Laatste updates Fukushima I (wo 15:16, laatste wijzigingen onderstreept)Bijna alle units (reactorgebouwen) in de Daiichi-centrale (Fukushima I) hebben ernstige problemen met koeling, brand en radioactieve straling.
Unit 1: Zaterdag was hier een explosie door vrijgelaten stoom/waterstof. Het koelen lijkt nu te werken.
Unit 2: Dinsdag om 0:10 vond een explosie plaats rond de 'suppression chamber', een expansievat (
plaatje). Hieruit kan radioactief stoom en water naar buiten lekken.
Dit lek lijkt nu onder controle.Unit 3: hier is woensdagnacht veel straling vrijgekomen na een explosie. Deze reactor bevat deels plutonium wat gevaarlijker en giftiger is dan uranium. Tevens bevat ook dit gebouw een koelbad voor oude brandstof.
De temperatuur van het koelbad stijgt. Als dit gaat koken en de staven blootliggen, kan veel straling vrijkomen. Het koelbad moet dringend gekoeld worden.Unit 4: hier heeft dinsdagnacht en woensdagnacht enkele keren brand gewoed. Deze reactor was niet in gebruik, maar er is wel gebruikte brandstof opgeslagen in een koelbad.
Het koelbad moet dringend gekoeld worden. Het is momenteel onmogelijk om dit koelbad bij te vullen vanwege de grote hoeveelheden straling. Er wordt een plan gemaakt om bluswagens te gebruiken.Unit 5 en 6: Ook hier zijn koelbaden waar problemen bestaan met het koelen. Als dit niet tijdig wordt opgelost, kunnen ook deze units kritiek worden. (
NRC, wo 13:46).
Er is aan de grens van het complex (buiten de centrales) een aantal keer zeer hoge straling gemeten. Deze straling is later weer lager geworden, wat er op duidt dat er grote lekken zijn geweest, maar dat de hoeveelheid gelekte radioactieve stof daarna weer is verminderd. Woensdagnacht is men even gestopt met blussen vanwege de straling.
Om verdere lekken te voorkomen is het zeer belangrijk dat de reactorvaten en gebruikte brandstof goed gekoeld blijven. Het koelen is een zeer moeilijke taak geworden door de hoge straling op locatie. De tsunami heeft alle afstand-besturingssystemen onklaar gemaakt. Alle technici behalve degenen die direct bij de koeloperatie betrokken zijn, zijn geëvacueerd.
De bevolking in de 20km omgeving van de Daiichi-centrale (totaal 200.000 mensen) is geëvacueerd. Tot 30 km afstand moet men binnen blijven. Enkele tientallen medewerkers van de Daiichi-centrale zijn gewond geraakt bij de herstelwerkzaamheden en explosies, één is overleden, twee zijn vermist sinds een explosie.
Live stream Japanse TV: NHK World TVTepco statusoverzicht en grafische timeline (geüpdatet wo 13:00)
Status overige kerncentrales (geüpdatet wo 13:00)• Daini-centrale (Fukushima II): Hier is op zaterdag de druk op de reactor verlaagd door vrijlaten van licht-radioactief gas. Op dit moment is de situatie onder controle.
• Onagawa-centrale: Hier was een verhoogde straling gemeten, maar dit is nu normaal. Waarschijnlijk van de Daiichi-centrale afkomstig. (
nu.nl)
• Tokai 2-centrale: Eén koelsysteem uitgevallen op zondag, koeling is inmiddels overgenomen door backupsysteem. (
De Morgen)
Eerder nieuwsquote:
Gebruikte brandstof in kernreactor 4 kookt (NRC, dinsdag)
Het Japanse Atoomgenootschap meldt aan Reuters dat er na een explosie twee gaten van acht vierkante meter in een muur van het buitenste gebouw rond kernreactor nummer 4 van centrale Fukushima 1 zitten. Daarbij is een zeer gevaarlijke situatie ontstaan: het bad waarin gebruikte brandstof wordt bewaard is naar alle waarschijnlijkheid gaan koken. Update 11:20 De Japanse autoriteiten bevestigen dat het water inderdaad kookt.
Als een splijtstaaf gebruikt is, wordt deze met een kraan uit de reactor gehaald en in een bad getakeld. Daar moet de staaf een jaar afkoelen. Maar door de explosies en de ontstane druk stijgt de temperatuur in dit bad tot een kookpunt. Als het water verdampt is, zijn de splijtstaven onbeschermd.
Volgens onze wetenschapsredacteur Karel Knip kan dit zeer gevaarlijk zijn. De staven in de reactor zelf zijn goed beschermd door een paar lagen staal en beton, maar het bad voor de gebruikte staven is dat niet. Het dak daarboven is door de explosies kapot, waardoor het radioactief materiaal uit de gebruikte stoffen vrij spel kan krijgen als het water kookt en verdampt.
Eerder vandaag woedde er een brand in reactor 4. Ook is er een explosie geweest in reactor 2. Hierbij is een hoeveelheid straling vrijgekomen die schadelijk kan zijn voor de gezondheid. In Tokio is verhoogde radioactiviteit in de lucht gemeten.
quote:
Kans op meltdown in Japan neemt toe (NRC, ma 12:06)
door Ernst-Jan Pfauth
De splijtstofstaven in de door de aardbeving getroffen kernreactor van Fukushima 1 staan nu compleet zonder water, meldt een woordvoerder via persbureau Jiji. Daarmee neemt de kans op een meltdown toe. Een meltdown verhoogt de kans op een radioactief lek.
Wetenschapsredacteur Karel Knip schreef vanmorgen in nrc.next over de pijnlijke consequenties van het droog staan van de splijtstofstaven:
De druk binnen de staven neemt zo toe dat zij hier en daar openbarsten en hun sterk radioactieve inhoud vrijgeven. En er ontstaat een chemische reactie tussen de hete stoom en het zeer speciale metaal dat voor de splijtstofomhulling wordt gebruikt (een legering met zirconium: zircaloy). Daarbij vormt zich het explosieve waterstof. Kennelijk heeft zich dat in het gebouw van reactor 1 opgehoopt, met fatale gevolgen. Het had, net zoals de vluchtige radioactieve stoffen, via filters naar de omgeving geloosd moeten worden.
Een ramp met de omvang van Tjsernobyl zal het niet worden, schreef Knip eerder.
Er zullen radioactieve stoffen vrijkomen, maar niet in de mate zoals gebeurde bij Tjernobyl in 1986. Reactor 4 van die centrale bevatte grafiet, dat prompt in brand vloog. Die aanhoudende brand in Tjernobyl heeft toen enorme hoeveelheden radioactief materiaal over de omgeving verspreid. De inhoud van de kernreactoren van Fukushima kan niet branden.
Info: Status van de centrales•
NRC Liveblog 16 maart (continu geüpdatet)
•
BBC News liveblog•
Yahoo timeline•
Kyodo headlines (Japans persbureau)
•
Persberichten van energiebedrijf Tepco•
Fukushima I nuclear accidents (Wikipedia)
Info: Achtergronden•
In alle drie de reactors dreigt nu een meltdown. Wat nu? Drie mogelijkheden. (Volkskrant, ma 14:25)
•
Nuclear energy 101: Inside the "black box" of power plants - Hoe werkt kernenergie en wat ging er mis in Fukushima?
•
How a Reactor Shuts Down and What Happens in a Meltdown (NYTimes, infographic)
•
Japan's nuclear crisis and Chernobyl: Key differences (Christian Science Monitor)
Plaatjes
![4gq6q8.jpg]()
Video'sSPOILER: Bekijk video's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bekende hoaxesSPOILER: Bekijk hoaxes
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
Waarom heb jij eigenlijk telkens de OP terwijl iemand anders de lapo heeft?
Omdat hij de OP bijwerkt.
En niet zeuren, het openen van het nieuwe topic is normaal een 'sociale plicht', geen eretaak.
naar ik begrepen heb zit het 'grote gevaar' niet eens zozeer in de reactoren maar in de opslagplaats voor het afval. die reactoren zijn namelijk zo gebouwd dat zowel straling als ontploffing naar beneden gericht is zeg maar. die hebben veel hogere veiligheidseisen en voorzorgsmaatregelen ingebouwd. de opslagplaats voor het afval niet.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
eleusis
fokked op kidz
quote:
Prettig om te weten toch? Als je echt gevaar wil lopen moet je bij de reactor gaan zitten. Dat is overigens al erg genoeg.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
eleusis
fokked op kidz
quote:
Ik ben nog aan het bij lezen maar dit zinnetje heb ik van nu.nl (bron even toegevoegd).
Perrin
Toekomst. Made in Europe.
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 10:22 schreef eleusis het volgende:[..]
Ik ben nog aan het bij lezen maar dit zinnetje heb ik van nu.nl (bron even toegevoegd).
Die
Yahoo timeline is vrij uitgebreid.. de url verandert alleen soms bij updates..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
eleusis
fokked op kidz
quote:
Ik snap niet waarom sommige mensen het leuk vinden om er dingen bij te gaan verzinnen. Is het niet spannend genoeg voor je?

Er zijn daar tientallen mensen bezig om levensgevaarlijke truken uit te halen in een poging om de reactors te stabiliseren. Maar het is pas 'compleet' als er een complot bij verzonnen wordt en heel Japan in driekoppige aliens muteert van de straling.
eleusis
fokked op kidz
quote:
Top, aardige bron wel, toegevoegd aan de OP.
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 10:34 schreef Jumparound het volgende:Nee, maar een oproep dat er niets aan de hand is KLINKT als de Irakeese Minister van Informatie die roept dat er GEEN Amerikaanse tanks in Bagdad staan!
Straling kan iedere boerenlul met een apparaatje van ¤25 meten, er zijn ook diverse Japanners die hun metingen al 24/7 posten op internet

Straling is iets dat je echt niet kan verbergen.
Er is ontzettend veel aan de hand, alleen dit heeft (NU) lokale gevolgen.
Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
quote:
Straling is alleen zeer plaatselijk, In reactor 2 wordt de hoge straling gemeten terwijl in de reactor daarnaast maar een tiende van die stralingsdodis is gemeten aldus een expert op de BBC. De overheid is echt niet verkeerd bezig en is het publiek niet aan het bespelen maar echt geruststellen. Dat lukt niet heel goed omdat de mensen het gewoon niet snappen omdat het zo'n complex onderwerp is.
Inter faeces et urinam nascimur,
Perrin
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 10:39 schreef Darklight het volgende:NRC:
Update 10:13: Regeringswoordvoerder Yukio Edano heeft zojuist in een persconferentie (nogmaals) gezegd dat er
geen direct stralingsgevaar is in de omgeving van de kernreactor.
Update 10:30 De minister van Defensie van Japan zou volgens zender NHK gezegd hebben dat een helikopter geen water heeft kunnen droppen boven Fukushima Daiichi. Waarschijnlijk door
de hoge straling.
Kwestie van verschillende afstanden tot de bron van de straling..
weet iemand toevallig of er ergens in de buurt van Fukushima een chart is met live data van de stralingwaardes?
Heb de stream van Tokyo en Chiba wel openstaan, maar deze staan ongeveer 150 -200 km verderop volgens mij.
in Tokyo is nu ongeveer 15cpm over 10uur gemeten, en in Chiba is het 0,14 mSv/h.
Heinekenfre@k
Beter 1 bier in de hand dan 10 over de vloer
Ik vind het maar wat spannend
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 10:40 schreef phileine het volgende:[..]
Radioactiviteit is natuurlijk ook een heel "eng" ongrijpbaar onderwerp. Je kunt het niet zien, maar het doet wel hele enge dingen. Een beetje science fiction achtig. Ik denk dat daar ook die speculaties en die onzekerheid vandaan komen. Net als met die griep-panieken de afgelopen jaren, je kunt de dreiging niet goed genoeg bevatten.
Idd, eigenlijk zouden mensen op school meer moeten leren van kernenergie op het moment van een ramp geloven mensen heel veel dingen niet meer door de angst. En wordt het allemaal een beetje teveel. De japanse overheid doet het naar mijn idee echt wel goed maarja het is een slecht moment om mensen college te geven.
Perrin
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 10:51 schreef Bramdecaviaeter het volgende:[..]
Idd, eigenlijk zouden mensen op school meer moeten leren van kernenergie op het moment van een ramp geloven mensen heel veel dingen niet meer door de angst. En wordt het allemaal een beetje teveel. De japanse overheid doet het naar mijn idee echt wel goed maarja het is een slecht moment om mensen college te geven.
Iedereen kan zichzelf onderwijzen door de informatie op internet op te zoeken of een boek erover te kopen. Je hoeft niet te wachten tot de overheid of school 't je voorschotelt..
Update 10:47: Zuid-Korea stuurt vijftig ton boorzuur naar Japan, meldt Yonhap News Agency. Het spul helpt de brand vertragen en dempt de radioactieve straling.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
Update 11:00: Er wordt water geïnjecteerd in reactor 5 en 6, meldt Tokyo Electric Power Co Ltd, de exploitant van Fukushima Dai’ichi, via Reuters.
quote:
Ik heb prima geslapen, want laten we eerlijk zijn; het blijft vooralsnog natuurlijk een beetje ver van mn bed show he
vosss is de naam,
Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 10:44 schreef Perrin het volgende:Maar de hoeveelheid gammastraling gemeten op de locatie van de kernreactoren is niet het gevaarlijkste voor de wijdere omgeving, hoewel zeer vervelend voor de technici ter plekke.
Het meest vervelende zou zijn dat via explosies of vuur er deeltjes van de splijtstof verspreid worden. Hopelijk blijft dat laatste uit, maar zonder goede koeling wordt 't gevaar van verspreiding van radioactieve splijtstofdeeltjes dus wel groter omdat de kans op explosies of vuur groter wordt.
Ik vind het zo vreemd dat er geen nieuwe recrutering is. Een enorm voordeel van de russen was veel mensen te gebruiken, die weten dan wel minder maar in korte tijd kunnen die niet veel straling ontvangen. (Al is het bij de russen weer iets te extreem in een regenjas alleen)
Maar nu zijn ze hun personeel met alle kennis keihard aan het uitputten en die kunnen straks niet meer. Ik vraag me af of ze wel kunnen eten en slapen. Met versterking met pompen en nieuwe mankracht geinstrueerd en geleid door het al ervaren personeel.
put je nu het ervaren personeel uit dan ben je sowieso alle controle verloren.
Het lijkt mij dat extra koelen kan met extra pompen en extra personeel. Als er niet genoeg stroom is kun je via boten extra generatoren aanzetten oid. de situatie in reactor 4 lijkt me echt wel dreigend genoeg daarvoor.
Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 10:54 schreef Thomass het volgende:[..]
Moet je Natuur en Techniek kiezen. Ik heb precies geleerd hoe zon kernreactor werkt enzo.
Echte bèta bazen weten dat
Hehe ik weet het wel ik studeer biologie en heb al jarenlang interesse in kernenergie maar het gewone publiek niet, dat zijn de mensen die in paniek schieten. Gisteren ook een collega die allerlei dingen erbij ging halen en die ik met redelijke informatie maar moeilijk kon overtuigen.
Ook al hebben ze genoeg voorraad, is het prettig om te weten dat je nog 50 ton achter de hand hebt. En het is ook in het belang van Zuid-Korea dat de situatie zo snel mogelijk onder controle komt, want als er iets gebeurt en de wind staat richting het westen zijn zij een van de eerste landen wat de fallout over zich heen krijgt.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Perrin
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 11:03 schreef Bramdecaviaeter het volgende:[..]
Ik vind het zo vreemd dat er geen nieuwe recrutering is.
Het lijkt mij dat extra koelen kan met extra pompen en extra personeel. Als er niet genoeg stroom is kun je via boten extra generatoren aanzetten oid. de situatie in reactor 4 lijkt me echt wel dreigend genoeg daarvoor.
Die recrutering en poging tot inzet van extra materieel is er ongetwijfeld.. had ergens gelezen dat Toshiba opdracht is gegeven technici te leveren om terplekke te helpen. Vergeet niet dat we maar fragmentarische informatie hebben over de complete situatie daar..
De aardbeving en tsunami zorgen voor erg veel extra chaos.. stroomuitval, slechte bereikbaarheid van de locatie, communicatieproblemen.
quote:
‘IAEA waarschuwde Japanse regering in 2008 over kerncentrales’Het Internationale Atoomenergie Agentschap (IAEA) heeft de Japanse regering in december 2008 gewaarschuwd dat verouderde veiligheidsmaatregelen van kerncentrales tot “serieuze problemen” zouden kunnen leiden. Dat blijkt uit een WikiLeaks-document waarover The Daily Telegraph vandaag publiceert.
De Japanse regering zou toen verbetering hebben beloofd. Een vertegenwoordiger van het IAEA zei destijds in een ontmoeting van de NSSG, een groep nucleaire experts van de G8-landen, dat “recente aardbevingen” een kracht hadden die “enkele kerncentrales” in Japan niet zouden kunnen weerstaan. Dat zou een “serieus probleem” zijn, dat in de beveiliging tegen schade door aardbeving leidend zou worden.
Volgens de niet bij naam genoemde IAEA-expert zijn de voorzorgsmaatregelen van het agentschap de afgelopen 35 jaar maar drie keer herzien. Wel zou er het agentschap daar “nu” (in 2008) opnieuw mee bezig zijn.
In een interview met nrc.nl zegt nucleair ingenieur Emilio Baglietto vandaag dat de nucleaire installatie Fukushima Dai’ichi was gebouwd op het weerstaan van een tsunami van vijf meter. “Wie met een beschuldigende vinger wil wijzen moet zich richten op de ingenieurs die niet in staat waren om zich een tsunami van tien meter hoogte voor te stellen.”
Is er nou iets bekend over de mogelijke gevolgen ervan?
Ik vind het maar beangstigend hoe eerst een "deskundige" op vrijdag ochtend zegt dat dit in verre weg niet te vergelijken valt met tjernobyl..
Nu lijkt de situatie toch veranderd.
Wat gaat er gebeuren als dit allemaal ook in zee terecht komt etc?
tesssssssss
meenjeniet?
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 11:11 schreef Dance99Vv het volgende:Is de zaak al aan het smelten? of blijft het bij een paar boems en destroyed biuldings?
Ze gaan alles blussen met boorzuur. En ik hoop heel erg dat dat gaat lukken.

Kom op jongens, jullie kunnen het he!!!!
Even gezonde positieve energie gestuurd.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
IAEA ... Ik lees steeds IKEA
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
Perrin
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 11:19 schreef Rp2009 het volgende:[..]
Ik ben geen expert maar ik denk niet dat er op dit moment iemand kan voorspellen hoe het afloopt.
Het is gewoon afwachten.
Kan nog veel kanten op. En er is niet bepaald veel ervaring uit 't verleden met dit soort situaties en teveel variabelen om rekening mee te houden om zinnige voorspellingen te kunnen doen.
In 't slechtste geval worden splijtstofdeeltjes over de omgeving verspreid via vuur of explosies. In dat geval is 't hopen op gunstige windrichtingen die de pluim richting zo onbewoond mogelijk gebied (de oceaan) sturen.
In 't beste geval blijft de straling beperkt tot de directe omgeving van de kerncentrale. Vervelend genoeg, maar niet gevaarlijk voor de wijdere omgeving.
Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
quote:
Wanneer noem je iets een ramp? 6 op de INES schaal noem ik idd een ramp. Werd Moerdijk ook niet als ramp beoordeeld? dit is wel een slagje erger inderdaad.
Er zal nog wel jaren veel werk aan zitten maar echt veel doden hoef je er niet van te verwachten. Nu is de lokale bevolking nog niet in gevaar en daar is ook veel meer voor nodig. Het gevaar zit bij de werknemers en ook daar hoeft het niet voor iedereen schadelijk uit te pakken.
Wil ik boorzuur op mijn kipnuggets of niet?
quote:
‘Je eigen kerncentrale op slechts 25m²!’quote:
Er moet nog een ‘i’ na de ‘a’ (en geen spatie daarna).
quote:
Inderdaad. De mannen gaan op jacht naar eten en de vrouwen passen thuis op de grot en als je zin in sex hebt dan ram je je wijf met een knuppel in haar nek en sleep je d'r aan de haren de grot in
vosss is de naam,
-Techno-
De kracht van herhaling
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 11:34 schreef again1928 het volgende:[..]
Dat is dus al waar ik een beetje bang voor was..
Maar goed.
Ik vind het nogal dom dat die bommen uberhaupt gebouwd worden.
Ik heb nu makkelijk praten maar er zijn sowieso veel te veel variabelen in de wereld naar mijn mening die allemaal heel gevaarlijk kunnen worden.
Ja je hebt heel makkelijk praten. Wij Nederlanders doen ook domme dingen, zoals onder het zeeniveau te wonen. En die potentieel gevaarlijke variabelen waar je het over hebt zal je altijd blijven houden.
quote:
Het moet allemaal veel simpeler in mijn ogen.
We kunnen alles bouwen mensen dat is dus nu bekend de mens is fucking slim.
Maar laten we dan ook niet meteen alles bouwen aub..
Hoe simpeler?
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
AllesWatWas
Ga Niet Weg Van Me
quote:
Update 11:41: ABC meldt dat enkele wetenschappers al tijdens de bouw 35 jaar geleden ontslag namen bij de kerncentrale van Fukushima, omdat het ontwerp niet goed genoeg zou zijn.
Ge-fucking-weldig, nietwaar?
Bronartikel op ABC.
“Je moet vergeten, alles kun je vergeten, want alles verdwijnt al.
Vergeet de tijd van misverstanden, en de tijd verspild aan het hoe en waarom.
Vergeet de uren waarin wij vermoordden, door het zoeken waarom, het hart van ons geluk.”
Godverdomme ploft daar nog wat of hoe zit dat?

Het wordt een beetje saai zo
vosss is de naam,
quote:
Reuters:
Kyodo is reporting that tap water readings for Wednesday afternoon in Fukushima Prefecture show on iodine or cesium
Zit het dan al in het grondwater?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 12:06 schreef simmu het volgende:[..]
heb je een linkje van het hele artikel?
als het met de reactoren zelf misgaat/gegaan is al, komt nl de hele zooi eerder in de grond terecht dan in de lucht
Het is een update van Reuters:
http://live.reuters.com/Event/Japan_earthquake2Tweede bericht van boven.
There is a name for it:
We call them Poor"
Kyodo is reporting that tap water readings for Wednesday afternoon in Fukushima Prefecture show no iodine or cesium.
BF3 - Idanue
Perrin
Recente status update:
quote:
Fukushima No. 1 plant
-- Reactor No. 1 - Suspended after quake, cooling failure, partial melting of core, vapor vented, building damaged Saturday by hydrogen explosion, seawater being pumped in.
-- Reactor No. 2 - Suspended after quake, cooling failure, seawater being pumped in, fuel rods fully exposed temporarily, vapor vented, building housing reactor damaged Monday by blast at reactor No. 3, damage to containment vessel on Tuesday, potential meltdown feared.
-- Reactor No. 3 - Suspended after quake, cooling failure, partial melting of core feared, vapor vented, seawater being pumped in, building housing reactor damaged Monday by hydrogen explosion, high-level radiation measured nearby on Tuesday, plume of smoke observed Wednesday, damage to containment vessel likely.
-- Reactor No. 4 - Under maintenance when quake struck, fire Tuesday possibly caused by hydrogen explosion at pool holding spent fuel rods, abnormal temperature rise in spent-fuel storage pool but water level not observed, fire observed Wednesday at building housing reactor, no water poured in to cool pool, spraying of boric acid being considered.
-- Reactors No. 5, No. 6 - Under maintenance when quake struck, temperatures slightly rising in spent-fuel storage pools.
http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/78614.html
CaptainHindsight
Incredible hindsight
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 11:59 schreef Kleffe_Dop het volgende:Off-topicDit echt zo'n heerlijk typische topicreeks voor Captain Hindsight en z'n handlangers, en wat zijn er daar toch veel van op Fok. [
afbeelding ]
Oorlog is vrede
Vrijheid is slavernij
Onwetendheid is kracht
-George Orwell
Update 12.10: Frankrijk, voorzitter van de G20 op dit moment, wil een extra bijeenkomst met de leden inlassen om energie in Europa te bespreken. Geen enkel ander land is zo afhankelijk van kernenergie als Frankrijk. Kerncentrales verzorgen 75 procent van de energie in het land. Het heeft negentien centrales met in total 58 reactoren.
Update 12.13: Op verzoek van de Japanse regering gaat de politie met speciale wagens vanaf de grond water over de kernreactoren sproeien van Fukushima Dai’ichi. Dit meldt de Japanse nieuwszender NHK.
-Techno-
De kracht van herhaling
quote:
CaptainHindsight
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
CaptainHindsight
Incredible hindsight
quote:
Mooi dat de naam vrij was idd xD
Oorlog is vrede
Vrijheid is slavernij
Onwetendheid is kracht
-George Orwell
quote:
Ik vind dat jij de enige bent die mag zeggen "Zie je wel...ik heb al zolang gezegd..blabla"
There is a name for it:
We call them Poor"
Wtf, hebben ze nu al modellen van die dingen gemaakt?
Als ik de geschiedenis van Tepco lees is dat wel het laatste bedrijf dat ik zo'n ramp zou willen zien managen. Systematisch vervalsen van inspectieverslagen, verzwijgen van incidenten, reparaties werden in het grootste geheim uitgevoerd, enzovoort
-Techno-
De kracht van herhaling
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 12:24 schreef meth1745 het volgende:Als ik de geschiedenis van Tepco lees is dat wel het laatste bedrijf dat ik zo'n ramp zou willen zien managen. Systematisch vervalsen van inspectieverslagen, verzwijgen van incidenten, reparaties werden in het grootste geheim uitgevoerd, enzovoort
Eigenaar-Fukushima-knoeide-met-gegevensKwalijke zaak idd.
![34e89d65-a18c-42f4-ace3-f2fb688a8ff2_500.jpg]()
From left to right, reactors No. 1, 2, 3 and 4 at the Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant. Photo taken yesterday and released today. REUTERS/TEPCO
There is a name for it:
We call them Poor"
even een klein stukje leesvoer:
quote:
Japan's science ministry has observed radiation levels of up to 0.33 millisieverts per hour in areas about 20 kilometers northwest of the quake-damaged Fukushima Daiichi nuclear power plant.
Experts say exposure to such radiation for 3 hours would result in absorption of 1 millisievert, or the maximum considered safe for 1 year.
The ministry gauged radiation levels for 10 minutes from 8:40 PM local time on Tuesday at 3 places in Fukushima Prefecture, whose residents are being instructed to stay indoors. The measurements produced readings as low as 0.22 millisieverts per hour.
It is not known whether these levels have changed since the measurements.
A former chief of the Radiation Effects Research Foundation, Shigenobu Nagataki, said radiation at such levels does not immediately affect human health. But he said that if such levels continue to be observed, authorities must review ways to evacuate people.
The ministry said it also observed maximum radiation levels of 0.0253 millisieverts in areas 30 to 60 kilometers from the plant on Wednesday morning. The levels are slightly higher than normal.
Wednesday, March 16, 2011 17:58 +0900 (JST)
Bron:
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/16_36.htmlWat ik mij nu afvraag is het volgende:
Als je die geigerteller leest van Chiba (
http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-chiba) zie ik daar 0,14 mSv/h is dit dan micro of mili? betekent dit dat bij een langere blootstelling dan zeg ff 8 uur dat je dan aan je jaar maximum zit? Iemand die hier een zinnig antwoord op heeft?
Heinekenfre@k
quote:
Grondwater pomp je van diep weg, dus zelfs als er radioactief materiaal in de grond verdwijnt zal het heel lang duren voordat het grondwater besmet raakt. De kans dat een waterbasin via de lucht besmet raakt op deze tijdschaal acht ik een stuk waarschijnlijker.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
Perrin
quote:
Dat is micro (µ), ofwel 1/1000e van milli.
quote:
Dus geen 8 uur, maar 8.000 uur voordat je aan je jaar max. zit. Zo begrijp ik het nu in iedergeval. Als het anders is hoor ik dat graag.
Heinekenfre@k
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 12:33 schreef Dance99Vv het volgende:Wat ik een beetje uit het hele geheel op maak is reactor 1 onder controlle,
reactor twee ziet er nog heel uit maar is geploft in het interne koelsysteem en is lek,
reactor 3, is goed beschadigt en men vreest voor het reactorvat
reactor 4 is een opslag plaats die lek is en opwarmt.
is dat globaal correct?
Kijk hier even:
http://en.wikipedia.org/w(...)actor_status_summaryHet is slechter dan wat jij beschrijft.
There is a name for it:
We call them Poor"
Perrin
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 12:34 schreef Heinekenfreak het volgende:[..]
Dus geen 8 uur, maar 8.000 uur voordat je aan je jaar max. zit. Zo begrijp ik het nu in iedergeval. Als het anders is hoor ik dat graag.
Dat niveau is gelijk aan de normale achtergrondstraling, dus er is dan niet echt sprake van dat je aan je max komt te zitten..
quote:
femto = 1 biljardste deel
pico = 1 biljoenste deel
nano = 1 miljardste deel
micro = 1 miljoenste deel
milli = 1 duizendste deel
I'll sing you a lullaby.
![NUKE6_CI.jpg]()
Reuters
There is a name for it:
We call them Poor"
exile79
stones
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 12:36 schreef xenobinol het volgende:[..]
femto = 1 biljardste deel
pico = 1 biljoenste deel
nano = 1 miljardste deel
micro = 1 miljoenste deel
milli = 1 duizendste deel
klopt dus wat hij zei
SemperSenseo
Een geniale ramp
How bad is it? Depends on which nuclear expert you ask:Het is dus slecht:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"What is of more concern, and if you put your finger on it: Chernobyl did not have a containment vessel. When the things did go bad, the material did go up into the air. If things do go bad with the spend fuel (ed.: in the Japanse reactor), there is no containment vessel, and so if they catch fire or start to melt, there is nothing to prevent that from going into the air or leaking into the environment."
"This event is now closer to a level 6, and it may unfortunately reach a level 7," it said.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[ Bericht 23% gewijzigd door SemperSenseo op 16-03-2011 12:55:51 ]
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
quote:
Dit is de meest recente foto die ik kan vinden:
Kerncentrales Japan #14Waarbij je ziet dat 1, 3 en 4 kaduk zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
quote:
klopt
I'll sing you a lullaby.
Ik ben nog jong en weet van mijn ouders dat zij ook dingen hebben meegemaakt met de koude oorlog en in 1945 zijn er nog 2 atoombommen gevallen daar in Japan.
Tja daarom hou ik me maar voor dat ik de zaak maar moet relativeren.
Het gebeurde vroeger ook al alleen staan nu overal live camera's op..
SemperSenseo
Een geniale ramp
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 12:44 schreef SemperSenseo het volgende:How bad is it? Depends on which nuclear expert you ask:Het is dus slecht:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"What is of more concern, and if you put your finger on it: Chernobyl did not have a containment vessel. When the things did go bad, the material did go up into the air. If things do go bad with the spend fuel (ed.: in the Japanse reactor), there is no containment vessel, and so if they catch fire or start to melt, there is nothing to prevent that from going into the air or leaking into the environment."
"This event is now closer to a level 6, and it may unfortunately reach a level 7," it said.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
SemperSenseo
Een geniale ramp
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 13:02 schreef simmu het volgende:[..]
ik weet niet wat je nu precies quote, maar je bron en wat je quote komen niet overeen. wat je zegt is ook niet correct. like sensation?
Wel waar, dat zei die expert in het filmpje
skunkasaur
ruasaknuks
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 13:05 schreef simmu het volgende:[..]
dan praat die poep, want deze reactoren hebben wel degelijk nog een stalen behuizing erom. helaas wel lekke behuizing, afgaande op de drukverschillen.
edit: men vermoedt dus dat de behuizing stuk is. men weet niets zeker, want je kan niet dichtbij genoeg komen om dat te controleren
Ik zat ook al te kijken waar hij die beweringen vandaan haalde. Klopt idd niet.
h̏ͮ̓́ę̏̋̃ ͩ͒̏̾̈̚̕c̉͆̄̏̅͛̾́o͛͜m̷ͣĕ̚sͦ̑ͪ̔ͦͥ.̌̾̏
SemperSenseo
Een geniale ramp
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 13:06 schreef skunkasaur het volgende:[..]
Ik zat ook al te kijken waar hij die beweringen vandaan haalde. Klopt idd niet.
Nogmaals, ik heb letterlijk overgenomen wat hij zei.
Zie primaire filmpje 'They don't do that anymore' op
How bad is it? Depends on which nuclear expert you ask. Hoor zijn uitspraken vanaf 1:00u
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 13:02 schreef simmu het volgende: ik weet niet wat je nu precies quote, maar je bron en wat je quote komen niet overeen. wat je zegt is ook niet correct. like sensation?
Hij bedoelt de spent fuel pit, die zoals jij zelf net ook correct opmerkte, minder beveiligd is dan een reactorvat...
Je hebt liever een meltdown dan een 'vaporize-up' zoals een expert een paar dagen geleden Chernobyl noemde.
skunkasaur
ruasaknuks
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 13:10 schreef eleusis het volgende:[..]
Hij bedoelt de spent fuel pit, die zoals jij zelf net ook correct opmerkte, minder beveiligd is dan een reactorvat...
Je hebt liever een meltdown dan een 'vaporize-up' zoals een expert een paar dagen geleden Chernobyl noemde.
Ah, ok.
h̏ͮ̓́ę̏̋̃ ͩ͒̏̾̈̚̕c̉͆̄̏̅͛̾́o͛͜m̷ͣĕ̚sͦ̑ͪ̔ͦͥ.̌̾̏
Update 13.23: Reactor 3 van de Fukushima Dai’ichi (no. 1) kerncentrale is zo belangrijk omdat het de enige van zes reactoren is die op plutonium draait. De andere worden gevoed door uranium. Plutonium is veel gevaarlijker dan uranium, zo meldt de Volkskrant.
There is a name for it:
We call them Poor"
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 13:25 schreef capricia het volgende:Update 13.23: Reactor 3 van de Fukushima Dai’ichi (no. 1) kerncentrale is zo belangrijk omdat het de enige van zes reactoren is die op plutonium draait. De andere worden gevoed door uranium. Plutonium is veel gevaarlijker dan uranium, zo meldt de Volkskrant.
Volgens mij is het nu in alle drie units een drama.
Unit 2: lekkage vanuit reactor mogelijk via lekke suppression chamber
Unit 3: MOX fuel is mogelijk(?) schadelijker + vannacht een brand (nu uit?)
Unit 4: gebruikte brandstofstaven blootgesteld aan de open lucht en ruimte niet bereikbaar
Misschien is dit wel interessant. Een map met radioactiviteit:
http://www.targetmap.com/viewer.aspx?reportId=4870Edit:
Ibaraki gaat niet goed, is helemaal rood. Meer dan 1000 nGy/h.
There is a name for it:
We call them Poor"
Handige link idd!
Ik kan alleen niet vinden wat die nGy/h nou is.
quote:
D'r staat "nano- Grays per hour". Maar onder de 50 schijnt normaal te zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 13:35 schreef LeeHarveyOswald het volgende:Voor mn gevoel hebben we de afgelopen 24 uur eigenlijk geen nieuwe info gekregen. Wat gebeurt er nu? Welke reactors staan droog? Wat smelt/brand/ontploft er, wat functioneert?
Ik ben het overzicht in elk geval totaal kwijt.
Er is juist super veel nieuwe info. De OP is up2date voor zover ik weet. Kort gezegd, er functioneert bijna niets, en 3 units zijn in kritieke staat.
Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 16 maart 2011 @ 13:36:48
rubbereend
JUICHEN
Was al die tijd al bekend dat in reactor 3 ook plutonium zat? Of heb ik dat gewoon al die tijd gemist?
DeLuna vindt me dik ;(
Op
zondag 22 juni 2014 12:30 schreef
3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 13:36 schreef rubbereend het volgende:Was al die tijd al bekend dat in reactor 3 ook plutonium zat? Of heb ik dat gewoon al die tijd gemist?
Ja, MOX fuel werd het genoemd.
http://en.wikipedia.org/wiki/MOX_fuel
quote:
Hier komt de data vandaan:
http://www.bousai.ne.jp/eng/Schijnt wel officieel te zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 13:37 schreef Revolution-NL het volgende:Volgens is dat juist het doel. Chaos in de informatie voorziening creeren zodat mensen het overzicht kwijtraken.
Volgens mij niet, het is gewoon het meest gecompliceerde nucleaire incident ooit. De updates van Tepco zijn best gestructureerd, zie:
![tepco_status_6.jpg]()
(Zojuist geüpdatet, zal het weer in de OP zetten)
-Techno-
De kracht van herhaling
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 13:37 schreef Revolution-NL het volgende:[..]
Volgens is dat juist het doel. Chaos in de informatie voorziening creeren zodat mensen het overzicht kwijtraken.
En wie heeft daar dan baat bij volgens jouw?
Is dit het nou het worst case scenario in werking? Zover ik begrijp mag er nu helemaal niemand meer bij?
Zow, eentje boos op NHK op de overheid.
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 13:39 schreef Document1 het volgende:Is dit het nou het worst case scenario in werking? Zover ik begrijp mag er nu helemaal niemand meer bij?
In gebouw 4 kan men niet naar binnen, dit is nu ook de grootste zorg. Daarom gaan ze werken met helikopters (maar ook die kunnen niet dichtbij genoeg komen) en bluswagens.
Het enige wat in gebouw 4 hoeft te gebeuren is water met boorzuur in de spent fuel pool krijgen, zodat de reactie stopt. Maar dit is door de straling bijna niet mogelijk.
Provincie Ibaraiki, waar ze die hoge radioactiviteit meten, heeft een populatie van 3 miljoen mensen.
There is a name for it:
We call them Poor"
Perrin
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 13:41 schreef eleusis het volgende:[..]
In gebouw 4 kan men niet naar binnen, dit is nu ook de grootste zorg. Daarom gaan ze werken met helikopters (maar ook die kunnen niet dichtbij genoeg komen) en bluswagens.
Het enige wat in gebouw 4 hoeft te gebeuren is water met boorzuur in de spent fuel pool krijgen, zodat de reactie stopt. Maar dit is door de straling bijna niet mogelijk.
En hopen dat er geen (grote) lekken zijn in die pool, anders kun je bezig blijven met bijvullen..
eleusis
fokked op kidz
quote:
Het is gewoon een makkelijk excuus. Houden ze de berichtgeving summier (zoals in de eerste dagen) dan is het niet goed. Geven ze elk half uur een gedetailleerde update, dan is het weer een 'chaos'.
Als je niet de uren erin wil steken om te begrijpen wat er aan de hand is, is dat niet de schuld van de overheid.
Vragen en nog eens vragen. Is er iets bekend over de aard van verspreiding bij dit soort lekkages. We weten dat er een straal van 20-30km onveiligheid heerst op de begane grond, maar wat als de straling met verdampte rook of brandlucht juist hoog de lucht in gaat en zich verspreid met de winden. Verdund dit de schadelijke stoffen dusdanig dat je kan spreken van ongevaarlijke verspreiding of hebben we het over dusdanige dosis hardnekkige radioactiviteit dat het met de wind, regens en de oceanen verder verspreid kan worden? Ik lees hier en daar artikelen dat bij iodine 131 dan slechts 2 tot 8 dagen gevaar is, maar bij Caesium137 30 jaar half tijd. Welke percentages uitstootstoffen hebben we het hier over?
En waarom bestaan er geen robotgestuurde bluswagens en blusheli's voor dit soort calamiteiten. Moet elk kernreactorland toch kunnen fixen. Dan hoeft niemand gevaar te lopen.
quote:
Update 14.00: Een van de schaarse close-up beelden van de schade aan de behuizing van de reactoren op Fukushima Dai’ichi. Foto AP / Kyodo.
![reactor-600x338.jpg]()
Damn...dat ziet er niet goed uit zeg.
There is a name for it:
We call them Poor"
Effe afstanden op google earth gemeten, elk reactorgebouw is ongeveer 45 op 35 meter. Afstanden tussen de drie meest centrale torens (die metalen constructies) 250 en 180 meter
Hoeveel nano-Grays is eigenlijk schadelijk?
Perrin
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 14:09 schreef Fireblast het volgende:[..]
Quote van
wikipedia:
"Een dosis van 10 tot 20 gray is dodelijk voor een mens vanwege stralingsziekte."
Die 1000 nanogray
hier is dus 0,0001 gray?
1000 nanogray = 1 microgray = 1/1000 milligray = een miljoenste gray
Let op dat het slechts een zeer grove maat is voor schadelijkheid. De oorsprong en het type van de straling is minstens zo belangrijk.
Perrin
quote:
Nee, straling kun je alleen opmerken met een stralingsmeter.
Er zijn nog 50 mensen aan het werk. Ik vraag me af hoe ze dat doen met slapen...
eleusis
fokked op kidz
En wie redt de helden van Fukushima? (De Standaard, wo 05:00)
BRUSSEL - Met vijftig tot zeventig zijn ze, de last men standing die in Fukushima nog proberen om een ramp zoals die van Tsjernobyl te voorkomen. Ze zijn de helden van het moment', zegt een nucleair expert. Maar zegt men van echte helden niet dat ze ook doodgaan?
quote:
Ik mis alleen nog:
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 14:12 schreef Ermanon het volgende:[..]
Omdat het water dan nog steeds gekoeld moet worden, en je dan ook allerlei rommel in de reactor ruimte krijgt

En als de dam dan stukgaat en alles loopt onder roept iedereen: "Waarom bouwen ze dat dan ook onder water. Stomkoppen die dat bedacht hebben.

"
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
Perrin
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 14:13 schreef Fireblast het volgende:[..]
Jep ik had 'm even na mn post ook door idd.
Maar al is 10 gray ongeveer dodelijk dan zal 1 miljoenste gray niet echt heel erg schadelijk zijn
Inderdaad.. enkele tientallen nanogray per uur is een normale achtergrondstraling.
(aangepast)
[ Bericht 2% gewijzigd door Perrin op 16-03-2011 14:27:24 ]
Is geen nieuws goed nieuws?
There is a name for it:
We call them Poor"
CaptainHindsight
Incredible hindsight
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 14:15 schreef Zorro het volgende:[..]
En als de dam dan stukgaat en alles loopt onder roept iedereen: "Waarom bouwen ze dat dan ook onder water. Stomkoppen die dat bedacht hebben.

"
maar geen meltdown.
Oorlog is vrede
Vrijheid is slavernij
Onwetendheid is kracht
-George Orwell
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 14:15 schreef Perrin het volgende:[..]
Inderdaad.. een paar honderd nanogray per uur is een normale achtergrondstraling.
Maar als ik hier kijk:
http://www.targetmap.com/viewer.aspx?reportId=4870is de normale achtergrondstraling onder de 50 nanogray per uur in Japan.
There is a name for it:
We call them Poor"
eleusis
fokked op kidz
quote:
Lijkt me wel. Het is een kwestie van volhouden. Als het misgaat met name in unit 4 is dat op camerabeelden wel zichtbaar.
Maar stilte op t=1 geeft helaas geen garantie dat er op t=2 weer een incident gebeurt.
Perrin
quote:
Paar honderd nanogray is idd wat ruim:
![backgroundgammaradiological7102.jpg]()
Grafiekje van de hoeveelheid achtergrondstraling op verschillende plekken ter wereld
bron:
http://www.alpharubicon.c(...)maradiological71.htm
Waarom kan eigenlijk straling moeilijk door lood?
Spent fuel pool at No. 3 reactor heated, emitting steam: nuke agency (3/16 22:27 Kyodo)
Heinekenfre@k
Re
Kiss & Swallow
quote:
nah niet alleen, het absorbeert ook straling (vangt het op en verwerkt het) door de electronen in de nucleus
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
Perrin
Recente updates:
quote:
NEWS ADVISORY: Water injection into ponds at No. 3, No. 4 reactors priority: agency
NEWS ADVISORY: Spent fuel pool at No. 3 reactor heated, emitting steam: nuke agency
bron:
http://english.kyodonews.jp/news/
wanneer gaan die dingen eindelijk kaboem doen en dan ala rusland stijl, zijn de russen ook gelijk af van hun minderwaardigheidscomplex :p
Perrin
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 14:43 schreef Originele_Naam het volgende:wanneer gaan die dingen eindelijk kaboem doen en dan ala rusland stijl, zijn de russen ook gelijk af van hun minderwaardigheidscomplex :p
Kaboem als in een kernexplosie is zeer onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk.
Severe damage to No. 3 reactor's containment vessel unlikely
TOKYO, March 17, Kyodo
Chief Cabinet Secretary Yukio Edano indicated Wednesday that the containment vessel of the No. 3 reactor at the Fukushima No. 1 nuclear power plant is unlikely to have suffered severe damage, retracting his earlier assessment that it may have been damaged.
A plume of smoke was seen billowing near the reactor on Wednesday morning, leading the top government spokesman to suggest at a morning news conference that the vessel may have suffered damage similar to that which had afflicted the plant's No. 2 reactor.
But at an afternoon news conference, Edano said, ''I received a report that there was a high possibility (of damage) based on information available at that time.''
The government's nuclear disaster task force said the same day, ''The possibility of the No. 3 reactor having suffered severe damage to its containment vessel is low.''
Based on an analysis of radiation readings at the containment vessel and around it, the smoke is presumed to have been vapor from a spent-fuel storage pool at the reactor.
Meanwhile, the National Police Agency said it is considering deploying a water cannon vehicle of the Metropolitan Police Department to spray water at a spent-fuel storage pool at the plant's No. 4 reactor, where an abnormal temperature rise was observed.
The vehicle may be put to work as early as tonight, it said.
The seaside nuclear plant in Fukushima Prefecture has been hit by a series of cooling problems at its reactors since it was struck by a magnitude 9.0 earthquake and tsunami on Friday.
==Kyodo
geen goud zonder schuim
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 14:57 schreef LeeHarveyOswald het volgende:[..]
Of hij heeft dat ding in de plee laten vallen, en wil geen vieze handen krijgen.
Er zijn slechts weinig mensen die een toilet hebben waarbij je een nucleair pak nodig hebt

Al twijfel ik er wel eens over op het toilet op 't werk.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
Perrin
quote:
Een kernexplosie kan alleen onder bijzondere omstandigheden plaatsvinden: voldoende verrijkte splijtstof in voldoende hoeveelheden onder de juiste omstandigheden.
Zelfs alles alles mis gaat wat er mis kan gaan op gebied van koeling is het zo goed als uitgesloten dat er een kernexplosie plaats zal vinden daar.
Er zijn meer dan genoeg waarschijnlijkere problemen om je druk om te maken, iig.
Uranium geeft van nature al straling af, maar bij een klein deel van het uranium. Bij het verrijken, selecteer je volgens mij het stralingsafgevende deel van het uranium. Het verarmde uranium is lekker zwaar en wordt gebruikt in munitie als contragewicht.
Zoiets dan he, ik heb een stralingscursusje gedaan, maar dat stelde niet veel voor
eleusis
fokked op kidz
Ik heb in de OP nu het "Tepco-systeem" toegepast door alle laatste wijzigingen te
onderstrepen. Is dat duidelijk?
Er blijven dingen misgaan

Dus het is de grootste moeite om het kort/bondig te houden.
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 15:09 schreef Bigs het volgende:Ziet er goed uit.. ik zou het er wel even bijzetten ('laatste wijzigingen zijn onderstreept')
Gedaan!
Perrin
quote:
Voor reactor 3 geldt 't zelfde als voor andere reactoren daar: koel houden, zodat de kans op ongecontroleerde verspreiding van splijtstofdeeltjes zo klein mogelijk blijft.
Spent fuel pool at Fukushima No. 3 reactor heated, emitting steam - Nuke Safety Agency
Lekker, hier liggen toch die MOX staven? hoeveel meer straling kan je van die staven verwachten t.o.v. de staven uit reactor 1,2 en 4?
Heinekenfre@k
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 15:28 schreef Heinekenfreak het volgende:Spent fuel pool at Fukushima No. 3 reactor heated, emitting steam - Nuke Safety Agency
Lekker, hier liggen toch die MOX staven? hoeveel meer straling kan je van die staven verwachten t.o.v. de staven uit reactor 1,2 en 4?
Volgens mij is het vergelijkbaar maar ik kan het mis hebben.. Zouden ze een fellere kettingreactie veroorzaken?
Iemand stelde net ook de vraag op de
Reuters feed, daar komt zo een Q&A met een nuclear expert, die zal het misschien uitleggen.
Perrin
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 15:28 schreef Heinekenfreak het volgende:Spent fuel pool at Fukushima No. 3 reactor heated, emitting steam - Nuke Safety Agency
Plutonium heeft een lager smeltpunt en smelt dus sneller. Daarnaast is het giftiger en wil je dat nog minder graag in fijnstof-vorm verspreid zien door vuur of explosies dan bijv uranium.
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 15:32 schreef Perrin het volgende:Plutonium heeft een lager smeltpunt en smelt dus sneller. Daarnaast is het giftiger en wil je dat nog minder graag in fijnstof-vorm verspreid zien door vuur of explosies dan bijv uranium.
Dank
als die 50 of 180 werkers in Fukushima nog niet ten dode waren dan nu wel.
quote:
TOKYOJapan has raised the maximum radiation dose allowed for nuclear workers, citing the urgent need to prevent a crisis at a tsunami-stricken power plant from worsening.
Despite the increase, surging radiation levels forced emergency workers to temporarily withdraw from the crippled Fukushima Dai-ichi nuclear plant on Wednesday, losing time in their struggle to cool overheating fuel in reactors crippled by last week's devastating earthquake and tsunami.
The Ministry of Health Labor and Welfare raised the maximum allowable exposure for nuclear workers to 250 millisieverts from 100 millisieverts. It described the move as "unavoidable due to the circumstances."
bron:
http://www.montereyherald.com/national/ci_17625188?nclick_check=1Iemand nog een korte opsomming van wanneer het echt dodelijk of zeker ziekte opwekkend is?
Echte helden de mensen die daar nu hun leven geven voor alle andere die ze proberen te redden.
Heinekenfre@k
quote:
Nood breekt wet, maar niet bij de Jappen die passen gewoon de wet aan
I'll sing you a lullaby.
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 15:40 schreef Heinekenfreak het volgende:Iemand nog een korte opsomming van wanneer het echt dodelijk of zeker ziekte opwekkend is?
Echte helden de mensen die daar nu hun leven geven voor alle andere die ze proberen te redden.
Eens.
Er zijn veel lijstjes.
Wikipedia zegt momenteel:
quote:
Symptoms of acute radiation (within one day):
0 - 0.25 Sv (0 - 250 mSv): None
0.25 - 1 Sv (250 - 1000 mSv): Some people feel nausea and loss of appetite; bone marrow, lymph nodes, spleen damaged.
1 - 3 Sv (1000 - 3000 mSv): Mild to severe nausea, loss of appetite, infection; more severe bone marrow, lymph node, spleen damage; recovery probable, not assured.
3 - 6 Sv (3000 - 6000 mSv): Severe nausea, loss of appetite; hemorrhaging, infection, diarrhea, skin peels, sterility; death if untreated.
6 - 10 Sv (6000 - 10000 mSv): Above symptoms plus central nervous system impairment; death expected.
Above 10 Sv (10000 mSv): Incapacitation and death.
250mSv is anders een beste stralingsdoses... ik ging denk ik maar een andere baan en werkregio zoeken
I'll sing you a lullaby.
Bah, als ik het goed begrijp zitten alle 180 werkers nu dus op de grens tussen geen effecten, en heel nare effecten. Ik had wel gelezen dat als er bij problemen met het beenmerg een beernmergtransplantatie nog wel kan helpen.
Echter zijn dit effecten bij volledige blootstelling, en deze mensen lopen (hoop ik althans) in pakken.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 15:45 schreef Pannenkoekenmix het volgende:Bah, als ik het goed begrijp zitten alle 180 werkers nu dus op de grens tussen geen effecten, en heel nare effecten. Ik had wel gelezen dat als er bij problemen met het beenmerg een beernmergtransplantatie nog wel kan helpen.
Echter zijn dit effecten bij volledige blootstelling, en deze mensen lopen (hoop ik althans) in pakken.
Straling gaat gewoon door die pakken heen hoor, de pakken zijn bedoelt om niet met materiaal in contact te komen.
I'll sing you a lullaby.