Mijn god, wat gaan ze nog meer verzinnen? Alsof we voor onze lol in de auto zitten...quote:Nieuw EU-plan maakt auto peperduur
BRUSSEL - Auto's dreigen duizenden euro's duurder te worden door Europese plannen het aantal verkeersdoden fors te verminderen. Met veertig maatregelen wil Europa auto's veiliger maken.
Dit meldt het AD vandaag. De plannen voorzien onder meer in verplichte winterbanden, snelheidsbegrenzers, vermoeidheidsverklikker en veiligheidsvesten. Ook moet elke lidstaat het puntenrijbewijs invoeren.
De beoogde winst volgens de Duitse Europarlementariër Dieter-Lebrecht Koch, de bedenker van het plan: zestig procent minder kindslachtoffers en veertig procent minder levensgevaarlijk gewonden. Deze zomer vraagt hij de steun van het Europarlement.
De ANWB en sommige Europarlementariërs hebben veel kritiek op het plan. De automobilist, vreest Peter van Dalen (ChristenUnie), zal diep in de beurs moeten tasten. Maar er is ook een principieel bezwaar. Dat is dat Europa over het personenvervoer niks te zeggen heeft."
Een Duitse CDA-er. Wel specifiek zijn!quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:18 schreef FoXje het volgende:
Het is weer een Duitser die het bedenkt hoor
Ja, stel je voor dat het nog veiliger wordt op de weg. Wat denkt die EU wel niet?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:04 schreef DS4 het volgende:
De EU is veel te ver aan het gaan... Ze blazen zichzelf gewoon op. In plaats van dat ze gewoon hetgeen ze moeten doen eens goed gaan doen!
Het aantal verkeersslachtoffers is al extreem laag in veel landen (w.o. Nederland) en nog verder verlagen kan alleen maar door het verkeer EN duurder te maken EN de vrijheid ernstig te beperken.
Opbokken dus!
Dit heeft geen ene reet met vrijheid te maken. Zoiets als een vermoeidheidsverklikker kan ongelukken helpen voorkomen. Ik kan mij goed voorstellen dat zoiets wordt verplicht. Voor gordels geldt toch hetzelfde?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:20 schreef HyperViper het volgende:
Lekker inperken die vrijheid, gewoon doorgaan. De laatste druppel is niet ver.
Wat begrijp je niet aan:quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, stel je voor dat het nog veiliger wordt op de weg. Wat denkt die EU wel niet?
Goed plan.
quote:Maar er is ook een principieel bezwaar. Dat is dat Europa over het personenvervoer niks te zeggen heeft."
Wen er maar vast aan.quote:
Eens!quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, stel je voor dat het nog veiliger wordt op de weg. Wat denkt die EU wel niet?
Goed plan.
Als zij mij iets verplichten heeft dat alles met vrijheid te maken. Fuck vrijheid inruilen voor veiligheid, dat is voor de lafhartige, die mogen van mij keihard sterven.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit heeft geen ene reet met vrijheid te maken. Zoiets als een vermoeidheidsverklikker kan ongelukken helpen voorkomen. Ik kan mij goed voorstellen dat zoiets wordt verplicht. Voor gordels geldt toch hetzelfde?
Ze mogen daar misschien niks over zeggen, maar wel over eisen aan goederen die in de EU verkocht worden (zie universele oplader GSM). Dus als men het over die kant gooit kan het gewoon afgedwongen worden.quote:
Met betrekking tot privacy-beperkende maatregelen geef ik je gelijk, maar dit is bedoeld om het aantal verkeersdoden te reduceren, niet om terroristen te vangen. Heel leuk dat jij de vrijheid hebt om je auto geheel zelf invulling te geven, maar als jij vervolgens half slaperig mij omver rijdt, dan heb ik geen ene hol aan jouw zogenaamde vrijheid.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:24 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Als zij mij iets verplichten heeft dat alles met vrijheid te maken. Fuck vrijheid inruilen voor veiligheid, dat is voor de lafhartige, die mogen van mij keihard sterven.
Jij wil dus je vrijheid maar een ander moet wel zijn vrijheid inleveren voor jou?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:24 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Als zij mij iets verplichten heeft dat alles met vrijheid te maken. Fuck vrijheid inruilen voor veiligheid, dat is voor de lafhartige, die mogen van mij keihard sterven.
Dat is het risico dat je neemt als je deel gaat nemen aan het verkeer, als jij daar niet mee kan leven moet je uit het verkeer blijven. Ik kan ook voor jou uit moeten wijken en te water raken, dan heb ik geen hol aan jouw zogenaamde veiligheid.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Met betrekking tot privacy-beperkende maatregelen geef ik je gelijk, maar dit is bedoeld om het aantal verkeersdoden te reduceren, niet om terroristen te vangen. Heel leuk dat jij de vrijheid hebt om je auto geheel zelf invulling te geven, maar als jij vervolgens half slaperig mij omver rijdt, dan heb ik geen ene hol aan jouw zogenaamde vrijheid.
Welke vrijheid moeten zij inleveren dan?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:29 schreef wdn het volgende:
[..]
Jij wil dus je vrijheid maar een ander moet wel zijn vrijheid inleveren voor jou?
Dacht het niet he.
Dus ik moet binnen blijven zitten, omdat jij geen zin hebt om je auto veiliger te maken? Gelukkig denkt men daar in Brussel anders over.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:30 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Dat is het risico dat je neemt als je deel gaat nemen aan het verkeer, als jij daar niet mee kan leven moet je uit het verkeer blijven. Ik kan ook voor jou uit moeten wijken en te water raken, dan heb ik geen hol aan jouw zogenaamde veiligheid.
Slechte vergelijking. Door een gordel worden geen botsingen voorkomen. Ik kan me iets voorstellen bij een verplichte verklikker, maar tegen een verplichte gordel.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit heeft geen ene reet met vrijheid te maken. Zoiets als een vermoeidheidsverklikker kan ongelukken helpen voorkomen. Ik kan mij goed voorstellen dat zoiets wordt verplicht. Voor gordels geldt toch hetzelfde?
Mijn auto is veilig genoeg. Als jij je niet veilig voelt moet je binnen blijven zitten en niet jouw ongefundeerde angsten mijn probleem laten worden. Zo vaak rij ik nou ook weer niet vermoeid, of ik kan het mij niet herinneren natuurlijk.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dus ik moet binnen blijven zitten, omdat jij geen zin hebt om je auto veiliger te maken? Gelukkig denkt men daar in Brussel anders over.
Welke vrijheid raak jij dan kwijt als je verplicht wordt om winterbanden op je auto te zetten of zo'n verklikker bij je te hebben? De vrijheid om de ander dood te rijden, met je slippende auto of als je in slaap gevallen bent?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:24 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Als zij mij iets verplichten heeft dat alles met vrijheid te maken. Fuck vrijheid inruilen voor veiligheid, dat is voor de lafhartige, die mogen van mij keihard sterven.
Ik zou dat niet conservatief willen noemen. Ik vraag mij namelijk af of het ook echt een "vooruitgang" is als deze maatregelen ingevoerd worden. Leuk dat er met wat grote getallen gestrooid wordt, maar ik denk niet dat het in Nederland zoveel verschil gaat maken, maar dat ze voornamelijk op wat achtergestelde landen in de EU zijn gebaseerd.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:35 schreef Disana het volgende:
Ik vind het nogal conservatief om de streep te trekken bij de maatregelen die er al zijn, zoals de gordel, en te gaan steigeren bij de gedachte aan nieuwe maatregelen. Daar zit geen logica achter.
De vrijheid om zélf in te schatten of je wel of niet in staat bent om te rijden. Eigen verantwoordelijkheid heet dat en mensen daarop aanspreken, ipv alles te binden aan apparaten die bepalen wat je wel en niet mag. Apparaten waar je overigens nog zelf voor mag dokken ook.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:51 schreef moussie het volgende:
[..]
Welke vrijheid raak jij dan kwijt als je verplicht wordt om winterbanden op je auto te zetten of zo'n verklikker bij je te hebben? De vrijheid om de ander dood te rijden, met je slippende auto of als je in slaap gevallen bent?
Over de diverse punten kun je discussiëren, maar wie kan er tegen zijn op een duidelijke verbetering als de vermoeidheidsverklikker. Het is gewoon zo dat we in Nederland al bij voorbaat gaan gillen als er iets veranderd dreigt te worden. Later hoor je er dan niemand meer over.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:53 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
Ik zou dat niet conservatief willen noemen. Ik vraag mij namelijk af of het ook echt een "vooruitgang" is als deze maatregelen ingevoerd worden. Leuk dat er met wat grote getallen gestrooid wordt, maar ik denk niet dat het in Nederland zoveel verschil gaat maken, maar dat ze voornamelijk op wat achtergestelde landen in de EU zijn gebaseerd.
Hartstikke fijn dat jij met drie vrijheid om kan gaan. Helaas zijn er tal van automobilisten die dat niet kunnen. Verder zie ik echt niet in waarom je zo'n drama maakt van zoiets als winterbanden. Je mag nu ook niet zomaar van alles onder je wagen schroeven. De zogenaamde vrijheid die jij denkt te hebben, is sowieso een illusie. Er gelden namelijk al tal van regels rond verkeersdeelname. Daar heb jij geen moeite mee, omdat die inmiddels gemeengoed zijn geworden.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:58 schreef Ciske- het volgende:
[..]
De vrijheid om zélf in te schatten of je wel of niet in staat bent om te rijden. Eigen verantwoordelijkheid heet dat en mensen daarop aanspreken, ipv alles te binden aan apparaten die bepalen wat je wel en niet mag. Apparaten waar je overigens nog zelf voor mag dokken ook.
Ik rijd nooit na het drinken van alcohol, cross niet door 30-zones waar kinderen kunnen spelen, heb in de jaren dat ik mijn rijbewijs heb nog nooit een klein, laat staan een groot ongeluk veroorzaakt. Dus wáárom zou ik zoiets verplicht in mijn auto moeten hebben en er zelf nog voor moeten betalen ook? Ik noem dat geen vrijheid maar bemoeizucht.
Dat zeggen ze ook over drugs.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hartstikke fijn dat jij met drie vrijheid om kan gaan. Helaas zijn er tal van automobilisten die dat niet kunnen.
Als het de prijs van een auto behoorlijk verhoogt en de veiligheidswinst in Nederland minimaal is, dan ben ik er op tegen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:59 schreef Disana het volgende:
[..]
Over de diverse punten kun je discussiëren, maar wie kan er tegen zijn op een duidelijke verbetering als de vermoeidheidsverklikker. Het is gewoon zo dat we in Nederland al bij voorbaat gaan gillen als er iets veranderd dreigt te worden. Later hoor je er dan niemand meer over.
Ik krijg de indruk dat de onmiddellijke afkeer hier meer komt door afkeer van Europa dan door de daadwerkelijke effectiviteit van de voorgestelde maatregelen. Wij laten ons niets vertellen door die figuren daar.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:12 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
Als het de prijs van een auto behoorlijk verhoogt en de veiligheidswinst in Nederland minimaal is, dan ben ik er op tegen.
En het is maar goed ook dat we niet zomaar elke verandering accepteren die plaatsvindt, maar dat we ons er soms tegen verzetten. Niet elke verandering of maatregel hoeft bij voorbaat positief te zijn. Ik kan hier nu een Godwinnetje plaatsen, maar die laat ik maar achterwege.
Noem eens wat voorbeelden van landen en van de achterstand die zij hebben in de veiligheid van hun auto's.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:14 schreef Ciske- het volgende:
Het punt is dat iedereen weer eens moet opdraaien voor de minderheid die zich onverantwoord gedraagd ipv die minderheid aan te pakken.
En klopt dat je je nu ook al aan bepaalde regels moet houden. Verkeersregels uitbreiden is één ding, maar mensen verplichten om kosten te maken voor een apparaat waarvan nog totaal niet duidelijk is óf het enig verschil gaat maken wb veiligheid slaat gewoon nergens op. Zéker als je het zo breed trekt als de hele EU, waar nog enorme verschillen liggen tussen landen onderling. Zoals Casos al zei: pak eerst die landen maar eens aan waar nog een enorme winst te behalen valt met minimale maatregelen en kijk daarna verder.
Oke, prima. Dan ga jij toch lekker in je auto uit de jaren nul een rondje rijden door het land. Geen gordels, geen electronica. Helemaal niets. Verrek, drink anders ook nog effe stuk in je kloot en snuif je neus vol. We zien wel hoe je vanavond van de muur wodt geschraapt.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zeggen ze ook over drugs.
Dit dus.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:18 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik krijg de indruk dat de onmiddellijke afkeer hier meer komt door afkeer van Europa dan door de daadwerkelijke effectiviteit van de voorgestelde maatregelen. Wij laten ons niets vertellen door die figuren daar.
De weg is al veilig, mensen die daar niks te zoeken hebben moeten ze weren, niet andersomquote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, stel je voor dat het nog veiliger wordt op de weg. Wat denkt die EU wel niet?
Goed plan.
De weg is inderdaad in de meeste gevallen veilig, dat geldt echter niet voor de weggebruikers.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:22 schreef kawotski het volgende:
[..]
De weg is al veilig, mensen die daar niks te zoeken hebben moeten ze weren, niet andersom
Als ik het goed begrijp mag het alcoholverbod van jou dus ook afgeschaft, jij rijdt immers nooit na het drinken van alcohol? Ditto voor al die snelheidsbeperkingen, een verantwoordelijk mens doet dat gewoon niet, te snel rijden? Opbokken met die bemoeizucht, het is toch mooi je eigen verantwoordelijkheid, hoe snel je rijdt en met hoeveel alcohol op?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:58 schreef Ciske- het volgende:
[..]
De vrijheid om zélf in te schatten of je wel of niet in staat bent om te rijden. Eigen verantwoordelijkheid heet dat en mensen daarop aanspreken, ipv alles te binden aan apparaten die bepalen wat je wel en niet mag. Apparaten waar je overigens nog zelf voor mag dokken ook.
Ik rijd nooit na het drinken van alcohol, cross niet door 30-zones waar kinderen kunnen spelen, heb in de jaren dat ik mijn rijbewijs heb nog nooit een klein, laat staan een groot ongeluk veroorzaakt. Dus wáárom zou ik zoiets verplicht in mijn auto moeten hebben en er zelf nog voor moeten betalen ook? Ik noem dat geen vrijheid maar bemoeizucht.
en daarom heb je het rijbewijs, moet voldoende zijn.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De weg is inderdaad in de meeste gevallen veilig, dat geldt echter niet voor de weggebruikers.
Nou ja, 1000 euro neertellen voor winterbanden is wel een hoop geld natuurlijk.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:18 schreef Disana het volgende:
Ik krijg de indruk dat de onmiddellijke afkeer hier meer komt door afkeer van Europa dan door de daadwerkelijke effectiviteit van de voorgestelde maatregelen. Wij laten ons niets vertellen door die figuren daar.
Autorijden is al duur. Eens zullen we eraan moeten dat het niet voor iedereen is weggelegd, of dat nou door dergelijke maatregelen komt of door de prijs van de olie, of door files.
En eerlijk gezegd vind ik dat handjevol voorstellen nog wel meevallen qua prijs.
Welke kleur heeft je brilletje .. roze of zo?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:27 schreef kawotski het volgende:
[..]
en daarom heb je het rijbewijs, moet voldoende zijn.
Tja, maar autorijden is sowieso al duur. Ik denk dat winterbanden onnodige slippartijen kunnen voorkomen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:28 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Nou ja, 1000 euro neertellen voor winterbanden is wel een hoop geld natuurlijk.
De vraag is of dat nou iets veranderd aan de veiligheid op de weg.
geen bril, zicht is 300% zegt de dokter.. kijk, je moet mij niet opzadelen met een kunstmatig gecreeerd probleem.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:29 schreef moussie het volgende:
[..]
Welke kleur heeft je brilletje .. roze of zo?
Als je je aanpast wel ja maar vele mensen rijden a-sociaal en dan hebben winterbanden niet veel zin.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:30 schreef Disana het volgende:
Tja, maar autorijden is sowieso al duur. Ik denk dat winterbanden onnodige slippartijen kunnen voorkomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |