Flinke boete.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 19:26 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Ja, wat is het risico als ik het niet doe?
Ik nooit aangifte hoeven doen dus lijkt me niet dat dit dan opgegeven moest worden van de jaren ervoor.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 19:30 schreef Tegan het volgende:
[..]
Eigenlijk moet je al aangifte doen als je spaargeld boven die 20k uitkomt. Dus ook van voorgaande jaren nog.
je moet aangifte doen zodra je weet belastingplichtig te zijn.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 20:36 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Ik nooit aangifte hoeven doen dus lijkt me niet dat dit dan opgegeven moest worden van de jaren ervoor.
Als je meer dan 45 euro belasting moet betalen moet je aangifte doen. Dus als je dit bedrag al jaren had, moest je al die jaren aangifte doen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 20:36 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Ik nooit aangifte hoeven doen dus lijkt me niet dat dit dan opgegeven moest worden van de jaren ervoor.
Die zijn aftrekbaar.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 20:31 schreef Intrepidity het volgende:
Ik heb in 2010 een woning gekocht en ben nu bezig mijn belastingaangifte in te vullen. Een vraagje: mag ik de kosten voor hypotheekbemiddeling door de hypotheker ook aftrekken? hier zit namelijk ook een deel afsluitprovisie in als ik het goed heb, en dat is aftrekbaar.
Deze vraag heeft de Belastingdienst op basis van de gedownloade gegevens zelf al met 'ja' ingevuld.quote:Had u bezittingen, zoals (maatschappelijke) beleggingen, spaargeld of een tweede woning?
Volgens de toelichting moet je daar 'ja' invullen als je een tweede woning of een andere onroerende zaak had die niet je hoofdverblijf was.quote:Had u een tweede woning of een andere onroerende zaak (niet uw hoofdverblijf)?
De ontslagvergoeding zit toch verwerkt in je jaaropgave? Ik neem aan dat de werkgever er ook loonheffing op heeft ingehouden.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 21:55 schreef Lurf het volgende:
Vraagje: hoe/waar moet je een ontslagvergoeding invullen in de elektronische aangifte? Vroeger hoorde het in de rubriek "loon uit vroegere dienstbetrekking", maar die is er niet meer. Ik heb het nu maar onder "Uitkeringen" ingevuld omdat het in elk geval niet mag meetellen voor de arbeidskorting of IACK, maar ik vraag me af of dat inderdaad de juiste plek is.
Vreemd, ik kan gewoon bij de 'Tweede woning' iets invullen en de 'Overige onroerende zaken' leeg laten. Of andersom.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:18 schreef RubyTuesday het volgende:
Ik hoop dat de deskundigen mij kunnen helpen met mijn vraag.
Heel 2010 was ik in het bezit van een woning. Een deel van het jaar was deze mijn hoofdverblijf, een deel van het jaar werd deze verhuurd. Nou worden er bij Box 3 twee vragen gesteld:
[..]
Deze vraag heeft de Belastingdienst op basis van de gedownloade gegevens zelf al met 'ja' ingevuld.
[..]
Volgens de toelichting moet je daar 'ja' invullen als je een tweede woning of een andere onroerende zaak had die niet je hoofdverblijf was.
Ik dacht dat ik bij beide vragen 'ja' moest invullen. Maar dan moet ik bij het subpunt 'Onroerende zaken' tweemaal hetzelfde pand invullen, namelijk bij 'Tweede woning (geen hoofdverblijf)' en bij 'Overige onroerende zaken'. Die laatste is wederom vooringevuld door de Belastingdienst. Vul ik bij 'Tweede woning (geen hoofdverblijf)' niets in, dan zegt het programma dat mijn aangifte nog niet compleet is.
Ook op de tweede vraag moet je 'ja' antwoorden omdat je anders geen onroerend goed kunt invullen. Klik eens op het vraagteken voor de invoervelden. Daar staat al iets toegelicht. Je zou je verhuurde woning inderdaad onder 'Overige onroerende zaken' horen in te vullen.quote:Ik heb dus voorzichtig geconcludeerd dat ik op de eerste vraag 'ja' moet invullen en op de tweede vraag 'nee', omdat het bij de tweede vraag blijkbaar om vakantiehuizen e.d. gaat.
Is mijn conclusie juist?
Dat kán ook wel, maar dan geeft het programma aan het einde aan dat mijn aangifte niet compleet is.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Vreemd, ik kan gewoon bij de 'Tweede woning' iets invullen en de 'Overige onroerende zaken' leeg laten. Of andersom.
Maar als ik beide met 'ja' invul, moet ik dus ook twee onroerende zaken invullen. En helemaal aan het begin van het aangifteprogramma staat dat overige onroerende zaken (naast de al ingevulde woning die een deel van het jaar mijn hoofdverblijf was en een deel van het jaar verhuurd) bij Box 3 apart kunnen worden ingevuld. Volgens mij is dát dus die tweede vraag. Verder ben ik er vanuit gegaan dat de eerste vraag in elk geval zeker 'ja' moet zijn omdat de BD dat zelf al had ingevuld.quote:Ook op de tweede vraag moet je 'ja' antwoorden omdat je anders geen onroerend goed kunt invullen.
Uiteraard gedaan, dat is hoe ik tot de conclusie kwam dat ik beide vragen met 'ja' moest beantwoorden, maar dat lijkt dus niet te kloppen omdat ik dan hetzelfde pand tweemaal moet invullen...quote:Klik eens op het vraagteken voor de invoervelden. Daar staat al iets toegelicht. Je zou je verhuurde woning inderdaad onder 'Overige onroerende zaken' horen in te vullen.
Vervreemdingssaldo ben ik nergens tegengekomen, zal ff kijken. Hypotheekschuld en studieschuld heb ik opgenomen in box 3. Het klopt wel dat ik mijn hypotheek nu tweemaal moet invullen, eenmaal in box 1 en eenmaal in box 3? Rente uiteraard alleen afgetrokken voor die periode waarin de woning mijn hoofdverblijf was.quote:Vergeet ook niet je hypotheek (indien aanwezig) onder de schulden te vermelden. En in box 1 moet je je vervreemdingssaldo berekenen. (Mocht je dat nog niet gedaan hebben.)
Verhuur is fictieve vervreemding van box 1 naar box 3.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:50 schreef RubyTuesday het volgende:
Vervreemdingssaldo is volgens mij niet van toepassing, want ik heb helemaal geen woning gekocht of verkocht, alleen verhuurd. Ik woon nu in een woning die niet van mij is maar van mijn vriend.
Dat lijkt wel zo. Maar als je het goed ontleedt, valt het wel mee.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:54 schreef RubyTuesday het volgende:
Hm, nog een keertje opnieuw geprobeerd en beide vragen met 'ja' beantwoord en nu zegt 'ie niet meer dat de aangifte incompleet is...
Ik blijf het vreemd vinden, want volgens mij is het een dubbele vraag...
Waar moet ik dat doen dan? Want ik ben die term nergens tegengekomen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:57 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Verhuur is fictieve vervreemding van box 1 naar box 3.
En ook bij fictieve vervreemding is het bepalen van een vervreemdingssaldo van toepassing.
Je had toch een woning in box 1?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:58 schreef RubyTuesday het volgende:
[..]
Waar moet ik dat doen dan? Want ik ben die term nergens tegengekomen.
quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:59 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je had toch een woning in box 1?
Daar staat een vraag: heeft u een woning verkocht? Ja, dus. En dan moet je de 'verkoopwaarde' invullen net als je eigenwoningschuld die er was.
Zoals gezegd: ook fictieve vervreemding valt onder verkoop.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:01 schreef RubyTuesday het volgende:
[..]Ik moet invullen dat ik een woning heb verkocht terwijl dat niet zo was?
Ik zie het al, even de uitgebreide toelichting erbij gepakt. Thanks, dat wist ik dus niet.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:02 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zoals gezegd: ook fictieve vervreemding valt onder verkoop.
Dus ja. Je hebt neem ik aan ook niet voor het gehele jaar de eigenwoningforfait bijgeteld. Net als dat je niet het gehele jaar de rente hebt afgetrokken.
Je kunt niet alles weten.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:03 schreef RubyTuesday het volgende:
[..]
Ik zie het al, even de uitgebreide toelichting erbij gepakt. Thanks, dat wist ik dus niet.
Heb ik ergens iets niet goed ingevuld?quote:Volgens de ingevulde gegevens had u geen eigen woning op 31 december 2010. Maar u hebt wel een eigenwoningschuld op 31 december 2010 ingevuld. Controleer uw gegevens.
Klopt.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:09 schreef RubyTuesday het volgende:
Oh, nog één dingetje (hoop ik). Hij geeft bij Box 1 de volgende melding:
[..]
Heb ik ergens iets niet goed ingevuld?
Edit: Volgens mij zie ik het al en moet ik in Box 1 überhaupt geen eigenwoningschuld invullen per 31-12-2010 aangezien ik de woning 'net alsof' verkocht heb en de hypotheekschuld moet invullen bij Box 3. Klopt dat?
De verkoopwaarde op het moment van vervreemding. En dat zal inderdaad een (reële) schatting zijn.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:27 schreef RubyTuesday het volgende:
Okee, dan ben ik er helemaal uit volgens mij. Dank voor je hulp.Ik hoef gelukkig minder terug te betalen dan ik vreesde.
Maakt de aangifte toch een stuk ingewikkelder, zo'n verhuurd huis.Vroeger was ik in een kwartiertje klaar.
Ik zou alleen nog wel antwoord willen op de vraag welke 'verkoopwaarde' ik moet invullen. Is dat de WOZ of moet ik schatten wat de woning op dat moment zou hebben opgebracht? Niet dat het uitmaakt voor wat ik moet betalen, want ik heb hoe dan ook een negatieve overwaarde.
Ja, dat klopt. Maar als ik het totaalbedrag van de jaaropgave invul bij "loon" berekent het aangifteprogramma automatisch de arbeidskorting en IACK over het hele bedrag. Maar arbeidskorting en IACK gelden alleen voor loon uit tegenwoordige arbeid, en daar valt een ontslagvergoeding in principe niet onder. Het kan zijn dat de Belastingdienst daar een uitzondering voor maakt, maar daar kan ik geen info over vinden. Voor de loonheffing worden ontslagvergoedingen belast volgens de groene tabel, dus daar heb je ook niets aan qua info. Het onderscheid tussen inkomsten uit tegenwoordige en inkomsten uit vroegere dienstbetrekking zoals dat vroeger in de aangifte zat vond ik duidelijker.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De ontslagvergoeding zit toch verwerkt in je jaaropgave? Ik neem aan dat de werkgever er ook loonheffing op heeft ingehouden.
Nogmaals: dat verschil is er nog steeds. Alleen is het anders genoemd (AOW, pensioen, lijfrente, WAO, WIA, WW, Anw, bijstand en andere uitkeringen) dan vroeger.quote:Op zondag 6 maart 2011 09:28 schreef Lurf het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Maar als ik het totaalbedrag van de jaaropgave invul bij "loon" berekent het aangifteprogramma automatisch de arbeidskorting en IACK over het hele bedrag. Maar arbeidskorting en IACK gelden alleen voor loon uit tegenwoordige arbeid, en daar valt een ontslagvergoeding in principe niet onder. Het kan zijn dat de Belastingdienst daar een uitzondering voor maakt, maar daar kan ik geen info over vinden. Voor de loonheffing worden ontslagvergoedingen belast volgens de groene tabel, dus daar heb je ook niets aan qua info. Het onderscheid tussen inkomsten uit tegenwoordige en inkomsten uit vroegere dienstbetrekking zoals dat vroeger in de aangifte zat vond ik duidelijker.
yepquote:Op zondag 6 maart 2011 13:06 schreef brulaap112 het volgende:
Moet je box 3 invullen als je maar een gering bedrag spaargeld hebt? Sowieso onder 20k, kan ik het dan gewoon met nee beantwoorden?
Alleen met ov (verklaring) volgens mij.. Niet?quote:Op zondag 6 maart 2011 13:13 schreef The_Hives het volgende:
trouwens een tip voor diegenen die reiskosten ontvangen maar dit niet dekkend is voor de kosten die je maakt, het kan lonend zijn om te berekenen hoeveel kilometer het is, dit in te vullen en in te vullen hoeveel je ontvangen hebt van je werkgever. Dit scheelde mij 112 euro in 2009 (net ingevuld) die ik terug krijg van de belastingdienst.
Inderdaad. Alleen reizen met het OV kun je verwerken in je aangifte.quote:Op zondag 6 maart 2011 13:15 schreef brulaap112 het volgende:
[..]
Alleen met ov (verklaring) volgens mij.. Niet?
je hebt alleen in je eerdere post niet staan dat het om het OV gaat. Dus vandaar dat je dit antwoord krijgt.quote:Op zondag 6 maart 2011 13:21 schreef The_Hives het volgende:
klopt, die verklaring heb ik niet, maar als ze bewijs willen zien, overhandig ik wel rekeningafschriften van de maandtrajectkaarten die ik gekocht heb. Zo heb ik dat ook een paar jaar geleden gedaan voor mijn studiekosten. Had geen bonnen meer van de boeken die ik gekocht heb, maar rekeningafschriften waren toen voldoende. Ik ga er eigenlijk van uit dat dit nu ook genoeg is
Je zit vast aan het normbedrag.quote:Op zondag 6 maart 2011 14:43 schreef Roces18 het volgende:
Hey schatjes ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Als ik bij studie kijk, dan heb ik bijvoorbeeld over een heel jaar aangestreept en dan komt er een normbedrag per maand waar ik niet over heen kan?
Ik bedoel dan boekenkosten, lesgeld e.d. Kan ik dat nergens toevoegen of zit ik vast aan dat normbedrag wat ik overigens absurd vind want stel dat iemand onwijs weinig kosten heeft dan krijgt die evenveel als bijvoorbeeld een rechtenstudent..
Waarom zou het niet kloppen? Waarschijnlijk krijg je alle belasting terug die je werkgever voor je afgedragen heeft.quote:Op zondag 6 maart 2011 15:50 schreef ice_9 het volgende:
Krijg 775 terugHad ik niet verwacht!
De enige inkomsten die ik gehad heb ik 2010 was rond de 500 euro aan stagevergoeding en nog een maand salaris van m'n nieuwe vaste baan op de valreep (1 december begonnen). Heb het automatisch laten invullen, de getallen kloppen met mijn jaaropgaaf, maar toch vertrouw ik het niet. Zou ik zo veel krijgen omdat ik onder een bepaald inkomen zat voor dat jaar?
Ga maar even bellen als het eenmaal gestort is voordat ik het uitgeef
http://www.belastingdiens(...)t-24.html#P384_26010quote:Op zondag 6 maart 2011 15:50 schreef ice_9 het volgende:
Krijg 775 terugHad ik niet verwacht!
De enige inkomsten die ik gehad heb ik 2010 was rond de 500 euro aan stagevergoeding en nog een maand salaris van m'n nieuwe vaste baan op de valreep (1 december begonnen). Heb het automatisch laten invullen, de getallen kloppen met mijn jaaropgaaf, maar toch vertrouw ik het niet. Zou ik zo veel krijgen omdat ik onder een bepaald inkomen zat voor dat jaar?
Ga maar even bellen als het eenmaal gestort is voordat ik het uitgeef
- edit - hier staat:quote:Op zondag 6 maart 2011 14:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je zit vast aan het normbedrag.
Als je meer dan twee keer het normbedrag aan kosten hebt, kun je dit wel vermelden.
Je moet het gewoon zo invullen dat het jou het meeste oplevert.quote:Op zondag 6 maart 2011 16:05 schreef Marlbora het volgende:
Net een poging gedaan om mijn aangifte in te vullen, maar ik loop al vast voor box 1:s...
Ik moet invullen:
-aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten.
-kosten voor onderhoud of verbouwing.
Ik heb halverwege 2010 een huisje gekocht (geen verkocht), een hypotheek afgesloten van 147.000 (incl. 5.000 bouwdepot) voor een huis dat 129.500 kostte.
Verder heb ik een uitgebreide, ingewikkelde rekening liggen van de notaris met twee totaalbedragen 141.093,34 (links) en 141.191,50 (rechts). 98,16 kreeg ik daarvan dus terug.
Ik heb al heel wat lopen googelen, maar ik begrijp niet wat ik nu precies bij elkaar op mag tellen en (waar) moet invullen.
Een paar vragen waardoor ik al niet verder kom:
- Moet ik die 129.500 ook bij de eerste optie optellen?
- Moet ik die 5.000 bouwdepot ook bij de eerste optie optellen?
- Ik neem aan dat ik bij optie 2 alleen die 5.000 aan het bouwdepot moet neerzetten. Klopt dat? Wel heb ik nog niet alles opgemaakt, moet ik daarom wat anders invullen?
Verder heb ik op de notarisrekening de volgende zaken (die dan ook nog eens verder gespecificeerd zijn) staan. Welke mogen er nu precies bij optie 1 worden opgeteld?
- Koopsom(men)
- Roerende goederen
-Verrekening zakelijke lasten
- Kosten akte van levering
- Kosten hypotheekakte
- Overige kosten
- Kosten derden (4x:De Hypotheker, 2x Cardif Schadeverzekeringen (lang verhaal), Calcant Vastgoed Makelaars)
- Hypotheek
Alles is dus nog verder gespecificeerd, maar als ik bijvoorbeeld ergens lees dat je de ' kosten akte van levering' erbij mag optellen, kan ik er dan van uitgaan dat ik alleen naar het eindbedrag van dat rijtje hoef te kijken?
Sorry voor de uitgebreide vraag, maar wellicht zit hier een belastingdienstwhizzkid voor wie dit gesneden koek is.
Of zal ik maar een belastingadviseur inschakelen:s.....
Mweh, liever zekerheid dan dat je vakantie gaat vieren van je belastingcenten en dat je later de helft weer kunt inleveren.quote:Op zondag 6 maart 2011 16:44 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Je moet het gewoon zo invullen dat het jou het meeste oplevert.
En als de belastingdienst er dan op terugkomt dan zeg je "Owwwwwhhhhhhh... werkt dat zooooooooo! Ja jullie hebben het ook zo ingewikkeld gemaakt, niet zo gek dus dat ik het verkeerd ingevuld heb!".
Dat het verschil nog bestaat weet ik, maar ik vind het niet handig dat de Belastingdienst "inkomsten uit vroegere dienstbetrekking" heeft vervangen door "uitkeringen", omdat die vlag de lading niet dekt. Het zal ongetwijfeld gedaan zijn om het makkelijker te maken, en in de meeste gevallen gaat het ook om inkomsten die ontvangen worden van uitkerende instanties, maar een ontslagvergoeding is geen uitkering in de gebruikelijke zin van het woord. Het zou in elk geval helpen als ze de toelichting op dat punt wat duidelijker maken en ook de uitzonderingen noemen. Het viel me ook op dat in de belastingwetgeving verschillende termen voor hetzelfde gebruikt worden. De LB gebruikt de term "loon uit tegenwoordige dienstbetrekking" en "arbeidsinkomen" door elkaar voor hetzelfde.quote:Op zondag 6 maart 2011 11:06 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nogmaals: dat verschil is er nog steeds. Alleen is het anders genoemd (AOW, pensioen, lijfrente, WAO, WIA, WW, Anw, bijstand en andere uitkeringen) dan vroeger.
Maar als je werkgever je ontslaguitkering heeft verwerkt in de jaaropgave, heeft ie waarschijnlijk ook de witte tabel toegepast. Of de belastingdienst er moeilijk over gaat doen als jij dit gaat splitsen, durf ik niet te zeggen. Maar aangezien ze de link niet kunnen leggen tussen je aangifte en de opgaven van de werkgever kan ik me voorstellen dat je een vragenbrief kan verwachten.
Nee, je moet er ook niet meteen vakantie van vieren. Gewoon lekker op de bank zetten en rente van trekken. En als je dan de definitieve aanslag binnen hebt, kun je het alsnog uitgeven.quote:Op zondag 6 maart 2011 16:51 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Mweh, liever zekerheid dan dat je vakantie gaat vieren van je belastingcenten en dat je later de helft weer kunt inleveren.
Hahaquote:Op zondag 6 maart 2011 17:03 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Nee, je moet er ook niet meteen vakantie van vieren. Gewoon lekker op de bank zetten en rente van trekken. En als je dan de definitieve aanslag binnen hebt, kun je het alsnog uitgeven.
Hoezo overige studiekosten? Welke kosten vallen niet onder de herrekende studiekosten?quote:Op zondag 6 maart 2011 16:00 schreef Roces18 het volgende:
[..]
- edit - hier staat:
September tot December normbedrag van 786.
Studiefinanciering van 382 gaat eraf en kom ik op 404 uit. De drempel lag op 500 dus daarvan kreeg ik niks.
Bij deze vraag: Zijn de herrekende studiekosten over 2010 hoger dan 1572 2x het normbedrag) heb ik nee op ingevuld. Terwijl mijn overige studiekosten rond de 1300 bedroegen... Dus dan zou ik alsnog niet meer krijgen??
Mja, oké, da's wel erg veel geld.quote:Op zondag 6 maart 2011 17:12 schreef Marlbora het volgende:
[..]
Haha... Ik zou het bijna nog doen ook, ware het niet dat, doordat ik het niet snap, ik er zo 130.000 euro naast kan zitten. En dat is me toch iets te risicovol
.
Hebt u in 2010 een woning gekocht? -> Jaquote:Op zondag 6 maart 2011 16:05 schreef Marlbora het volgende:
Net een poging gedaan om mijn aangifte in te vullen, maar ik loop al vast voor box 1:s...
Ik moet invullen:
-aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten.
-kosten voor onderhoud of verbouwing.
Ik heb halverwege 2010 een huisje gekocht (geen verkocht), een hypotheek afgesloten van 147.000 (incl. 5.000 bouwdepot) voor een huis dat 129.500 kostte.
Verder heb ik een uitgebreide, ingewikkelde rekening liggen van de notaris met twee totaalbedragen 141.093,34 (links) en 141.191,50 (rechts). 98,16 kreeg ik daarvan dus terug.
Ik heb al heel wat lopen googelen, maar ik begrijp niet wat ik nu precies bij elkaar op mag tellen en (waar) moet invullen.
Een paar vragen waardoor ik al niet verder kom:
- Moet ik die 129.500 ook bij de eerste optie optellen?
- Moet ik die 5.000 bouwdepot ook bij de eerste optie optellen?
- Ik neem aan dat ik bij optie 2 alleen die 5.000 aan het bouwdepot moet neerzetten. Klopt dat? Wel heb ik nog niet alles opgemaakt, moet ik daarom wat anders invullen?
Probeer met bovenstaande eens wat er nu aan vragen over blijft.quote:Verder heb ik op de notarisrekening de volgende zaken (die dan ook nog eens verder gespecificeerd zijn) staan. Welke mogen er nu precies bij optie 1 worden opgeteld?
- Koopsom(men) JA
- Roerende goederen NEE
-Verrekening zakelijke lasten NEE
- Kosten akte van levering NEE
- Kosten hypotheekakte JA
- Overige kosten Geen idee wat hier onder valt, dus waarschijnlijk nee.
- Kosten derden (4x:De Hypotheker, 2x Cardif Schadeverzekeringen (lang verhaal), Calcant Vastgoed Makelaars) Hypotheker: JA, de rest (waarschijnlijk) NEE
- Hypotheek Dat zijn geen kosten, dit is de lening voor bovenstaande kosten.
Alles is dus nog verder gespecificeerd, maar als ik bijvoorbeeld ergens lees dat je de ' kosten akte van levering' erbij mag optellen, kan ik er dan van uitgaan dat ik alleen naar het eindbedrag van dat rijtje hoef te kijken?
Sorry voor de uitgebreide vraag, maar wellicht zit hier een belastingdienstwhizzkid voor wie dit gesneden koek is.
Of zal ik maar een belastingadviseur inschakelen:s.....
Ze kunnen niet alles benoemen in het aangiftebiljet. Ze proberen juist om minder invulvakjes te maken, niet meer.quote:Op zondag 6 maart 2011 17:01 schreef Lurf het volgende:
[..]
Dat het verschil nog bestaat weet ik, maar ik vind het niet handig dat de Belastingdienst "inkomsten uit vroegere dienstbetrekking" heeft vervangen door "uitkeringen", omdat die vlag de lading niet dekt. Het zal ongetwijfeld gedaan zijn om het makkelijker te maken, en in de meeste gevallen gaat het ook om inkomsten die ontvangen worden van uitkerende instanties, maar een ontslagvergoeding is geen uitkering in de gebruikelijke zin van het woord. Het zou in elk geval helpen als ze de toelichting op dat punt wat duidelijker maken en ook de uitzonderingen noemen. Het viel me ook op dat in de belastingwetgeving verschillende termen voor hetzelfde gebruikt worden. De LB gebruikt de term "loon uit tegenwoordige dienstbetrekking" en "arbeidsinkomen" door elkaar voor hetzelfde.
Nee, dat zullen ze niet erg vinden. De vraag is alleen of jij jezelf in de vingers wilt snijden om het wel te splitsen terwijl de fiscus niet weet of het loon is of een ontslagvergoeding.quote:Ik heb het bedrag uit de jaaropgave overigens toch maar gesplitst. De jaaropgave geeft toch alleen maar de cumulatieven weer (en die kloppen). Uit de loonaangiftegegevens zou voor de Belastingdienst meer af te leiden moeten zijn. Bovendien leidt splitsen alleen maar tot een lagere teruggave, dus dat zal de belastinginspecteur niet erg vinden neem ik aan.
In dat normbedrag zitten zogenaamd alle studiekosten inbegrepen toch? Maar ik vind het raar dat als je meer kosten hebt dan het normbedrag ik het gewoon niet opgeven kan, tenzij ik iets van 1500 euro aan kosten heb...quote:Op zondag 6 maart 2011 17:43 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Hoezo overige studiekosten? Welke kosten vallen niet onder de herrekende studiekosten?
Tsja, dat zijn nu eenmaal de regels.quote:Op zondag 6 maart 2011 19:37 schreef Roces18 het volgende:
[..]
In dat normbedrag zitten zogenaamd alle studiekosten inbegrepen toch? Maar ik vind het raar dat als je meer kosten hebt dan het normbedrag ik het gewoon niet opgeven kan, tenzij ik iets van 1500 euro aan kosten heb...
Wordt het niet in je details verrekend?quote:Op zondag 6 maart 2011 21:05 schreef wachtwoord33 het volgende:
Vrij eenvoudige vraag:
Ik heb al een bedrag betaal via een"voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet 2010". Dit bedrag heb ik ingevuld via: Te verrekenen bedragen.
Echter, ik kan dit bedrag nergens in het overzicht terugvinden. Dit zou toch van het bedrag dat ik moet betalen afgetrokken moeten worden, ik heb het namelijk al betaald.
Als ik bijvoorbeeld invul dat ik een "voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie zorgverzekeringen 2010" heb gehad en daar een bedrag invul wordt dat bedrag in het overzicht wel degelijk van het te betalen bedrag afgetrokken.
Mis ik hier iets?
Als ik beide invul, worden beide in het overzicht netjes verwerkt.quote:Op zondag 6 maart 2011 21:19 schreef wachtwoord33 het volgende:
IK kan het nergens vinden. Als ik het bedrag (X) weghaal bij voorlopige aanslag zwv en toevoeg bij aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen wordt het te betalen bedrag X lager.
En als ik het weer omdraai (weg aanslag inkomstenbelasting en erbij bij ZWV) moet ik weer x meer belasting betalen. Ik heb ook het programma een paar keer opnieuw opgestart en dat maakt geen verschil.
Misschien wil iemand het proberen?
nee want dan hoef je blijkbaar geen bijdrage ZVW te betalen in jouw situatie.quote:Op zondag 6 maart 2011 21:56 schreef wachtwoord33 het volgende:
Bij mij is er geen: "Af: voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet" in het overzicht.
Gaat het nut hebben de hele applicatie opnieuw te installeren?
Dan wel even de laatste versie downloaden.quote:Op zondag 6 maart 2011 21:56 schreef wachtwoord33 het volgende:
Bij mij is er geen: "Af: voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet" in het overzicht.
Gaat het nut hebben de hele applicatie opnieuw te installeren?
Als hij wel al een voorlopige aanslag heeft betaald, zou hij dat terug moeten krijgen. Dus zou het wel in het overzicht moeten staan.quote:Op zondag 6 maart 2011 21:57 schreef Nizno het volgende:
[..]
nee want dan hoef je blijkbaar geen bijdrage ZVW te betalen in jouw situatie.
Polisnummer van de hypotheek.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:03 schreef WVL_KsZeN het volgende:
Vraagje : bij het opgeven van de betaalde hypotheekrente willen onze vrienden van de belastingdienst een rekeningnummer weten. (Bij Box1 / Eigen woning / Aftrekbare rente en financieringskosten (en dan naar specificatie aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning)).
Dan moet ik zowel bij aftrekbare rente een rekeningnummer invullen, en een rekeningnummer invullen bij de eigenwoning schuld.
Is dit nu het rekeningnummer vanaf waar ik de hypotheekrente betaal? Het rekeningnummer waar ik de rente naar overmaak? of ons polisnummer van de hypotheek? We hebben geen rekeningnummers die gekoppeld zijn aan onze hypotheek.
Serieus? Onze hypotheek heeft 2 delen, en 2 aparte polisnummers.. moet ik echt alles gaan zitten splitsen? Trouwens, ik vind een polisnummer toch écht wat anders dan een rekeningnummer... de help geeft ook 0 informatie, net zoals de site van de belastingdienst..quote:
heb jij inkomen uit overige werkzaamheden ingevuld of alleen van je jaaropgaven bij werk en woning?quote:Op zondag 6 maart 2011 22:02 schreef wachtwoord33 het volgende:
@ Nino: ik heb het al betaald en wil het graag terug.
@ Manatwork: zal het doen. Misschien dat die applicatie van de BD er niet tegen kan dat ik niet heel sequentieel dingen invul.
Thanks voor de hulp in ieder geval.
Voorbeeld:quote:Op zondag 6 maart 2011 22:12 schreef wachtwoord33 het volgende:
En het werkt nog steeds niet....
Iemand nog een idee? Het bedrag wat ik bij de voorlopige aanslag betaald heb simpelweg bij voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 2010 invullen ipv bij voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage zorgverkeringswet 2010 zal wel niet mogen?
Kan de BD dan niets goed doen?
Dan vul je toch gewoon je bankrekeningnummer in.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:12 schreef WVL_KsZeN het volgende:
[..]
Serieus? Onze hypotheek heeft 2 delen, en 2 aparte polisnummers.. moet ik echt alles gaan zitten splitsen? Trouwens, ik vind een polisnummer toch écht wat anders dan een rekeningnummer... de help geeft ook 0 informatie, net zoals de site van de belastingdienst..
die kreeg ik idd ook niet tot ik inkomsten uit overige werkzaamheden ging invullen...... dus daar zit het probleem nu.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:22 schreef wachtwoord33 het volgende:
@ Manatwork: In mijn overzicht heb ik helemaal geen sectie: "Te betalen inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet". Na "Te betalen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen" gaat het verder met "verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen" (in het paars)
Maakt het meteen een stuk duidelijker.quote:Een jaar of 3 geleden heb ik 1 jaar een keer overige werkzaamheden opgegeven (was incidenteel) en sindsdien sturen ze mij elk jaar een voorlopige aanslag ZWV van een ruime 100 euro die ik aan het eind van het jaar weer netjes terugkrijg. Ik heb ze wel eens erover gebeld maar ze zeiden dat het niet stoppen was en ik het netjes terug zou krijgen dus heb ik het maar laten gaan. Ik wil alleen wel dat ze het mij terug gaan betalen natuurlijk.
Wel vreemd dat het bij mij netjes wordt getoond als ik een VA voor de ZVW invul. En terecht dat het getoond wordt.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:26 schreef Shugosha het volgende:
[..]
Maakt het meteen een stuk duidelijker.
VA loopt automatisch door gebaseerd op dezelfde gegevens tenzij jij daar zelf een wijziging voor indient. Wil je hem laten stoppen dien dan gewoon een wijziging van de voorlopige aanslag in. Weet niet of je eventueel nog een maandelijkse teruggaaf ontvangt, maar als daar verder geen sprake van is hoef je alleen maar je persoonlijke gegevens in te vullen en verder geen inkomens en dergelijke. Zal die worden stopgezet, ontvang jij geen automatische VA meer.
De voorlopige aanslag bijdrage zvw die jij betaald hebt wordt niet verwerkt omdat er geen sprake is van inkomsten uit overige werkzaamheden of dergelijke waarvoor juist een aanslag ZVW zou worden opgelegd. Het programma maakt dan ook geen berekening voor de ZVW.
Programma maakt namelijk 2 berekeningen anders. Voor de Inkomstenbelasting Premie Volksverzekeringen en de Bijdrage ZVW. Van de bijdrage zvw is er geen sprake van bij jou, dus wordt het niet in mindering gebracht.
Kan je wel alvast vertellen dat het niks uitmaakt of je het wel of niet invult. Systeem van de belastingdienst zal automatisch rekening houden met eerder opgelegde voorlopige aanslagen.
Als ik dat doe staat er eerst een bedrag dat ik moet betalen en vervolgens een bedrag wat ik terug moet krijgen. Waarom sommeren ze die twee niet?quote:Je kan inderdaad overig werk selecteren en daar bedragen van 0 op invullen om het zodoende mee te laten nemen in de berekening.
omdat ze dat als twee losse onderdelen zien.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:43 schreef wachtwoord33 het volgende:
[..]
Als ik dat doe staat er eerst een bedrag dat ik moet betalen en vervolgens een bedrag wat ik terug moet krijgen. Waarom sommeren ze die twee niet?
2010 invullen heeft geen effect meer.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:40 schreef wachtwoord33 het volgende:
Bedankt voor de hulp en ik ben blij dat het duidelijk is. Ik snap het alleen nog niet helemaal
1) Ik heb 116 betaald vorig jaar aan voorlopige belasting aanslag 2010 gebaseerd op inkomen uit overige werkzaamheden die ik niet heb (en inmiddels ene iets hoger bedrag ook al voor 2011). Nu wil graag dat die 116 euro van mijn te betalen bedrag af wordt getrokken in de belasting over 2010 die ik op het moment aan het indienen ben. Het programma weigert dit echter, wat nu?
2) Je hebt het over stopzetten mbv een "Verzoek of wijziging voorlopige aanslag". Ik heb zowel die van 2010 als die van 2011 gedownload:
a) Bij die van 2011 zijn mijn persoonlijke gegevens al ingevuld. Vervolgens krijg je een popup waarin staat dat je alles moet invullen ook als alleen een wijziging wil doorgeven. En dan heb je dus het aangifte programma voor je neus over 2011. Dus moet je ook bv loon en spaargelden over 2011 doorgeven. Dat wil ik helemaal niet, ik wil alleen dat de voorlopige aanslag over niet bestaande inkomsten stopt
b) Bij die van 2010 zijn de persoonsgegevens niet automatisch ingevuld. Ik wil dat best doen maar ik dacht eerst hier even te vragen wat nu de bedoeling is want ik raak het spoor een beetje bijster. Moet ik in het VA programma exact dezelfde zaken gaan invullen als in mijn standaard belastingaangifte?
NB: Ik ontvang geen maandelijkse teruggaaf
naar waarheid op schatting uiteraard... Maar als jij nu al weet dat je spaargeld hoger zal zijn dan de grens ofzo moet je dat invullen.... en een schatting over je inkomen maken..... zoals de situatie nu is.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:56 schreef wachtwoord33 het volgende:
Okee we zijn er bijna want ik kan 2010 dan submitten hoe hij is.
Hoe kan ik alleen 2011 naar waarheid invullen? Ik heb geen idee wat mijn loon is, wat mijn spaargelden zijn op 31 dec 2011 etc.
je hebt nu een vooruitbetaling en als je die stop wilt zetten moet je daar iets voor doen.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:16 schreef wachtwoord33 het volgende:
Maar waarom moet ik dat over 2011 gaan doen? Ik wil gewoon zoals iedereen achteraf mijn belasting opgeven. Anders moet ik straks meer vooruit betalen dan ik nu doe.
Van het lopende jaar is niet verplicht. Van het lopende jaar heb je zelf aangevraagd of je bent in het fiasco terecht gekomen dat het automatisch was opgelegd door het doen van een aangifte. Hebben ze destijds een pilot voor gedraaid dat mensen automatisch een VA opgelegd kregen voor het lopende jaar daarbij vanuit gaan dat ze weer een bedrag zouden moeten betalen. Dit i.v.m heffingsrente die anders in rekening wordt gebracht. Wanneer het systeem dan eenmaal loopt blijft het automatisch doorgaan.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:16 schreef wachtwoord33 het volgende:
Maar waarom moet ik dat over 2011 gaan doen? Ik wil gewoon zoals iedereen achteraf mijn belasting opgeven. Anders moet ik straks meer vooruit betalen dan ik nu doe.
Niemand???quote:Op zondag 6 maart 2011 15:35 schreef Asfyxia het volgende:
Oké, ik heb dus net ff digitaal aangifte gedaan.
Klopt het dat het pdf-bestand dat je als "bewijs" kunt downloaden nadat de gegevens verzonden zijn er heel anders uitziet vergeleken met vorig jaar? En dat het kenmerk er niet opstaat???
Dan bel je even met de belastingdienst, dan weet je het zekerquote:Op maandag 7 maart 2011 09:01 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Omdat ik zeker wil weten dat m'n aangifte verstuurd is. Maar daar lijkt het nu niet op.
Mja, dat gaan we maar doen dan.quote:Op maandag 7 maart 2011 09:03 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dan bel je even met de belastingdienst, dan weet je het zeker
Tanx!quote:Op maandag 7 maart 2011 09:30 schreef Shugosha het volgende:
Klopt dat er geen kenmerk tevoorschijn komt. Gaat tevens over een verzendbevestiging, is per definitie niet zo dat het ontvangen is. Wil je weten of hij binnen is bel dan gewoon even met de belastingtelefoon, die kunnen het snel nakijken.
Wordt volgend jaar gefixed in het programma dat het kenmerk weer tevoorschijn komt.
Nee, ik zie het net op de sitequote:Op maandag 7 maart 2011 10:20 schreef Shugosha het volgende:
Zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebondenbudget, kinderopvangtoeslag hoef je niet in te vullen op de aangifte.
Ah! Oke.quote:Op maandag 7 maart 2011 10:27 schreef Shugosha het volgende:
Stopzetten zie je meteen af van het complete recht hierop. Je kan kijken of je met je hogere inkomen nog eventueel recht hebt op de toeslagen. Bij de zorgtoeslag mag je gezamenlijke toetsingsinkomen niet hoger zijn dan 54.264 (van jezelf + toeslagpartner).
Thnx! Ik ga er zo snel mogelijk (weer) mee aan de slag...quote:Op zondag 6 maart 2011 17:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Probeer met bovenstaande eens wat er nu aan vragen over blijft.
Ja, moet je salderen met je hypotheekrente.quote:Op maandag 7 maart 2011 21:15 schreef theywerebulletsmofo het volgende:
Om te voorkomen dat ik iets vergeet op te geven en ik terug moet gaan betalen wil ik nog even iets checken.
Op ons fiscale jaaroverzicht van de hypotheek staat ook een bedrag "rentevergoeding bouwdepot". Moet je die ook opgeven? Zo ja, waar kan ik dat dan vinden?
Oké thanks! Gewoon aftrekken van het hypotheekrentebedrag dus. Ga ik doen. Dan kan hij daarna de 'deur uit'quote:Op maandag 7 maart 2011 22:09 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, moet je salderen met je hypotheekrente.
De aangifte van 2010 normaal invullen. Bij het middelen krijg je de eerste 545 euro tussen het verschuldigde en opnieuw berekende bedrag niet terug.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 21:28 schreef Meesteroog het volgende:
Ik heb een tweetal vragen alvorens ik mijn belastingaangifte 2010 doe. Ik wil mijn inkomen van 2011 gaan middelen over 2011, 2010 en 2009.
- Moet ik bij de aangifte van 2010 nog iets speciaals doen?
- Ik heb collegegeld en boeken betaald in 2009 en 2010, kan ik deze bij het middelen nog aftrekken en zo ja, hoe werkt dat?
Nee en nee.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 21:28 schreef Meesteroog het volgende:
Ik heb een tweetal vragen alvorens ik mijn belastingaangifte 2010 doe. Ik wil mijn inkomen van 2011 gaan middelen over 2011, 2010 en 2009.
- Moet ik bij de aangifte van 2010 nog iets speciaals doen?
- Ik heb collegegeld en boeken betaald in 2009 en 2010, kan ik deze bij het middelen nog aftrekken en zo ja, hoe werkt dat?
Nee, want je hebt het geld wat is opgenomen uit het DLK niet gebruikt voor je eigen woning.quote:Op woensdag 9 maart 2011 12:40 schreef bmwdevil het volgende:
Even een casus:
Bouwdepot 15K
Aflossen DLK 5K
Bij het afsluiten van de hypotheek is een DLK afgelost en in de hypotheek opgenomen. Daarnaast is een bouwdepot afgesloten voor de nodige verbouwingen aan het huis, de rente hierover is dus aftrekbaar. Nu is de rente over het aflossen van het DLK in beginsel niet aftrekbaar. Maar wat als je nou zou kunnen aantonen dat je in totaal voor meer dan EUR 20K aan verbouwingen aan het huis hebt uitgevoerd (dus bouwdepot volledig benut), kan je dan alsnog de rente over het DLK deel aftrekken?
Nope.quote:Op woensdag 9 maart 2011 15:09 schreef Jeter het volgende:
Ik heb een KEW, moet ik de waarde van het gespaarde/belegde in die KEW ook nog ergens opgeven in Box 1?
Pas als het tot uitkering komt/de hypotheek wordt afgelost, krijg je er mee te maken.quote:Of alleen als ik het heb opgenomen?
Volgens mij niet. (Volgens mij wordt ie ook bruto ingehouden. Een deel van de WGA premie kan netto worden ingehouden. Al doe ik dit even uit het hoofd.)quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:38 schreef mefke79 het volgende:
twee vragen:
1. WIA verzekering die rechtstreeks wordt ingehouden door de werkgever, mag je die ook opvoeren bij arbeidsongeschiktheidsverzekering? Ik moet overigens nog kijken of ie van bruto of netto loon in gehouden wordt.
Dit kan alleen als het bruto op het loon wordt ingehouden en vervolgens weer netto wordt vergoed. Je kunt het niet in je aangifte verwerken.quote:2. mijn man hebben ze bij aanmelding bij de vakbond verteld dat het fiscaal aftrekbaar is. Hij betaald de contributie zelf, wordt niet verrekend met zijn loon. Klopt het dat je dat kan aftrekken en zo ja, waar dan?
Oke! Bedankt voor je snelle reactie!quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nope.
[..]
Pas als het tot uitkering komt/de hypotheek wordt afgelost, krijg je er mee te maken.
Jaarlijkse tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicaptenquote:Op donderdag 10 maart 2011 02:16 schreef xaban06 het volgende:
Vraag 2:
Is er nog een aftrekpost voor chronische zieken?
Het zal al vaker gevraagd zijn, maar is het altijd de laatste weken van juni of kan het ook mei worden?quote:Als de aangifte vóór 1 april 2011 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2011 bericht.
tussen 1 april en 1 juli over het algemeen.quote:Op donderdag 10 maart 2011 15:06 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Het zal al vaker gevraagd zijn, maar is het altijd de laatste weken van juni of kan het ook mei worden?
En let wel, "je krijgt bericht" betekent niet automatisch "je krijgt je geld terug".quote:Op donderdag 10 maart 2011 17:59 schreef Nizno het volgende:
[..]
tussen 1 april en 1 juli over het algemeen.
Zal elkaar niet veel mis lopen, hoop ikquote:Op donderdag 10 maart 2011 18:16 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
En let wel, "je krijgt bericht" betekent niet automatisch "je krijgt je geld terug".
Mwah, het bericht kan ook zijn dat ze nadere vragen willen stellen, of dat je geld moet betalenquote:Op donderdag 10 maart 2011 18:22 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Zal elkaar niet veel mis lopen, hoop ik
Dus als ik het zo invul klopt het?quote:Op donderdag 10 maart 2011 22:21 schreef t.l.vanmaanen het volgende:
'Studie met studiefinanciering'
Totdat de leenfase (3 jaar) voorbij is, is er een normbedrag aftrekbaar
(in 2010 over over de periode sep.-dec.)
De aangifte berekent dat vanzelf.
Omzetting doet niet ter zake.
Ja. Er gaat alleen nog een drempel van ¤ 500 vanaf.quote:Op donderdag 10 maart 2011 22:35 schreef Trusten het volgende:
[..]
Dus als ik het zo invul klopt het?
[ afbeelding ]
969 is het enige bedrag dat ik zelf heb ingevuld, dit is het bedrag dat ik van januari tot mei heb ontvangen aan studiefinanciering voor mij HBO opleiding.
Waar komt die 576 van juni t/m augustus dan vandaan?quote:Op donderdag 10 maart 2011 22:35 schreef Trusten het volgende:
[..]
Dus als ik het zo invul klopt het?
[ afbeelding ]
969 is het enige bedrag dat ik zelf heb ingevuld, dit is het bedrag dat ik van januari tot mei heb ontvangen aan studiefinanciering voor mij HBO opleiding.
Dat werd automatisch ingevuld toen ik koos voor 'studie met studiefinanciering', alledrie die bovenste bedragen...quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:36 schreef Asfyxia het volgende:
Waar komt die 576 van juni t/m augustus dan vandaan?
Goed punt, ik lag te slapen.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:36 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Waar komt die 576 van juni t/m augustus dan vandaan?
Mijn hbo studie liep officieel tot 1 september 2010, wellicht heeft dat ermee te maken?quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:40 schreef Maharbal het volgende:
Misschien dat ze niet was uitgeschreven bij de vorige opleiding?
Zou goed kunnen. Heb je ook collegegeld moeten betalen voor de maanden juni-augustus? Of heb je voor een heel jaar in één keer betaald?quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:41 schreef Trusten het volgende:
[..]
Mijn hbo studie liep officieel tot 1 september 2010, wellicht heeft dat ermee te maken?
Ik heb t/m augustus collegegeld betaald, was in 12 termijnen.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:46 schreef Asfyxia het volgende:
Zou goed kunnen. Heb je ook collegegeld moeten betalen voor de maanden juni-augustus? Of heb je voor een heel jaar in één keer betaald?
Dan klopt het allemaal wel.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:47 schreef Trusten het volgende:
[..]
Ik heb t/m augustus collegegeld betaald, was in 12 termijnen.
Er moet inderdaad geen sprake zijn van kinderbijslage/studiefinanciering. Eventueel heb je recht op (alleenstaande)ouderkorting etc, maar dat gebeurt automatisch.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 10:34 schreef ymme het volgende:
Even een vraagje over de aangifte als je een kindje hebt.
Kun je hiervoor nog iets invullen?
Ik ben alleen tegen gekomen dat je alleen wat terug krijgt in de levensbehoefte als je geen kinderbijslag ontvangt.
Je krijgt direct na verzending een bevestiging in PDF, die dien je dan ook op te slaan op je PC en/of te printen.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:44 schreef mark_dabomb het volgende:
Hoe lang nadat de aangifte is ingevuld ontvang je daarvan een bevestiging? Ik heb die van mij ongeveer een maand geleden verzonden naar de BD maar nog niks gehoord.
Programma vraagt dat vanzelf als je bij Heffingskortingen komtquote:Op vrijdag 11 maart 2011 10:34 schreef ymme het volgende:
Even een vraagje over de aangifte als je een kindje hebt.
Kun je hiervoor nog iets invullen?
Ik ben alleen tegen gekomen dat je alleen wat terug krijgt in de levensbehoefte als je geen kinderbijslag ontvangt.
De makkelijkste manier om er achter te komen is: vul het aangifteprogramma in.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:43 schreef Sport_Life het volgende:
Even over die algemen heffingskorting van vriendin icm fisclale partnerschap. Stel zij had een inkomen van 7000 (dus net boven die grens!), maar ik heb ruim 3000 euro aan studiekosten gemaakt die ik af mag trekken (want: geen stufi), kan ik die dan van haar bruto inkomen aftrekken met de verdeling zodat zij dan weer recht krijgt op die korting? (1723 euro..). Of wordt er bij die algemene heffingskorting van haar echt gekeken naar inkomen ipv het verzamelinkomen?
We voldoen wel aan die eisen voor fiscaal partnerschap en mijn inkomen was hoger dan de grens van 15k.
Sowieso worden ze pas na 1 april in behandeling genomen. De eerste aanslagen zullen wel ergens eind april komen.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 12:31 schreef Tegan het volgende:
Je krijgt voor 1 juli een reactie.
Tussen 1 februari en 1 april aangifte doen is tussen 1 april en 1 juli antwoord dacht ik. Er doen nu natuurlijk zoveel mensen aangifte dat het even duurt.
Toen ik voor het eerst aangifte deed, buiten het aangifte-seizoen, kreeg ik echt binnen twee weken al een brief.
Over welke korting heb je het nou? En welke grens van 15k?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:43 schreef Sport_Life het volgende:
Even over die algemen heffingskorting van vriendin icm fisclale partnerschap. Stel zij had een inkomen van 7000 (dus net boven die grens!), maar ik heb ruim 3000 euro aan studiekosten gemaakt die ik af mag trekken (want: geen stufi), kan ik die dan van haar bruto inkomen aftrekken met de verdeling zodat zij dan weer recht krijgt op die korting? (1723 euro..). Of wordt er bij die algemene heffingskorting van haar echt gekeken naar inkomen ipv het verzamelinkomen?
We voldoen wel aan die eisen voor fiscaal partnerschap en mijn inkomen was hoger dan de grens van 15k.
Algemene heffingskorting.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 15:49 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Over welke korting heb je het nou? En welke grens van 15k?
Je kunt niet meer heffingskorting gebruiken dan je aan belasting betaalt. Behalve als je een fiscaal partner hebt die voldoende belasting betaalt. Dan kun je dat deel van de 'aanrechtsubsidie' nog ontvangen.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:48 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Mja, die krijg je altijd, dus ik snap z'n hele verhaal niet.
Ja, dat weet ik wel. Maar ik snap niet dat hij het per se bij z'n vriendin wil aftrekken. Waarom niet gewoon bij hem zelf?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:56 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je kunt niet meer heffingskorting gebruiken dan je aan belasting betaalt. Behalve als je een fiscaal partner hebt die voldoende belasting betaalt. Dan kun je dat deel van de 'aanrechtsubsidie' nog ontvangen.
Omdat zijn vriendin dan onder de 6.000 euro komt en dus een deel van haar heffingskorting niet gebruikt.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 18:30 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik wel. Maar ik snap niet dat hij het per se bij z'n vriendin wil aftrekken. Waarom niet gewoon bij hem zelf?
Ja, maar waarom wil hij dat zo? Het is toch meteen overduidelijk dat hij het het beste bij zichzelf kan aftrekken?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 18:49 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Omdat zijn vriendin dan onder de 6.000 euro komt en dus een deel van haar heffingskorting niet gebruikt.
Maar lees mijn post ergens hierboven maar eens. Misschien dat het dan duidelijk wordt. Daar waarschuw ik ook of het wel voordelig voor hem is.
Want?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 18:52 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Ja, maar waarom wil hij dat zo? Het is toch meteen overduidelijk dat hij het beste bij zichzelf kan aftrekken?
Dat levert sowieso meer geld op. Reken maar uit. Aftrekken bij die vriendin levert niks extra op. Aftrekken bij hemzelf wel.quote:
Hoe kun je dat zeggen zonder de aangifte van hem te kennen?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 18:57 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Dat levert sowieso meer geld op. Reken maar uit. Aftrekken bij die vriendin levert niks extra op. Aftrekken bij hemzelf wel.
Per rekening geef je apart het saldo op. Loop gewoon het aangifteprogramma door, dan wijst de rest zich vanzelf.quote:Op zondag 13 maart 2011 12:55 schreef Charmian het volgende:
Een simpel vraagje: moet je bank- spaartegoeden met hetzelfde rekeningnummer apart opgeven of kun je ze optellen?
Je moet ook de gegevens van je nieuwe woning opgeven.quote:Op zondag 13 maart 2011 13:43 schreef CloudStrifeNL het volgende:
Ik kom er niet uit, helaas.
Mijn situatie:
• In 2010 heb ik een nieuwbouwhuis gekocht. Deze wordt eind dit jaar (okt 2011) opgeleverd. Alle financiëlegegevens hierover heb ik op papier, van hypotheekbedrag, notariskosten tot de WOZ waarde in 2010.
• Op dit moment ben ik nog thuiswonend.
Nu begint het belastingaangifteprogramma telkens te zeuren met wat in 2010 mijn hoofdwoning was, en daar moet ik o.a. ook WOZ waarde voor invullen etc. Het feit is dat ik thuiswonend ben, maar kan dat in het programma nergens kwijt.
Iemand een gelijksoortige situatie als mij?
Oh ja, ik zie het veld staan. Ik ga er verder mee aan de slag. Thanks.quote:Op zondag 13 maart 2011 13:57 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je moet ook de gegevens van je nieuwe woning opgeven.
En daarnaast gebruik maken van het veld met bijzondere situaties.
Ik heb die korting sowieso al, zit verrekend met mijn loonheffingquote:Op zaterdag 12 maart 2011 18:30 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik wel. Maar ik snap niet dat hij het per se bij z'n vriendin wil aftrekken. Waarom niet gewoon bij hem zelf?
Ik heb het al 3x ingevuld in dat programma, maar ik krijg het maar niet voor elkaar die 1700 bij haar terug te krijgen, ondanks dat haar verzamelinkomen (door mijn studiekosten) wel onder de 6000 valt? Maar die 1700 is natuurlijk bij inkomen van 0, en zij heeft wel wat inkomen, zal dat de reden zijn? (ook dat ik 34%/42% af kan trekken van die 3k.)quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:46 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De makkelijkste manier om er achter te komen is: vul het aangifteprogramma in.
En ja, als je aftrekposten kunt verdelen, kun je op die manier nog gebruik maken van de heffingskortingen. (Zolang de partner maar voldoende belasting betaald.)
De vraag is alleen of het voor jullie wel interessant is omdat ze niet de volledige heffingskorting terug krijgt maar jij wel 34% van de aftrekpost.
Schuiven en rekenen dus.
Omdat ze zelf ook een deel van de heffingskorting gebruikt natuurlijk. Ze heeft immers nog een inkomen te belasten, ook na de aftrekposten.quote:Op zondag 13 maart 2011 15:50 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb die korting sowieso al, zit verrekend met mijn loonheffing. Echter heeft zij er geen recht op, want zij zit boven de grens van 6000 bruto per jaar. MAAR die grens kan wel gehaald worden als ik mijn studiekosten bij haar aftrek (tenminste, dat is mijn hypothese).
[..]
Ik heb het al 3x ingevuld in dat programma, maar ik krijg het maar niet voor elkaar die 1700 bij haar terug te krijgen, ondanks dat haar verzamelinkomen (door mijn studiekosten) wel onder de 6000 valt? Vandaar mijn vraag, hoe dat dan precies werkt?
Nee, ook het bouwdepot valt in box 1. De rente die je hebt ontvangen op het bouwdepot moet je aftrekken van de betaalde rente van de schuld.quote:Op zondag 13 maart 2011 16:41 schreef DIJK het volgende:
Ik zoek even bevestiging voor mijn aanname.
Ik heb een bouw depot geopend op 15/06/2010. (voor nieuwbouwwoning)
Als ik het goed begrijp valt de schuld vanaf dat moment in box 1 en het bedrag in "depot" t/m 15/12/2010 in box 3 (en daarna pas in box 1). Aldus kan ik de betaalde rente t/m 15/12/2010 volledig aftrekken en dien ik slechts de betaalde rente vanaf 15/12/2010 te salderen met de ontvangen rente over het depot vanaf 15/12/2010.
Is dit juist?
Aha dat is jammer. Misschien ook wel logischquote:Op zondag 13 maart 2011 17:17 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, ook het bouwdepot valt in box 1. De rente die je hebt ontvangen op het bouwdepot moet je aftrekken van de betaalde rente van de schuld.
quote:Bouwdepot:
Er kan ook gekozen worden het geld van de financiering op een bouwdepot, een rekening speciaal geopend voor de verbouwing, te storten. Bij het gebruik van een bouwdepot zal de verbouwing langer mogen duren dan zes maanden, maar maximaal twee jaar. Zowel de lening als het bouwdepot moeten dan aangegeven worden in box 1. De betaalde rente moet dus gesaldeerd worden met de ontvangen rente. Voor de eerste zes maanden heeft de staatssecretaris hier middels een besluit van 10 juni 2010 (nr. DGB2010/921) een uitzondering op gemaakt. Een bouwdepot wordt zo in de eerste zes maanden gelijk behandeld met een spaarrekening. Dit betekent dat in de eerste zes maanden de betaalde rente niet gesaldeerd hoeft te worden met de ontvangen rente. De lening valt dus ook de eerste zes maanden gewoon in box 1 en het bouwdepot wordt deze maanden aangegeven in box 3. Na zes maanden blijft de lening in box 1 en wordt ook het bouwdepot in box 1 aangegeven.
Eerlijk gezegd heb ik dat besluit gemist.quote:Op zondag 13 maart 2011 17:29 schreef DIJK het volgende:
[..]
Aha dat is jammer. Misschien ook wel logisch
Dus wat hier http://zopuntnl.blogspot.(...)-zich-af-of-het.html staat klopt niet?
(of ik begrijp het niet goed)
[..]
Als je bedoelt het vakje waar je het ontvangen bedrag stufi af moet halen van je studiekosten/normbedrag: Neen.quote:Op maandag 14 maart 2011 12:46 schreef sk888er het volgende:
Bij de post studiefinanciering, moet hier ook de OV-lening worden ingevuld?
Ja die bedoel ikquote:Op maandag 14 maart 2011 12:50 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als je bedoelt het vakje waar je het ontvangen bedrag stufi af moet halen van je studiekosten/normbedrag: Neen.
Nee, deze hoef je niet op te geven.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:52 schreef BettyWeter het volgende:
Ik ben de belastingaangifte van mijn moeder aan het invullen en nu kom ik er niet helemaal uit bij Box 3. Ze heeft een hypotheek en bij die hypotheek is voor het aflossingsvrije deel een levensverzekering afgesloten. De waarde van deze polis is momenteel iets van 7700 euro. Moet dit worden opgegeven bij 'niet vrijgestelde kapitaalverzekeringen' ? Ik heb al gebeld met de belastingtelefoon, maar na 2x 40 minuten in de wacht heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord.
Bellen met de belastingdienst. Die kunnen zien of er een aangifte is ontvangen of niet.quote:Op maandag 14 maart 2011 21:08 schreef Miezziej het volgende:
Eigenlijk een vraagje over 2009...
Ik weet niet of er aangifte is gedaan voor mij in 2009. Ik zou wel wat geld terug krijgen, dus ik wil nu alsnog aangifte doen over 2009...
Mijn moeder verzorgde mijn aangifte over 2009 maar zij zei dat ik niets terug zou krijgen (dat klopt dus niet) en ze weet dus niet meer of er uberhaupt aangifte is gedaan (vrouwen..)
Dus ik wil weten of ik ergens kan zien of de aangifte over 2009 wel is gedaan of niet.
Ja. De eigenwoningschuld is voor 50% van jou (aangenomen dat de woning 50/50 is gekocht).quote:Op dinsdag 15 maart 2011 01:11 schreef Ralphmeister het volgende:
Zonder fiscaal partner, en toch samen een huis gekocht, moet je dan de eigenwoningschuld ook door twee delen?
En dus ook het eigenwoningforfait en de betaalde rente.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 01:19 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja. De eigenwoningschuld is voor 50% van jou (aangenomen dat de woning 50/50 is gekocht).
Ok thx, dat vermoedde ik al. Maar ik word bijzonder neurotisch van dit soort dingen, dus alles moet gecheckt en gedubbelcheckt wordenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 09:17 schreef Lienekien het volgende:
Levensloopverlofkorting is van toepassing als je in het aangiftejaar hebt opgenomen uit je levensloopregeling. Nou gok ik zomaar dat dit bij jou niet van toepassing is.
Thanks, maar kun je dit misschien onderbouwen? Is dat omdat dit een Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW) is? Dan zou hij namelijk wel opgevoerd moeten worden omdat de waarde hoger is dan 6700 euro.quote:Op maandag 14 maart 2011 21:15 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, deze hoef je niet op te geven.
Studie met studiefinanciering -> werkt met normbedragen. Staat ook in de '?' ervoor. Dat bedrag is gewoon een standaard normbedrag dus.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 09:14 schreef Viking84 het volgende:
Hola!
Ik heb net het aangifteformulier even bekeken en ik heb een paar vragen. Ik hoop dat iemand hier daar antwoord op kan geven
- Van januari t/m augustus 2010 heb ik gestudeerd. Ik heb in die periode een basisbeurs en een prestatiebeurs ontvangen + OV en een aanvullende lening. Er staat een bepaald bedrag vermeld, maar ik kan nergens terugvinden (op de site van de DUO) of dat bedrag klopt. Is het belangrijk dat dit klopt? Er hoeft toch geen belasting te worden betaald over studiefinanciering?
Aangezien jij een studie met studiefinanciering volgde maakt dit niets uit. Ze gaan uit van een forfaitair bedrag aan kosten. Je daadwerkelijke kosten maken niets uit, tenzij die 2x de normbedragen zijn (~¤ 4.500)quote:- Studiekosten. Wat valt hieronder? Collegegeld en studieboeken? Moet ik daar ook een bewijs van hebben?
Jaquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:53 schreef SnuggLe het volgende:
Kan mijn IBG-schuld in Box 3 als schuld worden opgegeven, als tegenhanger van de spaar/beleggingsgelden die ik heb?
Kosten voor de website niet iig, die lens durf ik zo niet te zeggen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:14 schreef SnuggLe het volgende:
Dank, zag hem even niet. Dat scheelt dan weer wat belasting.
Nog een vraag; heb een opleiding bij de foto-academie gedaan. Kom daarmee boven de 500 drempel. Mag ik ook een telezoomlens die ik eigenlijk speciaal voor de opleiding heb gekocht onder studiekosten brengen? En de kosten voor het maken van een eigen fotowebsite? Neem aan van niet, maar ik check het toch even.
Ok, thanksquote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:27 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Studie met studiefinanciering -> werkt met normbedragen. Staat ook in de '?' ervoor. Dat bedrag is gewoon een standaard normbedrag dus.
[..]
Aangezien jij een studie met studiefinanciering volgde maakt dit niets uit. Ze gaan uit van een forfaitair bedrag aan kosten. Je daadwerkelijke kosten maken niets uit, tenzij die 2x de normbedragen zijn (~¤ 4.500)
Heb eerst het aangifte programma gedownload en geïnstalleerd, daarna vraagt het programma of je de opgave wil downloaden/ automatisch wil invullen. Dit ook gedaan, met je DigiD download je dan de opgaaf van jezelf, die van je partner komt er half bij als je zijn/ haar DigiD niet gebruikt. Dit wordt dan automatisch ingevuld in het aangifte programma en kun je daarna controleren/ aanpassen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:23 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik hoorde dat je nu een vooraf ingevulde aangifte kan doen via belastingdienst.nl en dat je dan zelf deze bij moet vullen. Heeft er iemand ervaring mee? Ik ga dit jaar voor het eerst zelf mijn belastingaangifte doen omdat degene die het altijd voor mij deed altijd te laat is en dan weer uitstel vraagt.
Of zeggen jullie van het is niet te doen, kijk of je iemand kan vinden die het alsnog voor je doet?
Eigenlijk is het gewoon heffingskorting. Geen idee wat de verdere voorwaarden zijn behalve (bijna) niet werken en samenwonend. (Max. 1.700 euro ofzo, in 2010)quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:03 schreef SnuggLe het volgende:
Aanrechtsubsidie? Tell me...hoe, wie, wat...hoeveel?
Uw eigen inkomen in 2011 is lager dan ¤ 6.320.quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:03 schreef SnuggLe het volgende:
Aanrechtsubsidie? Tell me...hoe, wie, wat...hoeveel?
afschrijving van duurzame goederen zoals een computerquote:Op woensdag 16 maart 2011 21:14 schreef SnuggLe het volgende:
Dank, zag hem even niet. Dat scheelt dan weer wat belasting.
Nog een vraag; heb een opleiding bij de foto-academie gedaan. Kom daarmee boven de 500 drempel. Mag ik ook een telezoomlens die ik eigenlijk speciaal voor de opleiding heb gekocht onder studiekosten brengen? En de kosten voor het maken van een eigen fotowebsite? Neem aan van niet, maar ik check het toch even.
De lening geldt inderdaad niet als ontvangen studiefinanciering. Je hoeft alleen maar je basisbeurs + prestatiebeurs op te geven.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:24 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ok, thanks
Ik ontving gewoon de basisbeurs en de prestatiebeurs + een aangepaste lening. Ik neem aan dat ik de lening niet hoef op te geven, dus dat zou betekenen dat het normbedrag gewoon klopt?
En ik heb ook een schuld bij de IB-groep. Kan ik die ook opgeven of pas vanaf het moment dat ik ga terugbetalen? (dat doe ik nu nog niet nml)
Gewoon proberen en als het niet lukt hier de vragen stellen of de juiste mensen een PM sturen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:23 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik hoorde dat je nu een vooraf ingevulde aangifte kan doen via belastingdienst.nl en dat je dan zelf deze bij moet vullen. Heeft er iemand ervaring mee? Ik ga dit jaar voor het eerst zelf mijn belastingaangifte doen omdat degene die het altijd voor mij deed altijd te laat is en dan weer uitstel vraagt.
Of zeggen jullie van het is niet te doen, kijk of je iemand kan vinden die het alsnog voor je doet?
Je google is kapot?quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:03 schreef SnuggLe het volgende:
Aanrechtsubsidie? Tell me...hoe, wie, wat...hoeveel?
Is onzin, niet aftrekbaar.quote:Op donderdag 17 maart 2011 21:11 schreef xaban06 het volgende:
Afgelopen jaar (2010) getrouwd, rond de EUR 10.000 uitgegeven aan de bruiloft. Mij werd geadviseerd om alle bonnen/facturen te bewaren, omdat een deel aftrekbaar zou zijn. Ik geloof er zelf geen snars van. Wie weet hier meer over?
Wel handigquote:Op donderdag 17 maart 2011 14:54 schreef Shugosha het volgende:
[..]
afschrijving van duurzame goederen zoals een computer
U kunt deze afschrijvingen alleen als kosten aftrekken als u
dat goed ook gebruikt voor uw studie of opleiding.
Dus ja zolang je het maar voor de opleiding gebruikt hebt.
Source: http://download.belasting(...)2010_ib2751t02fd.pdf
Trouwen is fiscaal gewoon niet aantrekkelijk.quote:Op donderdag 17 maart 2011 21:11 schreef xaban06 het volgende:
Afgelopen jaar (2010) getrouwd, rond de EUR 10.000 uitgegeven aan de bruiloft. Mij werd geadviseerd om alle bonnen/facturen te bewaren, omdat een deel aftrekbaar zou zijn. Ik geloof er zelf geen snars van. Wie weet hier meer over?
ow.. Nou dat was een kort huwelijk danquote:Op donderdag 17 maart 2011 23:45 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Trouwen is fiscaal gewoon niet aantrekkelijk.
Dan kom je bij mijn weten niet eens bij de vraag van de schulden uit (correct me if I'm wrong)quote:Op vrijdag 18 maart 2011 01:06 schreef du_ke het volgende:
Als je saldo op je rekeningen minder is dan die 20.661 heeft het toch geen nut je studieschuld op te voeren? En moet je in die box drie ook je eigen huis opvoeren? Dat zit toch al in het deel waar je de WOZ waarde opgeeft?
Leek mij ook al hoorquote:Op vrijdag 18 maart 2011 06:44 schreef Uw_ergste_nachtmerrie het volgende:
[..]
Dan kom je bij mijn weten niet eens bij de vraag van de schulden uit (correct me if I'm wrong)
Je eigen huis voer je al in box 1 op, die mag je dus niet in box 3 nog eens opvoeren.
quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:31 schreef Dunckie het volgende:
Ik lees overal dat je wanneer je voor 1 april aangifte doet de teruggave voor 1 juni juli tegemoet kunt zien. Hoe zit het als je uitstel aanvraagt en ergens in april aangifte doet? Binnen wat voor termijn kun je dan je teruggaaf verwachten? (eenmanszaak + prive aangifte)
Stel nou dat jij je spaargeld op 31 december 2009 in een nieuw huis stopt, dan hoef je daar in 2010 geen belasting meer over te betalen. Dus die datum is wel belangrijk. Zal in de praktijk wel niet zo heel vaak voorkomen..quote:Op vrijdag 18 maart 2011 19:04 schreef Qwerty911 het volgende:
Ik vroeg me trouwens, puur uit interesse, af waarom de fiscus eigenlijk wil dat je je vermogen op 1/1 en 31/12 invult. Het vermogen op 1/1 kunnen ze in principe toch uit je vorige aangifte halen. Dit uiteraard als je al langer aangifte doet. Of kun je op een of andere manier verschillen krijgen dus 31-12-2009 en 1-1-2010?
Zou me overigens niets verbazen als een verschil daarin een leuke 'automatische check' van de fiscus is..
Goeie vraag! Ik heb dezelfde vraag. En uitstel vragen dat kan toch digitaal, althans dat heb ik me laten vertellen?quote:
Er zijn andere redenen die een huwelijk wel aantrekkelijk maken.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 00:15 schreef Nizno het volgende:
[..]
ow.. Nou dat was een kort huwelijk dan
de vraag is er boven al beantwoord.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 20:18 schreef samara het volgende:
[..]
Goeie vraag! Ik heb dezelfde vraag. En uitstel vragen dat kan toch digitaal, althans dat heb ik me laten vertellen?
ow?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 20:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Er zijn andere redenen die een huwelijk wel aantrekkelijk maken.
Staat bij box 1 Werk en Woning (bovenaan in het menu) wel je inkomen ingevuld? Anders daar gewoon je inkomen alsnog invullen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:15 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Ik heb de vooraf ingevulde gegevens door de BD gedownload en ben nu bezig met de elektronische aangifte. Als ik kijk bij 'overzicht van de aangifte' staat het verzamelinkomen op 0. Dit is niet goed maar ik kan het niet aanpassen?
Heb je de ingevulde gegevens (jaaropgaven, aftrekposten) wel gecontroleerd?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:15 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Ik heb de vooraf ingevulde gegevens door de BD gedownload en ben nu bezig met de elektronische aangifte. Als ik kijk bij 'overzicht van de aangifte' staat het verzamelinkomen op 0. Dit is niet goed maar ik kan het niet aanpassen?
De site van de belastingdienst zelf zegt:quote:Op zaterdag 19 maart 2011 16:57 schreef trovey het volgende:
Ik heb i.v.m. een hartkwaal vorig jaar een fiets met trapondersteuning gekocht omdat ik op een gewone fiets niet meer verder kom dan een paar honderd meter zonder af te moeten stappen omdat ik buiten adem ben. Ik ben volledig afgekeurd en dat is ook bekend bij de Belastingdienst. Bestaat er de mogelijkheid om die fiets af te trekken bij de aangifte of is dit niet mogelijk? Ik probeer al een tijdje de Belastingdienst te benaderen maar kan er niet doorkomen maar wellicht heeft hier iemand genoeg verstand van zaken die me een antwoord kan geven. Alvast bedankt.
Ik zou zeggen: gewoon aftrekken. En als ze het er niet mee eens zijn, krijg je wel een vragenbrief.quote:U mag de kosten voor bepaalde hulpmiddelen aftrekken. Hulpmiddelen zijn voorzieningen of apparaten waardoor u de normale lichaamsfuncties kunt uitoefenen, wat u anders niet kunt.
Ik ga het gewoon proberenquote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:15 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De site van de belastingdienst zelf zegt:
[..]
Ik zou zeggen: gewoon aftrekken. En als ze het er niet mee eens zijn, krijg je wel een vragenbrief.
Ik zou er, gezien de toelichting van de fiscus zelf, ook geen moeite mee hebben om het op te voeren. M.i. zit het in jouw geval niet eens in het grijze gebied.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:17 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik ga het gewoon proberen...niet geschoten is altijd mis en zo'n fiets is een behoorlijke aftrekpost.
Ik zou er idd ook geen enkele moeite mee hebben.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:18 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik zou er, gezien de toelichting van de fiscus zelf, ook geen moeite mee hebben om het op te voeren. M.i. zit het in jouw geval niet eens in het grijze gebied.
Het probleem zit waarschijnlijk in het eigen vermogen.quote:Op zondag 20 maart 2011 16:52 schreef JohnDDD het volgende:
Ik heb net mijn hele aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers ingevuld over 2010. (Ik heb een eenmanszaak).
Bij het klikken op akkoord bij overzicht krijg ik een foutmelding: "Het saldo fiscalewinstberekening (niet ingevuld) is niet gelijk aan het saldo winst-en-verlies-rekening of aan het winstaandeel van uw ondernemingen (¤183)".
Bij mijn winst-en-verliesrekening heb ik ingevuld:
-Opbrengsten 207 euro
-Overige bedrijfskosten 24 euro
=> Saldo = 183 euro
Ik vermoed dat ik wellicht bij overzicht activa en passiva nog iets moet invullen? Die heb ik leeg gelaten...
Ik heb mijn bedrijf in augustus 2010 gestart en heb door overige bezigheden maar 2 klussen gehad, ik heb geen idee waar die activa en passiva over gaan...wat vul ik in zodat ik daar ook op 183 euro uitkom?
Edit: ik had het bij liquide middelen ingevoerd maar dan is het saldo fiscalewinstberekening ¤0. Moet ik het dan bij ondernemingsvermogen invullen? Dan krijg ik opeens wel een hoger verzamelinkomen??? Ziet hij het dan als vermogen, waarover ik belasting moet betalen ofzo? Is dat niet ene beetje raar?
Dat klinkt niet leuk.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:55 schreef belfis het volgende:
Trovey:
Hoezeer ik het u ook gun: de kosten voor de aanschaf van een elektrische fiets zijn volgens jurisprudentie helaas niet aftrekbaar. (zie hieronder). De ouderenbonden (en FNV) krijgen bij herhaling uw vraag voorgelegd evenals de vraag of de sta-op-stoel in aftrek is te nemen.Helaas niet aftrekbaar dus.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uitspraak Gerechtshof Leeuwarden dd. 29 oktober 2004 / LJN: AR5158 // BK 287/04
Electrische fiets niet aan te merken als buitengewone uitgaven (ziektekosten).
Belanghebbendes echtgenote lijdt aan de ziekte van Parkinson. In verband daarmee heeft zij een elektrische fiets met lage instap aangeschaft. De fiets is niet speciaal ten behoeve van haar aangepast. Belanghebbende voerde de kosten van de fiets op als ziektekosten (hulpmiddelen).
Het gerechtshof overwoog dat voor de kwalificatie van een hulpmiddel vereist is dat het een bijzondere hoedanigheid bezit, die meebrengt dat het alleen wordt gebruikt
door zieke en/of invalide personen, dan wel naar zijn aard en omvang een door ziekte of invaliditeit gestoorde elementaire lichaamsfunctie kan overnemen. Op grond van
de feiten kan niet worden aangenomen dat de fiets zich onderscheidt van fietsen die door gezonde mensen worden gebruikt, zodat de fiets niet als een hulpmiddel in de zin
van de buitengewone uitgavenregeling kan worden aangemerkt.
Het beroep van belanghebbende wordt verworpen.
Hof Leeuwarden 29 oktober 2004 nr 287/04 (tekst hofuitspraak)
http://zoeken.rechtspraak(...)=ar5158&u_ljn=ar5158
En in de als goed geinformeerd staande belasting - vragenrubriek van de Telegraaf: de volgende vraag:
Elektrische fiets? Regina de Valk
AMSTERDAM - Ik heb C.O.P.D. opgelopen een heb nu een elektrische fiets gekocht om maar toch te kunnen fietsen. Mag ik deze van de belasting aftrekken?
Helaas, de kosten van een elektrische fiets die u in staat stelt te blijven fietsen ondanks uw C.O.P.D. kunt u niet opvoeren als ziektekosten.
De eerste persoon die zich netjes aan de regels houdt.quote:Op zondag 20 maart 2011 17:55 schreef trovey het volgende:
[..]
Dat klinkt niet leuk.Uitspraak van het Hof is me dan wel heel duidelijk...helaas pindakaas.
Dat gaat dus weer betalen worden als ik pech heb.
Zet er idd een eigen bel op.. Dan moet dat helemaal goed komen!!quote:Op zondag 20 maart 2011 18:08 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De eerste persoon die zich netjes aan de regels houdt.
(Tip: zorg anders even dat de fiets voor jou is 'aangepast'.)
Ik heb liever duidelijkheid dan dat ik blij ben met een afrekpost en eventueel geld terug en straks de onaangename verrassing ga krijgen dat ik meer moet bijbetalen dan ooit....met WAO moet je niet zulke verrassingen krijgen.quote:Op zondag 20 maart 2011 18:08 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De eerste persoon die zich netjes aan de regels houdt.
(Tip: zorg anders even dat de fiets voor jou is 'aangepast'.)
quote:Op zondag 20 maart 2011 18:15 schreef Nizno het volgende:
[..]
Zet er idd een eigen bel op.. Dan moet dat helemaal goed komen!!
[ afbeelding ]
keuze genoeg.
[ afbeelding ]
je zult nooit meer hoeven betalen dan dat je nu zou moeten. Zet je het geld apart en dan kun je het als je de definitieve aanslag hebt gebruikenquote:Op zondag 20 maart 2011 18:19 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik heb liever duidelijkheid dan dat ik blij ben met een afrekpost en eventueel geld terug en straks de onaangename verrassing ga krijgen dat ik meer moet bijbetalen dan ooit....met WAO moet je niet zulke verrassingen krijgen.Er valt verder weinig aan te passen aan de fiets maar ik zal de tip doorgeven aan een kennis van me die i.v.m. volledig versleten knieen wel een electrische fiets heeft en het zadel heeft laten aanpassen...wellicht heeft hij wel het geluk dat die aanpassing erdoor komt.
Tot vorig jaar kreeg ik geld terugquote:Op zondag 20 maart 2011 18:21 schreef Nizno het volgende:
[..]
je zult nooit meer hoeven betalen dan dat je nu zou moeten. Zet je het geld apart en dan kun je het als je de definitieve aanslag hebt gebruiken
Maar goed, jouw keuze uiteraard. Jammer dat je niet een poging waagt.
Wat ik dus niet begrijp is dit: ik heb een eenmanszaak waarbij ik opdrachten verricht voor cliënten. Ik heb verder geen bedrijfsuitgaven of personeel of andere ingewikkelde problemen. Ik heb 207 euro verdiend in 2010 (excl.) en had 24 euro aan kosten voor mijn webhost. Waar bij de activa en waar bij de passiva zet ik deze bedragen?quote:Op zondag 20 maart 2011 17:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het probleem zit waarschijnlijk in het eigen vermogen.
Het programma maakt de volgende vergelijking:
eind vermogen
af: begin vermogen
bij: prive opnamen
is resultaat wat gelijk moet zijn aan je resultaat volgens de winst en verlies
De activa en passiva zijn de bezittingen en schulden van je bedrijf.quote:Op zondag 20 maart 2011 21:38 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Wat ik dus niet begrijp is dit: ik heb een eenmanszaak waarbij ik opdrachten verricht voor cliënten. Ik heb verder geen bedrijfsuitgaven of personeel of andere ingewikkelde problemen. Ik heb 207 euro verdiend in 2010 (excl.) en had 24 euro aan kosten voor mijn webhost. Waar bij de activa en waar bij de passiva zet ik deze bedragen?
Als ik het zo invul dan is mijn verzamelinkomen opeens 884 euro en niet meer 723 euro. Ik begrijp daar niets van. Moet ik dan over dat "vermogen" ook nog extra belasting gaan betalen??quote:Op zondag 20 maart 2011 21:53 schreef Serinde het volgende:
[..]
De activa en passiva zijn de bezittingen en schulden van je bedrijf.
Bij de activa over het algemeen in ieder geval liquide middelen (je zakelijke bankrekening) en bij de passiva je eigen vermogen. Als je alles nog via je privé-rekening laat lopen, wat ik me voor kan stellen in deze fase dan is je beginvermogen 0 en je eindvermogen 183 (tenzij je op 31 december de BTW nog af moest dragen, dan moet je dat als schuld opnemen).
Wat staat er op je bank?quote:Op zondag 20 maart 2011 21:38 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Wat ik dus niet begrijp is dit: ik heb een eenmanszaak waarbij ik opdrachten verricht voor cliënten. Ik heb verder geen bedrijfsuitgaven of personeel of andere ingewikkelde problemen. Ik heb 207 euro verdiend in 2010 (excl.) en had 24 euro aan kosten voor mijn webhost. Waar bij de activa en waar bij de passiva zet ik deze bedragen?
Lijkt me dat je het zelf niet moet gaan invullen.quote:Op zondag 20 maart 2011 21:59 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Als ik het zo invul dan is mijn verzamelinkomen opeens 884 euro en niet meer 723 euro. Ik begrijp daar niets van. Moet ik dan over dat "vermogen" ook nog extra belasting gaan betalen??
Ik gebruik het gewoon voor m'n boodschappen, want ik heb alleen een privérekening.quote:Op zondag 20 maart 2011 22:18 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wat staat er op je bank?
En je winst is het eigen vermogen voor zover je het niet hebt opgenomen.
En misschien heb je nog een post omzetbelasting te betalen (of te vorderen).
Als prive opname.quote:Op zondag 20 maart 2011 22:33 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ik gebruik het gewoon voor m'n boodschappen, want ik heb alleen een privérekening.
Omzetbelasting had ik uiteraard ook niet aangezien mijn verdiensten zo laag zijn.
Dus als ik het geld nou gewoon heb opgenomen van de bank, waar zet ik het dan bij?
De KOR had ik even niet bij stilgestaan. Zelfs in deze situatie denk ik te simpelquote:Op maandag 21 maart 2011 00:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als prive opname.
En je hebt dus te maken met de KOR. Die moet je ook verwerken als bate in je resultatenrekening.
Je winst wordt dus hoger. (En dus ook je priveopname.)
Dan kom je al snel bij de commerciële programma's uit. Die kunnen dat automatisch.quote:Op maandag 21 maart 2011 20:07 schreef Swennus het volgende:
Is er een programma voor particulieren om de kosten van de eigenwoning zo optimaal te verdelen?
hoe doen jullie dat normaal? gewoon van alles proberen?
Ik ben dan ook meer van het ingewikkeld denken.quote:Op maandag 21 maart 2011 20:12 schreef Serinde het volgende:
[..]
De KOR had ik even niet bij stilgestaan. Zelfs in deze situatie denk ik te simpel![]()
Die tip wordt wel vaker gegeven (en in de wind geslagen).quote:JohnDDD: als je je werkzaamheden uitbreidt, lijkt het me sowieso een strak plan om iemand te zoeken die je met de administratie kan helpen (met de opzet, aandachtspunten, tips e.d. bedoel ik). Als je haast maakt, kan diegene je ook helpen met het invullen van de aangifte 2010
Nope. Voor beide.quote:Op maandag 21 maart 2011 20:50 schreef kthxbye het volgende:
Zijn vaccinaties (voor een reis) aftrekbaar van de belasting? En ik heb medicijnen voor een chronische allergie, waarvan ik het eigen risico van 2010 heb betaald (165 euro), het klopt toch dat ik dat ook mag aftrekken van de belasting?
Waarom niet, als ik vragen mag?quote:
bronquote:Geneeskundige en heelkundige hulp
Als geneeskundige en heelkundige hulp zijn aftrekbaar van de inkomstenbelasting, voor zover niet vergoed, de kosten voor:
• De kosten van inenting.
• De kosten van medicijnen zoals door een arts voorgeschreven, inclusief homeopathische medicijnen.
Ik zag de kosten voor inenting niet expliciet meer op de site van de belastingdienst staan.quote:Op maandag 21 maart 2011 22:48 schreef kthxbye het volgende:
[..]
Waarom niet, als ik vragen mag?
[..]
bron
Als jij een voorlopige aanslag 2010 destijds hebt aangevraagd heb jij daar de situatie moeten schatten van geheel 2010 sinds het niet vanaf een bepaalde maand kan worden aangevraagd.quote:Op woensdag 23 maart 2011 00:17 schreef 314 het volgende:
pff, ze vragen zelf om alle gegevens, maken dan een schatting, en dan zitten ze er 400 naast.. volgend jaar beter, als ze uitgaan van volledig 2010 om te schatten voor 2011, ik denk dat ze ernaast zitten omdat ik in april 2009 heb gekocht, en ze daarom geen volledig jaar als info voor de schatting hadden (?)
Voor de WOZ waarde zou je kunnen kijken naar de waarde in het economische verkeer van soortgelijke woningen om daarvan uit te gaan. Dus ervan uitgaand van een afgebouwde woning.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 20:26 schreef McLaren_Fan het volgende:
Vraag mbt aankoop nieuwbouwhuis.
In de aangifte moet de aankoopprijs incl. de aankoopkosten opgegeven worden. Bij een nieuwbouwhuis, opleverdatum eind 2011, moet ik dan toch de koop-/aanneemsom, meerwerk en de aankoopkosten opgeven? En toch niet alleen de betaalde termijn, koopsom grond en aankoopkosten???
Bij de gevraagde WOZ-waarde kan ik een schatting maken van de waarde eind 2010 (dus ong. Gelijk aan de betaalde termijnen?), of moet ik de verwachtte WOZ-waarde schatten met uitgangspunt een afgebouwde woning?
Lees hierboven.quote:Op woensdag 23 maart 2011 19:33 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb een vraag. Ik heb in 2010 een nieuwbouwhuis gekocht. Ik heb nu alle gegevens verzameld en wil mijn belastingaangifte invullen.
Maar nu krijg ik de vraag of ik een woning heb (hoofdverblijf) . Echter dit is nog niet mijn hoofdverblijf. Het wordt nog gebouwd en ik woon nog bij mijn ouders. Hoe vul ik dit goed in zodat ik wel alle gemaakte kosten kan aftrekken van de belasting.
alvast bedankt.
Nou heb ik in 2009 studiekosten gemaakt. En dit in 2010 opgegeven bij de aangifte over 2009. (mede) Hierom heb ik geld terug gekregen. Moet ik dat bedrag nou hier invoeren? Lijkt me niet, want ik heb het pas in 2010 afgetrokken. Anders zou het ook betekenen dat je netto uiteindelijk niets terug krijgt, want volgend jaar staat die vraag er natuurlijk weer...quote:Kreeg u of uw fiscale partner in 2010 een bedrag terug of een vergoeding voor bedragen die u al vóór 2010 hebt afgetrokken? Dan moet u deze aftrek in 2010 herstellen.
Je mag studiekosten van 2009 niet aftrekken in de aangifte van 2010 (als je dat bedoelt tenminste, want echt duidelijk is het niet).quote:Op woensdag 23 maart 2011 23:39 schreef KomtTijd... het volgende:
Vraagje: Ik moet bij "teruggekregen bedragen e.d." invullen. Uit de help:
[..]
Nou heb ik in 2009 studiekosten gemaakt. En dit in 2010 opgegeven bij de aangifte over 2009. (mede) Hierom heb ik geld terug gekregen. Moet ik dat bedrag nou hier invoeren? Lijkt me niet, want ik heb het pas in 2010 afgetrokken. Anders zou het ook betekenen dat je netto uiteindelijk niets terug krijgt, want volgend jaar staat die vraag er natuurlijk weer...
Dat bedoel ik niet.quote:Op woensdag 23 maart 2011 23:45 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je mag studiekosten van 2009 niet aftrekken in de aangifte van 2010 (als je dat bedoelt tenminste, want echt duidelijk is het niet).
Ok, dat wou ik dus weten. Het gaat dus puur om studiefinanciering enzo. Vond het al vaag, want het bedrag wat je terugkrijgt van de belastingdienst is natuurlijk helemaal niet per definitie voor je studie.quote:En je hebt geen kosten (die je eerder hebt afgetrokken) vergoed gekregen, je hebt belasting terug gekregen.
het bedrag dat je terugkrijgt over 2009 is de te veel betaalde belasting over 2009 dus hoef je dan niet bij je aangifte 2010 mee te nemen.quote:Op donderdag 24 maart 2011 00:05 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dat bedoel ik niet.
[..]
Ok, dat wou ik dus weten. Het gaat dus puur om studiefinanciering enzo. Vond het al vaag, want het bedrag wat je terugkrijgt van de belastingdienst is natuurlijk helemaal niet per definitie voor je studie.
Je moet ¤ 360,- betalen.quote:Op donderdag 24 maart 2011 18:48 schreef lelouch het volgende:
Er staat in mijn overzicht
Te betalen inkomsten belasting: 360
en het blokje er onder is: Verschuldigde inkomsten belasting: 2.374
Ik snap het niet meer? Moet ik nou betalen of krijg ik terug en wat?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |