Flinke boete.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 19:26 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Ja, wat is het risico als ik het niet doe?
Ik nooit aangifte hoeven doen dus lijkt me niet dat dit dan opgegeven moest worden van de jaren ervoor.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 19:30 schreef Tegan het volgende:
[..]
Eigenlijk moet je al aangifte doen als je spaargeld boven die 20k uitkomt. Dus ook van voorgaande jaren nog.
je moet aangifte doen zodra je weet belastingplichtig te zijn.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 20:36 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Ik nooit aangifte hoeven doen dus lijkt me niet dat dit dan opgegeven moest worden van de jaren ervoor.
Als je meer dan 45 euro belasting moet betalen moet je aangifte doen. Dus als je dit bedrag al jaren had, moest je al die jaren aangifte doen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 20:36 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Ik nooit aangifte hoeven doen dus lijkt me niet dat dit dan opgegeven moest worden van de jaren ervoor.
Die zijn aftrekbaar.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 20:31 schreef Intrepidity het volgende:
Ik heb in 2010 een woning gekocht en ben nu bezig mijn belastingaangifte in te vullen. Een vraagje: mag ik de kosten voor hypotheekbemiddeling door de hypotheker ook aftrekken? hier zit namelijk ook een deel afsluitprovisie in als ik het goed heb, en dat is aftrekbaar.
Deze vraag heeft de Belastingdienst op basis van de gedownloade gegevens zelf al met 'ja' ingevuld.quote:Had u bezittingen, zoals (maatschappelijke) beleggingen, spaargeld of een tweede woning?
Volgens de toelichting moet je daar 'ja' invullen als je een tweede woning of een andere onroerende zaak had die niet je hoofdverblijf was.quote:Had u een tweede woning of een andere onroerende zaak (niet uw hoofdverblijf)?
De ontslagvergoeding zit toch verwerkt in je jaaropgave? Ik neem aan dat de werkgever er ook loonheffing op heeft ingehouden.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 21:55 schreef Lurf het volgende:
Vraagje: hoe/waar moet je een ontslagvergoeding invullen in de elektronische aangifte? Vroeger hoorde het in de rubriek "loon uit vroegere dienstbetrekking", maar die is er niet meer. Ik heb het nu maar onder "Uitkeringen" ingevuld omdat het in elk geval niet mag meetellen voor de arbeidskorting of IACK, maar ik vraag me af of dat inderdaad de juiste plek is.
Vreemd, ik kan gewoon bij de 'Tweede woning' iets invullen en de 'Overige onroerende zaken' leeg laten. Of andersom.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:18 schreef RubyTuesday het volgende:
Ik hoop dat de deskundigen mij kunnen helpen met mijn vraag.
Heel 2010 was ik in het bezit van een woning. Een deel van het jaar was deze mijn hoofdverblijf, een deel van het jaar werd deze verhuurd. Nou worden er bij Box 3 twee vragen gesteld:
[..]
Deze vraag heeft de Belastingdienst op basis van de gedownloade gegevens zelf al met 'ja' ingevuld.
[..]
Volgens de toelichting moet je daar 'ja' invullen als je een tweede woning of een andere onroerende zaak had die niet je hoofdverblijf was.
Ik dacht dat ik bij beide vragen 'ja' moest invullen. Maar dan moet ik bij het subpunt 'Onroerende zaken' tweemaal hetzelfde pand invullen, namelijk bij 'Tweede woning (geen hoofdverblijf)' en bij 'Overige onroerende zaken'. Die laatste is wederom vooringevuld door de Belastingdienst. Vul ik bij 'Tweede woning (geen hoofdverblijf)' niets in, dan zegt het programma dat mijn aangifte nog niet compleet is.
Ook op de tweede vraag moet je 'ja' antwoorden omdat je anders geen onroerend goed kunt invullen. Klik eens op het vraagteken voor de invoervelden. Daar staat al iets toegelicht. Je zou je verhuurde woning inderdaad onder 'Overige onroerende zaken' horen in te vullen.quote:Ik heb dus voorzichtig geconcludeerd dat ik op de eerste vraag 'ja' moet invullen en op de tweede vraag 'nee', omdat het bij de tweede vraag blijkbaar om vakantiehuizen e.d. gaat.
Is mijn conclusie juist?
Dat kán ook wel, maar dan geeft het programma aan het einde aan dat mijn aangifte niet compleet is.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Vreemd, ik kan gewoon bij de 'Tweede woning' iets invullen en de 'Overige onroerende zaken' leeg laten. Of andersom.
Maar als ik beide met 'ja' invul, moet ik dus ook twee onroerende zaken invullen. En helemaal aan het begin van het aangifteprogramma staat dat overige onroerende zaken (naast de al ingevulde woning die een deel van het jaar mijn hoofdverblijf was en een deel van het jaar verhuurd) bij Box 3 apart kunnen worden ingevuld. Volgens mij is dát dus die tweede vraag. Verder ben ik er vanuit gegaan dat de eerste vraag in elk geval zeker 'ja' moet zijn omdat de BD dat zelf al had ingevuld.quote:Ook op de tweede vraag moet je 'ja' antwoorden omdat je anders geen onroerend goed kunt invullen.
Uiteraard gedaan, dat is hoe ik tot de conclusie kwam dat ik beide vragen met 'ja' moest beantwoorden, maar dat lijkt dus niet te kloppen omdat ik dan hetzelfde pand tweemaal moet invullen...quote:Klik eens op het vraagteken voor de invoervelden. Daar staat al iets toegelicht. Je zou je verhuurde woning inderdaad onder 'Overige onroerende zaken' horen in te vullen.
Vervreemdingssaldo ben ik nergens tegengekomen, zal ff kijken. Hypotheekschuld en studieschuld heb ik opgenomen in box 3. Het klopt wel dat ik mijn hypotheek nu tweemaal moet invullen, eenmaal in box 1 en eenmaal in box 3? Rente uiteraard alleen afgetrokken voor die periode waarin de woning mijn hoofdverblijf was.quote:Vergeet ook niet je hypotheek (indien aanwezig) onder de schulden te vermelden. En in box 1 moet je je vervreemdingssaldo berekenen. (Mocht je dat nog niet gedaan hebben.)
Verhuur is fictieve vervreemding van box 1 naar box 3.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:50 schreef RubyTuesday het volgende:
Vervreemdingssaldo is volgens mij niet van toepassing, want ik heb helemaal geen woning gekocht of verkocht, alleen verhuurd. Ik woon nu in een woning die niet van mij is maar van mijn vriend.
Dat lijkt wel zo. Maar als je het goed ontleedt, valt het wel mee.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:54 schreef RubyTuesday het volgende:
Hm, nog een keertje opnieuw geprobeerd en beide vragen met 'ja' beantwoord en nu zegt 'ie niet meer dat de aangifte incompleet is...
Ik blijf het vreemd vinden, want volgens mij is het een dubbele vraag...
Waar moet ik dat doen dan? Want ik ben die term nergens tegengekomen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:57 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Verhuur is fictieve vervreemding van box 1 naar box 3.
En ook bij fictieve vervreemding is het bepalen van een vervreemdingssaldo van toepassing.
Je had toch een woning in box 1?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:58 schreef RubyTuesday het volgende:
[..]
Waar moet ik dat doen dan? Want ik ben die term nergens tegengekomen.
quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:59 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je had toch een woning in box 1?
Daar staat een vraag: heeft u een woning verkocht? Ja, dus. En dan moet je de 'verkoopwaarde' invullen net als je eigenwoningschuld die er was.
Zoals gezegd: ook fictieve vervreemding valt onder verkoop.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:01 schreef RubyTuesday het volgende:
[..]Ik moet invullen dat ik een woning heb verkocht terwijl dat niet zo was?
Ik zie het al, even de uitgebreide toelichting erbij gepakt. Thanks, dat wist ik dus niet.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:02 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zoals gezegd: ook fictieve vervreemding valt onder verkoop.
Dus ja. Je hebt neem ik aan ook niet voor het gehele jaar de eigenwoningforfait bijgeteld. Net als dat je niet het gehele jaar de rente hebt afgetrokken.
Je kunt niet alles weten.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:03 schreef RubyTuesday het volgende:
[..]
Ik zie het al, even de uitgebreide toelichting erbij gepakt. Thanks, dat wist ik dus niet.
Heb ik ergens iets niet goed ingevuld?quote:Volgens de ingevulde gegevens had u geen eigen woning op 31 december 2010. Maar u hebt wel een eigenwoningschuld op 31 december 2010 ingevuld. Controleer uw gegevens.
Klopt.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:09 schreef RubyTuesday het volgende:
Oh, nog één dingetje (hoop ik). Hij geeft bij Box 1 de volgende melding:
[..]
Heb ik ergens iets niet goed ingevuld?
Edit: Volgens mij zie ik het al en moet ik in Box 1 überhaupt geen eigenwoningschuld invullen per 31-12-2010 aangezien ik de woning 'net alsof' verkocht heb en de hypotheekschuld moet invullen bij Box 3. Klopt dat?
De verkoopwaarde op het moment van vervreemding. En dat zal inderdaad een (reële) schatting zijn.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:27 schreef RubyTuesday het volgende:
Okee, dan ben ik er helemaal uit volgens mij. Dank voor je hulp.Ik hoef gelukkig minder terug te betalen dan ik vreesde.
Maakt de aangifte toch een stuk ingewikkelder, zo'n verhuurd huis.Vroeger was ik in een kwartiertje klaar.
Ik zou alleen nog wel antwoord willen op de vraag welke 'verkoopwaarde' ik moet invullen. Is dat de WOZ of moet ik schatten wat de woning op dat moment zou hebben opgebracht? Niet dat het uitmaakt voor wat ik moet betalen, want ik heb hoe dan ook een negatieve overwaarde.
Ja, dat klopt. Maar als ik het totaalbedrag van de jaaropgave invul bij "loon" berekent het aangifteprogramma automatisch de arbeidskorting en IACK over het hele bedrag. Maar arbeidskorting en IACK gelden alleen voor loon uit tegenwoordige arbeid, en daar valt een ontslagvergoeding in principe niet onder. Het kan zijn dat de Belastingdienst daar een uitzondering voor maakt, maar daar kan ik geen info over vinden. Voor de loonheffing worden ontslagvergoedingen belast volgens de groene tabel, dus daar heb je ook niets aan qua info. Het onderscheid tussen inkomsten uit tegenwoordige en inkomsten uit vroegere dienstbetrekking zoals dat vroeger in de aangifte zat vond ik duidelijker.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De ontslagvergoeding zit toch verwerkt in je jaaropgave? Ik neem aan dat de werkgever er ook loonheffing op heeft ingehouden.
Nogmaals: dat verschil is er nog steeds. Alleen is het anders genoemd (AOW, pensioen, lijfrente, WAO, WIA, WW, Anw, bijstand en andere uitkeringen) dan vroeger.quote:Op zondag 6 maart 2011 09:28 schreef Lurf het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Maar als ik het totaalbedrag van de jaaropgave invul bij "loon" berekent het aangifteprogramma automatisch de arbeidskorting en IACK over het hele bedrag. Maar arbeidskorting en IACK gelden alleen voor loon uit tegenwoordige arbeid, en daar valt een ontslagvergoeding in principe niet onder. Het kan zijn dat de Belastingdienst daar een uitzondering voor maakt, maar daar kan ik geen info over vinden. Voor de loonheffing worden ontslagvergoedingen belast volgens de groene tabel, dus daar heb je ook niets aan qua info. Het onderscheid tussen inkomsten uit tegenwoordige en inkomsten uit vroegere dienstbetrekking zoals dat vroeger in de aangifte zat vond ik duidelijker.
yepquote:Op zondag 6 maart 2011 13:06 schreef brulaap112 het volgende:
Moet je box 3 invullen als je maar een gering bedrag spaargeld hebt? Sowieso onder 20k, kan ik het dan gewoon met nee beantwoorden?
Alleen met ov (verklaring) volgens mij.. Niet?quote:Op zondag 6 maart 2011 13:13 schreef The_Hives het volgende:
trouwens een tip voor diegenen die reiskosten ontvangen maar dit niet dekkend is voor de kosten die je maakt, het kan lonend zijn om te berekenen hoeveel kilometer het is, dit in te vullen en in te vullen hoeveel je ontvangen hebt van je werkgever. Dit scheelde mij 112 euro in 2009 (net ingevuld) die ik terug krijg van de belastingdienst.
Inderdaad. Alleen reizen met het OV kun je verwerken in je aangifte.quote:Op zondag 6 maart 2011 13:15 schreef brulaap112 het volgende:
[..]
Alleen met ov (verklaring) volgens mij.. Niet?
je hebt alleen in je eerdere post niet staan dat het om het OV gaat. Dus vandaar dat je dit antwoord krijgt.quote:Op zondag 6 maart 2011 13:21 schreef The_Hives het volgende:
klopt, die verklaring heb ik niet, maar als ze bewijs willen zien, overhandig ik wel rekeningafschriften van de maandtrajectkaarten die ik gekocht heb. Zo heb ik dat ook een paar jaar geleden gedaan voor mijn studiekosten. Had geen bonnen meer van de boeken die ik gekocht heb, maar rekeningafschriften waren toen voldoende. Ik ga er eigenlijk van uit dat dit nu ook genoeg is
Je zit vast aan het normbedrag.quote:Op zondag 6 maart 2011 14:43 schreef Roces18 het volgende:
Hey schatjes ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Als ik bij studie kijk, dan heb ik bijvoorbeeld over een heel jaar aangestreept en dan komt er een normbedrag per maand waar ik niet over heen kan?
Ik bedoel dan boekenkosten, lesgeld e.d. Kan ik dat nergens toevoegen of zit ik vast aan dat normbedrag wat ik overigens absurd vind want stel dat iemand onwijs weinig kosten heeft dan krijgt die evenveel als bijvoorbeeld een rechtenstudent..
Waarom zou het niet kloppen? Waarschijnlijk krijg je alle belasting terug die je werkgever voor je afgedragen heeft.quote:Op zondag 6 maart 2011 15:50 schreef ice_9 het volgende:
Krijg 775 terugHad ik niet verwacht!
De enige inkomsten die ik gehad heb ik 2010 was rond de 500 euro aan stagevergoeding en nog een maand salaris van m'n nieuwe vaste baan op de valreep (1 december begonnen). Heb het automatisch laten invullen, de getallen kloppen met mijn jaaropgaaf, maar toch vertrouw ik het niet. Zou ik zo veel krijgen omdat ik onder een bepaald inkomen zat voor dat jaar?
Ga maar even bellen als het eenmaal gestort is voordat ik het uitgeef
http://www.belastingdiens(...)t-24.html#P384_26010quote:Op zondag 6 maart 2011 15:50 schreef ice_9 het volgende:
Krijg 775 terugHad ik niet verwacht!
De enige inkomsten die ik gehad heb ik 2010 was rond de 500 euro aan stagevergoeding en nog een maand salaris van m'n nieuwe vaste baan op de valreep (1 december begonnen). Heb het automatisch laten invullen, de getallen kloppen met mijn jaaropgaaf, maar toch vertrouw ik het niet. Zou ik zo veel krijgen omdat ik onder een bepaald inkomen zat voor dat jaar?
Ga maar even bellen als het eenmaal gestort is voordat ik het uitgeef
- edit - hier staat:quote:Op zondag 6 maart 2011 14:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je zit vast aan het normbedrag.
Als je meer dan twee keer het normbedrag aan kosten hebt, kun je dit wel vermelden.
Je moet het gewoon zo invullen dat het jou het meeste oplevert.quote:Op zondag 6 maart 2011 16:05 schreef Marlbora het volgende:
Net een poging gedaan om mijn aangifte in te vullen, maar ik loop al vast voor box 1:s...
Ik moet invullen:
-aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten.
-kosten voor onderhoud of verbouwing.
Ik heb halverwege 2010 een huisje gekocht (geen verkocht), een hypotheek afgesloten van 147.000 (incl. 5.000 bouwdepot) voor een huis dat 129.500 kostte.
Verder heb ik een uitgebreide, ingewikkelde rekening liggen van de notaris met twee totaalbedragen 141.093,34 (links) en 141.191,50 (rechts). 98,16 kreeg ik daarvan dus terug.
Ik heb al heel wat lopen googelen, maar ik begrijp niet wat ik nu precies bij elkaar op mag tellen en (waar) moet invullen.
Een paar vragen waardoor ik al niet verder kom:
- Moet ik die 129.500 ook bij de eerste optie optellen?
- Moet ik die 5.000 bouwdepot ook bij de eerste optie optellen?
- Ik neem aan dat ik bij optie 2 alleen die 5.000 aan het bouwdepot moet neerzetten. Klopt dat? Wel heb ik nog niet alles opgemaakt, moet ik daarom wat anders invullen?
Verder heb ik op de notarisrekening de volgende zaken (die dan ook nog eens verder gespecificeerd zijn) staan. Welke mogen er nu precies bij optie 1 worden opgeteld?
- Koopsom(men)
- Roerende goederen
-Verrekening zakelijke lasten
- Kosten akte van levering
- Kosten hypotheekakte
- Overige kosten
- Kosten derden (4x:De Hypotheker, 2x Cardif Schadeverzekeringen (lang verhaal), Calcant Vastgoed Makelaars)
- Hypotheek
Alles is dus nog verder gespecificeerd, maar als ik bijvoorbeeld ergens lees dat je de ' kosten akte van levering' erbij mag optellen, kan ik er dan van uitgaan dat ik alleen naar het eindbedrag van dat rijtje hoef te kijken?
Sorry voor de uitgebreide vraag, maar wellicht zit hier een belastingdienstwhizzkid voor wie dit gesneden koek is.
Of zal ik maar een belastingadviseur inschakelen:s.....
Mweh, liever zekerheid dan dat je vakantie gaat vieren van je belastingcenten en dat je later de helft weer kunt inleveren.quote:Op zondag 6 maart 2011 16:44 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Je moet het gewoon zo invullen dat het jou het meeste oplevert.
En als de belastingdienst er dan op terugkomt dan zeg je "Owwwwwhhhhhhh... werkt dat zooooooooo! Ja jullie hebben het ook zo ingewikkeld gemaakt, niet zo gek dus dat ik het verkeerd ingevuld heb!".
Dat het verschil nog bestaat weet ik, maar ik vind het niet handig dat de Belastingdienst "inkomsten uit vroegere dienstbetrekking" heeft vervangen door "uitkeringen", omdat die vlag de lading niet dekt. Het zal ongetwijfeld gedaan zijn om het makkelijker te maken, en in de meeste gevallen gaat het ook om inkomsten die ontvangen worden van uitkerende instanties, maar een ontslagvergoeding is geen uitkering in de gebruikelijke zin van het woord. Het zou in elk geval helpen als ze de toelichting op dat punt wat duidelijker maken en ook de uitzonderingen noemen. Het viel me ook op dat in de belastingwetgeving verschillende termen voor hetzelfde gebruikt worden. De LB gebruikt de term "loon uit tegenwoordige dienstbetrekking" en "arbeidsinkomen" door elkaar voor hetzelfde.quote:Op zondag 6 maart 2011 11:06 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nogmaals: dat verschil is er nog steeds. Alleen is het anders genoemd (AOW, pensioen, lijfrente, WAO, WIA, WW, Anw, bijstand en andere uitkeringen) dan vroeger.
Maar als je werkgever je ontslaguitkering heeft verwerkt in de jaaropgave, heeft ie waarschijnlijk ook de witte tabel toegepast. Of de belastingdienst er moeilijk over gaat doen als jij dit gaat splitsen, durf ik niet te zeggen. Maar aangezien ze de link niet kunnen leggen tussen je aangifte en de opgaven van de werkgever kan ik me voorstellen dat je een vragenbrief kan verwachten.
Nee, je moet er ook niet meteen vakantie van vieren. Gewoon lekker op de bank zetten en rente van trekken. En als je dan de definitieve aanslag binnen hebt, kun je het alsnog uitgeven.quote:Op zondag 6 maart 2011 16:51 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Mweh, liever zekerheid dan dat je vakantie gaat vieren van je belastingcenten en dat je later de helft weer kunt inleveren.
Hahaquote:Op zondag 6 maart 2011 17:03 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Nee, je moet er ook niet meteen vakantie van vieren. Gewoon lekker op de bank zetten en rente van trekken. En als je dan de definitieve aanslag binnen hebt, kun je het alsnog uitgeven.
Hoezo overige studiekosten? Welke kosten vallen niet onder de herrekende studiekosten?quote:Op zondag 6 maart 2011 16:00 schreef Roces18 het volgende:
[..]
- edit - hier staat:
September tot December normbedrag van 786.
Studiefinanciering van 382 gaat eraf en kom ik op 404 uit. De drempel lag op 500 dus daarvan kreeg ik niks.
Bij deze vraag: Zijn de herrekende studiekosten over 2010 hoger dan 1572 2x het normbedrag) heb ik nee op ingevuld. Terwijl mijn overige studiekosten rond de 1300 bedroegen... Dus dan zou ik alsnog niet meer krijgen??
Mja, oké, da's wel erg veel geld.quote:Op zondag 6 maart 2011 17:12 schreef Marlbora het volgende:
[..]
Haha... Ik zou het bijna nog doen ook, ware het niet dat, doordat ik het niet snap, ik er zo 130.000 euro naast kan zitten. En dat is me toch iets te risicovol
.
Hebt u in 2010 een woning gekocht? -> Jaquote:Op zondag 6 maart 2011 16:05 schreef Marlbora het volgende:
Net een poging gedaan om mijn aangifte in te vullen, maar ik loop al vast voor box 1:s...
Ik moet invullen:
-aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten.
-kosten voor onderhoud of verbouwing.
Ik heb halverwege 2010 een huisje gekocht (geen verkocht), een hypotheek afgesloten van 147.000 (incl. 5.000 bouwdepot) voor een huis dat 129.500 kostte.
Verder heb ik een uitgebreide, ingewikkelde rekening liggen van de notaris met twee totaalbedragen 141.093,34 (links) en 141.191,50 (rechts). 98,16 kreeg ik daarvan dus terug.
Ik heb al heel wat lopen googelen, maar ik begrijp niet wat ik nu precies bij elkaar op mag tellen en (waar) moet invullen.
Een paar vragen waardoor ik al niet verder kom:
- Moet ik die 129.500 ook bij de eerste optie optellen?
- Moet ik die 5.000 bouwdepot ook bij de eerste optie optellen?
- Ik neem aan dat ik bij optie 2 alleen die 5.000 aan het bouwdepot moet neerzetten. Klopt dat? Wel heb ik nog niet alles opgemaakt, moet ik daarom wat anders invullen?
Probeer met bovenstaande eens wat er nu aan vragen over blijft.quote:Verder heb ik op de notarisrekening de volgende zaken (die dan ook nog eens verder gespecificeerd zijn) staan. Welke mogen er nu precies bij optie 1 worden opgeteld?
- Koopsom(men) JA
- Roerende goederen NEE
-Verrekening zakelijke lasten NEE
- Kosten akte van levering NEE
- Kosten hypotheekakte JA
- Overige kosten Geen idee wat hier onder valt, dus waarschijnlijk nee.
- Kosten derden (4x:De Hypotheker, 2x Cardif Schadeverzekeringen (lang verhaal), Calcant Vastgoed Makelaars) Hypotheker: JA, de rest (waarschijnlijk) NEE
- Hypotheek Dat zijn geen kosten, dit is de lening voor bovenstaande kosten.
Alles is dus nog verder gespecificeerd, maar als ik bijvoorbeeld ergens lees dat je de ' kosten akte van levering' erbij mag optellen, kan ik er dan van uitgaan dat ik alleen naar het eindbedrag van dat rijtje hoef te kijken?
Sorry voor de uitgebreide vraag, maar wellicht zit hier een belastingdienstwhizzkid voor wie dit gesneden koek is.
Of zal ik maar een belastingadviseur inschakelen:s.....
Ze kunnen niet alles benoemen in het aangiftebiljet. Ze proberen juist om minder invulvakjes te maken, niet meer.quote:Op zondag 6 maart 2011 17:01 schreef Lurf het volgende:
[..]
Dat het verschil nog bestaat weet ik, maar ik vind het niet handig dat de Belastingdienst "inkomsten uit vroegere dienstbetrekking" heeft vervangen door "uitkeringen", omdat die vlag de lading niet dekt. Het zal ongetwijfeld gedaan zijn om het makkelijker te maken, en in de meeste gevallen gaat het ook om inkomsten die ontvangen worden van uitkerende instanties, maar een ontslagvergoeding is geen uitkering in de gebruikelijke zin van het woord. Het zou in elk geval helpen als ze de toelichting op dat punt wat duidelijker maken en ook de uitzonderingen noemen. Het viel me ook op dat in de belastingwetgeving verschillende termen voor hetzelfde gebruikt worden. De LB gebruikt de term "loon uit tegenwoordige dienstbetrekking" en "arbeidsinkomen" door elkaar voor hetzelfde.
Nee, dat zullen ze niet erg vinden. De vraag is alleen of jij jezelf in de vingers wilt snijden om het wel te splitsen terwijl de fiscus niet weet of het loon is of een ontslagvergoeding.quote:Ik heb het bedrag uit de jaaropgave overigens toch maar gesplitst. De jaaropgave geeft toch alleen maar de cumulatieven weer (en die kloppen). Uit de loonaangiftegegevens zou voor de Belastingdienst meer af te leiden moeten zijn. Bovendien leidt splitsen alleen maar tot een lagere teruggave, dus dat zal de belastinginspecteur niet erg vinden neem ik aan.
In dat normbedrag zitten zogenaamd alle studiekosten inbegrepen toch? Maar ik vind het raar dat als je meer kosten hebt dan het normbedrag ik het gewoon niet opgeven kan, tenzij ik iets van 1500 euro aan kosten heb...quote:Op zondag 6 maart 2011 17:43 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Hoezo overige studiekosten? Welke kosten vallen niet onder de herrekende studiekosten?
Tsja, dat zijn nu eenmaal de regels.quote:Op zondag 6 maart 2011 19:37 schreef Roces18 het volgende:
[..]
In dat normbedrag zitten zogenaamd alle studiekosten inbegrepen toch? Maar ik vind het raar dat als je meer kosten hebt dan het normbedrag ik het gewoon niet opgeven kan, tenzij ik iets van 1500 euro aan kosten heb...
Wordt het niet in je details verrekend?quote:Op zondag 6 maart 2011 21:05 schreef wachtwoord33 het volgende:
Vrij eenvoudige vraag:
Ik heb al een bedrag betaal via een"voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet 2010". Dit bedrag heb ik ingevuld via: Te verrekenen bedragen.
Echter, ik kan dit bedrag nergens in het overzicht terugvinden. Dit zou toch van het bedrag dat ik moet betalen afgetrokken moeten worden, ik heb het namelijk al betaald.
Als ik bijvoorbeeld invul dat ik een "voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie zorgverzekeringen 2010" heb gehad en daar een bedrag invul wordt dat bedrag in het overzicht wel degelijk van het te betalen bedrag afgetrokken.
Mis ik hier iets?
Als ik beide invul, worden beide in het overzicht netjes verwerkt.quote:Op zondag 6 maart 2011 21:19 schreef wachtwoord33 het volgende:
IK kan het nergens vinden. Als ik het bedrag (X) weghaal bij voorlopige aanslag zwv en toevoeg bij aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen wordt het te betalen bedrag X lager.
En als ik het weer omdraai (weg aanslag inkomstenbelasting en erbij bij ZWV) moet ik weer x meer belasting betalen. Ik heb ook het programma een paar keer opnieuw opgestart en dat maakt geen verschil.
Misschien wil iemand het proberen?
nee want dan hoef je blijkbaar geen bijdrage ZVW te betalen in jouw situatie.quote:Op zondag 6 maart 2011 21:56 schreef wachtwoord33 het volgende:
Bij mij is er geen: "Af: voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet" in het overzicht.
Gaat het nut hebben de hele applicatie opnieuw te installeren?
Dan wel even de laatste versie downloaden.quote:Op zondag 6 maart 2011 21:56 schreef wachtwoord33 het volgende:
Bij mij is er geen: "Af: voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet" in het overzicht.
Gaat het nut hebben de hele applicatie opnieuw te installeren?
Als hij wel al een voorlopige aanslag heeft betaald, zou hij dat terug moeten krijgen. Dus zou het wel in het overzicht moeten staan.quote:Op zondag 6 maart 2011 21:57 schreef Nizno het volgende:
[..]
nee want dan hoef je blijkbaar geen bijdrage ZVW te betalen in jouw situatie.
Polisnummer van de hypotheek.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:03 schreef WVL_KsZeN het volgende:
Vraagje : bij het opgeven van de betaalde hypotheekrente willen onze vrienden van de belastingdienst een rekeningnummer weten. (Bij Box1 / Eigen woning / Aftrekbare rente en financieringskosten (en dan naar specificatie aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning)).
Dan moet ik zowel bij aftrekbare rente een rekeningnummer invullen, en een rekeningnummer invullen bij de eigenwoning schuld.
Is dit nu het rekeningnummer vanaf waar ik de hypotheekrente betaal? Het rekeningnummer waar ik de rente naar overmaak? of ons polisnummer van de hypotheek? We hebben geen rekeningnummers die gekoppeld zijn aan onze hypotheek.
Serieus? Onze hypotheek heeft 2 delen, en 2 aparte polisnummers.. moet ik echt alles gaan zitten splitsen? Trouwens, ik vind een polisnummer toch écht wat anders dan een rekeningnummer... de help geeft ook 0 informatie, net zoals de site van de belastingdienst..quote:
heb jij inkomen uit overige werkzaamheden ingevuld of alleen van je jaaropgaven bij werk en woning?quote:Op zondag 6 maart 2011 22:02 schreef wachtwoord33 het volgende:
@ Nino: ik heb het al betaald en wil het graag terug.
@ Manatwork: zal het doen. Misschien dat die applicatie van de BD er niet tegen kan dat ik niet heel sequentieel dingen invul.
Thanks voor de hulp in ieder geval.
Voorbeeld:quote:Op zondag 6 maart 2011 22:12 schreef wachtwoord33 het volgende:
En het werkt nog steeds niet....
Iemand nog een idee? Het bedrag wat ik bij de voorlopige aanslag betaald heb simpelweg bij voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 2010 invullen ipv bij voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage zorgverkeringswet 2010 zal wel niet mogen?
Kan de BD dan niets goed doen?
Dan vul je toch gewoon je bankrekeningnummer in.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:12 schreef WVL_KsZeN het volgende:
[..]
Serieus? Onze hypotheek heeft 2 delen, en 2 aparte polisnummers.. moet ik echt alles gaan zitten splitsen? Trouwens, ik vind een polisnummer toch écht wat anders dan een rekeningnummer... de help geeft ook 0 informatie, net zoals de site van de belastingdienst..
die kreeg ik idd ook niet tot ik inkomsten uit overige werkzaamheden ging invullen...... dus daar zit het probleem nu.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:22 schreef wachtwoord33 het volgende:
@ Manatwork: In mijn overzicht heb ik helemaal geen sectie: "Te betalen inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet". Na "Te betalen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen" gaat het verder met "verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen" (in het paars)
Maakt het meteen een stuk duidelijker.quote:Een jaar of 3 geleden heb ik 1 jaar een keer overige werkzaamheden opgegeven (was incidenteel) en sindsdien sturen ze mij elk jaar een voorlopige aanslag ZWV van een ruime 100 euro die ik aan het eind van het jaar weer netjes terugkrijg. Ik heb ze wel eens erover gebeld maar ze zeiden dat het niet stoppen was en ik het netjes terug zou krijgen dus heb ik het maar laten gaan. Ik wil alleen wel dat ze het mij terug gaan betalen natuurlijk.
Wel vreemd dat het bij mij netjes wordt getoond als ik een VA voor de ZVW invul. En terecht dat het getoond wordt.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:26 schreef Shugosha het volgende:
[..]
Maakt het meteen een stuk duidelijker.
VA loopt automatisch door gebaseerd op dezelfde gegevens tenzij jij daar zelf een wijziging voor indient. Wil je hem laten stoppen dien dan gewoon een wijziging van de voorlopige aanslag in. Weet niet of je eventueel nog een maandelijkse teruggaaf ontvangt, maar als daar verder geen sprake van is hoef je alleen maar je persoonlijke gegevens in te vullen en verder geen inkomens en dergelijke. Zal die worden stopgezet, ontvang jij geen automatische VA meer.
De voorlopige aanslag bijdrage zvw die jij betaald hebt wordt niet verwerkt omdat er geen sprake is van inkomsten uit overige werkzaamheden of dergelijke waarvoor juist een aanslag ZVW zou worden opgelegd. Het programma maakt dan ook geen berekening voor de ZVW.
Programma maakt namelijk 2 berekeningen anders. Voor de Inkomstenbelasting Premie Volksverzekeringen en de Bijdrage ZVW. Van de bijdrage zvw is er geen sprake van bij jou, dus wordt het niet in mindering gebracht.
Kan je wel alvast vertellen dat het niks uitmaakt of je het wel of niet invult. Systeem van de belastingdienst zal automatisch rekening houden met eerder opgelegde voorlopige aanslagen.
Als ik dat doe staat er eerst een bedrag dat ik moet betalen en vervolgens een bedrag wat ik terug moet krijgen. Waarom sommeren ze die twee niet?quote:Je kan inderdaad overig werk selecteren en daar bedragen van 0 op invullen om het zodoende mee te laten nemen in de berekening.
omdat ze dat als twee losse onderdelen zien.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:43 schreef wachtwoord33 het volgende:
[..]
Als ik dat doe staat er eerst een bedrag dat ik moet betalen en vervolgens een bedrag wat ik terug moet krijgen. Waarom sommeren ze die twee niet?
2010 invullen heeft geen effect meer.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:40 schreef wachtwoord33 het volgende:
Bedankt voor de hulp en ik ben blij dat het duidelijk is. Ik snap het alleen nog niet helemaal
1) Ik heb 116 betaald vorig jaar aan voorlopige belasting aanslag 2010 gebaseerd op inkomen uit overige werkzaamheden die ik niet heb (en inmiddels ene iets hoger bedrag ook al voor 2011). Nu wil graag dat die 116 euro van mijn te betalen bedrag af wordt getrokken in de belasting over 2010 die ik op het moment aan het indienen ben. Het programma weigert dit echter, wat nu?
2) Je hebt het over stopzetten mbv een "Verzoek of wijziging voorlopige aanslag". Ik heb zowel die van 2010 als die van 2011 gedownload:
a) Bij die van 2011 zijn mijn persoonlijke gegevens al ingevuld. Vervolgens krijg je een popup waarin staat dat je alles moet invullen ook als alleen een wijziging wil doorgeven. En dan heb je dus het aangifte programma voor je neus over 2011. Dus moet je ook bv loon en spaargelden over 2011 doorgeven. Dat wil ik helemaal niet, ik wil alleen dat de voorlopige aanslag over niet bestaande inkomsten stopt
b) Bij die van 2010 zijn de persoonsgegevens niet automatisch ingevuld. Ik wil dat best doen maar ik dacht eerst hier even te vragen wat nu de bedoeling is want ik raak het spoor een beetje bijster. Moet ik in het VA programma exact dezelfde zaken gaan invullen als in mijn standaard belastingaangifte?
NB: Ik ontvang geen maandelijkse teruggaaf
naar waarheid op schatting uiteraard... Maar als jij nu al weet dat je spaargeld hoger zal zijn dan de grens ofzo moet je dat invullen.... en een schatting over je inkomen maken..... zoals de situatie nu is.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:56 schreef wachtwoord33 het volgende:
Okee we zijn er bijna want ik kan 2010 dan submitten hoe hij is.
Hoe kan ik alleen 2011 naar waarheid invullen? Ik heb geen idee wat mijn loon is, wat mijn spaargelden zijn op 31 dec 2011 etc.
je hebt nu een vooruitbetaling en als je die stop wilt zetten moet je daar iets voor doen.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:16 schreef wachtwoord33 het volgende:
Maar waarom moet ik dat over 2011 gaan doen? Ik wil gewoon zoals iedereen achteraf mijn belasting opgeven. Anders moet ik straks meer vooruit betalen dan ik nu doe.
Van het lopende jaar is niet verplicht. Van het lopende jaar heb je zelf aangevraagd of je bent in het fiasco terecht gekomen dat het automatisch was opgelegd door het doen van een aangifte. Hebben ze destijds een pilot voor gedraaid dat mensen automatisch een VA opgelegd kregen voor het lopende jaar daarbij vanuit gaan dat ze weer een bedrag zouden moeten betalen. Dit i.v.m heffingsrente die anders in rekening wordt gebracht. Wanneer het systeem dan eenmaal loopt blijft het automatisch doorgaan.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:16 schreef wachtwoord33 het volgende:
Maar waarom moet ik dat over 2011 gaan doen? Ik wil gewoon zoals iedereen achteraf mijn belasting opgeven. Anders moet ik straks meer vooruit betalen dan ik nu doe.
Niemand???quote:Op zondag 6 maart 2011 15:35 schreef Asfyxia het volgende:
Oké, ik heb dus net ff digitaal aangifte gedaan.
Klopt het dat het pdf-bestand dat je als "bewijs" kunt downloaden nadat de gegevens verzonden zijn er heel anders uitziet vergeleken met vorig jaar? En dat het kenmerk er niet opstaat???
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |