abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:34:19 #1
258706 QuincydeKoster
Gamer in CPU en RAMgeheugen :D
pi_94187139
Hoi, schattige knuffelnewbie!

Welkom in het topic voor gitaarnewbies die wat hulp kunnen gebruiken. In dit topic kun je alles kwijt wat met het leren van gitaar spelen te maken heeft. Alles wat niet met leren te maken heeft, kan in het algemenere Gitaristentopic (zie de forumindex van Muziek)

Tabs & Chords
Gitaarliedjes 1 en 2.
http://www.ultimate-guitar.com/
http://www.mxtabs.net/
http://www.chordie.com/
http://www.911tabs.com
http://www.guitaretab.com/
http://www.guitartabs.cc/
http://chordfind.com

De laatste heeft ook een reverse chordfind, voor als je in een tab een akkoord tegenkomt waarvan je graag wil weten wat voor akkoord het is.

http://www.justinguitar.com

Gratis cursus akkoorden
http://www.cursusnetwerk.nl/moodle/mod/resource/view.php?id=1033

Vorige topics
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18]
Leer hier gitaar spelen #20
Vragen? Stel ze gerust.

Succes!

*O* Rock on! *O*
Dit is mijn signature.
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:37:52 #2
258706 QuincydeKoster
pi_94187253
quote:
10s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:33 schreef QuincydeKoster het volgende:
Kunnen jullie jullie meningen geven over mijn Bohemian Rhapsody solo?

http://www.zshare.net/audio/8784743881073981/
Dit is mijn signature.
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:56:54 #3
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_94187942
Niet goed, meer oefenen.
O)))
  woensdag 16 maart 2011 @ 17:46:23 #4
258706 QuincydeKoster
pi_94200492
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:56 schreef arucard het volgende:
Niet goed, meer oefenen.
Noem eens een punt dat verbetering nodig heeft dan? (Ik sta er zelf al van te kijken dat ik het uberhaupt kan :\)
Dit is mijn signature.
  woensdag 16 maart 2011 @ 18:24:09 #5
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_94202132
Ja maar wat wil je, dat je het kan, of dat je het goed kan?
O)))
  woensdag 16 maart 2011 @ 22:08:37 #6
258706 QuincydeKoster
pi_94215801
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 18:24 schreef arucard het volgende:
Ja maar wat wil je, dat je het kan, of dat je het goed kan?
Ik ben er al trots op dat ik het kan, nu oefen ik hem regelmatig (lees; 3x per uur) om hem ook echt goed te doen.
Dit is mijn signature.
pi_94218411
quote:
10s.gif Op woensdag 16 maart 2011 17:46 schreef QuincydeKoster het volgende:

[..]

Noem eens een punt dat verbetering nodig heeft dan? (Ik sta er zelf al van te kijken dat ik het uberhaupt kan :\)
Sorry maar je kan het helemaal niet. Je raakt toevallig misschien wat noten maar dat is niet genoeg om iets te "kunnen".
Begin eens met een stuk dat wel binnen je mogelijkheden ligt want dit is niet om aan te horen. Je moet niet proberen om te vliegen als je nog maar nauwelijks kan kruipen...
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:12:03 #8
258706 QuincydeKoster
pi_94219517
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:52 schreef Farenji het volgende:

[..]

Sorry maar je kan het helemaal niet. Je raakt toevallig misschien wat noten maar dat is niet genoeg om iets te "kunnen".
Begin eens met een stuk dat wel binnen je mogelijkheden ligt want dit is niet om aan te horen. Je moet niet proberen om te vliegen als je nog maar nauwelijks kan kruipen...
Een stuk dat binnen mijn mogelijkheden ligt.. Noem eens een voorbeeld (Serieuse interesse.. MAAR als je smoke on the water zegt ga ik helemaal nuts.. dat was het eerste wat ik leerde en stelt ook geen ruk voor :\)
Dit is mijn signature.
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:18:28 #9
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_94219816
Je kan proberen eigen nummers te schrijven.
O)))
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:22:58 #10
258706 QuincydeKoster
pi_94220051
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:18 schreef arucard het volgende:
Je kan proberen eigen nummers te schrijven.
Dat gaat mij niet lukken (Nog niet iig) Daarvoor zal ik toch echt in ieder geval lessen moeten nemen om de akkoorden erin geramd te krijgen (Ik leer nu beetje bij beetje akkoorden, door bijv de tabs van Crazy Little Thing Called Love erbij te pakken en hierop het ritme te spelen, aangezien dit ritme akkoorden is en bij de tabs die ik gebruik de akkoorden ook staan aangegeven)
Dit is mijn signature.
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:24:01 #11
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_94220097
power chords ken je toch wel
O)))
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:26:26 #12
258706 QuincydeKoster
pi_94220210
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:24 schreef arucard het volgende:
power chords ken je toch wel
Hoogst waarschijnlijk niet (Ja ik weet het, ik heb mezelf zojuist goed voor paal gezet :') )
Dit is mijn signature.
pi_94220436
quote:
10s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:12 schreef QuincydeKoster het volgende:

[..]

Een stuk dat binnen mijn mogelijkheden ligt.. Noem eens een voorbeeld (Serieuse interesse.. MAAR als je smoke on the water zegt ga ik helemaal nuts.. dat was het eerste wat ik leerde en stelt ook geen ruk voor :\)
Ik kan niet beoordelen wat wel binnen je mogelijkheden ligt want daarvoor ken ik je gitaarspel niet goed genoeg; aan de hand van 1 solo-opname is dat niet te zeggen. Ik zeg alleen maar dat de solo van bohemian rhapsody klaarblijkelijk erbuiten ligt. Probeer gewoon zelf een stuk te vinden dat wel uitdagend genoeg is maar wat je wel fatsoenlijk kan spelen; dwz:
- ritmisch strak, netjes en kloppend;
- de juiste noten spelen en niet misgrijpen of uitglijden;
- op tijd beginnen(!!!) en op tijd eindigen.

Als dat goed lukt, dan pas verder naar de moeilijkere zooi, niet eerder.

En een andere tip: leer je snaren eens fatsoenlijk te dempen; al die herrie aan het begin is toch niet om aan te horen...
pi_94220606
quote:
10s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:22 schreef QuincydeKoster het volgende:

[..]

Dat gaat mij niet lukken (Nog niet iig) Daarvoor zal ik toch echt in ieder geval lessen moeten nemen om de akkoorden erin geramd te krijgen (Ik leer nu beetje bij beetje akkoorden, door bijv de tabs van Crazy Little Thing Called Love erbij te pakken en hierop het ritme te spelen, aangezien dit ritme akkoorden is en bij de tabs die ik gebruik de akkoorden ook staan aangegeven)
Op zich is het niet zo'n heel gek idee om bij de basis te beginnen en wat les te nemen hoor.
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:36:22 #15
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_94220648
quote:
10s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:26 schreef QuincydeKoster het volgende:

[..]

Hoogst waarschijnlijk niet (Ja ik weet het, ik heb mezelf zojuist goed voor paal gezet :') )
Je hoeft ook niet te weten hoe ze heten om ze te spelen.
Je pakt een willekeurige noot met je wijsvinger, en je ringvinger of pink gaat op de fret die 1 snaar omhoog en 2 fretten naar rechts zit.
O)))
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:37:16 #16
258706 QuincydeKoster
pi_94220676
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:31 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik kan niet beoordelen wat wel binnen je mogelijkheden ligt want daarvoor ken ik je gitaarspel niet goed genoeg; aan de hand van 1 solo-opname is dat niet te zeggen. Ik zeg alleen maar dat de solo van bohemian rhapsody klaarblijkelijk erbuiten ligt. Probeer gewoon zelf een stuk te vinden dat wel uitdagend genoeg is maar wat je wel fatsoenlijk kan spelen; dwz:
- ritmisch strak, netjes en kloppend;
- de juiste noten spelen en niet misgrijpen of uitglijden;
- op tijd beginnen(!!!) en op tijd eindigen.

Als dat goed lukt, dan pas verder naar de moeilijkere zooi, niet eerder.

En een andere tip: leer je snaren eens fatsoenlijk te dempen; al die herrie aan het begin is toch niet om aan te horen...
Hmm Ik zit nu te denken aan American Idiot (Nummertje wat ik op mijn akkoestische gitaar geleerd heb :\) En over dat dempen.. oeps?

DIt zijn trouwens wel tips waar ik wat aan heb :Y Thank you :)
Dit is mijn signature.
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:37:48 #17
258706 QuincydeKoster
pi_94220694
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:36 schreef arucard het volgende:

[..]

Je hoeft ook niet te weten hoe ze heten om ze te spelen.
Je pakt een willekeurige noot met je wijsvinger, en je ringvinger of pink gaat op de fret die 1 snaar omhoog en 2 fretten naar rechts zit.
Dat zijn powerchords? :o Dan ken ik er al genoeg _O- (Smells like teen spirit, American Idiot)

En nu mijn bedje opzoeken.
Dit is mijn signature.
pi_94271198
Ben nu een maand of vijf aan het spelen. Heb een goede berg akkoorden in de vingers en begin wat van de theorie te begrijpen. Het enige waar ik moeite mee heb is ritme/slag. Iedereen roept altijd dat je dat vooral zelf moet uitvinden en dat het niet zoveel uitmaakt, maar het gevolg is dat ik telkens op hetzelfde uitkom. elk liedje speel ik D UD UDU of D DUDU D DUDU. Nou kom je daar een aardig eind mee maar het is nogal eentonig en slaat ook soms de plank mis. Dus: hoe kan ik mezelf wat variatie in ritme aanleren? goede oefeningen, liedjes, tips? Danku w/
pi_94273113
Cliché, maar.. dat moet je vaak toch echt leren horen. :$

Heb je ooit wat van Justin of Marty Guitar gezien? Zij leggen vaak op een duidelijke manier uit hoe het ritme gaat, erg leerzaam lijkt me.
pi_94274654
Je moet gewoon nieuwe dingen proberen. Begin eens bij "nul", dwz alle snaren afdempen en alles aanslaan (elke tel; zowel op- als neerslag) zodat je een percussie-achtig geluid krijgt. En dan af en toe eens de snaren indrukken zodat een accoord klinkt; en dan maar experimenteren. Bijv pak eerst een willekeurige neerslag; probeer het dan eens met de opslag erna of ervoor, etc. Combineer dingetjes met elkaar. Uiteindelijk kom je vanzelf wel op leuke en nieuwe patroontjes.
pi_94292020
Als je het kan kun je zelf eigen solo's proberen te bedenken. Gewoon simpelweg uit E pentatonisch of E aprregio ( Natuurlijk kun je ook uit andere toonladders loopjes maken, maar dat waren slechts voorbeelden.) Gewoon niets wat lekker achter elkaar aansluit en goed aanhoort voor anderen.

Voordat je een elektrische gitaar kocht, hoelang heb je op een akoestische gespeelt? 'T eerste wat je kan doen is bijvoorbeeld een akoestische kopen om de basis te gaan beheersen. Barré akkoorden leggen etc, gewone akkoorden, power chords ( maar die ken je al zo te zien ) etc etc.

Ik heb ongeveer 1 jaar akoestische les gehad, ookal was het af en toe minder leuk ik ben gewoon door blijven oefenen. Nu speel ik ongeveer 1,6 jaar elektrische gitaar. Daarbij afgelopen maand nog een 7 snaar gekocht omdat ik wat voor het zwaardere werk ga.

Ik speel veel nummers, zoals bijvoorbeeld deze:

etc etc...

Dus in totaal speel ik nu 2,6 jaar gitaar. En ik vindt het echt super gaaf man! Gitaarspelen ownt gewoon alles ;)

Kortom: Vooral blijven door oefenen.
(Bovenstaande nummers van Epica is allemaal gedaan met een 7 snarige, behalve Seif Al Din. Dat kan ook op een 6 snarige gedaan worden. Natuurlijk kun je je 6 snarige ook verlagen naar een 7 snaar tuning. Door hem in B, E, A, D, F#, B te zetten. Maar de normale 7 snaar tuning ( dat weet iedereen ) is B, E, A, D, G, B, E. )

[ Bericht 1% gewijzigd door Narasan op 18-03-2011 15:08:15 ]
pi_94425462
Heb nu 1.5 jaar een gitaar, en ik vind spelen met een plectrum nog steeds retemoeilijk. Sla vaak de verkeerde snaren aan, ik moet steeds blijven kijken naar mijn rechterhand ipv dat ik mezelf kan focussen op de hand waar ik de snaren mee demp. Tokkelen gaat wel redelijk goed. Hoe kan ik hier beter in worden? Iemand speciale oefeningen hiervoor?
pi_94429653
Je kan je pink op je gitaar zetten als "anker" zodat je een referentie hebt en makkelijker de juiste snaren raakt.
pi_94441616
Hallo, ik denk er sinds een tijdje aan om een gitaar te kopen en mezelf dingen aanleren dmv youtube boeken en tabs, op school heb ik wel een beetje noten leren lezen. Nu moet ik natuurlijk wel een gitaar hebben. Ik had zelf al wat uitgezocht en begrepen dat ik eentje nodig heb met stalen snaren. Nu wil ik er niet teveel geld aan uitgeven omdat ik nog niet helemaal overtuigd ben dat ik het echt langdurig leuk ga vinden. Ik dacht aan een budget van ong. 80 euro of minder, ik weet dat dat heel weinig is.

Kan iemand mij dingen aanraden?
pi_94442881
quote:
5s.gif Op maandag 21 maart 2011 21:22 schreef ElmoFan het volgende:
Hallo, ik denk er sinds een tijdje aan om een gitaar te kopen en mezelf dingen aanleren dmv youtube boeken en tabs, op school heb ik wel een beetje noten leren lezen. Nu moet ik natuurlijk wel een gitaar hebben. Ik had zelf al wat uitgezocht en begrepen dat ik eentje nodig heb met stalen snaren. Nu wil ik er niet teveel geld aan uitgeven omdat ik nog niet helemaal overtuigd ben dat ik het echt langdurig leuk ga vinden. Ik dacht aan een budget van ong. 80 euro of minder, ik weet dat dat heel weinig is.

Kan iemand mij dingen aanraden?
Koop niet een te goedkope gitaar, goedkoop is vaak duurkoop.
Een heel goedkope gitaar zal minder lekker spelen en slechter klinken, en zal dus ook minder motiverend werken. As je wel een beetje goede gitaar koopt en je vindt het niet meer leuk dan is het vrij makkelijk om hem weer te verkopen. Een gitaar weggooien, daarvan schieten bij mij de tranen in de ogen bij de gedachte alleen al, zelfs als het een barrel is. ;)
Ik zou dus zelf wel iets meer dan 80 euro besteden. Het is een investering voor de toekomst.
pi_94442919
Dani California opgenomen met een fender strat uit 1983 wat een gitaar zeg
  maandag 21 maart 2011 @ 22:25:56 #27
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_94446498
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 21:39 schreef Braddie het volgende:
leuk
O)))
pi_94457522
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 21:39 schreef Braddie het volgende:
Nou laat maar eens horen. Ben vooral benieuwd naar de solo.
pi_94460143
http://dl.dropbox.com/u/10881685/Dani%20California%20Demo.mp3
Dat stuk met de wahwah lukte niet, dus ik deed wat primitiefs :')
pi_94467109
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 10:42 schreef Braddie het volgende:
http://dl.dropbox.com/u/10881685/Dani%20California%20Demo.mp3
Dat stuk met de wahwah lukte niet, dus ik deed wat primitiefs :')
Het begint goed, je moet alleen wat meer werken aan je slag ritme, maar zodra de distortion erin komt raak je de maat echt helemaal kwijt.
Hoe neem je het eigenlijk op en mix je het? Want daar zit ook nog een groot stuk in wat verbetert kan worden :)
  dinsdag 22 maart 2011 @ 14:34:53 #31
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_94467229
Die distortion klinkt ook niet echt lekker
O)))
pi_94469341
Vraagje, is dit een beetje een goede gitaar voor een beginner denk je? http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=AJ100NA

En is gitaar zelf aanleren veel moeilijker dan met een leraar?
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:52:41 #33
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_94472141
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 15:37 schreef ElmoFan het volgende:
Vraagje, is dit een beetje een goede gitaar voor een beginner denk je? http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=AJ100NA

Zou niet weten wat er mis mee is om hier mee te beginnen :) Klinkt stukken minder dan op een dure gitaar, maar het lijkt me wel handig om te weten of jij wel écht door wil gaan met gitaar spelen als je begint.

Overigens, Gitaarles kán heel handig zijn maar dan moet je wel de juiste leraar en de juiste instelling hebben. Wil je nummers leren spelen die je kent, of je wil je echt "gitaar leren spelen"? Vooral het begin zal lastiger zijn zonder leraar (Want: Je kan eigenlijk niets spelen, je moet alles zelf proberen en het klinkt allemaal nergens naar). Heb je echter genoeg doorzettingsvermogen kom je daar zo doorheen en leer je prima gitaar spelen zonder leraar. Het één is echter niet SOWIESO beter dan het ander.
WFPB!
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:59:22 #34
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_94472406
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 15:37 schreef ElmoFan het volgende:

Dat ligt aan jezelf.

Ik leer het mezelf. Toen ik begon begreep ik hoe het moest, ik had al gehoord van noten en akkoorden, dus ik wist waar ik moest beginnen met oefenen. Ik pluk dus akkoordenschema's en tabulatuur van internet en studeer vanaf papier. Als iemand mij iets voordoet moet ik drie keer denken en snap ik het nog niet.

Een vriend van mij kan dat niet. Hij wil dat je hem alles uitlegt en voordoet. Hij heeft een leraar nodig.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_94472560
quote:
Op dinsdag 22 maart 2011 16:52 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Zou niet weten wat er mis mee is om hier mee te beginnen :) Klinkt stukken minder dan op een dure gitaar, maar het lijkt me wel handig om te weten of jij wel écht door wil gaan met gitaar spelen als je begint.

Overigens, Gitaarles kán heel handig zijn maar dan moet je wel de juiste leraar en de juiste instelling hebben. Wil je nummers leren spelen die je kent, of je wil je echt "gitaar leren spelen"? Vooral het begin zal lastiger zijn zonder leraar (Want: Je kan eigenlijk niets spelen, je moet alles zelf proberen en het klinkt allemaal nergens naar). Heb je echter genoeg doorzettingsvermogen kom je daar zo doorheen en leer je prima gitaar spelen zonder leraar. Het één is echter niet SOWIESO beter dan het ander.
Het lijkt me vooral leuk om gewoon nummers te kunnen spelen, het is ook niet dat ik helemaal niks van gitaarspelen af weet, op school heb ik wel een beetje geleerd. Maar als ik lessen neem begint het waarschijnlijk bij vader jacob etc. Dat lijkt me dus helemaal niks aan.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 17:05:56 #36
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_94472632
Zoals ik al zei, ligt heel erg aan de leraar. Had een briljante drumleraar op de muziekschool, als je z'n gezicht alleen al zag had je zin om te drummen. Gitaarleraar daar was echter een knuppel, als je zijn kop zag wilde je liever weer naar huis, zeg maar :P Dus heel erg afhankelijk van de leraar; Maar je kan natuurljk altijd aangeven wat JIJ prettig vind om te leren. :)
WFPB!
pi_94477734
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 14:31 schreef CoiLive het volgende:

[..]

Het begint goed, je moet alleen wat meer werken aan je slag ritme, maar zodra de distortion erin komt raak je de maat echt helemaal kwijt.
Hoe neem je het eigenlijk op en mix je het? Want daar zit ook nog een groot stuk in wat verbetert kan worden :)
Klopt ik raakte de maat inderdaad heel ff kwijt, ik neem op via de onboard soundchip van m`n pctje en mixen doe ik eigenlijk niet, pas alleen het volume aan.

De distortion klinkt inderdaad kut want het is opgenomen met een Spider IV 15
pi_94482303
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 19:12 schreef Braddie het volgende:

[..]

Klopt ik raakte de maat inderdaad heel ff kwijt, ik neem op via de onboard soundchip van m`n pctje en mixen doe ik eigenlijk niet, pas alleen het volume aan.

De distortion klinkt inderdaad kut want het is opgenomen met een Spider IV 15
Heel even kwijt? :{
Je bent vanaf dan vaker wel dan niet uit de maat.
De distortion zal waarschijnlijk ook kut klinken doordat je je onboard geluidskaart gebruikt. Voor een 100 euro is er al een leuke usb interface te vinden en voor nog eens 100 euro een leuke microfoon.
pi_94494479
Waar kan ik de basisakkoorden vinden? Heeft iemand een goede Nederlandse site of een goed filmpje?
  woensdag 23 maart 2011 @ 00:11:32 #40
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_94495009
Dit is denk ik het makkelijkste om mee te beginnen, de open akkoorden:
O)))
pi_94495124
Als je een android foon hebt zou je "robotic guitarist" kunnen proberen, is ook een gratis versie van.
pi_94684423
Ik ga donderdag een gitaar kopen , akoestisch dat wel, maar nu moet ik natuurlijk wel ergens mee beginnen. Zijn er nou nummers waar je veel mee kan leren? Of moet ik het gewoon "spelenderwijs leren"?
Zelf dacht ik dat californication wel een leuk beginnertje is, niet al te moeilijk.
pi_94690579
Morgen een Western ophalen voor 50euro een nieuwe(met transport schade) en ergens volgende week mijn strat weer
Crafter Cruiser ST-200 ècht een goede gitaar voor het geld.
pi_94732320
De titel van dit topic past iets te goed bij mij. Het enige liedje dat ik kan spelen is Here Comes The Sun, een supermakkelijk liedje, van The Beatles.. :{
pi_94732908
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 20:44 schreef Ezell het volgende:
De titel van dit topic past iets te goed bij mij. Het enige liedje dat ik kan spelen is Here Comes The Sun, een supermakkelijk liedje, van The Beatles.. :{
Ik ken makkelijkere liedjes... als je ook alle loopjes en tokkeltjes van dat nummer kan spelen dan is dat best iets waar je trots op mag zijn hoor.
  maandag 28 maart 2011 @ 21:37:16 #46
256717 MagicMedicine
Moustached Mystic
pi_94736048
Ik ben sinds kort begonnen met fingerpicking, weten jullie nog leuke, simpele fingerpick nummers om mee te beginnen?
pi_94736177
Stairway to heaven.
  maandag 28 maart 2011 @ 23:06:46 #48
258706 QuincydeKoster
pi_94742506
Ik ben begonnen met zelf een nummer schrijven. Heb nu een draft van een refrein dat helemaal acoustisch met een beetje reverb gespeeld word. Klinkt wel lekker imho/
Dit is mijn signature.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 01:03:16 #49
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_94747246
Dit is ook wel een handige site voor akkoordprogressies
http://www.drumbot.com/projects/key_chords/
O)))
pi_94905627
Leuke site! :)
pi_94905716
inderdaad, morgen eens even mee spelen.
pi_94909750
Morgen weer eens repeteren met de band. Ik heb er zin in. :)
pi_94949952
Ik heb zinds donderdag een gitaar en ik kan sweet home alabam en californication nu wel een beetje, zijn er nog andere nummers die redelijk eenvoudig zijn?
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:51:53 #54
208460 Maleco
Hoi, Doei
pi_95073547
Seven nations army - White Stripes
Horse With no Name - America
Sunshine of your love - Cream

k zou ook even op justinguitar.com kijken, heeft veel goede tut's voor beginners
Soep met Ballen.
pi_95073755
Kent iemand hier misschien nog een paar makkelijke liedjes van The Beatles?
pi_95126593
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:55 schreef Ezell het volgende:
here comes the sun is niet al te moeilijk
<hr>
pi_95126658
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 19:27 schreef ElmoFan het volgende:
Ik heb zinds donderdag een gitaar en ik kan sweet home alabam en californication nu wel een beetje, zijn er nog andere nummers die redelijk eenvoudig zijn?
mijn eerste liedje was Bad Moon Rising van CCR - heel eenvoudig, 3 akkoorden thats it (solo's en riffjes weggelaten natuurlijk)

Hey Ya - Outkast is ook zoiets, 4 akkoorden voor de melodielijn
<hr>
pi_95126869
quote:
Yesterday
Hey Jude
Norwegian wood
Get back
You've got to hide your love away
Something
pi_95130233
Ik had hier een post staan die in een ander topic hoorde, vandaar de edit en om even on-topic te doen: het intro van Getting Better is redelijk makkelijk om te spelen.

[ Bericht 76% gewijzigd door 73 op 06-04-2011 18:56:11 ]
  woensdag 6 april 2011 @ 18:59:34 #60
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_95130853
Im only sleeping
O)))
pi_95154568
Ik leer ook steeds meer bij op de gitaar, wat is dat toch fijn zeg!
  donderdag 7 april 2011 @ 09:38:40 #62
258349 mr-green
gewoonomdathetkan
pi_95157181
Ik heb gisteren zo'n beetje alle barre akkoorden doorgenomen met mijn leraar :D

Was even ploeteren maar als je het doorhebt is het erg fijn :)
pi_95161834
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 17:23 schreef Farenji het volgende:

[..]

Yesterday
Hey Jude
Norwegian wood
Get back
You've got to hide your love away
Something
Ah, een hele lijst om uit te kiezen. Ik was eventjes te lui om zoeken. Heel erg bedankt! :D
pi_95162967
Ook leuk (maar iets lastiger) is om solo-arrangementen te maken van beatle nummers. Dus dat je de bas, akkoorden en melodie op 1 gitaar speelt. Heel veel nummers van de beatles lenen zich daar prima voor, bijvoorbeeld: here, there, and everywhere; the long and winding road; yesterday; something. Deze blijven ook overeind staan zonder zang en met alleen een acoustisch gitaartje.
pi_95254963
Kan iemand me een beetje advies geven?

Ik heb sinds een paar dagen een gitaar en ik heb gister een stemapparaat meegekregen van een vriend. Na enig proberen lukte het bij 5 snaren om hem zuiver te krijgen, alleen 6E lukte niet. Dat apparaat gaf aan om strakker, strakker en maar strakker te draaien dus zo gezegd zo gedaan. De snaar stond al aardig strak en ik dacht nog één keer draaien en toen; de snaar schoot los/kapot. Nu is er dus 1 snaar gesprongen, moeten nu alle snaren vervangen worden?
  zaterdag 9 april 2011 @ 12:39:43 #66
pi_95255496
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 12:22 schreef Moffol het volgende:

Ik heb sinds een paar dagen een gitaar en ik heb gister een stemapparaat meegekregen van een vriend. Na enig proberen lukte het bij 5 snaren om hem zuiver te krijgen, alleen 6E lukte niet. Dat apparaat gaf aan om strakker, strakker en maar strakker te draaien dus zo gezegd zo gedaan. De snaar stond al aardig strak en ik dacht nog één keer draaien en toen; de snaar schoot los/kapot. Nu is er dus 1 snaar gesprongen, moeten nu alle snaren vervangen worden?
Nee. Als de snaren er een tijdje op zitten gaan ze anders klinken, en dan spring 1 nieuwe snaar er echt uit. Maar als de snaren nog "vers" zijn kan je er prima 1 vervangen.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_95255640
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 12:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee. Als de snaren er een tijdje op zitten gaan ze anders klinken, en dan spring 1 nieuwe snaar er echt uit. Maar als de snaren nog "vers" zijn kan je er prima 1 vervangen.
Oké, dankje! Nu is het ook zo dat het dingetje dat je vasthoudt om de snaren strakker mee te maken (ken de term niet), er afgeschoten is. Dus dat wordt repareren.
pi_95255732
quote:
Op zaterdag 9 april 2011 12:44 schreef Moffol het volgende:

[..]

Oké, dankje! Nu is het ook zo dat het dingetje dat je vasthoudt om de snaren strakker mee te maken (ken de term niet), er afgeschoten is. Dus dat wordt repareren.
Als je er nieuwe snaren op zet heb je dit probleem ook waarschijnlijk met de hoge E, want de snaar moet dan eerst een beetje uitrekken, dus moet je hem bijstemmen.

Just sayin'
Love, The Kind You Clean Up With A Mop.
pi_95255954
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 12:22 schreef Moffol het volgende:

Weet je zeker dat je de juiste snaar hebt gebruikt en niet bijvoorbeeld een B-snaar? Of heb je hem misschien een octaaf te hoog gestemd? Want dit mag in principe niet gebeuren hoor.
pi_95256393
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 12:56 schreef Farenji het volgende:

[..]

Weet je zeker dat je de juiste snaar hebt gebruikt en niet bijvoorbeeld een B-snaar? Of heb je hem misschien een octaaf te hoog gestemd? Want dit mag in principe niet gebeuren hoor.
Gewoon veel maar dan ook veelste strak aangedraaid. Gewoon draaien, draaien en draaien totdat de snaar het loodje legde... Nee, ik had geen B snaar gebruikt trouwens, gewoon een dikke metalen snaar (akoestisch gitaar).
pi_95256440
Oh en het dingetje waar de snaar zich omheen wikkelt is ook naar z'n mallemoer. Ik heb het gewoon veel te strak aangedraaid... :P
pi_95256689
Dan zat je dus echt bijna een octaaf te hoog... heb je nog geluk dat de geknapte snaar je oog er niet uitgeslagen heeft. :P
pi_95256933
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 13:17 schreef Farenji het volgende:
Dan zat je dus echt bijna een octaaf te hoog... heb je nog geluk dat de geknapte snaar je oog er niet uitgeslagen heeft. :P
Wat bedoel je eigenlijk precies met octaaf? Sorry, ik ben echt een newbie. Heb 'm echt pas een paar dagen en verdiep me er pas in sinds gisteren. :)
  zaterdag 9 april 2011 @ 13:29:24 #74
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_95257225
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 13:23 schreef Moffol het volgende:

[..]

Wat bedoel je eigenlijk precies met octaaf? Sorry, ik ben echt een newbie. Heb 'm echt pas een paar dagen en verdiep me er pas in sinds gisteren. :)
Dezelfde noot, maar dan een 'stap' hoger. Als je de onderste snaar open aanslaat, is dat een E, maar als je de onderste snaar op de 12e fret aanslaat, is dat ook een E.
O)))
pi_95257258
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 13:23 schreef Moffol het volgende:

[..]

Een octaaf is de afstand tussen bijvoorbeeld een toon en de toon die twaalf halve noten hoger ligt. Of visueel op de piano: de afstand tussen de linker c en de rechter c is een octaaf.

De lage e-snaar op je gitaar is twee octaven lager dan de hoge e-snaar. Jij probeerde er drie octaven tussen te proppen. :P
pi_95257535
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 13:30 schreef Farenji het volgende:

[..]

Een octaaf is de afstand tussen bijvoorbeeld een toon en de toon die twaalf halve noten hoger ligt. Of visueel op de piano: de afstand tussen de linker c en de rechter c is een octaaf.
[ afbeelding ]

De lage e-snaar op je gitaar is twee octaven lager dan de hoge e-snaar. Jij probeerde er drie octaven tussen te proppen. :P
Ja maar als ik 'm strakker draai wordt de toon toch juist hoger, dus hoezo dan 3 octaven? Dan komt die toch juister dichterbij de hoge e-snaar.

Waarschijnlijk kom ik nu heeeul dom over.. :P
pi_95257826
Weet een van jullie hoe het onderdeeltje heet waar de snaar zich omheen draait?
pi_95257968
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 13:37 schreef Moffol het volgende:

[..]

Ja maar als ik 'm strakker draai wordt de toon toch juist hoger, dus hoezo dan 3 octaven? Dan komt die toch juister dichterbij de hoge e-snaar.

Waarschijnlijk kom ik nu heeeul dom over.. :P
Ik dacht dat je de *dunne* e-snaar had laten knappen?
Dat je een dikke e snaar laat knappen vind ik echt een prestatie van formaat hoor! Godsamme, je had je nek wel kunnen breken (zowel die van je gitaar als je eigen nek!)
pi_95257999
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 13:45 schreef Moffol het volgende:
Weet een van jullie hoe het onderdeeltje heet waar de snaar zich omheen draait?
Tuning peg, of stemschroef.
pi_95258187
quote:
11s.gif Op zaterdag 9 april 2011 13:49 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik dacht dat je de *dunne* e-snaar had laten knappen?
Dat je een dikke e snaar laat knappen vind ik echt een prestatie van formaat hoor! Godsamme, je had je nek wel kunnen breken (zowel die van je gitaar als je eigen nek!)
Ik draaide niet eens zo hard... Ik merkte wel dat die iets strakker stond maar ik dacht: oh, nog één keer omdraaien maakt niet uit.

DUS WEL.
pi_95258251
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 13:50 schreef Farenji het volgende:

[..]

Tuning peg, of stemschroef.
De witte dingen aan de binnenkant van de kop bedoel ik.

pi_95262617
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 13:56 schreef Moffol het volgende:

[..]

De witte dingen aan de binnenkant van de kop bedoel ik.

[ afbeelding ]
Neem gewoon je gitaar mee naar de winkel.
Love, The Kind You Clean Up With A Mop.
pi_95263423
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 april 2011 15:58 schreef OMGWTFBBQSAUCE het volgende:

[..]

Neem gewoon je gitaar mee naar de winkel.
Is ook wel een goed plan! :D
pi_95269883
quote:
Hard Days Night?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_95276281
Het hoorde misschien beter bij dit topic :')

af en toe snaren toch niet goed afgedempt...
pi_95398430
iemand nog een tip om bends te doen bij akoestische gitaar kort bij de headstock?

op elektrisch zijn ze makkelijk maar die snaren lijken veel slapper te zitten...
<hr>
  dinsdag 12 april 2011 @ 16:35:04 #87
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_95398691
Bends op akoestisch is niet echt te doen, tenzij staalsnarig. Je zult ook heel erg weinig verschil in toonhoogte horen.
WFPB!
  dinsdag 12 april 2011 @ 16:35:48 #88
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_95398732
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 16:30 schreef Dawnbreaker het volgende:
iemand nog een tip om bends te doen bij akoestische gitaar kort bij de headstock?

op elektrisch zijn ze makkelijk maar die snaren lijken veel slapper te zitten...
twee of meer vingers gebruiken?
O)))
pi_95399266
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 16:35 schreef arucard het volgende:

[..]

twee of meer vingers gebruiken?
ik gebruik 3 vingers en nog lukt het niet echt :'( ik speel staalsnarig ja (ipv nylon neem ik aan :D)

daarnaast, was ik gisteren aan het zoeken en kwam ik Guitarings tegen, lessen + sketches samen _O_

[ Bericht 33% gewijzigd door Dawnbreaker op 12-04-2011 16:52:04 ]
<hr>
pi_95400836
Bends op akoestisch met stalen snaren wil hier ook niet echt
pi_95406134
quote:
Op dinsdag 12 april 2011 16:30 schreef Dawnbreaker het volgende:

Oefenen, oefenen, oefenen.
  Moderator woensdag 13 april 2011 @ 21:22:53 #92
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_95463696
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_95470014
is nu een 2 weken ofzo sinds de aanschaf van akoestisch, dat ik weer eens elektrisch heb gespeeld vanavond... merk nu heel goed dat mn vingers zich aanpassen op de stugheid van akoestisch, want spelen op elektrisch ging echt heel makkelijk, ik voelde de snaren geeneens
<hr>
pi_95724960
Ik heb een vraagje. Ik heb een rechtse gitaar en ik ben links. Mijn rechtse hand heeft soms een beetje moeite met het aanslaan van akkoorden, want ik ben echt iemand die alles met haar linkse hand doet. Hebben jullie misschien tips om dit te probleem op te lossen? Ik dacht zelf om het te blijven oefenen, maar misschien hebben jullie nog andere ideeën.
  dinsdag 19 april 2011 @ 19:26:45 #95
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_95726884
Linkshandig gaan spelen :P
AFC AJAX
pi_95744518
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 18:51 schreef Ezell het volgende:
Ik heb een vraagje. Ik heb een rechtse gitaar en ik ben links. Mijn rechtse hand heeft soms een beetje moeite met het aanslaan van akkoorden, want ik ben echt iemand die alles met haar linkse hand doet. Hebben jullie misschien tips om dit te probleem op te lossen? Ik dacht zelf om het te blijven oefenen, maar misschien hebben jullie nog andere ideeën.
Of gewoon een linkshandige gitaar kopen?

Ik heb eens tijdelijk een gitaarleraar gehad die draaide gewoon zijn gitaar om (hals naar rechts), en leerde dus ondersteboven gitaar spelen. Hij pakte dus met andere grepen dezelfde akkoorden..
pi_95747185
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 00:02 schreef Godshand het volgende:

[..]

Ik heb eens tijdelijk een gitaarleraar gehad die draaide gewoon zijn gitaar om (hals naar rechts), en leerde dus ondersteboven gitaar spelen. Hij pakte dus met andere grepen dezelfde akkoorden..
maar dan is het wel kut als je tabs of noten ziet, moet je onderste boven lezen
&lt;hr&gt;
pi_95780330
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 00:02 schreef Godshand het volgende:

[..]

Daar heb ik even geen geld voor. Ik had eerst nog geprobeerd om de snaren van mijn rechtshandige gitaar van plaats te verwisselen, maar ik wist niet hoe ik ze los moest maken. :') Het lukt wel om met een rechtse gitaar te spelen, maar soms gaat het eventjes moeizaam.

Ik las ergens dat je als linkshandige niet perse een linkshandige gitaar nodig hebt, want je kan op de gitaar rechtshandig zijn. Klopt dit?
pi_95781302
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 21:35 schreef Ezell het volgende:

[..]

Daar heb ik even geen geld voor. Ik had eerst nog geprobeerd om de snaren van mijn rechtshandige gitaar van plaats te verwisselen, maar ik wist niet hoe ik ze los moest maken. :') Het lukt wel om met een rechtse gitaar te spelen, maar soms gaat het eventjes moeizaam.

Ik las ergens dat je als linkshandige niet perse een linkshandige gitaar nodig hebt, want je kan op de gitaar rechtshandig zijn. Klopt dit?
Dat kan ja. Probeer het gewoon uit zou ik zeggen.

Het meest concentreer je je sowieso op de hand waarmee je je akkoorden pakt.
  woensdag 20 april 2011 @ 21:55:35 #100
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_95781557
Ieder combinatie links/rechts is mogelijk. Zelf doe ik op één ding na (nee niet dat!!!) alles met links, superieur *O* :7
AFC AJAX
  woensdag 20 april 2011 @ 22:01:37 #101
20720 brother52
Dus..........
pi_95781926
quote:
Als je echt puur links bent, ga dan op zoek naar een linkshandige gitaar of draai je snaren om. Zeker wanneer je moeite hebt met bepaalde dingen, is het aan te raden om het in elk geval eens uit te proberen.

Ik ben zelf puur links en rechtshandig begonnen maar gelukkig al snel overgestapt op een linkshandige gitaar, dat ging me stukken beter af.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_95783014
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:01 schreef brother52 het volgende:

[..]

Als je echt puur links bent, ga dan op zoek naar een linkshandige gitaar of draai je snaren om. Zeker wanneer je moeite hebt met bepaalde dingen, is het aan te raden om het in elk geval eens uit te proberen.

Ik ben zelf puur links en rechtshandig begonnen maar gelukkig al snel overgestapt op een linkshandige gitaar, dat ging me stukken beter af.
Ik ben niet van plan om een nieuwe gitaar te komen, want ik heb al een gitaar gekocht (tijd geleden, maar ach). Ik wil wel proberen om mijn gitaar linkshandig te maken, maar ik weet niet hoe dat moet. Ik heb echt geen idee hoe ik de snaar aan de onderkant los kan maken en of ik dat zelf wel kan doen. Weten jullie misschien hoe het moet? Ik weet niet hoe dat ding bij de snaren heet, dus ik heb even een foto gemaakt van mijn gitaar.

woensdag 20 april 2011 @ 22:27:56 #103
20720 brother52
Dus..........
pi_95783526
De snaren los draaien en dan de pinnetjes er uit trekken.
Maar als je de snaren om gaat draaien, zit je wel met 2 andere problemen.
Omdat de kam in de brug een beetje schuin staat, zal je intonatie niet meer kloppen, en ook je topkam zul je eigenlijk om moeten draaien (of uitvijlen).
pi_95783579
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:27 schreef brother52 het volgende:
Omdat de kam in de brug een beetje schuin staat, zal je intonatie niet meer kloppen, en ook je topkam zul je eigenlijk om moeten draaien (of uitvijlen).
Intonatie is de toonkleur?
pi_95784051
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:27 schreef brother52 het volgende:
Dan probeer ik het nog wel eventjes met een gitaar voor rechtshandigen. :{
pi_95784649
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:38 schreef Ezell het volgende:

[..]

Dan probeer ik het nog wel eventjes met een gitaar voor rechtshandigen. :{
Of je laat het zo en draait de gitaar om. De lage E zit dan onder :)
  woensdag 20 april 2011 @ 22:49:26 #107
20720 brother52
Dus..........
pi_95784685
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:28 schreef Godshand het volgende:

[..]

Intonatie is de toonkleur?
Nee, eerder de zuiverheid.
Als een gitaar goed geïntoneerd is, is hij over de hele hals zuiver.
Je kunt dit bijstellen door de brug aan te passen (bij elektrische gitaren dan).

Als je bijvoorbeeld de A open aanslaat en op de 12e fret aanslaat, moet hij beide keren zuiver zijn. Als hij op de 12e fret te hoog of te laag is, kun je de snaar langer of korter te maken door de brug aan te passen.
  woensdag 20 april 2011 @ 22:51:08 #108
20720 brother52
Dus..........
pi_95784766
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:48 schreef Godshand het volgende:

[..]

Of je laat het zo en draait de gitaar om. De lage E zit dan onder :)
Dan raken je vingers bij sommige akkoorden behoorlijk in de knoop.
Ja, ik spreek uit ervaring. :P
pi_95787630
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:51 schreef brother52 het volgende:

[..]

Oké, dat gaat dus ook niet lukken. Mijn zus heeft een akoestische gitaar waar ze niets mee doet, misschien mag/kan ik die linkshandig maken.
pi_95789076
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:51 schreef brother52 het volgende:

[..]

Het is gewoon een andere manier van akkoorden pakken aanleren...
  donderdag 21 april 2011 @ 00:16:15 #111
20720 brother52
Dus..........
pi_95789428
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 00:08 schreef Godshand het volgende:

[..]

Het is gewoon een andere manier van akkoorden pakken aanleren...
Was het maar zo simpel. Het is namelijk vooral de manier die je je al hebt aangeleerd weer afleren.

En voor mij heeft het sowieso weinig nut om het af te leren want ik heb niet zo vaak een rechtshandige gitaar vast.
  donderdag 21 april 2011 @ 00:24:30 #112
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_95789748
Raar eigenlijk. Ik ben zelf rechtshandig, je pakt dan dus met je linkerhand akkoorden etc, wat eigenlijk veel moeilijker is (imo) dan de snaren aanslaan. Als je dan juist goed bent met je linkerhand, zou dat toch niet veel moeilijker moeten zijn? Dat denk ik dan tenminste.

Je kan altijd linkshandig spelen, heb je wel een kleinere keuze aan gitaren (niet alles wordt linkshandig gemaakt, wel aardig wat), maar zeker als je net begint zou ik gewoon lekker rechtshandig spelen. Het blijft moeilijk in 't begin, of je nou links- of rechtshandig bent :P
WFPB!
pi_95789977
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 00:16 schreef brother52 het volgende:

[..]

Was het maar zo simpel. Het is namelijk vooral de manier die je je al hebt aangeleerd weer afleren.

En voor mij heeft het sowieso weinig nut om het af te leren want ik heb niet zo vaak een rechtshandige gitaar vast.
De user waar het om gaat moet nog beginnen met gitaarspelen dus niets geleerd nog. Zoals ik al zei speelt een gitaarleraar prima zo dus het kan zeker..
pi_95807601
Dit topic ook maar een even volgen. Heb net drie gitaarlessen gehad (1 keer per week 3 kwartier) en inmiddels 2.5 week een akoustische gitaar in bezit (was begonnen met een goedkope elektrische gitaar, maar die was eigenlijk heel slecht, en mijn handen te breed voor de hals).

Op het repertoire staan nu:

Mull of Kintyre, I am sailing, Knockin' on Heavens Door (met akkoorden)
I've Got Dreams (met noten)

en ook ben ik wat ritmes aan het oefenen in combinatie met verschillende akkoorden.

Op zich weet ik hoe ik de akkoorden zou moeten spelen, maar het overpakken gaat nog steeds erg traag... Zit nog steeds te kijken waar ik mijn vingers moet neerzetten en dan gaan ze een voor een op de snaren. Helaas klinken die liedjes dan niet meer helemaal hoe ze zouden moeten klinken. Maar goed, ik blijf oefenen.

Heb ook de noten van Everybody's Hurt opgezocht, ook maar eens proberen te spelen.
Dat je niet paranoide bent wil nog niet zeggen dat ze je niet achtervolgen
Pain heals, chicks dig scars, glory lasts forever.
Pain is only temporary, quitting lasts forever.
pi_95808186
quote:
Ik heb ook eerst een linkshandige gitaar gehad aan het begin. Na 6 maanden ben ik overgegaan op rechts, wel even wennen natuurlijk, maar dat komt wel na een paar weken kon ik de open akkoorden al gewoon makkelijk pakken.
pi_95835944
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 00:31 schreef Godshand het volgende:

[..]

De user waar het om gaat moet nog beginnen met gitaarspelen dus niets geleerd nog. Zoals ik al zei speelt een gitaarleraar prima zo dus het kan zeker..
Ik heb wel al wat geleerd hoor, maar ik heb nog steeds moeite met mijn rechterhand. Ik gebruik mijn rechterhand 'nauwelijks' in het dagelijkse leven. Vandaar. :)
pi_95839667
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 00:13 schreef Ezell het volgende:

[..]

Ik heb wel al wat geleerd hoor, maar ik heb nog steeds moeite met mijn rechterhand. Ik gebruik mijn rechterhand 'nauwelijks' in het dagelijkse leven. Vandaar. :)
Je zult met gitaar spelen toch eigen allebei de handen moeten gebruiken en dat is aan allebei de kanten even moeilijk (misschien zijn de akkoorden en het wisselen nog wel het moeilijkst). Ik zou je dus aanraden gewoon een rechtshandige gitaar te gaan gebruiken en dat leren. Niet alleen omdat het niet uitmaakt, maar ook omdat je zo op feestjes of gewoon bij vrienden thuis daar de gitaar kan pakken en pielen.
pi_95840263
Inderdaad. Bovendien is de linkerhand minstens zo belangrijk als de rechterhand, dus met een linkshandige gitaar heb je nog steeds een probleem.
Gewoon blijven oefenen!
pi_95873352
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 00:13 schreef Ezell het volgende:

[..]

Ik leerde vooral gitaarspelen door eerst het ritme van een nummer te horen. Ik heb dan wel het voordeel dat ik drummer ben, ik tik een ritme zo mee. Ipv tikken, ging ik over op aanslaan of dempende bewegingen te maken (snaren dempen doe je bij metal 8-) ) met mn rechterhand. Als ik het ritme te pakken had, hoefde ik alleen "slechts" de bijbehorende akkoorden en loopjes te oefenen.
pi_95906262
Kan iemand me helpen met de noten van Everybody Hurts van R.E.M.?

Ik heb nu dit schema gevonden:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Intro + verse:

D    4-3-2-1-2-3 4-3-2-1-2-3
G    6-3-2-1-2-3 6-3-2-1-2-3

Chorus:

G        6-3-2
G/F#    6-3-2
Em      6-3-2-1-2-3 6-3-2-1-2-3
E         5-3-2-1-2-3 5-3-2-1-2-3
Em      6-3-2-1-2-3 6-3-2-1-2-3
E         5-3-2-1-2-3 5-3-2-1-2-3

Bridge:

F#     6-3-2-1-2-3 6-3-2-1-2-3
Bm    5-3-2-1-2-3 5-3-2-1-2-3
C       5-3-2-1-2-3 5-3-2-1-2-3
G       6-3-2-1-2-3 6-3-2-1-2-3
C       5-3-2-1-2-3 5-3-2
C/B    5-3-2
Am    5-3-2-1-2-3

De cijfers geven de snaren aan die gespeeld moeten worden terwijl je het bijbehorende akkoord pakt. Maar klopt dit? Wat ik bijvoorbeeld vreemd vind, is dat je als je het Em akkoord pakt, geen enkele snaar speelt waar je vingers op staan. Dus waarom pak je dit akkoord dan?
pi_95906936
Omdat de andere snaren die je speelt ook gewoon de noten van het het Em-akkoord zijn.

Noten van het akkoord op de gitaar = E (B) (E) G B E. De noten tussen haakjes (waar jouw vingers dus op staan) zijn niet per se nodig.
pi_95916355
Ik zou je echter wel aanraden om je vingers goed neer te zetten. Ik probeer altijd wanneer mogelijk gewoon akkoorden te makken, omdat, als je dan iets 'fout' doet, het tenminste nog wel goed klinkt.
pi_96033377
Thanks! Ik ga het eens proberen.

Gisteren de barré akkoorden geleerd, dus in ieder geval genoeg te oefenen.
pi_96083470
Nog even een vraagje aan de meer ervaren gitaristen hier:

Als ik de akkoorden van een nummer opzoek, vind ik bijvoorbeeld zoiets voor Nothing Else Matters:

http://www.azchords.com/m(...)ers-tabs-110725.html

Maar hoe haal ik hier precies het ritme uit en dan vooral hoe vaak ik het akkoord moet spelen? Is dat gewoon 1 keer bij de betreffende lettergreep waar het akkoord boven staat? Of moet ik gewoon goed naar het nummer luisteren om uit te vinden welk akkoord wanneer wordt gespeeld?

Mijn gitaarleraar schrijft bij elk liedje namelijk zelf het akkoordenschema ernaast voor mij (bijv.: vierkwartsmaat, |AAAA|DDDD|AAAA|DDDD|), dan is het makkelijk. Ik kan het wel aan hem vragen, maar zou ook graag zelf weten hoe ik dit voor een willekeurig liedje kan doen.
pi_96083856
Nothing Else Matters is volgens mij in 6/8e maat, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat elk akkoord een volledige maat duurt.
Meestal kun je wel horen wanneer je moet overpakken, ritme doe ik meestal gewoon op gevoel, is heel moeilijk uit te leggen, als je gewoon het origineel in je achterhoofd houdt, moet het eigenlijk vanzelf gaan......
  donderdag 28 april 2011 @ 12:09:04 #126
pi_96084453
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 11:51 schreef cafca het volgende:
Nothing Else Matters is volgens mij in 6/8e maat, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat elk akkoord een volledige maat duurt.
Meestal kun je wel horen wanneer je moet overpakken, ritme doe ik meestal gewoon op gevoel, is heel moeilijk uit te leggen, als je gewoon het origineel in je achterhoofd houdt, moet het eigenlijk vanzelf gaan......
Soms op gevoel, en soms gewoon 500 keer het nummer luisteren en proberen mee te spelen.
pi_96084474
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 11:39 schreef De Wouzeraar het volgende:
Nog even een vraagje aan de meer ervaren gitaristen hier:

Als ik de akkoorden van een nummer opzoek, vind ik bijvoorbeeld zoiets voor Nothing Else Matters:

http://www.azchords.com/m(...)ers-tabs-110725.html

Maar hoe haal ik hier precies het ritme uit en dan vooral hoe vaak ik het akkoord moet spelen? Is dat gewoon 1 keer bij de betreffende lettergreep waar het akkoord boven staat? Of moet ik gewoon goed naar het nummer luisteren om uit te vinden welk akkoord wanneer wordt gespeeld?

Mijn gitaarleraar schrijft bij elk liedje namelijk zelf het akkoordenschema ernaast voor mij (bijv.: vierkwartsmaat, |AAAA|DDDD|AAAA|DDDD|), dan is het makkelijk. Ik kan het wel aan hem vragen, maar zou ook graag zelf weten hoe ik dit voor een willekeurig liedje kan doen.
Voor akkoordenschema's geldt dat je het ritme van het nummer moet kennen. Je moet het nummer dus eens gehoord hebben, Heb je het nummer niet, dan zou je eigenlijk notenschrift moeten hebben. Noten geven namelijk de toon aan en de duur van de toon. Maatstrepen wanneer de maat afgelopen is. Een tussen vorm is tablaturen ( "tabs" ) downloaden, maar ook hier geldt dat je dan het originele nummer moet kennen.
pi_96084717
Dat inderdaad. Een nummer spelen van tabs zonder het te kennen is idd bijna onmogelijk.....
pi_96084818
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 12:18 schreef cafca het volgende:
Dat inderdaad. Een nummer spelen van tabs zonder het te kennen is idd bijna onmogelijk.....
Ach tegenwoordig is alles op Youtube te vinden :)
pi_96444716
Nog even een vraagje hoor. Hoe veel ik ook oefen, het lukt me maar niet om de barré akkoorden goed te spelen. Als ik mijn vinger over de fret heen leg, drukt hij namelijk niet alle snaren evenveel in, waardoor er altijd één snaar niet mooi klinkt. Die snaar zit zeg maar onder mijn kootje, waar mijn vinger iets minder dik is...

Zijn jullie dit probleem ook weleens tegen gekomen?
  vrijdag 6 mei 2011 @ 19:11:36 #131
pi_96444850
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 19:08 schreef De Wouzeraar het volgende:
Nog even een vraagje hoor. Hoe veel ik ook oefen, het lukt me maar niet om de barré akkoorden goed te spelen. Als ik mijn vinger over de fret heen leg, drukt hij namelijk niet alle snaren evenveel in, waardoor er altijd één snaar niet mooi klinkt. Die snaar zit zeg maar onder mijn kootje, waar mijn vinger iets minder dik is...

Zijn jullie dit probleem ook weleens tegen gekomen?
Ja. ;)

Dan moet je je vinger iets anders leggen, zodat je wel alle snaren netjes pakt (dus weer veel oefenen).
Of per akkoord kijken welke snaren je ongestraft kan dempen (omdat er al een andere vinger op staat) en dan je vinger zo leggen dat je de snaren pakt die je MOET pakken.
pi_96445111
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 19:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja. ;)

Dan moet je je vinger iets anders leggen, zodat je wel alle snaren netjes pakt (dus weer veel oefenen).
Of per akkoord kijken welke snaren je ongestraft kan dempen (omdat er al een andere vinger op staat) en dan je vinger zo leggen dat je de snaren pakt die je MOET pakken.
Oké, thanks, meer oefenen dus. ;-)

De barré akkoorden helemaal aan de linkerkant van de fret gaan trouwens wel goed: als ik mijn elleboog helemaal in mijn zij druk kan ik mijn vinger kantelen. Maar als ik naar rechts ga kan mijn arm niet verder naar rechts, dus zit ik met dat probleem.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 19:34:10 #133
pi_96446055
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 19:16 schreef De Wouzeraar het volgende:

[..]

Oké, thanks, meer oefenen dus. ;-)

De barré akkoorden helemaal aan de linkerkant van de fret gaan trouwens wel goed: als ik mijn elleboog helemaal in mijn zij druk kan ik mijn vinger kantelen. Maar als ik naar rechts ga kan mijn arm niet verder naar rechts, dus zit ik met dat probleem.
Met wat oefening kan je een barré ook met een rechte vinger zetten. Maar het helpt wel om je middelvinger bovenop je wijsvinger te leggen (als je die toevallig over hebt) en ik zit nu met een Les Paul op schoot. Die hebben wat dikkere frets, en dat maakt het ook iets makkelijker :P
pi_96472107
Beste lessen over Barre akkoorden:

Ik vind dat iedereen die gitaar leert (wil leren) spelen de hele course van beginner tot de intermediate moet volgen op justinguitar.com (tenzij je echt echt geen Engels kan). Beste course op het internet! :)
pi_96472329
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 14:17 schreef CoiLive het volgende:
Beste lessen over Barre akkoorden:

Ik vind dat iedereen die gitaar leert (wil leren) spelen de hele course van beginner tot de intermediate moet volgen op justinguitar.com (tenzij je echt echt geen Engels kan). Beste course op het internet! :)
bedankt voor de tip
  zaterdag 7 mei 2011 @ 16:38:50 #136
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_96476004
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 12:18 schreef cafca het volgende:
Aan de andere kant, waarom wil je een nummer spelen dat je niet kent? ;)

Ik heb trouwens vooral gitaar leren spelen door nummers mee/na te spelen, via tabs. Toen waren er nog niet zoveel online gitaarlessen ook, maar die lessen zijn wel handig! Zeker een aanrader.. voor veel bekende nummers zijn er ook youtube-lessen te vinden hoe je ze moet spelen! Heb ik ook gedaan toen ik wat piano wilde spelen, werkt goed :)
WFPB!
pi_96476600
Ain't it fun Intro:
|------------------------|----------------5--7-5-7b^^|
|------------------------|-3-5-3-5b-5b---------------|
|----------------2-4^^^^-|---------------------------|
|------------2-4---------|---------------------------|
|--2---2-4-5-------------|---------------------------|
|------------------------|---------------------------|

|-7-10/12-12b-12b-10fb-r-10-|-7qb-------|
|---------------------------|-----12-10-|
|---------------------------|-----------|

|--------------------------------------|--------------------------|
|-10b-7-7-10-7-10b-r--7----------------|--------------------------|
|-----------------------9-9b-7-9-7-----|---7-9-7-9b-(9)-r-9b--797-|
|----------------------------------7-9-|-9------------------------|

|-----------------------|-------7------------------------|
|-----------------------|---------10---------------------|
|-9-7-9b-9b-p7-9-7b-----|-7-9fb------r-9-7b-----7-9-7-9b-|
|-------------------9-9-|-------------------9-9----------|
|-----------------------|--------------------------------|

|----------------|-----------------------------|
|-7-10-7---------|--------12-12----------------|
|--------9-7-9---|-7-9-9b-------9-9b-p7--9-9-7-|
|--------------9-|-----------------------------|

|------------------------------|
|----------9-------------------|
|-9-7-9-9b---9r----7-9-7-9-7---|
|----------------------------9-|

Kan iemand de dikgedrukte dingen uitleggen? B is bend, meer weet ik niet. / is slide toch?
  zaterdag 7 mei 2011 @ 17:12:55 #138
258706 QuincydeKoster
pi_96477009
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 16:58 schreef ElmoFan het volgende:
Ain't it fun Intro:
|------------------------|----------------5--7-5-7b^^|
|------------------------|-3-5-3-5b-5b---------------|
|----------------2-4^^^^-|---------------------------|
|------------2-4---------|---------------------------|
|--2---2-4-5-------------|---------------------------|
|------------------------|---------------------------|

|-7-10/12-12b-12b-10fb-r-10-|-7qb-------|
|---------------------------|-----12-10-|

|-10b-7-7-10-7-10b-r--7----------------|--------------------------|
|-----------------------9-9b-7-9-7-----|---7-9-7-9b-(9)-r-9b--797-|
|----------------------------------7-9-|-9------------------------|

|-----------------------|-------7------------------------|
|-----------------------|---------10---------------------|
|-9-7-9b-9b-p7-9-7b-----|-7-9fb------r-9-7b-----7-9-7-9b-|
|-------------------9-9-|-------------------9-9----------|

|-7-10-7---------|--------12-12----------------|
|--------9-7-9---|-7-9-9b-------9-9b-p7--9-9-7-|
|--------------9-|-----------------------------|

|----------9-------------------|
|-9-7-9-9b---9r----7-9-7-9-7---|
|----------------------------9-|

Kan iemand de dikgedrukte dingen uitleggen? B is bend, meer weet ik niet. / is slide toch?
/ = slide omhoog. br is bend return naar die noot (9b 9r is dus 9 benden en weer "unbenden") FB = Full bend, qb = quarter bend. Er zou gewoon een legenda bij moeten staan btw. ^^^^ weet ik neit xD
Dit is mijn signature.
pi_96477078
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 17:12 schreef QuincydeKoster het volgende:

[..]

/ = slide omhoog. br is bend return naar die noot (9b 9r is dus 9 benden en weer "unbenden") FB = Full bend, qb = quarter bend. Er zou gewoon een legenda bij moeten staan btw. ^^^^ weet ik neit xD
ok bedankt, staat geen legenda bij: http://www.guitaretab.com/g/guns-n-roses/25773.html
pi_96596853
In de hersft een stuk of 10 lessen gehad. 4 maanden op reis geweest en wilde toch wat proberen te doen in de tijd die ik heb. Vorige keer elektrisch les gehad maar dat was gezeik.

Ik sloot hem toch nooit aan want dan was ik weer gebonden aan plek x en kon ik niet zitten waar ik wilde zitten.

Nu net dus akoestisch gekocht. Ik heb er geen verstand van dus blind op de verkoper af gegaan.
Dit is hem geworden.

dinsdag 10 mei 2011 @ 14:26:37 #141
20720 brother52
Dus..........
pi_96597304
Dan heb je een goede verkoper gehad. :Y
Prijs/kwaliteit verhouding van Cort (de akoestische gitaren in elk geval) is erg goed.
pi_96597443
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 14:26 schreef brother52 het volgende:
Dan heb je een goede verkoper gehad. :Y
Prijs/kwaliteit verhouding van Cort (de akoestische gitaren in elk geval) is erg goed.
Dat zei hij inderdaad ook. :@
Soms moet je er blind op vertrouwen. Het kon ook echt wel goedkoper maar dit was in verhouding het beste zei hij inderdaad.

Omdat ik graag een beetje in de stijl van Guns and Roses, Dire straits tot Jack Johnson wil spelen heeft hij mij ook een western aangeraden en niet een spaanse.

Klopt ook?
pi_96597641
Vraagje, hoe zit dat eigenlijk met akkoorden? Ik pak bv het d akkoord, dan sla je dus de noten e a d a d f# aan, maar waarom heet dit dat een d akkoord? Is er een site die dit uitlegt (liefst in jip en janneke taal :'))?
  dinsdag 10 mei 2011 @ 14:35:08 #144
20720 brother52
Dus..........
pi_96597672
Klopt helemaal :)

Welke winkel was dat trouwens?
pi_96597880
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 14:35 schreef brother52 het volgende:
Klopt helemaal :)

Welke winkel was dat trouwens?
Alphenaar in Haarlem
http://www.alphenaar.com/
pi_96599090
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 14:34 schreef boskameel het volgende:
Vraagje, hoe zit dat eigenlijk met akkoorden? Ik pak bv het d akkoord, dan sla je dus de noten e a d a d f# aan, maar waarom heet dit dat een d akkoord? Is er een site die dit uitlegt (liefst in jip en janneke taal :'))?
Over het algemeen sla je de bovenste 2 snaren (E en A) niet aan, voor de rest weet ik niet zoveel van theorie :'). Het is een D Majeur akkoord omdat je de D toonladder gebruikt en daarvan de 1ste, 3de en 5e noot pakt (dus de D, F# en A) of zoiets :P

Western is prima voor wat je wilt :)
pi_96599742
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 14:34 schreef boskameel het volgende:
Dat heet geen D akkoord, want in een D akkoord zit geen E. De dikste twee snaren dien je niet aan te slaan bij dit akkoord. Een A zit wel in het akkoord maar het idee is dat de grondtoon (D dus) ook daadwerkelijk de laagste toon van het akkoord is. Met de lage A erbij heet het een D/A, een "D over A" of "D met A als bas" akkoord.

Toonladder van D majeur: D E F# G A B C# D
D(majeur) akkoord: de 1e, 3e en 5e toon van de toonladder: D F# A
pi_96599851
Ik erger me trouwens elke keer dat dit topic omhoogkomt aan die lelijke spelfout in de TT.
pi_96630299
Heb niet zo heel vaak ( lees nooit ) gitaar gespeeld
mijn vader had er eentje cadeau gekregen, nooit op gespeeld ( akoestische ) dus ga ik vanaf binnenkort maar mijn best doen..

in het begin klinkt het vast heel lelijk en is het vast lastig :+
maar ik vind het vet, no problem
pi_96630783
Gitaarspelen is ook lastig.
Ben nu een jaar bezig, en leer constant nieuwe dingen, kan sinds vandaag bijvoorbeeld het intro van Listen To The Music:)

Een vriend van me kocht laatst een electrische gitaar, maar hij zat met de instelling dat hij binnen 1 maand goed wil kunnen spelen, nouja.. lets face it, dat kan niet..
De dag na de aankoop zei hij tegen me dat hij die gitaar weer weg doet, ik bood hem de helft en hij ging akkoord, nu oefent hij af en toe bij mij wat, en heb ik meegestemd met hget terug geven van de gitaar als hij echt wat kan!
pi_96631864
Wel vet dat je dat doet *)
Maar het is zeker oefenen oefenen en oefenen, daar ben ik mij wel bewust van :P
Ben je bekend met Aria gitaren?
morgen research doen dan maar
pi_96632879
Oefenen Oefenen Oefenen inderdaad!
Die jongen kan bij mij nu op 3 gitaren spelen, en hij kiest zijn oude nog het meest, hij is *verliefd* op die hals, en ergens snap ik dat wel want het is een heel erg fijn spelende gitaar(actie zou iets lager mogen, en de snaren iets dikker!)

Ik geef hem af en toe ook wat les, leer hem gewoon hele simpele dingen, normale akkoorden, liedjes, en eventueel een toonladder.
pi_96659836
Heren en Dames

Ik heb dus nu een gitaar gekocht en afgelopen jaar enkele lessen gehad.
Leuk en al maar wat ik echt wil is een liedje spelen/oefenen.

Ik heb met de leraar wel wat blues gedaan en zal ik zeker blijven doen maar ik wil ook gewoon 1 of 2 makkelijke liedjes die aanspreken en leuk zijn.

Met mijn beperkte verstand heb ik deze bedacht:
Greenday - Boulevard of broken dreams

Hebben jullie nog andere tips? En is dit wel een leuke voor een beginner
  woensdag 11 mei 2011 @ 18:44:33 #154
pi_96660962
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 18:19 schreef Godtje het volgende:

quote:
Wild horses, guitar chords

Acoustic 2 (Open G- D G D G B D)

this is the main acoustic throughout the song. If I get some

requests I will put this part down.

Intro:

G Am7 G Gsus Am7 G

Bm G Gsus Bm G Gsus

1. Childhood living ...

Am G C D G Gsus G D Dsus2 D C

The things you wanted ...

Bm G Gsus Bm G Gsus

Graceless lady ...

Am G C D G Gsus G D Dsus2 D

You know I can't let ...

Am G C D G F G C Bm

Ch. Wild horses ...

Am G C D G F G C

Wild wild horses ...

Ch. Wild horses couldn't ...

C(VIII)

Wild wild horses ...

[guitar break]

Fsus2(VIII) C(VIII) x 3

D G

Weird chords:

Am7 3 0 2 0 1 3

Gsus 3 2 0 0 1 x

Dsus2 x x 0 2 3 0

C(VIII) 8 10 10 9 8 8

Fsus2(VIII) 8 10 10 10 10 8
  woensdag 11 mei 2011 @ 20:05:23 #155
108913 Godshand
guide4you
pi_96665371
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 18:19 schreef Godtje het volgende:
Heren en Dames

Ik heb dus nu een gitaar gekocht en afgelopen jaar enkele lessen gehad.
Leuk en al maar wat ik echt wil is een liedje spelen/oefenen.

Ik heb met de leraar wel wat blues gedaan en zal ik zeker blijven doen maar ik wil ook gewoon 1 of 2 makkelijke liedjes die aanspreken en leuk zijn.

Met mijn beperkte verstand heb ik deze bedacht:
Greenday - Boulevard of broken dreams

Nou ff wat simpele dan:

Zoiets?
pi_96665508
Als jullie zeggen dat het makkelijk is. ;)
Dank. Ik ga eens even lopen klooien als ik tijd heb/maak. Dat is het grootste probleem vaak ;(
  woensdag 11 mei 2011 @ 20:27:30 #157
104446 Dawnbreaker
Space Cowboy
pi_96666751
Marty is baas
&lt;hr&gt;
pi_96842872
80 Euro is wel heel erg weinig. Een goede gitaar houdt zijn waarde, goedkope gitaren niet. Maar kijk anders eens bij Infomusic. Daar hebben ze verstand van gitaren, wordt goed afgesteld. Voor heel weinig heb je trouwens al een Squire (Fender) electrische gitaar.
http://www.infomusic.nl/catalog/squier-squier-affinity-strat®-maple-metallic-elektrische-gitaar-p-2036.html
of bijv. een Aria, dit is een westerngitaar.
http://www.infomusic.nl/catalog/aria-aw20n-p-39.html
  zondag 15 mei 2011 @ 21:50:46 #159
104446 Dawnbreaker
Space Cowboy
pi_96860632
Ik heb een maand terug deze gekocht:

voor 250,- euro.fish

Bevalt heel goed en de cutaway helpt met veel solo's. daarnaast ingebouwd stemapparaat en elektronisch te versterken (fishman)
&lt;hr&gt;
  vrijdag 20 mei 2011 @ 11:40:35 #160
pi_97068062
pi_100260258
Wow, dit topic is echt dood.
I feel kinda Locrian today
  woensdag 3 augustus 2011 @ 09:27:58 #163
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_100261207
Uitgeleerd.
pi_100307398
Iemand nog tips voor een goedkope elektrische gitaar> Mijn Telecaster is dood (iets met een pen in de hals die kapot is waardoor hij niet meer afgesteld kan worden). Zit er nu over te denken een goedkope Stratocaster:

http://www.voxhumanawebst(...)63&cPath=550_636_658

Goed keuze?
  donderdag 4 augustus 2011 @ 12:23:29 #165
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_100309401
Nee tuurlijk is dat geen goeie keuze, maar als je max 100e uit wil geven is het een optie :+
pi_100313833
Kijk dan naar een goedkope London City via daanveilingen.

http://www.daanauctions.com/Project.aspx?ProjectId=6020
pi_101753371
wordt bijna niet meer gepost hier ;(.

Heb laatst dit opgenomen:

under the bridge part

under the bridge stukje met wat eigen variaties erop, ik krijg alleen moeite met de timing, ben er al een hele tijd op aan het oefenen maar het klinkt zo "hakkelig". ben niet supergoed, maar vind het al heel wat dat ik dit al kan :D.
pi_101754320
woensdag mn eerste echte les! _O_
  vrijdag 9 september 2011 @ 17:51:07 #169
125915 Dribbel_
pi_101755584
Ik heb vandaag m'n eerst les gegeven :D Best een leuke manier om geld te verdienen
  vrijdag 9 september 2011 @ 19:19:09 #170
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_101758752
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 17:51 schreef Dribbel_ het volgende:
Ik heb vandaag m'n eerst les gegeven :D Best een leuke manier om geld te verdienen
Haha, hoe ging het :)? Het overbrengen van kennis lijkt mij niet al te makkelijk.
AFC AJAX
  vrijdag 9 september 2011 @ 19:22:11 #171
125915 Dribbel_
pi_101758895
Ja wel goed eigenlijk hij was er heel erg tevreden over. Dus gewoon een beetje op een leuke manier leren met liedjes die hij dan wil doen en daar dan de technieken op toepassen dat het wel interessant is en je resultaat krijgt. Maar geen saaie oefeningen in het begin waar je weer gedemotiveerd van wordt :D
pi_101761927
Goed, nog iets dat ik niet begrijp.

Voorbeeldje: About a Girl,Nirvana

Akkoorden:
couplet: Em G
refrein: C#5 G#5 F#5 E5 A5 C5

Tot welke toonladder hoort dit nummer nu? Ik begrijp het niet, klinken doet het wel :D
Ik kan G en G#5en F#5 niet naast elkaar rijmen namelijk, bij die Em...
pi_101763057
quote:
5s.gif Op vrijdag 9 september 2011 20:27 schreef Godshand het volgende:
Goed, nog iets dat ik niet begrijp.

Voorbeeldje: About a Girl,Nirvana

Akkoorden:
couplet: Em G
refrein: C#5 G#5 F#5 E5 A5 C5

Tot welke toonladder hoort dit nummer nu? Ik begrijp het niet, klinken doet het wel :D
Ik kan G en G#5en F#5 niet naast elkaar rijmen namelijk, bij die Em...
Toonladder? Je bedoelt toonsoort denk ik ;)

Nummer is in E mineur. Dat bestaat uit E F# G A B C D. In het refrein leent hij echter akkoorden van E majeur wat bestaat uit E F# G# A B C# D#. Gebeurt heel veel in pop/rockmuziek.
pi_101764006
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 20:53 schreef starla het volgende:

[..]

Toonladder? Je bedoelt toonsoort denk ik ;)

Nummer is in E mineur. Dat bestaat uit E F# G A B C D. In het refrein leent hij echter akkoorden van E majeur wat bestaat uit E F# G# A B C# D#. Gebeurt heel veel in pop/rockmuziek.
Ah juist. De toonsoort is Em, betekent dat ook dat dat solootje in Em staat?
pi_101764039
Ja, ik moet ook weer eens wat meer gitaar gaan spelen!
  vrijdag 9 september 2011 @ 21:18:39 #176
pi_101764137
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 september 2011 16:37 schreef boskameel het volgende:

under the bridge part

under the bridge stukje met wat eigen variaties erop, ik krijg alleen moeite met de timing, ben er al een hele tijd op aan het oefenen maar het klinkt zo "hakkelig". ben niet supergoed, maar vind het al heel wat dat ik dit al kan :D.
Ik begon met het zo goed mogelijk spelen van de akkoorden, en ben later steeds minder snaren gaan aan slaan, tot ik een deuntje had dat leek op het origineel.

Als je de basis van het nummer (gewoon akoorden raggen) goed onder de knie hebt, komt het met de timing vanzelf goed.
pi_101764151
quote:
5s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:15 schreef Godshand het volgende:

[..]

Ah juist. De toonsoort is Em, betekent dat ook dat dat solootje in Em staat?
Weet niet over welke akkoorden die solo gespeeld wordt. Ik neem niet aan dat hij puur Em speelt over de akkoorden C# en G#, want dan was dat nummer geen hit geworden denk ik :P
pi_101769283
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:19 schreef starla het volgende:

[..]

Weet niet over welke akkoorden die solo gespeeld wordt. Ik neem niet aan dat hij puur Em speelt over de akkoorden C# en G#, want dan was dat nummer geen hit geworden denk ik :P
Dat nummer was sowieso al geen grote hit, was van Bleach...
pi_101771652
Nummer stond in '94 op nummer 1 en 3 in de VS. Vind ik toch wel redelijk hittig ;)
pi_101784775
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 23:55 schreef starla het volgende:
Nummer stond in '94 op nummer 1 en 3 in de VS. Vind ik toch wel redelijk hittig ;)
Ah, dat was lang nadat Bleach uit was gekomen. Klinkt als posthuum...

Maar die solo stelt ook niet veel voor:

0------------------------------------ E
-----5-7--------5-5\7\10-10-10 A
-----------5-7--5-5\7\10-10-10 D

Met daaronder de akkoorden Em-G (hoofdriffje).

Solootje in Em?
Tis wel een pentatonische ladder dat solootje...

Nu ik dit trouwens gezegd heb, moet met de vorige post iedereen die dit leest dit nummer kunnen spelen :)
pi_101784831
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 september 2011 16:37 schreef boskameel het volgende:

under the bridge part

Klinkt funkier dan van de Peppers zelf :D
pi_101784926
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 15:13 schreef Godshand het volgende:

[..]

Ah, dat was lang nadat Bleach uit was gekomen. Klinkt als posthuum...

Volgens mij de unplugged versie van MTV's unplugged.
pi_105184035
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 september 2011 15:17 schreef Godshand het volgende:

[..]

Klinkt funkier dan van de Peppers zelf :D
haha thanks ;), wel beetje laat maar zag dit topic nu pas. Weet iemand nog leuke nummers om te spelen die herkenbaar zijn voor iedereen? En dan bedoel ik niet stairway to heaven, nothing else matters enz maar wat nieuwere nummers.
pi_105188307
quote:
99s.gif Op zondag 4 december 2011 21:18 schreef boskameel het volgende:

[..]

haha thanks ;), wel beetje laat maar zag dit topic nu pas. Weet iemand nog leuke nummers om te spelen die herkenbaar zijn voor iedereen? En dan bedoel ik niet stairway to heaven, nothing else matters enz maar wat nieuwere nummers.
Sex on Fire, Kings of Leon?
pi_105230078
Heeft iemand nog mooie tabs en/of video's van dit soort rock riffjes/stukjes?

Die in de video zelf wil ik ook gaan proberen zodra ik ontdekt heb hoe je:

The tuning for the rhythms parts, low to high, is D, A, D, A, D, D the top strings tuned to the same pitch.

dat doet. :')

edit: tuning gelukt :7 nu nog dat filmpje.
pi_118030408
hoi,

ik ben een meisje van 14 jaar oud en wil gitaar leren maar heb een paar vragen :?

ik heb een hele oude gitaar (arkoestische, in berschrermhoes) van meer dan 20 jaar op zolder leren is hij dan nog goed?

daarvan zitten er 3 nylon en 3 staalen snaren op maar die moeten hoor nodig vervangen worden, wat voorn snaren moeten erop?

hoelang duurt het als je 1 keer per week les neemt en thuis elke dag oefend waarneer kun je het een beetje, en waarneer kun je bijv. een liedje van 1d spelen (erg domme vraag 8)7) en waarneer ken je alle akorden en noten?

als laatst kun je zoomaar aan die gitaar een band maken dat ik ermee kan staan, natuurlijk leer je het eerst zittend maar later...misschien

ik hoop dat jullie de moeite nemen om erop te reageren,,

alvast bedankt :)

ps. WTF is dit vorn ding (lag ook op zolder nooit geweten wat het is.

<3
pi_118030525
Hey Snoepzakje,

Op youtube staan heel veel tips over de standaard akkoorden, dan heb je er ook meteen een beeld bij :)

Ik heb het ook geprobeerd alleen heb te weinig tijd om een deuntje te kunnen spelen op dat ding! Ik weet wel dat je er echt voor moet gaan zitten wil je een beetje kunnen spelen, maar je bent nog jong genoeg om het goed te leren :)

Ik blijf de topic volgen mochten er specialisten reageren ;)
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:59:44 #188
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_118030639
Er zijn hier ook meerdere topics voor gitaristen. Ook voor beginnende en zelflerende gitaristen.

Deze heb je iig. Gitaristentopic #578: Teken een Gretsch met je etch a sketch Daar kunnen ze je vast ook helpen.
pi_118030984
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 10:50 schreef snoep-zakje het volgende:
hoi,

ik ben een meisje van 14 jaar oud en wil gitaar leren maar heb een paar vragen :?

ik heb een hele oude gitaar (arkoestische, in berschrermhoes) van meer dan 20 jaar op zolder leren is hij dan nog goed?

daarvan zitten er 3 nylon en 3 staalen snaren op maar die moeten hoor nodig vervangen worden, wat voorn snaren moeten erop?

hoelang duurt het als je 1 keer per week les neemt en thuis elke dag oefend waarneer kun je het een beetje, en waarneer kun je bijv. een liedje van 1d spelen (erg domme vraag 8)7) en waarneer ken je alle akorden en noten?

als laatst kun je zoomaar aan die gitaar een band maken dat ik ermee kan staan, natuurlijk leer je het eerst zittend maar later...misschien

ik hoop dat jullie de moeite nemen om erop te reageren,,

alvast bedankt :)

ps. WTF is dit vorn ding (lag ook op zolder nooit geweten wat het is.

[ afbeelding ]
Ga met de gitaar even langs een (goede) muziekwinkel in je omgeving, daar kunnen ze je advies geven over het vervangen van de snaren, kunnen ze voordat je de snaren vervangt (globaal) even kijken of de gitaar verder in orde is, en je advies geven mbt lessen en oefenen.

Hoe lang het duurt voor je een liedje kan spelen hangt heel erg van jezelf af. Sommige mensen kunnen dat na een paar dagen al, en sommige mensen hebben er maanden voor nodig.

Gewoon dagelijks oefenen, ook al heb je zere vingers gewoon door gaan... Het eerste begin is moeilijk, daarna wordt het makkelijker als je de basis eenmaal doorhebt.
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:13:55 #190
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_118030994
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 10:50 schreef snoep-zakje het volgende:
Als hij niet nat is geworden issie waarschijnlijk gewoon goed.

quote:
die 3 "stalen snaren" zijn omwonden en ook nylon, er moet dus gewoon een setje nylon snaren op. Je kan je gitaar meenemen naar de winkel en je daar laten adviseren, en dan kunnen ze ook voordoen hoe je dat moet doen.

quote:
Ligt aan aanleg en motivatie. Hoe meer je oefent, hoe beter en sneller het gaat. In het begin zal je vooral merken dat je nog te weinig kracht in je vingers hebt, je snel kramp en pijn krijgt, en dat je nog niet genoeg eelt op je vingers hebt. Dat komt allemaal wel zolang je blijft spelen en niet afhaakt.

quote:
Als er geen aansluitpunten voor een band zitten zal dat moeilijk worden.

En dat ding op dat plaatje is om je voet op te zetten.

[ Bericht 1% gewijzigd door B-FliP op 16-10-2012 11:20:52 ]
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_118031211
dankje allemaal voor je reacties :)

ik zal met de gitaar naar een winkel gaan, en ik vroeg het omdat ik niet zomaar het geld uit mijn zak trek om een nieuwe te kopen (moet ik zelf doen) maar we zullen zien

toppie dat jullie hebben gereageer (en zo snel) ^O^

groetjes mij
<3
  Moderator dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:02:09 #192
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_118051232
Even een merge met een ander topic. :)

Wordt er nog wat gedaan, of zijn jullie allemaal afgehaakt?
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_118054534
Of ze hebben het allemaal geleerd en zijn gepromoveerd naar het gitaristentopic ;)
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:55:17 #194
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_118054665
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 20:53 schreef cafca het volgende:
Of ze hebben het allemaal geleerd en zijn gepromoveerd naar het gitaristentopic ;)
Of ik heb niet echt tijd meer, en doe er helaas te weinig mee. :(
pi_118221318
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 20:55 schreef bioloogje het volgende:

[..]

Of ik heb niet echt tijd meer, en doe er helaas te weinig mee. :(
Gewoon tijd maken...

Ik leer af en toe bij met een Youtube instructie, heb dan dit topic weinig nodig...
pi_118248789
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 20:53 schreef cafca het volgende:
Te lui, te lui om nieuwe nummers te zoeken die ik leuk vind en mijn niveau zijn
  woensdag 28 augustus 2013 @ 17:55:41 #197
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_130561599
Ook maar eens aan het kijken om te beginnen met gitaarspelen. Geen les, eerst maar eens kijken wat ik mezelf kan aanleren met youtube e.d.

Maar nu nog een gitaar.
http://www.bax-shop.nl/kl(...)product-details.html

Is dat een beetje wat voor beginners? Wil er niet te veel geld aan uitgeven, want wie weet wordt het niets. Ik kan altijd nog een duurdere betere kopen als het een succes is. Maar misschien is dit wel pure bagger? Ik heb er 0,0 verstand van... Moet ik toch net een paar tientjes hoger zitten? Of maakt dat geen moer uit?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 19:54:00 #198
125915 Dribbel_
pi_130565793
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 17:55 schreef Bart het volgende:
Ook maar eens aan het kijken om te beginnen met gitaarspelen. Geen les, eerst maar eens kijken wat ik mezelf kan aanleren met youtube e.d.

Maar nu nog een gitaar.
http://www.bax-shop.nl/kl(...)product-details.html

Is dat een beetje wat voor beginners? Wil er niet te veel geld aan uitgeven, want wie weet wordt het niets. Ik kan altijd nog een duurdere betere kopen als het een succes is. Maar misschien is dit wel pure bagger? Ik heb er 0,0 verstand van... Moet ik toch net een paar tientjes hoger zitten? Of maakt dat geen moer uit?
De reden waarom mensen niet doorgaan met gitaarspelen is omdat het niet lukt.

Een gitaar die constant vals wordt, voor geen meter klinkt en zo kut speelt dat je vingers gelijk pijn doen, dat is een prima recept lijkt me :+
  woensdag 28 augustus 2013 @ 20:00:44 #199
65252 Bart
pi_130566104
Dat klinkt logisch :P. Maar welke gitaar is dan aan te raden, die ik voorstelde of toch een andere?
  woensdag 28 augustus 2013 @ 20:03:05 #200
125915 Dribbel_
pi_130566237
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 20:00 schreef Bart het volgende:
Dat klinkt logisch :P. Maar welke gitaar is dan aan te raden, die ik voorstelde of toch een andere?
Wat voor muziek wil je spelen?
  woensdag 28 augustus 2013 @ 20:05:51 #201
65252 Bart
pi_130566389
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 20:03 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Wat voor muziek wil je spelen?
beetje lekkere popmuziek. oud en nieuw. beetje simpele akkoorden om mee te beginnen uiteraard.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 20:09:16 #202
125915 Dribbel_
pi_130566568
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 20:05 schreef Bart het volgende:

[..]

beetje lekkere popmuziek. oud en nieuw. beetje simpele akkoorden om mee te beginnen uiteraard.
Degene die je nu had gepost is een nylonsnarige gitaar. Kan je uiteraard ook wel dat soort liedjes mee spelen. Maar een western gitaar leent zich daar veel beter voor (Staalsnarig).

Maar logisch dat je niet gelijk al te veel geld uit wilt geven. Wat is je max ? :P
  woensdag 28 augustus 2013 @ 20:18:10 #203
65252 Bart
pi_130566953
Met honderd euro vind ik het eigenlijk wel mooi geweest. Tenzij voor dat geld écht alleen maar bagger te koop is.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 20:27:57 #204
125915 Dribbel_
pi_130567399
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 20:18 schreef Bart het volgende:
Met honderd euro vind ik het eigenlijk wel mooi geweest. Tenzij voor dat geld écht alleen maar bagger te koop is.
Nee hoor voor dat geld kan je wel iets hebben wat prima is om mee te beginnen hoor. Woon je toevallig ergens bij een muziekwinkel in de buurt ? :P
  woensdag 28 augustus 2013 @ 20:30:33 #205
65252 Bart
pi_130567521
Geen idee waar muziekwinkels zitten :7. Maar Amsterdam is om de hoek.
pi_130595901
Ik moet voor een intake leren om simpele liedjes (kinderliedjes met name) on the fly te begeleiden in I-IV-V. In eerste instantie dacht ik een systeem gevonden te hebben door de melodielijn te volgen en de prime en terts te begeleiden door I, de secunde, kwint en septiem te begeleiden door de V en de kwart en sext te begeleiden door IV. Meestal wordt dat echter te chaotisch.

Iemand ideeen hoe dit aan te pakken? Heb ongeveer nog 2 weken om het onder de knie te krijgen vanaf 0.
ウプピエ 八十三 &lt;&lt; u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_130596722
Je kan toch gewoon accoorden/arpeggio's fingerpicken... niet te moeilijk doen, het zijn kinderliedjes, geen JS Bach... :P
pi_130600813
Ik moet het verplicht bij de majeur I, IV, V houden, maar ik ben er nog niet achter wanneer ik welk akkoord precies gebruik. De methode dat je een akkoord net zo lang aanhoudt tot het niet meer klinkt en dan de andere 2 test is te random voor mij. Bedoeling is dat ik direct spot on ben.
ウプピエ 八十三 &lt;&lt; u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_130602038
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:02 schreef uppie83 het volgende:
Ik moet het verplicht bij de majeur I, IV, V houden, maar ik ben er nog niet achter wanneer ik welk akkoord precies gebruik. De methode dat je een akkoord net zo lang aanhoudt tot het niet meer klinkt en dan de andere 2 test is te random voor mij. Bedoeling is dat ik direct spot on ben.
Ah op die manier.
Ik zou dat zelf op gevoel doen; je hoort meestal wel wanneer je over moet gaan, en dit gaat vaak per 2 of 4 maten. Vaak wordt het 12-matenschema (gedeeltelijk) gevolgd. Je hoort het ook aan de melodie, dat zijn vaak akkoordeigen noten met soms wat tussennoten. Dus bijv in C, als een melodiefragment draait om A, C en F dan zit je meestal in F. En als er dan een G of D langskomt moet je naar G.
Luister ook naar de "spanning" van de melodie: de I(maj7) is het meest stabiele akkoord, IV(maj7) is wat "spannender", die wil al een beetje oplossen terug naar de I; de V(7) geeft de meeste spanning en die wil duidelijk oplossen naar I (soms via IV). Dit hoor je terug in de melodie, en soms ook in de tekst, zeker bij traditionele bluesnummers:

1
2
3
4
5
6
7
8
C (inleiding)                  F               C
I went down to the crossroads, fell down on my knees.

F (herhaling)                                  C
I went down to the crossroads, fell down on my knees.

G (conclusie)                  F                C
Asked the Lord above for mercy, "Save me if you please."
pi_130605363
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:02 schreef uppie83 het volgende:
Ik moet het verplicht bij de majeur I, IV, V houden, maar ik ben er nog niet achter wanneer ik welk akkoord precies gebruik.
Op gehoor.
  zaterdag 29 maart 2014 @ 09:34:20 #211
423782 PassThatShit
Just Pass It..
pi_138290772
Iemand vertelde mij dat je een soort van muzikale klok moet hebben tijdens het spelen. Je moet dus met je plektrum heel de tijd heen en weer gaan, of je nou speelt of niet. Nou speel ik al 7 jaar zonder dat te doen, dus misschien heeft iemand tips om zo te leren spelen ?
Dare to be different.
  zaterdag 29 maart 2014 @ 09:57:52 #212
pi_138291139
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 09:34 schreef PassThatShit het volgende:
Iemand vertelde mij dat je een soort van muzikale klok moet hebben tijdens het spelen. Je moet dus met je plektrum heel de tijd heen en weer gaan, of je nou speelt of niet. Nou speel ik al 7 jaar zonder dat te doen, dus misschien heeft iemand tips om zo te leren spelen ?
Als je timing goed is zou ik het vergeten. Die klok kan in je rechtervoet zitten of in je hoofd zodat niemand hem ziet.
  zaterdag 29 maart 2014 @ 14:43:43 #213
423782 PassThatShit
Just Pass It..
pi_138297117
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 09:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als je timing goed is zou ik het vergeten. Die klok kan in je rechtervoet zitten of in je hoofd zodat niemand hem ziet.
maar mn timing is lang niet goed..
Dare to be different.
  zaterdag 29 maart 2014 @ 15:43:09 #214
pi_138298236
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 14:43 schreef PassThatShit het volgende:

[..]

maar mn timing is lang niet goed..
Dan installeer je een metronoom-ap op je telefoon.
  zondag 30 maart 2014 @ 19:52:50 #215
108913 Godshand
guide4you
pi_138336354
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 09:34 schreef PassThatShit het volgende:
Gewoon een strakke drummer in je band hebben. Dan komt alles goed. En thuis een metronoom app of een drumcomputertje gebruiken..
pi_138356860
Wat een onzin lees ik hier. De techniek van wisselslag is absoluut essentieel, *ook* met gebruik van een metronoom of retestrakke drummer. Als je ook maar een klein beetje verder wil komen als slaggitarist dien je de wisselslag volledig te beheersen, met je ogen dicht, zonder na te denken.

Idee is dat je je slaghand constant een op/neer beweging laat maken. De hele tijd. Neerslag op de tel, opslag tussen de tel. Je speelt dan eigenlijk een ritme van achtste (of soms zestiende, afh van het tempo) noten. Door de snaren aan te slaan, of juist niet creeer je een ritme. Je kan ipv niet aanslaan ook de snaren dempen met je frethand. Door die constant doorgaande beweging van je rechterhand krijg je een strak ritme, en doordat een neerslag anders klinkt dan een opslag krijg je juiste accenten en kun je ook echt de basis van een groove neerleggen. Met alleen neerslag, of als je "maar wat doet" krijg je nooit echt een strak ritme of blijft het op zijn best veel te vlak.

Wat je nog preciezer doet is een soort van ovaal-beweging maken met je slaghand. Het middelpunt van de ovaal ligt dan precies in het midden van de snaren bij een strak ritme. Als je het middelpunt van de ovaal iets lager plaatst (ergens rond de G snaar) krijg je een swing-ritme. Nog iets lager en het wordt een gesyncopeerd ritme. Kwestie van experimenteren en veel oefenen.
pi_139011910
Hoe leren jullie die toonladders op het fretbord goed?

ik ken er 2 heel goed, de majeur en mineur, liggen lekker naast elkaar, beginnend vanaf de eerste snaar. Maar dan houdt het op en zeker op andere posities beginnen of verder gaan is lastig.

Omdat ik wel weet welke noten het bevat vind ik het wel maar dat is langzaam uittellen. Ik denk dan "Ohja, nu komt de C die zit daar en daar" maar hoe kan ik nou flitsend soleren, als ik niet in een oogwenk naar de eerste positie terugkan zonder te bedenken waar ik heen moet? Op gehoor klinkt leuk, leuk als ik weet dat ik naar een E wil, die ken ik vooral heel goed op de eerste 2 snaren en de laatste snaar waar die zit.

Of leren jullie schemaatjes uit het hoofd? (net zoals je vanaf de eerste positie een bepaald schema hebt om naar de 7e fret te gaan in a mineur). Hoe weten jullie dus waar de tonen liggen die je wil pakken? Ik repeteer me een ongeluk aan die stomme toonladders maar alleen de vaste loopjes blijven hangen.
pi_139012509
Zoals altijd: kwestie van heel veel oefenen. Toonladders kun je in 5 posities over de hals spelen, waar je vingers dus de hele toonladder boven dezelfde frets blijven. In 3 van de 5 posities moet je wel soms een fret extra strekken met je pink, dan blijven de andere vingers in positie.

Leer waar de grondtonen liggen voor elke positie en ook de andere belangrijke tonen (bijv kwart, kwint). Begrijp ook het verband tussen de mineur en majeur: ze bevatten dezelfde tonen maar hebben alleen een andere begintoon. Bijv C majeur is C D E F G A B en A mineur (aeolisch) is A B C D E F G. Je kan dus dezelfde posities gebruiken, alleen drie frets verschoven!

Leer de toonladders op allerlei manieren: niet alleen op en neer, maar ook in tertsen, kwarten, zowel omhoog als omlaag. Als je alle posities goed kent kun je gaan oefenen hoe je die verschillende posities met elkaar kan verbinden. Als je maar genoeg oefent dan wordt het vanzelf een automatisme.

Als je dit toch lastig vindt kun je ook beginnen met de pentatonische ladder; deze is makkelijker want maar 5 tonen. Als je die over de hele hals kan spelen hoef je nog maar 2 tonen erbij te leren. ;)
pi_139013510
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 15:02 schreef Farenji het volgende:
Zoals altijd: kwestie van heel veel oefenen. Toonladders kun je in 5 posities over de hals spelen, waar je vingers dus de hele toonladder boven dezelfde frets blijven. In 3 van de 5 posities moet je wel soms een fret extra strekken met je pink, dan blijven de andere vingers in positie.

Leer waar de grondtonen liggen voor elke positie en ook de andere belangrijke tonen (bijv kwart, kwint). Begrijp ook het verband tussen de mineur en majeur: ze bevatten dezelfde tonen maar hebben alleen een andere begintoon. Bijv C majeur is C D E F G A B en A mineur (aeolisch) is A B C D E F G. Je kan dus dezelfde posities gebruiken, alleen drie frets verschoven!

Leer de toonladders op allerlei manieren: niet alleen op en neer, maar ook in tertsen, kwarten, zowel omhoog als omlaag. Als je alle posities goed kent kun je gaan oefenen hoe je die verschillende posities met elkaar kan verbinden. Als je maar genoeg oefent dan wordt het vanzelf een automatisme.

Als je dit toch lastig vindt kun je ook beginnen met de pentatonische ladder; deze is makkelijker want maar 5 tonen. Als je die over de hele hals kan spelen hoef je nog maar 2 tonen erbij te leren. ;)
Ok, leuke raad en dit blaten mensen op Youtube ook.

Hoe heb je het zelf gedaan? Wat was de eerste toonladder die je zelf leerde? Is blind spelen nuttig?
pi_139014178
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 15:35 schreef Godshand het volgende:

[..]

Ok, leuke raad en dit blaten mensen op Youtube ook.

Hoe heb je het zelf gedaan? Wat was de eerste toonladder die je zelf leerde? Is blind spelen nuttig?
Toen ik gitaar ging spelen had ik al veel muziek-ervaring (9 jaar trompet) dus de toonladders en theorie kende ik wel, dat scheelde. En ik ben meteen begonnen met gitaarles toen. De eerste ladder die ik speelde was E mineur (of G majeur) pentatonisch, in de open positie. Die heb ik toen uitgebreid naar de positie daarnaast, en daarna verder.

Eerste volledige ladder was C majeur (uiteraard) ook in de open positie. Die heb ik toen een keer uitgetekend op een fretboard op papier tot de 12e fret en dan zie je vanzelf de verschillende posities liggen. Daarna heel veel oefenen.

Wat betreft blind spelen; ik heb heel vaak toonladders e.d. zitten oefenen tijdens het tv kijken, dat werkt wel. Is wel handig als je niet de hele tijd op je fretboard hoeft te koekeloeren. :D
pi_152323122
Zo, oud topic dit :D ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')