Zo spannend dat je er niet van kon slapen zeker?quote:
Idd, eigenlijk zouden mensen op school meer moeten leren van kernenergie op het moment van een ramp geloven mensen heel veel dingen niet meer door de angst. En wordt het allemaal een beetje teveel. De japanse overheid doet het naar mijn idee echt wel goed maarja het is een slecht moment om mensen college te geven.quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:40 schreef phileine het volgende:
[..]
Radioactiviteit is natuurlijk ook een heel "eng" ongrijpbaar onderwerp. Je kunt het niet zien, maar het doet wel hele enge dingen. Een beetje science fiction achtig. Ik denk dat daar ook die speculaties en die onzekerheid vandaan komen. Net als met die griep-panieken de afgelopen jaren, je kunt de dreiging niet goed genoeg bevatten.
Via NRC.quote:Update 10:50: Het liveblog van de Volkskrant meldt dat zender NHK meldt dat de helikopter inderdaad wegens te hoge radioactieve straling moest omkeren.
Iedereen kan zichzelf onderwijzen door de informatie op internet op te zoeken of een boek erover te kopen. Je hoeft niet te wachten tot de overheid of school 't je voorschotelt..quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:51 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Idd, eigenlijk zouden mensen op school meer moeten leren van kernenergie op het moment van een ramp geloven mensen heel veel dingen niet meer door de angst. En wordt het allemaal een beetje teveel. De japanse overheid doet het naar mijn idee echt wel goed maarja het is een slecht moment om mensen college te geven.
Moet je Natuur en Techniek kiezen. Ik heb precies geleerd hoe zon kernreactor werkt enzo.quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:51 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Idd, eigenlijk zouden mensen op school meer moeten leren van kernenergie op het moment van een ramp geloven mensen heel veel dingen niet meer door de angst. En wordt het allemaal een beetje teveel. De japanse overheid doet het naar mijn idee echt wel goed maarja het is een slecht moment om mensen college te geven.
is er dan ook al een dreigend tekort aan boorzuur?quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:57 schreef Aether het volgende:
Update 10:47: Zuid-Korea stuurt vijftig ton boorzuur naar Japan, meldt Yonhap News Agency. Het spul helpt de brand vertragen en dempt de radioactieve straling.
Heb jij dat zo liggen dan?quote:Op woensdag 16 maart 2011 11:00 schreef mschol het volgende:
[..]
is er dan ook al een dreigend tekort aan boorzuur?
Ik heb prima geslapen, want laten we eerlijk zijn; het blijft vooralsnog natuurlijk een beetje ver van mn bed show hequote:Op woensdag 16 maart 2011 10:51 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Zo spannend dat je er niet van kon slapen zeker?
Ik vind het zo vreemd dat er geen nieuwe recrutering is. Een enorm voordeel van de russen was veel mensen te gebruiken, die weten dan wel minder maar in korte tijd kunnen die niet veel straling ontvangen. (Al is het bij de russen weer iets te extreem in een regenjas alleen)quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:44 schreef Perrin het volgende:
Maar de hoeveelheid gammastraling gemeten op de locatie van de kernreactoren is niet het gevaarlijkste voor de wijdere omgeving, hoewel zeer vervelend voor de technici ter plekke.
Het meest vervelende zou zijn dat via explosies of vuur er deeltjes van de splijtstof verspreid worden. Hopelijk blijft dat laatste uit, maar zonder goede koeling wordt 't gevaar van verspreiding van radioactieve splijtstofdeeltjes dus wel groter omdat de kans op explosies of vuur groter wordt.
Nu al.quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:57 schreef Aether het volgende:
Update 10:47: Zuid-Korea stuurt vijftig ton boorzuur naar Japan, meldt Yonhap News Agency. Het spul helpt de brand vertragen en dempt de radioactieve straling.
Hehe ik weet het wel ik studeer biologie en heb al jarenlang interesse in kernenergie maar het gewone publiek niet, dat zijn de mensen die in paniek schieten. Gisteren ook een collega die allerlei dingen erbij ging halen en die ik met redelijke informatie maar moeilijk kon overtuigen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:54 schreef Thomass het volgende:
[..]
Moet je Natuur en Techniek kiezen. Ik heb precies geleerd hoe zon kernreactor werkt enzo.
Echte bèta bazen weten dat
Die recrutering en poging tot inzet van extra materieel is er ongetwijfeld.. had ergens gelezen dat Toshiba opdracht is gegeven technici te leveren om terplekke te helpen. Vergeet niet dat we maar fragmentarische informatie hebben over de complete situatie daar..quote:Op woensdag 16 maart 2011 11:03 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Ik vind het zo vreemd dat er geen nieuwe recrutering is.
Het lijkt mij dat extra koelen kan met extra pompen en extra personeel. Als er niet genoeg stroom is kun je via boten extra generatoren aanzetten oid. de situatie in reactor 4 lijkt me echt wel dreigend genoeg daarvoor.
quote:‘IAEA waarschuwde Japanse regering in 2008 over kerncentrales’
Het Internationale Atoomenergie Agentschap (IAEA) heeft de Japanse regering in december 2008 gewaarschuwd dat verouderde veiligheidsmaatregelen van kerncentrales tot “serieuze problemen” zouden kunnen leiden. Dat blijkt uit een WikiLeaks-document waarover The Daily Telegraph vandaag publiceert.
De Japanse regering zou toen verbetering hebben beloofd. Een vertegenwoordiger van het IAEA zei destijds in een ontmoeting van de NSSG, een groep nucleaire experts van de G8-landen, dat “recente aardbevingen” een kracht hadden die “enkele kerncentrales” in Japan niet zouden kunnen weerstaan. Dat zou een “serieus probleem” zijn, dat in de beveiliging tegen schade door aardbeving leidend zou worden.
Volgens de niet bij naam genoemde IAEA-expert zijn de voorzorgsmaatregelen van het agentschap de afgelopen 35 jaar maar drie keer herzien. Wel zou er het agentschap daar “nu” (in 2008) opnieuw mee bezig zijn.
In een interview met nrc.nl zegt nucleair ingenieur Emilio Baglietto vandaag dat de nucleaire installatie Fukushima Dai’ichi was gebouwd op het weerstaan van een tsunami van vijf meter. “Wie met een beschuldigende vinger wil wijzen moet zich richten op de ingenieurs die niet in staat waren om zich een tsunami van tien meter hoogte voor te stellen.”
Ze gaan alles blussen met boorzuur. En ik hoop heel erg dat dat gaat lukken.quote:Op woensdag 16 maart 2011 11:11 schreef Dance99Vv het volgende:
Is de zaak al aan het smelten? of blijft het bij een paar boems en destroyed biuldings?
Ik ben geen expert maar ik denk niet dat er op dit moment iemand kan voorspellen hoe het afloopt.quote:Op woensdag 16 maart 2011 11:16 schreef again1928 het volgende:
Is er nou iets bekend over de mogelijke gevolgen ervan?
Ik vind het maar beangstigend hoe eerst een "deskundige" op vrijdag ochtend zegt dat dit in verre weg niet te vergelijken valt met tjernobyl..
Nu lijkt de situatie toch veranderd.
Wat gaat er gebeuren als dit allemaal ook in zee terecht komt etc?
waarschijnlijk sturen die ook wel mensen, om te kijken hoe ze hun handleidingen beter kunnen makenquote:
ja. dat iig. maar ja. nucleaire ramp of humanitaire ramp, aarbevingramp. tis maar net hoe je het noemen wilt he....quote:Op woensdag 16 maart 2011 11:20 schreef bokaal het volgende:
Kan deze situatie bestempeld worden onder de noemer: "Nucleare ramp"?
Kan nog veel kanten op. En er is niet bepaald veel ervaring uit 't verleden met dit soort situaties en teveel variabelen om rekening mee te houden om zinnige voorspellingen te kunnen doen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 11:19 schreef Rp2009 het volgende:
[..]
Ik ben geen expert maar ik denk niet dat er op dit moment iemand kan voorspellen hoe het afloopt.
Het is gewoon afwachten.
IAEA probeert nu natuurlijk ook zoveel mogelijk van zich af te schuiven, want anders worden zij er straks ook op aangekeken.quote:
Wanneer noem je iets een ramp? 6 op de INES schaal noem ik idd een ramp. Werd Moerdijk ook niet als ramp beoordeeld? dit is wel een slagje erger inderdaad.quote:Op woensdag 16 maart 2011 11:20 schreef bokaal het volgende:
Kan deze situatie bestempeld worden onder de noemer: "Nucleare ramp"?
Ik geef dit plaatje een 9.0quote:Op woensdag 16 maart 2011 11:32 schreef bokaal het volgende:
Heb ff een bannertje gemaakt voor in de OP, aangezien dit topic nog wel even zal duren.
[ afbeelding ]
Dat is dus al waar ik een beetje bang voor was..quote:Op woensdag 16 maart 2011 11:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Kan nog veel kanten op. En er is niet bepaald veel ervaring uit 't verleden met dit soort situaties en teveel variabelen om rekening mee te houden om zinnige voorspellingen te kunnen doen.
In 't slechtste geval worden splijtstofdeeltjes over de omgeving verspreid via vuur of explosies. In dat geval is 't hopen op gunstige windrichtingen die de pluim richting zo onbewoond mogelijk gebied (de oceaan) sturen.
In 't beste geval blijft de straling beperkt tot de directe omgeving van de kerncentrale. Vervelend genoeg, maar niet gevaarlijk voor de wijdere omgeving.
‘Je eigen kerncentrale op slechts 25m²!’quote:
Er moet nog een ‘i’ na de ‘a’ (en geen spatie daarna).quote:Op woensdag 16 maart 2011 11:32 schreef bokaal het volgende:
Heb ff een bannertje gemaakt voor in de OP, aangezien dit topic nog wel even zal duren.
[ afbeelding ]
Nope!quote:Op woensdag 16 maart 2011 11:33 schreef -Datdus- het volgende:
Wil ik boorzuur op mijn kipnuggets of niet?
Die heb ik al tijdje open staan. Het enigste wat hij doet is dalen vanaf 9 uur.quote:Op woensdag 16 maart 2011 11:37 schreef Tism het volgende:
Heeft er iemand zin om een Geigerteller te volgen die ergens staat op gesteld in Tokyo, de hoofdstad van Japan, dat kan!?!..![]()
http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-tokyo
oh bahquote:Op woensdag 16 maart 2011 11:37 schreef Tism het volgende:
Heeft er iemand zin om een Geigerteller te volgen die ergens staat op gesteld in Tokyo, de hoofdstad van Japan, dat kan!?!..![]()
http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-tokyo
Als je geen zin hebt op een lang leven. Dan wel.quote:Op woensdag 16 maart 2011 11:33 schreef -Datdus- het volgende:
Wil ik boorzuur op mijn kipnuggets of niet?
Met zo'n instelling liepen we nog steeds met berenvellen rondquote:Op woensdag 16 maart 2011 11:34 schreef again1928 het volgende:
[..]
Het moet allemaal veel simpeler in mijn ogen.
We kunnen alles bouwen mensen dat is dus nu bekend de mens is fucking slim.
Maar laten we dan ook niet meteen alles bouwen aub..
Misschien was dat nog niet zo'n slecht idee...quote:Op woensdag 16 maart 2011 11:41 schreef OEM het volgende:
[..]
Met zo'n instelling liepen we nog steeds met berenvellen rond
Mooi plaatje! Ziet er professioneel uitquote:Op woensdag 16 maart 2011 11:32 schreef bokaal het volgende:
[ afbeelding ]
Gefixedquote:Op woensdag 16 maart 2011 11:35 schreef Aether het volgende:
[..]
‘Je eigen kerncentrale op slechts 25m²!’
[..]
Er moet nog een ‘i’ na de ‘a’ (en geen spatie daarna).
Inderdaad. De mannen gaan op jacht naar eten en de vrouwen passen thuis op de grot en als je zin in sex hebt dan ram je je wijf met een knuppel in haar nek en sleep je d'r aan de haren de grot inquote:Op woensdag 16 maart 2011 11:42 schreef -Datdus- het volgende:
[..]
Misschien was dat nog niet zo'n slecht idee...
Ja je hebt heel makkelijk praten. Wij Nederlanders doen ook domme dingen, zoals onder het zeeniveau te wonen. En die potentieel gevaarlijke variabelen waar je het over hebt zal je altijd blijven houden.quote:Op woensdag 16 maart 2011 11:34 schreef again1928 het volgende:
[..]
Dat is dus al waar ik een beetje bang voor was..
Maar goed.
Ik vind het nogal dom dat die bommen uberhaupt gebouwd worden.
Ik heb nu makkelijk praten maar er zijn sowieso veel te veel variabelen in de wereld naar mijn mening die allemaal heel gevaarlijk kunnen worden.
Hoe simpeler?quote:Het moet allemaal veel simpeler in mijn ogen.
We kunnen alles bouwen mensen dat is dus nu bekend de mens is fucking slim.
Maar laten we dan ook niet meteen alles bouwen aub..
Ge-fucking-weldig, nietwaar? Bronartikel op ABC.quote:Update 11:41: ABC meldt dat enkele wetenschappers al tijdens de bouw 35 jaar geleden ontslag namen bij de kerncentrale van Fukushima, omdat het ontwerp niet goed genoeg zou zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |