Nee, straling kun je alleen opmerken met een stralingsmeter.quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:11 schreef Muridae het volgende:
Misschien een rare vraag, maar heeft alfa / beta/ gamma straling een geur?
Omdat het water dan nog steeds gekoeld moet worden, en je dan ook allerlei rommel in de reactor ruimte krijgtquote:Op woensdag 16 maart 2011 14:11 schreef CaptainHindsight het volgende:
Waarom bouwen ze zo iets niet in een kunstmatige dam ? Gaat het echt goed mis ? Onder laten lopen met zee water. zoals pic
paint ftw
[ afbeelding ]
Jep ik had 'm even na mn post ook door idd.quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
1000 nanogray = 1 microgray = 1/1000 milligray = een miljoenste gray
Let op dat het slechts een zeer grove maat is voor schadelijkheid. De oorsprong en het type van de straling is minstens zo belangrijk.
quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:11 schreef CaptainHindsight het volgende:
Waarom bouwen ze zo iets niet in een kunstmatige dam ? Gaat het echt goed mis ? Onder laten lopen met zee water. zoals pic
paint ftw
[ afbeelding ]
Ok, bij 89nanograys is het dus ca. 4600 dagen voor je een risico loopt op overlijden door stralingsziekte?quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:09 schreef Fireblast het volgende:
[..]
Quote van wikipedia:
"Een dosis van 10 tot 20 gray is dodelijk voor een mens vanwege stralingsziekte."
Die 1000 nanogray hier is 0,0001 gray, toch?
1000 nanogray = 1 microgray = 0,000001 gray
Straling heeft een duidelijke metaalsmaak.quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nee, straling kun je alleen opmerken met een stralingsmeter.
tsjernobylquote:As deadly radiation spews from failed reactor number four, firemen fighting the resulting fires are getting sick. They cannot seem to get rid of the unusual taste in their mouths.
Ik mis alleen nog:quote:Op woensdag 16 maart 2011 12:28 schreef bokaal het volgende:
[..]
Volgens mij issie aardig actueel, maar dan zonder rook:
En als de dam dan stukgaat en alles loopt onder roept iedereen: "Waarom bouwen ze dat dan ook onder water. Stomkoppen die dat bedacht hebben.quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:12 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Omdat het water dan nog steeds gekoeld moet worden, en je dan ook allerlei rommel in de reactor ruimte krijgt
Inderdaad.. enkele tientallen nanogray per uur is een normale achtergrondstraling.quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:13 schreef Fireblast het volgende:
[..]
Jep ik had 'm even na mn post ook door idd.
Maar al is 10 gray ongeveer dodelijk dan zal 1 miljoenste gray niet echt heel erg schadelijk zijn
maar geen meltdown.quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:15 schreef Zorro het volgende:
[..]
En als de dam dan stukgaat en alles loopt onder roept iedereen: "Waarom bouwen ze dat dan ook onder water. Stomkoppen die dat bedacht hebben."
Maar als ik hier kijk:quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Inderdaad.. een paar honderd nanogray per uur is een normale achtergrondstraling.
Lijkt me wel. Het is een kwestie van volhouden. Als het misgaat met name in unit 4 is dat op camerabeelden wel zichtbaar.quote:
dat de baden gewoon open in de lucht staan is logisch, ivm verdamping. het moet koelen --> het moet energie kwijt. verdamping kost energie --> dus beter in open lucht danquote:Op woensdag 16 maart 2011 14:07 schreef Darklight het volgende:
Oude splijtstof produceert nog maanden en jaren veel hitte en de oude splijtstofstaven moeten daarom actief gekoeld worden met water dat er omheen wordt gepompt. Dat water zelf geeft zijn warmte weer af door middel van warmtewisselaars. Dit koelsysteem blijkt uitgevallen waardoor de temperatuur in de afkoelbaden snel stijgt en het waterniveau even snel daalt. De baden staan gewoon open aan de lucht.
De spent fuel pool van reactor 4 is gisteren kennelijk drooggekookt en na, of door, een waterstofexplosie in brand gevlogen. Omdat deze sterk radioactieve splijtstof geen enkele omhulling heeft kan zij makkelijk over de omgeving verspreid worden. Men probeerde vanochtend vanuit helikopters nieuw water in het afkoelbad van reactor 4 te brengen. Ook het water van de baden van reactoren 5 en 6 moet worden aangevuld. Hoe dat moet gebeuren is onduidelijk.
Paar honderd nanogray is idd wat ruim:quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar als ik hier kijk:
http://www.targetmap.com/viewer.aspx?reportId=4870
is de normale achtergrondstraling onder de 50 nanogray per uur in Japan.
neequote:Op woensdag 16 maart 2011 14:11 schreef Muridae het volgende:
Misschien een rare vraag, maar heeft alfa / beta/ gamma straling een geur?
Waarom denk je dat lood zo zwaar is?quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:29 schreef -Datdus- het volgende:
Waarom kan eigenlijk straling moeilijk door lood?
Maar die smaak is het sterven van je eigen slijmvliescellen, daarbij komt de vloeistof in je cellen vrij en dat smaakt wat bloederig/metalig.quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:15 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Straling heeft een duidelijke metaalsmaak.
... als je een dodelijke dosis opgelopen hebt...
edit: of toch een vreemde smaak:
[..]
tsjernobyl
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |