Ja die bedoel ikquote:Op maandag 14 maart 2011 12:50 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als je bedoelt het vakje waar je het ontvangen bedrag stufi af moet halen van je studiekosten/normbedrag: Neen.
Nee, deze hoef je niet op te geven.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:52 schreef BettyWeter het volgende:
Ik ben de belastingaangifte van mijn moeder aan het invullen en nu kom ik er niet helemaal uit bij Box 3. Ze heeft een hypotheek en bij die hypotheek is voor het aflossingsvrije deel een levensverzekering afgesloten. De waarde van deze polis is momenteel iets van 7700 euro. Moet dit worden opgegeven bij 'niet vrijgestelde kapitaalverzekeringen' ? Ik heb al gebeld met de belastingtelefoon, maar na 2x 40 minuten in de wacht heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord.
Bellen met de belastingdienst. Die kunnen zien of er een aangifte is ontvangen of niet.quote:Op maandag 14 maart 2011 21:08 schreef Miezziej het volgende:
Eigenlijk een vraagje over 2009...
Ik weet niet of er aangifte is gedaan voor mij in 2009. Ik zou wel wat geld terug krijgen, dus ik wil nu alsnog aangifte doen over 2009...
Mijn moeder verzorgde mijn aangifte over 2009 maar zij zei dat ik niets terug zou krijgen (dat klopt dus niet) en ze weet dus niet meer of er uberhaupt aangifte is gedaan (vrouwen..)
Dus ik wil weten of ik ergens kan zien of de aangifte over 2009 wel is gedaan of niet.
Ja. De eigenwoningschuld is voor 50% van jou (aangenomen dat de woning 50/50 is gekocht).quote:Op dinsdag 15 maart 2011 01:11 schreef Ralphmeister het volgende:
Zonder fiscaal partner, en toch samen een huis gekocht, moet je dan de eigenwoningschuld ook door twee delen?
En dus ook het eigenwoningforfait en de betaalde rente.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 01:19 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja. De eigenwoningschuld is voor 50% van jou (aangenomen dat de woning 50/50 is gekocht).
Ok thx, dat vermoedde ik al. Maar ik word bijzonder neurotisch van dit soort dingen, dus alles moet gecheckt en gedubbelcheckt wordenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 09:17 schreef Lienekien het volgende:
Levensloopverlofkorting is van toepassing als je in het aangiftejaar hebt opgenomen uit je levensloopregeling. Nou gok ik zomaar dat dit bij jou niet van toepassing is.
Thanks, maar kun je dit misschien onderbouwen? Is dat omdat dit een Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW) is? Dan zou hij namelijk wel opgevoerd moeten worden omdat de waarde hoger is dan 6700 euro.quote:Op maandag 14 maart 2011 21:15 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, deze hoef je niet op te geven.
Studie met studiefinanciering -> werkt met normbedragen. Staat ook in de '?' ervoor. Dat bedrag is gewoon een standaard normbedrag dus.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 09:14 schreef Viking84 het volgende:
Hola!
Ik heb net het aangifteformulier even bekeken en ik heb een paar vragen. Ik hoop dat iemand hier daar antwoord op kan geven
- Van januari t/m augustus 2010 heb ik gestudeerd. Ik heb in die periode een basisbeurs en een prestatiebeurs ontvangen + OV en een aanvullende lening. Er staat een bepaald bedrag vermeld, maar ik kan nergens terugvinden (op de site van de DUO) of dat bedrag klopt. Is het belangrijk dat dit klopt? Er hoeft toch geen belasting te worden betaald over studiefinanciering?
Aangezien jij een studie met studiefinanciering volgde maakt dit niets uit. Ze gaan uit van een forfaitair bedrag aan kosten. Je daadwerkelijke kosten maken niets uit, tenzij die 2x de normbedragen zijn (~¤ 4.500)quote:- Studiekosten. Wat valt hieronder? Collegegeld en studieboeken? Moet ik daar ook een bewijs van hebben?
Jaquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:53 schreef SnuggLe het volgende:
Kan mijn IBG-schuld in Box 3 als schuld worden opgegeven, als tegenhanger van de spaar/beleggingsgelden die ik heb?
Kosten voor de website niet iig, die lens durf ik zo niet te zeggen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:14 schreef SnuggLe het volgende:
Dank, zag hem even niet. Dat scheelt dan weer wat belasting.
Nog een vraag; heb een opleiding bij de foto-academie gedaan. Kom daarmee boven de 500 drempel. Mag ik ook een telezoomlens die ik eigenlijk speciaal voor de opleiding heb gekocht onder studiekosten brengen? En de kosten voor het maken van een eigen fotowebsite? Neem aan van niet, maar ik check het toch even.
Ok, thanksquote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:27 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Studie met studiefinanciering -> werkt met normbedragen. Staat ook in de '?' ervoor. Dat bedrag is gewoon een standaard normbedrag dus.
[..]
Aangezien jij een studie met studiefinanciering volgde maakt dit niets uit. Ze gaan uit van een forfaitair bedrag aan kosten. Je daadwerkelijke kosten maken niets uit, tenzij die 2x de normbedragen zijn (~¤ 4.500)
Heb eerst het aangifte programma gedownload en geïnstalleerd, daarna vraagt het programma of je de opgave wil downloaden/ automatisch wil invullen. Dit ook gedaan, met je DigiD download je dan de opgaaf van jezelf, die van je partner komt er half bij als je zijn/ haar DigiD niet gebruikt. Dit wordt dan automatisch ingevuld in het aangifte programma en kun je daarna controleren/ aanpassen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:23 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik hoorde dat je nu een vooraf ingevulde aangifte kan doen via belastingdienst.nl en dat je dan zelf deze bij moet vullen. Heeft er iemand ervaring mee? Ik ga dit jaar voor het eerst zelf mijn belastingaangifte doen omdat degene die het altijd voor mij deed altijd te laat is en dan weer uitstel vraagt.
Of zeggen jullie van het is niet te doen, kijk of je iemand kan vinden die het alsnog voor je doet?
Eigenlijk is het gewoon heffingskorting. Geen idee wat de verdere voorwaarden zijn behalve (bijna) niet werken en samenwonend. (Max. 1.700 euro ofzo, in 2010)quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:03 schreef SnuggLe het volgende:
Aanrechtsubsidie? Tell me...hoe, wie, wat...hoeveel?
Uw eigen inkomen in 2011 is lager dan ¤ 6.320.quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:03 schreef SnuggLe het volgende:
Aanrechtsubsidie? Tell me...hoe, wie, wat...hoeveel?
afschrijving van duurzame goederen zoals een computerquote:Op woensdag 16 maart 2011 21:14 schreef SnuggLe het volgende:
Dank, zag hem even niet. Dat scheelt dan weer wat belasting.
Nog een vraag; heb een opleiding bij de foto-academie gedaan. Kom daarmee boven de 500 drempel. Mag ik ook een telezoomlens die ik eigenlijk speciaal voor de opleiding heb gekocht onder studiekosten brengen? En de kosten voor het maken van een eigen fotowebsite? Neem aan van niet, maar ik check het toch even.
De lening geldt inderdaad niet als ontvangen studiefinanciering. Je hoeft alleen maar je basisbeurs + prestatiebeurs op te geven.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:24 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ok, thanks
Ik ontving gewoon de basisbeurs en de prestatiebeurs + een aangepaste lening. Ik neem aan dat ik de lening niet hoef op te geven, dus dat zou betekenen dat het normbedrag gewoon klopt?
En ik heb ook een schuld bij de IB-groep. Kan ik die ook opgeven of pas vanaf het moment dat ik ga terugbetalen? (dat doe ik nu nog niet nml)
Gewoon proberen en als het niet lukt hier de vragen stellen of de juiste mensen een PM sturen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:23 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik hoorde dat je nu een vooraf ingevulde aangifte kan doen via belastingdienst.nl en dat je dan zelf deze bij moet vullen. Heeft er iemand ervaring mee? Ik ga dit jaar voor het eerst zelf mijn belastingaangifte doen omdat degene die het altijd voor mij deed altijd te laat is en dan weer uitstel vraagt.
Of zeggen jullie van het is niet te doen, kijk of je iemand kan vinden die het alsnog voor je doet?
Je google is kapot?quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:03 schreef SnuggLe het volgende:
Aanrechtsubsidie? Tell me...hoe, wie, wat...hoeveel?
Is onzin, niet aftrekbaar.quote:Op donderdag 17 maart 2011 21:11 schreef xaban06 het volgende:
Afgelopen jaar (2010) getrouwd, rond de EUR 10.000 uitgegeven aan de bruiloft. Mij werd geadviseerd om alle bonnen/facturen te bewaren, omdat een deel aftrekbaar zou zijn. Ik geloof er zelf geen snars van. Wie weet hier meer over?
Wel handigquote:Op donderdag 17 maart 2011 14:54 schreef Shugosha het volgende:
[..]
afschrijving van duurzame goederen zoals een computer
U kunt deze afschrijvingen alleen als kosten aftrekken als u
dat goed ook gebruikt voor uw studie of opleiding.
Dus ja zolang je het maar voor de opleiding gebruikt hebt.
Source: http://download.belasting(...)2010_ib2751t02fd.pdf
Trouwen is fiscaal gewoon niet aantrekkelijk.quote:Op donderdag 17 maart 2011 21:11 schreef xaban06 het volgende:
Afgelopen jaar (2010) getrouwd, rond de EUR 10.000 uitgegeven aan de bruiloft. Mij werd geadviseerd om alle bonnen/facturen te bewaren, omdat een deel aftrekbaar zou zijn. Ik geloof er zelf geen snars van. Wie weet hier meer over?
ow.. Nou dat was een kort huwelijk danquote:Op donderdag 17 maart 2011 23:45 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Trouwen is fiscaal gewoon niet aantrekkelijk.
Dan kom je bij mijn weten niet eens bij de vraag van de schulden uit (correct me if I'm wrong)quote:Op vrijdag 18 maart 2011 01:06 schreef du_ke het volgende:
Als je saldo op je rekeningen minder is dan die 20.661 heeft het toch geen nut je studieschuld op te voeren? En moet je in die box drie ook je eigen huis opvoeren? Dat zit toch al in het deel waar je de WOZ waarde opgeeft?
Leek mij ook al hoorquote:Op vrijdag 18 maart 2011 06:44 schreef Uw_ergste_nachtmerrie het volgende:
[..]
Dan kom je bij mijn weten niet eens bij de vraag van de schulden uit (correct me if I'm wrong)
Je eigen huis voer je al in box 1 op, die mag je dus niet in box 3 nog eens opvoeren.
quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:31 schreef Dunckie het volgende:
Ik lees overal dat je wanneer je voor 1 april aangifte doet de teruggave voor 1 juni juli tegemoet kunt zien. Hoe zit het als je uitstel aanvraagt en ergens in april aangifte doet? Binnen wat voor termijn kun je dan je teruggaaf verwachten? (eenmanszaak + prive aangifte)
Stel nou dat jij je spaargeld op 31 december 2009 in een nieuw huis stopt, dan hoef je daar in 2010 geen belasting meer over te betalen. Dus die datum is wel belangrijk. Zal in de praktijk wel niet zo heel vaak voorkomen..quote:Op vrijdag 18 maart 2011 19:04 schreef Qwerty911 het volgende:
Ik vroeg me trouwens, puur uit interesse, af waarom de fiscus eigenlijk wil dat je je vermogen op 1/1 en 31/12 invult. Het vermogen op 1/1 kunnen ze in principe toch uit je vorige aangifte halen. Dit uiteraard als je al langer aangifte doet. Of kun je op een of andere manier verschillen krijgen dus 31-12-2009 en 1-1-2010?
Zou me overigens niets verbazen als een verschil daarin een leuke 'automatische check' van de fiscus is..
Goeie vraag! Ik heb dezelfde vraag. En uitstel vragen dat kan toch digitaal, althans dat heb ik me laten vertellen?quote:
Er zijn andere redenen die een huwelijk wel aantrekkelijk maken.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 00:15 schreef Nizno het volgende:
[..]
ow.. Nou dat was een kort huwelijk dan
de vraag is er boven al beantwoord.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 20:18 schreef samara het volgende:
[..]
Goeie vraag! Ik heb dezelfde vraag. En uitstel vragen dat kan toch digitaal, althans dat heb ik me laten vertellen?
ow?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 20:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Er zijn andere redenen die een huwelijk wel aantrekkelijk maken.
Staat bij box 1 Werk en Woning (bovenaan in het menu) wel je inkomen ingevuld? Anders daar gewoon je inkomen alsnog invullen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:15 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Ik heb de vooraf ingevulde gegevens door de BD gedownload en ben nu bezig met de elektronische aangifte. Als ik kijk bij 'overzicht van de aangifte' staat het verzamelinkomen op 0. Dit is niet goed maar ik kan het niet aanpassen?
Heb je de ingevulde gegevens (jaaropgaven, aftrekposten) wel gecontroleerd?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:15 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Ik heb de vooraf ingevulde gegevens door de BD gedownload en ben nu bezig met de elektronische aangifte. Als ik kijk bij 'overzicht van de aangifte' staat het verzamelinkomen op 0. Dit is niet goed maar ik kan het niet aanpassen?
De site van de belastingdienst zelf zegt:quote:Op zaterdag 19 maart 2011 16:57 schreef trovey het volgende:
Ik heb i.v.m. een hartkwaal vorig jaar een fiets met trapondersteuning gekocht omdat ik op een gewone fiets niet meer verder kom dan een paar honderd meter zonder af te moeten stappen omdat ik buiten adem ben. Ik ben volledig afgekeurd en dat is ook bekend bij de Belastingdienst. Bestaat er de mogelijkheid om die fiets af te trekken bij de aangifte of is dit niet mogelijk? Ik probeer al een tijdje de Belastingdienst te benaderen maar kan er niet doorkomen maar wellicht heeft hier iemand genoeg verstand van zaken die me een antwoord kan geven. Alvast bedankt.
Ik zou zeggen: gewoon aftrekken. En als ze het er niet mee eens zijn, krijg je wel een vragenbrief.quote:U mag de kosten voor bepaalde hulpmiddelen aftrekken. Hulpmiddelen zijn voorzieningen of apparaten waardoor u de normale lichaamsfuncties kunt uitoefenen, wat u anders niet kunt.
Ik ga het gewoon proberenquote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:15 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De site van de belastingdienst zelf zegt:
[..]
Ik zou zeggen: gewoon aftrekken. En als ze het er niet mee eens zijn, krijg je wel een vragenbrief.
Ik zou er, gezien de toelichting van de fiscus zelf, ook geen moeite mee hebben om het op te voeren. M.i. zit het in jouw geval niet eens in het grijze gebied.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:17 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik ga het gewoon proberen...niet geschoten is altijd mis en zo'n fiets is een behoorlijke aftrekpost.
Ik zou er idd ook geen enkele moeite mee hebben.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:18 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik zou er, gezien de toelichting van de fiscus zelf, ook geen moeite mee hebben om het op te voeren. M.i. zit het in jouw geval niet eens in het grijze gebied.
Het probleem zit waarschijnlijk in het eigen vermogen.quote:Op zondag 20 maart 2011 16:52 schreef JohnDDD het volgende:
Ik heb net mijn hele aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers ingevuld over 2010. (Ik heb een eenmanszaak).
Bij het klikken op akkoord bij overzicht krijg ik een foutmelding: "Het saldo fiscalewinstberekening (niet ingevuld) is niet gelijk aan het saldo winst-en-verlies-rekening of aan het winstaandeel van uw ondernemingen (¤183)".
Bij mijn winst-en-verliesrekening heb ik ingevuld:
-Opbrengsten 207 euro
-Overige bedrijfskosten 24 euro
=> Saldo = 183 euro
Ik vermoed dat ik wellicht bij overzicht activa en passiva nog iets moet invullen? Die heb ik leeg gelaten...
Ik heb mijn bedrijf in augustus 2010 gestart en heb door overige bezigheden maar 2 klussen gehad, ik heb geen idee waar die activa en passiva over gaan...wat vul ik in zodat ik daar ook op 183 euro uitkom?
Edit: ik had het bij liquide middelen ingevoerd maar dan is het saldo fiscalewinstberekening ¤0. Moet ik het dan bij ondernemingsvermogen invullen? Dan krijg ik opeens wel een hoger verzamelinkomen??? Ziet hij het dan als vermogen, waarover ik belasting moet betalen ofzo? Is dat niet ene beetje raar?
Dat klinkt niet leuk.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:55 schreef belfis het volgende:
Trovey:
Hoezeer ik het u ook gun: de kosten voor de aanschaf van een elektrische fiets zijn volgens jurisprudentie helaas niet aftrekbaar. (zie hieronder). De ouderenbonden (en FNV) krijgen bij herhaling uw vraag voorgelegd evenals de vraag of de sta-op-stoel in aftrek is te nemen.Helaas niet aftrekbaar dus.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uitspraak Gerechtshof Leeuwarden dd. 29 oktober 2004 / LJN: AR5158 // BK 287/04
Electrische fiets niet aan te merken als buitengewone uitgaven (ziektekosten).
Belanghebbendes echtgenote lijdt aan de ziekte van Parkinson. In verband daarmee heeft zij een elektrische fiets met lage instap aangeschaft. De fiets is niet speciaal ten behoeve van haar aangepast. Belanghebbende voerde de kosten van de fiets op als ziektekosten (hulpmiddelen).
Het gerechtshof overwoog dat voor de kwalificatie van een hulpmiddel vereist is dat het een bijzondere hoedanigheid bezit, die meebrengt dat het alleen wordt gebruikt
door zieke en/of invalide personen, dan wel naar zijn aard en omvang een door ziekte of invaliditeit gestoorde elementaire lichaamsfunctie kan overnemen. Op grond van
de feiten kan niet worden aangenomen dat de fiets zich onderscheidt van fietsen die door gezonde mensen worden gebruikt, zodat de fiets niet als een hulpmiddel in de zin
van de buitengewone uitgavenregeling kan worden aangemerkt.
Het beroep van belanghebbende wordt verworpen.
Hof Leeuwarden 29 oktober 2004 nr 287/04 (tekst hofuitspraak)
http://zoeken.rechtspraak(...)=ar5158&u_ljn=ar5158
En in de als goed geinformeerd staande belasting - vragenrubriek van de Telegraaf: de volgende vraag:
Elektrische fiets? Regina de Valk
AMSTERDAM - Ik heb C.O.P.D. opgelopen een heb nu een elektrische fiets gekocht om maar toch te kunnen fietsen. Mag ik deze van de belasting aftrekken?
Helaas, de kosten van een elektrische fiets die u in staat stelt te blijven fietsen ondanks uw C.O.P.D. kunt u niet opvoeren als ziektekosten.
De eerste persoon die zich netjes aan de regels houdt.quote:Op zondag 20 maart 2011 17:55 schreef trovey het volgende:
[..]
Dat klinkt niet leuk.Uitspraak van het Hof is me dan wel heel duidelijk...helaas pindakaas.
Dat gaat dus weer betalen worden als ik pech heb.
Zet er idd een eigen bel op.. Dan moet dat helemaal goed komen!!quote:Op zondag 20 maart 2011 18:08 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De eerste persoon die zich netjes aan de regels houdt.
(Tip: zorg anders even dat de fiets voor jou is 'aangepast'.)
Ik heb liever duidelijkheid dan dat ik blij ben met een afrekpost en eventueel geld terug en straks de onaangename verrassing ga krijgen dat ik meer moet bijbetalen dan ooit....met WAO moet je niet zulke verrassingen krijgen.quote:Op zondag 20 maart 2011 18:08 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De eerste persoon die zich netjes aan de regels houdt.
(Tip: zorg anders even dat de fiets voor jou is 'aangepast'.)
quote:Op zondag 20 maart 2011 18:15 schreef Nizno het volgende:
[..]
Zet er idd een eigen bel op.. Dan moet dat helemaal goed komen!!
[ afbeelding ]
keuze genoeg.
[ afbeelding ]
je zult nooit meer hoeven betalen dan dat je nu zou moeten. Zet je het geld apart en dan kun je het als je de definitieve aanslag hebt gebruikenquote:Op zondag 20 maart 2011 18:19 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik heb liever duidelijkheid dan dat ik blij ben met een afrekpost en eventueel geld terug en straks de onaangename verrassing ga krijgen dat ik meer moet bijbetalen dan ooit....met WAO moet je niet zulke verrassingen krijgen.Er valt verder weinig aan te passen aan de fiets maar ik zal de tip doorgeven aan een kennis van me die i.v.m. volledig versleten knieen wel een electrische fiets heeft en het zadel heeft laten aanpassen...wellicht heeft hij wel het geluk dat die aanpassing erdoor komt.
Tot vorig jaar kreeg ik geld terugquote:Op zondag 20 maart 2011 18:21 schreef Nizno het volgende:
[..]
je zult nooit meer hoeven betalen dan dat je nu zou moeten. Zet je het geld apart en dan kun je het als je de definitieve aanslag hebt gebruiken
Maar goed, jouw keuze uiteraard. Jammer dat je niet een poging waagt.
Wat ik dus niet begrijp is dit: ik heb een eenmanszaak waarbij ik opdrachten verricht voor cliënten. Ik heb verder geen bedrijfsuitgaven of personeel of andere ingewikkelde problemen. Ik heb 207 euro verdiend in 2010 (excl.) en had 24 euro aan kosten voor mijn webhost. Waar bij de activa en waar bij de passiva zet ik deze bedragen?quote:Op zondag 20 maart 2011 17:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het probleem zit waarschijnlijk in het eigen vermogen.
Het programma maakt de volgende vergelijking:
eind vermogen
af: begin vermogen
bij: prive opnamen
is resultaat wat gelijk moet zijn aan je resultaat volgens de winst en verlies
De activa en passiva zijn de bezittingen en schulden van je bedrijf.quote:Op zondag 20 maart 2011 21:38 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Wat ik dus niet begrijp is dit: ik heb een eenmanszaak waarbij ik opdrachten verricht voor cliënten. Ik heb verder geen bedrijfsuitgaven of personeel of andere ingewikkelde problemen. Ik heb 207 euro verdiend in 2010 (excl.) en had 24 euro aan kosten voor mijn webhost. Waar bij de activa en waar bij de passiva zet ik deze bedragen?
Als ik het zo invul dan is mijn verzamelinkomen opeens 884 euro en niet meer 723 euro. Ik begrijp daar niets van. Moet ik dan over dat "vermogen" ook nog extra belasting gaan betalen??quote:Op zondag 20 maart 2011 21:53 schreef Serinde het volgende:
[..]
De activa en passiva zijn de bezittingen en schulden van je bedrijf.
Bij de activa over het algemeen in ieder geval liquide middelen (je zakelijke bankrekening) en bij de passiva je eigen vermogen. Als je alles nog via je privé-rekening laat lopen, wat ik me voor kan stellen in deze fase dan is je beginvermogen 0 en je eindvermogen 183 (tenzij je op 31 december de BTW nog af moest dragen, dan moet je dat als schuld opnemen).
Wat staat er op je bank?quote:Op zondag 20 maart 2011 21:38 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Wat ik dus niet begrijp is dit: ik heb een eenmanszaak waarbij ik opdrachten verricht voor cliënten. Ik heb verder geen bedrijfsuitgaven of personeel of andere ingewikkelde problemen. Ik heb 207 euro verdiend in 2010 (excl.) en had 24 euro aan kosten voor mijn webhost. Waar bij de activa en waar bij de passiva zet ik deze bedragen?
Lijkt me dat je het zelf niet moet gaan invullen.quote:Op zondag 20 maart 2011 21:59 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Als ik het zo invul dan is mijn verzamelinkomen opeens 884 euro en niet meer 723 euro. Ik begrijp daar niets van. Moet ik dan over dat "vermogen" ook nog extra belasting gaan betalen??
Ik gebruik het gewoon voor m'n boodschappen, want ik heb alleen een privérekening.quote:Op zondag 20 maart 2011 22:18 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wat staat er op je bank?
En je winst is het eigen vermogen voor zover je het niet hebt opgenomen.
En misschien heb je nog een post omzetbelasting te betalen (of te vorderen).
Als prive opname.quote:Op zondag 20 maart 2011 22:33 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ik gebruik het gewoon voor m'n boodschappen, want ik heb alleen een privérekening.
Omzetbelasting had ik uiteraard ook niet aangezien mijn verdiensten zo laag zijn.
Dus als ik het geld nou gewoon heb opgenomen van de bank, waar zet ik het dan bij?
De KOR had ik even niet bij stilgestaan. Zelfs in deze situatie denk ik te simpelquote:Op maandag 21 maart 2011 00:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als prive opname.
En je hebt dus te maken met de KOR. Die moet je ook verwerken als bate in je resultatenrekening.
Je winst wordt dus hoger. (En dus ook je priveopname.)
Dan kom je al snel bij de commerciële programma's uit. Die kunnen dat automatisch.quote:Op maandag 21 maart 2011 20:07 schreef Swennus het volgende:
Is er een programma voor particulieren om de kosten van de eigenwoning zo optimaal te verdelen?
hoe doen jullie dat normaal? gewoon van alles proberen?
Ik ben dan ook meer van het ingewikkeld denken.quote:Op maandag 21 maart 2011 20:12 schreef Serinde het volgende:
[..]
De KOR had ik even niet bij stilgestaan. Zelfs in deze situatie denk ik te simpel![]()
Die tip wordt wel vaker gegeven (en in de wind geslagen).quote:JohnDDD: als je je werkzaamheden uitbreidt, lijkt het me sowieso een strak plan om iemand te zoeken die je met de administratie kan helpen (met de opzet, aandachtspunten, tips e.d. bedoel ik). Als je haast maakt, kan diegene je ook helpen met het invullen van de aangifte 2010
Nope. Voor beide.quote:Op maandag 21 maart 2011 20:50 schreef kthxbye het volgende:
Zijn vaccinaties (voor een reis) aftrekbaar van de belasting? En ik heb medicijnen voor een chronische allergie, waarvan ik het eigen risico van 2010 heb betaald (165 euro), het klopt toch dat ik dat ook mag aftrekken van de belasting?
Waarom niet, als ik vragen mag?quote:
bronquote:Geneeskundige en heelkundige hulp
Als geneeskundige en heelkundige hulp zijn aftrekbaar van de inkomstenbelasting, voor zover niet vergoed, de kosten voor:
• De kosten van inenting.
• De kosten van medicijnen zoals door een arts voorgeschreven, inclusief homeopathische medicijnen.
Ik zag de kosten voor inenting niet expliciet meer op de site van de belastingdienst staan.quote:Op maandag 21 maart 2011 22:48 schreef kthxbye het volgende:
[..]
Waarom niet, als ik vragen mag?
[..]
bron
Als jij een voorlopige aanslag 2010 destijds hebt aangevraagd heb jij daar de situatie moeten schatten van geheel 2010 sinds het niet vanaf een bepaalde maand kan worden aangevraagd.quote:Op woensdag 23 maart 2011 00:17 schreef 314 het volgende:
pff, ze vragen zelf om alle gegevens, maken dan een schatting, en dan zitten ze er 400 naast.. volgend jaar beter, als ze uitgaan van volledig 2010 om te schatten voor 2011, ik denk dat ze ernaast zitten omdat ik in april 2009 heb gekocht, en ze daarom geen volledig jaar als info voor de schatting hadden (?)
Voor de WOZ waarde zou je kunnen kijken naar de waarde in het economische verkeer van soortgelijke woningen om daarvan uit te gaan. Dus ervan uitgaand van een afgebouwde woning.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 20:26 schreef McLaren_Fan het volgende:
Vraag mbt aankoop nieuwbouwhuis.
In de aangifte moet de aankoopprijs incl. de aankoopkosten opgegeven worden. Bij een nieuwbouwhuis, opleverdatum eind 2011, moet ik dan toch de koop-/aanneemsom, meerwerk en de aankoopkosten opgeven? En toch niet alleen de betaalde termijn, koopsom grond en aankoopkosten???
Bij de gevraagde WOZ-waarde kan ik een schatting maken van de waarde eind 2010 (dus ong. Gelijk aan de betaalde termijnen?), of moet ik de verwachtte WOZ-waarde schatten met uitgangspunt een afgebouwde woning?
Lees hierboven.quote:Op woensdag 23 maart 2011 19:33 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb een vraag. Ik heb in 2010 een nieuwbouwhuis gekocht. Ik heb nu alle gegevens verzameld en wil mijn belastingaangifte invullen.
Maar nu krijg ik de vraag of ik een woning heb (hoofdverblijf) . Echter dit is nog niet mijn hoofdverblijf. Het wordt nog gebouwd en ik woon nog bij mijn ouders. Hoe vul ik dit goed in zodat ik wel alle gemaakte kosten kan aftrekken van de belasting.
alvast bedankt.
Nou heb ik in 2009 studiekosten gemaakt. En dit in 2010 opgegeven bij de aangifte over 2009. (mede) Hierom heb ik geld terug gekregen. Moet ik dat bedrag nou hier invoeren? Lijkt me niet, want ik heb het pas in 2010 afgetrokken. Anders zou het ook betekenen dat je netto uiteindelijk niets terug krijgt, want volgend jaar staat die vraag er natuurlijk weer...quote:Kreeg u of uw fiscale partner in 2010 een bedrag terug of een vergoeding voor bedragen die u al vóór 2010 hebt afgetrokken? Dan moet u deze aftrek in 2010 herstellen.
Je mag studiekosten van 2009 niet aftrekken in de aangifte van 2010 (als je dat bedoelt tenminste, want echt duidelijk is het niet).quote:Op woensdag 23 maart 2011 23:39 schreef KomtTijd... het volgende:
Vraagje: Ik moet bij "teruggekregen bedragen e.d." invullen. Uit de help:
[..]
Nou heb ik in 2009 studiekosten gemaakt. En dit in 2010 opgegeven bij de aangifte over 2009. (mede) Hierom heb ik geld terug gekregen. Moet ik dat bedrag nou hier invoeren? Lijkt me niet, want ik heb het pas in 2010 afgetrokken. Anders zou het ook betekenen dat je netto uiteindelijk niets terug krijgt, want volgend jaar staat die vraag er natuurlijk weer...
Dat bedoel ik niet.quote:Op woensdag 23 maart 2011 23:45 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je mag studiekosten van 2009 niet aftrekken in de aangifte van 2010 (als je dat bedoelt tenminste, want echt duidelijk is het niet).
Ok, dat wou ik dus weten. Het gaat dus puur om studiefinanciering enzo. Vond het al vaag, want het bedrag wat je terugkrijgt van de belastingdienst is natuurlijk helemaal niet per definitie voor je studie.quote:En je hebt geen kosten (die je eerder hebt afgetrokken) vergoed gekregen, je hebt belasting terug gekregen.
het bedrag dat je terugkrijgt over 2009 is de te veel betaalde belasting over 2009 dus hoef je dan niet bij je aangifte 2010 mee te nemen.quote:Op donderdag 24 maart 2011 00:05 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dat bedoel ik niet.
[..]
Ok, dat wou ik dus weten. Het gaat dus puur om studiefinanciering enzo. Vond het al vaag, want het bedrag wat je terugkrijgt van de belastingdienst is natuurlijk helemaal niet per definitie voor je studie.
Je moet ¤ 360,- betalen.quote:Op donderdag 24 maart 2011 18:48 schreef lelouch het volgende:
Er staat in mijn overzicht
Te betalen inkomsten belasting: 360
en het blokje er onder is: Verschuldigde inkomsten belasting: 2.374
Ik snap het niet meer? Moet ik nou betalen of krijg ik terug en wat?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |