De site van de belastingdienst zelf zegt:quote:Op zaterdag 19 maart 2011 16:57 schreef trovey het volgende:
Ik heb i.v.m. een hartkwaal vorig jaar een fiets met trapondersteuning gekocht omdat ik op een gewone fiets niet meer verder kom dan een paar honderd meter zonder af te moeten stappen omdat ik buiten adem ben. Ik ben volledig afgekeurd en dat is ook bekend bij de Belastingdienst. Bestaat er de mogelijkheid om die fiets af te trekken bij de aangifte of is dit niet mogelijk? Ik probeer al een tijdje de Belastingdienst te benaderen maar kan er niet doorkomen maar wellicht heeft hier iemand genoeg verstand van zaken die me een antwoord kan geven. Alvast bedankt.
Ik zou zeggen: gewoon aftrekken. En als ze het er niet mee eens zijn, krijg je wel een vragenbrief.quote:U mag de kosten voor bepaalde hulpmiddelen aftrekken. Hulpmiddelen zijn voorzieningen of apparaten waardoor u de normale lichaamsfuncties kunt uitoefenen, wat u anders niet kunt.
Ik ga het gewoon proberenquote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:15 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De site van de belastingdienst zelf zegt:
[..]
Ik zou zeggen: gewoon aftrekken. En als ze het er niet mee eens zijn, krijg je wel een vragenbrief.
Ik zou er, gezien de toelichting van de fiscus zelf, ook geen moeite mee hebben om het op te voeren. M.i. zit het in jouw geval niet eens in het grijze gebied.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:17 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik ga het gewoon proberen...niet geschoten is altijd mis en zo'n fiets is een behoorlijke aftrekpost.
Ik zou er idd ook geen enkele moeite mee hebben.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:18 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik zou er, gezien de toelichting van de fiscus zelf, ook geen moeite mee hebben om het op te voeren. M.i. zit het in jouw geval niet eens in het grijze gebied.
Het probleem zit waarschijnlijk in het eigen vermogen.quote:Op zondag 20 maart 2011 16:52 schreef JohnDDD het volgende:
Ik heb net mijn hele aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers ingevuld over 2010. (Ik heb een eenmanszaak).
Bij het klikken op akkoord bij overzicht krijg ik een foutmelding: "Het saldo fiscalewinstberekening (niet ingevuld) is niet gelijk aan het saldo winst-en-verlies-rekening of aan het winstaandeel van uw ondernemingen (¤183)".
Bij mijn winst-en-verliesrekening heb ik ingevuld:
-Opbrengsten 207 euro
-Overige bedrijfskosten 24 euro
=> Saldo = 183 euro
Ik vermoed dat ik wellicht bij overzicht activa en passiva nog iets moet invullen? Die heb ik leeg gelaten...
Ik heb mijn bedrijf in augustus 2010 gestart en heb door overige bezigheden maar 2 klussen gehad, ik heb geen idee waar die activa en passiva over gaan...wat vul ik in zodat ik daar ook op 183 euro uitkom?
Edit: ik had het bij liquide middelen ingevoerd maar dan is het saldo fiscalewinstberekening ¤0. Moet ik het dan bij ondernemingsvermogen invullen? Dan krijg ik opeens wel een hoger verzamelinkomen??? Ziet hij het dan als vermogen, waarover ik belasting moet betalen ofzo? Is dat niet ene beetje raar?
Dat klinkt niet leuk.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:55 schreef belfis het volgende:
Trovey:
Hoezeer ik het u ook gun: de kosten voor de aanschaf van een elektrische fiets zijn volgens jurisprudentie helaas niet aftrekbaar. (zie hieronder). De ouderenbonden (en FNV) krijgen bij herhaling uw vraag voorgelegd evenals de vraag of de sta-op-stoel in aftrek is te nemen.Helaas niet aftrekbaar dus.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uitspraak Gerechtshof Leeuwarden dd. 29 oktober 2004 / LJN: AR5158 // BK 287/04
Electrische fiets niet aan te merken als buitengewone uitgaven (ziektekosten).
Belanghebbendes echtgenote lijdt aan de ziekte van Parkinson. In verband daarmee heeft zij een elektrische fiets met lage instap aangeschaft. De fiets is niet speciaal ten behoeve van haar aangepast. Belanghebbende voerde de kosten van de fiets op als ziektekosten (hulpmiddelen).
Het gerechtshof overwoog dat voor de kwalificatie van een hulpmiddel vereist is dat het een bijzondere hoedanigheid bezit, die meebrengt dat het alleen wordt gebruikt
door zieke en/of invalide personen, dan wel naar zijn aard en omvang een door ziekte of invaliditeit gestoorde elementaire lichaamsfunctie kan overnemen. Op grond van
de feiten kan niet worden aangenomen dat de fiets zich onderscheidt van fietsen die door gezonde mensen worden gebruikt, zodat de fiets niet als een hulpmiddel in de zin
van de buitengewone uitgavenregeling kan worden aangemerkt.
Het beroep van belanghebbende wordt verworpen.
Hof Leeuwarden 29 oktober 2004 nr 287/04 (tekst hofuitspraak)
http://zoeken.rechtspraak(...)=ar5158&u_ljn=ar5158
En in de als goed geinformeerd staande belasting - vragenrubriek van de Telegraaf: de volgende vraag:
Elektrische fiets? Regina de Valk
AMSTERDAM - Ik heb C.O.P.D. opgelopen een heb nu een elektrische fiets gekocht om maar toch te kunnen fietsen. Mag ik deze van de belasting aftrekken?
Helaas, de kosten van een elektrische fiets die u in staat stelt te blijven fietsen ondanks uw C.O.P.D. kunt u niet opvoeren als ziektekosten.
De eerste persoon die zich netjes aan de regels houdt.quote:Op zondag 20 maart 2011 17:55 schreef trovey het volgende:
[..]
Dat klinkt niet leuk.Uitspraak van het Hof is me dan wel heel duidelijk...helaas pindakaas.
Dat gaat dus weer betalen worden als ik pech heb.
Zet er idd een eigen bel op.. Dan moet dat helemaal goed komen!!quote:Op zondag 20 maart 2011 18:08 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De eerste persoon die zich netjes aan de regels houdt.
(Tip: zorg anders even dat de fiets voor jou is 'aangepast'.)
Ik heb liever duidelijkheid dan dat ik blij ben met een afrekpost en eventueel geld terug en straks de onaangename verrassing ga krijgen dat ik meer moet bijbetalen dan ooit....met WAO moet je niet zulke verrassingen krijgen.quote:Op zondag 20 maart 2011 18:08 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De eerste persoon die zich netjes aan de regels houdt.
(Tip: zorg anders even dat de fiets voor jou is 'aangepast'.)
quote:Op zondag 20 maart 2011 18:15 schreef Nizno het volgende:
[..]
Zet er idd een eigen bel op.. Dan moet dat helemaal goed komen!!
[ afbeelding ]
keuze genoeg.
[ afbeelding ]
je zult nooit meer hoeven betalen dan dat je nu zou moeten. Zet je het geld apart en dan kun je het als je de definitieve aanslag hebt gebruikenquote:Op zondag 20 maart 2011 18:19 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik heb liever duidelijkheid dan dat ik blij ben met een afrekpost en eventueel geld terug en straks de onaangename verrassing ga krijgen dat ik meer moet bijbetalen dan ooit....met WAO moet je niet zulke verrassingen krijgen.Er valt verder weinig aan te passen aan de fiets maar ik zal de tip doorgeven aan een kennis van me die i.v.m. volledig versleten knieen wel een electrische fiets heeft en het zadel heeft laten aanpassen...wellicht heeft hij wel het geluk dat die aanpassing erdoor komt.
Tot vorig jaar kreeg ik geld terugquote:Op zondag 20 maart 2011 18:21 schreef Nizno het volgende:
[..]
je zult nooit meer hoeven betalen dan dat je nu zou moeten. Zet je het geld apart en dan kun je het als je de definitieve aanslag hebt gebruiken
Maar goed, jouw keuze uiteraard. Jammer dat je niet een poging waagt.
Wat ik dus niet begrijp is dit: ik heb een eenmanszaak waarbij ik opdrachten verricht voor cliënten. Ik heb verder geen bedrijfsuitgaven of personeel of andere ingewikkelde problemen. Ik heb 207 euro verdiend in 2010 (excl.) en had 24 euro aan kosten voor mijn webhost. Waar bij de activa en waar bij de passiva zet ik deze bedragen?quote:Op zondag 20 maart 2011 17:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het probleem zit waarschijnlijk in het eigen vermogen.
Het programma maakt de volgende vergelijking:
eind vermogen
af: begin vermogen
bij: prive opnamen
is resultaat wat gelijk moet zijn aan je resultaat volgens de winst en verlies
De activa en passiva zijn de bezittingen en schulden van je bedrijf.quote:Op zondag 20 maart 2011 21:38 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Wat ik dus niet begrijp is dit: ik heb een eenmanszaak waarbij ik opdrachten verricht voor cliënten. Ik heb verder geen bedrijfsuitgaven of personeel of andere ingewikkelde problemen. Ik heb 207 euro verdiend in 2010 (excl.) en had 24 euro aan kosten voor mijn webhost. Waar bij de activa en waar bij de passiva zet ik deze bedragen?
Als ik het zo invul dan is mijn verzamelinkomen opeens 884 euro en niet meer 723 euro. Ik begrijp daar niets van. Moet ik dan over dat "vermogen" ook nog extra belasting gaan betalen??quote:Op zondag 20 maart 2011 21:53 schreef Serinde het volgende:
[..]
De activa en passiva zijn de bezittingen en schulden van je bedrijf.
Bij de activa over het algemeen in ieder geval liquide middelen (je zakelijke bankrekening) en bij de passiva je eigen vermogen. Als je alles nog via je privé-rekening laat lopen, wat ik me voor kan stellen in deze fase dan is je beginvermogen 0 en je eindvermogen 183 (tenzij je op 31 december de BTW nog af moest dragen, dan moet je dat als schuld opnemen).
Wat staat er op je bank?quote:Op zondag 20 maart 2011 21:38 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Wat ik dus niet begrijp is dit: ik heb een eenmanszaak waarbij ik opdrachten verricht voor cliënten. Ik heb verder geen bedrijfsuitgaven of personeel of andere ingewikkelde problemen. Ik heb 207 euro verdiend in 2010 (excl.) en had 24 euro aan kosten voor mijn webhost. Waar bij de activa en waar bij de passiva zet ik deze bedragen?
Lijkt me dat je het zelf niet moet gaan invullen.quote:Op zondag 20 maart 2011 21:59 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Als ik het zo invul dan is mijn verzamelinkomen opeens 884 euro en niet meer 723 euro. Ik begrijp daar niets van. Moet ik dan over dat "vermogen" ook nog extra belasting gaan betalen??
Ik gebruik het gewoon voor m'n boodschappen, want ik heb alleen een privérekening.quote:Op zondag 20 maart 2011 22:18 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wat staat er op je bank?
En je winst is het eigen vermogen voor zover je het niet hebt opgenomen.
En misschien heb je nog een post omzetbelasting te betalen (of te vorderen).
Als prive opname.quote:Op zondag 20 maart 2011 22:33 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ik gebruik het gewoon voor m'n boodschappen, want ik heb alleen een privérekening.
Omzetbelasting had ik uiteraard ook niet aangezien mijn verdiensten zo laag zijn.
Dus als ik het geld nou gewoon heb opgenomen van de bank, waar zet ik het dan bij?
De KOR had ik even niet bij stilgestaan. Zelfs in deze situatie denk ik te simpelquote:Op maandag 21 maart 2011 00:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als prive opname.
En je hebt dus te maken met de KOR. Die moet je ook verwerken als bate in je resultatenrekening.
Je winst wordt dus hoger. (En dus ook je priveopname.)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |