eerst onmogelijk maar de kwantummechanica brengt daar inderdaad verandering in. Lastige vraag of het echt willekeurig is en in hoeverre dit invloed heeft. Dit is een interessant artikel daarover:quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:35 schreef Asphias het volgende:
[..]
waarom "zal dit wel degelijk"? welke argumenten heb jij ervoor dat het waarschijnlijker is dat er een bepaald systeem in zit dan dat er géén systeem in zit?
bedenk dat een hele hoop dingen die "erg logisch" lijken op menselijke schaal bij de kwantummechanica ineens absoluut niet meer kloppen. dus dat op grotere schaal oorzaak en gevolg wel duidelijk zijn zegt absoluut niets over of dit op kwantumschaal ook zo is.
Ik geloof de bedacht door creationisten-uitleg. Waarom? Er is voor wetenschappers (en dan bedoel ik de darwinistische, niet de creationistische) geen enkele reden om micro- of macro-evolutie te bepalen en daar een scheiding tussen te maken. Sowieso is omvang en belangrijkheid relatief; één veranderende cel in een olifant is net zo veel evolutie als dezelfde mutatie in een bacterie. Bij wijze van spreken.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:00 schreef Asphias het volgende:
[..]
tja, dat is inderdaad een moeilijke kwestie. vaak wordt simpelweg gezegd dat micro- en macro- evolutie slechts termen zijn die bedacht zijn door creationisten om de evolutie te ontkrachten.
deze termen zijn echter ook in gebruik geweest door wetenschappers, maar dan ging het inderdaad gewoon over de termijn van de evolutie.
maar als microevolutie bestaat, en een populatie geografisch gescheiden wordt, dan krijg je per definitie uiteindelijk macro-evolutie, aangezien deze twee populaties verschillend ontwikkelen en uiteindelijk zo ver van elkaar verschillen dat het twee soorten zijn geworden.
dus ja, microevolutie impliceerd macro-evolutie mits voldoende tijd.
Dat is de kracht en de zwakte van geloof. Het is niet te ontkrachten, maar er zijn ook geen bewijzen voor buiten de Bijbel en die telt niet, want tegenstanders geloven niet dat de informatie daar in waar is.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:22 schreef Spanky78 het volgende:
Creationisme is een slappe smoes om echte wetenschap te proberen ontkrachten. Was het een idee geweest waar op een wetenschappelijke manier mee om wordt gegaan sloot het niets uit.. Helaas is creationisme even dogmatisch als de reli-fanaten die het promoten.
Ik bedoelde inderdaad niet per se de christelijke God, maar ik heb er niets tegen als de Bijbel erbij gehaald wordt. Ik ben ook geïnteresseerd in een eventuele vereniging van de Bijbel en evolutie. Het probleem is alleen dat veel mensen denken dat met God de christelijke God bedoeld wordt. Daar krijg je misverstanden van.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:29 schreef gamezz het volgende:
Waarom wordt er zo vaak de Bijbel bijgehaald? Deze discussie gaat daar niet over, ik denk dat TS met het creationisme niet per se de christelijke god bedoelt. Men moet het creationisme (en een god) als een breder begrip zien.
Of heb ik het mis, TS.
Omdat de termen Creationisme en Intelligent Design in de praktijk altijd een poging zijn om Genesis te doceren, met daarbij onderliggende pseudo wetenschappelijke termen als Baramins, Irreducible Complexity en Design Inference - ook al willen de personen erachter het graag doen voorkomen dat ze juist zeer openminded zijn en het over een schepper in het algemeen hebben.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:29 schreef gamezz het volgende:
Waarom wordt er zo vaak de Bijbel bijgehaald? Deze discussie gaat daar niet over, ik denk dat TS met het creationisme niet per se de christelijke god bedoelt. Men moet het creationisme (en een god) als een breder begrip zien.
Of heb ik het mis, TS.
Mijn fout. Wilde het nog editen, maar ik hoopte dat jullie er overheen zouden lezenquote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:32 schreef Johannes_VIII het volgende:
[..]
Ik bedoelde inderdaad niet per se de christelijke God, maar ik heb er niets tegen als de Bijbel erbij gehaald wordt. Ik ben ook geïnteresseerd in een eventuele vereniging van de Bijbel en evolutie. Het probleem is alleen dat veel mensen denken dat met God de christelijke God bedoeld wordt. Daar krijg je misverstanden van.
Misschien had ik wat duidelijker moeten zijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Macroevolution#Origin_of_the_termquote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:19 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik geloof de bedacht door creationisten-uitleg. Waarom? Er is voor wetenschappers (en dan bedoel ik de darwinistische, niet de creationistische) geen enkele reden om micro- of macro-evolutie te bepalen en daar een scheiding tussen te maken. Sowieso is omvang en belangrijkheid relatief; één veranderende cel in een olifant is net zo veel evolutie als dezelfde mutatie in een bacterie. Bij wijze van spreken.
Omdat evolutie moeilijk te ontkennen is?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 23:07 schreef Noway666 het volgende:
Buiten de vraag of evolutie en creationisme verenigt kan worden in één iets, waarom zou je dat willen als gelovige ?
Ik kan me in beide ideeën vinden, daarom ben ik geïnteresseerd in het verenigen van die twee ideeën.quote:En wat vind de TS hiervan, wat is jouw doel ?
Natuurlijke selectie misschien ja, maar waarop het selecteert kan door God aangestuurd worden.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 23:16 schreef Haushofer het volgende:
Het hele idee achter natuurlijke selectie is dat het een geestloos algoritme is.
Misschien om een (extra) doel te geven aan alles of omdat het zo onwaarschijnlijk lijkt dat het allemaal door toeval ontstaan is.quote:Theïstische evolutie is in mijn ogen dan ook zoiets als theïstische zwaartekracht, of theïstische kristalvorming. Dan probeer je toch ergens weer God er in te futselen. Waarom?
Of een hogere macht heeft het heelal laten ontstaan en het verder de vrije loop gelaten. Dat 'geestloze algoritme' hoeft het creationisme dan toch niet uit te sluiten? (Hangt wel weer van je definitie van creationisme af.)quote:Op dinsdag 10 mei 2011 23:16 schreef Haushofer het volgende:
Het hele idee achter natuurlijke selectie is dat het een geestloos algoritme is. Theïstische evolutie is in mijn ogen dan ook zoiets als theïstische zwaartekracht, of theïstische kristalvorming. Dan probeer je toch ergens weer God er in te futselen. Waarom?
Creationisme is bijna altijd het idee dat God de soorten in (grofweg) hun huidige vorm op aarde heeft neergezet en meestal hebben Adam en Eva daadwerkelijk bestaan.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 23:23 schreef gamezz het volgende:
[..]
Of een hogere macht heeft het heelal laten ontstaan en het verder de vrije loop gelaten. Dat 'geestloze algoritme' hoeft het creationisme dan toch niet uit te sluiten? (Hangt wel weer van je definitie van creationisme af.)
Wetenschap sluit God nooit uit, aangezien God geen wetenschappelijk begrip is. Het is alleen de vraag hoe aannemelijk is.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 23:23 schreef gamezz het volgende:
[..]
Of een hogere macht heeft het heelal laten ontstaan en het verder de vrije loop gelaten. Dat 'geestloze algoritme' hoeft het creationisme dan toch niet uit te sluiten? (Hangt wel weer van je definitie van creationisme af.)
Inderdaad ja. In de 2de zin al.quote:Op woensdag 11 mei 2011 00:03 schreef Tchock het volgende:
.......
Beste voorbeeld in tijden is deze site http://www.bijbelstudies.com/tim.htm. Lang artikel om helemaal te lezen maar erg vermakelijk en de beste man's onkunde wordt al pijnlijk snel duidelijk;
Oké, excuses voor mijn voorbarige conclusies. Maar dan hoeft het elkaar i.m.o. niet uit te sluiten. De Bijbel en de daar achter liggende theologie zijn echter niet met evolutie te combineren omdat dit ver strekkende gevolgen heeft voor de heilshistorie. Maar daar gaat dit topic dan dus niet over dus zal ik me er verder buiten houden.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:39 schreef Johannes_VIII het volgende:
[..]
Waar maak je uit op dat ik een christen ben? Ik zou mezelf eerder als deïstische agnost of agnostische deïst omschrijven. Ik geloof met vlagen wel in een God die actief ingrijpt. Ik heb alleen niets met Jezus. Ook geloof ik niet dat mensen uitverkoren zijn.
Ik had juist gezegd dat het daar ook over ging. Of moet ik hier weer een nieuw topic voor openen? Lijkt me ook een beetje overdreven.quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:02 schreef JustRocking het volgende:
[..]
Oké, excuses voor mijn voorbarige conclusies. Maar dan hoeft het elkaar i.m.o. niet uit te sluiten. De Bijbel en de daar achter liggende theologie zijn echter niet met evolutie te combineren omdat dit ver strekkende gevolgen heeft voor de heilshistorie. Maar daar gaat dit topic dan dus niet over dus zal ik me er verder buiten houden.
En als men daarmee klaar is:quote:Op woensdag 11 mei 2011 00:03 schreef Tchock het volgende:
Aan alle gelovigen in dit topic:
wat ik me altijd afvraag is waarom sommige gelovigen zo ongelofelijk (tee hee) stellig zijn in hun bevindingen, zonder zich daadwerkelijk in de stof te verdiepen.
Beste voorbeeld in tijden is deze site http://www.bijbelstudies.com/tim.htm. Lang artikel om helemaal te lezen maar erg vermakelijk en de beste man's onkunde wordt al pijnlijk snel duidelijk; in ieder geval op het gebied van wetenschap. Uiteraard het gebruikelijke 'theorie'-geneuzel maar ook evoluerende stenen, man versus dinosauriër-gevechten en 1000 jaar oud wordende mensen. Kunnen jullie mij uitleggen hoe iemand dit voor zichzelf kan goedpraten, en waarom je dit überhaupt zou willen geloven?
Iedereen zijn eigen overtuigingen, maar waarom wil je je mening opdringen op een dergelijke trieste en enigszins hilarische manier? Ik ben oprecht benieuwd of iemand mij dit goed uit kan leggen; dus GAME ON
Okee, dan begreep ik het verkeerd. Maar dan zal ik hier morgen of overmorgen (ik ben nu net lekker op gang met het leren van mijn VWO examens dus ik wilde daar nog even mee bezig blijven aangezien ik vandaag begonnen benquote:Op woensdag 11 mei 2011 15:06 schreef Johannes_VIII het volgende:
[..]
Ik had juist gezegd dat het daar ook over ging. Of moet ik hier weer een nieuw topic voor openen? Lijkt me ook een beetje overdreven.
Dan heb je zeker nog niet zoveel gelezen op dit forum. Je struikelt er bijna over.quote:ik ken geen christenen die elke letter van de bijbel voor waar aannemen.
Dat valt wel mee.quote:Op woensdag 11 mei 2011 16:25 schreef ATON het volgende:
Asphias:
[..]
Dan heb je zeker nog niet zoveel gelezen op dit forum. Je struikelt er bijna over.
quote:Molurus: alright. so you have no real problem with the scientific view that life has been around for billions of years... you just think that god added man only a few thousand years ago
AkakallisHermes: correct, in the flesh.
Molurus: do you have a problem with the thought that life (other than man) has changed over this very long time?
AkakallisHermes: yes. I believe that God created things just the way he liked them; and that they replenish each after its own kind.
Molurus: so.. you basically think that all the species havent changed over those billions of years. some may have gone extinct.. but, for instance, rabbits have been walking this planet for billions of years you say?
AkakallisHermes: as far as I know yes
Molurus: wow
Molurus: so... how do you explain that remains we find of ancient species are not really representing present day life?
Molurus: not at all in fact
AkakallisHermes: ancient species such as?
Molurus: there are no, for instance, fossile rabbits that can be plausibly dated to the time of the dinosaurs
Molurus: as a matter of fact, there are no mammals that can be dated back that far. none at all
Molurus: i'll hand you an argument out then
Molurus: what if god not only created man a few thousand years ago, but has been gradually adding species for billions of years
AkakallisHermes: maybe...that depends on one's interpretation of the 6 days of creation, and how long a day is.
Molurus: explaining a day as a billion years seems like a really forced way to rhyme the bible with reality to me
AkakallisHermes: well personally i believe it was 6 24-hour days anyway...but be that as it may...
Molurus: so let's stick with the 6 24 hour days then. how long ago was that 'week'?
Molurus: how do you fit that into the view that the earth is billions of years old?
Molurus: that even life has been around for billions of years
Molurus: and yet man hasnt?
AkakallisHermes: thinking
Dat hoeft niet perse een persoon te zijn.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:47 schreef Captain_Ghost het volgende:
Misschien is God wel degene die startschot heeft geschoten, waardoor alles nu in gang staan.
net als een kaars.
Om het kunnen laten branden moet er iemand energie insteken om laten branden.
de verdere verloop gaat het gewoon willekeurige door. Want niets is perfect.
Er moet wel een balans zijn, anders werkt niet.
En ik geef toe dat moeilijke discussies is.
Ja, mensen die hier al wat langer zitten zullen dat inderdaad beamen, lijkt mequote:Op woensdag 11 mei 2011 16:40 schreef ATON het volgende:
[..]
... sprak Haushofer, en iedereen zal dit beamen.
Hoe ver sta je al met je opzoekingen ?quote:Op donderdag 12 mei 2011 08:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, mensen die hier al wat langer zitten zullen dat inderdaad beamen, lijkt meWeer een typisch gebrek aan nuance.
Kun je dat zo makkelijk met elkaar vergelijken?quote:Op donderdag 12 mei 2011 10:30 schreef SpecialK het volgende:
Evolutie is een inherent niet-teleologisch process. Waar creationisme specifiek teleologisch is.
Dus ja. Ze sluiten elkaar (op dit en andere vlakken) per definitie uit.
Ik denk het wel. Teleologie is in beide constructies een essentiele factor. Een teleologische evolutie met god als monteur is geen evolutie meer. Dat wordt een soort pervers spelletje van een kind met een formicarium. Tunneltjes stukmaken, nieuwe miertjes introduceren die een 'speciale status' hebben.quote:Op donderdag 12 mei 2011 10:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kun je dat zo makkelijk met elkaar vergelijken?
Dat hoeft het natuurlijk niet te zijn je kunt je ook een schepper voorstellen die geen macht meer over zijn eigen schepping uit kan oefenen. Een analogie van iemand die een computer programma schrijft en dat uitvoert op een computer zonder interface met een interne energie levering zonder uitknop.quote:Op donderdag 12 mei 2011 12:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk het wel. Teleologie is in beide constructies een essentiele factor. Een teleologische evolutie met god als monteur is geen evolutie meer. Dat wordt een soort pervers spelletje van een kind met een formicarium. Tunneltjes stukmaken, nieuwe miertjes introduceren die een 'speciale status' hebben.
Teleologie valt nog over evolutie (of de mechaniek van het gehele universum) heen te leggen zolang de betreffende almachtige na het verwekken van het universum met z'n poten er vanaf blijft. Maar dat is weer geen creationisme.
Volgens dergelijke redenatie, zou deze God dan ook weer in gang moeten worden gezet door een andere God. Anders heeft het geen zin om er een God bij te halen in eerste instantie.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:47 schreef Captain_Ghost het volgende:
Misschien is God wel degene die startschot heeft geschoten, waardoor alles nu in gang staan.
Dat hoeft geen mens te zijn.quote:net als een kaars.
Het is helemaal niet zo moeilijk. Het probleem is dat creationisten het onnodig moeilijk maken door er een God bij te betrekken. Het idee van een God als schepper zorgt voor onoplosbare problemen in de argumentatie, en is zeer onlogisch.quote:de verdere verloop gaat het gewoon willekeurige door. Want niets is perfect.
Als het evolueert, zijn de creaties van god dus niet perfect. Hoe denk jij hierover, en maakt dat dan ook dat god zelf niet perfect of in ieder geval almachtig is?quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:47 schreef Captain_Ghost het volgende:
net als een kaars.
de verdere verloop gaat het gewoon willekeurige door. Want niets is perfect.
God zei dat het goed was, niet perfectquote:Op donderdag 12 mei 2011 16:20 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als het evolueert, zijn de creaties van god dus niet perfect. Hoe denk jij hierover, en maakt dat dan ook dat god zelf niet perfect of in ieder geval almachtig is?
Waarom is iets wat niet perfect is goed genoeg voor god?quote:Op donderdag 12 mei 2011 16:22 schreef arucard het volgende:
[..]
God zei dat het goed was, niet perfect
Hoe denk je dat wij anders aan die zesjesmentaliteit komen?quote:Op donderdag 12 mei 2011 16:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Waarom is iets wat niet perfect is goed genoeg voor god?
Gebrek aan druk bij afwezigheid van natuurlijke selectie en geen invloed van de cijfers op kansen op voortplanting?quote:Op donderdag 12 mei 2011 16:28 schreef arucard het volgende:
[..]
Hoe denk je dat wij anders aan die zesjesmentaliteit komen?
Wat als God het enige is wat perfect kan zijn en alles wat hij maakt zo perfect mogelijk, maar niet perfectquote:Op donderdag 12 mei 2011 16:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Waarom is iets wat niet perfect is goed genoeg voor god?
Dan lijkt me dat god niet almachtig is. Of Hij heeft een bedoeling bij het niet perfect maken van Zijn schepsels, dan heeft 'ie ons mooi tuk.quote:Op donderdag 12 mei 2011 17:55 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Wat als God het enige is wat perfect kan zijn en alles wat hij maakt zo perfect mogelijk, maar niet perfect
Waarom zou het niet kunnen? God wordt vaak gezien als de onbewogen beweger. Hij heeft geen andere God nodig. Dan kan je eventueel zeggen dat het universum dan zichzelf gecreëerd kan hebben zonder dat er een God nodig was, maar sommige mensen geloven niet dat het universum zichzelf zo gecreëerd kan hebben. De kosmologische constanten hoefden maar een klein beetje anders te zijn en intelligent leven zou niet mogelijk geweest zijn. In toeval geloven ze niet, dus moet het wel met opzet geweest zijn. Het tot stand komen van God vind ik gemakkelijker om mij in te denken dan het zomaar ontstaan van de complexiteit van het universum. God gaat ons verstand dan wel te boven, maar het idee heeft toch iets simpels waar je gemakkelijk mee zou kunnen beginnen i.p.v. opeens een universum.quote:Op donderdag 12 mei 2011 15:56 schreef Jeweet het volgende:
[..]
Volgens dergelijke redenatie, zou deze God dan ook weer in gang moeten worden gezet door een andere God. Anders heeft het geen zin om er een God bij te halen in eerste instantie.
[..]
Dat hoeft geen mens te zijn.
[..]
Het is helemaal niet zo moeilijk. Het probleem is dat creationisten het onnodig moeilijk maken door er een God bij te betrekken. Het idee van een God als schepper zorgt voor onoplosbare problemen in de argumentatie, en is zeer onlogisch.
Dit moet je toch iets uitleggen. God is namelijk bepaald geen hypothese volgens mij! Mensen die in god geloven hebben een bevestigd beeld van god via de Bijbel dus is het voor hen geen hypothese. Wetenschappers aanvaarden het bestaan van god niet, dus is het ook geen hypothese.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:20 schreef quirigua het volgende:
God is een hypothese. Heeft al heel wat ellende veroorzaakt. Zonder kan ook - zie evolutionisme, in welke vorm dan ook.
Nu claimt de gemiddelde Christen over het algemeen wel iets meer dan het bestaan van God alleen. Hij of zij gelooft ook dat God bepaalde handelingen die het universum, ons zonnestelsel, onze planeet en ons bestaan op velerlei wijzen hebben beïnvloed heeft uitgevoerd.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:22 schreef Tchock het volgende:
Een hypothese is een uitspraak of voorspelling die getoetst kan worden naar waarheid. Dat is niet het geval met het bestaan van god. Bewijzen dat iets niet bestaat is namelijk onmogelijk.
Helemaal waar. Het woord 'hypothese' is eigenlijk ook alleen in gebruik bij wetenschappers en niet bij gelovigen. De eerste gelovige die vertelt over de Godstheorie krijgt van mij een biertje :'Dquote:Op donderdag 12 mei 2011 18:27 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Nu claimt de gemiddelde Christen over het algemeen wel iets meer dan het bestaan van God alleen. Hij of zij gelooft ook dat God bepaalde handelingen die het universum, ons zonnestelsel, onze planeet en ons bestaan op velerlei wijzen hebben beïnvloed heeft uitgevoerd.
Die claims zijn an sich wel falsifiseerbaar.
An sich, want in de praktijk accepteren veel gelovigen natuurlijk geen enkel bewijs dat hun geloof tegenspreekt. En in principe kan God natuurlijk altijd met zijn toverstafje gezwaaid hebben om de feiten te veranderen op een manier die wij niet kunnen meten/nagaan.
Teeeeeenzij... die ene god in de toekomst geboren wordt en vervolgens tijdloos wordt.quote:Op donderdag 12 mei 2011 15:56 schreef Jeweet het volgende:
Volgens dergelijke redenatie, zou deze God dan ook weer in gang moeten worden gezet door een andere God. Anders heeft het geen zin om er een God bij te halen in eerste instantie.
Dat zou kunnen.quote:Op donderdag 12 mei 2011 17:55 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Wat als God het enige is wat perfect kan zijn en alles wat hij maakt zo perfect mogelijk, maar niet perfect
Het probleem is dat je God als verklaring ergens in propt zonder aannemelijk te maken dat daar enige rechtvaardiging voor is.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:09 schreef Johannes_VIII het volgende:
[..]
Waarom zou het niet kunnen? God wordt vaak gezien als de onbewogen beweger. Hij heeft geen andere God nodig. Dan kan je eventueel zeggen dat het universum dan zichzelf gecreëerd kan hebben zonder dat er een God nodig was, maar sommige mensen geloven niet dat het universum zichzelf zo gecreëerd kan hebben. De kosmologische constanten hoefden maar een klein beetje anders te zijn en intelligent leven zou niet mogelijk geweest zijn. In toeval geloven ze niet, dus moet het wel met opzet geweest zijn. Het tot stand komen van God vind ik gemakkelijker om mij in te denken dan het zomaar ontstaan van de complexiteit van het universum. God gaat ons verstand dan wel te boven, maar het idee heeft toch iets simpels waar je gemakkelijk mee zou kunnen beginnen i.p.v. opeens een universum.
Maar het is inderdaad erg moeilijk om het argument vol te houden.
Voor gelovigen lijkt het me een uiterst succesvolle methode, immers met een god kun je dingen verklaren die niet op een andere manier te verklaren zijn. Voorbeeld: er is onder wetenschappers weinig bekend over de big bang (concrete kennis bedoel ik dan) en met god is er een ondubbelzinnige verklaring in de vorm van het scheppingsverhaal. Met een god zijn er dus dingen te verklaren die de wetenschap niet kan verklaren, en vice versa niet.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 15:07 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Het probleem is dat je God als verklaring ergens in propt zonder aannemelijk te maken dat daar enige rechtvaardiging voor is.
Heeft men in het verleden ook vaak gedaan voor van alles en nog wat. Bliksem, chemische reacties, het opkomen van de zon, de seizoenen en vooral dingen die met de mens te maken hebben. Keer op keer heeft de wetenschap deze zaken verklaard en bleek er geen God nodig te zijn. De grenzen schijven steeds op en steeds blijven religieuzen God proppen in gaten waar de wetenschap nog niet is doorgedrongen.
Dit noemt men ook wel " the God of the gaps".
Het moge duidelijk zijn dat het dus een weinig succesvolle en niet echt rationele methode is om dingen te verklaren.
Ik denk dat je er beter aan doet om kritisch te denken in dit geval.
Kritisch denken houdt onder andere in dat als je niet genoeg informatie hebt om ergens over te oordelen je niet toch probeert een oordeel te vormen maar gewoon kunt accepteren dat je het (nog) niet weet.
Het is niet consistent om voor het ontstaan van het universum een uitzondering te maken. Dat veel mensen toch een uitzondering hiervoor maken komt voort uit de behoefte een plek voor God te vinden om hem te laten bestaan. Niet uit de redelijkheid van dat standpunt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 14 mei 2011 15:17 schreef Tchock het volgende:
[..]
Voor gelovigen lijkt het me een uiterst succesvolle methode, immers met een god kun je dingen verklaren die niet op een andere manier te verklaren zijn. Voorbeeld: er is onder wetenschappers weinig bekend over de big bang (concrete kennis bedoel ik dan) en met god is er een ondubbelzinnige verklaring in de vorm van het scheppingsverhaal. Met een god zijn er dus dingen te verklaren die de wetenschap niet kan verklaren, en vice versa niet.Alleen is "god did it" geen verklaringSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Klopt het scheppingsverhaal niet met de waarneembare feiten. EN is er geen reden om meer geloof aan het Christelijke scheppingsverhaal dan aan een willekeurig ander religieus scheppingsverhaal (zeg: ijslikkende koeien en reuzen met zwetende oksels) te hechten.
Kleine details![]()
Je kan je net zo goed afvragen waarom God zo veel ballast in het huidige/ons universum gemaakt heeft voor het leven.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:18 schreef Captain_Ghost het volgende:
Wat is perfect?
Perfect betekent dat iets die zo staat dat niet meer valt te verbeteren. Toch?
Andere vraag.
Stel dat multiuniversum bestaat.
Dan vraag ik zich af waarom God meerdere universum heeft gecreëerd.
Wie weet.quote:Misschien is het omdat God een onderzoeker is en heeft universum gecreëerd voor zijn vraagstuk uitvinden.
of het is op zoek naar zijn opvolger.
Voor jou en mij wetenschappers is dat geen verklaring nee. Voor gelovigen wel,en dat waren sowieso de enige personen die in god geloofdenquote:Op zaterdag 14 mei 2011 15:18 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Alleen is "god did it" geen verklaringKlopt het scheppingsverhaal niet met de waarneembare feiten. EN is er geen reden om meer geloof aan het Christelijke scheppingsverhaal dan aan een willekeurig ander religieus scheppingsverhaal (zeg: ijslikkende koeien en reuzen met zwetende oksels) te hechten.
Kleine details
quote:Op zaterdag 14 mei 2011 15:17 schreef Tchock het volgende:
[..]
Voor gelovigen lijkt het me een uiterst succesvolle methode, immers met een god kun je dingen verklaren die niet op een andere manier te verklaren zijn. Voorbeeld: er is onder wetenschappers weinig bekend over de big bang (concrete kennis bedoel ik dan) en met god is er een ondubbelzinnige verklaring in de vorm van het scheppingsverhaal. Met een god zijn er dus dingen te verklaren die de wetenschap niet kan verklaren, en vice versa niet.Dat het een succesvolle methode is wat betreft propaganda resultaat bestrijd ik niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat ik probeer uit te leggen is dat het geen verklaring is en geen oplossingen biedt.
Als je God ergens in steekt als verklaring sluit je de deur en ontneem je jezelf de kans om een andere verklaring te vinden.
Als we met z'n allen dat in het verleden hadden besloten te doen elke keer dat we iets onverklaarbaars tegen kwamen dan zouden we nu nog in de Middel-Eeuwen zitten.Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
Het is bekeken en er blijken geen deugdelijke epistemologische fundamenten onder te liggen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 15:24 schreef Tchock het volgende:
[..]
Voor jou en mij wetenschappers is dat geen verklaring nee. Voor gelovigen wel,en dat waren sowieso de enige personen die in god geloofdenSame story voor het scheppingsverhaal, en daarom is het in ieder geval waard om er naar te kijken imho.
Vanuit jouw standpunt is dit helemaal waar. En vanuit die van mij ook. Een gelovige vindt echter dat 'wij' precies dat doen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 15:25 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Dat het een succesvolle methode is wat betreft propaganda resultaat bestrijd ik niet.
Wat ik probeer uit te leggen is dat het geen verklaring is en geen oplossingen biedt.
Als je God ergens in steekt als verklaring sluit je de deur en ontneem je jezelf de kans om een andere verklaring te vinden.
Als we met z'n allen dat in het verleden hadden besloten te doen elke keer dat we iets onverklaarbaars tegen kwamen dan zouden we nu nog in de Middel-Eeuwen zitten.
Dat standpunt is voor mij moeilijk te begrijpen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 15:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Vanuit jouw standpunt is dit helemaal waar. En vanuit die van mij ook. Een gelovige vindt echter dat 'wij' precies dat doen.
Ik denk dat religieuzen het precies andersom zien. Voor hen is Darwin's boek een blad vol onzin waar geen bewijs voor is, en de bijbel de waarheid gesteund door allerlei bewijs.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 15:34 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Dat standpunt is voor mij moeilijk te begrijpen.
Uiteindelijk gaat het toch om universele methoden voor waarheidsvinding.
Ik denk dat religieuzen de fundamenten daarvan best begrijpen en ook wel toepassen maar dat zodra het over hun geloof gaat ze selectief blind worden.
Het is zelfs zo dat ze best in staat zijn de methoden te accepteren en toe te passen als het om andere geloven gaat maar zodra het over hun eigen God gaat draaien ze als bladeren in de wind.
Er zijn genoeg religieuzen die inzien dat creationisme onzin isquote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik denk dat religieuzen het precies andersom zien. Voor hen is Darwin's boek een blad vol onzin waar geen bewijs voor is, en de bijbel de waarheid gesteund door allerlei bewijs.
Het enige verschil is dat je de evolutietheorie ook zonder literatuur uit kunt leggen, en dat je zonder 'bewijs' uit de bijbel onmogelijk de religieuze visie kunt aantonen. Daarom zijn creationisme en evolutie volgens mij ook niet te combineren .
En voor de gelovigen waarvoor dat niet geldt? Bovendien, hoe kunnen dat soort religieuzen goedpraten dat een gedeelte van de bijbel klinkklare onzin is en een ander deel de absolute waarheid?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:06 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Er zijn genoeg religieuzen die inzien dat creationisme onzin is
en de katholieke, anglicaanse en een hele roedel andere kerkgemeenschappen staan aan de kant van de evolutie theorie.
Dus dat voor religieuzen de evolutietheorie anathema is valt voor grote delen van de gelovigen te betwijfelen
Allegoriequote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:41 schreef Tchock het volgende:
[..]
En voor de gelovigen waarvoor dat niet geldt? Bovendien, hoe kunnen dat soort religieuzen goedpraten dat een gedeelte van de bijbel klinkklare onzin is en een ander deel de absolute waarheid?
Het klopt niet wat je hier zegt. Jij spreekt over Intelligent Design. Creationisme wil de evolutieleer weerleggen en wetenschappelijk aantonen dat de aarde 6000 jaar geleden in 6 dagen geschapen is. Intelligent Design is een soort van toevoeging aan de evolutieleer. Zij zeggen dat de evolutie wel het werk moet zijn van een "doelbewuste en intelligente ontwerper", aka God. Ik denk dat dat de stroming is die jij aanhangt, niet een combinatie van Creationisme en de evolutieleer. Want die kunnen gewoon weg niet samen. Creationisme sluit de evolutieleer immers uit.quote:Ook zijn er mensen (zoals ikzelf) die geloven dat evolutie en creationisme prima samen kunnen gaan. In dat geval creëerde God evolutie en daarmee al het leven dat we kennen. Of God nog verder ingrijpt in dat proces kan, maar hoeft niet.
ID is geen toevoeging op de evolutieleer.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 19:50 schreef Tasharella het volgende:
[..]
Het klopt niet wat je hier zegt. Jij spreekt over Intelligent Design. Creationisme wil de evolutieleer weerleggen en wetenschappelijk aantonen dat de aarde 6000 jaar geleden in 6 dagen geschapen is. Intelligent Design is een soort van toevoeging aan de evolutieleer. Zij zeggen dat de evolutie wel het werk moet zijn van een "doelbewuste en intelligente ontwerper", aka God. Ik denk dat dat de stroming is die jij aanhangt, niet een combinatie van Creationisme en de evolutieleer. Want die kunnen gewoon weg niet samen. Creationisme sluit de evolutieleer immers uit.
In principe is het wel een soort van toevoeging op de evolutieleer. Het idee van een ontwerper wordt er immers aan toegevoegd. Maar hedendaagse wetenschappers zullen niet zeggen dat het iets toevoegt aan de evolutieleer. Het veranderd uiteindelijk niks aan het idee van de evolutieleer, die in zijn geheel wel blijft bestaan. Denk aan het pragmatisme: pas als een uitspraak in de praktijk gevolgen heeft, heeft hij betekenis. Dat is hier dus niet het geval.quote:ID is geen toevoeging op de evolutieleer.
Het idee van ID is dat net zoals bij het creationisme de soorten in hun huidige vorm zijn gecreëerd door God met wat pseudowetenschap toegevoegd door delen van de evolutietheorie geheel uit hun verband te rukken en God "intelligent ontwerper" te noemen en het niet over een 6000 jaar oude aarde te hebben.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 20:17 schreef Tasharella het volgende:
[..]
In principe is het wel een soort van toevoeging op de evolutieleer. Het idee van een ontwerper wordt er immers aan toegevoegd. Maar hedendaagse wetenschappers zullen niet zeggen dat het iets toevoegt aan de evolutieleer. Het veranderd uiteindelijk niks aan het idee van de evolutieleer, die in zijn geheel wel blijft bestaan. Denk aan het pragmatisme: pas als een uitspraak in de praktijk gevolgen heeft, heeft hij betekenis. Dat is hier dus niet het geval.
Dat is sadly inderdaad de oorsprong van de Intelligent Design beweging. Gelukkig met heel weinig effect: in een lange reeks rechtszaken hierover bleek keer op keer dat het stiekum toch religie was.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 20:25 schreef Mr.44 het volgende:
ID is ook ontstaan omdat creationisme niet mag worden onderwezen in het Amerikaanse klaslokaal als zijnde wetenschap.
Dat kan, maar zo'n uitspraak kun je van elk willekeurig proces doen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 13:43 schreef SingleCoil het volgende:
Laten we dan zeggen dat God de Big Bang was, en dat hij toen alle voorwaarden geschapen heeft om de evolutie te laten verlopen zoals die verlopen is. Kan dat?
Je zit dan een beetje met onzekerheids- en chaosrelaties en de ononderscheidbaarheid van bepaalde elementaire deeltjes. Maar globaal zou het misschien kunnen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 13:43 schreef SingleCoil het volgende:
Laten we dan zeggen dat God de Big Bang was, en dat hij toen alle voorwaarden geschapen heeft om de evolutie te laten verlopen zoals die verlopen is. Kan dat?
Dat kanquote:Op dinsdag 17 mei 2011 13:43 schreef SingleCoil het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als God de big bang is, waarom zouden we god dan niet gewoon 'big bang' noemen?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 13:43 schreef SingleCoil het volgende:
Je weet hoop ik wat een wetenschappelijke theorie is ? Scholen schijnen dat tegenwoordig niet echt meer uit te leggen...quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:28 schreef totebel het volgende:
(het heet niet voor niets evolutietheorie he, niet evolutiefeit)
Kun je het begrip "evolutiefeit" uitleggen?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:28 schreef totebel het volgende:
als je het scheppingsverhaal en de evolutietheorie naast elkaar legt (het heet niet voor niets evolutietheorie he, niet evolutiefeit)
"Het feit van evolutie is de basis van de evolutietheorie"quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kun je het begrip "evolutiefeit" uitleggen?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook van fok heb moeten leren. En als ik erover nadenk heb ik volgens mij ook helemaal nooit de evolutietheorie behandeld gekregen op schoolquote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:30 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Je weet hoop ik wat een wetenschappelijke theorie is ? Scholen schijnen dat tegenwoordig niet echt meer uit te leggen...
Maar ongetwijfeld wel een aantal andere theorieën. Niettemin vinden veel scholen het tegenwoordig om mij volslagen onduidelijke redenen niet meer nodig om begrippen als hypothese, wet, theorie, negatie, "wetenschappelijke methode" enz. uit te leggen... wat vervolgens idd leidt tot mensen die "het is maar een theorie hoor" roepen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:50 schreef arucard het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook van fok heb moeten leren. En als ik erover nadenk heb ik volgens mij ook helemaal nooit de evolutietheorie behandeld gekregen op school
De scholen 20 jaar geleden dan ook niet poppetje. Een wetenschappelijke theorie is nog altijd een theorie. Er zijn genoeg theorieen in de loop der jaren aan mootjes gehakt.. ja, door de wetenschap dus.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:30 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Je weet hoop ik wat een wetenschappelijke theorie is ? Scholen schijnen dat tegenwoordig niet echt meer uit te leggen...
Zegt het woord "aannames" je iets? Dat doe je namelijk, aannames en dat is een heel gevaarlijk iets.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:54 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Maar ongetwijfeld wel een aantal andere theorieën. Niettemin vinden veel scholen het tegenwoordig om mij volslagen onduidelijke redenen niet meer nodig om begrippen als hypothese, wet, theorie, negatie, "wetenschappelijke methode" enz. uit te leggen... wat vervolgens idd leidt tot mensen die "het is maar een theorie hoor" roepen.
Werd dat vroeger wel gedaan dan? Ik heb het inderdaad ook moeten leren van Fok! (en dan studeer ik technische natuurkunde, je zou zeggen dat er daar wel iets over behandeld word, maar dat komt misschien nog). Ik ben er ook groot voorstander van dat de complete wetenschappelijke methode, peer-review, falsificatie, noem maar op, goed uitgelegd word op scholen. Anders krijg je dus dit soort grapjes:quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:54 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Maar ongetwijfeld wel een aantal andere theorieën. Niettemin vinden veel scholen het tegenwoordig om mij volslagen onduidelijke redenen niet meer nodig om begrippen als hypothese, wet, theorie, negatie, "wetenschappelijke methode" enz. uit te leggen... wat vervolgens idd leidt tot mensen die "het is maar een theorie hoor" roepen.
Je weet dat de evolutietheorie qua 'vaststaandheid' op gelijke voet staat met de theorie van de zwaartekracht? Het is na 150 jaar nog niemand gelukt om evolutie te ontkrachten, al het bewijs wat is gevonden wijst in de richting van evolutie, ook het bewijs wat nog niet bekend was ten tijde van Darwin.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:14 schreef totebel het volgende:
[..]
De scholen 20 jaar geleden dan ook niet poppetje. Een wetenschappelijke theorie is nog altijd een theorie. Er zijn genoeg theorieen in de loop der jaren aan mootjes gehakt.. ja, door de wetenschap dus.
http://www.notjustatheory.com/quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:14 schreef totebel het volgende:
[..]
De scholen 20 jaar geleden dan ook niet poppetje. Een wetenschappelijke theorie is nog altijd een theorie. Er zijn genoeg theorieen in de loop der jaren aan mootjes gehakt.. ja, door de wetenschap dus.
Met andere woorden: nee, je hebt geen idee.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:14 schreef totebel het volgende:
[..]
Welke aanname doe ik dan ?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:15 schreef totebel het volgende:
[..]
Zegt het woord "aannames" je iets? Dat doe je namelijk, aannames en dat is een heel gevaarlijk iets.
Of andersom: waarom noemen we the Big Bang niet gewoon God? Aangezien alles wat wij nu kennen op dat moment geschapen is, heeft the Big Bang de hemel en de arde geschapen, en alle leven dat daar nu op voorkomt (of ooit voor zal komen), In die zin is het dus helemaal niet zo vreemd om te zeggen dat God de Big Bang is.En als je dat aanneemt dan is daarmee de vraag van TS denk ik wel beantwoord: Nee, creationisme en evolutie sluiten elkaar niet uit, het is prima mogelijk om beiden in 1 theorie te houden.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:13 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Als God de big bang is, waarom zouden we god dan niet gewoon 'big bang' noemen?
Zou je wel willen, maar dat is niet zo.quote:Op woensdag 18 mei 2011 08:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Of andersom: waarom noemen we the Big Bang niet gewoon God? Aangezien alles wat wij nu kennen op dat moment geschapen is, heeft the Big Bang de hemel en de arde geschapen, en alle leven dat daar nu op voorkomt (of ooit voor zal komen), In die zin is het dus helemaal niet zo vreemd om te zeggen dat God de Big Bang is.En als je dat aanneemt dan is daarmee de vraag van TS denk ik wel beantwoord: Nee, creationisme en evolutie sluiten elkaar niet uit, het is prima mogelijk om beiden in 1 theorie te houden.
Maar wat vind je van de teleologische argumenten, dan?quote:Op woensdag 18 mei 2011 08:11 schreef SingleCoil het volgende:
Nee, creationisme en evolutie sluiten elkaar niet uit, het is prima mogelijk om beiden in 1 theorie te houden.
het is geen kwestie van vinden. evolutie verklaart de complexiteit van het leven zoals wij dat kennen, creationisme "verklaart" het ontstaan van leven an sich. het kan elkaar dus niet uitsluiten, aangezien het twee totaal verschillende zaken verklaart.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:34 schreef Johannes_VIII het volgende:
Naar aanleiding van een disucssie in Waarom geen super slimme insecten?, open ik hier een topic die daar speciaal voor bedoeld is.
Sommige mensen vinden dat evolutie en creationisme elkaar uitsluiten. De één concludeert dat uit evolutie en de ander uit creationisme.
Ook zijn er mensen (zoals ikzelf) die geloven dat evolutie en creationisme prima samen kunnen gaan. In dat geval creëerde God evolutie en daarmee al het leven dat we kennen. Of God nog verder ingrijpt in dat proces kan, maar hoeft niet.
Wat vinden jullie?
dat zie je dus wel vaker, de inflatie van het begrip "god". natuurlijk, als je onder god alles kunt verstaan, dan is er een god. maar laten we voor de sake of discussion god definieren als een denkende macht, die met een bedoeling het universum en alles erin maakte. anders kunnen we net zo goed zeggen dat de natuur of het heelal god is, en allemaal het klooster in gaan.quote:Op woensdag 18 mei 2011 08:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Of andersom: waarom noemen we the Big Bang niet gewoon God? Aangezien alles wat wij nu kennen op dat moment geschapen is, heeft the Big Bang de hemel en de arde geschapen, en alle leven dat daar nu op voorkomt (of ooit voor zal komen), In die zin is het dus helemaal niet zo vreemd om te zeggen dat God de Big Bang is.En als je dat aanneemt dan is daarmee de vraag van TS denk ik wel beantwoord: Nee, creationisme en evolutie sluiten elkaar niet uit, het is prima mogelijk om beiden in 1 theorie te houden.
mensen die dit zeggen laten heel duidelijk blijken dat ze geen flauw benul hebben wat het woord "theorie" in de wetenschap inhoud. het is niet hetzelfde als het gebruik van het woord in het dagelijkse leven. een theorie in wetenschappelijke zin is zo ongeveer het dichts bij een absoluut gegeven als je kunt komen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:14 schreef totebel het volgende:
[..]
Ik weet het niet, Haus. Als de oerknal een bedoeling had, werd die dan door de oerknal zelf gegeven of door iets anders? En hoe had dat andere dan kunnen bestaan, buiten ruimte en tijd? Was er een pre-oerknal?quote:Op woensdag 18 mei 2011 09:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar wat vind je van de teleologische argumenten, dan?
Ik pleit al lang voor een breed gedragen definitie van het begrip "God". Die is er niet, denk ik. En dus blijft het een beetje in de marge discussieren.quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:07 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
dat zie je dus wel vaker, de inflatie van het begrip "god". natuurlijk, als je onder god alles kunt verstaan, dan is er een god. maar laten we voor de sake of discussion god definieren als een denkende macht, die met een bedoeling het universum en alles erin maakte. anders kunnen we net zo goed zeggen dat de natuur of het heelal god is, en allemaal het klooster in gaan.
Dat laaste zie ik wel als probleem. Er zijn heel wat steekhoudende wetenschappelijke feiten en theorieen die mij toch wel doen twijfelen aan de juistheid van de evolutietheorie zoals wij die nu kennen. Als belangrijkste noem ik toch het probleem van de sprongsgewijze ontwikkeling en de te lage snelheid, maar er zijn meer feiten waar op dit moment niemand binnen de theorie een goede verklaring voor heeft.quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:03 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
het is geen kwestie van vinden. evolutie verklaart de complexiteit van het leven zoals wij dat kennen, creationisme "verklaart" het ontstaan van leven an sich. het kan elkaar dus niet uitsluiten, aangezien het twee totaal verschillende zaken verklaart.
echter, als je eenmaal evolutie als ontstaan van complex leven accepteerd, word het een stuk onwaarschijnlijker dat er een god bestaat. we hoeven nu immers alleen nog maar het ontstaan van leven in the first place te verklaren, niet meer het bestaan van de zwaar complexe levensvormen die we nu kennen.
persoonlijk zie ik geen reden meer om in een creeerende macht te geloven. het leven is niet zo iets complex dat het niet door een paar miljoen jaar tijd en wat gezonde kansberekening in elkaar geknutseld kan worden.
je "mits" is hier wel gevaarlijk natuurlijk. iemand die creationisme aanhangt zou kunnen zeggen dat god -om volslagen onduidelijke reden- het universum en leven geschapen heeft, en vervolgens een proces in het leven geroepen heeft waarvan de uitkomst hem geen bal interesseert. een flut redenatie natuurlijk, maar logisch niet onhoudbaar.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:17 schreef speknek het volgende:
Tchock heeft in het begin van dit topic gelijk dat de huidige evolutietheorie empirisch aangetoonde gerandomiseerde processen bevat. Zodoende is het in tegenspraak met het creationisme (mits deze een teleologisch doel via de evolutie behelst).
Het kan zijn dat in het echie de processen van mutatie en genetische drift niet daadwerkelijk random zijn, maar dat is niet hoe de evolutietheorie nu in elkaar zit, noch conformeert het aan ockham's razor.
Waarom is dat een flutredenatie, eigenlijk? Je bekijkt het nogal materialistisch dan. Waarom maakt een kunstenaar een kunstwerk?quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:25 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
je "mits" is hier wel gevaarlijk natuurlijk. iemand die creationisme aanhangt zou kunnen zeggen dat god -om volslagen onduidelijke reden- het universum en leven geschapen heeft, en vervolgens een proces in het leven geroepen heeft waarvan de uitkomst hem geen bal interesseert. een flut redenatie natuurlijk, maar logisch niet onhoudbaar.
Dat het niet aan ockhams razor voldoet, ben ik met je eens. maar goed, dat doet het idee van het bestaan van een opperwezen sowieso niet.
Wat bedoel je met te lage snelheid? Je hebt het hier wel over honderden miljoenen jaren. De tijd waarin evolutie zich kan voordoen is gigantisch.quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:21 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat laaste zie ik wel als probleem. Er zijn heel wat steekhoudende wetenschappelijke feiten en theorieen die mij toch wel doen twijfelen aan de juistheid van de evolutietheorie zoals wij die nu kennen. Als belangrijkste noem ik toch het probleem van de sprongsgewijze ontwikkeling en de te lage snelheid, maar er zijn meer feiten waar op dit moment niemand binnen de theorie een goede verklaring voor heeft.
Waarom zou dat een argument tegen materialisme zijn...of voor God? Dat slaat toch al stuk op het feit dat onze definitie van kunst of wat mooi is volslagen subjectief is?quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:36 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Waarom is dat een flutredenatie, eigenlijk? Je bekijkt het nogal materialistisch dan. Waarom maakt een kunstenaar een kunstwerk?
De hoeveelheid verandering die nodig zijn om van een proteine tot een mens te komen ookquote:Op woensdag 18 mei 2011 11:22 schreef Semisane het volgende:
[..]
Wat bedoel je met te lage snelheid? Je hebt het hier wel over honderden miljoenen jaren. De tijd waarin evolutie zich kan voordoen is gigantisch.
Dat is wel een beetje kort door de bocht. Rapid evolution is gebleken in studies die zich vooral bezig houden met micro-evolutie. Er is geen enkele aanwijzing dat dat ook op macro-evolutionaire ontwikkelingsschaal mogelijk zou zijn, en dat is ook niet voor de hand liggend. Rapid evolution is sowieso al een voorwaarde om uberhaupt de survival of the strongest een factor van belang in de evolutie te maken. Bovendien is ook rapid evolution nog veel te traag om de evolutie te kunnen verklaren.quote:Daarbij komen biologen er steeds vaker achter dat genetische veranderingen met zeer grote snelheid kan plaatsvinden. Zelfs binnen enkele decenia. Als "rapid evolution" werkelijk het geval is, dan is het argument van "traagheid" al helemaal niet relevant meer. zover het al relevant was.
Je mist het punt. Ik heb het over jouw uitspraakquote:Op woensdag 18 mei 2011 11:33 schreef Semisane het volgende:
[..]
Waarom zou dat een argument tegen materialisme zijn...of voor God? Dat slaat toch al stuk op het feit dat onze definitie van kunst of wat mooi is volslagen subjectief is?
Als je dat arguments zou nemen voor het bestaan van God of god als creator, dan zou je al snel tot de conclussie kunnen komen dan hij bacteria en ééncellig organisme de absolute top van schoonheid vind. Gezien de hoeveelheid daarvan.
Daaruit concludeer je dat dat een flutredenering zou zijn. Ik geef aan dat er wel vaker om volslagen onduidelijke redenen dingen gemaakt worden waarvan de uitkomst de maker geenbal interesseert. Dat maakt het niet tot een flutredenering, het zegt misschien iets over de maker en over ons vermogen hem te begrijpen maar niet iets over de redenering an sich. Het enkele feit dat wij de schepping niet begrijpen betekent niet dat 'ie niet heeft plaats gevonden, er zijn immers heel wat zaken die wij niet begrijpen maar die wel gewoon plaats vinden.quote:...dat god -om volslagen onduidelijke reden- het universum en leven geschapen heeft, en vervolgens een proces in het leven geroepen heeft waarvan de uitkomst hem geen bal interesseert
Het is deflatiequote:Op woensdag 18 mei 2011 10:18 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik pleit al lang voor een breed gedragen definitie van het begrip "God". Die is er niet, denk ik. En dus blijft het een beetje in de marge discussieren.
Ik vind het overigens geen deflatie, het is simpelweg een zienswijze die creationisme en darwinisme onder dezelfde noemer brengen.
Welke sprongsgewijze ontwikkeling?quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:21 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat laaste zie ik wel als probleem. Er zijn heel wat steekhoudende wetenschappelijke feiten en theorieen die mij toch wel doen twijfelen aan de juistheid van de evolutietheorie zoals wij die nu kennen. Als belangrijkste noem ik toch het probleem van de sprongsgewijze ontwikkeling en de te lage snelheid, maar er zijn meer feiten waar op dit moment niemand binnen de theorie een goede verklaring voor heeft.
Dat zal ja, maar tot nu toe wijst alles er op dat deze veranderingen hebben kunnen plaats vinden in de miljarden jaren waar over je nu spreekt (proteine tot mens) Want dan hebben we het niet over honderden miljoenen jaren maar miljarden jaren.quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:41 schreef SingleCoil het volgende:
De hoeveelheid verandering die nodig zijn om van een proteine tot een mens te komen ook
Ten eerste is de verdeling micro / macro evolutie binnen de biologie een kunstmatige verdeling die in de natuur en voor de evolutie irrelevant is. Gewoon door biologen zelf gemaakt om het eea wat eenvoudiger in te delen.quote:Dat is wel een beetje kort door de bocht. Rapid evolution is gebleken in studies die zich vooral bezig houden met micro-evolutie.
Dat is dus wel het geval, daar gaat het artikel nou juist over.quote:Er is geen enkele aanwijzing dat dat ook op macro-evolutionaire ontwikkelingsschaal mogelijk zou zijn, en dat is ook niet voor de hand liggend.
Hoe kom je op deze conclusie en Waar haal je dat vandaan? Er is sprake van aantoonbare genetische veranderingen binnen enkele generaties, dat is juist het opmerkelijke van de ontdekkingen die de laatste tijd zijn gedaan.quote:Rapid evolution is sowieso al een voorwaarde om uberhaupt de survival of the strongest een factor van belang in de evolutie te maken. Bovendien is ook rapid evolution nog veel te traag om de evolutie te kunnen verklaren.
niet mijn uitspraakquote:Op woensdag 18 mei 2011 11:46 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Je mist het punt. Ik heb het over jouw uitspraak
Het betekent ook geensinds dat het wel heeft plaats gevonden. Laat staat dat er een schepping is om te begrijpen.quote:Daaruit concludeer je dat dat een flutredenering zou zijn. Ik geef aan dat er wel vaker om volslagen onduidelijke redenen dingen gemaakt worden waarvan de uitkomst de maker geenbal interesseert. Dat maakt het niet tot een flutredenering, het zegt misschien iets over de maker en over ons vermogen hem te begrijpen maar niet iets over de redenering an sich. Het enkele feit dat wij de schepping niet begrijpen betekent niet dat 'ie niet heeft plaats gevonden, er zijn immers heel wat zaken die wij niet begrijpen maar die wel gewoon plaats vinden.
Werkelijk ? Hoe wil je het creationistische kernbegrip baramin verenigen met de evolutietheorie dan ?quote:Op woensdag 18 mei 2011 08:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
dus eerst moeten we geloven dat er een schepper is, omdat het lijkt omdat alles met een bedoeling gecreeerd is, en als vervolgens blijkt dat die bedoeling ver te zoeken is, is dat geen reden om die schepping in twijfel te trekken?quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:36 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Waarom is dat een flutredenatie, eigenlijk? Je bekijkt het nogal materialistisch dan. Waarom maakt een kunstenaar een kunstwerk?
nee, maar gezien het feit dat we geen schepping nodig hebben om de wereld om ons heen te verklaren, en daarnaast geen enkel eventueel doel achter die veronderstelde schepping kunnen ontdekken, betekent op zijn minst dat er geen aanleiding is om te denken dat hij WEL heeft plaatsgevonden. het is nagenoeg onmogelijk om een negatieve te bewijzen, voorals als de belangrijkste factor daarin (god) een soort barbapapa is die gaandeweg de discussie allerlei eigenschappen krijgt toebedeeld die hem onkwetsbaar maken voor elke redenatie. hij is ondertussen al onzichtbaar, maar toch "ervaren" gelovigen hem, is almachtig, alwetend en goed, maar staat toch kwaad in de wereld toe, heeft een doel, maar dan een dat wij niet begrijpen, , heeft een vooropgezet, onwrikbaar plan, dat wij met bidden kunnen beinvloeden, en ga zo maar door.quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:46 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Je mist het punt. Ik heb het over jouw uitspraak
[..]
Het enkele feit dat wij de schepping niet begrijpen betekent niet dat 'ie niet heeft plaats gevonden, er zijn immers heel wat zaken die wij niet begrijpen maar die wel gewoon plaats vinden.
Dat is logica van de koude grond. Correct zou zijn: Als er geen reden is om in een schepper te geloven dan is de bedoeling afwezigquote:Op woensdag 18 mei 2011 14:25 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
dus eerst moeten we geloven dat er een schepper is, omdat het lijkt omdat alles met een bedoeling gecreeerd is, en als vervolgens blijkt dat die bedoeling ver te zoeken is, is dat geen reden om die schepping in twijfel te trekken?
als de aanwezigheid van een bedoeling reden is om in een schepper te geloven, is de afwezigheid ervan reden om niet in een schepper te geloven.
De jezuïet die op de big bang is gekomen weigerde al om het in een religieuze context te plaatsen. Dus waarom zouden wij dat wel doen?quote:Op woensdag 18 mei 2011 15:40 schreef SingleCoil het volgende:
Toch is het ontegenzeggelijk waar dat alles wat wij nu kennen, inclusief de evolutie, begonnen is met die oerknal. Te stellen dat dat dan God is, is een werkbaar uitgangspunt. Over alle andere zaken - almachtigheid, alwetenheid etc. - kun je dan theoretiseren als je ze expliciet kunt benoemen.
Het betekend vooral dat wij het niet weten en het zeer onduidelijk welke god of God er dan achter zou moeten zitten.quote:Veel argumenten tegen het bestaan van God zijn vooral in de vorm van "Als God (iets), waarom (iets anders) ?" Dat is vragen naar ons begrip van God's handelen, en is het uitgesloten dat wij die beweegredenen niet kennen? Betekent ons onbegrip dan direct dat God niet bestaat? Zetten wij ons inzicht dan niet op een heel hoog voetstuk?
Ik denk dat god er ook buiten gelaten wordt, omdat wetenschap ophoudt als je god als verklaring gebruikt. Als je eenmaal zegt, de oerknal is (het werk van) god, zeg je eigenlijk dat er verder niets meer aan te onderzoeken is. Vergelijk het met de tijden dat we niet wisten waardoor aardbevingen werden veroorzaakt, als je zegt dat dat het werk van god is zeg je eigenlijk dat je niet verder hoeft te zoeken naar een echte verklaring voor het fenomeen. Aangezien dat nu net de bedoeling van wetenschap is, zal in de wetenschap god niet als verklaring opgenomen worden (of god moet bewezen worden, maar ik verwacht niet dat dat ooit gebeurt).quote:Op woensdag 18 mei 2011 18:20 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
De jezuïet die op de big bang is gekomen weigerde al om het in een religieuze context te plaatsen. Dus waarom zouden wij dat wel doen?
[..]
Het betekend vooral dat wij het niet weten en het zeer onduidelijk welke god of God er dan achter zou moeten zitten.
Door simpelweg God erbuiten te laten stoot je ook niemand tegen het hoofd die een andere Godheid heeft omdat wetenschap dan neutraal terrein is.
Dat pad is bewandeld en versleten. En het leidt altijd naar iets dat simpelweg niet overeenkomt met de Bijbel - en dus door creationisten niet geaccepteerd kan worden.quote:Op woensdag 18 mei 2011 15:40 schreef SingleCoil het volgende:
Toch is het ontegenzeggelijk waar dat alles wat wij nu kennen, inclusief de evolutie, begonnen is met die oerknal. Te stellen dat dat dan God is, is een werkbaar uitgangspunt. Over alle andere zaken - almachtigheid, alwetenheid etc. - kun je dan theoretiseren als je ze expliciet kunt benoemen.
Dat is helemaal niet ontegenzeggelijk, net zomin als de creacrap.quote:Toch is het ontegenzeggelijk waar dat alles wat wij nu kennen, inclusief de evolutie, begonnen is met die oerknal.
Dat zeg ik niet. Jij denkt dat het allemaal ontegenzeggelijk BEGONNEN is met de oerknal, en dat is wél tegensprekelijk. Er waren en er zijn ervoor en nu nog oerknallen. Het is dus geen begin, maar een herhaling en voortzetting van. Kleine nuance, niet ? De zon kwam deze morgen op bij het begin van deze dag, maar die kwam gisteren, als ik me nog herinner, ook al op, en was dus niet het begin, maar een herhaling. Heb je hem ? En ik moet voor deze stelling geen argumenten hebben, daar zijn wetenschappers voor en kunnen dat beter en haarfijn uitleggen.quote:Op donderdag 19 mei 2011 09:10 schreef SingleCoil het volgende:
Ah...jij hebt argumenten die de oerknal ontkennen?
Bewijs voor wat ?quote:Op donderdag 19 mei 2011 09:30 schreef speknek het volgende:
Ja die kunnen je haarfijn uitleggen dat er geen enkel bewijs voor is.
Achtergrondradiatie, roodverschuiving van quasars, sterrenstelselevoluties en de verdeling van lichte elementen.quote:
Maar m'n beste, je hebt het hier over wat er in dit universum te zien is. En hoe zit het met de andere big bang's ?quote:Op donderdag 19 mei 2011 10:47 schreef speknek het volgende:
[..]
Achtergrondradiatie, roodverschuiving van quasars, sterrenstelselevoluties en de verdeling van lichte elementen.
Er is wél een groot verschil: er was geen begin aan ' de schepping '. Ons universum is er een van de ontelbare, met ontelbare ervoor en ontelbare achter dit universum. Daar ging het hem toch over, niet ? Heb jij nog argumenten die aantonen dat er voor deze big bang er niks was ? Doe maar.quote:Op donderdag 19 mei 2011 10:53 schreef SingleCoil het volgende:
Of er nou wel of niet eerdere oerknallen geweest zijn: alles wat wij nu kennen, inclusief de evolutietheorie, is ontstaan bij "onze" big bang
Ach, ga toch fietsen!quote:Op donderdag 19 mei 2011 11:26 schreef SingleCoil het volgende:
Er bestaat geen "voor", dat lijkt me voldoende bewijs
Daar is dus, zoals ik zei, geen bewijs voor.quote:Op donderdag 19 mei 2011 10:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Maar m'n beste, je hebt het hier over wat er in dit universum te zien is. En hoe zit het met de andere big bang's ?
Maar joeng, dát is pas een sterke reactie !!quote:Op donderdag 19 mei 2011 11:26 schreef SingleCoil het volgende:
Er bestaat geen "voor", dat lijkt me voldoende bewijs
het is ook een zinloos uitgangspunt. als we de oerknal god noemen, tja, dan gelooft iedereen in god. als ik mijn auto god noem, dan kan ik ook bewijzen dat hij bestaat. we hebben het hier over de vraag of het universum en alles erin een bedoelde schepping of een toevalstreffer is.quote:Op woensdag 18 mei 2011 15:40 schreef SingleCoil het volgende:
Toch is het ontegenzeggelijk waar dat alles wat wij nu kennen, inclusief de evolutie, begonnen is met die oerknal. Te stellen dat dat dan God is, is een werkbaar uitgangspunt.
eensch. hoewel een schepper die een volledig universum in elkaar timmert, behoorlijk dicht bij almachtig zou moeten komen, maar de rest is -inderdaad- volledig open voor interpretatie. reden dat ik ze aanhaal is om te tonen dat door het continue aanpassen van het concept god (van onwrikbare waarheid in de bijbel tot aan "god is de oerknal) de discussie nzinloos word; als ik morgen bewijs dat god onmogelijk kan bestaan, dan kun jij weer een eigenschap van god erbij verzinnen waardoor het TOCH mogelijk is.quote:Over alle andere zaken - almachtigheid, alwetenheid etc. - kun je dan theoretiseren als je ze expliciet kunt benoemen.
natuurlijk is het feit dat wij zijn plan niet zouden begrijpen geen hard bewijs dat hij dus niet kan bestaan. maar laat ik het anders brengen;quote:Veel argumenten tegen het bestaan van God zijn vooral in de vorm van "Als God (iets), waarom (iets anders) ?" Dat is vragen naar ons begrip van God's handelen, en is het uitgesloten dat wij die beweegredenen niet kennen? Betekent ons onbegrip dan direct dat God niet bestaat? Zetten wij ons inzicht dan niet op een heel hoog voetstuk?
Voor een éénmalige big bang ook niet.quote:Op donderdag 19 mei 2011 11:44 schreef speknek het volgende:
[..]
Daar is dus, zoals ik zei, geen bewijs voor.
Vooral een door jou onbegrepen reactiequote:Op donderdag 19 mei 2011 12:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Maar joeng, dát is pas een sterke reactie !!
En die was..?quote:Op donderdag 19 mei 2011 12:24 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Vooral een door jou onbegrepen reactie
Dat de tijd zoals wij die kunnen waarnemen samen met de oerknal is ontstaan.quote:
Zoals men ooit dacht dat de wereld plat was, zoals men dat toen kon waarnemen. Hahaha, wat een bullshit.quote:Op donderdag 19 mei 2011 13:21 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Dat de tijd zoals wij die kunnen waarnemen samen met de oerknal is ontstaan.
Ja. En men beweerde pas dat de wereld rond was vanaf het moment dat ze dat konden waarnemen. (Is eigenlijk al waar te nemen bij een schip dat aan de horizon vaart)quote:Op donderdag 19 mei 2011 13:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Zoals men ooit dacht dat de wereld plat was, zoals men dat toen kon waarnemen. Hahaha, wat een bullshit.
Er is ook geen bewijs voor dat het niet zo geweest is natuurlijk. En als de theorie van uitdijend en inrkimpend heelal klopt dan zou het in de lijn der verwachtingen liggen dat dit een repeterende gebeurtenis is.quote:Op donderdag 19 mei 2011 11:44 schreef speknek het volgende:
[..]
Daar is dus, zoals ik zei, geen bewijs voor.
Hoezo impliceert het inkrimpen van het heelal dat de oerknal een repeterende gebeurtenis is?quote:Op donderdag 19 mei 2011 13:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er is ook geen bewijs voor dat het niet zo geweest is natuurlijk. En als de theorie van uitdijend en inrkimpend heelal klopt dan zou het in de lijn der verwachtingen liggen dat dit een repeterende gebeurtenis is.
Maar het is toch nog steeds niet zeker of wel ooit weer een implosie gaan krijgen of dat het heelal eeuwig blijft uitdijen.
Wanneer tijdens een singulariteit uit niets iets kan ontstaan dan is er natuurlijk wel een grote waarschijnlijk dat deze singulariteit nogmaals zal plaats vinden. Niet dat we dit ooit zullen meemaken als mens zijnde maar dat is natuurlijk iets anders.quote:Op donderdag 19 mei 2011 13:42 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Hoezo impliceert het inkrimpen van het heelal dat de oerknal een repeterende gebeurtenis is?
Hij zegt niet dat het impliceert dat het een eenmalige gebeurtenis is, maar dat het niet per se impliceert dat het een herhalende gebeurtenis is zoals jij beweert.quote:Op donderdag 19 mei 2011 13:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer tijdens een singulariteit uit niets iets kan ontstaan dan is er natuurlijk wel een grote waarschijnlijk dat deze singulariteit nogmaals zal plaats vinden. Niet dat we dit ooit zullen meemaken als mens zijnde maar dat is natuurlijk iets anders.
Waarom impliceert een oerknal theorie met een inkrimpend heelal dat dit een eenmalige gebeurtenis zou zijn.
Daarom vraag ik ook waarom het perse een eenmalige gebeurtenis zou moeten zijn.quote:Op donderdag 19 mei 2011 14:07 schreef Johannes_VIII het volgende:
[..]
Hij zegt niet dat het impliceert dat het een eenmalige gebeurtenis is, maar dat het niet per se impliceert dat het een herhalende gebeurtenis is zoals jij beweert.
Mispoes, door wiskunde. Kijk eens op Wiki.quote:Op donderdag 19 mei 2011 13:32 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Ja. En men beweerde pas dat de wereld rond was vanaf het moment dat ze dat konden waarnemen. (Is eigenlijk al waar te nemen bij een schip dat aan de horizon vaart)
Denk ik ook ja. En als er één universum is, sluit dit meerderen ook niet uit.quote:Op donderdag 19 mei 2011 14:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daarom vraag ik ook waarom het perse een eenmalige gebeurtenis zou moeten zijn.
Als ik de oneidigheid meeneem in mijn logica, is het voor mij in ieder geval wanneer de theorie over expansie en implosie van het heelal klopt niet meer dan logisch dat dezelfde singulariteit nog een keer zal optreden.
Omdat de creationisme beweging is opgezet door fundamentalistische Christenen om Genesis als wetenschap te presenteren. Omdat alle schoolboeken over creationisme ook als zodanig zijn geschreven. En omdat alle politieke bewegingen in het westen die creationisme/intelligent design gelijk willen stellen aan de evolutietheorie dit voor ogen hebben. Met gebruik van pseudo wetenschappelijke concepten als Baraminologie, Gespecificeerde Complexiteit en Onherleidbare complexiteit.quote:Op donderdag 19 mei 2011 08:05 schreef SingleCoil het volgende:
Geen flauw idee, waarom zou ik dat weten? En waarom stel je creationisten gelijk met mensen die in de Bijbel geloven? Ik ben zelf misschien wel creationist hoewel ik niet in God geloof.
En dát is de waarheid in een notedop.quote:Op donderdag 19 mei 2011 17:49 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Omdat de creationisme beweging is opgezet door fundamentalistische Christenen om Genesis als wetenschap te presenteren. Omdat alle schoolboeken over creationisme ook als zodanig zijn geschreven. En omdat alle politieke bewegingen in het westen die creationisme/intelligent design gelijk willen stellen aan de evolutietheorie dit voor ogen hebben. Met gebruik van pseudo wetenschappelijke concepten als Baraminologie, Gespecificeerde Complexiteit en Onherleidbare complexiteit.
De term creationisme wordt in "de echte wereld" nadrukkelijk NIET gebruikt om het over "het algemene idee dat er een schepper was" te hebben (hoewel de propagandamachine van bovenstaande bewegingen dat natuurlijk wel wil suggereren).
Kortom: in hokjes denken is makkelijker.quote:Op donderdag 19 mei 2011 17:49 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Omdat de creationisme beweging is opgezet door fundamentalistische Christenen om Genesis als wetenschap te presenteren. Omdat alle schoolboeken over creationisme ook als zodanig zijn geschreven. En omdat alle politieke bewegingen in het westen die creationisme/intelligent design gelijk willen stellen aan de evolutietheorie dit voor ogen hebben. Met gebruik van pseudo wetenschappelijke concepten als Baraminologie, Gespecificeerde Complexiteit en Onherleidbare complexiteit.
De term creationisme wordt in "de echte wereld" nadrukkelijk NIET gebruikt om het over "het algemene idee dat er een schepper was" te hebben (hoewel de propagandamachine van bovenstaande bewegingen dat natuurlijk wel wil suggereren).
wat door wiskunde?quote:Op donderdag 19 mei 2011 14:30 schreef ATON het volgende:
[..]
Mispoes, door wiskunde. Kijk eens op Wiki.
Erkennen dat een woord gekaapt is door een bepaalde groepering met enigszins onfrisse doelstellingen is verre van makkelijk. Het is helemaal niet leuk voor de eerlijke creationisten dat hun eigen woord niet meer gebruikt kan worden zoals zij dat willen zonder de booswichtjes te helpen met hun propaganda-oorlog.quote:Op donderdag 19 mei 2011 21:01 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Kortom: in hokjes denken is makkelijker.
Dat klinkt alsof je beweert dat je kan geloven dat alles gecreëerd is zonder dat er iets is wat daadwerkelijk kan creëren?quote:Op donderdag 19 mei 2011 08:05 schreef SingleCoil het volgende:
Geen flauw idee, waarom zou ik dat weten? En waarom stel je creationisten gelijk met mensen die in de Bijbel geloven? Ik ben zelf misschien wel creationist hoewel ik niet in God geloof.
simplificatie is soms nodig om problemen overzichtelijk te makenquote:Op donderdag 19 mei 2011 21:01 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Kortom: in hokjes denken is makkelijker.
In deze presentatie geeft Ken Miller wel een goede mogelijkheidquote:Op donderdag 19 mei 2011 22:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom hebben veel van die gristenen het toch zo moeilijk met wetenschap
Waarom zou iemand die enkel gelooft in een schepper maar geen christenfundamentalist is verantwoording moeten afleggen over christelijke creationisten, Genesis, etc?quote:Op donderdag 19 mei 2011 21:47 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Erkennen dat een woord gekaapt is door een bepaalde groepering met enigszins onfrisse doelstellingen is verre van makkelijk. Het is helemaal niet leuk voor de eerlijke creationisten dat hun eigen woord niet meer gebruikt kan worden zoals zij dat willen zonder de booswichtjes te helpen met hun propaganda-oorlog.
Maar helaas is het wel waar.
Da's nog eens wijze raad zie. Love it.quote:Op donderdag 19 mei 2011 22:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Dawkins maakt trouwens een mooi punt, met creationisten geen discussie aan te gaan, namelijk, als wetenschapper die zich bezig houd met de menselijke voortplanting ga je ook geen debat aan met een aanhanger van Ooievaarstheorie.
Zeker, is ook een mooi voorbeeld dat evolutie-theorie wel degelijk voorspellingen kan doen, in tegenstelling tot wat tegenstanders van de evolutie-theorie soms willen doen geloven.quote:
http://demonstrations.wolfram.com/ShipSailingOverTheHorizon/quote:
omdat creationisme meestal in de mond wordt genomen door dat soort fundamentalisten dus nemen wij gemakshalve aan dat hij in dat soort creationisme gelooft.quote:Op donderdag 19 mei 2011 22:30 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Waarom zou iemand die enkel gelooft in een schepper maar geen christenfundamentalist is verantwoording moeten afleggen over christelijke creationisten, Genesis, etc?
het sluit jonge aarde creationisme en dus wat we hier meestal creationisme noemen 100% uitquote:Op donderdag 19 mei 2011 22:58 schreef Klaudias het volgende:
Anyway: hoe onzinnig creationisme ook mag zijn, de evolutietheorie sluit het niet uit. Net zo min als dat de wetenschap uitsluit dat ik een onzichtbare roze olifant onder mijn bureau heb.
Als je daar van uit gaat kan je ook stellen dat het nogmaals plaatsvindt in de vorm van vele andere oerknallen op andere plekken in het vacuüm waar ons universum uit ontstaan is in plaats de theorie van een oscillerend universum. De theorie van een oscillerend universum heeft trouwen nog maar weinig aanhanger onder de natuurkundigen tegenwoordig. Het uitdijen van ons universum versnelt namelijk. Daardoor is er niet echt een mogelijkheid om een omkering tot inkrimpen te beredeneren.quote:Op donderdag 19 mei 2011 13:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer tijdens een singulariteit uit niets iets kan ontstaan dan is er natuurlijk wel een grote waarschijnlijk dat deze singulariteit nogmaals zal plaats vinden. Niet dat we dit ooit zullen meemaken als mens zijnde maar dat is natuurlijk iets anders.
Waarom impliceert een oerknal theorie met een inkrimpend heelal dat dit een eenmalige gebeurtenis zou zijn.
Mja, op zich wil je dat soort mensen niet steunen. Aan de andere kant zou je je daar niets van aan kunnen trekken en gewoon over je eigen idee van creationisme praten. Als je het woord op zichzelf beschouwt zegt het alleen iets over creëren en niet hoe en wat.quote:Op donderdag 19 mei 2011 21:47 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Erkennen dat een woord gekaapt is door een bepaalde groepering met enigszins onfrisse doelstellingen is verre van makkelijk. Het is helemaal niet leuk voor de eerlijke creationisten dat hun eigen woord niet meer gebruikt kan worden zoals zij dat willen zonder de booswichtjes te helpen met hun propaganda-oorlog.
Maar helaas is het wel waar.
Wetenschap gaat dan ook niet daaroverquote:Op donderdag 19 mei 2011 22:58 schreef Klaudias het volgende:
Anyway: hoe onzinnig creationisme ook mag zijn, de evolutietheorie sluit het niet uit. Net zo min als dat de wetenschap uitsluit dat ik een onzichtbare roze olifant onder mijn bureau heb.
Dan weet jij weinig over de evolutietheorie én het creationisme. Wetenschap houdt zich enkel bezig met aantoonbare fenomenen en niet met elfjes en roze olifanten. Wat de creationisten wel steeds opnieuw proberen is de wetenschap proberen voor hun kar te spannen.quote:Op donderdag 19 mei 2011 22:58 schreef Klaudias het volgende:
quote:Op vrijdag 20 mei 2011 07:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wetenschap gaat dan ook niet daarover
Nee. Dat probeer ik ook te zeggen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 08:42 schreef ATON het volgende:
[..]
Wetenschap houdt zich enkel bezig met aantoonbare fenomenen en niet met elfjes en roze olifanten.
Sommige wel ja.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 08:42 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat de creationisten wel steeds opnieuw proberen is de wetenschap proberen voor hun kar te spannen.
Sorry, dan had ik je niet begrepen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 08:53 schreef Klaudias het volgende:
[..]
[..]
Nee. Dat probeer ik ook te zeggen.
Zeg maar rustig ' alle crea's ', gezien ze anders geen been hebben om op te staan. Genesis is voor hen een "wetenschappelijk werk".quote:
Om het even logisch uit te leggen:quote:Op donderdag 19 mei 2011 14:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daarom vraag ik ook waarom het perse een eenmalige gebeurtenis zou moeten zijn.
Als ik de oneidigheid meeneem in mijn logica, is het voor mij in ieder geval wanneer de theorie over expansie en implosie van het heelal klopt niet meer dan logisch dat dezelfde singulariteit nog een keer zal optreden.
Veel christenen hebben moeite met de arrogantie van de wetenschap, alsof alles rationeel te verklaren is en alsof alles te bewijzen moet zijn. "Wat je niet kunt bewijzen, bestaat niet", dat is een gedachte die je veel tegenkomt. Maar het is een eenvoudig feit dat onze menselijke rede begrensd is en daarmee ook de zeggingskracht van onze logica, hoe kloppend en waar deze op zich ook kan zijn.quote:Op donderdag 19 mei 2011 22:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom hebben veel van die gristenen het toch zo moeilijk met wetenschap
Die gedachte gaat lijnrecht tegen de wetenschappelijke methode in. So I call bullshitquote:Op zaterdag 11 juni 2011 19:50 schreef GJB80 het volgende:
Veel christenen hebben moeite met de arrogantie van de wetenschap, alsof alles rationeel te verklaren is en alsof alles te bewijzen moet zijn. "Wat je niet kunt bewijzen, bestaat niet", dat is een gedachte die je veel tegenkomt.
Awwww, Flatland. Leuk boek was dat inderdaadquote:Op zaterdag 11 juni 2011 19:50 schreef GJB80 het volgende:
Om een wiskundig beeld te gebruiken:
• Stel, je hebt een plat vlak en een bol (twee verschillende dimensies dus). Het platte vlak kan zich niet voorstellen dat er meer is dan 2D, kan ook niet buiten zichzelf kijken. Maar de bol kan dat wel, want die is ruimtelijk.
• Stel nu vervolgens dat de bol het platte vlak van een kant nadert en er doorheen gaat; dan begint het voor de 'beleving' van het platte vlak eerst met een enkele punt, maar die wordt al snel een cirkel. Wiskundig gezien kan dat niet, het platte vlak begrijpt er dus al niets van. Vervolgens wordt die cirkel steeds groter, tot het maximum bereikt wordt en de cirkel weer kleiner wordt, om tenslotte helemaal uit het vlak te verdwijnen.
Heb je ook inhoudelijke redenen bij je stelling of lanceer je slechts een losse flodder?quote:Op zaterdag 11 juni 2011 19:50 schreef GJB80 het volgende:
[..]
Veel christenen hebben moeite met de arrogantie van de wetenschap, alsof alles rationeel te verklaren is en alsof alles te bewijzen moet zijn. "Wat je niet kunt bewijzen, bestaat niet", dat is een gedachte die je veel tegenkomt. Maar het is een eenvoudig feit dat onze menselijke rede begrensd is en daarmee ook de zeggingskracht van onze logica, hoe kloppend en waar deze op zich ook kan zijn.
• Stel, je hebt een plat vlak en een bol (twee verschillende dimensies dus). Het platte vlak kan zich niet voorstellen dat er meer is dan 2D, kan ook niet buiten zichzelf kijken. Maar de bol kan dat wel, want die is ruimtelijk.
• Stel nu vervolgens dat de bol het platte vlak van een kant nadert en er doorheen gaat; dan begint het voor de 'beleving' van het platte vlak eerst met een enkele punt, maar die wordt al snel een cirkel. Wiskundig gezien kan dat niet, het platte vlak begrijpt er dus al niets van. Vervolgens wordt die cirkel steeds groter, tot het maximum bereikt wordt en de cirkel weer kleiner wordt, om tenslotte helemaal uit het vlak te verdwijnen.
Zo zie ik ook de wetenschap: heel bruikbaar, maar niet geschikt om bijv. te bepalen of God wel of niet bestaat; of andere uitspraken te doen over dingen die in feiten in een andere dimensie zitten dan de menselijke logica kan bevatten.
Om een eerste antwoord te geven op de vraag van dit topic: voor mij sluiten evolutionisme en creationisme elkaar inderdaad uit. Ik ben overigens geen creationist, al geloof ik wel in de schepping en de Schepper.
Ik lanceer dan ook de stelling dat niet het scheppingsverhaal, maar de evolutietheorie een sprookje is!
Ik stel voor dat jij dan maar eens met bewijzen komt voor schepping, en de evolutietheorie falsifieert,quote:Op zaterdag 11 juni 2011 19:50 schreef GJB80 het volgende:
[..]
Veel christenen hebben moeite met de arrogantie van de wetenschap, alsof alles rationeel te verklaren is en alsof alles te bewijzen moet zijn. "Wat je niet kunt bewijzen, bestaat niet", dat is een gedachte die je veel tegenkomt. Maar het is een eenvoudig feit dat onze menselijke rede begrensd is en daarmee ook de zeggingskracht van onze logica, hoe kloppend en waar deze op zich ook kan zijn.
Zo zie ik ook de wetenschap: heel bruikbaar, maar niet geschikt om bijv. te bepalen of God wel of niet bestaat; of andere uitspraken te doen over dingen die in feiten in een andere dimensie zitten dan de menselijke logica kan bevatten.
Om een eerste antwoord te geven op de vraag van dit topic: voor mij sluiten evolutionisme en creationisme elkaar inderdaad uit. Ik ben overigens geen creationist, al geloof ik wel in de schepping en de Schepper.
Ik lanceer dan ook de stelling dat niet het scheppingsverhaal, maar de evolutietheorie een sprookje is!
De evolutietheorie is volgens mij redelijk onfalcifisieerbaar, leidend tot de vraag in hoeverre het een goede wetenschappelijke theorie is.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik stel voor dat jij dan maar eens met bewijzen komt voor schepping, en de evolutietheorie falsifieert,
Tot die tijd roep je maar wat van uit een zeer beperkt denkraam.
Hoe zo is de evolutietheorie onfalsifieerbaar?quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:02 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
De evolutietheorie is volgens mij redelijk onfalcifisieerbaar, leidend tot de vraag in hoeverre het een goede wetenschappelijke theorie is.
(niet dat ik er niet in geloof, maar de eisen die je daar stelt zijn nogal vreemd)
Kernwoord in deze is "volgens jou". Er zijn de afgelopen eeuw letterlijk honderdduizenden verschillende testen gedaan die de evolutietheorie konden falsificeren - en de theorie van Darwin is op veel punten ook gefalsificeerd en vervolgens aangepast. De huidige nieuwe synthese is het resultaat.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:02 schreef oompaloompa het volgende:
De evolutietheorie is volgens mij redelijk onfalcifisieerbaar, leidend tot de vraag in hoeverre het een goede wetenschappelijke theorie is.
-De wetenschap lijkt alleen arrogant in de ogen van mensen die ondanks stapels aan peer-reviewed onderzoeken met stapels aan bewijzen toch vasthouden aan achterlijke stellingen.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 19:50 schreef GJB80 het volgende:
[..]
Noem eens een vinding die evolutietheorie zou falsificeren?quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe zo is de evolutietheorie onfalsifieerbaar?
Hoe zou de theorie an sich gefalsificeerd kunnen worden?quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:07 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Kernwoord in deze is "volgens jou". Er zijn de afgelopen eeuw letterlijk honderdduizenden verschillende testen gedaan die de evolutietheorie konden falsificeren - en de theorie van Darwin is op veel punten ook gefalsificeerd en vervolgens aangepast. De huidige nieuwe synthese is het resultaat.
Als de menselijke logica het niet kan bevatten, hoezo kun jij er dan wel uitspraken over doen?quote:Op zaterdag 11 juni 2011 19:50 schreef GJB80 het volgende:
[..]
Bewijs dat god de wereld schiep in 6 dagen? goed, onwaarschijnlijk, maar het haalt evolutie gegarandeerd onderuit.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:10 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Noem eens een vinding die evolutietheorie zou falsificeren?
De originele theorie van Darwin ? Bijvoorbeeld door zijn idee hoe erfelijkheid werkt onderuit te halen. Wat dan ook gebeurd is, waardoor de theorie aangepast moest worden.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:10 schreef oompaloompa het volgende:
Hoe zou de theorie an sich gefalsificeerd kunnen worden?
De wetenschappelijke methode is overwegend gebaseerd op experimenten met een hypothese vooraf en een conclusie achteraf op basis van de bevindingen. Niet iedereen zal zeggen dat er niet meer bestaat dan waarneembaar/meetbaar is, maar het is wel een logische conclusie uit deze methode. Dus leg jij maar uit waarom dat bullshit is...quote:Op zaterdag 11 juni 2011 19:52 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Die gedachte gaat lijnrecht tegen de wetenschappelijke methode in. So I call bullshit
Het ging om het stuk "Wat je niet kan bewijzen..."quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:22 schreef GJB80 het volgende:
[..]
De wetenschappelijke methode is overwegend gebaseerd op experimenten met een hypothese vooraf en een conclusie achteraf op basis van de bevindingen. Niet iedereen zal zeggen dat er niet meer bestaat dan waarneembaar/meetbaar is, maar het is wel een logische conclusie uit deze methode. Dus leg jij maar uit waarom dat bullshit is...
Niet per se. God kan dan net zo goed evolutie geschapen hebben. Maar sowieso nogal een kul-argument natuurlijk. Laten we even volwassen doen en gewoon een wetenschappelijke bril opzetten.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bewijs dat god de wereld schiep in 6 dagen? goed, onwaarschijnlijk, maar het haalt evolutie gegarandeerd onderuit.
Je kunt geen negatief aantonen (zie popper) dus dat zou geen optie zijn.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
De originele theorie van Darwin ? Bijvoorbeeld door zijn idee hoe erfelijkheid werkt onderuit te halen. Wat dan ook gebeurd is, waardoor de theorie aangepast moest worden.
De huidige ? Oef. Na al die testen is het moeilijk iets te verzinnen wat nog niet geprobeerd is :s
Maar een principe voorbeeld: als men aan zou kunnen tonen dat mutaties zich niet kunnen voortplanten. Of dat mutaties in het geheel niet plaats kunnen vinden.
Beide overigens daadwerkelijk claims van creationisten.
Hé, ik ben ook maar een mens, dus net zo goed een plat vlak, om in het beeld te blijven. Dus waar jij mijn arrogantie vandaan haalt, begrijp ik nietquote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:11 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Als de menselijke logica het niet kan bevatten, hoezo kun jij er dan wel uitspraken over doen?
Of zijn wij allemaal platte vlakken en zie alleen jij het totaalplaatje ... over arrogantie gesproken ...
Hmmm - er is gekeken of fossielen over de millenia veranderd zijn. Als dit niet zo was geweest was de theorie onjuist.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:24 schreef oompaloompa het volgende:
Welke test is er dan geweest die evolutietheorie had kunnen falsificeren?
Je suggereert dat, als wij allemaal platte vlakken zijn, dat er dus zo'n bol blijkt te bestaan. En we zijn te dom om die bol te bevatten. Maar toch weet jij wel dat hij bestaat. Dus blijkbaar weet je meer dan ons?quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:24 schreef GJB80 het volgende:
[..]
Hé, ik ben ook maar een mens, dus net zo goed een plat vlak, om in het beeld te blijven. Dus waar jij mijn arrogantie vandaan haalt, begrijp ik niet
Zoals ik al aangaf heeft hij hier letterlijk de roman Flatland samengevat. Leest dit boekquote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:28 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Je suggereert dat, als wij allemaal platte vlakken zijn, dat er dus zo'n bol blijkt te bestaan. En we zijn te dom om die bol te bevatten. Maar toch weet jij wel dat hij bestaat. Dus blijkbaar weet je meer dan ons?
quote:Op zaterdag 11 juni 2011 19:59 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Heb je ook inhoudelijke redenen bij je stelling of lanceer je slechts een losse flodder?
@ oompaloompa: Natuurlijk heb ik inhoudelijke redenen bij deze stelling, anders had ik me niet op dit forum begeven.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik stel voor dat jij dan maar eens met bewijzen komt voor schepping, en de evolutietheorie falsifieert,
Tot die tijd roep je maar wat van uit een zeer beperkt denkraam.
zoals?quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:32 schreef GJB80 het volgende:
[..]
[..]
@ Piet Verdriet: Oei, ik heb met een helderziende te maken. Ik weet niet hoeveel biochemie en erfelijkheidsleer jij kent, gecombineerd met kansrekening, maar daar ligt al een knaller van een bom onder de hele evolutietheorie.
Dat hoop ik niet. Deze 'bol' (om in het beeld te blijven) heeft ons wel een 'brief'' gestuurd; sterker nog, deze bol is zelf een plat vlak geworden, om de 'platlanders' te vertellen dat er een bol is. Nee, ik heb het niet over een glazen toverbol, maar over God. En de 'brief' zal ook wel duidelijk zijn. Probleem is alleen dat wij die vaak als niet-wetenschappelijk (en daarom niet waar) afdoen.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:28 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Je suggereert dat, als wij allemaal platte vlakken zijn, dat er dus zo'n bol blijkt te bestaan. En we zijn te dom om die bol te bevatten. Maar toch weet jij wel dat hij bestaat. Dus blijkbaar weet je meer dan ons?
Dat de kans dat wij bestaan 1 is, maar dat hij waarschijnlijk wil stellen dat die infinitesimaal klein is.quote:
Als die fossielen niet veranderd waren zou het de theorie niet ontkrachten. Zou ook gewoon kunnen betekenen dat er geen bedreiging was. De gevonden adaptaties zijn ook nooit lineair geweest maar gaan ook met sprongen met stukken stilstand er tussen.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:28 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Hmmm - er is gekeken of fossielen over de millenia veranderd zijn. Als dit niet zo was geweest was de theorie onjuist.
2x zoals?quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:32 schreef GJB80 het volgende:
[..]
[..]
@ oompaloompa: Natuurlijk heb ik inhoudelijke redenen bij deze stelling, anders had ik me niet op dit forum begeven.
@ Piet Verdriet: Oei, ik heb met een helderziende te maken. Ik weet niet hoeveel biochemie en erfelijkheidsleer jij kent, gecombineerd met kansrekening, maar daar ligt al een knaller van een bom onder de hele evolutietheorie.
Dit filmpje is een goed voorbeeld (let niet op de titelquote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:24 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Je kunt geen negatief aantonen (zie popper) dus dat zou geen optie zijn.
Zelf al zouden er geen mutaties zijn, dan nog zou je kunnen spreken van selectieve voortplanting --> evolutie.
Welke test is er dan geweest die evolutietheorie had kunnen falsificeren?
Echt 1 goed voorbeeld is al genoeg, ik krijg alleen zelf er geen verzonnen....
En zometeen kom je met een hoop gecopy-paste bullshit van 1 of andere gristelijke creationisten site? Ik weet het, ik ben helderziend.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:32 schreef GJB80 het volgende:
[..]
[..]
@ oompaloompa: Natuurlijk heb ik inhoudelijke redenen bij deze stelling, anders had ik me niet op dit forum begeven.
Over losse flodders gesproken. In de eerste plaats ben ik begonnen met te zeggen dat ik geen creationist ben, ik benader het scheppingsverhaal an sich niet wetenschappelijk. Ik begrijp alleen niet dat zoveel mensen nog in de evolutietheorie blijven geloven en ondertussen non-believers verwijten dat ze aan achterlijke stellingen vasthouden of donders goed weten dat hun tegenargumenten niet kloppen. Leg jij maar eens uit waarom dan...quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:35 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Dat de kans dat wij bestaan 1 is, maar dat hij waarschijnlijk wil stellen dat die infinitesimaal klein is.
Een standaardargument van creationisten waarvan ze donders goed weten dat er geen moer van klopt, maar ze desondanks telkens blijven herhalen. Net als irreduceerbare complexiteit
Ai, voor een helderziende is dit wel een erg goedkope uitspraak, om argumenten tegen de evolutietheorie maar af te doen als bullshit. En, nee, ik copy-paste niet vanaf websites.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:42 schreef TerryStone het volgende:
[..]
En zometeen kom je met een hoop gecopy-paste bullshit van 1 of andere gristelijke creationisten site? Ik weet het, ik ben helderziend.
Het is niet zozeer een kwestie van geloven, maar meer het aanvaarden van een serieuze wetenschappelijke theorie. Een theorie waarvoor door de loop van de jaren alleen maar meer bewijs is gevonden en een theorie die nog nooit onderuit is gehaald door serieuze wetenschappers.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:44 schreef GJB80 het volgende:
[..]
Over losse flodders gesproken. In de eerste plaats ben ik begonnen met te zeggen dat ik geen creationist ben, ik benader het scheppingsverhaal an sich niet wetenschappelijk. Ik begrijp alleen niet dat zoveel mensen nog in de evolutietheorie blijven geloven en ondertussen non-believers verwijten dat ze aan achterlijke stellingen vasthouden of donders goed weten dat hun tegenargumenten niet kloppen. Leg jij maar eens uit waarom dan...
Ja maar dat is een beetje het "probleem". Er is zo ontzettend veel bewijs dat evolutietheorie ondersteunt. Maar de opties om de theorie te falsificeren zijn er niet. (ook wel logisch aangezien je niet zo maar evolutie aan of uit kan zetten of op een andere manier duidelijk beinvloeden, iets dat bij ander type experimenten natuurlijk wel kan).quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:40 schreef M.rak het volgende:
[..]
Dit filmpje is een goed voorbeeld (let niet op de titel):
Technisch gezien is het natuurlijk alleen van belang voor het al dan niet delen van een gemeenschappelijke voorouder met (andere) apen, maar als was gebleken dat er geen samenvoeging van chromosomen plaats had gevonden, had de evolutietheorie wel degelijk een heleboel uit te leggen gehad.
Die hele toespraak van Ken Miller is trouwens zeer de moeite waard.
Is meestal wel vermakelijkquote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:42 schreef TerryStone het volgende:
[..]
En zometeen kom je met een hoop gecopy-paste bullshit van 1 of andere gristelijke creationisten site? Ik weet het, ik ben helderziend.
Kun je je uitspraak uitleggen dan want ik zie het probleem niet?quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:46 schreef GJB80 het volgende:
[..]
Ai, voor een helderziende is dit wel een erg goedkope uitspraak, om argumenten tegen de evolutietheorie maar af te doen als bullshit. En, nee, ik copy-paste niet vanaf websites.
tja...quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:46 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Het is niet zozeer een kwestie van geloven, maar meer het aanvaarden van een serieuze wetenschappelijke theorie. Een theorie waarvoor door de loop van de jaren alleen maar meer bewijs is gevonden en een theorie die nog nooit onderuit is gehaald door serieuze wetenschappers.
Ik doe m'n best, ben ook maar een helderziende in opleiding.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:46 schreef GJB80 het volgende:
[..]
Ai, voor een helderziende is dit wel een erg goedkope uitspraak, om argumenten tegen de evolutietheorie maar af te doen als bullshit. En, nee, ik copy-paste niet vanaf websites.
Nog steeds kom je met ongefundeerde beweringen, maak het eens hard stel ik voor.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:32 schreef GJB80 het volgende:
De lossen ondersteuning misschien wel, de theorie zelf niet.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:51 schreef Absurditeit het volgende:
Er zijn wel degelijk zaken, die als ondersteunend bewijs dienen en die onderuit gehaald zouden kunnen worden. Het is alleen zo dat niemand dat overtuigdend kan, omdat er zeer waarsch. niet zoveel onderuit valt te halen. Ook dat kan voorkomen bij een theorie.
De gehele theorie sowieso niet, maar wat er interessant aan is: zelfs van het vele ondersteunende bewijs, kan men vaak na decennia nog zeggen dat niemand het aannamelijk heeft kunnen maken dat het niet deugt. Vooralsnog is er ook geen enkele aanleiding om aan de theorie als zodanig te twijfelen.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:57 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
De lossen ondersteuning misschien wel, de theorie zelf niet.
Er is geen mogelijkheid tot falsificatie, alleen evt. aanpassing.
Je komt ook alleen maar met vage verhalen en beweringen, die je niet weet hard te maken, laat staan boterzacht, ze zijn als dunne lucht.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:46 schreef GJB80 het volgende:
[..]
Ik twijfel ook niet aan evolutie hoor. Maar de theorie is niet te falsificeren. Vragen om bewijs dat evolutie onjuist is, is daarom dus een onzin-vraag.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:00 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
De gehele theorie sowieso niet, maar wat er interessant aan is: zelfs van het vele ondersteunende bewijs, kan men vaak na decennia nog zeggen dat niemand het aannamelijk heeft kunnen maken dat het niet deugt. Vooralsnog is er ook geen enkele aanleiding om aan de theorie als zodanig te twijfelen.
quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:46 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Het is niet zozeer een kwestie van geloven, maar meer het aanvaarden van een serieuze wetenschappelijke theorie. Een theorie waar steeds meer bewijs voor wordt gevonden.
quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:00 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
De gehele theorie sowieso niet, maar wat er interessant aan is: zelfs van het vele ondersteunende bewijs, kan men vaak na decennia nog zeggen dat niemand het aannamelijk heeft kunnen maken dat het niet deugt. Vooralsnog is er ook geen enkele aanleiding om aan de theorie als zodanig te twijfelen.
Bewijs voor wat? Leuke suggesties? En de evolutietheorie is inderdaad serieus, maar dan een serieus probleem. Het is vrij eenvoudig om te veronderstellen dat er evolutie is en dan allerlei 'bewijzen' hiervoor te zoeken. Dat is nu precies mijn probleem met de hele evolutietheorie, dat het een bepaald uitgangspunt aan het bewijzen is. Maar dat maakt een theorie niet tot waarheid of 'bewezen. Wel als er allerlei argumenten in te brengen zijn die laten zien dat de principes van de theorie niet kloppen of dat de theorie in de praktijk een zo onwaarschijnlijk kleine kans heeft dat je hem niet meer serieus kunt nemen, hoeveel 'bewijs' er ook voor wordt gevonden.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je komt ook alleen maar met vage verhalen en beweringen, die je niet weet hard te maken, laat staan boterzacht, ze zijn als dunne lucht.
Goed punt. Maar wat heeft de evolutietheorie voor zin als er niets is waarop zij kan aangrijpen? Dan is het luchtfietserij...quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:27 schreef De_Kardinaal het volgende:
De juiste combinatie is creationisme met abiogenese vergelijken. De evolutietheorie gaat niet over het ontstaan van iets maar over de ontwikkeling van het een tot het ander.
Om te kunnen beschrijven hoe een appel uit de boom valt hoef je niet te weten hoe de appel aan de boom is gekomen.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:40 schreef GJB80 het volgende:
[..]
Goed punt. Maar wat heeft de evolutietheorie voor zin als er niets is waarop zij kan aangrijpen? Dan is het luchtfietserij...
Is op zichzelf genomen opnieuw correct. Maar wat zegt dat over de waarschijnlijkheid van de evolutietheorie in de praktijk? Ik mis de inhoudelijke reactie op mijn punten...quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:45 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Om te kunnen beschrijven hoe een appel uit de boom valt hoef je niet te weten hoe de appel aan de boom is gekomen.
De waarschijnlijkheid van de evolutietheorie op zichzelf of de waarschijnlijkheid dat soort Y uit X is ontstaan?quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:48 schreef GJB80 het volgende:
[..]
Is op zichzelf genomen opnieuw correct. Maar wat zegt dat over de waarschijnlijkheid van de evolutietheorie in de praktijk? Ik mis de inhoudelijke reactie op mijn punten...
Opnieuw scherpslijperij wat mij betreft, maar uiteraard het laatste. Het bestaan van de theorie is tenslotte een gegeven...quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
De waarschijnlijkheid van de evolutietheorie op zichzelf of de waarschijnlijkheid dat soort Y uit X is ontstaan?
-Het is 1 van de talloze bewijzen. Daarnaast is het helemaal een lege claim die je doet, jij zegt dat het geen bewijs is dus dan is het geen bewijs?quote:
Dat kan je toch niet zo maar bepalen dat is afhankelijk van de variabelen zoals de tijd en de natuurlijke omstandigheden waarin een soort leeft, de concurrentie van andere soorten et cetera. Als je een ingevroren bacterie ontdooit, kweekt en vervolgens op basis van het DNA gaat vergelijken met de bestaande soorten dan kan men mogelijk een afgeleide stam vinden of een soortgelijke stam, maar om precies te zeggen hoe dit alles verlopen is niet meer mogelijk. Dat is ook niet noodzakelijk om te kunnen zeggen dat het in ieder geval een voorloper is van de hedendaagse stammen.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:55 schreef GJB80 het volgende:
[..]
Opnieuw scherpslijperij wat mij betreft, maar uiteraard het laatste. Het bestaan van de theorie is tenslotte een gegeven...
Het is het startpunt van de hele evolutie. Het is het ontstaan van leven uit levenloze moleculen.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:05 schreef TerryStone het volgende:
-Abiogenese en heeft niks te maken met evolutie.
Net als jij niet gelooft dat er meerdere bollen zijn, zoals veel mensen in India.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:35 schreef GJB80 het volgende:
[..]
Dat hoop ik niet. Deze 'bol' (om in het beeld te blijven) heeft ons wel een 'brief'' gestuurd; sterker nog, deze bol is zelf een plat vlak geworden, om de 'platlanders' te vertellen dat er een bol is. Nee, ik heb het niet over een glazen toverbol, maar over God. En de 'brief' zal ook wel duidelijk zijn. Probleem is alleen dat wij die vaak als niet-wetenschappelijk (en daarom niet waar) afdoen.
Bedankt voor de overbodige hint. Je opmerking bevestigt overigens wat ik eerder al aangaf: het probleem is dat we zo gewend zijn geraakt aan de evolutiegedachte, dat we het in de dierentuin al 'zien'. Maar het is een soort cirkelredenering in de bewijsvoering: 1. Omdat er evolutie is, komt soort X uit soort Y voort; 2. Omdat diersoorten aan elkaar verwant zijn is er DUS evolutie. En aanwijzingen zijn nog geen bewijzen, ik hoor nog steeds geen inhoudelijk commentaar. Er zijn ook genoeg vondsten die de evolutietheorie overduidelijk tegenspreken en/of minder aannemelijk maken, maar daar hoor ik niets over.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:00 schreef vaarsuvius het volgende:
er is geen enkele aanwijzing dat alle soorten X niet uit A zijn voortgekomen en duizenden aanwijzingen dat ze dat wel zijn. Dat begint al op kleuterniveau , je kunt het in de dierentuin al zien. (zonder enige kennis) Als je het vervolgens wat grondiger gaat bestuderen (hint, wetenschap) dan blijkt het dat je overal aanwijzingen vind. En nooit iets dat die gedachte tegenspreekt. Ik zie het probleem niet.
Dat is waar, wat ik bedoelde was dat evolutie het ontstaan van leven niet verklaart.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:10 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Het is het startpunt van de hele evolutie. Het is het ontstaan van leven uit levenloze moleculen.
Die vondsten die de theorie tegenspreken of minder aannemelijk maken laat je steeds gemakshalve maar weg. Laat eens wat zien zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:13 schreef GJB80 het volgende:
[..]
Bedankt voor de overbodige hint. Je opmerking bevestigt overigens wat ik eerder al aangaf: het probleem is dat we zo gewend zijn geraakt aan de evolutiegedachte, dat we het in de dierentuin al 'zien'. Maar het is een soort cirkelredenering in de bewijsvoering: 1. Omdat er evolutie is, komt soort X uit soort Y voort; 2. Omdat diersoorten aan elkaar verwant zijn is er DUS evolutie. En aanwijzingen zijn nog geen bewijzen, ik hoor nog steeds geen inhoudelijk commentaar. Er zijn ook genoeg vondsten die de evolutietheorie overduidelijk tegenspreken en/of minder aannemelijk maken, maar daar hoor ik niets over.
De meeste mutaties hebben óf geen effect, óf een negatief effect. Denk bijv. aan Delta-F508, ofwel 'taaislijm ziekte / CF' en allerlei andere mutaties die wel levensvatbaar zijn. Veel mutaties en andere fouten in het DNA (o.a. bij celdeling: recombinatie) zijn niet eens levensvatbaar. Slechts weinig mutaties hebben een positief effect, wat doorgegeven kan worden.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:05 schreef TerryStone het volgende:
[..]
-Het is 1 van de talloze bewijzen. Daarnaast is het helemaal een lege claim die je doet, jij zegt dat het geen bewijs is dus dan is het geen bewijs?
-Wederom een "volgens mij" en een lege claim zonder verdere onderbouwing.
Hoezo zijn de meeste mutaties negatief?
Van http://nl.wikipedia.org/wiki/Mutatie_%28biologie%29
"Door mutaties kunnen nieuwe allelen en genen ontstaan, waardoor de erfelijke eigenschappen van een organisme veranderen. Mutaties zorgen dus voor genetische variatie, en spelen daarom een belangrijke rol bij de evolutie van het leven. Daarnaast zijn door verdubbeling van het aantal chromosomen nieuwe soorten ontstaan, zoals bij Brassica, Triticum en Musa. Door middel van natuurlijke selectie kunnen gunstige mutaties zich door een populatie verspreiden, en wordt de verspreiding van ongunstige mutaties tegengegaan. 'Neutrale' mutaties zullen zich volgens statistische processen door een populatie verspreiden, dit wordt genetic drift genoemd.
In het Luria-Delbrück experiment (1942) werd aangetoond dat mutaties toevallig plaatsvinden, onafhankelijk van natuurlijke selectie. Bepaalde mutaties komen niet vaker voor als de selectiedruk verhoogd wordt. Met het Luria-Delbrück experiment werd het Lamarckisme verworpen.
Recent onderzoek wijst er echter op dat in bepaalde situaties een organisme de frequentie en de locatie van mutaties kan beïnvloeden."
-Abiogenese en heeft niks te maken met evolutie.
Nou precies. Daarom is het enkel en alleen interessant om te kijken in hoeverre het - overweldigende - bewijs dat er aangedragen in de loop van de jaren, correct is. 'At best' zou daar op bepaalde punten nog een 'probleem' kunnen zitten.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:07 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik twijfel ook niet aan evolutie hoor. Maar de theorie is niet te falsificeren. Vragen om bewijs dat evolutie onjuist is, is daarom dus een onzin-vraag.
(overigens vind ik het persoonlijk niet zo'n probleem dat het niet helemaal te falsificeren valt. Geldt voor wel wat meer theorieën en ideeën. En een theorie meteen weggooien na falsificatie is meestal ook onjuist, maar dat terzijde)
Maar, claimen dat evolutie-theorie te falsificeren valt en dat dat actief is geprobeerd is dus gewoon onjuist.
Voor binnen de 'diersoort' bacterie wel, maar dan is er nog geen nieuwe soort ontstaan; hooguit een nieuwe familie of ras. Eenvoudig gegeven in de biologiequote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:06 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dat kan je toch niet zo maar bepalen dat is afhankelijk van de variabelen zoals de tijd en de natuurlijke omstandigheden waarin een soort leeft, de concurrentie van andere soorten et cetera. Als je een ingevroren bacterie ontdooit, kweekt en vervolgens op basis van het DNA gaat vergelijken met de bestaande soorten dan kan men mogelijk een afgeleide stam vinden of een soortgelijke stam, maar om precies te zeggen hoe dit alles verlopen is niet meer mogelijk. Dat is ook niet noodzakelijk om te kunnen zeggen dat het in ieder geval een voorloper is van de hedendaagse stammen.
Als je in een laboratorium een bepaalde bacterie-stam kweekt en deze blootstelt aan een antibioticum en steeds een nieuwe kweek maakt uit de overlevende bacteriën heb je na een bepaald aantal generaties wel een stam die volledig resistent is geworden tegen dat antibioticum. Deze hebben dus een nieuwe eigenschap die de oorspronkelijk stam niet had. Dan grenst de theorie van de evolutieleer in dit geval aan 'vrijwel zeker'.
Het voorkomen van verschillende typen van het oog is niet "een bewijs voor de evolutie", maar een reactie op mensen die zeggen dat het oog zich nooit geleidelijk heeft kunnen ontwikkelen.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:14 schreef GJB80 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Bewijs voor wat? Leuke suggesties? En de evolutietheorie is inderdaad serieus, maar dan een serieus probleem. Het is vrij eenvoudig om te veronderstellen dat er evolutie is en dan allerlei 'bewijzen' hiervoor te zoeken. Dat is nu precies mijn probleem met de hele evolutietheorie, dat het een bepaald uitgangspunt aan het bewijzen is. Maar dat maakt een theorie niet tot waarheid of 'bewezen. Wel als er allerlei argumenten in te brengen zijn die laten zien dat de principes van de theorie niet kloppen of dat de theorie in de praktijk een zo onwaarschijnlijk kleine kans heeft dat je hem niet meer serieus kunt nemen, hoeveel 'bewijs' er ook voor wordt gevonden.
Een aantal punten om de evolutietheorie te falsificeren:
- Is het voorkomen van verschillende vormen/typen van bijv. het oog een bewijs voor evolutie? Niet noodzakelijk. Evolutie is inmiddels zo'n algemeen aanvaarde gedachte, dat het erg makkelijk 'herkend' wordt.
Tegenover mutaties met een negatief effect zit de rest van de populatie die juist een heel sterk genotype heeft. Dus ook negatieve mutaties zorgen voor variatie binnen een populatie: de organismen die tegen een stootje (= negatieve mutatie) kunnen blijven overleven (bijv. omdat ze meerdere kopieën van hun genen hebben, als een soort backup).quote:- De drijvende kracht achter het evolutieproces is volgens de evolutietheorie mutaties en geleidelijke aanpassing. Maar daar beginnen de problemen al: hoeveel mutaties leveren een positief effect op? De meeste mutaties hebben een negatief effect.
Kun je vertellen wat je precies bedoelt met micro-niveau? Bedoel je micro-evolutie en macro-evolutie?quote:En dan moeten de weinige positieve mutaties ook nog eens doorgegeven worden. Prima, maar volgens mij gaat dat niet verder dan microniveau. Leg mij maar eens uit hoe dat verder zou moeten gaan dan. Aanvullende opmerking: Darwin heeft heel goede observaties gedaan met die vinken, maar vervolgens heeft hij een iets te grote duim gehad.
Dit is abiogenese en niet de evolutietheorie.quote:- Voordat het proces van evolutie kan plaatsvinden volgens de evolutietheorie, heb je toch wel DNA nodig (waarin de mutaties kunnen optreden) en een organisme wat zich kan voortplanten en deze mutaties doorgeven. Waar komt dat vandaan? Direct uit de oersoep gewandeld? Over sprookjes gesproken: 'Er was eens...'. Ik heb nog nooit een sluitende verklaring voor het ontstaan van de eerste levende cel gevonden, die in de praktijk ook maar énigszins realistische kans van slagen heeft. Alle experimenten met de vorming van aminozuren door elektrische lading in de veronderstelde samenstelling van de toenmalige atmosfeer ten spijt.
Kan je daar wat bronnen of linkjes bij doen?quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:13 schreef GJB80 het volgende:
Er zijn ook genoeg vondsten die de evolutietheorie overduidelijk tegenspreken en/of minder aannemelijk maken, maar daar hoor ik niets over.
Dat maakt ook niet uit. Zolang de populatie kan blijven bestaan ondanks negatieve effecten van mutaties is er niets aan de hand. Als er maar generaties en individuen genoeg zijn is de kans reëel dat er eens per zoveel tijd een positieve mutatie aan de populatie wordt toegevoegd. Het is namelijk niet dat als ik nu kippen ga houden ik over twintig jaar ineens emoes uit de eieren komen.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:20 schreef GJB80 het volgende:
[..]
De meeste mutaties hebben óf geen effect, óf een negatief effect. Denk bijv. aan Delta-F508, ofwel 'taaislijm ziekte / CF' en allerlei andere mutaties die wel levensvatbaar zijn. Veel mutaties en andere fouten in het DNA (o.a. bij celdeling: recombinatie) zijn niet eens levensvatbaar. Slechts weinig mutaties hebben een positief effect, wat doorgegeven kan worden.
Bij de vondst van fossielen en het ontstaan van aardlagen bijvoorbeeld; de onderste laag is het oudst (want: eerst gevormd), dus de gevonden fossielen zijn van een bepaalde leeftijd.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:17 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Die vondsten die de theorie tegenspreken of minder aannemelijk maken laat je steeds gemakshalve maar weg. Laat eens wat zien zou ik zeggen.
Waarom zou de manier waarop je je voortplant niet net zo sterk kunnen verschillen als alle andere biologische eigenschappen?quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:22 schreef GJB80 het volgende:
[..]
Voor binnen de 'diersoort' bacterie wel, maar dan is er nog geen nieuwe soort ontstaan; hooguit een nieuwe familie of ras. Eenvoudig gegeven in de biologie
Dit is het geval met elke theorie. Je hebt een theorie en vervolgens ga je kijken of die theorie wel of niet waar zou kunnen zijn. Dit wordt gedaan door te zoeken naar dingen die kunnen bewijzen of die theorie klopt of niet.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:14 schreef GJB80 het volgende:
Bewijs voor wat? Leuke suggesties? En de evolutietheorie is inderdaad serieus, maar dan een serieus probleem. Het is vrij eenvoudig om te veronderstellen dat er evolutie is en dan allerlei 'bewijzen' hiervoor te zoeken. Dat is nu precies mijn probleem met de hele evolutietheorie, dat het een bepaald uitgangspunt aan het bewijzen is.
Het feit dat er nu verschillende versies van het oog bestaan is op zichzelf idd geen bewijs voor evolutie. Het verschil tussen de ogen die nu bestaan en de ogen die dezelfde beesten vroeger hadden is dat wel. Dit is nu nog lastig aan te tonen, maar dit zal in de toekomst verbeteren nu we beter in staat zijn om dit soort dingen te bewaren en te documenteren.quote:Een aantal punten om de evolutietheorie te falsificeren:
- Is het voorkomen van verschillende vormen/typen van bijv. het oog een bewijs voor evolutie? Niet noodzakelijk.
Het maakt niet uit dat er maar weinig positieve mutaties zijn. Zo lang er ook maar een positieve mutatie is, is dat al genoeg voor evolutie door natuurlijke selectie.quote:- De drijvende kracht achter het evolutieproces is volgens de evolutietheorie mutaties en geleidelijke aanpassing. Maar daar beginnen de problemen al: hoeveel mutaties leveren een positief effect op? De meeste mutaties hebben een negatief effect. En dan moeten de weinige positieve mutaties ook nog eens doorgegeven worden. Prima, maar volgens mij gaat dat niet verder dan microniveau. Leg mij maar eens uit hoe dat verder zou moeten gaan dan.
Dit is ook helemaal niet waar de evolutietheorie over gaat.quote:- Voordat het proces van evolutie kan plaatsvinden volgens de evolutietheorie, heb je toch wel DNA nodig (waarin de mutaties kunnen optreden) en een organisme wat zich kan voortplanten en deze mutaties doorgeven. Waar komt dat vandaan? Direct uit de oersoep gewandeld? Over sprookjes gesproken: 'Er was eens...'. Ik heb nog nooit een sluitende verklaring voor het ontstaan van de eerste levende cel gevonden, die in de praktijk ook maar énigszins realistische kans van slagen heeft. Alle experimenten met de vorming van aminozuren door elektrische lading in de veronderstelde samenstelling van de toenmalige atmosfeer ten spijt.
Ik zou zeggen, leg ze maar neer.quote:Zo zijn er echt nog wel meer te noemen, die voor mij de hele evolutietheorie prachtig bedacht, maar zeer onwaarschijnlijk maken.
Lees dan gewoon eens hoe taxonomie werkt.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:22 schreef GJB80 het volgende:
[..]
Voor binnen de 'diersoort' bacterie wel, maar dan is er nog geen nieuwe soort ontstaan; hooguit een nieuwe familie of ras. Eenvoudig gegeven in de biologie
Hoe lang is die boom wel niet?quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:26 schreef GJB80 het volgende:
[..]
Bij de vondst van fossielen en het ontstaan van aardlagen bijvoorbeeld; de onderste laag is het oudst (want: eerst gevormd), dus de gevonden fossielen zijn van een bepaalde leeftijd.
- wat doe je dan met een boomstam dwars door diverse lagen heen? Je mag het een oude koe noemen, maar blijft een gegeven
Je denkt niet dat de aarde miljoenen jaren oud is?quote:- dateringsmethoden als C14 zijn boven een bepaalde leeftijd niet betrouwbaar genoeg, iig niet voor de miljoenen jaren die geclaimd worden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |