Tijdje terug las ik ergens een leuk stukje die de cijfers van het SWOV bij elkaar op heeft geteld en dan blijkt dat alle oorzaken van ongevallen bij elkaar opgeteld je over de 800% komt. Natuurlijk is het mogelijk dat er meer dan 1 oorzaak is, maar ruim 8 per ongeval is aardig aan de maat...quote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:07 schreef moussie het volgende:
http://www.swov.nl/rappor(...)eet_Vermoeidheid.pdf
Zo raar is het natuurlijk ook weer niet. Voor concurrerende sectoren als de luchtvaart of de spoorwegen worden al lang veel strengere eisen gesteld als voor het autoverkeer.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 16:54 schreef LoggedIn het volgende:
Tuurlijk, iemand bij de EU trekt z'n bek weer eens open en het is gewoon weer een bonk ellende met als enige doel het nóg kutter en duurder te maken
De meeste auto's zijn al begrenst. Oude auto's kunnen sowieso al niet hard, en de auto's die dat wel kunnen zijn doorgaans al electronisch begrenst. Die paar auto's die overblijven hoeven we niet als samenleving krom voor te gaan liggen. Verplichte winterbanden zijn leuk in de bergen in Duitsland, in Nederland staan voor veel mensen de kosten niet in verhouding tot de winst.
En ik weet niet hoe hard die vent moet werken voor z'n geld, maar normale mensen herkennen het wanneer ze zich moe voelen, daarvoor hoef je geen miljoenen mensen op kosten te jagen om een of ander onzinnig ding in hun auto te stoppen. Veiligheidsvesten idem, in een land als Nederland heeft dat niet zoveel toegevoegde waarde, dat kan je prima aan mensen hun verantwoordelijkheidsgevoel overlaten. Er hoeven geen (tien)duizenden euros verspilt te worden aan de introductie van een nieuwe wet voor een jasje.
Waarom bemoeit een EU persoon zich met dit soort zaken, afgezien dat ie nou eenmaal wat moet lullen om z'n inkomen goed te praten? Ga liever eisen stellen aan de infrastructuur zelf, of stel een max van 40 cent belasting op een liter brandstof. Daar help je mensen mee.
Ik kan me prima redden zonder, zo vaak heb je die hier niet nodig. Ik heb wel idioten met winterbanden gezien die het nodig vonden om voorzichtig/normaal te rijden want * er zitten toch winterbanden onder hun auto * ? Dat schiet dus ook niet op.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:30 schreef Disana het volgende:
[..]
Tja, maar autorijden is sowieso al duur. Ik denk dat winterbanden onnodige slippartijen kunnen voorkomen.
Ik koop dan ook geen trein of vliegtuig.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 19:51 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Zo raar is het natuurlijk ook weer niet. Voor concurrerende sectoren als de luchtvaart of de spoorwegen worden al lang veel strengere eisen gesteld als voor het autoverkeer.
Och ik zit eigenlijk te wachten op een systeem a-la Minority Report, waarin je in je auto kan stappen, al dan niet straal bezopen, tegen je auto zegt "naar huis"en ff lekker kan tukken tot je voor je huis staat, ik teken ervoor, ook al weet de meedenkende weg, de auto en het geleide systeem waar ik continu uithang, gecombineerd met een manuele besturing voor plekken waar zo'n systeem niet geïmplementeerd kan worden lijkt me het ideaalquote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Tot iedereen in het gerobotiseerde openbaar vervoer zit. Maar dat willen we ook niet.
Die laatste zin is nogal dom.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:27 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Voor zo'n berg geld kun je ook het openbaar vervoer goed regelen. ( inplaats van allerlei controlemaatregelen op de burger los te laten, het lijkt wel een voorzetje om toch maar dat spionagekastje in te voeren.)
Is het gelijk rustiger op de weg, heb je ook minder verkeersdoden: win-win.
Ironisch is dat auto-fabrikanten helemaal niet zo redeneren. Zij maken een afweging tussen het te verwachten gemiddelde aantal doden en de kosten van een ontwerp. In feite moord met voorbedachten rade, dus.
Als dat het gevolg is, dan mogen ze van mij deze maatregel gelijk invoeren.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:04 schreef DS4 het volgende:
De EU is veel te ver aan het gaan... Ze blazen zichzelf gewoon op.
Dan kun je ook niet meer met het vliegtuig, ook dat is een afweging tussen kostprijs, claimprijs en veiligheid. Het is best mogelijk om het vliegen 10 x veiliger te maken, maar dan kost een ticket 10.000 euro, waardoor het vliegen voor de gewone man nog eens 100 x veiliger wordtquote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:27 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Voor zo'n berg geld kun je ook het openbaar vervoer goed regelen. ( inplaats van allerlei controlemaatregelen op de burger los te laten, het lijkt wel een voorzetje om toch maar dat spionagekastje in te voeren.)
Is het gelijk rustiger op de weg, heb je ook minder verkeersdoden: win-win.
Ironisch is dat auto-fabrikanten helemaal niet zo redeneren. Zij maken een afweging tussen het te verwachten gemiddelde aantal doden en de kosten van een ontwerp. In feite moord met voorbedachten rade, dus.
Hehe, meneer de advocaat .. ja zo kan je alles wel weg redenerenquote:Op zaterdag 5 maart 2011 18:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Tijdje terug las ik ergens een leuk stukje die de cijfers van het SWOV bij elkaar op heeft geteld en dan blijkt dat alle oorzaken van ongevallen bij elkaar opgeteld je over de 800% komt. Natuurlijk is het mogelijk dat er meer dan 1 oorzaak is, maar ruim 8 per ongeval is aardig aan de maat...
Het probleem is dat men altijd roept "een rol gespeeld". Dat is een vrij lage lat. In 100% van de gevallen heeft snelheid immers een rol gespeeld (want als iedereen stil staat gebeuren er geen ongevallen).
Lies, damned lies and statistics...
nou, zodra het erop neerkomt dat auto's bewust onveiliger worden gemaakt om de winstmarge te vergroten, ben je willens en wetens met systmatische moord bezig. Lijkt me vrij crimineel.quote:Op zondag 6 maart 2011 10:23 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Dan kun je ook niet meer met het vliegtuig, ook dat is een afweging tussen kostprijs, claimprijs en veiligheid. Het is best mogelijk om het vliegen 10 x veiliger te maken, maar dan kost een ticket 10.000 euro, waardoor het vliegen voor de gewone man nog eens 100 x veiliger wordt
Jaja, de EU blaast zichzelf op door een aantal fucking veiligheidsregels voor auto'squote:Op zondag 6 maart 2011 00:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Als dat het gevolg is, dan mogen ze van mij deze maatregel gelijk invoeren.
Eigenlijk moet roken gesubsidieerd worden. Roken bespaart de maatschappij heel veel onkosten.quote:Op zondag 6 maart 2011 10:35 schreef Renaldo het volgende:
tjonge jonge zeg straks wordt het pensioen helemaal onbetaalbaar. Af en toe is het wel goed dat er iemand zichzelf om een boom heen vouwt, ook al is het nog zo erg voor de nabestaanden.
Itt wat jij denkt is het weldegelijk vast te stellen. Ik ken nog wel iemand die veroordeeld is tot een werkstraf omdat hij een ongeluk had veroorzaakt door vermoeid in een auto te stappen.quote:Op zondag 6 maart 2011 10:43 schreef moussie het volgende:
Hehe, meneer de advocaat .. ja zo kan je alles wel weg redeneren![]()
De ellende met vermoeidheid is dat die meteen over is op het moment dat je een ongeluk hebt gehad, dan giert ineens de adrenaline door je lijf, en wie gaat de politie nou vrijwillig vertellen dat die achter het stuur in slaap was gevallen? En bij wie het niet meer kan navertellen is het helemaal niet vast te stellen achteraf, met een bloedproef of zo. Wat dat aangaat kan je alleen maar een inschatting maken van hoe groot die invloed is, het is meer deduceren uit de omstandigheden zelf en het uitsluiten van andere mogelijke oorzaken, dus dan krijg je van die leuke vaagheden als 'significant bijgedragen' ed.
Je hebt inderdaad ook een systeem dat de bestuurder in de gaten houdt (Mercedes onder meer). Maar wederom: het herkent mensen die bijna in slaap vallen achter het stuur, niet de mensen die door b.v. een lange dag hard werken niet mee zo snel reageren (en dat zit wel in die SWOV cijfers van een rol spelen en op zich terecht en dan denk ik ook nog dat 5-10% een veel te lage inschatting is). Maar ja, die laatste groep... daar doe je niets aan.quote:Het idiote is dat mensen wel weten dat ze eigenlijk niet meer zouden moeten rijden, en toch toen ze het. Dus zo'n verklikker lijkt me op zich geen slecht idee, als zoiets goed werkt heb je op tijd je ogen weer open en kan je jezelf corrigeren voor je op de andere rijbaan bent en op een tegenligger botst. Ik vraag me alleen af wat zo'n verklikker dan wel is (bestaan die eigenlijk al?) en hoe die werkt .. camera op je ogen en als die langer dan 2 seconden dicht zijn geeft die een loei? Waarvan je dan zo schrikt dat je acuut een ongeluk veroorzaakt?
Natuurlijk verdwijnt de EU ook een keer. De vraag is alleen wanneer...quote:Op zondag 6 maart 2011 11:14 schreef KoosVogels het volgende:
Jaja, de EU blaast zichzelf op door een aantal fucking veiligheidsregels voor auto'sDe EU is here to stay en zal niet meer verdwijnen.
Maar dat zal niet gebeuren. Er is geen enkele aanwijzing dat de overheid taken af gaat stoten die budgettaire ruimte vrijmaken voor het afschaffen van de BPM.quote:Op zondag 6 maart 2011 12:08 schreef MaGNeT het volgende:
Als in Nederland ter compensatie de BPM wordt afgeschaft, zijn de kosten niet zo'n probleem meer.
Goed punt. De meeste verkeersdoden zijn eenzijdige ongelukken buiten de bebouwde kom: auto tegen een boom of iets dergelijks. Een snelheidsbegrenzer heeft niet zoveel zin want als je 120 km/h op zo'n weg rijdt is dat nog steeds veel te snel.quote:Op zondag 6 maart 2011 11:16 schreef Knarf het volgende:
Leuk die statestieken.
In 2009 stierven er 24 kinderen onder de 15 jaar in het verkeer, waarvan 16 als fietser (onbekend hoe dit gebeurde. Kan vallen zijn maar ook aangereden). Er stierven er ook 20 door gewoon te spelen, 14 verdronken er en zelfs 8 tijdens het slapen.
Een navigatiesysteem geeft aan als je te hard gaat dus zo moeilijk moet het toch niet zijn om dat te koppelen aan je begrenzer?quote:Op zondag 6 maart 2011 12:25 schreef skrn het volgende:
Een snelheidsbegrenzer heeft niet zoveel zin want als je 120 km/h op zo'n weg rijdt is dat nog steeds veel te snel.
Itt wat veel mensen denken is snelheid op autosnelwegen geen veiligheidsrisico. De hogere snelheid maakt dat de gevolgen misschien wat ernstiger zijn als het mis gaat, maar sneller rijden maakt je alerter waardoor de kans dat er een ongeval komt juist kleiner wordt.quote:Op zondag 6 maart 2011 12:25 schreef thumbnail het volgende:
Het is wel heel vreemd dat auto's harder kunnen dan 130 km per uur.
Het is een feit dat er meer risico op ongevallen is als er harder gereden wordt dus waarom zou je auto's dan niet begrenzen op 130 km per uur?
Nee joh, de EU verdwijnt niet. Zij zal eerder groeien. Het verzet uit de conservatieve hoek viel te verwachten. Verandering is namelijk eng. Er zal verzet zijn, maar uiteindelijk zal de EU gewoon haar koers hervatten.quote:Op zondag 6 maart 2011 12:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Natuurlijk verdwijnt de EU ook een keer. De vraag is alleen wanneer...
En politieke partijen die anti-EU zijn nemen in kracht toe als de EU steeds verder in gaat grijpen in het leven van de burgers. En daarmee kun je de zaak weldegelijk opblazen.
Dat zou ik helemaal eng vinden.quote:Op zondag 6 maart 2011 12:27 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Een navigatiesysteem geeft aan als je te hard gaat dus zo moeilijk moet het toch niet zijn om dat te koppelen aan je begrenzer?
Schaf dat net zo goed motoren af. Of fietsers. Moterrijders en fietsers hebben de meeste kans te overlijden in het verkeer, als je het bekijkt per gereden kilometer.quote:Op zondag 6 maart 2011 11:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jaja, de EU blaast zichzelf op door een aantal fucking veiligheidsregels voor auto'sDe EU is here to stay en zal niet meer verdwijnen.
Uiteindelijk wel hoor. Moet ik je dat echt gaan uitleggen?quote:
Dit heeft helemaal niets met conservatief zijn te maken. Wat zeg ik: juist voor conservatieven is de EU een natte droom. Een überoverheid die alles kan bepalen ten aanzien van de inwoners.quote:Zij zal eerder groeien. Het verzet uit de conservatieve hoek viel te verwachten. Verandering is namelijk eng. Er zal verzet zijn, maar uiteindelijk zal de EU gewoon haar koers hervatten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |