Ik vind die plannen zo slecht nog niet klinken. Laat maar komen.quote:De plannen voorzien onder meer in verplichte winterbanden, snelheidsbegrenzers, vermoeidheidsverklikker en veiligheidsvesten. Ook moet elke lidstaat het puntenrijbewijs invoeren.
Een erg verrassende reactie van jou...quote:Op zondag 6 maart 2011 14:16 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Ik vind die plannen zo slecht nog niet klinken. Laat maar komen.
Mensen die geld belangrijker vinden dan veiligheid.
Mensen wier oordeelsvermogen wordt vertroebeld door anti-EU-gevoelens.
Wat een oud-linkse reactie..quote:Op zondag 6 maart 2011 14:16 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Mensen die geld belangrijker vinden dan veiligheid.
Mensen die veiligheid belangrijker vinden dan vrijheid..quote:Op zondag 6 maart 2011 14:16 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Mensen die geld belangrijker vinden dan veiligheid.
Ik zou zeggen dat er in het kader van het vrije verkeer van goederen en diensten best iets voor te zeggen valt om de eisen die aan een wegvoertuig worden gesteld in de hele EU gelijk te trekken.quote:Op zondag 6 maart 2011 20:32 schreef DS4 het volgende:
Ja, dat lijkt mij dan een prima idee (althans: dat jij als de situatie daar om vraagt winterbanden hebt gemonteerd, of met het OV gaat). Wat mij geen prima idee lijkt is dat de EU dat gaat bepalen in NL.
Tot op zekere hoogte lijkt mij dat kunnen. Vanuit economisch perspectief dan en gewoon harmonisering. Maar dat is er al in de vorm van: als een auto is toegelaten in een Europees land, moet je het elders ook accepteren.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:09 schreef Igen het volgende:
Ik zou zeggen dat er in het kader van het vrije verkeer van goederen en diensten best iets voor te zeggen valt om de eisen die aan een wegvoertuig worden gesteld in de hele EU gelijk te trekken.
Want de eis voor banden is precies gelijk in het noorden van Finland en het zuiden van Spanje.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat er in het kader van het vrije verkeer van goederen en diensten best iets voor te zeggen valt om de eisen die aan een wegvoertuig worden gesteld in de hele EU gelijk te trekken.
Juist bij de winterbanden bestaan er echter nog steeds verschillen, toch? In Nederland mag je in de winter in principe ook met gewone banden rijden, maar in Duitsland moet je winterbanden hebben. Je zou kunnen zeggen dat daardoor (onbedoeld) het vrije verkeer tussen Nederland en Duitsland wordt gehinderd.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte lijkt mij dat kunnen. Vanuit economisch perspectief dan en gewoon harmonisering. Maar dat is er al in de vorm van: als een auto is toegelaten in een Europees land, moet je het elders ook accepteren.
Precies en dat is iets wat de bestuurder moet bepalen, niet het land.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:18 schreef DS4 het volgende:
Je moet je banden kiezen aan de hand van de omstandigheden.
Dat kost geld en is dus een belemmering.quote:
Als de omstandigheden daar hetzelfde zijn, waarom niet?quote:Je mag in Scandinavische landen ook met spikes rijden. Moet je dat nu ook in Portugal gaan toestaan?
Beetje een vreemde gedachte.
En is het dan zo gek om EU-wijd dezelfde eisen voor dezelfde omstandigheden vast te stellen?quote:Je moet je banden kiezen aan de hand van de omstandigheden.
Reizen kost altijd geld...quote:
Ja, de winters in Portugal zijn exact hetzelfde...quote:Als de omstandigheden daar hetzelfde zijn, waarom niet?
Ja. Lijkt mij iets voor het land zelf.quote:En is het dan zo gek om EU-wijd dezelfde eisen voor dezelfde omstandigheden vast te stellen?
Dat zou nuttig kunnen zijn. Maar dat moet dan niet vanuit de EU komen, maar gewoon alle EU landen moeten het daar over eens zijn.quote:Om dezelfde reden zou het me best zinvol lijken om het maximumpromillage voor rijden onder invloed te harmoniseren. Of de maximumtijd dat een bus- of vrachtwagenchauffeur achter het stuur mag zitten. Etc. etc.
Nou snap ik niet waarom jij het niet nuttig vindt om verkeersborden te harmoniseren en promillage wel...quote:Een ander verhaal is het bij dingen als verkeersborden, belijning, maximumsnelheden etc. Die vormen geen belemmering voor het vrije verkeer, ook niet impliciet door kosten te veroorzaken als je de grens over wilt. Dus daar moet de EU zich verder niet mee bemoeien, zou ik zeggen.
Op die manier. Goed punt. Je zou daar ook wel weer een regel voor kunnen maken, maar dan verzuip je uiteindelijk wel in de bureaucratie.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:41 schreef DS4 het volgende:
Ik kan mij best voorstellen dat een land waar het eens in de 15 jaar sneeuwt geen eisen stelt aan de banden als het een keertje gesneeuwd heeft.
De EU is toch juist mede opgericht om dit soort besluitvorming te stroomlijnen? Mij lijkt het dus juist bij uitstek een taak van de EU, als je dit zou willen.quote:[..]
Dat zou nuttig kunnen zijn. Maar dat moet dan niet vanuit de EU komen, maar gewoon alle EU landen moeten het daar over eens zijn.
Ja okee, je kan erover discussiėren, maar ik ga even ervan uit dat verkeersborden over het algemeen, ook buiten de EU, genoeg op elkaar lijken dat je niet voor een groot raadsel komt te staan zodra je ergens de grens over gaat.quote:[..]
Nou snap ik niet waarom jij het niet nuttig vindt om verkeersborden te harmoniseren en promillage wel...
Nee. Het is opgericht om economisch samen te werken. Gaandeweg zijn daar zaken bijgekomen.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:48 schreef Igen het volgende:
De EU is toch juist mede opgericht om dit soort besluitvorming te stroomlijnen?
En toch ben jij voor winterbanden in Nederland? We hebben nu twee winters achterelkaar gehad waarbij er een beetje sneeuw viel. Daarvoor was het 79, ergens in de jaren 80, 96 en ergens in 2002 volgens mij. Daar tussenin viel er geen sneeuw van betekenis, althans niet dusdanig veel dat het winterbanden zou rechtvaardigen.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:41 schreef DS4 het volgende:
Ja. Lijkt mij iets voor het land zelf.
Ik kan mij best voorstellen dat een land waar het eens in de 15 jaar sneeuwt geen eisen stelt aan de banden als het een keertje gesneeuwd heeft.
Gemiddeld is het aantal dagen winterse omstandigheden in NL rond de 25. Als je dat af meet naar de periode is dat vaker dan staand water en dat is de reden dat je profiel zou willen hebben.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:02 schreef AchJa het volgende:
En toch ben jij voor winterbanden in Nederland? We hebben nu twee winters achterelkaar gehad waarbij er een beetje sneeuw viel. Daarvoor was het 79, ergens in de jaren 80, 96 en ergens in 2002 volgens mij. Daar tussenin viel er geen sneeuw van betekenis, althans niet dusdanig veel dat het winterbanden zou rechtvaardigen.
Precies. Het verkeer in NL is inmiddels zo veilig... dat kan best nog wat veiliger worden door betere techniek, maar die komt vanzelf wel.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:05 schreef pomtiedom het volgende:
In principe is het momenteel qua verkeersdoden op veel alnden zo laag dat het gewoon niet meer rendabel is om het nog veiliger te maken.
En om een systeem op te zetten waarmee besluitvorming in dat kader effectiever te maken. En dat is precies waar het hier om gaat.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee. Het is opgericht om economisch samen te werken.
Dat is ook het motto. Alleen heet het dan 'subsidiariteitsbeginsel', maar dat betekent hetzelfde.quote:Centraal wat moet, decentraal wat kan. Dat zou het motto moeten zijn.
Ik heb hier liever een band die raad weet met het afvoeren van veel water en grip houdt bij wat warmere omstandigheden dan een sneeuwband. Daar wegen die dik 3 weken winter niet tegenop.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Gemiddeld is het aantal dagen winterse omstandigheden in NL rond de 25. Als je dat af meet naar de periode is dat vaker dan staand water en dat is de reden dat je profiel zou willen hebben.
Kortom: ja, in NL is het echt zinvol.
Het punt is alleen dat het niet of/of is.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:15 schreef AchJa het volgende:
Ik heb hier liever een band die raad weet met het afvoeren van veel water en grip houdt bij wat warmere omstandigheden dan een sneeuwband. Daar wegen die dik 3 weken winter niet tegenop.
Het is juist niet effectiever. Wat is het voor onzin om dezelfde normstelling te hebben voor het veilige verkeer in NL en het relatief onveilige verkeer in de voormalig oostbloklanden? Dat is zo ineffectief als de pest!quote:Op zondag 6 maart 2011 23:11 schreef Igen het volgende:
En om een systeem op te zetten waarmee besluitvorming in dat kader effectiever te maken. En dat is precies waar het hier om gaat.
Nou heb je het over de eventuele uitkomst, ik had het over het proces van de besluitvorming.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is juist niet effectiever. Wat is het voor onzin om dezelfde normstelling te hebben voor het veilige verkeer in NL en het relatief onveilige verkeer in de voormalig oostbloklanden? Dat is zo ineffectief als de pest!
Je bedoeld zuipende Poolse vrachtwagenchauffeurs?quote:Op zondag 6 maart 2011 14:00 schreef Dagonet het volgende:
Een vermoeidheidsverklikker, een hesje, een stel winterbanden en snelheidsbegrenzers gaan niet helpen tegen de grootste hoeveelheid slachtoffers en fileveroorzakers.
Tjsa, daar heb je op zich wel een punt. De pensioenvoorzieningen zijn ook zoiets. Lang niet altijd kun je zomaar je pensioen meenemen de grens over, dat is natuurlijk een veel grotere beperking voor het vrije verkeer dan allerlei andere kleinigheden waar de EU zich mee bezig houdt.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:32 schreef DS4 het volgende:
En ik blijf erbij dat de EU gewoon eens de kerntaken serieus moet oppakken. Als harmonisering van de Vpb maar niet lukt... ga dan niet nog meer hooi op je vork nemen.
Het is zoiets als een spits die maar niet weet te scoren en op het eind ook nog de doelman wil vervangen in het veld... Dat wordt ook nooit wat en het gaat zeker ten koste van het scorend vermogen (alleen al omdat hands rood is).
I know, maar om voor die luizige winters die wij hier kennen een set extra banden/ wielen te stallen is mij een brug te ver. Je kunt ook gewoon je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden, of is dat teveel gevraagd?quote:
Nee we kunnen mensen het niet zelf laten doen zeg?quote:Op zondag 6 maart 2011 23:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
I know, maar om voor die luizige winters die wij hier kennen een set extra banden/ wielen te stallen is mij een brug te ver. Je kunt ook gewoon je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden, of is dat teveel gevraagd?
gordel helpt een ongeluk te voorkomen watquote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit heeft geen ene reet met vrijheid te maken. Zoiets als een vermoeidheidsverklikker kan ongelukken helpen voorkomen. Ik kan mij goed voorstellen dat zoiets wordt verplicht. Voor gordels geldt toch hetzelfde?
Je moet sowieso je rijstijl aanpassen...quote:Op zondag 6 maart 2011 23:57 schreef AchJa het volgende:
I know, maar om voor die luizige winters die wij hier kennen een set extra banden/ wielen te stallen is mij een brug te ver. Je kunt ook gewoon je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden, of is dat teveel gevraagd?
Ik weet niet voor heel mensen het normaal is om maandelijks 1000 euro netto over te houden, maar het lukt mij met mijn ruim boven modale inkomen in elk geval niet.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 16:23 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het verschil tussen een auto kopen als je 18 bent en een auto kopen als je in de 20 bent en het is voor veel mensen een maand werken. Dit is gewoon een fop ''parlementariėr'' die is omgekocht door een industrie die de afgelopen jaren een paar klappen heeft gehad.
Alcoslotje komt er toch pas op als je al een keer gepakt bent met alcohol?!!quote:Op maandag 7 maart 2011 10:41 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Ik weet niet voor heel mensen het normaal is om maandelijks 1000 euro netto over te houden, maar het lukt mij met mijn ruim boven modale inkomen in elk geval niet.
Wat betreft die maatregelen: op zich vind ik dat niet zo'n probleem voor de meeste maatregelen, maar een alchoholslot gaat mij echt te ver hoor. Omdat een paar bezopen lui het verknoeien voor de rest, moet ik elke keer als de auto gestart moet worden een blaastest doen, ik dacht het niet.
Bij zulke mensen helpt het invorderen van het rijbewijs ook niet, die vinden voor het slot ook wel weer iets. Daarbij, die dingen zijn ook vrij kostbaar.
Laten we het hopen in elk geval.quote:Op maandag 7 maart 2011 14:59 schreef Afketser het volgende:
[..]
Alcoslotje komt er toch pas op als je al een keer gepakt bent met alcohol?!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |