quote:Op woensdag 16 maart 2011 12:33 schreef QuincydeKoster het volgende:
Kunnen jullie jullie meningen geven over mijn Bohemian Rhapsody solo?
http://www.zshare.net/audio/8784743881073981/
Noem eens een punt dat verbetering nodig heeft dan? (Ik sta er zelf al van te kijken dat ik het uberhaupt kan :\)quote:
Ik ben er al trots op dat ik het kan, nu oefen ik hem regelmatig (lees; 3x per uur) om hem ook echt goed te doen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:24 schreef arucard het volgende:
Ja maar wat wil je, dat je het kan, of dat je het goed kan?
Sorry maar je kan het helemaal niet. Je raakt toevallig misschien wat noten maar dat is niet genoeg om iets te "kunnen".quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:46 schreef QuincydeKoster het volgende:
[..]
Noem eens een punt dat verbetering nodig heeft dan? (Ik sta er zelf al van te kijken dat ik het uberhaupt kan :\)
Een stuk dat binnen mijn mogelijkheden ligt.. Noem eens een voorbeeld (Serieuse interesse.. MAAR als je smoke on the water zegt ga ik helemaal nuts.. dat was het eerste wat ik leerde en stelt ook geen ruk voor :\)quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:52 schreef Farenji het volgende:
[..]
Sorry maar je kan het helemaal niet. Je raakt toevallig misschien wat noten maar dat is niet genoeg om iets te "kunnen".
Begin eens met een stuk dat wel binnen je mogelijkheden ligt want dit is niet om aan te horen. Je moet niet proberen om te vliegen als je nog maar nauwelijks kan kruipen...
Dat gaat mij niet lukken (Nog niet iig) Daarvoor zal ik toch echt in ieder geval lessen moeten nemen om de akkoorden erin geramd te krijgen (Ik leer nu beetje bij beetje akkoorden, door bijv de tabs van Crazy Little Thing Called Love erbij te pakken en hierop het ritme te spelen, aangezien dit ritme akkoorden is en bij de tabs die ik gebruik de akkoorden ook staan aangegeven)quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:18 schreef arucard het volgende:
Je kan proberen eigen nummers te schrijven.
Hoogst waarschijnlijk niet (Ja ik weet het, ik heb mezelf zojuist goed voor paal gezetquote:
Ik kan niet beoordelen wat wel binnen je mogelijkheden ligt want daarvoor ken ik je gitaarspel niet goed genoeg; aan de hand van 1 solo-opname is dat niet te zeggen. Ik zeg alleen maar dat de solo van bohemian rhapsody klaarblijkelijk erbuiten ligt. Probeer gewoon zelf een stuk te vinden dat wel uitdagend genoeg is maar wat je wel fatsoenlijk kan spelen; dwz:quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:12 schreef QuincydeKoster het volgende:
[..]
Een stuk dat binnen mijn mogelijkheden ligt.. Noem eens een voorbeeld (Serieuse interesse.. MAAR als je smoke on the water zegt ga ik helemaal nuts.. dat was het eerste wat ik leerde en stelt ook geen ruk voor :\)
Op zich is het niet zo'n heel gek idee om bij de basis te beginnen en wat les te nemen hoor.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:22 schreef QuincydeKoster het volgende:
[..]
Dat gaat mij niet lukken (Nog niet iig) Daarvoor zal ik toch echt in ieder geval lessen moeten nemen om de akkoorden erin geramd te krijgen (Ik leer nu beetje bij beetje akkoorden, door bijv de tabs van Crazy Little Thing Called Love erbij te pakken en hierop het ritme te spelen, aangezien dit ritme akkoorden is en bij de tabs die ik gebruik de akkoorden ook staan aangegeven)
Je hoeft ook niet te weten hoe ze heten om ze te spelen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:26 schreef QuincydeKoster het volgende:
[..]
Hoogst waarschijnlijk niet (Ja ik weet het, ik heb mezelf zojuist goed voor paal gezet)
Hmm Ik zit nu te denken aan American Idiot (Nummertje wat ik op mijn akkoestische gitaar geleerd heb :\) En over dat dempen.. oeps?quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:31 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik kan niet beoordelen wat wel binnen je mogelijkheden ligt want daarvoor ken ik je gitaarspel niet goed genoeg; aan de hand van 1 solo-opname is dat niet te zeggen. Ik zeg alleen maar dat de solo van bohemian rhapsody klaarblijkelijk erbuiten ligt. Probeer gewoon zelf een stuk te vinden dat wel uitdagend genoeg is maar wat je wel fatsoenlijk kan spelen; dwz:
- ritmisch strak, netjes en kloppend;
- de juiste noten spelen en niet misgrijpen of uitglijden;
- op tijd beginnen(!!!) en op tijd eindigen.
Als dat goed lukt, dan pas verder naar de moeilijkere zooi, niet eerder.
En een andere tip: leer je snaren eens fatsoenlijk te dempen; al die herrie aan het begin is toch niet om aan te horen...
Dat zijn powerchords?quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:36 schreef arucard het volgende:
[..]
Je hoeft ook niet te weten hoe ze heten om ze te spelen.
Je pakt een willekeurige noot met je wijsvinger, en je ringvinger of pink gaat op de fret die 1 snaar omhoog en 2 fretten naar rechts zit.
Koop niet een te goedkope gitaar, goedkoop is vaak duurkoop.quote:Op maandag 21 maart 2011 21:22 schreef ElmoFan het volgende:
Hallo, ik denk er sinds een tijdje aan om een gitaar te kopen en mezelf dingen aanleren dmv youtube boeken en tabs, op school heb ik wel een beetje noten leren lezen. Nu moet ik natuurlijk wel een gitaar hebben. Ik had zelf al wat uitgezocht en begrepen dat ik eentje nodig heb met stalen snaren. Nu wil ik er niet teveel geld aan uitgeven omdat ik nog niet helemaal overtuigd ben dat ik het echt langdurig leuk ga vinden. Ik dacht aan een budget van ong. 80 euro of minder, ik weet dat dat heel weinig is.
Kan iemand mij dingen aanraden?
leukquote:Op maandag 21 maart 2011 21:39 schreef Braddie het volgende:
Dani California opgenomen met een fender strat uit 1983 wat een gitaar zeg
Nou laat maar eens horen. Ben vooral benieuwd naar de solo.quote:Op maandag 21 maart 2011 21:39 schreef Braddie het volgende:
Dani California opgenomen met een fender strat uit 1983 wat een gitaar zeg
Het begint goed, je moet alleen wat meer werken aan je slag ritme, maar zodra de distortion erin komt raak je de maat echt helemaal kwijt.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:42 schreef Braddie het volgende:
http://dl.dropbox.com/u/10881685/Dani%20California%20Demo.mp3
Dat stuk met de wahwah lukte niet, dus ik deed wat primitiefs
Zou niet weten wat er mis mee is om hier mee te beginnenquote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:37 schreef ElmoFan het volgende:
Vraagje, is dit een beetje een goede gitaar voor een beginner denk je? http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=AJ100NA
En is gitaar zelf aanleren veel moeilijker dan met een leraar?
Dat ligt aan jezelf.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:37 schreef ElmoFan het volgende:
En is gitaar zelf aanleren veel moeilijker dan met een leraar?
Het lijkt me vooral leuk om gewoon nummers te kunnen spelen, het is ook niet dat ik helemaal niks van gitaarspelen af weet, op school heb ik wel een beetje geleerd. Maar als ik lessen neem begint het waarschijnlijk bij vader jacob etc. Dat lijkt me dus helemaal niks aan.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 16:52 schreef Dizorn het volgende:
[..]
Zou niet weten wat er mis mee is om hier mee te beginnenKlinkt stukken minder dan op een dure gitaar, maar het lijkt me wel handig om te weten of jij wel écht door wil gaan met gitaar spelen als je begint.
Overigens, Gitaarles kán heel handig zijn maar dan moet je wel de juiste leraar en de juiste instelling hebben. Wil je nummers leren spelen die je kent, of je wil je echt "gitaar leren spelen"? Vooral het begin zal lastiger zijn zonder leraar (Want: Je kan eigenlijk niets spelen, je moet alles zelf proberen en het klinkt allemaal nergens naar). Heb je echter genoeg doorzettingsvermogen kom je daar zo doorheen en leer je prima gitaar spelen zonder leraar. Het één is echter niet SOWIESO beter dan het ander.
Klopt ik raakte de maat inderdaad heel ff kwijt, ik neem op via de onboard soundchip van m`n pctje en mixen doe ik eigenlijk niet, pas alleen het volume aan.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 14:31 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Het begint goed, je moet alleen wat meer werken aan je slag ritme, maar zodra de distortion erin komt raak je de maat echt helemaal kwijt.
Hoe neem je het eigenlijk op en mix je het? Want daar zit ook nog een groot stuk in wat verbetert kan worden
Heel even kwijt?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 19:12 schreef Braddie het volgende:
[..]
Klopt ik raakte de maat inderdaad heel ff kwijt, ik neem op via de onboard soundchip van m`n pctje en mixen doe ik eigenlijk niet, pas alleen het volume aan.
De distortion klinkt inderdaad kut want het is opgenomen met een Spider IV 15
Ik ken makkelijkere liedjes... als je ook alle loopjes en tokkeltjes van dat nummer kan spelen dan is dat best iets waar je trots op mag zijn hoor.quote:Op maandag 28 maart 2011 20:44 schreef Ezell het volgende:
De titel van dit topic past iets te goed bij mij. Het enige liedje dat ik kan spelen is Here Comes The Sun, een supermakkelijk liedje, van The Beatles..
here comes the sun is niet al te moeilijkquote:Op dinsdag 5 april 2011 15:55 schreef Ezell het volgende:
Kent iemand hier misschien nog een paar makkelijke liedjes van The Beatles?
mijn eerste liedje was Bad Moon Rising van CCR - heel eenvoudig, 3 akkoorden thats it (solo's en riffjes weggelaten natuurlijk)quote:Op zaterdag 2 april 2011 19:27 schreef ElmoFan het volgende:
Ik heb zinds donderdag een gitaar en ik kan sweet home alabam en californication nu wel een beetje, zijn er nog andere nummers die redelijk eenvoudig zijn?
Yesterdayquote:Op dinsdag 5 april 2011 15:55 schreef Ezell het volgende:
Ah, een hele lijst om uit te kiezen. Ik was eventjes te lui om zoeken. Heel erg bedankt!quote:Op woensdag 6 april 2011 17:23 schreef Farenji het volgende:
[..]
Yesterday
Hey Jude
Norwegian wood
Get back
You've got to hide your love away
Something
Nee. Als de snaren er een tijdje op zitten gaan ze anders klinken, en dan spring 1 nieuwe snaar er echt uit. Maar als de snaren nog "vers" zijn kan je er prima 1 vervangen.quote:Op zaterdag 9 april 2011 12:22 schreef Moffol het volgende:
Kan iemand me een beetje advies geven?
Ik heb sinds een paar dagen een gitaar en ik heb gister een stemapparaat meegekregen van een vriend. Na enig proberen lukte het bij 5 snaren om hem zuiver te krijgen, alleen 6E lukte niet. Dat apparaat gaf aan om strakker, strakker en maar strakker te draaien dus zo gezegd zo gedaan. De snaar stond al aardig strak en ik dacht nog één keer draaien en toen; de snaar schoot los/kapot. Nu is er dus 1 snaar gesprongen, moeten nu alle snaren vervangen worden?
Oké, dankje! Nu is het ook zo dat het dingetje dat je vasthoudt om de snaren strakker mee te maken (ken de term niet), er afgeschoten is. Dus dat wordt repareren.quote:Op zaterdag 9 april 2011 12:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. Als de snaren er een tijdje op zitten gaan ze anders klinken, en dan spring 1 nieuwe snaar er echt uit. Maar als de snaren nog "vers" zijn kan je er prima 1 vervangen.
Als je er nieuwe snaren op zet heb je dit probleem ook waarschijnlijk met de hoge E, want de snaar moet dan eerst een beetje uitrekken, dus moet je hem bijstemmen.quote:Op zaterdag 9 april 2011 12:44 schreef Moffol het volgende:
[..]
Oké, dankje! Nu is het ook zo dat het dingetje dat je vasthoudt om de snaren strakker mee te maken (ken de term niet), er afgeschoten is. Dus dat wordt repareren.
Weet je zeker dat je de juiste snaar hebt gebruikt en niet bijvoorbeeld een B-snaar? Of heb je hem misschien een octaaf te hoog gestemd? Want dit mag in principe niet gebeuren hoor.quote:Op zaterdag 9 april 2011 12:22 schreef Moffol het volgende:
Kan iemand me een beetje advies geven?
Ik heb sinds een paar dagen een gitaar en ik heb gister een stemapparaat meegekregen van een vriend. Na enig proberen lukte het bij 5 snaren om hem zuiver te krijgen, alleen 6E lukte niet. Dat apparaat gaf aan om strakker, strakker en maar strakker te draaien dus zo gezegd zo gedaan. De snaar stond al aardig strak en ik dacht nog één keer draaien en toen; de snaar schoot los/kapot. Nu is er dus 1 snaar gesprongen, moeten nu alle snaren vervangen worden?
Gewoon veel maar dan ook veelste strak aangedraaid. Gewoon draaien, draaien en draaien totdat de snaar het loodje legde... Nee, ik had geen B snaar gebruikt trouwens, gewoon een dikke metalen snaar (akoestisch gitaar).quote:Op zaterdag 9 april 2011 12:56 schreef Farenji het volgende:
[..]
Weet je zeker dat je de juiste snaar hebt gebruikt en niet bijvoorbeeld een B-snaar? Of heb je hem misschien een octaaf te hoog gestemd? Want dit mag in principe niet gebeuren hoor.
Wat bedoel je eigenlijk precies met octaaf? Sorry, ik ben echt een newbie. Heb 'm echt pas een paar dagen en verdiep me er pas in sinds gisteren.quote:Op zaterdag 9 april 2011 13:17 schreef Farenji het volgende:
Dan zat je dus echt bijna een octaaf te hoog... heb je nog geluk dat de geknapte snaar je oog er niet uitgeslagen heeft.
Dezelfde noot, maar dan een 'stap' hoger. Als je de onderste snaar open aanslaat, is dat een E, maar als je de onderste snaar op de 12e fret aanslaat, is dat ook een E.quote:Op zaterdag 9 april 2011 13:23 schreef Moffol het volgende:
[..]
Wat bedoel je eigenlijk precies met octaaf? Sorry, ik ben echt een newbie. Heb 'm echt pas een paar dagen en verdiep me er pas in sinds gisteren.
Een octaaf is de afstand tussen bijvoorbeeld een toon en de toon die twaalf halve noten hoger ligt. Of visueel op de piano: de afstand tussen de linker c en de rechter c is een octaaf.quote:Op zaterdag 9 april 2011 13:23 schreef Moffol het volgende:
[..]
Wat bedoel je eigenlijk precies met octaaf? Sorry, ik ben echt een newbie. Heb 'm echt pas een paar dagen en verdiep me er pas in sinds gisteren.
Ja maar als ik 'm strakker draai wordt de toon toch juist hoger, dus hoezo dan 3 octaven? Dan komt die toch juister dichterbij de hoge e-snaar.quote:Op zaterdag 9 april 2011 13:30 schreef Farenji het volgende:
[..]
Een octaaf is de afstand tussen bijvoorbeeld een toon en de toon die twaalf halve noten hoger ligt. Of visueel op de piano: de afstand tussen de linker c en de rechter c is een octaaf.
[ afbeelding ]
De lage e-snaar op je gitaar is twee octaven lager dan de hoge e-snaar. Jij probeerde er drie octaven tussen te proppen.
Ik dacht dat je de *dunne* e-snaar had laten knappen?quote:Op zaterdag 9 april 2011 13:37 schreef Moffol het volgende:
[..]
Ja maar als ik 'm strakker draai wordt de toon toch juist hoger, dus hoezo dan 3 octaven? Dan komt die toch juister dichterbij de hoge e-snaar.
Waarschijnlijk kom ik nu heeeul dom over..
Tuning peg, of stemschroef.quote:Op zaterdag 9 april 2011 13:45 schreef Moffol het volgende:
Weet een van jullie hoe het onderdeeltje heet waar de snaar zich omheen draait?
Ik draaide niet eens zo hard... Ik merkte wel dat die iets strakker stond maar ik dacht: oh, nog één keer omdraaien maakt niet uit.quote:Op zaterdag 9 april 2011 13:49 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik dacht dat je de *dunne* e-snaar had laten knappen?
Dat je een dikke e snaar laat knappen vind ik echt een prestatie van formaat hoor! Godsamme, je had je nek wel kunnen breken (zowel die van je gitaar als je eigen nek!)
Neem gewoon je gitaar mee naar de winkel.quote:Op zaterdag 9 april 2011 13:56 schreef Moffol het volgende:
[..]
De witte dingen aan de binnenkant van de kop bedoel ik.
[ afbeelding ]
Is ook wel een goed plan!quote:Op zaterdag 9 april 2011 15:58 schreef OMGWTFBBQSAUCE het volgende:
[..]
Neem gewoon je gitaar mee naar de winkel.
Hard Days Night?quote:Op dinsdag 5 april 2011 15:55 schreef Ezell het volgende:
twee of meer vingers gebruiken?quote:Op dinsdag 12 april 2011 16:30 schreef Dawnbreaker het volgende:
iemand nog een tip om bends te doen bij akoestische gitaar kort bij de headstock?
op elektrisch zijn ze makkelijk maar die snaren lijken veel slapper te zitten...
ik gebruik 3 vingers en nog lukt het niet echtquote:
Oefenen, oefenen, oefenen.quote:Op dinsdag 12 april 2011 16:30 schreef Dawnbreaker het volgende:
iemand nog een tip om bends te doen bij akoestische gitaar kort bij de headstock?
op elektrisch zijn ze makkelijk maar die snaren lijken veel slapper te zitten...
Of gewoon een linkshandige gitaar kopen?quote:Op dinsdag 19 april 2011 18:51 schreef Ezell het volgende:
Ik heb een vraagje. Ik heb een rechtse gitaar en ik ben links. Mijn rechtse hand heeft soms een beetje moeite met het aanslaan van akkoorden, want ik ben echt iemand die alles met haar linkse hand doet. Hebben jullie misschien tips om dit te probleem op te lossen? Ik dacht zelf om het te blijven oefenen, maar misschien hebben jullie nog andere ideeën.
maar dan is het wel kut als je tabs of noten ziet, moet je onderste boven lezenquote:Op woensdag 20 april 2011 00:02 schreef Godshand het volgende:
[..]
Of gewoon een linkshandige gitaar kopen?
Ik heb eens tijdelijk een gitaarleraar gehad die draaide gewoon zijn gitaar om (hals naar rechts), en leerde dus ondersteboven gitaar spelen. Hij pakte dus met andere grepen dezelfde akkoorden..
Daar heb ik even geen geld voor. Ik had eerst nog geprobeerd om de snaren van mijn rechtshandige gitaar van plaats te verwisselen, maar ik wist niet hoe ik ze los moest maken.quote:Op woensdag 20 april 2011 00:02 schreef Godshand het volgende:
[..]
Of gewoon een linkshandige gitaar kopen?
Ik heb eens tijdelijk een gitaarleraar gehad die draaide gewoon zijn gitaar om (hals naar rechts), en leerde dus ondersteboven gitaar spelen. Hij pakte dus met andere grepen dezelfde akkoorden..
Dat kan ja. Probeer het gewoon uit zou ik zeggen.quote:Op woensdag 20 april 2011 21:35 schreef Ezell het volgende:
[..]
Daar heb ik even geen geld voor. Ik had eerst nog geprobeerd om de snaren van mijn rechtshandige gitaar van plaats te verwisselen, maar ik wist niet hoe ik ze los moest maken.Het lukt wel om met een rechtse gitaar te spelen, maar soms gaat het eventjes moeizaam.
Ik las ergens dat je als linkshandige niet perse een linkshandige gitaar nodig hebt, want je kan op de gitaar rechtshandig zijn. Klopt dit?
Als je echt puur links bent, ga dan op zoek naar een linkshandige gitaar of draai je snaren om. Zeker wanneer je moeite hebt met bepaalde dingen, is het aan te raden om het in elk geval eens uit te proberen.quote:Op dinsdag 19 april 2011 18:51 schreef Ezell het volgende:
Ik heb een vraagje. Ik heb een rechtse gitaar en ik ben links. Mijn rechtse hand heeft soms een beetje moeite met het aanslaan van akkoorden, want ik ben echt iemand die alles met haar linkse hand doet. Hebben jullie misschien tips om dit te probleem op te lossen? Ik dacht zelf om het te blijven oefenen, maar misschien hebben jullie nog andere ideeën.
Ik ben niet van plan om een nieuwe gitaar te komen, want ik heb al een gitaar gekocht (tijd geleden, maar ach). Ik wil wel proberen om mijn gitaar linkshandig te maken, maar ik weet niet hoe dat moet. Ik heb echt geen idee hoe ik de snaar aan de onderkant los kan maken en of ik dat zelf wel kan doen. Weten jullie misschien hoe het moet? Ik weet niet hoe dat ding bij de snaren heet, dus ik heb even een foto gemaakt van mijn gitaar.quote:Op woensdag 20 april 2011 22:01 schreef brother52 het volgende:
[..]
Als je echt puur links bent, ga dan op zoek naar een linkshandige gitaar of draai je snaren om. Zeker wanneer je moeite hebt met bepaalde dingen, is het aan te raden om het in elk geval eens uit te proberen.
Ik ben zelf puur links en rechtshandig begonnen maar gelukkig al snel overgestapt op een linkshandige gitaar, dat ging me stukken beter af.
Intonatie is de toonkleur?quote:Op woensdag 20 april 2011 22:27 schreef brother52 het volgende:
De snaren los draaien en dan de pinnetjes er uit trekken.
Maar als je de snaren om gaat draaien, zit je wel met 2 andere problemen.
Omdat de kam in de brug een beetje schuin staat, zal je intonatie niet meer kloppen, en ook je topkam zul je eigenlijk om moeten draaien (of uitvijlen).
Dan probeer ik het nog wel eventjes met een gitaar voor rechtshandigen.quote:Op woensdag 20 april 2011 22:27 schreef brother52 het volgende:
De snaren los draaien en dan de pinnetjes er uit trekken.
Maar als je de snaren om gaat draaien, zit je wel met 2 andere problemen.
Omdat de kam in de brug een beetje schuin staat, zal je intonatie niet meer kloppen, en ook je topkam zul je eigenlijk om moeten draaien (of uitvijlen).
Of je laat het zo en draait de gitaar om. De lage E zit dan onderquote:Op woensdag 20 april 2011 22:38 schreef Ezell het volgende:
[..]
Dan probeer ik het nog wel eventjes met een gitaar voor rechtshandigen.
Nee, eerder de zuiverheid.quote:
Dan raken je vingers bij sommige akkoorden behoorlijk in de knoop.quote:Op woensdag 20 april 2011 22:48 schreef Godshand het volgende:
[..]
Of je laat het zo en draait de gitaar om. De lage E zit dan onder
Oké, dat gaat dus ook niet lukken. Mijn zus heeft een akoestische gitaar waar ze niets mee doet, misschien mag/kan ik die linkshandig maken.quote:Op woensdag 20 april 2011 22:51 schreef brother52 het volgende:
[..]
Dan raken je vingers bij sommige akkoorden behoorlijk in de knoop.
Ja, ik spreek uit ervaring.
Het is gewoon een andere manier van akkoorden pakken aanleren...quote:Op woensdag 20 april 2011 22:51 schreef brother52 het volgende:
[..]
Dan raken je vingers bij sommige akkoorden behoorlijk in de knoop.
Ja, ik spreek uit ervaring.
Was het maar zo simpel. Het is namelijk vooral de manier die je je al hebt aangeleerd weer afleren.quote:Op donderdag 21 april 2011 00:08 schreef Godshand het volgende:
[..]
Het is gewoon een andere manier van akkoorden pakken aanleren...
De user waar het om gaat moet nog beginnen met gitaarspelen dus niets geleerd nog. Zoals ik al zei speelt een gitaarleraar prima zo dus het kan zeker..quote:Op donderdag 21 april 2011 00:16 schreef brother52 het volgende:
[..]
Was het maar zo simpel. Het is namelijk vooral de manier die je je al hebt aangeleerd weer afleren.
En voor mij heeft het sowieso weinig nut om het af te leren want ik heb niet zo vaak een rechtshandige gitaar vast.
Ik heb ook eerst een linkshandige gitaar gehad aan het begin. Na 6 maanden ben ik overgegaan op rechts, wel even wennen natuurlijk, maar dat komt wel na een paar weken kon ik de open akkoorden al gewoon makkelijk pakken.quote:Op dinsdag 19 april 2011 18:51 schreef Ezell het volgende:
Ik heb wel al wat geleerd hoor, maar ik heb nog steeds moeite met mijn rechterhand. Ik gebruik mijn rechterhand 'nauwelijks' in het dagelijkse leven. Vandaar.quote:Op donderdag 21 april 2011 00:31 schreef Godshand het volgende:
[..]
De user waar het om gaat moet nog beginnen met gitaarspelen dus niets geleerd nog. Zoals ik al zei speelt een gitaarleraar prima zo dus het kan zeker..
