Helemaal waar. Het woord 'hypothese' is eigenlijk ook alleen in gebruik bij wetenschappers en niet bij gelovigen. De eerste gelovige die vertelt over de Godstheorie krijgt van mij een biertje :'Dquote:Op donderdag 12 mei 2011 18:27 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Nu claimt de gemiddelde Christen over het algemeen wel iets meer dan het bestaan van God alleen. Hij of zij gelooft ook dat God bepaalde handelingen die het universum, ons zonnestelsel, onze planeet en ons bestaan op velerlei wijzen hebben beïnvloed heeft uitgevoerd.
Die claims zijn an sich wel falsifiseerbaar.
An sich, want in de praktijk accepteren veel gelovigen natuurlijk geen enkel bewijs dat hun geloof tegenspreekt. En in principe kan God natuurlijk altijd met zijn toverstafje gezwaaid hebben om de feiten te veranderen op een manier die wij niet kunnen meten/nagaan.
Teeeeeenzij... die ene god in de toekomst geboren wordt en vervolgens tijdloos wordt.quote:Op donderdag 12 mei 2011 15:56 schreef Jeweet het volgende:
Volgens dergelijke redenatie, zou deze God dan ook weer in gang moeten worden gezet door een andere God. Anders heeft het geen zin om er een God bij te halen in eerste instantie.
Dat zou kunnen.quote:Op donderdag 12 mei 2011 17:55 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Wat als God het enige is wat perfect kan zijn en alles wat hij maakt zo perfect mogelijk, maar niet perfect
Het probleem is dat je God als verklaring ergens in propt zonder aannemelijk te maken dat daar enige rechtvaardiging voor is.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:09 schreef Johannes_VIII het volgende:
[..]
Waarom zou het niet kunnen? God wordt vaak gezien als de onbewogen beweger. Hij heeft geen andere God nodig. Dan kan je eventueel zeggen dat het universum dan zichzelf gecreëerd kan hebben zonder dat er een God nodig was, maar sommige mensen geloven niet dat het universum zichzelf zo gecreëerd kan hebben. De kosmologische constanten hoefden maar een klein beetje anders te zijn en intelligent leven zou niet mogelijk geweest zijn. In toeval geloven ze niet, dus moet het wel met opzet geweest zijn. Het tot stand komen van God vind ik gemakkelijker om mij in te denken dan het zomaar ontstaan van de complexiteit van het universum. God gaat ons verstand dan wel te boven, maar het idee heeft toch iets simpels waar je gemakkelijk mee zou kunnen beginnen i.p.v. opeens een universum.
Maar het is inderdaad erg moeilijk om het argument vol te houden.
Voor gelovigen lijkt het me een uiterst succesvolle methode, immers met een god kun je dingen verklaren die niet op een andere manier te verklaren zijn. Voorbeeld: er is onder wetenschappers weinig bekend over de big bang (concrete kennis bedoel ik dan) en met god is er een ondubbelzinnige verklaring in de vorm van het scheppingsverhaal. Met een god zijn er dus dingen te verklaren die de wetenschap niet kan verklaren, en vice versa niet.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 15:07 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Het probleem is dat je God als verklaring ergens in propt zonder aannemelijk te maken dat daar enige rechtvaardiging voor is.
Heeft men in het verleden ook vaak gedaan voor van alles en nog wat. Bliksem, chemische reacties, het opkomen van de zon, de seizoenen en vooral dingen die met de mens te maken hebben. Keer op keer heeft de wetenschap deze zaken verklaard en bleek er geen God nodig te zijn. De grenzen schijven steeds op en steeds blijven religieuzen God proppen in gaten waar de wetenschap nog niet is doorgedrongen.
Dit noemt men ook wel " the God of the gaps".
Het moge duidelijk zijn dat het dus een weinig succesvolle en niet echt rationele methode is om dingen te verklaren.
Ik denk dat je er beter aan doet om kritisch te denken in dit geval.
Kritisch denken houdt onder andere in dat als je niet genoeg informatie hebt om ergens over te oordelen je niet toch probeert een oordeel te vormen maar gewoon kunt accepteren dat je het (nog) niet weet.
Het is niet consistent om voor het ontstaan van het universum een uitzondering te maken. Dat veel mensen toch een uitzondering hiervoor maken komt voort uit de behoefte een plek voor God te vinden om hem te laten bestaan. Niet uit de redelijkheid van dat standpunt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 14 mei 2011 15:17 schreef Tchock het volgende:
[..]
Voor gelovigen lijkt het me een uiterst succesvolle methode, immers met een god kun je dingen verklaren die niet op een andere manier te verklaren zijn. Voorbeeld: er is onder wetenschappers weinig bekend over de big bang (concrete kennis bedoel ik dan) en met god is er een ondubbelzinnige verklaring in de vorm van het scheppingsverhaal. Met een god zijn er dus dingen te verklaren die de wetenschap niet kan verklaren, en vice versa niet.Alleen is "god did it" geen verklaringSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Klopt het scheppingsverhaal niet met de waarneembare feiten. EN is er geen reden om meer geloof aan het Christelijke scheppingsverhaal dan aan een willekeurig ander religieus scheppingsverhaal (zeg: ijslikkende koeien en reuzen met zwetende oksels) te hechten.
Kleine details![]()
Je kan je net zo goed afvragen waarom God zo veel ballast in het huidige/ons universum gemaakt heeft voor het leven.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:18 schreef Captain_Ghost het volgende:
Wat is perfect?
Perfect betekent dat iets die zo staat dat niet meer valt te verbeteren. Toch?
Andere vraag.
Stel dat multiuniversum bestaat.
Dan vraag ik zich af waarom God meerdere universum heeft gecreëerd.
Wie weet.quote:Misschien is het omdat God een onderzoeker is en heeft universum gecreëerd voor zijn vraagstuk uitvinden.
of het is op zoek naar zijn opvolger.
Voor jou en mij wetenschappers is dat geen verklaring nee. Voor gelovigen wel,en dat waren sowieso de enige personen die in god geloofdenquote:Op zaterdag 14 mei 2011 15:18 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Alleen is "god did it" geen verklaringKlopt het scheppingsverhaal niet met de waarneembare feiten. EN is er geen reden om meer geloof aan het Christelijke scheppingsverhaal dan aan een willekeurig ander religieus scheppingsverhaal (zeg: ijslikkende koeien en reuzen met zwetende oksels) te hechten.
Kleine details
quote:Op zaterdag 14 mei 2011 15:17 schreef Tchock het volgende:
[..]
Voor gelovigen lijkt het me een uiterst succesvolle methode, immers met een god kun je dingen verklaren die niet op een andere manier te verklaren zijn. Voorbeeld: er is onder wetenschappers weinig bekend over de big bang (concrete kennis bedoel ik dan) en met god is er een ondubbelzinnige verklaring in de vorm van het scheppingsverhaal. Met een god zijn er dus dingen te verklaren die de wetenschap niet kan verklaren, en vice versa niet.Dat het een succesvolle methode is wat betreft propaganda resultaat bestrijd ik niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat ik probeer uit te leggen is dat het geen verklaring is en geen oplossingen biedt.
Als je God ergens in steekt als verklaring sluit je de deur en ontneem je jezelf de kans om een andere verklaring te vinden.
Als we met z'n allen dat in het verleden hadden besloten te doen elke keer dat we iets onverklaarbaars tegen kwamen dan zouden we nu nog in de Middel-Eeuwen zitten.Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
Het is bekeken en er blijken geen deugdelijke epistemologische fundamenten onder te liggen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 15:24 schreef Tchock het volgende:
[..]
Voor jou en mij wetenschappers is dat geen verklaring nee. Voor gelovigen wel,en dat waren sowieso de enige personen die in god geloofdenSame story voor het scheppingsverhaal, en daarom is het in ieder geval waard om er naar te kijken imho.
Vanuit jouw standpunt is dit helemaal waar. En vanuit die van mij ook. Een gelovige vindt echter dat 'wij' precies dat doen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 15:25 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Dat het een succesvolle methode is wat betreft propaganda resultaat bestrijd ik niet.
Wat ik probeer uit te leggen is dat het geen verklaring is en geen oplossingen biedt.
Als je God ergens in steekt als verklaring sluit je de deur en ontneem je jezelf de kans om een andere verklaring te vinden.
Als we met z'n allen dat in het verleden hadden besloten te doen elke keer dat we iets onverklaarbaars tegen kwamen dan zouden we nu nog in de Middel-Eeuwen zitten.
Dat standpunt is voor mij moeilijk te begrijpen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 15:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Vanuit jouw standpunt is dit helemaal waar. En vanuit die van mij ook. Een gelovige vindt echter dat 'wij' precies dat doen.
Ik denk dat religieuzen het precies andersom zien. Voor hen is Darwin's boek een blad vol onzin waar geen bewijs voor is, en de bijbel de waarheid gesteund door allerlei bewijs.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 15:34 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Dat standpunt is voor mij moeilijk te begrijpen.
Uiteindelijk gaat het toch om universele methoden voor waarheidsvinding.
Ik denk dat religieuzen de fundamenten daarvan best begrijpen en ook wel toepassen maar dat zodra het over hun geloof gaat ze selectief blind worden.
Het is zelfs zo dat ze best in staat zijn de methoden te accepteren en toe te passen als het om andere geloven gaat maar zodra het over hun eigen God gaat draaien ze als bladeren in de wind.
Er zijn genoeg religieuzen die inzien dat creationisme onzin isquote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik denk dat religieuzen het precies andersom zien. Voor hen is Darwin's boek een blad vol onzin waar geen bewijs voor is, en de bijbel de waarheid gesteund door allerlei bewijs.
Het enige verschil is dat je de evolutietheorie ook zonder literatuur uit kunt leggen, en dat je zonder 'bewijs' uit de bijbel onmogelijk de religieuze visie kunt aantonen. Daarom zijn creationisme en evolutie volgens mij ook niet te combineren .
En voor de gelovigen waarvoor dat niet geldt? Bovendien, hoe kunnen dat soort religieuzen goedpraten dat een gedeelte van de bijbel klinkklare onzin is en een ander deel de absolute waarheid?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:06 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Er zijn genoeg religieuzen die inzien dat creationisme onzin is
en de katholieke, anglicaanse en een hele roedel andere kerkgemeenschappen staan aan de kant van de evolutie theorie.
Dus dat voor religieuzen de evolutietheorie anathema is valt voor grote delen van de gelovigen te betwijfelen
Allegoriequote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:41 schreef Tchock het volgende:
[..]
En voor de gelovigen waarvoor dat niet geldt? Bovendien, hoe kunnen dat soort religieuzen goedpraten dat een gedeelte van de bijbel klinkklare onzin is en een ander deel de absolute waarheid?
Het klopt niet wat je hier zegt. Jij spreekt over Intelligent Design. Creationisme wil de evolutieleer weerleggen en wetenschappelijk aantonen dat de aarde 6000 jaar geleden in 6 dagen geschapen is. Intelligent Design is een soort van toevoeging aan de evolutieleer. Zij zeggen dat de evolutie wel het werk moet zijn van een "doelbewuste en intelligente ontwerper", aka God. Ik denk dat dat de stroming is die jij aanhangt, niet een combinatie van Creationisme en de evolutieleer. Want die kunnen gewoon weg niet samen. Creationisme sluit de evolutieleer immers uit.quote:Ook zijn er mensen (zoals ikzelf) die geloven dat evolutie en creationisme prima samen kunnen gaan. In dat geval creëerde God evolutie en daarmee al het leven dat we kennen. Of God nog verder ingrijpt in dat proces kan, maar hoeft niet.
ID is geen toevoeging op de evolutieleer.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 19:50 schreef Tasharella het volgende:
[..]
Het klopt niet wat je hier zegt. Jij spreekt over Intelligent Design. Creationisme wil de evolutieleer weerleggen en wetenschappelijk aantonen dat de aarde 6000 jaar geleden in 6 dagen geschapen is. Intelligent Design is een soort van toevoeging aan de evolutieleer. Zij zeggen dat de evolutie wel het werk moet zijn van een "doelbewuste en intelligente ontwerper", aka God. Ik denk dat dat de stroming is die jij aanhangt, niet een combinatie van Creationisme en de evolutieleer. Want die kunnen gewoon weg niet samen. Creationisme sluit de evolutieleer immers uit.
In principe is het wel een soort van toevoeging op de evolutieleer. Het idee van een ontwerper wordt er immers aan toegevoegd. Maar hedendaagse wetenschappers zullen niet zeggen dat het iets toevoegt aan de evolutieleer. Het veranderd uiteindelijk niks aan het idee van de evolutieleer, die in zijn geheel wel blijft bestaan. Denk aan het pragmatisme: pas als een uitspraak in de praktijk gevolgen heeft, heeft hij betekenis. Dat is hier dus niet het geval.quote:ID is geen toevoeging op de evolutieleer.
Het idee van ID is dat net zoals bij het creationisme de soorten in hun huidige vorm zijn gecreëerd door God met wat pseudowetenschap toegevoegd door delen van de evolutietheorie geheel uit hun verband te rukken en God "intelligent ontwerper" te noemen en het niet over een 6000 jaar oude aarde te hebben.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 20:17 schreef Tasharella het volgende:
[..]
In principe is het wel een soort van toevoeging op de evolutieleer. Het idee van een ontwerper wordt er immers aan toegevoegd. Maar hedendaagse wetenschappers zullen niet zeggen dat het iets toevoegt aan de evolutieleer. Het veranderd uiteindelijk niks aan het idee van de evolutieleer, die in zijn geheel wel blijft bestaan. Denk aan het pragmatisme: pas als een uitspraak in de praktijk gevolgen heeft, heeft hij betekenis. Dat is hier dus niet het geval.
Dat is sadly inderdaad de oorsprong van de Intelligent Design beweging. Gelukkig met heel weinig effect: in een lange reeks rechtszaken hierover bleek keer op keer dat het stiekum toch religie was.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 20:25 schreef Mr.44 het volgende:
ID is ook ontstaan omdat creationisme niet mag worden onderwezen in het Amerikaanse klaslokaal als zijnde wetenschap.
Dat kan, maar zo'n uitspraak kun je van elk willekeurig proces doen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 13:43 schreef SingleCoil het volgende:
Laten we dan zeggen dat God de Big Bang was, en dat hij toen alle voorwaarden geschapen heeft om de evolutie te laten verlopen zoals die verlopen is. Kan dat?
Je zit dan een beetje met onzekerheids- en chaosrelaties en de ononderscheidbaarheid van bepaalde elementaire deeltjes. Maar globaal zou het misschien kunnen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 13:43 schreef SingleCoil het volgende:
Laten we dan zeggen dat God de Big Bang was, en dat hij toen alle voorwaarden geschapen heeft om de evolutie te laten verlopen zoals die verlopen is. Kan dat?
Dat kanquote:Op dinsdag 17 mei 2011 13:43 schreef SingleCoil het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als God de big bang is, waarom zouden we god dan niet gewoon 'big bang' noemen?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 13:43 schreef SingleCoil het volgende:
Je weet hoop ik wat een wetenschappelijke theorie is ? Scholen schijnen dat tegenwoordig niet echt meer uit te leggen...quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:28 schreef totebel het volgende:
(het heet niet voor niets evolutietheorie he, niet evolutiefeit)
Kun je het begrip "evolutiefeit" uitleggen?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:28 schreef totebel het volgende:
als je het scheppingsverhaal en de evolutietheorie naast elkaar legt (het heet niet voor niets evolutietheorie he, niet evolutiefeit)
"Het feit van evolutie is de basis van de evolutietheorie"quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kun je het begrip "evolutiefeit" uitleggen?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook van fok heb moeten leren. En als ik erover nadenk heb ik volgens mij ook helemaal nooit de evolutietheorie behandeld gekregen op schoolquote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:30 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Je weet hoop ik wat een wetenschappelijke theorie is ? Scholen schijnen dat tegenwoordig niet echt meer uit te leggen...
Maar ongetwijfeld wel een aantal andere theorieën. Niettemin vinden veel scholen het tegenwoordig om mij volslagen onduidelijke redenen niet meer nodig om begrippen als hypothese, wet, theorie, negatie, "wetenschappelijke methode" enz. uit te leggen... wat vervolgens idd leidt tot mensen die "het is maar een theorie hoor" roepen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:50 schreef arucard het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook van fok heb moeten leren. En als ik erover nadenk heb ik volgens mij ook helemaal nooit de evolutietheorie behandeld gekregen op school
De scholen 20 jaar geleden dan ook niet poppetje. Een wetenschappelijke theorie is nog altijd een theorie. Er zijn genoeg theorieen in de loop der jaren aan mootjes gehakt.. ja, door de wetenschap dus.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:30 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Je weet hoop ik wat een wetenschappelijke theorie is ? Scholen schijnen dat tegenwoordig niet echt meer uit te leggen...
Zegt het woord "aannames" je iets? Dat doe je namelijk, aannames en dat is een heel gevaarlijk iets.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:54 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Maar ongetwijfeld wel een aantal andere theorieën. Niettemin vinden veel scholen het tegenwoordig om mij volslagen onduidelijke redenen niet meer nodig om begrippen als hypothese, wet, theorie, negatie, "wetenschappelijke methode" enz. uit te leggen... wat vervolgens idd leidt tot mensen die "het is maar een theorie hoor" roepen.
Werd dat vroeger wel gedaan dan? Ik heb het inderdaad ook moeten leren van Fok! (en dan studeer ik technische natuurkunde, je zou zeggen dat er daar wel iets over behandeld word, maar dat komt misschien nog). Ik ben er ook groot voorstander van dat de complete wetenschappelijke methode, peer-review, falsificatie, noem maar op, goed uitgelegd word op scholen. Anders krijg je dus dit soort grapjes:quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:54 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Maar ongetwijfeld wel een aantal andere theorieën. Niettemin vinden veel scholen het tegenwoordig om mij volslagen onduidelijke redenen niet meer nodig om begrippen als hypothese, wet, theorie, negatie, "wetenschappelijke methode" enz. uit te leggen... wat vervolgens idd leidt tot mensen die "het is maar een theorie hoor" roepen.
Je weet dat de evolutietheorie qua 'vaststaandheid' op gelijke voet staat met de theorie van de zwaartekracht? Het is na 150 jaar nog niemand gelukt om evolutie te ontkrachten, al het bewijs wat is gevonden wijst in de richting van evolutie, ook het bewijs wat nog niet bekend was ten tijde van Darwin.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:14 schreef totebel het volgende:
[..]
De scholen 20 jaar geleden dan ook niet poppetje. Een wetenschappelijke theorie is nog altijd een theorie. Er zijn genoeg theorieen in de loop der jaren aan mootjes gehakt.. ja, door de wetenschap dus.
http://www.notjustatheory.com/quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:14 schreef totebel het volgende:
[..]
De scholen 20 jaar geleden dan ook niet poppetje. Een wetenschappelijke theorie is nog altijd een theorie. Er zijn genoeg theorieen in de loop der jaren aan mootjes gehakt.. ja, door de wetenschap dus.
Met andere woorden: nee, je hebt geen idee.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:14 schreef totebel het volgende:
[..]
Welke aanname doe ik dan ?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:15 schreef totebel het volgende:
[..]
Zegt het woord "aannames" je iets? Dat doe je namelijk, aannames en dat is een heel gevaarlijk iets.
Of andersom: waarom noemen we the Big Bang niet gewoon God? Aangezien alles wat wij nu kennen op dat moment geschapen is, heeft the Big Bang de hemel en de arde geschapen, en alle leven dat daar nu op voorkomt (of ooit voor zal komen), In die zin is het dus helemaal niet zo vreemd om te zeggen dat God de Big Bang is.En als je dat aanneemt dan is daarmee de vraag van TS denk ik wel beantwoord: Nee, creationisme en evolutie sluiten elkaar niet uit, het is prima mogelijk om beiden in 1 theorie te houden.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:13 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Als God de big bang is, waarom zouden we god dan niet gewoon 'big bang' noemen?
Zou je wel willen, maar dat is niet zo.quote:Op woensdag 18 mei 2011 08:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Of andersom: waarom noemen we the Big Bang niet gewoon God? Aangezien alles wat wij nu kennen op dat moment geschapen is, heeft the Big Bang de hemel en de arde geschapen, en alle leven dat daar nu op voorkomt (of ooit voor zal komen), In die zin is het dus helemaal niet zo vreemd om te zeggen dat God de Big Bang is.En als je dat aanneemt dan is daarmee de vraag van TS denk ik wel beantwoord: Nee, creationisme en evolutie sluiten elkaar niet uit, het is prima mogelijk om beiden in 1 theorie te houden.
Maar wat vind je van de teleologische argumenten, dan?quote:Op woensdag 18 mei 2011 08:11 schreef SingleCoil het volgende:
Nee, creationisme en evolutie sluiten elkaar niet uit, het is prima mogelijk om beiden in 1 theorie te houden.
het is geen kwestie van vinden. evolutie verklaart de complexiteit van het leven zoals wij dat kennen, creationisme "verklaart" het ontstaan van leven an sich. het kan elkaar dus niet uitsluiten, aangezien het twee totaal verschillende zaken verklaart.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:34 schreef Johannes_VIII het volgende:
Naar aanleiding van een disucssie in Waarom geen super slimme insecten?, open ik hier een topic die daar speciaal voor bedoeld is.
Sommige mensen vinden dat evolutie en creationisme elkaar uitsluiten. De één concludeert dat uit evolutie en de ander uit creationisme.
Ook zijn er mensen (zoals ikzelf) die geloven dat evolutie en creationisme prima samen kunnen gaan. In dat geval creëerde God evolutie en daarmee al het leven dat we kennen. Of God nog verder ingrijpt in dat proces kan, maar hoeft niet.
Wat vinden jullie?
dat zie je dus wel vaker, de inflatie van het begrip "god". natuurlijk, als je onder god alles kunt verstaan, dan is er een god. maar laten we voor de sake of discussion god definieren als een denkende macht, die met een bedoeling het universum en alles erin maakte. anders kunnen we net zo goed zeggen dat de natuur of het heelal god is, en allemaal het klooster in gaan.quote:Op woensdag 18 mei 2011 08:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Of andersom: waarom noemen we the Big Bang niet gewoon God? Aangezien alles wat wij nu kennen op dat moment geschapen is, heeft the Big Bang de hemel en de arde geschapen, en alle leven dat daar nu op voorkomt (of ooit voor zal komen), In die zin is het dus helemaal niet zo vreemd om te zeggen dat God de Big Bang is.En als je dat aanneemt dan is daarmee de vraag van TS denk ik wel beantwoord: Nee, creationisme en evolutie sluiten elkaar niet uit, het is prima mogelijk om beiden in 1 theorie te houden.
mensen die dit zeggen laten heel duidelijk blijken dat ze geen flauw benul hebben wat het woord "theorie" in de wetenschap inhoud. het is niet hetzelfde als het gebruik van het woord in het dagelijkse leven. een theorie in wetenschappelijke zin is zo ongeveer het dichts bij een absoluut gegeven als je kunt komen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:14 schreef totebel het volgende:
[..]
Ik weet het niet, Haus. Als de oerknal een bedoeling had, werd die dan door de oerknal zelf gegeven of door iets anders? En hoe had dat andere dan kunnen bestaan, buiten ruimte en tijd? Was er een pre-oerknal?quote:Op woensdag 18 mei 2011 09:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar wat vind je van de teleologische argumenten, dan?
Ik pleit al lang voor een breed gedragen definitie van het begrip "God". Die is er niet, denk ik. En dus blijft het een beetje in de marge discussieren.quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:07 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
dat zie je dus wel vaker, de inflatie van het begrip "god". natuurlijk, als je onder god alles kunt verstaan, dan is er een god. maar laten we voor de sake of discussion god definieren als een denkende macht, die met een bedoeling het universum en alles erin maakte. anders kunnen we net zo goed zeggen dat de natuur of het heelal god is, en allemaal het klooster in gaan.
Dat laaste zie ik wel als probleem. Er zijn heel wat steekhoudende wetenschappelijke feiten en theorieen die mij toch wel doen twijfelen aan de juistheid van de evolutietheorie zoals wij die nu kennen. Als belangrijkste noem ik toch het probleem van de sprongsgewijze ontwikkeling en de te lage snelheid, maar er zijn meer feiten waar op dit moment niemand binnen de theorie een goede verklaring voor heeft.quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:03 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
het is geen kwestie van vinden. evolutie verklaart de complexiteit van het leven zoals wij dat kennen, creationisme "verklaart" het ontstaan van leven an sich. het kan elkaar dus niet uitsluiten, aangezien het twee totaal verschillende zaken verklaart.
echter, als je eenmaal evolutie als ontstaan van complex leven accepteerd, word het een stuk onwaarschijnlijker dat er een god bestaat. we hoeven nu immers alleen nog maar het ontstaan van leven in the first place te verklaren, niet meer het bestaan van de zwaar complexe levensvormen die we nu kennen.
persoonlijk zie ik geen reden meer om in een creeerende macht te geloven. het leven is niet zo iets complex dat het niet door een paar miljoen jaar tijd en wat gezonde kansberekening in elkaar geknutseld kan worden.
je "mits" is hier wel gevaarlijk natuurlijk. iemand die creationisme aanhangt zou kunnen zeggen dat god -om volslagen onduidelijke reden- het universum en leven geschapen heeft, en vervolgens een proces in het leven geroepen heeft waarvan de uitkomst hem geen bal interesseert. een flut redenatie natuurlijk, maar logisch niet onhoudbaar.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:17 schreef speknek het volgende:
Tchock heeft in het begin van dit topic gelijk dat de huidige evolutietheorie empirisch aangetoonde gerandomiseerde processen bevat. Zodoende is het in tegenspraak met het creationisme (mits deze een teleologisch doel via de evolutie behelst).
Het kan zijn dat in het echie de processen van mutatie en genetische drift niet daadwerkelijk random zijn, maar dat is niet hoe de evolutietheorie nu in elkaar zit, noch conformeert het aan ockham's razor.
Waarom is dat een flutredenatie, eigenlijk? Je bekijkt het nogal materialistisch dan. Waarom maakt een kunstenaar een kunstwerk?quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:25 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
je "mits" is hier wel gevaarlijk natuurlijk. iemand die creationisme aanhangt zou kunnen zeggen dat god -om volslagen onduidelijke reden- het universum en leven geschapen heeft, en vervolgens een proces in het leven geroepen heeft waarvan de uitkomst hem geen bal interesseert. een flut redenatie natuurlijk, maar logisch niet onhoudbaar.
Dat het niet aan ockhams razor voldoet, ben ik met je eens. maar goed, dat doet het idee van het bestaan van een opperwezen sowieso niet.
Wat bedoel je met te lage snelheid? Je hebt het hier wel over honderden miljoenen jaren. De tijd waarin evolutie zich kan voordoen is gigantisch.quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:21 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat laaste zie ik wel als probleem. Er zijn heel wat steekhoudende wetenschappelijke feiten en theorieen die mij toch wel doen twijfelen aan de juistheid van de evolutietheorie zoals wij die nu kennen. Als belangrijkste noem ik toch het probleem van de sprongsgewijze ontwikkeling en de te lage snelheid, maar er zijn meer feiten waar op dit moment niemand binnen de theorie een goede verklaring voor heeft.
Waarom zou dat een argument tegen materialisme zijn...of voor God? Dat slaat toch al stuk op het feit dat onze definitie van kunst of wat mooi is volslagen subjectief is?quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:36 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Waarom is dat een flutredenatie, eigenlijk? Je bekijkt het nogal materialistisch dan. Waarom maakt een kunstenaar een kunstwerk?
De hoeveelheid verandering die nodig zijn om van een proteine tot een mens te komen ookquote:Op woensdag 18 mei 2011 11:22 schreef Semisane het volgende:
[..]
Wat bedoel je met te lage snelheid? Je hebt het hier wel over honderden miljoenen jaren. De tijd waarin evolutie zich kan voordoen is gigantisch.
Dat is wel een beetje kort door de bocht. Rapid evolution is gebleken in studies die zich vooral bezig houden met micro-evolutie. Er is geen enkele aanwijzing dat dat ook op macro-evolutionaire ontwikkelingsschaal mogelijk zou zijn, en dat is ook niet voor de hand liggend. Rapid evolution is sowieso al een voorwaarde om uberhaupt de survival of the strongest een factor van belang in de evolutie te maken. Bovendien is ook rapid evolution nog veel te traag om de evolutie te kunnen verklaren.quote:Daarbij komen biologen er steeds vaker achter dat genetische veranderingen met zeer grote snelheid kan plaatsvinden. Zelfs binnen enkele decenia. Als "rapid evolution" werkelijk het geval is, dan is het argument van "traagheid" al helemaal niet relevant meer. zover het al relevant was.
Je mist het punt. Ik heb het over jouw uitspraakquote:Op woensdag 18 mei 2011 11:33 schreef Semisane het volgende:
[..]
Waarom zou dat een argument tegen materialisme zijn...of voor God? Dat slaat toch al stuk op het feit dat onze definitie van kunst of wat mooi is volslagen subjectief is?
Als je dat arguments zou nemen voor het bestaan van God of god als creator, dan zou je al snel tot de conclussie kunnen komen dan hij bacteria en ééncellig organisme de absolute top van schoonheid vind. Gezien de hoeveelheid daarvan.
Daaruit concludeer je dat dat een flutredenering zou zijn. Ik geef aan dat er wel vaker om volslagen onduidelijke redenen dingen gemaakt worden waarvan de uitkomst de maker geenbal interesseert. Dat maakt het niet tot een flutredenering, het zegt misschien iets over de maker en over ons vermogen hem te begrijpen maar niet iets over de redenering an sich. Het enkele feit dat wij de schepping niet begrijpen betekent niet dat 'ie niet heeft plaats gevonden, er zijn immers heel wat zaken die wij niet begrijpen maar die wel gewoon plaats vinden.quote:...dat god -om volslagen onduidelijke reden- het universum en leven geschapen heeft, en vervolgens een proces in het leven geroepen heeft waarvan de uitkomst hem geen bal interesseert
Het is deflatiequote:Op woensdag 18 mei 2011 10:18 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik pleit al lang voor een breed gedragen definitie van het begrip "God". Die is er niet, denk ik. En dus blijft het een beetje in de marge discussieren.
Ik vind het overigens geen deflatie, het is simpelweg een zienswijze die creationisme en darwinisme onder dezelfde noemer brengen.
Welke sprongsgewijze ontwikkeling?quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:21 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat laaste zie ik wel als probleem. Er zijn heel wat steekhoudende wetenschappelijke feiten en theorieen die mij toch wel doen twijfelen aan de juistheid van de evolutietheorie zoals wij die nu kennen. Als belangrijkste noem ik toch het probleem van de sprongsgewijze ontwikkeling en de te lage snelheid, maar er zijn meer feiten waar op dit moment niemand binnen de theorie een goede verklaring voor heeft.
Dat zal ja, maar tot nu toe wijst alles er op dat deze veranderingen hebben kunnen plaats vinden in de miljarden jaren waar over je nu spreekt (proteine tot mens) Want dan hebben we het niet over honderden miljoenen jaren maar miljarden jaren.quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:41 schreef SingleCoil het volgende:
De hoeveelheid verandering die nodig zijn om van een proteine tot een mens te komen ook
Ten eerste is de verdeling micro / macro evolutie binnen de biologie een kunstmatige verdeling die in de natuur en voor de evolutie irrelevant is. Gewoon door biologen zelf gemaakt om het eea wat eenvoudiger in te delen.quote:Dat is wel een beetje kort door de bocht. Rapid evolution is gebleken in studies die zich vooral bezig houden met micro-evolutie.
Dat is dus wel het geval, daar gaat het artikel nou juist over.quote:Er is geen enkele aanwijzing dat dat ook op macro-evolutionaire ontwikkelingsschaal mogelijk zou zijn, en dat is ook niet voor de hand liggend.
Hoe kom je op deze conclusie en Waar haal je dat vandaan? Er is sprake van aantoonbare genetische veranderingen binnen enkele generaties, dat is juist het opmerkelijke van de ontdekkingen die de laatste tijd zijn gedaan.quote:Rapid evolution is sowieso al een voorwaarde om uberhaupt de survival of the strongest een factor van belang in de evolutie te maken. Bovendien is ook rapid evolution nog veel te traag om de evolutie te kunnen verklaren.
niet mijn uitspraakquote:Op woensdag 18 mei 2011 11:46 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Je mist het punt. Ik heb het over jouw uitspraak
Het betekent ook geensinds dat het wel heeft plaats gevonden. Laat staat dat er een schepping is om te begrijpen.quote:Daaruit concludeer je dat dat een flutredenering zou zijn. Ik geef aan dat er wel vaker om volslagen onduidelijke redenen dingen gemaakt worden waarvan de uitkomst de maker geenbal interesseert. Dat maakt het niet tot een flutredenering, het zegt misschien iets over de maker en over ons vermogen hem te begrijpen maar niet iets over de redenering an sich. Het enkele feit dat wij de schepping niet begrijpen betekent niet dat 'ie niet heeft plaats gevonden, er zijn immers heel wat zaken die wij niet begrijpen maar die wel gewoon plaats vinden.
Werkelijk ? Hoe wil je het creationistische kernbegrip baramin verenigen met de evolutietheorie dan ?quote:Op woensdag 18 mei 2011 08:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
dus eerst moeten we geloven dat er een schepper is, omdat het lijkt omdat alles met een bedoeling gecreeerd is, en als vervolgens blijkt dat die bedoeling ver te zoeken is, is dat geen reden om die schepping in twijfel te trekken?quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:36 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Waarom is dat een flutredenatie, eigenlijk? Je bekijkt het nogal materialistisch dan. Waarom maakt een kunstenaar een kunstwerk?
nee, maar gezien het feit dat we geen schepping nodig hebben om de wereld om ons heen te verklaren, en daarnaast geen enkel eventueel doel achter die veronderstelde schepping kunnen ontdekken, betekent op zijn minst dat er geen aanleiding is om te denken dat hij WEL heeft plaatsgevonden. het is nagenoeg onmogelijk om een negatieve te bewijzen, voorals als de belangrijkste factor daarin (god) een soort barbapapa is die gaandeweg de discussie allerlei eigenschappen krijgt toebedeeld die hem onkwetsbaar maken voor elke redenatie. hij is ondertussen al onzichtbaar, maar toch "ervaren" gelovigen hem, is almachtig, alwetend en goed, maar staat toch kwaad in de wereld toe, heeft een doel, maar dan een dat wij niet begrijpen, , heeft een vooropgezet, onwrikbaar plan, dat wij met bidden kunnen beinvloeden, en ga zo maar door.quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:46 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Je mist het punt. Ik heb het over jouw uitspraak
[..]
Het enkele feit dat wij de schepping niet begrijpen betekent niet dat 'ie niet heeft plaats gevonden, er zijn immers heel wat zaken die wij niet begrijpen maar die wel gewoon plaats vinden.
Dat is logica van de koude grond. Correct zou zijn: Als er geen reden is om in een schepper te geloven dan is de bedoeling afwezigquote:Op woensdag 18 mei 2011 14:25 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
dus eerst moeten we geloven dat er een schepper is, omdat het lijkt omdat alles met een bedoeling gecreeerd is, en als vervolgens blijkt dat die bedoeling ver te zoeken is, is dat geen reden om die schepping in twijfel te trekken?
als de aanwezigheid van een bedoeling reden is om in een schepper te geloven, is de afwezigheid ervan reden om niet in een schepper te geloven.
De jezuïet die op de big bang is gekomen weigerde al om het in een religieuze context te plaatsen. Dus waarom zouden wij dat wel doen?quote:Op woensdag 18 mei 2011 15:40 schreef SingleCoil het volgende:
Toch is het ontegenzeggelijk waar dat alles wat wij nu kennen, inclusief de evolutie, begonnen is met die oerknal. Te stellen dat dat dan God is, is een werkbaar uitgangspunt. Over alle andere zaken - almachtigheid, alwetenheid etc. - kun je dan theoretiseren als je ze expliciet kunt benoemen.
Het betekend vooral dat wij het niet weten en het zeer onduidelijk welke god of God er dan achter zou moeten zitten.quote:Veel argumenten tegen het bestaan van God zijn vooral in de vorm van "Als God (iets), waarom (iets anders) ?" Dat is vragen naar ons begrip van God's handelen, en is het uitgesloten dat wij die beweegredenen niet kennen? Betekent ons onbegrip dan direct dat God niet bestaat? Zetten wij ons inzicht dan niet op een heel hoog voetstuk?
Ik denk dat god er ook buiten gelaten wordt, omdat wetenschap ophoudt als je god als verklaring gebruikt. Als je eenmaal zegt, de oerknal is (het werk van) god, zeg je eigenlijk dat er verder niets meer aan te onderzoeken is. Vergelijk het met de tijden dat we niet wisten waardoor aardbevingen werden veroorzaakt, als je zegt dat dat het werk van god is zeg je eigenlijk dat je niet verder hoeft te zoeken naar een echte verklaring voor het fenomeen. Aangezien dat nu net de bedoeling van wetenschap is, zal in de wetenschap god niet als verklaring opgenomen worden (of god moet bewezen worden, maar ik verwacht niet dat dat ooit gebeurt).quote:Op woensdag 18 mei 2011 18:20 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
De jezuïet die op de big bang is gekomen weigerde al om het in een religieuze context te plaatsen. Dus waarom zouden wij dat wel doen?
[..]
Het betekend vooral dat wij het niet weten en het zeer onduidelijk welke god of God er dan achter zou moeten zitten.
Door simpelweg God erbuiten te laten stoot je ook niemand tegen het hoofd die een andere Godheid heeft omdat wetenschap dan neutraal terrein is.
Dat pad is bewandeld en versleten. En het leidt altijd naar iets dat simpelweg niet overeenkomt met de Bijbel - en dus door creationisten niet geaccepteerd kan worden.quote:Op woensdag 18 mei 2011 15:40 schreef SingleCoil het volgende:
Toch is het ontegenzeggelijk waar dat alles wat wij nu kennen, inclusief de evolutie, begonnen is met die oerknal. Te stellen dat dat dan God is, is een werkbaar uitgangspunt. Over alle andere zaken - almachtigheid, alwetenheid etc. - kun je dan theoretiseren als je ze expliciet kunt benoemen.
Dat is helemaal niet ontegenzeggelijk, net zomin als de creacrap.quote:Toch is het ontegenzeggelijk waar dat alles wat wij nu kennen, inclusief de evolutie, begonnen is met die oerknal.
Dat zeg ik niet. Jij denkt dat het allemaal ontegenzeggelijk BEGONNEN is met de oerknal, en dat is wél tegensprekelijk. Er waren en er zijn ervoor en nu nog oerknallen. Het is dus geen begin, maar een herhaling en voortzetting van. Kleine nuance, niet ? De zon kwam deze morgen op bij het begin van deze dag, maar die kwam gisteren, als ik me nog herinner, ook al op, en was dus niet het begin, maar een herhaling. Heb je hem ? En ik moet voor deze stelling geen argumenten hebben, daar zijn wetenschappers voor en kunnen dat beter en haarfijn uitleggen.quote:Op donderdag 19 mei 2011 09:10 schreef SingleCoil het volgende:
Ah...jij hebt argumenten die de oerknal ontkennen?
Bewijs voor wat ?quote:Op donderdag 19 mei 2011 09:30 schreef speknek het volgende:
Ja die kunnen je haarfijn uitleggen dat er geen enkel bewijs voor is.
Achtergrondradiatie, roodverschuiving van quasars, sterrenstelselevoluties en de verdeling van lichte elementen.quote:
Maar m'n beste, je hebt het hier over wat er in dit universum te zien is. En hoe zit het met de andere big bang's ?quote:Op donderdag 19 mei 2011 10:47 schreef speknek het volgende:
[..]
Achtergrondradiatie, roodverschuiving van quasars, sterrenstelselevoluties en de verdeling van lichte elementen.
Er is wél een groot verschil: er was geen begin aan ' de schepping '. Ons universum is er een van de ontelbare, met ontelbare ervoor en ontelbare achter dit universum. Daar ging het hem toch over, niet ? Heb jij nog argumenten die aantonen dat er voor deze big bang er niks was ? Doe maar.quote:Op donderdag 19 mei 2011 10:53 schreef SingleCoil het volgende:
Of er nou wel of niet eerdere oerknallen geweest zijn: alles wat wij nu kennen, inclusief de evolutietheorie, is ontstaan bij "onze" big bang
Ach, ga toch fietsen!quote:Op donderdag 19 mei 2011 11:26 schreef SingleCoil het volgende:
Er bestaat geen "voor", dat lijkt me voldoende bewijs
Daar is dus, zoals ik zei, geen bewijs voor.quote:Op donderdag 19 mei 2011 10:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Maar m'n beste, je hebt het hier over wat er in dit universum te zien is. En hoe zit het met de andere big bang's ?
Maar joeng, dát is pas een sterke reactie !!quote:Op donderdag 19 mei 2011 11:26 schreef SingleCoil het volgende:
Er bestaat geen "voor", dat lijkt me voldoende bewijs
het is ook een zinloos uitgangspunt. als we de oerknal god noemen, tja, dan gelooft iedereen in god. als ik mijn auto god noem, dan kan ik ook bewijzen dat hij bestaat. we hebben het hier over de vraag of het universum en alles erin een bedoelde schepping of een toevalstreffer is.quote:Op woensdag 18 mei 2011 15:40 schreef SingleCoil het volgende:
Toch is het ontegenzeggelijk waar dat alles wat wij nu kennen, inclusief de evolutie, begonnen is met die oerknal. Te stellen dat dat dan God is, is een werkbaar uitgangspunt.
eensch. hoewel een schepper die een volledig universum in elkaar timmert, behoorlijk dicht bij almachtig zou moeten komen, maar de rest is -inderdaad- volledig open voor interpretatie. reden dat ik ze aanhaal is om te tonen dat door het continue aanpassen van het concept god (van onwrikbare waarheid in de bijbel tot aan "god is de oerknal) de discussie nzinloos word; als ik morgen bewijs dat god onmogelijk kan bestaan, dan kun jij weer een eigenschap van god erbij verzinnen waardoor het TOCH mogelijk is.quote:Over alle andere zaken - almachtigheid, alwetenheid etc. - kun je dan theoretiseren als je ze expliciet kunt benoemen.
natuurlijk is het feit dat wij zijn plan niet zouden begrijpen geen hard bewijs dat hij dus niet kan bestaan. maar laat ik het anders brengen;quote:Veel argumenten tegen het bestaan van God zijn vooral in de vorm van "Als God (iets), waarom (iets anders) ?" Dat is vragen naar ons begrip van God's handelen, en is het uitgesloten dat wij die beweegredenen niet kennen? Betekent ons onbegrip dan direct dat God niet bestaat? Zetten wij ons inzicht dan niet op een heel hoog voetstuk?
Voor een éénmalige big bang ook niet.quote:Op donderdag 19 mei 2011 11:44 schreef speknek het volgende:
[..]
Daar is dus, zoals ik zei, geen bewijs voor.
Vooral een door jou onbegrepen reactiequote:Op donderdag 19 mei 2011 12:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Maar joeng, dát is pas een sterke reactie !!
En die was..?quote:Op donderdag 19 mei 2011 12:24 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Vooral een door jou onbegrepen reactie
Dat de tijd zoals wij die kunnen waarnemen samen met de oerknal is ontstaan.quote:
Zoals men ooit dacht dat de wereld plat was, zoals men dat toen kon waarnemen. Hahaha, wat een bullshit.quote:Op donderdag 19 mei 2011 13:21 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Dat de tijd zoals wij die kunnen waarnemen samen met de oerknal is ontstaan.
Ja. En men beweerde pas dat de wereld rond was vanaf het moment dat ze dat konden waarnemen. (Is eigenlijk al waar te nemen bij een schip dat aan de horizon vaart)quote:Op donderdag 19 mei 2011 13:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Zoals men ooit dacht dat de wereld plat was, zoals men dat toen kon waarnemen. Hahaha, wat een bullshit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |