Ik denk dat die nog wel eens voor veiligheid kunnen zorgen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 16:30 schreef gtotep het volgende:
zodra het veilig is op de weg laait de gebrek aan donororganen weer op........
veiliger maken op de weg: alle bomen binnen 3meter uit de wegrand afzagen/kappen.
want waar komen de meeste doden?
op binnenwegen met bomen
Meer regels verergert de boel mss zelfs alleen maar. Hoe meer regels (cq de handhaving daarvan), des te minder mensen zelf verantwoordelijkheid zullen nemen..quote:Op zaterdag 5 maart 2011 17:41 schreef Boze_Appel het volgende:
Mensen die zich niet aan regels houden en onverantwoord, bv. strontbezopen of vermoeid, in de auto stappen zijn natuurlijk mensen die bij het verplichten van dergelijke apparatuur dat meteen gaan installeren en spontaan veilig gaan rijden.
Immers, mensen die nu regels overtreden zullen dat bij nieuw-verzonnen regels nooit doen.
Nou, dan zullen technische oplossingen als vermoeidheidsmeters en snelheidsbegrenzers wel een hele verbetering zijn, nietwaar?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 17:53 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Meer regels verergert de boel mss zelfs alleen maar. Hoe meer regels (cq de handhaving daarvan), des te minder mensen zelf verantwoordelijkheid zullen nemen..
Geld niet. Iedereen thuis laten blijven wel.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:24 schreef wdn het volgende:
Indien geld er voor kan zorgen dat er 0 doden in het verkeer vallen zeg ik: doen
Het gaat niet om nieuwe maatregelen. Dat is prima. De gordel is niet gekomen omdat deze werd verplicht, maar omdat er vraag naar kwam. Uiteindelijk kwam de verplichting...quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:35 schreef Disana het volgende:
Ik vind het nogal conservatief om de streep te trekken bij de maatregelen die er al zijn, zoals de gordel, en te gaan steigeren bij de gedachte aan nieuwe maatregelen. Daar zit geen logica achter.
Tijd voor vermoeidheidsmeters voor trappen en trappenbegrenzers. Als we dan toch bezig zijn, graag een alcoholslot voor draaideuren en een harttest voor roltrappen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 17:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Geld niet. Iedereen thuis laten blijven wel.
Met alle respect, maar op dit moment gaan er zo'n 7 x zoveel mensen dood aan het vallen van een trap dan in het verkeer.
Het is werkelijk te idioot voor woorden dat iedereen straks stapvoets moet rijden in een auto die 5K meer kost om nog iets minder verkeersdoden te krijgen.
Terwijl ze in en om het huis relatief bij bosjes vallen....
Ik ben voor een verplichting ten aanzien van winterbanden in NL. Ik ben tegen het daarvan opleggen door de EU.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:51 schreef moussie het volgende:
Welke vrijheid raak jij dan kwijt als je verplicht wordt om winterbanden op je auto te zetten of zo'n verklikker bij je te hebben? De vrijheid om de ander dood te rijden, met je slippende auto of als je in slaap gevallen bent?
Hoeveel verkeersdoden scheelt het denk jij?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:59 schreef Disana het volgende:
maar wie kan er tegen zijn op een duidelijke verbetering als de vermoeidheidsverklikker.
Het is andersom: dit soort onzin maakt dat de afkeer tegen de EU groeit.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:18 schreef Disana het volgende:
Ik krijg de indruk dat de onmiddellijke afkeer hier meer komt door afkeer van Europa dan door de daadwerkelijke effectiviteit van de voorgestelde maatregelen. Wij laten ons niets vertellen door die figuren daar.
Herkenning van vermoeidheid bij de bestuurder is al een optie van tegen de 2K. Dat maakt voor mijn auto niet zoveel uit nee, maar iemand die een Citroën C1 wil kopen kijkt tegen een prijsstijging van 25% aan.quote:Autorijden is al duur. Eens zullen we eraan moeten dat het niet voor iedereen is weggelegd, of dat nou door dergelijke maatregelen komt of door de prijs van de olie, of door files.
