abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 maart 2011 @ 00:18:10 #1
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94077517
Dit topic is afgesplitst van de algemene aardbeving/tsunami-reeks: Japan getroffen door zeer zware aardbeving (9,0) en tsunami #18 Algemene discussie over Japan/aardbeving/tsunami graag daar. Hier over de kerncentrales die in problemen zijn geraakt door de tsunami.

Status (updated maandag 11:11)
• Daiichi-centrale (Fukushima I): Deze is het meest in het nieuws geweest. Een aantal reactoren zijn oververhit omdat de koeling is uitgevallen. Vanaf zaterdag wordt unit 1 gekoeld met zeewater, nu ook unit 2 en 3. Licht-radioactief gas is vrijgelaten om de druk in de reactor te verlagen. Door dit gas hebben explosies plaatsgevonden in unit 1 en 3 waardoor het dak is weggeblazen. Dit heeft de reactor zelf niet aangetast.
• Daini-centrale (Fukushima II): Ook hier wordt druk verlaagd door vrijlaten van licht-radioactief gas.
• Onagawa-centrale: Hier was een verhoogde straling gemeten, maar dit is nu normaal (nu.nl).
• Tokai 2-centrale: één koelsysteem uitgevallen. (Reuters).

De centrales moeten enkele dagen gekoeld blijven voordat de shutdown volledig is.

De bevolking in de omgeving van de Daiichi- en Daini-centrales (totaal 200.000 mensen) is geëvacueerd. Enkele tientallen medewerkers van de Daiichi-centrale zijn gewond geraakt bij de herstelwerkzaamheden en explosies, één is overleden. Negen mensen bleken enige vorm van besmetting te hebben, waar ze dit hebben opgelopen wordt uitgezocht en is nog niet bekend.

Laatste nieuws

quote:
Explosie in kerncentrale Fukushima (nu.nl, ma 8:59)

TOKIO - In de gehavende kerncentrale Fukushima I heeft zich een explosie voorgedaan. Elf werknemers zijn gewond geraakt, zei een woordvoerder van de Japanse regering.

Zeven mensen die eerder als vermist waren gemeld, zijn inmiddels gevonden.
De explosie was zo krachtig dat hij veertig kilometer verderop werd gevoeld.

Volgens nucleair deskundigen is waarschijnlijk een mengsel van waterstof en zuurstof ontploft. Een soortgelijk incident had zich zaterdag al voorgedaan.

Het koelsysteem in de reactor nummer twee van de kerncentrale Fukushima 1 in Japan is uitgevallen. Eerder hadden de reactoren nummer één en drie van de centrale die ongeveer 250 kilometer van Tokio ligt, hetzelfde probleem. Dat leidde tot explosies.

Muur
Het Internationaal Atoomenergieagentschap IAEA heeft gemeld dat de explosie maandag in de derde reactor van Fukushima 1 niet het reactorvat heeft beschadigd.

Door de nieuwe ontploffing is een muur van het gebouw ingestort, waardoor mogelijk meer radioactiviteit is ontsnapt. De weinige omwonenden die niet zijn geëvacueerd, zijn opgeroepen in hun huizen te blijven.
Uit de omgeving van de kerncentrale zijn meer dan 200.000 mensen geëvacueerd. Enkele honderden zieken, ouderen en verzorgend personeel bleven achter.

Crisissituatie
In de centrale ontstond zaterdag na de aardbeving en de tsunami van vrijdag al een crisissituatie omdat zich een explosie voordeed in reactor 1. Daarbij raakten vier werknemers gewond. Duizenden omwonenden werden toen geëvacueerd.

De autoriteiten hebben bij drie kerncentrales de noodtoestand uitgeroepen vanwege problemen met de koelsystemen. Alle reactoren in de kerncentrales werden automatisch stilgelegd toen Japan vrijdag werd getroffen door de aardbeving, maar doordat ook noodaggregaten uitvielen werken de koelpompen niet meer.
quote:
Stralingsniveau kerncentrale Onagawa normaal (nu.nl, zo 23:33)

TOKIO/WENEN - Het stralingsniveau in de buurt van de Japanse kerncentrale in de plaats Onagawa is weer normaal. Dat meldde het Internationaal Atoomagentschap (IAEA) zondag op basis van metingen door de Japanse autoriteiten.

Japan riep eerder het laagste niveau van de noodtoestand uit bij de centrale.
Er was een hoeveelheid radioactiviteit gemeten zijn die de toegestane niveaus overschreed. In de kerncentrale in Onagawa ontstond vrijdag brand na een zware aardbeving.

De verhoogde straling kwam waarschijnlijk van de nabijgelegen kerncentrale van Fukushima I. Experts denken dat de radioactiviteit met de wind is meegevoerd.

Enkele kerncentrales in Japan hebben problemen met de koeling in de reactoren. In kerncentrale Fukushima I in Okuma vond zaterdag zelfs een explosie plaats. Reactor nummer 1 van die centrale heeft volgens experts mogelijk een gedeeltelijke meltdown ondergaan.
quote:
Contamination checks on evacuated residents (World Nuclear News, zo 23:00)

Potential contamination of the public is being studied by Japanese authorities as over 170,000 residents are evacuated from within 20 kilometres of Fukushima Daini and Daiichi nuclear power plants. Nine people's results have shown some degree of contamination.

Japan's Nuclear and Industrial Safety Agency (Nisa) – part of the Ministry of Economy, Trade and Industry (Meti) – said that out of about 100 residents evacuated from Futaba by buses, nine people were found to have been exposed. The pathway of their exposure is currently under investigation.

One person was measured to have an exposure of 18,000 counts per minute (cpm); another had a measurement of between 30,000 and 36,000 cpm; while a third evacuee had an exposure of 40,000 cpm. A fourth person initially gave a reading of over 100,000 cpm, but a second measurement taken after the person had removed their shoes was just under 40,000 cpm. Another five people were said to have "very small counts".

A second group of some 60 people, who had been evacuated from the Futaba Public Welfare Hospital by helicopter to the Nihonmatsu Man and Woman Symbiosis Centre, have also been tested.

A statement from Nisa at 4.30pm said the results of these tests were not yet available. According to Nisa, is it possible that some of these people could have been contaminated while waiting to be picked up by helicopter from the grounds of the Futuba high school. Another group of about 35 people who were taken by bus from the Futaba Public Welfare Hospital to Kawamata Saiseikai Hospital were found to have no exposure.

To protect the public from potential health effects of radioactive isotopes of iodine that could potentially be released, authorities have made preparations to distribute tablets of non-radioactive potassium-iodide. This is quickly taken up by the body and its presence prevents the take-up of iodine-131 should people be exposed to it.

Radiation levels have been monitored across the Fukushima Daiichi and Daini sites. As of 10.00pm today, Tepco said that radiation levels were lower and stable. The maximum level detected on the 12 March was at 3.29pm when levels reached 1015 microsieverts per hour.

On-site casualties

At Fukushima Daiini unit 3 one worker received a radiation dose of 106 mSv. This is a notable dose, but comparable to levels deemed acceptable in emergency situations by some national nuclear safety regulators.

A seriously injured worker was trapped within Fukushima Daiichi unit 1 in the crane operating console of the exhaust stack and is now confirmed to have died. Four workers were injured by the explosion at the same reactor and have been taken to hospital. A contractor was found unconscious and taken to hospital. Two Tepco workers "felt bad," the company said, during operations in the central control rooms of units 1 and 2 while wearing full masks.

Two workers of a 'cooperative firm' were injured, said Tepco; one with a broken bone. A Tepco employee who was unable to stand and grasping his left chest was taken to hospital.

The whereabout of two Tepco workers remains unknown.
quote:
Nog altijd zorgen om kerncentrale Japan (Volkskrant, zo 12:27)

TOKIO - De zorgen om de toestand in de Japanse kerncentrale Fukushima nemen vooralsnog niet af. Twee reactoren worden gekoeld met zeewater om oververhitting te voorkomen, bij een derde worden daarvoor voorbereidingen getroffen. Een explosie is nog altijd mogelijk, stelde een woordvoerder van de regering zondag.

© ap
De aardbeving en tsunami van afgelopen vrijdag zorgden voor een stroomstoring in de kerncentrale. Daardoor konden de reactoren niet goed worden gekoeld. Oververhitting zou kunnen leiden tot een zogeheten meltdown en een mogelijke kernramp.

Ontploffing
Zaterdag ontplofte het gebouw rond reactor nummer 1. De kern van die reactor was zo heet geworden dat er waterstof vrijkwam. Toen dat in contact kwam met zuurstof volgde een ontploffing, waarbij de reactor niet beschadigd raakte.

Zondag kwam reactor nummer 3 in de problemen. De kern kwam gedeeltelijk even droog te staan, waardoor wederom oververhitting dreigde. Ook daar werd gekoeld met zeewater, maar volgens de overheid kan daar nog steeds waterstof vrijkomen. Daardoor is er ook nog risico op een ontploffing.

Reactor nummer 2
Later op de dag meldde exploitant Tepco dat ook reactor nummer 2 gekoeld moet gaan worden. Het is nog onduidelijk wat in die reactor precies verkeerd is gegaan.

Door de problemen met de kerncentrales heeft Japan een tekort aan stroom. Dagelijks is er vraag naar 41 miljoen kilowatt, maar er wordt op het moment maar 31 miljoen kilowatt opgewekt.

Zuinig met elektriciteit
Premier Naoto Kan riep de Japanners op zuinig te doen met elektriciteit. Ook kondigde hij aan dat delen van het land bij toerbeurt geen stroom zullen krijgen. Ook Tokio zal minder stroom toebedeeld krijgen. Die situatie zal waarschijnlijk weken gaan duren, voorspelde hij.
quote:
Persbureau Kyodo meldt dat een koelsysteem bij kerncentrale Tokai 2 bij Ibaraki er nu ook mee is gestopt. Deze centrale ligt 120 kilometer ten noorden van Tokio. Daarmee zijn er nu problemen bij drie reactoren van de kerncentrale Daiichi bij Fukushima, bij de Onagawa kerncentrale en bij de Tokai 2 centrale. Verdere details zijn nog onbekend.
Info: Status van de centrales
Timeline of Japan's unfolding nuclear crisis (Reuters, continu geüpdatet)
Persberichten van energiebedrijf Tepco (Engels, semi-elk uur-geüpdatet, site is vaak overbelast)
Fukushima I nuclear accidents (Wikipedia)
Fukushima II earthquake events (Wikipedia)

Info: Achtergronden
Nuclear energy 101: Inside the "black box" of power plants - Hoe werkt kernenergie en wat ging er mis in Fukushima?
A Conversation with My Dad, a Nuclear Engineer, about the Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant Disaster in Japan - vraaggesprek met een nucleair ingenieur
How a Reactor Shuts Down and What Happens in a Meltdown (NYTimes, infographic)

Plaatjes en video's

Bekende hoaxes

SPOILER: Bekijk hoaxes
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eerdere topics
Kerncentrales Japan in problemen #1

[ Bericht 2% gewijzigd door eleusis op 14-03-2011 11:35:24 ]
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_94077526
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:17 schreef HansHeino het volgende:
Mensen mensen. Wij zitten hier bij de nieuwsredactie met dit topic mee te lezen, op de autoscroll. Dit gaat via een beamer de muur op, waarbij elke keer als er een nieuwe posting is we allemaal ff kijken.
Zouden jullie daarom misschien dit topic (opnieuw) kunnen splitsen? Dit topic door laten gaan over de technische aard van de problemen met de kernreactors in Japan, en een nieuw topic waar jullie elkaar verwensingen kunnen doen toekomen?
Op die manier hopen we vervolgens alleen relevante achtergrondinformatie te lezen hier.
Thanks! :)
Grapje hoop ik :')_! _O-
  maandag 14 maart 2011 @ 00:18:54 #3
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94077538
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:16 schreef Zapato het volgende:
Ok, we hoeven ons dus nog niet echt zorgen te maken. Ga ik nu slapen. :')
nee.... we zijn pas 17 uur onderweg (3 dagen om te koeldownen)
There is only one religion
  Moderator maandag 14 maart 2011 @ 00:19:28 #4
236264 crew  capricia
pi_94077558
Vraag me trouwens af waar ze al dat zeewater laten, wat weer (warm en radioactief) vrijkomt...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 14 maart 2011 @ 00:20:03 #5
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94077581
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:18 schreef Dale. het volgende:

[..]

Grapje hoop ik :')_! _O-
_O_
  Moderator maandag 14 maart 2011 @ 00:20:04 #6
236264 crew  capricia
pi_94077582
quote:
Op maandag 14 maart 2011 00:18 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

nee.... we zijn pas 17 uur onderweg (3 dagen om te koeldownen)
Duurt 10 dagen dat koelen las ik ergens op wiki.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 14 maart 2011 @ 00:20:59 #7
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94077613
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:20 schreef capricia het volgende:

[..]

Duurt 10 dagen dat koelen las ik ergens op wiki.
oh sorry had ergens gehoord 3 dagen maar 10 kan ook |:(
pi_94077618
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:19 schreef capricia het volgende:
Vraag me trouwens af waar ze al dat zeewater laten, wat weer (warm en radioactief) vrijkomt...
In de zee, achter alle rotzooi aan die de tsunami heeft meegenomen. ;)
pi_94077620
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:16 schreef capricia het volgende:

[..]

Reinigingswerkzaamheden.. Zijn die er dan nog? Volgen mij moeten ze dan 25.000 jaar wachten voordat ze 'het vat' kunnen openen.. :)
En ook al ken ik iets niet, ga ik toch van jouw definities uit nadat ik de vraag heb gesteld naar uitleg. Hoe ook je het bekijkt, ben ik er wel toe in staat een voldoende geinformeerde mening over te geven, net als jij jezelf zoiets acht. Door te beweren dat je voldoende ingelezen bent o.i.d. ;) :)

En ik kan natuurlijk ook redeneren en mijn eigen meningen formuleren. Dus wat is er mis mee dat ik jouw 'fallout' niet helemaal duidelijk begrijp?
pi_94077658
Met zoute zeewater koelen gaat dat wel goed, want ik dacht dat ze daar speciale koelwater voor nodig hadden?
pi_94077688
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:22 schreef Doler12 het volgende:
Met zoute zeewater koelen gaat dat wel goed, want ik dacht dat ze daar speciale koelwater voor nodig hadden?
Is einde kerncentrale.
  maandag 14 maart 2011 @ 00:23:16 #12
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94077704
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:22 schreef Doler12 het volgende:
is ook een noodgreep en niet volgens het boekje
  maandag 14 maart 2011 @ 00:24:02 #13
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_94077729
Ben toch wel benieuwd in hoeverre ze die dingen nu afgekoeld hebben. Echte statistieken worden niet vrijgegeven.

Wellicht doet dat zeewater helemaal niets.
[b]Op dinsdag 11 oktober 2011 23:06 schreef zwartemarktplaats het volgende:[/b]
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Blog
  maandag 14 maart 2011 @ 00:25:07 #14
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94077771
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:24 schreef M1stral het volgende:
Ben toch wel benieuwd in hoeverre ze die dingen nu afgekoeld hebben. Echte statistieken worden niet vrijgegeven.

Die kans is er ook er is verschrikkelijk weinig info daarover (mede omdat ze het niet meer kunnen meten)
pi_94077775
@capricia, aan de hand van jouw definitie van fallout, als radioactieve neerslag zijnde,
heb ik beweerd dat dat niet zomaar rond kan zweven in de hoeveelheden nodig om een gevaar te presenteren voor de volksgezondheid van mensen in een land zoals de USA.

Want tegen die tijd is het onschadelijk of te gering in hoeveelheid. Ook vanwege de afstand en het feit dat het gros daarvan al geabsorbeerd is door de omgeving.

Je kan het een beetje vergelijken met zand in de lucht, alleen is er dan sprake van hooguit enkele korrels en zelfs niet een grote schep wat je overigens nodig hebt om een ramp te creeren. Ik ga er van uit dat we iets een ramp noemen bij pas 20 doden. Maar goed, graag jouw mening. :)
  maandag 14 maart 2011 @ 00:26:25 #16
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94077812
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:20 schreef Dance99Vv het volgende:
oh sorry had ergens gehoord 3 dagen maar 10 kan ook |:(
Dat heb ik ook gelezen. Maar dat is onder normale omstandigheden. Hier is het koelen gestopt, waardoor de temperaturen weer zijn opgelopen. Niet tot zulke hoge waarden als in bedrijf geloof ik, maar je mag wel opnieuw gaan tellen.

Ze moeten echt dagen achtereen (bijna) onafgebroken koelen. Best een spannende operatie. Zeker omdat er (naar wat ik heb gelezen) veel handmatig op locatie moet gebeuren in plaats van met normale afstandbesturing (want geen stroom). Natuurlijk is er op een gegeven moment wel weer stroom, zodat de gewone pompsystemen weer werken.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 14 maart 2011 @ 00:27:46 #17
87694 Robin__
letitredno
pi_94077850
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:19 schreef capricia het volgende:
Nee, zijn 2 aparte systemen waartussen warmte uitgewisseld wordt. Het zeewater is wel slopend voor de installatie, maar er komt niets radio actiefs in terecht.

De brandstof zit in een gesloten vat met een hoeveelheid water. wordt dit warmer dan normaal, loopt de druk ook verder op. Die warmte moet afgevoerd worden, met koelwater, of door stoom te produceren voor de turbines (als ie in bedrijf is) Als de druk in dat vat zo hoog oploopt dat ie open kan klappen is het kiezen tussen 2 kwaden. Al het materiaal wat onder druk staat (water, stoom) is wel radio actief.. wil je die druk omlaag brengen moet je dus óf koelen (wat niet lukt) of radioactieve stoom laten ontsnappen.

Die stoom kan je dan weer op 2 plaatsen laten.. in het betonnen omhulsel, of direct in de open lucht. Ze kozen voor het eerste, maar de druk (icm met aardbeving schade?) was te hoog het gebouw, en ging de lucht in. Nu is er maar 1 optie, direct afblazen naar de open lucht. (tenzij die koeling zn werk weer gaat doen).
  maandag 14 maart 2011 @ 00:28:13 #18
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_94077866
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:25 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Die kans is er ook er is verschrikkelijk weinig info daarover (mede omdat ze het niet meer kunnen meten)
Ja, veel onduidelijk...

Ik zat me gewoon te bedenken, juist omdat die pompen niet werken het water wel continu ververst moet worden. Een reactor continu volgooien en vervolgens verversen gaat toch niet heel veel uitmaken dacht ik zo, mede omdat bij hoge temperaturen het water in stoom omgezet word en uiteindelijk alleen maar zorgt voor warmte. Hoe kan je enkele duizenden graden celcius nou koelen met feitelijk een bak stilstaand water?
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Blog
pi_94077926
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:24 schreef M1stral het volgende:

In 1e instantie werkt zeewater prima om te koelen.
De problemen komen doordat het zout en andere verontreinigingen het circulatiecircuit gaat aantasten.
  maandag 14 maart 2011 @ 00:31:07 #20
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_94077966
quote:
2s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:30 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

De problemen komen doordat het zout en andere verontreinigingen het circulatiecircuit gaat aantasten.
De units waar ze koelen met zeewater zijn wel afgeschreven denk ik, zout corrodeert als een gek...
be nice or go away
  maandag 14 maart 2011 @ 00:32:24 #21
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_94078007
quote:
[..]

Er is anders niemand die bevestigt dat het koelen met zeewater een succes is, zelfs TECPO zelf laat zich daar niet over uit. En die zouden toch de inside information moeten hebben wat dit betreft.

Als ze goed nieuws te melden zouden hebben, dan zou dat toch in klare taal geformuleerd moeten worden. Er word alleen melding gemaakt van dat er gekoeld word, maar resulaten... Ho maar.
Blog
  maandag 14 maart 2011 @ 00:33:10 #22
87694 Robin__
letitredno
pi_94078031
quote:

[..]

Die reactor gaat nooit, of heel lang niet meer, opstarten. Warm zout water is een ramp, en als het verdampt zit je met allemaal rotzooi.
  maandag 14 maart 2011 @ 00:33:22 #23
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94078037
Ik heb wel het idee dat dit betere centrales zijn dan b.v. sjernobiel. en er op veel gerekent is (aardbevingen) ben wel benieuwd hoe goed ze echt zijn.
pi_94078071
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:32 schreef M1stral het volgende:

[..]

Er is anders niemand die bevestigt dat het koelen met zeewater een succes is, zelfs TECPO zelf laat zich daar niet over uit. En die zouden toch de inside information moeten hebben wat dit betreft.

Als ze goed nieuws te melden zouden hebben, dan zou dat toch in klare taal geformuleerd moeten worden. Er word alleen melding gemaakt van dat er gekoeld word, maar resulaten... Ho maar.
Misschien omdat die er ook nog niet zijn? De reactor is helaas niet zomaar ineens afgekoeld, maar dat duurt dus dagen. Dus het is eigenlijk vrij simpel gezegd zee-water erbij gooien, en dan gewoon 1 dag wachten en kijken wat ie doet, want ze kunnen niet aan de binnenkant van de reactor kijken en dus bepalen wat er precies aan de hand is.
pi_94078096
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:32 schreef M1stral het volgende:

[..]

Dat komt doordat TEPCO een prive bedrijf is. En ook op kosten van de belastingbetaler door o.a. zware subsidies hun werk mag doen. Ze hebben niks te vrezen voor waardeverlies hierdoor. Dus is het een en al fout.

Dat krijg je met al die privatisering.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')