abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93696837
Het aangifteprogramma 2010 is te downloaden!



In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2010. Het aangifteprogramma 2010 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 2 van het Belastingaangifte 2010 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2010. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 april 2011 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2010 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2010 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op!
Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen.
Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2011 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2010 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2010 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2015 geld terugvragen.

Aangifte doen
Je aangifte inkomstenbelasting kun je op 2 manieren aangifte doen:
elektronisch Hiervoor kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2010 downloaden.
op papier Hiervoor kun je het papieren P-biljet invullen. Met ingang van 2010 bestaat het E, T- of Tj-biljet niet meer. Je kunt hiervoor gewoon een P-biljet gebruiken.
De elektronische aangifte heeft een aantal voordelen boven het papieren aangiftebiljet.

Extra controle
Het is nog niet bekend waarop de belastingdienst extra gaat controleren. Zo snel dit bekend is, zal het nog worden vermeld.

Vooraf ingevulde aangifte
Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten.
Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je (net als vorig jaar) wachten tot 1 maart 2010. Pas na 1 maart 2010 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.

Wanneer krijg je bericht?
Als de aangifte vóór 1 april 2011 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2011 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2010 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2010. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2011. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2011 ontvangen.

Houdt de belastingdienst rekening met rente?
Ja, je ontvangt rente over het bedrag dat je terug krijgt. Ook brengt de belastingdienst een bedrag aan rente in rekening als je aangifte in een betaling resulteert. De belastingdienst rekent met de zogenaamde invorderings- en heffingsrente. De startdatum voor de berekening is 1 januari 2011 en loopt tot de datum van de (voorlopige) aanslag. De percentages vanaf dat moment zijn tot op heden als volgt:
- vanaf 1 januari 2011: 2,50%
- vanaf 1 april 2011: nnb%
Voor meer perioden en bijbehorende rentepercentages zie hier.

Aanslaggrens
Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 44 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Extra
Veranderingen 2010
Ook in 2010 zijn er weer wat dingen veranderd in de aangifte. Hier staan de meest belangrijke veranderingen al vermeld.

Studiekosten
In navolging van vorig jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de aftrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is.
- studie zonder studiefinanciering over 2010
- studie met studiefinanciering over 2010
- studie met studiefinanciering in vorige jaren
Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden. ;)

Tip
Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. :s)

Voorgaande delen
Het grote "aangifte Inkomstenbelasting 2010 topic" - #1
Het grote "aangifte Inkomstenbelasting 2010 topic" - #2
Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. ;)

Deze OP vind je hier. Klik op bewerken, verwerk het vorige deel in de lijst hierboven, selecteer alles, kopieer en plak het in de OP op Fok!
pi_93696867
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 19:26 schreef Microtubuli het volgende:

[..]

Ja, wat is het risico als ik het niet doe?
Flinke boete.

http://www.spaarbaak.nl/v(...)et+opgeven+spaargeld
http://download.belasting(...)boete_al5051t2pl.pdf

Eigenlijk moet je al aangifte doen als je spaargeld boven die 20k uitkomt. Dus ook van voorgaande jaren nog.

[ Bericht 7% gewijzigd door Tegan op 05-03-2011 19:38:03 ]
pi_93699976
Ik heb in 2010 een woning gekocht en ben nu bezig mijn belastingaangifte in te vullen. Een vraagje: mag ik de kosten voor hypotheekbemiddeling door de hypotheker ook aftrekken? hier zit namelijk ook een deel afsluitprovisie in als ik het goed heb, en dat is aftrekbaar.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 20:36:24 #4
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_93700206
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 19:30 schreef Tegan het volgende:

[..]
Eigenlijk moet je al aangifte doen als je spaargeld boven die 20k uitkomt. Dus ook van voorgaande jaren nog.
Ik nooit aangifte hoeven doen dus lijkt me niet dat dit dan opgegeven moest worden van de jaren ervoor.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 5 maart 2011 @ 20:40:44 #5
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_93700404
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 20:36 schreef Microtubuli het volgende:

[..]

Ik nooit aangifte hoeven doen dus lijkt me niet dat dit dan opgegeven moest worden van de jaren ervoor.
je moet aangifte doen zodra je weet belastingplichtig te zijn.
En dat ben je met een hoog spaarsaldo.

Dus de opmerking dat je dat nooit hoefde te doen klopt niet. Je hebt alleen nooit een brief ontvanen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_93700413
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 20:36 schreef Microtubuli het volgende:

[..]