En eerlijk gezegd vind ik dat handjevol voorstellen nog wel meevallen qua prijs.
Jij moet stand-up gaan doen. Ik moest nl. lachen...quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:35 schreef JoPiDo het volgende:
Mensen die denken 'recht' te hebben op een auto![]()
Het hele straatbeeld wordt verziekt door miljoenen auto's die overal en nergens geparkeerd staan, natuurlijk moet daar een einde aan komen. Investeren in openbaar vervoer en zoveel mogelijk mensen met de bus/tram/trein laten reizen en dat achterlijke autobezit zo ver mogelijk terugdringen. Het is volslagen idioot dat ieder persoon een auto in bezit moet hebben.
Nog los van de idioterie dat door elke grote stad een verkeersader loopt, waar elke dag tienduizenden auto's dwars door het centrum rijden. Er moet een stop komen aan de groei van het aantal auto's.
Enkele.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:37 schreef Disana het volgende:
Hoe weet je dat er niet per land is gekeken naar de verwachte verbetering bij het nemen van deze maatregelen? Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat een vermoeidheidsverklikker ook hier enkele slachtoffers per jaar voorkomt.
Lees nog eens goed wat er staat...quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:40 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Boh gek, alcoholsloten en vermoeidheidsverklikkers, wat een beperkingen!
Geef desnoods alle Europarlementariers en hun ambtenaren en hun vriendjes en hun familie een levenslang salaris, als ze een contract tekenen dat:quote:Op zaterdag 5 maart 2011 18:22 schreef DS4 het volgende:
Zou dat geld nu echt niet beter besteed kunnen worden? Ik denk het wel eerlijk gezegd...
Tijdje terug las ik ergens een leuk stukje die de cijfers van het SWOV bij elkaar op heeft geteld en dan blijkt dat alle oorzaken van ongevallen bij elkaar opgeteld je over de 800% komt. Natuurlijk is het mogelijk dat er meer dan 1 oorzaak is, maar ruim 8 per ongeval is aardig aan de maat...quote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:07 schreef moussie het volgende:
http://www.swov.nl/rappor(...)eet_Vermoeidheid.pdf
Zo raar is het natuurlijk ook weer niet. Voor concurrerende sectoren als de luchtvaart of de spoorwegen worden al lang veel strengere eisen gesteld als voor het autoverkeer.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 16:54 schreef LoggedIn het volgende:
Tuurlijk, iemand bij de EU trekt z'n bek weer eens open en het is gewoon weer een bonk ellende met als enige doel het nóg kutter en duurder te maken
De meeste auto's zijn al begrenst. Oude auto's kunnen sowieso al niet hard, en de auto's die dat wel kunnen zijn doorgaans al electronisch begrenst. Die paar auto's die overblijven hoeven we niet als samenleving krom voor te gaan liggen. Verplichte winterbanden zijn leuk in de bergen in Duitsland, in Nederland staan voor veel mensen de kosten niet in verhouding tot de winst.
En ik weet niet hoe hard die vent moet werken voor z'n geld, maar normale mensen herkennen het wanneer ze zich moe voelen, daarvoor hoef je geen miljoenen mensen op kosten te jagen om een of ander onzinnig ding in hun auto te stoppen. Veiligheidsvesten idem, in een land als Nederland heeft dat niet zoveel toegevoegde waarde, dat kan je prima aan mensen hun verantwoordelijkheidsgevoel overlaten. Er hoeven geen (tien)duizenden euros verspilt te worden aan de introductie van een nieuwe wet voor een jasje.
Waarom bemoeit een EU persoon zich met dit soort zaken, afgezien dat ie nou eenmaal wat moet lullen om z'n inkomen goed te praten? Ga liever eisen stellen aan de infrastructuur zelf, of stel een max van 40 cent belasting op een liter brandstof. Daar help je mensen mee.
Ik kan me prima redden zonder, zo vaak heb je die hier niet nodig. Ik heb wel idioten met winterbanden gezien die het nodig vonden om voorzichtig/normaal te rijden want * er zitten toch winterbanden onder hun auto * ? Dat schiet dus ook niet op.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:30 schreef Disana het volgende:
[..]
Tja, maar autorijden is sowieso al duur. Ik denk dat winterbanden onnodige slippartijen kunnen voorkomen.
Ik koop dan ook geen trein of vliegtuig.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 19:51 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Zo raar is het natuurlijk ook weer niet. Voor concurrerende sectoren als de luchtvaart of de spoorwegen worden al lang veel strengere eisen gesteld als voor het autoverkeer.
Och ik zit eigenlijk te wachten op een systeem a-la Minority Report, waarin je in je auto kan stappen, al dan niet straal bezopen, tegen je auto zegt "naar huis"en ff lekker kan tukken tot je voor je huis staat, ik teken ervoor, ook al weet de meedenkende weg, de auto en het geleide systeem waar ik continu uithang, gecombineerd met een manuele besturing voor plekken waar zo'n systeem niet geïmplementeerd kan worden lijkt me het ideaalquote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Tot iedereen in het gerobotiseerde openbaar vervoer zit. Maar dat willen we ook niet.
Die laatste zin is nogal dom.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:27 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Voor zo'n berg geld kun je ook het openbaar vervoer goed regelen. ( inplaats van allerlei controlemaatregelen op de burger los te laten, het lijkt wel een voorzetje om toch maar dat spionagekastje in te voeren.)
Is het gelijk rustiger op de weg, heb je ook minder verkeersdoden: win-win.
Ironisch is dat auto-fabrikanten helemaal niet zo redeneren. Zij maken een afweging tussen het te verwachten gemiddelde aantal doden en de kosten van een ontwerp. In feite moord met voorbedachten rade, dus.
Als dat het gevolg is, dan mogen ze van mij deze maatregel gelijk invoeren.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:04 schreef DS4 het volgende:
De EU is veel te ver aan het gaan... Ze blazen zichzelf gewoon op.
Dan kun je ook niet meer met het vliegtuig, ook dat is een afweging tussen kostprijs, claimprijs en veiligheid. Het is best mogelijk om het vliegen 10 x veiliger te maken, maar dan kost een ticket 10.000 euro, waardoor het vliegen voor de gewone man nog eens 100 x veiliger wordtquote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:27 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Voor zo'n berg geld kun je ook het openbaar vervoer goed regelen. ( inplaats van allerlei controlemaatregelen op de burger los te laten, het lijkt wel een voorzetje om toch maar dat spionagekastje in te voeren.)
Is het gelijk rustiger op de weg, heb je ook minder verkeersdoden: win-win.
Ironisch is dat auto-fabrikanten helemaal niet zo redeneren. Zij maken een afweging tussen het te verwachten gemiddelde aantal doden en de kosten van een ontwerp. In feite moord met voorbedachten rade, dus.
Hehe, meneer de advocaat .. ja zo kan je alles wel weg redenerenquote:Op zaterdag 5 maart 2011 18:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Tijdje terug las ik ergens een leuk stukje die de cijfers van het SWOV bij elkaar op heeft geteld en dan blijkt dat alle oorzaken van ongevallen bij elkaar opgeteld je over de 800% komt. Natuurlijk is het mogelijk dat er meer dan 1 oorzaak is, maar ruim 8 per ongeval is aardig aan de maat...
Het probleem is dat men altijd roept "een rol gespeeld". Dat is een vrij lage lat. In 100% van de gevallen heeft snelheid immers een rol gespeeld (want als iedereen stil staat gebeuren er geen ongevallen).
Lies, damned lies and statistics...
nou, zodra het erop neerkomt dat auto's bewust onveiliger worden gemaakt om de winstmarge te vergroten, ben je willens en wetens met systmatische moord bezig. Lijkt me vrij crimineel.quote:Op zondag 6 maart 2011 10:23 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Dan kun je ook niet meer met het vliegtuig, ook dat is een afweging tussen kostprijs, claimprijs en veiligheid. Het is best mogelijk om het vliegen 10 x veiliger te maken, maar dan kost een ticket 10.000 euro, waardoor het vliegen voor de gewone man nog eens 100 x veiliger wordt
Jaja, de EU blaast zichzelf op door een aantal fucking veiligheidsregels voor auto'squote:Op zondag 6 maart 2011 00:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Als dat het gevolg is, dan mogen ze van mij deze maatregel gelijk invoeren.
Eigenlijk moet roken gesubsidieerd worden. Roken bespaart de maatschappij heel veel onkosten.quote:Op zondag 6 maart 2011 10:35 schreef Renaldo het volgende:
tjonge jonge zeg straks wordt het pensioen helemaal onbetaalbaar. Af en toe is het wel goed dat er iemand zichzelf om een boom heen vouwt, ook al is het nog zo erg voor de nabestaanden.
Itt wat jij denkt is het weldegelijk vast te stellen. Ik ken nog wel iemand die veroordeeld is tot een werkstraf omdat hij een ongeluk had veroorzaakt door vermoeid in een auto te stappen.quote:Op zondag 6 maart 2011 10:43 schreef moussie het volgende:
Hehe, meneer de advocaat .. ja zo kan je alles wel weg redeneren![]()
De ellende met vermoeidheid is dat die meteen over is op het moment dat je een ongeluk hebt gehad, dan giert ineens de adrenaline door je lijf, en wie gaat de politie nou vrijwillig vertellen dat die achter het stuur in slaap was gevallen? En bij wie het niet meer kan navertellen is het helemaal niet vast te stellen achteraf, met een bloedproef of zo. Wat dat aangaat kan je alleen maar een inschatting maken van hoe groot die invloed is, het is meer deduceren uit de omstandigheden zelf en het uitsluiten van andere mogelijke oorzaken, dus dan krijg je van die leuke vaagheden als 'significant bijgedragen' ed.
Je hebt inderdaad ook een systeem dat de bestuurder in de gaten houdt (Mercedes onder meer). Maar wederom: het herkent mensen die bijna in slaap vallen achter het stuur, niet de mensen die door b.v. een lange dag hard werken niet mee zo snel reageren (en dat zit wel in die SWOV cijfers van een rol spelen en op zich terecht en dan denk ik ook nog dat 5-10% een veel te lage inschatting is). Maar ja, die laatste groep... daar doe je niets aan.quote:Het idiote is dat mensen wel weten dat ze eigenlijk niet meer zouden moeten rijden, en toch toen ze het. Dus zo'n verklikker lijkt me op zich geen slecht idee, als zoiets goed werkt heb je op tijd je ogen weer open en kan je jezelf corrigeren voor je op de andere rijbaan bent en op een tegenligger botst. Ik vraag me alleen af wat zo'n verklikker dan wel is (bestaan die eigenlijk al?) en hoe die werkt .. camera op je ogen en als die langer dan 2 seconden dicht zijn geeft die een loei? Waarvan je dan zo schrikt dat je acuut een ongeluk veroorzaakt?
Natuurlijk verdwijnt de EU ook een keer. De vraag is alleen wanneer...quote:Op zondag 6 maart 2011 11:14 schreef KoosVogels het volgende:
Jaja, de EU blaast zichzelf op door een aantal fucking veiligheidsregels voor auto'sDe EU is here to stay en zal niet meer verdwijnen.
Maar dat zal niet gebeuren. Er is geen enkele aanwijzing dat de overheid taken af gaat stoten die budgettaire ruimte vrijmaken voor het afschaffen van de BPM.quote:Op zondag 6 maart 2011 12:08 schreef MaGNeT het volgende:
Als in Nederland ter compensatie de BPM wordt afgeschaft, zijn de kosten niet zo'n probleem meer.
Goed punt. De meeste verkeersdoden zijn eenzijdige ongelukken buiten de bebouwde kom: auto tegen een boom of iets dergelijks. Een snelheidsbegrenzer heeft niet zoveel zin want als je 120 km/h op zo'n weg rijdt is dat nog steeds veel te snel.quote:Op zondag 6 maart 2011 11:16 schreef Knarf het volgende:
Leuk die statestieken.
In 2009 stierven er 24 kinderen onder de 15 jaar in het verkeer, waarvan 16 als fietser (onbekend hoe dit gebeurde. Kan vallen zijn maar ook aangereden). Er stierven er ook 20 door gewoon te spelen, 14 verdronken er en zelfs 8 tijdens het slapen.
Een navigatiesysteem geeft aan als je te hard gaat dus zo moeilijk moet het toch niet zijn om dat te koppelen aan je begrenzer?quote:Op zondag 6 maart 2011 12:25 schreef skrn het volgende:
Een snelheidsbegrenzer heeft niet zoveel zin want als je 120 km/h op zo'n weg rijdt is dat nog steeds veel te snel.
Itt wat veel mensen denken is snelheid op autosnelwegen geen veiligheidsrisico. De hogere snelheid maakt dat de gevolgen misschien wat ernstiger zijn als het mis gaat, maar sneller rijden maakt je alerter waardoor de kans dat er een ongeval komt juist kleiner wordt.quote:Op zondag 6 maart 2011 12:25 schreef thumbnail het volgende:
Het is wel heel vreemd dat auto's harder kunnen dan 130 km per uur.
Het is een feit dat er meer risico op ongevallen is als er harder gereden wordt dus waarom zou je auto's dan niet begrenzen op 130 km per uur?
Nee joh, de EU verdwijnt niet. Zij zal eerder groeien. Het verzet uit de conservatieve hoek viel te verwachten. Verandering is namelijk eng. Er zal verzet zijn, maar uiteindelijk zal de EU gewoon haar koers hervatten.quote:Op zondag 6 maart 2011 12:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Natuurlijk verdwijnt de EU ook een keer. De vraag is alleen wanneer...
En politieke partijen die anti-EU zijn nemen in kracht toe als de EU steeds verder in gaat grijpen in het leven van de burgers. En daarmee kun je de zaak weldegelijk opblazen.
Dat zou ik helemaal eng vinden.quote:Op zondag 6 maart 2011 12:27 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Een navigatiesysteem geeft aan als je te hard gaat dus zo moeilijk moet het toch niet zijn om dat te koppelen aan je begrenzer?
Schaf dat net zo goed motoren af. Of fietsers. Moterrijders en fietsers hebben de meeste kans te overlijden in het verkeer, als je het bekijkt per gereden kilometer.quote:Op zondag 6 maart 2011 11:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jaja, de EU blaast zichzelf op door een aantal fucking veiligheidsregels voor auto'sDe EU is here to stay en zal niet meer verdwijnen.
Uiteindelijk wel hoor. Moet ik je dat echt gaan uitleggen?quote:
Dit heeft helemaal niets met conservatief zijn te maken. Wat zeg ik: juist voor conservatieven is de EU een natte droom. Een überoverheid die alles kan bepalen ten aanzien van de inwoners.quote:Zij zal eerder groeien. Het verzet uit de conservatieve hoek viel te verwachten. Verandering is namelijk eng. Er zal verzet zijn, maar uiteindelijk zal de EU gewoon haar koers hervatten.
Ik vind die plannen zo slecht nog niet klinken. Laat maar komen.quote:De plannen voorzien onder meer in verplichte winterbanden, snelheidsbegrenzers, vermoeidheidsverklikker en veiligheidsvesten. Ook moet elke lidstaat het puntenrijbewijs invoeren.
Een erg verrassende reactie van jou...quote:Op zondag 6 maart 2011 14:16 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Ik vind die plannen zo slecht nog niet klinken. Laat maar komen.
Mensen die geld belangrijker vinden dan veiligheid.
Mensen wier oordeelsvermogen wordt vertroebeld door anti-EU-gevoelens.
Wat een oud-linkse reactie..quote:Op zondag 6 maart 2011 14:16 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Mensen die geld belangrijker vinden dan veiligheid.
Mensen die veiligheid belangrijker vinden dan vrijheid..quote:Op zondag 6 maart 2011 14:16 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Mensen die geld belangrijker vinden dan veiligheid.
Ik zou zeggen dat er in het kader van het vrije verkeer van goederen en diensten best iets voor te zeggen valt om de eisen die aan een wegvoertuig worden gesteld in de hele EU gelijk te trekken.quote:Op zondag 6 maart 2011 20:32 schreef DS4 het volgende:
Ja, dat lijkt mij dan een prima idee (althans: dat jij als de situatie daar om vraagt winterbanden hebt gemonteerd, of met het OV gaat). Wat mij geen prima idee lijkt is dat de EU dat gaat bepalen in NL.
Tot op zekere hoogte lijkt mij dat kunnen. Vanuit economisch perspectief dan en gewoon harmonisering. Maar dat is er al in de vorm van: als een auto is toegelaten in een Europees land, moet je het elders ook accepteren.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:09 schreef Igen het volgende:
Ik zou zeggen dat er in het kader van het vrije verkeer van goederen en diensten best iets voor te zeggen valt om de eisen die aan een wegvoertuig worden gesteld in de hele EU gelijk te trekken.
Want de eis voor banden is precies gelijk in het noorden van Finland en het zuiden van Spanje.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat er in het kader van het vrije verkeer van goederen en diensten best iets voor te zeggen valt om de eisen die aan een wegvoertuig worden gesteld in de hele EU gelijk te trekken.
Juist bij de winterbanden bestaan er echter nog steeds verschillen, toch? In Nederland mag je in de winter in principe ook met gewone banden rijden, maar in Duitsland moet je winterbanden hebben. Je zou kunnen zeggen dat daardoor (onbedoeld) het vrije verkeer tussen Nederland en Duitsland wordt gehinderd.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte lijkt mij dat kunnen. Vanuit economisch perspectief dan en gewoon harmonisering. Maar dat is er al in de vorm van: als een auto is toegelaten in een Europees land, moet je het elders ook accepteren.
Precies en dat is iets wat de bestuurder moet bepalen, niet het land.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:18 schreef DS4 het volgende:
Je moet je banden kiezen aan de hand van de omstandigheden.
Dat kost geld en is dus een belemmering.quote:
Als de omstandigheden daar hetzelfde zijn, waarom niet?quote:Je mag in Scandinavische landen ook met spikes rijden. Moet je dat nu ook in Portugal gaan toestaan?
Beetje een vreemde gedachte.
En is het dan zo gek om EU-wijd dezelfde eisen voor dezelfde omstandigheden vast te stellen?quote:Je moet je banden kiezen aan de hand van de omstandigheden.
Reizen kost altijd geld...quote:
Ja, de winters in Portugal zijn exact hetzelfde...quote:Als de omstandigheden daar hetzelfde zijn, waarom niet?
Ja. Lijkt mij iets voor het land zelf.quote:En is het dan zo gek om EU-wijd dezelfde eisen voor dezelfde omstandigheden vast te stellen?
Dat zou nuttig kunnen zijn. Maar dat moet dan niet vanuit de EU komen, maar gewoon alle EU landen moeten het daar over eens zijn.quote:Om dezelfde reden zou het me best zinvol lijken om het maximumpromillage voor rijden onder invloed te harmoniseren. Of de maximumtijd dat een bus- of vrachtwagenchauffeur achter het stuur mag zitten. Etc. etc.
Nou snap ik niet waarom jij het niet nuttig vindt om verkeersborden te harmoniseren en promillage wel...quote:Een ander verhaal is het bij dingen als verkeersborden, belijning, maximumsnelheden etc. Die vormen geen belemmering voor het vrije verkeer, ook niet impliciet door kosten te veroorzaken als je de grens over wilt. Dus daar moet de EU zich verder niet mee bemoeien, zou ik zeggen.
Op die manier. Goed punt. Je zou daar ook wel weer een regel voor kunnen maken, maar dan verzuip je uiteindelijk wel in de bureaucratie.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:41 schreef DS4 het volgende:
Ik kan mij best voorstellen dat een land waar het eens in de 15 jaar sneeuwt geen eisen stelt aan de banden als het een keertje gesneeuwd heeft.
De EU is toch juist mede opgericht om dit soort besluitvorming te stroomlijnen? Mij lijkt het dus juist bij uitstek een taak van de EU, als je dit zou willen.quote:[..]
Dat zou nuttig kunnen zijn. Maar dat moet dan niet vanuit de EU komen, maar gewoon alle EU landen moeten het daar over eens zijn.
Ja okee, je kan erover discussiëren, maar ik ga even ervan uit dat verkeersborden over het algemeen, ook buiten de EU, genoeg op elkaar lijken dat je niet voor een groot raadsel komt te staan zodra je ergens de grens over gaat.quote:[..]
Nou snap ik niet waarom jij het niet nuttig vindt om verkeersborden te harmoniseren en promillage wel...
Nee. Het is opgericht om economisch samen te werken. Gaandeweg zijn daar zaken bijgekomen.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:48 schreef Igen het volgende:
De EU is toch juist mede opgericht om dit soort besluitvorming te stroomlijnen?
En toch ben jij voor winterbanden in Nederland? We hebben nu twee winters achterelkaar gehad waarbij er een beetje sneeuw viel. Daarvoor was het 79, ergens in de jaren 80, 96 en ergens in 2002 volgens mij. Daar tussenin viel er geen sneeuw van betekenis, althans niet dusdanig veel dat het winterbanden zou rechtvaardigen.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:41 schreef DS4 het volgende:
Ja. Lijkt mij iets voor het land zelf.
Ik kan mij best voorstellen dat een land waar het eens in de 15 jaar sneeuwt geen eisen stelt aan de banden als het een keertje gesneeuwd heeft.
Gemiddeld is het aantal dagen winterse omstandigheden in NL rond de 25. Als je dat af meet naar de periode is dat vaker dan staand water en dat is de reden dat je profiel zou willen hebben.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:02 schreef AchJa het volgende:
En toch ben jij voor winterbanden in Nederland? We hebben nu twee winters achterelkaar gehad waarbij er een beetje sneeuw viel. Daarvoor was het 79, ergens in de jaren 80, 96 en ergens in 2002 volgens mij. Daar tussenin viel er geen sneeuw van betekenis, althans niet dusdanig veel dat het winterbanden zou rechtvaardigen.
Precies. Het verkeer in NL is inmiddels zo veilig... dat kan best nog wat veiliger worden door betere techniek, maar die komt vanzelf wel.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:05 schreef pomtiedom het volgende:
In principe is het momenteel qua verkeersdoden op veel alnden zo laag dat het gewoon niet meer rendabel is om het nog veiliger te maken.
En om een systeem op te zetten waarmee besluitvorming in dat kader effectiever te maken. En dat is precies waar het hier om gaat.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee. Het is opgericht om economisch samen te werken.
Dat is ook het motto. Alleen heet het dan 'subsidiariteitsbeginsel', maar dat betekent hetzelfde.quote:Centraal wat moet, decentraal wat kan. Dat zou het motto moeten zijn.
Ik heb hier liever een band die raad weet met het afvoeren van veel water en grip houdt bij wat warmere omstandigheden dan een sneeuwband. Daar wegen die dik 3 weken winter niet tegenop.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Gemiddeld is het aantal dagen winterse omstandigheden in NL rond de 25. Als je dat af meet naar de periode is dat vaker dan staand water en dat is de reden dat je profiel zou willen hebben.
Kortom: ja, in NL is het echt zinvol.
Het punt is alleen dat het niet of/of is.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:15 schreef AchJa het volgende:
Ik heb hier liever een band die raad weet met het afvoeren van veel water en grip houdt bij wat warmere omstandigheden dan een sneeuwband. Daar wegen die dik 3 weken winter niet tegenop.
Het is juist niet effectiever. Wat is het voor onzin om dezelfde normstelling te hebben voor het veilige verkeer in NL en het relatief onveilige verkeer in de voormalig oostbloklanden? Dat is zo ineffectief als de pest!quote:Op zondag 6 maart 2011 23:11 schreef Igen het volgende:
En om een systeem op te zetten waarmee besluitvorming in dat kader effectiever te maken. En dat is precies waar het hier om gaat.
Nou heb je het over de eventuele uitkomst, ik had het over het proces van de besluitvorming.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is juist niet effectiever. Wat is het voor onzin om dezelfde normstelling te hebben voor het veilige verkeer in NL en het relatief onveilige verkeer in de voormalig oostbloklanden? Dat is zo ineffectief als de pest!
Je bedoeld zuipende Poolse vrachtwagenchauffeurs?quote:Op zondag 6 maart 2011 14:00 schreef Dagonet het volgende:
Een vermoeidheidsverklikker, een hesje, een stel winterbanden en snelheidsbegrenzers gaan niet helpen tegen de grootste hoeveelheid slachtoffers en fileveroorzakers.
Tjsa, daar heb je op zich wel een punt. De pensioenvoorzieningen zijn ook zoiets. Lang niet altijd kun je zomaar je pensioen meenemen de grens over, dat is natuurlijk een veel grotere beperking voor het vrije verkeer dan allerlei andere kleinigheden waar de EU zich mee bezig houdt.quote:Op zondag 6 maart 2011 23:32 schreef DS4 het volgende:
En ik blijf erbij dat de EU gewoon eens de kerntaken serieus moet oppakken. Als harmonisering van de Vpb maar niet lukt... ga dan niet nog meer hooi op je vork nemen.
Het is zoiets als een spits die maar niet weet te scoren en op het eind ook nog de doelman wil vervangen in het veld... Dat wordt ook nooit wat en het gaat zeker ten koste van het scorend vermogen (alleen al omdat hands rood is).
I know, maar om voor die luizige winters die wij hier kennen een set extra banden/ wielen te stallen is mij een brug te ver. Je kunt ook gewoon je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden, of is dat teveel gevraagd?quote:
Nee we kunnen mensen het niet zelf laten doen zeg?quote:Op zondag 6 maart 2011 23:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
I know, maar om voor die luizige winters die wij hier kennen een set extra banden/ wielen te stallen is mij een brug te ver. Je kunt ook gewoon je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden, of is dat teveel gevraagd?
gordel helpt een ongeluk te voorkomen watquote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit heeft geen ene reet met vrijheid te maken. Zoiets als een vermoeidheidsverklikker kan ongelukken helpen voorkomen. Ik kan mij goed voorstellen dat zoiets wordt verplicht. Voor gordels geldt toch hetzelfde?
Je moet sowieso je rijstijl aanpassen...quote:Op zondag 6 maart 2011 23:57 schreef AchJa het volgende:
I know, maar om voor die luizige winters die wij hier kennen een set extra banden/ wielen te stallen is mij een brug te ver. Je kunt ook gewoon je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden, of is dat teveel gevraagd?
Ik weet niet voor heel mensen het normaal is om maandelijks 1000 euro netto over te houden, maar het lukt mij met mijn ruim boven modale inkomen in elk geval niet.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 16:23 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het verschil tussen een auto kopen als je 18 bent en een auto kopen als je in de 20 bent en het is voor veel mensen een maand werken. Dit is gewoon een fop ''parlementariër'' die is omgekocht door een industrie die de afgelopen jaren een paar klappen heeft gehad.
Alcoslotje komt er toch pas op als je al een keer gepakt bent met alcohol?!!quote:Op maandag 7 maart 2011 10:41 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Ik weet niet voor heel mensen het normaal is om maandelijks 1000 euro netto over te houden, maar het lukt mij met mijn ruim boven modale inkomen in elk geval niet.
Wat betreft die maatregelen: op zich vind ik dat niet zo'n probleem voor de meeste maatregelen, maar een alchoholslot gaat mij echt te ver hoor. Omdat een paar bezopen lui het verknoeien voor de rest, moet ik elke keer als de auto gestart moet worden een blaastest doen, ik dacht het niet.
Bij zulke mensen helpt het invorderen van het rijbewijs ook niet, die vinden voor het slot ook wel weer iets. Daarbij, die dingen zijn ook vrij kostbaar.
Laten we het hopen in elk geval.quote:Op maandag 7 maart 2011 14:59 schreef Afketser het volgende:
[..]
Alcoslotje komt er toch pas op als je al een keer gepakt bent met alcohol?!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |