abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:07:01 #1
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94182656

Laatste updates Fukushima I (wo 15:16, laatste wijzigingen onderstreept)

Bijna alle units (reactorgebouwen) in de Daiichi-centrale (Fukushima I) hebben ernstige problemen met koeling, brand en radioactieve straling.

Unit 1: Zaterdag was hier een explosie door vrijgelaten stoom/waterstof. Het koelen lijkt nu te werken.

Unit 2: Dinsdag om 0:10 vond een explosie plaats rond de 'suppression chamber', een expansievat (plaatje). Hieruit kan radioactief stoom en water naar buiten lekken. Dit lek lijkt nu onder controle.

Unit 3: hier is woensdagnacht veel straling vrijgekomen na een explosie. Deze reactor bevat deels plutonium wat gevaarlijker en giftiger is dan uranium. Tevens bevat ook dit gebouw een koelbad voor oude brandstof. De temperatuur van het koelbad stijgt. Als dit gaat koken en de staven blootliggen, kan veel straling vrijkomen. Het koelbad moet dringend gekoeld worden.

Unit 4: hier heeft dinsdagnacht en woensdagnacht enkele keren brand gewoed. Deze reactor was niet in gebruik, maar er is wel gebruikte brandstof opgeslagen in een koelbad. Het koelbad moet dringend gekoeld worden. Het is momenteel onmogelijk om dit koelbad bij te vullen vanwege de grote hoeveelheden straling. Er wordt een plan gemaakt om bluswagens te gebruiken.

Unit 5 en 6: Ook hier zijn koelbaden waar problemen bestaan met het koelen. Als dit niet tijdig wordt opgelost, kunnen ook deze units kritiek worden. (NRC, wo 13:46).

Er is aan de grens van het complex (buiten de centrales) een aantal keer zeer hoge straling gemeten. Deze straling is later weer lager geworden, wat er op duidt dat er grote lekken zijn geweest, maar dat de hoeveelheid gelekte radioactieve stof daarna weer is verminderd. Woensdagnacht is men even gestopt met blussen vanwege de straling.

Om verdere lekken te voorkomen is het zeer belangrijk dat de reactorvaten en gebruikte brandstof goed gekoeld blijven. Het koelen is een zeer moeilijke taak geworden door de hoge straling op locatie. De tsunami heeft alle afstand-besturingssystemen onklaar gemaakt. Alle technici behalve degenen die direct bij de koeloperatie betrokken zijn, zijn geëvacueerd.

De bevolking in de 20km omgeving van de Daiichi-centrale (totaal 200.000 mensen) is geëvacueerd. Tot 30 km afstand moet men binnen blijven. Enkele tientallen medewerkers van de Daiichi-centrale zijn gewond geraakt bij de herstelwerkzaamheden en explosies, één is overleden, twee zijn vermist sinds een explosie.

Live stream Japanse TV: NHK World TV

Tepco statusoverzicht en grafische timeline (geüpdatet wo 13:00)

Status overige kerncentrales (geüpdatet wo 13:00)
• Daini-centrale (Fukushima II): Hier is op zaterdag de druk op de reactor verlaagd door vrijlaten van licht-radioactief gas. Op dit moment is de situatie onder controle.
• Onagawa-centrale: Hier was een verhoogde straling gemeten, maar dit is nu normaal. Waarschijnlijk van de Daiichi-centrale afkomstig. (nu.nl)
• Tokai 2-centrale: Eén koelsysteem uitgevallen op zondag, koeling is inmiddels overgenomen door backupsysteem. (De Morgen)

Eerder nieuws

quote:
Gebruikte brandstof in kernreactor 4 kookt (NRC, dinsdag)

Het Japanse Atoomgenootschap meldt aan Reuters dat er na een explosie twee gaten van acht vierkante meter in een muur van het buitenste gebouw rond kernreactor nummer 4 van centrale Fukushima 1 zitten. Daarbij is een zeer gevaarlijke situatie ontstaan: het bad waarin gebruikte brandstof wordt bewaard is naar alle waarschijnlijkheid gaan koken. Update 11:20 De Japanse autoriteiten bevestigen dat het water inderdaad kookt.

Als een splijtstaaf gebruikt is, wordt deze met een kraan uit de reactor gehaald en in een bad getakeld. Daar moet de staaf een jaar afkoelen. Maar door de explosies en de ontstane druk stijgt de temperatuur in dit bad tot een kookpunt. Als het water verdampt is, zijn de splijtstaven onbeschermd.

Volgens onze wetenschapsredacteur Karel Knip kan dit zeer gevaarlijk zijn. De staven in de reactor zelf zijn goed beschermd door een paar lagen staal en beton, maar het bad voor de gebruikte staven is dat niet. Het dak daarboven is door de explosies kapot, waardoor het radioactief materiaal uit de gebruikte stoffen vrij spel kan krijgen als het water kookt en verdampt.

Eerder vandaag woedde er een brand in reactor 4. Ook is er een explosie geweest in reactor 2. Hierbij is een hoeveelheid straling vrijgekomen die schadelijk kan zijn voor de gezondheid. In Tokio is verhoogde radioactiviteit in de lucht gemeten.
quote:
Kans op meltdown in Japan neemt toe (NRC, ma 12:06)
door Ernst-Jan Pfauth

De splijtstofstaven in de door de aardbeving getroffen kernreactor van Fukushima 1 staan nu compleet zonder water, meldt een woordvoerder via persbureau Jiji. Daarmee neemt de kans op een meltdown toe. Een meltdown verhoogt de kans op een radioactief lek.
Wetenschapsredacteur Karel Knip schreef vanmorgen in nrc.next over de pijnlijke consequenties van het droog staan van de splijtstofstaven:

De druk binnen de staven neemt zo toe dat zij hier en daar openbarsten en hun sterk radioactieve inhoud vrijgeven. En er ontstaat een chemische reactie tussen de hete stoom en het zeer speciale metaal dat voor de splijtstofomhulling wordt gebruikt (een legering met zirconium: zircaloy). Daarbij vormt zich het explosieve waterstof. Kennelijk heeft zich dat in het gebouw van reactor 1 opgehoopt, met fatale gevolgen. Het had, net zoals de vluchtige radioactieve stoffen, via filters naar de omgeving geloosd moeten worden.

Een ramp met de omvang van Tjsernobyl zal het niet worden, schreef Knip eerder.

Er zullen radioactieve stoffen vrijkomen, maar niet in de mate zoals gebeurde bij Tjernobyl in 1986. Reactor 4 van die centrale bevatte grafiet, dat prompt in brand vloog. Die aanhoudende brand in Tjernobyl heeft toen enorme hoeveelheden radioactief materiaal over de omgeving verspreid. De inhoud van de kernreactoren van Fukushima kan niet branden.
Info: Status van de centrales
NRC Liveblog 16 maart (continu geüpdatet)
BBC News liveblog
Yahoo timeline
Kyodo headlines (Japans persbureau)
Persberichten van energiebedrijf Tepco
Fukushima I nuclear accidents (Wikipedia)

Info: Achtergronden
In alle drie de reactors dreigt nu een meltdown. Wat nu? Drie mogelijkheden. (Volkskrant, ma 14:25)
Nuclear energy 101: Inside the "black box" of power plants - Hoe werkt kernenergie en wat ging er mis in Fukushima?
How a Reactor Shuts Down and What Happens in a Meltdown (NYTimes, infographic)
Japan's nuclear crisis and Chernobyl: Key differences (Christian Science Monitor)

Plaatjes

Video's

SPOILER: Bekijk video's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bekende hoaxes

SPOILER: Bekijk hoaxes
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eerdere topics
Kerncentrales Japan in problemen #1
Kerncentrales Japan #2
Kerncentrales Japan #3
Kerncentrales Japan #4
Kerncentrales Japan #5
Kerncentrales Japan #6
Kerncentrales Japan #7
Kerncentrales Japan #8
Kerncentrales Japan #9
Kerncentrales Japan #10
Kerncentrales Japan #11
Kerncentrales Japan #12
Kerncentrales Japan #13

[ Bericht 0% gewijzigd door eleusis op 16-03-2011 15:36:19 ]
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_94182663
Waarom heb jij eigenlijk telkens de OP terwijl iemand anders de lapo heeft?
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:08:06 #3
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_94182681
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:06 schreef Fireblast het volgende:
Maar uit die foto's blijkt toch dat ze al bezig zijn?
Ja, op de stream ook ;) Maar misschien dat ze het afblazen?
pi_94182685
Er zijn meer werknemers bijgekomen, in totaal nu een stuk of 180, maar ze kunnen niet overal komen vanwege de hoge straling (bron: CNN)
mooi he, alles
pi_94182696
Omdat hij de OP bijwerkt.

En niet zeuren, het openen van het nieuwe topic is normaal een 'sociale plicht', geen eretaak.
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:08:26 #6
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94182701
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:07 schreef Fireblast het volgende:
Omdat ik anders niet de OP bij kan werken, meestal pak ik netjes de lapo tenzij er 2 tegelijk posten :P
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_94182721
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Omdat hij de OP bijwerkt.

En niet zeuren, het openen van het nieuwe topic is normaal een 'sociale plicht', geen eretaak.
Waar precies zeur ik? :D
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:09:18 #8
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_94182725
quote:
Hoewel dat niet gebruikelijk is vind ik dat in dit geval prima. eleusis steekt veel tijd in het bijwerken van nieuws en dan is het het makkelijkste als hij de OP heeft.
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:09:24 #9
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94182729
quote:
ja, ik had een onwijs mooie opgemaakt :(

Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:09:28 #10
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_94182730
SDF aborts attempt to douse fire at reactor using helicopters, likely because of dangerous radiation levels

Vandaar dus.
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:09:46 #11
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_94182739
Tsja.. vergelijkingen met Chernobyl zijn wellicht wat afgezaagd en roepen heftige emoties op maar die ramp is het enige echte ijkpunt voor grote rampen met kernreactoren. Ben bang dat je er niet aan ontkomt dat deze rampen met elkaar worden vergeleken.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_94182762
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:09 schreef goeiemoggel het volgende:

[..]

Hoewel dat niet gebruikelijk is vind ik dat in dit geval prima. eleusis steekt veel tijd in het bijwerken van nieuws en dan is het het makkelijkste als hij de OP heeft.
Ok, duidelijk.

Moet er trouwens niet aan denken dat heel / half Japan ineens onbewoonbaar is.
pi_94182773
Nederland heeft nog wel wat helikopters. Anders worden die toch gratis weg gegeven. :')
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_94182833
naar ik begrepen heb zit het 'grote gevaar' niet eens zozeer in de reactoren maar in de opslagplaats voor het afval. die reactoren zijn namelijk zo gebouwd dat zowel straling als ontploffing naar beneden gericht is zeg maar. die hebben veel hogere veiligheidseisen en voorzorgsmaatregelen ingebouwd. de opslagplaats voor het afval niet.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_94182890
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:13 schreef simmu het volgende:
naar ik begrepen heb zit het 'grote gevaar' niet eens zozeer in de reactoren maar in de opslagplaats voor het afval. die reactoren zijn namelijk zo gebouwd dat zowel straling als ontploffing naar beneden gericht is zeg maar. die hebben veel hogere veiligheidseisen en voorzorgsmaatregelen ingebouwd. de opslagplaats voor het afval niet.
fijn -O-

quote:
In unit 3 is woensdagnacht veel straling vrijgekomen na een explosie. Het is onduidelijk of hier nu brand is.
dit is vannacht gebeurd?
er is zeker geen idee wat die explosie heeft gedaan?
pi_94182900
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:10 schreef Temlin het volgende:
Nederland heeft nog wel wat helikopters. Anders worden die toch gratis weg gegeven. :')
alleen als je het personeel heel terug levert :+
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:16:56 #17
310170 kawa4
gratis is goed!!!!
pi_94182943
NRC:
Update 10:13: Regeringswoordvoerder Yukio Edano heeft zojuist in een persconferentie (nogmaals) gezegd dat er geen direct stralingsgevaar is in de omgeving van de kernreactor.
mee bekant vangde gin haas.
pi_94182953
quote:
NEWS ADVISORY: SDF helicopter watching weather before dousing water on reactor: Edano (18:15)
NEWS ADVISORY: Radiation of 1,500 microsievert per hour as of 4 p.m. near nuke plant: Edano (18:12)
NEWS ADVISORY: Preparations to cool nuke reactors from land in final stages: Edano (18:11)
BREAKING NEWS: SDF choppers unable to drop water on reactor due to high radiation (18:11)
NEWS ADVISORY: Radiation 20-30 km from nuke plant poses no immediate health risk: Edano (18:04)
http://english.kyodonews.jp/
hoezo adhd ?
pi_94182997
ben ik nou trouwens de enige die almaar moet denken aan sim city en godzilla? :@

naja. de informatievoorzieningen laten te wensen over. en dan nog heel erg overduidelijk ook. iedereen met ook maar een snipper kennis van algemene natuurkunde ziet dat ze daar enkel nog bezig zijn met heavy duty damage controll.
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:20:18 #20
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94183042
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:16 schreef kawa4 het volgende:
NRC:
Update 10:13: Regeringswoordvoerder Yukio Edano heeft zojuist in een persconferentie (nogmaals) gezegd dat er geen direct stralingsgevaar is in de omgeving van de kernreactor.
:')
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:20:49 #21
310170 kawa4
gratis is goed!!!!
pi_94183059
NRC:

Update 10:16: Edano meldt dat er geprobeerd wordt om van de grond af water te injecteren in reactor 4.
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:21:05 #22
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94183065
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:20 schreef Revolution-NL het volgende:
Prettig om te weten toch? Als je echt gevaar wil lopen moet je bij de reactor gaan zitten. Dat is overigens al erg genoeg.
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:22:29 #23
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94183113
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:15 schreef mschol het volgende:
dit is vannacht gebeurd?
er is zeker geen idee wat die explosie heeft gedaan?
Ik ben nog aan het bij lezen maar dit zinnetje heb ik van nu.nl (bron even toegevoegd).
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:22:43 #24
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94183118
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:21 schreef eleusis het volgende:

[..]

Prettig om te weten toch? Als je echt gevaar wil lopen moet je bij de reactor gaan zitten. Dat is overigens al erg genoeg.
Ecosia
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:25:39 #25
310170 kawa4
gratis is goed!!!!
pi_94183213
nrc:

Update 10:23 AP meldt dat het personeel van Fukushima Daiichi zich opmaakt om de centrale weer te betreden
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:26:41 #26
38496 Perrin
pi_94183246
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:22 schreef eleusis het volgende:

[..]

Ik ben nog aan het bij lezen maar dit zinnetje heb ik van nu.nl (bron even toegevoegd).
Die Yahoo timeline is vrij uitgebreid.. de url verandert alleen soms bij updates..
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:27:53 #27
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94183278
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:22 schreef Jumparound het volgende:
[ afbeelding ]
Ik snap niet waarom sommige mensen het leuk vinden om er dingen bij te gaan verzinnen. Is het niet spannend genoeg voor je? :{

Er zijn daar tientallen mensen bezig om levensgevaarlijke truken uit te halen in een poging om de reactors te stabiliseren. Maar het is pas 'compleet' als er een complot bij verzonnen wordt en heel Japan in driekoppige aliens muteert van de straling.
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:28:13 #28
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_94183289
quote:
Kerncentrales kunnen ze beter op vliegdekschepen bouwen, als dan onverhoopt wat gebeurd, dan varen of slepen ze het gevaarte maar ver weg van de bewoonde wereld naar het midden van de oceaan, om daar het zootje onder contole te krijgen !

doen, Rotterdam | 10:18 | 16.03.11
Telegraaf :')
pi_94183304
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:28 schreef Muridae het volgende:

[..]

Telegraaf :')
omg wat zijn die mensen onwijs dom :')!

screen van toespraak keizer:
pi_94183317
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:28 schreef Fireblast het volgende:

[..]

omg wat zijn die mensen onwijs dom :')!

screen van toespraak keizer:
[ afbeelding ]
ik weet het wel, iedereen gaat dood.
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:32:11 #31
310170 kawa4
gratis is goed!!!!
pi_94183410
nrc:

Update 10:30 De minister van Defensie van Japan zou volgens zender NHK gezegd hebben dat een helikopter geen water heeft kunnen droppen boven Fukushima Daiichi. Waarschijnlijk door de hoge straling
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:32:28 #32
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94183416
Fok lijkt wel de enige samenhangende bron van nieuwe info. Nieuwssites falen zoals gewoonlijk weer :')
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:33:01 #33
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94183433
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:26 schreef Perrin het volgende:
Die Yahoo timeline is vrij uitgebreid.. de url verandert alleen soms bij updates..
Top, aardige bron wel, toegevoegd aan de OP.
pi_94183454
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:32 schreef eriksd het volgende:
Fok lijkt wel de enige samenhangende bron van nieuwe info. Nieuwssites falen zoals gewoonlijk weer :')
Dat valt nou ook wel weer mee. 90% wat hierboven staat komt van de NRC live blog. Vind het zelfs vrij irritant worden dat wat ik daar lees, ik 10 seconden later hier gepost zie worden. Dubbelfeed.
pi_94183460
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:32 schreef kawa4 het volgende:
nrc:

Update 10:30 De minister van Defensie van Japan zou volgens zender NHK gezegd hebben dat een helikopter geen water heeft kunnen droppen boven Fukushima Daiichi. Waarschijnlijk door de hoge straling
vanuit helikopter niet, vanaf de reactor zelf niet... wat rest er dan nog?
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:34:19 #36
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94183479
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:27 schreef eleusis het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom sommige mensen het leuk vinden om er dingen bij te gaan verzinnen. Is het niet spannend genoeg voor je? :{

Er zijn daar tientallen mensen bezig om levensgevaarlijke truken uit te halen in een poging om de reactors te stabiliseren. Maar het is pas 'compleet' als er een complot bij verzonnen wordt en heel Japan in driekoppige aliens muteert van de straling.
Nee, maar een oproep dat er niets aan de hand is KLINKT als de Irakeese Minister van Informatie die roept dat er GEEN Amerikaanse tanks in Bagdad staan!
Ecosia
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:35:29 #37
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94183513
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:34 schreef Jumparound het volgende:
Nee, maar een oproep dat er niets aan de hand is KLINKT als de Irakeese Minister van Informatie die roept dat er GEEN Amerikaanse tanks in Bagdad staan!
Straling kan iedere boerenlul met een apparaatje van ¤25 meten, er zijn ook diverse Japanners die hun metingen al 24/7 posten op internet :) Straling is iets dat je echt niet kan verbergen.

Er is ontzettend veel aan de hand, alleen dit heeft (NU) lokale gevolgen.
pi_94183537
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:27 schreef eleusis het volgende:

[..]

straling hebben ze niet nodig, het zijn al aliens vanzichzelf..
pi_94183538
De Telegraaf kan beter deze OP lezen
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_94183589
Maar wat ik nog niet helemaal snap is dit:

10:01 The Japanese cabinet secretary says radiation levels around the nuclear plant are not at sufficient levels to cause an immediate health risk.

10:16 Kyodo is reporting that the defence minister says it has not been possible to drop water from helicopter onto the reactor. It says this appears to be due to high radiation levels.

:?
BF3 - Idanue
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:38:00 #41
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_94183594
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:22 schreef Jumparound het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Straling is alleen zeer plaatselijk, In reactor 2 wordt de hoge straling gemeten terwijl in de reactor daarnaast maar een tiende van die stralingsdodis is gemeten aldus een expert op de BBC. De overheid is echt niet verkeerd bezig en is het publiek niet aan het bespelen maar echt geruststellen. Dat lukt niet heel goed omdat de mensen het gewoon niet snappen omdat het zo'n complex onderwerp is.
Inter faeces et urinam nascimur,
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:38:03 #42
299059 bokaal
De man van staal!
pi_94183596

woensdag 16 maart 2011 @ 10:39:43 #43
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_94183637
NRC:

Update 10:30 De minister van Defensie van Japan zou volgens zender NHK gezegd hebben dat een helikopter geen water heeft kunnen droppen boven Fukushima Daiichi. Waarschijnlijk door de hoge straling.
pi_94183660
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:38 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Straling is alleen zeer plaatselijk, In reactor 2 wordt de hoge straling gemeten terwijl in de reactor daarnaast maar een tiende van die stralingsdodis is gemeten aldus een expert op de BBC. De overheid is echt niet verkeerd bezig en is het publiek niet aan het bespelen maar echt geruststellen. Dat lukt niet heel goed omdat de mensen het gewoon niet snappen omdat het zo'n complex onderwerp is.
Radioactiviteit is natuurlijk ook een heel "eng" ongrijpbaar onderwerp. Je kunt het niet zien, maar het doet wel hele enge dingen. Een beetje science fiction achtig. Ik denk dat daar ook die speculaties en die onzekerheid vandaan komen. Net als met die griep-panieken de afgelopen jaren, je kunt de dreiging niet goed genoeg bevatten.
mooi he, alles
pi_94183663
quote:
5s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:39 schreef Darklight het volgende:
NRC:

Update 10:30 De minister van Defensie van Japan zou volgens zender NHK gezegd hebben dat een helikopter geen water heeft kunnen droppen boven Fukushima Daiichi. Waarschijnlijk door de hoge straling.
Kijk eens 3 posts naar boven. :P
BF3 - Idanue
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:40:41 #46
38496 Perrin
pi_94183668
quote:
5s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:39 schreef Darklight het volgende:
NRC:

Kwestie van verschillende afstanden tot de bron van de straling..
pi_94183682
weet iemand toevallig of er ergens in de buurt van Fukushima een chart is met live data van de stralingwaardes?

Heb de stream van Tokyo en Chiba wel openstaan, maar deze staan ongeveer 150 -200 km verderop volgens mij.

in Tokyo is nu ongeveer 15cpm over 10uur gemeten, en in Chiba is het 0,14 mSv/h.
Heinekenfre@k
Beter 1 bier in de hand dan 10 over de vloer
pi_94183683
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:37 schreef Rp2009 het volgende:
Maar wat ik nog niet helemaal snap is dit:

10:01 The Japanese cabinet secretary says radiation levels around the nuclear plant are not at sufficient levels to cause an immediate health risk.

10:16 Kyodo is reporting that the defence minister says it has not been possible to drop water from helicopter onto the reactor. It says this appears to be due to high radiation levels.

:?
kan natuurlijk zo zijn dat de straling de lucht in gestuurd wordt i.p.v. naar de zijkanten door een gat ofzo
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:44:06 #49
38496 Perrin
pi_94183754
Maar de hoeveelheid gammastraling gemeten op de locatie van de kernreactoren is niet het gevaarlijkste voor de wijdere omgeving, hoewel zeer vervelend voor de technici ter plekke.

Het meest vervelende zou zijn dat via explosies of vuur er deeltjes van de splijtstof verspreid worden. Hopelijk blijft dat laatste uit, maar zonder goede koeling wordt 't gevaar van verspreiding van radioactieve splijtstofdeeltjes dus wel groter omdat de kans op explosies of vuur groter wordt.
pi_94183880
Ik vind het maar wat spannend :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:51:23 #51
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_94183941
quote:
7s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:49 schreef vosss het volgende:
Ik vind het maar wat spannend :)
Zo spannend dat je er niet van kon slapen zeker? ;)
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:51:56 #52
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_94183960
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:40 schreef phileine het volgende:

[..]

Radioactiviteit is natuurlijk ook een heel "eng" ongrijpbaar onderwerp. Je kunt het niet zien, maar het doet wel hele enge dingen. Een beetje science fiction achtig. Ik denk dat daar ook die speculaties en die onzekerheid vandaan komen. Net als met die griep-panieken de afgelopen jaren, je kunt de dreiging niet goed genoeg bevatten.
Idd, eigenlijk zouden mensen op school meer moeten leren van kernenergie op het moment van een ramp geloven mensen heel veel dingen niet meer door de angst. En wordt het allemaal een beetje teveel. De japanse overheid doet het naar mijn idee echt wel goed maarja het is een slecht moment om mensen college te geven.
pi_94184007
quote:
Update 10:50: Het liveblog van de Volkskrant meldt dat zender NHK meldt dat de helikopter inderdaad wegens te hoge radioactieve straling moest omkeren.
Via NRC.
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:53:52 #54
38496 Perrin
pi_94184018
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:51 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Idd, eigenlijk zouden mensen op school meer moeten leren van kernenergie op het moment van een ramp geloven mensen heel veel dingen niet meer door de angst. En wordt het allemaal een beetje teveel. De japanse overheid doet het naar mijn idee echt wel goed maarja het is een slecht moment om mensen college te geven.
Iedereen kan zichzelf onderwijzen door de informatie op internet op te zoeken of een boek erover te kopen. Je hoeft niet te wachten tot de overheid of school 't je voorschotelt..
pi_94184027
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:51 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Moet je Natuur en Techniek kiezen. Ik heb precies geleerd hoe zon kernreactor werkt enzo.

Echte bèta bazen weten dat
pi_94184114
Update 10:47: Zuid-Korea stuurt vijftig ton boorzuur naar Japan, meldt Yonhap News Agency. Het spul helpt de brand vertragen en dempt de radioactieve straling.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_94184181
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:57 schreef Aether het volgende:
Update 10:47: Zuid-Korea stuurt vijftig ton boorzuur naar Japan, meldt Yonhap News Agency. Het spul helpt de brand vertragen en dempt de radioactieve straling.
is er dan ook al een dreigend tekort aan boorzuur?
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:00:12 #58
334240 Denettemeneer
Ik ben een nette modelburger.
pi_94184188
Is er nog wat gebeurt?!!
pi_94184253
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:00 schreef mschol het volgende:

[..]

is er dan ook al een dreigend tekort aan boorzuur?
Heb jij dat zo liggen dan?
pi_94184258
Update 11:00: Er wordt water geïnjecteerd in reactor 5 en 6, meldt Tokyo Electric Power Co Ltd, de exploitant van Fukushima Dai’ichi, via Reuters.
pi_94184264
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:51 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Zo spannend dat je er niet van kon slapen zeker? ;)
Ik heb prima geslapen, want laten we eerlijk zijn; het blijft vooralsnog natuurlijk een beetje ver van mn bed show he ;)
vosss is de naam,
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:03:09 #62
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_94184269
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:44 schreef Perrin het volgende:
Maar de hoeveelheid gammastraling gemeten op de locatie van de kernreactoren is niet het gevaarlijkste voor de wijdere omgeving, hoewel zeer vervelend voor de technici ter plekke.

Het meest vervelende zou zijn dat via explosies of vuur er deeltjes van de splijtstof verspreid worden. Hopelijk blijft dat laatste uit, maar zonder goede koeling wordt 't gevaar van verspreiding van radioactieve splijtstofdeeltjes dus wel groter omdat de kans op explosies of vuur groter wordt.
Ik vind het zo vreemd dat er geen nieuwe recrutering is. Een enorm voordeel van de russen was veel mensen te gebruiken, die weten dan wel minder maar in korte tijd kunnen die niet veel straling ontvangen. (Al is het bij de russen weer iets te extreem in een regenjas alleen)

Maar nu zijn ze hun personeel met alle kennis keihard aan het uitputten en die kunnen straks niet meer. Ik vraag me af of ze wel kunnen eten en slapen. Met versterking met pompen en nieuwe mankracht geinstrueerd en geleid door het al ervaren personeel.

put je nu het ervaren personeel uit dan ben je sowieso alle controle verloren.

Het lijkt mij dat extra koelen kan met extra pompen en extra personeel. Als er niet genoeg stroom is kun je via boten extra generatoren aanzetten oid. de situatie in reactor 4 lijkt me echt wel dreigend genoeg daarvoor.
pi_94184281
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:57 schreef Aether het volgende:
Nu al.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_94184283
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:02 schreef Bigs het volgende:

[..]

Heb jij dat zo liggen dan?
in een land met zoveel kerncentrales mag er toch wel een hele zwik liggen lijkt mij :')
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:06:06 #65
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_94184355
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:54 schreef Thomass het volgende:

[..]

Moet je Natuur en Techniek kiezen. Ik heb precies geleerd hoe zon kernreactor werkt enzo.

Echte bèta bazen weten dat
Hehe ik weet het wel ik studeer biologie en heb al jarenlang interesse in kernenergie maar het gewone publiek niet, dat zijn de mensen die in paniek schieten. Gisteren ook een collega die allerlei dingen erbij ging halen en die ik met redelijke informatie maar moeilijk kon overtuigen.
pi_94184376
Ook al hebben ze genoeg voorraad, is het prettig om te weten dat je nog 50 ton achter de hand hebt. En het is ook in het belang van Zuid-Korea dat de situatie zo snel mogelijk onder controle komt, want als er iets gebeurt en de wind staat richting het westen zijn zij een van de eerste landen wat de fallout over zich heen krijgt.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:08:33 #67
38496 Perrin
pi_94184426
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:03 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Ik vind het zo vreemd dat er geen nieuwe recrutering is.

Het lijkt mij dat extra koelen kan met extra pompen en extra personeel. Als er niet genoeg stroom is kun je via boten extra generatoren aanzetten oid. de situatie in reactor 4 lijkt me echt wel dreigend genoeg daarvoor.
Die recrutering en poging tot inzet van extra materieel is er ongetwijfeld.. had ergens gelezen dat Toshiba opdracht is gegeven technici te leveren om terplekke te helpen. Vergeet niet dat we maar fragmentarische informatie hebben over de complete situatie daar..

De aardbeving en tsunami zorgen voor erg veel extra chaos.. stroomuitval, slechte bereikbaarheid van de locatie, communicatieproblemen.
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:11:56 #68
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94184532
Is de zaak al aan het smelten? of blijft het bij een paar boems en destroyed biuldings?
There is only one religion
pi_94184670
quote:
‘IAEA waarschuwde Japanse regering in 2008 over kerncentrales’
Het Internationale Atoomenergie Agentschap (IAEA) heeft de Japanse regering in december 2008 gewaarschuwd dat verouderde veiligheidsmaatregelen van kerncentrales tot “serieuze problemen” zouden kunnen leiden. Dat blijkt uit een WikiLeaks-document waarover The Daily Telegraph vandaag publiceert.

De Japanse regering zou toen verbetering hebben beloofd. Een vertegenwoordiger van het IAEA zei destijds in een ontmoeting van de NSSG, een groep nucleaire experts van de G8-landen, dat “recente aardbevingen” een kracht hadden die “enkele kerncentrales” in Japan niet zouden kunnen weerstaan. Dat zou een “serieus probleem” zijn, dat in de beveiliging tegen schade door aardbeving leidend zou worden.

Volgens de niet bij naam genoemde IAEA-expert zijn de voorzorgsmaatregelen van het agentschap de afgelopen 35 jaar maar drie keer herzien. Wel zou er het agentschap daar “nu” (in 2008) opnieuw mee bezig zijn.

In een interview met nrc.nl zegt nucleair ingenieur Emilio Baglietto vandaag dat de nucleaire installatie Fukushima Dai’ichi was gebouwd op het weerstaan van een tsunami van vijf meter. “Wie met een beschuldigende vinger wil wijzen moet zich richten op de ingenieurs die niet in staat waren om zich een tsunami van tien meter hoogte voor te stellen.”
pi_94184686
Is er nou iets bekend over de mogelijke gevolgen ervan?

Ik vind het maar beangstigend hoe eerst een "deskundige" op vrijdag ochtend zegt dat dit in verre weg niet te vergelijken valt met tjernobyl..
Nu lijkt de situatie toch veranderd.
Wat gaat er gebeuren als dit allemaal ook in zee terecht komt etc?
pi_94184768
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:11 schreef Dance99Vv het volgende:
Is de zaak al aan het smelten? of blijft het bij een paar boems en destroyed biuldings?
Ze gaan alles blussen met boorzuur. En ik hoop heel erg dat dat gaat lukken.
*O* Kom op jongens, jullie kunnen het he!!!! *O*

Even gezonde positieve energie gestuurd. :Y
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_94184779
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:16 schreef again1928 het volgende:
Is er nou iets bekend over de mogelijke gevolgen ervan?

Ik vind het maar beangstigend hoe eerst een "deskundige" op vrijdag ochtend zegt dat dit in verre weg niet te vergelijken valt met tjernobyl..
Nu lijkt de situatie toch veranderd.
Wat gaat er gebeuren als dit allemaal ook in zee terecht komt etc?
Ik ben geen expert maar ik denk niet dat er op dit moment iemand kan voorspellen hoe het afloopt.
Het is gewoon afwachten.
BF3 - Idanue
  FOK!fotograaf woensdag 16 maart 2011 @ 11:19:14 #73
842 Zorro
Z
pi_94184787
IAEA ... Ik lees steeds IKEA :')
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:20:10 #74
299059 bokaal
De man van staal!
pi_94184822
Kan deze situatie bestempeld worden onder de noemer: "Nucleare ramp"?
pi_94184833
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:19 schreef Zorro het volgende:
waarschijnlijk sturen die ook wel mensen, om te kijken hoe ze hun handleidingen beter kunnen maken
pi_94184873
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:20 schreef bokaal het volgende:
ja. dat iig. maar ja. nucleaire ramp of humanitaire ramp, aarbevingramp. tis maar net hoe je het noemen wilt he....
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:23:36 #77
38496 Perrin
pi_94184920
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:19 schreef Rp2009 het volgende:

[..]

Ik ben geen expert maar ik denk niet dat er op dit moment iemand kan voorspellen hoe het afloopt.
Het is gewoon afwachten.
Kan nog veel kanten op. En er is niet bepaald veel ervaring uit 't verleden met dit soort situaties en teveel variabelen om rekening mee te houden om zinnige voorspellingen te kunnen doen.

In 't slechtste geval worden splijtstofdeeltjes over de omgeving verspreid via vuur of explosies. In dat geval is 't hopen op gunstige windrichtingen die de pluim richting zo onbewoond mogelijk gebied (de oceaan) sturen.

In 't beste geval blijft de straling beperkt tot de directe omgeving van de kerncentrale. Vervelend genoeg, maar niet gevaarlijk voor de wijdere omgeving.
pi_94184928
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:16 schreef Aether het volgende:

[..]

IAEA probeert nu natuurlijk ook zoveel mogelijk van zich af te schuiven, want anders worden zij er straks ook op aangekeken.
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:31:10 #79
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_94185177
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:20 schreef bokaal het volgende:
Wanneer noem je iets een ramp? 6 op de INES schaal noem ik idd een ramp. Werd Moerdijk ook niet als ramp beoordeeld? dit is wel een slagje erger inderdaad.

Er zal nog wel jaren veel werk aan zitten maar echt veel doden hoef je er niet van te verwachten. Nu is de lokale bevolking nog niet in gevaar en daar is ook veel meer voor nodig. Het gevaar zit bij de werknemers en ook daar hoeft het niet voor iedereen schadelijk uit te pakken.
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:32:59 #80
299059 bokaal
De man van staal!
pi_94185231
Heb ff een bannertje gemaakt voor in de OP, aangezien dit topic nog wel even zal duren.
pi_94185235
Wil ik boorzuur op mijn kipnuggets of niet?
pi_94185269
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:32 schreef bokaal het volgende:
Heb ff een bannertje gemaakt voor in de OP, aangezien dit topic nog wel even zal duren.
[ afbeelding ]
Ik geef dit plaatje een 9.0
pi_94185275
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:23 schreef Perrin het volgende:

[..]

Kan nog veel kanten op. En er is niet bepaald veel ervaring uit 't verleden met dit soort situaties en teveel variabelen om rekening mee te houden om zinnige voorspellingen te kunnen doen.

In 't slechtste geval worden splijtstofdeeltjes over de omgeving verspreid via vuur of explosies. In dat geval is 't hopen op gunstige windrichtingen die de pluim richting zo onbewoond mogelijk gebied (de oceaan) sturen.

In 't beste geval blijft de straling beperkt tot de directe omgeving van de kerncentrale. Vervelend genoeg, maar niet gevaarlijk voor de wijdere omgeving.
Dat is dus al waar ik een beetje bang voor was..
Maar goed.

Ik vind het nogal dom dat die bommen uberhaupt gebouwd worden.
Ik heb nu makkelijk praten maar er zijn sowieso veel te veel variabelen in de wereld naar mijn mening die allemaal heel gevaarlijk kunnen worden.

Het moet allemaal veel simpeler in mijn ogen.
We kunnen alles bouwen mensen dat is dus nu bekend de mens is fucking slim.
Maar laten we dan ook niet meteen alles bouwen aub..
pi_94185292
quote:
‘Je eigen kerncentrale op slechts 25m²!’
quote:
[ afbeelding ]
Er moet nog een ‘i’ na de ‘a’ (en geen spatie daarna).
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:35:32 #85
38496 Perrin
pi_94185302
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:33 schreef -Datdus- het volgende:
Nope!
pi_94185347
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:34 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Ik geef dit plaatje een 9.0
Ik ook, maar wilde eerst een 8.9 geven.
pi_94185358
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:35 schreef Perrin het volgende:

[..]

Nope!
:X
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:37:35 #88
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_94185362
Heeft er iemand zin om een Geigerteller te volgen die ergens staat op gesteld in Tokyo, de hoofdstad van Japan, dat kan!?!.. :)

http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-tokyo
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_94185441
quote:
2s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:37 schreef Tism het volgende:
Heeft er iemand zin om een Geigerteller te volgen die ergens staat op gesteld in Tokyo, de hoofdstad van Japan, dat kan!?!.. :)

Die heb ik al tijdje open staan. Het enigste wat hij doet is dalen vanaf 9 uur.
pi_94185455
quote:
2s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:37 schreef Tism het volgende:

oh bah ;(
nee. doet me way teveel denken aan ellendige zaken.
pi_94185464
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:33 schreef -Datdus- het volgende:
Als je geen zin hebt op een lang leven. Dan wel.
pi_94185490
Dus ze gooien nu het ene dodelijke over het andere dodelijke. :X
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:41:54 #93
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_94185496
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:34 schreef again1928 het volgende:

[..]

Met zo'n instelling liepen we nog steeds met berenvellen rond
pi_94185529
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:41 schreef OEM het volgende:

[..]

Met zo'n instelling liepen we nog steeds met berenvellen rond
Misschien was dat nog niet zo'n slecht idee...
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:44:05 #95
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94185568
quote:
[ afbeelding ]
Mooi plaatje! Ziet er professioneel uit ^O^
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:45:22 #96
299059 bokaal
De man van staal!
pi_94185607
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:35 schreef Aether het volgende:

[..]

‘Je eigen kerncentrale op slechts 25m²!’

[..]

Er moet nog een ‘i’ na de ‘a’ (en geen spatie daarna).
Gefixed :) Dan mag ie van mij in de OP.
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:45:40 #97
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_94185619
quote:
Toen de kerncentrale knut gebouwd werd miste er ws een schroefje. :')
pi_94185661
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:42 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Misschien was dat nog niet zo'n slecht idee...
Inderdaad. De mannen gaan op jacht naar eten en de vrouwen passen thuis op de grot en als je zin in sex hebt dan ram je je wijf met een knuppel in haar nek en sleep je d'r aan de haren de grot in :7
vosss is de naam,
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:47:48 #99
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_94185688
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:34 schreef again1928 het volgende:

[..]

Dat is dus al waar ik een beetje bang voor was..
Maar goed.

Ik vind het nogal dom dat die bommen uberhaupt gebouwd worden.
Ik heb nu makkelijk praten maar er zijn sowieso veel te veel variabelen in de wereld naar mijn mening die allemaal heel gevaarlijk kunnen worden.
Ja je hebt heel makkelijk praten. Wij Nederlanders doen ook domme dingen, zoals onder het zeeniveau te wonen. En die potentieel gevaarlijke variabelen waar je het over hebt zal je altijd blijven houden.
quote:
Hoe simpeler?
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:50:31 #100
298335 AllesWatWas
Ga Niet Weg Van Me
pi_94185794
quote:
Update 11:41: ABC meldt dat enkele wetenschappers al tijdens de bouw 35 jaar geleden ontslag namen bij de kerncentrale van Fukushima, omdat het ontwerp niet goed genoeg zou zijn.
Ge-fucking-weldig, nietwaar? Bronartikel op ABC.
“Je moet vergeten, alles kun je vergeten, want alles verdwijnt al.
Vergeet de tijd van misverstanden, en de tijd verspild aan het hoe en waarom.
Vergeet de uren waarin wij vermoordden, door het zoeken waarom, het hart van ons geluk.”
pi_94185862
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:50 schreef AllesWatWas het volgende:

[..]

Ik heb af en toe het idee dat zelfs ik dat ding veiliger had kunnen bouwen (het is natuurlij niet zo, maar dat idee krijg ik wel)
pi_94185866
Godverdomme ploft daar nog wat of hoe zit dat? }:|

Het wordt een beetje saai zo :(
vosss is de naam,
pi_94185935
quote:
8s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:52 schreef vosss het volgende:

Ah de ramptoerist :')
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:56:16 #104
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94185961
quote:

Eikel :')
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:57:54 #105
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94186010
quote:

:D
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:58:06 #106
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_94186018
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:50 schreef AllesWatWas het volgende:

[..]

En daar staat ook in:
quote:
Bridenbaugh Believes Design Flaws Were Addressed At Fukushima Plant
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 11:58:09 #107
236264 crew  capricia
pi_94186020
quote:
Reuters:
Kyodo is reporting that tap water readings for Wednesday afternoon in Fukushima Prefecture show on iodine or cesium
Zit het dan al in het grondwater?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:58:36 #108
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94186034
quote:

had je eerder op moeten staan knul :6
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:59:39 #109
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_94186062
Off-topic
Dit echt zo'n heerlijk typische topicreeks voor Captain Hindsight en z'n handlangers, en wat zijn er daar toch veel van op Fok. 17.gif
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:05:25 #110
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94186216
eindelijk een mooie en informatieve reportage op NHK
pi_94186254
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:58 schreef capricia het volgende:

[..]

heb je een linkje van het hele artikel?

als het met de reactoren zelf misgaat/gegaan is al, komt nl de hele zooi eerder in de grond terecht dan in de lucht
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 12:07:52 #112
236264 crew  capricia
pi_94186289
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:06 schreef simmu het volgende:

[..]

heb je een linkje van het hele artikel?

als het met de reactoren zelf misgaat/gegaan is al, komt nl de hele zooi eerder in de grond terecht dan in de lucht
Het is een update van Reuters:
http://live.reuters.com/Event/Japan_earthquake2
Tweede bericht van boven.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:08:00 #113
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94186291
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:59 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Off-topic
Dit echt zo'n heerlijk typische topicreeks voor Captain Hindsight en z'n handlangers, en wat zijn er daar toch veel van op Fok. [ afbeelding ]
oh god! Mensen met een mening! NEEEEEE!
Ecosia
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:08:07 #114
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94186296
Ik hoordde net op BNR nieuwsradio:

Amerikaanse helicopters met zakken water en boorzuur zijn gestopt met de werkzaamheden, omdat uit metingen bleek dat de radioactiviteit bij de reactor 1000 mSv/uur is! Wow, dat is geen scheurtje in de containment, da's een flinke lek! :o
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_94186313
Kyodo is reporting that tap water readings for Wednesday afternoon in Fukushima Prefecture show no iodine or cesium.
BF3 - Idanue
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:08:47 #116
38496 Perrin
pi_94186314
Recente status update:
quote:
Fukushima No. 1 plant

-- Reactor No. 1 - Suspended after quake, cooling failure, partial melting of core, vapor vented, building damaged Saturday by hydrogen explosion, seawater being pumped in.

-- Reactor No. 2 - Suspended after quake, cooling failure, seawater being pumped in, fuel rods fully exposed temporarily, vapor vented, building housing reactor damaged Monday by blast at reactor No. 3, damage to containment vessel on Tuesday, potential meltdown feared.

-- Reactor No. 3 - Suspended after quake, cooling failure, partial melting of core feared, vapor vented, seawater being pumped in, building housing reactor damaged Monday by hydrogen explosion, high-level radiation measured nearby on Tuesday, plume of smoke observed Wednesday, damage to containment vessel likely.

-- Reactor No. 4 - Under maintenance when quake struck, fire Tuesday possibly caused by hydrogen explosion at pool holding spent fuel rods, abnormal temperature rise in spent-fuel storage pool but water level not observed, fire observed Wednesday at building housing reactor, no water poured in to cool pool, spraying of boric acid being considered.

-- Reactors No. 5, No. 6 - Under maintenance when quake struck, temperatures slightly rising in spent-fuel storage pools.
http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/78614.html
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:10:19 #117
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94186357
Op die reportage is het koelsysteem lek in reacter 2 <grondwater?> ....
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:12:51 #118
339188 CaptainHindsight
Incredible hindsight
pi_94186443
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:59 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Off-topic
Dit echt zo'n heerlijk typische topicreeks voor Captain Hindsight en z'n handlangers, en wat zijn er daar toch veel van op Fok. [ afbeelding ]
Oorlog is vrede
Vrijheid is slavernij
Onwetendheid is kracht
-George Orwell
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:13:50 #119
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94186470
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:12 schreef CaptainHindsight het volgende:

[..]

Ecosia
pi_94186516
Update 12.10: Frankrijk, voorzitter van de G20 op dit moment, wil een extra bijeenkomst met de leden inlassen om energie in Europa te bespreken. Geen enkel ander land is zo afhankelijk van kernenergie als Frankrijk. Kerncentrales verzorgen 75 procent van de energie in het land. Het heeft negentien centrales met in total 58 reactoren.

Update 12.13: Op verzoek van de Japanse regering gaat de politie met speciale wagens vanaf de grond water over de kernreactoren sproeien van Fukushima Dai’ichi. Dit meldt de Japanse nieuwszender NHK.
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:16:16 #121
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_94186545
quote:

[..]

CaptainHindsight :')
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:16:49 #122
339188 CaptainHindsight
Incredible hindsight
pi_94186566
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:16 schreef -Techno- het volgende:

[..]

CaptainHindsight :')
Mooi dat de naam vrij was idd xD
Oorlog is vrede
Vrijheid is slavernij
Onwetendheid is kracht
-George Orwell
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:17:55 #123
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_94186597
quote:

[..]

Whehe :')
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 12:18:18 #124
236264 crew  capricia
pi_94186609
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:16 schreef CaptainHindsight het volgende:

[..]

Mooi dat de naam vrij was idd xD
Ik vind dat jij de enige bent die mag zeggen "Zie je wel...ik heb al zolang gezegd..blabla" :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:19:08 #125
299059 bokaal
De man van staal!
pi_94186638
Dikke vette maquette:

pi_94186644
Wtf, hebben ze nu al modellen van die dingen gemaakt?
pi_94186655
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:19 schreef bokaal het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
leuke plaatjes, maar japans is niet mijn ding...... als je het nou eens toelicht?
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:20:16 #128
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94186667
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:19 schreef Fireblast het volgende:
Wtf, hebben ze nu al modellen van die dingen gemaakt?
beter dan die beelden van gloednieuwe centrales :P
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:20:52 #129
299059 bokaal
De man van staal!
pi_94186691
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:19 schreef simmu het volgende:

[..]

leuke plaatjes, maar japans is niet mijn ding...... als je het nou eens toelicht?
Het is kapot.
pi_94186729

of

Ik weet daarbij niet hoe simpeler..
Misschien minder ingewikkeld..
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:23:14 #131
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_94186766
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:22 schreef again1928 het volgende:
[ afbeelding ]

Ik weet daarbij niet hoe simpeler..
Misschien minder ingewikkeld..
Wat hebben die laarzen een blije kleur.
pi_94186794
Als ik de geschiedenis van Tepco lees is dat wel het laatste bedrijf dat ik zo'n ramp zou willen zien managen. Systematisch vervalsen van inspectieverslagen, verzwijgen van incidenten, reparaties werden in het grootste geheim uitgevoerd, enzovoort
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:25:28 #133
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_94186854
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:19 schreef bokaal het volgende:
Dikke vette maquette:
[ afbeelding ]
Die maquette mogen ze wel even updaten
pi_94186856
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:23 schreef DemonRage het volgende:

[..]

Wat hebben die laarzen een blije kleur.
Nee, dat zijn zn gemuteerde voeten.
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:25:47 #135
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_94186867
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:24 schreef meth1745 het volgende:
Als ik de geschiedenis van Tepco lees is dat wel het laatste bedrijf dat ik zo'n ramp zou willen zien managen. Systematisch vervalsen van inspectieverslagen, verzwijgen van incidenten, reparaties werden in het grootste geheim uitgevoerd, enzovoort
Eigenaar-Fukushima-knoeide-met-gegevens

Kwalijke zaak idd.
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:25:59 #136
299059 bokaal
De man van staal!
pi_94186873
Geëvacueerd gebied rondom de centrale 20km, risicogebied +10km.

Helicopter hangt op 30km afstand:
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 12:26:00 #137
236264 crew  capricia
pi_94186878

From left to right, reactors No. 1, 2, 3 and 4 at the Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant. Photo taken yesterday and released today. REUTERS/TEPCO
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_94186959
even een klein stukje leesvoer:

quote:
Japan's science ministry has observed radiation levels of up to 0.33 millisieverts per hour in areas about 20 kilometers northwest of the quake-damaged Fukushima Daiichi nuclear power plant.

Experts say exposure to such radiation for 3 hours would result in absorption of 1 millisievert, or the maximum considered safe for 1 year.

The ministry gauged radiation levels for 10 minutes from 8:40 PM local time on Tuesday at 3 places in Fukushima Prefecture, whose residents are being instructed to stay indoors. The measurements produced readings as low as 0.22 millisieverts per hour.

It is not known whether these levels have changed since the measurements.
A former chief of the Radiation Effects Research Foundation, Shigenobu Nagataki, said radiation at such levels does not immediately affect human health. But he said that if such levels continue to be observed, authorities must review ways to evacuate people.

The ministry said it also observed maximum radiation levels of 0.0253 millisieverts in areas 30 to 60 kilometers from the plant on Wednesday morning. The levels are slightly higher than normal.

Wednesday, March 16, 2011 17:58 +0900 (JST)
Bron: http://www3.nhk.or.jp/daily/english/16_36.html

Wat ik mij nu afvraag is het volgende:
Als je die geigerteller leest van Chiba (http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-chiba) zie ik daar 0,14 mSv/h is dit dan micro of mili? betekent dit dat bij een langere blootstelling dan zeg ff 8 uur dat je dan aan je jaar maximum zit? Iemand die hier een zinnig antwoord op heeft?
Heinekenfre@k
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:28:50 #139
299059 bokaal
De man van staal!
pi_94186968
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:25 schreef OEM het volgende:

[..]

Die maquette mogen ze wel even updaten
Volgens mij issie aardig actueel, maar dan zonder rook:
pi_94187010
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:58 schreef capricia het volgende:

[..]

Grondwater pomp je van diep weg, dus zelfs als er radioactief materiaal in de grond verdwijnt zal het heel lang duren voordat het grondwater besmet raakt. De kans dat een waterbasin via de lucht besmet raakt op deze tijdschaal acht ik een stuk waarschijnlijker.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:32:34 #141
38496 Perrin
pi_94187074
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:28 schreef Heinekenfreak het volgende:
even een klein stukje leesvoer:

[..]

Bron: http://www3.nhk.or.jp/daily/english/16_36.html

Wat ik mij nu afvraag is het volgende:
Als je die geigerteller leest van Chiba (http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-chiba) zie ik daar 0,14 mSv/h is dit dan micro of mili? betekent dit dat bij een langere blootstelling dan zeg ff 8 uur dat je dan aan je jaar maximum zit? Iemand die hier een zinnig antwoord op heeft?
Dat is micro (µ), ofwel 1/1000e van milli.
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:33:25 #142
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94187105
Wat ik een beetje uit het hele geheel op maak is reactor 1 onder controlle,
reactor twee ziet er nog heel uit maar is geploft in het interne koelsysteem en is lek,
reactor 3, is goed beschadigt en men vreest voor het reactorvat
reactor 4 is een opslag plaats die lek is en opwarmt.
is dat globaal correct?
pi_94187138
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:32 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dus geen 8 uur, maar 8.000 uur voordat je aan je jaar max. zit. Zo begrijp ik het nu in iedergeval. Als het anders is hoor ik dat graag.
Heinekenfre@k
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 12:34:55 #144
236264 crew  capricia
pi_94187160
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:33 schreef Dance99Vv het volgende:
Wat ik een beetje uit het hele geheel op maak is reactor 1 onder controlle,
reactor twee ziet er nog heel uit maar is geploft in het interne koelsysteem en is lek,
reactor 3, is goed beschadigt en men vreest voor het reactorvat
reactor 4 is een opslag plaats die lek is en opwarmt.
is dat globaal correct?
Kijk hier even:
http://en.wikipedia.org/w(...)actor_status_summary

Het is slechter dan wat jij beschrijft.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:35:47 #145
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94187194
Update 12.22: Volgens het Internationale Rode Kruis is het voor buitenlanders wat betreft radioactieve straling veilig om naar Tokio af te reizen.
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:36:24 #146
38496 Perrin
pi_94187214
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:34 schreef Heinekenfreak het volgende:

[..]

Dus geen 8 uur, maar 8.000 uur voordat je aan je jaar max. zit. Zo begrijp ik het nu in iedergeval. Als het anders is hoor ik dat graag.
Dat niveau is gelijk aan de normale achtergrondstraling, dus er is dan niet echt sprake van dat je aan je max komt te zitten..
pi_94187217
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:32 schreef Perrin het volgende:

[..]

femto = 1 biljardste deel
pico = 1 biljoenste deel
nano = 1 miljardste deel
micro = 1 miljoenste deel
milli = 1 duizendste deel
I'll sing you a lullaby.
pi_94187233

Om een idee van de grootte te krijgen: onder die rokende centrale, naast de schaduw van de top van die toren staan enkele trucks.
Als je dat dan vergelijkt met de beelden van de tweede ontploffing zie je beter hoe krachtig die was.
pi_94187283
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:37 schreef meth1745 het volgende:
[ afbeelding ]
Om een idee van de grootte te krijgen: onder die rokende centrale, naast de schaduw van de top van die toren staan enkele trucks.
Als je dat dan vergelijkt met de beelden van de tweede ontploffing zie je beter hoe krachtig die was.

van wanneer is deze foto ? hier zie je de schade aan reactor 4 nog niet ...
hoezo adhd ?
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 12:40:07 #150
236264 crew  capricia
pi_94187312

Reuters
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_94187314
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:36 schreef xenobinol het volgende:

[..]

femto = 1 biljardste deel
pico = 1 biljoenste deel
nano = 1 miljardste deel
micro = 1 miljoenste deel
milli = 1 duizendste deel

klopt dus wat hij zei
pi_94187392
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:38 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:

[..]

van wanneer is deze foto ? hier zie je de schade aan reactor 4 nog niet ...
Al een dag of twee oud. Enige goede die ik vond.
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:44:06 #153
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94187452
How bad is it? Depends on which nuclear expert you ask:

Het is dus slecht:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"What is of more concern, and if you put your finger on it: Chernobyl did not have a containment vessel. When the things did go bad, the material did go up into the air. If things do go bad with the spend fuel (ed.: in the Japanse reactor), there is no containment vessel, and so if they catch fire or start to melt, there is nothing to prevent that from going into the air or leaking into the environment."

"This event is now closer to a level 6, and it may unfortunately reach a level 7," it said.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

:o

[ Bericht 23% gewijzigd door SemperSenseo op 16-03-2011 12:55:51 ]
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:44:08 #154
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_94187455
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:28 schreef bokaal het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik dacht dat #4 iets verder in puin lag, maar het lijkt idd toch wel overeen te komen
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 12:45:10 #155
236264 crew  capricia
pi_94187490
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:42 schreef meth1745 het volgende:

[..]

Dit is de meest recente foto die ik kan vinden:
Kerncentrales Japan #14
Waarbij je ziet dat 1, 3 en 4 kaduk zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_94187697
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:40 schreef exile79 het volgende:

[..]

klopt dus wat hij zei
klopt :)
I'll sing you a lullaby.
pi_94187831
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:42 schreef meth1745 het volgende:

[..]

okaj thnx !

quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:45 schreef capricia het volgende:

[..]

Dit is de meest recente foto die ik kan vinden:
Kerncentrales Japan #14
Waarbij je ziet dat 1, 3 en 4 kaduk zijn.
hij linkt naar deel 1 van dit topic , je bedoeld deze denk ik ;

quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:26 schreef capricia het volgende:
[ afbeelding ]
From left to right, reactors No. 1, 2, 3 and 4 at the Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant. Photo taken yesterday and released today. REUTERS/TEPCO
hoezo adhd ?
pi_94187888
Echt onvoorstelbaar dit :o
pi_94187909
Ik ben nog jong en weet van mijn ouders dat zij ook dingen hebben meegemaakt met de koude oorlog en in 1945 zijn er nog 2 atoombommen gevallen daar in Japan.

Tja daarom hou ik me maar voor dat ik de zaak maar moet relativeren.
Het gebeurde vroeger ook al alleen staan nu overal live camera's op..
pi_94187923
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:34 schreef capricia het volgende:

[..]

Kijk hier even:
http://en.wikipedia.org/w(...)actor_status_summary

Het is slechter dan wat jij beschrijft.
let ook op wat er gezegd wordt over onverklaarbare drukverschillen.
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:56:24 #161
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94187928
quote:
11s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:44 schreef SemperSenseo het volgende:

Het is dus slecht:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"What is of more concern, and if you put your finger on it: Chernobyl did not have a containment vessel. When the things did go bad, the material did go up into the air. If things do go bad with the spend fuel (ed.: in the Japanse reactor), there is no containment vessel, and so if they catch fire or start to melt, there is nothing to prevent that from going into the air or leaking into the environment."

"This event is now closer to a level 6, and it may unfortunately reach a level 7," it said.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:01:55 #162
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_94188112
Die opslagruimte voor gebruikte splijtstaven is wel het gevaarlijkst idd. Daar ligt veel meer materiaal dan wat ze in een reactorvat gebruiken.
pi_94188148
quote:
11s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:44 schreef SemperSenseo het volgende:

Het is dus slecht:

ik weet niet wat je nu precies quote, maar je bron en wat je quote komen niet overeen. wat je zegt is ook niet correct. like sensation?
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:03:37 #164
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94188174
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:02 schreef simmu het volgende:

[..]

ik weet niet wat je nu precies quote, maar je bron en wat je quote komen niet overeen. wat je zegt is ook niet correct. like sensation?
Wel waar, dat zei die expert in het filmpje ;)
pi_94188196
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:01 schreef DemonRage het volgende:
Die opslagruimte voor gebruikte splijtstaven is wel het gevaarlijkst idd. Daar ligt veel meer materiaal dan wat ze in een reactorvat gebruiken.
met minder veiligheidsmaatregelen ook
pi_94188233
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:03 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Wel waar, dat zei die expert in het filmpje ;)
dan praat die poep, want deze reactoren hebben wel degelijk nog een stalen behuizing erom. helaas wel lekke behuizing, afgaande op de drukverschillen.

edit: men vermoedt dus dat de behuizing stuk is. men weet niets zeker, want je kan niet dichtbij genoeg komen om dat te controleren
pi_94188260
Heeft iemand ff een korte statusupdate voor me? :)
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:06:03 #168
154880 Bolter
Awesomeness
pi_94188269
Die keizer lijkt net op zo'n poppetje met zo'n op-en-neergaand hoofd :D Z'n hoofd is fokkin' groot en opzichte van z'n lichaam.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:06:18 #169
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94188281
Slick demonstraties trouwens op CNN met die grote touch screen tv's
pi_94188282
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:05 schreef simmu het volgende:

[..]

dan praat die poep, want deze reactoren hebben wel degelijk nog een stalen behuizing erom. helaas wel lekke behuizing, afgaande op de drukverschillen.

edit: men vermoedt dus dat de behuizing stuk is. men weet niets zeker, want je kan niet dichtbij genoeg komen om dat te controleren
Ik zat ook al te kijken waar hij die beweringen vandaan haalde. Klopt idd niet.
h̏ͮ̓́ę̏̋̃ ͩ͒̏̾̈̚̕c̉͆̄̏̅͛̾́o͛͜m̷ͣĕ̚sͦ̑ͪ̔ͦͥ.̌̾̏
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:09:38 #171
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94188393
Begrijp ik goed uit de berichtgeving op NHK World, dat ook in unit 3 een spent fuel pool droog komt te staan? Het gaat nu wel erg snel, ik heb helaas niet de tijd om continu te kijken.
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:10:04 #172
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94188411
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:06 schreef skunkasaur het volgende:

[..]

Ik zat ook al te kijken waar hij die beweringen vandaan haalde. Klopt idd niet.
Nogmaals, ik heb letterlijk overgenomen wat hij zei.

Zie primaire filmpje 'They don't do that anymore' op How bad is it? Depends on which nuclear expert you ask. Hoor zijn uitspraken vanaf 1:00u ;)
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:10:30 #173
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94188424
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:02 schreef simmu het volgende:
Hij bedoelt de spent fuel pit, die zoals jij zelf net ook correct opmerkte, minder beveiligd is dan een reactorvat...

Je hebt liever een meltdown dan een 'vaporize-up' zoals een expert een paar dagen geleden Chernobyl noemde.
  Redactie Frontpage woensdag 16 maart 2011 @ 13:15:26 #174
145738 superworm
is erbij
pi_94188643
Ik luister net toevallig Jason Mraz's Im Yours op shuffle. Het viel me plots op dat dat heel goed over een meltdown zou kunnen gaan!

quote:
Well, you done done me and you bet I felt it
I tried to be chill but your so hot that I melted
I fell right through the cracks, now I'm tryin to get back
before the cool done run out I'll be givin it my best test
and nothin's gonna stop me but divine intervention
I reckon it's again my turn to win some or learn some

But I won't hesitate no more,
no more, it cannot wait
I'm yours
1-op-1 Chernobyl. :P
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_94188680
Update van dit artikel dat eergisteren werd genoemd: http://theenergycollectiv(...)dent-16-march-update
pi_94188704
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:10 schreef eleusis het volgende:

[..]

Hij bedoelt de spent fuel pit, die zoals jij zelf net ook correct opmerkte, minder beveiligd is dan een reactorvat...

Je hebt liever een meltdown dan een 'vaporize-up' zoals een expert een paar dagen geleden Chernobyl noemde.
Ah, ok.
h̏ͮ̓́ę̏̋̃ ͩ͒̏̾̈̚̕c̉͆̄̏̅͛̾́o͛͜m̷ͣĕ̚sͦ̑ͪ̔ͦͥ.̌̾̏
pi_94188796
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:10 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Nogmaals, ik heb letterlijk overgenomen wat hij zei.

Zie primaire filmpje 'They don't do that anymore' op How bad is it? Depends on which nuclear expert you ask. Hoor zijn uitspraken vanaf 1:00u ;)
dat iemand het zegt maakt het nog niet waar! zo komt er allerlei paniekvoetbal de wereld in
pi_94188817
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:10 schreef eleusis het volgende:

[..]

klopt, dat heb ik een paar pagina's terug dan ook al gezegd ;) ik wil wel ff een paint maken van het verschil hoor ;)

maar zeg het dan gewoon goed!
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 13:25:33 #179
236264 crew  capricia
pi_94188965
Update 13.23: Reactor 3 van de Fukushima Dai’ichi (no. 1) kerncentrale is zo belangrijk omdat het de enige van zes reactoren is die op plutonium draait. De andere worden gevoed door uranium. Plutonium is veel gevaarlijker dan uranium, zo meldt de Volkskrant.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:27:19 #180
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94189023
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:25 schreef capricia het volgende:
Update 13.23: Reactor 3 van de Fukushima Dai’ichi (no. 1) kerncentrale is zo belangrijk omdat het de enige van zes reactoren is die op plutonium draait. De andere worden gevoed door uranium. Plutonium is veel gevaarlijker dan uranium, zo meldt de Volkskrant.
Volgens mij is het nu in alle drie units een drama.

Unit 2: lekkage vanuit reactor mogelijk via lekke suppression chamber
Unit 3: MOX fuel is mogelijk(?) schadelijker + vannacht een brand (nu uit?)
Unit 4: gebruikte brandstofstaven blootgesteld aan de open lucht en ruimte niet bereikbaar
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 13:27:20 #181
236264 crew  capricia
pi_94189024
Misschien is dit wel interessant. Een map met radioactiviteit:
http://www.targetmap.com/viewer.aspx?reportId=4870

Edit:
Ibaraki gaat niet goed, is helemaal rood. Meer dan 1000 nGy/h.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_94189266
Handige link idd!
Ik kan alleen niet vinden wat die nGy/h nou is.
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 13:35:33 #183
236264 crew  capricia
pi_94189332
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:34 schreef Fireblast het volgende:
Handige link idd!
Ik kan alleen niet vinden wat die nGy/h nou is.
D'r staat "nano- Grays per hour". Maar onder de 50 schijnt normaal te zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_94189342
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:27 schreef eleusis het volgende:

[..]

Volgens mij is het nu in alle drie units een drama.

Unit 2: lekkage vanuit reactor mogelijk via lekke suppression chamber
Unit 3: MOX fuel is mogelijk(?) schadelijker + vannacht een brand (nu uit?)
Unit 4: gebruikte brandstofstaven blootgesteld aan de open lucht en ruimte niet bereikbaar
Voor mn gevoel hebben we de afgelopen 24 uur eigenlijk geen nieuwe info gekregen. Wat gebeurt er nu? Welke reactors staan droog? Wat smelt/brand/ontploft er, wat functioneert?

Ik ben het overzicht in elk geval totaal kwijt.
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:36:37 #185
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94189382
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:35 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Voor mn gevoel hebben we de afgelopen 24 uur eigenlijk geen nieuwe info gekregen. Wat gebeurt er nu? Welke reactors staan droog? Wat smelt/brand/ontploft er, wat functioneert?

Er is juist super veel nieuwe info. De OP is up2date voor zover ik weet. Kort gezegd, er functioneert bijna niets, en 3 units zijn in kritieke staat.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 16 maart 2011 @ 13:36:48 #186
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_94189385
Was al die tijd al bekend dat in reactor 3 ook plutonium zat? Of heb ik dat gewoon al die tijd gemist?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:37:09 #187
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94189398
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:36 schreef rubbereend het volgende:
Was al die tijd al bekend dat in reactor 3 ook plutonium zat? Of heb ik dat gewoon al die tijd gemist?
Ja, MOX fuel werd het genoemd. http://en.wikipedia.org/wiki/MOX_fuel
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:37:11 #188
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94189401
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:35 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Volgens is dat juist het doel. Chaos in de informatie voorziening creeren zodat mensen het overzicht kwijtraken.
pi_94189408
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:27 schreef capricia het volgende:

Edit:
Zo dan dat is een partij sneller dan google maps. :o
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 16 maart 2011 @ 13:37:44 #190
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_94189421
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:37 schreef eleusis het volgende:

[..]

Ja
oke dank :D tussen al die informatie ff gemist :)

handig toch dit topic altijd snel antwoord :)
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 13:37:51 #191
236264 crew  capricia
pi_94189424
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:27 schreef capricia het volgende:

Edit:
Hier komt de data vandaan:
http://www.bousai.ne.jp/eng/

Schijnt wel officieel te zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:38:13 #192
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94189436
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:37 schreef Revolution-NL het volgende:
Volgens is dat juist het doel. Chaos in de informatie voorziening creeren zodat mensen het overzicht kwijtraken.
Volgens mij niet, het is gewoon het meest gecompliceerde nucleaire incident ooit. De updates van Tepco zijn best gestructureerd, zie:

(Zojuist geüpdatet, zal het weer in de OP zetten)
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:39:16 #193
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_94189471
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:37 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

En wie heeft daar dan baat bij volgens jouw?
pi_94189481
Is dit het nou het worst case scenario in werking? Zover ik begrijp mag er nu helemaal niemand meer bij?
pi_94189536
Zow, eentje boos op NHK op de overheid.
pi_94189561
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:39 schreef Document1 het volgende:
Is dit het nou het worst case scenario in werking? Zover ik begrijp mag er nu helemaal niemand meer bij?
Dat was maar tijdelijk toch? Vanochtend las ik nog dat er 180 man extra naartoe zou gaan om te helpen.
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:41:36 #197
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94189582
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:39 schreef Document1 het volgende:
In gebouw 4 kan men niet naar binnen, dit is nu ook de grootste zorg. Daarom gaan ze werken met helikopters (maar ook die kunnen niet dichtbij genoeg komen) en bluswagens.

Het enige wat in gebouw 4 hoeft te gebeuren is water met boorzuur in de spent fuel pool krijgen, zodat de reactie stopt. Maar dit is door de straling bijna niet mogelijk.
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 13:42:49 #198
236264 crew  capricia
pi_94189620
Provincie Ibaraiki, waar ze die hoge radioactiviteit meten, heeft een populatie van 3 miljoen mensen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:43:39 #199
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_94189649
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:41 schreef Devz het volgende:

[..]

Dat was maar tijdelijk toch? Vanochtend las ik nog dat er 180 man extra naartoe zou gaan om te helpen.
Tijdelijk ja. Maar 180 was werd later genoemd het aantal dat er "mee bezig" was. Niet allemaal aan het ruimen dus.
pi_94189657
Ze hebben trouwens wel lekkere nieuws-dames :')
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:44:42 #201
38496 Perrin
pi_94189676
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:41 schreef eleusis het volgende:

[..]

In gebouw 4 kan men niet naar binnen, dit is nu ook de grootste zorg. Daarom gaan ze werken met helikopters (maar ook die kunnen niet dichtbij genoeg komen) en bluswagens.

Het enige wat in gebouw 4 hoeft te gebeuren is water met boorzuur in de spent fuel pool krijgen, zodat de reactie stopt. Maar dit is door de straling bijna niet mogelijk.
En hopen dat er geen (grote) lekken zijn in die pool, anders kun je bezig blijven met bijvullen..
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:44:52 #202
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94189681
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:39 schreef -Techno- het volgende:
En wie heeft daar dan baat bij volgens jouw?
Het is gewoon een makkelijk excuus. Houden ze de berichtgeving summier (zoals in de eerste dagen) dan is het niet goed. Geven ze elk half uur een gedetailleerde update, dan is het weer een 'chaos'.

Als je niet de uren erin wil steken om te begrijpen wat er aan de hand is, is dat niet de schuld van de overheid.
pi_94189701
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:37 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Zo dan dat is een partij sneller dan google maps. :o
[insert hier jouw username]. Gaat inderdaad stukje vlotter :o
pi_94190024
Update 13.49 uur: Ernstige schade aan de veiligheidsbehuizing van reactor 3 op Fukushima Daiichi is niet waarschijnlijk. Dat zegt de Japanse overheid volgens Kyodo. Reactor 3 is de reactor die het grootste gevaar zou vormen omdat die als enige niet op uranium maar plutonium draait (13.23) .

:)

[ Bericht 0% gewijzigd door crinoc op 16-03-2011 14:02:01 ]
pi_94190051
quote:
15s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:55 schreef crinoc het volgende:
Update 13.49 uur: Ernstige schade aan de veiligheidsbehuizing van reactor 3 op Fukushima Daiichi is niet waarschijnlijk. Dat zegt de Japanse overheid volgens Kyodo. Reactor 3 is de reactor die het grootste gevaar zou vormen omdat die als enige niet op uranium maar plutonium draait (13.23) .

:{
hoezo :{ ?
pi_94190108
Vragen en nog eens vragen. Is er iets bekend over de aard van verspreiding bij dit soort lekkages. We weten dat er een straal van 20-30km onveiligheid heerst op de begane grond, maar wat als de straling met verdampte rook of brandlucht juist hoog de lucht in gaat en zich verspreid met de winden. Verdund dit de schadelijke stoffen dusdanig dat je kan spreken van ongevaarlijke verspreiding of hebben we het over dusdanige dosis hardnekkige radioactiviteit dat het met de wind, regens en de oceanen verder verspreid kan worden? Ik lees hier en daar artikelen dat bij iodine 131 dan slechts 2 tot 8 dagen gevaar is, maar bij Caesium137 30 jaar half tijd. Welke percentages uitstootstoffen hebben we het hier over?

En waarom bestaan er geen robotgestuurde bluswagens en blusheli's voor dit soort calamiteiten. Moet elk kernreactorland toch kunnen fixen. Dan hoeft niemand gevaar te lopen.
pi_94190111
quote:
17s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:56 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

hoezo :{ ?
Idd waarom :{ ? lijkt me juist goed, gevalletje eerst posten dan lezen? :P
BF3 - Idanue
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:59:34 #208
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_94190177
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:57 schreef Zwieperdepiep het volgende:

En waarom bestaan er geen robotgestuurde bluswagens en blusheli's voor dit soort calamiteiten. Moet elk kernreactorland toch kunnen fixen. Dan hoeft niemand gevaar te lopen.
pi_94190274
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:57 schreef Rp2009 het volgende:

[..]

Idd waarom :{ ? lijkt me juist goed, gevalletje eerst posten dan lezen? :P
Gewoon gelezen hoor, maar de 'niet' niet gelezen.
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:02:09 #210
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_94190297
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 13:59 schreef Muridae het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Bel hem efkes ja.
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:02:26 #212
8898 Darklight
pi_94190301
Update 13.59 uur: De vrees voor reactoren 5 en 6 van de kerncentrale Fukushima Daiichi, die steeds volkomen veilig leken omdat ze al maanden zijn uitgeschakeld, neemt de laatste uren toe. Lees een uitgebreid artikel op nrc.nl.
pi_94190323
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:57 schreef Zwieperdepiep het volgende:

Techniek zal nog niet ver genoeg gevorderd zijn hé. Menskracht is gewoon nog nodig, zeker in gebieden waar het een ravage is.
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 14:04:16 #214
236264 crew  capricia
pi_94190398
quote:
Update 14.00: Een van de schaarse close-up beelden van de schade aan de behuizing van de reactoren op Fukushima Dai’ichi. Foto AP / Kyodo.

Damn...dat ziet er niet goed uit zeg.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_94190491
Effe afstanden op google earth gemeten, elk reactorgebouw is ongeveer 45 op 35 meter. Afstanden tussen de drie meest centrale torens (die metalen constructies) 250 en 180 meter
pi_94190494
Hoeveel nano-Grays is eigenlijk schadelijk?
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:07:26 #217
8898 Darklight
pi_94190516
Oude splijtstof produceert nog maanden en jaren veel hitte en de oude splijtstofstaven moeten daarom actief gekoeld worden met water dat er omheen wordt gepompt. Dat water zelf geeft zijn warmte weer af door middel van warmtewisselaars. Dit koelsysteem blijkt uitgevallen waardoor de temperatuur in de afkoelbaden snel stijgt en het waterniveau even snel daalt. De baden staan gewoon open aan de lucht.

De spent fuel pool van reactor 4 is gisteren kennelijk drooggekookt en na, of door, een waterstofexplosie in brand gevlogen. Omdat deze sterk radioactieve splijtstof geen enkele omhulling heeft kan zij makkelijk over de omgeving verspreid worden. Men probeerde vanochtend vanuit helikopters nieuw water in het afkoelbad van reactor 4 te brengen. Ook het water van de baden van reactoren 5 en 6 moet worden aangevuld. Hoe dat moet gebeuren is onduidelijk.
pi_94190552
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:16 schreef Zombiehoofd het volgende:
Update van dit artikel dat eergisteren werd genoemd: http://theenergycollectiv(...)dent-16-march-update
Praat(te) hij nou onzin? Volgens hem zou de straling die vrijkomt met die stoom alleen zo snel vervallen, dat het ongevaarlijk is en ontsnapping van radioactief afval vanuit de kern niet gebeuren.
pi_94190595
quote:
5s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Hoeveel nano-Grays is eigenlijk schadelijk?
Quote van wikipedia:
"Een dosis van 10 tot 20 gray is dodelijk voor een mens vanwege stralingsziekte."
Die 1000 nanogray hier is 0,0001 gray, toch?
1000 nanogray = 1 microgray = 0,000001 gray :)
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:11:11 #220
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_94190636
Misschien een rare vraag, maar heeft alfa / beta/ gamma straling een geur? :')
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:11:39 #221
339188 CaptainHindsight
Incredible hindsight
pi_94190648
Waarom bouwen ze zo iets niet in een kunstmatige dam ? Gaat het echt goed mis ? Onder laten lopen met zee water. zoals pic

paint ftw

Oorlog is vrede
Vrijheid is slavernij
Onwetendheid is kracht
-George Orwell
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:11:43 #222
38496 Perrin
pi_94190652
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:09 schreef Fireblast het volgende:

[..]

Quote van wikipedia:
"Een dosis van 10 tot 20 gray is dodelijk voor een mens vanwege stralingsziekte."
Die 1000 nanogray hier is dus 0,0001 gray?
1000 nanogray = 1 microgray = 1/1000 milligray = een miljoenste gray

Let op dat het slechts een zeer grove maat is voor schadelijkheid. De oorsprong en het type van de straling is minstens zo belangrijk.
pi_94190681
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:08 schreef Zombiehoofd het volgende:

[..]

Praat(te) hij nou onzin? Volgens hem zou de straling die vrijkomt met die stoom alleen zo snel vervallen, dat het ongevaarlijk is en ontsnapping van radioactief afval vanuit de kern niet gebeuren.
Dat artikel was geschreven door een econoom met wat ervaring in crisis managment. Niet echt een betrouwbare bron
pi_94190690
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:11 schreef Muridae het volgende:
Nee, je ruikt het niet, ziet het niet en voelt het niet.
pi_94190696
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 14:02 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Techniek zal nog niet ver genoeg gevorderd zijn hé. Menskracht is gewoon nog nodig, zeker in gebieden waar het een ravage is.
Ze kunnen tegenwoordig alles op afstand besturen, incl vliegtuigen en heli's. Komt gewoon vrij dubieus over als een van je last-resort-measurements, de blusheli, zijn werk niet kan doen omdat de straling te hoog is. Dat is zoiets als een vluchtcapsule maken voor het ISS maar zodra je die moet gebruiken erachter komen dat ie niet kan vliegen.

Je weet toch vantevoren dat als je bij dit soort kritieke fases bent aangekomen, dat je ook qua straling automatisch aan kritieke niveaus zit. Dat niemand daar iets op bedacht heeft komt prutserig over.
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:12:48 #226
38496 Perrin
pi_94190700
quote:
Nee, straling kun je alleen opmerken met een stralingsmeter.
pi_94190707
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:11 schreef CaptainHindsight het volgende:
Waarom bouwen ze zo iets niet in een kunstmatige dam ? Gaat het echt goed mis ? Onder laten lopen met zee water. zoals pic

paint ftw

[ afbeelding ]
Omdat het water dan nog steeds gekoeld moet worden, en je dan ook allerlei rommel in de reactor ruimte krijgt :P
pi_94190735
Er zijn nog 50 mensen aan het werk. Ik vraag me af hoe ze dat doen met slapen...
pi_94190737
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:11 schreef Perrin het volgende:

[..]

1000 nanogray = 1 microgray = 1/1000 milligray = een miljoenste gray

Let op dat het slechts een zeer grove maat is voor schadelijkheid. De oorsprong en het type van de straling is minstens zo belangrijk.
Jep ik had 'm even na mn post ook door idd.

Maar al is 10 gray ongeveer dodelijk dan zal 1 miljoenste gray niet echt heel erg schadelijk zijn, welk type straling het ook is.
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:13:50 #230
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_94190741
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:11 schreef CaptainHindsight het volgende:

paint ftw

[ afbeelding ]
pi_94190788
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:09 schreef Fireblast het volgende:

[..]

Quote van wikipedia:
Die 1000 nanogray hier is 0,0001 gray, toch?
1000 nanogray = 1 microgray = 0,000001 gray :)
Ok, bij 89nanograys is het dus ca. 4600 dagen voor je een risico loopt op overlijden door stralingsziekte?
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:15:12 #232
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94190796
En wie redt de helden van Fukushima? (De Standaard, wo 05:00)

BRUSSEL - Met vijftig tot zeventig zijn ze, de last men standing die in Fukushima nog proberen om een ramp zoals die van Tsjernobyl te voorkomen. Ze zijn de helden van het moment', zegt een nucleair expert. Maar zegt men van echte helden niet dat ze ook doodgaan?
pi_94190812
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:12 schreef Perrin het volgende:

[..]

Nee, straling kun je alleen opmerken met een stralingsmeter.
Straling heeft een duidelijke metaalsmaak.

... als je een dodelijke dosis opgelopen hebt...

edit: of toch een vreemde smaak:
quote:
As deadly radiation spews from failed reactor number four, firemen fighting the resulting fires are getting sick. They cannot seem to get rid of the unusual taste in their mouths.
tsjernobyl
pi_94190817
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:28 schreef bokaal het volgende:

[..]

Ik mis alleen nog:

"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
  FOK!fotograaf woensdag 16 maart 2011 @ 14:15:55 #235
842 Zorro
Z
pi_94190834
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:12 schreef Ermanon het volgende:

[..]

Omdat het water dan nog steeds gekoeld moet worden, en je dan ook allerlei rommel in de reactor ruimte krijgt :P
En als de dam dan stukgaat en alles loopt onder roept iedereen: "Waarom bouwen ze dat dan ook onder water. Stomkoppen die dat bedacht hebben. |:( "
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:15:56 #236
38496 Perrin
pi_94190836
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:13 schreef Fireblast het volgende:

[..]

Jep ik had 'm even na mn post ook door idd.

Maar al is 10 gray ongeveer dodelijk dan zal 1 miljoenste gray niet echt heel erg schadelijk zijn
Inderdaad.. enkele tientallen nanogray per uur is een normale achtergrondstraling.

(aangepast)

[ Bericht 2% gewijzigd door Perrin op 16-03-2011 14:27:24 ]
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 14:16:44 #237
236264 crew  capricia
pi_94190870
Is geen nieuws goed nieuws?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_94190892
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:16 schreef capricia het volgende:
Zolang niet heel Japan is ontploft is geen nieuws volgens mij wel goed nieuws ja. :D
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:17:38 #239
339188 CaptainHindsight
Incredible hindsight
pi_94190911
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:15 schreef Zorro het volgende:

[..]

En als de dam dan stukgaat en alles loopt onder roept iedereen: "Waarom bouwen ze dat dan ook onder water. Stomkoppen die dat bedacht hebben. |:( "
maar geen meltdown.
Oorlog is vrede
Vrijheid is slavernij
Onwetendheid is kracht
-George Orwell
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 14:18:00 #240
236264 crew  capricia
pi_94190929
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:15 schreef Perrin het volgende:

[..]

Inderdaad.. een paar honderd nanogray per uur is een normale achtergrondstraling.
Maar als ik hier kijk:
is de normale achtergrondstraling onder de 50 nanogray per uur in Japan.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:18:27 #241
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94190952
quote:
Lijkt me wel. Het is een kwestie van volhouden. Als het misgaat met name in unit 4 is dat op camerabeelden wel zichtbaar.

Maar stilte op t=1 geeft helaas geen garantie dat er op t=2 weer een incident gebeurt.
pi_94190973
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:07 schreef Darklight het volgende:
Oude splijtstof produceert nog maanden en jaren veel hitte en de oude splijtstofstaven moeten daarom actief gekoeld worden met water dat er omheen wordt gepompt. Dat water zelf geeft zijn warmte weer af door middel van warmtewisselaars. Dit koelsysteem blijkt uitgevallen waardoor de temperatuur in de afkoelbaden snel stijgt en het waterniveau even snel daalt. De baden staan gewoon open aan de lucht.

De spent fuel pool van reactor 4 is gisteren kennelijk drooggekookt en na, of door, een waterstofexplosie in brand gevlogen. Omdat deze sterk radioactieve splijtstof geen enkele omhulling heeft kan zij makkelijk over de omgeving verspreid worden. Men probeerde vanochtend vanuit helikopters nieuw water in het afkoelbad van reactor 4 te brengen. Ook het water van de baden van reactoren 5 en 6 moet worden aangevuld. Hoe dat moet gebeuren is onduidelijk.
dat de baden gewoon open in de lucht staan is logisch, ivm verdamping. het moet koelen --> het moet energie kwijt. verdamping kost energie --> dus beter in open lucht dan
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:23:22 #243
38496 Perrin
pi_94191156
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:18 schreef capricia het volgende:

[..]

Maar als ik hier kijk:
is de normale achtergrondstraling onder de 50 nanogray per uur in Japan.
Paar honderd nanogray is idd wat ruim:

Grafiekje van de hoeveelheid achtergrondstraling op verschillende plekken ter wereld

bron: http://www.alpharubicon.c(...)maradiological71.htm
pi_94191342
quote:
nee
pi_94191371
Waarom kan eigenlijk straling moeilijk door lood?
pi_94191400
quote:
het is bijna nacht in japan, dat maakt ook wel verschil in nieuwsstroom.
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:30:06 #247
26374 made
..made by made..
pi_94191412
door de dichtheid van Lood
Lurkt !
pi_94191468
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:29 schreef -Datdus- het volgende:
Waarom kan eigenlijk straling moeilijk door lood?
Waarom denk je dat lood zo zwaar is? :)
pi_94191516
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:15 schreef meth1745 het volgende:

[..]

Straling heeft een duidelijke metaalsmaak.

... als je een dodelijke dosis opgelopen hebt...

edit: of toch een vreemde smaak:

[..]

tsjernobyl
Maar die smaak is het sterven van je eigen slijmvliescellen, daarbij komt de vloeistof in je cellen vrij en dat smaakt wat bloederig/metalig.
pi_94191737
Spent fuel pool at No. 3 reactor heated, emitting steam: nuke agency (3/16 22:27 Kyodo)
Heinekenfre@k
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:39:11 #251
262 Re
Kiss & Swallow
pi_94191754
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:30 schreef made het volgende:
nah niet alleen, het absorbeert ook straling (vangt het op en verwerkt het) door de electronen in de nucleus
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_94191872
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:30 schreef made het volgende:
golden armor tiem?
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:43:36 #253
38496 Perrin
pi_94191888
Recente updates:
quote:
NEWS ADVISORY: Water injection into ponds at No. 3, No. 4 reactors priority: agency
NEWS ADVISORY: Spent fuel pool at No. 3 reactor heated, emitting steam: nuke agency
bron: http://english.kyodonews.jp/news/
pi_94191893
wanneer gaan die dingen eindelijk kaboem doen en dan ala rusland stijl, zijn de russen ook gelijk af van hun minderwaardigheidscomplex :p
pi_94191919
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:43 schreef Originele_Naam het volgende:
wanneer gaan die dingen eindelijk kaboem doen en dan ala rusland stijl, zijn de russen ook gelijk af van hun minderwaardigheidscomplex :p
:|W
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:45:10 #256
38496 Perrin
pi_94191952
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:43 schreef Originele_Naam het volgende:
Kaboem als in een kernexplosie is zeer onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk.
pi_94191991
Severe damage to No. 3 reactor's containment vessel unlikely

TOKYO, March 17, Kyodo

Chief Cabinet Secretary Yukio Edano indicated Wednesday that the containment vessel of the No. 3 reactor at the Fukushima No. 1 nuclear power plant is unlikely to have suffered severe damage, retracting his earlier assessment that it may have been damaged.

A plume of smoke was seen billowing near the reactor on Wednesday morning, leading the top government spokesman to suggest at a morning news conference that the vessel may have suffered damage similar to that which had afflicted the plant's No. 2 reactor.

But at an afternoon news conference, Edano said, ''I received a report that there was a high possibility (of damage) based on information available at that time.''

The government's nuclear disaster task force said the same day, ''The possibility of the No. 3 reactor having suffered severe damage to its containment vessel is low.''

Based on an analysis of radiation readings at the containment vessel and around it, the smoke is presumed to have been vapor from a spent-fuel storage pool at the reactor.

Meanwhile, the National Police Agency said it is considering deploying a water cannon vehicle of the Metropolitan Police Department to spray water at a spent-fuel storage pool at the plant's No. 4 reactor, where an abnormal temperature rise was observed.

The vehicle may be put to work as early as tonight, it said.

The seaside nuclear plant in Fukushima Prefecture has been hit by a series of cooling problems at its reactors since it was struck by a magnitude 9.0 earthquake and tsunami on Friday.

==Kyodo
geen goud zonder schuim
pi_94192028
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:38 schreef Heinekenfreak het volgende:
Spent fuel pool at No. 3 reactor heated, emitting steam: nuke agency (3/16 22:27 Kyodo)
Dat gaat een probleem worden in elke spent fuel pool die materiaal bevat en niet gekoeld wordt. Enkele dagen tot twee weken voordat al het water verdampt is las ik ergens (amerikaans nucleair expert)
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:48:49 #259
8898 Darklight
pi_94192080
Hoelang gaan ze dat water erop spuiten? Dagen/weken/maanden? Schiet niet echt op
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 16 maart 2011 @ 14:50:58 #260
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_94192179
Die 50 mensen moeten zich toch ook kapot aan het werken zijn :o
DeLuna vindt me dik ;(
pi_94192343
Hoe ziet een "brok" verrijkt uranium of plutonium er eigenlijk uit? Of is dat niet te zien als een substantie. Op google afbeeldingen :D zie je alleen foto's van iets wat gewoon lijkt op een stuk metaal of steen (uranium is toch metaal of zoiets uit een erts net zoals ijzer :P)? En is zo'n brok als dit al radioactief? ja sorry ik ben echt de überleek hierin :@.
pi_94192385
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:50 schreef rubbereend het volgende:
Die 50 mensen moeten zich toch ook kapot aan het werken zijn :o
inmiddels zijn het er 180...

Hoe dan ook: momenteel de meest stressvolle baan ter wereld: een park halfingestorte oververhitte reactors die regelmatig in brand vliegen tegelijkertijd veilig stellen met beperkte middelen. Plus de druk van de hele wereld op je schouders en het gevaar voor je eigen leven....
pi_94192410
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:54 schreef Zombiehoofd het volgende:
Hoe ziet een "brok" verrijkt uranium of plutonium er eigenlijk uit? Of is dat niet te zien als een substantie. Op google afbeeldingen :D zie je alleen foto's van iets wat gewoon lijkt op een stuk metaal of steen (uranium is toch metaal :P)? En is zo'n brok als dit al radioactief? [ afbeelding ]
Aan de kledij te zien is het al radioactief!
pi_94192438
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:56 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Of hij heeft dat ding in de plee laten vallen, en wil geen vieze handen krijgen.
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:58:00 #265
2651 svann
night-hawk
pi_94192467
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:55 schreef aloe_vera het volgende:

Hoe dan ook: momenteel de meest stressvolle baan ter wereld: een park halfingestorte oververhitte reactors die regelmatig in brand vliegen tegelijkertijd veilig stellen met beperkte middelen. Plus de druk van de hele wereld op je schouders en het gevaar voor je eigen leven....
En die zullen ondanks de extreme stress toch ook af en toe een paar uurtjes moeten slapen om te kunnen blijven functioneren.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_94192468
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:56 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Nouja alsof zo'n pak het dan echt tegen zou houden... is misschien meer voorzorgsmaatregel?
Lijkt inderdaad erg op een wc-handschoen :P
pi_94192479
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:57 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Of hij heeft dat ding in de plee laten vallen, en wil geen vieze handen krijgen.
Er zijn slechts weinig mensen die een toilet hebben waarbij je een nucleair pak nodig hebt :) Al twijfel ik er wel eens over op het toilet op 't werk.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_94192536
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:45 schreef Perrin het volgende:

[..]

leg aub uit?
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 16 maart 2011 @ 15:00:14 #269
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_94192556
quote:

[..]

oke 180 maar die staan een rij centrales onder controle te houden, staan te blussen, staan baden bij te vullen en dan hebben we het nog niet over dekking zoeken en rusten. Stress en ook fysiek zal het er wel inhakken zo langzamerhand.
DeLuna vindt me dik ;(
pi_94192566
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:54 schreef Zombiehoofd het volgende:
Hoe ziet een "brok" verrijkt uranium of plutonium er eigenlijk uit? Of is dat niet te zien als een substantie. Op google afbeeldingen :D zie je alleen foto's van iets wat gewoon lijkt op een stuk metaal of steen (uranium is toch metaal of zoiets uit een erts net zoals ijzer :P)? En is zo'n brok als dit al radioactief? [ afbeelding ] ja sorry ik ben echt de überleek hierin :@.
Radioactief materiaal kan er inderdaad zo uit zien. Je ziet op de handschoenen ook stralingstekens staan. Je ziet dus geen blauwe gloed ofzo :)
  woensdag 16 maart 2011 @ 15:02:15 #271
38496 Perrin
pi_94192650
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:59 schreef Originele_Naam het volgende:

[..]

leg aub uit?
Een kernexplosie kan alleen onder bijzondere omstandigheden plaatsvinden: voldoende verrijkte splijtstof in voldoende hoeveelheden onder de juiste omstandigheden.

Zelfs alles alles mis gaat wat er mis kan gaan op gebied van koeling is het zo goed als uitgesloten dat er een kernexplosie plaats zal vinden daar.

Er zijn meer dan genoeg waarschijnlijkere problemen om je druk om te maken, iig.
pi_94192672
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:58 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Er zijn slechts weinig mensen die een toilet hebben waarbij je een nucleair pak nodig hebt :) Al twijfel ik er wel eens over op het toilet op 't werk.
Is heel gezond hoor, zo'n toilet, geen levende bacil te vinden :)
pi_94192742
Uranium geeft van nature al straling af, maar bij een klein deel van het uranium. Bij het verrijken, selecteer je volgens mij het stralingsafgevende deel van het uranium. Het verarmde uranium is lekker zwaar en wordt gebruikt in munitie als contragewicht.

Zoiets dan he, ik heb een stralingscursusje gedaan, maar dat stelde niet veel voor
  woensdag 16 maart 2011 @ 15:06:32 #275
38496 Perrin
pi_94192829
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:05 schreef krullendoos het volgende:
http://teletekst.nos.nl/?101-01

wat als dit mis gaat?
Als teletekst uitvalt? :P
pi_94192836
quote:

[..]

Hoe dan ook: momenteel de meest stressvolle baan ter wereld: een park halfingestorte oververhitte reactors die regelmatig in brand vliegen tegelijkertijd veilig stellen met beperkte middelen.
Klinkt als een goed concept voor een nieuwe mobile game.
pi_94192851
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:57 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Uranium en plutonium zijn beide zeer giftig, ik denk dat de handschoenen om die reden zijn.

En het straalt in principe alleen alfa straling uit, wat alleen gevaarlijk is bij inhalatie of wanneer het in je voedsel zit.
pi_94192862
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:06 schreef Perrin het volgende:

[..]

Als teletekst uitvalt? :P
:*

nee pagina 125
  woensdag 16 maart 2011 @ 15:09:07 #279
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94192933
Ik heb in de OP nu het "Tepco-systeem" toegepast door alle laatste wijzigingen te onderstrepen. Is dat duidelijk?

Er blijven dingen misgaan :( Dus het is de grootste moeite om het kort/bondig te houden.
pi_94192967
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:09 schreef eleusis het volgende:
Ik heb in de OP nu het "Tepco-systeem" toegepast door alle laatste wijzigingen te onderstrepen. Is dat duidelijk?
Ziet er goed uit.. ik zou het er wel even bijzetten ('laatste wijzigingen zijn onderstreept')
  woensdag 16 maart 2011 @ 15:11:26 #281
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94193030
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:09 schreef Bigs het volgende:
Ziet er goed uit.. ik zou het er wel even bijzetten ('laatste wijzigingen zijn onderstreept')
Gedaan!
pi_94193035
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:04 schreef aloe_vera het volgende:
Uranium geeft van nature al straling af, maar bij een klein deel van het uranium. Bij het verrijken, selecteer je volgens mij het stralingsafgevende deel van het uranium. Het verarmde uranium is lekker zwaar en wordt gebruikt in munitie als contragewicht.

Zoiets dan he, ik heb een stralingscursusje gedaan, maar dat stelde niet veel voor
Oja in de (oudere) B747's zat inderdaad uranium in de staart als contragewicht.
pi_94193044
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:09 schreef eleusis het volgende:

Er blijven dingen misgaan :( Dus het is de grootste moeite om het kort/bondig te houden.
Voor mij wel. Het is zo'n berg aan informatie, dingen die vandaag in de ene reactor gebeuren, zijn eerder ook in een ande gebeurd, zo is het mooi om te zien wat 'nieuw' is op de stapel gebeurtenissen.

Iets met bomen en bos.
  woensdag 16 maart 2011 @ 15:13:38 #284
38496 Perrin
pi_94193120
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:07 schreef krullendoos het volgende:

[..]

:*

nee pagina 125
Voor reactor 3 geldt 't zelfde als voor andere reactoren daar: koel houden, zodat de kans op ongecontroleerde verspreiding van splijtstofdeeltjes zo klein mogelijk blijft.
  woensdag 16 maart 2011 @ 15:21:21 #285
8898 Darklight
pi_94193614
Van nu.nl
quote:
Geweigerd
Japan heeft ondertussen een team van Russische nucleaire deskundigen die werkzaam waren na de ramp in Tsjernobyl, woensdag de toegang tot het land geweigerd, zo meldt de Duitse krant Der Spiegel.
Het team reisde naar het land af om te assisteren bij de nucleaire ramp maar om nog onduidelijke redenen werden ze niet toegelaten
pi_94193655
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:27 schreef Co_OL het volgende:
Van nu.nl

[..]

haantjesgedrag? :')
pi_94193671
quote:
Van nu.nl

[..]

Nee, ze zitten vast te wachten op onaangekondigd bezoek van een stelletje bejaarde Russen....
pi_94193689
Spent fuel pool at Fukushima No. 3 reactor heated, emitting steam - Nuke Safety Agency

Lekker, hier liggen toch die MOX staven? hoeveel meer straling kan je van die staven verwachten t.o.v. de staven uit reactor 1,2 en 4?
Heinekenfre@k
  woensdag 16 maart 2011 @ 15:29:01 #290
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94193706
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:28 schreef Heinekenfreak het volgende:
Spent fuel pool at Fukushima No. 3 reactor heated, emitting steam - Nuke Safety Agency

Lekker, hier liggen toch die MOX staven? hoeveel meer straling kan je van die staven verwachten t.o.v. de staven uit reactor 1,2 en 4?
Volgens mij is het vergelijkbaar maar ik kan het mis hebben.. Zouden ze een fellere kettingreactie veroorzaken?

Iemand stelde net ook de vraag op de Reuters feed, daar komt zo een Q&A met een nuclear expert, die zal het misschien uitleggen.
  woensdag 16 maart 2011 @ 15:29:08 #291
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_94193714
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:28 schreef aloe_vera het volgende:

[..]

Nee, ze zitten vast te wachten op onaangekondigd bezoek van een stelletje bejaarde Russen....
Ervaring is goud waard.
  woensdag 16 maart 2011 @ 15:29:33 #292
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_94193726
quote:
Van nu.nl

[..]

Misschien is het toch erger dan ze doen vermoeden...
pi_94193755
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:29 schreef Muridae het volgende:

[..]

Misschien is het toch erger dan ze doen vermoeden...
Of willen de Japanners niet dat de Russen van alles van hun afkijken :')
  woensdag 16 maart 2011 @ 15:32:04 #294
38496 Perrin
pi_94193824
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:28 schreef Heinekenfreak het volgende:

Plutonium heeft een lager smeltpunt en smelt dus sneller. Daarnaast is het giftiger en wil je dat nog minder graag in fijnstof-vorm verspreid zien door vuur of explosies dan bijv uranium.
  woensdag 16 maart 2011 @ 15:35:46 #295
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94193998
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:32 schreef Perrin het volgende:
Plutonium heeft een lager smeltpunt en smelt dus sneller. Daarnaast is het giftiger en wil je dat nog minder graag in fijnstof-vorm verspreid zien door vuur of explosies dan bijv uranium.
Dank :)
pi_94194204
als die 50 of 180 werkers in Fukushima nog niet ten dode waren dan nu wel.

quote:
TOKYOJapan has raised the maximum radiation dose allowed for nuclear workers, citing the urgent need to prevent a crisis at a tsunami-stricken power plant from worsening.
Despite the increase, surging radiation levels forced emergency workers to temporarily withdraw from the crippled Fukushima Dai-ichi nuclear plant on Wednesday, losing time in their struggle to cool overheating fuel in reactors crippled by last week's devastating earthquake and tsunami.

The Ministry of Health Labor and Welfare raised the maximum allowable exposure for nuclear workers to 250 millisieverts from 100 millisieverts. It described the move as "unavoidable due to the circumstances."
bron: http://www.montereyherald.com/national/ci_17625188?nclick_check=1

Iemand nog een korte opsomming van wanneer het echt dodelijk of zeker ziekte opwekkend is?
Echte helden de mensen die daar nu hun leven geven voor alle andere die ze proberen te redden.
Heinekenfre@k
pi_94194331
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:40 schreef Heinekenfreak het volgende:
als die 50 of 180 werkers in Fukushima nog niet ten dode waren dan nu wel.

[..]

bron: http://www.montereyherald.com/national/ci_17625188?nclick_check=1

Iemand nog een korte opsomming van wanneer het echt dodelijk of zeker ziekte opwekkend is?
Echte helden de mensen die daar nu hun leven geven voor alle andere die ze proberen te redden.
Nood breekt wet, maar niet bij de Jappen die passen gewoon de wet aan :')
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 16 maart 2011 @ 15:43:29 #298
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94194340
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:40 schreef Heinekenfreak het volgende:
Eens.

Er zijn veel lijstjes. Wikipedia zegt momenteel:
quote:
Symptoms of acute radiation (within one day):

0 - 0.25 Sv (0 - 250 mSv): None
0.25 - 1 Sv (250 - 1000 mSv): Some people feel nausea and loss of appetite; bone marrow, lymph nodes, spleen damaged.
1 - 3 Sv (1000 - 3000 mSv): Mild to severe nausea, loss of appetite, infection; more severe bone marrow, lymph node, spleen damage; recovery probable, not assured.
3 - 6 Sv (3000 - 6000 mSv): Severe nausea, loss of appetite; hemorrhaging, infection, diarrhea, skin peels, sterility; death if untreated.
6 - 10 Sv (6000 - 10000 mSv): Above symptoms plus central nervous system impairment; death expected.
Above 10 Sv (10000 mSv): Incapacitation and death.
pi_94194442
250mSv is anders een beste stralingsdoses... ik ging denk ik maar een andere baan en werkregio zoeken :X
I'll sing you a lullaby.
pi_94194446
Bah, als ik het goed begrijp zitten alle 180 werkers nu dus op de grens tussen geen effecten, en heel nare effecten. Ik had wel gelezen dat als er bij problemen met het beenmerg een beernmergtransplantatie nog wel kan helpen.

Echter zijn dit effecten bij volledige blootstelling, en deze mensen lopen (hoop ik althans) in pakken.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_94194483
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:45 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Bah, als ik het goed begrijp zitten alle 180 werkers nu dus op de grens tussen geen effecten, en heel nare effecten. Ik had wel gelezen dat als er bij problemen met het beenmerg een beernmergtransplantatie nog wel kan helpen.

Echter zijn dit effecten bij volledige blootstelling, en deze mensen lopen (hoop ik althans) in pakken.
Straling gaat gewoon door die pakken heen hoor, de pakken zijn bedoelt om niet met materiaal in contact te komen.
I'll sing you a lullaby.
pi_94194502
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:45 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zie ook deze uitleg:
http://en.wikipedia.org/w(...)_and_controllability
http://en.wikipedia.org/wiki/Prompt_critical

Je hebt dus twee verschillende kritische stadia, en de meeste reactors zijn zo ontworpen dat zij nooit kunnen ontploffen zoals bij een kernbom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')