Flinke boete.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 19:26 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Ja, wat is het risico als ik het niet doe?
Ik nooit aangifte hoeven doen dus lijkt me niet dat dit dan opgegeven moest worden van de jaren ervoor.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 19:30 schreef Tegan het volgende:
[..]
Eigenlijk moet je al aangifte doen als je spaargeld boven die 20k uitkomt. Dus ook van voorgaande jaren nog.
je moet aangifte doen zodra je weet belastingplichtig te zijn.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 20:36 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Ik nooit aangifte hoeven doen dus lijkt me niet dat dit dan opgegeven moest worden van de jaren ervoor.
Als je meer dan 45 euro belasting moet betalen moet je aangifte doen. Dus als je dit bedrag al jaren had, moest je al die jaren aangifte doen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 20:36 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Ik nooit aangifte hoeven doen dus lijkt me niet dat dit dan opgegeven moest worden van de jaren ervoor.
Die zijn aftrekbaar.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 20:31 schreef Intrepidity het volgende:
Ik heb in 2010 een woning gekocht en ben nu bezig mijn belastingaangifte in te vullen. Een vraagje: mag ik de kosten voor hypotheekbemiddeling door de hypotheker ook aftrekken? hier zit namelijk ook een deel afsluitprovisie in als ik het goed heb, en dat is aftrekbaar.
Deze vraag heeft de Belastingdienst op basis van de gedownloade gegevens zelf al met 'ja' ingevuld.quote:Had u bezittingen, zoals (maatschappelijke) beleggingen, spaargeld of een tweede woning?
Volgens de toelichting moet je daar 'ja' invullen als je een tweede woning of een andere onroerende zaak had die niet je hoofdverblijf was.quote:Had u een tweede woning of een andere onroerende zaak (niet uw hoofdverblijf)?
De ontslagvergoeding zit toch verwerkt in je jaaropgave? Ik neem aan dat de werkgever er ook loonheffing op heeft ingehouden.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 21:55 schreef Lurf het volgende:
Vraagje: hoe/waar moet je een ontslagvergoeding invullen in de elektronische aangifte? Vroeger hoorde het in de rubriek "loon uit vroegere dienstbetrekking", maar die is er niet meer. Ik heb het nu maar onder "Uitkeringen" ingevuld omdat het in elk geval niet mag meetellen voor de arbeidskorting of IACK, maar ik vraag me af of dat inderdaad de juiste plek is.
Vreemd, ik kan gewoon bij de 'Tweede woning' iets invullen en de 'Overige onroerende zaken' leeg laten. Of andersom.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:18 schreef RubyTuesday het volgende:
Ik hoop dat de deskundigen mij kunnen helpen met mijn vraag.
Heel 2010 was ik in het bezit van een woning. Een deel van het jaar was deze mijn hoofdverblijf, een deel van het jaar werd deze verhuurd. Nou worden er bij Box 3 twee vragen gesteld:
[..]
Deze vraag heeft de Belastingdienst op basis van de gedownloade gegevens zelf al met 'ja' ingevuld.
[..]
Volgens de toelichting moet je daar 'ja' invullen als je een tweede woning of een andere onroerende zaak had die niet je hoofdverblijf was.
Ik dacht dat ik bij beide vragen 'ja' moest invullen. Maar dan moet ik bij het subpunt 'Onroerende zaken' tweemaal hetzelfde pand invullen, namelijk bij 'Tweede woning (geen hoofdverblijf)' en bij 'Overige onroerende zaken'. Die laatste is wederom vooringevuld door de Belastingdienst. Vul ik bij 'Tweede woning (geen hoofdverblijf)' niets in, dan zegt het programma dat mijn aangifte nog niet compleet is.
Ook op de tweede vraag moet je 'ja' antwoorden omdat je anders geen onroerend goed kunt invullen. Klik eens op het vraagteken voor de invoervelden. Daar staat al iets toegelicht. Je zou je verhuurde woning inderdaad onder 'Overige onroerende zaken' horen in te vullen.quote:Ik heb dus voorzichtig geconcludeerd dat ik op de eerste vraag 'ja' moet invullen en op de tweede vraag 'nee', omdat het bij de tweede vraag blijkbaar om vakantiehuizen e.d. gaat.
Is mijn conclusie juist?
Dat kán ook wel, maar dan geeft het programma aan het einde aan dat mijn aangifte niet compleet is.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Vreemd, ik kan gewoon bij de 'Tweede woning' iets invullen en de 'Overige onroerende zaken' leeg laten. Of andersom.
Maar als ik beide met 'ja' invul, moet ik dus ook twee onroerende zaken invullen. En helemaal aan het begin van het aangifteprogramma staat dat overige onroerende zaken (naast de al ingevulde woning die een deel van het jaar mijn hoofdverblijf was en een deel van het jaar verhuurd) bij Box 3 apart kunnen worden ingevuld. Volgens mij is dát dus die tweede vraag. Verder ben ik er vanuit gegaan dat de eerste vraag in elk geval zeker 'ja' moet zijn omdat de BD dat zelf al had ingevuld.quote:Ook op de tweede vraag moet je 'ja' antwoorden omdat je anders geen onroerend goed kunt invullen.
Uiteraard gedaan, dat is hoe ik tot de conclusie kwam dat ik beide vragen met 'ja' moest beantwoorden, maar dat lijkt dus niet te kloppen omdat ik dan hetzelfde pand tweemaal moet invullen...quote:Klik eens op het vraagteken voor de invoervelden. Daar staat al iets toegelicht. Je zou je verhuurde woning inderdaad onder 'Overige onroerende zaken' horen in te vullen.
Vervreemdingssaldo ben ik nergens tegengekomen, zal ff kijken. Hypotheekschuld en studieschuld heb ik opgenomen in box 3. Het klopt wel dat ik mijn hypotheek nu tweemaal moet invullen, eenmaal in box 1 en eenmaal in box 3? Rente uiteraard alleen afgetrokken voor die periode waarin de woning mijn hoofdverblijf was.quote:Vergeet ook niet je hypotheek (indien aanwezig) onder de schulden te vermelden. En in box 1 moet je je vervreemdingssaldo berekenen. (Mocht je dat nog niet gedaan hebben.)
Verhuur is fictieve vervreemding van box 1 naar box 3.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:50 schreef RubyTuesday het volgende:
Vervreemdingssaldo is volgens mij niet van toepassing, want ik heb helemaal geen woning gekocht of verkocht, alleen verhuurd. Ik woon nu in een woning die niet van mij is maar van mijn vriend.
Dat lijkt wel zo. Maar als je het goed ontleedt, valt het wel mee.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:54 schreef RubyTuesday het volgende:
Hm, nog een keertje opnieuw geprobeerd en beide vragen met 'ja' beantwoord en nu zegt 'ie niet meer dat de aangifte incompleet is...
Ik blijf het vreemd vinden, want volgens mij is het een dubbele vraag...
Waar moet ik dat doen dan? Want ik ben die term nergens tegengekomen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:57 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Verhuur is fictieve vervreemding van box 1 naar box 3.
En ook bij fictieve vervreemding is het bepalen van een vervreemdingssaldo van toepassing.
Je had toch een woning in box 1?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:58 schreef RubyTuesday het volgende:
[..]
Waar moet ik dat doen dan? Want ik ben die term nergens tegengekomen.
quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:59 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je had toch een woning in box 1?
Daar staat een vraag: heeft u een woning verkocht? Ja, dus. En dan moet je de 'verkoopwaarde' invullen net als je eigenwoningschuld die er was.
Zoals gezegd: ook fictieve vervreemding valt onder verkoop.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:01 schreef RubyTuesday het volgende:
[..]Ik moet invullen dat ik een woning heb verkocht terwijl dat niet zo was?
Ik zie het al, even de uitgebreide toelichting erbij gepakt. Thanks, dat wist ik dus niet.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:02 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zoals gezegd: ook fictieve vervreemding valt onder verkoop.
Dus ja. Je hebt neem ik aan ook niet voor het gehele jaar de eigenwoningforfait bijgeteld. Net als dat je niet het gehele jaar de rente hebt afgetrokken.
Je kunt niet alles weten.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:03 schreef RubyTuesday het volgende:
[..]
Ik zie het al, even de uitgebreide toelichting erbij gepakt. Thanks, dat wist ik dus niet.
Heb ik ergens iets niet goed ingevuld?quote:Volgens de ingevulde gegevens had u geen eigen woning op 31 december 2010. Maar u hebt wel een eigenwoningschuld op 31 december 2010 ingevuld. Controleer uw gegevens.
Klopt.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:09 schreef RubyTuesday het volgende:
Oh, nog één dingetje (hoop ik). Hij geeft bij Box 1 de volgende melding:
[..]
Heb ik ergens iets niet goed ingevuld?
Edit: Volgens mij zie ik het al en moet ik in Box 1 überhaupt geen eigenwoningschuld invullen per 31-12-2010 aangezien ik de woning 'net alsof' verkocht heb en de hypotheekschuld moet invullen bij Box 3. Klopt dat?
De verkoopwaarde op het moment van vervreemding. En dat zal inderdaad een (reële) schatting zijn.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:27 schreef RubyTuesday het volgende:
Okee, dan ben ik er helemaal uit volgens mij. Dank voor je hulp.Ik hoef gelukkig minder terug te betalen dan ik vreesde.
Maakt de aangifte toch een stuk ingewikkelder, zo'n verhuurd huis.Vroeger was ik in een kwartiertje klaar.
Ik zou alleen nog wel antwoord willen op de vraag welke 'verkoopwaarde' ik moet invullen. Is dat de WOZ of moet ik schatten wat de woning op dat moment zou hebben opgebracht? Niet dat het uitmaakt voor wat ik moet betalen, want ik heb hoe dan ook een negatieve overwaarde.
Ja, dat klopt. Maar als ik het totaalbedrag van de jaaropgave invul bij "loon" berekent het aangifteprogramma automatisch de arbeidskorting en IACK over het hele bedrag. Maar arbeidskorting en IACK gelden alleen voor loon uit tegenwoordige arbeid, en daar valt een ontslagvergoeding in principe niet onder. Het kan zijn dat de Belastingdienst daar een uitzondering voor maakt, maar daar kan ik geen info over vinden. Voor de loonheffing worden ontslagvergoedingen belast volgens de groene tabel, dus daar heb je ook niets aan qua info. Het onderscheid tussen inkomsten uit tegenwoordige en inkomsten uit vroegere dienstbetrekking zoals dat vroeger in de aangifte zat vond ik duidelijker.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De ontslagvergoeding zit toch verwerkt in je jaaropgave? Ik neem aan dat de werkgever er ook loonheffing op heeft ingehouden.
Nogmaals: dat verschil is er nog steeds. Alleen is het anders genoemd (AOW, pensioen, lijfrente, WAO, WIA, WW, Anw, bijstand en andere uitkeringen) dan vroeger.quote:Op zondag 6 maart 2011 09:28 schreef Lurf het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Maar als ik het totaalbedrag van de jaaropgave invul bij "loon" berekent het aangifteprogramma automatisch de arbeidskorting en IACK over het hele bedrag. Maar arbeidskorting en IACK gelden alleen voor loon uit tegenwoordige arbeid, en daar valt een ontslagvergoeding in principe niet onder. Het kan zijn dat de Belastingdienst daar een uitzondering voor maakt, maar daar kan ik geen info over vinden. Voor de loonheffing worden ontslagvergoedingen belast volgens de groene tabel, dus daar heb je ook niets aan qua info. Het onderscheid tussen inkomsten uit tegenwoordige en inkomsten uit vroegere dienstbetrekking zoals dat vroeger in de aangifte zat vond ik duidelijker.
yepquote:Op zondag 6 maart 2011 13:06 schreef brulaap112 het volgende:
Moet je box 3 invullen als je maar een gering bedrag spaargeld hebt? Sowieso onder 20k, kan ik het dan gewoon met nee beantwoorden?
Alleen met ov (verklaring) volgens mij.. Niet?quote:Op zondag 6 maart 2011 13:13 schreef The_Hives het volgende:
trouwens een tip voor diegenen die reiskosten ontvangen maar dit niet dekkend is voor de kosten die je maakt, het kan lonend zijn om te berekenen hoeveel kilometer het is, dit in te vullen en in te vullen hoeveel je ontvangen hebt van je werkgever. Dit scheelde mij 112 euro in 2009 (net ingevuld) die ik terug krijg van de belastingdienst.
Inderdaad. Alleen reizen met het OV kun je verwerken in je aangifte.quote:Op zondag 6 maart 2011 13:15 schreef brulaap112 het volgende:
[..]
Alleen met ov (verklaring) volgens mij.. Niet?
je hebt alleen in je eerdere post niet staan dat het om het OV gaat. Dus vandaar dat je dit antwoord krijgt.quote:Op zondag 6 maart 2011 13:21 schreef The_Hives het volgende:
klopt, die verklaring heb ik niet, maar als ze bewijs willen zien, overhandig ik wel rekeningafschriften van de maandtrajectkaarten die ik gekocht heb. Zo heb ik dat ook een paar jaar geleden gedaan voor mijn studiekosten. Had geen bonnen meer van de boeken die ik gekocht heb, maar rekeningafschriften waren toen voldoende. Ik ga er eigenlijk van uit dat dit nu ook genoeg is
Je zit vast aan het normbedrag.quote:Op zondag 6 maart 2011 14:43 schreef Roces18 het volgende:
Hey schatjes ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Als ik bij studie kijk, dan heb ik bijvoorbeeld over een heel jaar aangestreept en dan komt er een normbedrag per maand waar ik niet over heen kan?
Ik bedoel dan boekenkosten, lesgeld e.d. Kan ik dat nergens toevoegen of zit ik vast aan dat normbedrag wat ik overigens absurd vind want stel dat iemand onwijs weinig kosten heeft dan krijgt die evenveel als bijvoorbeeld een rechtenstudent..
Waarom zou het niet kloppen? Waarschijnlijk krijg je alle belasting terug die je werkgever voor je afgedragen heeft.quote:Op zondag 6 maart 2011 15:50 schreef ice_9 het volgende:
Krijg 775 terugHad ik niet verwacht!
De enige inkomsten die ik gehad heb ik 2010 was rond de 500 euro aan stagevergoeding en nog een maand salaris van m'n nieuwe vaste baan op de valreep (1 december begonnen). Heb het automatisch laten invullen, de getallen kloppen met mijn jaaropgaaf, maar toch vertrouw ik het niet. Zou ik zo veel krijgen omdat ik onder een bepaald inkomen zat voor dat jaar?
Ga maar even bellen als het eenmaal gestort is voordat ik het uitgeef
http://www.belastingdiens(...)t-24.html#P384_26010quote:Op zondag 6 maart 2011 15:50 schreef ice_9 het volgende:
Krijg 775 terugHad ik niet verwacht!
De enige inkomsten die ik gehad heb ik 2010 was rond de 500 euro aan stagevergoeding en nog een maand salaris van m'n nieuwe vaste baan op de valreep (1 december begonnen). Heb het automatisch laten invullen, de getallen kloppen met mijn jaaropgaaf, maar toch vertrouw ik het niet. Zou ik zo veel krijgen omdat ik onder een bepaald inkomen zat voor dat jaar?
Ga maar even bellen als het eenmaal gestort is voordat ik het uitgeef
- edit - hier staat:quote:Op zondag 6 maart 2011 14:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je zit vast aan het normbedrag.
Als je meer dan twee keer het normbedrag aan kosten hebt, kun je dit wel vermelden.
Je moet het gewoon zo invullen dat het jou het meeste oplevert.quote:Op zondag 6 maart 2011 16:05 schreef Marlbora het volgende:
Net een poging gedaan om mijn aangifte in te vullen, maar ik loop al vast voor box 1:s...
Ik moet invullen:
-aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten.
-kosten voor onderhoud of verbouwing.
Ik heb halverwege 2010 een huisje gekocht (geen verkocht), een hypotheek afgesloten van 147.000 (incl. 5.000 bouwdepot) voor een huis dat 129.500 kostte.
Verder heb ik een uitgebreide, ingewikkelde rekening liggen van de notaris met twee totaalbedragen 141.093,34 (links) en 141.191,50 (rechts). 98,16 kreeg ik daarvan dus terug.
Ik heb al heel wat lopen googelen, maar ik begrijp niet wat ik nu precies bij elkaar op mag tellen en (waar) moet invullen.
Een paar vragen waardoor ik al niet verder kom:
- Moet ik die 129.500 ook bij de eerste optie optellen?
- Moet ik die 5.000 bouwdepot ook bij de eerste optie optellen?
- Ik neem aan dat ik bij optie 2 alleen die 5.000 aan het bouwdepot moet neerzetten. Klopt dat? Wel heb ik nog niet alles opgemaakt, moet ik daarom wat anders invullen?
Verder heb ik op de notarisrekening de volgende zaken (die dan ook nog eens verder gespecificeerd zijn) staan. Welke mogen er nu precies bij optie 1 worden opgeteld?
- Koopsom(men)
- Roerende goederen
-Verrekening zakelijke lasten
- Kosten akte van levering
- Kosten hypotheekakte
- Overige kosten
- Kosten derden (4x:De Hypotheker, 2x Cardif Schadeverzekeringen (lang verhaal), Calcant Vastgoed Makelaars)
- Hypotheek
Alles is dus nog verder gespecificeerd, maar als ik bijvoorbeeld ergens lees dat je de ' kosten akte van levering' erbij mag optellen, kan ik er dan van uitgaan dat ik alleen naar het eindbedrag van dat rijtje hoef te kijken?
Sorry voor de uitgebreide vraag, maar wellicht zit hier een belastingdienstwhizzkid voor wie dit gesneden koek is.
Of zal ik maar een belastingadviseur inschakelen:s.....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |