Dat levert sowieso meer geld op. Reken maar uit. Aftrekken bij die vriendin levert niks extra op. Aftrekken bij hemzelf wel.quote:
Hoe kun je dat zeggen zonder de aangifte van hem te kennen?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 18:57 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Dat levert sowieso meer geld op. Reken maar uit. Aftrekken bij die vriendin levert niks extra op. Aftrekken bij hemzelf wel.
Per rekening geef je apart het saldo op. Loop gewoon het aangifteprogramma door, dan wijst de rest zich vanzelf.quote:Op zondag 13 maart 2011 12:55 schreef Charmian het volgende:
Een simpel vraagje: moet je bank- spaartegoeden met hetzelfde rekeningnummer apart opgeven of kun je ze optellen?
Je moet ook de gegevens van je nieuwe woning opgeven.quote:Op zondag 13 maart 2011 13:43 schreef CloudStrifeNL het volgende:
Ik kom er niet uit, helaas.
Mijn situatie:
• In 2010 heb ik een nieuwbouwhuis gekocht. Deze wordt eind dit jaar (okt 2011) opgeleverd. Alle financiëlegegevens hierover heb ik op papier, van hypotheekbedrag, notariskosten tot de WOZ waarde in 2010.
• Op dit moment ben ik nog thuiswonend.
Nu begint het belastingaangifteprogramma telkens te zeuren met wat in 2010 mijn hoofdwoning was, en daar moet ik o.a. ook WOZ waarde voor invullen etc. Het feit is dat ik thuiswonend ben, maar kan dat in het programma nergens kwijt.
Iemand een gelijksoortige situatie als mij?
Oh ja, ik zie het veld staan. Ik ga er verder mee aan de slag. Thanks.quote:Op zondag 13 maart 2011 13:57 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je moet ook de gegevens van je nieuwe woning opgeven.
En daarnaast gebruik maken van het veld met bijzondere situaties.
Ik heb die korting sowieso al, zit verrekend met mijn loonheffingquote:Op zaterdag 12 maart 2011 18:30 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik wel. Maar ik snap niet dat hij het per se bij z'n vriendin wil aftrekken. Waarom niet gewoon bij hem zelf?
Ik heb het al 3x ingevuld in dat programma, maar ik krijg het maar niet voor elkaar die 1700 bij haar terug te krijgen, ondanks dat haar verzamelinkomen (door mijn studiekosten) wel onder de 6000 valt? Maar die 1700 is natuurlijk bij inkomen van 0, en zij heeft wel wat inkomen, zal dat de reden zijn? (ook dat ik 34%/42% af kan trekken van die 3k.)quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:46 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De makkelijkste manier om er achter te komen is: vul het aangifteprogramma in.
En ja, als je aftrekposten kunt verdelen, kun je op die manier nog gebruik maken van de heffingskortingen. (Zolang de partner maar voldoende belasting betaald.)
De vraag is alleen of het voor jullie wel interessant is omdat ze niet de volledige heffingskorting terug krijgt maar jij wel 34% van de aftrekpost.
Schuiven en rekenen dus.
Omdat ze zelf ook een deel van de heffingskorting gebruikt natuurlijk. Ze heeft immers nog een inkomen te belasten, ook na de aftrekposten.quote:Op zondag 13 maart 2011 15:50 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb die korting sowieso al, zit verrekend met mijn loonheffing. Echter heeft zij er geen recht op, want zij zit boven de grens van 6000 bruto per jaar. MAAR die grens kan wel gehaald worden als ik mijn studiekosten bij haar aftrek (tenminste, dat is mijn hypothese).
[..]
Ik heb het al 3x ingevuld in dat programma, maar ik krijg het maar niet voor elkaar die 1700 bij haar terug te krijgen, ondanks dat haar verzamelinkomen (door mijn studiekosten) wel onder de 6000 valt? Vandaar mijn vraag, hoe dat dan precies werkt?
Nee, ook het bouwdepot valt in box 1. De rente die je hebt ontvangen op het bouwdepot moet je aftrekken van de betaalde rente van de schuld.quote:Op zondag 13 maart 2011 16:41 schreef DIJK het volgende:
Ik zoek even bevestiging voor mijn aanname.
Ik heb een bouw depot geopend op 15/06/2010. (voor nieuwbouwwoning)
Als ik het goed begrijp valt de schuld vanaf dat moment in box 1 en het bedrag in "depot" t/m 15/12/2010 in box 3 (en daarna pas in box 1). Aldus kan ik de betaalde rente t/m 15/12/2010 volledig aftrekken en dien ik slechts de betaalde rente vanaf 15/12/2010 te salderen met de ontvangen rente over het depot vanaf 15/12/2010.
Is dit juist?
Aha dat is jammer. Misschien ook wel logischquote:Op zondag 13 maart 2011 17:17 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, ook het bouwdepot valt in box 1. De rente die je hebt ontvangen op het bouwdepot moet je aftrekken van de betaalde rente van de schuld.
quote:Bouwdepot:
Er kan ook gekozen worden het geld van de financiering op een bouwdepot, een rekening speciaal geopend voor de verbouwing, te storten. Bij het gebruik van een bouwdepot zal de verbouwing langer mogen duren dan zes maanden, maar maximaal twee jaar. Zowel de lening als het bouwdepot moeten dan aangegeven worden in box 1. De betaalde rente moet dus gesaldeerd worden met de ontvangen rente. Voor de eerste zes maanden heeft de staatssecretaris hier middels een besluit van 10 juni 2010 (nr. DGB2010/921) een uitzondering op gemaakt. Een bouwdepot wordt zo in de eerste zes maanden gelijk behandeld met een spaarrekening. Dit betekent dat in de eerste zes maanden de betaalde rente niet gesaldeerd hoeft te worden met de ontvangen rente. De lening valt dus ook de eerste zes maanden gewoon in box 1 en het bouwdepot wordt deze maanden aangegeven in box 3. Na zes maanden blijft de lening in box 1 en wordt ook het bouwdepot in box 1 aangegeven.
Eerlijk gezegd heb ik dat besluit gemist.quote:Op zondag 13 maart 2011 17:29 schreef DIJK het volgende:
[..]
Aha dat is jammer. Misschien ook wel logisch
Dus wat hier http://zopuntnl.blogspot.(...)-zich-af-of-het.html staat klopt niet?
(of ik begrijp het niet goed)
[..]
Als je bedoelt het vakje waar je het ontvangen bedrag stufi af moet halen van je studiekosten/normbedrag: Neen.quote:Op maandag 14 maart 2011 12:46 schreef sk888er het volgende:
Bij de post studiefinanciering, moet hier ook de OV-lening worden ingevuld?
Ja die bedoel ikquote:Op maandag 14 maart 2011 12:50 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als je bedoelt het vakje waar je het ontvangen bedrag stufi af moet halen van je studiekosten/normbedrag: Neen.
Nee, deze hoef je niet op te geven.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:52 schreef BettyWeter het volgende:
Ik ben de belastingaangifte van mijn moeder aan het invullen en nu kom ik er niet helemaal uit bij Box 3. Ze heeft een hypotheek en bij die hypotheek is voor het aflossingsvrije deel een levensverzekering afgesloten. De waarde van deze polis is momenteel iets van 7700 euro. Moet dit worden opgegeven bij 'niet vrijgestelde kapitaalverzekeringen' ? Ik heb al gebeld met de belastingtelefoon, maar na 2x 40 minuten in de wacht heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord.
Bellen met de belastingdienst. Die kunnen zien of er een aangifte is ontvangen of niet.quote:Op maandag 14 maart 2011 21:08 schreef Miezziej het volgende:
Eigenlijk een vraagje over 2009...
Ik weet niet of er aangifte is gedaan voor mij in 2009. Ik zou wel wat geld terug krijgen, dus ik wil nu alsnog aangifte doen over 2009...
Mijn moeder verzorgde mijn aangifte over 2009 maar zij zei dat ik niets terug zou krijgen (dat klopt dus niet) en ze weet dus niet meer of er uberhaupt aangifte is gedaan (vrouwen..)
Dus ik wil weten of ik ergens kan zien of de aangifte over 2009 wel is gedaan of niet.
Ja. De eigenwoningschuld is voor 50% van jou (aangenomen dat de woning 50/50 is gekocht).quote:Op dinsdag 15 maart 2011 01:11 schreef Ralphmeister het volgende:
Zonder fiscaal partner, en toch samen een huis gekocht, moet je dan de eigenwoningschuld ook door twee delen?
En dus ook het eigenwoningforfait en de betaalde rente.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 01:19 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja. De eigenwoningschuld is voor 50% van jou (aangenomen dat de woning 50/50 is gekocht).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |