abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94438855
Zijn vaccinaties (voor een reis) aftrekbaar van de belasting? En ik heb medicijnen voor een chronische allergie, waarvan ik het eigen risico van 2010 heb betaald (165 euro), het klopt toch dat ik dat ook mag aftrekken van de belasting? :)
  maandag 21 maart 2011 @ 22:09:24 #277
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94445336
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 20:07 schreef Swennus het volgende:
Is er een programma voor particulieren om de kosten van de eigenwoning zo optimaal te verdelen?
hoe doen jullie dat normaal? gewoon van alles proberen?
Dan kom je al snel bij de commerciële programma's uit. Die kunnen dat automatisch.
In het belastingprogramma is het een kwestie van proberen of rekenen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 21 maart 2011 @ 22:10:20 #278
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94445417
quote:
2s.gif Op maandag 21 maart 2011 20:12 schreef Serinde het volgende:

[..]

De KOR had ik even niet bij stilgestaan. Zelfs in deze situatie denk ik te simpel :@
Ik ben dan ook meer van het ingewikkeld denken. ;)
quote:
JohnDDD: als je je werkzaamheden uitbreidt, lijkt het me sowieso een strak plan om iemand te zoeken die je met de administratie kan helpen (met de opzet, aandachtspunten, tips e.d. bedoel ik). Als je haast maakt, kan diegene je ook helpen met het invullen van de aangifte 2010 :)
Die tip wordt wel vaker gegeven (en in de wind geslagen).
  maandag 21 maart 2011 @ 22:10:57 #279
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94445461
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 20:50 schreef kthxbye het volgende:
Zijn vaccinaties (voor een reis) aftrekbaar van de belasting? En ik heb medicijnen voor een chronische allergie, waarvan ik het eigen risico van 2010 heb betaald (165 euro), het klopt toch dat ik dat ook mag aftrekken van de belasting? :)
Nope. Voor beide.
pi_94447950
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 22:10 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nope. Voor beide.
Waarom niet, als ik vragen mag? :)

quote:
Geneeskundige en heelkundige hulp
Als geneeskundige en heelkundige hulp zijn aftrekbaar van de inkomstenbelasting, voor zover niet vergoed, de kosten voor:
• De kosten van inenting.
• De kosten van medicijnen zoals door een arts voorgeschreven, inclusief homeopathische medicijnen.
bron
  maandag 21 maart 2011 @ 22:53:45 #281
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94448304
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 22:48 schreef kthxbye het volgende:

[..]

Waarom niet, als ik vragen mag? :)

[..]

bron
Ik zag de kosten voor inenting niet expliciet meer op de site van de belastingdienst staan.
Maar het eigen risico is sowieso niet aftrekbaar. Dus is het maar de vraag of je over de drempel komt.
pi_94448695
Als ik alles zou meetellen (dus ook eigen risico) dan kom ik al niet over de drempel heen, helaas :)
pi_94482062
Vraag mbt aankoop nieuwbouwhuis.

In de aangifte moet de aankoopprijs incl. de aankoopkosten opgegeven worden. Bij een nieuwbouwhuis, opleverdatum eind 2011, moet ik dan toch de koop-/aanneemsom, meerwerk en de aankoopkosten opgeven? En toch niet alleen de betaalde termijn, koopsom grond en aankoopkosten???

Bij de gevraagde WOZ-waarde kan ik een schatting maken van de waarde eind 2010 (dus ong. Gelijk aan de betaalde termijnen?), of moet ik de verwachtte WOZ-waarde schatten met uitgangspunt een afgebouwde woning?
  dinsdag 22 maart 2011 @ 22:47:17 #284
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94490961
Geen vragen, maar die nieuwe manier van invullen is best handig! _O_
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 23 maart 2011 @ 00:17:50 #285
112251 314
gimme pie!
pi_94495194
ik heb een hybride hypotheek, ongeveer 50/50 aflossingsvrij tegen spaarhypotheek. nu is die enkele jaren rentevast, en betaal ik dus een vast bedrag per maand.

in 2009 mijn appartement gekocht en alles toen opgegeven in maart 2010. ik heb toen ook voor voorlopige teruggave 2010 gekozen omdat het mij makkelijker leek dit maandelijks te ontvangen. de bedragen voor de hypotheek zouden hetzelfde moeten zijn, maar nu zie ik na alles ingevuld te hebben dat ik 400 euro moet terugbetalen :{

pff, ze vragen zelf om alle gegevens, maken dan een schatting, en dan zitten ze er 400 naast.. volgend jaar beter, als ze uitgaan van volledig 2010 om te schatten voor 2011, ik denk dat ze ernaast zitten omdat ik in april 2009 heb gekocht, en ze daarom geen volledig jaar als info voor de schatting hadden (?)
pi_94510051
Vraagje, ik zit in een revalidatietraject na een ongeluk (nog steeds :( )
Nu moet ik alle kosten steeds voorschieten en dan wordt er gekeken of deze kosten verhaald kunnen worden op de tegenpartij.

Ik heb een tijd geleden een voorschot uitgekeerd gekregen maar later nog meer kosten gemaakt en bonnen van fysio ed ingediend, maar nog niks gehoord en gezien...

Kan ik nu de bonnen van fysio ed (geheel of gedeeltelijk) opgeven bij de belastingdienst als aftrekpost? En wat gebeurd er dan later als het verrekend wordt met de tegenpartij?

Wat is verstandig om nu te doen ivm de aangifte?
pi_94511012
Volgens mij zijn deze kosten op te voeren op je aangifte, bij eventuele vergoeding kun je bij de aangifte over dit jaar weer aangeven in Box 1 onder "Teruggekregen bedrag of vergoeding voor een bedrag wat in een eerdere aangifte is afgetrokken".
Let's pretend we scored a goal YEAH
pi_94515506
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 00:17 schreef 314 het volgende:
pff, ze vragen zelf om alle gegevens, maken dan een schatting, en dan zitten ze er 400 naast.. volgend jaar beter, als ze uitgaan van volledig 2010 om te schatten voor 2011, ik denk dat ze ernaast zitten omdat ik in april 2009 heb gekocht, en ze daarom geen volledig jaar als info voor de schatting hadden (?)
Als jij een voorlopige aanslag 2010 destijds hebt aangevraagd heb jij daar de situatie moeten schatten van geheel 2010 sinds het niet vanaf een bepaalde maand kan worden aangevraagd.

De gegevens van de VA 2010 worden automatisch meegenomen naar het jaar van 2011 voor de nieuwe teruggaaf en deze wordt 1 op 1 hierbij overgenomen. Dus als jij bijv. een te hoog/laag bedrag aan hypotheekrente hebt ingevuld wordt dit klakkeloos overgenomen tenzij je daar zelf een wijziging voor indient.
pi_94515732
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 20:26 schreef McLaren_Fan het volgende:
Vraag mbt aankoop nieuwbouwhuis.

In de aangifte moet de aankoopprijs incl. de aankoopkosten opgegeven worden. Bij een nieuwbouwhuis, opleverdatum eind 2011, moet ik dan toch de koop-/aanneemsom, meerwerk en de aankoopkosten opgeven? En toch niet alleen de betaalde termijn, koopsom grond en aankoopkosten???

Bij de gevraagde WOZ-waarde kan ik een schatting maken van de waarde eind 2010 (dus ong. Gelijk aan de betaalde termijnen?), of moet ik de verwachtte WOZ-waarde schatten met uitgangspunt een afgebouwde woning?
Voor de WOZ waarde zou je kunnen kijken naar de waarde in het economische verkeer van soortgelijke woningen om daarvan uit te gaan. Dus ervan uitgaand van een afgebouwde woning.

Echter als jij aan de voorwaarden voldoet dan zal het eigenwoningforfait op nihil worden gesteld:

- de andere (nieuwe) woning was in aanbouw of stond leeg in de periode dat u er nog niet woonde;
- u bent van plan in het jaar van aankoop of in één van de volgende twee jaren (met ingang van 2011: de volgende drie jaren) in die woning te gaan wonen en
- u kunt in het jaar van aankoop of in één van de volgende twee jaren (met ingang van 2011: de volgende drie jaren) in die woning gaan wonen

Dan wordt het eigenwoningforfait op nihil gesteld en kan jij de hypotheekrente in aftrek brengen. Dit kan je dan invullen in het aangifteprogramma bij Eigenwoningforfait in bijzondere situaties.

edit

Alle kosten die je hebt gemaakt voor de overdracht die moet je invullen bij de aankoopprijs.
pi_94523229
Ik heb een vraag. Ik heb in 2010 een nieuwbouwhuis gekocht. Ik heb nu alle gegevens verzameld en wil mijn belastingaangifte invullen.

Maar nu krijg ik de vraag of ik een woning heb (hoofdverblijf) . Echter dit is nog niet mijn hoofdverblijf. Het wordt nog gebouwd en ik woon nog bij mijn ouders. Hoe vul ik dit goed in zodat ik wel alle gemaakte kosten kan aftrekken van de belasting.

alvast bedankt.
  woensdag 23 maart 2011 @ 19:42:20 #291
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94523601
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 19:33 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb een vraag. Ik heb in 2010 een nieuwbouwhuis gekocht. Ik heb nu alle gegevens verzameld en wil mijn belastingaangifte invullen.

Maar nu krijg ik de vraag of ik een woning heb (hoofdverblijf) . Echter dit is nog niet mijn hoofdverblijf. Het wordt nog gebouwd en ik woon nog bij mijn ouders. Hoe vul ik dit goed in zodat ik wel alle gemaakte kosten kan aftrekken van de belasting.

alvast bedankt.
Lees hierboven.
Of ergens in dit topic. Dezelfde vraag is al een paar keer eerder gesteld.
pi_94523745
Foutje niet gelezen sorry. Ga het gelijk even doornemen.
pi_94536714
Vraagje: Ik moet bij "teruggekregen bedragen e.d." invullen. Uit de help:
quote:
Kreeg u of uw fiscale partner in 2010 een bedrag terug of een vergoeding voor bedragen die u al vóór 2010 hebt afgetrokken? Dan moet u deze aftrek in 2010 herstellen.
Nou heb ik in 2009 studiekosten gemaakt. En dit in 2010 opgegeven bij de aangifte over 2009. (mede) Hierom heb ik geld terug gekregen. Moet ik dat bedrag nou hier invoeren? Lijkt me niet, want ik heb het pas in 2010 afgetrokken. Anders zou het ook betekenen dat je netto uiteindelijk niets terug krijgt, want volgend jaar staat die vraag er natuurlijk weer...
  woensdag 23 maart 2011 @ 23:45:16 #294
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94536973
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 23:39 schreef KomtTijd... het volgende:
Vraagje: Ik moet bij "teruggekregen bedragen e.d." invullen. Uit de help:

[..]

Nou heb ik in 2009 studiekosten gemaakt. En dit in 2010 opgegeven bij de aangifte over 2009. (mede) Hierom heb ik geld terug gekregen. Moet ik dat bedrag nou hier invoeren? Lijkt me niet, want ik heb het pas in 2010 afgetrokken. Anders zou het ook betekenen dat je netto uiteindelijk niets terug krijgt, want volgend jaar staat die vraag er natuurlijk weer...
Je mag studiekosten van 2009 niet aftrekken in de aangifte van 2010 (als je dat bedoelt tenminste, want echt duidelijk is het niet).
En je hebt geen kosten (die je eerder hebt afgetrokken) vergoed gekregen, je hebt belasting terug gekregen.
pi_94537961
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 23:45 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je mag studiekosten van 2009 niet aftrekken in de aangifte van 2010 (als je dat bedoelt tenminste, want echt duidelijk is het niet).
Dat bedoel ik niet.
quote:
En je hebt geen kosten (die je eerder hebt afgetrokken) vergoed gekregen, je hebt belasting terug gekregen.
Ok, dat wou ik dus weten. Het gaat dus puur om studiefinanciering enzo. Vond het al vaag, want het bedrag wat je terugkrijgt van de belastingdienst is natuurlijk helemaal niet per definitie voor je studie.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 24 maart 2011 @ 00:48:57 #296
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_94539622
quote:
14s.gif Op donderdag 24 maart 2011 00:05 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dat bedoel ik niet.

[..]

Ok, dat wou ik dus weten. Het gaat dus puur om studiefinanciering enzo. Vond het al vaag, want het bedrag wat je terugkrijgt van de belastingdienst is natuurlijk helemaal niet per definitie voor je studie.
het bedrag dat je terugkrijgt over 2009 is de te veel betaalde belasting over 2009 dus hoef je dan niet bij je aangifte 2010 mee te nemen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_94540203
Jup, ik vat 'm! Aangifte is verstuurd :s) En ook gelijk die van 2008, die had ik nog niet gedaan maar is misschien nog goed voor 180 euro :)
pi_94564511
Er staat in mijn overzicht

Te betalen inkomsten belasting: 360
en het blokje er onder is: Verschuldigde inkomsten belasting: 2.374

Ik snap het niet meer? Moet ik nou betalen of krijg ik terug en wat?
  donderdag 24 maart 2011 @ 18:59:20 #299
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94564985
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 18:48 schreef lelouch het volgende:
Er staat in mijn overzicht

Te betalen inkomsten belasting: 360
en het blokje er onder is: Verschuldigde inkomsten belasting: 2.374

Ik snap het niet meer? Moet ik nou betalen of krijg ik terug en wat?
Je moet ¤ 360,- betalen.
pi_94633990
Dat valt tegen :P bedankt!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')