abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93731218
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 16:44 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Je moet het gewoon zo invullen dat het jou het meeste oplevert. :P

En als de belastingdienst er dan op terugkomt dan zeg je "Owwwwwhhhhhhh... werkt dat zooooooooo! Ja jullie hebben het ook zo ingewikkeld gemaakt, niet zo gek dus dat ik het verkeerd ingevuld heb!". 8)7
Mweh, liever zekerheid dan dat je vakantie gaat vieren van je belastingcenten en dat je later de helft weer kunt inleveren.
  zondag 6 maart 2011 @ 17:01:59 #52
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_93731695
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 11:06 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nogmaals: dat verschil is er nog steeds. Alleen is het anders genoemd (AOW, pensioen, lijfrente, WAO, WIA, WW, Anw, bijstand en andere uitkeringen) dan vroeger.
Maar als je werkgever je ontslaguitkering heeft verwerkt in de jaaropgave, heeft ie waarschijnlijk ook de witte tabel toegepast. Of de belastingdienst er moeilijk over gaat doen als jij dit gaat splitsen, durf ik niet te zeggen. Maar aangezien ze de link niet kunnen leggen tussen je aangifte en de opgaven van de werkgever kan ik me voorstellen dat je een vragenbrief kan verwachten.
Dat het verschil nog bestaat weet ik, maar ik vind het niet handig dat de Belastingdienst "inkomsten uit vroegere dienstbetrekking" heeft vervangen door "uitkeringen", omdat die vlag de lading niet dekt. Het zal ongetwijfeld gedaan zijn om het makkelijker te maken, en in de meeste gevallen gaat het ook om inkomsten die ontvangen worden van uitkerende instanties, maar een ontslagvergoeding is geen uitkering in de gebruikelijke zin van het woord. Het zou in elk geval helpen als ze de toelichting op dat punt wat duidelijker maken en ook de uitzonderingen noemen. Het viel me ook op dat in de belastingwetgeving verschillende termen voor hetzelfde gebruikt worden. De LB gebruikt de term "loon uit tegenwoordige dienstbetrekking" en "arbeidsinkomen" door elkaar voor hetzelfde.

Ik heb het bedrag uit de jaaropgave overigens toch maar gesplitst. De jaaropgave geeft toch alleen maar de cumulatieven weer (en die kloppen). Uit de loonaangiftegegevens zou voor de Belastingdienst meer af te leiden moeten zijn. Bovendien leidt splitsen alleen maar tot een lagere teruggave, dus dat zal de belastinginspecteur niet erg vinden neem ik aan.
Never explain, never apologize.
pi_93731751
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 16:51 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Mweh, liever zekerheid dan dat je vakantie gaat vieren van je belastingcenten en dat je later de helft weer kunt inleveren.
Nee, je moet er ook niet meteen vakantie van vieren. Gewoon lekker op de bank zetten en rente van trekken. En als je dan de definitieve aanslag binnen hebt, kun je het alsnog uitgeven.
pi_93732111
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 17:03 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Nee, je moet er ook niet meteen vakantie van vieren. Gewoon lekker op de bank zetten en rente van trekken. En als je dan de definitieve aanslag binnen hebt, kun je het alsnog uitgeven.
Haha :D ... Ik zou het bijna nog doen ook, ware het niet dat, doordat ik het niet snap, ik er zo 130.000 euro naast kan zitten. En dat is me toch iets te risicovol ;) .
  zondag 6 maart 2011 @ 17:43:02 #55
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93733228
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 16:00 schreef Roces18 het volgende:

[..]

- edit - hier staat:

September tot December normbedrag van 786.
Studiefinanciering van 382 gaat eraf en kom ik op 404 uit. De drempel lag op 500 dus daarvan kreeg ik niks.

Bij deze vraag: Zijn de herrekende studiekosten over 2010 hoger dan 1572 2x het normbedrag) heb ik nee op ingevuld. Terwijl mijn overige studiekosten rond de 1300 bedroegen... Dus dan zou ik alsnog niet meer krijgen??
Hoezo overige studiekosten? Welke kosten vallen niet onder de herrekende studiekosten?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_93733232
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 17:12 schreef Marlbora het volgende:

[..]

Haha :D ... Ik zou het bijna nog doen ook, ware het niet dat, doordat ik het niet snap, ik er zo 130.000 euro naast kan zitten. En dat is me toch iets te risicovol ;) .
Mja, oké, da's wel erg veel geld. :')
  zondag 6 maart 2011 @ 17:50:37 #57
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93733497
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 16:05 schreef Marlbora het volgende:
Net een poging gedaan om mijn aangifte in te vullen, maar ik loop al vast voor box 1:s...

Ik moet invullen:
-aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten.
-kosten voor onderhoud of verbouwing.

Ik heb halverwege 2010 een huisje gekocht (geen verkocht), een hypotheek afgesloten van 147.000 (incl. 5.000 bouwdepot) voor een huis dat 129.500 kostte.

Verder heb ik een uitgebreide, ingewikkelde rekening liggen van de notaris met twee totaalbedragen 141.093,34 (links) en 141.191,50 (rechts). 98,16 kreeg ik daarvan dus terug.

Ik heb al heel wat lopen googelen, maar ik begrijp niet wat ik nu precies bij elkaar op mag tellen en (waar) moet invullen.

Een paar vragen waardoor ik al niet verder kom:
- Moet ik die 129.500 ook bij de eerste optie optellen?
- Moet ik die 5.000 bouwdepot ook bij de eerste optie optellen?
- Ik neem aan dat ik bij optie 2 alleen die 5.000 aan het bouwdepot moet neerzetten. Klopt dat? Wel heb ik nog niet alles opgemaakt, moet ik daarom wat anders invullen?
Hebt u in 2010 een woning gekocht? -> Ja
Hebt u in 2010 extra geld geleend voor onderhoud of verbouwing van de woning? -> Ja

Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten -> Prijs, plus overdrachtsbelasting en kosten
Kosten voor onderhoud en verbouwing -> Het bouwdepot van 5.000
Je splitst dus je totale hypotheek.

quote:
Verder heb ik op de notarisrekening de volgende zaken (die dan ook nog eens verder gespecificeerd zijn) staan. Welke mogen er nu precies bij optie 1 worden opgeteld?
- Koopsom(men) JA
- Roerende goederen NEE
-Verrekening zakelijke lasten NEE
- Kosten akte van levering NEE
- Kosten hypotheekakte JA
- Overige kosten Geen idee wat hier onder valt, dus waarschijnlijk nee.
- Kosten derden (4x:De Hypotheker, 2x Cardif Schadeverzekeringen (lang verhaal), Calcant Vastgoed Makelaars) Hypotheker: JA, de rest (waarschijnlijk) NEE
- Hypotheek Dat zijn geen kosten, dit is de lening voor bovenstaande kosten.

Alles is dus nog verder gespecificeerd, maar als ik bijvoorbeeld ergens lees dat je de ' kosten akte van levering' erbij mag optellen, kan ik er dan van uitgaan dat ik alleen naar het eindbedrag van dat rijtje hoef te kijken?

Sorry voor de uitgebreide vraag, maar wellicht zit hier een belastingdienstwhizzkid voor wie dit gesneden koek is.

Of zal ik maar een belastingadviseur inschakelen:s.....
Probeer met bovenstaande eens wat er nu aan vragen over blijft.
  zondag 6 maart 2011 @ 17:53:35 #58
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93733611
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 17:01 schreef Lurf het volgende:

[..]

Dat het verschil nog bestaat weet ik, maar ik vind het niet handig dat de Belastingdienst "inkomsten uit vroegere dienstbetrekking" heeft vervangen door "uitkeringen", omdat die vlag de lading niet dekt. Het zal ongetwijfeld gedaan zijn om het makkelijker te maken, en in de meeste gevallen gaat het ook om inkomsten die ontvangen worden van uitkerende instanties, maar een ontslagvergoeding is geen uitkering in de gebruikelijke zin van het woord. Het zou in elk geval helpen als ze de toelichting op dat punt wat duidelijker maken en ook de uitzonderingen noemen. Het viel me ook op dat in de belastingwetgeving verschillende termen voor hetzelfde gebruikt worden. De LB gebruikt de term "loon uit tegenwoordige dienstbetrekking" en "arbeidsinkomen" door elkaar voor hetzelfde.
Ze kunnen niet alles benoemen in het aangiftebiljet. Ze proberen juist om minder invulvakjes te maken, niet meer.
quote:
Ik heb het bedrag uit de jaaropgave overigens toch maar gesplitst. De jaaropgave geeft toch alleen maar de cumulatieven weer (en die kloppen). Uit de loonaangiftegegevens zou voor de Belastingdienst meer af te leiden moeten zijn. Bovendien leidt splitsen alleen maar tot een lagere teruggave, dus dat zal de belastinginspecteur niet erg vinden neem ik aan.
Nee, dat zullen ze niet erg vinden. De vraag is alleen of jij jezelf in de vingers wilt snijden om het wel te splitsen terwijl de fiscus niet weet of het loon is of een ontslagvergoeding.
  zondag 6 maart 2011 @ 19:37:03 #59
286575 Roces18
Chef de party
pi_93737155
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 17:43 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Hoezo overige studiekosten? Welke kosten vallen niet onder de herrekende studiekosten?
In dat normbedrag zitten zogenaamd alle studiekosten inbegrepen toch? Maar ik vind het raar dat als je meer kosten hebt dan het normbedrag ik het gewoon niet opgeven kan, tenzij ik iets van 1500 euro aan kosten heb...
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zondag 6 maart 2011 @ 20:09:07 #60
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93738580
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 19:37 schreef Roces18 het volgende:

[..]

In dat normbedrag zitten zogenaamd alle studiekosten inbegrepen toch? Maar ik vind het raar dat als je meer kosten hebt dan het normbedrag ik het gewoon niet opgeven kan, tenzij ik iets van 1500 euro aan kosten heb...
Tsja, dat zijn nu eenmaal de regels.
Daar kunnen wij ook niks aan veranderen.
pi_93742196
Vrij eenvoudige vraag:

Ik heb al een bedrag betaal via een"voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet 2010". Dit bedrag heb ik ingevuld via: Te verrekenen bedragen.

Echter, ik kan dit bedrag nergens in het overzicht terugvinden. Dit zou toch van het bedrag dat ik moet betalen afgetrokken moeten worden, ik heb het namelijk al betaald.

Als ik bijvoorbeeld invul dat ik een "voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie zorgverzekeringen 2010" heb gehad en daar een bedrag invul wordt dat bedrag in het overzicht wel degelijk van het te betalen bedrag afgetrokken.

Mis ik hier iets?
pi_93742809
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 21:05 schreef wachtwoord33 het volgende:
Vrij eenvoudige vraag:

Ik heb al een bedrag betaal via een"voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet 2010". Dit bedrag heb ik ingevuld via: Te verrekenen bedragen.

Echter, ik kan dit bedrag nergens in het overzicht terugvinden. Dit zou toch van het bedrag dat ik moet betalen afgetrokken moeten worden, ik heb het namelijk al betaald.

Als ik bijvoorbeeld invul dat ik een "voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie zorgverzekeringen 2010" heb gehad en daar een bedrag invul wordt dat bedrag in het overzicht wel degelijk van het te betalen bedrag afgetrokken.

Mis ik hier iets?
Wordt het niet in je details verrekend?
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
pi_93743119
IK kan het nergens vinden. Als ik het bedrag (X) weghaal bij voorlopige aanslag zwv en toevoeg bij aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen wordt het te betalen bedrag X lager.

En als ik het weer omdraai (weg aanslag inkomstenbelasting en erbij bij ZWV) moet ik weer x meer belasting betalen. Ik heb ook het programma een paar keer opnieuw opgestart en dat maakt geen verschil.

Misschien wil iemand het proberen?
  zondag 6 maart 2011 @ 21:26:50 #64
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93743627
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 21:19 schreef wachtwoord33 het volgende:
IK kan het nergens vinden. Als ik het bedrag (X) weghaal bij voorlopige aanslag zwv en toevoeg bij aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen wordt het te betalen bedrag X lager.

En als ik het weer omdraai (weg aanslag inkomstenbelasting en erbij bij ZWV) moet ik weer x meer belasting betalen. Ik heb ook het programma een paar keer opnieuw opgestart en dat maakt geen verschil.

Misschien wil iemand het proberen?
Als ik beide invul, worden beide in het overzicht netjes verwerkt.
Blijkbaar vul je toch ergens iets verkeerd in. Zeker omdat, als je ergens iets wijzigt, het andere bedrag ook wijzigt. Dat is namelijk sowieso niet logisch.
pi_93744281
Als ik in dit veld:

Een bedrag invul (en op akkoord druk) heeft dit geen invloed op het te betalen bedrag in het overzicht. Wat kan ik verkeerd doen?
pi_93745157
Als jij daar een bedrag invult:

1) waar komt dat dan terug in het overzicht?
2) Als je er 100 invult wordt je te betalen bedrag in het overzicht dan 100 lager?
  zondag 6 maart 2011 @ 21:53:06 #67
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93745813
"Te betalen inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet".
Dan staat er 100 euro achter "Af: voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet".
pi_93746061
Bij mij is er geen: "Af: voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet" in het overzicht.

Gaat het nut hebben de hele applicatie opnieuw te installeren?
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 6 maart 2011 @ 21:57:42 #69
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_93746135
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 21:56 schreef wachtwoord33 het volgende:
Bij mij is er geen: "Af: voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet" in het overzicht.

nee want dan hoef je blijkbaar geen bijdrage ZVW te betalen in jouw situatie.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 6 maart 2011 @ 22:00:52 #70
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93746362
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 21:56 schreef wachtwoord33 het volgende:

Dan wel even de laatste versie downloaden.
  zondag 6 maart 2011 @ 22:01:45 #71
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93746419
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 21:57 schreef Nizno het volgende:

[..]

nee want dan hoef je blijkbaar geen bijdrage ZVW te betalen in jouw situatie.
Als hij wel al een voorlopige aanslag heeft betaald, zou hij dat terug moeten krijgen. Dus zou het wel in het overzicht moeten staan.
Nul te betalen minus de voorlopige aanslag.
pi_93746486
@ Nino: ik heb het al betaald en wil het graag terug.

@ Manatwork: zal het doen. Misschien dat die applicatie van de BD er niet tegen kan dat ik niet heel sequentieel dingen invul.

Thanks voor de hulp in ieder geval.
pi_93746510
Vraagje : bij het opgeven van de betaalde hypotheekrente willen onze vrienden van de belastingdienst een rekeningnummer weten. (Bij Box1 / Eigen woning / Aftrekbare rente en financieringskosten (en dan naar specificatie aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning)).

Dan moet ik zowel bij aftrekbare rente een rekeningnummer invullen, en een rekeningnummer invullen bij de eigenwoning schuld.

Is dit nu het rekeningnummer vanaf waar ik de hypotheekrente betaal? Het rekeningnummer waar ik de rente naar overmaak? of ons polisnummer van de hypotheek? We hebben geen rekeningnummers die gekoppeld zijn aan onze hypotheek.
  zondag 6 maart 2011 @ 22:05:26 #74
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93746664
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 22:03 schreef WVL_KsZeN het volgende:
Vraagje : bij het opgeven van de betaalde hypotheekrente willen onze vrienden van de belastingdienst een rekeningnummer weten. (Bij Box1 / Eigen woning / Aftrekbare rente en financieringskosten (en dan naar specificatie aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning)).

Dan moet ik zowel bij aftrekbare rente een rekeningnummer invullen, en een rekeningnummer invullen bij de eigenwoning schuld.

Is dit nu het rekeningnummer vanaf waar ik de hypotheekrente betaal? Het rekeningnummer waar ik de rente naar overmaak? of ons polisnummer van de hypotheek? We hebben geen rekeningnummers die gekoppeld zijn aan onze hypotheek.
Polisnummer van de hypotheek.
pi_93746754
Zo, ingevuld en verstuurd - ook dit jaar weer geld terug *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')