Maar kan die ridicule gedachte samengevoegd worden met evolutie?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:45 schreef Noway666 het volgende:
Wetenschap vanuit een vooringenomen stelling dat er 1 god is geweest die alles gemaakt of beïnvloed heeft is geen wetenschap.
En creationisme is ook een ridicule gedachte.
Waarom niet? Heeft Darwin gedefiniëerd dat evolutie blind moet zijn?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:45 schreef SeculasStatius het volgende:
Het is een van de 2.
Als een 'god' het speelveld heeft gecreëerd voor evolutie, dan is het geen evolutie.
Ja. Er zit willekeur in. Een opperwezen met een Masterplan is niet willekeurig.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:50 schreef Johannes_VIII het volgende:
Waarom niet? Heeft Darwin gedefiniëerd dat evolutie blind moet zijn?
Willekeur bestaat niet. Alles heeft een oorzaak en gevolg.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:03 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Ja. Er zit willekeur in. Een opperwezen met een Masterplan is niet willekeurig.
Als alles een oorzaak en gevolg heeft kan willekeur nog perfect bestaan hoor.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:08 schreef gamezz het volgende:
[..]
Willekeur bestaat niet. Alles heeft een oorzaak en gevolg.
Toch bestaat het niet. Noem een voorbeeld dan?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:08 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als alles een oorzaak en gevolg heeft kan willekeur nog perfect bestaan hoor.
Evolutie is hét voorbeeld. miljoenen mutaties en sommige zetten door en andere niet. Complete willekeur if you ask me.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:09 schreef gamezz het volgende:
[..]
Toch bestaat het niet. Noem een voorbeeld dan?
Wat is het willekeurige aspect daarvan dan? Dat sommige doorzetten en andere niet heeft een andere reden.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:10 schreef Tchock het volgende:
[..]
Evolutie is hét voorbeeld. miljoenen mutaties en sommige zetten door en andere niet. Complete willekeur if you ask me.
Nee het doorzetten is niet willekeurig. Wat precies de mutatie is echter wel!quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:12 schreef gamezz het volgende:
[..]
Wat is het willekeurige aspect daarvan dan? Dat sommige doorzetten en andere niet heeft een andere reden.
Dat kan willekeurig lijken, maar dat is het niet. Resultaat van natuurwetten en de sterkste die overleeft.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:12 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nee het doorzetten is niet willekeurig. Wat precies de mutatie is echter wel!
Nu heb je het weer over het doorzetten en overleven van organismen. Ik bedoel specifiek welke basenparen in het DNA niet/fout gekopieerd worden, zodat er in een cel een mutatie optreedt.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:13 schreef gamezz het volgende:
[..]
Dat kan willekeurig lijken, maar dat is het niet. Resultaat van natuurwetten en de sterkste die overleeft.
Nee, over beide. Dit heeft ook een bepaalde oorzaak die ervoor zorgt dat het DNA anders gekopieerd wordt.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nu heb je het weer over het doorzetten en overleven van organismen. Ik bedoel specifiek welke basenparen in het DNA niet/fout gekopieerd worden, zodat er in een cel een mutatie optreedt.
Beter lezen. De mutatie heeft wel een oorzaak, maar wát precies de mutatie is niet.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:15 schreef gamezz het volgende:
[..]
Nee, over beide. Dit heeft ook een bepaalde oorzaak die ervoor zorgt dat het DNA anders gekopieerd wordt.
Natuurlijk wel, het kan willekeurig lijken maar het zijn scheikundige en natuurkundige processen die er uiteindelijk voor zorgen hoe het DNA wordt gekopieerd.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:16 schreef Tchock het volgende:
[..]
Beter lezen. De mutatie heeft wel een oorzaak, maar wát precies de mutatie is niet.
Beter. Lezen. Ik heb het niet over het muteren zelf, daar zijn inderdaad oorzaken voor. Welk exacte triplet in de genetische code muteert dus niet!quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:17 schreef gamezz het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, het kan willekeurig lijken maar het zijn scheikundige en natuurkundige processen die er uiteindelijk voor zorgen hoe het DNA wordt gekopieerd.
Daar heb ik het ook over. Dat wordt ook aangestuurd door bepaalde factoren.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:19 schreef Tchock het volgende:
[..]
Beter. Lezen. Ik heb het niet over het muteren zelf, daar zijn inderdaad oorzaken voor. Welk exacte triplet in de genetische code muteert dus niet!
Oke oke ik gooi het over een andere boeg. Als ik een getal in gedachten neem tussen de 8 en de 34.657 en ik laat iemand anders een willekeurig getal opschrijven, wat is dan de reden dat die persoon binnen 5 pogingen raadde dat het 864 was?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:20 schreef gamezz het volgende:
[..]
Daar heb ik het ook over. Dat wordt ook aangestuurd door bepaalde factoren.
Theoretisch vraagstuk, heeft met kans te maken en heeft geen duidelijke oorzaak. Ik doel op een praktisch willekeurig proces.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:21 schreef Tchock het volgende:
[..]
Oke oke ik gooi het over een andere boeg. Als ik een getal in gedachten neem tussen de 8 en de 34.657 en ik laat iemand anders een willekeurig getal opschrijven, wat is dan de reden dat die persoon binnen 5 pogingen raadde dat het 864 was?
Ergo, willekeur bestaat. Nu hou ik op en ga ik weer OT.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:28 schreef gamezz het volgende:
[..]
Theoretisch vraagstuk, heeft met kans te maken en heeft geen duidelijke oorzaak. Ik doel op een praktisch willekeurig proces.
Het verval van een atoom lijkt compleet willekeurig, omdat wij er totaal geen verband in kunnen ontdekken. Er zal echter wel degelijk een bepaald systeem in zitten wat wij niet kunnen bevatten.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:28 schreef Asphias het volgende:
zucht, jullie praten over verschillende dingen.
willekeur als in onvoorspelbaar en oogschijnlijk zonder duidelijk oorzaak bestaat
willekeur als in "zomaar een deeltje wat zonder oorzaak beweegt" bestaat niet volgens de newtoniaanse mechanica. echter, wanneer een atoom vervalt is wel weer compleet willekeurig, als ook verschillende quantummechanische processen. het is ook mogelijk dat deze niet willekeurig zijn(misschien zit god er wel achter? :p ) maar voor zover bekend binnen de wetenschap is het willekeurig.
kunnen we dan nu weer ontopic?
Nee, onjuiste conclusie.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:29 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ergo, willekeur bestaat. Nu hou ik op en ga ik weer OT.
Je geeft net zelf toe dat het geen oorzaak heeft dus is het willekeurig. Vervallende atomen is inderdaad ook een goed voorbeeld; de kwantumfisica-voorbeelden waag ik me niet aan omdat ik die niet goed genoeg kan uitleggen. I wish.quote:
waarom "zal dit wel degelijk"? welke argumenten heb jij ervoor dat het waarschijnlijker is dat er een bepaald systeem in zit dan dat er géén systeem in zit?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:31 schreef gamezz het volgende:
Er zal echter wel degelijk een bepaald systeem in zitten wat wij niet kunnen bevatten.
Geen duidelijke oorzaak zei ik. En over het verval van atomen, zie mijn vorige post daarover.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:35 schreef Tchock het volgende:
[..]
Je geeft net zelf toe dat het geen oorzaak heeft dus is het willekeurig. Vervallende atomen is inderdaad ook een goed voorbeeld; de kwantumfisica-voorbeelden waag ik me niet aan omdat ik die niet goed genoeg kan uitleggen. I wish.
Hoezo zit er per se willekeur in? Ik dacht dat mutatie, variatie en erfelijkheid de enige principes van evolutie waren. Hoe mutaties ontstaan, doet er verder niet toe.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:03 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Ja. Er zit willekeur in. Een opperwezen met een Masterplan is niet willekeurig.
Waar maak je uit op dat ik een christen ben? Ik zou mezelf eerder als deïstische agnost of agnostische deïst omschrijven. Ik geloof met vlagen wel in een God die actief ingrijpt. Ik heb alleen niets met Jezus. Ook geloof ik niet dat mensen uitverkoren zijn.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:12 schreef JustRocking het volgende:
Johannes_VIII, je geeft aan christen te zijn. Waarom kies je er dan toch voor om eerder Gods Woord in twijfel te trekken dan de wetenschap?
klopt. zonder willekeur kan er net zo goed evolutie zijn.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:39 schreef Johannes_VIII het volgende:
[..]
Hoezo zit er per se willekeur in? Ik dacht dat mutatie, variatie en erfelijkheid de enige principes van evolutie waren. Hoe mutaties ontstaan, doet er verder niet toe.
De mutatie en overerving zijn willekeurige processen. Geloof ik dan, hoewel dat een gevaarlijk woord is in een discussie als deze.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:39 schreef Johannes_VIII het volgende:
[..]
Hoezo zit er per se willekeur in? Ik dacht dat mutatie, variatie en erfelijkheid de enige principes van evolutie waren. Hoe mutaties ontstaan, doet er verder niet toe.
Dat kan maar dan heb je het duidelijk niet over de Abrahamistische God.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:38 schreef Schonedal het volgende:
Evolutie en creationisme ontmoeten elkaar in de volgende stelling:
God heeft de evolutie geschapen.
het zijn in zoverre willekeurige processen als in dat ze door zoveel zaken worden beinvloed(erving: welke spermacel komt eerst en door welke biochemische processen kreeg deze cel precies die genen mee? mutatie: welke biochemische processen gaan op welke moment fout, bijvoorbeeld door straling die toevallig op dat punt langs kwam, etc.), dat onmogelijk te achterhalen is wat precies de oorzaak is, en als je weer nog dieper kijkt en op kwantumniveau uit komt, dan is het inderdaad weer willekeur.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:45 schreef Tchock het volgende:
[..]
De mutatie en overerving zijn willekeurige processen. Geloof ik dan, hoewel dat een gevaarlijk woord is in een discussie als deze.
Ja, ik geloof niet dat dat helemaal willekeurig is (al zou het natuurlijk kunnen). Mogelijk heeft het veel met vrije wil te maken, wat dat ook mag zijn. Er zijn theorieën over een zogeheten quantumbewustzijn.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:28 schreef Asphias het volgende:
zucht, jullie praten over verschillende dingen.
willekeur als in onvoorspelbaar en oogschijnlijk zonder duidelijk oorzaak bestaat
willekeur als in "zomaar een deeltje wat zonder oorzaak beweegt" bestaat niet volgens de newtoniaanse mechanica. echter, wanneer een atoom vervalt is wel weer compleet willekeurig, als ook verschillende quantummechanische processen. het is ook mogelijk dat deze niet willekeurig zijn(misschien zit god er wel achter? :p ) maar voor zover bekend binnen de wetenschap is het willekeurig.
kunnen we dan nu weer ontopic?
Daar was ik wel in geïnteresseerd, maar aangezien ik daar zelf ook in geloof was ik meer geïnteresseerd in het verenigen van evolutie en creationisme. Wat ik nog wel vaag vind is het verschil tussen micro-evolutie en macro-evolutie. Impliceert micro-evolutie geen macro-evolutie met voldoende tijd?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:43 schreef Asphias het volgende:
[..]
klopt. zonder willekeur kan er net zo goed evolutie zijn.
by the way, johannes, was jij nog geinteresseerd in waarom ik denk dat evolutietheorie toch echt waar is, of was dat niet waarom je dit topic wou openen? leek namelijk wel even zo vanwege het deel van mijn post wat je quote in dat andere topic
tenzei je de bijbel niet voor 100% waar aanneemt, maar meer als een 'gids' die geschreven is door mensen, en vertaalt, waardoor het woord van god niet perfect 1 op 1 overgebracht is via de bijbel. ik ken genoeg christenen die toch in de evolutietheorie geloven. ik ken bijna geen christenen die elke letter van de bijbel voor waar aannemen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:48 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Dat kan maar dan heb je het duidelijk niet over de Abrahamistische God.
Maar stel dat het niet willekeurig is, maar schijnbaar willekeurig omdat wij er geen orde in kunnen zien maar er wel een verborgen orde is? Noem jij het dan nog steeds evolutie?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:45 schreef Tchock het volgende:
[..]
De mutatie en overerving zijn willekeurige processen. Geloof ik dan, hoewel dat een gevaarlijk woord is in een discussie als deze.
Met God bedoel ik niet alleen de Abrahimistische God, maar ik ben wel erg benieuwd naar hoe die met evolutie verenigd zou kunnen worden of hoe het onmogelijk is om ze te verenigen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:48 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Dat kan maar dan heb je het duidelijk niet over de Abrahamistische God.
Ik kende wel een christen die elk woord voor waar aannam, maar tegelijkertijd toch in de evolutie geloofde.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:55 schreef Asphias het volgende:
[..]
tenzei je de bijbel niet voor 100% waar aanneemt, maar meer als een 'gids' die geschreven is door mensen, en vertaalt, waardoor het woord van god niet perfect 1 op 1 overgebracht is via de bijbel. ik ken genoeg christenen die toch in de evolutietheorie geloven. ik ken bijna geen christenen die elke letter van de bijbel voor waar aannemen.
tja, dat is inderdaad een moeilijke kwestie. vaak wordt simpelweg gezegd dat micro- en macro- evolutie slechts termen zijn die bedacht zijn door creationisten om de evolutie te ontkrachten.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:55 schreef Johannes_VIII het volgende:
Daar was ik wel in geïnteresseerd, maar aangezien ik daar zelf ook in geloof was ik meer geïnteresseerd in het verenigen van evolutie en creationisme. Wat ik nog wel vaag vind is het verschil tussen micro-evolutie en macro-evolutie. Impliceert micro-evolutie geen macro-evolutie met voldoende tijd?
geen zorgen, ik vindt een discussie als deze sowieso erg leuk, maar vroeg me gewoon af of je nog met die vraag zatquote:Verder geloof ik net als jij ook dat het enige dat je met zekerheid kunt zeggen is dat je überhaupt bent en dat evolutie slechts een door God gecreëerde illusie kan zijn om wellicht ons geloof in hem te testen.
Het spijt me als ik jou het idee heb gegeven dat je overbodig bent. Dat ben je zeker niet.
Goed punt, toeval leek eerst onmogelijk maar de kwantummechanica brengt daar inderdaad verandering in. Lastige vraag of het echt willekeurig is en in hoeverre dit invloed heeft. Dit is een interessant artikel daarover:quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:35 schreef Asphias het volgende:
[..]
waarom "zal dit wel degelijk"? welke argumenten heb jij ervoor dat het waarschijnlijker is dat er een bepaald systeem in zit dan dat er géén systeem in zit?
bedenk dat een hele hoop dingen die "erg logisch" lijken op menselijke schaal bij de kwantummechanica ineens absoluut niet meer kloppen. dus dat op grotere schaal oorzaak en gevolg wel duidelijk zijn zegt absoluut niets over of dit op kwantumschaal ook zo is.
Ik geloof de bedacht door creationisten-uitleg. Waarom? Er is voor wetenschappers (en dan bedoel ik de darwinistische, niet de creationistische) geen enkele reden om micro- of macro-evolutie te bepalen en daar een scheiding tussen te maken. Sowieso is omvang en belangrijkheid relatief; één veranderende cel in een olifant is net zo veel evolutie als dezelfde mutatie in een bacterie. Bij wijze van spreken.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:00 schreef Asphias het volgende:
[..]
tja, dat is inderdaad een moeilijke kwestie. vaak wordt simpelweg gezegd dat micro- en macro- evolutie slechts termen zijn die bedacht zijn door creationisten om de evolutie te ontkrachten.
deze termen zijn echter ook in gebruik geweest door wetenschappers, maar dan ging het inderdaad gewoon over de termijn van de evolutie.
maar als microevolutie bestaat, en een populatie geografisch gescheiden wordt, dan krijg je per definitie uiteindelijk macro-evolutie, aangezien deze twee populaties verschillend ontwikkelen en uiteindelijk zo ver van elkaar verschillen dat het twee soorten zijn geworden.
dus ja, microevolutie impliceerd macro-evolutie mits voldoende tijd.
Dat is de kracht en de zwakte van geloof. Het is niet te ontkrachten, maar er zijn ook geen bewijzen voor buiten de Bijbel en die telt niet, want tegenstanders geloven niet dat de informatie daar in waar is.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:22 schreef Spanky78 het volgende:
Creationisme is een slappe smoes om echte wetenschap te proberen ontkrachten. Was het een idee geweest waar op een wetenschappelijke manier mee om wordt gegaan sloot het niets uit.. Helaas is creationisme even dogmatisch als de reli-fanaten die het promoten.
Ik bedoelde inderdaad niet per se de christelijke God, maar ik heb er niets tegen als de Bijbel erbij gehaald wordt. Ik ben ook geïnteresseerd in een eventuele vereniging van de Bijbel en evolutie. Het probleem is alleen dat veel mensen denken dat met God de christelijke God bedoeld wordt. Daar krijg je misverstanden van.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:29 schreef gamezz het volgende:
Waarom wordt er zo vaak de Bijbel bijgehaald? Deze discussie gaat daar niet over, ik denk dat TS met het creationisme niet per se de christelijke god bedoelt. Men moet het creationisme (en een god) als een breder begrip zien.
Of heb ik het mis, TS.
Omdat de termen Creationisme en Intelligent Design in de praktijk altijd een poging zijn om Genesis te doceren, met daarbij onderliggende pseudo wetenschappelijke termen als Baramins, Irreducible Complexity en Design Inference - ook al willen de personen erachter het graag doen voorkomen dat ze juist zeer openminded zijn en het over een schepper in het algemeen hebben.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:29 schreef gamezz het volgende:
Waarom wordt er zo vaak de Bijbel bijgehaald? Deze discussie gaat daar niet over, ik denk dat TS met het creationisme niet per se de christelijke god bedoelt. Men moet het creationisme (en een god) als een breder begrip zien.
Of heb ik het mis, TS.
Mijn fout. Wilde het nog editen, maar ik hoopte dat jullie er overheen zouden lezenquote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:32 schreef Johannes_VIII het volgende:
[..]
Ik bedoelde inderdaad niet per se de christelijke God, maar ik heb er niets tegen als de Bijbel erbij gehaald wordt. Ik ben ook geïnteresseerd in een eventuele vereniging van de Bijbel en evolutie. Het probleem is alleen dat veel mensen denken dat met God de christelijke God bedoeld wordt. Daar krijg je misverstanden van.
Misschien had ik wat duidelijker moeten zijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Macroevolution#Origin_of_the_termquote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:19 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik geloof de bedacht door creationisten-uitleg. Waarom? Er is voor wetenschappers (en dan bedoel ik de darwinistische, niet de creationistische) geen enkele reden om micro- of macro-evolutie te bepalen en daar een scheiding tussen te maken. Sowieso is omvang en belangrijkheid relatief; één veranderende cel in een olifant is net zo veel evolutie als dezelfde mutatie in een bacterie. Bij wijze van spreken.
Omdat evolutie moeilijk te ontkennen is?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 23:07 schreef Noway666 het volgende:
Buiten de vraag of evolutie en creationisme verenigt kan worden in één iets, waarom zou je dat willen als gelovige ?
Ik kan me in beide ideeën vinden, daarom ben ik geïnteresseerd in het verenigen van die twee ideeën.quote:En wat vind de TS hiervan, wat is jouw doel ?
Natuurlijke selectie misschien ja, maar waarop het selecteert kan door God aangestuurd worden.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 23:16 schreef Haushofer het volgende:
Het hele idee achter natuurlijke selectie is dat het een geestloos algoritme is.
Misschien om een (extra) doel te geven aan alles of omdat het zo onwaarschijnlijk lijkt dat het allemaal door toeval ontstaan is.quote:Theïstische evolutie is in mijn ogen dan ook zoiets als theïstische zwaartekracht, of theïstische kristalvorming. Dan probeer je toch ergens weer God er in te futselen. Waarom?
Of een hogere macht heeft het heelal laten ontstaan en het verder de vrije loop gelaten. Dat 'geestloze algoritme' hoeft het creationisme dan toch niet uit te sluiten? (Hangt wel weer van je definitie van creationisme af.)quote:Op dinsdag 10 mei 2011 23:16 schreef Haushofer het volgende:
Het hele idee achter natuurlijke selectie is dat het een geestloos algoritme is. Theïstische evolutie is in mijn ogen dan ook zoiets als theïstische zwaartekracht, of theïstische kristalvorming. Dan probeer je toch ergens weer God er in te futselen. Waarom?
Creationisme is bijna altijd het idee dat God de soorten in (grofweg) hun huidige vorm op aarde heeft neergezet en meestal hebben Adam en Eva daadwerkelijk bestaan.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 23:23 schreef gamezz het volgende:
[..]
Of een hogere macht heeft het heelal laten ontstaan en het verder de vrije loop gelaten. Dat 'geestloze algoritme' hoeft het creationisme dan toch niet uit te sluiten? (Hangt wel weer van je definitie van creationisme af.)
Wetenschap sluit God nooit uit, aangezien God geen wetenschappelijk begrip is. Het is alleen de vraag hoe aannemelijk is.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 23:23 schreef gamezz het volgende:
[..]
Of een hogere macht heeft het heelal laten ontstaan en het verder de vrije loop gelaten. Dat 'geestloze algoritme' hoeft het creationisme dan toch niet uit te sluiten? (Hangt wel weer van je definitie van creationisme af.)
Inderdaad ja. In de 2de zin al.quote:Op woensdag 11 mei 2011 00:03 schreef Tchock het volgende:
.......
Beste voorbeeld in tijden is deze site http://www.bijbelstudies.com/tim.htm. Lang artikel om helemaal te lezen maar erg vermakelijk en de beste man's onkunde wordt al pijnlijk snel duidelijk;
Oké, excuses voor mijn voorbarige conclusies. Maar dan hoeft het elkaar i.m.o. niet uit te sluiten. De Bijbel en de daar achter liggende theologie zijn echter niet met evolutie te combineren omdat dit ver strekkende gevolgen heeft voor de heilshistorie. Maar daar gaat dit topic dan dus niet over dus zal ik me er verder buiten houden.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:39 schreef Johannes_VIII het volgende:
[..]
Waar maak je uit op dat ik een christen ben? Ik zou mezelf eerder als deïstische agnost of agnostische deïst omschrijven. Ik geloof met vlagen wel in een God die actief ingrijpt. Ik heb alleen niets met Jezus. Ook geloof ik niet dat mensen uitverkoren zijn.
Ik had juist gezegd dat het daar ook over ging. Of moet ik hier weer een nieuw topic voor openen? Lijkt me ook een beetje overdreven.quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:02 schreef JustRocking het volgende:
[..]
Oké, excuses voor mijn voorbarige conclusies. Maar dan hoeft het elkaar i.m.o. niet uit te sluiten. De Bijbel en de daar achter liggende theologie zijn echter niet met evolutie te combineren omdat dit ver strekkende gevolgen heeft voor de heilshistorie. Maar daar gaat dit topic dan dus niet over dus zal ik me er verder buiten houden.
En als men daarmee klaar is:quote:Op woensdag 11 mei 2011 00:03 schreef Tchock het volgende:
Aan alle gelovigen in dit topic:
wat ik me altijd afvraag is waarom sommige gelovigen zo ongelofelijk (tee hee) stellig zijn in hun bevindingen, zonder zich daadwerkelijk in de stof te verdiepen.
Beste voorbeeld in tijden is deze site http://www.bijbelstudies.com/tim.htm. Lang artikel om helemaal te lezen maar erg vermakelijk en de beste man's onkunde wordt al pijnlijk snel duidelijk; in ieder geval op het gebied van wetenschap. Uiteraard het gebruikelijke 'theorie'-geneuzel maar ook evoluerende stenen, man versus dinosauriër-gevechten en 1000 jaar oud wordende mensen. Kunnen jullie mij uitleggen hoe iemand dit voor zichzelf kan goedpraten, en waarom je dit überhaupt zou willen geloven?
Iedereen zijn eigen overtuigingen, maar waarom wil je je mening opdringen op een dergelijke trieste en enigszins hilarische manier? Ik ben oprecht benieuwd of iemand mij dit goed uit kan leggen; dus GAME ON
Okee, dan begreep ik het verkeerd. Maar dan zal ik hier morgen of overmorgen (ik ben nu net lekker op gang met het leren van mijn VWO examens dus ik wilde daar nog even mee bezig blijven aangezien ik vandaag begonnen benquote:Op woensdag 11 mei 2011 15:06 schreef Johannes_VIII het volgende:
[..]
Ik had juist gezegd dat het daar ook over ging. Of moet ik hier weer een nieuw topic voor openen? Lijkt me ook een beetje overdreven.
Dan heb je zeker nog niet zoveel gelezen op dit forum. Je struikelt er bijna over.quote:ik ken geen christenen die elke letter van de bijbel voor waar aannemen.
Dat valt wel mee.quote:Op woensdag 11 mei 2011 16:25 schreef ATON het volgende:
Asphias:
[..]
Dan heb je zeker nog niet zoveel gelezen op dit forum. Je struikelt er bijna over.
quote:Molurus: alright. so you have no real problem with the scientific view that life has been around for billions of years... you just think that god added man only a few thousand years ago
AkakallisHermes: correct, in the flesh.
Molurus: do you have a problem with the thought that life (other than man) has changed over this very long time?
AkakallisHermes: yes. I believe that God created things just the way he liked them; and that they replenish each after its own kind.
Molurus: so.. you basically think that all the species havent changed over those billions of years. some may have gone extinct.. but, for instance, rabbits have been walking this planet for billions of years you say?
AkakallisHermes: as far as I know yes
Molurus: wow
Molurus: so... how do you explain that remains we find of ancient species are not really representing present day life?
Molurus: not at all in fact
AkakallisHermes: ancient species such as?
Molurus: there are no, for instance, fossile rabbits that can be plausibly dated to the time of the dinosaurs
Molurus: as a matter of fact, there are no mammals that can be dated back that far. none at all
Molurus: i'll hand you an argument out then
Molurus: what if god not only created man a few thousand years ago, but has been gradually adding species for billions of years
AkakallisHermes: maybe...that depends on one's interpretation of the 6 days of creation, and how long a day is.
Molurus: explaining a day as a billion years seems like a really forced way to rhyme the bible with reality to me
AkakallisHermes: well personally i believe it was 6 24-hour days anyway...but be that as it may...
Molurus: so let's stick with the 6 24 hour days then. how long ago was that 'week'?
Molurus: how do you fit that into the view that the earth is billions of years old?
Molurus: that even life has been around for billions of years
Molurus: and yet man hasnt?
AkakallisHermes: thinking
Dat hoeft niet perse een persoon te zijn.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:47 schreef Captain_Ghost het volgende:
Misschien is God wel degene die startschot heeft geschoten, waardoor alles nu in gang staan.
net als een kaars.
Om het kunnen laten branden moet er iemand energie insteken om laten branden.
de verdere verloop gaat het gewoon willekeurige door. Want niets is perfect.
Er moet wel een balans zijn, anders werkt niet.
En ik geef toe dat moeilijke discussies is.
Ja, mensen die hier al wat langer zitten zullen dat inderdaad beamen, lijkt mequote:Op woensdag 11 mei 2011 16:40 schreef ATON het volgende:
[..]
... sprak Haushofer, en iedereen zal dit beamen.
Hoe ver sta je al met je opzoekingen ?quote:Op donderdag 12 mei 2011 08:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, mensen die hier al wat langer zitten zullen dat inderdaad beamen, lijkt meWeer een typisch gebrek aan nuance.
Kun je dat zo makkelijk met elkaar vergelijken?quote:Op donderdag 12 mei 2011 10:30 schreef SpecialK het volgende:
Evolutie is een inherent niet-teleologisch process. Waar creationisme specifiek teleologisch is.
Dus ja. Ze sluiten elkaar (op dit en andere vlakken) per definitie uit.
Ik denk het wel. Teleologie is in beide constructies een essentiele factor. Een teleologische evolutie met god als monteur is geen evolutie meer. Dat wordt een soort pervers spelletje van een kind met een formicarium. Tunneltjes stukmaken, nieuwe miertjes introduceren die een 'speciale status' hebben.quote:Op donderdag 12 mei 2011 10:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kun je dat zo makkelijk met elkaar vergelijken?
Dat hoeft het natuurlijk niet te zijn je kunt je ook een schepper voorstellen die geen macht meer over zijn eigen schepping uit kan oefenen. Een analogie van iemand die een computer programma schrijft en dat uitvoert op een computer zonder interface met een interne energie levering zonder uitknop.quote:Op donderdag 12 mei 2011 12:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk het wel. Teleologie is in beide constructies een essentiele factor. Een teleologische evolutie met god als monteur is geen evolutie meer. Dat wordt een soort pervers spelletje van een kind met een formicarium. Tunneltjes stukmaken, nieuwe miertjes introduceren die een 'speciale status' hebben.
Teleologie valt nog over evolutie (of de mechaniek van het gehele universum) heen te leggen zolang de betreffende almachtige na het verwekken van het universum met z'n poten er vanaf blijft. Maar dat is weer geen creationisme.
Volgens dergelijke redenatie, zou deze God dan ook weer in gang moeten worden gezet door een andere God. Anders heeft het geen zin om er een God bij te halen in eerste instantie.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:47 schreef Captain_Ghost het volgende:
Misschien is God wel degene die startschot heeft geschoten, waardoor alles nu in gang staan.
Dat hoeft geen mens te zijn.quote:net als een kaars.
Het is helemaal niet zo moeilijk. Het probleem is dat creationisten het onnodig moeilijk maken door er een God bij te betrekken. Het idee van een God als schepper zorgt voor onoplosbare problemen in de argumentatie, en is zeer onlogisch.quote:de verdere verloop gaat het gewoon willekeurige door. Want niets is perfect.
Als het evolueert, zijn de creaties van god dus niet perfect. Hoe denk jij hierover, en maakt dat dan ook dat god zelf niet perfect of in ieder geval almachtig is?quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:47 schreef Captain_Ghost het volgende:
net als een kaars.
de verdere verloop gaat het gewoon willekeurige door. Want niets is perfect.
God zei dat het goed was, niet perfectquote:Op donderdag 12 mei 2011 16:20 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als het evolueert, zijn de creaties van god dus niet perfect. Hoe denk jij hierover, en maakt dat dan ook dat god zelf niet perfect of in ieder geval almachtig is?
Waarom is iets wat niet perfect is goed genoeg voor god?quote:Op donderdag 12 mei 2011 16:22 schreef arucard het volgende:
[..]
God zei dat het goed was, niet perfect
Hoe denk je dat wij anders aan die zesjesmentaliteit komen?quote:Op donderdag 12 mei 2011 16:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Waarom is iets wat niet perfect is goed genoeg voor god?
Gebrek aan druk bij afwezigheid van natuurlijke selectie en geen invloed van de cijfers op kansen op voortplanting?quote:Op donderdag 12 mei 2011 16:28 schreef arucard het volgende:
[..]
Hoe denk je dat wij anders aan die zesjesmentaliteit komen?
Wat als God het enige is wat perfect kan zijn en alles wat hij maakt zo perfect mogelijk, maar niet perfectquote:Op donderdag 12 mei 2011 16:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Waarom is iets wat niet perfect is goed genoeg voor god?
Dan lijkt me dat god niet almachtig is. Of Hij heeft een bedoeling bij het niet perfect maken van Zijn schepsels, dan heeft 'ie ons mooi tuk.quote:Op donderdag 12 mei 2011 17:55 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Wat als God het enige is wat perfect kan zijn en alles wat hij maakt zo perfect mogelijk, maar niet perfect
Waarom zou het niet kunnen? God wordt vaak gezien als de onbewogen beweger. Hij heeft geen andere God nodig. Dan kan je eventueel zeggen dat het universum dan zichzelf gecreëerd kan hebben zonder dat er een God nodig was, maar sommige mensen geloven niet dat het universum zichzelf zo gecreëerd kan hebben. De kosmologische constanten hoefden maar een klein beetje anders te zijn en intelligent leven zou niet mogelijk geweest zijn. In toeval geloven ze niet, dus moet het wel met opzet geweest zijn. Het tot stand komen van God vind ik gemakkelijker om mij in te denken dan het zomaar ontstaan van de complexiteit van het universum. God gaat ons verstand dan wel te boven, maar het idee heeft toch iets simpels waar je gemakkelijk mee zou kunnen beginnen i.p.v. opeens een universum.quote:Op donderdag 12 mei 2011 15:56 schreef Jeweet het volgende:
[..]
Volgens dergelijke redenatie, zou deze God dan ook weer in gang moeten worden gezet door een andere God. Anders heeft het geen zin om er een God bij te halen in eerste instantie.
[..]
Dat hoeft geen mens te zijn.
[..]
Het is helemaal niet zo moeilijk. Het probleem is dat creationisten het onnodig moeilijk maken door er een God bij te betrekken. Het idee van een God als schepper zorgt voor onoplosbare problemen in de argumentatie, en is zeer onlogisch.
Dit moet je toch iets uitleggen. God is namelijk bepaald geen hypothese volgens mij! Mensen die in god geloven hebben een bevestigd beeld van god via de Bijbel dus is het voor hen geen hypothese. Wetenschappers aanvaarden het bestaan van god niet, dus is het ook geen hypothese.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:20 schreef quirigua het volgende:
God is een hypothese. Heeft al heel wat ellende veroorzaakt. Zonder kan ook - zie evolutionisme, in welke vorm dan ook.
Nu claimt de gemiddelde Christen over het algemeen wel iets meer dan het bestaan van God alleen. Hij of zij gelooft ook dat God bepaalde handelingen die het universum, ons zonnestelsel, onze planeet en ons bestaan op velerlei wijzen hebben beïnvloed heeft uitgevoerd.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:22 schreef Tchock het volgende:
Een hypothese is een uitspraak of voorspelling die getoetst kan worden naar waarheid. Dat is niet het geval met het bestaan van god. Bewijzen dat iets niet bestaat is namelijk onmogelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |