abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94089706
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:50 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als je bedoelt het vakje waar je het ontvangen bedrag stufi af moet halen van je studiekosten/normbedrag: Neen.
Ja die bedoel ik :) en dank u !
  maandag 14 maart 2011 @ 20:52:56 #202
89338 BettyWeter
Weet het beter
pi_94112981
Ik ben de belastingaangifte van mijn moeder aan het invullen en nu kom ik er niet helemaal uit bij Box 3. Ze heeft een hypotheek en bij die hypotheek is voor het aflossingsvrije deel een levensverzekering afgesloten. De waarde van deze polis is momenteel iets van 7700 euro. Moet dit worden opgegeven bij 'niet vrijgestelde kapitaalverzekeringen' ? Ik heb al gebeld met de belastingtelefoon, maar na 2x 40 minuten in de wacht heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord.
pi_94114141
Eigenlijk een vraagje over 2009...

Ik weet niet of er aangifte is gedaan voor mij in 2009. Ik zou wel wat geld terug krijgen, dus ik wil nu alsnog aangifte doen over 2009...
Mijn moeder verzorgde mijn aangifte over 2009 maar zij zei dat ik niets terug zou krijgen (dat klopt dus niet) en ze weet dus niet meer of er uberhaupt aangifte is gedaan (vrouwen.. :9)
Dus ik wil weten of ik ergens kan zien of de aangifte over 2009 wel is gedaan of niet.
  maandag 14 maart 2011 @ 21:15:39 #204
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94114649
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:52 schreef BettyWeter het volgende:
Ik ben de belastingaangifte van mijn moeder aan het invullen en nu kom ik er niet helemaal uit bij Box 3. Ze heeft een hypotheek en bij die hypotheek is voor het aflossingsvrije deel een levensverzekering afgesloten. De waarde van deze polis is momenteel iets van 7700 euro. Moet dit worden opgegeven bij 'niet vrijgestelde kapitaalverzekeringen' ? Ik heb al gebeld met de belastingtelefoon, maar na 2x 40 minuten in de wacht heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord.
Nee, deze hoef je niet op te geven.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 14 maart 2011 @ 21:16:44 #205
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94114723
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:08 schreef Miezziej het volgende:
Eigenlijk een vraagje over 2009...

Ik weet niet of er aangifte is gedaan voor mij in 2009. Ik zou wel wat geld terug krijgen, dus ik wil nu alsnog aangifte doen over 2009...
Mijn moeder verzorgde mijn aangifte over 2009 maar zij zei dat ik niets terug zou krijgen (dat klopt dus niet) en ze weet dus niet meer of er uberhaupt aangifte is gedaan (vrouwen.. :9)
Dus ik wil weten of ik ergens kan zien of de aangifte over 2009 wel is gedaan of niet.
Bellen met de belastingdienst. Die kunnen zien of er een aangifte is ontvangen of niet.
Daarnaast: als er aangifte is gedaan, zul je ook een aanslag hebben ontvangen. Heb je die niet gehad, heb je grote kans dat er geen aangifte is gedaan.
pi_94128623
Zonder fiscaal partner, en toch samen een huis gekocht, moet je dan de eigenwoningschuld ook door twee delen?
pi_94128776
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 01:11 schreef Ralphmeister het volgende:
Zonder fiscaal partner, en toch samen een huis gekocht, moet je dan de eigenwoningschuld ook door twee delen?
Ja. De eigenwoningschuld is voor 50% van jou (aangenomen dat de woning 50/50 is gekocht).
  dinsdag 15 maart 2011 @ 07:57:17 #208
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94130774
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 01:19 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ja. De eigenwoningschuld is voor 50% van jou (aangenomen dat de woning 50/50 is gekocht).
En dus ook het eigenwoningforfait en de betaalde rente.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 09:14:47 #209
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_94131912
Hola!

Ik heb net het aangifteformulier even bekeken en ik heb een paar vragen. Ik hoop dat iemand hier daar antwoord op kan geven :)

- Van januari t/m augustus 2010 heb ik gestudeerd. Ik heb in die periode een basisbeurs en een prestatiebeurs ontvangen + OV en een aanvullende lening. Er staat een bepaald bedrag vermeld, maar ik kan nergens terugvinden (op de site van de DUO) of dat bedrag klopt. Is het belangrijk dat dit klopt? Er hoeft toch geen belasting te worden betaald over studiefinanciering?

- Studiekosten. Wat valt hieronder? Collegegeld en studieboeken? Moet ik daar ook een bewijs van hebben?

- Op mijn jaaraangifte staat geen levensloopverlofkorting vermeld. Daar hoef ik dus niets mee te doen?

Alvast bedankt voor de reacties :).
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 15 maart 2011 @ 09:17:15 #210
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_94131966
Levensloopverlofkorting is van toepassing als je in het aangiftejaar hebt opgenomen uit je levensloopregeling. Nou gok ik zomaar dat dit bij jou niet van toepassing is.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 09:20:46 #211
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_94132034
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 09:17 schreef Lienekien het volgende:
Levensloopverlofkorting is van toepassing als je in het aangiftejaar hebt opgenomen uit je levensloopregeling. Nou gok ik zomaar dat dit bij jou niet van toepassing is.
Ok thx, dat vermoedde ik al. Maar ik word bijzonder neurotisch van dit soort dingen, dus alles moet gecheckt en gedubbelcheckt worden :').
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 15 maart 2011 @ 09:22:26 #212
89338 BettyWeter
Weet het beter
pi_94132077
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:15 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nee, deze hoef je niet op te geven.
Thanks, maar kun je dit misschien onderbouwen? Is dat omdat dit een Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW) is? Dan zou hij namelijk wel opgevoerd moeten worden omdat de waarde hoger is dan 6700 euro.

Ik vind het trouwens apart dat hier zo weinig informatie over te vinden / krijgen is. Een groot deel van de woningbezitters heeft wel een (levens)verzekering naast de hypotheek lopen...

Edit: ik heb nog even in mijn eigen aangifte gekeken (die wordt altijd gedaan door mijn boekhouder) en bij mij zie ik m'n levensverzekering voor mijn hypotheek wel opgegeven bij niet-vrijgesteld deel kapitaalverzekering.

[ Bericht 12% gewijzigd door BettyWeter op 15-03-2011 10:09:14 ]
pi_94139651
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 09:14 schreef Viking84 het volgende:
Hola!

Ik heb net het aangifteformulier even bekeken en ik heb een paar vragen. Ik hoop dat iemand hier daar antwoord op kan geven :)

- Van januari t/m augustus 2010 heb ik gestudeerd. Ik heb in die periode een basisbeurs en een prestatiebeurs ontvangen + OV en een aanvullende lening. Er staat een bepaald bedrag vermeld, maar ik kan nergens terugvinden (op de site van de DUO) of dat bedrag klopt. Is het belangrijk dat dit klopt? Er hoeft toch geen belasting te worden betaald over studiefinanciering?
Studie met studiefinanciering -> werkt met normbedragen. Staat ook in de '?' ervoor. Dat bedrag is gewoon een standaard normbedrag dus.

quote:
- Studiekosten. Wat valt hieronder? Collegegeld en studieboeken? Moet ik daar ook een bewijs van hebben?
Aangezien jij een studie met studiefinanciering volgde maakt dit niets uit. Ze gaan uit van een forfaitair bedrag aan kosten. Je daadwerkelijke kosten maken niets uit, tenzij die 2x de normbedragen zijn (~¤ 4.500)
  woensdag 16 maart 2011 @ 20:53:30 #214
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_94211029
Kan mijn IBG-schuld in Box 3 als schuld worden opgegeven, als tegenhanger van de spaar/beleggingsgelden die ik heb?
pi_94211245
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 20:53 schreef SnuggLe het volgende:
Kan mijn IBG-schuld in Box 3 als schuld worden opgegeven, als tegenhanger van de spaar/beleggingsgelden die ik heb?
Ja
A mind with a heart of it's own
pi_94211440
Wat die studieschuld betreft even een copy-paste uit de toelichting:

Wat geeft u aan?
een negatief saldo op een bankrekening

schulden voor consumptiedoeleinden, zoals voor een auto of een vakantie

schulden voor de financiering van aandelen (behalve aandelen die horen bij een aanmerkelijk belang), obligaties of rechten op periodieke uitkeringen

schulden voor de financiering van de tweede woning (bijvoorbeeld een vakantiehuisje) of andere onroerende zaken

schulden volgens de Wet studiefinanciering

erfbelasting
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:14:00 #217
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_94212139
Dank, zag hem even niet. Dat scheelt dan weer wat belasting.

Nog een vraag; heb een opleiding bij de foto-academie gedaan. Kom daarmee boven de 500 drempel. Mag ik ook een telezoomlens die ik eigenlijk speciaal voor de opleiding heb gekocht onder studiekosten brengen? En de kosten voor het maken van een eigen fotowebsite? Neem aan van niet, maar ik check het toch even.
pi_94212607
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:14 schreef SnuggLe het volgende:

Nog een vraag; heb een opleiding bij de foto-academie gedaan. Kom daarmee boven de 500 drempel. Mag ik ook een telezoomlens die ik eigenlijk speciaal voor de opleiding heb gekocht onder studiekosten brengen? En de kosten voor het maken van een eigen fotowebsite? Neem aan van niet, maar ik check het toch even.
Kosten voor de website niet iig, die lens durf ik zo niet te zeggen.
pi_94229677
Ik hoorde dat je nu een vooraf ingevulde aangifte kan doen via belastingdienst.nl en dat je dan zelf deze bij moet vullen. Heeft er iemand ervaring mee? Ik ga dit jaar voor het eerst zelf mijn belastingaangifte doen omdat degene die het altijd voor mij deed altijd te laat is en dan weer uitstel vraagt.

Of zeggen jullie van het is niet te doen, kijk of je iemand kan vinden die het alsnog voor je doet?
Haters gonna hate.
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:24:58 #220
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_94229730
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 13:27 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Studie met studiefinanciering -> werkt met normbedragen. Staat ook in de '?' ervoor. Dat bedrag is gewoon een standaard normbedrag dus.

[..]

Aangezien jij een studie met studiefinanciering volgde maakt dit niets uit. Ze gaan uit van een forfaitair bedrag aan kosten. Je daadwerkelijke kosten maken niets uit, tenzij die 2x de normbedragen zijn (~¤ 4.500)

Ok, thanks :)

Ik ontving gewoon de basisbeurs en de prestatiebeurs + een aangepaste lening. Ik neem aan dat ik de lening niet hoef op te geven, dus dat zou betekenen dat het normbedrag gewoon klopt?

En ik heb ook een schuld bij de IB-groep. Kan ik die ook opgeven of pas vanaf het moment dat ik ga terugbetalen? (dat doe ik nu nog niet nml)
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:32:43 #221
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_94229919
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:23 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik hoorde dat je nu een vooraf ingevulde aangifte kan doen via belastingdienst.nl en dat je dan zelf deze bij moet vullen. Heeft er iemand ervaring mee? Ik ga dit jaar voor het eerst zelf mijn belastingaangifte doen omdat degene die het altijd voor mij deed altijd te laat is en dan weer uitstel vraagt.

Of zeggen jullie van het is niet te doen, kijk of je iemand kan vinden die het alsnog voor je doet?
Heb eerst het aangifte programma gedownload en geïnstalleerd, daarna vraagt het programma of je de opgave wil downloaden/ automatisch wil invullen. Dit ook gedaan, met je DigiD download je dan de opgaaf van jezelf, die van je partner komt er half bij als je zijn/ haar DigiD niet gebruikt. Dit wordt dan automatisch ingevuld in het aangifte programma en kun je daarna controleren/ aanpassen.

Verder is je belasting invullen niet heel ingewikkeld, maar dat is heel persoonlijk. Iemand met 724 aftrekposten, schulden, aandelen, etc. zal er meer moeite mee hebben dan ik.

Hypotheek, IB schuld en een inkomen van mij en een van mijn partner.

Even om te lachen; Mijn vriendin is 'niet zo' van de traditionele rolverdeling en nu krijgt ze dit jaar 'aanrechtsubsidie' heerlijk pest materiaal! :')
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 17 maart 2011 @ 12:03:18 #222
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_94232956
Aanrechtsubsidie? Tell me...hoe, wie, wat...hoeveel?
  donderdag 17 maart 2011 @ 12:08:55 #223
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_94233164
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 12:03 schreef SnuggLe het volgende:
Eigenlijk is het gewoon heffingskorting. Geen idee wat de verdere voorwaarden zijn behalve (bijna) niet werken en samenwonend. (Max. 1.700 euro ofzo, in 2010)

Maar de naam is fantastisch! 8-)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_94239096
quote:
Uw eigen inkomen in 2011 is lager dan ¤ 6.320.
U hebt in 2011 meer dan zes maanden een fiscale partner.
Het verzamelinkomen van uw fiscale partner is in 2011 hoger dan ¤ 6.320.

Dan is er recht op een uitbetaling van de AHK, wel is het zo dat je dan niet meer uitbetaald kan krijgen dan dat de fiscale partner in het jaar aan belasting verschuldigd was(dit is dan voordat er rekening wordt gehouden met de voorheffings zoals loonheffing e.d).
pi_94239339
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:14 schreef SnuggLe het volgende:

afschrijving van duurzame goederen zoals een computer
U kunt deze afschrijvingen alleen als kosten aftrekken als u
dat goed ook gebruikt voor uw studie of opleiding.

Dus ja zolang je het maar voor de opleiding gebruikt hebt.

Source: http://download.belasting(...)2010_ib2751t02fd.pdf
pi_94243920
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:24 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ok, thanks :)

Ik ontving gewoon de basisbeurs en de prestatiebeurs + een aangepaste lening. Ik neem aan dat ik de lening niet hoef op te geven, dus dat zou betekenen dat het normbedrag gewoon klopt?

En ik heb ook een schuld bij de IB-groep. Kan ik die ook opgeven of pas vanaf het moment dat ik ga terugbetalen? (dat doe ik nu nog niet nml)
De lening geldt inderdaad niet als ontvangen studiefinanciering. Je hoeft alleen maar je basisbeurs + prestatiebeurs op te geven.

De schuld bestaat inderdaad al, hij wordt alleen nog niet ingevorderd. Gewoon opgeven in box 3
  donderdag 17 maart 2011 @ 17:18:14 #227
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94245748
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:23 schreef CyclingGirl het volgende:

Gewoon proberen en als het niet lukt hier de vragen stellen of de juiste mensen een PM sturen. :)
Tegenwoordig zit er zo weinig bijzonders in de aangifte dat je het vast wel zelf kunt.
  donderdag 17 maart 2011 @ 17:18:36 #228
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94245762
quote:
Je google is kapot?
  donderdag 17 maart 2011 @ 17:19:51 #229
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94245808
En nu ga ik snel een hapje eten en daarna weer een avond vullen met aangiftes. *O*
pi_94258406
Afgelopen jaar (2010) getrouwd, rond de EUR 10.000 uitgegeven aan de bruiloft. Mij werd geadviseerd om alle bonnen/facturen te bewaren, omdat een deel aftrekbaar zou zijn. Ik geloof er zelf geen snars van. Wie weet hier meer over?
pi_94258892
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 21:11 schreef xaban06 het volgende:
Afgelopen jaar (2010) getrouwd, rond de EUR 10.000 uitgegeven aan de bruiloft. Mij werd geadviseerd om alle bonnen/facturen te bewaren, omdat een deel aftrekbaar zou zijn. Ik geloof er zelf geen snars van. Wie weet hier meer over?
Is onzin, niet aftrekbaar.
  donderdag 17 maart 2011 @ 22:00:05 #232
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_94262406
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:54 schreef Shugosha het volgende:

[..]

afschrijving van duurzame goederen zoals een computer
U kunt deze afschrijvingen alleen als kosten aftrekken als u
dat goed ook gebruikt voor uw studie of opleiding.

Dus ja zolang je het maar voor de opleiding gebruikt hebt.

Source: http://download.belasting(...)2010_ib2751t02fd.pdf
Wel handig :)

Ik zie overigens dat ik bij het opgeven van 1000 euro aan 'scholing' (dus 500 euro boven de drempel van 500 euro) maar liefst 200 euro terugkrijg :)

Toch maar eens kijken of ik niet nog wat leuke bonnetjes enzo heb liggen (boeken, laptop, taalcursus (via werk, maar op mijn naam) etc.).
  donderdag 17 maart 2011 @ 23:45:38 #233
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94270386
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 21:11 schreef xaban06 het volgende:
Trouwen is fiscaal gewoon niet aantrekkelijk. ;)
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 18 maart 2011 @ 00:15:43 #234
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_94272225
quote:
12s.gif Op donderdag 17 maart 2011 23:45 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Trouwen is fiscaal gewoon niet aantrekkelijk. ;)
ow.. Nou dat was een kort huwelijk dan ;)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_94274653
Als je saldo op je rekeningen minder is dan die 20.661 heeft het toch geen nut je studieschuld op te voeren? En moet je in die box drie ook je eigen huis opvoeren? Dat zit toch al in het deel waar je de WOZ waarde opgeeft?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_94277539
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 01:06 schreef du_ke het volgende:
Als je saldo op je rekeningen minder is dan die 20.661 heeft het toch geen nut je studieschuld op te voeren? En moet je in die box drie ook je eigen huis opvoeren? Dat zit toch al in het deel waar je de WOZ waarde opgeeft?
Dan kom je bij mijn weten niet eens bij de vraag van de schulden uit (correct me if I'm wrong)

Je eigen huis voer je al in box 1 op, die mag je dus niet in box 3 nog eens opvoeren.
Let's pretend we scored a goal YEAH
pi_94277977
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 06:44 schreef Uw_ergste_nachtmerrie het volgende:

[..]

Dan kom je bij mijn weten niet eens bij de vraag van de schulden uit (correct me if I'm wrong)

Je eigen huis voer je al in box 1 op, die mag je dus niet in box 3 nog eens opvoeren.
Leek mij ook al hoor :). Dan is mijn aangifte klaar :P
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_94285894
Ik lees overal dat je wanneer je voor 1 april aangifte doet de teruggave voor 1 juni tegemoet kunt zien. Hoe zit het als je uitstel aanvraagt en ergens in april aangifte doet? Binnen wat voor termijn kun je dan je teruggaaf verwachten? (eenmanszaak + prive aangifte)
Ik weet het ook niet
pi_94292259
Dan streven ze er naar om binnen 3 maanden na indiening van de aangifte de aanslag te versturen. Kan soms binnen een maand zijn, maar kan dus ook langer duren.
pi_94300268
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 12:31 schreef Dunckie het volgende:
Ik lees overal dat je wanneer je voor 1 april aangifte doet de teruggave voor 1 juni juli tegemoet kunt zien. Hoe zit het als je uitstel aanvraagt en ergens in april aangifte doet? Binnen wat voor termijn kun je dan je teruggaaf verwachten? (eenmanszaak + prive aangifte)
  vrijdag 18 maart 2011 @ 18:30:32 #241
92117 Cydex
Pennywise but Poundfoolish
pi_94300909
Afgelopen jaren ongeveer 1500 Euro terug mogen krijgen. Vorig jaar werkloos geweest. Overige zaken zijn ongewijzigd. Dit jaar moet ik 100 Euro betalen aan BD.

Komt dit door geen afdracht in loondienst aan BD. Iets wat normaal teveel is en waardoor de teruggave van 1500 Euro tot stand komt?
"Werk, en de vreugde komt vanzelf" - Goethe -
pi_94302450
Ik vroeg me trouwens, puur uit interesse, af waarom de fiscus eigenlijk wil dat je je vermogen op 1/1 en 31/12 invult. Het vermogen op 1/1 kunnen ze in principe toch uit je vorige aangifte halen. Dit uiteraard als je al langer aangifte doet. Of kun je op een of andere manier verschillen krijgen dus 31-12-2009 en 1-1-2010?

Zou me overigens niets verbazen als een verschil daarin een leuke 'automatische check' van de fiscus is..
pi_94306388
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 19:04 schreef Qwerty911 het volgende:
Ik vroeg me trouwens, puur uit interesse, af waarom de fiscus eigenlijk wil dat je je vermogen op 1/1 en 31/12 invult. Het vermogen op 1/1 kunnen ze in principe toch uit je vorige aangifte halen. Dit uiteraard als je al langer aangifte doet. Of kun je op een of andere manier verschillen krijgen dus 31-12-2009 en 1-1-2010?

Zou me overigens niets verbazen als een verschil daarin een leuke 'automatische check' van de fiscus is..
Stel nou dat jij je spaargeld op 31 december 2009 in een nieuw huis stopt, dan hoef je daar in 2010 geen belasting meer over te betalen. Dus die datum is wel belangrijk. Zal in de praktijk wel niet zo heel vaak voorkomen..
pi_94306434
quote:
Op vrijdag 18 maart 2011 18:14 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Goeie vraag! Ik heb dezelfde vraag. En uitstel vragen dat kan toch digitaal, althans dat heb ik me laten vertellen?
  vrijdag 18 maart 2011 @ 20:29:21 #245
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94307072
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 00:15 schreef Nizno het volgende:

[..]

ow.. Nou dat was een kort huwelijk dan ;)
Er zijn andere redenen die een huwelijk wel aantrekkelijk maken. ;)
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 18 maart 2011 @ 20:34:34 #246
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_94307423
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 20:18 schreef samara het volgende:

[..]

Goeie vraag! Ik heb dezelfde vraag. En uitstel vragen dat kan toch digitaal, althans dat heb ik me laten vertellen?
de vraag is er boven al beantwoord.
En uitstel aanvragen http://www.belastingdiens(...)angifte_2010-37.html

quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 20:29 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Er zijn andere redenen die een huwelijk wel aantrekkelijk maken. ;)
ow?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_94329251
Ik heb de vooraf ingevulde gegevens door de BD gedownload en ben nu bezig met de elektronische aangifte. Als ik kijk bij 'overzicht van de aangifte' staat het verzamelinkomen op 0. Dit is niet goed maar ik kan het niet aanpassen?
pi_94330727
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 12:15 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Ik heb de vooraf ingevulde gegevens door de BD gedownload en ben nu bezig met de elektronische aangifte. Als ik kijk bij 'overzicht van de aangifte' staat het verzamelinkomen op 0. Dit is niet goed maar ik kan het niet aanpassen?
Staat bij box 1 Werk en Woning (bovenaan in het menu) wel je inkomen ingevuld? Anders daar gewoon je inkomen alsnog invullen.
  zaterdag 19 maart 2011 @ 16:48:54 #249
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94337612
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 12:15 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Heb je de ingevulde gegevens (jaaropgaven, aftrekposten) wel gecontroleerd?
  zaterdag 19 maart 2011 @ 16:57:14 #250
244933 trovey
Nachtoele
pi_94337964
Ik heb i.v.m. een hartkwaal vorig jaar een fiets met trapondersteuning gekocht omdat ik op een gewone fiets niet meer verder kom dan een paar honderd meter zonder af te moeten stappen omdat ik buiten adem ben. Ik ben volledig afgekeurd en dat is ook bekend bij de Belastingdienst. Bestaat er de mogelijkheid om die fiets af te trekken bij de aangifte of is dit niet mogelijk? Ik probeer al een tijdje de Belastingdienst te benaderen maar kan er niet doorkomen maar wellicht heeft hier iemand genoeg verstand van zaken die me een antwoord kan geven. Alvast bedankt. :*
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  zaterdag 19 maart 2011 @ 17:15:27 #251
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94338625
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 16:57 schreef trovey het volgende:
Ik heb i.v.m. een hartkwaal vorig jaar een fiets met trapondersteuning gekocht omdat ik op een gewone fiets niet meer verder kom dan een paar honderd meter zonder af te moeten stappen omdat ik buiten adem ben. Ik ben volledig afgekeurd en dat is ook bekend bij de Belastingdienst. Bestaat er de mogelijkheid om die fiets af te trekken bij de aangifte of is dit niet mogelijk? Ik probeer al een tijdje de Belastingdienst te benaderen maar kan er niet doorkomen maar wellicht heeft hier iemand genoeg verstand van zaken die me een antwoord kan geven. Alvast bedankt. :*
De site van de belastingdienst zelf zegt:
quote:
U mag de kosten voor bepaalde hulpmiddelen aftrekken. Hulpmiddelen zijn voorzieningen of apparaten waardoor u de normale lichaamsfuncties kunt uitoefenen, wat u anders niet kunt.
Ik zou zeggen: gewoon aftrekken. En als ze het er niet mee eens zijn, krijg je wel een vragenbrief.
  zaterdag 19 maart 2011 @ 17:17:11 #252
244933 trovey
Nachtoele
pi_94338687
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 17:15 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

De site van de belastingdienst zelf zegt:

[..]

Ik zou zeggen: gewoon aftrekken. En als ze het er niet mee eens zijn, krijg je wel een vragenbrief.
Ik ga het gewoon proberen :D ...niet geschoten is altijd mis en zo'n fiets is een behoorlijke aftrekpost. :X
Optimist tot in de kist
  zaterdag 19 maart 2011 @ 17:18:44 #253
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94338743
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 17:17 schreef trovey het volgende:

[..]

Ik ga het gewoon proberen :D ...niet geschoten is altijd mis en zo'n fiets is een behoorlijke aftrekpost. :X
Ik zou er, gezien de toelichting van de fiscus zelf, ook geen moeite mee hebben om het op te voeren. M.i. zit het in jouw geval niet eens in het grijze gebied.
pi_94342331
Trovey:
Hoezeer ik het u ook gun: de kosten voor de aanschaf van een elektrische fiets zijn volgens jurisprudentie helaas niet aftrekbaar. (zie hieronder). De ouderenbonden (en FNV) krijgen bij herhaling uw vraag voorgelegd evenals de vraag of de sta-op-stoel in aftrek is te nemen.Helaas niet aftrekbaar dus.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uitspraak Gerechtshof Leeuwarden dd. 29 oktober 2004 / LJN: AR5158 // BK 287/04
Electrische fiets niet aan te merken als buitengewone uitgaven (ziektekosten).
Belanghebbendes echtgenote lijdt aan de ziekte van Parkinson. In verband daarmee heeft zij een elektrische fiets met lage instap aangeschaft. De fiets is niet speciaal ten behoeve van haar aangepast. Belanghebbende voerde de kosten van de fiets op als ziektekosten (hulpmiddelen).

Het gerechtshof overwoog dat voor de kwalificatie van een hulpmiddel vereist is dat het een bijzondere hoedanigheid bezit, die meebrengt dat het alleen wordt gebruikt
door zieke en/of invalide personen, dan wel naar zijn aard en omvang een door ziekte of invaliditeit gestoorde elementaire lichaamsfunctie kan overnemen. Op grond van
de feiten kan niet worden aangenomen dat de fiets zich onderscheidt van fietsen die door gezonde mensen worden gebruikt, zodat de fiets niet als een hulpmiddel in de zin
van de buitengewone uitgavenregeling kan worden aangemerkt.
Het beroep van belanghebbende wordt verworpen.
Hof Leeuwarden 29 oktober 2004 nr 287/04 (tekst hofuitspraak)
http://zoeken.rechtspraak(...)=ar5158&u_ljn=ar5158

En in de als goed geinformeerd staande belasting - vragenrubriek van de Telegraaf: de volgende vraag:
Elektrische fiets? Regina de Valk
AMSTERDAM - Ik heb C.O.P.D. opgelopen een heb nu een elektrische fiets gekocht om maar toch te kunnen fietsen. Mag ik deze van de belasting aftrekken?
Helaas, de kosten van een elektrische fiets die u in staat stelt te blijven fietsen ondanks uw C.O.P.D. kunt u niet opvoeren als ziektekosten.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 19 maart 2011 @ 20:25:37 #255
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_94346069
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 17:18 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ik zou er, gezien de toelichting van de fiscus zelf, ook geen moeite mee hebben om het op te voeren. M.i. zit het in jouw geval niet eens in het grijze gebied.
Ik zou er idd ook geen enkele moeite mee hebben.
Gewoon proberen.. Nee heb je.
pi_94380619
Ik heb net mijn hele aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers ingevuld over 2010. (Ik heb een eenmanszaak).

Bij het klikken op akkoord bij overzicht krijg ik een foutmelding: "Het saldo fiscalewinstberekening (niet ingevuld) is niet gelijk aan het saldo winst-en-verlies-rekening of aan het winstaandeel van uw ondernemingen (¤183)".

Bij mijn winst-en-verliesrekening heb ik ingevuld:
-Opbrengsten 207 euro
-Overige bedrijfskosten 24 euro
=> Saldo = 183 euro

Ik vermoed dat ik wellicht bij overzicht activa en passiva nog iets moet invullen? Die heb ik leeg gelaten...

Ik heb mijn bedrijf in augustus 2010 gestart en heb door overige bezigheden maar 2 klussen gehad, ik heb geen idee waar die activa en passiva over gaan...wat vul ik in zodat ik daar ook op 183 euro uitkom?

Edit: ik had het bij liquide middelen ingevoerd maar dan is het saldo fiscalewinstberekening ¤0. Waar moet ik het bij passiva invullen? Want ik heb gewoon 183 euro dat de leveranciers mij betaald hebben en dat staat op mijn bankrekening. Waar vul ik dat in bij activa en passiva?

[ Bericht 12% gewijzigd door JohnDDD op 20-03-2011 17:23:33 ]
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  zondag 20 maart 2011 @ 17:23:57 #257
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94381939
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 16:52 schreef JohnDDD het volgende:
Ik heb net mijn hele aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers ingevuld over 2010. (Ik heb een eenmanszaak).

Bij het klikken op akkoord bij overzicht krijg ik een foutmelding: "Het saldo fiscalewinstberekening (niet ingevuld) is niet gelijk aan het saldo winst-en-verlies-rekening of aan het winstaandeel van uw ondernemingen (¤183)".

Bij mijn winst-en-verliesrekening heb ik ingevuld:
-Opbrengsten 207 euro
-Overige bedrijfskosten 24 euro
=> Saldo = 183 euro

Ik vermoed dat ik wellicht bij overzicht activa en passiva nog iets moet invullen? Die heb ik leeg gelaten...

Ik heb mijn bedrijf in augustus 2010 gestart en heb door overige bezigheden maar 2 klussen gehad, ik heb geen idee waar die activa en passiva over gaan...wat vul ik in zodat ik daar ook op 183 euro uitkom?

Edit: ik had het bij liquide middelen ingevoerd maar dan is het saldo fiscalewinstberekening ¤0. Moet ik het dan bij ondernemingsvermogen invullen? Dan krijg ik opeens wel een hoger verzamelinkomen??? Ziet hij het dan als vermogen, waarover ik belasting moet betalen ofzo? Is dat niet ene beetje raar?
Het probleem zit waarschijnlijk in het eigen vermogen.
Het programma maakt de volgende vergelijking:
eind vermogen
af: begin vermogen
bij: prive opnamen
is resultaat wat gelijk moet zijn aan je resultaat volgens de winst en verlies
pi_94382816
Een technische vraag:

Bij het verzenden van de aangifte geeft hij aan op de beveiligde site van de belastingdienst dat ik de aangifte niet kan ondertekenen en verzenden vanwege het feit dat mijn browser of firewall geen cookies toestaat.

De vraag is nu of dit valt te verhelpen (en wat de juiste instellingen dan dienen te zijn hiervoor) en of ik er dan voor moet kiezen om de aangifte nogmaals te verzenden (bij naar ondertekenen met DIGID kun je hiervoor kiezen)? Zelf snap ik namelijk niet wat er bedoelt wordt met het feit dat de aangifte al is klaargezet in uw internetbrowser om ondertekent en verzonden te worden (dus de aangifte zelf is al uit het programma verzonden, maar nog niet aangekomen bij de belastingdienst??).

Het aangiftebestand staat ook opgeslagen als document op mijn computer, dus zou ik hem ook kunnen doormailen naar een andere computer (met de juiste instellingen)?

Heb al lopen kijken naar de instellingen van de browser en firewall (wel telkens met de oorspronkelijke adresregel van oorspronkelijke aangifte in het aangifteprogramma, misschien dat ik de aangepaste instellingen moet gebruiken wanneer ik de aangifte opnieuw verzend??) en zal morgen ook nog wel de belastingdienst bellen, maar wellicht dat jullie weten wat de handigste manier is om dit aan te pakken.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zondag 20 maart 2011 @ 17:52:36 #259
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94383158
Het wil wel eens lukken om een andere browser te gebruiken. (Heb er nog geen last mee gehad dus kan je geen oplossing geven.) Het bestand openen op een andere PC en dan versturen kan inderdaad ook een oplossing zijn.
  zondag 20 maart 2011 @ 17:55:37 #260
244933 trovey
Nachtoele
pi_94383295
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 18:55 schreef belfis het volgende:
Trovey:
Hoezeer ik het u ook gun: de kosten voor de aanschaf van een elektrische fiets zijn volgens jurisprudentie helaas niet aftrekbaar. (zie hieronder). De ouderenbonden (en FNV) krijgen bij herhaling uw vraag voorgelegd evenals de vraag of de sta-op-stoel in aftrek is te nemen.Helaas niet aftrekbaar dus.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uitspraak Gerechtshof Leeuwarden dd. 29 oktober 2004 / LJN: AR5158 // BK 287/04
Electrische fiets niet aan te merken als buitengewone uitgaven (ziektekosten).
Belanghebbendes echtgenote lijdt aan de ziekte van Parkinson. In verband daarmee heeft zij een elektrische fiets met lage instap aangeschaft. De fiets is niet speciaal ten behoeve van haar aangepast. Belanghebbende voerde de kosten van de fiets op als ziektekosten (hulpmiddelen).

Het gerechtshof overwoog dat voor de kwalificatie van een hulpmiddel vereist is dat het een bijzondere hoedanigheid bezit, die meebrengt dat het alleen wordt gebruikt
door zieke en/of invalide personen, dan wel naar zijn aard en omvang een door ziekte of invaliditeit gestoorde elementaire lichaamsfunctie kan overnemen. Op grond van
de feiten kan niet worden aangenomen dat de fiets zich onderscheidt van fietsen die door gezonde mensen worden gebruikt, zodat de fiets niet als een hulpmiddel in de zin
van de buitengewone uitgavenregeling kan worden aangemerkt.
Het beroep van belanghebbende wordt verworpen.
Hof Leeuwarden 29 oktober 2004 nr 287/04 (tekst hofuitspraak)
http://zoeken.rechtspraak(...)=ar5158&u_ljn=ar5158

En in de als goed geinformeerd staande belasting - vragenrubriek van de Telegraaf: de volgende vraag:
Elektrische fiets? Regina de Valk
AMSTERDAM - Ik heb C.O.P.D. opgelopen een heb nu een elektrische fiets gekocht om maar toch te kunnen fietsen. Mag ik deze van de belasting aftrekken?
Helaas, de kosten van een elektrische fiets die u in staat stelt te blijven fietsen ondanks uw C.O.P.D. kunt u niet opvoeren als ziektekosten.
Dat klinkt niet leuk. ;( Uitspraak van het Hof is me dan wel heel duidelijk...helaas pindakaas. :{ Dat gaat dus weer betalen worden als ik pech heb. }:|
Optimist tot in de kist
  zondag 20 maart 2011 @ 18:08:01 #261
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94383804
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 17:55 schreef trovey het volgende:

[..]

Dat klinkt niet leuk. ;( Uitspraak van het Hof is me dan wel heel duidelijk...helaas pindakaas. :{ Dat gaat dus weer betalen worden als ik pech heb. }:|
De eerste persoon die zich netjes aan de regels houdt.
(Tip: zorg anders even dat de fiets voor jou is 'aangepast'. ;) )
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 20 maart 2011 @ 18:15:39 #262
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_94384102
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 18:08 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Zet er idd een eigen bel op.. Dan moet dat helemaal goed komen!!

keuze genoeg.
  zondag 20 maart 2011 @ 18:19:09 #263
244933 trovey
Nachtoele
pi_94384235
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 18:08 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ik heb liever duidelijkheid dan dat ik blij ben met een afrekpost en eventueel geld terug en straks de onaangename verrassing ga krijgen dat ik meer moet bijbetalen dan ooit....met WAO moet je niet zulke verrassingen krijgen. ;) Er valt verder weinig aan te passen aan de fiets maar ik zal de tip doorgeven aan een kennis van mij die i.v.m. volledig versleten knieen wel een electrische fiets heeft en het zadel heeft laten aanpassen...wellicht heeft hij wel het geluk dat die aanpassing erdoor komt. :P
Optimist tot in de kist
  zondag 20 maart 2011 @ 18:19:28 #264
244933 trovey
Nachtoele
pi_94384250
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 18:15 schreef Nizno het volgende:

[..]

Zet er idd een eigen bel op.. Dan moet dat helemaal goed komen!!
[ afbeelding ]
keuze genoeg.
[ afbeelding ]
:')
Optimist tot in de kist
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 20 maart 2011 @ 18:21:10 #265
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_94384318
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 18:19 schreef trovey het volgende:

[..]

Ik heb liever duidelijkheid dan dat ik blij ben met een afrekpost en eventueel geld terug en straks de onaangename verrassing ga krijgen dat ik meer moet bijbetalen dan ooit....met WAO moet je niet zulke verrassingen krijgen. ;) Er valt verder weinig aan te passen aan de fiets maar ik zal de tip doorgeven aan een kennis van me die i.v.m. volledig versleten knieen wel een electrische fiets heeft en het zadel heeft laten aanpassen...wellicht heeft hij wel het geluk dat die aanpassing erdoor komt. :P
je zult nooit meer hoeven betalen dan dat je nu zou moeten. Zet je het geld apart en dan kun je het als je de definitieve aanslag hebt gebruiken

Maar goed, jouw keuze uiteraard. Jammer dat je niet een poging waagt.
  zondag 20 maart 2011 @ 18:52:51 #266
244933 trovey
Nachtoele
pi_94385519
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 18:21 schreef Nizno het volgende:

[..]

je zult nooit meer hoeven betalen dan dat je nu zou moeten. Zet je het geld apart en dan kun je het als je de definitieve aanslag hebt gebruiken

Maar goed, jouw keuze uiteraard. Jammer dat je niet een poging waagt.
Tot vorig jaar kreeg ik geld terug :P maar vorig jaar moest ik ineens betalen door alle aftrekposten die verdwenen en die vergoeding voor volledig arbeidsonschikten heeft dat niet kunnen compenseren en komt bovendien later dan dat je de aanslag moet betalen. Veel reserve opbouwen om klappen op te vangen zit er met WAO helaas niet echt in. ;) Enfin we zien wel of de belastingdienst deze keer wat milder zal zijn, ik heb tenslotten wel 10 euro tandartskosten die ik wel kan aftrekken. :')
Optimist tot in de kist
pi_94394549
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 17:23 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Het probleem zit waarschijnlijk in het eigen vermogen.
Het programma maakt de volgende vergelijking:
eind vermogen
af: begin vermogen
bij: prive opnamen
is resultaat wat gelijk moet zijn aan je resultaat volgens de winst en verlies
Wat ik dus niet begrijp is dit: ik heb een eenmanszaak waarbij ik opdrachten verricht voor cliënten. Ik heb verder geen bedrijfsuitgaven of personeel of andere ingewikkelde problemen. Ik heb 207 euro verdiend in 2010 (excl.) en had 24 euro aan kosten voor mijn webhost. Waar bij de activa en waar bij de passiva zet ik deze bedragen?
pi_94395422
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 21:38 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Wat ik dus niet begrijp is dit: ik heb een eenmanszaak waarbij ik opdrachten verricht voor cliënten. Ik heb verder geen bedrijfsuitgaven of personeel of andere ingewikkelde problemen. Ik heb 207 euro verdiend in 2010 (excl.) en had 24 euro aan kosten voor mijn webhost. Waar bij de activa en waar bij de passiva zet ik deze bedragen?
De activa en passiva zijn de bezittingen en schulden van je bedrijf.
Bij de activa over het algemeen in ieder geval liquide middelen (je zakelijke bankrekening) en bij de passiva je eigen vermogen. Als je alles nog via je privé-rekening laat lopen, wat ik me voor kan stellen in deze fase dan is je beginvermogen 0 en je eindvermogen 183 (tenzij je op 31 december de BTW nog af moest dragen, dan moet je dat als schuld opnemen).
pi_94395737
quote:
2s.gif Op zondag 20 maart 2011 21:53 schreef Serinde het volgende:

[..]

De activa en passiva zijn de bezittingen en schulden van je bedrijf.
Bij de activa over het algemeen in ieder geval liquide middelen (je zakelijke bankrekening) en bij de passiva je eigen vermogen. Als je alles nog via je privé-rekening laat lopen, wat ik me voor kan stellen in deze fase dan is je beginvermogen 0 en je eindvermogen 183 (tenzij je op 31 december de BTW nog af moest dragen, dan moet je dat als schuld opnemen).
Als ik het zo invul dan is mijn verzamelinkomen opeens 884 euro en niet meer 723 euro. Ik begrijp daar niets van. Moet ik dan over dat "vermogen" ook nog extra belasting gaan betalen??
  zondag 20 maart 2011 @ 22:18:09 #270
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94396866
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 21:38 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Wat staat er op je bank?
En je winst is het eigen vermogen voor zover je het niet hebt opgenomen.
En misschien heb je nog een post omzetbelasting te betalen (of te vorderen).
  zondag 20 maart 2011 @ 22:19:57 #271
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94397009
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 21:59 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Als ik het zo invul dan is mijn verzamelinkomen opeens 884 euro en niet meer 723 euro. Ik begrijp daar niets van. Moet ik dan over dat "vermogen" ook nog extra belasting gaan betalen??
Lijkt me dat je het zelf niet moet gaan invullen.
Ook al heb je niet veel posten, je gaat nu al de fout in.
pi_94398007
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 22:18 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Wat staat er op je bank?
En je winst is het eigen vermogen voor zover je het niet hebt opgenomen.
En misschien heb je nog een post omzetbelasting te betalen (of te vorderen).
Ik gebruik het gewoon voor m'n boodschappen, want ik heb alleen een privérekening.
Omzetbelasting had ik uiteraard ook niet aangezien mijn verdiensten zo laag zijn.

Dus als ik het geld nou gewoon heb opgenomen van de bank, waar zet ik het dan bij?
  maandag 21 maart 2011 @ 00:07:33 #273
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94403196
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 22:33 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Ik gebruik het gewoon voor m'n boodschappen, want ik heb alleen een privérekening.
Omzetbelasting had ik uiteraard ook niet aangezien mijn verdiensten zo laag zijn.

Dus als ik het geld nou gewoon heb opgenomen van de bank, waar zet ik het dan bij?
Als prive opname.
En je hebt dus te maken met de KOR. Die moet je ook verwerken als bate in je resultatenrekening.
Je winst wordt dus hoger. (En dus ook je priveopname.)
pi_94435978
Is er een programma voor particulieren om de kosten van de eigenwoning zo optimaal te verdelen?
hoe doen jullie dat normaal? gewoon van alles proberen?
Hattrick: Atletico Mineiro S.C. (816058)
pi_94436306
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 00:07 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als prive opname.
En je hebt dus te maken met de KOR. Die moet je ook verwerken als bate in je resultatenrekening.
Je winst wordt dus hoger. (En dus ook je priveopname.)
De KOR had ik even niet bij stilgestaan. Zelfs in deze situatie denk ik te simpel :@

JohnDDD: als je je werkzaamheden uitbreidt, lijkt het me sowieso een strak plan om iemand te zoeken die je met de administratie kan helpen (met de opzet, aandachtspunten, tips e.d. bedoel ik). Als je haast maakt, kan diegene je ook helpen met het invullen van de aangifte 2010 :)
pi_94438855
Zijn vaccinaties (voor een reis) aftrekbaar van de belasting? En ik heb medicijnen voor een chronische allergie, waarvan ik het eigen risico van 2010 heb betaald (165 euro), het klopt toch dat ik dat ook mag aftrekken van de belasting? :)
  maandag 21 maart 2011 @ 22:09:24 #277
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94445336
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 20:07 schreef Swennus het volgende:
Is er een programma voor particulieren om de kosten van de eigenwoning zo optimaal te verdelen?
hoe doen jullie dat normaal? gewoon van alles proberen?
Dan kom je al snel bij de commerciële programma's uit. Die kunnen dat automatisch.
In het belastingprogramma is het een kwestie van proberen of rekenen.
  maandag 21 maart 2011 @ 22:10:20 #278
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94445417
quote:
2s.gif Op maandag 21 maart 2011 20:12 schreef Serinde het volgende:

[..]

De KOR had ik even niet bij stilgestaan. Zelfs in deze situatie denk ik te simpel :@
Ik ben dan ook meer van het ingewikkeld denken. ;)
quote:
JohnDDD: als je je werkzaamheden uitbreidt, lijkt het me sowieso een strak plan om iemand te zoeken die je met de administratie kan helpen (met de opzet, aandachtspunten, tips e.d. bedoel ik). Als je haast maakt, kan diegene je ook helpen met het invullen van de aangifte 2010 :)
Die tip wordt wel vaker gegeven (en in de wind geslagen).
  maandag 21 maart 2011 @ 22:10:57 #279
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94445461
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 20:50 schreef kthxbye het volgende:
Zijn vaccinaties (voor een reis) aftrekbaar van de belasting? En ik heb medicijnen voor een chronische allergie, waarvan ik het eigen risico van 2010 heb betaald (165 euro), het klopt toch dat ik dat ook mag aftrekken van de belasting? :)
Nope. Voor beide.
pi_94447950
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 22:10 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nope. Voor beide.
Waarom niet, als ik vragen mag? :)

quote:
Geneeskundige en heelkundige hulp
Als geneeskundige en heelkundige hulp zijn aftrekbaar van de inkomstenbelasting, voor zover niet vergoed, de kosten voor:
• De kosten van inenting.
• De kosten van medicijnen zoals door een arts voorgeschreven, inclusief homeopathische medicijnen.
bron
  maandag 21 maart 2011 @ 22:53:45 #281
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94448304
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 22:48 schreef kthxbye het volgende:

[..]

Waarom niet, als ik vragen mag? :)

[..]

bron
Ik zag de kosten voor inenting niet expliciet meer op de site van de belastingdienst staan.
Maar het eigen risico is sowieso niet aftrekbaar. Dus is het maar de vraag of je over de drempel komt.
pi_94448695
Als ik alles zou meetellen (dus ook eigen risico) dan kom ik al niet over de drempel heen, helaas :)
pi_94482062
Vraag mbt aankoop nieuwbouwhuis.

In de aangifte moet de aankoopprijs incl. de aankoopkosten opgegeven worden. Bij een nieuwbouwhuis, opleverdatum eind 2011, moet ik dan toch de koop-/aanneemsom, meerwerk en de aankoopkosten opgeven? En toch niet alleen de betaalde termijn, koopsom grond en aankoopkosten???

Bij de gevraagde WOZ-waarde kan ik een schatting maken van de waarde eind 2010 (dus ong. Gelijk aan de betaalde termijnen?), of moet ik de verwachtte WOZ-waarde schatten met uitgangspunt een afgebouwde woning?
  dinsdag 22 maart 2011 @ 22:47:17 #284
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94490961
Geen vragen, maar die nieuwe manier van invullen is best handig! _O_
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 23 maart 2011 @ 00:17:50 #285
112251 314
gimme pie!
pi_94495194
ik heb een hybride hypotheek, ongeveer 50/50 aflossingsvrij tegen spaarhypotheek. nu is die enkele jaren rentevast, en betaal ik dus een vast bedrag per maand.

in 2009 mijn appartement gekocht en alles toen opgegeven in maart 2010. ik heb toen ook voor voorlopige teruggave 2010 gekozen omdat het mij makkelijker leek dit maandelijks te ontvangen. de bedragen voor de hypotheek zouden hetzelfde moeten zijn, maar nu zie ik na alles ingevuld te hebben dat ik 400 euro moet terugbetalen :{

pff, ze vragen zelf om alle gegevens, maken dan een schatting, en dan zitten ze er 400 naast.. volgend jaar beter, als ze uitgaan van volledig 2010 om te schatten voor 2011, ik denk dat ze ernaast zitten omdat ik in april 2009 heb gekocht, en ze daarom geen volledig jaar als info voor de schatting hadden (?)
pi_94510051
Vraagje, ik zit in een revalidatietraject na een ongeluk (nog steeds :( )
Nu moet ik alle kosten steeds voorschieten en dan wordt er gekeken of deze kosten verhaald kunnen worden op de tegenpartij.

Ik heb een tijd geleden een voorschot uitgekeerd gekregen maar later nog meer kosten gemaakt en bonnen van fysio ed ingediend, maar nog niks gehoord en gezien...

Kan ik nu de bonnen van fysio ed (geheel of gedeeltelijk) opgeven bij de belastingdienst als aftrekpost? En wat gebeurd er dan later als het verrekend wordt met de tegenpartij?

Wat is verstandig om nu te doen ivm de aangifte?
pi_94511012
Volgens mij zijn deze kosten op te voeren op je aangifte, bij eventuele vergoeding kun je bij de aangifte over dit jaar weer aangeven in Box 1 onder "Teruggekregen bedrag of vergoeding voor een bedrag wat in een eerdere aangifte is afgetrokken".
Let's pretend we scored a goal YEAH
pi_94515506
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 00:17 schreef 314 het volgende:
pff, ze vragen zelf om alle gegevens, maken dan een schatting, en dan zitten ze er 400 naast.. volgend jaar beter, als ze uitgaan van volledig 2010 om te schatten voor 2011, ik denk dat ze ernaast zitten omdat ik in april 2009 heb gekocht, en ze daarom geen volledig jaar als info voor de schatting hadden (?)
Als jij een voorlopige aanslag 2010 destijds hebt aangevraagd heb jij daar de situatie moeten schatten van geheel 2010 sinds het niet vanaf een bepaalde maand kan worden aangevraagd.

De gegevens van de VA 2010 worden automatisch meegenomen naar het jaar van 2011 voor de nieuwe teruggaaf en deze wordt 1 op 1 hierbij overgenomen. Dus als jij bijv. een te hoog/laag bedrag aan hypotheekrente hebt ingevuld wordt dit klakkeloos overgenomen tenzij je daar zelf een wijziging voor indient.
pi_94515732
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 20:26 schreef McLaren_Fan het volgende:
Vraag mbt aankoop nieuwbouwhuis.

In de aangifte moet de aankoopprijs incl. de aankoopkosten opgegeven worden. Bij een nieuwbouwhuis, opleverdatum eind 2011, moet ik dan toch de koop-/aanneemsom, meerwerk en de aankoopkosten opgeven? En toch niet alleen de betaalde termijn, koopsom grond en aankoopkosten???

Bij de gevraagde WOZ-waarde kan ik een schatting maken van de waarde eind 2010 (dus ong. Gelijk aan de betaalde termijnen?), of moet ik de verwachtte WOZ-waarde schatten met uitgangspunt een afgebouwde woning?
Voor de WOZ waarde zou je kunnen kijken naar de waarde in het economische verkeer van soortgelijke woningen om daarvan uit te gaan. Dus ervan uitgaand van een afgebouwde woning.

Echter als jij aan de voorwaarden voldoet dan zal het eigenwoningforfait op nihil worden gesteld:

- de andere (nieuwe) woning was in aanbouw of stond leeg in de periode dat u er nog niet woonde;
- u bent van plan in het jaar van aankoop of in één van de volgende twee jaren (met ingang van 2011: de volgende drie jaren) in die woning te gaan wonen en
- u kunt in het jaar van aankoop of in één van de volgende twee jaren (met ingang van 2011: de volgende drie jaren) in die woning gaan wonen

Dan wordt het eigenwoningforfait op nihil gesteld en kan jij de hypotheekrente in aftrek brengen. Dit kan je dan invullen in het aangifteprogramma bij Eigenwoningforfait in bijzondere situaties.

edit

Alle kosten die je hebt gemaakt voor de overdracht die moet je invullen bij de aankoopprijs.
pi_94523229
Ik heb een vraag. Ik heb in 2010 een nieuwbouwhuis gekocht. Ik heb nu alle gegevens verzameld en wil mijn belastingaangifte invullen.

Maar nu krijg ik de vraag of ik een woning heb (hoofdverblijf) . Echter dit is nog niet mijn hoofdverblijf. Het wordt nog gebouwd en ik woon nog bij mijn ouders. Hoe vul ik dit goed in zodat ik wel alle gemaakte kosten kan aftrekken van de belasting.

alvast bedankt.
  woensdag 23 maart 2011 @ 19:42:20 #291
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94523601
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 19:33 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb een vraag. Ik heb in 2010 een nieuwbouwhuis gekocht. Ik heb nu alle gegevens verzameld en wil mijn belastingaangifte invullen.

Maar nu krijg ik de vraag of ik een woning heb (hoofdverblijf) . Echter dit is nog niet mijn hoofdverblijf. Het wordt nog gebouwd en ik woon nog bij mijn ouders. Hoe vul ik dit goed in zodat ik wel alle gemaakte kosten kan aftrekken van de belasting.

alvast bedankt.
Lees hierboven.
Of ergens in dit topic. Dezelfde vraag is al een paar keer eerder gesteld.
pi_94523745
Foutje niet gelezen sorry. Ga het gelijk even doornemen.
pi_94536714
Vraagje: Ik moet bij "teruggekregen bedragen e.d." invullen. Uit de help:
quote:
Kreeg u of uw fiscale partner in 2010 een bedrag terug of een vergoeding voor bedragen die u al vóór 2010 hebt afgetrokken? Dan moet u deze aftrek in 2010 herstellen.
Nou heb ik in 2009 studiekosten gemaakt. En dit in 2010 opgegeven bij de aangifte over 2009. (mede) Hierom heb ik geld terug gekregen. Moet ik dat bedrag nou hier invoeren? Lijkt me niet, want ik heb het pas in 2010 afgetrokken. Anders zou het ook betekenen dat je netto uiteindelijk niets terug krijgt, want volgend jaar staat die vraag er natuurlijk weer...
  woensdag 23 maart 2011 @ 23:45:16 #294
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94536973
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 23:39 schreef KomtTijd... het volgende:
Vraagje: Ik moet bij "teruggekregen bedragen e.d." invullen. Uit de help:

[..]

Nou heb ik in 2009 studiekosten gemaakt. En dit in 2010 opgegeven bij de aangifte over 2009. (mede) Hierom heb ik geld terug gekregen. Moet ik dat bedrag nou hier invoeren? Lijkt me niet, want ik heb het pas in 2010 afgetrokken. Anders zou het ook betekenen dat je netto uiteindelijk niets terug krijgt, want volgend jaar staat die vraag er natuurlijk weer...
Je mag studiekosten van 2009 niet aftrekken in de aangifte van 2010 (als je dat bedoelt tenminste, want echt duidelijk is het niet).
En je hebt geen kosten (die je eerder hebt afgetrokken) vergoed gekregen, je hebt belasting terug gekregen.
pi_94537961
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 23:45 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je mag studiekosten van 2009 niet aftrekken in de aangifte van 2010 (als je dat bedoelt tenminste, want echt duidelijk is het niet).
Dat bedoel ik niet.
quote:
En je hebt geen kosten (die je eerder hebt afgetrokken) vergoed gekregen, je hebt belasting terug gekregen.
Ok, dat wou ik dus weten. Het gaat dus puur om studiefinanciering enzo. Vond het al vaag, want het bedrag wat je terugkrijgt van de belastingdienst is natuurlijk helemaal niet per definitie voor je studie.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 24 maart 2011 @ 00:48:57 #296
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_94539622
quote:
14s.gif Op donderdag 24 maart 2011 00:05 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dat bedoel ik niet.

[..]

Ok, dat wou ik dus weten. Het gaat dus puur om studiefinanciering enzo. Vond het al vaag, want het bedrag wat je terugkrijgt van de belastingdienst is natuurlijk helemaal niet per definitie voor je studie.
het bedrag dat je terugkrijgt over 2009 is de te veel betaalde belasting over 2009 dus hoef je dan niet bij je aangifte 2010 mee te nemen.
pi_94540203
Jup, ik vat 'm! Aangifte is verstuurd :s) En ook gelijk die van 2008, die had ik nog niet gedaan maar is misschien nog goed voor 180 euro :)
pi_94564511
Er staat in mijn overzicht

Te betalen inkomsten belasting: 360
en het blokje er onder is: Verschuldigde inkomsten belasting: 2.374

Ik snap het niet meer? Moet ik nou betalen of krijg ik terug en wat?
  donderdag 24 maart 2011 @ 18:59:20 #299
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94564985
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 18:48 schreef lelouch het volgende:
Er staat in mijn overzicht

Te betalen inkomsten belasting: 360
en het blokje er onder is: Verschuldigde inkomsten belasting: 2.374

Ik snap het niet meer? Moet ik nou betalen of krijg ik terug en wat?
Je moet ¤ 360,- betalen.
pi_94633990
Dat valt tegen :P bedankt!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')