abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:34:19 #1
258706 QuincydeKoster
Gamer in CPU en RAMgeheugen :D
pi_94187139
Hoi, schattige knuffelnewbie!

Welkom in het topic voor gitaarnewbies die wat hulp kunnen gebruiken. In dit topic kun je alles kwijt wat met het leren van gitaar spelen te maken heeft. Alles wat niet met leren te maken heeft, kan in het algemenere Gitaristentopic (zie de forumindex van Muziek)

Tabs & Chords
Gitaarliedjes 1 en 2.
http://www.ultimate-guitar.com/
http://www.mxtabs.net/
http://www.chordie.com/
http://www.911tabs.com
http://www.guitaretab.com/
http://www.guitartabs.cc/
http://chordfind.com

De laatste heeft ook een reverse chordfind, voor als je in een tab een akkoord tegenkomt waarvan je graag wil weten wat voor akkoord het is.

http://www.justinguitar.com

Gratis cursus akkoorden
http://www.cursusnetwerk.nl/moodle/mod/resource/view.php?id=1033

Vorige topics
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18]
Leer hier gitaar spelen #20
Vragen? Stel ze gerust.

Succes!

*O* Rock on! *O*
Dit is mijn signature.
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:37:52 #2
258706 QuincydeKoster
pi_94187253
quote:
10s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:33 schreef QuincydeKoster het volgende:
Kunnen jullie jullie meningen geven over mijn Bohemian Rhapsody solo?

http://www.zshare.net/audio/8784743881073981/
Dit is mijn signature.
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:56:54 #3
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_94187942
Niet goed, meer oefenen.
O)))
  woensdag 16 maart 2011 @ 17:46:23 #4
258706 QuincydeKoster
pi_94200492
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:56 schreef arucard het volgende:
Niet goed, meer oefenen.
Noem eens een punt dat verbetering nodig heeft dan? (Ik sta er zelf al van te kijken dat ik het uberhaupt kan :\)
Dit is mijn signature.
  woensdag 16 maart 2011 @ 18:24:09 #5
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_94202132
Ja maar wat wil je, dat je het kan, of dat je het goed kan?
O)))
  woensdag 16 maart 2011 @ 22:08:37 #6
258706 QuincydeKoster
pi_94215801
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 18:24 schreef arucard het volgende:
Ja maar wat wil je, dat je het kan, of dat je het goed kan?
Ik ben er al trots op dat ik het kan, nu oefen ik hem regelmatig (lees; 3x per uur) om hem ook echt goed te doen.
Dit is mijn signature.
pi_94218411
quote:
10s.gif Op woensdag 16 maart 2011 17:46 schreef QuincydeKoster het volgende:

[..]

Noem eens een punt dat verbetering nodig heeft dan? (Ik sta er zelf al van te kijken dat ik het uberhaupt kan :\)
Sorry maar je kan het helemaal niet. Je raakt toevallig misschien wat noten maar dat is niet genoeg om iets te "kunnen".
Begin eens met een stuk dat wel binnen je mogelijkheden ligt want dit is niet om aan te horen. Je moet niet proberen om te vliegen als je nog maar nauwelijks kan kruipen...
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:12:03 #8
258706 QuincydeKoster
pi_94219517
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:52 schreef Farenji het volgende:

[..]

Sorry maar je kan het helemaal niet. Je raakt toevallig misschien wat noten maar dat is niet genoeg om iets te "kunnen".
Begin eens met een stuk dat wel binnen je mogelijkheden ligt want dit is niet om aan te horen. Je moet niet proberen om te vliegen als je nog maar nauwelijks kan kruipen...
Een stuk dat binnen mijn mogelijkheden ligt.. Noem eens een voorbeeld (Serieuse interesse.. MAAR als je smoke on the water zegt ga ik helemaal nuts.. dat was het eerste wat ik leerde en stelt ook geen ruk voor :\)
Dit is mijn signature.
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:18:28 #9
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_94219816
Je kan proberen eigen nummers te schrijven.
O)))
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:22:58 #10
258706 QuincydeKoster
pi_94220051
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:18 schreef arucard het volgende:
Je kan proberen eigen nummers te schrijven.
Dat gaat mij niet lukken (Nog niet iig) Daarvoor zal ik toch echt in ieder geval lessen moeten nemen om de akkoorden erin geramd te krijgen (Ik leer nu beetje bij beetje akkoorden, door bijv de tabs van Crazy Little Thing Called Love erbij te pakken en hierop het ritme te spelen, aangezien dit ritme akkoorden is en bij de tabs die ik gebruik de akkoorden ook staan aangegeven)
Dit is mijn signature.
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:24:01 #11
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_94220097
power chords ken je toch wel
O)))
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:26:26 #12
258706 QuincydeKoster
pi_94220210
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:24 schreef arucard het volgende:
power chords ken je toch wel
Hoogst waarschijnlijk niet (Ja ik weet het, ik heb mezelf zojuist goed voor paal gezet :') )
Dit is mijn signature.
pi_94220436
quote:
10s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:12 schreef QuincydeKoster het volgende:

[..]

Een stuk dat binnen mijn mogelijkheden ligt.. Noem eens een voorbeeld (Serieuse interesse.. MAAR als je smoke on the water zegt ga ik helemaal nuts.. dat was het eerste wat ik leerde en stelt ook geen ruk voor :\)
Ik kan niet beoordelen wat wel binnen je mogelijkheden ligt want daarvoor ken ik je gitaarspel niet goed genoeg; aan de hand van 1 solo-opname is dat niet te zeggen. Ik zeg alleen maar dat de solo van bohemian rhapsody klaarblijkelijk erbuiten ligt. Probeer gewoon zelf een stuk te vinden dat wel uitdagend genoeg is maar wat je wel fatsoenlijk kan spelen; dwz:
- ritmisch strak, netjes en kloppend;
- de juiste noten spelen en niet misgrijpen of uitglijden;
- op tijd beginnen(!!!) en op tijd eindigen.

Als dat goed lukt, dan pas verder naar de moeilijkere zooi, niet eerder.

En een andere tip: leer je snaren eens fatsoenlijk te dempen; al die herrie aan het begin is toch niet om aan te horen...
pi_94220606
quote:
10s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:22 schreef QuincydeKoster het volgende:

[..]

Dat gaat mij niet lukken (Nog niet iig) Daarvoor zal ik toch echt in ieder geval lessen moeten nemen om de akkoorden erin geramd te krijgen (Ik leer nu beetje bij beetje akkoorden, door bijv de tabs van Crazy Little Thing Called Love erbij te pakken en hierop het ritme te spelen, aangezien dit ritme akkoorden is en bij de tabs die ik gebruik de akkoorden ook staan aangegeven)
Op zich is het niet zo'n heel gek idee om bij de basis te beginnen en wat les te nemen hoor.
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:36:22 #15
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_94220648
quote:
10s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:26 schreef QuincydeKoster het volgende:

[..]

Hoogst waarschijnlijk niet (Ja ik weet het, ik heb mezelf zojuist goed voor paal gezet :') )
Je hoeft ook niet te weten hoe ze heten om ze te spelen.
Je pakt een willekeurige noot met je wijsvinger, en je ringvinger of pink gaat op de fret die 1 snaar omhoog en 2 fretten naar rechts zit.
O)))
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:37:16 #16
258706 QuincydeKoster
pi_94220676
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:31 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik kan niet beoordelen wat wel binnen je mogelijkheden ligt want daarvoor ken ik je gitaarspel niet goed genoeg; aan de hand van 1 solo-opname is dat niet te zeggen. Ik zeg alleen maar dat de solo van bohemian rhapsody klaarblijkelijk erbuiten ligt. Probeer gewoon zelf een stuk te vinden dat wel uitdagend genoeg is maar wat je wel fatsoenlijk kan spelen; dwz:
- ritmisch strak, netjes en kloppend;
- de juiste noten spelen en niet misgrijpen of uitglijden;
- op tijd beginnen(!!!) en op tijd eindigen.

Als dat goed lukt, dan pas verder naar de moeilijkere zooi, niet eerder.

En een andere tip: leer je snaren eens fatsoenlijk te dempen; al die herrie aan het begin is toch niet om aan te horen...
Hmm Ik zit nu te denken aan American Idiot (Nummertje wat ik op mijn akkoestische gitaar geleerd heb :\) En over dat dempen.. oeps?

DIt zijn trouwens wel tips waar ik wat aan heb :Y Thank you :)
Dit is mijn signature.
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:37:48 #17
258706 QuincydeKoster
pi_94220694
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:36 schreef arucard het volgende:

[..]

Je hoeft ook niet te weten hoe ze heten om ze te spelen.
Je pakt een willekeurige noot met je wijsvinger, en je ringvinger of pink gaat op de fret die 1 snaar omhoog en 2 fretten naar rechts zit.
Dat zijn powerchords? :o Dan ken ik er al genoeg _O- (Smells like teen spirit, American Idiot)

En nu mijn bedje opzoeken.
Dit is mijn signature.
pi_94271198
Ben nu een maand of vijf aan het spelen. Heb een goede berg akkoorden in de vingers en begin wat van de theorie te begrijpen. Het enige waar ik moeite mee heb is ritme/slag. Iedereen roept altijd dat je dat vooral zelf moet uitvinden en dat het niet zoveel uitmaakt, maar het gevolg is dat ik telkens op hetzelfde uitkom. elk liedje speel ik D UD UDU of D DUDU D DUDU. Nou kom je daar een aardig eind mee maar het is nogal eentonig en slaat ook soms de plank mis. Dus: hoe kan ik mezelf wat variatie in ritme aanleren? goede oefeningen, liedjes, tips? Danku w/
pi_94273113
Cliché, maar.. dat moet je vaak toch echt leren horen. :$

Heb je ooit wat van Justin of Marty Guitar gezien? Zij leggen vaak op een duidelijke manier uit hoe het ritme gaat, erg leerzaam lijkt me.
pi_94274654
Je moet gewoon nieuwe dingen proberen. Begin eens bij "nul", dwz alle snaren afdempen en alles aanslaan (elke tel; zowel op- als neerslag) zodat je een percussie-achtig geluid krijgt. En dan af en toe eens de snaren indrukken zodat een accoord klinkt; en dan maar experimenteren. Bijv pak eerst een willekeurige neerslag; probeer het dan eens met de opslag erna of ervoor, etc. Combineer dingetjes met elkaar. Uiteindelijk kom je vanzelf wel op leuke en nieuwe patroontjes.
pi_94292020
Als je het kan kun je zelf eigen solo's proberen te bedenken. Gewoon simpelweg uit E pentatonisch of E aprregio ( Natuurlijk kun je ook uit andere toonladders loopjes maken, maar dat waren slechts voorbeelden.) Gewoon niets wat lekker achter elkaar aansluit en goed aanhoort voor anderen.

Voordat je een elektrische gitaar kocht, hoelang heb je op een akoestische gespeelt? 'T eerste wat je kan doen is bijvoorbeeld een akoestische kopen om de basis te gaan beheersen. Barré akkoorden leggen etc, gewone akkoorden, power chords ( maar die ken je al zo te zien ) etc etc.

Ik heb ongeveer 1 jaar akoestische les gehad, ookal was het af en toe minder leuk ik ben gewoon door blijven oefenen. Nu speel ik ongeveer 1,6 jaar elektrische gitaar. Daarbij afgelopen maand nog een 7 snaar gekocht omdat ik wat voor het zwaardere werk ga.

Ik speel veel nummers, zoals bijvoorbeeld deze:

etc etc...

Dus in totaal speel ik nu 2,6 jaar gitaar. En ik vindt het echt super gaaf man! Gitaarspelen ownt gewoon alles ;)

Kortom: Vooral blijven door oefenen.
(Bovenstaande nummers van Epica is allemaal gedaan met een 7 snarige, behalve Seif Al Din. Dat kan ook op een 6 snarige gedaan worden. Natuurlijk kun je je 6 snarige ook verlagen naar een 7 snaar tuning. Door hem in B, E, A, D, F#, B te zetten. Maar de normale 7 snaar tuning ( dat weet iedereen ) is B, E, A, D, G, B, E. )

[ Bericht 1% gewijzigd door Narasan op 18-03-2011 15:08:15 ]
pi_94425462
Heb nu 1.5 jaar een gitaar, en ik vind spelen met een plectrum nog steeds retemoeilijk. Sla vaak de verkeerde snaren aan, ik moet steeds blijven kijken naar mijn rechterhand ipv dat ik mezelf kan focussen op de hand waar ik de snaren mee demp. Tokkelen gaat wel redelijk goed. Hoe kan ik hier beter in worden? Iemand speciale oefeningen hiervoor?
pi_94429653
Je kan je pink op je gitaar zetten als "anker" zodat je een referentie hebt en makkelijker de juiste snaren raakt.
pi_94441616
Hallo, ik denk er sinds een tijdje aan om een gitaar te kopen en mezelf dingen aanleren dmv youtube boeken en tabs, op school heb ik wel een beetje noten leren lezen. Nu moet ik natuurlijk wel een gitaar hebben. Ik had zelf al wat uitgezocht en begrepen dat ik eentje nodig heb met stalen snaren. Nu wil ik er niet teveel geld aan uitgeven omdat ik nog niet helemaal overtuigd ben dat ik het echt langdurig leuk ga vinden. Ik dacht aan een budget van ong. 80 euro of minder, ik weet dat dat heel weinig is.

Kan iemand mij dingen aanraden?
pi_94442881
quote:
5s.gif Op maandag 21 maart 2011 21:22 schreef ElmoFan het volgende:
Hallo, ik denk er sinds een tijdje aan om een gitaar te kopen en mezelf dingen aanleren dmv youtube boeken en tabs, op school heb ik wel een beetje noten leren lezen. Nu moet ik natuurlijk wel een gitaar hebben. Ik had zelf al wat uitgezocht en begrepen dat ik eentje nodig heb met stalen snaren. Nu wil ik er niet teveel geld aan uitgeven omdat ik nog niet helemaal overtuigd ben dat ik het echt langdurig leuk ga vinden. Ik dacht aan een budget van ong. 80 euro of minder, ik weet dat dat heel weinig is.

Kan iemand mij dingen aanraden?
Koop niet een te goedkope gitaar, goedkoop is vaak duurkoop.
Een heel goedkope gitaar zal minder lekker spelen en slechter klinken, en zal dus ook minder motiverend werken. As je wel een beetje goede gitaar koopt en je vindt het niet meer leuk dan is het vrij makkelijk om hem weer te verkopen. Een gitaar weggooien, daarvan schieten bij mij de tranen in de ogen bij de gedachte alleen al, zelfs als het een barrel is. ;)
Ik zou dus zelf wel iets meer dan 80 euro besteden. Het is een investering voor de toekomst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')