Je zult met gitaar spelen toch eigen allebei de handen moeten gebruiken en dat is aan allebei de kanten even moeilijk (misschien zijn de akkoorden en het wisselen nog wel het moeilijkst). Ik zou je dus aanraden gewoon een rechtshandige gitaar te gaan gebruiken en dat leren. Niet alleen omdat het niet uitmaakt, maar ook omdat je zo op feestjes of gewoon bij vrienden thuis daar de gitaar kan pakken en pielen.quote:Op vrijdag 22 april 2011 00:13 schreef Ezell het volgende:
[..]
Ik heb wel al wat geleerd hoor, maar ik heb nog steeds moeite met mijn rechterhand. Ik gebruik mijn rechterhand 'nauwelijks' in het dagelijkse leven. Vandaar.
Ik leerde vooral gitaarspelen door eerst het ritme van een nummer te horen. Ik heb dan wel het voordeel dat ik drummer ben, ik tik een ritme zo mee. Ipv tikken, ging ik over op aanslaan of dempende bewegingen te maken (snaren dempen doe je bij metalquote:Op vrijdag 22 april 2011 00:13 schreef Ezell het volgende:
[..]
Ik heb wel al wat geleerd hoor, maar ik heb nog steeds moeite met mijn rechterhand. Ik gebruik mijn rechterhand 'nauwelijks' in het dagelijkse leven. Vandaar.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 | Intro + verse: D 4-3-2-1-2-3 4-3-2-1-2-3 G 6-3-2-1-2-3 6-3-2-1-2-3 Chorus: G 6-3-2 G/F# 6-3-2 Em 6-3-2-1-2-3 6-3-2-1-2-3 E 5-3-2-1-2-3 5-3-2-1-2-3 Em 6-3-2-1-2-3 6-3-2-1-2-3 E 5-3-2-1-2-3 5-3-2-1-2-3 Bridge: F# 6-3-2-1-2-3 6-3-2-1-2-3 Bm 5-3-2-1-2-3 5-3-2-1-2-3 F# 6-3-2-1-2-3 6-3-2-1-2-3 Bm 5-3-2-1-2-3 5-3-2-1-2-3 F# 6-3-2-1-2-3 6-3-2-1-2-3 Bm 5-3-2-1-2-3 5-3-2-1-2-3 C 5-3-2-1-2-3 5-3-2-1-2-3 G 6-3-2-1-2-3 6-3-2-1-2-3 C 5-3-2-1-2-3 5-3-2 C/B 5-3-2 Am 5-3-2-1-2-3 |
Soms op gevoel, en soms gewoon 500 keer het nummer luisteren en proberen mee te spelen.quote:Op donderdag 28 april 2011 11:51 schreef cafca het volgende:
Nothing Else Matters is volgens mij in 6/8e maat, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat elk akkoord een volledige maat duurt.
Meestal kun je wel horen wanneer je moet overpakken, ritme doe ik meestal gewoon op gevoel, is heel moeilijk uit te leggen, als je gewoon het origineel in je achterhoofd houdt, moet het eigenlijk vanzelf gaan......
Voor akkoordenschema's geldt dat je het ritme van het nummer moet kennen. Je moet het nummer dus eens gehoord hebben, Heb je het nummer niet, dan zou je eigenlijk notenschrift moeten hebben. Noten geven namelijk de toon aan en de duur van de toon. Maatstrepen wanneer de maat afgelopen is. Een tussen vorm is tablaturen ( "tabs" ) downloaden, maar ook hier geldt dat je dan het originele nummer moet kennen.quote:Op donderdag 28 april 2011 11:39 schreef De Wouzeraar het volgende:
Nog even een vraagje aan de meer ervaren gitaristen hier:
Als ik de akkoorden van een nummer opzoek, vind ik bijvoorbeeld zoiets voor Nothing Else Matters:
http://www.azchords.com/m(...)ers-tabs-110725.html
Maar hoe haal ik hier precies het ritme uit en dan vooral hoe vaak ik het akkoord moet spelen? Is dat gewoon 1 keer bij de betreffende lettergreep waar het akkoord boven staat? Of moet ik gewoon goed naar het nummer luisteren om uit te vinden welk akkoord wanneer wordt gespeeld?
Mijn gitaarleraar schrijft bij elk liedje namelijk zelf het akkoordenschema ernaast voor mij (bijv.: vierkwartsmaat, |AAAA|DDDD|AAAA|DDDD|), dan is het makkelijk. Ik kan het wel aan hem vragen, maar zou ook graag zelf weten hoe ik dit voor een willekeurig liedje kan doen.
Ach tegenwoordig is alles op Youtube te vindenquote:Op donderdag 28 april 2011 12:18 schreef cafca het volgende:
Dat inderdaad. Een nummer spelen van tabs zonder het te kennen is idd bijna onmogelijk.....
Ja.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 19:08 schreef De Wouzeraar het volgende:
Nog even een vraagje hoor. Hoe veel ik ook oefen, het lukt me maar niet om de barré akkoorden goed te spelen. Als ik mijn vinger over de fret heen leg, drukt hij namelijk niet alle snaren evenveel in, waardoor er altijd één snaar niet mooi klinkt. Die snaar zit zeg maar onder mijn kootje, waar mijn vinger iets minder dik is...
Zijn jullie dit probleem ook weleens tegen gekomen?
Oké, thanks, meer oefenen dus. ;-)quote:Op vrijdag 6 mei 2011 19:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja.![]()
Dan moet je je vinger iets anders leggen, zodat je wel alle snaren netjes pakt (dus weer veel oefenen).
Of per akkoord kijken welke snaren je ongestraft kan dempen (omdat er al een andere vinger op staat) en dan je vinger zo leggen dat je de snaren pakt die je MOET pakken.
Met wat oefening kan je een barré ook met een rechte vinger zetten. Maar het helpt wel om je middelvinger bovenop je wijsvinger te leggen (als je die toevallig over hebt) en ik zit nu met een Les Paul op schoot. Die hebben wat dikkere frets, en dat maakt het ook iets makkelijkerquote:Op vrijdag 6 mei 2011 19:16 schreef De Wouzeraar het volgende:
[..]
Oké, thanks, meer oefenen dus. ;-)
De barré akkoorden helemaal aan de linkerkant van de fret gaan trouwens wel goed: als ik mijn elleboog helemaal in mijn zij druk kan ik mijn vinger kantelen. Maar als ik naar rechts ga kan mijn arm niet verder naar rechts, dus zit ik met dat probleem.
bedankt voor de tipquote:Op zaterdag 7 mei 2011 14:17 schreef CoiLive het volgende:
Beste lessen over Barre akkoorden:
Ik vind dat iedereen die gitaar leert (wil leren) spelen de hele course van beginner tot de intermediate moet volgen op justinguitar.com (tenzij je echt echt geen Engels kan). Beste course op het internet!
Aan de andere kant, waarom wil je een nummer spelen dat je niet kent?quote:Op donderdag 28 april 2011 12:18 schreef cafca het volgende:
Dat inderdaad. Een nummer spelen van tabs zonder het te kennen is idd bijna onmogelijk.....
/ = slide omhoog. br is bend return naar die noot (9b 9r is dus 9 benden en weer "unbenden") FB = Full bend, qb = quarter bend. Er zou gewoon een legenda bij moeten staan btw. ^^^^ weet ik neit xDquote:Op zaterdag 7 mei 2011 16:58 schreef ElmoFan het volgende:
Ain't it fun Intro:
|------------------------|----------------5--7-5-7b^^|
|------------------------|-3-5-3-5b-5b---------------|
|----------------2-4^^^^-|---------------------------|
|------------2-4---------|---------------------------|
|--2---2-4-5-------------|---------------------------|
|------------------------|---------------------------|
|-7-10/12-12b-12b-10fb-r-10-|-7qb-------|
|---------------------------|-----12-10-|
|---------------------------|-----------|
|--------------------------------------|--------------------------|
|-10b-7-7-10-7-10b-r--7----------------|--------------------------|
|-----------------------9-9b-7-9-7-----|---7-9-7-9b-(9)-r-9b--797-|
|----------------------------------7-9-|-9------------------------|
|-----------------------|-------7------------------------|
|-----------------------|---------10---------------------|
|-9-7-9b-9b-p7-9-7b-----|-7-9fb------r-9-7b-----7-9-7-9b-|
|-------------------9-9-|-------------------9-9----------|
|-----------------------|--------------------------------|
|-----------------------|--------------------------------|
|----------------|-----------------------------|
|-7-10-7---------|--------12-12----------------|
|--------9-7-9---|-7-9-9b-------9-9b-p7--9-9-7-|
|--------------9-|-----------------------------|
|------------------------------|
|----------9-------------------|
|-9-7-9-9b---9r----7-9-7-9-7---|
|----------------------------9-|
Kan iemand de dikgedrukte dingen uitleggen? B is bend, meer weet ik niet. / is slide toch?
ok bedankt, staat geen legenda bij: http://www.guitaretab.com/g/guns-n-roses/25773.htmlquote:Op zaterdag 7 mei 2011 17:12 schreef QuincydeKoster het volgende:
[..]
/ = slide omhoog. br is bend return naar die noot (9b 9r is dus 9 benden en weer "unbenden") FB = Full bend, qb = quarter bend. Er zou gewoon een legenda bij moeten staan btw. ^^^^ weet ik neit xD
Dat zei hij inderdaad ook.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:26 schreef brother52 het volgende:
Dan heb je een goede verkoper gehad.![]()
Prijs/kwaliteit verhouding van Cort (de akoestische gitaren in elk geval) is erg goed.
Alphenaar in Haarlemquote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:35 schreef brother52 het volgende:
Klopt helemaal![]()
Welke winkel was dat trouwens?
Over het algemeen sla je de bovenste 2 snaren (E en A) niet aan, voor de rest weet ik niet zoveel van theoriequote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:34 schreef boskameel het volgende:
Vraagje, hoe zit dat eigenlijk met akkoorden? Ik pak bv het d akkoord, dan sla je dus de noten e a d a d f# aan, maar waarom heet dit dat een d akkoord? Is er een site die dit uitlegt (liefst in jip en janneke taal)?
Dat heet geen D akkoord, want in een D akkoord zit geen E. De dikste twee snaren dien je niet aan te slaan bij dit akkoord. Een A zit wel in het akkoord maar het idee is dat de grondtoon (D dus) ook daadwerkelijk de laagste toon van het akkoord is. Met de lage A erbij heet het een D/A, een "D over A" of "D met A als bas" akkoord.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:34 schreef boskameel het volgende:
Vraagje, hoe zit dat eigenlijk met akkoorden? Ik pak bv het d akkoord, dan sla je dus de noten e a d a d f# aan, maar waarom heet dit dat een d akkoord? Is er een site die dit uitlegt (liefst in jip en janneke taal)?
quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:19 schreef Godtje het volgende:
Hebben jullie nog andere tips? En is dit wel een leuke voor een beginner
quote:Wild horses, guitar chords
Acoustic 2 (Open G- D G D G B D)
this is the main acoustic throughout the song. If I get some
requests I will put this part down.
Intro:
G Am7 G Gsus Am7 G
Bm G Gsus Bm G Gsus
1. Childhood living ...
Am G C D G Gsus G D Dsus2 D C
The things you wanted ...
Bm G Gsus Bm G Gsus
Graceless lady ...
Am G C D G Gsus G D Dsus2 D
You know I can't let ...
Am G C D G F G C Bm
Ch. Wild horses ...
Am G C D G F G C
Wild wild horses ...
Ch. Wild horses couldn't ...
C(VIII)
Wild wild horses ...
[guitar break]
Fsus2(VIII) C(VIII) x 3
D G
Weird chords:
Am7 3 0 2 0 1 3
Gsus 3 2 0 0 1 x
Dsus2 x x 0 2 3 0
C(VIII) 8 10 10 9 8 8
Fsus2(VIII) 8 10 10 10 10 8
Nou ff wat simpele dan:quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:19 schreef Godtje het volgende:
Heren en Dames
Ik heb dus nu een gitaar gekocht en afgelopen jaar enkele lessen gehad.
Leuk en al maar wat ik echt wil is een liedje spelen/oefenen.
Ik heb met de leraar wel wat blues gedaan en zal ik zeker blijven doen maar ik wil ook gewoon 1 of 2 makkelijke liedjes die aanspreken en leuk zijn.
Met mijn beperkte verstand heb ik deze bedacht:
Greenday - Boulevard of broken dreams
Hebben jullie nog andere tips? En is dit wel een leuke voor een beginner
Haha, hoe ging hetquote:Op vrijdag 9 september 2011 17:51 schreef Dribbel_ het volgende:
Ik heb vandaag m'n eerst les gegevenBest een leuke manier om geld te verdienen
Toonladder? Je bedoelt toonsoort denk ikquote:Op vrijdag 9 september 2011 20:27 schreef Godshand het volgende:
Goed, nog iets dat ik niet begrijp.
Voorbeeldje: About a Girl,Nirvana
Akkoorden:
couplet: Em G
refrein: C#5 G#5 F#5 E5 A5 C5
Tot welke toonladder hoort dit nummer nu? Ik begrijp het niet, klinken doet het wel
Ik kan G en G#5en F#5 niet naast elkaar rijmen namelijk, bij die Em...
Ah juist. De toonsoort is Em, betekent dat ook dat dat solootje in Em staat?quote:Op vrijdag 9 september 2011 20:53 schreef starla het volgende:
[..]
Toonladder? Je bedoelt toonsoort denk ik![]()
Nummer is in E mineur. Dat bestaat uit E F# G A B C D. In het refrein leent hij echter akkoorden van E majeur wat bestaat uit E F# G# A B C# D#. Gebeurt heel veel in pop/rockmuziek.
Ik begon met het zo goed mogelijk spelen van de akkoorden, en ben later steeds minder snaren gaan aan slaan, tot ik een deuntje had dat leek op het origineel.quote:Op vrijdag 9 september 2011 16:37 schreef boskameel het volgende:
wordt bijna niet meer gepost hier.
Heb laatst dit opgenomen:
under the bridge part
under the bridge stukje met wat eigen variaties erop, ik krijg alleen moeite met de timing, ben er al een hele tijd op aan het oefenen maar het klinkt zo "hakkelig". ben niet supergoed, maar vind het al heel wat dat ik dit al kan.
Weet niet over welke akkoorden die solo gespeeld wordt. Ik neem niet aan dat hij puur Em speelt over de akkoorden C# en G#, want dan was dat nummer geen hit geworden denk ikquote:Op vrijdag 9 september 2011 21:15 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ah juist. De toonsoort is Em, betekent dat ook dat dat solootje in Em staat?
Dat nummer was sowieso al geen grote hit, was van Bleach...quote:Op vrijdag 9 september 2011 21:19 schreef starla het volgende:
[..]
Weet niet over welke akkoorden die solo gespeeld wordt. Ik neem niet aan dat hij puur Em speelt over de akkoorden C# en G#, want dan was dat nummer geen hit geworden denk ik
Ah, dat was lang nadat Bleach uit was gekomen. Klinkt als posthuum...quote:Op vrijdag 9 september 2011 23:55 schreef starla het volgende:
Nummer stond in '94 op nummer 1 en 3 in de VS. Vind ik toch wel redelijk hittig
Klinkt funkier dan van de Peppers zelfquote:Op vrijdag 9 september 2011 16:37 schreef boskameel het volgende:
wordt bijna niet meer gepost hier.
Heb laatst dit opgenomen:
under the bridge part
under the bridge stukje met wat eigen variaties erop, ik krijg alleen moeite met de timing, ben er al een hele tijd op aan het oefenen maar het klinkt zo "hakkelig". ben niet supergoed, maar vind het al heel wat dat ik dit al kan.
Volgens mij de unplugged versie van MTV's unplugged.quote:Op zaterdag 10 september 2011 15:13 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ah, dat was lang nadat Bleach uit was gekomen. Klinkt als posthuum...
haha thanksquote:Op zaterdag 10 september 2011 15:17 schreef Godshand het volgende:
[..]
Klinkt funkier dan van de Peppers zelf
Sex on Fire, Kings of Leon?quote:Op zondag 4 december 2011 21:18 schreef boskameel het volgende:
[..]
haha thanks, wel beetje laat maar zag dit topic nu pas. Weet iemand nog leuke nummers om te spelen die herkenbaar zijn voor iedereen? En dan bedoel ik niet stairway to heaven, nothing else matters enz maar wat nieuwere nummers.
Ga met de gitaar even langs een (goede) muziekwinkel in je omgeving, daar kunnen ze je advies geven over het vervangen van de snaren, kunnen ze voordat je de snaren vervangt (globaal) even kijken of de gitaar verder in orde is, en je advies geven mbt lessen en oefenen.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 10:50 schreef snoep-zakje het volgende:
hoi,
ik ben een meisje van 14 jaar oud en wil gitaar leren maar heb een paar vragen![]()
ik heb een hele oude gitaar (arkoestische, in berschrermhoes) van meer dan 20 jaar op zolder leren is hij dan nog goed?
daarvan zitten er 3 nylon en 3 staalen snaren op maar die moeten hoor nodig vervangen worden, wat voorn snaren moeten erop?
hoelang duurt het als je 1 keer per week les neemt en thuis elke dag oefend waarneer kun je het een beetje, en waarneer kun je bijv. een liedje van 1d spelen (erg domme vraag) en waarneer ken je alle akorden en noten?
als laatst kun je zoomaar aan die gitaar een band maken dat ik ermee kan staan, natuurlijk leer je het eerst zittend maar later...misschien
ik hoop dat jullie de moeite nemen om erop te reageren,,
alvast bedankt![]()
ps. WTF is dit vorn ding (lag ook op zolder nooit geweten wat het is.
[ afbeelding ]
Als hij niet nat is geworden issie waarschijnlijk gewoon goed.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 10:50 schreef snoep-zakje het volgende:
ik heb een hele oude gitaar (arkoestische, in berschrermhoes) van meer dan 20 jaar op zolder leren is hij dan nog goed?
die 3 "stalen snaren" zijn omwonden en ook nylon, er moet dus gewoon een setje nylon snaren op. Je kan je gitaar meenemen naar de winkel en je daar laten adviseren, en dan kunnen ze ook voordoen hoe je dat moet doen.quote:daarvan zitten er 3 nylon en 3 staalen snaren op maar die moeten hoor nodig vervangen worden, wat voorn snaren moeten erop?
Ligt aan aanleg en motivatie. Hoe meer je oefent, hoe beter en sneller het gaat. In het begin zal je vooral merken dat je nog te weinig kracht in je vingers hebt, je snel kramp en pijn krijgt, en dat je nog niet genoeg eelt op je vingers hebt. Dat komt allemaal wel zolang je blijft spelen en niet afhaakt.quote:hoelang duurt het als je 1 keer per week les neemt en thuis elke dag oefend waarneer kun je het een beetje, en waarneer kun je bijv. een liedje van 1d spelen (erg domme vraag) en waarneer ken je alle akorden en noten?
Als er geen aansluitpunten voor een band zitten zal dat moeilijk worden.quote:als laatst kun je zoomaar aan die gitaar een band maken dat ik ermee kan staan, natuurlijk leer je het eerst zittend maar later...misschien
Of ik heb niet echt tijd meer, en doe er helaas te weinig mee.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 20:53 schreef cafca het volgende:
Of ze hebben het allemaal geleerd en zijn gepromoveerd naar het gitaristentopic
Gewoon tijd maken...quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 20:55 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Of ik heb niet echt tijd meer, en doe er helaas te weinig mee.
Te lui, te lui om nieuwe nummers te zoeken die ik leuk vind en mijn niveau zijnquote:Op dinsdag 16 oktober 2012 20:53 schreef cafca het volgende:
Of ze hebben het allemaal geleerd en zijn gepromoveerd naar het gitaristentopic
De reden waarom mensen niet doorgaan met gitaarspelen is omdat het niet lukt.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 17:55 schreef Bart het volgende:
Ook maar eens aan het kijken om te beginnen met gitaarspelen. Geen les, eerst maar eens kijken wat ik mezelf kan aanleren met youtube e.d.
Maar nu nog een gitaar.
http://www.bax-shop.nl/kl(...)product-details.html
Is dat een beetje wat voor beginners? Wil er niet te veel geld aan uitgeven, want wie weet wordt het niets. Ik kan altijd nog een duurdere betere kopen als het een succes is. Maar misschien is dit wel pure bagger? Ik heb er 0,0 verstand van... Moet ik toch net een paar tientjes hoger zitten? Of maakt dat geen moer uit?
Wat voor muziek wil je spelen?quote:Op woensdag 28 augustus 2013 20:00 schreef Bart het volgende:
Dat klinkt logisch. Maar welke gitaar is dan aan te raden, die ik voorstelde of toch een andere?
beetje lekkere popmuziek. oud en nieuw. beetje simpele akkoorden om mee te beginnen uiteraard.quote:
Degene die je nu had gepost is een nylonsnarige gitaar. Kan je uiteraard ook wel dat soort liedjes mee spelen. Maar een western gitaar leent zich daar veel beter voor (Staalsnarig).quote:Op woensdag 28 augustus 2013 20:05 schreef Bart het volgende:
[..]
beetje lekkere popmuziek. oud en nieuw. beetje simpele akkoorden om mee te beginnen uiteraard.
Nee hoor voor dat geld kan je wel iets hebben wat prima is om mee te beginnen hoor. Woon je toevallig ergens bij een muziekwinkel in de buurt ?quote:Op woensdag 28 augustus 2013 20:18 schreef Bart het volgende:
Met honderd euro vind ik het eigenlijk wel mooi geweest. Tenzij voor dat geld écht alleen maar bagger te koop is.
Ah op die manier.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 17:02 schreef uppie83 het volgende:
Ik moet het verplicht bij de majeur I, IV, V houden, maar ik ben er nog niet achter wanneer ik welk akkoord precies gebruik. De methode dat je een akkoord net zo lang aanhoudt tot het niet meer klinkt en dan de andere 2 test is te random voor mij. Bedoeling is dat ik direct spot on ben.
1 2 3 4 5 6 7 8 | C (inleiding) F C I went down to the crossroads, fell down on my knees. F (herhaling) C I went down to the crossroads, fell down on my knees. G (conclusie) F C Asked the Lord above for mercy, "Save me if you please." |
Op gehoor.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 17:02 schreef uppie83 het volgende:
Ik moet het verplicht bij de majeur I, IV, V houden, maar ik ben er nog niet achter wanneer ik welk akkoord precies gebruik.
Als je timing goed is zou ik het vergeten. Die klok kan in je rechtervoet zitten of in je hoofd zodat niemand hem ziet.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 09:34 schreef PassThatShit het volgende:
Iemand vertelde mij dat je een soort van muzikale klok moet hebben tijdens het spelen. Je moet dus met je plektrum heel de tijd heen en weer gaan, of je nou speelt of niet. Nou speel ik al 7 jaar zonder dat te doen, dus misschien heeft iemand tips om zo te leren spelen ?
maar mn timing is lang niet goed..quote:Op zaterdag 29 maart 2014 09:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als je timing goed is zou ik het vergeten. Die klok kan in je rechtervoet zitten of in je hoofd zodat niemand hem ziet.
Dan installeer je een metronoom-ap op je telefoon.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:43 schreef PassThatShit het volgende:
[..]
maar mn timing is lang niet goed..
Gewoon een strakke drummer in je band hebben. Dan komt alles goed. En thuis een metronoom app of een drumcomputertje gebruiken..quote:Op zaterdag 29 maart 2014 09:34 schreef PassThatShit het volgende:
Iemand vertelde mij dat je een soort van muzikale klok moet hebben tijdens het spelen. Je moet dus met je plektrum heel de tijd heen en weer gaan, of je nou speelt of niet. Nou speel ik al 7 jaar zonder dat te doen, dus misschien heeft iemand tips om zo te leren spelen ?
Ok, leuke raad en dit blaten mensen op Youtube ook.quote:Op vrijdag 18 april 2014 15:02 schreef Farenji het volgende:
Zoals altijd: kwestie van heel veel oefenen. Toonladders kun je in 5 posities over de hals spelen, waar je vingers dus de hele toonladder boven dezelfde frets blijven. In 3 van de 5 posities moet je wel soms een fret extra strekken met je pink, dan blijven de andere vingers in positie.
Leer waar de grondtonen liggen voor elke positie en ook de andere belangrijke tonen (bijv kwart, kwint). Begrijp ook het verband tussen de mineur en majeur: ze bevatten dezelfde tonen maar hebben alleen een andere begintoon. Bijv C majeur is C D E F G A B en A mineur (aeolisch) is A B C D E F G. Je kan dus dezelfde posities gebruiken, alleen drie frets verschoven!
Leer de toonladders op allerlei manieren: niet alleen op en neer, maar ook in tertsen, kwarten, zowel omhoog als omlaag. Als je alle posities goed kent kun je gaan oefenen hoe je die verschillende posities met elkaar kan verbinden. Als je maar genoeg oefent dan wordt het vanzelf een automatisme.
Als je dit toch lastig vindt kun je ook beginnen met de pentatonische ladder; deze is makkelijker want maar 5 tonen. Als je die over de hele hals kan spelen hoef je nog maar 2 tonen erbij te leren.
Toen ik gitaar ging spelen had ik al veel muziek-ervaring (9 jaar trompet) dus de toonladders en theorie kende ik wel, dat scheelde. En ik ben meteen begonnen met gitaarles toen. De eerste ladder die ik speelde was E mineur (of G majeur) pentatonisch, in de open positie. Die heb ik toen uitgebreid naar de positie daarnaast, en daarna verder.quote:Op vrijdag 18 april 2014 15:35 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ok, leuke raad en dit blaten mensen op Youtube ook.
Hoe heb je het zelf gedaan? Wat was de eerste toonladder die je zelf leerde? Is blind spelen nuttig?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |