abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 maart 2011 @ 02:34:48 #1
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94129814
Breaking (di 3:11)
In Daiichi-centrale Unit 4 is momenteel een brand. Deze reactor is uit, maar er is wel brandstof opgeslagen.

Daiichi-centrale Unit 2 heeft momenteel grote problemen. Er lijkt een explosie te zijn geweest dinsdag om 0:10, in of rond de 'suppression chamber'. Er is aan de grens van het complex (buiten de centrale) een zeer hoge straling gemeten (meer dan 10.000x normaal). Alle technici behalve degenen die direct bij de koeloperatie betrokken zijn, zijn geëvacueerd.

De suppression chamber (condensatievat) is een donut-vormig vat onder de reactor, waar stoom vanuit de reactor doorheen wordt geleid als de druk te hoog wordt. Het staat indirect in contact met de binnenkant van het beschermingsvat waar de reactor zich in bevindt. Als de druk binnen te ver oploopt, komt hier (radioactieve) stoom in terecht. Als het vat lek is, kan radioactieve stoom en water lekken.

De helft (2.7m) van de brandstofstaven in unit 2 zijn momenteel aan de lucht ontbloot, zodat de reactor nog steeds dringend gekoeld moet worden. Dit is een zeer moeilijke taak geworden door de hoge straling.

Stream: NHK World TV (Engels vertaald)

__

Status (geüpdatet di 3:11)
• Daiichi-centrale (Fukushima I): Een aantal reactoren zijn oververhit omdat de koeling is uitgevallen. Vanaf zaterdag wordt unit 1 gekoeld met zeewater, nu ook unit 2 en 3. Licht-radioactief gas is op meerdere momenten vrijgelaten, om de druk in de reactor te verlagen. Door gas hebben explosies plaatsgevonden in unit 1 en 3 waardoor het dak is weggeblazen. Dit heeft de reactor zelf niet aangetast. Unit 2 is later in grote problemen gekomen door een lage waterstand en schade aan de 'suppression chamber', een soort expansievat onder de reactor. In Unit 4 is momenteel (di 3:11) een brand. Deze reactor is uit, maar er is wel brandstof opgeslagen.
• Daini-centrale (Fukushima II): Ook hier wordt druk verlaagd door vrijlaten van licht-radioactief gas.
• Onagawa-centrale: Hier was een verhoogde straling gemeten, maar dit is nu normaal. Waarschijnlijk van de Daiichi-centrale afkomstig. (nu.nl)
• Tokai 2-centrale: Eén koelsysteem uitgevallen op zondag, koeling is inmiddels overgenomen door backupsysteem. (De Morgen)

De centrales moeten enkele dagen gekoeld blijven voordat de shutdown volledig is.

De bevolking in de omgeving van de Daiichi- en Daini-centrales (totaal 200.000 mensen) is geëvacueerd. Tot 30 km afstand moet men binnen blijven. Enkele tientallen medewerkers van de Daiichi-centrale zijn gewond geraakt bij de herstelwerkzaamheden en explosies, één is overleden. Medewerkers en enkele burgers bleken enige vorm van besmetting te hebben.

Eerder nieuws

quote:
Kans op meltdown in Japan neemt toe (NRC, ma 12:06)
door Ernst-Jan Pfauth

De splijtstofstaven in de door de aardbeving getroffen kernreactor van Fukushima 1 staan nu compleet zonder water, meldt een woordvoerder via persbureau Jiji. Daarmee neemt de kans op een meltdown toe. Een meltdown verhoogt de kans op een radioactief lek.
Wetenschapsredacteur Karel Knip schreef vanmorgen in nrc.next over de pijnlijke consequenties van het droog staan van de splijtstofstaven:

De druk binnen de staven neemt zo toe dat zij hier en daar openbarsten en hun sterk radioactieve inhoud vrijgeven. En er ontstaat een chemische reactie tussen de hete stoom en het zeer speciale metaal dat voor de splijtstofomhulling wordt gebruikt (een legering met zirconium: zircaloy). Daarbij vormt zich het explosieve waterstof. Kennelijk heeft zich dat in het gebouw van reactor 1 opgehoopt, met fatale gevolgen. Het had, net zoals de vluchtige radioactieve stoffen, via filters naar de omgeving geloosd moeten worden.

Een ramp met de omvang van Tjsernobyl zal het niet worden, schreef Knip eerder.

Er zullen radioactieve stoffen vrijkomen, maar niet in de mate zoals gebeurde bij Tjernobyl in 1986. Reactor 4 van die centrale bevatte grafiet, dat prompt in brand vloog. Die aanhoudende brand in Tjernobyl heeft toen enorme hoeveelheden radioactief materiaal over de omgeving verspreid. De inhoud van de kernreactoren van Fukushima kan niet branden.
quote:
Explosie in kerncentrale Fukushima (nu.nl, ma 8:59)

TOKIO - In de gehavende kerncentrale Fukushima I heeft zich een explosie voorgedaan. Elf werknemers zijn gewond geraakt, zei een woordvoerder van de Japanse regering.

Zeven mensen die eerder als vermist waren gemeld, zijn inmiddels gevonden.
De explosie was zo krachtig dat hij veertig kilometer verderop werd gevoeld.

Volgens nucleair deskundigen is waarschijnlijk een mengsel van waterstof en zuurstof ontploft. Een soortgelijk incident had zich zaterdag al voorgedaan.

Het koelsysteem in de reactor nummer twee van de kerncentrale Fukushima 1 in Japan is uitgevallen. Eerder hadden de reactoren nummer één en drie van de centrale die ongeveer 250 kilometer van Tokio ligt, hetzelfde probleem. Dat leidde tot explosies.

Muur
Het Internationaal Atoomenergieagentschap IAEA heeft gemeld dat de explosie maandag in de derde reactor van Fukushima 1 niet het reactorvat heeft beschadigd.

Door de nieuwe ontploffing is een muur van het gebouw ingestort, waardoor mogelijk meer radioactiviteit is ontsnapt. De weinige omwonenden die niet zijn geëvacueerd, zijn opgeroepen in hun huizen te blijven.
Uit de omgeving van de kerncentrale zijn meer dan 200.000 mensen geëvacueerd. Enkele honderden zieken, ouderen en verzorgend personeel bleven achter.

Crisissituatie
In de centrale ontstond zaterdag na de aardbeving en de tsunami van vrijdag al een crisissituatie omdat zich een explosie voordeed in reactor 1. Daarbij raakten vier werknemers gewond. Duizenden omwonenden werden toen geëvacueerd.

De autoriteiten hebben bij drie kerncentrales de noodtoestand uitgeroepen vanwege problemen met de koelsystemen. Alle reactoren in de kerncentrales werden automatisch stilgelegd toen Japan vrijdag werd getroffen door de aardbeving, maar doordat ook noodaggregaten uitvielen werken de koelpompen niet meer.
Info: Scenario's

quote:
In alle drie de reactors dreigt nu een meltdown. Wat nu? Drie mogelijkheden. (Volkskrant, ma 14:25)

Scenario 1: een meltdown
Hierbij raken de splijtstofstaven in de kernreactor oververhit, doordat er te weinig koelwater beschikbaar is. Die splijtstofstaven moeten gekoeld worden omdat ze warm worden bij de kernsplitsing - die warmte wordt normaal gesproken gebruikt om energie op te wekken. Dat is te vergelijken met een waterkoker: een bak water met een verwarmingselement erin. Alleen is dat verwarmingselement nucleair.

De reactie is na de aardbeving gestopt, maar de staven geven nog restwarmte af. Dat is normaal gesproken geen probleem, zolang de warmte maar door water kan worden afgevoerd. Juist dat lukt niet, na de beving. Daarom wordt de reactor nu gekoeld met zeewater.
Bij onvoldoende koeling kunnen de splijtstofstaven zo warm worden, dat ze door het stalen reactorvat heen smelten. Dat heet een meltdown.

Is dat erg?
Het hoeft niet meteen een ramp te betekenen. De meeste reactors hebben een dik, betonnen opvangvat. Het radioactieve uranium wordt daarin opgevangen, en kan afkoelen zonder dat de buitenwereld er last van heeft. Liever wil men dit voorkomen, vandaar het binnenlaten van zeewater. Dat is ook gebeurd bij reactors 2 en 3 van dezelfde centrale in Fukushima.

Scenario 2: een ontploffing
Door de aardbeving viel de stroom uit in de reactor. Die stroom is nodig om de pompen aan te drijven die zorgen voor watercirculatie. Dat gebeurde niet, waardoor het water niet werd gecirculeerd en de warme splijtstofstaven begon te reageren met het resterende water.

Daarbij ontstond waterstof. Toen dat waterstof terechtkwam in de ruimte tussen de reactor en het reactorvat, kwam het in aanraking met de daar aanwezige zuurstof. Dat veroorzaakte een explosie. Als er op dat moment radioactief materiaal blootligt, en de boel explodeert, kan dat radioactieve materiaal in de omgeving terecht komen. In Tsjernobyl ontplofte in 1986 een kerncentrale, maar niet door deze waterstofreactie. Bovendien was die centrale veel onveiliger dan de centrales in Japan.

Is dat erg?
Als het zo ver zou komen: mogelijk heel erg. Denk aan wat de explosie van de centrale in Tsjernobyl heeft veroorzaakt. Maar heel waarschijnlijk is het niet. De waterstofexplosie zoals hier boven beschreven, is in Japan al geweest. De kans op een tweede is daarmee minder.

Scenario 3: men krijgt de boel (toch nog) onder controle
Als het de Japanners lukt om alles op tijd te koelen, is er relatief weinig aan de hand. Een meltdown lijkt dan niet meer te kunnen gebeuren. Voor een explosie waarbij radioactief materiaal vrijkomt, is het al te laat.

Is het probleem dan wel zo groot?
Ja, vooral voor de energievoorziening. De reactors kunnen nu al worden afgeschreven, waardoor Japan 2000 megawatt (vier keer zoveel als Borssele produceert) aan vermogen kwijt is.
Info: Status van de centrales
NRC Liveblog 14 maart (continu geüpdatet)
Kyodo headlines (continu geüpdatet)
Persberichten van energiebedrijf Tepco (Engels, semi-elk uur-geüpdatet, site is vaak overbelast)
Fukushima I nuclear accidents (Wikipedia)
Fukushima II earthquake events (Wikipedia)

Info: Achtergronden
Nuclear energy 101: Inside the "black box" of power plants - Hoe werkt kernenergie en wat ging er mis in Fukushima?
A Conversation with My Dad, a Nuclear Engineer, about the Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant Disaster in Japan - vraaggesprek met een nucleair ingenieur
How a Reactor Shuts Down and What Happens in a Meltdown (NYTimes, infographic)
Japan's nuclear crisis and Chernobyl: Key differences (Christian Science Monitor)

Plaatjes en video's

Bekende hoaxes

SPOILER: Bekijk hoaxes
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eerdere topics
Kerncentrales Japan in problemen #1
Kerncentrales Japan #2
Kerncentrales Japan #3
Kerncentrales Japan #4
Kerncentrales Japan #5
Kerncentrales Japan #6
Kerncentrales Japan #7

[ Bericht 0% gewijzigd door eleusis op 15-03-2011 03:58:49 ]
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 15 maart 2011 @ 02:36:09 #2
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_94129817
En CNN had een interview met Yoko Ono, die andere ramp uit Japan
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_94129824
Echt een geniale openingspost. Had het nieuws al een tijdje niet meer gevolgd en ben gelijk weer helemaal bij. _O_
pi_94129825
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:36 schreef indahnesia.com het volgende:
Er kijken 17.300 mensen naar een Geigerteller _O-
http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-tokyo
Als die waarde ineens spectaculair stijgt weet je genoeg
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 15 maart 2011 @ 02:38:06 #6
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_94129829
en waar staat deze dan? http://www.ustream.tv/cha(...)A6%E3%83%B3%E3%82%BF die loopt al een tijdje op
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_94129834
Ohtaku in south Tokyo
pi_94129850
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:37 schreef Temlin het volgende:

[..]

Als die waarde ineens spectaculair stijgt weet je genoeg
Ja, daar heb je gelijk in. :')
pi_94129852
off air?
  dinsdag 15 maart 2011 @ 02:41:48 #10
299059 bokaal
De man van staal!
pi_94129857
pi_94129859
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:38 schreef rubbereend het volgende:
en waar staat deze dan? http://www.ustream.tv/cha(...)A6%E3%83%B3%E3%82%BF die loopt al een tijdje op
die andere is ermee gestopt.. tja.. 17.500 kijkers.. :')
pi_94129870
Ik was nog wel optimistisch maar na deze 3e explosie denk ik dat het inmiddels wel einde verhaal is.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 15 maart 2011 @ 02:44:12 #14
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_94129873
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:41 schreef bokaal het volgende:
[ afbeelding ]
Toen ik een uurtje geleden keek was hij nog 20,3 ofzo. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wanneer het kritisch wordt :P
DeLuna vindt me dik ;(
pi_94129880
20 = meh
100 < sucks
100 > fucked
pi_94129881
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:44 schreef rubbereend het volgende:

[..]

Toen ik een uurtje geleden keek was hij nog 20,3 ofzo. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wanneer het kritisch wordt :P
en die andere in Toyko stond op 13.5X toen ie zojuist offline ging..
pi_94129885
Waar is de bron voor die tekst over Daiichi in de OP?

quote:
Breaking (di 1:38)
Daiichi-centrale Unit 2 heeft momenteel grote problemen. Er lijkt een explosie te zijn geweest dinsdag om 0:10, in of rond de 'suppression chamber'. Er is aan de grens van het complex (buiten de centrale) een zeer hoge straling gemeten (meer dan 10.000x normaal). Alle technici behalve degenen die direct bij de koeloperatie betrokken zijn, zijn geëvacueerd.
pi_94129890
Ik zie 't getal ook langzaam omhoog gaan, maar kan iemand in lekentermen uitlegen waar
het getal precies voor staat (cpm?) en wat een normaal getal zou moeten zijn? (schadelijk/niet schadelijk)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 15 maart 2011 @ 02:47:04 #19
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_94129891
Wel mooi hoe op CNN de discussie nu ook vooral is of zoiets in de VS ook zou kunnen :P
DeLuna vindt me dik ;(
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 15 maart 2011 @ 02:47:29 #20
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_94129895
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:47 schreef LSD.tv het volgende:
Ik zie 't getal ook langzaam omhoog gaan, maar kan iemand in lekentermen uitlegen waar
het getal precies voor staat (cpm?) en wat een normaal getal zou moeten zijn? (schadelijk/niet schadelijk)
Kerncentrales Japan #8
DeLuna vindt me dik ;(
  dinsdag 15 maart 2011 @ 02:48:12 #21
12221 Tijn