abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 maart 2011 @ 23:59:54 #1
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94175218

Laatste updates (wo 10:00)
Twee units (reactorgebouwen) in de Daiichi-centrale (Fukushima I) hebben nog steeds ernstige problemen. Het handmatig koelen van de reactors blijft zeer belangrijk, en zal nog dagen duren. Dit wordt bemoeilijkt door vrijgekomen straling, brand en explosies. De omgeving van de centrale is geëvacueerd. Er is momenteel geen gevaarlijk niveau van straling gemeten op afstand van de centrale.

In unit 4 heeft weer brand gewoed. Deze reactor was niet in gebruik, maar er is wel gebruikte brandstof opgeslagen in een koelbad. Wanneer dit bad niet goed gekoeld wordt en het water verdampt, kan veel straling vrijkomen.

In unit 3 is woensdagnacht veel straling vrijgekomen na een explosie. Het is onduidelijk of hier nu brand is.

Unit 2 heeft dinsdag om 0:10 een explosie gehad rond de 'suppression chamber', een soort expansievat (plaats van reactor en suppression chamber). Als de druk in de reactor te ver oploopt, loopt hier stoom of water in. Als het vat lek is, kan radioactief stoom en water naar buiten lekken.

Er is aan de grens van het complex (buiten de centrales) een zeer hoge straling gemeten (meer dan 10.000x normaal). Deze straling is later weer lager geworden, wat er op duidt dat er een ernstig lek is geweest maar dat de hoeveelheid gelekte radioactieve stof daarna is verminderd.

Om verdere lekken te voorkomen is het extreem belangrijk dat de reactorvaten goed gekoeld blijven. Het koelen is een zeer moeilijke taak geworden door de hoge straling. Alles moet op locatie gebeuren, omdat de tsunami de afstand-besturingssystemen onklaar heeft gemaakt. Alle technici behalve degenen die direct bij de koeloperatie betrokken zijn, zijn geëvacueerd.

Statusoverzicht van energiebedrijf Tepco (di, 15:00)

Let op, dit plaatje wordt niet automatisch bijgewerkt en kan dus achterlopen op de situatie.

Stream: NHK World TV

Status alle kerncentrales (geüpdatet wo 0:30)
• Daiichi-centrale (Fukushima I): Zie bovenaan de OP voor huidige status. Eerder: Een aantal reactoren zijn oververhit omdat de koeling is uitgevallen. Vanaf zaterdag wordt unit 1 gekoeld met zeewater, nu ook unit 2 en 3. Door vrijgelaten waterstofgas hebben explosies plaatsgevonden in unit 1 en 3 waardoor de daken zijn weggeblazen. De reactors zelf niet aangetast. Unit 2 is later in grote problemen gekomen door een lage waterstand en schade aan de 'suppression chamber'. In Unit 4 heeft meerdere keren brand gewoed. Deze reactor is uit, maar er is wel brandstof opgeslagen waaruit radioactieve stof zou kunnen lekken. Ook deze opslag moet handmatig gekoeld worden. Ook units 5 & 6 worden gemonitord wegens een lichte temperatuurstijging.
• Daini-centrale (Fukushima II): Ook hier is op zaterdag druk verlaagd door vrijlaten van licht-radioactief gas. Op dit moment is de situatie onder controle.
• Onagawa-centrale: Hier was een verhoogde straling gemeten, maar dit is nu normaal. Waarschijnlijk van de Daiichi-centrale afkomstig. (nu.nl)
• Tokai 2-centrale: Eén koelsysteem uitgevallen op zondag, koeling is inmiddels overgenomen door backupsysteem. (De Morgen)

De centrales moeten enkele dagen gekoeld blijven voordat de shutdown is afgerond.

De bevolking in de omgeving van de Daiichi- en Daini-centrales (totaal 200.000 mensen) is geëvacueerd. Tot 30 km afstand moet men binnen blijven. Enkele tientallen medewerkers van de Daiichi-centrale zijn gewond geraakt bij de herstelwerkzaamheden en explosies, één is overleden, twee zijn vermist sinds een explosie.

Eerder nieuws

quote:
Gebruikte brandstof in kernreactor 4 kookt (NRC, dinsdag)

Het Japanse Atoomgenootschap meldt aan Reuters dat er na een explosie twee gaten van acht vierkante meter in een muur van het buitenste gebouw rond kernreactor nummer 4 van centrale Fukushima 1 zitten. Daarbij is een zeer gevaarlijke situatie ontstaan: het bad waarin gebruikte brandstof wordt bewaard is naar alle waarschijnlijkheid gaan koken. Update 11:20 De Japanse autoriteiten bevestigen dat het water inderdaad kookt.

Als een splijtstaaf gebruikt is, wordt deze met een kraan uit de reactor gehaald en in een bad getakeld. Daar moet de staaf een jaar afkoelen. Maar door de explosies en de ontstane druk stijgt de temperatuur in dit bad tot een kookpunt. Als het water verdampt is, zijn de splijtstaven onbeschermd.

Volgens onze wetenschapsredacteur Karel Knip kan dit zeer gevaarlijk zijn. De staven in de reactor zelf zijn goed beschermd door een paar lagen staal en beton, maar het bad voor de gebruikte staven is dat niet. Het dak daarboven is door de explosies kapot, waardoor het radioactief materiaal uit de gebruikte stoffen vrij spel kan krijgen als het water kookt en verdampt.

Eerder vandaag woedde er een brand in reactor 4. Ook is er een explosie geweest in reactor 2. Hierbij is een hoeveelheid straling vrijgekomen die schadelijk kan zijn voor de gezondheid. In Tokio is verhoogde radioactiviteit in de lucht gemeten.
quote:
Kans op meltdown in Japan neemt toe (NRC, ma 12:06)
door Ernst-Jan Pfauth

De splijtstofstaven in de door de aardbeving getroffen kernreactor van Fukushima 1 staan nu compleet zonder water, meldt een woordvoerder via persbureau Jiji. Daarmee neemt de kans op een meltdown toe. Een meltdown verhoogt de kans op een radioactief lek.
Wetenschapsredacteur Karel Knip schreef vanmorgen in nrc.next over de pijnlijke consequenties van het droog staan van de splijtstofstaven:

De druk binnen de staven neemt zo toe dat zij hier en daar openbarsten en hun sterk radioactieve inhoud vrijgeven. En er ontstaat een chemische reactie tussen de hete stoom en het zeer speciale metaal dat voor de splijtstofomhulling wordt gebruikt (een legering met zirconium: zircaloy). Daarbij vormt zich het explosieve waterstof. Kennelijk heeft zich dat in het gebouw van reactor 1 opgehoopt, met fatale gevolgen. Het had, net zoals de vluchtige radioactieve stoffen, via filters naar de omgeving geloosd moeten worden.

Een ramp met de omvang van Tjsernobyl zal het niet worden, schreef Knip eerder.

Er zullen radioactieve stoffen vrijkomen, maar niet in de mate zoals gebeurde bij Tjernobyl in 1986. Reactor 4 van die centrale bevatte grafiet, dat prompt in brand vloog. Die aanhoudende brand in Tjernobyl heeft toen enorme hoeveelheden radioactief materiaal over de omgeving verspreid. De inhoud van de kernreactoren van Fukushima kan niet branden.
Info: Status van de centrales
NRC Liveblog 15 maart (continu geüpdatet)
Kyodo headlines (Japans persbureau)
BBC News liveblog
Persberichten van energiebedrijf Tepco
Fukushima I nuclear accidents (Wikipedia)
In alle drie de reactors dreigt nu een meltdown. Wat nu? Drie mogelijkheden. (Volkskrant, ma 14:25)

Info: Achtergronden
Nuclear energy 101: Inside the "black box" of power plants - Hoe werkt kernenergie en wat ging er mis in Fukushima?
A Conversation with My Dad, a Nuclear Engineer, about the Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant Disaster in Japan - vraaggesprek met een nucleair ingenieur
How a Reactor Shuts Down and What Happens in a Meltdown (NYTimes, infographic)
Japan's nuclear crisis and Chernobyl: Key differences (Christian Science Monitor)

Plaatjes

Video's

SPOILER: Bekijk video's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bekende hoaxes

SPOILER: Bekijk hoaxes
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eerdere topics
Kerncentrales Japan in problemen #1
Kerncentrales Japan #2
Kerncentrales Japan #3
Kerncentrales Japan #4
Kerncentrales Japan #5
Kerncentrales Japan #6
Kerncentrales Japan #7
Kerncentrales Japan #8
Kerncentrales Japan #9
Kerncentrales Japan #10
Kerncentrales Japan #11
Kerncentrales Japan #12

[ Bericht 0% gewijzigd door eleusis op 16-03-2011 10:06:27 ]
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_94175259
Kobayashi? Zus(je) van :P?
pi_94175268
that was fast
pi_94175275
Eleusis ^O^
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 16 maart 2011 @ 00:01:59 #5
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_94175314
Kan dit ook nog in de OP?

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_94175328
quote:
10s.gif Op woensdag 16 maart 2011 00:01 schreef ACT-F het volgende:

[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
:')
pi_94175329
quote:

:D
pi_94175344
Nu op 1!
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_94175357
quote:

Prachtig :')
  woensdag 16 maart 2011 @ 00:02:45 #10
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_94175360
whehe :')
pi_94175401
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 23:56 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Oost 7m/s ;)
20.000 km, 7 m/s, ja, denk dat ik mn raam maar dicht houd vanacht ;)
pi_94175403
Bas-sie en A-dri-aan.
pi_94175433
van de site:
http://www.tepco.co.jp/nu/f1-np/camera/index-j.html

eerste paar keer geen beeld, daarna 1x bovenstaand.
kan niet lezen of dit inderdaad live/recent is, echter zie je wel witte rook.. :(
Heinekenfre@k
Beter 1 bier in de hand dan 10 over de vloer
  woensdag 16 maart 2011 @ 00:04:27 #14
47102 Elvi
miemkwien
pi_94175439
Ik begin me nu best zorgen te maken. Ik dacht eigenlijk wel dat ze het onder controle zouden kunnen houden.
pi_94175520
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 00:04 schreef Elvi het volgende:
Ik begin me nu best zorgen te maken. Ik dacht eigenlijk wel dat ze het onder controle zouden kunnen houden.
inderdaad. zeker omdat je er vanuit gaat dat die centrales zo gebouwd zijn dat ook bij een meltdown de omgeving nog geen last heeft, alleen een hoge rekening voor de eigenaar.
pi_94175554
Op CNN hebben ze het nu ook over de mogelijke gevaren..
pi_94175565
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 00:04 schreef Heinekenfreak het volgende:
van de site:
http://www.tepco.co.jp/nu/f1-np/camera/index-j.html

[ afbeelding ]

eerste paar keer geen beeld, daarna 1x bovenstaand.
kan niet lezen of dit inderdaad live/recent is, echter zie je wel witte rook.. :(
Ik krijg ook geen beeld. Ik zal het nog wel een paar keer proberen om te kijken of ik een glimp kan opvangen ervan. :)
pi_94175583
heeft iemand trouwens enig idee hoe het nu zit met de stralingswaarden bij Fukushima nu met die nieuwe brand?
Heinekenfre@k
Beter 1 bier in de hand dan 10 over de vloer
  woensdag 16 maart 2011 @ 00:08:25 #19
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94175610
0:02 NHK is reporting the flames at the No. 4 reactor are no longer visible (Reuters)
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  woensdag 16 maart 2011 @ 00:09:13 #20
104963 ETA
European Travel Author
pi_94175645
idee om de langsgekomen YT docus in de OP te gooien, of wordt deze dan wel erg lang?
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  woensdag 16 maart 2011 @ 00:09:24 #21
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_94175655
Voor de geïnteresseerden: http://www.ustream.tv/channel/nhk-world-tv

NHK World TV is Engelstalig.

(Staat ook al in de OP zie ik nu)
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 16 maart 2011 @ 00:09:39 #22
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94175664
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 00:09 schreef ETA het volgende:
idee om de langsgekomen YT docus in de OP te gooien, of wordt deze dan wel erg lang?
Ik moet nu al veel dingen eruit laten omdat hij wegens lengte wordt afgebroken :( Maar er kunnen nog wel een paar linkjes in Achtergronden bij... Welke docu's waren goed?
pi_94175732
oke ik ga nu slapen... hopenlijk is japan er morgenvroeg nog...
  woensdag 16 maart 2011 @ 00:11:25 #24
104963 ETA
European Travel Author
pi_94175740
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 00:09 schreef eleusis het volgende:

[..]

Ik moet nu al veel dingen eruit laten omdat hij wegens lengte wordt afgebroken :( Maar er kunnen nog wel een paar linkjes in Achtergronden bij... Welke docu's waren goed?
kan ik pas zeggen als ik ze allemaal heb gezien :P maar het heeft geen prioriteit over de info die er nu al staat.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_94175777
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 00:11 schreef koemleit het volgende:
oke ik ga nu slapen... hopenlijk is japan er morgenvroeg nog...
Ik durf te wedden van wel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')