Ik nooit aangifte hoeven doen dus lijkt me niet dat dit dan opgegeven moest worden van de jaren ervoor.
Als je meer dan 45 euro belasting moet betalen moet je aangifte doen. Dus als je dit bedrag al jaren had, moest je al die jaren aangifte doen.

Gelukkig kan je tot drie jaar terug nog aangifte doen :P.

Edit: Het werkt ook andersom. Pas als je meer dan 45 euro terug krijgt dan pas krijg je het.

Kan zijn dat die getallen net iets hoger of lager zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door Tegan op 05-03-2011 20:57:48 ]
pi_93700431
Wat zijn de voors en tegens over fiscaal partnerschap? Enige voordeel dat ik kan bedenken is dat mijn spaargeld niet belast wordt, maar verder heb ik geen idee van de voors en tegens.
pi_93700581
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 20:31 schreef Intrepidity het volgende:
Ik heb in 2010 een woning gekocht en ben nu bezig mijn belastingaangifte in te vullen. Een vraagje: mag ik de kosten voor hypotheekbemiddeling door de hypotheker ook aftrekken? hier zit namelijk ook een deel afsluitprovisie in als ik het goed heb, en dat is aftrekbaar.
Die zijn aftrekbaar.
Let's pretend we scored a goal YEAH
pi_93700607
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 20:44 schreef Uw_ergste_nachtmerrie het volgende:

[..]

Die zijn aftrekbaar.
Top, dat levert weer een bak geld op ^O^
  zaterdag 5 maart 2011 @ 21:55:28 #10
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_93703793
Vraagje: hoe/waar moet je een ontslagvergoeding invullen in de elektronische aangifte? Vroeger hoorde het in de rubriek "loon uit vroegere dienstbetrekking", maar die is er niet meer. Ik heb het nu maar onder "Uitkeringen" ingevuld omdat het in elk geval niet mag meetellen voor de arbeidskorting of IACK, maar ik vraag me af of dat inderdaad de juiste plek is.
Never explain, never apologize.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 22:18:48 #11
335656 RubyTuesday
She comes and goes
pi_93705087
Ik hoop dat de deskundigen mij kunnen helpen met mijn vraag. :)

Heel 2010 was ik in het bezit van een woning. Een deel van het jaar was deze mijn hoofdverblijf, een deel van het jaar werd deze verhuurd. Nou worden er bij Box 3 twee vragen gesteld:

quote:
Had u bezittingen, zoals (maatschappelijke) beleggingen, spaargeld of een tweede woning?
Deze vraag heeft de Belastingdienst op basis van de gedownloade gegevens zelf al met 'ja' ingevuld.

quote:
Had u een tweede woning of een andere onroerende zaak (niet uw hoofdverblijf)?
Volgens de toelichting moet je daar 'ja' invullen als je een tweede woning of een andere onroerende zaak had die niet je hoofdverblijf was.

Ik dacht dat ik bij beide vragen 'ja' moest invullen. Maar dan moet ik bij het subpunt 'Onroerende zaken' tweemaal hetzelfde pand invullen, namelijk bij 'Tweede woning (geen hoofdverblijf)' en bij 'Overige onroerende zaken'. Die laatste is wederom vooringevuld door de Belastingdienst. Vul ik bij 'Tweede woning (geen hoofdverblijf)' niets in, dan zegt het programma dat mijn aangifte nog niet compleet is.

Ik heb dus voorzichtig geconcludeerd dat ik op de eerste vraag 'ja' moet invullen en op de tweede vraag 'nee', omdat het bij de tweede vraag blijkbaar om vakantiehuizen e.d. gaat.

Is mijn conclusie juist?
  zaterdag 5 maart 2011 @ 22:25:08 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93705439
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 21:55 schreef Lurf het volgende:
Vraagje: hoe/waar moet je een ontslagvergoeding invullen in de elektronische aangifte? Vroeger hoorde het in de rubriek "loon uit vroegere dienstbetrekking", maar die is er niet meer. Ik heb het nu maar onder "Uitkeringen" ingevuld omdat het in elk geval niet mag meetellen voor de arbeidskorting of IACK, maar ik vraag me af of dat inderdaad de juiste plek is.
De ontslagvergoeding zit toch verwerkt in je jaaropgave? Ik neem aan dat de werkgever er ook loonheffing op heeft ingehouden.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 22:33:12 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93705847
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:18 schreef RubyTuesday het volgende:
Ik hoop dat de deskundigen mij kunnen helpen met mijn vraag. :)

Heel 2010 was ik in het bezit van een woning. Een deel van het jaar was deze mijn hoofdverblijf, een deel van het jaar werd deze verhuurd. Nou worden er bij Box 3 twee vragen gesteld:

[..]

Deze vraag heeft de Belastingdienst op basis van de gedownloade gegevens zelf al met 'ja' ingevuld.

[..]

Volgens de toelichting moet je daar 'ja' invullen als je een tweede woning of een andere onroerende zaak had die niet je hoofdverblijf was.

Ik dacht dat ik bij beide vragen 'ja' moest invullen. Maar dan moet ik bij het subpunt 'Onroerende zaken' tweemaal hetzelfde pand invullen, namelijk bij 'Tweede woning (geen hoofdverblijf)' en bij 'Overige onroerende zaken'. Die laatste is wederom vooringevuld door de Belastingdienst. Vul ik bij 'Tweede woning (geen hoofdverblijf)' niets in, dan zegt het programma dat mijn aangifte nog niet compleet is.
Vreemd, ik kan gewoon bij de 'Tweede woning' iets invullen en de 'Overige onroerende zaken' leeg laten. Of andersom.
quote:
Ik heb dus voorzichtig geconcludeerd dat ik op de eerste vraag 'ja' moet invullen en op de tweede vraag 'nee', omdat het bij de tweede vraag blijkbaar om vakantiehuizen e.d. gaat.

Is mijn conclusie juist?
Ook op de tweede vraag moet je 'ja' antwoorden omdat je anders geen onroerend goed kunt invullen. Klik eens op het vraagteken voor de invoervelden. Daar staat al iets toegelicht. Je zou je verhuurde woning inderdaad onder 'Overige onroerende zaken' horen in te vullen.

Vergeet ook niet je hypotheek (indien aanwezig) onder de schulden te vermelden. En in box 1 moet je je vervreemdingssaldo berekenen. (Mocht je dat nog niet gedaan hebben.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 22:47:05 #14
335656 RubyTuesday
She comes and goes
pi_93706729
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:33 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Vreemd, ik kan gewoon bij de 'Tweede woning' iets invullen en de 'Overige onroerende zaken' leeg laten. Of andersom.
Dat kán ook wel, maar dan geeft het programma aan het einde aan dat mijn aangifte niet compleet is.

quote:
Ook op de tweede vraag moet je 'ja' antwoorden omdat je anders geen onroerend goed kunt invullen.
Maar als ik beide met 'ja' invul, moet ik dus ook twee onroerende zaken invullen. En helemaal aan het begin van het aangifteprogramma staat dat overige onroerende zaken (naast de al ingevulde woning die een deel van het jaar mijn hoofdverblijf was en een deel van het jaar verhuurd) bij Box 3 apart kunnen worden ingevuld. Volgens mij is dát dus die tweede vraag. Verder ben ik er vanuit gegaan dat de eerste vraag in elk geval zeker 'ja' moet zijn omdat de BD dat zelf al had ingevuld.

quote:
Klik eens op het vraagteken voor de invoervelden. Daar staat al iets toegelicht. Je zou je verhuurde woning inderdaad onder 'Overige onroerende zaken' horen in te vullen.
Uiteraard gedaan, dat is hoe ik tot de conclusie kwam dat ik beide vragen met 'ja' moest beantwoorden, maar dat lijkt dus niet te kloppen omdat ik dan hetzelfde pand tweemaal moet invullen...

quote:
Vergeet ook niet je hypotheek (indien aanwezig) onder de schulden te vermelden. En in box 1 moet je je vervreemdingssaldo berekenen. (Mocht je dat nog niet gedaan hebben.)
Vervreemdingssaldo ben ik nergens tegengekomen, zal ff kijken. Hypotheekschuld en studieschuld heb ik opgenomen in box 3. Het klopt wel dat ik mijn hypotheek nu tweemaal moet invullen, eenmaal in box 1 en eenmaal in box 3? Rente uiteraard alleen afgetrokken voor die periode waarin de woning mijn hoofdverblijf was.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 22:48:50 #15
335656 RubyTuesday
She comes and goes
pi_93706817
Oh, en de BD heeft zélf al die woning in box 3 ingevuld, dat geeft het programma aan het begin al aan. Dat hoef ik dus niet zelf te doen. Als ik die eerste vraag met 'ja' beantwoord (zoals de BD al heeft gedaan) en die tweede vraag met 'nee', krijg ik niet dat scherm waarin ik mijn overige onroerend goed moet invullen. Maar het wordt wel meegenomen, want dat wordt aan het begin al gemeld.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 22:50:33 #16
335656 RubyTuesday
She comes and goes
pi_93706909
Vervreemdingssaldo is volgens mij niet van toepassing, want ik heb helemaal geen woning gekocht of verkocht, alleen verhuurd. Ik woon nu in een woning die niet van mij is maar van mijn vriend.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 22:54:32 #17
335656 RubyTuesday
She comes and goes
pi_93707139
Hm, nog een keertje opnieuw geprobeerd en beide vragen met 'ja' beantwoord en nu zegt 'ie niet meer dat de aangifte incompleet is... :?

Ik blijf het vreemd vinden, want volgens mij is het een dubbele vraag...
  zaterdag 5 maart 2011 @ 22:57:35 #18
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93707315
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:50 schreef RubyTuesday het volgende:
Vervreemdingssaldo is volgens mij niet van toepassing, want ik heb helemaal geen woning gekocht of verkocht, alleen verhuurd. Ik woon nu in een woning die niet van mij is maar van mijn vriend.
Verhuur is fictieve vervreemding van box 1 naar box 3.
En ook bij fictieve vervreemding is het bepalen van een vervreemdingssaldo van toepassing.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 22:58:05 #19
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93707346
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:54 schreef RubyTuesday het volgende:
Hm, nog een keertje opnieuw geprobeerd en beide vragen met 'ja' beantwoord en nu zegt 'ie niet meer dat de aangifte incompleet is... :?

Ik blijf het vreemd vinden, want volgens mij is het een dubbele vraag...
Dat lijkt wel zo. Maar als je het goed ontleedt, valt het wel mee.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 22:58:20 #20
335656 RubyTuesday
She comes and goes
pi_93707356
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:57 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Verhuur is fictieve vervreemding van box 1 naar box 3.
En ook bij fictieve vervreemding is het bepalen van een vervreemdingssaldo van toepassing.
Waar moet ik dat doen dan? Want ik ben die term nergens tegengekomen.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 22:59:48 #21
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93707443
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:58 schreef RubyTuesday het volgende:

[..]

Waar moet ik dat doen dan? Want ik ben die term nergens tegengekomen.
Je had toch een woning in box 1?
Daar staat een vraag: heeft u een woning verkocht? Ja, dus. En dan moet je de 'verkoopwaarde' invullen net als je eigenwoningschuld die er was.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 23:01:05 #22
335656 RubyTuesday
She comes and goes
pi_93707522
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:59 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je had toch een woning in box 1?
Daar staat een vraag: heeft u een woning verkocht? Ja, dus. En dan moet je de 'verkoopwaarde' invullen net als je eigenwoningschuld die er was.
:? Ik moet invullen dat ik een woning heb verkocht terwijl dat niet zo was?
  zaterdag 5 maart 2011 @ 23:02:29 #23
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93707591
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 23:01 schreef RubyTuesday het volgende:

[..]

:? Ik moet invullen dat ik een woning heb verkocht terwijl dat niet zo was?
Zoals gezegd: ook fictieve vervreemding valt onder verkoop.
Dus ja. Je hebt neem ik aan ook niet voor het gehele jaar de eigenwoningforfait bijgeteld. Net als dat je niet het gehele jaar de rente hebt afgetrokken.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 23:03:09 #24
335656 RubyTuesday
She comes and goes
pi_93707628
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 23:02 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Zoals gezegd: ook fictieve vervreemding valt onder verkoop.
Dus ja. Je hebt neem ik aan ook niet voor het gehele jaar de eigenwoningforfait bijgeteld. Net als dat je niet het gehele jaar de rente hebt afgetrokken.
Ik zie het al, even de uitgebreide toelichting erbij gepakt. Thanks, dat wist ik dus niet. :)
  zaterdag 5 maart 2011 @ 23:04:00 #25
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93707681
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 23:03 schreef RubyTuesday het volgende:

[..]

Ik zie het al, even de uitgebreide toelichting erbij gepakt. Thanks, dat wist ik dus niet. :)
Je kunt niet alles weten. ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 23:06:06 #26
335656 RubyTuesday
She comes and goes
pi_93707795
En moet ik bij de verkoopprijs dan gewoon de WOZ invullen? Er staat 'waarde in het economische verkeer'.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 23:09:35 #27
335656 RubyTuesday
She comes and goes
pi_93707954
Oh, nog één dingetje (hoop ik). Hij geeft bij Box 1 de volgende melding:

quote:
Volgens de ingevulde gegevens had u geen eigen woning op 31 december 2010. Maar u hebt wel een eigenwoningschuld op 31 december 2010 ingevuld. Controleer uw gegevens.
Heb ik ergens iets niet goed ingevuld?

Edit: Volgens mij zie ik het al en moet ik in Box 1 überhaupt geen eigenwoningschuld invullen per 31-12-2010 aangezien ik de woning 'net alsof' verkocht heb en de hypotheekschuld moet invullen bij Box 3. Klopt dat?

[ Bericht 11% gewijzigd door RubyTuesday op 05-03-2011 23:14:45 ]
  zaterdag 5 maart 2011 @ 23:23:19 #28
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93708613
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 23:09 schreef RubyTuesday het volgende:
Oh, nog één dingetje (hoop ik). Hij geeft bij Box 1 de volgende melding:

[..]

Heb ik ergens iets niet goed ingevuld?

Edit: Volgens mij zie ik het al en moet ik in Box 1 überhaupt geen eigenwoningschuld invullen per 31-12-2010 aangezien ik de woning 'net alsof' verkocht heb en de hypotheekschuld moet invullen bij Box 3. Klopt dat?
Klopt.
Zowel de woning als de schuld komen in box 3 terecht per 31.12.2010.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 23:27:37 #29
335656 RubyTuesday
She comes and goes
pi_93708829
Okee, dan ben ik er helemaal uit volgens mij. Dank voor je hulp. :) Ik hoef gelukkig minder terug te betalen dan ik vreesde. :)

Maakt de aangifte toch een stuk ingewikkelder, zo'n verhuurd huis. :D Vroeger was ik in een kwartiertje klaar.

Ik zou alleen nog wel antwoord willen op de vraag welke 'verkoopwaarde' ik moet invullen. Is dat de WOZ of moet ik schatten wat de woning op dat moment zou hebben opgebracht? Niet dat het uitmaakt voor wat ik moet betalen, want ik heb hoe dan ook een negatieve overwaarde.

[ Bericht 23% gewijzigd door RubyTuesday op 05-03-2011 23:34:33 ]
  zaterdag 5 maart 2011 @ 23:36:51 #30
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93709287
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 23:27 schreef RubyTuesday het volgende:
Okee, dan ben ik er helemaal uit volgens mij. Dank voor je hulp. :) Ik hoef gelukkig minder terug te betalen dan ik vreesde. :)

Maakt de aangifte toch een stuk ingewikkelder, zo'n verhuurd huis. :D Vroeger was ik in een kwartiertje klaar.

Ik zou alleen nog wel antwoord willen op de vraag welke 'verkoopwaarde' ik moet invullen. Is dat de WOZ of moet ik schatten wat de woning op dat moment zou hebben opgebracht? Niet dat het uitmaakt voor wat ik moet betalen, want ik heb hoe dan ook een negatieve overwaarde.
De verkoopwaarde op het moment van vervreemding. En dat zal inderdaad een (reële) schatting zijn.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 6 maart 2011 @ 09:28:47 #31
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_93718226
quote:
Op zaterdag 5 maart 2011 22:25 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

De ontslagvergoeding zit toch verwerkt in je jaaropgave? Ik neem aan dat de werkgever er ook loonheffing op heeft ingehouden.
Ja, dat klopt. Maar als ik het totaalbedrag van de jaaropgave invul bij "loon" berekent het aangifteprogramma automatisch de arbeidskorting en IACK over het hele bedrag. Maar arbeidskorting en IACK gelden alleen voor loon uit tegenwoordige arbeid, en daar valt een ontslagvergoeding in principe niet onder. Het kan zijn dat de Belastingdienst daar een uitzondering voor maakt, maar daar kan ik geen info over vinden. Voor de loonheffing worden ontslagvergoedingen belast volgens de groene tabel, dus daar heb je ook niets aan qua info. Het onderscheid tussen inkomsten uit tegenwoordige en inkomsten uit vroegere dienstbetrekking zoals dat vroeger in de aangifte zat vond ik duidelijker.
Never explain, never apologize.
  zondag 6 maart 2011 @ 11:06:25 #32
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93719861
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 09:28 schreef Lurf het volgende:

[..]

Ja, dat klopt. Maar als ik het totaalbedrag van de jaaropgave invul bij "loon" berekent het aangifteprogramma automatisch de arbeidskorting en IACK over het hele bedrag. Maar arbeidskorting en IACK gelden alleen voor loon uit tegenwoordige arbeid, en daar valt een ontslagvergoeding in principe niet onder. Het kan zijn dat de Belastingdienst daar een uitzondering voor maakt, maar daar kan ik geen info over vinden. Voor de loonheffing worden ontslagvergoedingen belast volgens de groene tabel, dus daar heb je ook niets aan qua info. Het onderscheid tussen inkomsten uit tegenwoordige en inkomsten uit vroegere dienstbetrekking zoals dat vroeger in de aangifte zat vond ik duidelijker.
Nogmaals: dat verschil is er nog steeds. Alleen is het anders genoemd (AOW, pensioen, lijfrente, WAO, WIA, WW, Anw, bijstand en andere uitkeringen) dan vroeger.
Maar als je werkgever je ontslaguitkering heeft verwerkt in de jaaropgave, heeft ie waarschijnlijk ook de witte tabel toegepast. Of de belastingdienst er moeilijk over gaat doen als jij dit gaat splitsen, durf ik niet te zeggen. Maar aangezien ze de link niet kunnen leggen tussen je aangifte en de opgaven van de werkgever kan ik me voorstellen dat je een vragenbrief kan verwachten.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_93723278
Moet je box 3 invullen als je maar een gering bedrag spaargeld hebt? Sowieso onder 20k, kan ik het dan gewoon met nee beantwoorden?
  zondag 6 maart 2011 @ 13:06:35 #34
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_93723293
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 13:06 schreef brulaap112 het volgende:
Moet je box 3 invullen als je maar een gering bedrag spaargeld hebt? Sowieso onder 20k, kan ik het dan gewoon met nee beantwoorden?
yep
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_93723344
Ja op 1ste of 2de deel van mijn vraag ;)
  zondag 6 maart 2011 @ 13:09:37 #36
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_93723409
ja je kan nee invullen :P
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 6 maart 2011 @ 13:13:17 #37
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_93723524
trouwens een tip voor diegenen die reiskosten ontvangen maar dit niet dekkend is voor de kosten die je maakt, het kan lonend zijn om te berekenen hoeveel kilometer het is, dit in te vullen en in te vullen hoeveel je ontvangen hebt van je werkgever. Dit scheelde mij 112 euro in 2009 (net ingevuld :@ ) die ik terug krijg van de belastingdienst.
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_93723596
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 13:13 schreef The_Hives het volgende:
trouwens een tip voor diegenen die reiskosten ontvangen maar dit niet dekkend is voor de kosten die je maakt, het kan lonend zijn om te berekenen hoeveel kilometer het is, dit in te vullen en in te vullen hoeveel je ontvangen hebt van je werkgever. Dit scheelde mij 112 euro in 2009 (net ingevuld :@ ) die ik terug krijg van de belastingdienst.
Alleen met ov (verklaring) volgens mij.. Niet?
  zondag 6 maart 2011 @ 13:16:42 #39
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93723663
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 13:15 schreef brulaap112 het volgende:

[..]

Alleen met ov (verklaring) volgens mij.. Niet?
Inderdaad. Alleen reizen met het OV kun je verwerken in je aangifte.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 6 maart 2011 @ 13:21:04 #40
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_93723800
klopt, die verklaring heb ik niet, maar als ze bewijs willen zien, overhandig ik wel rekeningafschriften van de maandtrajectkaarten die ik gekocht heb. Zo heb ik dat ook een paar jaar geleden gedaan voor mijn studiekosten. Had geen bonnen meer van de boeken die ik gekocht heb, maar rekeningafschriften waren toen voldoende. Ik ga er eigenlijk van uit dat dit nu ook genoeg is :P
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 6 maart 2011 @ 13:25:07 #41
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_93723926
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 13:21 schreef The_Hives het volgende:
klopt, die verklaring heb ik niet, maar als ze bewijs willen zien, overhandig ik wel rekeningafschriften van de maandtrajectkaarten die ik gekocht heb. Zo heb ik dat ook een paar jaar geleden gedaan voor mijn studiekosten. Had geen bonnen meer van de boeken die ik gekocht heb, maar rekeningafschriften waren toen voldoende. Ik ga er eigenlijk van uit dat dit nu ook genoeg is :P
je hebt alleen in je eerdere post niet staan dat het om het OV gaat. Dus vandaar dat je dit antwoord krijgt.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 6 maart 2011 @ 14:43:16 #42
286575 Roces18
Chef de party
pi_93726500
Hey schatjes ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Als ik bij studie kijk, dan heb ik bijvoorbeeld over een heel jaar aangestreept en dan komt er een normbedrag per maand waar ik niet over heen kan?

Ik bedoel dan boekenkosten, lesgeld e.d. Kan ik dat nergens toevoegen of zit ik vast aan dat normbedrag wat ik overigens absurd vind want stel dat iemand onwijs weinig kosten heeft dan krijgt die evenveel als bijvoorbeeld een rechtenstudent..
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zondag 6 maart 2011 @ 14:50:41 #43
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93726718
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 14:43 schreef Roces18 het volgende:
Hey schatjes ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Als ik bij studie kijk, dan heb ik bijvoorbeeld over een heel jaar aangestreept en dan komt er een normbedrag per maand waar ik niet over heen kan?

Ik bedoel dan boekenkosten, lesgeld e.d. Kan ik dat nergens toevoegen of zit ik vast aan dat normbedrag wat ik overigens absurd vind want stel dat iemand onwijs weinig kosten heeft dan krijgt die evenveel als bijvoorbeeld een rechtenstudent..
Je zit vast aan het normbedrag.
Als je meer dan twee keer het normbedrag aan kosten hebt, kun je dit wel vermelden.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_93728241
Oké, ik heb dus net ff digitaal aangifte gedaan.

Klopt het dat het pdf-bestand dat je als "bewijs" kunt downloaden nadat de gegevens verzonden zijn er heel anders uitziet vergeleken met vorig jaar? En dat het kenmerk er niet opstaat???
pi_93728773
Krijg 775 terug :o Had ik niet verwacht!

De enige inkomsten die ik gehad heb ik 2010 was rond de 500 euro aan stagevergoeding en nog een maand salaris van m'n nieuwe vaste baan op de valreep (1 december begonnen). Heb het automatisch laten invullen, de getallen kloppen met mijn jaaropgaaf, maar toch vertrouw ik het niet. Zou ik zo veel krijgen omdat ik onder een bepaald inkomen zat voor dat jaar?

Ga maar even bellen als het eenmaal gestort is voordat ik het uitgeef :P
pi_93728935
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 15:50 schreef ice_9 het volgende:
Krijg 775 terug :o Had ik niet verwacht!

De enige inkomsten die ik gehad heb ik 2010 was rond de 500 euro aan stagevergoeding en nog een maand salaris van m'n nieuwe vaste baan op de valreep (1 december begonnen). Heb het automatisch laten invullen, de getallen kloppen met mijn jaaropgaaf, maar toch vertrouw ik het niet. Zou ik zo veel krijgen omdat ik onder een bepaald inkomen zat voor dat jaar?

Ga maar even bellen als het eenmaal gestort is voordat ik het uitgeef :P
Waarom zou het niet kloppen? Waarschijnlijk krijg je alle belasting terug die je werkgever voor je afgedragen heeft.
pi_93729002
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 15:50 schreef ice_9 het volgende:
Krijg 775 terug :o Had ik niet verwacht!

De enige inkomsten die ik gehad heb ik 2010 was rond de 500 euro aan stagevergoeding en nog een maand salaris van m'n nieuwe vaste baan op de valreep (1 december begonnen). Heb het automatisch laten invullen, de getallen kloppen met mijn jaaropgaaf, maar toch vertrouw ik het niet. Zou ik zo veel krijgen omdat ik onder een bepaald inkomen zat voor dat jaar?

Ga maar even bellen als het eenmaal gestort is voordat ik het uitgeef :P
http://www.belastingdiens(...)t-24.html#P384_26010
  zondag 6 maart 2011 @ 16:00:12 #48
286575 Roces18
Chef de party
pi_93729149
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 14:50 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je zit vast aan het normbedrag.
Als je meer dan twee keer het normbedrag aan kosten hebt, kun je dit wel vermelden.
- edit - hier staat:

September tot December normbedrag van 786.
Studiefinanciering van 382 gaat eraf en kom ik op 404 uit. De drempel lag op 500 dus daarvan kreeg ik niks.

Bij deze vraag: Zijn de herrekende studiekosten over 2010 hoger dan 1572 2x het normbedrag) heb ik nee op ingevuld. Terwijl mijn overige studiekosten rond de 1300 bedroegen... Dus dan zou ik alsnog niet meer krijgen??
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_93729367
Net een poging gedaan om mijn aangifte in te vullen, maar ik loop al vast voor box 1:s...

Ik moet invullen:
-aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten.
-kosten voor onderhoud of verbouwing.


Ik heb halverwege 2010 een huisje gekocht (geen verkocht), een hypotheek afgesloten van 147.000 (incl. 5.000 bouwdepot) voor een huis dat 129.500 kostte.

Verder heb ik een uitgebreide, ingewikkelde rekening liggen van de notaris met twee totaalbedragen 141.093,34 (links) en 141.191,50 (rechts). 98,16 kreeg ik daarvan dus terug.

Ik heb al heel wat lopen googelen, maar ik begrijp niet wat ik nu precies bij elkaar op mag tellen en (waar) moet invullen.

Een paar vragen waardoor ik al niet verder kom:
- Moet ik die 129.500 ook bij de eerste optie optellen?
- Moet ik die 5.000 bouwdepot ook bij de eerste optie optellen?
- Ik neem aan dat ik bij optie 2 alleen die 5.000 aan het bouwdepot moet neerzetten. Klopt dat? Wel heb ik nog niet alles opgemaakt, moet ik daarom wat anders invullen?

Verder heb ik op de notarisrekening de volgende zaken (die dan ook nog eens verder gespecificeerd zijn) staan. Welke mogen er nu precies bij optie 1 worden opgeteld?
- Koopsom(men)
- Roerende goederen
-Verrekening zakelijke lasten
- Kosten akte van levering
- Kosten hypotheekakte
- Overige kosten
- Kosten derden (4x:De Hypotheker, 2x Cardif Schadeverzekeringen (lang verhaal), Calcant Vastgoed Makelaars)
- Hypotheek

Alles is dus nog verder gespecificeerd, maar als ik bijvoorbeeld ergens lees dat je de ' kosten akte van levering' erbij mag optellen, kan ik er dan van uitgaan dat ik alleen naar het eindbedrag van dat rijtje hoef te kijken?

Sorry voor de uitgebreide vraag, maar wellicht zit hier een belastingdienstwhizzkid voor wie dit gesneden koek is.

Of zal ik maar een belastingadviseur inschakelen:s.....
pi_93730950
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 16:05 schreef Marlbora het volgende:
Net een poging gedaan om mijn aangifte in te vullen, maar ik loop al vast voor box 1:s...

Ik moet invullen:
-aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten.
-kosten voor onderhoud of verbouwing.


Ik heb halverwege 2010 een huisje gekocht (geen verkocht), een hypotheek afgesloten van 147.000 (incl. 5.000 bouwdepot) voor een huis dat 129.500 kostte.

Verder heb ik een uitgebreide, ingewikkelde rekening liggen van de notaris met twee totaalbedragen 141.093,34 (links) en 141.191,50 (rechts). 98,16 kreeg ik daarvan dus terug.

Ik heb al heel wat lopen googelen, maar ik begrijp niet wat ik nu precies bij elkaar op mag tellen en (waar) moet invullen.

Een paar vragen waardoor ik al niet verder kom:
- Moet ik die 129.500 ook bij de eerste optie optellen?
- Moet ik die 5.000 bouwdepot ook bij de eerste optie optellen?
- Ik neem aan dat ik bij optie 2 alleen die 5.000 aan het bouwdepot moet neerzetten. Klopt dat? Wel heb ik nog niet alles opgemaakt, moet ik daarom wat anders invullen?

Verder heb ik op de notarisrekening de volgende zaken (die dan ook nog eens verder gespecificeerd zijn) staan. Welke mogen er nu precies bij optie 1 worden opgeteld?
- Koopsom(men)
- Roerende goederen
-Verrekening zakelijke lasten
- Kosten akte van levering
- Kosten hypotheekakte
- Overige kosten
- Kosten derden (4x:De Hypotheker, 2x Cardif Schadeverzekeringen (lang verhaal), Calcant Vastgoed Makelaars)
- Hypotheek

Alles is dus nog verder gespecificeerd, maar als ik bijvoorbeeld ergens lees dat je de ' kosten akte van levering' erbij mag optellen, kan ik er dan van uitgaan dat ik alleen naar het eindbedrag van dat rijtje hoef te kijken?

Sorry voor de uitgebreide vraag, maar wellicht zit hier een belastingdienstwhizzkid voor wie dit gesneden koek is.

Of zal ik maar een belastingadviseur inschakelen:s.....
Je moet het gewoon zo invullen dat het jou het meeste oplevert. :P

En als de belastingdienst er dan op terugkomt dan zeg je "Owwwwwhhhhhhh... werkt dat zooooooooo! Ja jullie hebben het ook zo ingewikkeld gemaakt, niet zo gek dus dat ik het verkeerd ingevuld heb!". 8)7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')