Als je echt puur links bent, ga dan op zoek naar een linkshandige gitaar of draai je snaren om. Zeker wanneer je moeite hebt met bepaalde dingen, is het aan te raden om het in elk geval eens uit te proberen.quote:Op dinsdag 19 april 2011 18:51 schreef Ezell het volgende:
Ik heb een vraagje. Ik heb een rechtse gitaar en ik ben links. Mijn rechtse hand heeft soms een beetje moeite met het aanslaan van akkoorden, want ik ben echt iemand die alles met haar linkse hand doet. Hebben jullie misschien tips om dit te probleem op te lossen? Ik dacht zelf om het te blijven oefenen, maar misschien hebben jullie nog andere ideeën.
Ik ben niet van plan om een nieuwe gitaar te komen, want ik heb al een gitaar gekocht (tijd geleden, maar ach). Ik wil wel proberen om mijn gitaar linkshandig te maken, maar ik weet niet hoe dat moet. Ik heb echt geen idee hoe ik de snaar aan de onderkant los kan maken en of ik dat zelf wel kan doen. Weten jullie misschien hoe het moet? Ik weet niet hoe dat ding bij de snaren heet, dus ik heb even een foto gemaakt van mijn gitaar.quote:Op woensdag 20 april 2011 22:01 schreef brother52 het volgende:
[..]
Als je echt puur links bent, ga dan op zoek naar een linkshandige gitaar of draai je snaren om. Zeker wanneer je moeite hebt met bepaalde dingen, is het aan te raden om het in elk geval eens uit te proberen.
Ik ben zelf puur links en rechtshandig begonnen maar gelukkig al snel overgestapt op een linkshandige gitaar, dat ging me stukken beter af.
Intonatie is de toonkleur?quote:Op woensdag 20 april 2011 22:27 schreef brother52 het volgende:
De snaren los draaien en dan de pinnetjes er uit trekken.
Maar als je de snaren om gaat draaien, zit je wel met 2 andere problemen.
Omdat de kam in de brug een beetje schuin staat, zal je intonatie niet meer kloppen, en ook je topkam zul je eigenlijk om moeten draaien (of uitvijlen).
Dan probeer ik het nog wel eventjes met een gitaar voor rechtshandigen.quote:Op woensdag 20 april 2011 22:27 schreef brother52 het volgende:
De snaren los draaien en dan de pinnetjes er uit trekken.
Maar als je de snaren om gaat draaien, zit je wel met 2 andere problemen.
Omdat de kam in de brug een beetje schuin staat, zal je intonatie niet meer kloppen, en ook je topkam zul je eigenlijk om moeten draaien (of uitvijlen).
Of je laat het zo en draait de gitaar om. De lage E zit dan onderquote:Op woensdag 20 april 2011 22:38 schreef Ezell het volgende:
[..]
Dan probeer ik het nog wel eventjes met een gitaar voor rechtshandigen.
Nee, eerder de zuiverheid.quote:
Dan raken je vingers bij sommige akkoorden behoorlijk in de knoop.quote:Op woensdag 20 april 2011 22:48 schreef Godshand het volgende:
[..]
Of je laat het zo en draait de gitaar om. De lage E zit dan onder
Oké, dat gaat dus ook niet lukken. Mijn zus heeft een akoestische gitaar waar ze niets mee doet, misschien mag/kan ik die linkshandig maken.quote:Op woensdag 20 april 2011 22:51 schreef brother52 het volgende:
[..]
Dan raken je vingers bij sommige akkoorden behoorlijk in de knoop.
Ja, ik spreek uit ervaring.
Het is gewoon een andere manier van akkoorden pakken aanleren...quote:Op woensdag 20 april 2011 22:51 schreef brother52 het volgende:
[..]
Dan raken je vingers bij sommige akkoorden behoorlijk in de knoop.
Ja, ik spreek uit ervaring.
Was het maar zo simpel. Het is namelijk vooral de manier die je je al hebt aangeleerd weer afleren.quote:Op donderdag 21 april 2011 00:08 schreef Godshand het volgende:
[..]
Het is gewoon een andere manier van akkoorden pakken aanleren...
De user waar het om gaat moet nog beginnen met gitaarspelen dus niets geleerd nog. Zoals ik al zei speelt een gitaarleraar prima zo dus het kan zeker..quote:Op donderdag 21 april 2011 00:16 schreef brother52 het volgende:
[..]
Was het maar zo simpel. Het is namelijk vooral de manier die je je al hebt aangeleerd weer afleren.
En voor mij heeft het sowieso weinig nut om het af te leren want ik heb niet zo vaak een rechtshandige gitaar vast.
Ik heb ook eerst een linkshandige gitaar gehad aan het begin. Na 6 maanden ben ik overgegaan op rechts, wel even wennen natuurlijk, maar dat komt wel na een paar weken kon ik de open akkoorden al gewoon makkelijk pakken.quote:Op dinsdag 19 april 2011 18:51 schreef Ezell het volgende:
Ik heb een vraagje. Ik heb een rechtse gitaar en ik ben links. Mijn rechtse hand heeft soms een beetje moeite met het aanslaan van akkoorden, want ik ben echt iemand die alles met haar linkse hand doet. Hebben jullie misschien tips om dit te probleem op te lossen? Ik dacht zelf om het te blijven oefenen, maar misschien hebben jullie nog andere ideeën.
Ik heb wel al wat geleerd hoor, maar ik heb nog steeds moeite met mijn rechterhand. Ik gebruik mijn rechterhand 'nauwelijks' in het dagelijkse leven. Vandaar.quote:Op donderdag 21 april 2011 00:31 schreef Godshand het volgende:
[..]
De user waar het om gaat moet nog beginnen met gitaarspelen dus niets geleerd nog. Zoals ik al zei speelt een gitaarleraar prima zo dus het kan zeker..
Je zult met gitaar spelen toch eigen allebei de handen moeten gebruiken en dat is aan allebei de kanten even moeilijk (misschien zijn de akkoorden en het wisselen nog wel het moeilijkst). Ik zou je dus aanraden gewoon een rechtshandige gitaar te gaan gebruiken en dat leren. Niet alleen omdat het niet uitmaakt, maar ook omdat je zo op feestjes of gewoon bij vrienden thuis daar de gitaar kan pakken en pielen.quote:Op vrijdag 22 april 2011 00:13 schreef Ezell het volgende:
[..]
Ik heb wel al wat geleerd hoor, maar ik heb nog steeds moeite met mijn rechterhand. Ik gebruik mijn rechterhand 'nauwelijks' in het dagelijkse leven. Vandaar.
Ik leerde vooral gitaarspelen door eerst het ritme van een nummer te horen. Ik heb dan wel het voordeel dat ik drummer ben, ik tik een ritme zo mee. Ipv tikken, ging ik over op aanslaan of dempende bewegingen te maken (snaren dempen doe je bij metalquote:Op vrijdag 22 april 2011 00:13 schreef Ezell het volgende:
[..]
Ik heb wel al wat geleerd hoor, maar ik heb nog steeds moeite met mijn rechterhand. Ik gebruik mijn rechterhand 'nauwelijks' in het dagelijkse leven. Vandaar.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 | Intro + verse: D 4-3-2-1-2-3 4-3-2-1-2-3 G 6-3-2-1-2-3 6-3-2-1-2-3 Chorus: G 6-3-2 G/F# 6-3-2 Em 6-3-2-1-2-3 6-3-2-1-2-3 E 5-3-2-1-2-3 5-3-2-1-2-3 Em 6-3-2-1-2-3 6-3-2-1-2-3 E 5-3-2-1-2-3 5-3-2-1-2-3 Bridge: F# 6-3-2-1-2-3 6-3-2-1-2-3 Bm 5-3-2-1-2-3 5-3-2-1-2-3 F# 6-3-2-1-2-3 6-3-2-1-2-3 Bm 5-3-2-1-2-3 5-3-2-1-2-3 F# 6-3-2-1-2-3 6-3-2-1-2-3 Bm 5-3-2-1-2-3 5-3-2-1-2-3 C 5-3-2-1-2-3 5-3-2-1-2-3 G 6-3-2-1-2-3 6-3-2-1-2-3 C 5-3-2-1-2-3 5-3-2 C/B 5-3-2 Am 5-3-2-1-2-3 |
Soms op gevoel, en soms gewoon 500 keer het nummer luisteren en proberen mee te spelen.quote:Op donderdag 28 april 2011 11:51 schreef cafca het volgende:
Nothing Else Matters is volgens mij in 6/8e maat, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat elk akkoord een volledige maat duurt.
Meestal kun je wel horen wanneer je moet overpakken, ritme doe ik meestal gewoon op gevoel, is heel moeilijk uit te leggen, als je gewoon het origineel in je achterhoofd houdt, moet het eigenlijk vanzelf gaan......
Voor akkoordenschema's geldt dat je het ritme van het nummer moet kennen. Je moet het nummer dus eens gehoord hebben, Heb je het nummer niet, dan zou je eigenlijk notenschrift moeten hebben. Noten geven namelijk de toon aan en de duur van de toon. Maatstrepen wanneer de maat afgelopen is. Een tussen vorm is tablaturen ( "tabs" ) downloaden, maar ook hier geldt dat je dan het originele nummer moet kennen.quote:Op donderdag 28 april 2011 11:39 schreef De Wouzeraar het volgende:
Nog even een vraagje aan de meer ervaren gitaristen hier:
Als ik de akkoorden van een nummer opzoek, vind ik bijvoorbeeld zoiets voor Nothing Else Matters:
http://www.azchords.com/m(...)ers-tabs-110725.html
Maar hoe haal ik hier precies het ritme uit en dan vooral hoe vaak ik het akkoord moet spelen? Is dat gewoon 1 keer bij de betreffende lettergreep waar het akkoord boven staat? Of moet ik gewoon goed naar het nummer luisteren om uit te vinden welk akkoord wanneer wordt gespeeld?
Mijn gitaarleraar schrijft bij elk liedje namelijk zelf het akkoordenschema ernaast voor mij (bijv.: vierkwartsmaat, |AAAA|DDDD|AAAA|DDDD|), dan is het makkelijk. Ik kan het wel aan hem vragen, maar zou ook graag zelf weten hoe ik dit voor een willekeurig liedje kan doen.
Ach tegenwoordig is alles op Youtube te vindenquote:Op donderdag 28 april 2011 12:18 schreef cafca het volgende:
Dat inderdaad. Een nummer spelen van tabs zonder het te kennen is idd bijna onmogelijk.....
Ja.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 19:08 schreef De Wouzeraar het volgende:
Nog even een vraagje hoor. Hoe veel ik ook oefen, het lukt me maar niet om de barré akkoorden goed te spelen. Als ik mijn vinger over de fret heen leg, drukt hij namelijk niet alle snaren evenveel in, waardoor er altijd één snaar niet mooi klinkt. Die snaar zit zeg maar onder mijn kootje, waar mijn vinger iets minder dik is...
Zijn jullie dit probleem ook weleens tegen gekomen?
Oké, thanks, meer oefenen dus. ;-)quote:Op vrijdag 6 mei 2011 19:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja.![]()
Dan moet je je vinger iets anders leggen, zodat je wel alle snaren netjes pakt (dus weer veel oefenen).
Of per akkoord kijken welke snaren je ongestraft kan dempen (omdat er al een andere vinger op staat) en dan je vinger zo leggen dat je de snaren pakt die je MOET pakken.
Met wat oefening kan je een barré ook met een rechte vinger zetten. Maar het helpt wel om je middelvinger bovenop je wijsvinger te leggen (als je die toevallig over hebt) en ik zit nu met een Les Paul op schoot. Die hebben wat dikkere frets, en dat maakt het ook iets makkelijkerquote:Op vrijdag 6 mei 2011 19:16 schreef De Wouzeraar het volgende:
[..]
Oké, thanks, meer oefenen dus. ;-)
De barré akkoorden helemaal aan de linkerkant van de fret gaan trouwens wel goed: als ik mijn elleboog helemaal in mijn zij druk kan ik mijn vinger kantelen. Maar als ik naar rechts ga kan mijn arm niet verder naar rechts, dus zit ik met dat probleem.
bedankt voor de tipquote:Op zaterdag 7 mei 2011 14:17 schreef CoiLive het volgende:
Beste lessen over Barre akkoorden:
Ik vind dat iedereen die gitaar leert (wil leren) spelen de hele course van beginner tot de intermediate moet volgen op justinguitar.com (tenzij je echt echt geen Engels kan). Beste course op het internet!
Aan de andere kant, waarom wil je een nummer spelen dat je niet kent?quote:Op donderdag 28 april 2011 12:18 schreef cafca het volgende:
Dat inderdaad. Een nummer spelen van tabs zonder het te kennen is idd bijna onmogelijk.....
/ = slide omhoog. br is bend return naar die noot (9b 9r is dus 9 benden en weer "unbenden") FB = Full bend, qb = quarter bend. Er zou gewoon een legenda bij moeten staan btw. ^^^^ weet ik neit xDquote:Op zaterdag 7 mei 2011 16:58 schreef ElmoFan het volgende:
Ain't it fun Intro:
|------------------------|----------------5--7-5-7b^^|
|------------------------|-3-5-3-5b-5b---------------|
|----------------2-4^^^^-|---------------------------|
|------------2-4---------|---------------------------|
|--2---2-4-5-------------|---------------------------|
|------------------------|---------------------------|
|-7-10/12-12b-12b-10fb-r-10-|-7qb-------|
|---------------------------|-----12-10-|
|---------------------------|-----------|
|--------------------------------------|--------------------------|
|-10b-7-7-10-7-10b-r--7----------------|--------------------------|
|-----------------------9-9b-7-9-7-----|---7-9-7-9b-(9)-r-9b--797-|
|----------------------------------7-9-|-9------------------------|
|-----------------------|-------7------------------------|
|-----------------------|---------10---------------------|
|-9-7-9b-9b-p7-9-7b-----|-7-9fb------r-9-7b-----7-9-7-9b-|
|-------------------9-9-|-------------------9-9----------|
|-----------------------|--------------------------------|
|-----------------------|--------------------------------|
|----------------|-----------------------------|
|-7-10-7---------|--------12-12----------------|
|--------9-7-9---|-7-9-9b-------9-9b-p7--9-9-7-|
|--------------9-|-----------------------------|
|------------------------------|
|----------9-------------------|
|-9-7-9-9b---9r----7-9-7-9-7---|
|----------------------------9-|
Kan iemand de dikgedrukte dingen uitleggen? B is bend, meer weet ik niet. / is slide toch?
ok bedankt, staat geen legenda bij: http://www.guitaretab.com/g/guns-n-roses/25773.htmlquote:Op zaterdag 7 mei 2011 17:12 schreef QuincydeKoster het volgende:
[..]
/ = slide omhoog. br is bend return naar die noot (9b 9r is dus 9 benden en weer "unbenden") FB = Full bend, qb = quarter bend. Er zou gewoon een legenda bij moeten staan btw. ^^^^ weet ik neit xD
Dat zei hij inderdaad ook.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:26 schreef brother52 het volgende:
Dan heb je een goede verkoper gehad.![]()
Prijs/kwaliteit verhouding van Cort (de akoestische gitaren in elk geval) is erg goed.
Alphenaar in Haarlemquote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:35 schreef brother52 het volgende:
Klopt helemaal![]()
Welke winkel was dat trouwens?
Over het algemeen sla je de bovenste 2 snaren (E en A) niet aan, voor de rest weet ik niet zoveel van theoriequote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:34 schreef boskameel het volgende:
Vraagje, hoe zit dat eigenlijk met akkoorden? Ik pak bv het d akkoord, dan sla je dus de noten e a d a d f# aan, maar waarom heet dit dat een d akkoord? Is er een site die dit uitlegt (liefst in jip en janneke taal)?
Dat heet geen D akkoord, want in een D akkoord zit geen E. De dikste twee snaren dien je niet aan te slaan bij dit akkoord. Een A zit wel in het akkoord maar het idee is dat de grondtoon (D dus) ook daadwerkelijk de laagste toon van het akkoord is. Met de lage A erbij heet het een D/A, een "D over A" of "D met A als bas" akkoord.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:34 schreef boskameel het volgende:
Vraagje, hoe zit dat eigenlijk met akkoorden? Ik pak bv het d akkoord, dan sla je dus de noten e a d a d f# aan, maar waarom heet dit dat een d akkoord? Is er een site die dit uitlegt (liefst in jip en janneke taal)?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |