Mijn god, wat gaan ze nog meer verzinnen? Alsof we voor onze lol in de auto zitten...quote:Nieuw EU-plan maakt auto peperduur
BRUSSEL - Auto's dreigen duizenden euro's duurder te worden door Europese plannen het aantal verkeersdoden fors te verminderen. Met veertig maatregelen wil Europa auto's veiliger maken.
Dit meldt het AD vandaag. De plannen voorzien onder meer in verplichte winterbanden, snelheidsbegrenzers, vermoeidheidsverklikker en veiligheidsvesten. Ook moet elke lidstaat het puntenrijbewijs invoeren.
De beoogde winst volgens de Duitse Europarlementariër Dieter-Lebrecht Koch, de bedenker van het plan: zestig procent minder kindslachtoffers en veertig procent minder levensgevaarlijk gewonden. Deze zomer vraagt hij de steun van het Europarlement.
De ANWB en sommige Europarlementariërs hebben veel kritiek op het plan. De automobilist, vreest Peter van Dalen (ChristenUnie), zal diep in de beurs moeten tasten. Maar er is ook een principieel bezwaar. Dat is dat Europa over het personenvervoer niks te zeggen heeft."
Een Duitse CDA-er. Wel specifiek zijn!quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:18 schreef FoXje het volgende:
Het is weer een Duitser die het bedenkt hoor
Ja, stel je voor dat het nog veiliger wordt op de weg. Wat denkt die EU wel niet?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:04 schreef DS4 het volgende:
De EU is veel te ver aan het gaan... Ze blazen zichzelf gewoon op. In plaats van dat ze gewoon hetgeen ze moeten doen eens goed gaan doen!
Het aantal verkeersslachtoffers is al extreem laag in veel landen (w.o. Nederland) en nog verder verlagen kan alleen maar door het verkeer EN duurder te maken EN de vrijheid ernstig te beperken.
Opbokken dus!
Dit heeft geen ene reet met vrijheid te maken. Zoiets als een vermoeidheidsverklikker kan ongelukken helpen voorkomen. Ik kan mij goed voorstellen dat zoiets wordt verplicht. Voor gordels geldt toch hetzelfde?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:20 schreef HyperViper het volgende:
Lekker inperken die vrijheid, gewoon doorgaan. De laatste druppel is niet ver.
Wat begrijp je niet aan:quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, stel je voor dat het nog veiliger wordt op de weg. Wat denkt die EU wel niet?
Goed plan.
quote:Maar er is ook een principieel bezwaar. Dat is dat Europa over het personenvervoer niks te zeggen heeft."
Wen er maar vast aan.quote:
Eens!quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, stel je voor dat het nog veiliger wordt op de weg. Wat denkt die EU wel niet?
Goed plan.
Als zij mij iets verplichten heeft dat alles met vrijheid te maken. Fuck vrijheid inruilen voor veiligheid, dat is voor de lafhartige, die mogen van mij keihard sterven.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit heeft geen ene reet met vrijheid te maken. Zoiets als een vermoeidheidsverklikker kan ongelukken helpen voorkomen. Ik kan mij goed voorstellen dat zoiets wordt verplicht. Voor gordels geldt toch hetzelfde?
Ze mogen daar misschien niks over zeggen, maar wel over eisen aan goederen die in de EU verkocht worden (zie universele oplader GSM). Dus als men het over die kant gooit kan het gewoon afgedwongen worden.quote:
Met betrekking tot privacy-beperkende maatregelen geef ik je gelijk, maar dit is bedoeld om het aantal verkeersdoden te reduceren, niet om terroristen te vangen. Heel leuk dat jij de vrijheid hebt om je auto geheel zelf invulling te geven, maar als jij vervolgens half slaperig mij omver rijdt, dan heb ik geen ene hol aan jouw zogenaamde vrijheid.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:24 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Als zij mij iets verplichten heeft dat alles met vrijheid te maken. Fuck vrijheid inruilen voor veiligheid, dat is voor de lafhartige, die mogen van mij keihard sterven.
Jij wil dus je vrijheid maar een ander moet wel zijn vrijheid inleveren voor jou?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:24 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Als zij mij iets verplichten heeft dat alles met vrijheid te maken. Fuck vrijheid inruilen voor veiligheid, dat is voor de lafhartige, die mogen van mij keihard sterven.
Dat is het risico dat je neemt als je deel gaat nemen aan het verkeer, als jij daar niet mee kan leven moet je uit het verkeer blijven. Ik kan ook voor jou uit moeten wijken en te water raken, dan heb ik geen hol aan jouw zogenaamde veiligheid.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Met betrekking tot privacy-beperkende maatregelen geef ik je gelijk, maar dit is bedoeld om het aantal verkeersdoden te reduceren, niet om terroristen te vangen. Heel leuk dat jij de vrijheid hebt om je auto geheel zelf invulling te geven, maar als jij vervolgens half slaperig mij omver rijdt, dan heb ik geen ene hol aan jouw zogenaamde vrijheid.
Welke vrijheid moeten zij inleveren dan?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:29 schreef wdn het volgende:
[..]
Jij wil dus je vrijheid maar een ander moet wel zijn vrijheid inleveren voor jou?
Dacht het niet he.
Dus ik moet binnen blijven zitten, omdat jij geen zin hebt om je auto veiliger te maken? Gelukkig denkt men daar in Brussel anders over.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:30 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Dat is het risico dat je neemt als je deel gaat nemen aan het verkeer, als jij daar niet mee kan leven moet je uit het verkeer blijven. Ik kan ook voor jou uit moeten wijken en te water raken, dan heb ik geen hol aan jouw zogenaamde veiligheid.
Slechte vergelijking. Door een gordel worden geen botsingen voorkomen. Ik kan me iets voorstellen bij een verplichte verklikker, maar tegen een verplichte gordel.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit heeft geen ene reet met vrijheid te maken. Zoiets als een vermoeidheidsverklikker kan ongelukken helpen voorkomen. Ik kan mij goed voorstellen dat zoiets wordt verplicht. Voor gordels geldt toch hetzelfde?
Mijn auto is veilig genoeg. Als jij je niet veilig voelt moet je binnen blijven zitten en niet jouw ongefundeerde angsten mijn probleem laten worden. Zo vaak rij ik nou ook weer niet vermoeid, of ik kan het mij niet herinneren natuurlijk.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dus ik moet binnen blijven zitten, omdat jij geen zin hebt om je auto veiliger te maken? Gelukkig denkt men daar in Brussel anders over.
Welke vrijheid raak jij dan kwijt als je verplicht wordt om winterbanden op je auto te zetten of zo'n verklikker bij je te hebben? De vrijheid om de ander dood te rijden, met je slippende auto of als je in slaap gevallen bent?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:24 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Ik zou dat niet conservatief willen noemen. Ik vraag mij namelijk af of het ook echt een "vooruitgang" is als deze maatregelen ingevoerd worden. Leuk dat er met wat grote getallen gestrooid wordt, maar ik denk niet dat het in Nederland zoveel verschil gaat maken, maar dat ze voornamelijk op wat achtergestelde landen in de EU zijn gebaseerd.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:35 schreef Disana het volgende:
Ik vind het nogal conservatief om de streep te trekken bij de maatregelen die er al zijn, zoals de gordel, en te gaan steigeren bij de gedachte aan nieuwe maatregelen. Daar zit geen logica achter.
De vrijheid om zélf in te schatten of je wel of niet in staat bent om te rijden. Eigen verantwoordelijkheid heet dat en mensen daarop aanspreken, ipv alles te binden aan apparaten die bepalen wat je wel en niet mag. Apparaten waar je overigens nog zelf voor mag dokken ook.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:51 schreef moussie het volgende:
[..]
Welke vrijheid raak jij dan kwijt als je verplicht wordt om winterbanden op je auto te zetten of zo'n verklikker bij je te hebben? De vrijheid om de ander dood te rijden, met je slippende auto of als je in slaap gevallen bent?
Over de diverse punten kun je discussiëren, maar wie kan er tegen zijn op een duidelijke verbetering als de vermoeidheidsverklikker. Het is gewoon zo dat we in Nederland al bij voorbaat gaan gillen als er iets veranderd dreigt te worden. Later hoor je er dan niemand meer over.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:53 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
Ik zou dat niet conservatief willen noemen. Ik vraag mij namelijk af of het ook echt een "vooruitgang" is als deze maatregelen ingevoerd worden. Leuk dat er met wat grote getallen gestrooid wordt, maar ik denk niet dat het in Nederland zoveel verschil gaat maken, maar dat ze voornamelijk op wat achtergestelde landen in de EU zijn gebaseerd.
Hartstikke fijn dat jij met drie vrijheid om kan gaan. Helaas zijn er tal van automobilisten die dat niet kunnen. Verder zie ik echt niet in waarom je zo'n drama maakt van zoiets als winterbanden. Je mag nu ook niet zomaar van alles onder je wagen schroeven. De zogenaamde vrijheid die jij denkt te hebben, is sowieso een illusie. Er gelden namelijk al tal van regels rond verkeersdeelname. Daar heb jij geen moeite mee, omdat die inmiddels gemeengoed zijn geworden.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:58 schreef Ciske- het volgende:
[..]
De vrijheid om zélf in te schatten of je wel of niet in staat bent om te rijden. Eigen verantwoordelijkheid heet dat en mensen daarop aanspreken, ipv alles te binden aan apparaten die bepalen wat je wel en niet mag. Apparaten waar je overigens nog zelf voor mag dokken ook.
Ik rijd nooit na het drinken van alcohol, cross niet door 30-zones waar kinderen kunnen spelen, heb in de jaren dat ik mijn rijbewijs heb nog nooit een klein, laat staan een groot ongeluk veroorzaakt. Dus wáárom zou ik zoiets verplicht in mijn auto moeten hebben en er zelf nog voor moeten betalen ook? Ik noem dat geen vrijheid maar bemoeizucht.
Dat zeggen ze ook over drugs.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hartstikke fijn dat jij met drie vrijheid om kan gaan. Helaas zijn er tal van automobilisten die dat niet kunnen.
Als het de prijs van een auto behoorlijk verhoogt en de veiligheidswinst in Nederland minimaal is, dan ben ik er op tegen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:59 schreef Disana het volgende:
[..]
Over de diverse punten kun je discussiëren, maar wie kan er tegen zijn op een duidelijke verbetering als de vermoeidheidsverklikker. Het is gewoon zo dat we in Nederland al bij voorbaat gaan gillen als er iets veranderd dreigt te worden. Later hoor je er dan niemand meer over.
Ik krijg de indruk dat de onmiddellijke afkeer hier meer komt door afkeer van Europa dan door de daadwerkelijke effectiviteit van de voorgestelde maatregelen. Wij laten ons niets vertellen door die figuren daar.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:12 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
Als het de prijs van een auto behoorlijk verhoogt en de veiligheidswinst in Nederland minimaal is, dan ben ik er op tegen.
En het is maar goed ook dat we niet zomaar elke verandering accepteren die plaatsvindt, maar dat we ons er soms tegen verzetten. Niet elke verandering of maatregel hoeft bij voorbaat positief te zijn. Ik kan hier nu een Godwinnetje plaatsen, maar die laat ik maar achterwege.
Noem eens wat voorbeelden van landen en van de achterstand die zij hebben in de veiligheid van hun auto's.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:14 schreef Ciske- het volgende:
Het punt is dat iedereen weer eens moet opdraaien voor de minderheid die zich onverantwoord gedraagd ipv die minderheid aan te pakken.
En klopt dat je je nu ook al aan bepaalde regels moet houden. Verkeersregels uitbreiden is één ding, maar mensen verplichten om kosten te maken voor een apparaat waarvan nog totaal niet duidelijk is óf het enig verschil gaat maken wb veiligheid slaat gewoon nergens op. Zéker als je het zo breed trekt als de hele EU, waar nog enorme verschillen liggen tussen landen onderling. Zoals Casos al zei: pak eerst die landen maar eens aan waar nog een enorme winst te behalen valt met minimale maatregelen en kijk daarna verder.
Oke, prima. Dan ga jij toch lekker in je auto uit de jaren nul een rondje rijden door het land. Geen gordels, geen electronica. Helemaal niets. Verrek, drink anders ook nog effe stuk in je kloot en snuif je neus vol. We zien wel hoe je vanavond van de muur wodt geschraapt.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zeggen ze ook over drugs.
Dit dus.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:18 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik krijg de indruk dat de onmiddellijke afkeer hier meer komt door afkeer van Europa dan door de daadwerkelijke effectiviteit van de voorgestelde maatregelen. Wij laten ons niets vertellen door die figuren daar.
De weg is al veilig, mensen die daar niks te zoeken hebben moeten ze weren, niet andersomquote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Goed plan.
De weg is inderdaad in de meeste gevallen veilig, dat geldt echter niet voor de weggebruikers.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:22 schreef kawotski het volgende:
[..]
De weg is al veilig, mensen die daar niks te zoeken hebben moeten ze weren, niet andersom
Als ik het goed begrijp mag het alcoholverbod van jou dus ook afgeschaft, jij rijdt immers nooit na het drinken van alcohol? Ditto voor al die snelheidsbeperkingen, een verantwoordelijk mens doet dat gewoon niet, te snel rijden? Opbokken met die bemoeizucht, het is toch mooi je eigen verantwoordelijkheid, hoe snel je rijdt en met hoeveel alcohol op?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:58 schreef Ciske- het volgende:
[..]
De vrijheid om zélf in te schatten of je wel of niet in staat bent om te rijden. Eigen verantwoordelijkheid heet dat en mensen daarop aanspreken, ipv alles te binden aan apparaten die bepalen wat je wel en niet mag. Apparaten waar je overigens nog zelf voor mag dokken ook.
Ik rijd nooit na het drinken van alcohol, cross niet door 30-zones waar kinderen kunnen spelen, heb in de jaren dat ik mijn rijbewijs heb nog nooit een klein, laat staan een groot ongeluk veroorzaakt. Dus wáárom zou ik zoiets verplicht in mijn auto moeten hebben en er zelf nog voor moeten betalen ook? Ik noem dat geen vrijheid maar bemoeizucht.
en daarom heb je het rijbewijs, moet voldoende zijn.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De weg is inderdaad in de meeste gevallen veilig, dat geldt echter niet voor de weggebruikers.
Nou ja, 1000 euro neertellen voor winterbanden is wel een hoop geld natuurlijk.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:18 schreef Disana het volgende:
Ik krijg de indruk dat de onmiddellijke afkeer hier meer komt door afkeer van Europa dan door de daadwerkelijke effectiviteit van de voorgestelde maatregelen. Wij laten ons niets vertellen door die figuren daar.
Autorijden is al duur. Eens zullen we eraan moeten dat het niet voor iedereen is weggelegd, of dat nou door dergelijke maatregelen komt of door de prijs van de olie, of door files.
En eerlijk gezegd vind ik dat handjevol voorstellen nog wel meevallen qua prijs.
Welke kleur heeft je brilletje .. roze of zo?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:27 schreef kawotski het volgende:
[..]
en daarom heb je het rijbewijs, moet voldoende zijn.
Tja, maar autorijden is sowieso al duur. Ik denk dat winterbanden onnodige slippartijen kunnen voorkomen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:28 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Nou ja, 1000 euro neertellen voor winterbanden is wel een hoop geld natuurlijk.
De vraag is of dat nou iets veranderd aan de veiligheid op de weg.
geen bril, zicht is 300% zegt de dokter.. kijk, je moet mij niet opzadelen met een kunstmatig gecreeerd probleem.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:29 schreef moussie het volgende:
[..]
Welke kleur heeft je brilletje .. roze of zo?
Als je je aanpast wel ja maar vele mensen rijden a-sociaal en dan hebben winterbanden niet veel zin.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:30 schreef Disana het volgende:
Tja, maar autorijden is sowieso al duur. Ik denk dat winterbanden onnodige slippartijen kunnen voorkomen.
Afkeer voor Europa is inderdaad ook een reden dat "wij" misschien niet zo graag nieuwe maatregelen accepteren, maar daar zijn mijn argumenten niet op gebaseerd. Waar ik een probleem mee heb, is dat er een voorstel wordt gedaan dat niet alleen op Nederland is gebaseerd, maar op de hele EU, waardoor wij hier in Nederland wellicht onnodig op kosten worden gejaagd, zonder dat het een groot effect heeft op de verkeersveiligeheid. Nederland is één van de veiligste landen in de EU als het aankomst op verkeersslachtoffers (per aantal motorvoertuigen/gereden kilometers), terwijl het gemiddelde aantal verkeersslachtoffers van de EU flink omhoog wordt gehaald door enkele Oost-Europese landen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:18 schreef Disana het volgende:
[..]
Autorijden is al duur. Eens zullen we eraan moeten dat het niet voor iedereen is weggelegd, of dat nou door dergelijke maatregelen komt of door de prijs van de olie, of door files.
En eerlijk gezegd vind ik dat handjevol voorstellen nog wel meevallen qua prijs.
Ik ben bang dat je aso-rijgedrag er op geen enkele manier uit krijgt. Aso rijders weten zelf ook wel dat ze de randen van het aanvaardbare opzoeken, maar het interesseert ze niet.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:31 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Als je je aanpast wel ja maar vele mensen rijden a-sociaal en dan hebben winterbanden niet veel zin.
Hoe kunnen we dat a-sociale rijgdrag aanpakken?
Is een puntenrijbewijs voldoende of lopen we dan achter de feiten aan?
Mensen die denken 'recht' te hebben op een fietsquote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:35 schreef JoPiDo het volgende:
Mensen die denken 'recht' te hebben op een auto![]()
Wie bepaalt dat voor mij? Ik geef mijn geld uit aan een auto, jij aan een fiets, weet ik veel, waarom moet autobezit teruggedrongen? De auto is een prachtige uitvinding die mensen veel vrijheid geeft.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:35 schreef JoPiDo het volgende:
Het hele straatbeeld wordt verziekt door miljoenen auto's die overal en nergens geparkeerd staan, natuurlijk moet daar een einde aan komen. Investeren in openbaar vervoer en zoveel mogelijk mensen met de bus/tram/trein laten reizen en dat achterlijke autobezit zo ver mogelijk terugdringen. Het is volslagen idioot dat ieder persoon een auto in bezit moet hebben.
Nog los van de idioterie dat door elke grote stad een verkeersader loopt, waar elke dag tienduizenden auto's dwars door het centrum rijden. Er moet een stop komen aan de groei van het aantal auto's.
Hoe weet je dat er niet per land is gekeken naar de verwachte verbetering bij het nemen van deze maatregelen? Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat een vermoeidheidsverklikker ook hier enkele slachtoffers per jaar voorkomt.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:35 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
Afkeer voor Europa is inderdaad ook een reden dat "wij" misschien niet zo graag nieuwe maatregelen accepteren, maar daar zijn mijn argumenten niet op gebaseerd. Waar ik een probleem mee heb, is dat er een voorstel wordt gedaan dat niet alleen op Nederland is gebaseerd, maar op de hele EU, waardoor wij hier in Nederland wellicht onnodig op kosten worden gejaagd, zonder dat het een groot effect heeft op de verkeersveiligeheid. Nederland is één van de veiligste landen in de EU als het aankomst op verkeersslachtoffers (per aantal motorvoertuigen/gereden kilometers), terwijl het gemiddelde aantal verkeersslachtoffers van de EU flink omhoog wordt gehaald door enkele Oost-Europese landen.
Dat autorijden in de (verre) toekomst misschien niet voor iedereen meer is weggelegd, zou best kunnen. Maar zo lang het in Nederland nog goed gaat, zie ik niet in waarom we nu al zulke (dure) maatregelen moeten invoeren.
Boh gek, alcoholsloten en vermoeidheidsverklikkers, wat een beperkingen!quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:04 schreef DS4 het volgende:
De EU is veel te ver aan het gaan... Ze blazen zichzelf gewoon op. In plaats van dat ze gewoon hetgeen ze moeten doen eens goed gaan doen!
Het aantal verkeersslachtoffers is al extreem laag in veel landen (w.o. Nederland) en nog verder verlagen kan alleen maar door het verkeer EN duurder te maken EN de vrijheid ernstig te beperken.
Opbokken dus!
Ah, daar komen we precies bij het kritieke punt aan. Zolang we geen goed inzicht in de cijfers krijgen, kun je niet aannemen dat het ook in ons geval voordelig uitpakt. Jij denkt dat het enkele slachtoffers per jaar hier voorkomt. Zou kunnen, maar het kan ook dat het (zo goed als) geen effect heeft, omdat de afstanden in Nederland toch relatief klein zijn.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:37 schreef Disana het volgende:
[..]
Hoe weet je dat er niet per land is gekeken naar de verwachte verbetering bij het nemen van deze maatregelen? Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat een vermoeidheidsverklikker ook hier enkele slachtoffers per jaar voorkomt.
Ik had het nergens over de sterkte van die bril, alleen over de kleur.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:31 schreef kawotski het volgende:
[..]
geen bril, zicht is 300% zegt de dokter.. kijk, je moet mij niet opzadelen met een kunstmatig gecreeerd probleem.
je verzint ze waar je bij staat, weet je de oorzaak dan ook? Ik ga alle verkeersborden maar eens lezen die langs heren' wegen staan. Kom ik niet ver vrees ik..quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:43 schreef moussie het volgende:
[..]
Ik had het nergens over de sterkte van die bril, alleen over de kleur.
En kunstmatig gecreëerd? Er gebeuren niet veel te veel ongelukken omdat mensen achter het stuur in slaap gevallen zijn, of in de slip zijn geraakt dankzij de verkeerde banden?
Stel je voor dat je met je zatte kop niet achter het stuur kunt kruipen. Het idee alleen al!quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:40 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Boh gek, alcoholsloten en vermoeidheidsverklikkers, wat een beperkingen!
ik zie niet in waarom ik die keuze niet zou mogen maken? Daar heb ik toch alleen mezelf mee?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oke, prima. Dan ga jij toch lekker in je auto uit de jaren nul een rondje rijden door het land. Geen gordels, geen electronica. Helemaal niets. Verrek, drink anders ook nog effe stuk in je kloot en snuif je neus vol. We zien wel hoe je vanavond van de muur wodt geschraapt.
Ik zeg dat je door een roze brilletje kijkt als je denkt dat het hebben van een rijbewijs voldoende is om voor verantwoordelijk weggedrag te zorgen .. de al bestaande regels aangaande snelheid, alcoholgebruik, Apk ed bewijzen dat .. allemaal regelgeving die onnodig zou zijn als mensen het vanuit zichzelf zouden doen, na het behalen van hun rijbewijs, niet waar?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:49 schreef kawotski het volgende:
[..]
je verzint ze waar je bij staat, weet je de oorzaak dan ook? Ik ga alle verkeersborden maar eens lezen die langs heren' wegen staan. Kom ik niet ver vrees ik..
http://www.swov.nl/rappor(...)eet_Vermoeidheid.pdfquote:Op grond van vragenlijstonderzoek en diepteanalyses van ongevallen komt men dan ook tot heel andere conclusies over de rol van vermoeidheid bij verkeersongevallen. De resultaten van individuele studies verschillen sterk, maar op basis van vragenlijstonderzoek is de conclusie dat bij 5 tot 10% van de ongevallen vermoeidheid een rol heeft gespeeld; op basis van diepteanalyses is dat het geval bij 10 tot 25% van de ongevallen. De hogere percentages zijn met name gevonden in studies die hebben gekeken naar vrachtwagenongevallen en/of ongevallen met dodelijke afloop. Deze schattingen komen uit het buitenland. Voor zover bekend zijn er voor Nederland totnogtoe niet van dit soort schattingen gemaakt over de omvang van het probleem. Echter, als we bovengenoemde schattingen extrapoleren naar Nederland en uitgaan van een conservatieve schatting van 10-15%, dan zouden jaarlijks (ongevalsgegevens 2009) ongeveer 800 ernstige ongevallen (mede) te maken hebben met vermoeidheid of in slaap vallen achter het stuur. Het gaat dan om door de politie geregistreerde ongevallen die resulteren in ziekenhuisopname of overlijden en waarbij geen alcohol in het spel is.
Of dat je auto je waarschuwt als je tekenen van ernstige vermoeidheid vertoont! Ik eis de vrijheid om totaal onverantwoord te doen en daarmee mezelf en anderen in gevaar te brengenquote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Stel je voor dat je met je zatte kop niet achter het stuur kunt kruipen. Het idee alleen al!
Die regeldrang zou niet nodig zijn als niet een groot deel van de bestuurders keer op keer bewees dat ze geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben....quote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:08 schreef Hukkie het volgende:
Hoe ver moet je gaan met dit soort maatregelen. Alcoholslot, drugsslot, medicijnslot, vermoeidheidsslot, verbod op autoradio's, verbod op praten met passagiers, verbod op kinderen in de auto, snelheidsbegrenzer, automatische afstandshouder.
Waar stopt de regeldrang en laat men het over aan de verantwoordelijkheid van de bestuurder.
Tot iedereen in het gerobotiseerde openbaar vervoer zit. Maar dat willen we ook niet.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:08 schreef Hukkie het volgende:
Hoe ver moet je gaan met dit soort maatregelen. Alcoholslot, drugsslot, medicijnslot, vermoeidheidsslot, verbod op autoradio's, verbod op praten met passagiers, verbod op kinderen in de auto, snelheidsbegrenzer, automatische afstandshouder.
Waar stopt de regeldrang en laat men het over aan de verantwoordelijkheid van de bestuurder.
Daar zit nogal verschil tussen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:10 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Of dat je auto je waarschuwt als je tekenen van ernstige vermoeidheid vertoont! Ik eis de vrijheid om totaal onverantwoord te doen en daarmee mezelf en anderen in gevaar te brengen
Niet bij autorijden... Half slapen en flink onder invloed gaan rijden betekent automatisch dat je het leven van anderen in gevaar brengt.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar zit nogal verschil tussen.
Ik maakte dan ook verschil tussen een alcohol verklikker en een autogordel.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:13 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Niet bij autorijden... Half slapen en flink onder invloed gaan rijden betekent automatisch dat je het leven van anderen in gevaar brengt.
Ben dan benieuwd welke EU-regels men gaat bedenken voor voetgangers en fietsers.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:11 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Die regeldrang zou niet nodig zijn als niet een groot deel van de bestuurders keer op keer bewees dat ze geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben....
Dat is weer een heel andere discussie. En heeft niks te maken met het feit dat juist door onverantwoordelijk gedrag van bestuurders de regelgeving verder aangescherpt wordt.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:16 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ben dan benieuwd welke EU-regels men gaat bedenken voor voetgangers en fietsers.
Dat jij het voor kapitalisten opneemt, niet te geloven zeg.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:18 schreef Disana het volgende:
[..]
Haha, hoe danquote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:42 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Dat jij het voor kapitalisten opneemt, niet te geloven zeg.
Omdat door al die overheids beperkingen en kosten straks alleen nog maar rijke mensen kunnen autorijden of lekker eten, etc..quote:
Nu stel je het algemeen, dan ben ik het wel met je eens: mensen die toch al weinig hebben, worden het hardst gepakt.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:47 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Omdat door al die overheids beperkingen en kosten straks alleen nog maar rijke mensen kunnen autorijden of lekker eten, etc..
Mwa, als je bekijkt dat het bericht gaat over het opleggen van die regels aan alle EU landen, dan kun je je afvragen of het werkelijk om verantwoordelijkheid gaat, en niet om ordinaire regelzucht/ geldklopperij.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:36 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat is weer een heel andere discussie. En heeft niks te maken met het feit dat juist door onverantwoordelijk gedrag van bestuurders de regelgeving verder aangescherpt wordt.
Niet alleen Spanje hoor, geheel Zuid-Europa.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:52 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Mwa, als je bekijkt dat het bericht gaat over het opleggen van die regels aan alle EU landen, dan kun je je afvragen of het werkelijk om verantwoordelijkheid gaat, en niet om ordinaire regelzucht/ geldklopperij.
Verplichte winterbanden in Spanje?
http://www.destentor.nl/a(...)uw-in-ZuidEuropa.ecequote:De politie van de Spaanse regio Catalonië liet weten dat in Tordera in de buurt van Barcelona het lichaam van een 45-jarige man onder een dik pak sneeuw is gevonden. In Catalonië was maandag op sommige plaatsen circa 50 centimeter sneeuw gevallen. Door onder meer het knappen van kabels onder de sneeuw konden dinsdag aan het eind van de middag circa 180.000 mensen nog altijd niet over stroom beschikken, aldus de Spaanse krant El País. Bijna vijfhonderd scholen bleven dicht omdat de schoolbussen niet over de besneeuwde wegen konden rijden.
Het sneeuwt nooit in Spanje wil je zeggen?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:52 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Mwa, als je bekijkt dat het bericht gaat over het opleggen van die regels aan alle EU landen, dan kun je je afvragen of het werkelijk om verantwoordelijkheid gaat, en niet om ordinaire regelzucht/ geldklopperij.
Verplichte winterbanden in Spanje?
Wel eens in Griekenland en dan vooral Kreta rondgekeken? A: Kunnen ze daar niet autorijden en B: daar zie je barrels op de weg die ze in de tijd van Kieskeurigs "Wrak van de Weg" meteen de weg afgeplukt zouden hebben en daar meteen een "Die zien we nooit meer terug!" item van maken.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:20 schreef Disana het volgende:
Noem eens wat voorbeelden van landen en van de achterstand die zij hebben in de veiligheid van hun auto's.
Mensen die denken mijn vrije keuze in te dammen...quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:35 schreef JoPiDo het volgende:
Het enige doel van de EU is regels maken die iedere lidstaat moet invoeren, het bewijzen van het eigen bestaansrecht dusquote:Op zaterdag 5 maart 2011 10:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Mijn god, wat gaan ze nog meer verzinnen? Alsof we voor onze lol in de auto zitten...
Dat is een goed voorbeeld.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 14:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wel eens in Griekenland en dan vooral Kreta rondgekeken? A: Kunnen ze daar niet autorijden en B: daar zie je barrels op de weg die ze in de tijd van Kieskeurigs "Wrak van de Weg" meteen de weg afgeplukt zouden hebben en daar meteen een "Die zien we nooit meer terug!" item van maken.
Ja, investeren is het toverwoord bij ambtenarenquote:Op zaterdag 5 maart 2011 14:24 schreef Boldface het volgende:
Ik zou het geld veel liever investeren in verbetering van de rijopleidingen en andere vormen van verkeerseducatie.
Ik gebruikte het woord investeren om aan te geven dat het een uitgave is die zichzelf dubbel en dwars terugverdient en niet met de insteek om torenhoge geldbedragen uit te geven. De kosten voor educatie en voorlichting zijn een schijntje van alle ingrepen in de infrastructuur.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 14:31 schreef michaelmoore het volgende:
Ja, investeren is het toverwoord bij ambtenaren
ja dat bedoel ik ookquote:Op zaterdag 5 maart 2011 14:55 schreef Boldface het volgende:
[..]
Ik gebruikte het woord investeren om aan te geven dat het een uitgave is die zichzelf dubbel en dwars terugverdient
Geen idee wat een vermoeidheidsverklikker moet kosten maar de andere drie zaken kosten samen nog geen 500 euro extra als iedere auto daar standaard mee wordt uitgerust.quote:De plannen voorzien onder meer in verplichte winterbanden, snelheidsbegrenzers, vermoeidheidsverklikker en veiligheidsvesten.
Jij doelt op materiële ingrepen, ik niet. Ik doel op educatie en voorlichting (gedragsbeïnvloeding).quote:Op zaterdag 5 maart 2011 15:15 schreef michaelmoore het volgende:
ja dat bedoel ik ook
terugverdienen in de zin van maatschappelijke meerwaarde en immateriële erfgoed waarderingennet als men tegenwoordig veel ziet als het onder water zetten van grote stukken land in Nederland
2000 euro, dat zijn 2 auto's...quote:Op zaterdag 5 maart 2011 15:47 schreef DroogDok het volgende:
Vooropgesteld ben ik tegen het voorstel, maar hoeveel duurder zou een auto worden? Winterbanden kosten 1.000 euro per setje, de rest van die electronica nogeens 1.000 euro, waar hebben we het nou eenmaal over.
bron: Nederlands Dagbladquote:Een 21-jarige Poolse vrouw is donderdagavond rond elf uur door een ongeval op de A50 bij Hoenderloo (Gelderland) om het leven gekomen. Een andere Poolse vrouw (28 jaar) die bij het ongeluk betrokken was, raakte zwaargewond. Beide vrouwen liepen op de snelweg en zijn aangereden door passerende auto's.
Dat meldde het Korps landelijke politiediensten vrijdag. Het zijn berichten die steeds vaker voor lijken te komen. Op 24 februari kwam een voetganger om op de A50, bij Veghel. Op 6 november 2010 stierf een 19-jarige Poolse vrouw op de A6 nadat zij bij de Ketelbrug door drie auto's was aangereden. Twee weken daarvoor werd op de A67 bij Eersel een 55-jarige Pool doodgereden in de buurt van een benzinestation. Eerder kwamen twee broers op de A17 om het leven ter hoogte van Moerdijk. Ze hadden hun auto na een lekke band op de vluchtstrook geparkeerd. Op de West-Brabantse snelwegen kwamen vorig najaar zes voetgangers om.
Het aantal dodelijk verongelukte voetgangers op snelwegen loopt snel op. Het ligt nu op ruim twintig per jaar.
Het verschil tussen een auto kopen als je 18 bent en een auto kopen als je in de 20 bent en het is voor veel mensen een maand werken. Dit is gewoon een fop ''parlementariër'' die is omgekocht door een industrie die de afgelopen jaren een paar klappen heeft gehad.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 15:47 schreef DroogDok het volgende:
Vooropgesteld ben ik tegen het voorstel, maar hoeveel duurder zou een auto worden? Winterbanden kosten 1.000 euro per setje, de rest van die electronica nogeens 1.000 euro, waar hebben we het nou eenmaal over.
Ik denk dat die nog wel eens voor veiligheid kunnen zorgen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 16:30 schreef gtotep het volgende:
zodra het veilig is op de weg laait de gebrek aan donororganen weer op........
veiliger maken op de weg: alle bomen binnen 3meter uit de wegrand afzagen/kappen.
want waar komen de meeste doden?
op binnenwegen met bomen
Meer regels verergert de boel mss zelfs alleen maar. Hoe meer regels (cq de handhaving daarvan), des te minder mensen zelf verantwoordelijkheid zullen nemen..quote:Op zaterdag 5 maart 2011 17:41 schreef Boze_Appel het volgende:
Mensen die zich niet aan regels houden en onverantwoord, bv. strontbezopen of vermoeid, in de auto stappen zijn natuurlijk mensen die bij het verplichten van dergelijke apparatuur dat meteen gaan installeren en spontaan veilig gaan rijden.
Immers, mensen die nu regels overtreden zullen dat bij nieuw-verzonnen regels nooit doen.
Nou, dan zullen technische oplossingen als vermoeidheidsmeters en snelheidsbegrenzers wel een hele verbetering zijn, nietwaar?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 17:53 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Meer regels verergert de boel mss zelfs alleen maar. Hoe meer regels (cq de handhaving daarvan), des te minder mensen zelf verantwoordelijkheid zullen nemen..
Geld niet. Iedereen thuis laten blijven wel.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:24 schreef wdn het volgende:
Indien geld er voor kan zorgen dat er 0 doden in het verkeer vallen zeg ik: doen
Het gaat niet om nieuwe maatregelen. Dat is prima. De gordel is niet gekomen omdat deze werd verplicht, maar omdat er vraag naar kwam. Uiteindelijk kwam de verplichting...quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:35 schreef Disana het volgende:
Ik vind het nogal conservatief om de streep te trekken bij de maatregelen die er al zijn, zoals de gordel, en te gaan steigeren bij de gedachte aan nieuwe maatregelen. Daar zit geen logica achter.
Tijd voor vermoeidheidsmeters voor trappen en trappenbegrenzers. Als we dan toch bezig zijn, graag een alcoholslot voor draaideuren en een harttest voor roltrappen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 17:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Geld niet. Iedereen thuis laten blijven wel.
Met alle respect, maar op dit moment gaan er zo'n 7 x zoveel mensen dood aan het vallen van een trap dan in het verkeer.
Het is werkelijk te idioot voor woorden dat iedereen straks stapvoets moet rijden in een auto die 5K meer kost om nog iets minder verkeersdoden te krijgen.
Terwijl ze in en om het huis relatief bij bosjes vallen....
Ik ben voor een verplichting ten aanzien van winterbanden in NL. Ik ben tegen het daarvan opleggen door de EU.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:51 schreef moussie het volgende:
Welke vrijheid raak jij dan kwijt als je verplicht wordt om winterbanden op je auto te zetten of zo'n verklikker bij je te hebben? De vrijheid om de ander dood te rijden, met je slippende auto of als je in slaap gevallen bent?
Hoeveel verkeersdoden scheelt het denk jij?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:59 schreef Disana het volgende:
maar wie kan er tegen zijn op een duidelijke verbetering als de vermoeidheidsverklikker.
Het is andersom: dit soort onzin maakt dat de afkeer tegen de EU groeit.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:18 schreef Disana het volgende:
Herkenning van vermoeidheid bij de bestuurder is al een optie van tegen de 2K. Dat maakt voor mijn auto niet zoveel uit nee, maar iemand die een Citroën C1 wil kopen kijkt tegen een prijsstijging van 25% aan.quote:Autorijden is al duur. Eens zullen we eraan moeten dat het niet voor iedereen is weggelegd, of dat nou door dergelijke maatregelen komt of door de prijs van de olie, of door files.
Jij moet stand-up gaan doen. Ik moest nl. lachen...quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:35 schreef JoPiDo het volgende:
Het hele straatbeeld wordt verziekt door miljoenen auto's die overal en nergens geparkeerd staan, natuurlijk moet daar een einde aan komen. Investeren in openbaar vervoer en zoveel mogelijk mensen met de bus/tram/trein laten reizen en dat achterlijke autobezit zo ver mogelijk terugdringen. Het is volslagen idioot dat ieder persoon een auto in bezit moet hebben.
Nog los van de idioterie dat door elke grote stad een verkeersader loopt, waar elke dag tienduizenden auto's dwars door het centrum rijden. Er moet een stop komen aan de groei van het aantal auto's.
Enkele.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:37 schreef Disana het volgende:
Hoe weet je dat er niet per land is gekeken naar de verwachte verbetering bij het nemen van deze maatregelen? Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat een vermoeidheidsverklikker ook hier enkele slachtoffers per jaar voorkomt.
Lees nog eens goed wat er staat...quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:40 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Boh gek, alcoholsloten en vermoeidheidsverklikkers, wat een beperkingen!
Geef desnoods alle Europarlementariers en hun ambtenaren en hun vriendjes en hun familie een levenslang salaris, als ze een contract tekenen dat:quote:Op zaterdag 5 maart 2011 18:22 schreef DS4 het volgende:
Zou dat geld nu echt niet beter besteed kunnen worden? Ik denk het wel eerlijk gezegd...
Tijdje terug las ik ergens een leuk stukje die de cijfers van het SWOV bij elkaar op heeft geteld en dan blijkt dat alle oorzaken van ongevallen bij elkaar opgeteld je over de 800% komt. Natuurlijk is het mogelijk dat er meer dan 1 oorzaak is, maar ruim 8 per ongeval is aardig aan de maat...quote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:07 schreef moussie het volgende:
http://www.swov.nl/rappor(...)eet_Vermoeidheid.pdf
Zo raar is het natuurlijk ook weer niet. Voor concurrerende sectoren als de luchtvaart of de spoorwegen worden al lang veel strengere eisen gesteld als voor het autoverkeer.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 16:54 schreef LoggedIn het volgende:
Tuurlijk, iemand bij de EU trekt z'n bek weer eens open en het is gewoon weer een bonk ellende met als enige doel het nóg kutter en duurder te maken
De meeste auto's zijn al begrenst. Oude auto's kunnen sowieso al niet hard, en de auto's die dat wel kunnen zijn doorgaans al electronisch begrenst. Die paar auto's die overblijven hoeven we niet als samenleving krom voor te gaan liggen. Verplichte winterbanden zijn leuk in de bergen in Duitsland, in Nederland staan voor veel mensen de kosten niet in verhouding tot de winst.
En ik weet niet hoe hard die vent moet werken voor z'n geld, maar normale mensen herkennen het wanneer ze zich moe voelen, daarvoor hoef je geen miljoenen mensen op kosten te jagen om een of ander onzinnig ding in hun auto te stoppen. Veiligheidsvesten idem, in een land als Nederland heeft dat niet zoveel toegevoegde waarde, dat kan je prima aan mensen hun verantwoordelijkheidsgevoel overlaten. Er hoeven geen (tien)duizenden euros verspilt te worden aan de introductie van een nieuwe wet voor een jasje.
Waarom bemoeit een EU persoon zich met dit soort zaken, afgezien dat ie nou eenmaal wat moet lullen om z'n inkomen goed te praten? Ga liever eisen stellen aan de infrastructuur zelf, of stel een max van 40 cent belasting op een liter brandstof. Daar help je mensen mee.
Ik kan me prima redden zonder, zo vaak heb je die hier niet nodig. Ik heb wel idioten met winterbanden gezien die het nodig vonden om voorzichtig/normaal te rijden want * er zitten toch winterbanden onder hun auto * ? Dat schiet dus ook niet op.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:30 schreef Disana het volgende:
[..]
Tja, maar autorijden is sowieso al duur. Ik denk dat winterbanden onnodige slippartijen kunnen voorkomen.
Ik koop dan ook geen trein of vliegtuig.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 19:51 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Zo raar is het natuurlijk ook weer niet. Voor concurrerende sectoren als de luchtvaart of de spoorwegen worden al lang veel strengere eisen gesteld als voor het autoverkeer.
Och ik zit eigenlijk te wachten op een systeem a-la Minority Report, waarin je in je auto kan stappen, al dan niet straal bezopen, tegen je auto zegt "naar huis"en ff lekker kan tukken tot je voor je huis staat, ik teken ervoor, ook al weet de meedenkende weg, de auto en het geleide systeem waar ik continu uithang, gecombineerd met een manuele besturing voor plekken waar zo'n systeem niet geïmplementeerd kan worden lijkt me het ideaalquote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Tot iedereen in het gerobotiseerde openbaar vervoer zit. Maar dat willen we ook niet.
Die laatste zin is nogal dom.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:27 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Voor zo'n berg geld kun je ook het openbaar vervoer goed regelen. ( inplaats van allerlei controlemaatregelen op de burger los te laten, het lijkt wel een voorzetje om toch maar dat spionagekastje in te voeren.)
Is het gelijk rustiger op de weg, heb je ook minder verkeersdoden: win-win.
Ironisch is dat auto-fabrikanten helemaal niet zo redeneren. Zij maken een afweging tussen het te verwachten gemiddelde aantal doden en de kosten van een ontwerp. In feite moord met voorbedachten rade, dus.
Als dat het gevolg is, dan mogen ze van mij deze maatregel gelijk invoeren.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:04 schreef DS4 het volgende:
De EU is veel te ver aan het gaan... Ze blazen zichzelf gewoon op.
Dan kun je ook niet meer met het vliegtuig, ook dat is een afweging tussen kostprijs, claimprijs en veiligheid. Het is best mogelijk om het vliegen 10 x veiliger te maken, maar dan kost een ticket 10.000 euro, waardoor het vliegen voor de gewone man nog eens 100 x veiliger wordtquote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:27 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Voor zo'n berg geld kun je ook het openbaar vervoer goed regelen. ( inplaats van allerlei controlemaatregelen op de burger los te laten, het lijkt wel een voorzetje om toch maar dat spionagekastje in te voeren.)
Is het gelijk rustiger op de weg, heb je ook minder verkeersdoden: win-win.
Ironisch is dat auto-fabrikanten helemaal niet zo redeneren. Zij maken een afweging tussen het te verwachten gemiddelde aantal doden en de kosten van een ontwerp. In feite moord met voorbedachten rade, dus.
Hehe, meneer de advocaat .. ja zo kan je alles wel weg redenerenquote:Op zaterdag 5 maart 2011 18:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Tijdje terug las ik ergens een leuk stukje die de cijfers van het SWOV bij elkaar op heeft geteld en dan blijkt dat alle oorzaken van ongevallen bij elkaar opgeteld je over de 800% komt. Natuurlijk is het mogelijk dat er meer dan 1 oorzaak is, maar ruim 8 per ongeval is aardig aan de maat...
Het probleem is dat men altijd roept "een rol gespeeld". Dat is een vrij lage lat. In 100% van de gevallen heeft snelheid immers een rol gespeeld (want als iedereen stil staat gebeuren er geen ongevallen).
Lies, damned lies and statistics...
nou, zodra het erop neerkomt dat auto's bewust onveiliger worden gemaakt om de winstmarge te vergroten, ben je willens en wetens met systmatische moord bezig. Lijkt me vrij crimineel.quote:Op zondag 6 maart 2011 10:23 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Dan kun je ook niet meer met het vliegtuig, ook dat is een afweging tussen kostprijs, claimprijs en veiligheid. Het is best mogelijk om het vliegen 10 x veiliger te maken, maar dan kost een ticket 10.000 euro, waardoor het vliegen voor de gewone man nog eens 100 x veiliger wordt
Jaja, de EU blaast zichzelf op door een aantal fucking veiligheidsregels voor auto'squote:Op zondag 6 maart 2011 00:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Als dat het gevolg is, dan mogen ze van mij deze maatregel gelijk invoeren.
Eigenlijk moet roken gesubsidieerd worden. Roken bespaart de maatschappij heel veel onkosten.quote:Op zondag 6 maart 2011 10:35 schreef Renaldo het volgende:
tjonge jonge zeg straks wordt het pensioen helemaal onbetaalbaar. Af en toe is het wel goed dat er iemand zichzelf om een boom heen vouwt, ook al is het nog zo erg voor de nabestaanden.
Itt wat jij denkt is het weldegelijk vast te stellen. Ik ken nog wel iemand die veroordeeld is tot een werkstraf omdat hij een ongeluk had veroorzaakt door vermoeid in een auto te stappen.quote:Op zondag 6 maart 2011 10:43 schreef moussie het volgende:
Hehe, meneer de advocaat .. ja zo kan je alles wel weg redeneren![]()
De ellende met vermoeidheid is dat die meteen over is op het moment dat je een ongeluk hebt gehad, dan giert ineens de adrenaline door je lijf, en wie gaat de politie nou vrijwillig vertellen dat die achter het stuur in slaap was gevallen? En bij wie het niet meer kan navertellen is het helemaal niet vast te stellen achteraf, met een bloedproef of zo. Wat dat aangaat kan je alleen maar een inschatting maken van hoe groot die invloed is, het is meer deduceren uit de omstandigheden zelf en het uitsluiten van andere mogelijke oorzaken, dus dan krijg je van die leuke vaagheden als 'significant bijgedragen' ed.
Je hebt inderdaad ook een systeem dat de bestuurder in de gaten houdt (Mercedes onder meer). Maar wederom: het herkent mensen die bijna in slaap vallen achter het stuur, niet de mensen die door b.v. een lange dag hard werken niet mee zo snel reageren (en dat zit wel in die SWOV cijfers van een rol spelen en op zich terecht en dan denk ik ook nog dat 5-10% een veel te lage inschatting is). Maar ja, die laatste groep... daar doe je niets aan.quote:Het idiote is dat mensen wel weten dat ze eigenlijk niet meer zouden moeten rijden, en toch toen ze het. Dus zo'n verklikker lijkt me op zich geen slecht idee, als zoiets goed werkt heb je op tijd je ogen weer open en kan je jezelf corrigeren voor je op de andere rijbaan bent en op een tegenligger botst. Ik vraag me alleen af wat zo'n verklikker dan wel is (bestaan die eigenlijk al?) en hoe die werkt .. camera op je ogen en als die langer dan 2 seconden dicht zijn geeft die een loei? Waarvan je dan zo schrikt dat je acuut een ongeluk veroorzaakt?
Natuurlijk verdwijnt de EU ook een keer. De vraag is alleen wanneer...quote:Op zondag 6 maart 2011 11:14 schreef KoosVogels het volgende:
Jaja, de EU blaast zichzelf op door een aantal fucking veiligheidsregels voor auto'sDe EU is here to stay en zal niet meer verdwijnen.
Maar dat zal niet gebeuren. Er is geen enkele aanwijzing dat de overheid taken af gaat stoten die budgettaire ruimte vrijmaken voor het afschaffen van de BPM.quote:Op zondag 6 maart 2011 12:08 schreef MaGNeT het volgende:
Als in Nederland ter compensatie de BPM wordt afgeschaft, zijn de kosten niet zo'n probleem meer.
Goed punt. De meeste verkeersdoden zijn eenzijdige ongelukken buiten de bebouwde kom: auto tegen een boom of iets dergelijks. Een snelheidsbegrenzer heeft niet zoveel zin want als je 120 km/h op zo'n weg rijdt is dat nog steeds veel te snel.quote:Op zondag 6 maart 2011 11:16 schreef Knarf het volgende:
Leuk die statestieken.
In 2009 stierven er 24 kinderen onder de 15 jaar in het verkeer, waarvan 16 als fietser (onbekend hoe dit gebeurde. Kan vallen zijn maar ook aangereden). Er stierven er ook 20 door gewoon te spelen, 14 verdronken er en zelfs 8 tijdens het slapen.
Een navigatiesysteem geeft aan als je te hard gaat dus zo moeilijk moet het toch niet zijn om dat te koppelen aan je begrenzer?quote:Op zondag 6 maart 2011 12:25 schreef skrn het volgende:
Een snelheidsbegrenzer heeft niet zoveel zin want als je 120 km/h op zo'n weg rijdt is dat nog steeds veel te snel.
Itt wat veel mensen denken is snelheid op autosnelwegen geen veiligheidsrisico. De hogere snelheid maakt dat de gevolgen misschien wat ernstiger zijn als het mis gaat, maar sneller rijden maakt je alerter waardoor de kans dat er een ongeval komt juist kleiner wordt.quote:Op zondag 6 maart 2011 12:25 schreef thumbnail het volgende:
Het is wel heel vreemd dat auto's harder kunnen dan 130 km per uur.
Het is een feit dat er meer risico op ongevallen is als er harder gereden wordt dus waarom zou je auto's dan niet begrenzen op 130 km per uur?
Nee joh, de EU verdwijnt niet. Zij zal eerder groeien. Het verzet uit de conservatieve hoek viel te verwachten. Verandering is namelijk eng. Er zal verzet zijn, maar uiteindelijk zal de EU gewoon haar koers hervatten.quote:Op zondag 6 maart 2011 12:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Natuurlijk verdwijnt de EU ook een keer. De vraag is alleen wanneer...
En politieke partijen die anti-EU zijn nemen in kracht toe als de EU steeds verder in gaat grijpen in het leven van de burgers. En daarmee kun je de zaak weldegelijk opblazen.
Dat zou ik helemaal eng vinden.quote:Op zondag 6 maart 2011 12:27 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Een navigatiesysteem geeft aan als je te hard gaat dus zo moeilijk moet het toch niet zijn om dat te koppelen aan je begrenzer?
Schaf dat net zo goed motoren af. Of fietsers. Moterrijders en fietsers hebben de meeste kans te overlijden in het verkeer, als je het bekijkt per gereden kilometer.quote:Op zondag 6 maart 2011 11:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jaja, de EU blaast zichzelf op door een aantal fucking veiligheidsregels voor auto'sDe EU is here to stay en zal niet meer verdwijnen.
Uiteindelijk wel hoor. Moet ik je dat echt gaan uitleggen?quote:
Dit heeft helemaal niets met conservatief zijn te maken. Wat zeg ik: juist voor conservatieven is de EU een natte droom. Een überoverheid die alles kan bepalen ten aanzien van de inwoners.quote:Zij zal eerder groeien. Het verzet uit de conservatieve hoek viel te verwachten. Verandering is namelijk eng. Er zal verzet zijn, maar uiteindelijk zal de EU gewoon haar koers hervatten.
Ik vind die plannen zo slecht nog niet klinken. Laat maar komen.quote:De plannen voorzien onder meer in verplichte winterbanden, snelheidsbegrenzers, vermoeidheidsverklikker en veiligheidsvesten. Ook moet elke lidstaat het puntenrijbewijs invoeren.
Een erg verrassende reactie van jou...quote:Op zondag 6 maart 2011 14:16 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Ik vind die plannen zo slecht nog niet klinken. Laat maar komen.
Mensen die geld belangrijker vinden dan veiligheid.
Mensen wier oordeelsvermogen wordt vertroebeld door anti-EU-gevoelens.
Wat een oud-linkse reactie..quote:Op zondag 6 maart 2011 14:16 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Mensen die veiligheid belangrijker vinden dan vrijheid..quote:Op zondag 6 maart 2011 14:16 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Ik zou zeggen dat er in het kader van het vrije verkeer van goederen en diensten best iets voor te zeggen valt om de eisen die aan een wegvoertuig worden gesteld in de hele EU gelijk te trekken.quote:Op zondag 6 maart 2011 20:32 schreef DS4 het volgende:
Ja, dat lijkt mij dan een prima idee (althans: dat jij als de situatie daar om vraagt winterbanden hebt gemonteerd, of met het OV gaat). Wat mij geen prima idee lijkt is dat de EU dat gaat bepalen in NL.
Tot op zekere hoogte lijkt mij dat kunnen. Vanuit economisch perspectief dan en gewoon harmonisering. Maar dat is er al in de vorm van: als een auto is toegelaten in een Europees land, moet je het elders ook accepteren.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:09 schreef Igen het volgende:
Ik zou zeggen dat er in het kader van het vrije verkeer van goederen en diensten best iets voor te zeggen valt om de eisen die aan een wegvoertuig worden gesteld in de hele EU gelijk te trekken.
Want de eis voor banden is precies gelijk in het noorden van Finland en het zuiden van Spanje.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat er in het kader van het vrije verkeer van goederen en diensten best iets voor te zeggen valt om de eisen die aan een wegvoertuig worden gesteld in de hele EU gelijk te trekken.
Juist bij de winterbanden bestaan er echter nog steeds verschillen, toch? In Nederland mag je in de winter in principe ook met gewone banden rijden, maar in Duitsland moet je winterbanden hebben. Je zou kunnen zeggen dat daardoor (onbedoeld) het vrije verkeer tussen Nederland en Duitsland wordt gehinderd.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte lijkt mij dat kunnen. Vanuit economisch perspectief dan en gewoon harmonisering. Maar dat is er al in de vorm van: als een auto is toegelaten in een Europees land, moet je het elders ook accepteren.
Precies en dat is iets wat de bestuurder moet bepalen, niet het land.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:18 schreef DS4 het volgende:
Je moet je banden kiezen aan de hand van de omstandigheden.
Dat kost geld en is dus een belemmering.quote:
Als de omstandigheden daar hetzelfde zijn, waarom niet?quote:Je mag in Scandinavische landen ook met spikes rijden. Moet je dat nu ook in Portugal gaan toestaan?
Beetje een vreemde gedachte.
En is het dan zo gek om EU-wijd dezelfde eisen voor dezelfde omstandigheden vast te stellen?quote:Je moet je banden kiezen aan de hand van de omstandigheden.
Reizen kost altijd geld...quote:
Ja, de winters in Portugal zijn exact hetzelfde...quote:Als de omstandigheden daar hetzelfde zijn, waarom niet?
Ja. Lijkt mij iets voor het land zelf.quote:En is het dan zo gek om EU-wijd dezelfde eisen voor dezelfde omstandigheden vast te stellen?
Dat zou nuttig kunnen zijn. Maar dat moet dan niet vanuit de EU komen, maar gewoon alle EU landen moeten het daar over eens zijn.quote:Om dezelfde reden zou het me best zinvol lijken om het maximumpromillage voor rijden onder invloed te harmoniseren. Of de maximumtijd dat een bus- of vrachtwagenchauffeur achter het stuur mag zitten. Etc. etc.
Nou snap ik niet waarom jij het niet nuttig vindt om verkeersborden te harmoniseren en promillage wel...quote:Een ander verhaal is het bij dingen als verkeersborden, belijning, maximumsnelheden etc. Die vormen geen belemmering voor het vrije verkeer, ook niet impliciet door kosten te veroorzaken als je de grens over wilt. Dus daar moet de EU zich verder niet mee bemoeien, zou ik zeggen.
Op die manier. Goed punt. Je zou daar ook wel weer een regel voor kunnen maken, maar dan verzuip je uiteindelijk wel in de bureaucratie.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:41 schreef DS4 het volgende:
Ik kan mij best voorstellen dat een land waar het eens in de 15 jaar sneeuwt geen eisen stelt aan de banden als het een keertje gesneeuwd heeft.
De EU is toch juist mede opgericht om dit soort besluitvorming te stroomlijnen? Mij lijkt het dus juist bij uitstek een taak van de EU, als je dit zou willen.quote:[..]
Dat zou nuttig kunnen zijn. Maar dat moet dan niet vanuit de EU komen, maar gewoon alle EU landen moeten het daar over eens zijn.
Ja okee, je kan erover discussiëren, maar ik ga even ervan uit dat verkeersborden over het algemeen, ook buiten de EU, genoeg op elkaar lijken dat je niet voor een groot raadsel komt te staan zodra je ergens de grens over gaat.quote:[..]
Nou snap ik niet waarom jij het niet nuttig vindt om verkeersborden te harmoniseren en promillage wel...
Nee. Het is opgericht om economisch samen te werken. Gaandeweg zijn daar zaken bijgekomen.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:48 schreef Igen het volgende:
De EU is toch juist mede opgericht om dit soort besluitvorming te stroomlijnen?
En toch ben jij voor winterbanden in Nederland? We hebben nu twee winters achterelkaar gehad waarbij er een beetje sneeuw viel. Daarvoor was het 79, ergens in de jaren 80, 96 en ergens in 2002 volgens mij. Daar tussenin viel er geen sneeuw van betekenis, althans niet dusdanig veel dat het winterbanden zou rechtvaardigen.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:41 schreef DS4 het volgende:
Ja. Lijkt mij iets voor het land zelf.
Ik kan mij best voorstellen dat een land waar het eens in de 15 jaar sneeuwt geen eisen stelt aan de banden als het een keertje gesneeuwd heeft.
Gemiddeld is het aantal dagen winterse omstandigheden in NL rond de 25. Als je dat af meet naar de periode is dat vaker dan staand water en dat is de reden dat je profiel zou willen hebben.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:02 schreef AchJa het volgende:
En toch ben jij voor winterbanden in Nederland? We hebben nu twee winters achterelkaar gehad waarbij er een beetje sneeuw viel. Daarvoor was het 79, ergens in de jaren 80, 96 en ergens in 2002 volgens mij. Daar tussenin viel er geen sneeuw van betekenis, althans niet dusdanig veel dat het winterbanden zou rechtvaardigen.
Precies. Het verkeer in NL is inmiddels zo veilig... dat kan best nog wat veiliger worden door betere techniek, maar die komt vanzelf wel.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:05 schreef pomtiedom het volgende:
In principe is het momenteel qua verkeersdoden op veel alnden zo laag dat het gewoon niet meer rendabel is om het nog veiliger te maken.
En om een systeem op te zetten waarmee besluitvorming in dat kader effectiever te maken. En dat is precies waar het hier om gaat.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee. Het is opgericht om economisch samen te werken.
Dat is ook het motto. Alleen heet het dan 'subsidiariteitsbeginsel', maar dat betekent hetzelfde.quote:Centraal wat moet, decentraal wat kan. Dat zou het motto moeten zijn.
Ik heb hier liever een band die raad weet met het afvoeren van veel water en grip houdt bij wat warmere omstandigheden dan een sneeuwband. Daar wegen die dik 3 weken winter niet tegenop.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Gemiddeld is het aantal dagen winterse omstandigheden in NL rond de 25. Als je dat af meet naar de periode is dat vaker dan staand water en dat is de reden dat je profiel zou willen hebben.
Kortom: ja, in NL is het echt zinvol.
Het punt is alleen dat het niet of/of is.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:15 schreef AchJa het volgende:
Ik heb hier liever een band die raad weet met het afvoeren van veel water en grip houdt bij wat warmere omstandigheden dan een sneeuwband. Daar wegen die dik 3 weken winter niet tegenop.
Het is juist niet effectiever. Wat is het voor onzin om dezelfde normstelling te hebben voor het veilige verkeer in NL en het relatief onveilige verkeer in de voormalig oostbloklanden? Dat is zo ineffectief als de pest!quote:Op zondag 6 maart 2011 23:11 schreef Igen het volgende:
En om een systeem op te zetten waarmee besluitvorming in dat kader effectiever te maken. En dat is precies waar het hier om gaat.
Nou heb je het over de eventuele uitkomst, ik had het over het proces van de besluitvorming.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is juist niet effectiever. Wat is het voor onzin om dezelfde normstelling te hebben voor het veilige verkeer in NL en het relatief onveilige verkeer in de voormalig oostbloklanden? Dat is zo ineffectief als de pest!
Je bedoeld zuipende Poolse vrachtwagenchauffeurs?quote:Op zondag 6 maart 2011 14:00 schreef Dagonet het volgende:
Een vermoeidheidsverklikker, een hesje, een stel winterbanden en snelheidsbegrenzers gaan niet helpen tegen de grootste hoeveelheid slachtoffers en fileveroorzakers.
Tjsa, daar heb je op zich wel een punt. De pensioenvoorzieningen zijn ook zoiets. Lang niet altijd kun je zomaar je pensioen meenemen de grens over, dat is natuurlijk een veel grotere beperking voor het vrije verkeer dan allerlei andere kleinigheden waar de EU zich mee bezig houdt.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:32 schreef DS4 het volgende:
En ik blijf erbij dat de EU gewoon eens de kerntaken serieus moet oppakken. Als harmonisering van de Vpb maar niet lukt... ga dan niet nog meer hooi op je vork nemen.
Het is zoiets als een spits die maar niet weet te scoren en op het eind ook nog de doelman wil vervangen in het veld... Dat wordt ook nooit wat en het gaat zeker ten koste van het scorend vermogen (alleen al omdat hands rood is).
I know, maar om voor die luizige winters die wij hier kennen een set extra banden/ wielen te stallen is mij een brug te ver. Je kunt ook gewoon je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden, of is dat teveel gevraagd?quote:
Nee we kunnen mensen het niet zelf laten doen zeg?quote:Op zondag 6 maart 2011 23:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
I know, maar om voor die luizige winters die wij hier kennen een set extra banden/ wielen te stallen is mij een brug te ver. Je kunt ook gewoon je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden, of is dat teveel gevraagd?
gordel helpt een ongeluk te voorkomen watquote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je moet sowieso je rijstijl aanpassen...quote:Op zondag 6 maart 2011 23:57 schreef AchJa het volgende:
I know, maar om voor die luizige winters die wij hier kennen een set extra banden/ wielen te stallen is mij een brug te ver. Je kunt ook gewoon je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden, of is dat teveel gevraagd?
Ik weet niet voor heel mensen het normaal is om maandelijks 1000 euro netto over te houden, maar het lukt mij met mijn ruim boven modale inkomen in elk geval niet.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 16:23 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het verschil tussen een auto kopen als je 18 bent en een auto kopen als je in de 20 bent en het is voor veel mensen een maand werken. Dit is gewoon een fop ''parlementariër'' die is omgekocht door een industrie die de afgelopen jaren een paar klappen heeft gehad.
Alcoslotje komt er toch pas op als je al een keer gepakt bent met alcohol?!!quote:Op maandag 7 maart 2011 10:41 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Ik weet niet voor heel mensen het normaal is om maandelijks 1000 euro netto over te houden, maar het lukt mij met mijn ruim boven modale inkomen in elk geval niet.
Wat betreft die maatregelen: op zich vind ik dat niet zo'n probleem voor de meeste maatregelen, maar een alchoholslot gaat mij echt te ver hoor. Omdat een paar bezopen lui het verknoeien voor de rest, moet ik elke keer als de auto gestart moet worden een blaastest doen, ik dacht het niet.
Bij zulke mensen helpt het invorderen van het rijbewijs ook niet, die vinden voor het slot ook wel weer iets. Daarbij, die dingen zijn ook vrij kostbaar.
Laten we het hopen in elk geval.quote:Op maandag 7 maart 2011 14:59 schreef Afketser het volgende:
[..]
Alcoslotje komt er toch pas op als je al een keer gepakt bent met alcohol?!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |